Oh das balen voor mij want ik heb geen binnenunitCyrus The Virus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:47:
[...]
Ja maar dat vermogen wat verbruikt word is vooral de buitenunit en die wekt wel warmte op maar daar heb je in huis niks aan.
Ik zat bij mij te kijken naar de Flow die er gemeten word met ebusd en die ligt rond de 2000L/h is dat altijd zo hoog ? (ik heb wel 45 liter buffervat)
ik wel, maar die verbruikt weer nauwelijks stroomGramser schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:00:
[...]
Oh das balen voor mij want ik heb geen binnenunit
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Als je de aansturingsmodule als binnenunit beschouwt, dan… heb ik ook een binnenunitKees_frl schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:03:
[...]
ik wel, maar die verbruikt weer nauwelijks stroom
Enige wat binnen verbruikt zijn pompgroepen als je die hebt en eventueel een unitower. Maar het gros van het elektrische verbruik staat buiten en kun je dus eigenlijk niet mee tellen met COP.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
@Cyrus The Virus @Infernoken
Alle elektrische energie, ook van de buitenunit, verdwijnt uiteindelijk als warmte. In de buitenunit is de compressor goed ingepakt en de mechanische energie komt sowieso in het koudemiddel en dus in huis, daarom kan je de elektrische energie bij de milieuopbrengst tellen om tot de warmteopbrengst te komen.
De milieuopbrengst is de hoeveelheid energie onttrokken uit de bron (=buitenlucht). Ik denk dat dit in de software zit omdat het bij bronwarmtepompen soms relevant is, de boring heeft zijn eigen specs qua vermogen en jaarlijkse energie die je kunt onttrekken maar bij luchtwarmtepompen is dit eigenlijk nooit interessant.
Er zijn bij Vaillant dus drie relevante cijfers voor energiestromen die je her en der door elkaar tegen komt:
* Elektrische energie
* Milieuopbrengst
* Warmteopbrengst
De COP is Warmteopbrengst / Elektrische energie.
Warmteopbrengst is op zijn beurt Milieuopbrengst + Elektrische energie.
Dus als je een COP ziet, dan is dat zijn beste correcte schatting (niet heel best IMO maar wel bruikbaar voor sanity checks).
Zie je een getal in kWh, dan moet je goed opletten of dat milieu, warmte of elektrisch is.
Alle elektrische energie, ook van de buitenunit, verdwijnt uiteindelijk als warmte. In de buitenunit is de compressor goed ingepakt en de mechanische energie komt sowieso in het koudemiddel en dus in huis, daarom kan je de elektrische energie bij de milieuopbrengst tellen om tot de warmteopbrengst te komen.
De milieuopbrengst is de hoeveelheid energie onttrokken uit de bron (=buitenlucht). Ik denk dat dit in de software zit omdat het bij bronwarmtepompen soms relevant is, de boring heeft zijn eigen specs qua vermogen en jaarlijkse energie die je kunt onttrekken maar bij luchtwarmtepompen is dit eigenlijk nooit interessant.
Er zijn bij Vaillant dus drie relevante cijfers voor energiestromen die je her en der door elkaar tegen komt:
* Elektrische energie
* Milieuopbrengst
* Warmteopbrengst
Dus als je een COP ziet, dan is dat zijn beste correcte schatting (niet heel best IMO maar wel bruikbaar voor sanity checks).
Zie je een getal in kWh, dan moet je goed opletten of dat milieu, warmte of elektrisch is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Eindelijk zie ik de metingen voor de flow: 0 -> 1700 l/h -> 1060 l/h voor de opwarming in de SSW binnen 1 uur. Moet nog bekijken voor de verwarming vanmiddag.
Ik zet een conditie voor de COP erbij. Het kan gebeuren dat de COP opeens 1000000 zijn. Dit heeft te maken dat lees-waarde momenten verschillend zijn tussen 2 onderstaande sensoren.
- name: "warmtepomp_cop"
unit_of_measurement: "COP"
state: >
{% set yield_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|float(2) %}
{% set power_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|float(2) %}
{% set cop = ((yield_kw+power_kw) / (power_kw))|round(1) if power_kw > 0.01 else 0 %}
{{cop|round(1)}}
De nauwkeurigheid tussen hmu currentconsumedpower waarde en echte energie meter (shelly) waarde is vrij goed.
Ik zet een conditie voor de COP erbij. Het kan gebeuren dat de COP opeens 1000000 zijn. Dit heeft te maken dat lees-waarde momenten verschillend zijn tussen 2 onderstaande sensoren.
- name: "warmtepomp_cop"
unit_of_measurement: "COP"
state: >
{% set yield_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentyieldpower')|float(2) %}
{% set power_kw = states('sensor.ebusd_hmu_currentconsumedpower')|float(2) %}
{% set cop = ((yield_kw+power_kw) / (power_kw))|round(1) if power_kw > 0.01 else 0 %}
{{cop|round(1)}}
De nauwkeurigheid tussen hmu currentconsumedpower waarde en echte energie meter (shelly) waarde is vrij goed.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
De app van Vaillant geeft dat mooi aan inderdaad. Afgelopen maand 6,8Proton_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:10:toon volledige bericht
@Cyrus The Virus @Infernoken
* Elektrische energie
* Milieuopbrengst
* Warmteopbrengst
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Bij mij komt de meting energieverbuik wat de WP/APP zelf aangeeft en een losse energiemeter zo goed als exact overeen.Eriko schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:15:
Vanuit het algemene L/W topic
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Vraag me af hoe andere merken dan de COP berekenen.
Vraag me af hoe andere merken dan de COP berekenen.
Ik heb eens naar de EnergyIntegral zitten kijken, maar ik snap hem niet zo, ik zou verwachten naar aanleiding van wat ik zo links en rechts lees dat dit gebaseerd is op het verschil tussen de werkelijke Ta en het setpoint voor de Ta.Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:00:
@PentaClover pendelen wordt gestuurd door een graadminuten-integraal, uit te lezen met Verwarming uitlezen met ebusd . Het is even worstelen met de software maar dan kan je wel veel monitoren, volgens mij wel wat voor jou. Of komen die grafiekjes daar al uit
[Afbeelding]
De opstartpiek heb ik getemd door de minimale Ta erg laag te zetten en die op te hogen tot max 30 graden als die graadminutenteller te dicht bij 0 komt.
Als ik echter zorg dat het setpoint altijd 0.1 boven de actual is, dan is er dus een tekort en zou deze moeten aflopen, ik zie hem echter toenemen en ook nog eens veel sneller dan het werkelijke verschil tussen deTa en het setpoint voor de Ta zoals de WP zelf rapporteerd.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover Ik vermoed dat Ta setpoint op 0.5 afgerond wordt, dat de gerapporteerde Ta op 0.1 graad naar beneden afgerond wordt en er intern met de onafgeronde waarde gerekend wordt.
/f/image/qBJFCHfQbWBCMThuYzBJvQBL.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Ik zie niets van afronden van Ta Setpoint als ik hem uitlees, hieronder wat ik terug lees via de ebus, ik heb even een zelfde soort plot gemaakt, met Ta setpoint en Ta gemeten door de WP, de energy integraal uit de WP, en de berekende waarde in graadminuten als ik kijk naar het verschil tussen de Ta en Ta setpoint:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qxWE9MN9z9P28wSJR9TFEwoR.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover hoe kom je aan een setpoint op tienden? Schrijf je die zelf, of komt die een (welk) ebusd item?
Als het setpoint naar beneden op halven wordt afgerond lijkt het er al meer op.
Deze nacht was het 6°C hier. Daar bij jullie de warmtepomp al lange runs met deze temperaturen of nog steeds korte runs? Hier nog steeds korte runs met vrij korte pauzes. Ook merk ik dat wanneer het circuit boven (badkamer + bureau) warmte vraagt, hij op hoger vermogen gaat draaien i.p.v. gewoon een langere run te doen wat voor korte pieken met pauze zorgt en mogelijks minder efficientie?
[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 10-11-2023 11:44 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Mijn pompen draaien inmiddels continue runs. Maar dat is met VVW,
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Hier ook continue run nu, op mooi laag vermogen. COP met koudere buitentemp en wind nu wel gedaald naar 5,6 ofzo.
JA maar dat komt ook doordat die WP'en altijd meteen stevig een aanpassing willen weg werken. Wij wonen er nog niet maar stoken nu wel, dan zet ik soms een half graadje erbij en dan wil ie zo snel dat ik ook denk rustig aan komt wel.Broodro0ster schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
Deze nacht was het 6°C hier. Daar bij jullie de warmtepomp al lange runs met deze temperaturen of nog steeds korte runs? Hier nog steeds korte runs met vrij korte pauzes. Ook merk ik dat wanneer het circuit boven (badkamer + bureau) warmte vraagt, hij op hoger vermogen gaat draaien i.p.v. gewoon een langere run te doen wat voor korte pieken met pauze zorgt en mogelijks minder efficientie?
edit, wel wat kunnen oplossen door lage stooklijn en max temperatuur aanvoer te limiteren op 28 tot nu toe.
[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 10-11-2023 12:50 ]
Ik schrijf inderdaad zelf met 0.1oC de minimum Ta, in combinatie met een lage stooklijn zorgt dat voor een setpoint dat gelijk is aan wat ik als minimum zet. ctlv2, "Hc1MinFlowTempDesired"Proton_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:50:
@PentaClover hoe kom je aan een setpoint op tienden? Schrijf je die zelf, of komt die een (welk) ebusd item?
Het terug gelezen Ta Setpoint komt uit de thermostaat: ctlv2, "Hc1ActualFlowTempDesired"
De actual komt uit de binnen unit: hmu, "SupplyTemp"
Als ik naar de ramp rond 07:00 kijk, dan zie ik de Energy integraal van Vaillant met 20 graadminuten stijgen in 30 minuten tijd dat is 2/3 graadminuut/minuut. Mijn zelf uitgerekend aantal graadminuten op basis van de Vaillant sensoren stijgt in die zelfde 30 minuten met slechts 2 graadminuten...
Hier ook eindelijk wat data. Of het allemaal goed is of beter kan weet ik nog niet precies.
Deze maand tot nu toe totaal 82 kWh waarvan 28 voor CV en 54 voor SWW
Heb even gister gepakt.
:strip_exif()/f/image/OhkD7y4tnzjnBhZ5SUpWW21f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kk017j2I7SEKd6QdKL6MSvzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige instellingen:
Deze maand tot nu toe totaal 82 kWh waarvan 28 voor CV en 54 voor SWW
Heb even gister gepakt.
:strip_exif()/f/image/OhkD7y4tnzjnBhZ5SUpWW21f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kk017j2I7SEKd6QdKL6MSvzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige instellingen:
Regelingtoon volledige bericht
Woonkamer
• Verwarmen
o Modus Tijdgestuurd
o Weekplanner 11:00-22:00 @ 21,5 °C
o Afkoeltemperatuur 19 °C
Afwezigheid Uit
Warm water
• Modus Tijdgestuurd
• Weekplanner warm water 9:00-22:00
• Warmwatertemperatuur 60 °C
• Weekplanner circulatie Uit
Boost warm water Nee
Stootventileren Nee
Tijdprogramma-assistent
Green iQ Actief Actief
Installatie uit Nee
Installatieconfiguratie
Installatie
• Waterdruk 1.8 bar
• eBUS-componenten
• Adaptieve stooklijngedeact.
• Act kamerluchtvocht. 59%rel
• Actuele dauwpunt 13.0 °C
• Hybridemanager Bivalent.pnt
• Bivalentiepunt verwarmen -4 °C Bij welke buitentemperatuur elektrisch bijverw.
• Bivaltentiepunt warm water -7 °C Bij welke buitentemperatuur elektrisch bijverw.
• Alternatief punt Uit
• Temperatuur noodbedrijf 25 °C
• Energiebedrijf WP + BV uit
• Bijverwarming WW + verw.
• Aanvoertemp. systeem 30 °C
• Offset buffer 10 K
• Maximale voorverw.tijd Uit
• BT doorverwarmen Uit
Configuratie systeemschema
• Systeemschemacode 8
Configuratie WP-regelmodule
• Multif.uitg. 2 Zone
• ME Niet verbonden
Warmtepomp 1
Warmtepompregelingsmodule
Circuit 1
• Soort circuit Verwarmen
• Status Verwarmen
• Gew.aanvoertemperatuur 29 °C
• BT-uitschakelgrens 22 °C
• Stooklijn 0.40
• Min. gew. Aanvoertemp 20 °C
• Max. gew. Aanvoertemp 46 °C
• Nachtmodus Normaal
• Binnentemp.comp Uitgebreid
• Koelen mogelijk Nee
• Status pomp In
Woonkamer
• Zone geactiveerd Ja
• Zonetoewijzing Thermostaat
• Status zoneklep Open
Zone 2
• Zone geactiveerd Nee
Warm water
• Boiler Actief
• Gew.aanvoertemperatuur 65 °C
• Boilerlaadpomp Uit
• Circulatiepomp Uit
• Legio.bescherm. dag Uit
• Legio.bescherm. tijd 12:00
• Hysterese boilerlading 5.0 K Bij hoeveel graden verschil hij weer opwarmt
• Offset boilerlading 5 K
• Max. boilerlaadtijd 60 min
• Blokkertijd boilerlading 60 min
• Parallelle boilerlading Nee
Hier de grafiek zoals het er bij mij uitziet. Beneden ongeveer 65m2 vloerverwarming (berging en onder de keukenkasten ligt geen VVW) en boven ventiloconvectoren in de slaapkamers, badkamer en bureau. Enkel de badkamer en bureau staat open. Trap in de woonkamer en de doorgang naar zolder is ook open, dus die wordt onrechtstreeks ook verwarmd vanuit de woonkamer. Verlies voor comfort geeft dit niet want alles is goed geisoleerd.
Beneden 22°C van 10h30 tot 23h. En 21.5°C 's nachts. Stooklijn 0.2
Boven 22°C en van 18h tot 21h 23°C. Stooklijn 0.3
Op grafiek is er warmtevraag rond 1h van de thermostaat in de badkamer. De woonkamer vraagt nog niks want die heeft nog wat buffer omdat er van 22 naar 21.5°C mag gezakt worden.
Rond 3h springt de vloerwarming ook op. De pieken tot 800W zijn telkens de warmtepomp die inschakelt voor de vloerverwarming die 28°C aanvoer wil. De ventiloconvectoren willen 31°C en dat is de piek van 1500W.
Het totale elektrisch verbruik voor de warmtepomp tussen middennacht en 14h was 4.5kWh. De SSW heeft vandaag nog niet gelopen. Gisteren in totaal 6.5kWh waarvan ongeveer 1kWh voor SSW.
Het lijkt me dat een 55/5 een betere keuze was geweest voor onze woning als de warmtepomp nog geen lange runs moet doen?
Op grafiek is er warmtevraag rond 1h van de thermostaat in de badkamer. De woonkamer vraagt nog niks want die heeft nog wat buffer omdat er van 22 naar 21.5°C mag gezakt worden.
Rond 3h springt de vloerwarming ook op. De pieken tot 800W zijn telkens de warmtepomp die inschakelt voor de vloerverwarming die 28°C aanvoer wil. De ventiloconvectoren willen 31°C en dat is de piek van 1500W.
Het totale elektrisch verbruik voor de warmtepomp tussen middennacht en 14h was 4.5kWh. De SSW heeft vandaag nog niet gelopen. Gisteren in totaal 6.5kWh waarvan ongeveer 1kWh voor SSW.
Het lijkt me dat een 55/5 een betere keuze was geweest voor onze woning als de warmtepomp nog geen lange runs moet doen?
/f/image/aLXs6kQwtnl1KjnO8Lzvtw1j.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 10-11-2023 14:27 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
of de 55/5 beter was geweest hangt er ook beetje vanaf hoeveel je nodig hebt wanneer het kouder wordt?Broodro0ster schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:23:toon volledige bericht
Hier de grafiek zoals het er bij mij uitziet. Beneden ongeveer 65m2 vloerverwarming (berging en onder de keukenkasten ligt geen VVW) en boven ventiloconvectoren in de slaapkamers, badkamer en bureau. Enkel de badkamer en bureau staat open. Trap in de woonkamer en de doorgang naar zolder is ook open, dus die wordt onrechtstreeks ook verwarmd vanuit de woonkamer. Verlies voor comfort geeft dit niet want alles is goed geisoleerd.
[Afbeelding]
Je kunt ook in de nacht een wat grotere temperatuur daling toestaan en dan heb je langere run overdag. IS ook nog eens warmer dan dus meer rendement.
Daarnaast heb jij ook een nieuwbouw woning, waarom limiteer je de vloerverwarming niet een beetje met een graad lager aanvoer, max 27 graden bijvoorbeeld, dan heeft de WP ook langer nodig de temperatuur te bereiken. Zo lang je maar genoeg afgifte hebt.
@Broodro0ster Zoneregeling heeft zijn eigen tekortkomingen: omdat het doorgaans een open/dicht regeling is, is er nauwelijks te moduleren door de warmtepomp. Hooguit een beetje door de WAR.
@PentaClover ik lees de wens-Ta uit (json path) hmu.messages.SetMode.fields.flowtempdesired.value, de hmu is de warmtepomp zelf. Die is op halve graden.
Het gedrag dat ik ook bij jou zie is consistent met afkapping van de minimum-Ta en gewenste Ta op halve graden.
@PentaClover ik lees de wens-Ta uit (json path) hmu.messages.SetMode.fields.flowtempdesired.value, de hmu is de warmtepomp zelf. Die is op halve graden.
Het gedrag dat ik ook bij jou zie is consistent met afkapping van de minimum-Ta en gewenste Ta op halve graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0BIzr8TOrQsDvGlgi5QyotOT.png?f=user_large)
Inderdaad, ik ben benieuwd wat er zal gebeuren als het eens stevig vriest. Nog even afwachten dus, maar als de warmtevraag linear schaalt met delta T, dan is ze te zwaar denk ik. Bij een delta van gemiddeld 13°C (22°C binnen en 9°C buiten) hebben we zo'n 30kWh thermisch vermogen nodig per dag. Dat zou bij -10°C 80kWh per dag beteken als het verloop linear is (weet niet als dat correct is, maar wel een keer gehoord). Dat zou 3,33kW vermogen beteken wat we me dan weer weinig lijkt voor 232m2/840m3.Kees_frl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:39:
[...]
of de 55/5 beter was geweest hangt er ook beetje vanaf hoeveel je nodig hebt wanneer het kouder wordt?
Je kunt ook in de nacht een wat grotere temperatuur daling toestaan en dan heb je langere run overdag. IS ook nog eens warmer dan dus meer rendement.
Daarnaast heb jij ook een nieuwbouw woning, waarom limiteer je de vloerverwarming niet een beetje met een graad lager aanvoer, max 27 graden bijvoorbeeld, dan heeft de WP ook langer nodig de temperatuur te bereiken. Zo lang je maar genoeg afgifte hebt.
Ik heb eerst gedraaid met 21°C nacht en 22°C dag. Met 0.2 stooklijn is de aanvoer overdag ongeveer 27-28°C met de huidige temperaturen. Het probleem is dat op een donkere regendag het dan geen 22°C is tegen 18h-19h. De warmtepomp ligt dan gewoon te pendelen omdat er te weinig afgifte is. Met een lagere stooklijn zou de warmtepomp nog meer pendelen en de woning trager opwarmen. Dag en nacht 22°C aanhouden met een lagere stooklijn is wellicht wel mogelijk, maar de afgifte zal minder zijn waardoor de warmtepomp nog meer gaat pendelen denk ik.
Ik zie wel dat de waterpomp(en) blijft draaien zolang het setpoint niet bereikt is. De aanvoer richting de ventilo convectoren is een directe aanvoer. Naar de vloerverwarming wordt er gemengd zodat er geen 30°C door de vloer stroomt als er in de badkamer een hogere aanvoer nodig is als in de woonkamer.Proton_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:18:
@Broodro0ster Zoneregeling heeft zijn eigen tekortkomingen: omdat het doorgaans een open/dicht regeling is, is er nauwelijks te moduleren door de warmtepomp. Hooguit een beetje door de WAR.
Ik dacht ook van de architect doorgekregen te hebben dat een aparte zone regeling per verdiep nodig is in België volgens de EPB normen.
Hi allen,
Heb een vraagje over mijn stooklijn. Ik heb heel wat teruggelezen en ben al een stuk wijzer geworden, en wil de warmtepomp graag goed ingeregeld hebben nadat de installateur deze op stooklijn 0.8 zette en aangaf dat het zo prima was.
Het gaat om een woning uit 1920 met redelijke isolatie, 140m2, beneden 60m2 vvw en 2 jaga’s in een aanbouw. Boven ouderwetse 5 radiatoren.
Nu draaide ik sinds half oktober op stand ‘uitgebreid’ met stooklijn 0.5 wat prima ging met een verbruik tussen de 3-7kwh per dag op 19,5 met 1C nachtverlaging.
Wel merkte ik dat de vvw er te lang over deed om de woning in de ochtend warm te krijgen, waarna ik nu het ook kouder wordt overgestapt ben op stand ‘actief’ met een vaste thermostaat instelling op 19,5 en de stooklijn iets lager op 0.4. Dit zorgt voor een iets hoger verbruik omdat de pomp de hele dag draait maar het comfort is ook een stuk hoger.
Lange aanloop naar mijn vraag: op 0.4 zijn over over de hele dag start/stops met runs van iets meer dan een uur, met stooklijn 0.45 maakt hij een lange run, met een of twee korte stops per dag.
Wat is nu beter, ook voor de pomp; 18 start stops per dag met iets lager verbruik of een lange run met 2 stops per dag?
Run van vandaag: links op 0,45 rechts op 0,4.
Heb een vraagje over mijn stooklijn. Ik heb heel wat teruggelezen en ben al een stuk wijzer geworden, en wil de warmtepomp graag goed ingeregeld hebben nadat de installateur deze op stooklijn 0.8 zette en aangaf dat het zo prima was.
Het gaat om een woning uit 1920 met redelijke isolatie, 140m2, beneden 60m2 vvw en 2 jaga’s in een aanbouw. Boven ouderwetse 5 radiatoren.
Nu draaide ik sinds half oktober op stand ‘uitgebreid’ met stooklijn 0.5 wat prima ging met een verbruik tussen de 3-7kwh per dag op 19,5 met 1C nachtverlaging.
Wel merkte ik dat de vvw er te lang over deed om de woning in de ochtend warm te krijgen, waarna ik nu het ook kouder wordt overgestapt ben op stand ‘actief’ met een vaste thermostaat instelling op 19,5 en de stooklijn iets lager op 0.4. Dit zorgt voor een iets hoger verbruik omdat de pomp de hele dag draait maar het comfort is ook een stuk hoger.
Lange aanloop naar mijn vraag: op 0.4 zijn over over de hele dag start/stops met runs van iets meer dan een uur, met stooklijn 0.45 maakt hij een lange run, met een of twee korte stops per dag.
Wat is nu beter, ook voor de pomp; 18 start stops per dag met iets lager verbruik of een lange run met 2 stops per dag?
Run van vandaag: links op 0,45 rechts op 0,4.
:strip_exif()/f/image/bIKJgAV4AedN84xKIygck0bO.jpg?f=fotoalbum_large)
@Nicoppp 1 start per uur is prima, dus als je geen voorkeur hebt qua comfort dan zal 0.4 zuiniger zijn.
Het kan rap gaan, hier kan ik met de 75/6 ook nog niet echt continu runs maken als het buiten een graad of 8 is (ouder huis, dus genoeg warmteverliesBroodro0ster schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:20:
[...]
Inderdaad, ik ben benieuwd wat er zal gebeuren als het eens stevig vriest. Nog even afwachten dus, maar als de warmtevraag linear schaalt met delta T, dan is ze te zwaar denk ik. Bij een delta van gemiddeld 13°C (22°C binnen en 9°C buiten) hebben we zo'n 30kWh thermisch vermogen nodig per dag. Dat zou bij -10°C 80kWh per dag beteken als het verloop linear is (weet niet als dat correct is, maar wel een keer gehoord). Dat zou 3,33kW vermogen beteken wat we me dan weer weinig lijkt voor 232m2/840m3.
Ik heb eerst gedraaid met 21°C nacht en 22°C dag. Met 0.2 stooklijn is de aanvoer overdag ongeveer 27-28°C met de huidige temperaturen. Het probleem is dat op een donkere regendag het dan geen 22°C is tegen 18h-19h. De warmtepomp ligt dan gewoon te pendelen omdat er te weinig afgifte is. Met een lagere stooklijn zou de warmtepomp nog meer pendelen en de woning trager opwarmen. Dag en nacht 22°C aanhouden met een lagere stooklijn is wellicht wel mogelijk, maar de afgifte zal minder zijn waardoor de warmtepomp nog meer gaat pendelen denk ik.
Vorig jaar duurde het ook een tijd voordat het echt koud was, en zat ik ook te denken dat 7kW te veel leek, want al dat gependel.... je wil dat hij lange runs maakt.
Maar als het dan richting de 4 graden gaat buiten, en je een SSW run doet bijvoorbeeld, dan gaat het al rap omhoog qua vermogen wat je kwijt kunt. En de de COP daalt als het buiten afkoelt. Laat staan als het vriest en je ook nog defrost moet doen. Toen moest hij echt wel aan de bak. Met -3 gebruikte ik iets van 30kWh op een dag. Maar dat hangt natuurlijk af van het type woning, SWW verbruik etc.
[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 10-11-2023 21:04 ]
Ik heb hier toch al netjes 1 run per dag;:
:strip_exif()/f/image/i0nE3vNnIdjuKbJLiYH05Ct2.jpg?f=fotoalbum_large)
De eenheid is wat stom: pulsen van de kWh-meter (dus 1 Wh) per minuut. Dus 20 pulsen per minuut = 1200 W. Hij begint dus wel met een flinke opstartpiek als hij een koude vloer naar 29 graden (de minimum stooktemp) moet stoken, maar daarna kan hij wel lang rond het minimale vermogen stoken.
De truc is hier een nachtverlaging van 1 graad. Om 13:00 gaat hij naar 19,5, en om 15:00 naar 20. 's nachts 19. Maar vandaag was hij al voor 13:00 graden begonnen aan de run.
:strip_exif()/f/image/i0nE3vNnIdjuKbJLiYH05Ct2.jpg?f=fotoalbum_large)
De eenheid is wat stom: pulsen van de kWh-meter (dus 1 Wh) per minuut. Dus 20 pulsen per minuut = 1200 W. Hij begint dus wel met een flinke opstartpiek als hij een koude vloer naar 29 graden (de minimum stooktemp) moet stoken, maar daarna kan hij wel lang rond het minimale vermogen stoken.
De truc is hier een nachtverlaging van 1 graad. Om 13:00 gaat hij naar 19,5, en om 15:00 naar 20. 's nachts 19. Maar vandaag was hij al voor 13:00 graden begonnen aan de run.
Nee de energie integraal van Vaillant is bij mij niet consistent met wat je voorsteld. Het verschil dat ik zie bij mijn split unit t.o.v. jouw Plus, is dat de desired value wel degelijk op 0.1oC nauwkeurig terug gelezen wordt in tegenstelling tot in jouw grafiek, en ook exact mijn minimum Ta volgt als de WP aan het verwarmen is, en er niets afgerond wordt op 0.5oC.Proton_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:18:
[Afbeelding]
Maar zelfs als ik mijn teruggelezen Ta setpoint zelf altijd naar boven afrond op 0.5oC en daarmee het aantal graadminuten uitreken, dan begint de vorm wel te lijken op de energy integraal van Vaillant, maar komt er toch niet bij in de buurt, die loopt namelijk nog harder dan dat op, bijna een factor 2.
@PentaClover dat het iets van graadminuten zijn was een aanname, inderdaad met een factor twee (en een kleine afrondcorrectie) komt het bij mij aardig uit.
/f/image/N9fs4EJ6PntUscO5kLPXxVR7.png?f=fotoalbum_large)
Trouwens, hij is wel lekker stil.
Ik stond dus letterlijk voor mijn WP die bijna op 1kW draaide, maar ik hoorde alleen wat windgeruis. En wat ik vooral merkte was een koude wind
Maar wat ik wel hoorde was de warmtepomp van de overbuurman, pakweg 10m verderop. Dus ik weet niet of die lekker aan/uit staat te rammen op hoog vermogen, maar het was een opmerkelijk verschil.
Want ik ben bijvoorbeeld gisteren van Ta 29 naar 30 gegaan. De Jaga's deden weinig, en de woonkamer deed er dan 3 uur over om 0,5 graad te stijgen. Draaide hij 3 uur lang op min. Vermogen
. Nu met een graadje extra gaat het aanzienlijk rapper.
Overigens zegt de WP dat het water dan 30 is, maar mijn IR meter en voeler welke op de CV buis zit geplakt geeft dan 29 aan.
Als nu de temperatuur gehaald is gaat hij logischerwijs aan en uit. Met een instelbare hysteris op de thermostaat zou dat allemaal een stuk mooier te regelen zijn, die is IMHO erg krap.
In 2 stappen een nachtverlaging is ook nog wel iets wat ik kan proberen, maar een halve graad kouder in de ochtend is wel wat frisjes. Dus dat doe ik liever niet.
Ik stond dus letterlijk voor mijn WP die bijna op 1kW draaide, maar ik hoorde alleen wat windgeruis. En wat ik vooral merkte was een koude wind
Maar wat ik wel hoorde was de warmtepomp van de overbuurman, pakweg 10m verderop. Dus ik weet niet of die lekker aan/uit staat te rammen op hoog vermogen, maar het was een opmerkelijk verschil.
Maar haal je die ingestelde temperatuur dan ook vlot?marcop23 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:17:
Ik heb hier toch al netjes 1 run per dag;:
[Afbeelding]
Want ik ben bijvoorbeeld gisteren van Ta 29 naar 30 gegaan. De Jaga's deden weinig, en de woonkamer deed er dan 3 uur over om 0,5 graad te stijgen. Draaide hij 3 uur lang op min. Vermogen
Overigens zegt de WP dat het water dan 30 is, maar mijn IR meter en voeler welke op de CV buis zit geplakt geeft dan 29 aan.
Als nu de temperatuur gehaald is gaat hij logischerwijs aan en uit. Met een instelbare hysteris op de thermostaat zou dat allemaal een stuk mooier te regelen zijn, die is IMHO erg krap.
In 2 stappen een nachtverlaging is ook nog wel iets wat ik kan proberen, maar een halve graad kouder in de ochtend is wel wat frisjes. Dus dat doe ik liever niet.
[ Voor 69% gewijzigd door _ferry_ op 11-11-2023 20:06 ]
@_ferry_ ipv een halve graad kouder in de ochtend kun je ook juist smiddags een halve graad warmer instellen
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nee, dat duurt hier niet veel korter. Ik denk ook ongeveer 2,5 uur per halve graad bij dit weer. Maar goed, da's eigenlijk juist het idee. Dan kan de WP er lekker rustig de hele middag over doen._ferry_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:50:
[...]
Maar haal je die ingestelde temperatuur dan ook vlot?
19 graden vinden we genoeg in de ochtend. Het belangrijkste is dat het aan het begin van de avond warm is. Dus dan is het fijn als de doeltemperatuur rond 17:00 bereikt is, en de vloer nog warm is voor de stralingswarmte.
Ik heb iets raars aan de hand met mijn Vaillant systeem. Het lijkt alsof de WP zelf niet in gang wil terwijl er wel vraag is. Ik hoorde de circulatiepompen geregeld aangaan vannacht en nu deze ochtend ook, en dat is ook duidelijk te zien op het verbruik: https://ibb.co/Sm0HcGC
Volgens de thermostaat hebben de twee circuits duidelijk een vraag, maar de warmtepomp zelf blijft uit... Ik zie niet meteen iets aan de instellingen waar het fout gaat. Iemand een idee?
Volgens de thermostaat hebben de twee circuits duidelijk een vraag, maar de warmtepomp zelf blijft uit... Ik zie niet meteen iets aan de instellingen waar het fout gaat. Iemand een idee?
De eerste ontdooicycle van het seizoen (eigenlijk twee) vond vanmorgen plaats.
Ik vraag me nu af hoe de WP beslist wanneer een ontdooicycle moet worden uitgevoerd en of dit kan worden gemanipuleerd (over ebus).
Ik zou een correlatie met AirInletTemp verwachten, maar dit lijkt niet helemaal het geval te zijn.
Ik vraag me nu af hoe de WP beslist wanneer een ontdooicycle moet worden uitgevoerd en of dit kan worden gemanipuleerd (over ebus).
Ik zou een correlatie met AirInletTemp verwachten, maar dit lijkt niet helemaal het geval te zijn.
/f/image/pDlVvQEHx0saVgEWawYWzake.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het onder controle kan houden, kan ik misschien minder ontdooicycles krijgen. Als ik bijvoorbeeld weet dat de verwarming bijna klaar is, kan dit worden uitgesteld.Gramser schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:55:
Waarom zou je dat willen manipuleren?
Uit ervaring blijkt dat niet alle beslissingen die door 'slimme' WP worden genomen, volledig perfect zijn.
@Proton_ @PentaClover Ik bevestig dat in mijn systeem ook Hc1MinHeatingFlowTempDesired kan worden verhoogd in stappen van 0,1 en dit weerspiegelt zich ook in Hc1ActualFlowTempDesired in stappen van 0,1.
Hmu SetMode flowtempdesired wordt echter duidelijk afgekapt tot 0,5, maar we kunnen niet weten of dit wordt afgerond tijdens het lezen of dat de WP er daadwerkelijk rond wordt gemaakt voor integrale berekening.
Hmu SetMode flowtempdesired wordt echter duidelijk afgekapt tot 0,5, maar we kunnen niet weten of dit wordt afgerond tijdens het lezen of dat de WP er daadwerkelijk rond wordt gemaakt voor integrale berekening.
[ Voor 13% gewijzigd door bilalhp op 12-11-2023 09:17 ]
Is er warmtevraag op de VWZ/binnenunit (en welke temperatuur dan)? Alle inputs/sensoren OK?Proim schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:26:
Ik heb iets raars aan de hand met mijn Vaillant systeem. Het lijkt alsof de WP zelf niet in gang wil terwijl er wel vraag is. Ik hoorde de circulatiepompen geregeld aangaan vannacht en nu deze ochtend ook, en dat is ook duidelijk te zien op het verbruik: https://ibb.co/Sm0HcGC
@bilalhp Het is natuurlijk interessant om te monitoren, let dan op de koudemiddelkant (vooral EvaporationTemp dacht ik) en kijk ook wat er tegelijk aan de buitenkant gebeurt
. Een defrost kost netto weinig energie (vooral tijd), met uitstel bespaar je niets en loop je wel risico dat het ontdooien vervolgens niet goed meer lukt. De veilige manier om een defrost uit te stellen is minder vermogen te vragen.
Op de thermostaat bij de circuits kwam er telkens wel warmtevraag, met een gewenste aanvoertemperatuur die hoger lag dan wat er op dat moment was. Hij gaf 35 aan (maximum van wat er is ingesteld aan gewenste aanvoertemperatuur). Verder zag ik niets van foutmelding oid.Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:22:
[...]
Is er warmtevraag op de VWZ/binnenunit (en welke temperatuur dan)? Alle inputs/sensoren OK?
Ik heb de zones/circuits nu een paar graden hoger gezet en dan is hij wel effectief aangegaan, maar wel met een lagere gewenste aanvoertemperatuur dan eerder... Echt raar.
@Proim ik bedoelde op VWZ/binnenunit: Monitoren -> Aanvoertemp Gew.
Dat is de aanvoertemperatuur die de warmtepomp doorkrijgt; dan kun je dus zien of het probleem bij de thermostaat of bij de warmtepomp ligt. Ook kun je daar de meting van de warmtepomp en diverse blokkeervoorwaarden checken.
Dat is de aanvoertemperatuur die de warmtepomp doorkrijgt; dan kun je dus zien of het probleem bij de thermostaat of bij de warmtepomp ligt. Ook kun je daar de meting van de warmtepomp en diverse blokkeervoorwaarden checken.
Ah ok, nog nooit echt gekeken op de binnenunit. Als het probleem zich weer stelt zal ik daar eens kijken, bedankt.Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:22:
@Proim ik bedoelde op VWZ/binnenunit: Monitoren -> Aanvoertemp Gew.
Dit klinkt -in mijn oren- als net iets teveel willen tweaken. Maar ik ben dan ook niet tweaker genoeg en ben meer van KISS. Ook omdat als ik er eens een keer niet ben, om wat voor reden dan ook, mijn gezinsleden de boel ook moeten kunnen bedienen. Geldt overigens niet alleen voor de warmtepomp maar ook voor verlichting en computers etc.bilalhp schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:10:
[...]
Als ik het onder controle kan houden, kan ik misschien minder ontdooicycles krijgen. Als ik bijvoorbeeld weet dat de verwarming bijna klaar is, kan dit worden uitgesteld.
Uit ervaring blijkt dat niet alle beslissingen die door 'slimme' WP worden genomen, volledig perfect zijn.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat optimaliseren niet goed is, integendeel, dus dit is meer een algemeen pleidooi 😉
Het ontdooien wordt bepaald aan de hand van de gasdrukken en temperaturen in je hogedruksysteem. Daar moet je gewoon van afblijven. Als je daar mee gaat rommelen heb je een grote kans dat de handel in storing gaat of erger: de handel sloopt. Verder vraag ik me af of je überhaupt bij dat soort instelling kan komen.....Gramser schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:20:
[...]
Dit klinkt -in mijn oren- als net iets teveel willen tweaken. Maar ik ben dan ook niet tweaker genoeg en ben meer van KISS. Ook omdat als ik er eens een keer niet ben, om wat voor reden dan ook, mijn gezinsleden de boel ook moeten kunnen bedienen. Geldt overigens niet alleen voor de warmtepomp maar ook voor verlichting en computers etc.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat optimaliseren niet goed is, integendeel, dus dit is meer een algemeen pleidooi 😉
De enige manipulatie die ik me kan voorstellen is, als het buiten boven 0 is, voor een defrost de warmtevraag al stoppen en hopen dat er door de wind al eea ontdooit.
Wellicht via de test-ebusberichten de fan langzaam laten doorlopen.
Ik ben bang dat het niet echt iets gaat opleveren, maar het is een leuke hobby zo.
Ik ben bang dat het niet echt iets gaat opleveren, maar het is een leuke hobby zo.
Hoe detecteert de WP nu dat de verdamper een defrost nodig heeft?Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:32:
De enige manipulatie die ik me kan voorstellen is
Heb je de verdamper temperatuur in de ebus data? Zou het een optie zijn om de verdamper temperatuur <0 te gebruiken om het vermogen van de WP terug te schroeven. De vraag is dan of je genoeg over houd om je huis warm te krijgen.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
@maarten_NL zie Wim Leers in "Verwarming uitlezen met ebusd" voor de data.
Iemand al ervaring met de Tado warmtepomp connector? In combinatie met de Arotherm.
https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-connector
https://fwd.nl/smarthome/...utomatisch-geld-besparen/
En zo ja, is dit een meerwaarde? en waarom?
https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-connector
https://fwd.nl/smarthome/...utomatisch-geld-besparen/
En zo ja, is dit een meerwaarde? en waarom?
[ Voor 5% gewijzigd door Middenberm op 12-11-2023 18:43 ]
Inderdaad. Ik wil gewoon vaststellen dat er een ontdooiing gaat plaatsvinden (voorlopigProton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:32:
De enige manipulatie die ik me kan voorstellen is, als het buiten boven 0 is, voor een defrost de warmtevraag al stoppen en hopen dat er door de wind al eea ontdooit.
Heb het nu niet, maar tijd terug wel gehad dat info niet volledig was. Herstart van de gateway (stroom eraf en erop) heeft het toen opgelost.bensss schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:21:
Sinds vandaag laat mn myVaillant app geen ruimte temperatuur meer zien. Kent iemand dit probleem?
[Afbeelding]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Wat hierboven staat, je hebt geen input va de thermostaat. Luchtvochtigheid ontbreekt ook.bensss schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:21:
Sinds vandaag laat mn myVaillant app geen ruimte temperatuur meer zien. Kent iemand dit probleem?
[Afbeelding]
Even alles aan uit heb ik toen gedaan en opgelost.
Dit heeft het opgelost, dank!Kees_frl schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:26:
[...]
Wat hierboven staat, je hebt geen input va de thermostaat. Luchtvochtigheid ontbreekt ook.
Even alles aan uit heb ik toen gedaan en opgelost.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Leuk om te zien, eindelijk eens een wat langere run van nu inmiddels 5 uren. Begint met aardig vermogen en loopt uiteindelijk naar zijn minimale vermogen toe denk ik. Rond de 470 / 480 watt verbruik, heb een 75/6.
Aanvoertemperatuur van 23 a 23,5 zie ik voorbij komen en doeltemperatuur woning nu 18,5 aangezien we er nog niet wonen.
In de nacht zie je mooi dat de pomp vanwege de buitentemperatuur eventjes draait ter bevriezingsbescherming.
Aanvoertemperatuur van 23 a 23,5 zie ik voorbij komen en doeltemperatuur woning nu 18,5 aangezien we er nog niet wonen.
In de nacht zie je mooi dat de pomp vanwege de buitentemperatuur eventjes draait ter bevriezingsbescherming.
/f/image/rpzXL6uD4jeG9NFe4Ddgbw3i.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 13-11-2023 15:19 ]
Nieuwe reactie in algemene L/W topic mbt Vaillant en de berekening van de COP. Vraag me wel af of Vaillant nu echt afwijkt, want dat zou betekenen dat de COP een stuk minder is dan mee in de data beschikbaar is gesteld?
Wanneer je de COP berekent met een externe warmtemeter dan tel je het stroomverbruik er ook niet bij op toch net als Vaillant wel doet?
Nieuwe reactie in algemene L/W topic mbt Vaillant en de berekening van de COP. Vraag me wel af of Vaillant nu echt afwijkt, want dat zou betekenen dat de COP een stuk minder is dan mee in de data beschikbaar is gesteld?
Wanneer je de COP berekent met een externe warmtemeter dan tel je het stroomverbruik er ook niet bij op toch net als Vaillant wel doet?
@Kees_frl zie Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" (en Proton_ in "Zin en onzin van hybride warmtepompen" ) Volgens mij is het kwartje nog niet helemaal gevallen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9j3z635QXWvT3Z6tXbEgAs7x.png?f=user_large)
Nou, m'n 75/6 heeft vandaag even 12kW aan warmte opgewerkt. Als die de gespecificeerde COP4 haalde dan, want ik heb geen warmtemeter. Dat is gewoon meer dan de oude cv-ketel meestal deed
De minimumtemperatuur is 29 graden, en dat is nodig om in steady-state genoeg afgifte te hebben om niet te pendelen. Er ligt namelijk "slechts" 40m2 vloerverwarming, dus met 65 W/m2 bij 30 graden zit ik op 2600W afgifte. Je kan ook zien dat die na een paar uur op het minimumvermogen loopt.
Toch jammer dat de enige manier om dit te voorkomen, is om in te grijpen via de ebus of door een bypass te creëren (met een parallelbuffer bijvoorbeeld).
Ook leuk voor het electriciteitsnet trouwens: als er stroomuitval geweest is op een winterdag, en alle warmtepompen gaan op deze manier opstarten... Hmmm. Vooral bijvoorbeeld bij Panasonocs die onder de 20 graden retourtemperatuur meteen het backupelement bijpakken.
[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 13-11-2023 19:05 ]
In het principe schema van Vaillant staat overal een MEH97/6 van 1400 euro, expansie vat, 3 wegklep en bijverwarming in 1 doos.
Het expansievat is voor mijn huis te klein en de doos vind ik prijzig, zijn er goedkopere opties of zeggen jullie, als de WP groot genoeg is is die bijverwarming helemaal niet nodig?
Het expansievat is voor mijn huis te klein en de doos vind ik prijzig, zijn er goedkopere opties of zeggen jullie, als de WP groot genoeg is is die bijverwarming helemaal niet nodig?
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
De bijverwarming... Tsja, normaal heb je hem niet nodig. Maar stel dat de stroom midden tijdens een gure winterdag echt langdurig is uitgevallen, en je moet de warmtepomp weer opstarten. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat het cv-water te koud is voor een ontdooicyclus. Dan ben je wel een beetje de lul. Maar het is wel een soort doemscenario waarvan je je kan afvragen of het ooit gaat gebeuren.maarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:09:
In het principe schema van Vaillant staat overal een MEH97/6 van 1400 euro, expansie vat, 3 wegklep en bijverwarming in 1 doos.
Ikzelf heb geen backupelement, en bijvoorbeeld @Proton_ ook niet. Met de VWZ AI kan je alle functies zelf implementeren. En het voordeel in van een losse boiler, driewegklep en expansievat is in mijn ogen dat je geen vendor lock-in van Vaillant hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 13-11-2023 19:23 ]
@maarten_NL ik draai zonder hulpverwarming en het expansievat dat bij de ketel zat. Dat zou heel dom kunnen blijken in koude start-condities, als je huis (verwarmingswater) onder de 10 graden afkoelt start de warmtepomp mogelijk niet meer op (nb: de vorstbeveiliging staat daar los van; dan kan hij verder afkoelen en voor een run gaat de pomp langer aan waardoor er al lauw water uit huis in de wisselaar zit).
Idem bij storingen aan de buitenunit / stroomuitval bij vorst etc.
Dat gezegd hebbende is een los driefaserelais en een doorstromer veel goedkoper dan de MEH, bijvoorbeeld https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw , ook in RVS verkrijgbaar
Idem bij storingen aan de buitenunit / stroomuitval bij vorst etc.
Dat gezegd hebbende is een los driefaserelais en een doorstromer veel goedkoper dan de MEH, bijvoorbeeld https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw , ook in RVS verkrijgbaar
Is het bij een VVW beter om de circulatie onmiddellijk te stoppen nadat de verwarming is gestopt, of deze nog 10 minuten te laten circuleren?
Leuk bij een wijkstoring als de helft van je buren ook zo'n element hebben. Kan je garanderen dat bij herinschakeling van de stroom de hoofdzekeringen van je wijktrafo eruit klappen omdat de helft van de wijk opeens 3-9 kW gaat trekken.marcop23 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:21:
[...]
De bijverwarming... Tsja, normaal heb je hem niet nodig. Maar stel dat de stroom midden tijdens een gure winterdag echt langdurig is uitgevallen, en je moet de warmtepomp weer opstarten. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat het cv-water te koud is voor een ontdooicyclus. Dan ben je wel een beetje de lul. Maar het is wel een soort doemscenario waarvan je je kan afvragen of het ooit gaat gebeuren.
Ikzelf heb geen backupelement, en bijvoorbeeld @Proton_ ook niet. Met de VWZ AI kan je alle functies zelf implementeren. En het voordeel in van een losse boiler, driewegklep en expansievat is in mijn ogen dat je geen vendor lock-in van Vaillant hebt.
@ds23man het is geen toeval dat er ook een 'blokkering energiebedrijf' contact op zit.
Het ligt niet aan de fabrikanten dat die niet gebruikt wordt...
@bilalhp doorpompen is zinloos, het water in de buitenunit is kouder dan binnen.
@bilalhp doorpompen is zinloos, het water in de buitenunit is kouder dan binnen.
Blijkbaar meet mijn kamerthermostaat MiPro Sense (SRC 720) de kamertemperatuur verkeerd, +-0,8 graden hoger dan deze in werkelijkheid is. Wat een leuke manier om psychologisch energie te besparen! Ik zal het mijn vrouw niet vertellen
Gelukkig is er een instelling waarmee je een offset kunt configureren.
Overigens heb ik "Parallelle boilerlading" nog nooit werkend gezien. Mijn WP geeft altijd voorrang aan SWW boven kamerverwarming, en hervat daarna de kamerverwarming. Eventuele ervaringen?
Overigens heb ik "Parallelle boilerlading" nog nooit werkend gezien. Mijn WP geeft altijd voorrang aan SWW boven kamerverwarming, en hervat daarna de kamerverwarming. Eventuele ervaringen?
/f/image/m3tsCEeASfjrT4zNAtCzngo6.png?f=fotoalbum_large)
Die zit erop omdat dat in Duitsland verplicht is. Niet dat ze hem gebruiken trouwens. In Nederland is er trouwens geen wettelijke basis en infrastructuur om dat in te voeren door de netbeheerders. Verder schakelt dat contact de hele pomp uit.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:45:
@ds23man het is geen toeval dat er ook een 'blokkering energiebedrijf' contact op zit.
Interessant genoeg lijkt mijn WP dit te doen, tenzij ik afsluit door z1OpModeHeating.@bilalhp doorpompen is zinloos, het water in de buitenunit is kouder dan binnen.
De handleiding van de VWZ AI en VRC720 zeggen wat anders. Ach ja.ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:54:
[...]
Verder schakelt dat contact de hele pomp uit.
Net even gekeken, je kan inderdaad de keuze maken wat je uitschakelt. Als je geen back up heater hebt blijft de pomp zelf de enige optie. Maar dit is een heel hypothetisch verhaal omdat de netbeheerder niet mag bepalen wat jij achter je meter doet in Nederland. Dat kan alleen maar met prijsprikkels.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:09:
[...]
De handleiding van de VWZ AI en VRC720 zeggen wat anders. Ach ja.
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik overweeg een Arotherm Plus VWL 55/6 te installeren. Echter zijn een aantal dingen mij nog onduidelijk. Hopelijk kan iemand mij antwoord geven:
- warmtepompbesturingsmodule VWZ AI, waarom is hier perse een Plus versie van nodig? (wordt aangegeven in topicstart) Wat is de globale functie van dit kastje?
- weersafhankelijke regelaar sensoCOMFORT VRC 720: wat is de globale functie hiervan? Is dit de ruimte thermostaat?
- stuurmodule VR 71: waar dient deze voor?
- sensoNET VR 921 opgehangen aan de muur: wat is de functie hiervan?
- is voor koelen een aparte codeerstekker nodig?
- heeft iemand ook een aanlegthermostaat VRC 9642 (beveiliging te hoge temperatuur vloerverwarming) geinstalleerd?
- is het mogelijk 2 temperatuur trajecten in te stellen voor bv radiatoren boven en vloerverwarming beneden? Of is dat alleen mogelijk met een pompgroep wat dus inefficient voor het COP is?
Verder wil ik de warmtepomp ook een boiler met via een spiraal laten opwarmen en moet ik dus een 3 weg klep installeren neem ik aan. Dient ook een aparte Vaillant boilersensor te worden aangeschaft? Kan ik ergens een legionella cyclus configureren? Heeft het SWW voorrang op de CV (schakelen via 3 weg klep)?
- warmtepompbesturingsmodule VWZ AI, waarom is hier perse een Plus versie van nodig? (wordt aangegeven in topicstart) Wat is de globale functie van dit kastje?
- weersafhankelijke regelaar sensoCOMFORT VRC 720: wat is de globale functie hiervan? Is dit de ruimte thermostaat?
- stuurmodule VR 71: waar dient deze voor?
- sensoNET VR 921 opgehangen aan de muur: wat is de functie hiervan?
- heeft iemand ook een aanlegthermostaat VRC 9642 (beveiliging te hoge temperatuur vloerverwarming) geinstalleerd?
- is het mogelijk 2 temperatuur trajecten in te stellen voor bv radiatoren boven en vloerverwarming beneden? Of is dat alleen mogelijk met een pompgroep wat dus inefficient voor het COP is?
Verder wil ik de warmtepomp ook een boiler met via een spiraal laten opwarmen en moet ik dus een 3 weg klep installeren neem ik aan. Dient ook een aparte Vaillant boilersensor te worden aangeschaft? Kan ik ergens een legionella cyclus configureren? Heeft het SWW voorrang op de CV (schakelen via 3 weg klep)?
[ Voor 8% gewijzigd door wouter_tw op 14-11-2023 16:27 ]
Dat vraag ik me inderdaad ook af.bilalhp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:09:
Is het bij een VVW beter om de circulatie onmiddellijk te stoppen nadat de verwarming is gestopt, of deze nog 10 minuten te laten circuleren?
Als de WP afgeslagen is blijft m'n pomp van de vvw gezellig door pompen. Op een bepaald moment is het water in de leidingen dan natuurlijk kouder dan de vloer waarna er mijns inziens juist warmte aan de vloer onttrokken wordt i.p.v. afgedragen.
Hoort de pomp niet te stoppen op die momenten? Zo ja, waar zit de instelling daarvoor en hoe heet deze?
Je kan een pompschakelaar gebruiken en deze bijvoorbeeld op 27 graden instellen. Dit wordt echter afgeraden bij warmtepompenMiddenberm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:11:
[...]
Dat vraag ik me inderdaad ook af.
Als de WP afgeslagen is blijft m'n pomp van de vvw gezellig door pompen. Op een bepaald moment is het water in de leidingen dan natuurlijk kouder dan de vloer waarna er mijns inziens juist warmte aan de vloer onttrokken wordt i.p.v. afgedragen.
Hoort de pomp niet te stoppen op die momenten? Zo ja, waar zit de instelling daarvoor en hoe heet deze?
@wouter_tw die niet-plus versie werkt alleen op oude warmtepompen (de /2 serie). De VWZ AI werkt als elektrisch integratiekastje; hier wordt de driewegklep en hulpverwarming op aangesloten. Verplicht accessoire, dezelfde print zit ook in de MEH... en een Unitower binnenunit.
De VRC720 werkt als ruimtethermostaat en bedienunit waar je instellingen over de afgifte kunt doen, zoals stooklijn. Met wat moeite zou je zonder kunnen, maar zou ik niet doen.
VR71 doet volgens mij mengen. Probeer die eruit te ontwerpen. Technisch fantastisch maar doorgaans werkt het zonder beter. Als radiatoren een hogere temperatuur nodig hebben kun je heel wat dikkere radiatoren ophangen voor dat geld (mening) en dan heb je hogere COP dus lagere stookkosten.
VR921 is voor de Vaillant app.
Koelen; in België wel. Is ook simpel zelf te knutselen.
Boilervoeler zit in de doos bij de VWZ AI. Volgens mij is er een standaard antilegionellaprogramma maar ik heb geen ervaring met SWW.
De VRC720 werkt als ruimtethermostaat en bedienunit waar je instellingen over de afgifte kunt doen, zoals stooklijn. Met wat moeite zou je zonder kunnen, maar zou ik niet doen.
VR71 doet volgens mij mengen. Probeer die eruit te ontwerpen. Technisch fantastisch maar doorgaans werkt het zonder beter. Als radiatoren een hogere temperatuur nodig hebben kun je heel wat dikkere radiatoren ophangen voor dat geld (mening) en dan heb je hogere COP dus lagere stookkosten.
Boilervoeler zit in de doos bij de VWZ AI. Volgens mij is er een standaard antilegionellaprogramma maar ik heb geen ervaring met SWW.
De VR71 is een uitbreidingsmodule als je meerdere verwarmingszones wil gebruiken.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:40:
@wouter_tw die niet-plus versie werkt alleen op oude warmtepompen (de /2 serie). De VWZ AI werkt als elektrisch integratiekastje; hier wordt de driewegklep en hulpverwarming op aangesloten. Verplicht accessoire, dezelfde print zit ook in de MEH... en een Unitower binnenunit.
Basis installatie is de VWZ+VRC. Daarmee kan je ook een boiler aansturen.
Enkel op standje uitgebreid stopt de pomp als er geen warmte vraag meer is.Middenberm schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:11:
[...]
Dat vraag ik me inderdaad ook af.
Indien er wel warmte vraag is, maar de warmtepomp stopt omdat de aanvoer of retour te hoog oploopt, dan is stoppen lastig. Want dan weet de warmtepomp die buiten staat niet hoe warm het warm het water in de vloer is. Die wil natuurlijk de temperatuur weten van het water dat door de vloer gaat zodat die terug kan bijwarmen als de temperatuur genoeg gezakt is.
Door de Ta setpoint nu 0.2oC boven de actuele Ta te zetten en te blijven volgen, lukt het om bij dit weer met net iets meer dan minimum vermogen een run van zo'n 10 uur te doen met mijn WP.
In dit geval ging de WP uit omdat de kamer doel temperatuur bereikt was, in 10 uur is het warmte verlies van die 10 uur gecompenseerd en is de temperatuur in huis met 0.7oC verhoogd om de nachtverlaging weer goed te maken.
Na 1 opstart piek en 3 oil return cycles zijn de graadminuten op, dus als hij niet uit was gegaan op de kamer temperatuur dan was hij vrij snel hierna uitgegaan op de graad minuten bij de volgende oil return cycle die op het punt stond om te beginnen.
In dit geval ging de WP uit omdat de kamer doel temperatuur bereikt was, in 10 uur is het warmte verlies van die 10 uur gecompenseerd en is de temperatuur in huis met 0.7oC verhoogd om de nachtverlaging weer goed te maken.
Na 1 opstart piek en 3 oil return cycles zijn de graadminuten op, dus als hij niet uit was gegaan op de kamer temperatuur dan was hij vrij snel hierna uitgegaan op de graad minuten bij de volgende oil return cycle die op het punt stond om te beginnen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2zLlSIUrwnoVgg7pgnxNWyWY.png?f=user_large)
Heb je toevallig een hydraulisch schema waar die doorstroom verwarmer er in zit? Die zet je denk ik in de warmte kant van de WP, net voor de 3 wegklep CV/SWW? maar in serie of (parallel met kleppen?)?Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:24:
@maarten_NL
Bedankt voor jullie reacties. Maar die vr71 is dus perse noodzakelijk begrijp ik in geval ik van de radiatoren een aparte hoog temperatuur zone zou willen maken. Is er geen apart aan/uit schakelcontact op WP met een aparte stooklijn bv te configureren? Sommige warmtepompen kunnen dat. Dan gaat bv de vloerverwarming klep tijdelijk dicht.ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:44:
[...]
De VR71 is een uitbreidingsmodule als je meerdere verwarmingszones wil gebruiken.
Basis installatie is de VWZ+VRC. Daarmee kan je ook een boiler aansturen.
Andere vraag. Is een magnetische vuilafscheider noodzakelijk? Wie heeft zo'n ding bv of wie niet
Kun je iets zeggen over hoe de Graadminuten bepaald worden? Ik zie ook nog dat de wp afslaat door de Graadminuten terwijl de doeltemp nog niet bereikt is. De pomp slaat dan kort af en gaat vrij snel (binnen 10 min) weer op minimum vermogen draaien. Ik los dat nu op door de minimale temp op 30 te zetten maar ik heb het idee dat het zuiniger kan via het manipuleren van de TA setpoint.PentaClover schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:46:
Door de Ta setpoint nu 0.2oC boven de actuele Ta te zetten en te blijven volgen, lukt het om bij dit weer met net iets meer dan minimum vermogen een run van zo'n 10 uur te doen met mijn WP.
[Afbeelding]
Ik verzamel al deze data al maar ben nog niet aan grafiekjes toegekomen. Dit zijn de betere grafieken hier … welke software gebruik je? 🤓PentaClover schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:46:
[Afbeelding]
Hallo!
Ik heb een offerte binnen voor ongeveer 16.5k (netto). Ik wil opmerken dat ik de installateur zelf erg kundig vind overkomen en netjes.
In de offerte zit:
Vaillant arotherm PLUS 7kw (75/6)
Vaillalt VWZ MEH 97/6 MB3 Hydraulische module
Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3MR boiler 281
Vaillant/DSI CV-Buffer 45 L
Vaillant VR70 aansturing pomp
Vaillant systeemregelaar/kamerthermostaat (denk de VRC720)
Misc: drukmeter, expansievat, vuilfilter, overstort
Het huis is een vrijstaande woning 1993 met 190m2 woonoppervlakte
Het huis heeft 2.5rc muurisolatie overal, HR++ beneden en dubbelglas boven. Dak gaan we nog naisoleren. Kruipruimte isolatie is aangebracht
Afgifte: vloerverwarming ingefreesd beneden en boven, dit oppervlakte is denk ik totaal 170m2 hoh 10cm, boven 14mm buis en beneden 16mm.
Verdeler boven en beneden, elke groep max 80m, dit zijn gesloten verdelers (geen mengen) en staan nu direct op de CV aangesloten. Dikke witte 32 uponor buizen.
Ik heb het topic veel doorgelezen en las ook dat een buffer niet nodig hoeft te zijn als systeeminhoud groot genoeg is. Met berekeningen kom ik ook daarop dat het ruim is voor verwarmen. Ik wil alleen ook koelen en met de rekenmethodes daar zie ik dat ik ~40l te kort (want dan reken je op een koelvermogen van ongeveer 20watt kennelijk).
De installateur raad ten zeerste af om een buffer over te slaan en noemt:
* laag temperatuur is buffer verstandig om pendelen te voorkomen groter meetvolume waardoor temp minder hard daalt en stijgt
* warmtepomp kan lager afgesteld worden zodat de pomp langer mee gaat en minder watt vraagt
* toekomstig naregelen is dan ook mogelijk omdat je dan een buffer hebt
* ontdooistand wordt energie uit de buffer gehaald in plaats van uit de vloer
* buffer wordt gebruikt als open verdeler waardoor de delta T van het afgifte systeem en de warmtepomp geen invloed op elkaar hebben. <- dit snap ik niet helemaal, kunnen jullie dit uitleggen?
Hij komt nu met een voorstel om de "CV pomp te laten vervallen" (ik neem aan dat hij bedoelt de vr70?) dat de buffer in serie wordt gezet. Hierdoor heb ik deze niet nodig. Hij noemt dat het voordeel met pomp is dat de pomp in de warmtepomp ontzien wordt en dus alleen de buffer hoeft te verwarmen.
Wat is jullie mening? En is de prijs ook een beetje naar behoefte? Het betreft een simpele opstelling in garage en ongeveer 5 meter naar buiten.
Nog een andere vraag, hij zag dat de verdeler boven ook omgedraaid een verdieping lager kon in de garage, kan dit ook zomaar? Moet de verdeler niet boven de daadwerkelijke verdieping zitten ivm lucht enz?
En naregeling, het liefst heb ik boven simpel overal 16/17 graden en beneden 19 is dit iets waarvoor ik de VR70 ook nodig heb? Is naregeling wel aan te raden in mijn situatie (boven wordt voornamelijk gewerkt/geslapen)
Ik heb een offerte binnen voor ongeveer 16.5k (netto). Ik wil opmerken dat ik de installateur zelf erg kundig vind overkomen en netjes.
In de offerte zit:
Vaillant arotherm PLUS 7kw (75/6)
Vaillalt VWZ MEH 97/6 MB3 Hydraulische module
Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3MR boiler 281
Vaillant/DSI CV-Buffer 45 L
Vaillant VR70 aansturing pomp
Vaillant systeemregelaar/kamerthermostaat (denk de VRC720)
Misc: drukmeter, expansievat, vuilfilter, overstort
Het huis is een vrijstaande woning 1993 met 190m2 woonoppervlakte
Het huis heeft 2.5rc muurisolatie overal, HR++ beneden en dubbelglas boven. Dak gaan we nog naisoleren. Kruipruimte isolatie is aangebracht
Afgifte: vloerverwarming ingefreesd beneden en boven, dit oppervlakte is denk ik totaal 170m2 hoh 10cm, boven 14mm buis en beneden 16mm.
Verdeler boven en beneden, elke groep max 80m, dit zijn gesloten verdelers (geen mengen) en staan nu direct op de CV aangesloten. Dikke witte 32 uponor buizen.
Ik heb het topic veel doorgelezen en las ook dat een buffer niet nodig hoeft te zijn als systeeminhoud groot genoeg is. Met berekeningen kom ik ook daarop dat het ruim is voor verwarmen. Ik wil alleen ook koelen en met de rekenmethodes daar zie ik dat ik ~40l te kort (want dan reken je op een koelvermogen van ongeveer 20watt kennelijk).
De installateur raad ten zeerste af om een buffer over te slaan en noemt:
* laag temperatuur is buffer verstandig om pendelen te voorkomen groter meetvolume waardoor temp minder hard daalt en stijgt
* warmtepomp kan lager afgesteld worden zodat de pomp langer mee gaat en minder watt vraagt
* toekomstig naregelen is dan ook mogelijk omdat je dan een buffer hebt
* ontdooistand wordt energie uit de buffer gehaald in plaats van uit de vloer
* buffer wordt gebruikt als open verdeler waardoor de delta T van het afgifte systeem en de warmtepomp geen invloed op elkaar hebben. <- dit snap ik niet helemaal, kunnen jullie dit uitleggen?
Hij komt nu met een voorstel om de "CV pomp te laten vervallen" (ik neem aan dat hij bedoelt de vr70?) dat de buffer in serie wordt gezet. Hierdoor heb ik deze niet nodig. Hij noemt dat het voordeel met pomp is dat de pomp in de warmtepomp ontzien wordt en dus alleen de buffer hoeft te verwarmen.
Wat is jullie mening? En is de prijs ook een beetje naar behoefte? Het betreft een simpele opstelling in garage en ongeveer 5 meter naar buiten.
Nog een andere vraag, hij zag dat de verdeler boven ook omgedraaid een verdieping lager kon in de garage, kan dit ook zomaar? Moet de verdeler niet boven de daadwerkelijke verdieping zitten ivm lucht enz?
En naregeling, het liefst heb ik boven simpel overal 16/17 graden en beneden 19 is dit iets waarvoor ik de VR70 ook nodig heb? Is naregeling wel aan te raden in mijn situatie (boven wordt voornamelijk gewerkt/geslapen)
[ Voor 12% gewijzigd door shadylog op 15-11-2023 01:28 ]
Ja, die is noodzakelijk, zeker met radiatoren. Bijna iedereen installeert deze om metaaldeeltjes bij de pomp vandaan te houden (hij moet in de retour, vlak voor je pomp). De pompen zijn tegenwoordig gemaakt met permanente magneten, dus metaaldeeltjes blijven in je pomp plakken, en gaat dus sneller stuk. Enige situatie waarin je deze niet zou hoeven te installeren, is als heel je systeem van kunststof is.wouter_tw schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:26:
[...]
Bedankt voor jullie reacties. Maar die vr71 is dus perse noodzakelijk begrijp ik in geval ik van de radiatoren een aparte hoog temperatuur zone zou willen maken. Is er geen apart aan/uit schakelcontact op WP met een aparte stooklijn bv te configureren? Sommige warmtepompen kunnen dat. Dan gaat bv de vloerverwarming klep tijdelijk dicht.
Andere vraag. Is een magnetische vuilafscheider noodzakelijk? Wie heeft zo'n ding bv of wie niet
Over de Vr71 kan ik niets zinnigs zeggen...
Vorige week is bij mij ook mijn Arotherm geïnstalleerd. Mijn woning is uit 2003, hád energielabel A (240 m2 woonoppervlak, overal HR++ glas , WTW) maar nog wel met radiatoren. T33 beneden, en T22 op de slaapkamers. Afgelopen zomer zijn zonnepanelen geplaatst met een geschatte jaaropbrengst van ~6200 Kwh.
Er is een 125/6 geplaatst, in combinatie met een 100 liter ontkoppelvat en een boiler van 400 liter (groot gezin, met veel pubers).
De installateur heeft de aanvoertemperatuur tussen de 35 en 55 graden ingesteld, met een stooklijn van 0,6. Ik zie dat de aanvoertemperatuur de afgelopen week nog niet boven de 35 graden geweest is. COP voor verwarmen is momenteel 4,4. Verbruik per dag is momenteel ongeveer 12 KWh (verwarmen + SWW), dat lijkt mij nog iets aan de hoge kant.
Ik heb gisteren de minimale aanvoertemperatuur wat verlaagd naar 33 graden. Mijn gevoel zegt dat de warmtepomp op basis van de stooklijn wel een hogere temperatuur gaat gebruiken als het buiten wat kouder wordt en dit nodig zou zijn. Klopt dit?
Wat zou verder wijsheid zijn om de instellingen toch nog wat te optimaliseren? Aanvoertemperatuur nog wat verder verlagen, wetende dat op een gegeven moment de capaciteit van mijn radiotoren onvoldoende is. Of is het verstandiger om de stooklijn wat lager in te stellen? Daarnaast heeft de installateur de SWW temperatuur op 55 graden ingesteld. Kan ik die verlagen naar 50 graden? Is ook weer wat efficiënter, en het voorraadvat is groot genoeg om ook met deze temperatuur voldoende water op voorraad te hebben.
Ik heb een ebus adapter in bestelling staan, dus mis momenteel nog wel wat detailinformatie om een echte fijnafstelling te kunnen doen.
Er is een 125/6 geplaatst, in combinatie met een 100 liter ontkoppelvat en een boiler van 400 liter (groot gezin, met veel pubers).
De installateur heeft de aanvoertemperatuur tussen de 35 en 55 graden ingesteld, met een stooklijn van 0,6. Ik zie dat de aanvoertemperatuur de afgelopen week nog niet boven de 35 graden geweest is. COP voor verwarmen is momenteel 4,4. Verbruik per dag is momenteel ongeveer 12 KWh (verwarmen + SWW), dat lijkt mij nog iets aan de hoge kant.
Ik heb gisteren de minimale aanvoertemperatuur wat verlaagd naar 33 graden. Mijn gevoel zegt dat de warmtepomp op basis van de stooklijn wel een hogere temperatuur gaat gebruiken als het buiten wat kouder wordt en dit nodig zou zijn. Klopt dit?
Wat zou verder wijsheid zijn om de instellingen toch nog wat te optimaliseren? Aanvoertemperatuur nog wat verder verlagen, wetende dat op een gegeven moment de capaciteit van mijn radiotoren onvoldoende is. Of is het verstandiger om de stooklijn wat lager in te stellen? Daarnaast heeft de installateur de SWW temperatuur op 55 graden ingesteld. Kan ik die verlagen naar 50 graden? Is ook weer wat efficiënter, en het voorraadvat is groot genoeg om ook met deze temperatuur voldoende water op voorraad te hebben.
Ik heb een ebus adapter in bestelling staan, dus mis momenteel nog wel wat detailinformatie om een echte fijnafstelling te kunnen doen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
@shadylog
* laag temperatuur is buffer in principe onverstandig omdat warmteopwek en -afgifte uiteindelijk gelijk moeten zijn
* warmtepomp kan zonder buffer lager afgesteld worden zodat de pomp langer mee gaat en minder watt vraagt
* toekomstig naregelen is dan ook mogelijk omdat je dan een buffer hebt -> YAGNI-principe, maak die kosten niet nu
* ontdooistand wordt energie uit de buffer gehaald in plaats van uit de vloer, lood om oud ijzer.
^ zie punt 1 en 2, omdat opwek en afgifte niet meer aan elkaar zitten is inregelen veel lastiger. Dit is een nadeel, geen voordeel. Altijd als opwek en afgifte een andere delta T hebben, draait de warmtepomp op een hogere temperatuur dan noodzakelijk.
Een seriebuffer heeft al die nadelen niet, maar wel de meeste voordelen, dus als je 'm om politieke redenen niet helemaal kan laten vervallen is het een redelijk compromis.
Er zit snel gerekend ruim 150 liter in de vloer, 25% erbij kan geen kwaad maar het is technisch niet nodig en niet gratis.
</mening>.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.
Het 10 liter ingebouwde expansievat van de MEH is voldoende, daar heb je er geen twee van nodig.
Voor lagetemperatuurverwarming (40 graden max, jij komt niet boven de 35 denk ik) is er maar 0,75% expansie waar veel CV boeren nog rekenen met de 2,5% bij 70 graden. Hierdoor is de ingebouwde 10 liter voldoende voor meer dan 400 liter afgifte.
* laag temperatuur is buffer in principe onverstandig omdat warmteopwek en -afgifte uiteindelijk gelijk moeten zijn
* warmtepomp kan zonder buffer lager afgesteld worden zodat de pomp langer mee gaat en minder watt vraagt
* toekomstig naregelen is dan ook mogelijk omdat je dan een buffer hebt -> YAGNI-principe, maak die kosten niet nu
* ontdooistand wordt energie uit de buffer gehaald in plaats van uit de vloer, lood om oud ijzer.
^ zie punt 1 en 2, omdat opwek en afgifte niet meer aan elkaar zitten is inregelen veel lastiger. Dit is een nadeel, geen voordeel. Altijd als opwek en afgifte een andere delta T hebben, draait de warmtepomp op een hogere temperatuur dan noodzakelijk.
Een seriebuffer heeft al die nadelen niet, maar wel de meeste voordelen, dus als je 'm om politieke redenen niet helemaal kan laten vervallen is het een redelijk compromis.
Er zit snel gerekend ruim 150 liter in de vloer, 25% erbij kan geen kwaad maar het is technisch niet nodig en niet gratis.
</mening>.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.
Het 10 liter ingebouwde expansievat van de MEH is voldoende, daar heb je er geen twee van nodig.
Voor lagetemperatuurverwarming (40 graden max, jij komt niet boven de 35 denk ik) is er maar 0,75% expansie waar veel CV boeren nog rekenen met de 2,5% bij 70 graden. Hierdoor is de ingebouwde 10 liter voldoende voor meer dan 400 liter afgifte.
- Het is gewoon een instelling in de VRC720.wouter_tw schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:00:
- Ja, ik heb het geïnstalleerd als bescherming. Wordt sowieso geleverd met het WP-pakket.
- Alles is mogelijk. U vindt de schema's onder hoofdstuk 4 van: https://www.vaillant.be/d...0020287842-02-2426796.pdf
Houd er rekening mee dat meerdere zones het totale systeem altijd minder efficiënt maken, omdat je twee afzonderlijke warmtevragen hebt, d.w.z. meer start/stops voor de compressor.
Wauw, gefeliciteerd en bedankt voor het delen van de resultaten. Ik probeer ook een soortgelijke oplossing te bedenken door de vraag langzaam op te voeren, maar ik heb een fundamenteel probleem dat de WP minimaal 600 W verbruikt en zelfs daarmee is mijn VVW niet in staat de gegenereerde warmte naar het huis te distribueren . Tr neemt dus altijd toe en een continue run is eenvoudigweg niet mogelijk.PentaClover schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:46:
[Afbeelding]
Ik merkte dat de elektriciteit die je verbruikte en de verwarmingsenergie die je nodig had voor één dag met gemiddelde buitentemperatuur=12 enorm zijn. Wat voor huis is dit?
Ik zie echter altijd een zeer mooie COP van ~6 voor jou. Ik vraag me af hoe je dit bereikt met een lucht/water-warmtepomp. Voor mij lijkt het zelfs met 15 graden buitentemperatuur onmogelijk.
Trouwens, waar is je DHW-cycle?
bedankt voor jullie reacties
[ Voor 89% gewijzigd door wouter_tw op 15-11-2023 13:25 ]
Dit had overgeslagen kunnen worden. Gewoon geen commentaar op "Parallelle ketellading"? Of heb ik het mis en is het mengercircuit niet het verwarmingscircuit?bilalhp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:34:
[Afbeelding]
Ik weet het niet precies, het is iets met het verschil tussen Ta en het Ta setpoint, en ik vermoed dat er wordt afgerond, toen ik deze nog 0.1oC hoger probeerde te houden liepen de graadminuten continue op, nu met 0.2oC verschil gaat het al een stuk beter.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:22:
[...]
Kun je iets zeggen over hoe de Graadminuten bepaald worden? Ik zie ook nog dat de wp afslaat door de Graadminuten terwijl de doeltemp nog niet bereikt is. De pomp slaat dan kort af en gaat vrij snel (binnen 10 min) weer op minimum vermogen draaien. Ik los dat nu op door de minimale temp op 30 te zetten maar ik heb het idee dat het zuiniger kan via het manipuleren van de TA setpoint.
Ik log mijn data in Domoticz, en deze grafiekjes maak ik met een zelf geschreven script in python dat de data ophaald uit Domoticz en gebruik maakt van de matplotlib library om de grafiekjes te plotten.Wim Leers schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:22:
[...]
Ik verzamel al deze data al maar ben nog niet aan grafiekjes toegekomen. Dit zijn de betere grafieken hier … welke software gebruik je? 🤓
Het minimum opgenomen vermogen bij mijn 125/5 is iets onder de 1000 W, wat dus betekend met de wat hogere buiten temperaturen dat er 6000-7000 W mijn huis in moet om de WP aan de praat te houden.bilalhp schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:42:
[...]
Wauw, gefeliciteerd en bedankt voor het delen van de resultaten. Ik probeer ook een soortgelijke oplossing te bedenken door de vraag langzaam op te voeren, maar ik heb een fundamenteel probleem dat de WP minimaal 600 W verbruikt en zelfs daarmee is mijn VVW niet in staat de gegenereerde warmte naar het huis te distribueren . Tr neemt dus altijd toe en een continue run is eenvoudigweg niet mogelijk.
Ik merkte dat de elektriciteit die je verbruikte en de verwarmingsenergie die je nodig had voor één dag met gemiddelde buitentemperatuur=12 enorm zijn. Wat voor huis is dit?
De gemiddelde buitentemperatuur uit het grafiekje is de gemiddelde temperatuur terwijl de WP aan stond, 's nachts toen hij uit stond was het kouder.
Mijn huis is vrijstaand 1050m3 inhoud en uit 1995 met een gemiddelde RC van ongeveer 2.5.
Ik heb op de beneden verdieping ~150 m2 vloer verwarming liggen, 18mm diameter, 30 cm h.o.h. en ik denk op zo'n 10 cm diepte als ik plaatjes van een warmte beeld camera goed interpreteer.
In de badkamers boven heb ik nog in totaal 20 m2 vloer verwarming liggen en boven+beneden samen nog 13 radiatoren waarvan de meeste T33 modellen zijn.
Ik heb de vloer in serie staan met de radiatoren, dus eerst gaat het water door de radiatoren en daarna door de vloer voordat het weer terug is bij de WP. Dit helpt om ook met wat lagere aanvoer temperaturen afgifte capaciteit te hebben, daarnaast zal de "koude" vloer na nacht verlaging redelijk goed warmte opnemen.
Ik denk doordat de Ta nu nog laag is de COP nog relatief hoog is, ik heb geprobeerd om ondanks die minder dan ideale vloerverwarming toch maximale afgifte te creeren op lage water temperaturen door de hydraulische configuratie en boven wat T22 radiatoren te vervangen door T33 modellen.bilalhp schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:42:
[...]
Ik zie echter altijd een zeer mooie COP van ~6 voor jou. Ik vraag me af hoe je dit bereikt met een lucht/water-warmtepomp. Voor mij lijkt het zelfs met 15 graden buitentemperatuur onmogelijk.
Trouwens, waar is je DHW-cycle?
Gisteren was de boiler niet voldoende afgekoeld, dus de DHW heeft niet gelopen, dat zal vandaag wel gebeuren als hij voor vanmiddag 15:00 nog een halve graad afkoeld, anders morgen pas.
Ik had exact jouw ervaring - lage buitentemperatuur en $*#&#$( nog steeds geen lange, rustige, op laag vermogen continue run.Broodro0ster schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
Heb afgelopen zaterdag de VRC720 teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd. Heb ook een VR71 ivm parallelle buffer, in configuratie de 2e zone uitgeschakeld (deze stond wel geconfigureerd met dezelfde thermostaat als zone 1, beide uitgebreid). Hierna heb ik meteen een run van 6 uur gedraaid @ 600W. Vanwege oude radiatoren en 15cm hoh vvw met minimumtemperatuur van 30 graden. Tranen in m'n ogen.
Nou weet ik niet of het dus komt doordat ik die 2e zone heb uitgezet, of omdat ik alles een keer opnieuw heb ingesteld. Heb heel heel heel veel gespeeld met settings, dus misschien had ik het systeem gewoon over de zeik geholpen.. Het kán dus wel!
Heb nu bijna 2 weken gedraaid met Binnentemp. comp. op uitgebreid. 55/6, alleen radiatoren. Temperaturen vanaf vroeg in de ochtend 20gr., vanaf einde middag 20,5gr. en in de nacht 19 gr. Stooklijn op 0,6 en temperaturen worden snel en makkelijk gehaald. Temperatuur regelt ook exact om de ingestelde warde op de thermostaat. WP start meestal vrij snel door naar 1500-2600 watt en weer af naar 0 in blokken van 30-60 minuten. Af en toe wat langere runs van 1,5-2 uur op een lager vermogen (start 700-1100 en dan naar 400 watt). Vanochtend de binnentemp. comp. op Actief gezet om te kijken wat de verschillen zijn. 1e run vanochtend van 3 uur op vrij continu 400 watt. Het wordt alleen wat te warm in huis.
De optie actief stelt de aanvoertemperatuur bij aan de hand van de actuele kamertemperatuur maar niet voldoende lijkt het, dat zal te maken hebben met een te hoge stooklijn?
Wat ik uiteindelijk probeer te testen is of de WP effectiever draait bij de stand "actief". Maar belangrijker natuurlijk of het verbruik omlaag of omhoog gaat.
De optie actief stelt de aanvoertemperatuur bij aan de hand van de actuele kamertemperatuur maar niet voldoende lijkt het, dat zal te maken hebben met een te hoge stooklijn?
Wat ik uiteindelijk probeer te testen is of de WP effectiever draait bij de stand "actief". Maar belangrijker natuurlijk of het verbruik omlaag of omhoog gaat.
De bekende denkfout. De VRC stuurt niet de stooklijn bij aan de hand van de kamertemperatuur. Wel functioneert hij als maximaalthermostaat op stand uitgebreid, te warm pomp uit. De instelling "Wens" is alleen maar een vaste correctie op je gehele stooklijn. Hier heb in het begin ook mee geworsteld. Op stand uitgebreid wordt je Wens opeens maximaal. Als je Wens op 20 graden staat en de ruimte bereikt 20,5 schakelt de pomp uit.Switek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:28:
Heb nu bijna 2 weken gedraaid met Binnentemp. comp. op uitgebreid. 55/6, alleen radiatoren. Temperaturen vanaf vroeg in de ochtend 20gr., vanaf einde middag 20,5gr. en in de nacht 19 gr. Stooklijn op 0,6 en temperaturen worden snel en makkelijk gehaald. Temperatuur regelt ook exact om de ingestelde warde op de thermostaat. WP start meestal vrij snel door naar 1500-2600 watt en weer af naar 0 in blokken van 30-60 minuten. Af en toe wat langere runs van 1,5-2 uur op een lager vermogen (start 700-1100 en dan naar 400 watt). Vanochtend de binnentemp. comp. op Actief gezet om te kijken wat de verschillen zijn. 1e run vanochtend van 3 uur op vrij continu 400 watt. Het wordt alleen wat te warm in huis.
[ Voor 4% gewijzigd door ds23man op 15-11-2023 12:36 ]
Goedemiddag,
Martijn, 44 jaar. Sinds 2 november draait bij mij full electric:
- VAILLANT AROTHERM PLUS VWL 105/6 WARMTEPOMP LUCHT/WATER R290 MONOBLOK 400V
- VAILLANT VWZ MEH 97/6 MB3 HYDRAULISCHE MODULE 400v
- Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR boiler 281 liter
- Vailiant vps r 100/1/m, staand. Buffervat cv.
- sensoComfort 720
- vr70
- 2 regelunits
- buitenvoeler.
- Vaillant pomp/meng module.
- grundfosspomp.
- verdeler voor vloerverwarming vervangen door pomploze composiet verdeler 7 groepen.
Monoblock op grote bigfoots op de rand van garage/ overgang carport.
Afstand leidingwerk is 7 meter. Tot aan de binnenunit.
Alles is met Henco 40mm flexibel aangelegd en geïsoleerd. Verder cv leidingen 20/2 flexibel.
Huis is 1969, alles geïsoleerd wat er te isoleren viel. Begane grond, houten vloer vervangen voor 80 cm schuimbeton (rd 0,9 per 10 cm) alle radiatoren weg overal vloerverwarming deze wordt voorzien door de Vaillant pomp, maximale aanvoer temperatuur 35 graden.
Op de eerste en tweede radiatoren deze worden op een 2e circuit door de grundfosspomp voorzien met 55graden water.
Verder overal HR++ glas, spouwmuur iso, zolder/dak met 10cm pir (rd 4,5).
Ik heb niet zoveel verstand als de meesten hier maar hoop nog wat te leren.
Bevinding tot nu toe. Het systeem lust flink stroom.
Zo n 120/130 kWh per week.
Ik heb voor wat het waard is 5200 w aan zonnepanelen en een 4K omvormer, bij goede dagen zon, is er overdimentie. Er komt dan gemiddeld 30 kWh per dag binnen. Mindere dagen houdt het echt op bij 8/9 kWh per dag. Geschatte jaaropbrengst minimaal 4,5 MW. Maar eerder 5 MW.
Foto’s zijn van de opbouwperiode. Ik zal er nog meer gaan maken en plaatsen.
:strip_exif()/f/image/KwcuxItDSSH3WMRYmSG34Fiv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hetfqhnq73KxISproSaTtrEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Martijn, 44 jaar. Sinds 2 november draait bij mij full electric:
- VAILLANT AROTHERM PLUS VWL 105/6 WARMTEPOMP LUCHT/WATER R290 MONOBLOK 400V
- VAILLANT VWZ MEH 97/6 MB3 HYDRAULISCHE MODULE 400v
- Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3BR boiler 281 liter
- Vailiant vps r 100/1/m, staand. Buffervat cv.
- sensoComfort 720
- vr70
- 2 regelunits
- buitenvoeler.
- Vaillant pomp/meng module.
- grundfosspomp.
- verdeler voor vloerverwarming vervangen door pomploze composiet verdeler 7 groepen.
Monoblock op grote bigfoots op de rand van garage/ overgang carport.
Afstand leidingwerk is 7 meter. Tot aan de binnenunit.
Alles is met Henco 40mm flexibel aangelegd en geïsoleerd. Verder cv leidingen 20/2 flexibel.
Huis is 1969, alles geïsoleerd wat er te isoleren viel. Begane grond, houten vloer vervangen voor 80 cm schuimbeton (rd 0,9 per 10 cm) alle radiatoren weg overal vloerverwarming deze wordt voorzien door de Vaillant pomp, maximale aanvoer temperatuur 35 graden.
Op de eerste en tweede radiatoren deze worden op een 2e circuit door de grundfosspomp voorzien met 55graden water.
Verder overal HR++ glas, spouwmuur iso, zolder/dak met 10cm pir (rd 4,5).
Ik heb niet zoveel verstand als de meesten hier maar hoop nog wat te leren.
Bevinding tot nu toe. Het systeem lust flink stroom.
Zo n 120/130 kWh per week.
Ik heb voor wat het waard is 5200 w aan zonnepanelen en een 4K omvormer, bij goede dagen zon, is er overdimentie. Er komt dan gemiddeld 30 kWh per dag binnen. Mindere dagen houdt het echt op bij 8/9 kWh per dag. Geschatte jaaropbrengst minimaal 4,5 MW. Maar eerder 5 MW.
Foto’s zijn van de opbouwperiode. Ik zal er nog meer gaan maken en plaatsen.
:strip_exif()/f/image/KwcuxItDSSH3WMRYmSG34Fiv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hetfqhnq73KxISproSaTtrEr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LKrLAhxhgJMCURl1OYA6C09e.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb momenteel de 55/6 buitenunit en de 190/6 unitower beide apart op 2 aardlekautomaten met daarbij ieder een werkschakelaar.
Graag zou ik de warmtepomp inzichtelijk hebben in HomeWizard.
Kan ik ook gewoon beide op een enkele 16A aardlekautomaat zetten met daartussen een enkele Homewizard kWh meter? (Kosten besparing en ruimtetekort in de kast)
Mocht er iets met 1 van de 2 aan de hand zijn kan ik altijd de werkschakelaar uitzetten. Qua verbruik zou het moeten kunnen toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Graag zou ik de warmtepomp inzichtelijk hebben in HomeWizard.
Kan ik ook gewoon beide op een enkele 16A aardlekautomaat zetten met daartussen een enkele Homewizard kWh meter? (Kosten besparing en ruimtetekort in de kast)
Mocht er iets met 1 van de 2 aan de hand zijn kan ik altijd de werkschakelaar uitzetten. Qua verbruik zou het moeten kunnen toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Oké, echter volgens de handleiding van de VRC720 zou in zowel de stand actief als uitgebreid de aanvoertemperatuur aangepast worden afhankelijk van de actuele kamertemperatuur. In het geval van uitgebreid schakelt hij inderdaad ook nog eens de pomp uit.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:34:
[...]
De bekende denkfout. De VRC stuurt niet de stooklijn bij aan de hand van de kamertemperatuur. Wel functioneert hij als maximaalthermostaat op stand uitgebreid, te warm pomp uit. De instelling "Wens" is alleen maar een vaste correctie op je gehele stooklijn. Hier heb in het begin ook mee geworsteld. Op stand uitgebreid wordt je Wens opeens maximaal. Als je Wens op 20 graden staat en de ruimte bereikt 20,5 schakelt de pomp uit.
Wat jij aangeeft zou betekenen dat alleen de stooklijn wordt aangepast (correctie) aan de hand van de wenstemperatuur. Geen regeling dus op basis van de actuele kamertemperatuur.
Dan mag je even aangeven waar dat dan staat. De VRC moduleert alleen bij een CV ketel, niet bij een warmtepomp. De documentatie is op veel plekken een ramp bij Vaillant.Switek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:57:
[...]
Oké, echter volgens de handleiding van de VRC720 zou in zowel de stand actief als uitgebreid de aanvoertemperatuur aangepast worden afhankelijk van de actuele kamertemperatuur. In het geval van uitgebreid schakelt hij inderdaad ook nog eens de pomp uit.
Wat jij aangeeft zou betekenen dat alleen de stooklijn wordt aangepast (correctie) aan de hand van de wenstemperatuur. Geen regeling dus op basis van de actuele kamertemperatuur.
Volgens mij is dit een paar keer voorbij gekomen waarbij het bij de ene wel werkte en bij de andere weer niet mogelijk veroorzaakt door software versies in welk deel van de installatie dan ook maards23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:04:
[...]
Dan mag je even aangeven waar dat dan staat. De VRC moduleert alleen bij een CV ketel, niet bij een warmtepomp. De documentatie is op veel plekken een ramp bij Vaillant.
Nee, het regelprincipe is altijd geweest WAR met een max thermostaat. Wat er wel aan de hand is dat bij bepaalde firmware versies je de max thermostaat niet kon toewijzen. Bij mij dus.Kees_frl schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:05:
[...]
Volgens mij is dit een paar keer voorbij gekomen waarbij het bij de ene wel werkte en bij de andere weer niet mogelijk veroorzaakt door software versies in welk deel van de installatie dan ook maar
Dit zie ik soms ook in het gedrag terug inderdaad:Switek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:57:
[...]
Oké, echter volgens de handleiding van de VRC720 zou in zowel de stand actief als uitgebreid de aanvoertemperatuur aangepast worden afhankelijk van de actuele kamertemperatuur. In het geval van uitgebreid schakelt hij inderdaad ook nog eens de pomp uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PAxGZ2p24wc2yYjnE95hdrek.png?f=user_large)
Bij mij staat die ook op 'Uitgebreid'. Om 14:00 gaat de thermostaat een halve graad omhoog (19,5 -> 20). Dat zie je soms terug in het vermogen wat de WP van het net vraagt. Maar soms ook niet trouwens. Dus 't lijkt wel een vrij subtiele verandering.
Of iemand draaide toevallig op dat tijdstip net een radiator open... Maar ik denk het niet. Ik heb het op meerdere dagen zien gebeuren op dit tijdstip.
Ik wist niet dat er verschil zat in de aansturing van de VRC richting een CV-Ketel of een warmtepomp.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:04:
[...]
Dan mag je even aangeven waar dat dan staat. De VRC moduleert alleen bij een CV ketel, niet bij een warmtepomp. De documentatie is op veel plekken een ramp bij Vaillant.
Gewenste aanvoertemp. Ik ga het eens in de gaten houden.
/f/image/3W8nFYnoKCj6zqEzOijvqXNG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Switek op 15-11-2023 13:39 ]
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic