Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:04:
[...]

Dan mag je even aangeven waar dat dan staat. De VRC moduleert alleen bij een CV ketel, niet bij een warmtepomp. De documentatie is op veel plekken een ramp bij Vaillant.
Moduleren (min-max wattage) doet de WP zelf op basis van invoer/uitvoertemperatuur. Zal zo hard branden als nodig om de gewenste uitvoertemperatuur te behalen. Uitvoertemperatuur wordt bepaald door min aanvoertemperatuur -> stooklijn.

Stooktemperatuurcorrectie kan gebeuren op basis van adaptieve stooklijn = ja. En díe werkt alleen met zoneinstelling uitgebreid, want gebruikt ruimtetemperatuursensor voor het bepalen of het te warm/te koud is. Maar werkt zeker wel in deze configuratie, in ieder geval op mijn softwareversie.

edit: stooklijncorrectie kun je iig via ebus ook uitlezen, zal vast ook ergens in thermostaat staan. Ik heb 0.4 stooklijn, op dit moment stooklijncorrectie van -0.1

[ Voor 29% gewijzigd door Kriss0r op 15-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Switek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:24:
[...]

Ik wist niet dat er verschil zat in de aansturing van de VRC richting een CV-Ketel of een warmtepomp.
Gewenste aanvoertemp. Ik ga het eens in de gaten houden.

[Afbeelding]
En dat is het probleem met de documentatie, die van de VRC is geschreven met een CV ketel in het hoofd. De besturing van de WP moet je uit de VWZ handleiding halen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Bij Uitgebreid en Actief doet de kamertemperatuur mee in de berekende gewenste aanvoertemperatuur, bij mij out of the box en bij @ds23man met een zoneklep-workaround.
Die discussie is hier al gevoerd: Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ik stel voor dat we die niet nog eens overdoen :)
In februari is dat hier nogmaals getest trouwens toen bij vorst de achterdeur een ochtend was open blijven staan - de huiskamer was afgekoeld naar 16 graden en Ta hing op zijn maximum van 30. Dat had ik nog nooit gezien, maar werkt dus ook.

Bij een sprong in wenstemperatuur kan je dus een sprong in aanvoertemperatuur krijgen en dus een sprong in modulatie.
edit: het zou me verbazen als dat bij gasketels anders gaat. De enige manier om de afgifte te moduleren is met de aanvoertemperatuur en de afgifte trekt zich niets aan van de warmtebron.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2023 13:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
En dan is het nog maar de vraag of die correctie uit de thermostaat komt of uit het feit dat de dT zo klein mogelijk gehouden wordt.

Maar al met al is het heel wazig hoe het werkt en moet je tussen de regels doorlezen in verschillende handleidingen.

[ Voor 31% gewijzigd door ds23man op 15-11-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man De warmtepomp gedraagt zich precies zoals ik aan de hand van de handleiding zou verwachten, er zijn nog geen kabouters (zoals bij Pana) opgedoken.
Ik ben ook nog niets tegengekomen waar dT een rol speelt (nouja, behalve bij boilerlading maar daar hebben we het nu niet over). Hoe dacht je dat het kopje thee onder de thermostaat de afgifte beïnvloedde?
Kan ik verder nog iets uitzoeken of uitleggen voor je?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nu heb ik voornamelijk vloerverwarming, maar ik vond "uitgebreid" wel ietsje zuiniger lijken te stoken. Het was alleen goed merkbaar dat, nadat de warmtepomp en circulatiepomp uitschakelde bij bereiken setpoint, de hele vloer langzaam aan het afkoelen was tot een punt dat het water zo koud was, dat de delta T bij weer inschakelen van de warmtepomp zo groot was dat hij een tijd op max vermogen stond te bulderen voor het systeem weer een beetje opwarmde en alles weer tot rust kwam.

In mijn geval vond ik stand "actief" met een wat lagere stooklijn (0,3) een stuk comfortabeler, de vloer blijft op temperatuur (26 graden momenteel), de warmtepomp pruttelt lekker door en gaat uit zichzelf af en toe een drie kwartier à een uurtje uit omdat zijn retour te warm wordt (denk ik). Temperatuur blijft netjes rond 20-20,5 graden, in de nacht mag het 19,5 worden. Veel meer kWh kost me dit zo te zien niet, en het scheelt een hele hoop comfort en geluid.

Gaat overigens om de aroTHERM VWL 85/3, niet de fancy plus versie :) Maar volgens mij is het allemaal niet zo zwart/wit.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-06 16:13
Question Mark schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:33:
Vorige week is bij mij ook mijn Arotherm geïnstalleerd. Mijn woning is uit 2003, hád energielabel A (240 m2 woonoppervlak, overal HR++ glas , WTW) maar nog wel met radiatoren. T33 beneden, en T22 op de slaapkamers. Afgelopen zomer zijn zonnepanelen geplaatst met een geschatte jaaropbrengst van ~6200 Kwh.

Er is een 125/6 geplaatst, in combinatie met een 100 liter ontkoppelvat en een boiler van 400 liter (groot gezin, met veel pubers).

De installateur heeft de aanvoertemperatuur tussen de 35 en 55 graden ingesteld, met een stooklijn van 0,6. Ik zie dat de aanvoertemperatuur de afgelopen week nog niet boven de 35 graden geweest is. COP voor verwarmen is momenteel 4,4. Verbruik per dag is momenteel ongeveer 12 KWh (verwarmen + SWW), dat lijkt mij nog iets aan de hoge kant.

Ik heb gisteren de minimale aanvoertemperatuur wat verlaagd naar 33 graden. Mijn gevoel zegt dat de warmtepomp op basis van de stooklijn wel een hogere temperatuur gaat gebruiken als het buiten wat kouder wordt en dit nodig zou zijn. Klopt dit?

Wat zou verder wijsheid zijn om de instellingen toch nog wat te optimaliseren? Aanvoertemperatuur nog wat verder verlagen, wetende dat op een gegeven moment de capaciteit van mijn radiotoren onvoldoende is. Of is het verstandiger om de stooklijn wat lager in te stellen? Daarnaast heeft de installateur de SWW temperatuur op 55 graden ingesteld. Kan ik die verlagen naar 50 graden? Is ook weer wat efficiënter, en het voorraadvat is groot genoeg om ook met deze temperatuur voldoende water op voorraad te hebben.

Ik heb een ebus adapter in bestelling staan, dus mis momenteel nog wel wat detailinformatie om een echte fijnafstelling te kunnen doen.
Is gewoon flink experimenteren. Ik heb ook alleen radiatoren, en de Ta-min op 28 graden staan. Ta-min is eigenlijk vooral nuttig om een minimale temperatuur in te stellen waarbij radiatoren überhaupt iets van nuttige warmte afgeven. Stooklijn nu op 0,45, dat is voor mij voor nu voldoende. Wordt het buiten kouder en binnen niet warm genoeg, dan moet je de stooklijn in stapjes opvoeren.

Een en ander hangt ook af van verdere configuratie: ik heb hier nachtverlaging van 1 graad, en fluistermodus 's nachts. Zeker met vorst kan het 's morgens (te) lang duren voor de temperatuur binnen weer is bijgetrokken. Ook dan: stooklijn opdraaien.

Heb je eenmaal goede instellingen gevonden, dan ben je klaar voor volgend seizoen.

Ik mag weer opnieuw beginnen: afgelopen zomer de CV-installatie schoongemaakt, recht gehangen en uitgebreid. Komende weken eerst maar eens waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Gingerpower schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:
overal vloerverwarming deze wordt voorzien door de Vaillant pomp, maximale aanvoer temperatuur 35 graden.
Op de eerste en tweede radiatoren deze worden op een 2e circuit door de grundfosspomp voorzien met 55graden water.
Welkom :)
Als de boel op deze vaste temperaturen draait gaat het niet zuinig worden, inderdaad.
Is er niet toevallig toch een stooklijn ingesteld? (handleiding VRC720: 2.10, instellingen→Installateurniveau → Installatieconfiguratie→circuit X)
Bij 35 graden bij -10 kom je ongeveer op 0.3 uit, voor 55 graden bij -10 op 1.

Probeer eerst of je het comfortabel warm houdt met continu dezelfde wenstemperatuur (geen nachtverlaging) en stooklijn 0.5, koelt het toch af, dan 0.1 hoger en na een week nog eens kijken.
Als het niet afkoelt, dan weer 0.1 eraf en een weekje aankijken. Hoe lager de stooklijn, hoe goedkoper het stoken is.

Je vermeldt geen historisch gasverbruik, dus misschien is Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ook nog wel interessant voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerpower
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-01 18:26
Ik zou voor 40mm gaan. Betere flow.

quote]Alfa159 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:18:
Niet specifiek een Vaillant vraag, maar welke leidingen lopen precies tussen de buitenunit en de installaties binnen?

Ik neem aan dat naast de 32mm geisoleerde meerlagenbuis (deze bijvoorbeeld, ook een kabel die de buitenunit met de regelunit verbindt. Zijn er andere leidingen waar ik rekening mee moet houden die naar de monoblock moeten gaan?

Stroomkabel gaat helemaal via een andere weg naar de buitenunit.

Zou deze leidinggoot voldoende moeten zijn of kan het een slag kleiner?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:36
In oktober 2023 is in mijn 120 jaar oude boerderij (redelijk tot goed geïsoleerd) een uitgebreid Vaillant warmtepomp systeem geïnstalleerd:
• AroTHERM plus 125/6
• Buffervat allSTOR VPS 800/3-7 Vaillant
• 6 zonnecollectoren (VFK 155)
• Warmwatermodule VPM 30/35/2 W Vaillant
• Zonnemodule VPM 20/2 S Vaillant
• Besturingsmodule aroTHERM plus VWZ AI
• Weersafhankelijke regelaar multiMATIC VRC 700 /6
• Mengmodule VR71
• Stooklijn 0,55
• Minimum aanvoertemp: 30 gr
• Max aanvoertemp: 45 gr
• WAR met binnentemp compensatie Actief
(ik weet het, het is een redelijk complex en uitgebreid systeem, maar daar is bewust voor gekozen).

De eerste weken functioneerde het systeem bij verwarmen redelijk tot goed. Een COP van 4.8.
Eind oktober ging het elektriciteitsverbruik (bij gelijkblijvende buitentemperaturen) sterk oplopen en de COP daalde tot onder 3.0
Op de kWh meter zag ik dat de warmtepomp ieder uur opstart, gelijk het maximum vermogen levert en dan snel weer uitschakelt. Om vervolgens na een 1/2 uurtje weer aan te slaan.
En dat kan niet zijn omdat de pomp zijn vermogen niet kwijt kan (groot buffervat).

Ik vermoed dat gelijk het maximum vermogen wordt gebruikt doordat de warmtepomp probeert om de gewenste aanvoertemperatuur zo snel mogelijk te halen.
En daar is wat bijzonders.
Op de VRC 700 staat de gewenste aanvoertemperatuur, als de warmtepomp draait, zo rond de 30 gr. Als de warmtepomp uitstaat dan staat deze op 0 graden. Dat is prima, lijkt mij.

Echter, op de VWZAI staat de gewenste aanvoertemperatuur, als de warmtepomp draait, op hetzelfde moment zo rond de 50 gr. Als de warmtepomp uitstaat dan staat de gewenste aanvoertemperatuur op de VWZAI op 23 graden.
Zou daar het probleem (van het gelijk op het max vermogen draaien om de gewenste aanvoertemp van 50 gr te halen), kunnen zitten, doordat de VWZAI, itt de VRC 700, een te hoge aanvoertemperatuur vraagt? Is dat te regelen of in te stellen? Of is er ergens iets kapot?

De werkelijke aanvoertemperaturen vanuit de warmtepomp zijn netjes (aanvoer 35, retour 30) en deze temperaturen gaan ook ongeveer het buffervat uit en in richting de radiatoren (geen VVW)

Om het energieverbruik te beperken heb ik de fluistermodus (ingesteld op 50%) maar ingeschakeld en ik krijg het pand er tot nu toe prima warm mee. Ook afgelopen zondag bij koude mist. COP nu rond de 4.4. Het energieverbruik is nu de helft minder
Maar ook in de fluistermodus start de warmtepomp ieder uur op, levert dan gelijk het max vermogen (weliswaar tot 50%) en slaat dan weer af.

De installateur weet het ook niet en Vaillant moet nog langskomen voor de ingebruikstelling. Dat kan nog wel even duren.
Iemand een idee wat het probleem veroorzaakt en hoe het is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor zonder hydraulisch schema etc is het natuurlijk gokken, maar eerdere problemen in dit topic die vergelijkbaar gedrag lieten zien hadden bijvoorbeeld een verkeerd geplaatste SysFlow sensor of een verkeerd systeemschema ingesteld.
Vanwege de grote buffer kan het even duren voordat de gewenste temperatuur aan de uitgang verschijnt en bij zo'n soort vergissing gaat de warmtepomp dan steeds warmer water maken om opeens uit te gaan als het eindelijk de buffer uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@Proton_. Dank voor je snelle reactie. Ik heb gelijk de eerdere problemen in dit topic die vergelijkbaar gedrag lieten zien, opgezocht en langzamerhand wordt het een beetje duidelijk.

Volgens het specifieke installatieschema van Vaillant moet het systeemschema 16 en VR71 schema 6 zijn. En die staan ingesteld.

Als ik het verder goed begrijp moet de SysFlow sensor de temperatuur meten die uit het bovenste gedeelte van de onderste helft van het AllSTOR buffervat komt (onderste helft is immers voor de cv, bovenste helft is voor SWW).
In het installatieschema staat de SysFlow (S1) dan ook ingetekend bij de BufTopCH(S5) (= bovenin onderste helft van het buffervat).
Op basis van de waarde die de SySflow sensor daar meet zal de gewenste aanvoertemp voor de warmtepomp bepaald worden. Daar is de temp rondom 32 gr.
Zie ik dat goed?

Zou het nu in mijn situatie zo kunnen zijn dat de SysFlow op de verkeerde plek op het buffervat zit (of verkeerd is aangesloten op de VR71), waardoor de SySFlow sensor de hogere temp van het bovenste gedeelte van het buffervat meet, dat bedoeld is voor het SWW (temp rondom 50gr) en op basis daarvan een (te) hoge gewenste aanvoertemp bepaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
de 3weg klep voor schakelen tussen SWW en CV, wordt deze gekoppeld aan de VWZ AI? En is dit een 24 V of 230 V 3 wegklep? Of maakt het niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor ik zie in de 720 documentatie alleen schema 16 staan bij toepassing van een cascade of tussenwisselaar - dan heb je glycol naar de buitenunit, dat zie ik niet in je lijstje staan. Ik ben erg benieuwd naar je schema, kun je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Ik twijfel zelf tussen de VWL 55/6 en VWL 75/6. De 55 zal verder terug kunnen moduleren en met hogere buitentemperaturen zuiniger zijn. Volgens mij is de VWL 75/6 zuiniger bij temperaturen tussen de 0 en 7 graden buitentemperatuur.

Heb het verschil in COP uitgewerkt. Waar rood de VWL 75/6 het aantal COP punten zuiniger is bij de buitentemperatuur en aantal toeren dan de 55/6

Voordeel is van een grotere WP dat hij meer in deellast draait en minder defrosts zou moeten krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xamNpv74117zWSc8VUf9ouCMEKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xcZUXlL9K3DenZSf19nBhTtp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
Proton_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:59:
@Arkor ik zie in de 720 documentatie alleen schema 16 staan bij toepassing van een cascade of tussenwisselaar - dan heb je glycol naar de buitenunit, dat zie ik niet in je lijstje staan. Ik ben erg benieuwd naar je schema, kun je die delen?
Het schema is voor 2 verwarmingsgroepen, er is eentje geinstalleerd

[ Voor 47% gewijzigd door Arkor op 21-01-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
  • Laatst online: 13-08-2024
Goedeavond. Zelf hebben we de warmtepomp Vaillant aroTHERM Plus VWL125/6A met de thermostaat Vaillant sensoCOMFORT VRC 720 en de pompunit Vaillant aroTHERM Plus VWZ MEH 97/6 MB1. Nu maak ik in de regeling van circuit 1 een weekplanner aan, we vragen verwarming vanaf 5u30 en die staat perfect en blijft staan. Dan ga ik naar de tijdsassistent en zet die ook op 5u30 maar helaas de warmtepomp blijft maar opstarten om 6u zodat de badkamer tot 6u15 a 6u30 koud blijft. Wil ik terug naar de tijdsassistent gaan staat die doodleuk weer op 6u. Is er iemand die weet hoe ik de opsart tijd van de warmtepomp kan wijzigen van 6u naar 5u30? Alvast bedankt. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
strandbal schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:59:
Nu heb ik voornamelijk vloerverwarming, maar ik vond "uitgebreid" wel ietsje zuiniger lijken te stoken. Het was alleen goed merkbaar dat, nadat de warmtepomp en circulatiepomp uitschakelde bij bereiken setpoint, de hele vloer langzaam aan het afkoelen was tot een punt dat het water zo koud was, dat de delta T bij weer inschakelen van de warmtepomp zo groot was dat hij een tijd op max vermogen stond te bulderen voor het systeem weer een beetje opwarmde en alles weer tot rust kwam.

In mijn geval vond ik stand "actief" met een wat lagere stooklijn (0,3) een stuk comfortabeler, de vloer blijft op temperatuur (26 graden momenteel), de warmtepomp pruttelt lekker door en gaat uit zichzelf af en toe een drie kwartier à een uurtje uit omdat zijn retour te warm wordt (denk ik). Temperatuur blijft netjes rond 20-20,5 graden, in de nacht mag het 19,5 worden. Veel meer kWh kost me dit zo te zien niet, en het scheelt een hele hoop comfort en geluid.

Gaat overigens om de aroTHERM VWL 85/3, niet de fancy plus versie :) Maar volgens mij is het allemaal niet zo zwart/wit.
IMHO kamerthermostaat VRC 720 is verschrikkelijk in het omgaan met plotselinge temperatuurverschillen. Als je een raam opent om de kamer slechts 5 minuten te ventileren of de oven in de keuken aanzet, zie ik binnen 10 minuten temperatuurverschillen van + of - 0,5 graden optreden. Dit zorgt ervoor dat WP soms zonder reden in werking treedt. Zelfs de uitgebreide modus kan dit soms niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
Warmtepomp: aroTHERM Plus VWL125/6A
Pomp: aroTHERM Plus VWZ MEH 97/6 MB1
Thermostaat: sensoCOMFORT VRC 720

Onze warmtepomp begint pas te werken vanaf 6u.
Alleen willen wij verwarming vanaf 5u30.
Als ik in de regeling ga kan ik bvb bij circuit 1 een weekschema zetten dat warmte vraagt vanaf 5u30. Maar helaas dit werkt niet alles blijft koud tot pakweg 6u15 het zachtjes begint op te warmen.
Nu zag dat er onderaan het menu ook een tijdsassistent staat. Ook deze paste ik aan naar 5u30 maar helaas geen verandering pomp gaat pas echt aan om 6u. Trouwens als ik terugkeer naar de assistent staat alles weer op 6u terwijl ik het ganse programma doorlopen had en telkens ook bevestigd had.

Iemand die weet hoe of wat ik kan doen om de warmtepomp toch al om 5u30 te laten starten ipv om 6u?

Alvast bedankt. Vriendelijke groeten Johan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
wouter_tw schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:51:
de 3weg klep voor schakelen tussen SWW en CV, wordt deze gekoppeld aan de VWZ AI? En is dit een 24 V of 230 V 3 wegklep? Of maakt het niets uit
Dat lijkt aan de 230V-kant te liggen (14 is de driewegklep):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imWhQMWuzgbpfaqFEX0mFIk_Bcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y12l2T3RulLa2dKBR3us7ZZa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JohanOP simpele dingen eerst: staat de klok wel goed?

@bilalhp wat wil je dan dat de VRC doet :) Probeer hem op een plek zonder tocht te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor Indrukwekkend. Sysflow zit dus niet bij de buffer, maar aan de zuigzijde van de mengklep bij de afgiftepomp (pal in het midden van het waterzijdig schema). Wat de warmtepomp doet heeft dus weinig of sterk vertraagd te maken met wat daar gemeten wordt. Moduleren wordt dus lastig, zo niet onmogelijk. De warmtepomp wordt dus begrensd door zijn eigen maximaal vermogen.
Door de opbouw van het vat, als dat ook maar iets lijkt op het schema, is er van stratificatie ook geen sprake en krijgt de afgifte bovenaan een flinke menging van wat de warmtepomp onderaan met 2m³/h aan het rondpompen is.
Ik (als leek, wil ik benadrukken) zie niet hoe dit bedoeld is om efficiënt te werken. Het wordt warm, dus misschien is dit gedrag zoals het bedoeld is. Eerst maar de inbedrijfstelling van de specialisten afwachten.

Mocht het zo blijven, dan kun je als eerste test de SysFlow sensor op de warmtepompuitgang zetten om te zien of het gedrag verbetert. Hybride werken zit er dan niet in. Werkt dit, dan is het systeem te verbeteren door de warmtepompuitgang niet op een losse poort op de buffer te zetten maar met een T op de leiding naar de afgifte, daar waar SysFlow zit. Dan werkt hybride ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
@Proto_ ja de klok staat juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
bedoel Proton_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@Proton_. Ik hoop dat het allemaal meevalt. Het buffervat heeft wel degelijk gescheiden gedeelten en de temperatuur gaat niet over van het ene deel naar het andere. Dat is te zien aan de verschillende temperatuurwaarden boven en onderin ieder gedeelte en de verschillen daartussen blijven constant.
Beide delen worden ook apart door de warmtepomp gevoed, daar zitten 3-weg kleppen tussen.
En voor zover ik het kan zien zitten alle sensoren op het buffervat.
Is het inderdaad zo dat de SysFlow sensor bepalend is voor de gewenste aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor Je hebt een SWW deel en een verwarmingsdeel in de buffer, die zijn gescheiden inderdaad. Maar binnen de onderste helft loopt alles door elkaar.
Heb je de sensor gevonden op het hydraulisch schema?

@JohanOP Je ziet niet toevallig het symbooltje van fluisterbedrijf oid tussen 5:30 en 6:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
@Proton_. Dat klopt inderdaad. In het onderste gedeelte loopt alles door elkaar heen. Ik heb de sensor op het schema gevonden en ook zojuist gezien waar de sensor in de praktijk zit. Die zit halverwege de leiding tussen het (onderste gedeelte van) het buffervat en de mengpomp.
ik vraag me af of het zinvol is om deze SySFlow sensor te verplaatsen naar de de warmtepompuitgang om te zien of het gedrag verbetert, zoals je aangeeft.
Beide ledingen hebben ongeveer dezelfde temperatuur van 35 graden als de warmtepomp werkt.

Als de warmtepomp niet in werking is dan hebben de af- en aanvoertemp tussen de warmtepomp en de buffer dezelfde waarde van ongeveer 30 graden.
De temp tussen het buffervat en de mengpomp is ongeveer 35 resp 30 graden (retour).

[ Voor 46% gewijzigd door Arkor op 15-11-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
@Proton_ nee dat symbooltje staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:50
JohanOP schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:02:
@Proton_ nee dat symbooltje staat er niet
Stel je in op de thermostaat zelf of via de app?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
Zelf op de thermostaat zelf

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Arkor voordat je aanpassingen maakt kan je navragen bij de inbedrijfsteller hoe het moduleren zou moeten werken :) misschien zit ik er helemaal naast. Of de warmtepomp staat op een vaste waarde ingesteld oid.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 16-11-2023 07:40 ]

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 16:23
PentaClover schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:57:
[...] deze grafiekjes maak ik met een zelf geschreven script in python dat de data ophaald uit Domoticz en gebruik maakt van de matplotlib library om de grafiekjes te plotten.
Als je de code met me wilt delen (via DM of otherwise), dan zou dat zeer welkom zijn 😊

• bilalhp
Proton_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:15:
@bilalhp wat wil je dan dat de VRC doet :) Probeer hem op een plek zonder tocht te hangen.
Een eenvoudig "time moving average" zou geweldig zijn :)

Hoe dan ook, ik ga VRC binnenkort alleen als duur beeldscherm gebruiken :)

• Wim Leers
bilalhp schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:44:
[...]

IMHO kamerthermostaat VRC 720 is verschrikkelijk in het omgaan met plotselinge temperatuurverschillen. Als je een raam opent om de kamer slechts 5 minuten te ventileren of de oven in de keuken aanzet, zie ik binnen 10 minuten temperatuurverschillen van + of - 0,5 graden optreden. Dit zorgt ervoor dat WP soms zonder reden in werking treedt. Zelfs de uitgebreide modus kan dit soms niet aan.
Er is een speciale "ventileermodus" in de app van Vaillant. Die compenseert daarvoor, maar je moet het dan ook manueel gaan aanzetten natuurlijk.

• Arkor
Proton_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:15:
@Arkor voordat je aanpassingen maakt kan je navragen bij de inbedrijfsteller hoe het moduleren zou moeten werken :) misschien zit ik er helemaal naast. Of de warmtepomp staat op een vaste waarde ingesteld oid.
Prima. Ik zal je tzt informeren als de inbedrijfstelling door Vaillant is gedaan.

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
sinds 3 weken hebben wij een 125/6 op;

-Vailliant VPS 100 (buffervat 100ltr.)
-Vailliant uniSTOR VIH RW 300 (warmwater inhoud boiler = 281 ltr.)
-Hydraulische module
-VRC 720, VR 921

afgelopen week krijgen wij de foutmelding F.820, na reset was deze verdwenen doch komt deze nu elke keer terug.

Wie kan hierin adviseren?

• ds23man
Flopiepower schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:28:

-Hydraulische module
-VRC 720, VR 921

afgelopen week krijgen wij de foutmelding F.820, na reset was deze verdwenen doch komt deze nu elke keer terug.

De installateur bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Gedaan, echter hoopte ik op een inzichtelijk antwoord vanuit dit forum. kan misschien een bekende storing zijn. vandaar de post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-06 18:50
Wat zegt de handleiding over die storing?

Nou, volgens mij dit:

F.820 Verbindingsfout: pomp afgiftecir-
cuit
– Pomp meldt geen signaal naar de
warmtepomp terug
– Kabel naar de pomp op defect con-
troleren en evt. vervangen
– Pomp vervangen

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-06 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC_egLKLz3Tu-OU5PBiMqST9Gz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pts1aIUmI4n93INsENl7zGQR.jpg?f=fotoalbum_large

Er is 6 graden warmteverlies in de boiler van 300 liter (Vailliant uniSTOR VIH RW 300) op goed geisoleerde zolder per dag. Dat is goed te zien in dit plaatje. De zolder wordt dan lekker warm. :-)

Is dat normaal ook al we niet hebben gedouched of zo?

De COP is momenteel voor de huis-verwarming zelf in de afgelopen 13 uur (gereset afgelopen nacht 12:00 uur).
hc = sensor.ebusd_hmu_yieldhcday_energy (heating control)
hwc = sensor.ebusd_hmu_yieldhwcday_energy (hot water control)

[ Voor 11% gewijzigd door Eriko op 16-11-2023 12:59 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Hallo, doet de fluisterstand ook nog iets in de opstartpiek qua limiet?

Wanneer de WP aanslaat trekt deze al snel bijna 2000W en dat hoeft voor mij echt niet zo snel. Dacht wanneer ik de WP op 40% zet dat maximaliseert de WP dit mogelijk een beetje?

Groet Kees

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• wouter_tw
bilalhp schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:53:
[...]

Dat lijkt aan de 230V-kant te liggen (14 is de driewegklep):
[Afbeelding]
bedankt voor het schema! Kan iemand bevestigen dat dit een 230 V 3 weg klep CV/SWW schakeling is?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:03
Kees_frl schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:02:
Hallo, doet de fluisterstand ook nog iets in de opstartpiek qua limiet?

Wanneer de WP aanslaat trekt deze al snel bijna 2000W en dat hoeft voor mij echt niet zo snel. Dacht wanneer ik de WP op 40% zet dat maximaliseert de WP dit mogelijk een beetje?

Groet Kees
Ja, die zijn iets lager heb ik gemerkt. Ik draai ook in de fluisterstand momenteel.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• Kees_frl
Broodro0ster schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ja, die zijn iets lager heb ik gemerkt. Ik draai ook in de fluisterstand momenteel.
Welk percentage? Ik lees dat 40% dan betekent 40 fluisterstand dus nog 60% WP capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
Eriko schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:23:
[Afbeelding]

Er is 6 graden warmteverlies in de boiler van 300 liter (Vailliant uniSTOR VIH RW 300) op goed geisoleerde zolder per dag. Dat is goed te zien in dit plaatje. De zolder wordt dan lekker warm. :-)

Nee maar het zit er ook niet ordes naast.
Volgens de spec van Vaillant is het verlies 1.4 kWh per 24 uur, of te wel 5.04 MJ.
Met een inhoud van 281 liter zou dat een te verwachtte delta T zijn van 4.28oC , misschien dat het bij jou op zolder kouder is dan de referentie waartegen de spec gemaakt is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Broodro0ster
Kees_frl schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:30:
[...]

Welk percentage? Ik lees dat 40% dan betekent 40 fluisterstand dus nog 60% WP capaciteit.
40 of 60%. Enkel tijdens het SSW window (14h - 15h30) staat de fluisterstand uit maar ik heb gemerkt dat als ik een SSW buiten het window doe (HA sturing op basis van PV stroom), hij nog steeds aan z'n 2000W vermogen komt om op ECO stand SSW aan te maken. Dus eigenlijk zou ik 24/7 in fluisterstand kunnen draaien tot het erg koud wordt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Eriko kun je een foto van het leidingverloop posten? Wellicht is er wat éénpijpscirculatie.

• Eriko
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg98FB2YlrnmZaT-8PR9ZTjQ0l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkY9OF4zmntlnDdVz1LlWSEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zie rechterkant. De uitstekende leidingen (van de serie schakeling buffervat / monoblock - configuration 8 ) zijn geisoleerd.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Eriko het gaat vooral om de bovenste leidingen met het heetste water. Die moeten zo snel mogelijk naar beneden voordat ze horizontaal verder gaan. Misschien kan je voelen of ze tegen de muur nog warm zijn.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

• PentaClover
@Eriko , Proton_ bedoeld een foto van de leidingen vanaf de boiler gezien, niet de binnen unit.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Eriko
Er zat wel wat isolatie rondom de leidingen. Ik kan het wel uitbreiden want de witte leiding is een beetje warm.

Ik kan verder niet veel aan veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoKuF93Y5ymR1y7cy4BCOHGh8JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUwTZnmmGWyj6PsfCH4qZeyi.jpg?f=fotoalbum_large

• bilalhp
Eriko schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:23:
[Afbeelding]

De COP is momenteel voor de huis-verwarming zelf in de afgelopen 13 uur (gereset afgelopen nacht 12:00 uur).
hc = sensor.ebusd_hmu_yieldhcday_energy (heating control)
hwc = sensor.ebusd_hmu_yieldhwcday_energy (hot water control)
Lijkt overeen te komen met mijn ervaring. Ik heb een boiler van 200 liter.

@PentaClover In welke spec heb je dat precies gezien?

• PentaClover
bilalhp schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:40:
[...]
Lijkt overeen te komen met mijn ervaring. Ik heb een boiler van 200 liter.

@PentaClover In welke spec heb je dat precies gezien?
In de meest recente catalogus van dit jaar op blz 47. Staat een tabelletje van de unistor boilers.

• bilalhp
Is de compressor efficiënter als deze op een hogere util en/of hogere frequentie (rps) draait?

• bilalhp
PentaClover schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:08:
[...]

In de meest recente catalogus van dit jaar op blz 47. Staat een tabelletje van de unistor boilers.
Interessant genoeg bestaat die informatie niet voor unitowers :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
bilalhp schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:09:
Is de compressor efficiënter als deze op een hogere util en/of hogere frequentie (rps) draait?
Typisch worden inverter compressoren zoals in WPs en moderne Airco's met een 3 fase brushless DC motor aangestuurd.

Deze motor heeft een efficientie curve die afhankelijk is van de belasting, maar het optimale werkpunt ligt wel aan de kant met lage belasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWmghCJG5acI6U4ANjfX2o1lFso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6276uHQIUJ2VAobYlXmMofD4.png?f=user_large

De belasting wordt bepaald door de druk die de compressor moet opbouwen, en deze deltaP is afhankelijk van de temperatuur van het middel dat de compressor ingaat en welke je uiteindelijk wilt hebben, dus als er uiteindelijk de zelfde Ta gemaakt wordt ligt dat optimale punt als het buiten koud is bij een andere frequentie dan als het warm is.

Het is dus geen simpel antwoord helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ergens in het topic staat wel een afbeelding van iemand die heel veel COP meetpunten heeft, afgezet tegenover het toerental. Het was geen hele kromme lijn, maar wel efficiënter in de lage regionen. Maar het meest efficiënt was geloof ik net boven het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flopiepower schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:28:

-Hydraulische module
-VRC 720, VR 921

Ik heb een nieuwe 75/6 (13 okt in bedrijf) die nu ook 2x deze fout heeft gegeven. Ga de installateur bellen. Maar ben ook benieuwd of jij al een stapje verder bent?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Voor het eerst weer wat kouder, drie-en-een-halve graad op moment van schrijven. De GeniaAir 55/6 maakt al sinds gisteravond een aaneengesloten run, variërend tussen de 400 en 650W ongeveer. En er zit niet eens een defrost tussen. COP sinds 00:00 is 4,8 bij een stooklijn van 0,35. Binnen is het zo’n 18,5-19 graden.

Wat een mooie techniek is dit toch. Warme voetjes zijn top 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Voor het eerste zie ik de temperatuur wegzakken in onze nieuwbouw woning. Gisteren was het een donkere dag dus geen opwarming door de zon. 's nachts is de vraag 21.5. Overdag 22°C vanaf 10h30. Stooklijn 0.2.
De aanvoer die hij berekend was, was 28°C. Aan de grafiekjes zie ik dat de aanvoer tot 29°C gaat en dan slaat de warmtepomp af en blijft het water circuleren. Als de aanvoer dan 26°C bereikt, start de warmtepomp terug op. De gemiddelde temperatuur ligt naar mijn gevoel onder de 28°C. Hiermee konden we 21.5°C vasthouden, maar niet verhogen naar 22°C.

's avonds dan maar de thermostaat op 21.5°C gezet om dat ik eens wou zien wat er gebeurd als we geen nachtverlaging zouden doen. Tijdens het koken is de temperatuur in huis 1°C gestegen, dus de thermostaat sloeg even af van 18h30 tot 0h30. De vloer zijn warmte kwijt en tegen dat de vloer terug opgewarmd was, was de temperatuur verder door gezakt naar 21.0°C. Deze ochtend zat hij maar op 21.2°C. Telkens runs van 30-50 minuten gevolgd door pauzes van 25-40 minuten. Zodra de aanvoer 1°C boven de gevraagde aanvoer gaat, springt de warmtepomp af. De gemiddelde temperatuur lijkt hierdoor ongeveer 1°C onder de gevraagde temperatuur te zitten, waardoor ik onder bepaalde omstandigheden de temperatuur zeer licht zie zakken.

Ik denk dat ik niet veel andere keuze heb dan de stooklijn op 0.25 te zetten? Dan stijgt de gevraagde aanvoer met ongeveer 1°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Broodro0ster schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:40:
Voor het eerste zie ik de temperatuur wegzakken in onze nieuwbouw woning. Gisteren was het een donkere dag dus geen opwarming door de zon. 's nachts is de vraag 21.5. Overdag 22°C vanaf 10h30. Stooklijn 0.2.
De aanvoer die hij berekend was, was 28°C. Aan de grafiekjes zie ik dat de aanvoer tot 29°C gaat en dan slaat de warmtepomp af en blijft het water circuleren. Als de aanvoer dan 26°C bereikt, start de warmtepomp terug op. De gemiddelde temperatuur ligt naar mijn gevoel onder de 28°C. Hiermee konden we 21.5°C vasthouden, maar niet verhogen naar 22°C.

's avonds dan maar de thermostaat op 21.5°C gezet om dat ik eens wou zien wat er gebeurd als we geen nachtverlaging zouden doen. Tijdens het koken is de temperatuur in huis 1°C gestegen, dus de thermostaat sloeg even af van 18h30 tot 0h30. De vloer zijn warmte kwijt en tegen dat de vloer terug opgewarmd was, was de temperatuur verder door gezakt naar 21.0°C. Deze ochtend zat hij maar op 21.2°C. Telkens runs van 30-50 minuten gevolgd door pauzes van 25-40 minuten. Zodra de aanvoer 1°C boven de gevraagde aanvoer gaat, springt de warmtepomp af. De gemiddelde temperatuur lijkt hierdoor ongeveer 1°C onder de gevraagde temperatuur te zitten, waardoor ik onder bepaalde omstandigheden de temperatuur zeer licht zie zakken.

Ik denk dat ik niet veel andere keuze heb dan de stooklijn op 0.25 te zetten? Dan stijgt de gevraagde aanvoer met ongeveer 1°C.
Je stooklijn staat net een tikkie te laag. 0,2 is wel heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een graadje extra heb je meteen een stuk meer warmteafgifte, dus via de stooklijn of min. Temperatuur kun je dat inderdaad proberen.

Hier vannacht even een extra halve graad nachtverlaging gedaan voor 3 uurtjes. Tot ergens na 3 uur. Maakt daarna een mooie lange run in plaats van elk uur aan. Dus ik denk dat ik eventjes los kan gaan op het schema, en een extra verlaging instel van pakweg middernacht tot 3 uur. Dan kan hij daarna weer 2 a 3 uur extra draaien om rond 6 uur weer op de "normale" temperatuur te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw-qyYNPEDqC9-jYLEzLKjjk5H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujByP2LSQdBgspN7aa5B41BS.png?f=fotoalbum_large

Deed momenteel 19 graden overdag, en vanaf een uur of 3 in de middag naar 19,5 tot halverwege de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Stooklijn had ik deze ochtend op 0.25 gezet. Na de aanpassing een run van 70 en 50min gehad. Toch al een stuk langer dan deze van afgelopen nacht. De temperatuur gaat ook vlotjes omhoog zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier al een aantal weken een hele fijne configuratie:
- VWL55/6, geen buffer
- 150m2 vloerverwarming zonder naregeling (2-onder-1-kap woning met WTW uit 2008) - geen SWW
- Stooklijn 0.2
- Minimale aanvoer 26 graden (met lager ging hij wel iedere paar uur aan/uit)
- Fluisterbedrijf permanent aan (gewoon omdat het kan)
- Thermostaat op standje 'uitgebreid'
- 21 graden tussen 10:00 en 22:00, daarbuiten 20 graden

Hiermee heb ik structureel een run van 12uur en daarbuiten slaat hij 'af' omdat de binnentemperatuur de 21 graden bereikt heeft.
's nachts koelt het namelijk een 0,5 graden af waardoor het nog boven de 20 graden blijft.
De 21 graden om 22:00 is vrijwel altijd nog bereikt, soms paar uur eerder, soms net niet.
Door de hogere buitentemperatuur overdag is de COP optimaal:

COP en opgewekte warmte volgens myVaillant:
- Oktober: 6,2 - 277 kWh
- November (tot nu toe): 6,4 - 585 kWh

Waardes met korrel zout nemen want de Ta en Tr sensor verschillen 0,5K waarbij ik denk dat de Tr de juiste meting is.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 17-11-2023 12:41 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
dubbel JohanOP in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik kan op de thermostaat het fluisterbedrijf instellen op dag en tijd. Maar waar stel ik het percentage van fluisterbedrijf in? Ik vind het maar niet en alle menu's binnen de thermostaat nu gehad, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
_ferry_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:05:
Ergens in het topic staat wel een afbeelding van iemand die heel veel COP meetpunten heeft, afgezet tegenover het toerental. Het was geen hele kromme lijn, maar wel efficiënter in de lage regionen. Maar het meest efficiënt was geloof ik net boven het minimale vermogen.
… met een constante buitentemperatuur en doeltemperatuur dan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kees_frl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:55:
Ik kan op de thermostaat het fluisterbedrijf instellen op dag en tijd. Maar waar stel ik het percentage van fluisterbedrijf in? Ik vind het maar niet en alle menu's binnen de thermostaat nu gehad, :)
Dat kun je in de VWZ instellen, in het installateurs menu.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JohanOP Omdat het 'zou moeten werken' als je alles goed hebt ingesteld, zal de oplossing in die hoek te vinden zijn.
Het is me niet duidelijk of het instellen niet lukt of dat de installatie zijn instellingen niet lijkt te volgen.
Staat het programma bij opnieuw het menu in zoals je het hebben wil?
Wat ook kan helpen is meer info; bijvoorbeeld een foto van de thermostaat om 5:45 waarin de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
Beste Proton_ het instellen lukt wel.
Alleen als ik bij de tijd assistent door de menu's loop en alles is ingesteld als je dan weer naar tijd assistent gaat staat alles weer bij het oude.
Het lijkt erop dat de pomp het commando niet krijgt of volgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@JohanOP Ja, dat zei je al. Dan lijkt het eerder dat de thermostaat de instellingen niet goed opslaat dan dat de pomp een commando mist. De suggestie van de foto om 5:45 zou dat uitsluiten. Als dat te vroeg opstaan is, kun je natuurlijk ook een andere wijziging doen die om 15:00 ingaat en vanmiddag al testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
Had deze week een foto genomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kzFrAXE5BplUUBewT3pWJmRScs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rBqz18r8IMWTl5bnLsAw5Hdk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsPljAt4PMqv4Olr_3bJnBiezzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zlTvai3IIanpzdS3MbQevO8i.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
Zou het kunnen dat ik de thermostaat gewoon op 5u moet zetten om tijdig verwarming te hebben? Dat het water nog niet warm genoeg is als we vanaf 5:30 verwarming vragen. De verwarming begint pas te werken tegen 6u15 a 6u30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 17:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uit de onderste foto blijkt dat de warmtepomp het SWW (Sanitair Warm Water) aan het verwarmen is. Als je 's ochtends al eerste onder de douche stapt om 05:30, is het logisch dat je woning nog niet verwarmd (is). De capaciteit van je warmtepomp gaat naar je warme water.

Volgens mij kun je in de thermostaat opgeven of SWW voorrang moet krijgen of niet.

Waarom pas je uberhaubt nachtverlaging toe? Is dat echt nodig in je woning?

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 17-11-2023 14:31 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanOP
@Proton_ OK ik ga het warmte vragen wat vroeger zetten zodat de ruimte tegen 6u is opgewarmd. Bedankt voor de tips. Vriendelijke groeten Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Bovendien staat op de foto een wens van 21 en een actuele temperatuur van 21, dus tja.

Maar SWW een tijdsblok van 14:00-20:00 geven lijkt me los daarvan een goed idee, dan is er ook meer gelijktijdigheid met hoge buitentemperatuur en eventuele zonnepanelen-opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Ik vond het wat koud toen ik eind van de middag de achtertuin instapte...
... het was even zoeken maar ik heb de oorzaak gevonden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z45uXX5XVnat0UpsYkPMunwBvVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kr4KUKNoqRJrj0nGUxClYLPl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Wel even wennen hoor stroomverbruik met WP ! :)

Wel vandaag redelijk wat defrosts, vanavond om de 50 minuten terwijl ik maar 25 graden ta vraag.

Even snelle google geeft aan 95% luchtvochtigheid hier in het noorden, zal het mee te maken hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Kees_frl op 17-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 19:09
Kees_frl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:05:
Wel even wennen hoor stroomverbruik met WP ! :)

Wel vandaag redelijk wat defrosts, vanavond om de 50 minuten terwijl ik maar 25 graden ta vraag.

Even snelle google geeft aan 95% luchtvochtigheid hier in het noorden, zal het mee te maken hebben.
Heb je gezien dat het een defrost was ? Ik zou gokken dat ie de warmte niet kwijt kon omdat je maar een Ta van 25 hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
maharens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:11:
[...]

Heb je gezien dat het een defrost was ? Ik zou gokken dat ie de warmte niet kwijt kon omdat je maar een Ta van 25 hebt.
Ja zijn defrosts, paar zelf gezien (wonen er nog niet maar aan het klussen) maar je ziet het ook dat stroomafname tijdelijk wegvalt, na tijdje minder en dan met dikke piek terug en na tijdje weer stabiel terug.

In de app zie ik ook de aanvoertemperatuur van 25 naar 13 graden gaan. Dus even omgekeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kees_frl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:14:
[...]

Ja zijn defrosts, paar zelf gezien (wonen er nog niet maar aan het klussen) maar je ziet het ook dat stroomafname tijdelijk wegvalt, na tijdje minder en dan met dikke piek terug en na tijdje weer stabiel terug.
Dit is niet per se een defrost. Als ie “pendelt” doet-ie dit ook, maar met een langere tussenpauze. Een defrost duurt maar een paar minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ta binnen vijf minuten naar 13 graden is een zeker teken van een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:58:
Ta binnen vijf minuten naar 13 graden is een zeker teken van een defrost.
je die grote stoomwolken bevestigen het ook wel een beetje :9

Zelfde patroon zie ik nu iedere 50 a 55 minuten.

Weer geeft nu ook aan luchtvochtigheid 99% te Leeuwarden, Mist! :)

Afgifte op ta 25 gaat met 225 m2 open wel goed. Morgen wel stooklijn tikje hoger want de temperatuur blijft stabiel maar ik wil er nog een half graadje bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Kees_frl op 17-11-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah die stoomwolken zijn wel een weggevertje ja 😉. Hier 3,5 graden en helder. Gewoon een stabiele run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Lijkt een geweldige video te zijn waarin dT wordt uitgelegd:

YouTube: Delta T, temperature difference (dt) with heat pumps and boilers

Ook nuttige informatie hier: https://heatpumps.co.uk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier zojuist de eerste defrost meegemaakt. Flinke bak water komt eruit, de drainagebuis is niet voor niets! Mooie rookpluim als eindshow.

10 min duurde het ongeveer: Mijn tempsensor op de aanvoer bij de vvw ging van 26 graden naar 18 graden en toen terug naar 27 graden.
Retour temperatuur bleef stabiel, de vloer als buffer doet z’n werk goed!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Een laag gebruik lijkt altijd efficiënter te zijn, hoewel ik iets daar tussenin zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp Is ook sterk afgiftetemperatuurafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
@Flopiepower @Tweeke
Drie van de laatste 5 plusjes die ik heb geïnstalleerd hebben F.820.

Bij de eerste is de print vervangen door de fabrieksmonteur. (die kan je installateur voor je bellen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:02:
@Flopiepower @Tweeke
Drie van de laatste 5 plusjes die ik heb geïnstalleerd hebben F.820.

Bij de eerste is de print vervangen door de fabrieksmonteur. (die kan je installateur voor je bellen)
Dat is geen beste statistiek. Ik laat het hier weten als installateur/fabrieksmonteur langs zijn geweest.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tweeke schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:18:
[...]

Dat is geen beste statistiek. Ik laat het hier weten als installateur/fabrieksmonteur langs zijn geweest.
De oudere hebben het niet. Ik vermoed dat het iets is met de firmware.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Wat gebeurt er als Inactief is geselecteerd? Schakelt de thermostaat nooit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alPcm4Aw_6lXz1Je9OaqjlCeOAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X4485GifrRoRo0nWejAKWegy.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
bilalhp schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:43:
Wat gebeurt er als Inactief is geselecteerd? Schakelt de thermostaat nooit?

[Afbeelding]
Nee inactief is puur WAR. Dus de input van de thermostaat wordt niet meegenomen.
Bij inactief moet je stooklijn precies goed staan, en dan nog zal je huis iets te warm worden als de zon schijnt en/of te koud als er geen zon is en veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 15:59
Afgelopen weekend druk in de weer geweest met het uitlezen van het volgende systeem:

L/W R290 aroTHERM plus VWL 105/6 A
Unitower VIH QW 190/6 E MB3
VRC 700 /5

Deze ebus to wifi adapter gekocht.
En met de docker container van john30 de ebus daemon draaiende op kubernetes, en daarin MQTT geactiveerd, alsmede de MQTT home-assistant integratie.

Grofweg de volgende omgevingsvariabelen meegegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
        - name: EBUSD_DEVICE
          # 'enhanced device'
          value: "enh:esp-ebus.lan:3335"
        - name: EBUSD_LATENCY
          value: "10"
        - name: EBUSD_MQTTHOST
          value: "kubernetes.lan"
        - name: EBUSD_MQTTPORT
          value: "1883"
        - name: EBUSD_MQTTUSER
          value: "ebusd"
        - name: EBUSD_MQTTPASS
          value: "############"
        - name: EBUSD_MQTTINT
          value: "/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg"
        - name: EBUSD_MQTTJSON
          value: ""
        - name: EBUSD_SCANCONFIG
          value: "full"
        - name: EBUSD_CONFIGLANG
          value: "en"
        - name: EBUSD_CONFIGPATH
          value: "https://cfg.ebusd.eu/"
        - name: EBUSD_PORT
          value: "8888"
        - name: EBUSD_HTTPPORT
          value: "8080"
        - name: EBUSD_LOG
          value: "all:notice"

Out of de box lijkt het aardig te werken. MQTT topic worden netjes uitgelezen in home-assistant. Maar ik merk dat in het 'hmu' topic de meest acuele gegevens staan. In het topic '700' lopen de gegevens voor m'n gevoel achter, qua tijd.

In ieder geval het volgende in elkaar weten te zetten met grafana:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXBodjwMPIFeQDEfzWyX_1nL3VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hibdyJE5n551mDcBIZmLvjZj.png?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wat in het onderwerp 'warmtepomp' komen, maar heb het idee dat de runs lang genoeg zijn, en dat hier in ieder geval (nog) geen sprake is van pendelgedrag. Maar m'n oog valt wel op een enorme spike, om 04:15. Is dat goed te verklaren? 70 graden flow temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die spike: anti-legionellarun op het element, als je die hebt? Hangt ook van je instellingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Gramser schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:42:
Die spike: anti-legionellarun op het element, als je die hebt? Hangt ook van je instellingen af.
Ah, dat verklaart het e.e.a.. Dat zal ongetwijfeld ingesteld zijn voor het SWW in de Unitower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan valt daar nog wat te optimaliseren als het gaat om tijdstip, temperatuur en frequentie. Tenminste, als dat in die unitower te regelen is, maar ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:08
Tweeke schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:18:
[...]

ik heb de storing ook al minimaal 2x gehad.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Gramser schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:05:
Dan valt daar nog wat te optimaliseren als het gaat om tijdstip, temperatuur en frequentie. Tenminste, als dat in die unitower te regelen is, maar ik vermoed van wel.
Het overkomt me nu al voor een tweede keer vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFsA8IvThz8jPF-qEOGcXWrUGVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c4Fe2g0ljzaKXC7PKi0uqWak.png?f=fotoalbum_large

Dus de instellingen er even op nageslagen. Het is in ieder geval niet de legionella run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGIhfN8Y3k3usisfaJ-DbmnF9XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOTT9Za9fzpFQ8Gj5EeC23Q2.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog andere redenen voor het aanslaan van het elektrische element?
Pagina: 1 ... 100 ... 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic