WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Opwarmen van het vat vanuit de ruimte zal wel meevallen met een Dt van maximaal 10 door dikke isolatie.Broodro0ster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:01:
[...]
Net even gekeken en volgens de VZW AI is de COP voor november 5.0 voor verwarmen en 3.2 voor SSW.
Als ik mijn Excelletje er bij neem, was het 3.5 voor SSW in oktober en 3.8 voor SSW in september.
Wat de gemiddelde temperatuur in het vat is, durf ik niet te zeggen. Maar een douche voelt al koud/lauw aan als het water 30°C is. Gezien de bijkeuken altijd goed warm is, vaak warmer dan de woonkamer door de toestellen, zou ik durven stellen dat het water eigenlijk niet onder de 20°C kan komen gezien het ook langzaam opwarmt tot kamertemperatuur. Ik heb alleen geen idee hoe snel dat gaat.
Maar ik denk wel dat de grootste factor waterverbruik is. Ik zie dat we in november gemiddeld 100l/dag water verbruiken. Waarvan 20l voor de vaatwas en de spoelbak in de keuken wellicht. Dus dat is zo'n 80l warm water per dag om te douchen. Toiletten, wasmachine en bijkeuken (water om te poetsen etc) zit op regenwater.
80L voor douchen klinkt voor mij ook niet bizar weinig. Die dag voordat ik 1.6KWh electrisch verstookte zal ik niet veel meer dan 40-60 gebruikt hebben (5 minuten douchen op een gewone handdouche, misschien iets meer, eventueel nog een klein beetje hier of daar)
-'sin
Hoort erbij, maar minder is beter, en we zijn hier overwegend bezig met optimalisatieGramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:33:
Waarom zijn we zo panisch over defrosts? Die horen gewoon hoor. Wees er blij mee, embrace the defrosts!
-'sin
[ Voor 5% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 08:42 ]
-'sin
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Iemand hier nog een idee over? VF1 zou retour kunnen zijn, zou mooi zijn, maar als ik zoek lijkt dat normaal bij vaillant juist de temperatuur die de boiler (engelse term, dus cv-ketel) verlaat. Zou gek zijn als die opeens zoveel lager ligt dan hoe het bij de regelunit aankomt.Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:14:
Ik vraag me trouwens af wat de verschillende aanvoertemperaturen inhouden. Ik zie in het menu van de thermostaat
Warmtepomp: actuele aanvoertemperatuur 30
Warmtepompregelmodule: actuele aanvoertemperatuur 31
Circuit 1: gewenste aanvoertemperatuur 28 (duidelijk)
Lijkt dus wat hoger dan gewenst, dus hij zou toch terug moeten kunnen moduleren? Hij draait volgens mij nog niet minimaal.
In de app zie ik echter een andere waarde: flowTemperatureVF1 staat wel netjes op 28.die lijkt ook meestal overeen te komen met de gewenste AT (soms ook hoger)
Waar is die? Is het normaal dat dat lager is?
-'sin
Hij moet ze natuurlijk doen als nodig. Maar ik had begrepen dat bepaald gebruik dat eerder of juist minder snel nodig maakte, toch?Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:44:
@Somethingsin om te weten of defrosts eerder/beter/zuiniger... kunnen is ook een webcam op de verdamper nodig. Zo ver ben ik nog niet gegaan
-'sin
Dus stooklijn goed tunen zodat je niet meer vermogen vraagt dan strikt noodzakelijk en 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden is doorgaans het beste advies.
@Infernoken ja, dat zijn nou defrosts
Ook best leuk om er een keertje naast te koukleumen als je 'm in de logging ziet aankomen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
/f/image/xvP0A3TeUFBBkbu33LlRhzHZ.png?f=fotoalbum_large)
Van 00:00–03:00 doeltemperatuur 20ºC, van 03:00–06:00 21ºC (want goedkoopste uren met dynamisch tarief), daarna 19.5ºC. Geen fluistermodus. Buitentemperatuur 3,7ºC bij de start en 2,0ºC bij het einde van de grafiek, dus dat is vrij constant.
Bij jou is het wel voortdurend ~1500W, @Broodro0ster, bij mij enkel in de 03:00–06:00 periode. Precies dan heb ik ook veel defrosts heb (3, bijna precies om het uur). De Tr is de hele nacht ongeveer 27+-1ºC. Bij jou moet ie misschien harder werken?
Dat lukt me nog niet echt lekker door dikke vloer(buffer), wens om oplopende temperaturen te hebben, waardoor overshoots die uren blijven duren, tegen welke tijd de vloer weer op moet warmen etc etc etc. Zie eerdere post(s).Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:57:
Ja, nouja, uiteindelijk is het vooral afhankelijk van de onttrokken energie. Met hoger vermogen is de dT over de verdamper groter en heb je ze vaker, maar hoge of lage temperatuur water maakt niet uit.
Dus stooklijn goed tunen zodat je niet meer vermogen vraagt dan strikt noodzakelijk en 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden is doorgaans het beste advies.
[...]
Neig nu maar naar het proton-trucje (te lage stooklijn, ruimtecompensatie/thermostatisch, setpoint omhoog ), maar dan moet ik (als ik het goed begrijp) bij hogere buitentemperaturen
- óf accepteren dat de overbemeten unit warmte naar buiten gaat pompen als hij uitstaat met de pomp aan (want hij gaat het setpoint niet halen, en minimumvermogen is bij 7 graden al te veel, mede door de hogere cop)
- óf een minimale Taanvoer instellen zodat hij bij warmere buitentemperaturen het (te hoge) setpoint wel haalt en overshoot en dan hopen dat de vloer door de lagere warmtevraag relatief minder snel afkoelt dan de
ruimte
- óf handmatig de isntellingen aanpassen aan de buitentemperatuur
- óf leren wat ebus is, hoe dat werkt en een passende regeling knutselen.
-------------
FlowTemperatureTF1 lijkt in elk geval geen retour te zijn, die is toch beduidend lager op de verdeler gezien.
-'sin
Weer een reden om die nachtverlaging te laten voor wat het isSomethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:41:
Mijn warmtepomp is tussen 4 en 5 vannochtend afgeslagen (rond 23:30 gestart) Denk wel een leuke overshoot de nacht in, want temperatuur zat om kwart voor 8 nog maar net onder setpoint en de vloer was al wel flink afgekoeld. Vroeg me af wanneer hij weer aanging, zie ik net dat de weektimer op donderdag nog op 19 graden staat voor de ochtend (lager dan de 20 's nachts....) Toch maar even aanzetten, anders kijgt hij het straks helemaal lastig warm.
Noem het een ochtend/middag verhoging. Beetje koudeval in de woonkamer, en die valt aardig weg als de vloer warm genoeg is, maar de vloer constant zo warm is weer te warm in de rest van de ruimte. Vloerverwarming verder afregelen wordt wel erg veel flowverschil waardoor je daar weer andere problemen krijgt.Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:35:
[...]
Weer een reden om die nachtverlaging te laten voor wat het is
Edit: een echte nachtverlaging is in de herfst op zich nog wel nuttig, omdat hij dan gewoon de hele nacht echt uit kan blijven
[ Voor 11% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 09:50 ]
-'sin
Is dit opgenomen of afgegeven vermogen?Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:47:
Is het mogelijk om de warmwater runs niet tegelijk te doen met verwarming. Heb het idee dat daar door het piek vermogen heel hoog is.
[Afbeelding]
Dat ziet eruit als het elektrisch element dat aanslaat. Dat moet je kunnen instellen in elk geval dat hij die laat voor wat het is, weet alleen niet uit m'n hoofd ho. In the thermostaat kan je nog kijken of parallele boilerlading aanstaat en dat uitzetten.
Of is het een defrost op SWW-niveau? Zelf nog nooit gezien
-'sin
elektrische weerstand heb ik uit gezet voor zover ik weet, en dit is idd opgenomen vermogen uit het net.Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:55:
[...]
Is dit opgenomen of afgegeven vermogen?
Dat ziet eruit als het elektrisch element dat aanslaat. Dat moet je kunnen instellen in elk geval dat hij die laat voor wat het is, weet alleen niet uit m'n hoofd ho. In the thermostaat kan je nog kijken of parallele boilerlading aanstaat en dat uitzetten.
Of is het een defrost op SWW-niveau? Zelf nog nooit gezien
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Correct me if I'm wrong: warmwater en verwarming doe je sowieso nooit tegelijk, klep kan maar 1 kant op staan?Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:47:
Is het mogelijk om de warmwater runs niet tegelijk te doen met verwarming. Heb het idee dat daar door het piek vermogen heel hoog is.
[Afbeelding]
Edit: je hebt 105/6 met maximaal opgenomen vermogen van 8kW, dus je zit door de maximum vermogensopname.. dus element is bijgesprongen denk ik..
Edit2: holy shit, succes!
Edit3: met deze buitentemperatuur en zoveel aan-uit gedrag ben ik wel benieuwd naar de temperatuurgrafiek van je thermostaat (veel overshoot?) en je stooklijn + minimum TaCyrus The Virus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Oud vrijstaand huis met 15000kWh gas verbuik normaal gesproken
[ Voor 36% gewijzigd door Kriss0r op 30-11-2023 11:05 ]
Overigens is op hoge afgiftetemperatuur de COP op vollast het hoogst.
-'sin
Welke van die pielen zijn trouwens SWW en welke verwarming? 5x per dag een boiler volgooien lijkt me wat onwaarschijnlijk, dus er zullenw el wat verwarmings-runs op hele hoge temperatuur/vermogen bijzitten, maar tussen door lijkt hij 'nette' laag-vermogen runs te doen. Misschien de stooklijn iets lager/wenstemperatuur wat constanter om het wat evenwichtiger te krijgen? Of krijg je daar andere issues mee?Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding]
OTOH als je sowieso hoge temperatuur nodig hebt, en hij op vollast dan zuiniger draait is dit misschien inderdaad de beste oplossing. Als het element ongewenst bijschakelt bij een verwarmings-run, kan je geloof ik het bivalentiepunt op de thermostaat omlaag zetten.
-'sin
:fill(white):strip_exif()/f/image/QgRe9hyOZJBdhjK9ZlyTcWBg.png?f=user_large)
De warmtepomp is nog niet helemaal getemd. Ik heb een middagverhoging van 1 graad (van 13:00 tot 21:00). Ik had verwacht dat de temperatuur wel dusdanig zou zakken dat de WP 's nachts / 's ochtends zou gaan verwarmen, en dan rustiger stookt in de middag. Maar blijkbaar geeft een warme vloer in een jaren '90 huis dusdanig veel buffer dat de temperatuur na 16 uur zonder verwarming nog geen graad gedaald is, ook niet bij lichte vorst.
Gevolg is dat de WP na 16 uur opstart met een koude vloer. De WP wil zo snel mogelijk z'n stooklijn halen, en de VRC720 plust die stooklijn nog wat bij. Met als gevolg 20 minuten op max vermogen draaien (zo'n 10 kW thermisch).
En ja: die defrosts zijn juist goed, ik snap het. Maar 't is allemaal zo interessant om te volgen, als Tweaker gedurende het 1e stookseizoen
/f/image/MpOldvLyJVqtstkmjEY9Ji1O.png?f=fotoalbum_large)
Dit is van SWW runs
/f/image/kH2IssxatLhD4p46yhv6qasn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog even in de instelling voor Unitower gekeken en de Vermogensgr.verw.u stond op 4kW ik vermoed dat dat het elektrische weerstand is. Op de thermostaat stond parrallel lading uit. Viel mij al vaker op dat hij heel snel het SWW opwarmt terwijl dat best langzamer mag.
[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-11-2023 12:03 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik doe het ook zo, en qua verbruik maakt het in mijn geval bij temperaturen rond en onder het vriespunt weinig uit. Pas bij temperaturen boven pak’m beet 8-10 graden overdag zet ik de kamerthermostaat/ruimtecompensatie op “uitgebreid”.
Wij hebben hier op de zaak een VWL75/6a warmtepomp draaien, welke prima draait!.
Situatie is als volgt:
Warmtepomp aangesloten op een parallel buffervat(1000l) met 3 uitgaande groepen: Vloerverwarming 24 groepen. Woonhuis met 7 radiatoren en kantoor met 5 radiatoren. Elk met hun eigen regelingen en pompen.
De warmtepomp doet prima zijn best om dit warm te krijgen echter merk ik wel dat dit wel op zijn max is wat hij nodig heeft. Daarom willen wij er graag nog een VWL125/6a bijplaatsen om zo de capaciteit te vergroten.
Echter raak ik even de weg kwijt in de schema's wat ik nu nodig heb. Er zal een tweede VWZ AI moeten bijkomen en een E-Bus? Koppelaar. Echter weet ik niet welke koppelaar ik dan kan gebruiken.
Zou mij iemand kunnen adviseren wat de beste oplossing is om deze bij te voegen?
Zou toch mooi zijn als je die aanpassing niet steeds handmatig hoeft te doen, maar dat klinkt wel een beetje als hoe ik hem zou willen. Denk wel dat ik al wel bij vrij lage temperatuur de thermostaatfunctie aan wil zetten. Bij stooklijn 0,2 kan hij zelfs met deze buitentemperaturen niet echt z'n warmte kwijt lijkt het. Hij sloeg net af vóór het bereiken van het setpoint, dus vermoedelijk op te hoog oplopende aanvoertemperatuur.Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
@marcop23 als je niet wil dat er een koude vloer ontstaat, zou je kunnen overwegen puur op WAR te gaan draaien. Je gekozen stooklijn is dan extra van belang en je eventuele nachtverlaging is dan ook niet meer echt van toepassing (tenzij je de kamerbijschakeling op “actief” zet, dan verlaag je feitelijk de stooklijn gedurende je nachtverlaging), maar je warmtepomp zal altijd aan blijven en warmte door je vloer pompen.
Ik doe het ook zo, en qua verbruik maakt het in mijn geval bij temperaturen rond en onder het vriespunt weinig uit. Pas bij temperaturen boven pak’m beet 8-10 graden overdag zet ik de kamerthermostaat/ruimtecompensatie op “uitgebreid”.
@marcop23, lijkt wel een beetje op mijn situatie. Heb nu ook de stooklijn naar beneden. Nachtverlaging eerder/kleiner helpt wellicht ook nog wat, hoewel je dan dus juist vroeg in de ochtend die 'crash' van ruimtetemperatuur krijgt.
Edit: zit je vloerverwarming hoog of laag in de vloer? als hij onderin zit denk ik dat je middagverhoging/nachtverlaging wel kan vergeten, dan moet die buffer echt helemaal leeg. voordat de ruimtetemperatuur zakt, en helemaal vol voordat hij weer gaat stijgen Bovenin zal je daar misschien iets minder last van hebben, maar de combinatie dikke vloer en nachtverlaging blijkt erg lastig.
[ Voor 11% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 12:26 ]
-'sin
Stooklijn beneden is 0.3 en boven 0.6Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:12:
@Cyrus The Virus Circuit 1 heeft in ieder geval een veel te hoge stooklijn en hulpverwarming bij SWW lijkt aan te staan.
Prima advies bij deze temperaturen om pp actief over te gaan.Was vannacht behoorlijk mistig vandaar de aantal defrosts denk ik. Zou ik hier nog iets aan kunnen doen?Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
@marcop23 als je niet wil dat er een koude vloer ontstaat, zou je kunnen overwegen puur op WAR te gaan draaien. Je gekozen stooklijn is dan extra van belang en je eventuele nachtverlaging is dan ook niet meer echt van toepassing (tenzij je de kamerbijschakeling op “actief” zet, dan verlaag je feitelijk de stooklijn gedurende je nachtverlaging), maar je warmtepomp zal altijd aan blijven en warmte door je vloer pompen.
/f/image/Ex9qXIBvP9yt6BZCozYlUE1c.png?f=fotoalbum_large)
Waarom zou je er iets aan willen doenbenolski schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:27:
[...]
Prima advies bij deze temperaturen om pp actief over te gaan.Was vannacht behoorlijk mistig vandaar de aantal defrosts denk ik. Zou ik hier nog iets aan kunnen doen?[Afbeelding]
Je bent dus eigenlijk op zoek naar een cascade-opstelling? En je wilt het afgiftevermogen meteen verdubbelen? Merk je echt nu al dat-ie aan z’n max zit?wesleybouwens schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:19:
Goedemiddag,
Wij hebben hier op de zaak een VWL75/6a warmtepomp draaien, welke prima draait!.
Situatie is als volgt:
Warmtepomp aangesloten op een parallel buffervat(1000l) met 3 uitgaande groepen: Vloerverwarming 24 groepen. Woonhuis met 7 radiatoren en kantoor met 5 radiatoren. Elk met hun eigen regelingen en pompen.
De warmtepomp doet prima zijn best om dit warm te krijgen echter merk ik wel dat dit wel op zijn max is wat hij nodig heeft. Daarom willen wij er graag nog een VWL125/6a bijplaatsen om zo de capaciteit te vergroten.
Echter raak ik even de weg kwijt in de schema's wat ik nu nodig heb. Er zal een tweede VWZ AI moeten bijkomen en een E-Bus? Koppelaar. Echter weet ik niet welke koppelaar ik dan kan gebruiken.
Zou mij iemand kunnen adviseren wat de beste oplossing is om deze bij te voegen?
Nog even in de handleiding gekeken. Is dit niet ongeveer een automatische versie hiervan:Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ktdMU1c9yGYFin8ip7pCc1R4.png?f=user_large)
Kan je bij lagere buitentemperaturen 24/7 verwarmen, en in het tussenseizoen met nachtverlaging/actief.
Ik snap alleen de beschrijving niet 100%. Wat is de gewenste temperatuur buiten het venster als je een nachtverlaging negeert?
[ Voor 5% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 12:50 ]
-'sin
:strip_exif()/f/image/1Js1gBqWbycoz65AzYLNyKuo.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit pendelen? Van dal tot dal is een half uur. Vind hem wel enorm hoog in het verbruik zitten.
Na m'n eerdere post over het niet behalen van de wenstemperatuur e.e.a. aangepast (stooklijn 0,4 Tmin 28, Tmax 38) maar nog haalt hij het niet.
:strip_exif()/f/image/qbyvuy8Eg2faBUiqpFZkrEWo.jpg?f=fotoalbum_large)
Merk dat ik er ietwat chagrijnig van wordt en maar niet begrijp waarom ik het niet snap. Vanaf 00:00 vannacht inmiddels 25kWh voor verwarming, lijkt me toch echt gunstiger te moeten kunnen.
ik weet even je afgifte niet (meer) maar met mijn vloerverwarming duurde het een week!!! voor ie ook maar echt iets deed. Ik heb vorige week de verwarming aangezet om de vloer alvast wat warm te hebben voor deze weekMiddenberm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:17:
[Afbeelding]
Is dit pendelen? Van dal tot dal is een half uur. Vind hem wel enorm hoog in het verbruik zitten.
Na m'n eerdere post over het niet behalen van de wenstemperatuur e.e.a. aangepast (stooklijn 0,4 Tmin 28, Tmax 38) maar nog haalt hij het niet.
[Afbeelding]
Merk dat ik er ietwat chagrijnig van wordt en maar niet begrijp waarom ik het niet snap. Vanaf 00:00 vannacht inmiddels 25kWh voor verwarming, lijkt me toch echt gunstiger te moeten kunnen.
Zijn het niet defrosts? had ik ook om het half uur.
wat geeft je app aan wanneer je op het i tje drukt rechtsonder?
[ Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 30-11-2023 13:27 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Gunstiger tov van wat?Middenberm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lees een vrijstaande woning uit 79 met 160m2 vloeropp. Met 30jr oude vloerverwarming.
En een historisch verbruik van 2000m3 gas? Wat zou resulteren in een 10kW vermogen qua warmtevraag incl SWW. Je hebt bewust een kleinere WP gekozen met de 75/6?
Wat is je Ta en Tr ? En de flow van je systeem L/u?
Kan me voorstellen dat een Tmin van 28 niet afdoende is.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Kees_frl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:26:
[...]
ik weet even je afgifte niet (meer) maar met mijn vloerverwarming duurde het een week!!! voor ie ook maar echt iets deed. Ik heb vorige week de verwarming aangezet om de vloer alvast wat warm te hebben voor deze week
Zijn het niet defrosts? had ik ook om het half uur.
wat geeft je app aan wanneer je op het i tje drukt rechtsonder?
:strip_exif()/f/image/Ma0NzTJ0Nl7aiHfTXk1ws5L7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aswmcrJqC0sBxpMoXXUWdKSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan installatie splitsen of een cascade ervan maken , dan heb je wel 2 gelijken type pompen nodig anders werkt de cascade niet.wesleybouwens schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:19:
Goedemiddag,
Situatie is als volgt:
Inderdaad 1 VWI AI erbij en een buskoppelaar
Geen idee eigenlijk, ik heb die functie nooit geprobeerd...Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:48:
[...]
Nog even in de handleiding gekeken. Is dit niet ongeveer een automatische versie hiervan: [Afbeelding]
Kan je bij lagere buitentemperaturen 24/7 verwarmen, en in het tussenseizoen met nachtverlaging/actief.
Ik snap alleen de beschrijving niet 100%. Wat is de gewenste temperatuur buiten het venster als je een nachtverlaging negeert?
Help me nog even, wat was jouw afgiftesysteem? Mix radiatoren en vloerverwarming? Het lijkt me op basis van jouw screenshotjes hier dat er inderdaad iets niet lekker zit. Een COP van 2,8 is niet best, dat moet zeker een punt hoger kunnen. En dat je het nu met een aanvoertemperatuur van 36 graden nog niet warm krijgt, is ook een indicator.
als het een 75/6 is, is dit niet heel gek, alleen hij is wat ondermaats om deze combinatie vloer/huis op temperatuur te krijgen, gok ik. Als het eenmaal warm is zal het hopelijk meevallen.Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:37:
[...]
Help me nog even, wat was jouw afgiftesysteem? Mix radiatoren en vloerverwarming? Het lijkt me op basis van jouw screenshotjes hier dat er inderdaad iets niet lekker zit. Een COP van 2,8 is niet best, dat moet zeker een punt hoger kunnen. En dat je het nu met een aanvoertemperatuur van 36 graden nog niet warm krijgt, is ook een indicator.
Ter onderbouwing:
Aangnomen dat je rond maximaal toerental zit met 35-30 aanvoer/retour zit je COP al rond de 3.3, reken nog een defrost per half uur mee (gok met max vermogen en relatief lage watertemperatuur dat het dat wel eens zouden kunnen zijn), en het feit dat bij opwarmen bogelijk de delta-T misschien nog wat hoger zal liggen, en tel uit je COP-verlies.
het warmteverbruik vind ik niet heel gek gezien het voormalig gasverbruik, alleen met zo'n lage COP wordt het wel een hoop elektra. Je zou kunnen overwegen om het elektrisch element even aan te zetten voor wat extra vermogen. Als je inderdaad een dikke vloerbuffer hebt, zal het daarna hopelijk iets beter gaan, maar geen garanties.
[ Voor 15% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 13:56 ]
-'sin
Echter blijven die defrosts maar komen.
Hebben jullie de legionella-preventie nu wel of niet ingeschakeld? dat moet toch met minder dan 70 graden kunnen?
[ Voor 28% gewijzigd door Somethingsin op 30-11-2023 14:55 ]
-'sin
Het kan altijd slechterKees_frl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:56:
Ik heb vandaag ook maar een cop van 3,5 en dat is een gloednieuwe woning met korte groepen, hoh 10 etc etc en ta momenteel 26 graden.

Voor legionellapreventie is een temperatuur van 60 graden of meer voldoende, het lijkt me sterk dat dat met een UniTower niet kan. Ik heb zelf een Auer WPB, met software van Vaillant erin - en daar kan dat ook gewoon. Maar een unitower zal wel wat anders in elkaar steken?Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:41:
Ik was op zoek naar de legionalla-settings in de unitower. Niet gevonden helaas. Wel even de SWW-modus van eco naar balans gezet. Wat een herrie....
Hebben jullie de legionella-preventie nu wel of niet ingeschakeld? dat moet toch met minder dan 70 graden kunnen?
Bij mij ook 3,7 (met warmtemeter gemeten, mijn mening over de interne meting is bekend), toch kom ik straks in mei waarschijnlijk weer op een scop van 4.8. Dit soort weer houdt zelden lang aan.Kees_frl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:56:
Ik heb vandaag ook maar een cop van 3,5 en dat is een gloednieuwe woning met korte groepen, hoh 10 etc etc en ta momenteel 26 graden.
Uitgezet. Bij Vaillant is het full-retard 75 graden of niet. Als het weer en de zonnepanelen het toelaten wil ik het nog wel eens met de hand aanzetten voor een keer voor de vorm. De boiler gaat hier bijna dagelijks leeg, leidingen zijn allemaal van koper. Ik geloof het welSomethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:41:
Ik was op zoek naar de legionalla-settings in de unitower. Niet gevonden helaas. Wel even de SWW-modus van eco naar balans gezet. Wat een herrie....
Ik 3,9 gister, met 1 SWW en radiatoren.Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:22:
[...]
Bij mij ook 3,7 (met warmtemeter gemeten, mijn mening over de interne meting is bekend), toch kom ik straks in mei waarschijnlijk weer op een scop van 4.8. Dit soort weer houdt zelden lang aan.
Vandaag lijkt de woonkamer niet op temperatuur te komen, stooklijn toch maar weer iets omhoog zetten.
Waar slaat dat op? Ze hebben zelfs expliciet in de handleiding staan dat hij naar 'minstens 60' gaat en zeggen dat dat op de compressor kan tot -10.Zwartoog schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
[...]
Uitgezet. Bij Vaillant is het full-retard 75 graden of niet. Als het weer en de zonnepanelen het toelaten wil ik het nog wel eens met de hand aanzetten voor een keer voor de vorm. De boiler gaat hier bijna dagelijks leeg, leidingen zijn allemaal van koper. Ik geloof het wel
-'sin
"Bij Vaillant"... welke Vaillant? Niet bij de warmtepompboilers, maar een boilervat verwarmd door jouw warmtepomp werkt misschien anders? Bij de WPB's heb je keuze, alles t/m 60 graden op de compressor, erboven via het element.Zwartoog schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
[...]
Uitgezet. Bij Vaillant is het full-retard 75 graden of niet. Als het weer en de zonnepanelen het toelaten wil ik het nog wel eens met de hand aanzetten voor een keer voor de vorm. De boiler gaat hier bijna dagelijks leeg, leidingen zijn allemaal van koper. Ik geloof het wel
Het legionellaprogramma is nogal.. cru? Inflexibel?Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:32:
[...]
Waar slaat dat op? Ze hebben zelfs expliciet in de handleiding staan dat hij naar 'minstens 60' gaat en zeggen dat dat op de compressor kan tot -10.
Programma op VRC720 jaagt met alle kracht (dus niet de normale boilerdelta) de watertemperatuur op naar 60+ graden. Dus ipv een beetje efficiënt langzaam warmstoken zal (indien aanwezig in systeem) het electrische element meteen 100% mee gaan doen. En aangezien dat met zo'n kracht gaat is er een overshoot van 10-15 graden. Wat dus onnodig is, maar wat niet anders in te stellen is..
Als je geen naverwarmer hebt kan een aroTherm Plus /6 inderdaad tot boven de 60 graden, een "normale" /5 niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Kriss0r op 30-11-2023 15:39 ]
Ik klaag niet!
Helpt het om het elektrisch element te begrenzen? Ik verwacht hem voor CV-doeleinden nooit nodig te gaan hebbenKriss0r schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:36:
[...]
Het legionellaprogramma is nogal.. cru? Inflexibel?
Programma op VRC720 jaagt met alle kracht (dus niet de normale boilerdelta) de watertemperatuur op naar 60+ graden. Dus ipv een beetje efficiënt langzaam warmstoken zal het electrische element meteen 100% mee gaan doen. En aangezien dat met zo'n kracht gaat is er een overshoot van 10-15 graden. Wat dus onnodig is, maar wat niet anders in te stellen is..
-'sin
Ja je kunt 'm op de MEH terugschroeven tot 1kW. Ik stook zelf 300 liter op tot 58 graden (3 vrouwen in huis, douchen lang..) , daarmee geloof ik Legionella ook wel...Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:40:
[...]
Helpt het om het elektrisch element te begrenzen? Ik verwacht hem voor CV-doeleinden nooit nodig te gaan hebben
75 graden is ook minstens 60Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:32:
[...]
Waar slaat dat op? Ze hebben zelfs expliciet in de handleiding staan dat hij naar 'minstens 60' gaat en zeggen dat dat op de compressor kan tot -10.
Hij draait volgens mij ook altijd 2 uur, ook in de zomer als hij de temperatuur allang heeft gehaald.
Goed, nu lekker aan het spelen met ebusd, kan ik een zinnige legionella-run.
Dit is een Arotherm /6 WP, met boilervat, Geen WPB.Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:35:
[...]
"Bij Vaillant"... welke Vaillant? Niet bij de warmtepompboilers, maar een boilervat verwarmd door jouw warmtepomp werkt misschien anders? Bij de WPB's heb je keuze, alles t/m 60 graden op de compressor, erboven via het element.
Lekker zuinig. Ik heb wel een keer gezien dat hij vroegtijdeg het elektrisch element uitzette, maar nog wel evne doorging. Ook een leuke. Ga in eerste instantie maar ophouden met 'voorverwarmen' (aka, boiler naar gewone temperatuur laden voor het legionellaprogramma start. Misschien zelfs het overwegen waardom om de standaardtemperatuur van 57 naar 62 (60+2 veiligheidsmarge voor meetfoute) te zetten en de legionella helemaal uit te zetten, maar of we dat er qua verbruik uithalen...Zwartoog schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:42:
[...]
75 graden is ook minstens 60Alleen is 60 graden ook voldoende, 65 graden als je veilig wilt zitten. Daarboven zou je eigenlijk een mengventiel op je SWW-leiding willen zetten, zodat niemand z'n handen brand.
Hij draait volgens mij ook altijd 2 uur, ook in de zomer als hij de temperatuur allang heeft gehaald.
Goed, nu lekker aan het spelen met ebusd, kan ik een zinnige legionella-run.
-'sin
Denk dat je met die 5 graden extra een vrij kleine prijs betaald, maar wellicht volledig gecompenseerd door geen legionellaprogramma te draaien. Kwestie van een keer uitproberen, meten is wetenSomethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:48:
[...]
Lekker zuinig. Ik heb wel een keer gezien dat hij vroegtijdeg het elektrisch element uitzette, maar nog wel evne doorging. Ook een leuke. Ga in eerste instantie maar ophouden met 'voorverwarmen' (aka, boiler naar gewone temperatuur laden voor het legionellaprogramma start. Misschien zelfs het overwegen waardom om de standaardtemperatuur van 57 naar 62 (60+2 veiligheidsmarge voor meetfoute) te zetten en de legionella helemaal uit te zetten, maar of we dat er qua verbruik uithalen...
Mijn SWW staat op 48 graden, dan moet ik er 14 graden bovenop gooien. Dat ga ik zeker niet leuk vinden
-'sin
Mis ik hier een instelling of kan dit verkeerd aangesloten zijn door installateur?
Vandaag enorm veel defrost cycles...Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:57:
Ja, nouja, uiteindelijk is het vooral afhankelijk van de onttrokken energie. Met hoger vermogen is de dT over de verdamper groter en heb je ze vaker, maar hoge of lage temperatuur water maakt niet uit.
@Infernoken ja, dat zijn nou defrosts
Ook best leuk om er een keertje naast te koukleumen als je 'm in de logging ziet aankomen.
In combinatie met mijn woning met enkel Jaga Strada convectoren (met heatbooster) geeft dit een zeer onrustig gedrag...
Vaillant 75/6 met 45l buffervat in parallel en Jaga Strada's beneden en boven...
Is er een mogelijkheid om dit gedrag 'rustiger' te maken? Of om de gasketel gedurende defrost te laten meehelpen. Zodat de temperatuur op peil blijft?
Nu valt de temperatuur van het buffervat ook direct omlaag alsook de temperatuur van mijn Jaga convectoren...
Resultaat is dat de woning niet mooi warm wordt vandaag.
:strip_exif()/f/image/tLPD8OUzrgJfTpQKE1xKu43D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af of dit verbruik een beetje normaal is. Krijg er niet goed een beeld bij, maar lijkt mij persoonlijk wat veel.
Heb een tweekapper met een Arotherm plus 75/6 laten installeren maandje terug.
Zie hier de afgelopen dagen. Door de kou is die natuurlijk harder bezig.
:strip_exif()/f/image/FkIDzsMAFCwlcJvKZgI84dRr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals de tijdstippen hier dat ie druk bezig is ook:
:strip_exif()/f/image/waNDA3qivzfjZu4Ug1XYhUnD.jpg?f=fotoalbum_large)
De vloerverwarming wordt geregeld met een thermostaat in de woonkamer die aangesloten is op de verdeler. De aparte Vaillant thermostaat staat in de meterkast. Die meet wel een iets lagere temperatuur dan de woonkamer enzo hebben, anders dan de thermostaat van de verdeler meet.
En wat is de energieeffienctie, wat is daarin de max? Het geeft aan dat een hoger getal beter is, maar is 3.5 op schaal van 5 of 10?
:strip_exif()/f/image/Gd9mfqqCCdlwqpRChbSIdTXH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door repsaj op 30-11-2023 20:15 ]
x
- Arotherm plus 75/6
- MEH 97/6
- VDM10 pompgroep
- VR70 stuurmodule
- Sensonet
- DJG WPS200 boiler
- Nexus 100L RVS buffer (parallel)
Nu ben ik bezig met de elektronica en weet ik niet goed waar ik nu de maximaalthermostaat moet aansluiten. Het ene schema zegt aansluiten op de VR70 op de stroomtoevoer naar de pomp, in dit geval heb je 230v over de maximaalthermostaat en weet je zeker dat deze de pomp stopt, echter krijg je dan geen feedback meer in je systeem lijkt het.
Andere oplossing is zoals de MEH 97/6 handleiding ook zegt daar op aansluiting S20 aansluiten. Dan zou je deze 24V uitgang/ingang gebruiken om het gesloten of open contact van de thermostaat te detecteren en hierop de pomp van een hydraulisch gescheiden systeem schakelen. De methode lijkt minder veilig omdat de thermostaat zelf niet het contact van de pomp kan schakelen, wel krijgt het systeem hier feedback.
Kan iemand mij vertellen wat de beste manier van aansluiten is? Alvast dank!
Ik heb het legionella programma uitgezet en laat via Homeassistant op zaterdag de doeltemperatuur gedurende 3 uur op 62 graden zetten. De WP/Unitower gebruikt dan het reguliere moment om er 7 graden bij te verwarmen. Dat werkt als een zonnetje. Offset staat op 10 graden anders duurt het te lang.Kriss0r schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:36:
[...]
Het legionellaprogramma is nogal.. cru? Inflexibel?
Programma op VRC720 jaagt met alle kracht (dus niet de normale boilerdelta) de watertemperatuur op naar 60+ graden. Dus ipv een beetje efficiënt langzaam warmstoken zal (indien aanwezig in systeem) het electrische element meteen 100% mee gaan doen. En aangezien dat met zo'n kracht gaat is er een overshoot van 10-15 graden. Wat dus onnodig is, maar wat niet anders in te stellen is..
Als je geen naverwarmer hebt kan een aroTherm Plus /6 inderdaad tot boven de 60 graden, een "normale" /5 niet.
[ Voor 3% gewijzigd door aj_vdw op 30-11-2023 20:12 ]
Same here, alleen in plaats van sturen op tijd stuur ik op temperatuur. Actuele temperatuur boven de 60 --> setpoint terug naar 45. Anders haalde hij het meestal ook niet binnen de 2 uur.aj_vdw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:10:
[...]
Ik heb het legionella programma uitgezet en laat via Homeassistant op zaterdag de doeltemperatuur gedurende 3 uur op 62 graden zetten. De WP/Unitower gebruikt dan het reguliere moment om er 7 graden bij te verwarmen. Dat werkt als een zonnetje. Offset staat op 10 graden anders duurt het te lang.
Jep, ik ben hier bekendKees_frl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:25:
[...]
Mischien heb ik je daar gemist, maar ken je dit topic?
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Kun je misschien je situatie aangeven en samen kijken naar wat instellingen etc om mogelijk te verminderen?
Edit: ik zie dat je daar al bekend bent.
Maar volgens mij moet ik accepteren dat de COP gewoon een stuk lager is met deze temperaturen en dat dit stroomverbruik realistisch is, maar ik begin nu wel te twijfelen nu ik net zie dat ik op +70 kWh uit ga komen vandaag

/f/image/OgD7dVKnFyR9ENrjbqKzr876.png?f=fotoalbum_large)
Ik houd me trouwens aanbevolen @Kees_frl om wat settings door te lopen.
Ik heb de installateursvariabelen nu hier op staan:
[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 30-11-2023 20:33 ]
Morgen weer een dagje WP-en tot -2 graden. Dan de kosten eens vergelijken. Vorig jaar heb ik de WP tot -6 in zijn eentje laten werken. Hij trekt het dan wel (zeker met drogere kou), maar is wel heel druk en lawaaierig 😀.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Begin haast zin te krijgen om ook zo’n assistent te nemen. Weet alleen nu al dat ik daar veel te veel lees- en uitzoekwerk aan ga hebbenaj_vdw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:10:
[...]
Ik heb het legionella programma uitgezet en laat via Homeassistant op zaterdag de doeltemperatuur gedurende 3 uur op 62 graden zetten. De WP/Unitower gebruikt dan het reguliere moment om er 7 graden bij te verwarmen. Dat werkt als een zonnetje. Offset staat op 10 graden anders duurt het te lang.
-'sin
Die idd, maar ook “Max voorverwarmtijd”.Somethingsin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:48:
[...]
Nog even in de handleiding gekeken. Is dit niet ongeveer een automatische versie hiervan: [Afbeelding]
Jouw post, en met name je vraag over COP, laat -denk ik- zien dat je nog veel tijd hebt genomen je zelf wat meer in de materie te verdiepen? Heb je de topicstart doorgenomen?repsaj schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:09:
Hi,
Ik vraag me af of dit verbruik een beetje normaal is. Krijg er niet goed een beeld bij, maar lijkt mij persoonlijk wat veel.
Heb een tweekapper met een Arotherm plus 75/6 laten installeren maandje terug.
Zie hier de afgelopen dagen. Door de kou is die natuurlijk harder bezig.
[Afbeelding]
Zoals de tijdstippen hier dat ie druk bezig is ook:
[Afbeelding]
De vloerverwarming wordt geregeld met een thermostaat in de woonkamer die aangesloten is op de verdeler. De aparte Vaillant thermostaat staat in de meterkast. Die meet wel een iets lagere temperatuur dan de woonkamer enzo hebben, anders dan de thermostaat van de verdeler meet.
En wat is de energieeffienctie, wat is daarin de max? Het geeft aan dat een hoger getal beter is, maar is 3.5 op schaal van 5 of 10? [Afbeelding].
Spoiler: 3,5 is niet iets op een schaal, het is de uitkomst van een simpel rekensommetje. En die is met deze temperaturen vrij normaal 😉
Dat is een beetje het probleem dat we allemaal hebben. De enige echte oplossing is om de WP in een enorme boerenschuur te plaatsen zoals @ds23manInfernoken schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:46:
[...]
Vandaag enorm veel defrost cycles...
In combinatie met mijn woning met enkel Jaga Strada convectoren (met heatbooster) geeft dit een zeer onrustig gedrag...
Vaillant 75/6 met 45l buffervat in parallel en Jaga Strada's beneden en boven...
Is er een mogelijkheid om dit gedrag 'rustiger' te maken? Of om de gasketel gedurende defrost te laten meehelpen. Zodat de temperatuur op peil blijft?
Nu valt de temperatuur van het buffervat ook direct omlaag alsook de temperatuur van mijn Jaga convectoren...
Resultaat is dat de woning niet mooi warm wordt vandaag.
[Afbeelding]
Defrosts zijn 3x nadelig: 1) je woning wordt een tijd niet verwarmd, 2) er wordt warmte ontrokken aan je woning, en 3) kost extra energie. Dat merk je ja.
Afkoeling van je radiatoren kun je voorkomen door met een klep je buffervat te bedienen: tijdens een defrost alleen warmte uit je buffervat trekken, na een defrost eerst je radiatoren opwarmen en daarna pas het vat weer. Echter, de netto energiehuishouding veranderd niet, en de defrosts komen net zo vaak.
Edit: CV-ketel laten meehelpen kan natuurlijk altijd, maar ook dan neemt je verbruik toe. Als het nu niet comfortabel is, gewoon doen in deze periode, totdat de luchtvochtigheid weer is gezakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 01-12-2023 07:35 ]
Krijg zelf binnenkort de split 55/5 in hybride opstelling geinstalleerd, maar ben nog aan het twijfelen over de juiste opstelling van de buitenunit qua geluid om potentiele overlast richting buren te vermijden.
Ik twijfel tussen twee opstellingsmogelijkheden op mijn garage waarbij of:
1) de buitenunit met de rug tegen mijn zijmuur staat en de ventilator van de unit op de achtertuin en achtergevel van de buren is gericht (garage is ongeveer 3 meter breed en huis buren staat haaks op ons huis).
2) de buitenunit haaks op mijn achtermuur te zetten, zodat de ventilator in de lengte over mijn garage 'vrij' weg blaast en niet direct tuin en gevel van de buren.
In de geluidsmodellen wordt de buitenunit als puntbron aangenomen en voldoe ik met deze opstelling aan de normen. Maar ik vermoed dat in dat praktijk wel degelijk uit maakt en heb een buurman die zich zorgen maakt.
Oftewel: zijn er hier ervaringen met het geluid van de buitenunit in verschillende richtingen? Is het vooral de ventilator en dus de voorzijde die bepalend is bij vollast? Of juist de compressor die je dan hoort en dus meer de zijkant?
Ik kon hier ook na goed zoeken niks over vinden dus hoop dat er hier wat praktijkervaringen/advies aanwezig is!
Eigenlijk zou je eens ergens moeten gaan luisteren deze dagen, bij iemand die ook een split heeft…?
Ik heb een split 55/5 - lokatie rond s-Hertogenbosch. Ik heb nooit specifiek geluisterd welke zijde het luidruchtigste is, maar kan wel beamen dat op de unit heel stil is aan de lange zijde in de richting van de uitgeblazen lucht. Vanaf die richting heb ik de unit nog niet horen draaien tenzij ik heel dichtbij ben.Gramser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:30:
N=1 natuurlijk, maar mijn 55/6 monoblock staat met z’n rug naar mijn huis en blaast naar de erfgrens. Ik heb het idee, maar heb het nooit gemeten, dat ik ‘m het meeste hoor als ik ernaast sta. Dus niet erachter, niet ervoor, maar aan de korte kant. Links of rechts maakt niet uit.
Eigenlijk zou je eens ergens moeten gaan luisteren deze dagen, bij iemand die ook een split heeft…?
N.B. mijn unit staat op plat dak, bovenop mijn werkkamer, op een meter of 3 van de dakrand naar een terras een verdieping lager.
Hij staat hier al weken overdag op 22 maar hij sukkelt altijd tussen de 20.5 en 21.5
Alleen 's avonds tikt hij dan wel eens de 22 aan.
Ik kan hem natuurlijk hoger instellen maar is dat de enige oplossing?
Dan de stooklijn even verhogen, waar staat deze nu op?l3p schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:56:
Misschien een domme vraag maar is het ook mogelijk om de hysterese tussen de ingestelde temp en gemeten temperatuur op thermostaat kleiner te krijgen?
Hij staat hier al weken overdag op 22 maar hij sukkelt altijd tussen de 20.5 en 21.5
Alleen 's avonds tikt hij dan wel eens de 22 aan.
Ik kan hem natuurlijk hoger instellen maar is dat de enige oplossing?
• Stooklijn 0.30
• Min. gew. Aanvoertemp 28 °C
• Max. gew. Aanvoertemp 40 °C (stond op 38 maar geen verschil)
• Binnentemp.comp Uitgebreid
• Zonetoewijzing Thermostaat
Gister, hoogste verbruik tot nu toe qua CV, als voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/R6u9OkTM5CEKejz0MbDYisx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een iets warmere dag 24 november:
:strip_exif()/f/image/VWjBWcwNAwuu5hvEuR8o6Tjy.jpg?f=fotoalbum_large)
(dat boogje om 7 uur is de airco die 's morgens een half uurtje aan staat)
[ Voor 62% gewijzigd door l3p op 01-12-2023 10:58 ]
wat vreemd dat de WP op 30 november een flink aantal uren op een dag niet draait terwijl de wenstemperatuur helemaal nog niet is behaald? Enig idee hoe dat kan? Want blijft de WP doorgaan dan krijg je ook meer warmte binnen natuurlijk.l3p schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:
Ik heb niet het gevoel dat hij ergens moeite mee heeft voor de rest.
• Stooklijn 0.30
• Min. gew. Aanvoertemp 28 °C
• Max. gew. Aanvoertemp 40 °C (stond op 38 maar geen verschil)
• Binnentemp.comp Uitgebreid
• Zonetoewijzing Thermostaat
Gister, hoogste verbruik tot nu toe qua CV, als voorbeeld:
[Afbeelding]
Of een iets warmere dag 24 november:
[Afbeelding]
(dat boogje om 7 uur is de airco die 's morgens een half uurtje aan staat)
Pomp van je buffer blijft wel lopen? Wat is je delta tussen aanvoer en retour?l3p schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
Dat is ook precies het probleem, alsof er een hysterese is van 1,5 graden
@Gramser en @PeterJones: dank! Dat geeft al weet meer inzicht. Rug tegen de muur lijkt dan toch de meest geluidsveilige optie.PeterJones schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:38:
[...]
Ik heb een split 55/5 - lokatie rond s-Hertogenbosch. Ik heb nooit specifiek geluisterd welke zijde het luidruchtigste is, maar kan wel beamen dat op de unit heel stil is aan de lange zijde in de richting van de uitgeblazen lucht. Vanaf die richting heb ik de unit nog niet horen draaien tenzij ik heel dichtbij ben.
N.B. mijn unit staat op plat dak, bovenop mijn werkkamer, op een meter of 3 van de dakrand naar een terras een verdieping lager.
Ben benieuwd of hier nog andere geluids-ervaringen zijn?
Wat voor unit heb je staan? Met wat voor afgifte?l3p schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
Dat is ook precies het probleem, alsof er een hysterese is van 1,5 graden
Dit gedrag zou kunnen als hij te zwaar is en zelfs bij deze temperaturen z'n minimumvermogen niet kwijt kan op de ingestelde stooklijn. Dat zou wel impliceren dat het een hele forse unit is, want minimumvermogen zou dan tegen de 1kW electrisch liggen....
Edit: oh, wel een kleine unit, maar een parallelbuffer, dan weet ik het niet. Misschien de buffer die vol raakt maar niet genoeg warmte kwijt kan naar het afgiftesysteem? Kan daar meer flow / hogere aanvoertemperatuur in? Meten is weten, dus die vier temperturen die @Proton_ noemde meten zou het beste zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Somethingsin op 01-12-2023 13:20 ]
-'sin
/f/image/Me9AeWBvueyH2GIU8xFD3gnA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 01-12-2023 14:37 ]
Hij lijkt op die grafiekjes boven nog niet echt op een lagere stooklijn te draaien (nog steeds hoge pieken in vermogen en onstabiele temperatuur). Heb je daar wellicht een minimum aanvoertemperatuur ingesteld?Cyrus The Virus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:36:
Pieken zijn nu compleet weg nadat ik op unitower elektrisch bijverwarmen heb uitgezet. En stooklijn nu allebij op 0.25
[Afbeelding]
Laat anders de flowtemperaturen ook evne zien in de grafiek?
[ Voor 4% gewijzigd door Somethingsin op 01-12-2023 14:53 ]
-'sin
waar komt die warmte dan vandaan?
De cop lijkt matig op het moment (+-3), maar ik zie ook dat in rust uiteindelijk de weergegeven flowtemperatuur onder de weergegeven retourtemperatuur komt. Ik heb al gelezen dat de sensoren niet betrouwbaar zijn, maar is daar zo verder nog iets over te zeggen?
@Marlune een COP zegt weinig zonder de omstandigheden van buitentemperatuur en aanvoertemperatuur.
Als de pomp niet loopt zegt een verschil in aangegeven temperatuur niet veel, want dat kan dan werkelijk zo zijn (thermosifonwerking etc).
Dat kan iemand anders vast beter uitleggen dan mij. Ik heb het ooit geweten, ruim een jaar geleden toen ik nog aan het zoeken was voor welke ik ging gaan, maar ben 't vergeten 😇
Alleszins: de verbinding tussen de binnenunit en de buitenunit is véél dunner want er moet geen water door, enkel koelmiddel (R410A). Dus uiteraard kan er geen water van de vloer naar de buitenunit gaan.
Ik denk eigenlijk dat het water in het circuit wél gebruikt wordt, maar dat het amper afkoelt omdat het koelmiddel onder hoge druk zit? 🤔 Ik zie wel een drop in Tr, maar die blijft beperkt tot zo'n 1–1,5ºC nu bij buitentemperatuur van 0–1ºC, en dat gedurende maar zo'n 5 minuten.
EDIT: hah, kijk, ik was fout, met dank aan @Proton_
[ Voor 7% gewijzigd door Wim Leers op 01-12-2023 15:25 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2023 15:28 ]
Waar komt het dan eigenlijk vandaan dat de lengte/isolatie van de leidingen naar de buitenunit bij een monoblok meer uitmaakt dan bij een split? Beide vervoeren toch warmte door die leidingen?Proton_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:28:
@Wim Leers dat gaat bij /3, /5 en /6 exact hetzelfde met een cyclusomkering. Het enige verschil is de plek van de koudemiddel/water warmtewisselaar.
-'sin
Of het lang of kort is moet je zelf bepalen. Wat een wenselijke ssnelheid is hangt ook af van je afgiftesysteem. Met radiatoren/convectoren zou ik het lang vinden, Als je graag actief de temperatuur aanpast zou je stooklijn dan iets hoger mogen. met vloerverwarming in een dik pak cement/beton wil je niet heel veel sneller omdat hij dan te ver doorschiet.Marlune schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:12:
Oeps, de nachtstand stond nog op eco vannacht. Ik had begrepen dat hij onder de 4 graden op de nachttemperatuur regelt, maar het werd toch 19,0 ipv de ingestelde 19,5. Het ding stond hard te werken vanochtend. Hij heeft ongeveer 5 uur gedaan over het opwarmen van 19,0 naar 20,5. Vinden jullie dat lang of kort?
De cop lijkt matig op het moment (+-3), maar ik zie ook dat in rust uiteindelijk de weergegeven flowtemperatuur onder de weergegeven retourtemperatuur komt. Ik heb al gelezen dat de sensoren niet betrouwbaar zijn, maar is daar zo verder nog iets over te zeggen?
-'sin
Bovendien is er geen bevriezingsrisico bij koudemiddel dus kom je langer weg met slecht isoleren.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2023 15:35 ]
*even bingt*Proton_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:34:
@Somethingsin enerzijds is goede leidingisolatie bij een split net zo belangrijk als bij een monoblock als het gaat over verliezen (persgas is flink heter dan de aanvoertemperatuur), anderzijds hebben de dunne leidingen van een split een kleiner buitenoppervlak en zijn ze dus veel makkelijker en goedkoper te isoleren.
Bovendien is er geen bevriezingsrisico bij koudemiddel dus kom je langer weg met slecht isoleren.
Zal er mogelijk ook mee te maken hebben dat een split een (aanzienlijk?) deel van de energie niet in temperatuur opslaat, maar in een faseovergang, waardoor het temperatuurverschil mogelijk kleiner is?
-'sin
Doordat ik het vermogen wat moest opvoeren kreeg ik zo'n 12 defrosts per 24h waardoor ik nog meer warmte te kort kwam en het vermogen nog verder op moest voeren.
Ondertussen was mijn huis zo'n 0.6oC afgekoeld wat bij mij neerkomt op een tekort van ~30 kWh. Met het kleine overschot wat ik nu heb dankzij het hogere vermogen en minder defrosts, omdat het buiten minder vochtig is, heb ik nu 0.2oC goed gemaakt in 20 uur.
Misschien is het als het huis weer op temperatuur is een goed moment om eens te kijken wat een goede stookcurve zou zijn voor mijn huis, voordat het weer warmer wordt buiten.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
In het algemene topic is dat regelmatig langsgekomen; het persgas moet als gas aankomen in de warmtewisselaar, over de hele lengte moet de boel boven de condensatietemperatuur blijven dus bij meer verlies moet de oververhitting hoger en die is COP1.Somethingsin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:38:
[...]
*even bingt*
Zal er mogelijk ook mee te maken hebben dat een split een (aanzienlijk?) deel van de energie niet in temperatuur opslaat, maar in een faseovergang, waardoor het temperatuurverschil mogelijk kleiner is?
Dus; it's complicated en meer isoleren is altijd goed.
Het temperatuur verschil is zeker niet kleiner, ik zie dat mijn koel gas tijdens verwarmen zo'n 6oC temperatuur verlies heeft, en tijdens een boiler opwarm sessie zo'n 11oCSomethingsin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:38:
[...]
*even bingt*
Bij die laatste is de delta t tussen het koelgas en de buitenlucht zo'n 92oC !
Extra isoleren zal zeker helpen.
:strip_exif()/f/image/DLWqtJzFYRE3dRyZqAsncsUF.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic