Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
Die grafiek is redelijk onbruikbaar als we niet weten wat daar nog meer aan verbruikers in is opgenomen, en eventueel zonnepanelen?

Als ik de nachtelijke uren bekijk ziet het er wel normaal uiy. Alleen al die pieken overdag, zijn die echt van de WP? Want die gaan al hoger dan de WP volgens mij uit het net kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 15:09
Warm waterverbruik is trouwens:

Actueel maand: 127 kwh
Laatste maand: 144 kwh
Actueel jaar: 1195 kwh

En verwarmen:

Actueel maand: 140kwh
Laatste maand 46 kwh
Actueel jaar: 1242 kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Met een zoneregeling heb je meerdere thermostaten en zitten er motortjes om radiatoren/vloerverwarmingsgroepen open en dicht te zetten.

Omdat je geen enkele vorm van feedback in je instellingen hebt zitten (binnentemp compensatie inactief) kan het bijna niet dat je een constante binnentemperatuur hebt.
Verder is de opzet met mengverdelers en een buffervat een behoorlijk inefficiënte. Heb je foto's van de installatie? Dan zien we of het buffervat parallel of in serie staat en of de mengverdelers eenvoudig om te bouwen zijn en of er stelmotortjes op zitten.

@coisteri heb je wat context bij je grafiek? Helaas is bij Homewizard de tijdsschaal altijd vrij onbruikbaar, maar rond 20:00 is een SWW run (warmwaterboiler opwarmen?)
's nachts lijkt hij wat te pendelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:42:
Die grafiek is redelijk onbruikbaar als we niet weten wat daar nog meer aan verbruikers in is opgenomen, en eventueel zonnepanelen?

Als ik de nachtelijke uren bekijk ziet het er wel normaal uiy. Alleen al die pieken overdag, zijn die echt van de WP? Want die gaan al hoger dan de WP volgens mij uit het net kan trekken?
Ja is wel lastig te pinpointen. Kan vanalles zijn idd.

Nee we hebben geen zonpanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het lijkt er op dat het grootste deel in warmwaterverbruik zit. Zelfs als dat thermisch is en niet elektrisch, is het veel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:49:
Met een zoneregeling heb je meerdere thermostaten en zitten er motortjes om radiatoren/vloerverwarmingsgroepen open en dicht te zetten.

Omdat je geen enkele vorm van feedback in je instellingen hebt zitten (binnentemp compensatie inactief) kan het bijna niet dat je een constante binnentemperatuur hebt.
Verder is de opzet met mengverdelers en een buffervat een behoorlijk inefficiënte. Heb je foto's van de installatie? Dan zien we of het buffervat parallel of in serie staat en of de mengverdelers eenvoudig om te bouwen zijn en of er stelmotortjes op zitten.

@coisteri heb je wat context bij je grafiek? Helaas is bij Homewizard de tijdsschaal altijd vrij onbruikbaar, maar rond 20:00 is een SWW run (warmwaterboiler opwarmen?)
's nachts lijkt hij wat te pendelen.
We hebben per verdieping een thermosstaat die volgens mij idd de draaiknop op de verdeler open of dichtdoet.

[ Voor 44% gewijzigd door coisteri op 13-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Is het aan te raden de warmwater temperatuur wat te verlagen van 52c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
coisteri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:49:
[...]

Ja is wel lastig te pinpointen. Kan vanalles zijn idd.

Nee we hebben geen zonpanelen
Ik vind dit een beetje te makkelijk :> Jij woont er, jij moet toch een idee hebben wat je verbruikers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:58:
[...]

Ik vind dit een beetje te makkelijk :> Jij woont er, jij moet toch een idee hebben wat je verbruikers zijn?
We hebben veel apparaten aangesloten die de hele dag door aan het stroom zitten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe alles loopt en wanneer ze ineens meer of minder stroom verbruiken.

Maar rond die piek rond 11 uur was denk een combinatie van dingen (waaronder de oven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@coisteri het goede nieuws is dat je geen mengverdelers hebt en dat je stooklijn dus terug naar 0.3 of 0.2 kan (ik denk het laatste). Dat gaat iets van 10-20% schelen, maar doet niets met het hoge SWW verbruik.
Zelf doe ik daar niets mee (andere SWW oplossing) dus welke settings daar handig voor zijn kan een ander wellicht linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:31:
@coisteri het goede nieuws is dat je geen mengverdelers hebt en dat je stooklijn dus terug naar 0.3 of 0.2 kan (ik denk het laatste). Dat gaat iets van 10-20% schelen, maar doet niets met het hoge SWW verbruik.
Zelf doe ik daar niets mee (andere SWW oplossing) dus welke settings daar handig voor zijn kan een ander wellicht linken.
Weet je of het mogelijk is om de stooklijn aan te passen zonder gezeur te krijgen met garantie/onderhoudscontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, dat weet ik en nee, dat heeft geen gevolgen voor een onderhoudscontract.

Er zijn wel technische gevolgen: omdat je lagere watertemperaturen krijgt, duurt opwarmen na een nachtverlaging langer (hooguit een half graadje verlagen dus) en gaat de COP omhoog met alle voordelen van dien.

Als je 'm te laag zet merk je het vanzelf; dan koelt het huis af en verhoog je hem weer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:02:

Er zijn wel technische gevolgen: omdat je lagere watertemperaturen krijgt, duurt opwarmen na een nachtverlaging langer (hooguit een half graadje verlagen dus) en gaat de COP omhoog met alle voordelen van dien.

Als je 'm te laag zet merk je het vanzelf; dan koelt het huis af en verhoog je hem weer een beetje.
Oh interessant. Ik dacht omdat je voor het verlagen van de stooklijn een monteurscode nodig hebt, dat dit niet was toegestaan om te wijzigen.

Ik ga het vanavond proberen omlaag te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik heb nu een krappe twee maanden een VWL75/6 draaien. In eerste instantie WAR om een stooklijn te bepalen. Die kwam ergens tussen de 0.15 en 0.2 uit, volgens de thermostaat, maar in de praktijk gaf dat comfortklachten ivm koudebruggen, koudeval en tocht (misschien ook vanwege te weinig minimumvermogen, de pomp is enigszins overbemeten op een vloerverwarming waar niet meer dan 4.5-5kW doorheen kan, iets met leveringsproblemen (dan wel de zakken van de installateur spekken)).

Daarnaast bleef circulatiepomp steeds draaien en warmte naar buiten voeren terwijl door de nachtverlaging de aanvoertemperatuur onder de vloertemperatuur lag, waardoor de WP ook 's nachts onnodig aansprong. Ook niet ideaal qua verbruik dus.

Dat heb ik dus een week of wat geleden omgegooid naar thermostatische regeling die in de loop van de dag de temperatuur langzaam opvoert en 's nachts weer laag gaat. Om de nodig opwarming op tijd te krijgen moest wel de stooklijn omhoog naar 0.25 en om 05:30 al beginnen. Comfort was beter, COP bleef net boven de 5.
Maar nu met het koudere weer neemt de koudeval weer toe, dus de boel nog maar wat agressiever ingesteld (half graadje erbij en een hele 's nachts. sprong om 05:30 is nu van 19 naar 20, dan gedurende de dag naar 21). Comfortklachten lijken nu minder, maar misschien ook vanwege de zon. Heb alleen wel een gigantisch veel hoger verbruik 's ochtends (al 50% meer dan gisteren de hele dag), de COP duikt onder de 4, en een overshoot waar je u tegen zegt (ruim 1 graad, De WP sloeg om 11 uur af op iets boven de 20.5, hij liep door naar 21.7 en hangt nu nog steeds op 21, vloer is in de niet-zonnige delen alweer 2-3 graden afgekoeld en ligt nu rond de 23 graden).

Wellicht speelt mee dat de vloervewarming in een (niet superdikke) betonnen constructievloer is ingefreesd, dus met een flinke bufferwerking tov de rest van het huis wat een lichtgewicht constructie is. Dat werkt in beide scenario's tegen (WAR bij gemtigde temperaturen blijft bij uitstaande WP het water lang warm, waardoor je veel transport naar buiten hebt voor hij weer aanslaat, koud weer thermostatisch koelt de vloer af terwijl die de ruimte nog redelijk op temperatuur houdt, waardoor er bij ongunstige omstandigheden veel energie in moet om de vloer op te warmen terwijl de ruimte daar niet direct iets van merkt).

De 'eenvoudige' oplossing lijkt 'thermostatisch bij gematigd weer, WAR (+ruimtecompensatie) met nauwelijks nachtverlaging bij kouder weer', maar dat is een hoop werk om steeds om te zetten en aan te denken. Kan iemand een middenweg bedenken?

Thermostatisch zonder nachtverlaging welicht? maar met welke stooklijn? En ik zou op zich graag wel een licht oplopende temperatuur hebben overdag, om te voorkomen dat de verwarming overdag niets doet (door zon en gebruikswarmte) terwijl de vloer toch wat afkoelt, waardoor hij pas 's avonds weer aangaat en dan alsnog z'n eigen nachtverlaging creert middels overshoot. Zeker op dagen dat er eigenlijk niemand thuis is, maar dan heb je dus in beide gevallen automatisch nachtverlaging

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:15
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:02:

komende week wel even goed weerbericht kijken, in Leeuwarden overdag soms kouder dan de nacht ;) - kun je (qua COP) beter in de nacht draaien haha

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-06 22:02
Switek schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:14:
Hieronder het gedrag van mijn 55/6 van de afgelopen 3 dagen. Draait 1 a 2 keer per dag redelijke constante blokken van meerdere uren. Maar met name bij het opstarten in de ochtend enkele pieken. Gisterenavond ook wat aan/uit gedrag. Wat zou jullie advies zijn om het nog wat meer constant te krijgen? Het wordt prima warm in huis. Alleen radiatoren met stooklijn 0,5 en binnenhuis compensatie op uitgebreid. Nachtverlaging van 1 graad. Buffervat 45l parallel. Ik heb de thermostaat al eens op actief geprobeerd maar dan wordt het al snel te warm in de huiskamer, was wel met een wat hogeren buitentemperatuur. Stooklijn nog wat verlagen?

[Afbeelding]
Ik heb dit gedrag bij mij ook gezien, zie grafiekje hieronder. Met name de opstartpiek liet een bizar hoge waarde zien van 2500W, vergelijkbaar met jouw pieken. Ik heb verschillende dingen gedaan waaronder de stooklijn in stapjes van 0.05 omlaag gezet van 0.35 tot 0.20 nu. Ook de max Ta verlaagd van 31 naar 28C. Het lijkt erop dat dit helpt. Opstartpiekjes blijf ik hebben maar gelukkig niet meer ver boven de 1500W. Ik heb momenteel trouwens ook nachtverlaging van een halve graad, ik heb het idee dat dat ook niet helemaal fijn is voor het rustig laten opstarten na het blokje nachtverlaging :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5mKCN0gFltEcRSwuW2i9PTuSbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykqcGpxp08gY8kC4lRJudqPR.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Om je systeem te leren kennen zou ik eigenlijk altijd een maandje zonder nachtverlaging aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
coisteri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:16:
[...]

Oh interessant. Ik dacht omdat je voor het verlagen van de stooklijn een monteurscode nodig hebt, dat dit niet was toegestaan om te wijzigen.

Ik ga het vanavond proberen omlaag te zetten.
Dat klopt, maar het is jouw systeem neem ik aan. Dus mag je dat wijzigen :) Bij mij is de code 00, maar ik heb een AWB - met een Vaillant binnenwerk. Bij een "echte" Vaillant is die code wellicht anders? Onder het installateursmenu kun je dan allerlei zaken wijzigen die een effect kunnen hebben: van stooklijn tot ruimtecompensatie via minimum aanvoertemperatuur etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:28:
[...]

Dat klopt, maar het is jouw systeem neem ik aan. Dus mag je dat wijzigen :) Bij mij is de code 00, maar ik heb een AWB - met een Vaillant binnenwerk. Bij een "echte" Vaillant is die code wellicht anders? Onder het installateursmenu kun je dan allerlei zaken wijzigen die een effect kunnen hebben: van stooklijn tot ruimtecompensatie via minimum aanvoertemperatuur etc.
Vaillant op thermostaat inderdaad ook 00 en op binnendeel MEH97/6 is dat code 17 :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

coisteri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:48:

Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:52:
Het lijkt er op dat het grootste deel in warmwaterverbruik zit. Zelfs als dat thermisch is en niet elektrisch, is het veel.
130-140 SWW is veel of weinig afhankelijk van met hoeveel je bent en waar je het allemaal voor gebruikt. Wij komen met 1xbad 1x douche per dag op zo'n 3KWh. Boilertemperatuur (190L) staat op 57, maar hij staat wel zo ingesteld dat hij maar 1x per dag opwarmt met lage offset ('s middags ivm hoge buitentemperatuur, relatief lage stroomkosten vaak, en beperkte stilstandsverliezen). Is qua comfort passen en meten, want na genoemd gebruik is er niet veel meer over, maar heeft als groooot voordeel dat je je SWW-run low and slow kan doen, met in het begin van de run nuttig gebruik van lage aanvoertemperatuur. Mijn opbrengst/verbruik is (volgens de sensoApp in elk geval) op zaterdag bijvoorbeeld 3.2 verbruik, 7 milieu-opbrengst voor een COP iets boven de 3. Is naar wat ik lees niet onaardig.

Ter vergelijking: gisteren is er maar 1x gedouched eng een bad, dus veel minder warm water gebruikt. Alsnog 1.6KwhE gebruikt voor 2.4 KWh milieu-opbrengst. Totaal 4 dus, (waarvan waarschijnlijk een flink deel stilstandsverlies), met COP slechts 2.5. Moraal van het verhaal: hoge temperatuur is niet per sé slecht voor je COP, maar dan moet je het wel meestal leegtrekken.

Weet iemand trouwens waar/hoe je de legionella-settings aan kan passen? Ik kan wel dag/tijd kiezen, maar kan ik ook ergens instellen dat hij niet helemaal doorschiet naar 73 graden? Is een beetje overdreven, vooral omdat hij meer dan strikt noodzakelijk op z'n element pakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Somethingsin op 28-11-2023 17:30 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:33:
[...]

[...]

130-140 SWW is veel of weinig afhankelijk van met hoeveel je bent en waar je het allemaal voor gebruikt. Wij komen met 1xbad 1x douche per dag op zo'n 3KWh. Boilertemperatuur (190L) staat op 57, maar hij staat wel zo ingesteld dat hij maar 1x per dag opwarmt met lage offset ('s middags ivm hoge buitentemperatuur, relatief lage stroomkosten vaak, en beperkte stilstandsverliezen). Is qua comfort passen en meten, want na genoemd gebruik is er niet veel meer over, maar heeft als groooot voordeel dat je je SWW-run low and slow kan doen, met in het begin van de run nuttig gebruik van lage aanvoertemperatuur. Mijn opbrengst/verbruik is (volgens de sensoApp in elk geval) op zaterdag bijvoorbeeld 3.2 verbruik, 7 milieu-opbrengst voor een COP iets boven de 3. Is naar wat ik lees niet onaardig.

Weet iemand trouwens waar/hoe je de legionella-settings aan kan passen? Ik kan wel dag/tijd kiezen, maar kan ik ook ergens instellen dat hij niet helemaal doorschiet naar 73 graden? Is een beetje overdreven, vooral omdat hij meer dan strikt noodzakelijk op z'n element pakt.
toon volledige bericht
Nu heb ik een WPB en geen door de WP gestuurde boiler, maar ik zou verwachten dat je zelf de anti-legionellatemperatuur kunt instellen? En misschien ook wel de modus, waarbij dan tot pak 'm beet 65 graden het element ook niet bijspringt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:25:
Om je systeem te leren kennen zou ik eigenlijk altijd een maandje zonder nachtverlaging aanraden.
Ah, dan heb ik het verkeerd om gedaan dus. Wel WAR draaien, maar ook met nachtverlaging. Zal maar eens beginnen met de nachtverlaging nog een stapje kleiner maken (19.5) Even kijken of ik dan gedurende de dag laat oplopen tot 20.5 of 21

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:35:
[...]

Nu heb ik een WPB en geen door de WP gestuurde boiler, maar ik zou verwachten dat je zelf de anti-legionellatemperatuur kunt instellen? En misschien ook wel de modus, waarbij dan tot pak 'm beet 65 graden het element ook niet bijspringt?
Zou je denken, maar zie er in de thermostaat (noch de handleiding daarvan) iets over. Misschien op de boiler/controller zelf? Ik lees net hierboven wat daar de toegangscode voor is ^^

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:43:
[...]

Zou je denken, maar zie er in de thermostaat (noch de handleiding daarvan) iets over. Misschien op de boiler/controller zelf? Ik lees net hierboven wat daar de toegangscode voor is ^^
Ik denk dat dat via de aansturingsmodule moet inderdaad. Maar dat weten anderen beter dan ik... (je installateur misschien ook wel ;) ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat dat via de aansturingsmodule moet inderdaad. Maar dat weten anderen beter dan ik... (je installateur misschien ook wel ;) ?)
Moet ik die eerst te pakken krijgen. Die heeft al niet eens tijd om de balansventilatie die hij 7 weken terug samen met de warmtepomp zou installeren te komen doen. WP-installatie liep al wat uit, en nu belooft hij steeds te kijken wat hij kan doen 'volgende week'.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:19
coisteri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:48:

En verwarmen:

Actueel maand: 140kwh
Laatste maand 46 kwh
Actueel jaar: 1242 kwh
Dat is veel voor verwarmen vind ik. Ik zit aan 32kWh voor deze maand voor SWW. 190l vat dat we naar 50°C brengen met 5°C offset en ECO modus. We verbruiken gemiddeld 70-90l warm water per dag voor het douchen en af en toe een bad wat 100l extra vraagt.

We gebruiken wel geen regendouche maar een spaardouchekop die 4-5l/min verbruikt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrnt
  • Laatst online: 12-07-2024
Na een verbruik gister van ca. 56 kWh en een constant gependel met pieken van 6,5 kW wil ik toch eens mijn WP-instellingen in de groep gooien, die ik niet gewijzigd heb sinds de installatie door de installateur. Ik ben een leek op installatiegebied dus alle tips voor een lager verbruik zijn welkom!

Mijn situatie:
- vrijstaand huis, in 2022 gebouwd. 2 lagen vloerverwarming (ca. 190m2 in totaal)
- aroTHERM split VWL 125/5 AS
- uniSTOR boiler 300 liter
- Buffervat 100 liter

Instellingen:

Systeem
Foutstatus geen fout
Waterdruk 1,7 bar
Systeemstatus Verw.m.
Vertraging vorstbev. 4u
BT continu verw uit
Regelingen
Adaptieve stooklijn Nee
Moduswerking conf. Alle
Autom. Koeling Ja
BT koelen starten 18 gr C
Bronregeneratie Nee
Act Kamerl.vocht 27%
Hybride manager Bival.p.
Bivalentiep. Verw 0 gr C
Bivalentiep WW -7 gr C
Alternatiefpunt uit
Temp. Noodbedrijf 25 gr C
Energievoorziening WP uit
Aanv. CV-ketel voor WW+verw
Fluisterbedrijf
Syst aanvoertemp. 31 gr C
PV buffergeh. Offset 10K

Configuratie systeemschema
Systeemschema 8

Aanvullende module
Multifunct. Uitg.2 Circ. Pomp
Multifunct. Uitg 1xcircul.

Warmtepomp 1
Status Verw. M.
Act. Aanvoertemp. 42 gr C
Aanvullende module
Status Standby

CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 33 gr C
BT-uitschakelgrens 21 gr C
Stooklijn 0,6
Min. Tempratuur 15 gr C
Max.temperatuur 55 gr C
Systeem auto off Eco
Binnencompensatie Geen
Koelen mogelijk Ja
Min voorl gew wa koel 18 gr C
BT koelen beëindigen 4 gr C
Pompstatus aan

Zone 1
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 19,5 gr C
Nachttemp. Verw. 18,5 gr C
Kamertemperatuur 31,0 gr C (* deze temp wordt vgm gemeten in de technische ruimte bij de binnenunit :? )
Zonetoewijzing VRC700
Status zoneklep open

Wamwatercircuit
Boiler actief
Gew. Aanvoertemp. 0 gr C
Warm water 55 gr C
Werk. Boilertemp. 50 gr C
Boilerlaadpomp uit
Circulatiepomp aan
Legionellabev. Dag Zondag
Legionellabev.tijd 13:00
Hysterese boilerl. 5,0 K
Boilerlad. Offset 25 K
Max boilerlaadt. 60 min
Blokk. Tijd WW-beh. 60 min
Laadpomp naloopt 5 min
Paral. Boilerlad uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
lrnt schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:54:
Na een verbruik gister van ca. 56 kWh en een constant gependel met pieken van 6,5 kW wil ik toch eens mijn WP-instellingen in de groep gooien, die ik niet gewijzigd heb sinds de installatie door de installateur. Ik ben een leek op installatiegebied dus alle tips voor een lager verbruik zijn welkom!

Mijn situatie:
- vrijstaand huis, in 2022 gebouwd. 2 lagen vloerverwarming (ca. 190m2 in totaal)
- aroTHERM split VWL 125/5 AS
- uniSTOR boiler 300 liter
- Buffervat 100 liter

Instellingen:

Systeem
Foutstatus geen fout
Waterdruk 1,7 bar
Systeemstatus Verw.m.
Vertraging vorstbev. 4u
BT continu verw uit
Regelingen
Adaptieve stooklijn Nee
Moduswerking conf. Alle
Autom. Koeling Ja
BT koelen starten 18 gr C
Bronregeneratie Nee
Act Kamerl.vocht 27%
Hybride manager Bival.p.
Bivalentiep. Verw 0 gr C
Bivalentiep WW -7 gr C
Alternatiefpunt uit
Temp. Noodbedrijf 25 gr C
Energievoorziening WP uit
Aanv. CV-ketel voor WW+verw
Fluisterbedrijf
Syst aanvoertemp. 31 gr C
PV buffergeh. Offset 10K

Configuratie systeemschema
Systeemschema 8

Aanvullende module
Multifunct. Uitg.2 Circ. Pomp
Multifunct. Uitg 1xcircul.

Warmtepomp 1
Status Verw. M.
Aanvullende module
Status Standby

CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 33 gr C
BT-uitschakelgrens 21 gr C
Stooklijn 0,6
Min. Tempratuur 15 gr C
Max.temperatuur 55 gr C
Systeem auto off Eco
Binnencompensatie Geen
Koelen mogelijk Ja
Min voorl gew wa koel 18 gr C
BT koelen beëindigen 4 gr C
Pompstatus aan

Zone 1
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 19,5 gr C
Nachttemp. Verw. 18,5 gr C
Kamertemperatuur 31,0 gr C (* deze temp wordt vgm gemeten in de technische ruimte bij de binnenunit :? )
Zonetoewijzing VRC700
Status zoneklep open

Wamwatercircuit
Boiler actief
Gew. Aanvoertemp. 0 gr C
Warm water 55 gr C
Werk. Boilertemp. 50 gr C
Boilerlaadpomp uit
Circulatiepomp aan
Legionellabev. Dag Zondag
Legionellabev.tijd 13:00
Hysterese boilerl. 5,0 K
Boilerlad. Offset 25 K
Max boilerlaadt. 60 min
Blokk. Tijd WW-beh. 60 min
Laadpomp naloopt 5 min
Paral. Boilerlad uit
toon volledige bericht
Er zijn een paar dingen aan te merken op je installatie betreft je instellingen.

Je heb een woning van 190m2 vloerverwarming wat lager temperatuur is

En dan werk je met een minimalen temp van 15 en max 55 graden ( zet die eens op 28 min en max 35 moet zat zijn )

Stooklijn staat op 0,6 die kan je terug zetten op 0,20 a 0,25

Ga eens kijken hoe het dan gaat draaien , maar ben bang dat je ook een erg zware pomp heb staan voor je nieuwe woning dat je je minimalen vermogen niet kwijt kan , 7kw met back-up 3kw had je meer dan voldoende gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Sidenote: @Adriaan71 welkom terug!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-06 20:16
Grappig, de discussie van vandaag teruglezend (wellicht te snel) dacht ik dat @coisteri eens zou moeten kijken hoe het bivalentiepunt staat ingesteld. M.a.w. wanneer hij overgaat op het elektrische element.

En laat dat nu net bij @lrnt ook opvallend zijn.
Bivalentiep. Verw 0 gr C
Bivalentiep WW -7 gr C
Hij gaat dus vanaf vorst over op het COP1-element. Vast niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-06 15:38
[b]Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

@Heintje stooklijn kan nog lager, zo te zien :) Hij kan nog drie uur pauze houden.
Misschien staat adaptieve stooklijn aan?
Maar de defrosts vertekenen waarschijnlijk wel.
Adaptieve stooklijn staat uit.

Ik denk dat ik vanavond eens ga experimenteren met het (eerder) inzetten van de hr-ketel, om te zien of dat een rustiger beeld geeft bij vochtige kou zoals nu, en hoeveel gas dat dan kost.
Ik vind al die pieken (als dat inderdaad defrosts zijn; ik sta er 's nachts niet naast) wel erg veel stress op het systeem leggen namelijk.

Normaal kickt de ketel pas definitief bij -4 in, maar dat ga ik dus eens anders instellen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Anomi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:35:
Grappig, de discussie van vandaag teruglezend (wellicht te snel) dacht ik dat @coisteri eens zou moeten kijken hoe het bivalentiepunt staat ingesteld. M.a.w. wanneer hij overgaat op het elektrische element.

Bivalentiep. Verw 0 gr C
Bivalentiep WW -7 gr C
Zijn dat wel hybride systemen dan? Dat het bivalentiepunt in dat overzicht staat wil volgens mij niet direct zeggen dat de WP ook in hybride opstelling staat. Waarom zou er dan een 125/6 geïnstalleerd zijn? En ik dacht dat nieuwbouw al een tijdje geen gasaansluiting meer mocht hebben?

Edit: excuus het gaat je om het bivalentiepunt qua bijschakeling van het elektrisch element…! Scherp.

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 28-11-2023 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
Misschien begrijp ik het verkeerd. Ik dacht dat deze instelling bij hybride zegt wanneer de ketel aan mag, maar bij full electric (wat ik hier inderdaad aanneem) wanneer het element bijschakelt. Zit ik verkeerd? Heb even de handleiding niet bij de hand om te checken.

Edit: @Gramser ninja-edit 🥷

[ Voor 6% gewijzigd door Anomi op 28-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 08:07
Ergens hiervoor (ik kan het bericht niet meer precies vinden) werd aangegeven dat @Proton_ de tip gaf om de stooklijn te verlagen maar de wenstemperatuur juist te verhogen.

Ik snap niet helemaal hoe dit precies voordeliger kan uitpakken.

Nu (bij 3 graden buiten) zou stooklijn 2,5 zo'n 25 a 26 graden produceren. Heb het idee dat ik daar nooit de boel warm mee krijg.

Wat is het idee achter het voorstel van @Proton_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anomi
Het idee is dat hij door blijft gaan zodat de vloer niet afkoelt, denk ik. Wenstemp = kamertemp (die je dus niet zult en wilt bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Broodro0ster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is veel voor verwarmen vind ik. Ik zit aan 32kWh voor deze maand voor SWW. 190l vat dat we naar 50°C brengen met 5°C offset en ECO modus. We verbruiken gemiddeld 70-90l warm water per dag voor het douchen en af en toe een bad wat 100l extra vraagt.

We gebruiken wel geen regendouche maar een spaardouchekop die 4-5l/min verbruikt.
Dat klinkt inderdaad wel als heel weinig. Ik verbruik met één keer kort douchen al 1.6 per dag blijkbaar. Is jullie boiler nog extra geïsoleerd ofzo tegen stilstandsverliezen? Dacht dat je daarvoor alleen al op 0.5-1 KWh/dag mocht rekenen

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:09:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel als heel weinig. Ik verbruik met één keer kort douchen al 1.6 per dag blijkbaar. Is jullie boiler nog extra geïsoleerd ofzo tegen stilstandsverliezen? Dacht dat je daarvoor alleen al op 0.5-1 KWh/dag mocht rekenen
Met onze 270l WPB verbruiken we met drie personen zo’n 1,2kWh per dag. We douchen allemaal 1x per dag, kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:04
Proim schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:53:
[...]

Voor we de nacht ingingen van 26-27 heb ik bivalentiepunt voor verwarming en WW beiden op -10 gezet na hier ergens in een comment te lezen dat dat prima zou zijn. Het fenomeen heeft zicht voorlopig niet voorgedaan en het was volgens mij wel minder dan 4 graden vannacht... Ik blijf het wel heel vreemd vinden. Als het opnieuw gebeurd ga ik toch de installateur eens contacteren, tenzij iemand hier nog iets weet...

Nu een 2e punt. We hebben hier 2 circulatiepompen, 2 circuits, 2 zones. Eentje voor gelijkvloers, eentje voor verdieping. Ik merk dat het vaker nodig is dat de verwarming aangaat voor de verdieping, maar dan heeft hij maar een beperkte oppervlakte om warmte af te geven met pendelgedrag tot gevolg. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat wanneer het op de verdieping nodig is (volgens thermostaat en compensatie op 'uitgebreid'), hij ook het circuit/zone op het gelijkvloers aanzet? Mijn idee is dat hij dan meer oppervlakte heeft om het af te geven en er zo minder gependeld gaat worden.
En opnieuw gans de nacht hetzelfde fenomeen, zo'n 7 uur aan een stuk. Nu is het om 16u30 ook weer begonnen.
Installateur jammer genoeg nog niet kunnen contacteren. Dit kan toch echt niet normaal zijn...

edit: en nu is hij plots wel normaal aangegaan :s ik snap er echt helemaal niets van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LWYEbCd.png

[ Voor 4% gewijzigd door Proim op 28-11-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Anomi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:35:

Bivalentiep. Verw 0 gr C
Bivalentiep WW -7 gr C
Hij geeft de element vrij bij die waardes maar als de pomp het gewoon trekt gebruikt hij het element niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:09:
[...]

Wij hebben de Unitower met de standaard isolatie. Hij staat wel in de bijkeuken waar de verdeelders enzo ook hangen. De droogkast en wasmachine staat er ook. Daar is het altijd wel gewoon 21-23C.

In de zomer verbruiken we 0.9-1kWh per dag. Met een bad er bij is dat 1.6kWh.
Toen we op vakantie waren in september was het 1 run per 2 dagen van 1kWh verbruik aan stilstandsverlies.
In de winter nu wel iets meer, maar niet dramatisch meer dus. Maar zonder stilstand is een dagje douchen voor ons dus maar 0.4-0.6kWh elektrisch verbruik. Met 2 personen 1x per dag douchen. Ons zoontje is nog klein en steken we af en toe in bad of hij gaat met ons mee onder de douchen.

Ik merkte wel dat de offset voor SSW veel deed aan het verbruik. Door dat op 5C te zetten en 50C vraag te zetten, is mijn COP met 1 punt gestegen. Daarvoor was het 55C vraag met 12C offset.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-06 15:38
Adriaan71 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:17:
[...]

Hij geeft de element vrij bij die waardes maar als de pomp het gewoon trekt gebruikt hij het element niet.
En pas als de temperatuur de bij 'alternatief punt' ingevulde waarde bereikt moet (bij mij) de ketel bijspringen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-06 13:58
wouwi schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:43:
Heeft iemand wel eens gehad dat de buitenunit niet (meer) ontdooit. Ik heb een 75/5, dus met hydraulische binnenunit. De ontdooicyclus start de laatste dagen niet (meer), waardoor na een nacht de hele verdamper vol ijs zit, een laag van de cm ongeveer. De buitenunit blijft wel draaien op steeds hoger vermogen, terwijl de gewenste temperatuur niet meer gehaald wordt.

De ontdooicyclus vanuit het testmenu opstarten lukt wel, al is dan het ijs niet in een keer weg.

Iemand tips?
Morgen komt als het goed is de installateur. Ben benieuwd of die wat kan vinden. Omdat het nu wel heel koud begint te worden, het alternatief punt lekker hoog gezet zodat de gasketel het helemaal overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-03 01:50
Hi all

heb even mijn waardesbekeken met volgende set:

Ta max 30
ta min 26
stooklijn 0.20

ruimtecompensatie uitgebreid

buitentenperatuur 2 tot -0.5
gevraagde temperatuur op beide verdiep 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3Up1CCT4QbiLObS5K9CmiyqISg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OkxFnYzrguNcGIEScfOFg1k.jpg?f=fotoalbum_large

vind het toch een beetje vreemd dat de WP tussen de 1500-3000 W zit te werken wanneer hij aanslaat.. Of is dit normaal gedrag?

(middenpieken rond de middag/vroege namiddag waren de wasmachines)

Ik vermoed dat ik mijn stooklijn mss naar 0.25 moet brengen? Of de ruimtecompensatie naar actief.. jullie gedachten?

[ Voor 11% gewijzigd door Cobro op 28-11-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Cobro vertel eerst eens wat meer over je setup en afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
@Gramser Yes had het zondag gepost ;) bij deze:
Cobro schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:38:
Hi all

Wij wonen nu ongeveer een 1,5 maand in onze nieuwbouw en we merken dat onze verbruik extreem hoog ligt per dag 50 -60 Kwh... beetje absurd..

De vraag is hoe kunnen we dit verlagen?

Background story:

De installateur had de gevraagde temperatuur ingesteld op 23 graden!!!! Dit was vreselijk te warm. We hebben dit terug gebracht naar 20 graden overdag en nachts 19,5 graad. Wij verwarmen onze nieuwbouw met enkel vloerverwarming op gelijkvloers 90m2 en 1ste verdiep 55m2 ( 2 circulaties met dezelfde settings).

Ik heb me ook eens verdiept in de instellingen en die waren precies nog standaard ingesteld:

Adaptieve stooklijn : uit
stooklijn : 0.6
Ta min : 18 graden
Ta max 45 graden
Binencompensatie : Compens.
SWW 55 graden

Dit heb ik vandaag onmiddelijk aangepast naar:
Adaptieve stooklijn : uit
stooklijn : 0.2
Ta min : 26 graden
Ta max 30 graden
Binencompensatie : Compens.
SWW 52 graden

Om jullie wat meer info te geven, hebben we het volgende in huis staan:
- L/W Vaillant Arothem Split 75/5
- Vaillant Arotherm binnenunit VWL77/5
- Boiler sanitair VIH 300l BR
- Drukvat SAN Pneumatex ADF 25 liter
- Drukvat CV Pneumatex SD 18 l CV
- Buffervat CV 45 liter
- regelaar VRC 700

Het kan ook zijn dat er iets mis is in de andere settings? Mss dat ik deze ook ff snel oplijst:
systeem - actueel dauwpunt : 9 graden
systeem - hybride manager : Bival p.
systeem - Bivalentiep. ver.: -2 graden
systeem - bivalentiep. WW: -7 graden
systeem - alternatiefpunt : uit
systeem - temp. noodbedrijf: 25 graden
systeem - energievoorziening ; koelen uit
systeem - aanv. CV-ketel voor : WW+verw
systeem - PV buffergeh. offset 10 K

configuratie systeemschema - systeemschema 8
config VR70 adr 1 : 1
MA VR70 adr. 1 : GEEN FUNC.

aanvullende module - Multifunction. uitg 2 : Circ. pomp
uitg. extra verw. : UIT

cv circ 1 + 2
binnencompensatie : compens
koelen mogelijk: Nee
systeem auto off : nacht

en foto van de setup

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah sorry, ik herken je post nu. Maar, ik ben het met je eens dat steeds doorschieten naar 3kW wel wat vreemd is. Alleen kan ik uit je settings niet opmaken waarom hij dat doet. Zijn hetgeen defrosts? Zo ja dan lijken ze wel wat lang op dat hoge vermogen te blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Cobro parallelbuffervat, dus misschien staat een afgiftepomp te hard. Dan moet de warmtepomp warmer water dan nodig maken.
Heb je een infraroodthermometer en PVC tape om alle vier de poorten van het vat te meten tijdens een run?
En natuurlijk de watertemperaturen (aanvoer, retour, sysflow) uit het testmenu van de VWZ.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
@Cobro Bivalentiepunt op -2°C is hoog vind ik. Ik zou dat op -10°C durven zetten.
De aanpassingen die je gedaan hebt zijn goed. Ik zou wel 32 a 34°C nemen als maximum temperatuur. 30°C lijkt me wat weinig als het erg koud wordt. Ik zit nu met 28.5-29.5°C aanvoer om 21.5°C te halen rond 1°C buitentemp.

Is dat een parallele of seriele buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
@Proton_ Infraroodthermometer heb ik hier niet meteen liggen. Maar je spreekt over de 4 poorten ) terwijl ik er maar 2 gekoppeld (koperen buizen) zie aan mijn buffervat?

Alvast een eerste set gegevens van de schakelaar beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDlU05kfp9VOsrSh1hLcugjd_go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzrOEZBW0c1qif8xdVacyF0v.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-ClJF_JOhNzVfslBIoR1ZaIdMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVDB9ECXrWwsCJwX1X7KYZZz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBg25dm0R8f4FgnAeQJJiR2tzJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFpi7tyqNzLTuxYBtqQ6nu9P.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALw3THFiqfJWXJryH2aozyJFHD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHMYtetGsgLDbf5Y6YUbPpNQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xePdd8VsalGoM0NdAefQ7T24LNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThZcad59nRTkI3IaMSKGY9os.jpg?f=fotoalbum_large

en de aansluitingsfoto's, waarbij de buizen/ of de 2 witte ventielen (rood gemarkeerd) warm worden, maar ik zie/vind niet meteen de afgiftepompen.. :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yQ37P3T3GxqwOE8LjI8R7Gw9vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRoYntyGMEZDWGdJKqFgd6u6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdF__prFKvc95Pq6D7mLNek6TGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBzKWmeWyNgpq1AvuV20c2Xs.jpg?f=fotoalbum_large

@Broodro0ster Die had ik aangepast yes naar -10. max en min zal ik eens volgende week veranderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cobro op 28-11-2023 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Heintje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:34:
[...]

En pas als de temperatuur de bij 'alternatief punt' ingevulde waarde bereikt moet (bij mij) de ketel bijspringen.
Alternatief punt is inderdaad een instelling waar de ketel gaat draaien en de pomp uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Vraag: Waar haalt de defrost zijn energie in een systeem zonder buffertank?

- Van het verwarmingscircuit, of
- Van de DHW cylinder, of
- Van het elektrische verwarmingselement?

Vandaag heb ik defrosten zien gebeuren tijdens de SWW-run en het lijkt mij alsof de driewegklep naar het verwarmingscircuit wordt geschakeld en de defrost-energie wordt onttrokken aan het verwarmingscircuit, wat ik vreemd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Somethingsin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:17:
vloer is in de niet-zonnige delen alweer 2-3 graden afgekoeld en ligt nu rond de 23 graden).
Hoe meet je de vloertemperatuur? Ik heb hiervoor een betrouwbare oplossing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Adriaan71 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:17:
[...]

Thanks, weer wat geleerd 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
bilalhp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:45:
Vraag: Waar haalt de defrost zijn energie in een systeem zonder buffertank?

- Van het verwarmingscircuit, of
- Van de DHW cylinder, of
- Van het elektrische verwarmingselement?

Vandaag heb ik defrosten zien gebeuren tijdens de SWW-run en het lijkt mij alsof de driewegklep naar het verwarmingscircuit wordt geschakeld en de defrost-energie wordt onttrokken aan het verwarmingscircuit, wat ik vreemd vind.
Waarom vind je het vreemd? SWW wordt met een hogere temperatuur en dus veel lagere COP gemaakt. Ik zou denken dat je daarom in principe liever je verwarmingscircuit inzet voor een defrost. (Zeker met een goede thermische buffer zoals bij vvw in een flinke laag beton.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYCxXH3TU67QtTlfBiJxyFBmw2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8NECNAmzUpIDFyqse3Bx1da.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wordt lichtelijk gestoord van dat gepuzzel met stooklijnen e.d.

Momenteel draai ik op;
- stooklijn; 0,25
- T min; 24
- T max; 35
- Binnentemp. comp; uitgebreid
- Wenstemperatuur; 20,5

Via sensoren in de aanvoer/retour meet ik het volgende.
- T aanvoer; 31
- T retour; 26
- geen nachtverlaging of fluisterbedrijf

Dat lijkt me een mooie warmte afgifte te zijn en volgens mij is 0,25 dan prima.

Toch komt de thermostaat VRC720f (woonkamer, uit de zon, uit de directe loop, ooghoogte) met veel pijn en moeite op 19,6 maar daar echter nooit voorbij.

Zoals eerder wel beschreven;
- vrijstaande woning uit 1979
- 110m2 vvw + 6m2 in de badkamer
- meerdere radiatoren met speedcomfort waarvan de schakel sensor is aangepast (gaan aan bij 25 graden)
- woning inmiddels bovengemiddeld geïsoleerd.

Overige instellingen waarvan ik niet direct weet of ze relevant zijn en waar ik niet geheel de werking van snap.
- offset buffer; 10k
- Offset kamertemperatuur; 0.0k
- Offset buitentemperatuur; 0.0k

Actuele buitentemperatuur nu; 2,5 graden

Stooklijn ook wel op 3,5 gehad en alle wijzigingen minimaal 24 uur zo gelaten. Maar maakt geen verschil, ook dan komt de thermostaat niet voorbij de 19,6 terwijl hij dat met die stooklijn volgens mij nog prima ruim zou moeten kunnen passeren.

Nou vind ik 19,6 prima vol te houden qua leeftemperatuur, maar het gaat om het feit dat hij daar dus niet voorbij komt en dus ook nooit langdurig afslaat omdat hij de ingestelde wenstemperatuur niet bereikt.

Ik snap er niets van en heb het idee dat ik zo gruwelijk veel meer kWh verbruik dan daadwerkelijk nodig is.

Via een infrarood warmtescanner meet ik de volgende oppervlakte temperaturen;
- Vloer; 23,5 graden in de plavuizen (zeer constant want diep in beton)
- Plafond; variërend van 18,5 tot 22,5 graden (daarboven ligt de badkamer)
- Een binnenmuur; 18 graden
- Een buitenmuur; 15 graden
- HR++ glas; 13,5 graden (achter de gordijnen, 16,5 op de gordijnen)

Geen idee of buitenmuur en glas op deze manier als koudebruggen gezien mogen worden en wat normale referentie temperaturen zouden kunnen zijn, ik zelf had van het glas beter verwacht.

Allemaal trouwens gemeten met een actuele buitentemperatuur van 2,5 graden

Wie geeft mij de magische tip?

[ Voor 22% gewijzigd door Middenberm op 29-11-2023 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met de binnencompensatie op uitgebreid, zul je dan denk ik toch naar een hogere stooklijn moeten. Blijkbaar red hij het niet op 0,25. Wat let je om dat gewoon eens te proberen? En dan hoger dan 0,35. Of beter nog, zet binnencompensatie op inactief en kijk met welke stooklijn je wel je wenstemperatuur haalt. Dan zet je hem daarna op uitgebreid en blijf je van de stooklijn af. Maar geef het tijd. Echt zuinig stoken wordt toch moeilijk nu, welke COP haal je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Middenberm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 05:44:
[Afbeelding]

Ik wordt lichtelijk gestoord van dat gepuzzel met stooklijnen e.d.

Momenteel draai ik op;
- stooklijn; 0,25
- T min; 24
- T max; 35
- Binnentemp. comp; uitgebreid
- Wenstemperatuur; 20,5

Via sensoren in de aanvoer/retour meet ik het volgende.
- T aanvoer; 31
- T retour; 26
- geen nachtverlaging of fluisterbedrijf

Dat lijkt me een mooie warmte afgifte te zijn en volgens mij is 0,25 dan prima.

Toch komt de thermostaat VRC720f (woonkamer, uit de zon, uit de directe loop, ooghoogte) met veel pijn en moeite op 19,6 maar daar echter nooit voorbij.

Zoals eerder wel beschreven;
- vrijstaande woning uit 1979
- 110m2 vvw + 6m2 in de badkamer
- meerdere radiatoren met speedcomfort waarvan de schakel sensor is aangepast (gaan aan bij 25 graden)
- woning inmiddels bovengemiddeld geïsoleerd.

Overige instellingen waarvan ik niet direct weet of ze relevant zijn en waar ik niet geheel de werking van snap.
- offset buffer; 10k
- Offset kamertemperatuur; 0.0k
- Offset buitentemperatuur; 0.0k

Actuele buitentemperatuur nu; 2,5 graden

Stooklijn ook wel op 3,5 gehad en alle wijzigingen minimaal 24 uur zo gelaten. Maar maakt geen verschil, ook dan komt de thermostaat niet voorbij de 19,6 terwijl hij dat met die stooklijn volgens mij nog prima ruim zou moeten kunnen passeren.

Nou vind ik 19,6 prima vol te houden qua leeftemperatuur, maar het gaat om het feit dat hij daar dus niet voorbij komt en dus ook nooit langdurig afslaat omdat hij de ingestelde wenstemperatuur niet bereikt.

Ik snap er niets van en heb het idee dat ik zo gruwelijk veel meer kWh verbruik dan daadwerkelijk nodig is.

Via een infrarood warmtescanner meet ik de volgende oppervlakte temperaturen;
- Vloer; 23,5 graden in de plavuizen (zeer constant want diep in beton)
- Plafond; variërend van 18,5 tot 22,5 graden (daarboven ligt de badkamer)
- Een binnenmuur; 18 graden
- Een buitenmuur; 15 graden
- HR++ glas; 13,5 graden (achter de gordijnen, 16,5 op de gordijnen)

Geen idee of buitenmuur en glas op deze manier als koudebruggen gezien mogen worden en wat normale referentie temperaturen zouden kunnen zijn, ik zelf had van het glas beter verwacht.

Allemaal trouwens gemeten met een actuele buitentemperatuur van 2,5 graden

Wie geeft mij de magische tip?
toon volledige bericht
Als je je setpoint niet haalt van je kamerthermostaat moet je je minimalen aanvoer temperatuur opvoeren met stapjes van 1 graden per dag en dan weer even aankijken. Zo kom je bij je minimalen aanvoer temperatuur wat je bosdog heb voor je woning om je ingestelde temperatuur te bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 07:20
Ik heb sinds vorige week een VRC720f versie hangen maar als ik op knop duw komt display vaak niet op of duurt het heel lang. De VR92f boven reageert instant.

Is dit normaal gedrag van de VRC720f ? Of moet ik hem terug sturen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Cobro schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:01:
@Proton_ Infraroodthermometer heb ik hier niet meteen liggen. Maar je spreekt over de 4 poorten ) terwijl ik er maar 2 gekoppeld (koperen buizen) zie aan mijn buffervat?
Ha, ik heb eea door elkaar gehaald. Je hebt helemaal gelijk, dit is een seriebuffer en mijn opmerking is dus geheel niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
Gramser schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:09:
Met de binnencompensatie op uitgebreid, zul je dan denk ik toch naar een hogere stooklijn moeten. Blijkbaar red hij het niet op 0,25. Wat let je om dat gewoon eens te proberen? En dan hoger dan 0,35. Of beter nog, zet binnencompensatie op inactief en kijk met welke stooklijn je wel je wenstemperatuur haalt. Dan zet je hem daarna op uitgebreid en blijf je van de stooklijn af. Maar geef het tijd. Echt zuinig stoken wordt toch moeilijk nu, welke COP haal je?
@Gramser Dankje, ik ga het proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUyBfjlmxrCUm_bo1CE2pYdCE3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E98OwCt3nOj8jXrbPUg8gnkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEIHYc4Wtnq5rX19cGL6tRSVXxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQfaQHhJhhvpBCyZMKTEGnLt.jpg?f=fotoalbum_large

Dag en maand COP volgens de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Adriaan71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:11:
[...]

Als je je setpoint niet haalt van je kamerthermostaat moet je je minimalen aanvoer temperatuur opvoeren met stapjes van 1 graden per dag en dan weer even aankijken. Zo kom je bij je minimalen aanvoer temperatuur wat je bosdog heb voor je woning om je ingestelde temperatuur te bereiken
Ik zou verwachten dat met dit koude weer de Tmin wel gehaald wordt? Die aanpassing merk je dan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Middenberm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:46:
[...]

@Gramser Dankje, ik ga het proberen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dag en maand COP volgens de app
Die vallen me alleszins mee hoor. Benieuwd of verhogen van de stooklijn effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Gramser schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:55:
[...]

Ik zou verwachten dat met dit koude weer de Tmin wel gehaald wordt? Die aanpassing merk je dan toch niet?
Mijn afgiftesysteem begint pas een beetje te werken vanaf 28 graden (deels radiatoren). Als ik de minimumtemperatuur lager dan dat zou hebben komt er nooit genoeg warmte vanaf om ook de ruimte nog te verwarmen. Dus minimum Ta moet passen bij je afgiftesysteem, is voor iedereen anders, maar kan in deze wel probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kriss0r schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:35:
[...]

Mijn afgiftesysteem begint pas een beetje te werken vanaf 28 graden (deels radiatoren). Als ik de minimumtemperatuur lager dan dat zou hebben komt er nooit genoeg warmte vanaf om ook de ruimte nog te verwarmen. Dus minimum Ta moet passen bij je afgiftesysteem, is voor iedereen anders, maar kan in deze wel probleem zijn :)
Snap ik - maar als de Tmin bij een bepaalde stooklijn onder de gevraagde aanvoertemperatuur ligt, kan het zomaar een tijdje duren voordat je een handmatige aanpassing van de Tmin gaat merken. In jouw geval heb je dus de Tmin op 28 graden gezet, neem ik aan - maar vraagt de installatie met deze buitentemperatuur al niet meer dan die 28 graden, bij de door jou gekozen stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-06 22:02
Cyrus The Virus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:32:
Ik heb sinds vorige week een VRC720f versie hangen maar als ik op knop duw komt display vaak niet op of duurt het heel lang. De VR92f boven reageert instant.

Is dit normaal gedrag van de VRC720f ? Of moet ik hem terug sturen.
Ik herken dit gedrag ook van mijn VRC720f. @Breedam merkte op dat zijn VRC720f veel sneller reageert. Zat er ook aan te denken om even te bellen wat er mis kan zijn.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
Gramser schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:57:
[...]

Snap ik - maar als de Tmin bij een bepaalde stooklijn onder de gevraagde aanvoertemperatuur ligt, kan het zomaar een tijdje duren voordat je een handmatige aanpassing van de Tmin gaat merken. In jouw geval heb je dus de Tmin op 28 graden gezet, neem ik aan - maar vraagt de installatie met deze buitentemperatuur al niet meer dan die 28 graden, bij de door jou gekozen stooklijn?
Klopt, probleem wat Middenberm dus zou kunnen hebben is dat de temperatuur op basis van zijn stooklijn (0.25 @ 0 graden buitentemperatuur = grofweg 27 graden, klopt dan weer niet met zijn Ta die hij meet) te laag is om zijn afgiftesysteem te laten functioneren. Minimum Ta in zijn geval zou bv 33 kunnen zijn om zijn radiatoren+vvw fatsoenlijk aan de praat krijgen. Stooklijn van 0.25 zou dan ook te laag zijn.

Edit: In mijn geval draai ik met stooklijn van 0,4, vooral omdat ik vorig seizoen met m'n CV geplot heb welke temperatuur in m'n leidingen moest zitten om het behaaglijk te hebben. Hieruit kwam bv 35 graden @ -5, met een minimum Ta van 28 is het voor mij dan logisch om 'm dan op 0.4 te zetten. Overigens na een hoop gepiel en gespeel met adaptieve stooklijn die me een tijd op het verkeerde been heeft gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door Kriss0r op 29-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Middenberm schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:52:
Ergens hiervoor (ik kan het bericht niet meer precies vinden) werd aangegeven dat @Proton_ de tip gaf om de stooklijn te verlagen maar de wenstemperatuur juist te verhogen.

Ik snap niet helemaal hoe dit precies voordeliger kan uitpakken.

Nu (bij 3 graden buiten) zou stooklijn 2,5 zo'n 25 a 26 graden produceren. Heb het idee dat ik daar nooit de boel warm mee krijg.

Wat is het idee achter het voorstel van @Proton_
@Anomi geeft onder jouw post al de juiste reactie. Die tip van @Proton_ was naar mij gericht. Ik heb grote ramen op oost en zuid en vanmorgen (had helaas even setting veranderd) stijgt de temperatuur met een half uurtje zon alweer 1 tot 1,5 graad in de woning. Van 20,5 naar 22 graden en dus de WP slaat uit.

Die temperatuur 'vervliegt' ook weer in de woning, zit niet in de vloeren als buffer. Daarnaast zijn mijn cementdekvloeren ook erg dik, dus ik merk dat ik altijd achterstand heb wanneer het huis weer afkoelt.

Ik zet de verwarming nu op 24 (dan mag de WP toch wel even uitgaan) met een max TA van 26. Dan heb ik altijd een basis warmte in de vloeren zitten voor wanneer het nodig is.

Werkt tot nu toe redelijk. Vannacht voor het eerst nachtverlaging toegepast dus weer even kijken hoe de woning reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-06 15:29
Kriss0r schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:38:
[...]

Edit: In mijn geval draai ik met stooklijn van 0,4, vooral omdat ik vorig seizoen met m'n CV geplot heb welke temperatuur in m'n leidingen moest zitten om het behaaglijk te hebben. Hieruit kwam bv 35 graden @ -5, met een minimum Ta van 28 is het voor mij dan logisch om 'm dan op 0.4 te zetten. Overigens na een hoop gepiel en gespeel met adaptieve stooklijn die me een tijd op het verkeerde been heeft gezet.
Adaptieve stooklijn werkt wel goed. Die wordt automatisch aangepast. Zeg maar 1 keer per dag als de gewenste kamer temperatuur niet is bereikt op het eind van een tijdschema (dag programma). Dan gaat de thermostaat het corrigeren voor volgende dag.

Dat heb ik ondervonden aan de hand van de data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYFEqkix8P-RFduq1y7GxxT2H7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxJYm5k1HFKsZ01WZEefaLG4.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
@Eriko dan ben je volgens mij de eerste hier die er een positieve ervaring mee meldt, interessant. Ik snap echter niet veel van je plaatje, heb je er een praatje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kriss0r schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:38:
[...]

Klopt, probleem wat Middenberm dus zou kunnen hebben is dat de temperatuur op basis van zijn stooklijn (0.25 @ 0 graden buitentemperatuur = grofweg 27 graden, klopt dan weer niet met zijn Ta die hij meet) te laag is om zijn afgiftesysteem te laten functioneren. Minimum Ta in zijn geval zou bv 33 kunnen zijn om zijn radiatoren+vvw fatsoenlijk aan de praat krijgen. Stooklijn van 0.25 zou dan ook te laag zijn.

We begrijpen elkaar :yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
:-)

Je begint met een lage stooklijn waarde bijv. 0.4 en ook de minimum aanvoer temperatuur bijv. 25 graden. Verder stel ik het in voor het dag programma in 2 tijdsloten:
12-15 uur op 19.5 C
15-19 uur op 20.5 C
Nachts is alles uit op ontdooi na.
Ik heb te maken met de vloerverwarming als bijverwarming die een hele goede warmte buffer heeft. Daarnaast ook een serie buffer vat van 100 liter.

Laat de thermostaat zelf werken voor 1 week. Hij leert het automatisch.

Sinds gisteren doe ik 2 uur extra verwarming tussen 10-12 uur aan op handmatige mode want hij haalt de gewenste temperatuur niet vanwege steeds koudere dagen.

Ik ga ervan uit als buiten temperatuur omhoog gaat, wordt de stooklijn de andere kant op: steeds lager. De tijd zal uitwijzen of het klopt.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben benieuwd naar je ervaringen! Tot nu toe hoor ik steeds dat ons klimaat te wispelturig is om dit goed te laten werken, maar wellicht wordt jouw ervaring nu anders. Ik denk dat het gebruik van tijdsloten het er niet eenvoudiger opmaakt, maar hopelijk post je hier je ervaringen, ik ben benieuwd. En dank voor je uitleg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kriss0r
Eriko schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:04:
[...]

Adaptieve stooklijn werkt wel goed. Die wordt automatisch aangepast. Zeg maar 1 keer per dag als de gewenste kamer temperatuur niet is bereikt op het eind van een tijdschema (dag programma). Dan gaat de thermostaat het corrigeren voor volgende dag.

Dat heb ik ondervonden aan de hand van de data:

[Afbeelding]
Ben het met je eens dat het idee achter de adaptieve stooklijn fantastisch is!

In praktijk werkte 'ie voor mij te traag, en ik denk dat dat het probleem is wat ook wordt omschreven als "te wispelturig klimaat" :). Op een dag kreeg m'n WP het makkelijk warm, werd de stooklijn met -0.1 verminderd. De dag erop was het kouder, maar die -0.1 verdween niet snel genoeg.. met als gevolg dat de verwarming niet voldoende draaide.

Maar als 'ie voor jou voldoende snel werkt, go for it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Broodro0ster schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:24:
[...]

Wij hebben de Unitower met de standaard isolatie. Hij staat wel in de bijkeuken waar de verdeelders enzo ook hangen. De droogkast en wasmachine staat er ook. Daar is het altijd wel gewoon 21-23C.

In de zomer verbruiken we 0.9-1kWh per dag. Met een bad er bij is dat 1.6kWh.
Toen we op vakantie waren in september was het 1 run per 2 dagen van 1kWh verbruik aan stilstandsverlies.
In de winter nu wel iets meer, maar niet dramatisch meer dus. Maar zonder stilstand is een dagje douchen voor ons dus maar 0.4-0.6kWh elektrisch verbruik. Met 2 personen 1x per dag douchen. Ons zoontje is nog klein en steken we af en toe in bad of hij gaat met ons mee onder de douchen.

Ik merkte wel dat de offset voor SSW veel deed aan het verbruik. Door dat op 5C te zetten en 50C vraag te zetten, is mijn COP met 1 punt gestegen. Daarvoor was het 55C vraag met 12C offset.
hmm... dan doen we hier toch echt iets verkeerd als we met 1x douche 1x bad (en 0 voor afwas e.d., doen we met koud water) 3 nodig hebben. Nu moet ik zeggen dat ons SWW-verbruik ook voor de warmtepomp best flink was, met 35 m3 per maand, maar dat was met een ouderwetse (en vermoedelijk inefficiënte) geyser, die alleen aan z'n waakvlam al 7.5m3 per maand kwijt was.

Wij hebben de boiler wel op zolder staan, met nog wat lekken in de isolatie (dakdoorvoeren die nog open staan), dus langere leidingen en waarschijnlijk wel méér stilstandverlies, maar het is niet alsof het daar nu ijskoud is.

Offset staat al op 5 ( fabrieksinstelling 25 was door de installateur onaangeroerd. eerst zelfs 2, maar toen duurden de SWW runs wel érg lang. Nu zitten ze nog op 1.5-2 uur van bijna koud naar 57). Zal eens kijken wat het doet met een lagere boilertemperatuur maar wel standby bijverwarmen, ben er al achter dan 52 te laag is met 1x opladen. Nadeel is dat we dan waarschijnlijk 's avonds (dure stroom) SWW moeten bijmaken, en dat de leidingen naar de douche wat krap worden dan, dus minder comfort.
Waar heb jij de boiler-hysterese op staan?

(heerlijk, een kleintje dat mee wil onder de douche. Heeft bij ons lang geduurd voor hij dat accepteerde, en hij gaat eigenlijk nog steeds vooral in bad.)

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Kriss0r schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:38:
[...]

Ben het met je eens dat het idee achter de adaptieve stooklijn fantastisch is!

In praktijk werkte 'ie voor mij te traag, en ik denk dat dat het probleem is wat ook wordt omschreven als "te wispelturig klimaat" :). Op een dag kreeg m'n WP het makkelijk warm, werd de stooklijn met -0.1 verminderd. De dag erop was het kouder, maar die -0.1 verdween niet snel genoeg.. met als gevolg dat de verwarming niet voldoende draaide.

Maar als 'ie voor jou voldoende snel werkt, go for it :)
Precies, het is een beetje te traag. Misschien was de VRC720 zo gemaakt dat ie goed werkt voor 24 uur verwarming, niet voor 8 a 10 uur per dag. Kunnen we iets instellen zodat de reaktie tijd voor adaptieve stooklijn korter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 21:48
Mensen, in onze jaren 70 tussenwoning draait de Vaillant warmtepomp nu al de tweede winter lekker door. Op zolder was het altijd vrij koud en daarom heb ik na-geïsoleerd, en nu is het doorgaans twee graden warmer dan bij dezelfde temperaturen vorig jaar (gipsplaten moeten er nog op, dus wellicht scheelt dat ook weer wat). Helaas is er toen door onze aannemer gekozen voor drie groepen ipv vijf op 40m2 omdat de zolder standaard geen woonruimte is. Ik ben daarmee akkoord gegaan want ik wist het ook niet beter hoor, maar het is ons thuiskantoor en wij moeten het warmer hebben.

Vandaar het idee om de stooklijn op te schroeven. Bij nul graden buiten redden wij het met een aanvoertemperatuur van 30 graden. Redden is objectief haha, in de woonkamer wordt het altijd 21.5 graden en op de 1e verdieping 21 graden. Maar op zolder maar 18.5 (erg hoge nok van 4m).

Nu dacht ik dat ik de stooklijn zou kunnen verhogen. Echter heb ik de verdeler op de begane grond nu al bijna helemaal dichtgedraaid. Zou ik de aanvoertemp verhogen dan moet hij of helemaal dicht (dan met slimme knoppen uiteraard) of bijna helemaal dicht. Ik vraag me alleen nog af of de wp dan zijn minimaal vermogen kwijt kan.

Op de retour is een buffervat van 60l geplaatst. Zou dit voldoende zijn om de gesloten verdeler op de bg 'op te vangen' qua vermogen? Het gaat om 40 m2 16mm buis h.o.h. 15cm.

Ik kan het natuurlijk altijd nog proberen, en als ie erg pendelt dan moet ik iets anders bedenken. Bij huidige temperaturen draait hij eigenlijk 24/7, dus geen pendelgedrag. Wordt het weer wat warmer (laat zeggen 5 graden) dan gaat hij doorgaans een keer per uur aan / uit (wat volgens mij nog steeds prima is). Ik draai 100% WAR.

Nu ik het er al over heb.. iemand tips voor slimme knoppen voor de vloerverwarmingsverdeler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s02g3Mvq2hUg1qEVp-o_KLmAqho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkH3bLi76m2uYTSCCr2Gglbt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49-Gd4BYnzKPdiNNxxcip9T11fY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl9KPnEu5cItVxRveppOeiOv.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hm. Klinkt alsof je beter op een andere manier op zolder kunt bijverwarmen? IR panelen geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 eventuele naregeling komt op de plaats van de witte knoppen op de onderste balk.

De koninklijke weg is meer afgifte - fancoils zijn misschien een optie?
Wat ook goed kan werken en niet zo duur (als zoneregeling) is, is een airco erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

bilalhp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:15:
[...]

Hoe meet je de vloertemperatuur? Ik heb hiervoor een betrouwbare oplossing nodig.
Of het betrouwbaar is, geen idee, maar ik gebruik een IR oorthermometer. Is niet superconsistent, maar verschil van een paar graden is wel te meten

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Proton_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:10:
@ben2513 eventuele naregeling komt op de plaats van de witte knoppen op de onderste balk.

De koninklijke weg is meer afgifte - fancoils zijn misschien een optie?
Wat ook goed kan werken en niet zo duur (als zoneregeling) is, is een airco erbij.
Is een fancoil gewoon zo’n low-H2O jaga-achtig ding, of zitten daar nog relevante verschillen tussen? Ik heb door koudebruggen, net wat mindere isolatie aan die kant, een serre en onhandig verdeelde vvw-groepen (ze lopen bijna allemaal ook door naar het midden van het huis waar het warm zat is, die aan de andere kant van het huis lopen al op 25% van het debiet. Nog minder creert daar problemen) aan een kant van de woonkamer wat weinig afgifte. IR is wel makkelijker qua plaatsing, maar vermoedelijk duurder in gebruik en ik kan relatief makkelijk een cv-leiding hierboven krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAi3S-ly0gkOi-vBhfacSf4_YhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH2Z3KJXj5BdoZP2g3NAhA01.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dat goed werken?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-06 13:58
Hier was de installateur vanmorgen. Bijna de hele ochtend zoet geweest, maar heb nu weer prachtige defrost elk uur (blij mee ;)). Het lijkt erop dat het probleem een van de temperatuursensoren in de buitenunit was. Degene op een van de leidingen die uit een cilinder voor koelmiddel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:11:
[...]

hmm... dan doen we hier toch echt iets verkeerd als we met 1x douche 1x bad (en 0 voor afwas e.d., doen we met koud water) 3 nodig hebben. Nu moet ik zeggen dat ons SWW-verbruik ook voor de warmtepomp best flink was, met 35 m3 per maand, maar dat was met een ouderwetse (en vermoedelijk inefficiënte) geyser, die alleen aan z'n waakvlam al 7.5m3 per maand kwijt was.

Wij hebben de boiler wel op zolder staan, met nog wat lekken in de isolatie (dakdoorvoeren die nog open staan), dus langere leidingen en waarschijnlijk wel méér stilstandverlies, maar het is niet alsof het daar nu ijskoud is.

Offset staat al op 5 ( fabrieksinstelling 25 was door de installateur onaangeroerd. eerst zelfs 2, maar toen duurden de SWW runs wel érg lang. Nu zitten ze nog op 1.5-2 uur van bijna koud naar 57). Zal eens kijken wat het doet met een lagere boilertemperatuur maar wel standby bijverwarmen, ben er al achter dan 52 te laag is met 1x opladen. Nadeel is dat we dan waarschijnlijk 's avonds (dure stroom) SWW moeten bijmaken, en dat de leidingen naar de douche wat krap worden dan, dus minder comfort.
Waar heb jij de boiler-hysterese op staan?

(heerlijk, een kleintje dat mee wil onder de douche. Heeft bij ons lang geduurd voor hij dat accepteerde, en hij gaat eigenlijk nog steeds vooral in bad.)
toon volledige bericht
Ik denk dat als jullie met 52°C te weinig warm water hebben, jullie gewoon meter water verbruiken als ons of de stilstandsverliezen op zolder zijn gewoon hoger?
Ik heb de hysterese op 4°C staan sinds kort. Daarvoor stond het op 6°C. Maakt opzich niet zoveel uit, alleen heb ik een scriptje gemaakt dat SWW van tijdsschema naar dag switched bij genoeg injectie. En als dit 's morgens gebeurde, dan hadde we vaak maar 5.5°C dalig in de boiler en liep die run niet. Met 4°C heb ik sowieso elke dag een run, ook als we niks doen. Als we op vakantie zouden gaan, kan ik het best terug op 6°C zetten zodat er niet iedere dag automatisch een run gebeurd.

Moet wel zeggen dat als de 190l boiler helemaal getrokken is, we maar 2kWh nodig hebben om die terug op 50°C te krijgen. 3kWh zie ik nooit voorbij komen. Of zou een verschil zijn tussen een split en monblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Somethingsin het onderscheidende van een fancoil is de fan :)
Denk aan een airco binnenunit maar dan op waterbasis.
https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html
(in het buitenland schijnen ze veel goedkoper te zijn).

Jaga kan ook, hun fans zijn wat overpriced vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Broodro0ster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat als jullie met 52°C te weinig warm water hebben, jullie gewoon meter water verbruiken als ons of de stilstandsverliezen op zolder zijn gewoon hoger?
Ik heb de hysterese op 4°C staan sinds kort. Daarvoor stond het op 6°C. Maakt opzich niet zoveel uit, alleen heb ik een scriptje gemaakt dat SWW van tijdsschema naar dag switched bij genoeg injectie. En als dit 's morgens gebeurde, dan hadde we vaak maar 5.5°C dalig in de boiler en liep die run niet. Met 4°C heb ik sowieso elke dag een run, ook als we niks doen. Als we op vakantie zouden gaan, kan ik het best terug op 6°C zetten zodat er niet iedere dag automatisch een run gebeurd.

Moet wel zeggen dat als de 190l boiler helemaal getrokken is, we maar 2kWh nodig hebben om die terug op 50°C te krijgen. 3kWh zie ik nooit voorbij komen. Of zou een verschil zijn tussen een split en monblock?
Hmmm, dus hij laadt niet tussendoor bij bij jullie?
Het kan ook niet volledig aan stilstandsverlies liggen, want een bad lijkt bij jullie ook een stuk minder ‘extra’ te verbruiken dan bij ons.

Leidingverliezen ( denk dat we hier een meter of 10 per richting hebben, waarvan de helft door de kruipruimte. Van die standaard uponor met rode en blauwe isolatiemantel) zijn ook een optie, maar als die significant zijn zou je het toch met een offset van 2/4 überhaupt niet warm moeten krijgen. Misschien een combinatie daarvan en een iets te lage meting van de boiler temperatuur? Zou wel verklaren dat de cop wel ok lijkt, want de wp ziet het verschil natuurlijk niet.

Edit: die splits zouden toch juist minder efficiënt moeten zijn bij hoge temperatuur dan de R290 modellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Somethingsin op 29-11-2023 14:44 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:39:
[...]

Hmmm, dus hij laadt niet tussendoor bij bij jullie?
Het kan ook niet volledig aan stilstandsverlies liggen, want een bad lijkt bij jullie ook een stuk minder ‘extra’ te verbruiken dan bij ons.

Leidingverliezen ( denk dat we hier een meter of 10 per richting hebben, waarvan de helft door de kruipruimte. Van die standaard uponor met rode en blauwe isolatiemantel) zijn ook een optie, maar als die significant zijn zou je het toch met een offset van 2/4 überhaupt niet warm moeten krijgen. Misschien een combinatie daarvan en een iets te lage meting van de boiler temperatuur? Zou wel verklaren dat de cop wel ok lijkt, want de wp ziet het verschil natuurlijk niet.

Edit: die splits zouden toch juist minder efficiënt moeten zijn bij hoge temperatuur dan de R290 modellen?
Een bad bij ons is 80-120l afhankelijk van hoe vol we het doen. En gemiddeld 1-2x per week. Bij ons gaat de leiding ongeveer 2m over de betonplaat, buiten de geisoleerde schil, maar de buizen zijn wel geisoleerd. Ik snap overigens niet waarom ze niet de buizen boven de isolatie gelegd hebben... Maargoed, dit lijkt weinig verlies te geven. Enkel koud water als de eerste 10-15s dat de kraan open staat.
Ik laad enkel de boiler tussen 14h en 15h30. Dat is de periode dat we het meest kans hebben op zonne energie (meeste panelen op het westen), maar indien er op een ander moment van de dag genoeg opbrengst is, mag hij toch een keer buiten dat schema laden. Maar de temperatuur is dan niet genoeg gezakt om tussen 14h en 15h30 opnieuw te draaien. Dus 1 run per dag. Mogelijks heb je ook wel meer verlies als je meerdere SSW runs per dag doet door de opstart piek, maar dit is een veronderstelling. R290 zou inderdaad effciënter moeten zijn. Alleen weet ik niet hoeveel warmte je zou verliezen door waterslangen, maar dat lijkt me eigenlijk wel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Broodro0ster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:07:
[...]

Een bad bij ons is 80-120l afhankelijk van hoe vol we het doen. En gemiddeld 1-2x per week. Bij ons gaat de leiding ongeveer 2m over de betonplaat, buiten de geisoleerde schil, maar de buizen zijn wel geisoleerd. Ik snap overigens niet waarom ze niet de buizen boven de isolatie gelegd hebben... Maargoed, dit lijkt weinig verlies te geven. Enkel koud water als de eerste 10-15s dat de kraan open staat.
Ik laad enkel de boiler tussen 14h en 15h30. Dat is de periode dat we het meest kans hebben op zonne energie (meeste panelen op het westen), maar indien er op een ander moment van de dag genoeg opbrengst is, mag hij toch een keer buiten dat schema laden. Maar de temperatuur is dan niet genoeg gezakt om tussen 14h en 15h30 opnieuw te draaien. Dus 1 run per dag. Mogelijks heb je ook wel meer verlies als je meerdere SSW runs per dag doet door de opstart piek, maar dit is een veronderstelling. R290 zou inderdaad effciënter moeten zijn. Alleen weet ik niet hoeveel warmte je zou verliezen door waterslangen, maar dat lijkt me eigenlijk wel beperkt.
Wellicht dan toch een verschil in douche/bad lengte/temperatuur dan, plus wat stilstands/leidingverlies. Bierviltjesberekening geeft 10KWh (dus 3KWh elektrisch) wel als redelijk om een boiler die goed leeg is te vullen.

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:48:
[...]

Wellicht dan toch een verschil in douche/bad lengte/temperatuur dan, plus wat stilstands/leidingverlies. Bierviltjesberekening geeft 10KWh (dus 3KWh elektrisch) wel als redelijk om een boiler die goed leeg is te vullen.
Ik kom op 6kWh uit voor mijn 190L boiler om van 23°C (dat gaf de sensor aan toen ik laatst een koude douche had nadat moeder en zoon elk een badje hadden genomen 's avonds) naar 50°C te brengen. Delta T 27°C dus.
Formule: (190*4,19*27)/3600 = 5,97kWh En die dag hebben we ongeveer 1.8kWh elektriteit verbruikt voor de run om die terug naar 50°C te brengen. Wat COP 3.3 zou betekenen. Heb mijn COP voor SSW nog niet bekeken voor november, maar de afgelopen maanden zat die rond de 3.8, dus 3.3 voor november zou wel kunnen. Zal vanavond eens kijken wat de COP voor november is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Gramser schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:55:
[...]

Je warmte verlies kan groter zijn dan wat jij erin pompt. Beghin zelf ook altijd rond de 27 graden en dan ga ik langzaam omhoog dat setpoint goed gehaald wordt en dat is mijn minimale aanvoer temperatuur

De stooklijn kan je ook bij stellen als hij er meer moeite mee heeft als het kouder buiten wordt, dan ga je die per stapje opvoeren dat je aanvoer iets sneller stijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Adriaan71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:40:
[...]

Je warmte verlies kan groter zijn dan wat jij erin pompt. Beghin zelf ook altijd rond de 27 graden en dan ga ik langzaam omhoog dat setpoint goed gehaald wordt en dat is mijn minimale aanvoer temperatuur

De stooklijn kan je ook bij stellen als hij er meer moeite mee heeft als het kouder buiten wordt, dan ga je die per stapje opvoeren dat je aanvoer iets sneller stijgt
Ik snap je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Broodro0ster schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:38:
[...]

Ik kom op 6kWh uit voor mijn 190L boiler om van 23°C (dat gaf de sensor aan toen ik laatst een koude douche had nadat moeder en zoon elk een badje hadden genomen 's avonds) naar 50°C te brengen. Delta T 27°C dus.
Formule: (190*4,19*27)/3600 = 5,97kWh En die dag hebben we ongeveer 1.8kWh elektriteit verbruikt voor de run om die terug naar 50°C te brengen. Wat COP 3.3 zou betekenen. Heb mijn COP voor SSW nog niet bekeken voor november, maar de afgelopen maanden zat die rond de 3.8, dus 3.3 voor november zou wel kunnen. Zal vanavond eens kijken wat de COP voor november is.
3.8 klinkt netjes! Met goed leeg bedoel ik dat het water bovenin onder de 40-ish duikt en je niet lekker meer douchet. Dan zal de gemiddelde temperatuur (natte vinger) 15 a 20 zijn. Als ik dat naar 57 til heb ik een dt van 40, kom je op 9-10.

Die sensor zit natuurlijk maar op een punt, dus zegt weinig over gemiddelde temperatuur

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik vraag me trouwens af wat de verschillende aanvoertemperaturen inhouden. Ik zie in het menu van de thermostaat
Warmtepomp: actuele aanvoertemperatuur 30
Warmtepompregelmodule: actuele aanvoertemperatuur 31
Circuit 1: gewenste aanvoertemperatuur 28 (duidelijk)

Lijkt dus wat hoger dan gewenst, dus hij zou toch terug moeten kunnen moduleren? Hij draait volgens mij nog niet minimaal.

In de app zie ik echter een andere waarde: flowTemperatureVF1 staat wel netjes op 28.die lijkt ook meestal overeen te komen met de gewenste AT (soms ook hoger)

Waar is die? Is het normaal dat dat lager is?

[ Voor 6% gewijzigd door Somethingsin op 29-11-2023 18:16 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:07:
[...]

3.8 klinkt netjes! Met goed leeg bedoel ik dat het water bovenin onder de 40-ish duikt en je niet lekker meer douchet. Dan zal de gemiddelde temperatuur (natte vinger) 15 a 20 zijn. Als ik dat naar 57 til heb ik een dt van 40, kom je op 9-10.

Die sensor zit natuurlijk maar op een punt, dus zegt weinig over gemiddelde temperatuur
Net even gekeken en volgens de VZW AI is de COP voor november 5.0 voor verwarmen en 3.2 voor SSW.
Als ik mijn Excelletje er bij neem, was het 3.5 voor SSW in oktober en 3.8 voor SSW in september.

Wat de gemiddelde temperatuur in het vat is, durf ik niet te zeggen. Maar een douche voelt al koud/lauw aan als het water 30°C is. Gezien de bijkeuken altijd goed warm is, vaak warmer dan de woonkamer door de toestellen, zou ik durven stellen dat het water eigenlijk niet onder de 20°C kan komen gezien het ook langzaam opwarmt tot kamertemperatuur. Ik heb alleen geen idee hoe snel dat gaat.
Maar ik denk wel dat de grootste factor waterverbruik is. Ik zie dat we in november gemiddeld 100l/dag water verbruiken. Waarvan 20l voor de vaatwas en de spoelbak in de keuken wellicht. Dus dat is zo'n 80l warm water per dag om te douchen. Toiletten, wasmachine en bijkeuken (water om te poetsen etc) zit op regenwater.

[ Voor 35% gewijzigd door Broodro0ster op 29-11-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Vandaag ontdooide mijn WP vrij consistent elke 40 minuten. Is dit normaal (bijna elke keer periodiek gebeuren)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeloT8cYjhsmBhObdMYqjj3u5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1V0mw52aQ4i3YTq2EK4MDUw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
bilalhp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:53:
Vandaag ontdooide mijn WP vrij consistent elke 40 minuten. Is dit normaal (bijna elke keer periodiek gebeuren)?

[Afbeelding]
Ik had 11 defrosts tussen 07:00 en 22:00. Voor de weersomstandigheden vrij normaal volgens mij.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Gaat hier ook helemaal los met defrosts - 95 tot 100% luchtvochtigheid en vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

l3p

www.^.nl

Gister toch even wat geprobeerd.

Maandag en daarvoor:

Stooklijn 0.40
Min. gew. Aanvoertemp 20 °C
Max. gew. Aanvoertemp 46 °C
Verlagingstemp. 20 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArUluVlPvEvQg6eW2AKgOd5fDFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk6RwqZXw3IOVWCsGCCA21Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Dinsdag (Hele SWW 190L boiler leeg tot 22) °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hkOz2-ogUVpKweADBpb-HmeC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwV5e0CS9Gepm9hKTrDQCa1o.jpg?f=fotoalbum_large

Woensdag:

Stooklijn 0.25
Min. gew. Aanvoertemp 28 °C
Max. gew. Aanvoertemp 38 °C
Verlagingstemp. 20,5 °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VupHAe9Uz7_RlTCI_aY_V4EYYMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKc4eu8lvyQaLbl3y7RaUQCY.jpg?f=fotoalbum_large

Meer SWW runs of kunnen dit ook de-frosts zijn?
Zelf zie ik geen logisch iets, zo laten voor meer data?
Verder gaat hij nu ook gewoon 's nachts verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door l3p op 29-11-2023 23:15 ]

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Potverdorie, mist hier en nu defrosts die zich steeds sneller opvolgen. Nu al om de 30 minuten! Blijft weinig over :) :/

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 16:23
Idem: hier ook Unitower en ook in verwarmde ruimte met wasmachine/droger/PV omvormer/… Hier is dat eigenlijk zelfs de warmste ruimte: het is er het hele jaar rond >23ºC.
Bijna idem: zelfde observaties, zelfde defaults, maar hier staat het op 48ºC, met offset van 7ºC! Vanaf >55ºC trekt een aroTHERM Split (…/5) het niet alleen meer en gebruikt ie het elektrisch element IIRC.

• Broodro0ster
Oef, vannacht was het hier ook een defrost festijn. Ik draai op fluistermodus btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q020MjspShMNLsVeVUgAsXKw9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5k27yvh6pu6nYnkUD2r450DB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Waarom zijn we zo panisch over defrosts? Die horen gewoon hoor. Wees er blij mee, embrace the defrosts!
Pagina: 1 ... 103 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic