Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Of er een stukje in de TS kan komen over COP berekening?

Ik heb het wat druk nu, maar sta open om een mede-TS te verwelkomen :)
Of als iemand een mooie uitgebreide post typt met alle verschillende plekken waar een getal in kWh en efficientie staat met de duiding wat wat nou is, dan kan ik knippen/plakken of een linkje doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milolan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-06 11:01
Dit topic is erg technisch, dus wellicht niet de juiste plek, maar ik heb twee vragen over mijn Arotherm 125/6 A 400V:

- Hoe maken jullie die grafieken met de temperatuur e.d. Is dat met een losse thermometer of kan ik dat uitlezen uit mijn thermostaat?
- Hoe stel ik een schema in in mijn thermostaat? Ik ging ervan uit dat ik voor de tijd dat ik wil verwarmen ik een schema instel en dat de temperatuur voor de andere tijden terug gaat naar de ingestelde afkoeltemperatuur, maar dat lijkt niet te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:49:
Of er een stukje in de TS kan komen over COP berekening?

Ik heb het wat druk nu, maar sta open om een mede-TS te verwelkomen :)
Of als iemand een mooie uitgebreide post typt met alle verschillende plekken waar een getal in kWh en efficientie staat met de duiding wat wat nou is, dan kan ik knippen/plakken of een linkje doen.
Ik zal binnenkort een poging wagen 😅. Ik weet dat het een aantal keer best wel duidelijk is uitgelegd, maar dat wordt voor mij ook even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Heintje schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:29:
[...]

Ik kan alleen in de VCR720 kijken en instellen. Min en max aanvoer.
Maar welke lees je dan uit als actuele aanvoer? Mijn 720 heeft
-actuele aanvoer onder het menu-item warmtepomp 1
- actuele aanvoer onder menu-item warmtepompregelmodule
- gewenste aanvoer, min en max aanvoer onder het kopje circuit 1

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Let op dat met een buffervat ertussen er een verschil tussen de warmtepomp en het circuit zal zitten. Met menggroepen erbij zit er ook nog verschil tussen de warmtepomp, sysflow en circuits.

Voor zover ik de schema's in de installatiebundel zie zit er nergens een sensor onderin de buffer of op een retour trouwens, dus dat vind ik wel een bijzondere constructie.
Ook kan ik zelf geen reden verzinnen waarom die sensor nodig is voor de regeling (behalve het exotische geval van retourverhoging voor biomassakachels).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:24
Weet er iemand wat "CV compr. hysterese" precies doet in de instellingen van de VZW AI? De handleiding zegt daar weinig over. Dat staat standaard op 7 en vraag me af als dat over aanvoer/retour delta gaat, want dan lijkt 7 me veel en is er nog winst te boeken. Ik heb een split i.p.v. monoblock mocht dat iets uitmaken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:20:
[...]
Dankjewel voor het delen :)

en nu ontzettend noob misschien, maar waarom niet de +1 bij de Kamstrup?
Omdat de Kamstrup de energie meet die het CV water in gaat, de YieldHcDay die ik via ebus uitlas is dat niet, die geeft de energie weer die de WP heeft toegevoegd aan de electrische energie die je erin hebt gestopt.

COP = WP Energie uit / WP Energie in.

Met de YieldHcDay waarde is WP Energie uit dus YieldHcDay + WP Energie in

COP = (YieldHcDay + WP Energie in) / WP Energie in = (YieldHcDay / WP Energie in) + 1

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bilalhp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:32:
[...]
COP met Vaillant Yield + Vaillant Verbruikte elektriciteit?
Ik zou niet weten waar ik dat van de huidige dag kan uitlezen, vandaar dat ik de externe meting gebruikt heb.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:11:
Weet er iemand wat "CV compr. hysterese" precies doet in de instellingen van de VZW AI? De handleiding zegt daar weinig over. Dat staat standaard op 7 en vraag me af als dat over aanvoer/retour delta gaat, want dan lijkt 7 me veel en is er nog winst te boeken. Ik heb een split i.p.v. monoblock mocht dat iets uitmaken.
Bij mij stond deze default op 5 en draai nu op 3 - ik heb nog niet genoeg kunnen controleren welke impact op de delta dit heeft.

Ik heb dit wel zo begrepen aangezien er bij ons iemand van Vaillant bij was en vroeg of alles uitgelegd was op delta 5 en dat je dus daar de delta kon instellen

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Merken jullie ook dat hij met dit weer ook bij relatief lage vermogens meer herrie maakt en vooral trilt? Hoor/voel nu duidelijk een lage brom als ik binnen zit vlakbij de muur waar de buitenunit bij staat

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Adriaan71 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:41:
[...]

Bij een niet Vaillant ketel moet er een aan uit contact tussen en een e-bus koppelaar ( ook bij Vaillant ketel een e-bus koppelaar )
Lees dit nu pas en installateur is net langs geweest. Blijkt nul kennis te hebben en gaf aan dat de strooklijn maar omhoog moet totdat de pomp niet meer aan zijn Ta komt en dan zou overschakelen, terwijl ik trivalent draai met berekeningen zoals hier aangegeven (x10).
Alles staat dus goed maar ga toch maar weer bellen of er wel een aan uit contact is geplaatst + e-bus koppelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
[...]

Bij mij stond deze default op 5 en draai nu op 3 - ik heb nog niet genoeg kunnen controleren welke impact op de delta dit heeft.

Ik heb dit wel zo begrepen aangezien er bij ons iemand van Vaillant bij was en vroeg of alles uitgelegd was op delta 5 en dat je dus daar de delta kon instellen
Dit vond ik terug in de handleiding van een van hun geothermische warmtepompen. Daar staat iets meer uitleg en volgens mij geld hetzelfde voor mijn systeem. Of zelfs helemaal niet, want ik zit met 2 zones en evenwichtsfles.

Maar het lijkt er wel dat een lagere hysterese meer starts betekend.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Compressor Hysterese:
De menu-optie verschijnt alleen bij hydraulische
schema's met direct CV-bedrijf.
Gedwongen inschakelen van de compressor bij:
Aanvoertemperatuur werkelijke < aanvoertemperatuur gewenst min hysterese
gedwongen uitschakelen van de bijstookverwarming bij:
aanvoertemperatuur actueel > aanvoertemperatuur gewenst plus hysterese

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Erikz.nl

professioneel prutser

Broodro0ster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:11:
Wat ik heb gelezen zorgt de hysterese er onder meer voor wanneer de compressor gedwongen in en uitgeschakeld wordt.

Gedwongen inschakelen: aanvoertemperatuur ACTUEEL < aanvoertemperatuur Gewenst - hysterese
Gedwongen uitschakelen: aanvoertemperatuur ACTUEEL > aanvoertemperatuur Gewenst + hysterese

De hysterese is dus de speling die je toevoegt op gewenste aanvoertemperatuur en daarop schakelt de compressor in/uit. De fabrieksinstelling is 7 (graden). Hij kan ingesteld worden tussen 3-15 graden.

Daarnaast wordt de hysterese gebruikt om de temperatuur van de vloercircuits te bewaken bij systemen zonder buffervat. Deze temperatuur is 52 graden max en wordt bepaald door: gewenste aanvoertemperatuur + compressorhysterese.

[ Voor 10% gewijzigd door Erikz.nl op 05-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:57:
Merken jullie ook dat hij met dit weer ook bij relatief lage vermogens meer herrie maakt en vooral trilt? Hoor/voel nu duidelijk een lage brom als ik binnen zit vlakbij de muur waar de buitenunit bij staat
Niet echt eigenlijk - maar dat kan zomaar te maken hebben met ijsvorming aan de binnenkant van de unit. Advies van mijn installateur was om de WP ietsiepietsie uit het lood te zetten zodat het water op een bepaald punt niet verzamelt en daar bevriest om vervolgens resonantie van de bekasting in de hand te werken.

Geen idee of dat nou echt heeft geholpen, maar het geluid dat ik hoor komt meer van het draaien op wat hogere vermogens. Zeker als de WPB warmte uit de vloer gaat halen voor het SWW, moet de WP buiten wat warmer water gaan maken. Dan hoor ik hem ietsje meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

@Erikz.nl @Broodro0ster Volgens mij heb ik in een van de handleidingen gelezen dat dit bovenop de 'gewone' regeling op basis van de graadminuten komt. Als de graadminuten nog niet hoog/laag genoeg zijn om uit/in te schakelen, zal hij alsnog schakelen als de temperatuur buiten de hystereze-grenzen komt

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:01:
[...]

Niet echt eigenlijk - maar dat kan zomaar te maken hebben met ijsvorming aan de binnenkant van de unit. Advies van mijn installateur was om de WP ietsiepietsie uit het lood te zetten zodat het water op een bepaald punt niet verzamelt en daar bevriest om vervolgens resonantie van de bekasting in de hand te werken.

Geen idee of dat nou echt heeft geholpen, maar het geluid dat ik hoor komt meer van het draaien op wat hogere vermogens. Zeker als de WPB warmte uit de vloer gaat halen voor het SWW, moet de WP buiten wat warmer water gaan maken. Dan hoor ik hem ietsje meer.
Dat zou het wel kunnen verklaren. Merk ook ijs aan de uitblaas-kant de afgelopen dagen, dus msischien zelfs ijsvorming op de fan-bladen zelf?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:03:
[...]

Dat zou het wel kunnen verklaren. Merk ook ijs aan de uitblaas-kant de afgelopen dagen, dus msischien zelfs ijsvorming op de fan-bladen zelf?
Ik heb wel eens wat ijs op het rooster gezien -niet deze week- maar ijs op de bladen nog niet. Maar ja, die draaien ook wat te snel nu en ik heb geen zin om ervoor te gaan zitten om te kijken of ik het kan zien o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-07 21:57
Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:56:
[...]

Ik zal binnenkort een poging wagen 😅. Ik weet dat het een aantal keer best wel duidelijk is uitgelegd, maar dat wordt voor mij ook even zoeken.
Nu op de vwz ai een maandrendement van 2.7 voor december. Dat is de COP ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 11:40
bensss schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]

myVaillant app: energie efficientie = COP

Geen myVaillant app en lees je alleen milieuopbrengst en verbruik af? Dan: verbruik optellen bij milieuopbrengst en dan delen door verbruik voor COP

Hoop dat we deze verwarring kunnen begraven :)
Hoe zit het met defrosts? In feite moet die van de milieuopbrengst afgetrokken worden. Gebeurd dit ook? Want het stroomverbruik worden neem ik aan wel als opgenomen vermogen meegeteld, maar ontrokken warmte betwijfel ik.

Anders is die COP wat eigenlijk SCOP is niet eerlijk.... kan iemand hier duidelijkheid over geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Dus met alle informatie bovenstaande valt er bijna niet op een andere delta te sturen behalve dan pomp van standje auto af en een andere waarde kiezen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

wouter_tw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
[...]

Hoe zit het met defrosts? In feite moet die van de milieuopbrengst afgetrokken worden. Gebeurd dit ook? Want het stroomverbruik worden neem ik aan wel als opgenomen vermogen meegeteld, maar ontrokken warmte betwijfel ik.

Anders is die COP wat eigenlijk SCOP is niet eerlijk.... kan iemand hier duidelijkheid over geven
Ik heb geen exacte data om te vergelijken, maar als ik een beetje inschat op de staafdiagrammetjes per uur in de senso-app doet hij dat netjes. Als ik op de p1 defrosts ziet, gaat niet alleen de opgenomen energie omhoog (want hij gaat na de defrost compenseren), maar de afgegeven energie eerder omlaag.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
benolski schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
[...]

Volgens mij wel. Ik zat op 3.0 toen ik gisterenavond keek voor december. Voor november was het 4.8, dus ik denk dat de vele defrosts en koude begin deze maand de COP serieus omlaag getrokken hebben. Nu is het terug zachter en toen ik ging slapen even zelf mijn COP van de dag berekend en ik kwam op 4.15 uit. Gemiddelde temperatuur was 2.5°C gisteren en 5-6 defrosts doorheen de dag. Begint er weer op te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Ik niet 😄. Maar ik denk dat het belangrijker is -om onderling te kunnen blijven vergelijken - dat we wel dezelfde definitie en berekening blijven hanteren. Want anders zegt het helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07 12:32
Wat is een mooie (lees beste) delta T in een vloerverwarming?

Te groot is niet goed, maar te klein ook niet.

Ik meet met een IR meter nu 5gr verschil op iedere afzonderlijke groep. 35 er in 30 eruit.

Nog aanpassing nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-07 14:17
Ik heb toen zelf de installatie instellingen aangepast nadat de VWL125/6 en MEH97/6 geinstalleerd waren. Echter kan ik dezelfde instellingen meer vinden in de menu van MEH97/6. Ik zie alleen maar basic instellingen meer niet. De installatie code blijft ongewijzigd: 00.

Moet ik speciaal de volgorde van de knoppen indrukken (Vorige/Volgende/Plus/Min) om alsnog de uitgebreide instellingen terug te vinden?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Somethingsin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb geen exacte data om te vergelijken, maar als ik een beetje inschat op de staafdiagrammetjes per uur in de senso-app doet hij dat netjes. Als ik op de p1 defrosts ziet, gaat niet alleen de opgenomen energie omhoog (want hij gaat na de defrost compenseren), maar de afgegeven energie eerder omlaag.
Maar de afgegeven energie wordt negatief toch, op het defrostmoment zelf. Ik lees aandachtig mee ook al heb ik geen Vaillant. Maar ben benieuwd hoe dit correct berekend hoort te worden. Ik meet met een warmtemeter, en kom - vermoed ik - op een te hoge COP uit, omdat de afgegeven energie als '0' wordt gelogd terwijl dit eigenlijk negatieve warmtecapaciteit is op het defrostmoment.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

COP = Energie WP uit / Energie WP in
Dit is een kengetal dat iets zegt over de efficientie van het verplaatsen van warmte van buiten naar binnen.

Of de energie vervolgens wordt afgegeven aan je huis, en via de muren/ramen/dak het huis verlaat of via een defrost direct uit het water wordt gehaald maakt niet zoveel uit voor de COP, behalve dan dan de electriciteit die gebruikt wordt voor de defrost wel bij de Energie WP in geteld moet worden omdat hij noodzakelijk is voor het functioneren van de WP en dus bijdraagt aan het verplaatsen van warmte van buiten naar binnen.
Als gevolg hiervan zal de defrost daarmee de COP iets lager zal maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-07 15:20
benolski schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
[...]

Zodra ik thuis ben ga ik dit even voor je checken, dan vergelijk ik de gerapporteerde waarden in de AI met de getalle in myVaillant.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:35:
[...]

COP = Energie WP uit / Energie WP in
Dit is een kengetal dat iets zegt over de efficientie van het verplaatsen van warmte van buiten naar binnen.

Of de energie vervolgens wordt afgegeven aan je huis, en via de muren/ramen/dak het huis verlaat of via een defrost direct uit het water wordt gehaald maakt niet zoveel uit voor de COP, behalve dan dan de electriciteit die gebruikt wordt voor de defrost wel bij de Energie WP in geteld moet worden omdat hij noodzakelijk is voor het functioneren van de WP en dus bijdraagt aan het verplaatsen van warmte van buiten naar binnen.
Als gevolg hiervan zal de defrost daarmee de COP iets lager zal maken.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar "Energie WP uit" is negatief tijdens de defrost. Dan is dit toch iets wat meeberekend zou moeten worden? De WP heeft die energie nodig om te kunnen werken. Dat is wat anders dan warmteverlies van een huis.

Eigenlijk zeg je hiermee: Een warmtepomp zorgt voor extra warmteverlies van een huis tijdens een defrost.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 05-12-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
SoulShot schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:

PS, ik zie op de Unitower geen optie om de pompsnelheid te regelen. Is dat zo? https://www.vaillant.be/unitower/0020257285-03-1728107.pdf (p 53)
Er is een optie die de pompsnelheid regelt. Hier uitgelegd:

9.1 CV-installatie configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:17:
[...]

Ik zou niet weten waar ik dat van de huidige dag kan uitlezen, vandaar dat ik de externe meting gebruikt heb.
Ik vroeg me af hoe nauwkeurig de Vaillant verbruikte elektriciteitsweergave is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
bilalhp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb een externe stroommeter in de meterkast hangen en die van Vaillant wijkt nauwelijks af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:40:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar "Energie WP uit" is negatief tijdens de defrost. Dan is dit toch iets wat meeberekend zou moeten worden? De WP heeft die energie nodig om te kunnen werken. Dat is wat anders dan warmteverlies van een huis.

Eigenlijk zeg je hiermee: Een warmtepomp zorgt voor extra warmteverlies van een huis tijdens een defrost.
Inderdaad, hij koelt het huis op dat moment.
Je zou door de defrost energie te delen door de gebruikte stroom tijdens een defrost nog kunnen uitrekenen hoe efficient hij kan koelen mocht je dat interessant vinden, maar de 2 mixen zou ik niet doen, en zeker niet door de defrost energie van de verwarmings energie af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:40:
[...]

Eigenlijk wel ja. Maar dat is natuurlijk niet Vaillant-specifiek en de vraag is hoeveel warmteverlies het op het saldo thermisch vermogen betreft. Ik denk dat het in de praktijk, als je het gaat meten, best meevalt. Mijn WPB zal vermoedelijk een groter effect hebben, die wordt gevoed door de vloerverwarming en onttrekt daar warmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bilalhp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]
Dan moet ik op de thermostaat gaan kijken, ik heb nergens iets gevonden om via ebus uit te lezen.

Volgens de thermostaat heeft hij vorige maand 470 kWh voor verwarmen gebruikt, volgens mijn eigen meters 484.34 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Ik heb zondag een legionella-run gehad, gewoon om te proberen.

WP helpt het water te verwarmen tot 57 graden. Dan stopt het (R410a kan niet verder verwarmen). De rest moet via een elektrisch element worden uitgevoerd.

Het is een enorm verbruik, het kost te veel tijd en gedurende die tijd kan ik het huis niet verwarmen. Ook slecht voor het capaciteitstarief.

Dit ga ik in de winter zeker niet meer doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:16:
[...]

Dan moet ik op de thermostaat gaan kijken, ik heb nergens iets gevonden om via ebus uit te lezen.

Volgens de thermostaat heeft hij vorige maand 470 kWh voor verwarmen gebruikt, volgens mijn eigen meters 484.34 kWh.
Niet slecht. Lijkt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Om zeker te zijn, moet je "EN 14511" controleren, maar ik denk niet dat er ooit rekening wordt gehouden met "potentiële" ontdooiingen tijdens COP- en SCOP-berekeningen.

Ik zie ook een aanzienlijke tegenslag in de dagelijkse COP die ik zelf bereken tijdens de dagen waarop veel ontdooiingen plaatsvinden. Gemakkelijk ongeveer 33% reductie in COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
bilalhp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:35:

Ik zie ook een aanzienlijke tegenslag in de dagelijkse COP die ik zelf bereken tijdens de dagen waarop veel ontdooiingen plaatsvinden. Gemakkelijk ongeveer 33% reductie in COP.
Vergeet daarbij niet dat die defrosts plaatsvinden omdat het koud is. Het zijn niet sec die defrosts die je COP omlaag helpen, dat is simpelweg de gedaalde buitentemperatuur. En die defrosts helpen niet, maar zijn natuurlijk niet de hoofdoorzaak, eerder een extra negatief gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter_tw
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:33:
[...]

Maar de afgegeven energie wordt negatief toch, op het defrostmoment zelf. Ik lees aandachtig mee ook al heb ik geen Vaillant. Maar ben benieuwd hoe dit correct berekend hoort te worden. Ik meet met een warmtemeter, en kom - vermoed ik - op een te hoge COP uit, omdat de afgegeven energie als '0' wordt gelogd terwijl dit eigenlijk negatieve warmtecapaciteit is op het defrostmoment.
Precies. Het is in feite koelen van het huis op moment defrost. Die onttrokken warmte moet hij aftrekken van de toegevoegde warmte. Volgens mij doet hij dat niet. Ik heb die teller milieuopbrengst niet omlaag zien gaan, wat dan wel zou horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
wouter_tw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:53:
[...]

Precies. Het is in feite koelen van het huis op moment defrost. Die onttrokken warmte moet hij aftrekken van de toegevoegde warmte. Volgens mij doet hij dat niet. Ik heb die teller milieuopbrengst niet omlaag zien gaan, wat dan wel zou horen
Die zie je ook niet omlaag gaan want er komt volgens mij 1 keer peer uur data update. Dus wanneer je WP draait zie je geen negatief iets ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel warmte dat dan is geweest. Want dan zouden we denk ik kunnen constateren dat het verlies op de totale warmteopwek meevalt. Maar beetje nieuwsgierig ben ik wel - ik vermoed wel dat m.n. mensen met radiatoren hier echt iets van zullen merken. Worden die radiatoren koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Kees_frl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:54:
[...]

Die zie je ook niet omlaag gaan want er komt volgens mij 1 keer peer uur data update. Dus wanneer je WP draait zie je geen negatief iets ontstaan
Ik heb het over de vwz ai. Daar zie je per seconde de milieu opbrengst bijwerken (oplopen). Bij defrost is die 0 toevoeging.

En het stroomverbruik van een defrost worden opgeteld bij het totaal? Die wordt dan wel meegemomen in de COP berekening milieuopbrengst + stroomvebruik / stroomverbruik. Dan zou die stroom van een defrost meetellen in de COP berekening. Maar milieu opbrengst is door bovengenoemde dan niet eerlijk. Het is wel toegevoegd, maar door defrost is er ook weer wat ontrokken richting buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:59:
[...]

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel warmte dat dan is geweest. Want dan zouden we denk ik kunnen constateren dat het verlies op de totale warmteopwek meevalt. Maar beetje nieuwsgierig ben ik wel - ik vermoed wel dat m.n. mensen met radiatoren hier echt iets van zullen merken. Worden die radiatoren koud?
Dat ligt aan de systeeminhoud ook, maar die zakken snel in temperatuur ja. Omdat het weinig massa heeft (minder dan vloerverwarming). Met als nadeel dan die weer 100% aan het werk gaat om de aanvoer ta weer bereiken en dat een volgende deftost sneller in de hand werkt. Dan zou meer systeem inhoud in vorm van buffervat kunnen helpen

[ Voor 14% gewijzigd door wouter_tw op 05-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

Dit plaatje heb ik al eens eerder gepost doen ik mijn eerste 2 defrosts had, de onttrokken warmte is bij mij ongeveer 1kWh per defrost en het kostte ongeveer 170Wh aan elektrische energie om die 1 kWh aan warmte aan het CV water te ontrekken samen met de oorsprokelijke 230 Wh aan electriciteit om die 1kWh warmte te maken kostte een defrost dus totaal zo'n 400 Wh aan electrische energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhQXbs_rB3bzZLxanKG7XVKvu5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy4IzM9UVmbMt0axNPo5sssp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
[...]
COPverwarmen zegt iets over hoe efficient je WP warmte van buiten naar binnen kan verplaatsen.

Je zegt het zelf al tijdens een defrost wordt er gekoeld, warmte van binnen naar buiten verplaatst, dit heeft dus niets met de COPverwarmen te maken.

Doordat een defrost noodzakelijk is voor te kunnen verwarmen en ook energie kost, en je deze meeteld zit dit al in je COPverwarmen verwerkt, door de ontrokken energie van de afgegeven energie af te trekken tel je het dubbel mee en ook nog eens vermenigvuldigd met een hefboom waardoor het voor de efficientie factor COPverwarmen helemaal geen steek meer houd.

[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 05-12-2023 14:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:27:
[...]

COPverwarmen zegt iets over hoe efficient je WP warmte van buiten naar binnen kan verplaatsen.

Je zegt het zelf al tijdens een defrost wordt er gekoeld, warmte van binnen naar buiten verplaatst, dit heeft dus niets met de COPverwarmen te maken.

Doordat een defrost noodzakelijk is voor te kunnen verwarmen en ook energie kost, en je deze meeteld zit dit al in je COPverwarmen verwerkt, door de ontrokken energie van de afgegeven energie af te trekken tel je het dubbel mee en ook nog eens verminigvuldigd met een hefboom waardoor het voor de efficientie factor COPverwarmen helemaal geen steek meer houd.
Maar in een SCOP, wat je eigenlijk wilt weten moet de defrost verloren energie ook in meegenomen worden toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
wouter_tw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:29:
[...]

Maar in een SCOP, wat je eigenlijk wilt weten moet de defrost verloren energie ook in meegenomen worden toch
die compenseer je toch in het 'extra' verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-07 14:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVwACu78CeVTUxFk-zmZruVcAjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuSAEpCJjKXMdk20gBhq5XrN.jpg?f=user_large

Bij mij treedt er een negative COP op het moment dat de defrost op gang is. Het wordt weer hersteld. Ik heb de limiten toegevoegd: max COP=10 en min COP=-2. Anders zie je een enorme sprong in een grafiek waardoor de kleine waarden niet meer leesbaar zijn.

Op eind van elke dag bewaar ik de gemeten COP in een bestand. Samen met buiten temperatuur. Zo krijg je een mooi overzicht als de WP een jaar heeft gelopen.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Kees_frl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:32:
[...]

die compenseer je toch in het 'extra' verwarmen?
Dat is waar ja. Wat weg is gehaald voegt hij na de defrost opnieuw toe (als extra).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
SCOP is niets anders dan een gewogen gemiddelde van COP bij verschillende temperaturen over een heel jaar. Waarbij er 3 standaard sets met weegfactoren zijn gemaakt binnen de EU, 1 voor koud klimaat, 1 voor middel klimaat en 1 voor warm klimaat.

Edit:
Ooit het onderstaande plaatje gemaakt met behulp van historische KNMI weer data, de blauwe lijn zijn de weegfactoren die fabrikanen moeten gebruiken in de EU om de SCOP voor het medium klimaat te bepalen.

De groene lijn is het gemiddelde van alle KNMI weerstations over de afgelopen 40 jaar op de zelfde basis (gemiddelde etmaat temperatuur).

De oranje lijn is op basis van per minuut data die geinterpoleerd is uit de min/max temperatuur per dag + tijdstip.

Je ziet dat de werkelijke temperaturen in Nederland hoger liggen dan de SCOP defintie ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnnJW2E7yOpsOfPwAwMCP2P7i5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RxAcVcFsL5JYYJ8COOjnT382.png?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door PentaClover op 05-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Mijn mileuopbrengst is (236.9 + 74 (stroomverbruik)) / 74 = COP 4.20 afgelopen dagen. Incl alle defrosts dus

[ Voor 12% gewijzigd door wouter_tw op 05-12-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Weet iemand wat de minimale flow is voor een VWL 75/6? Kan het zijn dat ik met 5-600 l/h aan de onderkant zit? Wat als ik eigenlijk nog een groep van de vleorverwarming verder dicht wil hebben?

Kan dat op de één of andere manier, of moet ik dan elders meer afgifte/flow zien te creëren? In dat laatste geval, weet iemand of een ventilator-convector/fancoil nog iets doet bij aanvoertemperaturen tussen de 25 en 30, of moet ik dan gelijk een heel apart circuit gaan creëren met alle complicaties van dien?

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Erikz.nl

professioneel prutser

Somethingsin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:41:
Weet iemand wat de minimale flow is voor een VWL 75/6? Kan het zijn dat ik met 5-600 l/h aan de onderkant zit? Wat als ik eigenlijk nog een groep van de vleorverwarming verder dicht wil hebben?

Kan dat op de één of andere manier, of moet ik dan elders meer afgifte/flow zien te creëren? In dat laatste geval, weet iemand of een ventilator-convector/fancoil nog iets doet bij aanvoertemperaturen tussen de 25 en 30, of moet ik dan gelijk een heel apart circuit gaan creëren met alle complicaties van dien?
Ik kan de flow per groep knijpen op de retour van mijn verdeler. Werkt met flowmeters. De aanvoer wordt bediend door een ambisense regeling en die kleppen kunnen alleen volledig open of dicht. Is bij jou zo'n mogelijkheid aanwezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In dat laatste geval, weet iemand of een ventilator-convector/fancoil nog iets doet bij aanvoertemperaturen tussen de 25 en 30, of moet ik dan gelijk een heel apart circuit gaan creëren met alle complicaties van dien?
Ja, zo lang de ventilatoren aan staan hebben ze op die temperaturen nog een heel redelijk vermogen. Staan ze uit dan doet het bijna niets.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Erikz.nl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:56:
[...]

Ik kan de flow per groep knijpen op de retour van mijn verdeler. Werkt met flowmeters. De aanvoer wordt bediend door een ambisense regeling en die kleppen kunnen alleen volledig open of dicht. Is bij jou zo'n mogelijkheid aanwezig?
Ik kan inderdaad per groep inregelen, dat heb ik ook al vrij fors gedaan. automatische naregeling zit er niet op. Ik lijkt het grootste deel van mijn warmteverlies aan één kant van het huis te hebben (precies in de zithoek natuurlijk), waardoor ik die groepen al op 4-6x zoveel flow heb gegeven als de groepen aan de andere kant. Nu is het in het midden van het huis warm, en aan beide zijkanten 1-2 graden minder, met een flinke overgang in vloertemperatuur precies waar de groepen elkaar raken. Eigenlijk zou ik het misschien nog iets schever moeten trekken, want zeker met bewolkt weer blijft de zithoek veel te snel afkoelen tov de rest van het huis.

Toen ik gisteren echter nóg een groep verder dichtdraaide leek de WP niet meer aan te slaan voor CV. Opnieuw opendraaien, toen deed hij het weer. Vermoedleijk kwam ik dus net onder het minimum uit.

M'n huidige lage stooklijn is prima om het op temperatuur te houden, behalve langs de buitengevels. De warmte lijkt echter nauwelijks van binnen naar buiten te bewegen, en als ik de stooklijn hoger zet krijg ik overshoots, en is de vloer tegen de tijd dat de thermostaat weer aanslaat alweer zo ver afgekoeld dat de ruimtetemperatuur (en dan vooral in de zithoek) nog verder instort. Nog iets minder flow zou dat volgens mij weer kunnen verhelpen, maar dat lijkt lastig.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Bu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-04 14:27

Marco_Bu

Hybride AroTHERM plus 55/6

Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:04:
[...]

Dat klinkt mooi, maar een COP van 3 is nog niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb sinds middernacht een COP van iets hoger dan 4. En er zullen vast mensen zijn die dat nog beter voor elkaar hebben. Daarom, voor het juiste beeld: wat voor woning, en wat voor afgiftesysteem? Hoe geïsoleerd?

Ter vergelijk: hier een 55/6 in een redelijk geisoleerde vrijstaande jaren 30 woning waarvan de spouwen niet zijn geïsoleerd, vloer, dak en ramen wel. Vloerverwarming op de begane grond, ongeveer 60m2. Verder wordt alleen de badkamer verwarmd, via een normale radiator die als vvw-groep[ meedraait op dezelfde temperatuur. We stoken dus eigenlijk alleen beneden en we laten het 18,5 graden worden met een stooklijn van 0,35.
Hoi Gramser,
Dank je wel voor je reactie.
Mijn vergelijk qua COP moet je zien tov wat ik hier draaide met de flow wat die 55/6 standaard doet. De COP die daarbij hoorde was (in vergelijkbare omstandigheden) 2.80. Daarnaast zijn deze dagen ook wel erg ongunstig vanwege de vele defrosts

Ben daarom best wel blij met mn COP van 3 hier hoor ;)

Onze huizen vergelijken is appels en peren.
Ik begrijp overigens heel goed dat jouw COP hoger is dan de mijne, en dat heeft niet zoveel te maken met isolatie of huis (hoewel indirect natuurlijk dan weer wel) maar dat heeft meer met de aanvoer temperatuur wat de warmtepomp moet leveren.

Blijkbaar kiezen we hier voor ietwat meer comfort dan bij jullie (18,5graden tov 21 gr), en daarom heb ik ook een stooklijn van 0,55.
Kwestie van keuzes dus. Ik zou een hogere COP krijgen als ik minder ‘stook’

Overigens wonen we ook vrijstaand. Bouwjaar 1908. Beneden T33’s en T22’s en boven staan ook de radiatoren gewoon open (alleen beneden dan wel met heatfans ).
Daarnaast staat er ook nog een AGA in de keuken die de boel meeverwarmt.

Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Marco_Bu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:28:
[...]

Hoi Gramser,
Dank je wel voor je reactie.
Mijn vergelijk qua COP moet je zien tov wat ik hier draaide met de flow wat die 55/6 standaard doet. De COP die daarbij hoorde was (in vergelijkbare omstandigheden) 2.80. Daarnaast zijn deze dagen ook wel erg ongunstig vanwege de vele defrosts

Ben daarom best wel blij met mn COP van 3 hier hoor ;)

Onze huizen vergelijken is appels en peren.
Ik begrijp overigens heel goed dat jouw COP hoger is dan de mijne, en dat heeft niet zoveel te maken met isolatie of huis (hoewel indirect natuurlijk dan weer wel) maar dat heeft meer met de aanvoer temperatuur wat de warmtepomp moet leveren.

Blijkbaar kiezen we hier voor ietwat meer comfort dan bij jullie (18,5graden tov 21 gr), en daarom heb ik ook een stooklijn van 0,55.
Kwestie van keuzes dus. Ik zou een hogere COP krijgen als ik minder ‘stook’

Overigens wonen we ook vrijstaand. Bouwjaar 1908. Beneden T33’s en T22’s en boven staan ook de radiatoren gewoon open (alleen beneden dan wel met heatfans ).
Daarnaast staat er ook nog een AGA in de keuken die de boel meeverwarmt.
toon volledige bericht
Het ging mij ook niet om het vergelijk, maar om de context - en die is me nu helder 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een vraag, wij hebben een offerte binnengekregen voor de Valliant aroTherm plus 55/6 met een totaal prijs van 19000 euro. Is dit een gangbare prijs voor installatie en met aftrek van de subsidie? Ik vind het namelijk veel te duur en ga dat er echt niet voor betalen als ik eerlijk ben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

540 liter per uur. :)

https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Weer een mooie (engelstalige) installatievideo van een Vaillant opstelling: YouTube: How To Install an Ultra Efficient Heating System - Heat Pump + UFH.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Zou iemand mij kunnen helpen met het berekenen van de ideale doorloop snelheid? Ik kom er niet uit.

Circa 60m2 vloerverwarming over 5 groepen. Leidingdikte 18mm, h.o.h. circa 15cm (van warmste punt naar warmste punt met IR meter gemeten), 100liter buffer. Afstand van binnenunit/buffer tot vloerverwarming verdeler circa 7 meter met dikte 28mm.

Als er verder nog gegevens ontbreken verneem ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
spijkerhoofd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:37:
Ik heb een vraag, wij hebben een offerte binnengekregen voor de Valliant aroTherm plus 55/6 met een totaal prijs van 19000 euro. Is dit een gangbare prijs voor installatie en met aftrek van de subsidie? Ik vind het namelijk veel te duur en ga dat er echt niet voor betalen als ik eerlijk ben!
Nou… het hangt ervan af wat je ervoor krijgt en wat er allemaal voor moet gebeuren. Is dit inclusief SWW-vat zodat je van het gas af kunt? Of alleen die 55/6? Komt er ook iets van een nieuwe vloerverwarmingsverdeler?

Dat gezegd hebbende, ook voor een installatie met SWW-vat vind ik het zeer stevig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
En nog een vraag

Onze 75/6 staat met zijn rug naar onze muur gericht. Hij staat op de voorgeschreven afstand van de muur.

De defrost brullen echter zoveel stoom tegen de muur, dat we inmiddels vocht/schimmel aan de binnenzijde van de muur krijgen (met glaswol geïsoleerde spouwmuur)

Op de plek van de buitenunit zit een grote overhangende lage dakgoot en die stoomwolk lijkt daar onder te blijven hangen.

Zijn wij de enige met dit probleem? Is hier een mooie standaard oplossing voor? Of kan ik in het voorjaar het beste de muur van coating voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Middenberm dat hoor ik voor het eerst. Mijn 55/6 blaast de stoom na een defrost juist naar voren, niet naar achteren. Tijdens het defrosten is er toch vooral smeltwater. Is het niet gewoon pech met de wind?

Trouwens, “de voorgeschreven afstand”… de mijne staat 23 cm vanaf de muur, ik meen volgens voorschrift. Hoe ver staat de jouwe? Foto’s kunnen helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 05-12-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16
Zo, de bestelling voor de aroTHERM Plus 105/6 is de deur uit. 14 dec levering en dan gaan we ook aan de installatie beginnen 8)

Een punt waar de warmteservice mij nog op adviseerde is om de aansluitset niet van Vaillant te bestellen. Origineel van Vaillant kost die 450 euro ex, terwijl het niet veel meer is dan een buis en wat gevormd isolatiemateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHRX3yCgviGw0pN_nCzwbj3QdPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3bPt90lWX7oyq89PSTVxXjeK.png?f=user_large

Is het het geld waard of hoe hebben jullie het beter & goedkoper opgelost?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:52:
@Middenberm dat hoor ik voor het eerst. Mijn 55/6 blaast de stoom na een defrost juist naar voren, niet naar achteren. Tijdens het defrosten is er toch vooral smeltwater. Is het niet gewoon pech met de wind?

Trouwens, “de voorgeschreven afstand”… de mijne staat 23 cm vanaf de muur, ik meen volgens voorschrift. Hoe ver staat de jouwe? Foto’s kunnen helpen!
Hij staat 25cm van de muur.

Als hij met defrost naar voren blaast zal het inderdaad mogelijk de wind zijn. Ik heb ook nog maar een paar defrosts in echt mogen aanschouwen, want ik zit er niet op m'n krukje naast. Vind het alleen wel wat toevallig dat we vochtdoorslag krijgen sinds het ding geïnstalleerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@maarten_NL ik had deze (nu €130), werkt prima:
https://www.installatieva...llant-10027989-0010027989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
maarten_NL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:59:
Zo, de bestelling voor de aroTHERM Plus 105/6 is de deur uit. 14 dec levering en dan gaan we ook aan de installatie beginnen 8)

Een punt waar de warmteservice mij nog op adviseerde is om de aansluitset niet van Vaillant te bestellen. Origineel van Vaillant kost die 450 euro, terwijl het niet veel meer is dan een buis en wat gevormd isolatiemateriaal.

[Afbeelding]

Is het het geld waard of hoe hebben jullie het beter & goedkoper opgelost?
Ik heb die set maar ik heb zeker geen 450 euro betaald, volgens mij onder de 200. Het past wel perfect als je de arotherm 25cm van de muur zet.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Middenberm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:02:
[...]

Hij staat 25cm van de muur.

Als hij met defrost naar voren blaast zal het inderdaad mogelijk de wind zijn. Ik heb ook nog maar een paar defrosts in echt mogen aanschouwen, want ik zit er niet op m'n krukje naast. Vind het alleen wel wat toevallig dat we vochtdoorslag krijgen sinds het ding geïnstalleerd is.
Da’s inderdaad wel raar. Maar hij zuigt natuurlijk ook een hoop lucht aan. Misschien doet dat ook iets met de temperatuur van de muur waardoor de schimmel een kans krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
[...]

Hoeft niet per se. Je huis koelt af, en die onttrokken warmte wordt na de defrost weer toegevoegd. Als je huis "perfect" is geïsoleerd, en hij heeft bv 1 kWh nodig om te defrosten, koelt je huis met 1 kWh af. Die moet daarna weer toegevoegd worden. Dus een defrost niet aftrekken is niet per se verkeerd, zolang je het verlies maar weer compenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
[...]

Is latig te meten met 5 minuten intervallen, maar dit is een defrost van mij, ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrncOF8xFjNKWFwSi3vCfcgkwv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dKrbxWwUJYQT4E0zmGgTZPB.png?f=fotoalbum_large

Data op basis van metingen (detla-T + debiet) uit de Kamstrup. De dip is zo'n 7 kW, periode 10 minuten. Heel simplistisch (als driehoek) onttrekt de WP dus 0,5 * 5 min * 7 kW = 0,3 kWh. Dat is niet bijster veel.

Binnenkort eens kijken of ik een defrost live kan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 11:41
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:58:
[...]

Dit vond ik terug in de handleiding van een van hun geothermische warmtepompen. Daar staat iets meer uitleg en volgens mij geld hetzelfde voor mijn systeem. Of zelfs helemaal niet, want ik zit met 2 zones en evenwichtsfles.

Maar het lijkt er wel dat een lagere hysterese meer starts betekend.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Compressor Hysterese:
De menu-optie verschijnt alleen bij hydraulische
schema's met direct CV-bedrijf.
Gedwongen inschakelen van de compressor bij:
Aanvoertemperatuur werkelijke < aanvoertemperatuur gewenst min hysterese
gedwongen uitschakelen van de bijstookverwarming bij:
aanvoertemperatuur actueel > aanvoertemperatuur gewenst plus hysterese
toon volledige bericht
Hmmmm....

Ik lees in die code twee dingen... Compressor, maar ook bijstookverwarming...

Kan het niet zijn in een hybride setup dat deze delta ook een trigger geeft aan de gasketel om bij te springen als de hysterese rond de aanvoertemperatuur niet gehaald wordt?

Dus kleinere hysterese is sneller bijschakelen van de bijstook (gasketel)???

Even mijn theorie? Of klopt dit totaal niet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:12:
[...]

Inderdaad, hij koelt het huis op dat moment.
Je zou door de defrost energie te delen door de gebruikte stroom tijdens een defrost nog kunnen uitrekenen hoe efficient hij kan koelen mocht je dat interessant vinden, maar de 2 mixen zou ik niet doen, en zeker niet door de defrost energie van de verwarmings energie af te trekken.
We verschillen we hier van inzicht.
Als een auto een besneeuwde heuvel oprijdt en elke afgelegde 2 meter 1 meter terugglijdt, dan is de gelegde afstand volgens de boordcomputer 2 x zo hoog als de werkelijke afstand, en is de verbruiksmeting (km/L) niet meer representatief voor de werkelijkheid.

Om nog een ander triviaal voorbeeld te noemen:
Als je een airco installeert in huis met het buitendeel binnen, en je gaat daarmee verwarmen, dan stook je effectief met COP1 terwijl dit technisch bekeken misschien COP5 is.

De periodieke COP (dagelijks, maandelijks of seizoensgebonden) zou representatief moeten zijn voor het totaalplaatje. Dus met een sCOP van 4 is te berekenen dat het ongeveer 2 keer zo gunstig is voor zowel het millieu als voor de portomonee (in de huidige markt).

Neem je het defrost warmteverlies hier niet in mee, dan gaat daar een fout in ontstaan. Je kunt dan ook niet meer zeggen hoeveel kuub gas er anders tegenover had gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk wel ja. Maar dat is natuurlijk niet Vaillant-specifiek en de vraag is hoeveel warmteverlies het op het saldo thermisch vermogen betreft. Ik denk dat het in de praktijk, als je het gaat meten, best meevalt. Mijn WPB zal vermoedelijk een groter effect hebben, die wordt gevoed door de vloerverwarming en onttrekt daar warmte uit.
Klopt inderdaad hoor. Ik zag de vraag toevallig in dit topic langskomen en zat hier toevallig ook over na te denken. Volgens mijn visie bereken ik de COP van mijn eigen (niet Vaillant machine) ook verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:50:
[...]
We verschillen we hier van inzicht.
Als een auto een besneeuwde heuvel oprijdt en elke afgelegde 2 meter 1 meter terugglijdt, dan is de gelegde afstand volgens de boordcomputer 2 x zo hoog als de werkelijke afstand, en is de verbruiksmeting (km/L) niet meer representatief voor de werkelijkheid.
De auto heeft in werkelijkheid toch ook echt 2 maal zover gereden als de verplaatsing, en de verbruiks cijfers in l/km of km/l klopt ook gewoon, de auto is alleen niet zo ver verplaatst als je zou denken als je naar de km teller kijkt, de km teller geeft in dit voorbeeld geen duidelijk beeld van de verplaatsing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Somethingsin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:06:
[...]

Maar welke lees je dan uit als actuele aanvoer? Mijn 720 heeft
-actuele aanvoer onder het menu-item warmtepomp 1
- actuele aanvoer onder menu-item warmtepompregelmodule
- gewenste aanvoer, min en max aanvoer onder het kopje circuit 1
Onder 'installatieconfiguratie' en dan 'installatie'': 23 graden nu.
Onder 'installatieconfiguratie' en dan 'warmtepomp 1' staat 31 graden nu.
Onder 'installatieconfiguratie' en dan 'circuit1' staat nu bij gewenst: niks (systeem staat nu even uit).
Bij min gewenst staat 15 graden.
Bij max gewenst staat 30 graden.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:50:
[...]
De periodieke COP (dagelijks, maandelijks of seizoensgebonden) zou representatief moeten zijn voor het totaalplaatje. Dus met een sCOP van 4 is te berekenen dat het ongeveer 2 keer zo gunstig is voor zowel het millieu als voor de portomonee (in de huidige markt).

Neem je het defrost warmteverlies hier niet in mee, dan gaat daar een fout in ontstaan. Je kunt dan ook niet meer zeggen hoeveel kuub gas er anders tegenover had gestaan.
Ik meet mijn defrost energie apart, dus volgend jaar kan ik je vertellen hoeveel % van het toaal het was, mijn inschatting nu is dat het totaal niet meer dan ~1% zal zijn en dus binnen de meetruis voor de SCOP valt.

Zeker als je de output van je CV ketel niet met een warmte meter hebt gemeten zal de fout in de schatting van hoe effiecient hij was vele malen groter zijn en denk ik dat je voor een natte duim inschatting van het aantal m3 gas de defrost energie rustig kan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
Let op dat met een buffervat ertussen er een verschil tussen de warmtepomp en het circuit zal zitten. Met menggroepen erbij zit er ook nog verschil tussen de warmtepomp, sysflow en circuits.

Voor zover ik de schema's in de installatiebundel zie zit er nergens een sensor onderin de buffer of op een retour trouwens, dus dat vind ik wel een bijzondere constructie.
Ook kan ik zelf geen reden verzinnen waarom die sensor nodig is voor de regeling (behalve het exotische geval van retourverhoging voor biomassakachels).
Er zit idd een buffervat tussen. En de voeler zit idd bovenin.
Maar sinds ik de oude mengverdeler heb vervangen door een pomploos model (want dat zou zoveel beter zijn...) draait mijn systeem gewoon slecht. Ik word gewoon ongelukkig van een plaatje als van vandaag. Weet niet meer wat ik nu nog moet instellen. Stooklijn heeft al op 0.2 gestaan. Pomp na het buffervat hoger of lager. Gewenste max aanvoertemperatuur hoger of lager...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScwoT9ex9kkKcsTksIuqKmgpxLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/42FfpQf8gqyyZOn9uyxC0DFm.png?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
[...]

Kan niet zeggen dat ik dat ooit geconstateerd heb. Maar ik heb wel een buffer van 45 ltr in de retour.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:53:
[...]

De auto heeft in werkelijkheid toch ook echt 2 maal zover gereden als de verplaatsing, en de verbruiks cijfers in l/km of km/l klopt ook gewoon, de auto is alleen niet zo ver verplaatst als je zou denken als je naar de km teller kijkt, de km teller geeft in dit voorbeeld geen duidelijk beeld van de verplaatsing....
Exact, dus de vebruikscijfers staan niet in verhouding tot de verplaatsing. De verplaatsing staat tot de benodigde thermische energie. De verbruikscijfers tot de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:07:
[...]

Ik meet mijn defrost energie apart, dus volgend jaar kan ik je vertellen hoeveel % van het toaal het was, mijn inschatting nu is dat het totaal niet meer dan ~1% zal zijn en dus binnen de meetruis voor de SCOP valt.

Zeker als je de output van je CV ketel niet met een warmte meter hebt gemeten zal de fout in de schatting van hoe effiecient hij was vele malen groter zijn en denk ik dat je voor een natte duim inschatting van het aantal m3 gas de defrost energie rustig kan negeren.
Ik ben benieuwd. Ik kan dat als het goed is ook, gezien m'n warmtemeter ook koel-energie kan meten.
Of het verwaarloosbaar is vraag ik me af. Er zijn genoeg mensen die aangeven dat hun systeem onder de 4°C al gaat defrosten, en dan ook nog om de 45min. Dat kan best een verschil maken.

Voor de inschatting zal het inderdaad niet uitmaken. Maar andersom kun je niet meer zeggen dat de thermische geleverde energie gelijkstaat aan een bepaalde hoeveelheid gas. In ieder geval niet tijdens de defrostperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 22:44
Middenberm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:47:
En nog een vraag

Onze 75/6 staat met zijn rug naar onze muur gericht. Hij staat op de voorgeschreven afstand van de muur.

De defrost brullen echter zoveel stoom tegen de muur, dat we inmiddels vocht/schimmel aan de binnenzijde van de muur krijgen (met glaswol geïsoleerde spouwmuur)

Op de plek van de buitenunit zit een grote overhangende lage dakgoot en die stoomwolk lijkt daar onder te blijven hangen.

Zijn wij de enige met dit probleem? Is hier een mooie standaard oplossing voor? Of kan ik in het voorjaar het beste de muur van coating voorzien?
Zie video
YouTube: Arotherm defrost
Hier blaast hij ook gewoon van zich af vlgns mij heeft de fan maar een draairichting. Tijdens het opwarmen staat de fan stil en dan zie je in het begin ook wat stoom van achter komen.
De muur is een spouw muur maar ik zie daar geen “opgelagen” vocht.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 05-12-2023 22:46 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Laatst online: 21:08
Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:58:
[...]

Nou… het hangt ervan af wat je ervoor krijgt en wat er allemaal voor moet gebeuren. Is dit inclusief SWW-vat zodat je van het gas af kunt? Of alleen die 55/6? Komt er ook iets van een nieuwe vloerverwarmingsverdeler?

Dat gezegd hebbende, ook voor een installatie met SWW-vat vind ik het zeer stevig aan de prijs.
Het is incl het SWW vat. In een van de bijlage staat dat alle onderdelen 9400 ex btw kosten, dus waar de rest van de 10K vandaan komt is mij onbekend. De installateur zei dat het 4 mandagen ging duren voor de installatie. Ik vind 10K voor 4 mandagen bijzonder veel. Ik ga vandaag met hem bellen voor een uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NHL19
  • Laatst online: 23-07 11:30
[...]

Daar kan ik wel iets meer helderheid in verschaffen. Ziehier de temperatuur van een van mijn radiatoren gedurende afgelopen nacht. Er is één defrost geweest. Je ziet dat de temperatuur rap teruggaat van 37,5°C (ingang) naar 24°C (hele radiator). Na een kwartier is de temperatuur weer terug op het oude niveau en schiet daarna nog even door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyM0aHTAzZYjJ5q4o1KwmLno-So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hM43L4UcqGxsLleQw7TrWdx.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid nog even het energieverbruik van de warmtepomp gedurende dezelfde periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYPxUBUnaPErItb6auhgUYGM0Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w2m8MyvpR8MJl6AbEEjX3Os.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:17:
[...]

Het is incl het SWW vat. In een van de bijlage staat dat alle onderdelen 9400 ex btw kosten, dus waar de rest van de 10K vandaan komt is mij onbekend. De installateur zei dat het 4 mandagen ging duren voor de installatie. Ik vind 10K voor 4 mandagen bijzonder veel. Ik ga vandaag met hem bellen voor een uitleg.
Je kunt overwegen om na je contact met de installateur hier een geanonimiseerde weergave van je offerte te posten. Dan kunnen we er misschien nog wat meer over zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
NHL19 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:24:
[...]

Daar kan ik wel iets meer helderheid in verschaffen. Ziehier de temperatuur van een van mijn radiatoren gedurende afgelopen nacht. Er is één defrost geweest. Je ziet dat de temperatuur rap teruggaat van 37,5°C (ingang) naar 24°C (hele radiator). Na een kwartier is de temperatuur weer terug op het oude niveau en schiet daarna nog even door.
[Afbeelding]
Wat is data toch fijn.. dank voor inzicht!

[ Voor 18% gewijzigd door Kriss0r op 06-12-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:33
Ik heb nu een paar dagen gedraaid in de stand binnentemp. Compensatie op Actief. Geeft een iets rustiger beeld in vermogenspieken. Maar betekend dit dat je altijd minimaal 24uur x het minimale vermogen verbruikt, dus ook wanneer het buiten warmer is? Of gaat de warmtepomp toch uit als bv de aanvoer- en retour-temperatuur te dicht bij elkaar komen? Anders zou dat in het geval van een 55/6 betekenen dat het minimale dagverbruik circa 10-11 KWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Switek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:01:
Ik heb nu een paar dagen gedraaid in de stand binnentemp. Compensatie op uitgebreid. Geeft een iets rustiger beeld in vermogenspieken. Maar betekend dit dat je altijd minimaal 24uur x het minimale vermogen verbruikt, dus ook wanneer het buiten warmer is? Of gaat de warmtepomp toch uit als bv de aanvoer- en retour-temperatuur te dicht bij elkaar komen? Anders zou dat in het geval van een 55/6 betekenen dat het minimale dagverbruik circa 10-11 KWh is.
Hij gaat af op je ingestelde kamertemperatuur - zal daar iets overheen stoken, en dan alles stoppen. En wanneer je dan een 0,2/0,3 graden onder je wenstemperatuur bent springt ie weer aan. En minimale vermogen is nog steeds warmteopwekking, dus het warmteverlies van je woning wordt precies gecompenseerd met dat vermogen. Is dus niet iets wat je efficiënter kunt maken - 11kw*COP zal dagelijks warmteverlies van je woning zijn met deze temperaturen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kriss0r op 06-12-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Kriss0r schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:03:
[...]

Hij gaat af op je ingestelde kamertemperatuur - zal daar iets overheen stoken, en dan alles stoppen. En wanneer je dan een 0,2/0,3 graden onder je wenstemperatuur bent springt ie weer aan.
Dank je Kriss0r, zie nu dat ik een foutje heb gemaakt, ik bedoelde dat ik de laatste dagen op Actief gedraaid had. Heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Switek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:06:
[...]

Dank je Kriss0r, zie nu dat ik een foutje heb gemaakt, ik bedoelde dat ik de laatste dagen op Actief gedraaid had. Heb mijn post aangepast.
In mijn ervaring stopt pomp dan niet met draaien en wordt puur op gewenste temperatuur gestookt - zone wordt niet gedeactiveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-05 11:37
Ik heb nu een paar dagen gedraaid in de stand binnentemp. Compensatie op Actief. Geeft een iets rustiger beeld in vermogenspieken. Maar betekend dit dat je altijd minimaal 24uur x het minimale vermogen verbruikt, dus ook wanneer het buiten warmer is? Of gaat de warmtepomp toch uit als bv de aanvoer- en retour-temperatuur te dicht bij elkaar komen? Anders zou dat in het geval van een 55/6 betekenen dat het minimale dagverbruik circa 10-11 KWh is.
Dat krijg je wanneer je hem op inactief zet. Dan stookt de warmtepomp puur volgens stooklijn. Hij reageert wel op nachtverlaging. Dus wanneer de kamertemperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur voor nachtverlaging schakelt hij uit. Ook schakelt hij uit wanneer de dT te laag wordt. Het dagverbruik is inderdaad 10-11kwh met een 55/6 op minimaal vermogen. Ik heb namelijk afgelopen 10 dagen op deze manier gedraaid, werkte perfect. Al denk ik dat het minder goed gaat wanneer de buitentemperaturen weer wat meer gaan fluctueren. Wellicht ga ik dan weer naar standje uitgebreid. Let wel op dat je dat minimale verbruik alleen maar haalt wanneer de stooklijn laag genoeg staat. In mijn geval 0.15.

Edit: Geschreven toen Switek nog sprak over stand 'Inactief'. Alsnog denk ik dat het grafiekje interessant is voor sommigen om te zien hoe stand inactief zich gedraagt met dit stabiele koude weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq48tEpSw82N5H8d5taVRTrNiL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epbLOuIgR1EBF4hPbAicPA8W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Breedam op 06-12-2023 09:17 ]

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik draai sinds zaterdag op actief ipv uitgebreid en ik zie mijn warmtepomp afslaan na een uurtje aan deze temperaturen. Het blijft mooi 21.5 à 22°C in huis en de vloer is permanent warm. Op standje uitgebreid kon de warmtepomp soms de hele dag afslaan en dan duurde het 's avonds 2-3h voordat er terug afgifte was nadat de warmtepomp opgestart was. Dus comfort is hoger voor me, maar over verbruik kan ik nog niks zeggen. Het is sowieso kouder als in november. Gisteren 12kWh verstookt terwijl in november ik ongeveer 10kWh verstookte, maar toen was het net ietsje warmer buiten en geen defrosts. Ik heb momenteel het gevoel dat het meerverbruik meevalt en het comfort hoger is.
Misschien wissel ik wel nog eens terug om wat te testen. En sowieso terug uitgebreid vanaf de lente er aan komt. Dan hoeft er overdag amper nog verwarmd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Breedam schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:14:
[...]

Dat krijg je wanneer je hem op inactief zet. Dan stookt de warmtepomp puur volgens stooklijn. Hij reageert wel op nachtverlaging. Dus wanneer de kamertemperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur voor nachtverlaging schakelt hij uit. Ook schakelt hij uit wanneer de dT te laag wordt. Het dagverbruik is inderdaad 10-11kwh met een 55/6 op minimaal vermogen. Ik heb namelijk afgelopen 10 dagen op deze manier gedraaid, werkte perfect. Al denk ik dat het minder goed gaat wanneer de buitentemperaturen weer wat meer gaan fluctueren. Wellicht ga ik dan weer naar standje uitgebreid. Let wel op dat je dat minimale verbruik alleen maar haalt wanneer de stooklijn laag genoeg staat. In mijn geval 0.15.

Edit: Geschreven toen Switek nog sprak over stand 'Inactief'. Alsnog denk ik dat het grafiekje interessant is voor sommigen om te zien hoe stand inactief zich gedraagt met dit stabiele koude weer.
[Afbeelding]
interessant, ik haalde uitgebreid en actief door elkaar. Omdat ik alleen radiatoren heb is de stand inactief ongeschikt voor mij. De stand Actief geeft hier een iets rustiger beeld tov de stand uitbereid. Waar ik met Actief bang voor ben is dat hij dan ook in het voorjaar/najaar altijd minimaal 11Kwh verstookt, dat blijkt dus niet waar als ik naar jou plaatje kijk. Hier gaat de WP echter niet uit bij nachtverlaging in de stand Actief. Misschien nog ergens een instelling gemist. Nachtstand op Normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Laatst online: 22-07 15:20
Switek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:44:
[...]

interessant, ik haalde uitgebreid en actief door elkaar. Omdat ik alleen radiatoren heb is de stand inactief ongeschikt voor mij. De stand Actief geeft hier een iets rustiger beeld tov de stand uitbereid. Waar ik met Actief bang voor ben is dat hij dan ook in het voorjaar/najaar altijd minimaal 11Kwh verstookt, dat blijkt dus niet waar als ik naar jou plaatje kijk. Hier gaat de WP echter niet uit bij nachtverlaging in de stand Actief. Misschien nog ergens een instelling gemist. Nachtstand op Normaal.
@Breedam draait op inactief, dus wellicht gaat de pomp dan bij jou ook uit bij nachtverlaging. Ben er wel benieuwd naar.

Bij mij draai ik voorlopig op uitgebreid met een net iets te lage stooklijn voor het warmteverlies van mn huis, mn pomp gaat daarom ook niet uit en de temperatuur blijft vooral bij windstil weer goed, bij veel wind verlies ik net te veel warmte.

Ik ben wel geïnspireerd door de inactief instelling van @Breedam, wellicht dat mijn pomp dan ook ietsjes rustiger gedrag laat zien. Maar misschien niet geschikt voor fluctuerende omstandigheden.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Switek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:44:
[...]

Als de energie integraal 0 is of de compressor hysterese overschreden is (kijk eens 1-3 pagina's terug) dan slaat de verwarming af.

Dit is het vermogen van mijn warmtepomp sinds middernacht. Ik zit met 2 zones: ventilo's boven (standje uitgebreid) en vloerverwarming beneden (standje actief). Je ziet duidelijk wanneer welke zones verwarming krijgen. De pieken zijn de ventilo's en de lage plateau's zijn de vloerverwarming, maar die slaat dus regelmatig af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhPK-L552uu7R8f5hv-algL-Oj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1f8HBHZhhTDxH9gZcVHWjQDS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Broodro0ster schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:39:
[...]

Ik draai sinds zaterdag op actief ipv uitgebreid en ik zie mijn warmtepomp afslaan na een uurtje aan deze temperaturen. Het blijft mooi 21.5 à 22°C in huis en de vloer is permanent warm. Op standje uitgebreid kon de warmtepomp soms de hele dag afslaan en dan duurde het 's avonds 2-3h voordat er terug afgifte was nadat de warmtepomp opgestart was. Dus comfort is hoger voor me, maar over verbruik kan ik nog niks zeggen. Het is sowieso kouder als in november. Gisteren 12kWh verstookt terwijl in november ik ongeveer 10kWh verstookte, maar toen was het net ietsje warmer buiten en geen defrosts. Ik heb momenteel het gevoel dat het meerverbruik meevalt en het comfort hoger is.
Misschien wissel ik wel nog eens terug om wat te testen. En sowieso terug uitgebreid vanaf de lente er aan komt. Dan hoeft er overdag amper nog verwarmd te worden.
op basis waarvan slaat jouw wp dan af? want dan zou toch juist niet het geval zijn bij actief. :)

edit eerst verder lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Doet de mijne ook wel eens, als ik bijvoorbeeld de houtkachel aan heb en de kamertemperatuur sterk boven de ingestelde wenstemperatuur komt. Feitelijk wil de WP dan de stooklijn verlagen, omdat hij denkt dat het ineens wel erg warm wordt met de reeds ingestelde stooklijn. Hij gaat bij mij ook niet helemaal uit - ik denk dat de waterpomp blijft draaien. Er is bij mij namelijk een verbruik van 31W op die momenten. Als hij helemaal uit staat, is het 10W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-05 11:37
Gramser schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:15:
Doet de mijne ook wel eens, als ik bijvoorbeeld de houtkachel aan heb en de kamertemperatuur sterk boven de ingestelde wenstemperatuur komt. Feitelijk wil de WP dan de stooklijn verlagen, omdat hij denkt dat het ineens wel erg warm wordt met de reeds ingestelde stooklijn. Hij gaat bij mij ook niet helemaal uit - ik denk dat de waterpomp blijft draaien. Er is bij mij namelijk een verbruik van 31W op die momenten. Als hij helemaal uit staat, is het 10W.
Dat is inderdaad de waterpomp. Wanneer je inzoomt zie je ook dat de waterpomp altijd iets eerder opstart dan dat de compressor gaat draaien en met uitgaan weer andersom.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:42:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik kan dat als het goed is ook, gezien m'n warmtemeter ook koel-energie kan meten.
Of het verwaarloosbaar is vraag ik me af. Er zijn genoeg mensen die aangeven dat hun systeem onder de 4°C al gaat defrosten, en dan ook nog om de 45min. Dat kan best een verschil maken.

Voor de inschatting zal het inderdaad niet uitmaken. Maar andersom kun je niet meer zeggen dat de thermische geleverde energie gelijkstaat aan een bepaalde hoeveelheid gas. In ieder geval niet tijdens de defrostperiode.
Hij staat als het goed is niet het hele stook seizoen te defrosten :)

Afgelopen periode was bij mij de defrost energie op de dagen dat er defrosts plaats vonden gemiddeld 3.75% van het totaal aan geleverde warmte.

Netto geleverde energie aan je huis is inderdaad de afgegeven warmte - defrost warmte, maar dat heeft weer niets met de COP te maken, die 2 dingen moet je denk ik los zien van elkaar.

Pagina: 1 ... 107 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic