Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.411 views

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sovieto schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:00:
[...]

Je richt je hier erg op de kleine inspanning van een vaccinatie, terwijl je bij overgewicht en roken heel erg richt op routine, verslaving, keuzestress. Dat laatste vind ik terecht, maar ook mensen die geen vaccinatie willen zitten met problemen (zoals onzekerheid, woede en desinteresse). Ook die moeten worden opgelost, net zoals de problemen die je benoemd bij overgewicht en roken.
Mensen die met veel te hard of dronken rijden hebben ook allerlei redenen waarom ze dat doen. Maar toch wordt primair hun rijbewijs afgepakt om verdere brokken te voorkomen en niet een hulptraject ingezet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:00:
[...]

Wanneer de zorg al bijna twee jaar wordt overspoeld door mensen met een virus noem ik dat ook niet normaal eerlijk gezegd.
Je noemt overigens het grootste onderliggende probleem, het ziekteverzuim is echt zeer groot en er zijn gewoon veel mensen gestopt met werken in de zorg. De capaciteit van de zorg is kleiner geworden, terwijl de vraag groter is geworden (in een pandemie notabene...)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:18
Mfpower schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:26:
En hier het overduidelijke bewijs dat de pas fantastisch werkt:

https://www.metronieuws.n...oronabesmettingen-op-ade/

Meer dan 1000 besmettingen op Amsterdam Dance Event.
Hoeveel daarvan liggen er op de IC?

1000 besmettingen op 300.000 bezoekers met corona check app is niet veel.
Daarbij zullen het ook over het algemeen eerder jonge dan oude personen zijn(?), zo'n evenement kan dan dus 'veilig' doorgaan zonder dat dat verder veel impact heeft.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:23
De gezondheidsraad adviseert een boosterprik voor alle 60-plussers.
Bron :
https://nos.nl/artikel/24...ginstellingen-boosterprik

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Fuujii schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:56:
[...]
Dan de QR-code. Het is een gedrocht. Maar dankzij de QR-code kan het gros wel normaal door leven, zonder te veel beperkingen. Ja, misschien blijkt het niet genoeg. Als echter de groep ongevaccineerden overal komt - zonder bescherming - dan leidt het ongetwijfeld tot meer druk op de zorg. Moet iedereen dan maar testen? Misschien, maar als het niet nodig is: laten we het vooral niet doen.
De QR-code wordt in veel gevallen niet of nauwelijks gebruikt én het virus kan nog steeds rondgaan en kwetsbaren besmetten. No shit dat dat niet genoeg is. Het is ook niet heel de groep ongevaccineerden die voor druk op de zorg zorgt, net als dat niet heel de groep gevaccineerden niet meer in het ziekenhuis zal komen. Het is echt een bizar kleine subset binnen die twee kampen die risico lopen.

Overigens is het wel bijzonder schrijnend dat de Jonge wederom begint over het toegankelijk houden van de zorg van iedereen terwijl hij al anderhalf jaar fuck all heeft gedaan om de serieuze issues in die sector aan te pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 02-11-2021 16:07 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:06
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:03:
[...]

Mensen die met veel te hard of dronken rijden hebben ook allerlei redenen waarom ze dat doen. Maar toch wordt primair hun rijbewijs afgepakt om verdere brokken te voorkomen en niet een hulptraject ingezet.
Uhm, jawel hoor. Ze krijgen een EMA à € 1.075 naast de boete op eigen kosten als cadeautje erbij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Fuujii schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:45:
[...]

Misschien werkt de coronapas wél genoeg, waardoor 85% 'normaal' kan doorleven.
[...]
Ook niet. De onderliggende reden is dat het vaccin niet doeltreffend genoeg is om het virus te bestrijden.

Het is inmiddels duidelijk dat gevaccineerden ook corona kunnen krijgen, en besmettelijk zijn. Het vaccin is slechts doeltreffend genoeg om de kans te verkleinen dat je als gevaccineerde in het ziekenhuis belandt.

Maar die kans is niet 0. En met de grote aantallen waarover het gaat, krijg je zelfs met een volledig gevaccineerde populatie nog zieken en ziekenhuisopnames.

Kortom, met de huidige effectiviteit van de vaccins zal het virus aanwezig blijven. QR codes of niet, maatregelen of niet. Het is tijd voor de acceptatie van dit gegeven.

Alleen de herstelden lijken betere cijfers te hebben. Ze worden als categorie te weinig beschouwd vind ik, want het gaat alleen over wel of niet gevaccineerden.

Voor zover er onderzoeken te vinden zijn, blijkt daaruit dat de kans op herbesmetting zeer klein is. En opvallend daaraan is dat die kans op hebesmetting niet veranderd lijkt te zijn met de opkomst van varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2021 16:18 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:03:
[...]

Pagina 5 is nog veel aparter en gaan over de naamgeving ('maximaal controleren' etc.). Daar wordt genoemd:

[...]

Wtf?

En zie hier hoe mensen bespeeld worden en gaan denken dat hetgeen er wordt gedaan logisch is. De naamgeving is er expliciet op aangepast. Uiteraard ontbreekt indammen als scenario-keuze en wordt er een keuze geforceerd tussen twee uitersten (laten gaan of uitroeien). Klinkt het bekend als je nagaat hoe vaak mensen in dit topic eliminatie en eradicatie door elkaar halen?

Laat het even op je inwerken wat hier gebeurt is mensen.
Inderdaad. "Verdere communicatie van een frame voorzien dat vol te houden is".

Het is godgeklaagd hoe hier de boel bespeeld wordt.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Weet je, de hele welles-nietes discussie over de QR-code is doodvermoeiend. Totaal niet constructief.

Het is een gedrocht, misschien deels schijnveiligheid, eng, segregerend en een hellend vlak. En zeker niet waterdicht. Echter, als ik daardoor 'normaal' door kan blijven leven met minimale andere beperkingen tijdens een pandemie dan ben ik bereid die concessies te doen. Hoe kut ik het ook vind. En werkt het niet genoeg? Dan begrijp ik dat er verder ingegrepen moet worden.

Dat is niet omdat ik geen principes heb of vrijheid geen groot goed vind, maar simpelweg omdat ik constructief naar een (tijdelijke) oplossing wil zoeken in deze crisis.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
dutchgio schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:05:
[...]

Daarbij zullen het ook over het algemeen eerder jonge dan oude personen zijn(?), zo'n evenement kan dan dus 'veilig' doorgaan zonder dat dat verder veel impact heeft.
Eh ja hoe veel hebben thuis iemand aangestoken? Zo kun je alles wel bagatelliseren.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
[...]
zo'n evenement kan dan dus 'veilig' doorgaan zonder dat dat verder veel impact heeft.
En wat denk je dat al die jonge mensen nu doen? Allemaal alleen thuis op de bank? Nee, deze gaan natuurlijk ook naar hun werk, boodschappen doen en op bezoek bij familie. Dat zijn dus grote verspreiders.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49
Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:03:
En zie hier hoe mensen bespeeld worden en gaan denken dat hetgeen er wordt gedaan logisch is. De naamgeving is er expliciet op aangepast. Uiteraard ontbreekt indammen als scenario-keuze en wordt er een keuze geforceerd tussen twee uitersten (laten gaan of uitroeien). Klinkt het bekend als je nagaat hoe vaak mensen in dit topic eliminatie en eradicatie door elkaar halen?
Zelfs Australië en Nieuw-Zeeland hebben indammen als strategie losgelaten en jij denkt nog steeds dat zero-Covid daadwerkelijk haalbaar is?

Iedereen gaat Covid krijgen, ben je niet gevaccineerd dan is er een serieuze kans dat je in het ziekenhuis beland. Flatten the curve, zorg dat de zorg het aankan is dan het beste devies. Helemaal indammen maakt dat je later alsnog die opnames voor je kiezen krijgt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:00:
[...]

Wanneer de zorg al bijna twee jaar wordt overspoeld door mensen met een virus noem ik dat ook niet normaal eerlijk gezegd.
Hoezo overspoeld? Het probleem zit het erin dat zorg personeel slecht behandeld wordt, kijk eens naar de capititeit van de IC en algemeen aantal bedden die is op veel plekken afgenomen ten opzichte van vorig jaar omdat veel personeel er terrecht geen zin meer in heeft. Dat is nu het issue. Er zijn nu rond de 240 man op de IC die Corona hebben. Dat is nog geen 30% van het totaal aantal bedden.

[ Voor 9% gewijzigd door bloodlynx op 02-11-2021 16:14 ]

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Fuujii schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:06:
Weet je, de hele welles-nietes discussie over de QR-code is doodvermoeiend. Totaal niet constructief.

Het is een gedrocht, misschien deels schijnveiligheid, eng, segregerend en een hellend vlak. En zeker niet waterdicht. Echter, als ik daardoor 'normaal' door kan blijven leven met minimale andere beperkingen tijdens een pandemie dan ben ik bereid die concessies te doen. Hoe kut ik het ook vind. En werkt het niet genoeg? Dan begrijp ik dat er verder ingegrepen moet worden.

Dat is niet omdat ik geen principes heb of vrijheid geen groot goed vind, maar simpelweg omdat ik constructief naar een (tijdelijke) oplossing wil zoeken in deze crisis.
Als de QR-code een constructieve en effectieve maatregel zou zijn, helemaal prima. Er zijn echter geen cijfers van de effectiviteit en zowel naleving als handhaving zijn een lachertje. Dat jij tevreden bent dingen te kunnen doen door die QR-code is leuk en aardig, maar er zijn er genoeg die gewoon uit principe weigeren mee te werken aan dat systeem, juist omdat het voor schijnveiligheid zorgt, zo lek als een mandje is, voor segregatie zorgt en polariseert.

De harde realiteit is dat er misschien geen fatsoenlijke oplossing is voor de shit waar we nu in zitten. Er zijn echt maar héél weinig patiënten nodig om alles vast te laten lopen en op een bevolking van 17 miljoen zit je daar zo aan. Los van een lockdown gaat niks dan effectief genoeg zijn om de verspreiding dermate tegen te gaan dat kwetsbaren niet meer besmet raken.
hoevenpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:08:
[...]

Zelfs Australië en Nieuw-Zeeland hebben indammen als strategie losgelaten en jij denkt nog steeds dat zero-Covid daadwerkelijk haalbaar is?

Iedereen gaat Covid krijgen, ben je niet gevaccineerd dan is er een serieuze kans dat je in het ziekenhuis beland. Flatten the curve, zorg dat de zorg het aankan is dan het beste devies. Helemaal indammen maakt dat je later alsnog die opnames voor je kiezen krijgt.
Dat valt wel mee gelukkig. Zelfs in het kamp van de ongevaccineerden is de kans op IC-opname nog relatief klein, en je weet inmiddels wanneer je serieus risico loopt opgenomen te moeten worden.

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 02-11-2021 16:13 ]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sovieto schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:00:
[...]

Je richt je hier erg op de kleine inspanning van een vaccinatie, terwijl je bij overgewicht en roken heel erg richt op routine, verslaving, keuzestress. Dat laatste vind ik terecht, maar ook mensen die geen vaccinatie willen zitten met problemen (zoals onzekerheid, woede en desinteresse). Ook die moeten worden opgelost, net zoals de problemen die je benoemd bij overgewicht en roken.
De emoties die weigeraars ervaren kan je niet vergelijken met de onderzochte en gedocumenteerde problemen die verslaafden ervaren. Daar komt bij dat het een gelopen race is omdat de vaccinatiecampagne last heeft van meningen terwijl het feiten bestrijdt.
ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:00:
[...]

Het ging erom dat het uitsluiten van zorg voor ongevaccineerde niet kon zonder de rest ook maar uit te sluiten. Ik zal het artikel even opzoeken, stond in het NRC en was geschreven door een paar artsen.

Samengevat; het gros op de IC en in het ziekenhuis (lichamelijke complicaties niet meegenomen), liggen daar door eigen toedoen / eigen schuld. Daarnaast heb je altijd recht op zorg. Ook als je de "standaard" vaccinaties niet nam... (kijk naar de bibblebelt). Het uitsluiten van zorg voor mensen met corona brengt zo'n precedent met zich ter weeg dat de gevolgen er niet van te overzien zijn.
nst6ldr in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Señor Sjon

Het probleem is juist dat men een vals gevoel van veiligheid heeft op QR-locaties waardoor juist de boel weer escaleert.

TVT 1.768 op 325.008 testen. Was 1.300/351.658. Ik had meer verwacht qua stijging eerlijk gezegd.

Gevaccineerden nemen ook de teststraat over, getal over oktober is ook naar boven bijgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx60S0os56XxsKil99-I1bI1RfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEpITlTKkCoJKSgsO7GZPvqB.png?f=fotoalbum_large

Wel raar dat het percentage met status onbekend zo laag ligt in november. Rapportagelag? Is ook effectief maar één dag.

• hoevenpe
SomerenV schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:11:
Als de QR-code een constructieve en effectieve maatregel zou zijn, helemaal prima. Er zijn echter geen cijfers van de effectiviteit en zowel naleving als handhaving zijn een lachertje.
Dat kan je ook over mondkapjes en het afstand houden zeggen, het zijn allemaal kleine beetjes die bij elkaar opgeteld hopelijk voldoende effect hebben.

Het Zwitserse Kaas model...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:13:
[...]

Dat kan je ook over mondkapjes en het afstand houden zeggen, het zijn allemaal kleine beetjes die bij elkaar opgeteld hopelijk voldoende effect hebben.

Recent geupdate naar v3.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIUk0KftID6M5bKO5DoUePBuDqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjBaEQOThmNNbnrhjr43eEiP.png?f=fotoalbum_large

Inclusief de muis die een paar extra gaten knaagt.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 16:16 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:12:
[...]

Gevaccineerden nemen ook de teststraat over, getal over oktober is ook naar boven bijgesteld:
[Afbeelding]

Wel raar dat het percentage met status onbekend zo laag ligt in november. Rapportagelag? Is ook effectief maar één dag.
Eigenlijk zou het percentage positief ook inzichtelijk moeten zijn tussen de groep gevaccineerden en niet gevaccineerden. Als dat gelijk is dan nemen ze het niet over, maar lopen ze hun (grote) achterstand op de niet-gevaccineerden in :).

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Die mening deel ik wel. Ik haat de QR-code, maar ik ga ondernemers er niet mee lastig vallen, ik toon dat ding en ga verder.

De mondkapjes die terug gaan komen haat ik wel vreselijk en dat deed ik hiervoor ook al. Wat een vreselijke dingen vind ik dat.

Geloof ik dat QR-codes en Mondkapjes echt werken? Nee, dat vertrouwen heb ik in beide gevallen niet.

Wel ben ik ontzettend klaar met deze hele situatie die inmiddels enkel aan toont hoe wankel ons zorgsysteem is.
[...]

Deels eens. Het beste is: Mensen die elkaar niet ontmoeten en als ze elkaar al ontmoeten op plekken waar heel veel luchtverplaatsing is. Ofwel buiten of in een super goed geventileerde ruimte.

Je kan wat mij betreft niet maar eindeloos maatregelen opstapelen en zo hopen op een goed resultaat.

• ArcticWolf
  • Niet online

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

En in maart 2020 was er nog geen enkel idee of uberhaupt zicht op een oplossing dmv vaccin etc.
Nauwelijks bekendheid met de zwaarte en langdurige gevolgen.

Toen ze toentertijd alle grenzen dicht flikkerden en alle luchtvaart voor bijna 4 maanden stopten vond ik dat zelf ook te extreem.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2021 16:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

[...]

Dat is het toverwoord. Volgens mij zijn er nauwelijks onderzoeken naar de effectiviteit van de diverse maatregelen gedaan, deels omdat het ook bijna niet te doen is. Ik geloof ook wel dat diverse maatregelen bij elkaar meer effect hebben dan de maatregelen afzonderlijk, maar dat gaat nu niet meer voldoende zijn. Voorheen had je 17 miljoen mensen die, als ze kwetsbaar zouden zijn, zichzelf niet konden wapenen middels een vaccin. Inmiddels zijn de meeste kwetsbare personen gevaccineerd en gaat het nog steeds totaal fout.

Wanneer een enorm kleine groep in een land kan zorgen dat de zorg totaal op slot gaat heeft het geen zin om heel het land te onderwerpen aan maatregelen maar moet je je specifiek op de serieuze risicogevallen/gebieden richten. Doe je dat niet dan blijft het dweilen met de kraan open. Voorheen kon je met hagel schieten en een hoop muggen raken. Inmiddels heb je nog maar één of twee muggen over en is er een aanzienlijke kans dat alle hagel er langs af gaat. Dan kun je beter een vliegenmepper pakken en daar slaan waar de mug zit O-)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
In winkels worden mondkapjes weer verplicht

De beslissing is genomen, mondkapjes worden weer verplicht in winkels. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van De Telegraaf.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Snow_King schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:16:
[...]

Die mening deel ik wel. Ik haat de QR-code, maar ik ga ondernemers er niet mee lastig vallen, ik toon dat ding en ga verder.

De mondkapjes die terug gaan komen haat ik wel vreselijk en dat deed ik hiervoor ook al. Wat een vreselijke dingen vind ik dat.

Geloof ik dat QR-codes en Mondkapjes echt werken? Nee, dat vertrouwen heb ik in beide gevallen niet.

Wel ben ik ontzettend klaar met deze hele situatie die inmiddels enkel aan toont hoe wankel ons zorgsysteem is.
Eens. Ik heb zoiets van: het zal allemaal wel. Ik probeer mijn steentje bij te dragen en voor de rest ben ik er wel klaar mee. Ik ben blij dat ik uiteten kan, naar de bioscoop kan en weer naar de feestjes kan voor de time being zonder gezeur.

Leuk om af en toe over te discussiëren, maar ik ga niet al m'n energie steken in hoe kut het beleid is. Zonde van mijn enerige.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik pak hem er even bij:
Een gevaccineerde kan een andere gevaccineerde besmette, net als dat een gevaccineerde een getest persoon kan besmetten.
Nee, niet 'net als'. Minder
De grootste groep die nu elkaar besmet zijn gevaccineerde
Valt niet uit die cijfers te concluderen. Iets met correlatie vs causatie.
, maar die kunnen ongetest doorgaan, daarom is die QR code de grootste onzin die er is en maakt het /juist/ gevaarlijk omdat het een enorme schijnveiligheid met zich mee brengt.
En daarmee je conclusie ook niet te onderbouwen.
De voorgaande maatregelen, afstand houden, minder bezoekers in restaurants etc... zorgden er juist voor dat mensen elkaar niet aanstaken.
Mee eens dat er andere maatregelen zijn die ook of beter werken, maar dat willen 'we' ook niet.

• hoevenpe
YakuzA schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:19:
Toen ze toentertijd alle grenzen dicht flikkerden en alle luchtvaart voor bijna 4 maanden stopten vond ik dat zelf ook te extreem.
Toen vond ik het gezien hun geografische ligging logisch, niemand wist of en wanneer er ooit een vaccin zou komen. Zelfs een land als China last anno 2021 geen deuren meer dicht gelukkig.

• hoevenpe
SomerenV schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:19:
Voorheen kon je met hagel schieten en een hoop muggen raken. Inmiddels heb je nog maar één of twee muggen over en is er een aanzienlijke kans dat alle hagel er langs af gaat. Dan kun je beter een vliegenmepper pakken en daar slaan waar de mug zit O-)
Met de QR-code voorkom je kwetsbare muggen in de horeca die later op de insecten-IC terecht komen... ;)

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:21:
[...]

Mee eens dat er andere maatregelen zijn die ook of beter werken, maar dat willen 'we' ook niet.
Even deze eruit pakken, neem de horeca.

September 2020, burgemeester Aboutaleb:
Volgens Aboutaleb moeten ondernemers niet denken dat het uitgaansleven weer wordt als vroeger. ,,Dan behoor je tot de verliezers. Veel bier verkopen op een kleine oppervlakte is geen verdienmodel meer.’’ Hij verwacht ook niet dat dat het ooit weer zal worden. ,,We moeten nieuwe manieren vinden om het gezellig te maken in de stad. De ondernemers moeten met plannen komen en wij kunnen daarbij helpen.’’
Bron

Nu is Aboutaleb natuurlijk geen virus expert, maar hij slaat wel de spijker op de kop met wat we nu weten over ventilatie en concentraties van mensen.

Toch introduceren we nu een QR code die exact dat mogelijk maakt wat voorheen ook zo was, veel bier op een kleine oppervlakte en volle restaurants. Terwijl we eigenlijk al een jaar lang weten dat dit niet haalbaar is met dit virus.

Moeten we dan niet een andere maatregel willen? Eentje die meer toekomstbestendig is?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

SomerenV schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:19:
[...]

Voorheen kon je met hagel schieten en een hoop muggen raken. Inmiddels heb je nog maar één of twee muggen over en is er een aanzienlijke kans dat alle hagel er langs af gaat. Dan kun je beter een vliegenmepper pakken en daar slaan waar de mug zit O-)
Een vliegenhor bij het raam doet anders ook wonderen (mits deze goed afsluit, doet het nu niet).

Die vliegenmepper doet iedereen moeilijk over, want vrijheid.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 16:52
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:12:
[...]

Het probleem is juist dat men een vals gevoel van veiligheid heeft op QR-locaties waardoor juist de boel weer escaleert.

TVT 1.768 op 325.008 testen. Was 1.300/351.658. Ik had meer verwacht qua stijging eerlijk gezegd.

[Afbeelding]

Getallen over oktober waren van boven naar onder:
19 %
81 %
44 %
3 %
53 %

Valt me nog best mee die bijstelling.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

Probleem is vooral dat niemand gevaccineerd was in 2020, helaas niet iedereen gevaccineerd is, niet iedereen gevaccineerd kan worden, niet iedereen reageert op een vaccin, een besmetting kan leiden tot langdurige klachten (hoewel ik het effect van vaccinatie daarvan niet goed ken) en vooral dat er dus ten gevolge van de strategie meer dan 30.000 zijn overleden, potentieel honderduizenden langdurig zieken zijn en er nu een gigantisch stuwmeer is aan uitgestelde zorg, allerlei maatschappelijke polarisatie en effecten van lockdown, na lockdown, na lockdown.

vs.

De aanname dat je met 'flatten the curve' misschien een eindig aantal opnames hebt. En al die zooi hierboven.

Goh. Moeilijke keuze hoor.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:26:
[...]

Even deze eruit pakken, neem de horeca.

September 2020, burgemeester Aboutaleb:

[...]

Bron

Nu is Aboutaleb natuurlijk geen virus expert, maar hij slaat wel de spijker op de kop met wat we nu weten over ventilatie en concentraties van mensen.

Toch introduceren we nu een QR code die exact dat mogelijk maakt wat voorheen ook zo was, veel bier op een kleine oppervlakte en volle restaurants. Terwijl we eigenlijk al een jaar lang weten dat dit niet haalbaar is met dit virus.

Moeten we dan niet een andere maatregel willen? Eentje die meer toekomstbestendig is?
Denk dat ik het alleen maar eens kan zijn met je. Maar is hier ook een (kamer) meerderheid voor te vinden?
Weet niet wanneer er weer een debat gepland staat, maar ik verwacht een hoop oneliners voor op de socials, met een hoop ondermijnend geklaag, en uiteindelijk gewoon het voorgestelde pakket.

Voor mezelf sprekend; ik vond die extra ruimte in de horeca wel prima. Maarja, KHN wil alleen maar terug naar 2019.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 16:31 ]

• hoevenpe
Wanneer gaan we in scenario 1 weer naar het oude normaal?
Als het antwoord daarop 'nooit' is dan is het inderdaad geen moeilijke keuze...

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:31
CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:20:

De beslissing is genomen, mondkapjes worden weer verplicht in winkels. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van De Telegraaf.
Het is echt niet geloven. Hier gaan veel mensen terecht schijt aan hebben. Helemaal klaar met die kapjes. Heb me keurig laten vaccineren. Geen zin om rekening te houden met mensen die bewust extra risico nemen. De vaccinatie was de oplossing van deze crisis en met 80% vaccinatie dekking zijn we nog slechter af dan vorig jaar deze tijd.

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:43
Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:06:
[...]

Ook niet. De onderliggende reden is dat het vaccin niet doeltreffend genoeg is om het virus te bestrijden.

Het is inmiddels duidelijk dat gevaccineerden ook corona kunnen krijgen, en besmettelijk zijn. Het vaccin is slechts doeltreffend genoeg om de kans te verkleinen dat je als gevaccineerde in het ziekenhuis belandt.

Maar die kans is niet 0. En met de grote aantallen waarover het gaat, krijg je zelfs met een volledig gevaccineerde populatie nog zieken en ziekenhuisopnames.

Kortom, met de huidige effectiviteit van de vaccins zal het virus aanwezig blijven. QR codes of niet, maatregelen of niet. Het is tijd voor de acceptatie van dit gegeven.

Alleen de herstelden lijken betere cijfers te hebben. Ze worden als categorie te weinig beschouwd vind ik, want het gaat alleen over wel of niet gevaccineerden.

Voor zover er onderzoeken te vinden zijn, blijkt daaruit dat de kans op herbesmetting zeer klein is. En opvallend daaraan is dat die kans op hebesmetting niet veranderd lijkt te zijn met de opkomst van varianten.
Paar pagina's terug is er naar onderzoeken gelinkt waaruit bleek dat vaccinatie beter beschermde dan besmetting. (factor 5,49 oid)

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
Als ik praat over mijn onderbuik gevoelens dan zijn de huidige aanscherpingen niet meer dan een druppel op gloeiende plaat. We nemen kleine maatregelen, onderstrepen dat het blijven controleren van de QR de weg uit deze crisis is. Uiteindelijk lopen de besmettingen door en de QR samenleving kan verder doorgevoerd worden naar het werk en hoger onderwijs. Een richting dat wij allen niet op willen gaan lijkt mij.

Zelf ben ik gevaccineerd en vind ik dat je de keuze zelf moet hebben of je gevaccineerd wil worden. De kloof in de samenleving tussen de vaxers en non-vaxers wordt met de dag groter.

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:30:
[...]
Wanneer gaan we in scenario 1 weer naar het oude normaal?
Wanneer gaan we met 'flatten the curve' naar het oude normaal?

Oh wacht. De WRR heeft daarover een rapport geschreven. Heb je dat ook gelezen?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:31:
[...]

Het is echt niet geloven. Hier gaan veel mensen terecht schijt aan hebben. Helemaal klaar met die kapjes. Heb me keurig laten vaccineren. Geen zin om rekening te houden met mensen die bewust extra risico nemen. De vaccinatie was de oplossing van deze crisis en met 80% vaccinatie dekking zijn we nog slechter af dan vorig jaar deze tijd.
Eens. Wat ik hier boven ook aan gaf rondom de QR-code: Ik ga een cassiere bij de supermarkt of tankstation geen uitbrander geven waarom ik geen mondkapje draag. Zij kan er ook niets aan doen.

Zelfde als ik dat ik een horeca ondernemer niet de dupe laat worden van de QR-code.

Werk ik actief mee aan de QR-code of mondkapjes? Het tegendeel. Zo min mogelijk, alleen als iemand er om vraagt. Verder boeit het mij allemaal weinig meer nadat ik mijn vaccinaties gehad heb. Mijn steentje heb ik bijgedragen. Klaar.

• hoevenpe
Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:33:
Het is nu al veel normaler dan vorig jaar om deze tijd, heb ook niet het gevoel dat vanaf vrijdag weer massaal thuisgewerkt gaat worden. Dat lapje stof frommelen we wel weer in onze broekzak en verder is het redelijk als vroeger.

We gaan het zien, de overheid heeft niet de capaciteit om naleving van deze maatregelen af te dwingen en dat weten ze zelf heel goed.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:13
[...]

Euh, zero-covid is niet hetzelfde als indammen. Beide landen doen nog steeds aan indammen:

https://www.reuters.com/w...read-covid-19-2021-11-02/

Alleen zijn bepaalde zaken wat verder versoepeld omdat de vaccinatiegraad hoger is en Delta besmettelijker. Je suggereert alsof ze het nu geheel los laten gaan en dat klopt niet.

In Taiwan zitten ze trouwens alweer 8 dagen op nul lokale besmettingen.

Verwijderd

Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:33:
[...]

wellicht kom je bij allebei nooit meer bij 2019....

maar bij flatten de curve + vaccinaties kunnen we wel het leven zo normaal mogelijk door laten gaan ipv van lockdown naar lockdown, misschien moet t af en toe nog wat platter, we blijven leren. En het kan best dat iets als een club er voorlopig helemaal niet meer in zit, helaas voor de doelgroep en de ondernemers in die sector.

en nee ik denk niet dat iedereen de WRR KPMG of wat voor rapporten die je aandraagt allemaal spelt net als jij dat blijkbaar doet, dus heel interessant allemaal die rapporten met de ietwat belerend overkomende vraag of we die ook gelezen hebben.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 17:31
hoevenpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:37:
[...]

Het is nu al veel normaler dan vorig jaar om deze tijd, heb ook niet het gevoel dat vanaf vrijdag weer massaal thuisgewerkt gaat worden. Dat lapje stof frommelen we wel weer in onze broekzak en verder is het alweer redelijk als vroeger.
Ja, en dat is vooral te danken aan de vaccins. Niet aan die paar procentjes immuniteit die we met "flatten the curve" hebben opgebouwd.

• Emgeebee
  • Laatst online: 24-10 17:22
BarôZZa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:37:
[...]

Euh, zero-covid is niet hetzelfde als indammen. Beide landen doen nog steeds aan indammen:

Alleen zijn bepaalde zaken wat verder versoepeld omdat de vaccinatiegraad hoger is en Delta besmettelijker. Je suggereert alsof ze het nu geheel los laten gaan en dat klopt niet.

Zijn er nog meer eilanden met 0 lokale besmettingen? ;)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
[...]

Inderdaad, neem maatregelen die alleen de vaccinatieweigeraars raken en laat de welwillende mensen maar eens met rust. Is dat juridisch lastig? Regel het dan maar, dat is eerder ook gelukt.

Lekker makkelijke en veilige maatregelen :/

XXXVI

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:13
Emgeebee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:40:
[...]

Zijn er nog meer eilanden met 0 lokale besmettingen? ;)
Ah ja, imdammen kan alleen als je een eiland bent.

• Señor Sjon
nst6ldr schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:27:
[...]

Een vliegenhor bij het raam doet anders ook wonderen (mits deze goed afsluit, doet het nu niet).

Die vliegenmepper doet iedereen moeilijk over, want vrijheid.
Misschien andere mazen dan een voetbalnet gebruiken. :+
Plenkske schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:28:
[...]

Getallen over oktober waren van boven naar onder:
19 %
81 %
44 %
3 %
53 %

Valt me nog best mee die bijstelling.
Is dat per week of enkel die van vorige week? Is een soort doorlopend gemiddelde.

Nou, dat wordt vrijdag weer afscheid nemen van de lokale middenstand tot ergens in juni. Ik zie niet zo snel zaken afgeschaft worden in het winterseizoen.

• Number10
  • Niet online
Waar ik nog het meeste benieuwd naar ben is of er ook weer een nieuwe routekaart komt. En heet de routekaart dan weer anders?

Routeplan?
Winter-Wegwijzer?
Signaalkaart?

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:32
[...]

Vorig jaar rond deze tijd was heel veel zorg afgeschaald en gingen we keihard op een lockdown af, was de horeca dicht, samenscholing verboden, beperkingen in mensen thuis over de vloer en kon er bijna niets.

Dat is wezenlijk beter. Kijk alleen al naar de verschillen qua IC opnames vergeleken met vorig jaar. Daar zie je echt wel een vaccinatie effect. Netto stijgt de IC maar heel traag, dat was wel eens anders.

Dus slechter af dan vorig jaar? Nee. Ben ik er ook klaar mee? Ja. Maar ja, degenen die ons hieruit kunnen halen wensen niet mee te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 02-11-2021 17:06 ]

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 14:24

ronalddus

Buffalo77

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:31:
Als ik praat over mijn onderbuik gevoelens dan zijn de huidige aanscherpingen niet meer dan een druppel op gloeiende plaat. We nemen kleine maatregelen, onderstrepen dat het blijven controleren van de QR de weg uit deze crisis is. Uiteindelijk lopen de besmettingen door en de QR samenleving kan verder doorgevoerd worden naar het werk en hoger onderwijs. Een richting dat wij allen niet op willen gaan lijkt mij.

Zelf ben ik gevaccineerd en vind ik dat je de keuze zelf moet hebben of je gevaccineerd wil worden. De kloof in de samenleving tussen de vaxers en non-vaxers wordt met de dag groter.
Goede samenvatting van mijn mening, die ik tot zo ver nog niet gedeeld heb.
Bij deze:

Ik ben voor vaccineren. Ik denk dat het helpt en dat het risico op (lange termijn) bijwerkingen kleiner is dan het risico gezondheidsproblemen te krijgen/ over te houden aan Covid.

Echter, het jezelf laten vaccineren blijft een delicate keus die iedereen voor zichzelf moet kunnen maken. Ja, ik zou mensen (boven de 50) zeker aanbevelen om het te doen, maar het blijft een eigen keus

Maar!
Het tempo waarmee nu beperkende (kan discussiëren over de mate van, maar het is een feit dat het beperkt) maatregelen worden doorgevoerd gaat mij een stap te ver.
De vrije keus gaat voor mijn gevoel te veel wringen, maar erger, er wordt verdeeldheid gecreëerd in de samenleving die niet nodig is.

Ook schrik ik soms wel van sommige reacties op dit forum.
Sommigen zouden zonder moeite de vrijheden wegnemen van een medemens die anders denkt over een heel normaal onderwerp. DAT KAN TOCH NIET?

We kunnen elkaar niet begrijpen, maar dit is geen oplossing.

Terug naar de maatregelen en het handelen van de overheid.
Tot voor kort snapte ik de acties van onze regering en snap ik ook wel dat we in een crisis zitten die nieuw is voor ons allemaal.
Fouten worden gemaakt, maatregelen stuiten altijd wel op een bepaalde manier tegen de borst en ze doen het nooit goed.

Nu ben ik toch wel wat waakzamer geworden op het beleid.

We kunnen de schuld niet blijven neerleggen bij de ongevaccineerden.
Tuurlijk, als 98% van Nederland gevaccineerd is zal de druk om de zorg minder zijn.
Maar het is een utopie om te denken dat dit gaat lukken. Persoonlijk vind ik de vaccinatiegraad die nu bereikt is al indrukwekkend en er zal niet heel veel rek meer in zitten.

Bottom line:
Verdraag elkaar en probeer niet de schuld te leggen bij de niet-gevaccineerden.
En zoek zeker niet de grens op van het beperken van vrijheden. Dan gaat het mis

Buffalo77 | Pokemon Unite

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:38:
[...]

wellicht kom je bij allebei nooit meer bij 2019....

maar bij flatten de curve + vaccinaties kunnen we wel het leven zo normaal mogelijk door laten gaan ipv van lockdown naar lockdown, misschien moet t af en toe nog wat platter, we blijven leren. En het kan best dat iets als een club er voorlopig helemaal niet meer in zit, helaas voor de doelgroep en de ondernemers in die sector.

en nee ik denk niet dat iedereen de WRR KPMG of wat voor rapporten die je aandraagt allemaal spelt net als jij dat blijkbaar doet, dus heel interessant allemaal die rapporten met de ietwat belerend overkomende vraag of we die ook gelezen hebben.
Die ’terug naar normaal’ heb ik nooit begrepen.

Ik ben nog steeds positief ingesteld: meer buitenactiviteiten, al voor corona bestonden er schoolsystemen waarin er buiten lesgegeven wordt, met wat geluk nog meer aandacht voor gezonde (misschien iets meer spartaanse?) levensstijl,...

Mogelijk wel een verschil qua vrijheid in functie van herfst/winter of lente/zomer. Er is daar nu al een patroon in merkbaar.

Er is ook een aansluiting met klimaatverandering vind ik. In dat verband zullen we ons ook meer moeten leren aanpassen in functie van de omstandigheden.

Wat niet wil zeggen dat ik niet regelmatig twijfel over de huidige aanpak.
Het lezen van een beschaafd maar toch pittig debat zoals in dit topic helpt voor mij wel om de moed er in te houden.
Bedankt aan alle deelnemers!

• LZ86
Ik lees nu ook het volgende:

Overal liepen de cijfers op, maar de GGD-regio's met de meeste besmettingen waren de afgelopen week in het zuiden. Limburg-Noord telt 489 besmettingen op 100.000 inwoners en Limburg-Zuid 450. Zuid-Holland-Zuid (Dordrecht en omgeving) komt vergelijkbaar hoog uit met 477 op 100.000 inwoners.

Twintigers en dertigers worden het vaakst positief getest; vanaf 65 jaar is dat percentage duidelijk lager. In de oudere leeftijdsgroepen hebben ook de meeste mensen zich laten vaccineren.

Limburg aan de zee geven of aan Belgie was toch het best geweest om onze cijfers te drukken :+

Maar ook weer opvallend, dat ondanks hetgeen wat veel voorbij komt duidelijk de 20-ers en 30-ers qua percentage positief het hoogst zitten. Niet verrassend gezien de vaccinatiegraad.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ronalddus schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:03:
[...]

Goede samenvatting van mijn mening, die ik tot zo ver nog niet gedeeld heb.
Bij deze:

Ik ben voor vaccineren. Ik denk dat het helpt en dat het risico op (lange termijn) bijwerkingen kleiner is dan het risico gezondheidsproblemen te krijgen/ over te houden aan Covid.

Echter, het jezelf laten vaccineren blijft een delicate keus die iedereen voor zichzelf moet kunnen maken. Ja, ik zou mensen (boven de 50) zeker aanbevelen om het te doen, maar het blijft een eigen keus

Maar!
Het tempo waarmee nu beperkende (kan discussiëren over de mate van, maar het is een feit dat het beperkt) maatregelen worden doorgevoerd gaat mij een stap te ver.
De vrije keus gaat voor mijn gevoel te veel wringen, maar erger, er wordt verdeeldheid gecreëerd in de samenleving die niet nodig is.

Ook schrik ik soms wel van sommige reacties op dit forum.
Sommigen zouden zonder moeite de vrijheden wegnemen van een medemens die anders denkt over een heel normaal onderwerp. DAT KAN TOCH NIET?

We kunnen elkaar niet begrijpen, maar dit is geen oplossing.
Vraag is; wat is dan wel een oplossing?

Ik gun ieder zijn vrijheid, maar niet als die vrijheid ervoor zorgt dat ik niks meer kan. Wil ik een stukje vrijheid opgeven om te zorgen dat we met zijn allen beter af zijn? Ook dat nog.

Maar ergens houdt het toch op met die vrijheid? Wanneer is deze ooit eindeloos?

Je vindt dat er nu te snel maatregelen worden opgelegd. Maar wanneer vind je het dan wel goed? Bij 300 IC bedden? bij 500 IC bedden? Of helemaal niet?

Ik snap je overwegingen wel, maar het is een overpeinzing zonder consequenties.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:27

NMH

Moderator General Chat
Ik hoorde van iemand die vanochtend naar de winkel was geweest dat er alweer plm 50% mondkapjes waren. Valt me nog genoeg mee, gegeven dat het nog niet verplicht is. Niet iedereen denkt er dus zo over :)

Overigens waren we vorig jaar om deze tijd wel degelijk slechter af; de horeca zat bijvoorbeeld al weer op slot. Nu is de horeca open, ondanks de veel besmettelijkere delta-variant die nu rondgaat. Vaccinatie werkt :)

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

En kunnen we alweer gewoon op reis naar Taiwan? En naar Nieuw-Zeeland? En kunnen de inwoners daar alweer naar elders vliegen? (ik bedoel dit retorisch)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:17
Apache4u schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:01:
[...]

En er wordt met geen woord gerept over Janssen.
Dan zullen ze het in al die andere landen het wel mis hebben denk ik..
Even het hele advies lezen:
...
Janssenvaccin
Zoals hiervoor aangegeven wordt ook aan personen ouder dan 60 jaar en wonend in
zorginstellingen die het Janssenvaccin hebben ontvangen het boostervaccin aangeboden. In
tegenstelling tot de andere vaccins bestond de primaire vaccinatie met het Janssenvaccin uit
één dosis. Op dit moment wordt onderzoek uitgevoerd naar de noodzaak en effectiviteit van
een tweede dosis van het Janssenvaccin voor de primaire vaccinatie. De commissie adviseert
het oordeel van het EMA over een extra dosis Janssenvaccin als onderdeel van de primaire
vaccinatiereeks af te wachten.
Samenvattend adviseert de commissie om een boostervaccinatie met een BioNTech/Pfizer of
Moderna mRNA vaccins tegen COVID-19 aan te bieden aan mensen van 60 jaar en ouder en
aan bewoners van verpleeghuizen en woonzorgcentra en aan mensen met een verstandelijke
beperking wonend in instellingen. Verdere aanpassingen van dit programma kunnen wenselijk
zijn als daartoe in de toekomst nieuwe gegevens aanleiding geven.
Met vriendelijke groet,
prof. dr. B.J. Kullberg, prof. dr. J.M. G

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• prijk
  • Niet online
[...]

Maar we zijn toch al bijna terug naar normaal? Je kunt gaan en staan waar je wilt (dat blijkt wel uit de files), horeca is open, winkels zijn open, musea zijn open, sportscholen zijn open, economie gaat als een tierelier. Het verschil met vorig jaar om deze tijd is echt ENORM. En als we dankzij de komende mondkapjesplicht de ziekenhuisopnamen in de hand kunnen houden, is het helemaal niet meer nodig om dat WRR-rapport te lezen. Dus geef ons een paar weken alvorens we dat opgelegde huiswerk doen.

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 14:24

ronalddus

Buffalo77

MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:17:
[...]

Vraag is; wat is dan wel een oplossing?

Ik gun ieder zijn vrijheid, maar niet als die vrijheid ervoor zorgt dat ik niks meer kan. Wil ik een stukje vrijheid opgeven om te zorgen dat we met zijn allen beter af zijn? Ook dat nog.

Maar ergens houdt het toch op met die vrijheid? Wanneer is deze ooit eindeloos?

Je vindt dat er nu te snel maatregelen worden opgelegd. Maar wanneer vind je het dan wel goed? Bij 300 IC bedden? bij 500 IC bedden? Of helemaal niet?

Ik snap je overwegingen wel, maar het is een overpeinzing zonder consequenties.
Als je vraagt voor de oplossing voor de drukte op de zorg dan vrees ik dat we niet onder deze maatregelen / lockdowns uitkomen op op korte termijn.

Ook is al genoemd dat Nederland, zeker voor een welvarend land, een kleine IC capaciteit heeft. Al helemaal om een pandemie om te vangen als deze.
Dit mag ook wel worden uitgebreid.

Ik snap je vraag over vrijheid.
In oorlogssituaties wordt er ook een beroep gedaan.

En er zijn vast nog andere oplossingen die ik niet weet.
Maar mijn punt is dat we absoluut moeten voorkomen dat we 2 kampen krijgen op dit vlak en zo ver gaan dan vrijheden gaan ontnemen als we, en nu zeg ik het even heel scherp, het niet eens zijn met de overheid.

Tuurlijk begrijp ik wel waarom de overheid wil dat meer mensen zich laten vaccineren, maar ik stel het zo scherp, omdat het wel gaat schuren.

Wij vinden als overheid dat dit het beste voor je is. Doe je dit niet, dan proberen we je te overtuigen met maatregelen of meer...

Dat vind ik wel gevaarlijk

Buffalo77 | Pokemon Unite

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Helemaal mee eens. Met de toevoeging dat de beschikbare zorg ten goede moet komen aan de reguliere zorg en aan onvoorziene zaken. Geen operatie die nog uitgesteld wordt of verpleegkundige die tot overwerk gedwongen wordt doordat ongevaccineerden covid zorg nodig hebben. Die blijven dan maar thuis uitzieken.

alles kan off-topic

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:54

Ik hoop dan dat in winkels de CTB getoond moet worden ipv die klote mondkapjes.
Als slechthorende/brildragende heb ik zoveel last van de mondkapjes!

Vandaag had ik ook weer dat ik veel moest liplezen, nu kan het nog.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:05:
Vers van de pers bij het NRC

[...]

Volgens Haagse ingewijden zou De Jonge al opdracht gegeven hebben om de wetgeving op te stellen voor QR codes op de werkvloer. Het komt niet onverwacht zou ik zeggen met alle keren dat De Jonge zich sterk maakte hiervoor en het meest recente mediaoptreden van burgemeester Bruls.

[...]

Tja, wat weten die eminente medische en juridische ethici nou die zo'n tabel opstellen. ;)

[Afbeelding]

Toegang bepalen middels QR code is al licht oranje gebied ("beperkte keuzemogelijkheden") in deze. Voorlopig zal dat dus enkel toe blijven nemen als het aan het kabinet ligt.
Zolang een test kan, zijn we sowieso niet licht oranje

Edit: wat @Waah dus al zegt :) ikke spuit elf

• LZ86
En het volgende grote ziekenhuis ligt vol en stopt opnames:

https://www.viecuri.nl/ni...estop-ziekenhuis-viecuri/

• Ankona
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:31:

De komende maatregelen slaan de plank volledig mis. Echt zo'n politiek gedrocht, we moeten iets doen want het gaat fout. We weten ook wel hoe het komt maar we willen niet polariseren. Daarom doen we maar iets waarvan we weten dat het niet tot nauwelijks bijdraagt maar wat wel goed zichtbaar is, dan lijken we toch daadkrachtige politici.

Die QR code overal tonen wil natuurlijk ook niemand, maar dat is nog een maatregel in de juiste richting die zal leiden tot meer vaccinaties. Er zou gewoon een vaccinatie verplichting moeten komen. De ongevaccineerden nemen de vrijheid om het leven van veel anderen te bepalen. Die zeggenschap over andermans leven hebben ze niet.

alles kan off-topic

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ronalddus schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:40:
[...]

Als je vraagt voor de oplossing voor de drukte op de zorg dan vrees ik dat we niet onder deze maatregelen / lockdowns uitkomen op op korte termijn.

Ook is al genoemd dat Nederland, zeker voor een welvarend land, een kleine IC capaciteit heeft. Al helemaal om een pandemie om te vangen als deze.
Dit mag ook wel worden uitgebreid.
Dank voor je overwegingen, merk dat je erover nadenkt, wordt gewaardeerd.
Maar dan zit je dus automatisch vast aan die maatregelen, terwijl er een verschillend uitgangspunt is. De een is wel gevaccineerd en de ander niet. Het is geen homogene groep meer.

IC discussie is tot in den treure gevoerd. Ja, wellicht hadden we wat ruimer in de capaciteit kunnen zitten. Maar 10/20/30% extra had heel weinig uitgemaakt.
Ik snap je vraag over vrijheid.
In oorlogssituaties wordt er ook een beroep gedaan.

En er zijn vast nog andere oplossingen die ik niet weet.
Maar mijn punt is dat we absoluut moeten voorkomen dat we 2 kampen krijgen op dit vlak en zo ver gaan dan vrijheden gaan ontnemen als we, en nu zeg ik het even heel scherp, het niet eens zijn met de overheid.

Tuurlijk begrijp ik wel waarom de overheid wil dat meer mensen zich laten vaccineren, maar ik stel het zo scherp, omdat het wel gaat schuren.

Wij vinden als overheid dat dit het beste voor je is. Doe je dit niet, dan proberen we je te overtuigen met maatregelen of meer...

Dat vind ik wel gevaarlijk
Vinden we dat als overheid? Of vinden we met 85% van NL dat we alles willen doen wat binnen onze macht ligt? Of denken we dat de 15% ongevaccineerden meer gelijk heeft?

De overheid is vervolgens een democratisch gekozen orgaan dat bij meerderheid tot nu toe instemt met alle maatregelen. Nu vind ik genoeg van het optreden van zowel kabinet als kamer de afgelopen tijd, maar dat zou de achtervang moeten zijn om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren.

Ja dit gaat schuren, zeker omdat dit zo lang duurt allemaal. Maar simpele oplossingen zijn er m.i. Niet.

Denk dat de consensus hier inmiddels wel is dat de aan te kondigen maatregelen van vanavond het niet gaan doen. En daar lijkt het RIVM het stiekem ook mee eens te https://www.nu.nl/coronav...s-en-kerst-te-vieren.html

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 17:53 ]

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
*knip* niet vragen naar cijfers die je zelf ook wel kunt vinden

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 02-11-2021 18:21 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:50:
[...]

Dank voor je overwegingen, merk dat je erover nadenkt, wordt gewaardeerd.
Maar dan zit je dus automatisch vast aan die maatregelen, terwijl er een verschillend uitgangspunt is. De een is wel gevaccineerd en de ander niet. Het is geen homogene groep meer.

IC discussie is tot in den treure gevoerd. Ja, wellicht hadden we wat ruimer in de capaciteit kunnen zitten. Maar 10/20/30% extra had heel weinig uitgemaakt.

[...]

Vinden we dat als overheid? Of vinden we met 85% van NL dat we alles willen doen wat binnen onze macht ligt? Of denken we dat de 15% ongevaccineerden meer gelijk heeft?

De overheid is vervolgens een democratisch gekozen orgaan dat bij meerderheid tot nu toe instemt met alle maatregelen. Nu vind ik genoeg van het optreden van zowel kabinet als kamer de afgelopen tijd, maar dat zou de achtervang moeten zijn om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren.

Ja dit gaat schuren, zeker omdat dit zo lang duurt allemaal. Maar simpele oplossingen zijn er m.i. Niet.

Denk dat de consensus hier inmiddels wel is dat de aan te kondigen maatregelen van vanavond het niet gaan doen. En daar lijkt het RIVM het stiekem ook mee eens te https://www.nu.nl/coronav...s-en-kerst-te-vieren.html
Omdat covid een langlopend iets blijft, meer sturen op een wijziging in de zorg? Hele afdelingen worden gesloten omdat er een paar corona patiënten liggen, er zijn geen beschikbare verpleegkundige omdat die ziek zijn of druk met die paar corona patiënten. Capaciteit van artsen lijkt mij wel voldoende, maar die hebben "niks" te doen omdat operaties niet door kunnen gaan?

Misschien een paar dedicated corona ziekenhuizen en de rest voor reguliere zorg... covid patiënten hebben voornamelijk zuurstof nodig. Dat kan misschien ook geregeld worden, zonder dat het halve ziekenhuis op slot gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 02-11-2021 17:57 ]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

"That's just like, your opinion, man"

Prima dat jij het niet vind kunnen dat er maatregelen worden genomen, ik liever gisteren dan morgen. De crisis is niet voorbij, we klappen niet meer voor de zorg, maar we dumpen wel doodzieke mensen op de IC, omdat we allemaal denken "mij overkomt het niet".

Genoeg landen om ons heen hebben niet zo achterlijk snel versoepeld. Mondkapjes bleven gewoon verplicht op publieke plekken. Maar politiek Den Haag moest punten scoren, dus we moesten snel af van al die vervelende maatregelen.

En nu plukken we de (zure) vruchten van dat beleid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

LZ86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:01:

Dus slechter af dan vorig jaar? Nee. Ben ik er ook klaar mee? Ja. Maar ja, degenen die ons hieruit kunnen halen wensen niet mee te werken.
Ik baal inderdaad ook van het slappe beleid van de overheid en de versoepelingen van 25-9 die telkens weer dit jojo effect veroorzaken. Als ze netjes op besmettingen hadden gestuurd ipv zorgcapaciteit dan was jij niet zo overwerkt geweest en waren er minder maatregelen nodig. Er komen denk ik nog zwaardere aan, vanwege dat zelfde beleid. Maar het is beleid om ons hier niet uit te halen, en de zorg op het randje van de afgrond te laten balanceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 02-11-2021 18:00 ]

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:57:
[...]

Prima dat jij het niet vind kunnen dat er maatregelen worden genomen, ik liever gisteren dan morgen. De crisis is niet voorbij, we klappen niet meer voor de zorg, maar we dumpen wel doodzieke mensen op de IC, omdat we allemaal denken "mij overkomt het niet".

Genoeg landen om ons heen hebben niet zo achterlijk snel versoepeld. Mondkapjes bleven gewoon verplicht op publieke plekken. Maar politiek Den Haag moest punten scoren, dus we moesten snel af van al die vervelende maatregelen.

Dit dus, en vanavond krijgt het volk nog de schuld ook, let maar op.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Redax schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:53:
YouTube: 116 miljard euro kan zorginfarct nauwelijks voorkomen: moet er nóg m...
In 2020 ging er 116 Miljard naar de zorg en het lag al bijna op zijn gat. Ik vraag me af waar al dat geld blijft, paar honderd volle ic bedden en de zorg staat op omvallen..
Wil je een deel van het lijstje?

Nierpatiënten: 241 miljoen euro
Bevallingen: 190 miljoen euro
Orthopedie: 164 miljoen euro
Artrose aan bekken, heup of bovenbeen: 139 miljoen euro
Atriumfibrilleren: 132 miljoen euro
Staarbehandelingen: 115 miljoen euro
Revalidatie na een beroerte: 114 miljoen euro
Chronisch hartfalen: 107 miljoen euro
Pijn op de borst: 104 miljoen euro

2016: https://www.hpdetijd.nl/2017-11-10/zorg-united-consumers/
Deze bedragen zullen nu ongetwijfeld aanzienlijk hoger zijn.

• jip_86
  • Nu online
[...]

...
Inschattingsfout zal het wel weer worden :X

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:01:
[...]
Daar zie je echt wel een vaccinatie effect. Netto stijgt de IC maar heel traag, dat was wel eens anders.

Toch is relatieve afvlakking van de IC opnames de laatste dagen opvallend. Vooral omdat het aanvankelijk sneller steeg. Volgens mij beschermen de vaccins beter tegen IC dan reguliere opname, maar daar kun je dan de afbuiging niet goed mee verklaren lijkt mij.

Wordt er misschien strenger gekeken naar de noodzaak voor een IC opname i.v.m. de sterke stijging in ziekenhuisopnames? Een soort impliciete triage.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Zoals hier al vaak is aangegeven loont het om te sturen op besmettingen ipv zorgvraag. Die besmette mensen gaan weer anderen aansteken. Maar goed na 1,5 jaar hoef ik dat natuurlijk niet uit te leggen.

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

"genoeg landen"

Was vorige week in Duitsland (nabij Koblenz) en daar hebben ze enkel het mondkapjes beleid... geen 1,5m of QR code. Werd ook echt nergens iets gecontroleerd. Nu begreep ik wel dat het per staat verschilt in Duitsland.
En een Zweedse vriend van mij lacht om onze QR code, net alsof die het virus tegen houdt.

Denemarken heeft volgens mij helemaal geen maatregelen meer, maar je ziet nu in NL dat de opmars van gevaccineerde in de ziekenhuizen toeneemt, hoe lang duurt het voordat ook Denemarken weer regels krijgt?

Denk dat heel veel landen / mensen geen idee hebben wat ze nou precies moeten doen.

Ben het wel eens, dat NL er een puinhoop van maakt.

• LZ86
Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:02:
[...]

Toch is relatieve afvlakking van de IC opnames de laatste dagen opvallend. Vooral omdat het aanvankelijk sneller steeg. Volgens mij beschermen de vaccins beter tegen IC dan reguliere opname, maar daar kun je dan de afbuiging niet goed mee verklaren lijkt mij.

Wordt er misschien strenger gekeken naar de noodzaak voor een IC opname i.v.m. de sterke stijging in ziekenhuisopnames? Een soort impliciete triage.
Nou, de gemiddelde leeftijd in de ziekenhuizen stijgt, is een paar dagen geleden langsgekomen. Die hebben een hoge vaccinatiegraad. Deze mensen worden nog wel ziek, en kunnen absoluut nog in het ziekenhuis belanden. Maar de bescherming tegen IC is gewoon hoog, dus wij zien die mensen amper. Dat maakt dat je gewoon een groot verschil ziet in opnamecijfers vergeleken met vorig jaar. Terwijl de verpleegafdeling bij ons overstroomt valt het bij ons een soort van mee, waar we vorig jaar ook gewoon een weekje na de afdeling propvol lagen met alleen maar covid.

Wat wij nu hebben liggen is 1 70er met immuunproblematiek (gevaccineerd en tot nu bij ons de enige gevaccineerde in de hele pandemie) en 3 ongevaccineerde 40 en 50ers. Dat zijn voor onze huidige opschaling er eigenlijk teveel, dus bij ons gaat er zorg afgeschaald worden vanaf halverwege de week. Ze moeten eerst personeel optrommelen om de verpleegafdeling cohort te bemannen, maar dat gaat lastig. Men wil daar niet meer werken.

Ook weigeren wij genoeg mensen ( zoals normaal ook buiten corona, NL is daar vooruitstrevend in), gister nog 2 mensen geweigerd. 90+ die amper iets kon en een zwaar meervoudig gehandicapte uit een instelling. Die komen wel op de verpleegafdeling, maar krijgen een niet IC beleid mee. In een ander land hadden die op de IC gelegen, om vervolgens tot het gaatje te gaan en dan alsnog te sterven. Met alle kosten en ellende voor die persoon van dien.

[ Voor 23% gewijzigd door LZ86 op 02-11-2021 18:10 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
ed1703 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:01:
[...]

Wil je een deel van het lijstje?

Nierpatiënten: 241 miljoen euro
Bevallingen: 190 miljoen euro
Orthopedie: 164 miljoen euro
Artrose aan bekken, heup of bovenbeen: 139 miljoen euro
Atriumfibrilleren: 132 miljoen euro
Staarbehandelingen: 115 miljoen euro
Revalidatie na een beroerte: 114 miljoen euro
Chronisch hartfalen: 107 miljoen euro
Pijn op de borst: 104 miljoen euro

2016: https://www.hpdetijd.nl/2017-11-10/zorg-united-consumers/
Deze bedragen zullen nu ongetwijfeld aanzienlijk hoger zijn.
Tevens vraag ik me af of die 116 miljard alleen de ziekenhuiszorg betreft, maar ook deel ouderenzorg, alle hulpmiddelen etc.

• ijdod
  • Laatst online: 18:44
Redax schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:53:
YouTube: 116 miljard euro kan zorginfarct nauwelijks voorkomen: moet er nóg m...
In 2020 ging er 116 Miljard naar de zorg en het lag al bijna op zijn gat. Ik vraag me af waar al dat geld blijft, paar honderd volle ic bedden en de zorg staat op omvallen..
Beetje warrig verhaal. Sowieso omvat die 116 miljard veel meer dan alleen de ziekenhuiszorg, waar dit filmpje op inzoomt.
@gekkie Dat omvat alles dus. De ziekenhuiszorg is daar normaal iets van 25-30% van.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 02-11-2021 18:12 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:08:
[...]

Tevens vraag ik me af of die 116 miljard alleen de ziekenhuiszorg betreft, maar ook deel ouderenzorg, alle hulpmiddelen etc.
Alles. Daarom is 'de zorg' net zo nietszeggend als 'IT'.

• prijk
  • Niet online
[...]

De meeste landen om ons heen zijn inderdaad wat strenger gebleven qua maatregelen, maar het lijkt me nog wat te vroeg om te stellen dat die niet op zeer korte termijn met dezelfde problemen als NL worden geconfronteerd. Naar mijn idee is er vooral een cosmetisch verschil (de mondkapjes) en lappen de inwoners van Frankrijk, Italië, Duitsland en Zwitserland de maatregelen even hard aan hun laars als wij. Dringen in de supermarkt, kennissen en vrienden zoenen en knuffelen op straat, mondkapje onder de kin... je kunt het allemaal zien gebeuren als toerist in die landen (eigen waarneming, N=1).

• gekkie
LZ86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:05:
Nou, de gemiddelde leeftijd in de ziekenhuizen stijgt, is een paar dagen geleden langsgekomen. Die hebben een hoge vaccinatiegraad. Deze mensen worden nog wel ziek, en kunnen absoluut nog in het ziekenhuis belanden. Maar de bescherming tegen IC is gewoon hoog, dus wij zien die mensen amper. Dat maakt dat je gewoon een groot verschil ziet in opnamecijfers vergeleken met vorig jaar. Terwijl de verpleegafdeling bij ons overstroomt valt het bij ons een soort van mee, waar we vorig jaar ook gewoon een weekje na de afdeling propvol lagen met alleen maar covid.
Vorig jaar was er sprake van dat een zeker deel van de kliniek-patiënten naar huis werd gestuurd met zuurstof, medicatie en bewaking op afstand. Doen ze dat nog steeds, of ik het voor dit jaar nog voor als nog alles maar opnemen ?

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Men kunstig googlen zal het vast wel ergens te vinden zijn, maar zorg = zorg, zoals @ijdod al zegt is het ziekenhuis daar natuurlijk maar een deel van.

• gekkie
jadjong schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:11:
[...]
Alles. Daarom is 'de zorg' net zo nietszeggend als 'IT'.
Ook een onderdeel wat het behelst, de zorg IT, zal ook wel een aardige post zijn.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Kheos

FP ProMod
ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:04:
[...]

"genoeg landen"

Was vorige week in Duitsland (nabij Koblenz) en daar hebben ze enkel het mondkapjes beleid... geen 1,5m of QR code. Werd ook echt nergens iets gecontroleerd. Nu begreep ik wel dat het per staat verschilt in Duitsland.
In Frankfurt hebben ze wel mondkapjes en QR code en daar wordt dus overal op gecontroleerd.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ronalddus schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:03:
[...]

Verdraag elkaar en probeer niet de schuld te leggen bij de niet-gevaccineerden.
En zoek zeker niet de grens op van het beperken van vrijheden. Dan gaat het mis
Sorry, maar dit vind ik altijd zo'n kulargument. Je roept dat de grens van het beperken van vrijheden niet opgezocht moet worden, maar tegelijkertijd baggetaliseer je het feit dat mensen actief (en aantoonbaar) de zorg onnodig zwaar belasten waardoor we contactmomenten weer moeten beperken (en dus netto minder vrijheid is).

Ik lees van @LZ86 de afgelopen week haast dagelijks dat er ziekenhuizen geen patiënten meer kunnen aannemen, maar het wordt schijnbaar pas een probleem als DutchDanny (zoek maar op) niet meer een pilsje in de kroeg kan halen.

Wat mij betreft is de enige oplossing dat we het wantrouwen in medische wetenschap respecteren en ze dus ook geen IC opname aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 02-11-2021 18:14 ]

• LZ86
gekkie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:12:
[...]

Vorig jaar was er sprake van dat een zeker deel van de kliniek-patiënten naar huis werd gestuurd met zuurstof, medicatie en bewaking op afstand. Doen ze dat nog steeds, of ik het voor dit jaar nog voor als nog alles maar opnemen ?
Doen ze nog steeds, maar ouderen zijn daar eigenlijk niet geschikt voor. Jongeren wel, die kunnen dat wel hebben. Maar die ouderen die ziek zijn hebben vaak meer zorg nodig, want comorbideiten.

• ArcticWolf
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:13:
[...]

In Frankfurt hebben ze wel mondkapjes en QR code en daar wordt dus overal op gecontroleerd.
Interessant, dan klopt het dus wel van een andere staat, andere maatregelen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 16:52
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:45:

Is dat per week of enkel die van vorige week? Is een soort doorlopend gemiddelde.
Je noemde bijstelling, getallen die ik noemde zijn die van oktober tm vorige week.

• Ankona
Heeft iemand zicht op de drukte in de vaccinatie centra? Ik kan me zo voorstellen dat met de berichtgeving en de sociale druk die nu ontstaat veel twijfelende (nog) niet gevaccineerden nu toch maar een prik gaan halen.

alles kan off-topic

• jadjong
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:18:
Heeft iemand zicht op de drukte in de vaccinatie centra? Ik kan me zo voorstellen dat met de berichtgeving en de sociale druk die nu ontstaat veel twijfelende (nog) niet gevaccineerden nu toch maar een prik gaan halen.
Dat is uit het dashboard gesloopt, maar twee weken geleden was het nog 50k aan nieuwkomers per week. Dus nog 40 weken te gaan voordat iedereen boven de 12 langs is geweest.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
Het viel mij afgelopen zaterdag toen mijn zoontje ging testen op hoe ontzettend druk het op de parkeerplaats was. Vervolgens was er letterlijk niemand anders in de test hal dus het moet haast wel druk zijn geweest in de naastgelegen vaccinatie hal.

Maargoed, het was wel weekend natuurlijk.

• jip_86
  • Nu online
Ze zijn ook met boosters bezig dus zal sowieso wel druk zijn met prikken.

• ErA
  • Laatst online: 14:40

ErA

Eens in de zoveel tijd zijn er ontwikkelingen in de tijdlijn, dat ik de noodzaak voel om dit van me af te schrijven. Vandaag is weer zo een dag.

Vorige keer deed ik dit niet zo handig waardoor mijn punt verloren. Ik ga proberen dat vandaag te voorkomen en ben erg benieuwd wat jullie van mijn beschouwing vinden.

De recente ontwikkelingen zijn, voor mij in ieder geval, van de volgende aard:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/2he0amxzms271.jpg

Ofwel: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we verbaasd zijn over de huidige berichtgeving, ontwikkeling, maatregelen. Dit was van mijlen. Nee: lichtjaren afstand aan te zien komen.

Om dit wat kracht bij te zetten citeer ik een stukje van een post van mij van 19 oktober. Niet om een "I told you so" neer te zetten. Maar gewoon om aan te tonen dat zaken nogal voorspelbaar zijn.
ErA schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:20:

.......
En het is deze ont-soepeling waar ik een beetje over aan het nadenken ben geweest.

Over 2~3 weekjes raken we de 8/10K per dag. Netjes in lijn met vorig jaar. Dit vereist vervolgens actie. Want dergelijke aantallen hebben eerder ook tot actie gezorgd en kunnen nu niet ineens geaccepteerd worden (Dit is m.i. de hele essentie van het probleem trouwens maar daar gaat het nu niet over).

Maar goed, tegelijkertijd is een krappe 90% gevaccineerd. Wie toegezegd is dat "Vaccineren de weg is uit deze crisis". Dus draagvlak voor maatregelen zal ongetwijfeld beperkt zijn.

En daar ben ik heel erg benieuwd naar: Ik heb mijn geld staan op minimaal de herintreding van mondkapjes. (half november) Dit is namelijk de maatregel die het meest zichtbaar is en het meest schijnveiligheid biedt. Dus de ultieme "We doen er alles aan" zonder er eigenlijk iets aan te doen. De overige maatregelen brengen complexiteit met zich mee in de vorm van steungelden etc.

Vervolgens verwacht ik richting half december een Israëlletje en voorsortering op de verplichte boosterprik, waarmee "de schuld voor al deze besmettingen" weer bij iedereen komt te liggen. Dit opent de weg en de logica om in januari maar weer een avondklok af te kondigen en vervroegde horecasluiting.
.....
Maar, dit alles was al veel eerder te voorzien. Laten we nog een stukje verder terug gaan:
ErA schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:34:
[...]
.........
Coronapas of niet. Gevaccineerd of niet. Het maakt niet uit. Over 2 maanden begint het griepseizoen en gaat het feest van voor af aan opnieuw beginnen.
Maar door deze fantastisch zet van de overheid. Waarbij de aangekondigde "Versoepelingen" (serieus. Versoepeling?) ingaan nét voordat het nieuwe griepseizoen zijn intrede doet. Kan zometeen op 1 november worden gezegd dat de gedane versoepelingen de oorzaak zijn voor de hogere aantallen.

De "Schuld" kan netjes neergelegd worden bij de ongevaccineerden. Maar de daaropvolgende maatregelen zouden ons zomaar allemaal kunnen treffen.

Een greep uit de handvatten waar de overheid nu zonder pardon gebruik van kan maken, en welke dankzij de Versoepelingen gerechtvaardigd zijn.

* Lockdown
* Samenscholingsverbod
* Avondklok
* 1,5 Meter
* Mondkapjes
* Coronapas

En die laatste biedt mooie nieuwe mogelijkheden. Zoals verplicht testen voor iedereen indien we dat willen. Opties om de beschikbaarheid van een QR code aan te passen (1 maand, 3 maanden, 6 maanden). Verplichte boostershots voor iedereen. 1 extra, 2 extra 3 extra.

Overheidsbeleid is net als mijn Salestarget bij mijn vorige werk. Dat is een palrad. Dat gaat maar 1 kant op. Wat genomen is krijg je nooit onvoorwaardelijk terug.

Ik hoop dat we over een paar maandjes dit bericht kunnen quoten met de boodschap "This message didnt age well". Maar ik vrees ergste.
Beide reacties die ik hier heb geschreven konden rekenen op bijval maar ook felle kritiek.
Ik vond het met name moeilijk om te dealen met de reacties waarbij de tijdlijn werd beperkt tot vandaag en morgen in de trand van "Zover is het nog niet".
En ook de reactie met de vraag of ik echt denk dat onze overheid het slecht met ons voor heeft en ons wil beperken in onze vrijheid is me bijgebleven.

Letter voor letter, echter, zijn ze wel uitgekomen.

En ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden, maar dat is een beetje het punt waar ik naar toe wil.

Mijn inziens zijn de uitgangspunt(en) die gehanteerd worden door de overheid in het dealen met Corona de verkeerde. En tot we het basisuitgangspunt veranderen blijven we vastzitten in deze vicieuze cirkel.

Wat is dan dat basis uitgangspunt?

5 januari jl. schreef ik als reactie op een m.i. bewuste troll op facebook de volgende reactie. De hierin genoemde cijfers zullen ongetwijfeld achterhaald zijn, maar de basis en het punt welke ik probeerde te maken (dik gedrukt), is tot vandaag het punt wat ik wil maken en zou mijn inziens de kern in het corona debat moeten zijn. (Graag over de rest heenlezen. Ik heb het laten staan voor de context, echter het is wellicht achterhaald en gedeeltelijk subjectief)
In de afgelopen 5 griepseizoenen was het gemiddelde oversterfte door Influenza ca. 6460. In het seizoen 2019/2020(week 40 - week - 39) bedroeg dit slechts 600 (9%). Ondanks dat de registratie van die cijfers niet helemaal perfect is, niet altijd de juiste oorzaak wordt geregistreerd, het gaat om OVERsterfte én er in 2013/2014 (welke ik handig heb weggelaten in mijn statistieken) geen oversterfte was door influenza, is dit cijfer, van slechts 9% tov 5 jarig gemiddeld of 13%,63 tov 9 jarig gemiddelde, toch zeker opmerkelijk. Dit kan je natuurlijk toeval zijn. En als je de cijfers van 2013/2014 ernaast houdt als normaal. Daarnaast zullen ook de Lockdown en social distancing er aan bij gedragen hebben. Op het moment dat de eerste besmetting van Corona in Nederland werd geconstateerd, was het griepseizoen al ruim over de helft. Een hoop interessante cijfers waarvan ik de interpretatie aan een ieder zelf over laat. Wat interessanter is, is de ontwikkeling naar dit jaar toe; Op dit moment zijn er zeer weinig registraties van griep of griepachtige klachten. (Deze bron heb je zelf aangeleverd.) De algemene oversterfte is echter wèl aanwezig. De oorzaak hiervoor kennen we: corona. Het gevaar dat er op de loer ligt als we deze cijfers niet gebruiken in onze beeldvorming, mediaberichtgeving en besluitvorming is dat de manier hoe we met CORONA omgaan niet veranderd. Wat bedoel ik hier precies mee: Er is al jaren een griepvaccin. De effectiviteit hiervan is echter zeer beperkt. Dit heb ik toevallig gezien op een facebookfilmpje van een uitzending van Zembla op de NPO terug in 201X. (Tip: Interessante aflevering). Waarom dan het griepvaccin? Zoals de dokters(uit het filmpje) het zelf zeggen: Het verdienmodel. Laat me duidelijk zijn: ik twijfel er niet aan dat het griepvaccin ècht wel iets doet. (Ik kan me niet voorstellen dat we als maatschappij iets doen wat aantoonbaar niet het doel wat we voor ogen hebben nastreeft en hier wel geld tijd en resources in stoppen (Persoonlijk kuchje: "Biomassa kuch kuch".)). Tegelijk twijfel ik er ook niet aan dat de industrie de effectiviteit en noodzaak van de maatregelen (het griepvaccin) sterkt overdrijft ten einde hun eigen business model te promoten. (tip: Kijk die uitzending!). Maar reflecteer dit verhaal nu eens naar Corona. Een naam die vele malen meer status, kracht, macht, invloed en statuur heeft dan het simpele Influenza. Als je dat gedaan hebt gaan we terug naar "beeldvorming, mediaberichtgeving en besluitvorming". Het gevaar wat er op de loer ligt is het volgende: Influenza (waar een vaccin tegen is) en de recente mutaties van Corona hebben het voor mij al lang bewezen: Corona is here to stay! (Serieus: Is er ècht iemand van overtuigd dat je het kan "verslaan"?). Dit betekent dat er jaar in, jaar uit besmettingen, zieken en doden zullen blijven vallen. Wat ga je doen? Elke keer bij het woord corona iemand in quarantine doen? Een winkelstraat sluiten? Een wijk, een stad een land? Er is een besmetting in Australie: Onze grenzen dicht? Dit is niet een "Wat als " vraagje. Dit is een absoluut cruciaal agendapunt. Om deze redenen is het zo belangrijk dat we naar de cijfers kijken, de menselijke emotie even parkeren en het probleem objectief benaderen waarbij onze persoonlijke doelstelling naar achteren wordt gezet.
Corona is een Endemische ziekte die zich jaar in jaar uit gaat gedragen gelijksoortig als influenza. Net als met influenza dient rekening gehouden te worden met een minimale hoeveel infecties en daaruit voortvloeiende zieken, ziekenhuisopnames, IC opnames en doden.
Vaccineren zal eenzelfde effect hebben als vaccineren tegen influenza.

Met bovenstaande in het achterhoofd, en een type maatschappij welke we voor ogen hebben, is het vandaag mogelijk om de benodigde acties te nemen om daar te komen.
(ik formuleer dit bewust op deze manier omdat het type maatschappij wat we terug willen essentieel is in het bepalen van deze vervolgstappen. Zijn we bijvoorbeeld bereid om ieder jaar bijvoorbeeld 10K Griep- en Coronadoden te accepteren als de overige zorg daar niet onder lijdt ?)

Als men het huidige uitgangspunt: "Vaccineren is de weg uit deze crisis" blijft vasthouden, is, jaar in-jaar uit, een verloop zoals dit jaar onvermijdelijk.

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

En jij denkt dat? :+ Hoe harder ons kabinet zich opstelt, hoe verder de hakken in het zand gaan, en dat geldt voor praktisch iedereen. Als je je nu nog steeds niet hebt laten vaccineren dan acht ik de kans vrij klein dat het nog gaat gebeuren. Volgens mij was er de hoop dat de invoering van de coronpas reden genoeg zou zijn voor veel mensen om alsnog snel dat vaccin te halen, maar dat effect is aardig uitgebleven.

Nee, dit wordt een enorme shitshow. IC's lopen vol, maar niemand weet hoe de vork precies in de steel steekt (op iemand als @LZ86 na, maar dat gaat om slechts één ziekenhuis). Gevaccineerden zullen vooral boos zijn op de ongevaccineerden omdat daardoor de ellende alsmaar verergert. Ongevaccineerden zullen vooral boos zijn dat hun vrijheden steeds meer ingeperkt worden en ondertussen is de zorg dermate kapot dat het bij het minste of geringste al begint te haperen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hint: kinderopvang

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:00:
Waar ik nog het meeste benieuwd naar ben is of er ook weer een nieuwe routekaart komt. En heet de routekaart dan weer anders?

Routeplan?
Winter-Wegwijzer?
Signaalkaart?
Ja is aangekondigd.
Routekaart_najaar_v15Copy.pdf

• Ankona
SomerenV schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:27:
[...]

En jij denkt dat? :+ Hoe harder ons kabinet zich opstelt, hoe verder de hakken in het zand gaan, en dat geldt voor praktisch iedereen. Als je je nu nog steeds niet hebt laten vaccineren dan acht ik de kans vrij klein dat het nog gaat gebeuren. Volgens mij was er de hoop dat de invoering van de coronpas reden genoeg zou zijn voor veel mensen om alsnog snel dat vaccin te halen, maar dat effect is aardig uitgebleven.

Nee, dit wordt een enorme shitshow. IC's lopen vol, maar niemand weet hoe de vork precies in de steel steekt (op iemand als @LZ86 na, maar dat gaat om slechts één ziekenhuis). Gevaccineerden zullen vooral boos zijn op de ongevaccineerden omdat daardoor de ellende alsmaar verergert. Ongevaccineerden zullen vooral boos zijn dat hun vrijheden steeds meer ingeperkt worden en ondertussen is de zorg dermate kapot dat het bij het minste of geringste al begint te haperen.
Ik denk dat zeker. Als het lastig wordt gaan bij heel veel mensen de "principes" opzij. (al dan niet met wat geklaag over de grote boze overheid en dwang etc - maar ze kiezen wel eieren voor hun geld. )

Daarnaast zullen ook veel mensen oprecht tot inkeer gekomen zijn. Waar ze meegingen in de flow van de social media zullen er velen nu ook wel inzien dat zij nu toch wel het probleem zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ankona op 02-11-2021 18:31 ]

alles kan off-topic

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Weer meer jongeren geprikt
Het aantal mensen dat zich laat vaccineren tegen COVID-19 is de afgelopen week toegenomen, blijkt uit de cijfers van het RIVM. Er werden ruim 93.000 prikken gezet, terwijl dat er een week eerder nog 86.000 waren. Ruim 44.000 mensen kregen een eerste prik toegediend, het grootste aantal in een maand tijd.
Toename vooral onder jongeren, dus wellicht helpt de ‘drang’?

• Mfpower

Mfpower

In dubio

ErA schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:27:
Eens in de zoveel tijd zijn er ontwikkelingen in de tijdlijn, dat ik de noodzaak voel om dit van me af te schrijven. Vandaag is weer zo een dag.

Vorige keer deed ik dit niet zo handig waardoor mijn punt verloren. Ik ga proberen dat vandaag te voorkomen en ben erg benieuwd wat jullie van mijn beschouwing vinden.

De recente ontwikkelingen zijn, voor mij in ieder geval, van de volgende aard:

[Afbeelding]

Ofwel: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we verbaasd zijn over de huidige berichtgeving, ontwikkeling, maatregelen. Dit was van mijlen. Nee: lichtjaren afstand aan te zien komen.

Om dit wat kracht bij te zetten citeer ik een stukje van een post van mij van 19 oktober. Niet om een "I told you so" neer te zetten. Maar gewoon om aan te tonen dat zaken nogal voorspelbaar zijn.

[...]

Maar, dit alles was al veel eerder te voorzien. Laten we nog een stukje verder terug gaan:

[...]

Beide reacties die ik hier heb geschreven konden rekenen op bijval maar ook felle kritiek.
Ik vond het met name moeilijk om te dealen met de reacties waarbij de tijdlijn werd beperkt tot vandaag en morgen in de trand van "Zover is het nog niet".
En ook de reactie met de vraag of ik echt denk dat onze overheid het slecht met ons voor heeft en ons wil beperken in onze vrijheid is me bijgebleven.

Letter voor letter, echter, zijn ze wel uitgekomen.

En ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden, maar dat is een beetje het punt waar ik naar toe wil.

Mijn inziens zijn de uitgangspunt(en) die gehanteerd worden door de overheid in het dealen met Corona de verkeerde. En tot we het basisuitgangspunt veranderen blijven we vastzitten in deze vicieuze cirkel.

Wat is dan dat basis uitgangspunt?

5 januari jl. schreef ik als reactie op een m.i. bewuste troll op facebook de volgende reactie. De hierin genoemde cijfers zullen ongetwijfeld achterhaald zijn, maar de basis en het punt welke ik probeerde te maken (dik gedrukt), is tot vandaag het punt wat ik wil maken en zou mijn inziens de kern in het corona debat moeten zijn. (Graag over de rest heenlezen. Ik heb het laten staan voor de context, echter het is wellicht achterhaald en gedeeltelijk subjectief)

[...]

Corona is een Endemische ziekte die zich jaar in jaar uit gaat gedragen gelijksoortig als influenza. Net als met influenza dient rekening gehouden te worden met een minimale hoeveel infecties en daaruit voortvloeiende zieken, ziekenhuisopnames, IC opnames en doden.
Vaccineren zal eenzelfde effect hebben als vaccineren tegen influenza.

Met bovenstaande in het achterhoofd, en een type maatschappij welke we voor ogen hebben, is het vandaag mogelijk om de benodigde acties te nemen om daar te komen.
(ik formuleer dit bewust op deze manier omdat het type maatschappij wat we terug willen essentieel is in het bepalen van deze vervolgstappen. Zijn we bijvoorbeeld bereid om ieder jaar bijvoorbeeld 10K Griep- en Coronadoden te accepteren als de overige zorg daar niet onder lijdt ?)

Als men het huidige uitgangspunt: "Vaccineren is de weg uit deze crisis" blijft vasthouden, is, jaar in-jaar uit, een verloop zoals dit jaar onvermijdelijk.
Geen letter aan gelogen, en tel daar de moeilijk te meten maatschappelijke schade van heftigere maatregelen en de splijtzwam nog eens op.

De grote vraag blijft toch, waarom? Er is niets rationeels aan deze aanpak en ondertussen vecht half Nederland elkaar de tent uit, en worden mensen zwaar beperkt dmv de QR code welke ook echt niet de verlossing gaat zijn. Oh ja, én de zorg loopt ook nog telkens langs het randje.

• Number10
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:27:
[...]
Ja is aangekondigd.
Routekaart_najaar_v15Copy.pdf
Geen link, maar is dit echt?

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:17
gekkie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:12:
[...]

Ja dat gebeurt nog steeds. Het ziekenhuis dat ik volg heeft de afgelopen maanden tussen de 3 en 10 thuis zuurstof patiënten. jbz.nl

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Pagina: 1 ... 82 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.