• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:27
PeterJones schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:14:
Dit is het eerste seizoen met een warmtepomp voor mij (split: VWL 55/5 + VWZ 57/5), woonachtig in Noord-Brabant buiten de stad, in een rijtjes woning gebouwd in 2005 van 550m3 met zo'n 60m2 vloer verwarming op bgg, verder radiatoren en WTW ventilatie.

Verbruik in de maand November:
  • SWW: 17.9 kWh
  • Verwarming: 72.8 kWh
  • Extra pomp groep verwarming: 4.8kWh
  • Totaal verwarming: 77.6 kWh
Instellingen:
  • Stooklijn 0.2
  • Energie-Integraal start met verwarmen bij -100 graad-min
  • Min Ta 19 graden (+ script dat de min Ta verhoogd op basis van de minimum Ta in de afgelopen 5 minuten - @Proton_ )
  • Max Ta 35 graden (nog niet bereikt)
  • Ruimtecompensatie op Uitgebreid (geen adaptieve stooklijn)
  • Doel temperatuur 19C begin November nog met 0.5C of 1C nachtverlaging afhankelijk van de buitentemperatuur
Tot nu toe draait de WP op zijn minimum vermogen, ~300-350W afhankelijk van de Ta en de buitentemperatuur. Afgelopen woensdag was de koudste dag tot nu toe (minimum in de vroege ochtend 2.5C), 6.8kWh gebruikt. Tot nu toe nog geen defrosts gehad.

Momenteel bezig met het verbeteren van het afgifte systeem middels Heatboosters.
Wat houdt dit in?

Energie-Integraal start met verwarmen bij -100 graad-min

en waar stel je het in? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
G K schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:26:
[...]

Ik heb de COP berekend op basis van extra elektraverbruik WP (redelijk nauwkeurig gemeten) en verminderd gasverbruik tov dezelfde periode vorig jaar. Ik weet dat ik hiermee mogelijk een fout inbreng, ik heb ook al uitgebreid berekend adhv graaduren en kom dan op dezelfde COP uit. Mijn verbruik ligt ook behoorlijk hoger dan verwacht.

Ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar krijg met ontluchten en aflezen. Ben nu alles in Home Assistant aan het koppelen.
Als je adaptieve stooklijn aan hebt staan en ook nachtverlaging gebruikt dan zul je zien dat je stooklijn inmiddels automatisch is verhoogt naar 1 ofzo.
Adaptief moet uit. Stooklijn zo laag mogelijk.
Had je een pomploze verdeler?
Stooklijn zo laag mogelijk. Liever een graadje middagverhoging dan een graadje nachtverlaging. Al helemaal niet meer.
Als aanvoer en retour gelijk aangeven. Dan klopt de energieefficientie die Vaillant aangeeft wel.

COP = milieurendementsfactor + 1

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:38
Kees_frl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:18:
[...]
Wat houdt dit in?

Energie-Integraal start met verwarmen bij -100 graad-min

en waar stel je het in? :)
Als de waterpomp van je WP draait, berekent je WP het verschil tussen Taanvoeren Taanvoer-wens en telt dit op bij de vorige integraal waarde. De Taanvoer-wens wordt bepaald door je stooklijn en de ingestelde min/max Taanvoer. Als er warmte gemaakt wordt door je buitenunit loopt de integraal op, en hij daalt als dat niet geval is. Als de integraal 0 graad-minuten bereikt schakelt je WP uit. Hij start bij de ingestelde minimum integraal (standaard -60, bij mij -100). Met ingestelde ruimte compensatie op 'uitgebreid' wordt ook de waterpomp uitgeschakeld bij te hoge kamer temperatuur, waardoor de integraal niet meer geupdate wordt.
Zie ook je handleiding.
Deze eigenschap bepaald uiteindelijk het aan/uit gedrag en eventueel pendelen van je WP.

Ik zal wat eerdere posts van @Proton_ en anderen hier even linken.
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Jan Zwanenburg7 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
PeterJones in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Instellen via eBUS met register EnergyIntegralStartHeating beschikbaar in mijn repository.

Of in het menu op je VWZ: Installateurs nivo/Toestelconfuguratie/Compressor start op

[ Voor 11% gewijzigd door PeterJones op 24-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:09
PeterJones schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:46:
[...]

Als de waterpomp van je WP draait, berekent je WP het verschil tussen Ta en Ta-wens en telt dit op bij de vorige integraal waarde. De Ta-wens wordt bepaald door je stooklijn en de ingestelde min/max Ta. Als er warmte gemaakt wordt door je buitenunit loopt de integraal op, en hij daalt als dat niet geval is. Als de integraal 0 graad-minuten bereikt schakelt je WP uit. Hij start bij de ingestelde minimum integraal (standaard -60, bij mij -100). Met ingestelde ruimte compensatie op 'uitgebreid' wordt ook de waterpomp uitgeschakeld bij te hoge kamer temperatuur, waardoor de integraal niet meer geupdate wordt.
Zie ook je handleiding.
Deze eigenschap bepaald uiteindelijk het aan/uit gedrag en eventueel pendelen van je WP.

Ik zal wat eerdere posts van @Proton_ hier even linken.

Instellen via eBUS met register: EnergyIntegralStartHeating
In mijn repositor

Of in het menu op je VWZ: Installateurs nivo/Toestelconfuguratie/Compressor start op
Dus als je een langere run wil, minder pendelen, zet je die integraal best op -100 ipv -60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Ik heb weer even wat uitleg nodig. Getriggered door wat posts in het Amber-topic, wil ik eens wat gaan spelen met nachtverlaging. Ik heb nu een graadje nachtverlaging ingesteld, vanaf 24:00 tot 08:30. Dan zijn de koudste uren voorbij.

Ik heb de compensatie op “uitgebreid”. Dat betekent dat hij zal uitgaan als om 24:00 de kamer op temperatuur was, en pas aanslaan als de temperatuur onder dat graadje verlaging zakt.

Maar hoe gaat de WP om met nachtverlaging als ik de binnencompensatie op “inactief” zet? De WP blijft dan draaien, maar zet-ie dan zelf de stooklijn tijdelijk omlaag? Hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
Proim schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:19:
[...]

Dus als je een langere run wil, minder pendelen, zet je die integraal best op -100 ipv -60?
Dat klopt. Het hangt helaas wel van je WP firmware af of je WP daadwerkelijk een ander gedrag laat zien. @Proton_ schreef dat hij zijn instelling wel kan veranderen, maar dat het gedrag gewoon '-60' blijft. Een kwestie van proberen, hopelijk werkt het voor jou wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 13:55
Zie bijgevoegde foto's. Klopt het dat ik een COP heb over deze maand (tot nu toe) van 4,1? En over het jaar tot nu toe van 3,2? Of moet ik bij beide getallen er nog 1 bij op tellen? #indewar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mEWvfHwj76CPctEcB93e8_2mwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/humulwXVxaO5SZgiBNCsrEtS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLbX5gv-fjwpW4iqRQNvqUYELBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFQdjUnsFOM3DJyvNrlcZkdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:24
Beetje Off Topic even, maar omdat er hier volgens mij ook meerdere installateurs aanwezig zijn/meelezen m.i. wel relevant.

Nu het tweede stookseizoen met onze Arotherm+ 75/6

Ik begin nu, als geïnteresseerde amateur, voorzichtig wat meer inzicht te krijgen in het systeem maar vraag me af hoe dit gaat met de gemiddelde gebruiker die na een forse verbouwing (en dus de inmiddels verplichting om te verduurzamen) gewoon een werkende verwarming wil.

Destijds werd het systeem afgeleverd met,
Stooklijn; 0,6
Kamerbijschakeling; Inactief
Waarvan nu blijkt dat dit een gruwelijk Overkill voor ons huis is.
Mits ongewijzigd zou ons dit heel veel extra verbruik opgeleverd hebben.

Bij klanten die enkel een goed werkende verwarming willen en niet echt naar de instellingen omkijken, schiet je dan de doelstelling van duurzaamheid en energiebesparing een beetje voorbij.

Zoals gezegd. Mijnsinziens is dit een beetje Off Topic, maar volgens mij wel relevant in voorlichting aan nieuwe potentiële warmtepomp geïnteresseerden.

Ook geen idee of dit bij andere merken net zo'n gepuzzel is, of dat dit alleen een Vaillant dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Joene69 rendement = COP, niet eentje bij optellen.
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Een maand-COP van 4.2 kan kloppen met een stooklijn die nu zo'n beetje rond de 40 graden hangt, niet raar voor hybride (ik heb nog steeds mijn twijfels over je bufferaansluiting, zie ook de plaatjes van het interne van het buffervat in kurtbs in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen").

@Middenberm ik volg zo'n beetje alle warmtepomptopics (dat komt met de rode nick) en helaas is het slecht ingesteld achterlaten van de installatie overal een terugkerend thema. Bij sommige warmtepompen kun je de stooklijn niet eens zelf instellen...
Bij Vaillant is er wel een heleboel in te stellen wat het wat complexer maakt, bovendien bij software geldt dat elke instelling ergens verkeerd zal staan (Murphy's wet van dingen instelbaar maken).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[b]Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"Proton_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:16

[...]

@Middenberm ik volg zo'n beetje alle warmtepomptopics (dat komt met de rode nick) en helaas is het slecht ingesteld achterlaten van de installatie overal een terugkerend thema. Bij sommige warmtepompen kun je de stooklijn niet eens zelf instellen...
Bij Vaillant is er wel een heleboel in te stellen wat het wat complexer maakt, bovendien bij software geldt dat elke instelling ergens verkeerd zal staan (Murphy's wet van dingen instelbaar maken).
Installateurs zullen ook eerder kiezen voor 'comfort' instellingen die voor het verbruik niet goed uitpakken. En soms voor het comfort ook niet :P Maar helaas denk ik dat het vaak ook gewoon een kwestie is van gemakzucht/desinteresse.

CV ketels staan ook massaal op 80/90 graden te stampen terwijl 40-50 graden zowel qua comfort als verbruik echt beter is. Maar dan krijgt de installateur wel weer mensen die klagen dat 'de verwarming het niet meer doet zoals vroeger'. Gemakzuchtige installateur laat dan de boel gewoon op 80-90 staan.
Compuchip87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:40:
[...]

In die zin zijn warmtepompinstallateurs net CV-installateurs :-)
haha, ja. Zie toevoeging hierboven.

[ Voor 23% gewijzigd door Tweeke op 24-11-2023 10:41 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:15
Tweeke schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:38:
[...]

Installateurs zullen ook eerder kiezen voor 'comfort' instellingen die voor het verbruik niet goed uitpakken. En soms voor het comfort ook niet :P Maar helaas denk ik dat het vaak ook gewoon een kwestie is van gemakzucht/desinteresse.
In die zin zijn warmtepompinstallateurs net CV-installateurs :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-05 17:25
Ik heb het hier laatst met @bensss over gehad.

Er wordt in de handleiding en instellingen te weinig rekening gehouden met het type woning waar de wp op is aangesloten. Het is robuust afgesteld zodat het over werkt maar daardoor ook een compromis is in iedere situatie qua comfort en verbruik.

Vaillant (en andere wp fabrikanten) zouden je eigenlijk een menu moeten laten doorlopen waar je wat kenmerken van de woning kan aangeven.
bijvoorbeeld:
  • type verwarmingssysteem en/of berekende afgifte vermogen daarvan
  • Buffercapaciteit van de vloer/wandverwarming <x cm beton of >x cm beton
  • Oppervlakte
  • inhoud
  • isolatie slecht/goed/uitstekend
En dan ook welk comfort vs verbuik niveau je wilt hebben. Dan kan de stooklijn en andere instellingen hopelijk al een heel eind in de goede richting gezet worden en kan je daarna nog wat op plussen als het niet comfortabel genoeg is.

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:53:
Ik heb weer even wat uitleg nodig. Getriggered door wat posts in het Amber-topic, wil ik eens wat gaan spelen met nachtverlaging. Ik heb nu een graadje nachtverlaging ingesteld, vanaf 24:00 tot 08:30. Dan zijn de koudste uren voorbij.

Ik heb de compensatie op “uitgebreid”. Dat betekent dat hij zal uitgaan als om 24:00 de kamer op temperatuur was, en pas aanslaan als de temperatuur onder dat graadje verlaging zakt.

Maar hoe gaat de WP om met nachtverlaging als ik de binnencompensatie op “inactief” zet? De WP blijft dan draaien, maar zet-ie dan zelf de stooklijn tijdelijk omlaag? Hoe werkt dat?
Iemand hier een idee over… _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-05 13:10
PeterJones schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:46:
[...]

Als de waterpomp van je WP draait, berekent je WP het verschil tussen Ta en Ta-wens en telt dit op bij de vorige integraal waarde. De Ta-wens wordt bepaald door je stooklijn en de ingestelde min/max Ta. Als er warmte gemaakt wordt door je buitenunit loopt de integraal op, en hij daalt als dat niet geval is. Als de integraal 0 graad-minuten bereikt schakelt je WP uit. Hij start bij de ingestelde minimum integraal (standaard -60, bij mij -100). Met ingestelde ruimte compensatie op 'uitgebreid' wordt ook de waterpomp uitgeschakeld bij te hoge kamer temperatuur, waardoor de integraal niet meer geupdate wordt.
Zie ook je handleiding.
Ta? Is dat een temperatuur in de woonkamer (ambient) of is het een aanvoer temperatuur in de waterleiding vanuit de WP?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJones
Gramser schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:53:

Puur theoretisch zou ik het volgende verwachten (maar heb dit zelf niet geprobeerd):
Omdat op inactief puur WAR gestookt wordt, zal de stooklijn incl. buiten temperatuur en gewenste kamer temperatuur de Taanvoer-wens bepalen. Met nachtverlaging stel je in feite (tijdelijk) een lagere gewenste kamer temperatuur in, dus zal dan de Taanvoer-wens zakken en er minder warmte in je huis gepompt worden. En vice versa als de nachtverlaging beeindigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
Eriko schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:56:
[...]

Ta? Is dat een temperatuur in de woonkamer (ambient) of is het een aanvoer temperatuur in de waterleiding vanuit de WP?
Ik bedoelde Taanvoer - zal mijn post even aanpassen om dat duidelijker te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:32
@Gramser Inactief is eigenlijk puur WAR. Volgens mij gaat er dan juist geen compensatie van de stooklijn plaats vinden op basis van de (ingestelde) kamertemperatuur. Dat gebeurt wel bij de stand Actief: de stooklijn wordt dan bij nachtverlaging wat verlaagd t.o.v. de reguliere ingestelde temperatuur.

Zelf gebruik ik de stand Inactief nooit, de stand Actief wel regelmatig omdat je daarmee de Ta gemakkelijk iets bij kan sturen op basis van de ingestelde gewenste kamertemperatuur. En hiermee in feite dus ook de te bereiken kamertemperatuur zonder dat de WP dan volledig uit gaat omdat de gewenste kamertemp lager ingesteld wordt (wat wel het geval is bij Uitgebreid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik kwam in de instellingen tegen delta cv bedrijf. Deze staat bij mij op 5 graden.

Ik heb deze nu als test even op een delta van 4 gezet. Iemand bekend met verandering in gedrag? Zou zeggen dat de WP nog steeds dezelfde temperatuur aanvoer hanteert maar de pomp sneller zet om de delta te verkleinen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:09:
@Gramser Inactief is eigenlijk puur WAR. Volgens mij gaat er dan juist geen compensatie van de stooklijn plaats vinden op basis van de (ingestelde) kamertemperatuur. Dat gebeurt wel bij de stand Actief: de stooklijn wordt dan bij nachtverlaging wat verlaagd t.o.v. de reguliere ingestelde temperatuur.

Zelf gebruik ik de stand Inactief nooit, de stand Actief wel regelmatig omdat je daarmee de Ta gemakkelijk iets bij kan sturen op basis van de ingestelde gewenste kamertemperatuur. En hiermee in feite dus ook de te bereiken kamertemperatuur zonder dat de WP dan volledig uit gaat omdat de gewenste kamertemp lager ingesteld wordt (wat wel het geval is bij Uitgebreid).
Ah kijk, dat is dan ook meteen de eerste -voor mij- logische toepassing van “inactief”. We gaan er eens mee spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
PeterJones schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:57:
[...]

Puur theoretisch zou ik het volgende verwachten (maar heb dit zelf niet geprobeerd):
Omdat op inactief puur WAR gestookt wordt, zal de stooklijn incl. buiten temperatuur en gewenste kamer temperatuur de Taanvoer-wens bepalen. Met nachtverlaging stel je in feite (tijdelijk) een lagere gewenste kamer temperatuur in, dus zal dan de Taanvoer-wens zakken en er minder warmte in je huis gepompt worden. En vice versa als de nachtverlaging beeindigd wordt.
Net niet helemaal denk ik: de wenstemperatuur wordt op “inactief” compleet genegeerd, en de ingestelde stooklijn bepaalt wat uiteindelijk de kamertemperatuur wordt. Vandaar dat ik vermoedde dat bij nachtverlaging op inactief de stooklijn naar beneden wordt bijgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
Gramser schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
[...]
Net niet helemaal denk ik: de wenstemperatuur wordt op “inactief” compleet genegeerd, en de ingestelde stooklijn bepaalt wat uiteindelijk de kamertemperatuur wordt. Vandaar dat ik vermoedde dat bij nachtverlaging op inactief de stooklijn naar beneden wordt bijgesteld.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde: De stooklijn is afhankelijk van de buiten temperatuur en de gewenste kamer temperatuur. Bij inactief wordt de stooklijn niet aangepast aan de daadwerkelijk kamer temperatuur, maar wel op basis van je gewenste kamer temperatuur. Dus als je normaal gesproken 20C wenst en in de nacht naar 19C zakt, zal de Ta berekent op basis van de stooklijn aangepast worden.

Zie ook: https://www.vaillant.be/c...ersafhankelijke-regeling/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGoSiHraA_6Bkp_y0ovyn_a6RvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRge2vPm8GGK4gLeDMHVzjON.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Check - we bedoelen hetzelfde maar leggen het net anders uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 19:55
benolski schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:47:
[...]

Gisterochtend toen het wat kouder was, behoorlijke ruis bij de vloerverwarming verdeler.
Im heb nog een LTV verdeler met pomp waarvan het ventiel een halve slag open staat waardoor weinig menging. Er werd mij verteld dat de verdeler moet worden gewisseld met een pomp loos exemplaar. De waterdruk van de warmtepomp zou te hoog zijn voor de LTV verdeler door de kleine opening waar het water doorheen geperst wordt. Kan iemand dit bevestigen? Ik hoor graag.
Klopt. Ik heb mijn verdeler ook vervangen door een pomploos exemplaar na de eerste winter met de oude setup te hebben gewerkt. Van veel ruis naar zeer stil.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 19:39
Heintje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:46:
[...]

Klopt. Ik heb mijn verdeler ook vervangen door een pomploos exemplaar na de eerste winter met de oude setup te hebben gewerkt. Van veel ruis naar zeer stil.
Ik heb een twee mensen met LTV verdelers gevraagd of zij ook geluidsklachten hebben. Jij bent de eerste die dit ook heeft. Ik ben benieuwd of er meer mensen met een LTV verdeler op dit forum zitten die hier iets over kwijt willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 09:22
Ik heb mijn vrc720 vervangen door draadloze variant ivm de vr92f voor boven. Nu word die alleen niet herkend door de vr921 en myvaillant heb. Moet daar nog iets aan veranderd worden ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:22:
[...]

Is er warmtevraag op de VWZ/binnenunit (en welke temperatuur dan)? Alle inputs/sensoren OK?
Ik heb nu dus weer hetzelfde voor. Lijkt enkel te gebeuren als het buiten 4 graden of minder is.

Op de thermostaat geeft hij aan dat het circuit warmte vraagt en wel met een aanvoertemperatuur van 35 graden, wat ook het maximum ingesteld is, maar de warmtepomp zelf gaat niet aan. Volgens de stooklijn lijkt die 35 graden toch ook totaal niet te kloppen: https://imgur.com/NXbF3w8
Als ik de wenstemperatuur verhoog van 20 naar 20.5 lijkt het een meer normale vraag te doen van 28 graden aanvoertemperatuur, en gaat de warmtepomp ook effectief aan [edit: nog eens geprobeerd en dat lijkt het ook niet meer te verhelpen...]: https://imgur.com/u6tiZMN
Binnenunit geeft dan weer een gewenste aanvoertemperatuur van 20 graden aan...: https://imgur.com/CJQ2kdM
Maar ik weet niet of dat getal snel genoeg geupdated wordt?

Als ik naar de binnenunit ga staat er wel een 'E' op het hoofdscherm, maar ik zie verder niets van foutmelding, of ik kijk verkeerd.

Is er nog een instelling die ik zou moeten bekijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Proim op 25-11-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:15
Compuchip87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:20:
[...]

Hier ook telkens F.820, op te lossen met een reset maar komt na een tijdje terug. Vanmorgen een storingsmelding ingeschoten, maar dat gaat via de installateur naar het servicebedrijf dat zij ervoor inhuren... Vaillant is nog niet in zicht. Dus blijf vooral updaten hier want ik lees graag mee.
Donderdag heeft de monteur hier alle verbindingen op de printplaat in de buitenunit nagelopen en opnieuw aangedraaid. Helaas vanmorgen weer dezelfde foutmelding dus straks nog maar weer eens bellen. Benieuwd wat vaillant nu gaat voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Proim De E op het blauwe display is een ecomodus, zie handleiding.
Je observatie dat het alleen onder de vier graden gebeurt + dat de warmtepomp geen aanvoertemperatuur doorkrijgt doet me vermoeden dat de fout ergens bij een bivalentie-instelling zit. Alsof het systeem een gasketel aan wil zetten die er niet is.
Wat zijn de instellingen bij VRC720->Installatieconfiguratie->Installatie onder Bivalentiepunt, Hybride manager etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDgT5X2vuOzaWgbtt5eeS-4LAO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkZCZPutg6ttRhb9qRzwKJHe.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 22:03
Heeft iemand wel eens gehad dat de buitenunit niet (meer) ontdooit. Ik heb een 75/5, dus met hydraulische binnenunit. De ontdooicyclus start de laatste dagen niet (meer), waardoor na een nacht de hele verdamper vol ijs zit, een laag van de cm ongeveer. De buitenunit blijft wel draaien op steeds hoger vermogen, terwijl de gewenste temperatuur niet meer gehaald wordt.

De ontdooicyclus vanuit het testmenu opstarten lukt wel, al is dan het ijs niet in een keer weg.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wouwi er zal dan ergens een sensor fout zitten, dus dat is niet iets dat met een andere instelling te fixen is.
Hooguit kun je alle sensoren uitlezen in het testmenu en controleren op plausibiliteit, al zal dat ook het eerste zijn dat je installateur gaat doen. Die dus zo snel mogelijk bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:33
Vraagje: Wat is de minimumwaarde voor modulatie van de Vaillant Arotherm warmtepomp (ik heb een125/6), daar kom ik niet lager dan 44%. Is er nog een instelling waarmee ik deze kan beïnvloeden? Ik zie ook wel eens een waarde van 130% langskomen - ik neem aan dat dit de bijverwarming betreft door het element.

[ Voor 23% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@aj_vdw
Minimale modulatie is bij mijn 65/6 pp 0%. Dan draait hij, afhankelijk van omstandigheden, op ca 540 watt elektrisch.
Een 125/6 gaat bij A7W35 op 30Hz naar 5,8 kW en een COP van 5,2 dus dat zal elektrisch iets van 1200 watt zijn.

De enige instelling waar je dat mee beïnvloedt is de aanvoertemperatuur/stooklijn.
Ik vermoed dat je geen lange runs maakt als je niet onder de 44% komt, dus de stooklijn kan dan lager. Heb je logging? Houd dan de aanvoertemperatuur en runlengte in de gaten. Het zou fijn zijn als je stooklijn te hoog staat, want als dat het niet is dan ga je ernstig tekort komen bij vorst. Hulpverwarming zou je nu ook nog niet nodig moeten hebben (althans, als het bij jou ook nog niet hard vriest nu).

44% zal circa 60 Hz zijn, dan is de COP gezakt tot 4.8 dus het is best wel de moeite om uit te zoeken.
Als we onderstaand als vuistregel aan houden, dan heb je bij A7 circa 35% van de 12 kW nodig, dus 4 kW, dus minder dan het minimumvermogen van de warmtepomp, dus verwacht je runs van een paar uur op minimumvermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1agbynUjGW0l-7et8EBMarjbhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4uF1qVA1zy5txyv2CwVuFjL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Compuchip87 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:29:
[...]

Donderdag heeft de monteur hier alle verbindingen op de printplaat in de buitenunit nagelopen en opnieuw aangedraaid. Helaas vanmorgen weer dezelfde foutmelding dus straks nog maar weer eens bellen. Benieuwd wat vaillant nu gaat voorstellen.
Huh? Ik had verwacht dat alle Vaillant fabrieks service monteurs iniddels weten hoe je F.820 oplost. Printplaat vervangen. Zelfs de telefoniste van Vaillant die de servicebezoeken inplant weet inmiddels alles van F.820.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
Van de week de eerste 2 Defrosts gezien met mijn WP, net eens even gekeken wat zoiets nu kost.

Gemiddeld zie ik dat er met ~170 Wh aan electriciteit ongeveer 1kWh aan warmte uit het CV water wordt gehaald, waarmee de defrost in totaal zo'n 400 Wh aan electriciteit heeft gekost.

Doordat de vloer bij mij in serie staat met mijn radiatoren warmt de vloer het retour water richting de WP op tot de vloer temperatuur waardoor de Tr slechts 3oC daalt in temperatuur.

Mijn eigen regeling die de Ta aanpast en ook wat anti pendel functionaliteit heeft gooit een beetje roet in het eten, tijdens de defrost geeft de WP status heel even aan dat hij uit is, waardoor mijn regeling het kamer temperatuur setpoint heel even omlaag gooit zodat de WP uit blijft als hij binnen de hysteresche band van de thermostaat zit.
Omdat de temperatuur binnen net boven de ondergrens van de hysteresche zit tijdens deze twee defrosts, blijft de WP daarna een half uurtje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhQXbs_rB3bzZLxanKG7XVKvu5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vy4IzM9UVmbMt0axNPo5sssp.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 22:03
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:48:
@wouwi er zal dan ergens een sensor fout zitten, dus dat is niet iets dat met een andere instelling te fixen is.
Hooguit kun je alle sensoren uitlezen in het testmenu en controleren op plausibiliteit, al zal dat ook het eerste zijn dat je installateur gaat doen. Die dus zo snel mogelijk bellen.
@Proton_ De enige vreemde die ik zie is de systeemtemperatuur. Die staat op -99 graden. T.1.70 is dat. Enig idee wat de systeemtemperatuur inhoudt? Zou dat een afwijking kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:32:
@aj_vdw
Minimale modulatie is bij mijn 65/6 pp 0%. Dan draait hij, afhankelijk van omstandigheden, op ca 540 watt elektrisch.
Een 125/6 gaat bij A7W35 op 30Hz naar 5,8 kW en een COP van 5,2 dus dat zal elektrisch iets van 1200 watt zijn.

De enige instelling waar je dat mee beïnvloedt is de aanvoertemperatuur/stooklijn.
Ik vermoed dat je geen lange runs maakt als je niet onder de 44% komt, dus de stooklijn kan dan lager. Heb je logging? Houd dan de aanvoertemperatuur en runlengte in de gaten. Het zou fijn zijn als je stooklijn te hoog staat, want als dat het niet is dan ga je ernstig tekort komen bij vorst. Hulpverwarming zou je nu ook nog niet nodig moeten hebben (althans, als het bij jou ook nog niet hard vriest nu).

44% zal circa 60 Hz zijn, dan is de COP gezakt tot 4.8 dus het is best wel de moeite om uit te zoeken.
Als we onderstaand als vuistregel aan houden, dan heb je bij A7 circa 35% van de 12 kW nodig, dus 4 kW, dus minder dan het minimumvermogen van de warmtepomp, dus verwacht je runs van een paar uur op minimumvermogen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYYwnAL_ZFdCH8vSGtjq9hX_YDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O8B3sVHgpoUblZq9QVKWzZQt.png?f=user_large
Die in 1.2kW is inderdaad het minimum. Maar dan staat het modulatiepercentage op 44%. Ik heb nu een stooklijn van 0.4 ingesteld staan. Deze afbeelding toont opgenomen en warmtepomp vermogen over de afgelopen 24 uur. Ik vind het jammer dat de runs onderbroken worden om 10 minuten later weer even te pieken.
Om 12 uur zie je de legionellarun. Die probeer ik zonder verwarmingselement te draaien (dat lukt als ik bij 63 graden stop).

[ Voor 7% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@aj_vdw huh, nouja, zal wel OK zijn dan.
Dat kleine beetje aan/uit zou ik me geen zorgen over maken. Zie het als een oil return cycle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
wouwi schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:50:
[...]

@Proton_ De enige vreemde die ik zie is de systeemtemperatuur. Die staat op -99 graden. T.1.70 is dat. Enig idee wat de systeemtemperatuur inhoudt? Zou dat een afwijking kunnen zijn?
Dat zou een SysFlow sensor zijn, die heb je waarschijnlijk niet (alleen nodig in hybride of parallelbuffer installaties).
Als hij draait terwijl het een klomp ijs is nog eens kijken, dan.
Er zou dan een heleboel flink onder 0 moeten zijn. Ik weet niet precies wat de trigger is voor een defrost, waarschijnlijk dat in ieder geval de verdampingstemperatuur (T.0.85) of compressor inlet (T.0.56) een rol speelt? (aangenomen dat dat bij mono en split hetzelfde zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
PentaClover schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:43:

Omdat de temperatuur binnen net boven de ondergrens van de hysteresche zit tijdens deze twee defrosts, blijft de WP daarna een half uurtje uit.
Is dit opzettelijk? Omdat ik in mijn algoritme de staat van de 4portvalve controleer om Tgewenst intact te houden en de WP blijft verwarmen na het ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Er zou dan een heleboel flink onder 0 moeten zijn. Ik weet niet precies wat de trigger is voor een defrost, waarschijnlijk dat in ieder geval de verdampingstemperatuur (T.0.85) of compressor inlet (T.0.56) een rol speelt? (aangenomen dat dat bij mono en split hetzelfde zit).
Volgens mijn observatie denk ik dat er een graadminutenberekening is over EvaporationTemp, vergelijkbaar met EnergyIntegral voordat een ontdooicyclus wordt uitgevoerd.

Hoe dan ook, er gebeurt tegenwoordig niet veel meer. Binnenkort hebben we meer gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bilalhp schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:03:
[...]
Is dit opzettelijk? Omdat ik in mijn algoritme de staat van de 4portvalve controleer om Tgewenst intact te houden en de WP blijft verwarmen na het ontdooien.
Nee, dat dit na een defrost gebeurd, was niet met opzet, ik had tot nu toe nog geen defrosts gehad, en had me nooit gerealiseerd dat iemand het een goed idee zou kunnen vinden om de status van de WP uit te laten aangeven tijdens een defrost.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
aj_vdw schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:30:
Vraagje: Wat is de minimumwaarde voor modulatie van de Vaillant Arotherm warmtepomp (ik heb een125/6), daar kom ik niet lager dan 44%. Is er nog een instelling waarmee ik deze kan beïnvloeden? Ik zie ook wel eens een waarde van 130% langskomen - ik neem aan dat dit de bijverwarming betreft door het element.
Ik heb een 125/5 (Split versie dus), die heb ik nog nooit onder de 39.9% gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]

Dat zou een SysFlow sensor zijn, die heb je waarschijnlijk niet (alleen nodig in hybride of parallelbuffer installaties).
Als hij draait terwijl het een klomp ijs is nog eens kijken, dan.
Bij mij staat die ook op -99 graden. Ontdooien/defrosts doet ie wel trouwens.

Volgende week trouwens toch weer monteur bellen, onze Wp maakt toch weer een bak herrie. Klopt iets niet. Zal ik ook naar die -99 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Kees_frl schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:18:
[...]

Bij mij staat die ook op -99 graden. Ontdooien/defrosts doet ie wel trouwens.

Volgende week trouwens toch weer monteur bellen, onze Wp maakt toch weer een bak herrie. Klopt iets niet. Zal ik ook naar die -99 vragen.
Hier ook op -99 Ben benieuwd wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:07:
@Proim De E op het blauwe display is een ecomodus, zie handleiding.
Je observatie dat het alleen onder de vier graden gebeurt + dat de warmtepomp geen aanvoertemperatuur doorkrijgt doet me vermoeden dat de fout ergens bij een bivalentie-instelling zit. Alsof het systeem een gasketel aan wil zetten die er niet is.
Wat zijn de instellingen bij VRC720->Installatieconfiguratie->Installatie onder Bivalentiepunt, Hybride manager etc?
[Afbeelding]
Van de eco zie ik iets dat eco-modus voor warm water is, zal wel OK zijn denk ik dan.

Dit zijn de instellingen rond bivalentie etc.: https://imgur.com/lI5zG2j
Ik had die ooit zelf al eens op -7 gezet voor verwarming, maar misschien staat die beter terug op 0...

Met nog wat verder te kijken in de binnenunit kwam ik ook dit tegen: https://imgur.com/Btdyy92 De handleiding zegt er niets over, of ik kijk er naast. Zou dit misschien te laag staan?

Edit: de nacht van 25-26 november weer hetzelfde fenomeen (nog niets aan instellingen veranderd, dus ook wel te verwachten). Alleen, nu heeft hij toch iets na 6u wel 'juist' de warmtevraag doorgegeven voor een van de circuits en is de WP gewoon aangegaan... https://imgur.com/a/oblZ0eM Het lijkt dat hij rond 3u15 nog eens wou aangaan, maar na ~5 min reeds weer gestopt. Dat lijkt mij ook wat vreemd. Daarna dus tot iets na 6u het gedrag van de circulatiepompen die aangaan en het gegeven probleem.
De grafiek is het totale elektriciteitsverbruik, maar er was niets anders bezig dus het verloop is gewoon de WP.

[ Voor 20% gewijzigd door Proim op 26-11-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
De grafiek lijkt niet duidelijk te zijn voor lage temperaturen. Mijn stooklijn staat op 0,1 en de buitentemperatuur is nu 4,625 C. Mijn unit stelt de gewenste aanvoertemp in op 24,8 C. Kamerbijschakeling is inactief. Lijkt het goed te zijn?

PS: Ik heb een betere grafiek gevonden. Lijkt precies goed te zijn. Het lijkt erop dat de gewenste kamertemperatuur altijd een effect heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuX51yoyO-VQVkHEvF189fD0dTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8lZaMtOeIdzMAzGkl7855syp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door bilalhp op 25-11-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
PentaClover schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb een 125/5 (Split versie dus), die heb ik nog nooit onder de 39.9% gezien.
@PentaClover @aj_vdw Allereerst, de weergave hier is verkeerd. Dit is eigenlijk geen procent. Dit is Hz of rps (Toeren per seconde). Voor mijn toestel is dit ook 29,9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bilalhp schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:25:
[...]
@PentaClover @aj_vdw Allereerst, de weergave hier is verkeerd. Dit is eigenlijk geen procent. Dit is Hz of rps (Toeren per seconde). Voor mijn toestel is dit ook 29,9.
Volgens mij hangt dat af van wat je uitleest, Ik lees de compressor modulation uit, die is 39.9 %, op het zelfde moment is de compressor speed 29.9 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:53
bilalhp schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:19:
[...]

De grafiek lijkt niet duidelijk te zijn voor lage temperaturen. Mijn stooklijn staat op 0,1 en de buitentemperatuur is nu 4,625 C. Mijn unit stelt de gewenste aanvoertemp in op 24,8 C. Kamerbijschakeling is inactief. Lijkt het goed te zijn?

PS: Ik heb een betere grafiek gevonden. Lijkt precies goed te zijn. Het lijkt erop dat de gewenste kamertemperatuur altijd een effect heeft.

[Afbeelding]
Deze grafiek is gebaseerd op een kamer wenstemp van 20gr. Als je de wens temp verhoogd of verlaagd schuif de volledige tabel mee.
Staat ook in de handleiding als voorbeeld.
Zie ook hier:
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 5% gewijzigd door Bart_Denon op 26-11-2023 12:26 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

aj_vdw schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:30:
Vraagje: Wat is de minimumwaarde voor modulatie van de Vaillant Arotherm warmtepomp (ik heb een125/6), daar kom ik niet lager dan 44%.
Ik heb ook een 125/6, in combinatie met radiatoren en een ontkoppelvat van 100 liter. Aanvoertemperatuur tussen de 32 en 55 graden ingesteld, waarbij ik zie dat de warmtepomp met dit weer niet boven de 32 graden gebruikt. Ik zie de modulatie dan zakken naar ong. 27 procent.

Stooklijn staat op 0,5 overigens.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-03 01:50
Hi all

Wij wonen nu ongeveer een 1,5 maand in onze nieuwbouw en we merken dat onze verbruik extreem hoog ligt per dag 50 -60 Kwh... beetje absurd..

De vraag is hoe kunnen we dit verlagen?

Background story:

De installateur had de gevraagde temperatuur ingesteld op 23 graden!!!! Dit was vreselijk te warm. We hebben dit terug gebracht naar 20 graden overdag en nachts 19,5 graad. Wij verwarmen onze nieuwbouw met enkel vloerverwarming op gelijkvloers 90m2 en 1ste verdiep 55m2 ( 2 circulaties met dezelfde settings).

Ik heb me ook eens verdiept in de instellingen en die waren precies nog standaard ingesteld:

Adaptieve stooklijn : uit
stooklijn : 0.6
Ta min : 18 graden
Ta max 45 graden
Binencompensatie : Compens.
SWW 55 graden

Dit heb ik vandaag onmiddelijk aangepast naar:
Adaptieve stooklijn : uit
stooklijn : 0.2
Ta min : 26 graden
Ta max 30 graden
Binencompensatie : Compens.
SWW 52 graden

Om jullie wat meer info te geven, hebben we het volgende in huis staan:
- L/W Vaillant Arothem Split 75/5
- Vaillant Arotherm binnenunit VWL77/5
- Boiler sanitair VIH 300l BR
- Drukvat SAN Pneumatex ADF 25 liter
- Drukvat CV Pneumatex SD 18 l CV
- Buffervat CV 45 liter
- regelaar VRC 700

Het kan ook zijn dat er iets mis is in de andere settings? Mss dat ik deze ook ff snel oplijst:
systeem - actueel dauwpunt : 9 graden
systeem - hybride manager : Bival p.
systeem - Bivalentiep. ver.: -2 graden
systeem - bivalentiep. WW: -7 graden
systeem - alternatiefpunt : uit
systeem - temp. noodbedrijf: 25 graden
systeem - energievoorziening ; koelen uit
systeem - aanv. CV-ketel voor : WW+verw
systeem - PV buffergeh. offset 10 K

configuratie systeemschema - systeemschema 8
config VR70 adr 1 : 1
MA VR70 adr. 1 : GEEN FUNC.

aanvullende module - Multifunction. uitg 2 : Circ. pomp
uitg. extra verw. : UIT

cv circ 1 + 2
binnencompensatie : compens
koelen mogelijk: Nee
systeem auto off : nacht

en foto van de setup

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kZ3cxKbcNgkxkhh597NHbvV15o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyXEAYfI3EVKRT4Aom6PMa9j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylBW_aZQxw9YFRvMVvBEAN2V-Ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYCxBTjsMwu915sIMMlQrTvU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zo te zien staat ie op vol vermogen te verwarmen. Wat betekent die E? Iets van Element..? Ben je per ongeluk op het element aan het verwarmen? Dat zou namelijk je verbruik verklaren.

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 26-11-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJones
Gramser schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:03:
Zo te zien staat ie op vol vermogen te verwarmen. Wat betekent die E? Iets van Element..? Ben je per ongeluk op het element aan het verwarmen? Dat zou namelijk je verbruik verklaren.
@Gramser De E betekent dat SWW in Eco mode draait. Niets om je ongerust over te maken dus.

@Cobro De energie dat in het display staat is de milieu opbrengst, niet de verbruikte elektrische energie. Dat is inclusief milieu opbrengst voor warm water. Dubbel check: welk energie (die 50-60 kWh) noemde je eerder?

Dat de WP op vol vermogen verwarmt is inderdaad opmerkelijk. Is deze foto van voordat je de instelling aangepast hebt, of daarna?
Je Bivalentiepunt staat met -2C heel hoog voor een volledig elektrische systeem. Dit betekent dat onder de -2C je elektrisch gaat bij verwarmen ipv met de WP. Dat kan gerust een stuk lager, want de split doet het ook nog bij -20C. Idem voor warm water (-15C).
Best kans dat je stooklijn nog lager kan, maar dat lijkt me nu nog wat te vroeg om te concluderen.

Lijkt me goed om bij te houden of je nu minder elektriciteit verbruikt na de wijziging. Anderen hier hebben wellicht nog meer tips. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@PeterJones zo, las ik dat even verkeerd..! Ik ken dat display ook niet…

Maar hoe zit het dan met die kW-statusbalk links? Want dat is bij mijn weten idd modulatieniveau. Of was er net een defrost gaande?

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 26-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
@Cobro alleen vloerverwarming? Dan van je thermostaat afblijven ;) Steeds elke dag veranderen heeft geen zin met dit soort verwarming eer dat je vloer bij de door jou ingestelde doel temp is zeg je weer dat hij moet afkoelen daar krijg je ook raar 'stook' gedrag van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
Gramser schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:30:
@PeterJones zo, las ik dat even verkeerd..! Ik ken dat display ook niet…

Maar hoe zit het dan met die kW-statusbalk links? Want dat is bij mijn weten idd modulatieniveau. Of was er net een defrost gaande?
De kW statusbalk links is het momentane vermogen inderdaad, en zoals we beide al vastgesteld hadden, is het bijzonder dat de WP op max vermogen draait. Even afwachten wat de reactie van @Cobro is, dit kan inderdaad een momentopname zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
@PeterJones Ah ik dacht dat het verbruik was op de display.. Kan ik het werkelijke verbruik dan zien op de display? Of is het enkel mogelijk via een p1 metertje aan te sluiten

Dit was een moment opname in de ochtend wanneer hij in dag modus gaat (8u00 tot 22u00 op 20 graden) (nachtmodus 19,5 graden). Elke ochtend of wanneer ik de pomp hoor aanslaan gaat die naar de max toe van het balkje. maar na een tijd wanneer hij niet moet verwarmen is het balkje leeg.

@Perkouw yes enkel vloerverwarming. beneden alle kamers en boven enkel de badkamer en hal en toilet. Ik heb de gevraagde temperatuur eenmalig veranderd tot ik zag dat hij te hoog stond op 23 graden. Eergisteren heb ik voor de eerste keer de settings aangepast inzake de min en max temperatuur en stooklijn.

Op aanraden van @PeterJones heb ik enkele minuten geleden de bivalentiep. voor ww en verwarmen beide naar -10 gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
Cobro schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:39:
@PeterJones Ah ik dacht dat het verbruik was op de display.. Kan ik het werkelijke verbruik dan zien op de display? Of is het enkel mogelijk via een p1 metertje aan te sluiten
Met een P1 meter kun je nooit het werkelijke verbruik van je WP zien, want die meet ook het verbruik van de rest van je huis en ook de PV-opbrengst is er dan al af.
Om je WP een beetje redelijk te kunnen monitoren wordt in de diverse WP-topics al jaren geadviseerd om achter de groep van je WP in de meterkast een eigen kWh-meter te (laten) monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
@Cobro dat scheelt al een slok op een borrel. Je kunt in het monitor menu de opgenomen energie en het rendement opvragen, apart voor verwarmen en warm water, afgelopen dag, afgelopen maand en het totaal. De linkerknop in het getoonde scherm geeft de milieu opbrengsten weer, in het menu (beide knoppen tegelijk, 2x als het backlight nog niet aan is) kun je in de rendementen ed vinden in het 'verkregen enrgie' menu. De getoonde waarden zijn niet heel nauwkeurig maar geven wel een goede indruk.
Dit was een moment opname in de ochtend wanneer hij in dag modus gaat (8u00 tot 22u00 op 20 graden) (nachtmodus 19,5 graden). Elke ochtend of wanneer ik de pomp hoor aanslaan gaat die naar de max toe van het balkje. maar na een tijd wanneer hij niet moet verwarmen is het balkje leeg.
Bij mij moduleert de WP helemaal terug naar zijn laagste vermogen, en dan lijkt het balkje leeg, maar is dat net niet. Dan hoor ik ook nog een zacht gesis (van het hoge druk circuit?). Zolang het 'hekje' getoond wordt, loopt de pomp. Bij het kraantje wordt er warm water gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door PeterJones op 26-11-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij is dat hekje een vlammetje. Heb je een warmtepomp, tonen ze nog steeds een verbrandingsicoontje 😄

Ik ben mijn experimentje met nachtverlaging gestopt. In de nacht werkt het logischerwijs prima, maar wanneer de warmtepomp dan weer aan de bak moet als de nachtverlaging voorbij is, doet hij dat veel te onrustig met een veel te hoog vermogen. Met een hoger verbruik tot gevolg.

Vandaag was natuurlijk wel weer een bijzonder dagje, met vanochtend lage temperaturen rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid. Maar je kunt precies zien wanneer ik de nachtverlaging weer heb uitgezet (en ook wanneer hij uit de nachtverlaging kwam):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Loj8Lqffc60yKBmz2a0feoqXBlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NzZVbu5bBAVTXxVFvVfG6rQZ.png?f=fotoalbum_large

En sinds einde ochtend draait hij mooi op wat ik denk dat bijna het laagste modulatieniveau is, zo’n 400-420W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobro
Check!

Bijkomende vraag:
Bij CV circul. 1 en 2 zie ik 'Binnencompensatie' staan. Moet dit mss op Thermom. staan of gewoon op de stand 'compens.'? Geen idee wat dit doet.. of eventueel de stand 'uit'maar dat denk ik niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
@Cobro Je gebruikt wat andere termen dan ik hier voorbij zie komen, want “binnencompensatie” is hier eigenlijk een keuzemenuutje tussen 3 standen (ik heb een full electric monoblock):

- inactief
- actief
- uitgebreid

Bij de eerste draait de warmtepomp puur op de buitentemperatuur, en maakt water zo warm als de door de gebruiker ingestelde stooklijn vraagt bij die buitentemperatuur. De warmtepomp schakelt nooit uit, en de kamerthermostaat speelt eigenlijk geen rol.

Bij uitgebreid zal de warmtepomp uitschakelen als de wenstemperatuur op de kamerthermostaat is bereikt.

Bij actief zit het er ergens tussenin: een verandering in wenstemperatuur op de thermostaat leidt tot een aanpassing in stooklijn wat dus iets doet met de temperatuur in huis. Ook hier slaat de warmtepomp nooit af.

Bij alledrie speelt de stooklijn natuurlijk een rol, omdat die samen met de buitentemperatuur de gevraagde aanvoertemperatuur bepaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 26-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
Question Mark schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:31:
[...]

Ik heb ook een 125/6, in combinatie met radiatoren en een ontkoppelvat van 100 liter. Aanvoertemperatuur tussen de 32 en 55 graden ingesteld, waarbij ik zie dat de warmtepomp met dit weer niet boven de 32 graden gebruikt. Ik zie de modulatie dan zakken naar ong. 27 procent.

Stooklijn staat op 0,5 overigens.
Welke parameter lees je uit als modulatie? Ik gebruik ebusd hmu CompUtilizationPower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik gebruik hmu.messages.State.fields.0.value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Proim schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:31:
[...]

Van de eco zie ik iets dat eco-modus voor warm water is, zal wel OK zijn denk ik dan.

Dit zijn de instellingen rond bivalentie etc.: https://imgur.com/lI5zG2j
Ik had die ooit zelf al eens op -7 gezet voor verwarming, maar misschien staat die beter terug op 0...

Met nog wat verder te kijken in de binnenunit kwam ik ook dit tegen: https://imgur.com/Btdyy92 De handleiding zegt er niets over, of ik kijk er naast. Zou dit misschien te laag staan?

Edit: de nacht van 25-26 november weer hetzelfde fenomeen (nog niets aan instellingen veranderd, dus ook wel te verwachten). Alleen, nu heeft hij toch iets na 6u wel 'juist' de warmtevraag doorgegeven voor een van de circuits en is de WP gewoon aangegaan... https://imgur.com/a/oblZ0eM Het lijkt dat hij rond 3u15 nog eens wou aangaan, maar na ~5 min reeds weer gestopt. Dat lijkt mij ook wat vreemd. Daarna dus tot iets na 6u het gedrag van de circulatiepompen die aangaan en het gegeven probleem.
De grafiek is het totale elektriciteitsverbruik, maar er was niets anders bezig dus het verloop is gewoon de WP.
Voor we de nacht ingingen van 26-27 heb ik bivalentiepunt voor verwarming en WW beiden op -10 gezet na hier ergens in een comment te lezen dat dat prima zou zijn. Het fenomeen heeft zicht voorlopig niet voorgedaan en het was volgens mij wel minder dan 4 graden vannacht... Ik blijf het wel heel vreemd vinden. Als het opnieuw gebeurd ga ik toch de installateur eens contacteren, tenzij iemand hier nog iets weet...

Nu een 2e punt. We hebben hier 2 circulatiepompen, 2 circuits, 2 zones. Eentje voor gelijkvloers, eentje voor verdieping. Ik merk dat het vaker nodig is dat de verwarming aangaat voor de verdieping, maar dan heeft hij maar een beperkte oppervlakte om warmte af te geven met pendelgedrag tot gevolg. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat wanneer het op de verdieping nodig is (volgens thermostaat en compensatie op 'uitgebreid'), hij ook het circuit/zone op het gelijkvloers aanzet? Mijn idee is dat hij dan meer oppervlakte heeft om het af te geven en er zo minder gependeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

aj_vdw schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:50:
[...]

Welke parameter lees je uit als modulatie? Ik gebruik ebusd hmu CompUtilizationPower
Ik kijk op de MEH97/6 zelf. Ik heb geen internet gateway, en mijn ebus adapter moet nog geleverd worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 15:14
Kan iemand mij vertellen waar ik aan moet voldoen om de subsidie aan te vragen?

Hoe moet de factuur eruit zien en welke documenten moet ik aanleveren?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Kevaani schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:41:

Alvast bedankt.
Wat heb je zelf al uitgezocht? De Tweakers subsidie helpdesk houdt net even pauze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Kevaani schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:41:

Alvast bedankt.
Wanneer je op het linkje klikt voor de aanvraag staat het er precies, account hoeft niet en kunt de aanvraag gewoon afsluiten :)

edit ; excuses ik was even in verwarring met de cashback actie! bovenstaande geldt voor die cashback actie, niet voor de 'reguliere' subsidie.

[ Voor 14% gewijzigd door Kees_frl op 27-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
Gramser schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:02:
[...]

Wat heb je zelf al uitgezocht? De Tweakers subsidie helpdesk houdt net even pauze.
Ik weet wat ik terug kan krijgen en inmiddels ook dat er een cashback actie van Vaillant zelf is.

Factuur met inbedrijfname en bewijs van betaling.

Echter, stuk “zwart” wordt lastig met factuur en bewijs van betaling. Dus kan ik zelf een factuur samenstellen met mij installateur. Vandaar mijn vraag. Heb betaald via svn(lening) en een stuk zelf en nog een stuk zwart.

Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tsja, als je dat zo wil, is het aan jou en je installateur om uit te zoeken hoe je dat dan uitvogelt. RVO is duidelijk in wat er aangeleverd moet worden. Cashback Vaillant lijkt me irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevaani
Oke, dank je👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
Ik heb aangeleverd bij RVO:
- Systeemontwerp tekening (systeem 8 )
- Foto van de geinstalleerde warmtepomp
- Factuur van enkel de warmtepomp (zonder installatiemateriaal, hydraulische unit, drukvat, buffervat , boiler).
- Factuur van inbedrijfstellen door installateur.
- Inbedrijfstellingsrapport ondertekend door installateur.

Subsidie is zonder verdere vragen verstrekt.

[ Voor 3% gewijzigd door aj_vdw op 27-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 16:37
Hieronder het gedrag van mijn 55/6 van de afgelopen 3 dagen. Draait 1 a 2 keer per dag redelijke constante blokken van meerdere uren. Maar met name bij het opstarten in de ochtend enkele pieken. Gisterenavond ook wat aan/uit gedrag. Wat zou jullie advies zijn om het nog wat meer constant te krijgen? Het wordt prima warm in huis. Alleen radiatoren met stooklijn 0,5 en binnenhuis compensatie op uitgebreid. Nachtverlaging van 1 graad. Buffervat 45l parallel. Ik heb de thermostaat al eens op actief geprobeerd maar dan wordt het al snel te warm in de huiskamer, was wel met een wat hogeren buitentemperatuur. Stooklijn nog wat verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPQZ8igFldD-rrHbUWKZPvKhwzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzFk645GWe29fbxQqxiIxoON.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Thermostaat op actief of inactief en stooklijn inderdaad wat lager voor een rustiger gedrag. Wat is nu je minimale aanvoertemperatuur? Misschien nachtverlaging eens uitzetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 28-11-2023 09:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Switek je screenshot laat toch gewoon prima gedrag zien?
De helft van de pieken zijn defrosts. Die wil je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Proton_ Ik zie de pieken oplopen tot iets van 2500W... bij de mijne pakt een defrost niet meer dan zo'n 1300-1500W. Is dat ook nog temperatuur/situatie-afhankelijk? Ik heb in feite ook een 55/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 16:37
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:29:
@Switek je screenshot laat toch gewoon prima gedrag zien?
De helft van de pieken zijn defrosts. Die wil je.
Ik ben zeker ook niet ontevreden. Misschien nog wat puntjes op de i. Hoe zie je trouwens dat dat defrost zijn? Omdat het vermogen niet helemaal naar 0 gaat en gelijk weer hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Switek Mja, misschien vertekent de grafiek iets, ik denk dat als je een run van 06:00 tot 16:00 kunt hebben dat de stooklijn al aardig goed staat.
Met een parallelbuffervat heb je minder systeeminhoud dan ik, dat verklaart misschien ook wat onrust. Na een defrost is dat hele vat tien graden kouder, dus de regeling moet weer hard aan de bak.
Voor verder tunen zou je naar de warmtepomp in/uit en afgifte in/uit temperaturen moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-08-2024
Wij hebben een nieuwbouw hoekwoning 148m2 en ook een Vaillant arotherm monobloc 5 en een unitower monobloc al electric.

We wonen hier nu ongeveer een jaar en het stroomverbruik valt me een beetje tegen. Ik vraag me af of het verbruik dat wij hebben normaal lijkt.

Afgelopen weken hebben we alleen beneden de vloerverwarming aangehad op 19 - 19.5 graden.

Ons verbruik van november tot nu toe (uitgelezen via HomeWizard Energy app - dus omvat alle stroomverbruik van het gehele huis) komt tot nu toe uit op 489 kWh. Ter vergelijking in de maand september was dit 336 kWh en we hadden denk ik vergelijkbaar verbruik van andere apparaten in die periode. Ik zag dat sommigen hier op het forum specifiek van de warmtepomp het verbruik delen in een gegeven maand, maar ik weet niet hoe ik dat kan uitlezen.

Doordat de verwarming alleen beneden aanstaat is het soms wel koud boven 16 - 17 graden (2e verdieping platdak). Maar we hebben het toch even een periode zo geprobeerd omdat we het idee hebben dat het verbruik erg hoog ligt.

Ik zie dat hier erg deskundige mensen zijn, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik erg weinig snap en weet van de technische termen.

Is er iemand hier die kan zeggen of dit verbruik veel/goed lijkt en als er andere tips zijn die ik makkelijk kan proberen (zonder dat het problemen met garantie/onderhoudscontract oplevert) dan zijn die van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Ter aanvulling op mijn vorige bericht. Gisteren hadden we een totaal verbruik van 30.7 kWh (uitgelezen via HomeWizard Energy app).

Ik schrok hier van omdat ik de verwarming maar op 19 graden had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@coisteri op de thermostaat en blauwe scherm van de binnenunit kan je een schatting van het verbruik van de warmtepomp uitlezen, maar als je het echt wil weten ontkom je niet aan een tussenmeter.
Om te weten of je verbruik een beetje in orde is, is het ook belangrijk te weten wat je stooklijn en aanvoertemperatuur is en hoe je afgiftesysteem in elkaar zit (foto?)

Aangenomen dat je september nog niet stookte en november wel, dan kom je op 153 kWh voor de warmtepomp. Dat is niet schokkend veel maar kan misschien wel minder, ik zit op 136 kWh tot zover (130m², bj2018) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:26:
@coisteri op de thermostaat en blauwe scherm van de binnenunit kan je een schatting van het verbruik van de warmtepomp uitlezen, maar als je het echt wil weten ontkom je niet aan een tussenmeter.
Om te weten of je verbruik een beetje in orde is, is het ook belangrijk te weten wat je stooklijn en aanvoertemperatuur is en hoe je afgiftesysteem in elkaar zit (foto?)

Aangenomen dat je september nog niet stookte en november wel, dan kom je op 153 kWh voor de warmtepomp. Dat is niet schokkend veel maar kan misschien wel minder, ik zit op 136 kWh tot zover (130m², bj2018) :)
Bedankt voor je bericht!

Hoe zou ik de stooklijn kunnen uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Sinds twee maanden is hier mijn oude stalen mengverdeler met pomp vervangen door een kunststof pomploos exemplaar.

De thermostaat staat net als vorige jaren op 19 graden.

Ik had gehoopt dat de nieuwe verdeler er aan bij zou dragen dat er beter/meer temperatuur in de vloer komt (dat is ook zo), maar ik had ook gehoopt dat ik wat meer, langere runs zou zien op minder vermogen. Dat zie ik niet. Dit jaar is het vrijwel altijd: flinke pieken rond 2000watt, en daarna niks.

Daarom heb ik de stooklijn aangepast naar 0.2 (was vorig jaar 0.3 - 0.4). Maar dat lijkt niet te helpen.
Nachtverlaging of ecomodus staan uit.

Hieronder het plaatje van vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mczh4y7FvNDA-jfWA7MtzFKqks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxqvglGhaWJ6UKMSr8o3lZEz.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een plaatje van een jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6OrnYB_wmFPaLkAooq3PKCrvbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyzpnViyveNBL3TglClQGOPo.png?f=fotoalbum_large

Lees is de plaatjes verkeerd?
Kan ik nog wat anders afstellen?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Heintje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:39:
Sinds twee maanden is hier mijn oude stalen mengverdeler met pomp vervangen door een kunststof pomploos exemplaar.

Ik had gehoopt dat de nieuwe verdeler er aan bij zou dragen dat er beter/meer temperatuur in de vloer komt (dat is ook zo), maar ik had ook gehoopt dat ik wat meer, langere runs zou zien op minder vermogen. Dat zie ik niet. Dit jaar is het vrijwel altijd: flinke pieken rond 2000watt, en daarna niks.

Daarom heb ik de stooklijn aangepast naar 0.2 (was vorig jaar 0.3 - 0.4). Maar dat lijkt niet te helpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Wat heb je als min en max temperatuur staan bij die stooklijn?
  • Hoe ziet je vloerverwarming er uit? hoh en m2?
  • ben je al tijdje aan het stoken of de WP net aangezet? ik heb voor het eerst vloerverwarming en een WP maar zie een heel verschil nu die al een week draait en de eerste dag toen deze aanstond
nachtverlaging heb ik bij onze nieuwbouwwoning ook uit, overdag soms nog kouder hier in Leeuwarden!

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 28-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Kees_frl schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:47:
[...]
  • Wat heb je als min en max temperatuur staan bij die stooklijn?
  • Hoe ziet je vloerverwarming er uit? hoh en m2?
  • ben je al tijdje aan het stoken of de WP net aangezet? ik heb voor het eerst vloerverwarming en een WP maar zie een heel verschil nu die al een week draait en de eerste dag toen deze aanstond
nachtverlaging heb ik bij onze nieuwbouwwoning ook uit, overdag soms nog kouder hier in Leeuwarden!
1. 15-35 graden
2. Onbekend. Slangen zijn 14x2.
3. Hij staat al een tijd aan. Het werkt goed, maar dus piekerig.

Installatie staat in de handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@coisteri zie daarvoor de handleiding van je thermostaat (700/720/draadloos), de pdf op de site vind ik fijner doorzoekbaar dan een papieren kopie.

@Heintje stooklijn kan nog lager, zo te zien :) Hij kan nog drie uur pauze houden.
Misschien staat adaptieve stooklijn aan?
Maar de defrosts vertekenen waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
Heintje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of je met de oude verdeler ook last van ruis had. Ik heb dit vooral met defrost dan maakt de leiding/verdeler een hoop herrie 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
benolski schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik ben benieuwd of je met de oude verdeler ook last van ruis had. Ik heb dit vooral met defrost dan maakt de leiding/verdeler een hoop herrie 😬
Ja. Ik had veel last van ruis, ook zonder de defrosts. Daar ben ik nu van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
[b]Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:20

@Heintje stooklijn kan nog lager, zo te zien :) Hij kan nog drie uur pauze houden.
Dat zijn wel erg veel defrosts dan. Maar het is erg vochtig weer natuurlijk.
Ik vind het wel spannend om de stooklijn nog lager te zetten. Is bijna niet realistisch zou je denken in een huis zonder vloerisolatie...
Maar als ik je reactie goed lees en nog eens kijk naar de foto die ik plaatste: er zitten inderdaad hele periodes van 1000-1500watt tussen. De defrosts vertekenen het beeld sterk.

[ Voor 15% gewijzigd door Heintje op 28-11-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Heintje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:50:
[...]

Dat zijn wel erg veel defrosts dan. Maar het is erg vochtig weer natuurlijk.
Ik vind het wel spannend om de stooklijn nog lager te zetten. Is bijna niet realistisch zou je denken in een huis zonder vloerisolatie...
Maar als ik je reactie goed lees en nog eens kijk naar de foto die ik plaatste: er zitten inderdaad hele periodes van 1000-1500watt tussen. De defrosts vertekenen het beeld sterk.
welke Ta probeert de WP nu te leveren? Je zou ook op stooklijn 0,2 kunnen blijven maar max temperatuur iets lager zetten dan wat de WP nu probeer te leveren.

ik werk momenteel met de tip van @Proton_ :) waarbij ik de wenstemperatuur op 24 graden heb staan met stooklijn 0,2 en max temperatuur ta 26 graden. Vandaag zon en met grote ramen op oost en zuid knalt de temperatuur naar 23,5 maar daalt ook weer en wil dat de vloer temperatuur stabiel blijft.

Twee defrosts vannacht.

Dit kan omdat de WTW nog niet is geïnstalleerd en ventilatie verlies dus beperkt tot nul is nu. (we wonen er nog niet, want o.a geen ventilatie ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:20:
@coisteri zie daarvoor de handleiding van je thermostaat (700/720/draadloos), de pdf op de site vind ik fijner doorzoekbaar dan een papieren kopie.

Ah het is mij volgens mij gelukt de stooklijn uit te lezen via de sensocomfort.

Soort circuit: verwarmen
Status: uit
Gew. Aanvoertemparatuur: 0 c
BT- uitschakelgrens: 21 c
Stooklijn 0.35
Min gew aanvoertemp: 18 c
Max gew aanvoertemp: 40 c
Nachtmodus: normaal
Binnentemp comp: inactief
Koelen mogelijk: ja
Min gew aanvoertemp koelen: 20 c
Status pomp: uit

Ook zag ik een scherm met verbruik en milieu opbrengst

Installatie
Actuele maand: 282kWh
Laatste maand: 190kWh
Actueel jaar: 2568kWh

Milieu opbrengst
Actuele maand: 511kWh
Laatste maand: 276kWh
Actueel jaar: 3987kWh

Ik heb geen idee wat het allemaal betekend. Is dit voldoende info om iets te kunnen zeggen over of het verkeerd geconfigureerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Toevoeging vorig bericht:

Temperatuur is dus alleen beneden afgelopen maand 19 - 19.5 . Verdiepingen boven bijna geen vloerverwarming aan gehad

Beneden hebben we achterpui vol glas en gericht op zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@coisteri Ik zie een stooklijn van 0,35 en een installatie die deze maand tot nu toe 282kWh heeft verbruikt. Zonder wat meer te weten over hoe groot je appartement is, neig ik ernaar te denken dat dit verbruik wel meevalt. En als je nu de milieuopbrengst deelt door je verbruik, en je telt er 1 bij op, weet je je COP. Dat zal bij jou ook warmwaterbereiding inhouden vermoed ik. Maar dan kom ik op een COP van 2,81 deze maand - e dat is dan wel weer erg weinig.

Ik vind het overigens niet een schrikbarend dagverbruik hoor. In mijn vrijstaande jaren '30 woning met een stuk minder oppervlak dan het jouwe heb ik (toevallig) ook 282kWh verbruik van alleen mijn 55/6 deze maand, en gisteren een verbruik van 13,2kWh (ik heb een kWh-meter binnen de HomeWizard-omgeving). Mijn woning zal een stuk minder geisoleerd zijn dan de jouwe, en mijn COP zal ergens tussen de 4 en de 5 liggen (kan ik op afstand niet nagaan).

[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 28-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
@coisteri Ik zie een stooklijn van 0,35 en een installatie die deze maand tot nu toe 282kWh heeft verbruikt. Zonder wat meer te weten over hoe groot je appartement is, neig ik ernaar te denken dat dit verbruik wel meevalt. En als je nu de milieuopbrengst deelt door je verbruik, en je telt er 1 bij op, weet je je COP. Dat zal bij jou ook warmwaterbereiding inhouden vermoed ik. Maar dan kom ik op een COP van 2,81 deze maand - e dat is dan wel weer erg weinig.

Ik vind het overigens niet een schrikbarend dagverbruik hoor. In mijn vrijstaande jaren '30 woning met een stuk minder oppervlak dan het jouwe heb ik (toevallig) ook 282kWh verbruik van alleen mijn 55/6 deze maand, en gisteren een verbruik van 13,2kWh (ik heb een kWh-meter binnen de HomeWizard-omgeving). Mijn woning zal een stuk minder geisoleerd zijn dan de jouwe, en mijn COP zal ergens tussen de 4 en de 5 liggen (kan ik op afstand niet nagaan).
Het betreft een hoekwoning van circa 148m2 (nieuwbouw 2021). Ja het zowel vloerverwarming als warm water voor de kraan.

19 c is ook wel erg laag. Zeker als deze alleen beneden aan staat afgelopen maand. Hoe hoog heb je jouw thermostaat staan? En is dat op alle verdiepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
coisteri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:39:
[...]

Het betreft een hoekwoning van circa 148m2 (nieuwbouw 2021). Ja het zowel vloerverwarming als warm water voor de kraan.

19 c is ook wel erg laag. Zeker als deze alleen beneden aan staat afgelopen maand. Hoe hoog heb je jouw thermostaat staan? En is dat op alle verdiepingen?
Het heeft echt weinig zin om jouw en mijn situatie te gaan vergelijken als het gaat om type woning, maar feit is dat je COP wel laag is. Dus ik heb het vermoeden dat dat (veel) beter moet kunnen. Maar misschien vertekent de warmwaterbereiding iets: op hoeveel graden saat die ingesteld en wordt daar misschien nog een elektrisch element voor ingezet?

Onze thermostaat staat overigens ook op 19 graden, en de bovenverdieping doet daarbij niet mee. Behalve de badkamer, die draait mee op de lage aanvoertemperatuur van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@coisteri Heb je mengverdelers voor de vloerverwarming? Buffervat?
Omdat je geen binnentemperatuur-compensatie hebt, verwacht ik met deze parameters dat het veel warmer dan 19 graden is geweest. Of je hebt zoneregeling/naregeling en die verstiert de boel, daar is al veel over geschreven.

BT-uitschakeltemperatuur van 21 graden is ook bijzonder hoog, als het buiten 17 graden is hoef je echt niet meer te stoken.

Met homewizard kan je vast een mooi grafiekje an de laatste 12 uur met 1 minuut resolutie boven water toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:53:
[...]

Het heeft echt weinig zin om jouw en mijn situatie te gaan vergelijken als het gaat om type woning, maar feit is dat je COP wel laag is. Dus ik heb het vermoeden dat dat (veel) beter moet kunnen. Maar misschien vertekent de warmwaterbereiding iets: op hoeveel graden saat die ingesteld en wordt daar misschien nog een elektrisch element voor ingezet?

Onze thermostaat staat overigens ook op 19 graden, en de bovenverdieping doet daarbij niet mee. Behalve de badkamer, die draait mee op de lage aanvoertemperatuur van de vloerverwarming.
Vaillant sensocomfort zegt

Actuele temperaturen

Zone 1: 19c
Warmwatertemperatuur: 52c

We hebben een buffervat van vaillant
Lijkt op deze https://www.saniheat.nl/p...r-met-isolatie-0010034126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:20:
@coisteri Heb je mengverdelers voor de vloerverwarming? Buffervat?
Omdat je geen binnentemperatuur-compensatie hebt, verwacht ik met deze parameters dat het veel warmer dan 19 graden is geweest. Of je hebt zoneregeling/naregeling en die verstiert de boel, daar is al veel over geschreven.

BT-uitschakeltemperatuur van 21 graden is ook bijzonder hoog, als het buiten 17 graden is hoef je echt niet meer te stoken.

Met homewizard kan je vast een mooi grafiekje an de laatste 12 uur met 1 minuut resolutie boven water toveren.
Wat houd zonregeling/naregeling in?

Dit is de grafiek van gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4QUc1zFB_TbqtElfbZSFQemljQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lloPc7NAQejJScgrwoNOAHZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coisteri
Ja we hebben mengverdelers 1 per etage
Pagina: 1 ... 102 ... 169 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic