Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Het gevolg hiervan is dat de vloerverwarming zich steeds uitzet vanwege te hoge aanvoer temperatuur, wat op zijn beurt weer pendel gedrag veroorzaakt en nog hogere temperatuur. Met uitzetten bedoel ik dat de klep in de pomp groep zich sluit en de aanvoer/retour van de vloerverwarming verbind (bij 40 graden aanvoer).
De warmtepomp (125/6) is via een buffervat (100 liter) aangesloten op de vloerverwarming (120m2).
Ik heb van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt en ben op zoek naar een hint/tip die mij een duwtje in de goede richting kan geven.
Het instellen van een weersafhankelijk en een maximum temperatuur op 32 help ook niks. In Home assistant, met behulp van een ebus adapter log ik zo veel mogelijk parameters van de hele installatie maar ik ontdek geen verbanden waaraan het zou kunnen liggen.
Mijn verwachting is dat de warmtepomp op een gegeven moment gaat moduleren op die gewenste aanvoer temperatuur van 32 graden maar iets houdt het tegen.
/f/image/OP0pMhM72Y5kW4k6KcRKVM0v.png?f=fotoalbum_large)
Is het dan ook zo dat je een oude VWZ Ai nodig hebt voor een VWL 55/3 warmtepomp?
Zou dit ook een verklaring kunnen zijn voor mijn problemen in mijn eerdere post?
Ik kom er dus net achter dat ik een VWZ AI, VWL x/6 MB 1 besturingsmodule heb en een een VWL 55/3 WP.
Daar lijkt het wel heel sterk op. Ik heb dezelfde fout gemaakt maar dan andersom, ik had de VWZ AI gekocht maar kwam erachter dat deze alleen voor de xx/3 serie in te zetten is. Kwam er gelukkig voor montage door dit topic achter.pinooke2 schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:53:
Ik lees net in dit topic dat je een VWZ AI Plus nodig hebt voor een /6 warmtepomp.
Is het dan ook zo dat je een oude VWZ Ai nodig hebt voor een VWL 55/3 warmtepomp?
Zou dit ook een verklaring kunnen zijn voor mijn problemen in mijn eerdere post?
Ik kom er dus net achter dat ik een VWZ AI, VWL x/6 MB 1 besturingsmodule heb en een een VWL 55/3 WP.
Ik heb de VWZ AI xx/3 nog thuis liggen, ongeopend in de doos. Mocht je interesse hebben dan graag een DM en dan mag je hem overnemen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ik had iets gelijkaardig dit weekend. Ik draaide op fluistermodus en bij -4°C trok hij dat niet meer. De energie integraal bleef op -180° hangen en herstelde daar niet meer van. Hij starte telkens vol vermogen op om dan terug af te slaan of te zichzelf dicht te vriezen.cptnone schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:27:toon volledige bericht
Sinds dat het kouder begint te worden heb ik er last van dat de warmtepomp "doorschiet". Op de 720 systeem thermostaat heb ik een vast temperatuur ingesteld van 32 graden. Op een of andere manier loop de aanvoer temperatuur op tot zelf 47 graden. Nu kan ik best begrijpen dat de aanvoer temperatuur wat omhoog gaat maar zoveel vind ik gek.
Het gevolg hiervan is dat de vloerverwarming zich steeds uitzet vanwege te hoge aanvoer temperatuur, wat op zijn beurt weer pendel gedrag veroorzaakt en nog hogere temperatuur. Met uitzetten bedoel ik dat de klep in de pomp groep zich sluit en de aanvoer/retour van de vloerverwarming verbind (bij 40 graden aanvoer).
De warmtepomp (125/6) is via een buffervat (100 liter) aangesloten op de vloerverwarming (120m2).
Ik heb van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt en ben op zoek naar een hint/tip die mij een duwtje in de goede richting kan geven.
Het instellen van een weersafhankelijk en een maximum temperatuur op 32 help ook niks. In Home assistant, met behulp van een ebus adapter log ik zo veel mogelijk parameters van de hele installatie maar ik ontdek geen verbanden waaraan het zou kunnen liggen.
Mijn verwachting is dat de warmtepomp op een gegeven moment gaat moduleren op die gewenste aanvoer temperatuur van 32 graden maar iets houdt het tegen.
[Afbeelding]
Ik heb hem dan een keer van de stroom gehaald (binnen + buiten unit) en nu doet hij het terug goed.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Heb je de buffervoeler aangesloten? En wat geeft die aan?cptnone schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:27:toon volledige bericht
Sinds dat het kouder begint te worden heb ik er last van dat de warmtepomp "doorschiet". Op de 720 systeem thermostaat heb ik een vast temperatuur ingesteld van 32 graden. Op een of andere manier loop de aanvoer temperatuur op tot zelf 47 graden. Nu kan ik best begrijpen dat de aanvoer temperatuur wat omhoog gaat maar zoveel vind ik gek.
[Afbeelding]
Want wat je WP waarschijnlijk wil doen, is zorgen dat die buffervoeler 32 gaat aangeven. Als hij dat niet doet, gaat hij zijn vermogen steeds verder verhogen.
Wat is jullie idee om de pomp aan te sluiten. Momenteel is hij parallel op de buffer(1000l) aangesloten. Met 3 afgaande groepen. En bovenal hoe is dit het beste te regelen. Momenteel is hij aangesloten op een VWZ AI met VRC720 Thermostaat. Welke momenteel op 30 graden staat ingesteld om de buffer warm te houden. Moet de VF1 sensor in de buffer geplaatst worden? Tips en advies zijn welkom. Momenteel loopt de pomp continu op 3500 watt (VWL75/6).
Ja er zitten twee voelers aangesloten op het buffervat. Daaruit blijkt dat de temperatuur, in iedergeval de top, ook boven de gevraagde temperatuur ligt en stijgend is._ferry_ schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:07:
[...]
Heb je de buffervoeler aangesloten? En wat geeft die aan?
Want wat je WP waarschijnlijk wil doen, is zorgen dat die buffervoeler 32 gaat aangeven. Als hij dat niet doet, gaat hij zijn vermogen steeds verder verhogen.
/f/image/uv2r1fF82EGWIVPnBaeabJ8k.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag komt de installateur, na lang aandringen, eens een kijkje nemen. Hierna zal ik eens alles op nieuw opstarten mocht hij niks kunnen vinden.Broodro0ster schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:00:
[...]
Ik had iets gelijkaardig dit weekend. Ik draaide op fluistermodus en bij -4°C trok hij dat niet meer. De energie integraal bleef op -180° hangen en herstelde daar niet meer van. Hij starte telkens vol vermogen op om dan terug af te slaan of te zichzelf dicht te vriezen.
Ik heb hem dan een keer van de stroom gehaald (binnen + buiten unit) en nu doet hij het terug goed.
Ik vind dit er sowieso wel netjes uit zien. Ik snap alleen de Y-as van de bovenste grafiek niet? Dat is toch geen kW?bilalhp schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:14:
Als er geen ontdooiingen plaatsvinden, werkt mijn systeem mooi en stabiel:
[Afbeelding]
Zou hij proberen te sturen op de ondertemperatuur in het buffervat. Lijkt het wel een beetje op (gewenste temperatuur WP gaat naat 0 als de onderste buffervat-temperatuur bij de wenstemperatuur van de 720 komt.cptnone schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:24:
[...]
Ja er zitten twee voelers aangesloten op het buffervat. Daaruit blijkt dat de temperatuur, in iedergeval de top, ook boven de gevraagde temperatuur ligt en stijgend is.
[Afbeelding]
(woon je toevallig in het grensgebied tussen noord/en zuid holland? misschien dezelfde installateur die niet begrijpt waar de sysflow sensor hoort)
-'sin
Waarom niet? Bij defrosts gaat de effectieve opbrengst negatief, vandaar de waarden onder 0 bij opbrengstGramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:27:
[...]
Ik vind dit er sowieso wel netjes uit zien. Ik snap alleen de Y-as van de bovenste grafiek niet? Dat is toch geen kW?
-'sin
Bekend probleem. Ik heb max aanvoer op 30 staan, maar krijg toch 32 aanvoer. Heb de vraag nu naar 26 gezet. Omdat het buffervat nog boven de 29 zit gebeurt er even niets.cptnone schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:27:toon volledige bericht
[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar al eens gevraagd of iemand weet of bij een split-systeem de aanvoertemperatuur alleen bepaald wordt door de buitenunit of ook door de binnenunit. Je vraagt 30, de buitenunit levert 30, maar de binnenunit maakt er 32 van? Misschien heeft de setting alleen invloed op de buitenunit?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
in de instellingen kwam ik ook eens tegen toegestane CV overschrijding, misschien is dat het?Heintje schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:47:
[...]
Bekend probleem. Ik heb max aanvoer op 30 staan, maar krijg toch 32 aanvoer. Heb de vraag nu naar 26 gezet. Omdat het buffervat nog boven de 29 zit gebeurt er even niets.
Ik heb vorig jaar al eens gevraagd of iemand weet of bij een split-systeem de aanvoertemperatuur alleen bepaald wordt door de buitenunit of ook door de binnenunit. Je vraagt 30, de buitenunit levert 30, maar de binnenunit maakt er 32 van? Misschien heeft de setting alleen invloed op de buitenunit?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Laat je even weten als de installateur iets kon vinden? Ik ben wel benieuwd naar zijn bevindingen.cptnone schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:24:
[...]
Ja er zitten twee voelers aangesloten op het buffervat. Daaruit blijkt dat de temperatuur, in iedergeval de top, ook boven de gevraagde temperatuur ligt en stijgend is.
[Afbeelding]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Hoe moet ik het dan lezen? -12kW? Dat lijkt me niet? Of hebben we het hier over de "milieuopbrengst"?Somethingsin schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:04:
[...]
Waarom niet? Bij defrosts gaat de effectieve opbrengst negatief, vandaar de waarden onder 0 bij opbrengst
Verder heb ik niets aangepast aan instellingen. Ruimtes worden geregeld dmv Ambisense regeling en die staat ook al weken op 20 graden voor alle ruimtes.
Enig idee iemand?
Stooklijn staat op 0.30, min flow 15 graden, max flow 35 graden, target flow 29 graden.
Woning is trouwens volledig vloerverwarmd.
ja, volgens mij is het milieuopbrengst (currentYieldPower)Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:32:
[...]
Hoe moet ik het dan lezen? -12kW? Dat lijkt me niet? Of hebben we het hier over de "milieuopbrengst"?
-'sin
Je hebt het over flow maar je bedoelt Ta.Erikz.nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:59:
Ik keek zojuist even in de app en tot mijn verbazing (en ook wel schrik) is mijn Arotherm Plus 75/6 sinds gisteren gigantisch aan het stoken. Ik zie een verbruik van 33 kWh, terwijl de dagen ervoor gewoon 10 kWh verstookt is. Zoveel temperatuurverschil is er niet tov eerdere dagen van deze week dus ik begrijp niet hoe dit ineens kan.
Verder heb ik niets aangepast aan instellingen. Ruimtes worden geregeld dmv Ambisense regeling en die staat ook al weken op 20 graden voor alle ruimtes.
Enig idee iemand?
Stooklijn staat op 0.30, min flow 15 graden, max flow 35 graden, target flow 29 graden.
Woning is trouwens volledig vloerverwarmd.
En, even checken: je leest niet per ongeluk je milieuopbrengst af, in plaats van opgenomen vermogen? Die app kan beiden laten zien toch?
Milieuopbrengst is een factor 5 hoger, dus dit gaat inderdaad om het verbruik. Ta = flowtemperatuur in de Sensocomfort (vr 720) inderdaad.Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:22:
[...]
Je hebt het over flow maar je bedoelt Ta.
En, even checken: je leest niet per ongeluk je milieuopbrengst af, in plaats van opgenomen vermogen? Die app kan beiden laten zien toch?
Niet per ongeluk een elektrisch element ergens aangezet?Erikz.nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:02:
[...]
Milieuopbrengst is een factor 5 hoger, dus dit gaat inderdaad om het verbruik. Ta = flowtemperatuur in de Sensocomfort (vr 720) inderdaad.
Welke aanvoer heb je het over, die op de WP, de regelmodule, of de sysflow/vf1 die je bijvoorbeeld in de app ziet?Heintje schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:47:
[...]
Bekend probleem. Ik heb max aanvoer op 30 staan, maar krijg toch 32 aanvoer. Heb de vraag nu naar 26 gezet. Omdat het buffervat nog boven de 29 zit gebeurt er even niets.
-'sin
Die van mij wil nu ook niet opstarten voor verwarming. (SWW na een paar minuten wachten wel). Energieintegraal staat ook op -180, en fluistermodus stond aan. Bij mij was hij eerder vanochtend echter afgeslagen op z'n thermostaat volgens mijBroodro0ster schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:00:
[...]
Ik had iets gelijkaardig dit weekend. Ik draaide op fluistermodus en bij -4°C trok hij dat niet meer. De energie integraal bleef op -180° hangen en herstelde daar niet meer van. Hij starte telkens vol vermogen op om dan terug af te slaan of te zichzelf dicht te vriezen.
-'sin
Volgens mij levert register currentYieldPower de laatste: het warmte vermogen dat aan het water toegevoegd wordt. Je kunt dit voor jezelf narekenen door de data van de Vaillant unit te gebruiken (Taanvoer, Tretour, Flow): flow * delta-T * heatCapacity * waterDensity
Dat betekent volgens mij dat als je over dit water vermogen zou integreren en dat deelt door de opgenomen elektrische energie, je de COP krijgt (en er niet meer 1 bij op hoeft te tellen).
Even double checken, heb ik dat correct?
Nope, nergens aan gezeten... Ik begrijp het daarom ook niet. Normaal gesproken laat hij in zijn verbruik ook gewoon een paar korte runs zien, dit keer draait hij nagenoeg het hele etmaal door met een aantal grote pieken van een ruim een uur per stuk.Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:06:
[...]
Niet per ongeluk een elektrisch element ergens aangezet?
Warm waterverbruik is tussen de 1-2 kWh per etmaal wat normaal is voor ons gezin. Dat is ook gelijk gebleven.
[ Voor 11% gewijzigd door Erikz.nl op 04-12-2023 15:43 ]
Heeft iemand misschien een idee hoe dit kan?coisteri schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:57:
Zojuist keek ik naar het verbruik van onze vaillant arotherm unitower full electric en specifiek op de sensocomfort. Daarin zag ik dat er nog steeds dagelijks stroomverbruik is onder het kopje “koelen”. Dit lijkt mij een beetje vreemd en ik had gisteren nog eens gekeken bbij de koelinstellingen (die op manueel stond) en die uitgezet. Maar vanochtend stond er bij het verbruik toch weer 2kWh bijgeteld onder koelen.
Dat zijn inderdaad het elektriciteitsverbruik en de milieuopbrengst.Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:21:
Dan snap ik het. Ik dacht in eerste instantie dat het ging op opgenomen vermogen.
Helaas, de precieze definitie moet ik je schuldig blijven. Ik bedoelde opbrengst in algemene zin, heb zelf nooit in de exacte sensorgegevens gekeken.PeterJones schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:40:
@Somethingsin en @Erikz.nl Milieuopbrengst: bedoel je daarmee de definitie die Vaillant hanteert (exclusief het electrische vermogen van de unit, en vandaar +1 in de COP berekening), of het warmte vermogen toegevoegd aan het water?
Volgens mij levert register currentYieldPower de laatste: het warmte vermogen dat aan het water toegevoegd wordt. Je kunt dit voor jezelf narekenen door de data van de Vaillant unit te gebruiken (Taanvoer, Tretour, Flow): flow * delta-T * heatCapacity * waterDensity
Dat betekent volgens mij dat als je over dit water vermogen zou integreren en dat deelt door de opgenomen elektrische energie, je de COP krijgt (en er niet meer 1 bij op hoeft te tellen).
Even double checken, heb ik dat correct?
-'sin
Het *lijkt* te zijn dat ik de flow teveel beperkt had (wilde even bepalen waar een bepaalde VVW-groep liep, dus die even dichtgezet). 500l/h vindt hij blijkbaar niet genoeg? Weer opengedraaid, en nu doet ie het weerSomethingsin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]
Die van mij wil nu ook niet opstarten voor verwarming. (SWW na een paar minuten wachten wel). Energieintegraal staat ook op -180, en fluistermodus stond aan. Bij mij was hij eerder vanochtend echter afgeslagen op z'n thermostaat volgens mij
-'sin
Het is hard gaan waaien, mijn warmteverlies is daardoor een stuk hoger terwijl Tbuiten maar heel lichtjes is gestegen. Heb je een luchtdicht huis of meer een doorwaaiwoning?Erikz.nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:59:
Ik keek zojuist even in de app en tot mijn verbazing (en ook wel schrik) is mijn Arotherm Plus 75/6 sinds gisteren gigantisch aan het stoken. Ik zie een verbruik van 33 kWh, terwijl de dagen ervoor gewoon 10 kWh verstookt is. Zoveel temperatuurverschil is er niet tov eerdere dagen van deze week dus ik begrijp niet hoe dit ineens kan.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
:strip_exif()/f/image/ZNtEd8qPewCIuCKlp0avvxYA.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom onze oude Tado thermostaat 0,4 hoger aangeeft dan de VRC720F
Ze staan exact op dezelfde plek
Ik heb de Tado er nog naast staan omdat die zoveel beter de binnenhuis temperatuur in de loop van een periode weergeeft. De Tado fungeert alleen als thermometer en regelt verder niets.
Welke van de twee is nu het meest betrouwbaar qua temperatuur? Omdat Tado inmiddels ook met de arotherm overweg kan overweeg ik hem mogelijk weer in ere te herstellen.
[ Voor 10% gewijzigd door Middenberm op 04-12-2023 17:42 ]
Wij hebben nieuwbouwwoning uit 2019 met een EPC van 0,4. Een beetje wind zou dus niet een factor 3 stookkosten moeten opleveren lijkt me?bensss schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:11:
[...]
Het is hard gaan waaien, mijn warmteverlies is daardoor een stuk hoger terwijl Tbuiten maar heel lichtjes is gestegen. Heb je een luchtdicht huis of meer een doorwaaiwoning?
Je kan je temperatuur aanpassen op de vrc720 en hij loopt weer goed als je je Tado gelooft, misschien ligt de waarheid wel in het middenMiddenberm schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:38:
Wat is niet snap
[Afbeelding]
Ik heb de Tado er nog naast staan omdat die zoveel beter de binnenhuis temperatuur in de loop van een periode weergeeft. De Tado fungeert alleen als thermometer en regelt verder niets.
Welke van de twee is nu het meest betrouwbaar qua temperatuur? Omdat Tado inmiddels ook met de arotherm overweg kan overweeg ik hem mogelijk weer in ere te herstellen.
Een factor 3 hoger? Dan gisteren? Dan is er idd wat anders aan de hand. Je hebt het echter ook over een factor 5. Dat is een prima COP bij dit weer. Maar goed, een nieuwbouwhuis uit 2019 met zoveel warmteverlies, staat er misschien een raam open? Roosters open boven het moderne (triple) glas?Erikz.nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:09:
[...]
Wij hebben nieuwbouwwoning uit 2019 met een EPC van 0,4. Een beetje wind zou dus niet een factor 3 stookkosten moeten opleveren lijkt me?
Zoals welke data? De binnenunit en boiler staan in de behoorlijk koude garage; maar of dat effect heeft op de efficiëntie durf ik niet te zeggen.Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:27:
Gehalveerd lijkt me niet normaal, puntje lager wel. Maar om zeker te zijn is er wel wat meer info nodig dan 1 getalletje.
Net gekeken. Hij stond in oktober op 4,9, CV en Water allebei aangevinkt
[ Voor 21% gewijzigd door ervh op 04-12-2023 18:32 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik ben met name benieuwd welke van de twee nou betrouwbaar is. Beide systemen zijn tenslotte beduidend duurder dan één of andere Aliexpress meuk van €2,-.Adriaan71 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:23:
[...]
Je kan je temperatuur aanpassen op de vrc720 en hij loopt weer goed als je je Tado gelooft, misschien ligt de waarheid wel in het midden
Vind een verschil van 0,4 graden ook behoorlijk fors.
Moet je een geijkte kopen dan weet je het zeker wat goed isMiddenberm schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:36:
[...]
Ik ben met name benieuwd welke van de twee nou betrouwbaar is. Beide systemen zijn tenslotte beduidend duurder dan één of andere Aliexpress meuk van €2,-.
Vind een verschil van 0,4 graden ook behoorlijk fors.
Ja. Zeker omdat Vaillant ook nog die gekke eigen definitie gebruikt, waar de rest van de wereld met COP werkt. Dat maakt het instorten nog heftiger.ervh schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:25:
[Afbeelding]
Mijn efficiëntie is de laatste dagen aardig ingestort. Het is natuurlijk koud, maar ik zie dat hij tov oktober bijv zowat gehalveerd is. Is dit normaal?
Hier ging de COP van ca 7.5 de eerste helft van november naar ca 4.5 nu. Bij de rekenmethode van Vaillant ga je dan van 6.5 naar 3.5, wat al bijna een halvering is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kamer temperatuur 21,5 graden.
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Prima zou je zeggen.
Nu verhoogt naar 10 gr
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Opnieuw verhoogt naar 10 gr
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
Dus zonder warmtevraag 1.500W
Ik had een Mitsubishi Ecodan in mijn vorige woning.
Die was honderden procenten beter.
Voor mij nooit meer een Vaillant.
Klantenservice is waardeloos, kijk een naar de Google reviews.
De helft van de reviews zijn één ster
wat verlaag je naar 10 of 5 graden, ik begrijp er niets van.Strik1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:20:toon volledige bericht
Mijn WP 75/6
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Prima zou je zeggen.
Nu verhoogt naar 10 gr
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
En na het nogmaals lezen van je post, zonder je reactie af te wachten, mag je hopelijk zelf ook begrijpen dat er geen reet van klopt 1500W zonder warmte vraag.
En dat heeft NIEMAND hier.
Dus a. JIJ doet iets fout of b. er is iets foutief geïnstalleerd/ingesteld dus je installateur bellen.
[ Voor 17% gewijzigd door Kees_frl op 04-12-2023 19:24 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
meestal vraag je dan om meer gegevens omdat je geen glazenbol hebt. Vandaag in het Vaillant topic maar niet? Beetje Flippy opmerking.Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:07:
[...]
Ja. Zeker omdat Vaillant ook nog die idiote eigen definitie gebruikt, waar de rest van de wereld met COP werkt. Dat maakt het instorten nog heftiger.
Hier ging de COP van ca 7.5 de eerste helft van november naar ca 4.5 nu. Bij Vaillant ga je dan van 6.5 naar 3.5, wat al bijna een halvering is.
Ik heb toch geen glazen bol nodig om te weten dat het weer de afgelopen dagen veel kouder is geworden in NL? Door de daardoor veroorzaakte defrosts haalt elke WP deze dagen een rendement wat veel lager is dan ca een week geleden.Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:25:
meestal vraag je dan om meer gegevens omdat je geen glazenbol hebt. Vandaag in het Vaillant topic maar niet?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mijn 55/6 doet altijd 860 ltr/uur op 51 a 52%.
De delta T was bij buitentemperaturen van rond de 10 graden altijd zo’n 3 graden.
Bij de huidige temperaturen, rond het vriespunt, van de afgelopen dagen is deze delta T toch wel continu een graad of 5.
Een kleinere delta T is goed voor een hogere COP, dus die opmerking van @Kees_frl over je pomp van auto halen en manueel hoger zetten heeft mij aan het denken gezet en heb ik dan ook ff geprobeerd. Pomp gaat dan echt flink hoger debiet geven hier, zelfs op 70% nog steeds 1100 ltr/uur! (100% ook ff gekeken, en ik meen iets van 1400 gezien te hebben)
Maar toen popte die vraag bij me op; waarop zit die 55/6 op die max van 860 ltr/uur?
Zou dit te maken hebben met het afgifte(oppervlakte) van de warmtewisselaar bij de condensor?
Gaat de efficiëntie weer omlaag als je te snel het water erdoorheen laat lopen??
Als dat het geval is dan gaat dat verhaal van een zo klein mogelijke delta T ook niet meer op…
Wie heeft dit weleens gemonitord en gezien of je COP inderdaad beter wordt; een hogere flow zetten dan wat de specs van je pomp als max aangeven, en wat deed dat met de COP (bij verder gelijkblijvende omstandigheden) of weet hier wellicht meer over te vertellen?
[ Voor 4% gewijzigd door Marco_Bu op 04-12-2023 19:32 ]
Vaillant AroTHERM plus 55/6 hybride
Dus je zit als een gek aan je thermostaat te draaien, waardoor je WP niet meer snapt wat de bedoeling is (waarschijnlijk iets met een graadminutenregeling) en concludeert vervolgens dat je WP ruk is? ....Strik1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:20:toon volledige bericht
Mijn WP 75/6
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Prima zou je zeggen.
Nu verhoogt naar 10 gr
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
Verlaagt naar 5 gr
Gevolg verbruik 10W
Kamer nog steeds 21,5 gr
Gevolg 1.500W
Ik ben best wel fan van Mitsubishi, maar zou een vergelijk toch wat anders aanpakken...
Bij CV compr delta staat de delta standaard op 5, die kun je op 3 zetten.Marco_Bu schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:28:toon volledige bericht
Weet iemand waarom Vaillant bij de verschillende warmtepompen verschillende max flows hanteert?
De delta T was bij buitentemperaturen van rond de 10 graden altijd zo’n 3 graden.
Bij de huidige temperaturen, rond het vriespunt, van de afgelopen dagen is deze delta T toch wel continu een graad of 5.
Een kleinere delta T is goed voor een hogere COP, dus die opmerking van @Kees_frl over je pomp van auto halen en manueel hoger zetten heeft mij aan het denken gezet en heb ik dan ook ff geprobeerd. Pomp gaat dan echt flink hoger debiet geven hier, zelfs op 70% nog steeds 1100 ltr/uur! (100% ook ff gekeken, en ik meen iets van 1400 gezien te hebben)
Maar toen popte die vraag bij me op; waarop zit die 55/6 op die max van 860 ltr/uur?
Zou dit te maken hebben met het afgifte(oppervlakte) van de warmtewisselaar bij de condensor?
Gaat de efficiëntie weer omlaag als je te snel het water erdoorheen laat lopen??
Als dat het geval is dan gaat dat verhaal van een zo klein mogelijke delta T ook niet meer op…
Wie heeft dit weleens gemonitord of je COP beter wordt; een hogere flow zetten dan wat de specs als max aangeven, en wat deed dat met de COP (bij gelijkblijvende omstandigheden) of weet hier wellicht meer over te vertellen?
Aangezien COP
Bij mij is de pomp niet meteen sneller gaan lopen overigens maar ik woon nog steeds niet in de nieuwe woning dus ook de retour temperatuur niet frequent in de gaten gehouden.
Bij mij staat 'ie' nu op drie.
Daarbij is een lagere delta niet meteen efficiënter, dat is dan zo wanneer je de Ta ook verlaagt. Je brengt immers meer warmte naar binnen dus kan je Ta naar beneden.
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 04-12-2023 19:34 ]
Ik ga eens in het menu op zoek naar een setting dat ik die delta T op 3 kan zetten.
Het gekke is dan wel dat het uit zichzelf veranderd zou moeten zijn, want ik ken die setting niet en heb dat in ieder geval nooit veranderd terwijl mn delta T dat wel is.
Bij de lagere buitentemperaturen is mijn Ta wel conform de stooklijn (0.55 hier) gestegen.
(Dit zou dus minder efficient zijn zeg je?
Edit: Disregard, dit wat er gebeurd is juist precies wat jij zegt!
[ Voor 31% gewijzigd door Marco_Bu op 04-12-2023 19:42 ]
Reden: EPB-aangifte te laat. Maar … volgens https://woningpas.vlaanderen.be/ is dat gewoon in orde. Bovendien is het een fout van de vorige eigenaar, niet van mij, en ik had er niet eens weet van: de notaris had dit niet opgemerkt.
Details: https://twitter.com/wimleers/status/1731740616743088398 — ik hóóp dat dit nog rechtgezet geraakt. 😭
[ Voor 9% gewijzigd door Wim Leers op 04-12-2023 19:41 ]
Ik heb al meer 10 jaar een warmtepomp. Sinds kort een VaillantAndrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:30:
[...]
Dus je zit als een gek aan je thermostaat te draaien, waardoor je WP niet meer snapt wat de bedoeling is (waarschijnlijk iets met een graadminutenregeling) en concludeert vervolgens dat je WP ruk is? ....
Ik ben best wel fan van Mitsubishi, maar zou een vergelijk toch wat anders aanpakken...
Gezien het aantal reacties en vragen in dit topic zegt genoeg over de kwaliteit en eenvoud van de Vaillant warmtepomp.
Kijk trouwens ook eens naar de reviews van Vaillant bij Google.
[ Voor 5% gewijzigd door Strik1 op 04-12-2023 19:47 ]
Ik denk dat je te weinig vragen en reacties in dit topic hebt gelezen, aanrader. Dan heb je, ondanks die tien jaar, meer kennis om het correct in te regelen.Strik1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:41:
[...]
Ik heb al meer 10 jaar een warmtepomp. Sinds kort een Vaillant
Gezien het aantal reacties en vragen in dit topic zegt genoeg over de kwaliteit en eenvoud van de Vaillant warmtepomp.
Ik begrijp je ook niet helemaal, je komt hier iets van je af schrijven ofzo maar zoekt ook geen hulp, stelt geen vragen niets.
Je hebt hier ook nog het algemene L/W topic, staat in de TS ook veel praktische informatie die je mogelijk verder helpt.
Zit die VRC aan de muur? Die kan koude doorgeven. Iemand hier ergens op het forum had een stukje piepschuim achter z'n thermostaat gedaan om een minder grillige regeling te krijgen.Middenberm schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:38:
Wat is niet snap
[Afbeelding]
Maar beiden hoeven niet superprecies de temperatuur aan te geven. Bij veel thermostaten kun je ook nog een offset instellen.
Zelf een thermometer ijken is niet heel moeilijk: smeltend ijswater = 0, kokend water = 100, dan koortsthermometer om rond de 37 graden te ijken. Polynomiale fit en have fun
Mijn ervaring is overigens dat de DS18B20 thermometers belachelijk nauwkeurig zijn voor wat ze kosten.
Dat valt bij mij dan wel weer mee. Iets van anderhalve punt misschien, maar geen halvering. Daarom was ik benieuwd naar meer gegevens: hoe goed of slecht is de woning geïsoleerd? Misschien ging het een week geleden nog goed maar is er met dit weer onevenredig veel vermogen nodig wat de COP doet kelderen.Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:27:
[...]
Ik heb toch geen glazen bol nodig om te weten dat het weer de afgelopen dagen veel kouder is geworden in NL? Door de daardoor veroorzaakte defrosts haalt elke WP deze dagen een rendement wat veel lager is dan ca een week geleden.
Er staat niets open hier, dat is ook het bizarre. Niets, maar dan ook niets is gewijzigd en het verbruik schiet omhoog. De opbrengst is 5x hoger dan het verbruik (dat was die factor 5), maar dat is redelijk normaal.bensss schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:27:
[...]
Een factor 3 hoger? Dan gisteren? Dan is er idd wat anders aan de hand. Je hebt het echter ook over een factor 5. Dat is een prima COP bij dit weer. Maar goed, een nieuwbouwhuis uit 2019 met zoveel warmteverlies, staat er misschien een raam open? Roosters open boven het moderne (triple) glas?
Dit lijkt mij een gouden tip te zijn in mijn situatie...Marco_Bu schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:28:toon volledige bericht
Weet iemand waarom Vaillant bij de verschillende warmtepompen verschillende max flows hanteert?
Wie heeft dit weleens gemonitord en gezien of je COP inderdaad beter wordt; een hogere flow zetten dan wat de specs van je pomp als max aangeven, en wat deed dat met de COP (bij verder gelijkblijvende omstandigheden) of weet hier wellicht meer over te vertellen?
Mijn warmtepomp staat redelijk ver van de woning (zo'n 15meter) waardoor ik tot aan het buffervat dus een 40tal meter leiding heb in totaal (heen en retour)...
Met dus ook redelijk wat verliezen, zeker op het stuk die buiten loopt... Door de pompsnelheid te verhogen ga ik bij de Aerotherm Plus 75/6 van AUTO 1200l/u naar 1800l/u met lagere delta als gevolg...
Ik zie in Home Assistant direct een positief effect op de COP!!!
Oei, dat is minder ???Wim Leers schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:40:
Zopas uiterst 💩 nieuws ontvangen. Vlaamse overheid weigert mijn warmtepomppremie. Da's €3000 waar ik op gerekend had. (Totaalfactuur was hier €14040 inclusief BTW, dus dit zou toch wel 20% van de kosten dekken.)
Reden: EPB-aangifte te laat. Maar … volgens https://woningpas.vlaanderen.be/ is dat gewoon in orde. Bovendien is het een fout van de vorige eigenaar, niet van mij, en ik had er niet eens weet van: de notaris had dit niet opgemerkt.
Details: https://twitter.com/wimleers/status/1731740616743088398 — ik hóóp dat dit nog rechtgezet geraakt. 😭
Deze regel is alleen geldig als je gebouw aangesloten werd op het elektriciteitsdistributienet vanaf 2014...
Dus ik veronderstel dat je in die situatie bent?
Ik wacht ook nog op mijn premie, maar mijn woning is van 2007, dus hopelijk doen ze er dan niet moeilijk over...
Hoelang moest jij wachten op deze (negatieve) beslissing?
1800! jeetje 30 liter per minuut.Infernoken schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:42:
[...]
Dit lijkt mij een gouden tip te zijn in mijn situatie...
Mijn warmtepomp staat redelijk ver van de woning (zo'n 15meter) waardoor ik tot aan het buffervat dus een 40tal meter leiding heb in totaal (heen en retour)...
Met dus ook redelijk wat verliezen, zeker op het stuk die buiten loopt... Door de pompsnelheid te verhogen ga ik bij de Aerotherm Plus 75/6 van AUTO 1200l/u naar 1800l/u met lagere delta als gevolg...
Dat red ik bij gelijke WP niet, bij aanleg zoveel mogelijk zitten drukken op flow - helaas wel wat bochtjes etc nodig. Maar kom tot max 1400 liter, tel tot tien en dan zo snel mogelijk weer naar beneden haha. Klinkt hier nogal extreem.
Heb je de pomp nu op 100% en nog iets qua Ta gedaan?
En kun je wat meer vertellen qua effect, hoeveel etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 04-12-2023 20:57 ]
Ik denk dat dit komt door de defrosts. Om de buitenunit te ontdooien met deze temperaturen wordt eens in de zoveel tijd het proces omgedraaid (=koelen) Hiervoor wordt dus warmte uit het CV water gehaald.coisteri schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:57:
Zojuist keek ik naar het verbruik van onze vaillant arotherm unitower full electric en specifiek op de sensocomfort. Daarin zag ik dat er nog steeds dagelijks stroomverbruik is onder het kopje “koelen”. Dit lijkt mij een beetje vreemd en ik had gisteren nog eens gekeken bbij de koelinstellingen (die op manueel stond) en die uitgezet. Maar vanochtend stond er bij het verbruik toch weer 2kWh bijgeteld onder koelen.
Als ik bij mijn energiegegevens kijk staat er ook aan aantal kWh bij koelen in de afgelopen maand.
Meteen af te lezen in je HA dashboardInfernoken schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:42:
[...]
Door de pompsnelheid te verhogen ga ik bij de Aerotherm Plus 75/6 van AUTO 1200l/u naar 1800l/u met lagere delta als gevolg...
Dus de theorie klopt hier in jouw situatie, super!
Voorlopig nog niets aan de Ta gedaan, gewoon de pompsnelheid verhoogd...Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:54:
[...]
1800! jeetje 30 liter per minuut.![]()
Dat red ik bij gelijke WP niet, bij aanleg zoveel mogelijk zitten drukken op flow - helaas wel wat bochtjes etc nodig. Maar kom tot max 1400 liter, tel tot tien en dan zo snel mogelijk weer naar beneden haha. Klinkt hier nogal extreem.
Heb je de pomp nu op 100% en nog iets qua Ta gedaan?
En kun je wat meer vertellen qua effect, hoeveel etc.
Nu wat aan het 'tunen' en deze op 70% gezet, dan haal ik nog 1650l/u , en nog altijd een mooi effect op de COP....
Zie laatste deel van de COP grafiek, je ziet hem duidelijk stabiel hoger zitten...
:fill(white):strip_exif()/f/image/v7EteBvE7o9cNCnpypCbUBNt.png?f=user_large)
(Let niet op eerste deel van de grafiek, deze ochtend draaide hij nog op enkel de gasketel ivm de vele defrosts...
Zijn er meer mensen die dit misschien kunnen beamen? Ik zou het graag even zeker weten voordat ik een aanschaf doe van een paar 100 euro. (als dit echt zo is zou ik trouwens graag op je aanbod in willen gaan hoor!)bensss schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:55:
[...]
Daar lijkt het wel heel sterk op. Ik heb dezelfde fout gemaakt maar dan andersom, ik had de VWZ AI gekocht maar kwam erachter dat deze alleen voor de xx/3 serie in te zetten is. Kwam er gelukkig voor montage door dit topic achter.
Ik heb de VWZ AI xx/3 nog thuis liggen, ongeopend in de doos. Mocht je interesse hebben dan graag een DM en dan mag je hem overnemen.
Maar als dit zo is, is dit wel echt bizar slecht van Vaillant... Dan maken ze een universele warmtepompbesturingsmodule maar die oude versie werkt niet op de nieuwe modellen (wat ik me opzich nog kan voorstellen) maar we veranderen de naam niet, alleen het artikelnummer

Maar dan zorgen we er ook voor dat de nieuwe versie niet backward compatibel is met de oude modellen

En vervolgens vermelden dit ook nergens duidelijk in de documentatie

En dan programmeren we dat ding ook nog zo dat hij niet ff checkt of hij een compatibel apparaat aanstuurt, maar hij doet het gewoon maar voor de helft

Zou je toch eens willen kijken wat het verschil tussen wat Vaillant aangeeft voor bijvoorbeeld vandaag en met de externe warmtemeter?
Edit: had niet verwacht dat ik hier de nosmilies-tag nodig zou hebben om een
[ Voor 12% gewijzigd door Anomi op 04-12-2023 21:41 ]
Ben geen proton, maar ik zie hier op het zelfde moment:Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:23:
@Proton_ jij werkt met een warmtemeter toch om zo de COP te berekenen?
Zou je toch eens willen kijken wat het verschil tussen wat Vaillant aangeeft voor bijvoorbeeld vandaag en met de externe warmtemeter?
Electrische energie in 33.714 kWh
Vaillant Yield HC 104.3 kWh
Kamstrup Warmte 135.7 kWh
COP Met Vaillant Yield + externe electra meter = 1+104.3/33.714 = 4.09
COP Met Kamstrup + externe electra meter = 135.7/33.714 = 4.03
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dankjewel voor het delenPentaClover schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:17:
[...]
Ben geen proton, maar ik zie hier op het zelfde moment:
en nu ontzettend noob misschien, maar waarom niet de +1 bij de Kamstrup?
[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 04-12-2023 22:21 ]
Ik kan alleen in de VCR720 kijken en instellen. Min en max aanvoer.Somethingsin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:06:
[...]
Welke aanvoer heb je het over, die op de WP, de regelmodule, of de sysflow/vf1 die je bijvoorbeeld in de app ziet?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik laat bewust zelf max 6m2 per groep aanleggen, Minder weerstand en hoger flow.nieuwbouwers schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:50:
Ik lees in diverse topics dat de kringen max 80 meter zouden mogen zijn, sommigen zeggen zelfs 60 meter. Mijn Vaillant installateur werkt echter met langere kringen tot max 100 meter. Moet ik daar snel van weglopen of is dat oké? Wij kijken nu naar de 75/6.
Dat is het hele principe van een warmtepomp installatie
En wat maakt het uit hoeveel strekkende meter ze frezen. blijf hetzelfde. Allen je verdeler wordt groter.
Ze kunnen allebei kloppen.Middenberm schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:38:
Wat is niet snap
...
Als beide een gegarandeerde maximale afwijking van 1% hebben (wat vrijwel zeker beter is dan alle goedkope Ali meuk) samen met een 0,01 afrondingfout en je hebt 0,4 graden verschil.
Echt niet. Ze staan op verschillende plekken.Ze staan exact op dezelfde plek
De condities kunnen aardig snel verschillen. Het voorbeeld van een plakje isolatie tussen meter en de koude muur of bijvoorbeeld spoel, voeding, display, LED of geleidende behuizing/printplaat te dicht bij de sensor kan al snel vele tienden schelen.
Dat weet je pas als je er, zoals @Adriaan71 benoemd, een geijkte thermometer gebruikt.Welke van de twee is nu het meest betrouwbaar qua temperatuur? Omdat Tado inmiddels ook met de arotherm overweg kan overweeg ik hem mogelijk weer in ere te herstellen.
Zelf ijken met smelt-, kookwater en een faseovergang daartussen is minder praktisch. Een zelfgeijkte meter ernaast geeft wel een indicatie.
Het kan aan mij liggen maar is er misschien een update in Vaillant app geweest waardoor de COP nu wel klopt?Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:20:
[...]
Dankjewel voor het delen
en nu ontzettend noob misschien, maar waarom niet de +1 bij de Kamstrup?
:strip_exif()/f/image/KoV1dX9rxKDZqCOVXfv0gLIw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door l3p op 04-12-2023 23:13 ]
Ik heb ook de indruk dat het gerapporteerde ‘energie efficientie’ cijfer in de myVaillant app nu een ‘echte’ COP weergeeft. Dus de 4.5 is het resultaat van de opgewekte warmte gedeeld door het elektrische energieverbruik. Waarom ze het energie efficientie en geen COP noemen?l3p schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:07:
[...]
Het kan aan mij liggen maar is er misschien een update in Vaillant app geweest waardoor de COP nu wel klopt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

/f/image/3QSZGRpacMA8xh7ny8R01iOT.png?f=fotoalbum_large)
Die heb ik nog nooit gezien, maar ik ga zoeken.Kees_frl schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:51:
[...]
in de instellingen kwam ik ook eens tegen toegestane CV overschrijding, misschien is dat het?
Ik heb hier veel mee geëxperimenteerd, maar heb nooit een verschil in COP opgemerkt. Het maakt wat verschil in termen van WP die draait op een lager piekvermogen en langer in lage vermogensbereiken. Dit betekent uiteraard dat hij minder warmte per uur naar uw huis transporteert.Marco_Bu schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:28:
COP met Vaillant Yield + Vaillant Verbruikte elektriciteit?PentaClover schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:17:
[...]
Het gebouw is van voor 1850, de totaalrenovatie van 2018, bouwaanvraag 2013.Infernoken schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:49:
[...]
Oei, dat is minder ???
Deze regel is alleen geldig als je gebouw aangesloten werd op het elektriciteitsdistributienet vanaf 2014...
Dus ik veronderstel dat je in die situatie bent?
Ik wacht ook nog op mijn premie, maar mijn woning is van 2007, dus hopelijk doen ze er dan niet moeilijk over...
Hoelang moest jij wachten op deze (negatieve) beslissing?
Gewacht van 22 juni tot 4 december.
Installateur vermeldde dat zij de richtlijnen van Vaillant volgen, en dat de warmtepomp dus geoptimaliseerd is voor kringen rond de 80-100 meter. Ik veronderstel dat je return temperatuur met kringen van 60 meter misschien een stuk hoger is dan met kringen van 100 meter.Adriaan71 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:33:
[...]
Ik laat bewust zelf max 6m2 per groep aanleggen, Minder weerstand en hoger flow.
Dat is het hele principe van een warmtepomp installatie
En wat maakt het uit hoeveel strekkende meter ze frezen. blijf hetzelfde. Allen je verdeler wordt groter.
Bij zeer koude temperaturen zal dat niet zoveel uitmaken, maar bij gemiddelde temperaturen is de delta dan mogelijks maar een een 1-2 graden?
apart ik heb nooit iets van EPB hoeven doorgeven bij de aanvraag (huis uit 1950)Wim Leers schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:40:
Zopas uiterst 💩 nieuws ontvangen. Vlaamse overheid weigert mijn warmtepomppremie. Da's €3000 waar ik op gerekend had. (Totaalfactuur was hier €14040 inclusief BTW, dus dit zou toch wel 20% van de kosten dekken.)
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Zijn meerder factoren die daar bij mee spelennieuwbouwers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 05:18:
[...]
Installateur vermeldde dat zij de richtlijnen van Vaillant volgen, en dat de warmtepomp dus geoptimaliseerd is voor kringen rond de 80-100 meter. Ik veronderstel dat je return temperatuur met kringen van 60 meter misschien een stuk hoger is dan met kringen van 100 meter.
Bij zeer koude temperaturen zal dat niet zoveel uitmaken, maar bij gemiddelde temperaturen is de delta dan mogelijks maar een een 1-2 graden?
- hoeveel m2 woning dus groepen
- hoe ver staat de pomp buiten
- warmte verlies woning
- flow groepen
Maar inderdaad een kleiner delta t hoe rustiger de installatie draait, dus waarom groeten groepen als kleiner voor meer rust zorgt
Ik zie het probleem niet voor de installateur en de klant betaald en het komt ten goede van de installatie
Uiteindelijk is de installateur niet gekomen. Hij gaf aan iemand vanuit Vaillant te willen sturen. Ben benieuwdcptnone schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:26:
[...]
Vandaag komt de installateur, na lang aandringen, eens een kijkje nemen. Hierna zal ik eens alles op nieuw opstarten mocht hij niks kunnen vinden.
Dit triggerde mij wel om een te kijken naar de ondertemperatuur sensor. In het buffervat zit geen aansluiting voor een sensor onder. De installateur heeft hem op de vloerverwarming retour geklemd. De vloerverwarming retour is kouder dan de retour naar de warmtepomp (+/- 5 graden verschil), dus als die inderdaad op de ondertemperatuur stuurt dan zou dat wel iets kunnen verklaren. Heb hem vannacht op de retour van de warmtepomp gezet. In eerste instantie leek het beter te gaan maar uiteindelijk liep dat ook hele fout.Somethingsin schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:04:
[...]
Zou hij proberen te sturen op de ondertemperatuur in het buffervat. Lijkt het wel een beetje op (gewenste temperatuur WP gaat naat 0 als de onderste buffervat-temperatuur bij de wenstemperatuur van de 720 komt.
(woon je toevallig in het grensgebied tussen noord/en zuid holland? misschien dezelfde installateur die niet begrijpt waar de sysflow sensor hoort)
Waar komt het gegeven vandaan dat er bij de COP van Vaillant "1" opgeteld moet worden?PentaClover schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:17:
[...]
Ik kan daar nergens iets qua onderbouwing over vinden maar heb het al meerdere keren voorbij zien komen.
(Sensoren Ta en Tuit vd WP had ik eerder al gechecked. De kWh is van Homewizzard, en het rekensommetje maak ik zelf omdat ik nog niet zo heel handig ben nog met HA
Delta T is nu 3 graden ipv 5
🙂
/f/image/ySlu5XwcZ9El00HrJZTWZBRK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Marco_Bu op 05-12-2023 08:27 ]
Het heeft ermee te maken dat voor een reguliere COP berekening het opgenomen vermogen ook wordt meegenomen in de berekening, terwijl dat bij de Vaillant milieuopbrengstberekening niet gebeurt. Daarom: (milieuopbrengst + opgenomen vermogen)/opgenomen vermogen = COP. Of milieuopbrengst / opgenomen vermogen + 1. Da’s hetzelfde.Middenberm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:13:
[...]
Waar komt het gegeven vandaan dat er bij de COP van Vaillant "1" opgeteld moet worden?
Ik kan daar nergens iets qua onderbouwing over vinden maar heb het al meerdere keren voorbij zien komen.
Ik zal het vast niet helemaal goed uitleggen, maar het is hier vaker langsgekomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 05-12-2023 08:48 ]
Maar als je een externe kampstrup of iets dergelijks gebruikt heb je die waarde er ook niet bij?Gramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:47:
[...]
Het heeft ermee te maken dat voor een reguliere COP berekening het opgenomen vermogen ook wordt meegenomen in de berekening, terwijl dat bij de Vaillant milieuopbrengstberekening niet gebeurt. Daarom: (milieuopbrengst + opgenomen vermogen)/opgenomen vermogen = COP. Of milieuopbrengst / opgenomen vermogen + 1. Da’s hetzelfde.
* stelmotoren op retour (wat ik doe)
* pompen die afzonderlijke zones aansturen
Ik heb verder een 75/5 met Unitower, en standaard staan op GV 7/7 kringen open, op het verdiep 3/7 (badkamer + hal), en zolder 0/4. Het debiet is standaard rond de 1030 l/h. Ik draai WAR.
Ik heb samengevat volgende stappen doorlopen:
1. Het viel mij op wanneer ik de zolder + slaapkamers openzet (we gaan dan van 10 open kringen naar 16 kringen), er quasi geen debiet op zolder terecht kwam.
2. Ik heb de kringen van de GV en het verdiep geknepen via de debietkraantjes op de aanvoerkringen, waardoor de zolder uiteindelijk voldoende debiet kreeg.
3. Gezien de flow en dus warmteafgifte overal daalt bij het openzetten van kringen (de 1030 l/h wordt nu verdeeld over 16 kringen ipv 10 kringen), moest mijn stooklijn (een beetje) naar omhoog.
4. Na zolder + slaapkamer kringen terug uit te zetten (we gaan terug van 16 naar 10 kringen), kreeg ik veel suizingen op de geknepen kranen en zakte het warmtepomp debiet naar 700-800 l/h. Waarschijnlijk zijn de GV kringen te veel geknepen waardoor de WP nu moeite heeft om het water kwijt te kunnen.
5. de GV kringen terug een beetje open gedaan waardoor het debiet terug op 1030 l/h komt. Er zijn nog steeds wel wat suizingen en ik vermoed dat de nu wat pomp harder moet werken dan in de startsituatie wanneer alles volledig open stond.
Ideaal zou bij de situatie van 10 kringen, deze maximaal open moeten staan om het volledige debiet zonder weerstand te ontvangen. Bij wijziging naar 16 kringen, zouden de GV kringen moeten worden geknepen om voldoende debiet naar zolder te krijgen. Gezien dat knijpen een manueel proces is (de stelmotor doet enkel aan/uit), is dit helaas een "ideaal" beeld en niet bruikbaar in de praktijk. Voor zover ik weet wordt vloerverwarming ook enkel via stelmotoren aan/uit gezet, en bestaan er geen motoren om deze gedeeltelijk te sluiten (zoals deze die bestaan voor radiatoren).
Vragen:
* Herkennen mensen met zoneverwarming via WAR, het probleem dat de stooklijn omhoog moet als een extra zone wordt opengezet?
* Herkennen mensen die zones aan/uit zetten, dat het gaat suizen wanneer het minimaal aantal kraantjes open staat? Ik vermoed dat dit enkel een probleem is bij zoneverwarming via stelmotoren, gezien bij zoneverwarming via pompen het debiet per zone wordt afgeregeld.
Verder ben ik wel blij dat de 75/5 de hele woning goed warm kreeg bij gemiddeld -1°C zonder hulpverwarming (nieuwbouw met GV 118 m2, verdiep 103 m2, zolder 71 m2).
PS, ik zie op de Unitower geen optie om de pompsnelheid te regelen. Is dat zo? https://www.vaillant.be/unitower/0020257285-03-1728107.pdf (p 53)
Dat klinkt mooi, maar een COP van 3 is nog niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb sinds middernacht een COP van iets hoger dan 4. En er zullen vast mensen zijn die dat nog beter voor elkaar hebben. Daarom, voor het juiste beeld: wat voor woning, en wat voor afgiftesysteem? Hoe geïsoleerd?Marco_Bu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:26:
Heb gisteravond de flow verhoogt naar 1120 ltr/uur van m’n 55/6 en inderdaad een hogere COP. Heb vanaf middernacht tm nu een COP van 3.0 gedraaid!
(Sensoren Ta en Tuit vd WP had ik eerder al gechecked. De kWh is van Homewizzard, en het rekensommetje maak ik zelf omdat ik nog niet zo heel handig ben nog met HA
Delta T is nu 3 graden ipv 5
🙂[Afbeelding]
Ter vergelijk: hier een 55/6 in een redelijk geisoleerde vrijstaande jaren 30 woning waarvan de spouwen niet zijn geïsoleerd, vloer, dak en ramen wel. Vloerverwarming op de begane grond, ongeveer 60m2. Verder wordt alleen de badkamer verwarmd, via een normale radiator die als vvw-groep[ meedraait op dezelfde temperatuur. We stoken dus eigenlijk alleen beneden en we laten het 18,5 graden worden met een stooklijn van 0,35.
@Kees_frl @l3p @Gramser Dit is volgens mij de oude weergave in de Sensoapp en/of VWZ AI. In de nieuwe myVaillant app word gesproken over energie efficientie en hanteren ze de berekening voor COP maar ze noemen het niet zoGramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:47:
[...]
Het heeft ermee te maken dat voor een reguliere COP berekening het opgenomen vermogen ook wordt meegenomen in de berekening, terwijl dat bij de Vaillant milieuopbrengstberekening niet gebeurt. Daarom: (milieuopbrengst + opgenomen vermogen)/opgenomen vermogen = COP. Of milieuopbrengst / opgenomen vermogen + 1. Da’s hetzelfde.

Zie mijn post van gisteren met screenshot: l3p in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
myVaillant app: energie efficientie = COPGramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:12:
@bensss ja dat had ik gelezen! Dat is dan wel makkelijk, gewoon aflezen in je app zonder nog een eigen berekening er overheen te doen. Ik heb zelf gewoon een hele domme installatie, hangt niet aan internet of apps of wat dan ook. En ik moet zelf die berekening dus ook toepassen. Maar daar helpt mijn kWh-meter me bij.
Geen myVaillant app en lees je alleen milieuopbrengst en verbruik af? Dan: verbruik optellen bij milieuopbrengst en dan delen door verbruik voor COP
Hoop dat we deze verwarring kunnen begraven
Als @Middenberm die myVaillant-app heeft is het makkelijk, en hopelijk is het voor @Kees_frl nu ook duidelijker.
Thanks!
Bedankt voor de toelichtingGramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:31:
@bensss Ik had niet echt verwarring hoor. Maar @Middenberm en @Kees_frl vroegen hoe dat zat met die eigen berekening, en wat de rol van een Kamstrup daar dan in was.
Als @Middenberm die myVaillant-app heeft is het makkelijk, en hopelijk is het voor @Kees_frl nu ook duidelijker.
Thanks!
Mooi dat jij het wel op een rijtje hadGramser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:31:
@bensss Ik had niet echt verwarring hoor. Maar @Middenberm en @Kees_frl vroegen hoe dat zat met die eigen berekening, en wat de rol van een Kamstrup daar dan in was.
Thanks!
True! Er zijn de laatste twee weken ook wel heel wat extra gebruikers bij gekomen, en veel vragen gesteld. Misschien is het iets voor de topicstart, deze berekening en dit onderscheid tussen wel of geen myVaillant app. Maar dan moeten we denk ik @Proton_ even lief aankijkenbensss schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:39:
[...]
Mooi dat jij het wel op een rijtje hadmaar voor de gemiddelde lezer was deze discussie niet echt verhelderend door alle Vaillant +1 verhalen.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic