@Kaspers op de as-afsnede staat van je 20 novemver 13.33 post staat 'power consumption household' (op de laatste 'total power consumption'). Daarom vraag ik een misschien domme vraag (om je wellicht te helpen): weet je zeker dat de piek in power consumption van je WP is en niet van een ander apparaat?
@Kaspers Je zou de CSV files in mijn repository kunnen gebruiken, deze zijn met hulp van anderen samengesteld uit allerlei pull requests en comments op de repository van John.Kaspers schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:33:
Out of de box lijkt het aardig te werken. MQTT topic worden netjes uitgelezen in home-assistant. Maar ik merk dat in het 'hmu' topic de meest acuele gegevens staan. In het topic '700' lopen de gegevens voor m'n gevoel achter, qua tijd.
Terecht punt @PeterJones. Dit is inderdaad het totale verbruik van de woning, gemeten met clamps op de 3 fasen in de meterkast. De pieken komen echter *exact* overeen met het stijgen van de flow temperatuur, zie:PeterJones schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:48:
@Kaspers op de as-afsnede staat van je 20 novemver 13.33 post staat 'power consumption household' (op de laatste 'total power consumption'). Daarom vraag ik een misschien domme vraag (om je wellicht te helpen): weet je zeker dat de piek in power consumption van je WP is en niet van een ander apparaat?
/f/image/aeGQTilxucI9ecwUltZQC9zx.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de derde keer inmiddels. Ik zal zo eens kijken of ik iets geks kan vinden in de bivalentiepunten voor SWW of de verwarming. En dit topic eens doorspitten voor wat betreft triggers op het elektrisch element, misschien dat ik daar nog iets uit haal. Als ik kan voorkomen dat dit 3 keer op een dag gebeurt, gaat me dat aardig wat energie schelen schat ik zo in.
Dank. Laat ik die eens pullenPeterJones schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:53:
[...]
@Kaspers Je zou de CSV files in mijn repository kunnen gebruiken, deze zijn met hulp van anderen samengesteld uit allerlei pull requests en comments op de repository van John.
Dan lijk ik inderdaad meer informatie binnen te krijgen. Kloppen deze aannames:PeterJones schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:53:
[...]
@Kaspers Je zou de CSV files in mijn repository kunnen gebruiken, deze zijn met hulp van anderen samengesteld uit allerlei pull requests en comments op de repository van John.
HMU: Controller van de buitenunit
720: De weersafhankelijke thermostaat (VRC700)
VWZIO: De hydraulische module in de uniTOWER plus
Dat klopt als een bus. Succes.Kaspers schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:33:
[...]
Dan lijk ik inderdaad meer informatie binnen te krijgen. Kloppen deze aannames:
HMU: Controller van de buitenunit
720: De weersafhankelijke thermostaat (VRC700)
VWZIO: De hydraulische module in de uniTOWER plus
Kaspers schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:06:
[...]
@Kaspers Inderdaad, die vallen opmerkelijk samen. De volgende VWZIO registers zouden informatie moeten geven over het electrische verwarmingselement:
ImmersionHeaterStarts
RunningHoursImmersionHeater
TotalEnergyUsageImmersionHeater
ImmersionHeaterPower
ImmersionHeaterTemp
Hopelijk biedt je dat meer inzicht.
@PeterJones, dank voor de juiste richting. Ik ben inmiddeld wat wijzer. Het staat in ieder geval vast dat het heeft te maken met het elektrisch element:
/f/image/r3HvnlT2laV7QH1IngicuoGQ.png?f=fotoalbum_large)
Op elk moment dat ik dat hoge verbruik contstateer, staat 'hmu_setmode_hcmode' op "3" en dit zegt iets over het element, volgens deze site. Daar staat vermeld:
Dus heeft het te maken met het bijstoken van het boilervat in de arotherm. Morgen eens kijken hoe we die wat minder snel kunnen laten bijspringen.
/f/image/r3HvnlT2laV7QH1IngicuoGQ.png?f=fotoalbum_large)
Op elk moment dat ik dat hoge verbruik contstateer, staat 'hmu_setmode_hcmode' op "3" en dit zegt iets over het element, volgens deze site. Daar staat vermeld:
code:
1
2
3
4
| 0=cooling 1=auto or off 2=heating 3=water |
Dus heeft het te maken met het bijstoken van het boilervat in de arotherm. Morgen eens kijken hoe we die wat minder snel kunnen laten bijspringen.
@Kaspers Je kan alleszins het max vermogen van het elektrisch element begrenzen. Staat standaard op 3 kW. Ik heb het verlaagd naar 1. Snel zat. Als je bij -20 in de problemen komt kan je het alsnog tijdelijk verhogen.
@Kaspers Kan dit een dagelijkse hot water run zijn? Maw is je warm water verbruik zodanig dat je boiler temperatuur al gezakt is onder je wens - hysterese waarde? Misschien deze temperatuur ook eens loggen? Hoe hoog staat je setpoint?
Bovenstaande laat de hot water run om 20h00 zien, de eerdere pieken waren rond 04h00. In welke deel/delen van de dag sta je hot water runs toe?
En als laatste, heb je in de VRC 'parallel loading' aangezet?
Bovenstaande laat de hot water run om 20h00 zien, de eerdere pieken waren rond 04h00. In welke deel/delen van de dag sta je hot water runs toe?
Mijn SensoApp laat opeens geen verbruiks/opbrengstgegevens meer zien, alleen actuele temperaturen en tijdsvak-instellingen. Is dat een bekend probleem en is daar wat aan te doen?
En waarom wordt bij nieuwe installaties uberhaupt nog die sensoApp gebruikt, ik lees al redelijk wat mensen die op myVaillant zitten.
Heeft mijn installateur de verkeerde aangeboden?
En waarom wordt bij nieuwe installaties uberhaupt nog die sensoApp gebruikt, ik lees al redelijk wat mensen die op myVaillant zitten.
-'sin
Installateur heeft gereageerd op de F.820 storing, Vaillant zou met een software (firmware?) update komen.busscherski schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:05:
[...]
De oudere hebben het niet. Ik vermoed dat het iets is met de firmware.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
krijgt automatisch een update.Somethingsin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:25:
Mijn SensoApp laat opeens geen verbruiks/opbrengstgegevens meer zien, alleen actuele temperaturen en tijdsvak-instellingen. Is dat een bekend probleem en is daar wat aan te doen?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat wordt dan een printplaat wissel, de elektronica van Vaillant is niet te updaten. Stomme fout van ze.Tweeke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:54:
[...]
Installateur heeft gereageerd op de F.820 storing, Vaillant zou met een software (firmware?) update komen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dat is inderdaad erg jammer, dan is het altijd maar afwachten welke software versie je ontvangt.ds23man schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:10:
[...]
Dat wordt dan een printplaat wissel, de elektronica van Vaillant is niet te updaten. Stomme fout van ze.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Misschien denk ik te ver vooruit, maar wat gebeurt er als je een niet-Plus variant hebt, en de R410A wordt na 2030 schaars door de uitfasering, is er al ervaring met eventuele alternatieven en de Arotherm units?
Ik zie overigens dat bijvullen na 2030 nog wel toegestaan blijt:
https://www.pct.nl/consequenties-uitfasering
@Proton_ misschien een idee bij de TS te vermelden dat het koelmiddel na 2030 wordt uitgefaseerd?
/f/image/RQ5ohLXUFEqLsngKUxi8Yi18.png?f=fotoalbum_large)
@Proton_ misschien een idee bij de TS te vermelden dat het koelmiddel na 2030 wordt uitgefaseerd?
/f/image/RQ5ohLXUFEqLsngKUxi8Yi18.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t1lTxB9iZK9x477loDPWhVyi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door scarfoot op 21-11-2023 15:42 ]
Zou het niet zo zijn dat de beschikbaarheid van R410a langer blijkt dan de technische of economische levensduur van (residentiële) R410a-machines die nu nieuw worden uitgeleverd?scarfoot schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:36:
Misschien denk ik te ver vooruit, maar wat gebeurt er als je een niet-Plus variant hebt, en de R410A wordt na 2030 schaars door de uitfasering, is er al ervaring met eventuele alternatieven en de Arotherm units?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hangt natuurlijk ook een beetje van de vraag af, maar het aanbod wordt tegen die drastisch (80% zo ik lees) verminderd waardoor de prijs enorm zal gaan stijgen. beetje zelfremmend effect, leveranciers gaan dan vanzelf stoppen met dat spul.Gramser schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:18:
[...]
Zou het niet zo zijn dat de beschikbaarheid van R410a langer blijkt dan de technische of economische levensduur van (residentiële) R410a-machines die nu nieuw worden uitgeleverd?
Maar ik heb geen enkel idee hoe vaak units bijgevuld dienen te worden, enkel bij lekkage? of ook bij regulier onderhoud?
[ Voor 10% gewijzigd door scarfoot op 21-11-2023 16:42 ]
Hoe vaak moet een monoblock gedurende zijn levensduur eigenlijk worden bijgevuld? In principe is het toch (defecten daargelaten) een gesloten systeem?
Hier stond een dode link.
Niet, volgens mij.strandbal schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:44:
Hoe vaak moet een monoblock gedurende zijn levensduur eigenlijk worden bijgevuld? In principe is het toch (defecten daargelaten) een gesloten systeem?
Had ik ook maar is net weer zichtbaar op de sensopappSomethingsin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:25:
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Bij de plus variant zal dit thema waarschijnlijk niet spelen, daar zit propaan in. de split (niet-plus) versie bevat R410A, die gaat over een aantal jaren uitgefaseerd worden, zie link hierboven.strandbal schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:44:
Maar ik ben wel benieuwd of er bij onderhoud überhaupt iets mee gedaan wordt als er geen sprake is van hoog/hoger verbruik. Ik vermoed nl dat er helemaal geen signalering is op verlies van koelmiddel. Vervuiling lijkt me ook uitgesloten. Maar ik sluit niet uit dat er altijd iets ontsnapt, zelfs vaste stoffen zijn niet per definitie gasdicht op moleculair niveau
[ Voor 8% gewijzigd door scarfoot op 21-11-2023 17:25 ]
Als het goed is ontsnapt er niets en hoeft het nooit bijgevuld te worden. Het koudemiddel circuit behoort hermetisch dicht te zijn.scarfoot schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:23:
[...]
Bij de plus variant zal dit thema waarschijnlijk niet spelen, daar zit propaan in. de split (niet-plus) versie bevat R410A, die gaat over een aantal jaren uitgefaseerd worden, zie link hierboven.
Maar ik ben wel benieuwd of er bij onderhoud überhaupt iets mee gedaan wordt als er geen sprake is van hoog/hoger verbruik. Ik vermoed nl dat er helemaal geen signalering is op verlies van koelmiddel. Vervuiling lijkt me ook uitgesloten. Maar ik sluit niet uit dat er altijd iets ontsnapt, zelfs vaste stoffen zijn niet per definitie gasdicht op moleculair niveau
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Signalering op verlies van koudemiddel is erg lastig, immers als de hoeveelheid vermindert blijft de druk hetzelfde, er verdampt gewoon wat tot de boel weer in evenwicht is. Uiteindelijk is er te weinig om het volledige vermogen te laten condenseren en dat merk je alleen 'op tijd' met goede monitoring en een opmerkzame blik. Uiteindelijk keldert de COP, wordt het huis niet meer warm en dan krijg je lagedrukstoringen.
Ik verwacht dat de voorrij/arbeidskosten gedurende de levensduur duurder zullen zijn dan bijvullen. Immers het meeste koudemiddel zal gerecycled worden, nieuwe producten lopen al terug ten faveure van R32 dus een beperking in productie komt niet zo hard aan.
De kans op lekkage is bij een split gevoelsmatig wel groter dan bij een monoblock. De GWP van de R410a die dan vrijkomt komt ongeveer overeen met een jaar of twee gas stoken. Jammer (en vermijdbaar), maar op zich wel te overzien.
Ik verwacht dat de voorrij/arbeidskosten gedurende de levensduur duurder zullen zijn dan bijvullen. Immers het meeste koudemiddel zal gerecycled worden, nieuwe producten lopen al terug ten faveure van R32 dus een beperking in productie komt niet zo hard aan.
De kans op lekkage is bij een split gevoelsmatig wel groter dan bij een monoblock. De GWP van de R410a die dan vrijkomt komt ongeveer overeen met een jaar of twee gas stoken. Jammer (en vermijdbaar), maar op zich wel te overzien.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Inderdaad, voordeel van een monoblock is dat alles binnen de behuizing zit en beschermt is, bij een split heb je de koppelingen aan de buitenunit, aan de binnen unit en als er een paar lastige bochten in het traject zaten waarschijnlijk ook nog meerdere delen leiding die onderweg aan elkaar gesoldeerd zijn met op elke locatie een risico dat het niet 100% goed gedaan is en het op termijn gaat lekken, zeker als de leidingen kunnen bewegen.Proton_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:52:
....
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
F.732 kwam toen er 600 gram van de 2400 gram uit gelekt wasProton_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:52:
Signalering op verlies van koudemiddel is erg lastig, immers als de hoeveelheid vermindert blijft de druk hetzelfde, er verdampt gewoon wat tot de boel weer in evenwicht is. Uiteindelijk is er te weinig om het volledige vermogen te laten condenseren en dat merk je alleen 'op tijd' met goede monitoring en een opmerkzame blik. Uiteindelijk keldert de COP, wordt het huis niet meer warm en dan krijg je lagedrukstoringen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Inmiddels hebben 4 van mijn laatste 5 plusjes F.820. Wordt wel opgelost. Ondertussen werkt alles nog gewoon.Tweeke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:54:
[...]
Installateur heeft gereageerd op de F.820 storing, Vaillant zou met een software (firmware?) update komen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Goedemorgen
Hoe kan het, dat als ik een maximale aanvoer temperatuur heb ingesteld van 33 graden. Het systeem daar overheen gaat?
:strip_exif()/f/image/GzGQgxqaG4dI2DxlnxEY6OTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai op
- Kamerbijschakeling; uitgebreid
- Stooklijn; adaptief
- Minimale temp 26 graden
- Maximale temp 33 graden
Zoals de afbeelding laat zich maakt hij er in dit geval zelf 34,3 graden van. Kan het zo zijn dat ik op ochtend brandwonden aan m'n voeten krijg (vloerverwarming) omdat het systeem toch maar doet wat hem goeddunkt? Waar zit de veiligheidsgrens?
Hoe kan het, dat als ik een maximale aanvoer temperatuur heb ingesteld van 33 graden. Het systeem daar overheen gaat?
:strip_exif()/f/image/GzGQgxqaG4dI2DxlnxEY6OTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai op
- Kamerbijschakeling; uitgebreid
- Stooklijn; adaptief
- Minimale temp 26 graden
- Maximale temp 33 graden
Zoals de afbeelding laat zich maakt hij er in dit geval zelf 34,3 graden van. Kan het zo zijn dat ik op ochtend brandwonden aan m'n voeten krijg (vloerverwarming) omdat het systeem toch maar doet wat hem goeddunkt? Waar zit de veiligheidsgrens?
Stooklijn adaptief? Volgens mij is er meerdere keren langsgekomen dat dat in NL geen goed idee is?
Bij mij is al 4 keer voorgekomen dat de thermostaat 'WP-regelunit meldt fout' weergeeft in 1 maand. Alleen als buiten onder 4 graden gaat. Er is geen foutcode. Wie herkent het? Hoe los je dan op?
De pomp loopt wel 10 minuten goed (verbruik 80 Watt / 1 cycle = 30 a 45 minuten gedurende de nacht) en er is een delta temperatuur tussen Ta en Tr = -0.5 graden. Het lijkt me wel in orde.
De pomp loopt wel 10 minuten goed (verbruik 80 Watt / 1 cycle = 30 a 45 minuten gedurende de nacht) en er is een delta temperatuur tussen Ta en Tr = -0.5 graden. Het lijkt me wel in orde.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Hier sinds vannacht ~01:00 (geen warmtevraag) een nieuw fenomeen:
De pomp gaat iedere ~30min een keer aan en haalt daardoor 'warm' water uit de vloer als buffer.
De Ta en Tr bij de warmtepomp blijven hierdoor ook zo'n beetje op kamertemperatuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WypTg6PQQdbHjjLE3OazU4xS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZcG0ulP6V60iRqBvAg0aRp0K.png?f=user_large)
Is dit inderdaad een automatisch mechanisme tegen bevriezing van de warmtepomp? (nog niet eerder gezien afgelopen maand, terwijl het wel zo koud is geweest Tbuiten van 4,5 graden was het rond 01:00)
De pomp gaat iedere ~30min een keer aan en haalt daardoor 'warm' water uit de vloer als buffer.
De Ta en Tr bij de warmtepomp blijven hierdoor ook zo'n beetje op kamertemperatuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WypTg6PQQdbHjjLE3OazU4xS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZcG0ulP6V60iRqBvAg0aRp0K.png?f=user_large)
Is dit inderdaad een automatisch mechanisme tegen bevriezing van de warmtepomp? (nog niet eerder gezien afgelopen maand, terwijl het wel zo koud is geweest Tbuiten van 4,5 graden was het rond 01:00)
[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 22-11-2023 08:28 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
@Middenberm Mogelijke oorzaken: restwarmte na SWW, een parallelbuffer zorgt dat de aanvoer van de WP niet de aanvoer voor de vloer is, gewoon een beetje overshoot.
@Eriko Staat er iets op het blauwe schermpje?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Speedfight inderdaad, onder de 4 graden = vorstbeveiliging aan.
Er staat niks op het VRC720 schermpje waarom er een fout is. Ik kan de schermweergave 'fout' niet verwijderen op dit scherm, de rest van de bediening werkt gewoon.
Nu zie ik op het scherm van MEH97: F.820 - verbindingsfout pomp afgiftecircuit
Alleen een reset knop op MEH97 geven is de enige oplossing.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Werkt wel door, maar naar mijn idee met afwijkend gedrag tot de reset. Hoog verbruik met zaagtand patroon (dip elke 35 minuten). Kan ontdooicyclus zijn maar komt niet overeen met andere koude nachten.busscherski schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:42:
[...]
Inmiddels hebben 4 van mijn laatste 5 plusjes F.820. Wordt wel opgelost. Ondertussen werkt alles nog gewoon.
Na de reset zojuist begon de legionellacyclus te lopen, lekker op het element stroom vreten. Terwijl ie ingesteld staat op zondag 14u. Ook vreemd.
Geen legionellacyclus maar elektrisch element springt bij voor verwarming. Ook afwijkend gedrag.
[ Voor 8% gewijzigd door Tweeke op 22-11-2023 08:47 ]
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
F.820 komt veel voor in de laatste 3 pagina's in dit forum. Ik ben benieuwd naar iemand als een Vaillant monteur komt voor evt firmware update.
Bij mij staat de leonella cyclus uit in VR720. Ik zie geen verhoging in stroom nadat ik een reset heb ingedrukt.
Bij mij staat de leonella cyclus uit in VR720. Ik zie geen verhoging in stroom nadat ik een reset heb ingedrukt.
Vanmorgen weer storing, enige oplossing is neem ik aan Vaillant te bellen toch ?busscherski schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:42:
[...]
Inmiddels hebben 4 van mijn laatste 5 plusjes F.820. Wordt wel opgelost. Ondertussen werkt alles nog gewoon.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik kan inmiddels bevestigen dat het de hot water run is, middels deze data:PeterJones schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:46:
@Kaspers Kan dit een dagelijkse hot water run zijn? Maw is je warm water verbruik zodanig dat je boiler temperatuur al gezakt is onder je wens - hysterese waarde? Misschien deze temperatuur ook eens loggen? Hoe hoog staat je setpoint?
:strip_exif()/f/image/ShGa71QH5JrMSIPIlizvKqQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdere details waar je naar vraagt bevestigen dit:
VRC700 instellingen:
Warm water: 55
Blokk.tijd WW-bh: 30 min
Paral.boilerlad. staat op ‘uit’. (aanzetten betekent dat ook de WP mee mag doen om het boilervat op temperatuur te krijgen?)PeterJones schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:46:
Voor mijn begrip: is het wenselijk dat met buitentemperaturen van boven 0 het elektrisch element wordt ingeschakeld om het boilervat op temperatuur te brengen? Is het niet veel efficiënter om juist de WP daarvoor in te zetten, en alleen bij koud weer het element te laten inschakelen?
Dat is je vorstbeveiliging. Wat mij betreft hét grootste nadeel van een monoblock WP i.c.m. een goed geïsoleerde (nieuwbouw)woning die in dit jaargetijde 's nachts geen verwarming nodig heeft.Speedfight schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:27:
Hier sinds vannacht ~01:00 (geen warmtevraag) een nieuw fenomeen:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik hoop dat ik in het Vaillant ervaringen draadje op de goede plek ben met mijn vraag.
Ik dacht in mijn situatie dat een Vaillant VWL 85/3 A 230V geschikt zou zijn.Dit is een monoblock van 7kW. Nu krijg ik een reactie van een installateur vanwege een offerte en die zegt dat een aroTHERM plus beter is, omdat:
Kan iemand mij uitleggen wat hij bedoeld met bovenstaande quote? Ik dacht dat een monoblock 1 unit was zonder binnenunit?
Ik verbruik op jaarbasis 1550 - 1700M3 gas en mijn cv temperatuur stond afgelopen jaar op 55 graden en nu op 45 (vanwege vervanging van dubbel glas naar HR++glas).
Ik dacht in mijn situatie dat een Vaillant VWL 85/3 A 230V geschikt zou zijn.Dit is een monoblock van 7kW. Nu krijg ik een reactie van een installateur vanwege een offerte en die zegt dat een aroTHERM plus beter is, omdat:
Hij stelde eerste een 'VWL 125/6 A 400V - Vaillant aroTHERM plus' voor en nu een 'VWL 105/6a dus 10,5 kw 400 volt'. Hij zegt dat de 'VWL 75/6 A 230V' met 7kW te licht is.U heeft een leidingsysteem met veel water inhoud In principe plaatsen wij de Arotherm plus omdat hij tot een maximale temperatuur zou kunnen van 75 graden( in tegenstelling tot de monoblock maximaal 63 graden en wordt gevoed door een koudemiddel r410a, dan is er weer een speciale binnenunit nodig om om te zetten naar waterwarmte)de Arotherm plus kan dat direct.
Kan iemand mij uitleggen wat hij bedoeld met bovenstaande quote? Ik dacht dat een monoblock 1 unit was zonder binnenunit?
Ik verbruik op jaarbasis 1550 - 1700M3 gas en mijn cv temperatuur stond afgelopen jaar op 55 graden en nu op 45 (vanwege vervanging van dubbel glas naar HR++glas).
Ik heb een goed geisoleerde huis met veel vloeroppervlakte. Eigenlijk is VWL75/6 voldoende volgens een installateur. Ik kies toch voor VWL125/6 ivm saldering van zonnepanelen die afgebouwd wordt. Dus overdag meer warmte energie insteken en s'nachts niks doen. Tot nu toe ben ik tevreden.
Nee je hebt altijd een binnenunit zoals MEH97/6 nodig voor een monoblock. Zeker als je ook een boiler neemtahbart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:17:
[ Voor 5% gewijzigd door Eriko op 22-11-2023 10:31 ]
@ahbart je wil de /6 in plaats van de / 3 omdat de /6 stiller en zuiniger is. Op 50+ graden stoken moet je sowieso niet willen, hooguit voor antilegionella.
Of de 75/6 ook voldoet hangt van je warmtevraag af, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. De binnenunit is optioneel maar wel handig. Je hebt sowieso een elektrisch schakelkastje (VWZ) nodig en die is ook ingebouwd in de binnenunit.
Of de 75/6 ook voldoet hangt van je warmtevraag af, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. De binnenunit is optioneel maar wel handig. Je hebt sowieso een elektrisch schakelkastje (VWZ) nodig en die is ook ingebouwd in de binnenunit.
Nouja, wat noem je een binnenunit. De VWZ AI zou ik omschrijven als een regel/bedien'kastje', omdat er enkel wat elektronica in zit, en niet als 'binnenunit'.Eriko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:31:
[...]
Nee je hebt altijd een binnenunit zoals MEH97/6 nodig voor een monoblock. Zeker als je ook een boiler neemt
De Panasonic J-serie, bijvoorbeeld, heeft überhaupt geen binnenunit nodig. Nadeel is dan wel dat draden van bijvoorbeeld een temperatuursensor, driewegklep of thermostaat, allemaal naar buiten moeten naar de buitenunit. Daarom vind ik een regelkastje als de VWZ AI zelf wel handig.
Deze overweging heb ik ook gemaakt. Ik heb echter toch gekozen voor de 75/6. Mijn argument er achter was: de 75/6 kan bij 'normaal' Nederlands winterweer ook 12kW leveren. Dat is ook al een berg vermogen, en dit kan je dus prima gebruiken om je huis in het voor- en naseizoen (als er nog zonnestroom is) relatief snel warm te stoken. Alleen als het echt koud wordt neemt het maximale vermogen af, en dan kan het niet meer. Echter, dat zal alleen gebeuren op een korte winterdag, als het voordeel van salderen toch al klein is. Daarom zou ik de Vaillants niet snel overdimensioneren om deze reden.Eriko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:28:
[...] Ik kies toch voor VWL125/6 ivm saldering van zonnepanelen die afgebouwd wordt. Dus overdag meer warmte energie insteken en s'nachts niks doen. Tot nu toe ben ik tevreden.
[ Voor 39% gewijzigd door marcop23 op 22-11-2023 10:56 ]
Wat doet hij eigenlijk met die restwarmte? Hoop niet dat hij direct na een SWW-run het water van 60 graden door het cv-circuit gaat sturen, of wel? Lijkt me niet ideaal voor mensen zonder parallelbufferProton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:27:
@Middenberm Mogelijke oorzaken: restwarmte na SWW, een parallelbuffer zorgt dat de aanvoer van de WP niet de aanvoer voor de vloer is, gewoon een beetje overshoot.
-'sin
Een paar L heet water merkt de vloer niets van. Bij radiatoren is het ook niet ongebruikelijk om leidingen met water van 70 graden door de dekvloer te leggen. Door een mantelbuis, dat wel. Maar toch. Het gaat er om dat je de vloerplaat niet in z'n geheel > 50 graden stookt, maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar.Somethingsin schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:50:
[...]
Wat doet hij eigenlijk met die restwarmte? Hoop niet dat hij direct na een SWW-run het water van 60 graden door het cv-circuit gaat sturen, of wel? Lijkt me niet ideaal voor mensen zonder parallelbuffer
Ik weet niet precies wat jij onder binnenunit verstaat, maar ik heb geen binnenunit - alleen een aansturingsmodule. 55/6. SWW via WPB.Eriko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:31:
[...]
Nee je hebt altijd een binnenunit zoals MEH97/6 nodig voor een monoblock. Zeker als je ook een boiler neemt
Ik trek me terug over de definitie van een binnenunit. Blijkbaar zijn er zoveel hardware configuratie mogelijkheden.
Er zijn vast de verschillen tussen VWL75 en VWL125. Ik kan niet meer terugdraaien naar VWL75.wouter_tw schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:26:
Ik twijfel zelf tussen de VWL 55/6 en VWL 75/6. De 55 zal verder terug kunnen moduleren en met hogere buitentemperaturen zuiniger zijn. Volgens mij is de VWL 75/6 zuiniger bij temperaturen tussen de 0 en 7 graden buitentemperatuur.
Heb het verschil in COP uitgewerkt. Waar rood de VWL 75/6 het aantal COP punten zuiniger is bij de buitentemperatuur en aantal toeren dan de 55/6
Voordeel is van een grotere WP dat hij meer in deellast draait en minder defrosts zou moeten krijgen.
[Afbeelding]
Die app is weer helemaal van het padje af. Mega traag, en kan niet bij systeem informatie komen? Dan geeft deze een foutmelding en daarnaast een foutmelding dat de tijdzone niet is gesynchroniseerd.
Meer last van?
-------------------------------------------------
Tweede vraag - het hulpelement schakelt nu kort in bij/na iedere defrost terwijl deze staat uitgeschakeld, vreemd dat het systeem denkt dit nodig te hebben. Mogelijk dat de aanvoertemperatuur te laag is?
Meer last van?
-------------------------------------------------
Tweede vraag - het hulpelement schakelt nu kort in bij/na iedere defrost terwijl deze staat uitgeschakeld, vreemd dat het systeem denkt dit nodig te hebben. Mogelijk dat de aanvoertemperatuur te laag is?
[ Voor 38% gewijzigd door Kees_frl op 22-11-2023 12:13 ]
Het doet precies dat (en ik denk dat het een goede zaak is), maar het duurt slechts 1 minuut voordat het is afgekoeld tot jouw vloertemperatuur, omdat een kleine hoeveelheid warm water in het WP-circuit wordt gemengd met veel koude(re) water in uw verwarmingscircuit.Somethingsin schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:50:
[...]
Wat doet hij eigenlijk met die restwarmte? Hoop niet dat hij direct na een SWW-run het water van 60 graden door het cv-circuit gaat sturen, of wel? Lijkt me niet ideaal voor mensen zonder parallelbuffer
Voor mij was het in de zomer wel vervelend!
Ik denk dat je geen probleem hebt, want Ta kan altijd een paar graden boven Tgewenst komen, omdat Tgewenst voor Tr is en dT rond de 5 graden kan zijn. Zelfs Tr kun je boven Tgewenst tot 1 graad halen in mijn ervaring, omdat WP niet direct stopt nadat Tgewenst is bereikt totdat er wat meer warmte naar het circuit wordt gestuurd op basis van EnergyIntegral.
[ Voor 24% gewijzigd door bilalhp op 22-11-2023 12:37 ]
Ik heb precies hetzelfde met de 55/6 en unitower.
Laatste 4 weken gemiddeld 8kWh per dag.
1/3 CV en 2/3 SWW qua verbruik
Dus heb het gevoel dat er toch energie naar CV gaat vanuit SWW-run steeds.
Nu maakt dat niet uit, maar hoe zit dat in de warmere maanden?
@Kees_frl hier doet de app ook al 2 dagen moeilijk.
Ik raak in verwarring als ik op de website van Vaillant kijk. Dan staat er bij deProton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:37:
@ahbart je wil de /6 in plaats van de / 3 omdat de /6 stiller en zuiniger is. Op 50+ graden stoken moet je sowieso niet willen, hooguit voor antilegionella.
Of de 75/6 ook voldoet hangt van je warmtevraag af, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.
Waarom is een binnenunit nodig/handig? Een regelunit zie ik nog wel plek voor maar een grote kast kan ik denk ik beneden niet kwijt. Ik heb hem niet nodig voor Sanitair warm water. Daarvoor wil ik een Warmtepompboiler op zolder.Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:37: De binnenunit is optioneel maar wel handig. Je hebt sowieso een elektrisch schakelkastje (VWZ) nodig en die is ook ingebouwd in de binnenunit.
Als ik in de tabel kijk op de website van Vaillant dan zie ik 7kW nominaal vermogen bij de 75/6. Ligt max vermogen zo veel hoger?marcop23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:39:
[...]
Deze overweging heb ik ook gemaakt. Ik heb echter toch gekozen voor de 75/6. Mijn argument er achter was: de 75/6 kan bij 'normaal' Nederlands winterweer ook 12kW leveren. Dat is ook al een berg vermogen, en dit kan je dus prima gebruiken om je huis in het voor- en naseizoen (als er nog zonnestroom is) relatief snel warm te stoken. Alleen als het echt koud wordt neemt het maximale vermogen af, en dan kan het niet meer. Echter, dat zal alleen gebeuren op een korte winterdag, als het voordeel van salderen toch al klein is. Daarom zou ik de Vaillants niet snel overdimensioneren om deze reden.
Kan het een nadeel / probleem / voordeel zijn om een te grote capaciteit te hebben voor je huis? Hier werd me geadviseerd bij mijn gasgebruik voor een 7kW te gaan, maar de offertes die ik ontvang stellen een 9+kW voor.
[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 22-11-2023 12:49 ]
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Hier staan de vermogens bij verschillende temperaturen. Toegegeven, 12 kW haalt hij alleen bij 7 graden. Maar bij 2 graden haalt die nog steeds 10 kW.ahbart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:43:
[...]
Als ik in de tabel kijk op de website van Vaillant dan zie ik 7kW nominaal vermogen bij de 75/6. Ligt max vermogen zo veel hoger?
Kan het een nadeel / probleem / voordeel zijn om een te grote capaciteit te hebben voor je huis? Hier werd me geadviseerd bij mijn gasgebruik voor een 7kW te gaan, maar de offertes die ik ontvang stellen een 9+kW voor.
Hoe groter de warmtepomp, hoe groter de kans dat hij bij mild weer steeds aan/uit moet schakelen omdat hij te veel vermogen heeft (pendelen). Dat speelt vooral als je radiatoren of niet zoveel vloerverwarming hebt, als je echt 150 m2 vloerverwarming hebt is dat probleem minder. Dat aan/uit schakelen kost rendement.
@ahbart het minimale voor binnen i.c.m. de /6 serie is de VWZ Ai Plus module. Dat is een klein regelkastje met display en een paar knoppen.
Afmetingen:
Hoogte 174 mm
Breedte 272 mm
Diepte 52 mm
Er zijn meerdere mensen (zoals ik) in dit topic die alleen dit hebben + de optionele VRC720 thermostaat die ook aan te bevelen is voor het doen van ruimtecompensatie en het doen van allerlei instellingen. Daarnaast heb ik zelf ook een aparte warmtepompboiler voor het warme tapwater.
De VWZ Ai Plus zit bij mij in een kast (hangt wel aan de muur).
De 75/6 haalt maximaal 8kW bij -7 graden. Voor de overige prestaties kun je inderdaad kijken in het bericht wat hierboven vermeld staat.
Afmetingen:
Hoogte 174 mm
Breedte 272 mm
Diepte 52 mm
Er zijn meerdere mensen (zoals ik) in dit topic die alleen dit hebben + de optionele VRC720 thermostaat die ook aan te bevelen is voor het doen van ruimtecompensatie en het doen van allerlei instellingen. Daarnaast heb ik zelf ook een aparte warmtepompboiler voor het warme tapwater.
De VWZ Ai Plus zit bij mij in een kast (hangt wel aan de muur).
De 75/6 haalt maximaal 8kW bij -7 graden. Voor de overige prestaties kun je inderdaad kijken in het bericht wat hierboven vermeld staat.
Je installateur moet Vaillant bellen denk ik.Cyrus The Virus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:56:
[...]
Vanmorgen weer storing, enige oplossing is neem ik aan Vaillant te bellen toch ?
Hoeveel COP1 zie je? Was het geen defrost?Tweeke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:42:
[...]
Werkt wel door, maar naar mijn idee met afwijkend gedrag tot de reset. Hoog verbruik met zaagtand patroon (dip elke 35 minuten). Kan ontdooicyclus zijn maar komt niet overeen met andere koude nachten.
Na de reset zojuist begon de legionellacyclus te lopen, lekker op het element stroom vreten. Terwijl ie ingesteld staat op zondag 14u. Ook vreemd.
Geen legionellacyclus maar elektrisch element springt bij voor verwarming. Ook afwijkend gedrag.
@marcop23 @Franciesco Dank jullie wel.
Ik heb geen vloerverwarming. maar dit zal er wel komen te zijner tijd.
Dan moet ik geen systeem hebben dat hoger is dan die 7kW denk ik, want dan gaat hij pendelen.
De VWZ Ai Plus module is dan maar klein. Dat zal geen probleem zijn. Mooi.
Ik zie in een offerte die ik heb staan: "Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2 B". Daar lees ik veel tegenstrijdige berichten over. Al de offertes die ik vraag bevatten een soort buffervat. Waar kan ik vinden of dat nu wel of niet nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
Dit is de laatste offerte die ik kreeg.
Ik heb geen vloerverwarming. maar dit zal er wel komen te zijner tijd.
Dan moet ik geen systeem hebben dat hoger is dan die 7kW denk ik, want dan gaat hij pendelen.
De VWZ Ai Plus module is dan maar klein. Dat zal geen probleem zijn. Mooi.
Ik zie in een offerte die ik heb staan: "Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2 B". Daar lees ik veel tegenstrijdige berichten over. Al de offertes die ik vraag bevatten een soort buffervat. Waar kan ik vinden of dat nu wel of niet nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
Dit is de laatste offerte die ik kreeg.
/f/image/BTPaO4v3tUaM2YirlnKBHwT0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door ahbart op 22-11-2023 13:17 ]
Hier hetzelfde, echt een totale puinhoop met de myVaillant app. Ik gok dat er een api aan het pingpongen is en de database of verbinding totaal overbelast. Het is wel knap vervelend.Kees_frl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:33:
Die app is weer helemaal van het padje af. Mega traag, en kan niet bij systeem informatie komen? Dan geeft deze een foutmelding en daarnaast een foutmelding dat de tijdzone niet is gesynchroniseerd.
Meer last van?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Hmmm, dat zou ik toch niet voor iedereen adviseren.Eriko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:28:
Ik heb een goed geisoleerde huis met veel vloeroppervlakte. Eigenlijk is VWL75/6 voldoende volgens een installateur. Ik kies toch voor VWL125/6 ivm saldering van zonnepanelen die afgebouwd wordt. Dus overdag meer warmte energie insteken en s'nachts niks doen. Tot nu toe ben ik tevreden.
Ik zou veel liever een warmtepomp hebben die de hele dag aan 200W gezapig kan draaien op een lage aanvoer. Dat kunnen m'n zonnepanelen goed dekken. Nu pendelt mijn 7kW warmtepomp doorheen de dag en die opstartpieken kunnen mijn zonnepanelen niet dekken. Zelfs het minimale vermogen van 500W niet op een mindere dag.
Een nog grotere warmtepomp zou alleen maar meer gaan pendelen bij mij en nog meer stroom verbruiken.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
@ahbart zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic om te helpen beoordelen of je al die goldplating wel nodig hebt, en zo ja, of een MEH97/6 dan niet veel handiger is dan een losse naverwarmer, vwz en expansievat. De 10 liter daar ingebouwd is genoeg voor ca 400 liter afgifte op lage temperatuur.
Veel hangt af van je afgiftesysteem.
Buffervat, als je hem niet weg mag laten, bij voorkeur in serie (scheelt je ook een pompgroep) tenzij je echt een complexe setup wil zoals een combinatie met zonneboilers, hout- en gasketels en een los tuinhuisje.
Veel hangt af van je afgiftesysteem.
Buffervat, als je hem niet weg mag laten, bij voorkeur in serie (scheelt je ook een pompgroep) tenzij je echt een complexe setup wil zoals een combinatie met zonneboilers, hout- en gasketels en een los tuinhuisje.
Was wel weer een mooie test vannacht - defrostfestijn! Ben er weer eens naast gaan staan, leuk om het geklater van smeltwater te horen en dan opeens WHOESH een grote stoomwolk te zien. En dan weer lekker doorgaan met warm water maken.
Ook ik had de F.820 regelmatig op mijn 75/6. Mijn installateur heeft Vaillant gebeld welke langs is geweest. Er is blijkbaar en bepaalde productie reeks waar een foutje ingeslopen is, enige oplossing is een fysiek bezoek van Vaillant. Helaas was mijn vrouw thuis toen de monteur kwam, dus ik weet niet of het uiteindelijke een hardware of software wijziging is geweest. Sinds het bezoek heb ik de error niet meer gezien.Eriko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:35:
Er staat niks op het VRC720 schermpje waarom er een fout is. Ik kan de schermweergave 'fout' niet verwijderen op dit scherm, de rest van de bediening werkt gewoon.
Vraag anders even aan je vrouw wat de monteur heeft gedaan, misschien weet ze het welMrPvB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:23:
[...]
Ook ik had de F.820 regelmatig op mijn 75/6. Mijn installateur heeft Vaillant gebeld welke langs is geweest. Er is blijkbaar en bepaalde productie reeks waar een foutje ingeslopen is, enige oplossing is een fysiek bezoek van Vaillant. Helaas was mijn vrouw thuis toen de monteur kwam, dus ik weet niet of het uiteindelijke een hardware of software wijziging is geweest. Sinds het bezoek heb ik de error niet meer gezien.
Wij hebben voor november nu zo'n 120kWh voor verwarming en 23kWh voor SSW verbruikt volgens de VZW AI (vandaag er niet bij dus).
Met mijn mid gekeurde meter sta ik op 142klWh incl. vandaag tot 16h. De VZW AI rekent dus iets te ruim, maar dat maakt op zich niet zo heel veel uit. Ik wou vooral graag weten als dit zo'n beetje binnen de verwachtingen valt? Het is onze eerste winter met de warmtepomp (75/5 split en 232m2 bruto oppervlak. Thermostaat 21.5 - 22°C)
Met mijn mid gekeurde meter sta ik op 142klWh incl. vandaag tot 16h. De VZW AI rekent dus iets te ruim, maar dat maakt op zich niet zo heel veel uit. Ik wou vooral graag weten als dit zo'n beetje binnen de verwachtingen valt? Het is onze eerste winter met de warmtepomp (75/5 split en 232m2 bruto oppervlak. Thermostaat 21.5 - 22°C)
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
November bedoel je denk ik? Maar, je woont er nog niet toch? Of ben ik in de war met een ander?
Tsja, en dergelijke vergelijking zijn eigenlijk pas zinvol met een vergelijkbare woning en verwarmingsvraag, en gedrag van gebruikers, enz enz.
Wij zijn hier met drie, in een vrijstaande jaren 30 woning, veel kleiner, veel minder goed geisoleerd, en toch een hoger verbruik (159kWh verwarming en 29kWh SWW).
En ik ben er helemaal blij mee.
Oktober was overigens de helft, qua WP.
Tsja, en dergelijke vergelijking zijn eigenlijk pas zinvol met een vergelijkbare woning en verwarmingsvraag, en gedrag van gebruikers, enz enz.
Wij zijn hier met drie, in een vrijstaande jaren 30 woning, veel kleiner, veel minder goed geisoleerd, en toch een hoger verbruik (159kWh verwarming en 29kWh SWW).
[ Voor 67% gewijzigd door Gramser op 22-11-2023 16:44 ]
Is dat vanaf het begin van het stookseizoen? Voor 232 m2 en 22 graden ruimtetemperatuur vind ik het erg weinig. Heb je een goed geïsoleerd huis na ~2010? Ik zou in ieder geval niet klagen. Ik zit op ~150 kWh voor verwarming van een 2-onder-1 kap huis van ~100 m2 uit de jaren '90.Broodro0ster schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:32:
Wij hebben voor oktober nu zo'n 120kWh voor verwarming en 23kWh voor SSW verbruikt volgens de VZW AI (vandaag er niet bij dus).
Hoe kan ik de laatste files downloaden? Met git checkout <commit> in een git folder van RPi4 kreeg ik een melding dat het niet bestaat.PeterJones schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:48:
https://github.com/john30...817ed995381cc9d4a9cdab99c
Ik bedoelde inderdaad novemberGramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
November bedoel je denk ik? Maar, je woont er nog niet toch? Of ben ik in de war met een ander?

Dat was enkel voor de maand november.marcop23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
[...]
Is dat vanaf het begin van het stookseizoen? Voor 232 m2 en 22 graden ruimtetemperatuur vind ik het erg weinig. Heb je een goed geïsoleerd huis na ~2010? Ik zou in ieder geval niet klagen. Ik zit op ~150 kWh voor verwarming van een 2-onder-1 kap huis van ~100 m2 uit de jaren '90.
Voor oktober was het 57kWh voor verwarming en 32kWh voor SSW volgens de VZW AI. Volgens mijn MID meter 84kWh voor beiden in oktober.
Voor oktober + november samen dus zo'n 224kWh tot nu toe voor verwarmen en SSW.
Ons huis is nieuw uit 2022 en open bebouwing. In de woonkamer vragen we 21.5°C 's nachts en 22°C overdag om zo de zelf consumptie wat te proberen omhoog krijgen. Badkamer 23°C van 17h30 tot 21h en daarbuiten 22°C.
De slaapkamers zijn niet verwarmd momenteel en daar blijft het 19.5°C. De zolder is ook niet verwarmd, maar door een open trap krijgt die onrechtstreeks z'n warmte van beneden. Daar is het 20.5-21°C.
[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 22-11-2023 16:52 ]
Ik heb verdere vragen over mijn systeem en ontvangen offerte maar verplaatst naar mijn eigen oudere topic, omdat daar al veel info stond over mijn situatie. Misschien willen de Vaillant deskundigen daar ook meekijken?
Vaillant komt langs om de printplaat te vervangenTweeke schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:24:
[...]
Ik heb een nieuwe 75/6 (13 okt in bedrijf) die nu ook 2x deze fout heeft gegeven. Ga de installateur bellen. Maar ben ook benieuwd of jij al een stapje verder bent?
[quote]Kees_frl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:33:
Meer last van?
Yep, precies ook zo hier. Wachten tot het probleem verdwijnt of de app opnieuw installeren?
Opnieuw installeren lost blijkbaar het probleem bij mij op.
Meer last van?
Yep, precies ook zo hier. Wachten tot het probleem verdwijnt of de app opnieuw installeren?
Opnieuw installeren lost blijkbaar het probleem bij mij op.
[ Voor 15% gewijzigd door Pr8chtig op 22-11-2023 20:06 ]
P8
ik heb sinds begin februari een 65/6 (hybride geschakeld, SWW gaat helemaal via cv ketel) met vloerverwarming op 35°C. Ik heb deze dagen een gemiddeld gebruikt vermogen van 20 kW per dag en dan is het in de woning niet erg warm (19-20°C in de woonkamer,1e verdieping niet verwarmd). Over de gehele maand november nu 10,1 kW/dg gemiddeld.l3p schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:36:
Ik heb precies hetzelfde met de 55/6 en unitower.
Ik kom ook uit op een COP van max 3.5. Ondanks metingen van de installateur komen we niet verder. Volgens Vaillant werkt de WP normaal (en oh ja, zij tellen er bij de COP nog +1 bij voor het elektragebruik).
Ik begrijp het verschil niet met jouw opstelling niet
[ Voor 3% gewijzigd door G K op 22-11-2023 22:42 ]
@G K
Ik denk dat je de COP op de verkeerde manier afleest en dat de +1 manier van Vaillant correct is.
edit: verder zit er vaak afwijking in de nauwkeurigheid van de aanvoer en retour sensor. Zet hem eens op ontluchten en lees dan na een paar minuten de aanvoer en retoursensor af
Ik denk dat je de COP op de verkeerde manier afleest en dat de +1 manier van Vaillant correct is.
edit: verder zit er vaak afwijking in de nauwkeurigheid van de aanvoer en retour sensor. Zet hem eens op ontluchten en lees dan na een paar minuten de aanvoer en retoursensor af
[ Voor 46% gewijzigd door busscherski op 22-11-2023 22:55 ]
Dat is wel verschil met hier zit op +500kWh voor okt en nov vrijstaand jaren 50 wel geïsoleerd. Maar merk vooral dat boven veel energie verbruikt ivm normale radiatoren. Maar volgens mij ben ik in euros veel minder kwijt dan met gas.Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 23-11-2023 06:40 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Als ik alle bovenstaande berichten een beetje volg weet ik niet goed wat ik verkeerd doe qua instelling.
November tot nu toe 264kWh voor verwarming bij 170m2 woonruimte waarvan zo'n 110m2 vloerverwarming.
Inmiddels ruim gemiddeld geïsoleerd.
T min; 26
T max; 33
Kamerbijschakeling; uitgebreid
Stooklijn; adaptief
Als ik dit allemaal zo lees moet dit m.i. veel beter kunnen.
November tot nu toe 264kWh voor verwarming bij 170m2 woonruimte waarvan zo'n 110m2 vloerverwarming.
Inmiddels ruim gemiddeld geïsoleerd.
T min; 26
T max; 33
Kamerbijschakeling; uitgebreid
Stooklijn; adaptief
Als ik dit allemaal zo lees moet dit m.i. veel beter kunnen.
:strip_exif()/f/image/UHCf5Bu59I2GBIRIoX9RL0aa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie weer die stooklijn op adaptief staan. Doe er maar eens een zoekopdrach binnen dit topic op: het NLse klimaat is te wispelturig om daar goed mee om te gaan.
Voor wat het waard is: in november heb ik t/m gisteren 127kWh stroom gebruikt voor de WP (VWL 75/6). Dat is alleen voor CV (niet SWW) en 19 graden als gewenste kamertemperatuur. Boven wordt alleen de badkamer verwarmd.
Het betreft een na-geisoleerde woning uit 1938 die tussen de weilanden staat. Iets van 130m2 vloerverwarming (beneden + badkamer boven).
Stooklijn 0.25
Min Ta 24 graden
Max Ta 35 graden
Ruimtecompensatie doorgaans op Uitgebreid, maar soms ook op Actief om de WP langer te laten doordraaien.
Ook ik ben trouwens nog steeds wat aan het experimenteren met de instellingen (heb de WP nu ca 1,5 jaar).
@Middenberm met 110m2 vloerverwarming en voldoende isolatie zou het mij niet verbazen dat de min Ta lager kan dan 26 graden. Kwestie van uitproberen. Al weet ik zo niet of je ook nog veel radiatoren hebt. Als de afgifte op b.v. 24 graden nog genoeg is bij bepaalde relatief hogere buitentemperaturen (b.v. 8 graden en hoger ), dan kun je langere runs krijgen. Start/stops zijn relatief duur.
En zoals opgemerkt door @Gramser de adaptieve stooklijn kun je doorgaans beter uitzetten zodat er een "vaste" stooklijn toegepast wordt.
Het betreft een na-geisoleerde woning uit 1938 die tussen de weilanden staat. Iets van 130m2 vloerverwarming (beneden + badkamer boven).
Stooklijn 0.25
Min Ta 24 graden
Max Ta 35 graden
Ruimtecompensatie doorgaans op Uitgebreid, maar soms ook op Actief om de WP langer te laten doordraaien.
Ook ik ben trouwens nog steeds wat aan het experimenteren met de instellingen (heb de WP nu ca 1,5 jaar).
@Middenberm met 110m2 vloerverwarming en voldoende isolatie zou het mij niet verbazen dat de min Ta lager kan dan 26 graden. Kwestie van uitproberen. Al weet ik zo niet of je ook nog veel radiatoren hebt. Als de afgifte op b.v. 24 graden nog genoeg is bij bepaalde relatief hogere buitentemperaturen (b.v. 8 graden en hoger ), dan kun je langere runs krijgen. Start/stops zijn relatief duur.
En zoals opgemerkt door @Gramser de adaptieve stooklijn kun je doorgaans beter uitzetten zodat er een "vaste" stooklijn toegepast wordt.
Hier ook telkens F.820, op te lossen met een reset maar komt na een tijdje terug. Vanmorgen een storingsmelding ingeschoten, maar dat gaat via de installateur naar het servicebedrijf dat zij ervoor inhuren... Vaillant is nog niet in zicht. Dus blijf vooral updaten hier want ik lees graag mee.Flopiepower schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:00:
[...]
Vaillant komt langs om de printplaat te vervangen
[ Voor 9% gewijzigd door Compuchip87 op 23-11-2023 10:20 ]
Onze nieuwe woning reageert ontzettend snel op wat zon... Dus vandaag ook weer zomaar weer twee graden stijging in de woning (nieuwbouw) en dus geen verwarming.
Maar in de avond gaat die warmte ook door de woning dus merk je in de woonkamer wel een daling in temperatuur. Ik 'vrees' dat wij in het voor en naseizoen niet op standje uitgebreid kunnen draaien maar er voor moeten kiezen een X aantal uur per dag te draaien om gewoon de vloeren op temperatuur te houden.
We hebben de vloerverwarming in een hele dikke massa liggen, dus even snel corrigeren in de avond is er niet bij.
Zijn er nog andere ideeën te proberen?
Overigens zijn we nu blij met die zon en de temperatuur hoor, maar is voor ons eerste keer nieuwbouwwoning en WP en ook nog eens vloerverwarming dus beetje zoeken
Maar in de avond gaat die warmte ook door de woning dus merk je in de woonkamer wel een daling in temperatuur. Ik 'vrees' dat wij in het voor en naseizoen niet op standje uitgebreid kunnen draaien maar er voor moeten kiezen een X aantal uur per dag te draaien om gewoon de vloeren op temperatuur te houden.
We hebben de vloerverwarming in een hele dikke massa liggen, dus even snel corrigeren in de avond is er niet bij.
Zijn er nog andere ideeën te proberen?
Overigens zijn we nu blij met die zon en de temperatuur hoor, maar is voor ons eerste keer nieuwbouwwoning en WP en ook nog eens vloerverwarming dus beetje zoeken
Staat die foutmelding op de thermostaat of ergens anders?Compuchip87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:20:
[...]
Hier ook telkens F.820, op te lossen met een reset maar komt na een tijdje terug. Vanmorgen een storingsmelding ingeschoten, maar dat gaat via de installateur naar het servicebedrijf dat zij ervoor inhuren... Vaillant is nog niet in zicht. Dus blijf vooral updaten hier want ik lees graag mee.
De thermostaat zegt alleen maar "WP-regelmodule meldt fout".Kees_frl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:55:
[...]
Staat die foutmelding op de thermostaat of ergens anders?
De foutcode staat alleen op het display van de binnenunit. Kan hem verder ook niet terugvinden in de app of in de ebus-communicatie (al heb ik naar die laatste nog niet heel goed gekeken).
@Kees_frl ik heb alleen een beetje middagzon, en heb wel goede ervaringen met wat middagverhoging.
Zal ik ook even controleren want zie de aanvoertemperatuur regelmatig stijgen en weer dalen... Waar staat deze instelling? Onder installateursmenu dacht ik ergens?Gramser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:01:
Ik zie weer die stooklijn op adaptief staan. Doe er maar eens een zoekopdrach binnen dit topic op: het NLse klimaat is te wispelturig om daar goed mee om te gaan.
Edit: even gekeken net en TA steeds van 25 graden tot 26,5 dalen en weer stijgen etc. Zonde.
[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 23-11-2023 13:48 ]
Hier 168 kWh tot nu toe voor november. 98 in oktober. 75/5 + UniTOWER. CV + SWW. 160m2 maar wel een zeer groot volume (hoge plafonds). Doel: 20°C op de koudste plek (koudebrug van voor 1850 😅), stooklijn 0,3, uitgebreid. Hoogste aanvoertemp tot nu toe is 31°C.Broodro0ster schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:32:
Wij hebben voor november nu zo'n 120kWh voor verwarming en 23kWh voor SSW verbruikt volgens de VZW AI (vandaag er niet bij dus).
Die 20°C kan ie netjes houden terwijl ie niet mag draaien op de duurste uren (06-10 in de ochtend en 17-20 in de avond) wegens dynamisch tarief (België). Daarom buffer ik een doeltemp van 21°C om die periodes te overbruggen. Misschien licht hoger verbruik, maar wel een stuk goedkoper.
[ Voor 3% gewijzigd door Wim Leers op 23-11-2023 15:24 ]
Ik ben ook een dynamisch tarief aan het overwegen, maar ik wil eerst even zien hoe we de winter doorkomen.Wim Leers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:20:
[...]
Hier 168 kWh tot nu toe voor november. 98 in oktober. 75/5 + UniTOWER. CV + SWW. 160m2 maar wel een zeer groot volume (hoge plafonds). Doel: 20°C op de koudste plek (koudebrug van voor 1850 😅), stooklijn 0,3, uitgebreid. Hoogste aanvoertemp tot nu toe is 31°C.
Die 20°C kan ie netjes houden terwijl ie niet mag draaien op de duurste uren (06-10 in de ochtend en 17-20 in de avond) wegens dynamisch tarief (België). Daarom buffer ik een doeltemp van 21°C om die periodes te overbruggen. Misschien licht hoger verbruik, maar wel een stuk goedkoper.
Stuur je dat met Home Assistant of iets dergelijk of gewoon een tijdsschedule waarbij je de vraag temperatuur iets lager zet in de duren uren?
Ik heb sinds kort de Nordpool integratie in Home Assistant zitten en met de Ebus module zou het perfect mogelijks moeten zijn om de thermostaat tijdens de dure uren een graadje te laten zakken en tijdens de goedkoopste uren een graadje te laten stijgen denk ik.
Ik zat ook al te zoeken maar kan het niet meer vinden… Whoeps.Kees_frl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:45:
[...]
Zal ik ook even controleren want zie de aanvoertemperatuur regelmatig stijgen en weer dalen... Waar staat deze instelling? Onder installateursmenu dacht ik ergens?
Edit: even gekeken net en TA steeds van 25 graden tot 26,5 dalen en weer stijgen etc. Zonde.
Beste,
Onze installatie bestaat uit:
vaillant vwl 125/6 a s2
vwz meh 97/6
vih rw 300/3 br
vrc 720f
Ik wil nu graag de internet module VR931 koppelen aan de installatie. Kan ik dit zelf als doe het zelver of laat ik dit beter doen door mijn installateur?
Alvast bedankt.
Mvg Johan
Onze installatie bestaat uit:
vaillant vwl 125/6 a s2
vwz meh 97/6
vih rw 300/3 br
vrc 720f
Ik wil nu graag de internet module VR931 koppelen aan de installatie. Kan ik dit zelf als doe het zelver of laat ik dit beter doen door mijn installateur?
Alvast bedankt.
Mvg Johan
Zeer low-tech, maar goed genoeg 🤓Broodro0ster schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:48:
[...]
Ik ben ook een dynamisch tarief aan het overwegen, maar ik wil eerst even zien hoe we de winter doorkomen.
Stuur je dat met Home Assistant of iets dergelijk of gewoon een tijdsschedule waarbij je de vraag temperatuur iets lager zet in de duren uren?
Ik heb sinds kort de Nordpool integratie in Home Assistant zitten en met de Ebus module zou het perfect mogelijks moeten zijn om de thermostaat tijdens de dure uren een graadje te laten zakken en tijdens de goedkoopste uren een graadje te laten stijgen denk ik.
/f/image/XVwo4gYAmGSG1LeFM45FMOHx.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb al genoeg ellende gezien met eBUS dat ik er absoluut niet afhankelijk van wil zijn voor aansturing.
@Hemaworstje is het gewoon plug and play? Ik vermoed gewoon aansluiten in de vwz meh 97/6?
Gevonden, zat in de thermostaat zelf.Gramser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]
Ik zat ook al te zoeken maar kan het niet meer vinden… Whoeps.
Yes klopt helemaal, het stond overigens al gedeactiveerd dus even verder zoeken waarom de Ta zo varieert.
Bij ons 218 kWh in november (geen SWW, alleen CV) met 65/6. Aanvoertemp max 35°C. Verwarming alleen overdag zodat de WP met de warmere buitentemperaturen werkt. Moet nog eens kijken naar de opmerkingen rond de adaptieve werking. Heb het idee dat ik nog wat aan de hoge kant zitWim Leers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:20:
[...]
Hier 168 kWh tot nu toe voor november. 98 in oktober. 75/5 + UniTOWER. CV + SWW. 160m2 maar wel een zeer groot volume (hoge plafonds). Doel: 20°C op de koudste plek (koudebrug van voor 1850 😅), stooklijn 0,3, uitgebreid. Hoogste aanvoertemp tot nu toe is 31°C.
Ik heb de COP berekend op basis van extra elektraverbruik WP (redelijk nauwkeurig gemeten) en verminderd gasverbruik tov dezelfde periode vorig jaar. Ik weet dat ik hiermee mogelijk een fout inbreng, ik heb ook al uitgebreid berekend adhv graaduren en kom dan op dezelfde COP uit. Mijn verbruik ligt ook behoorlijk hoger dan verwacht.busscherski schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:53:
@G K
Ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar krijg met ontluchten en aflezen. Ben nu alles in Home Assistant aan het koppelen.
Gisterochtend toen het wat kouder was, behoorlijke ruis bij de vloerverwarming verdeler.Kiwi_Kevin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:18:
Ontopic dan weer, hier een leek die probeert het gedrag van de warmtepomp te snappenDe WP staat op stooklijn 0.3 en binnentemp compensatie op inactief.
De WP wil ik eigenlijk zo lang mogelijk laten draaien om een warme vloer BG te houden en ik dacht daarom de minimum aanvoertemp naar 23 graden te zetten om hem zo langer actief te houden. Het tegenovergestelde gebeurt, hij is flink aan het pendelen.
Wat is de juiste manier om pendelen te voorkomen? Pompsnelheid staat al maximaal - met wat ruis in de leidingen boven dus zou ik liever zelfs naar beneden aanpassen. Stooklijn hoger? Of spelen met hysterese?[Afbeelding]
Boven hangt een jaga strada met heatbooster en de rest van de kamers radiatoren die bijna dicht staan op het voetventiel voor voldoende delta T. VVW BG is pomploze kunststof verdeler.
Im heb nog een LTV verdeler met pomp waarvan het ventiel een halve slag open staat waardoor weinig menging. Er werd mij verteld dat de verdeler moet worden gewisseld met een pomp loos exemplaar. De waterdruk van de warmtepomp zou te hoog zijn voor de LTV verdeler door de kleine opening waar het water doorheen geperst wordt. Kan iemand dit bevestigen? Ik hoor graag.
Dit is het eerste seizoen met een warmtepomp voor mij (split: VWL 55/5 + VWZ 57/5), woonachtig in Noord-Brabant buiten de stad, in een rijtjes woning gebouwd in 2005 van 550m3 met zo'n 60m2 vloer verwarming op bgg, verder radiatoren en WTW ventilatie. Gasverbruik in 2022 655m3.
Verbruik in de maand November:
Momenteel bezig met het verbeteren van het afgifte systeem middels Heatboosters.
Verbruik in de maand November:
- SWW: 17.9 kWh
- Verwarming: 72.8 kWh
- Extra pomp groep verwarming: 4.8kWh
- Totaal verwarming: 77.6 kWh
- Stooklijn 0.2
- Energie-Integraal start met verwarmen bij -100 graad-min
- Min Taanvoer 19 graden (+ script dat de min Ta verhoogd op basis van de minimum Ta in de afgelopen 5 minuten - @Proton_ voorbeeld script)
- Max Taanvoer 35 graden (nog niet bereikt)
- Ruimtecompensatie op Uitgebreid (geen adaptieve stooklijn)
- Doel temperatuur 19C begin November nog met 0.5C of 1C nachtverlaging afhankelijk van de buitentemperatuur
Momenteel bezig met het verbeteren van het afgifte systeem middels Heatboosters.
[ Voor 3% gewijzigd door PeterJones op 24-11-2023 11:59 ]
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic