Eens in de zoveel tijd zijn er ontwikkelingen in de tijdlijn, dat ik de noodzaak voel om dit van me af te schrijven. Vandaag is weer zo een dag.
Vorige keer deed ik dit niet zo handig waardoor mijn punt verloren. Ik ga proberen dat vandaag te voorkomen en ben erg benieuwd wat jullie van mijn beschouwing vinden.
De recente ontwikkelingen zijn, voor mij in ieder geval, van de volgende aard:
Ofwel: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we verbaasd zijn over de huidige berichtgeving, ontwikkeling, maatregelen. Dit was van mijlen. Nee: lichtjaren afstand aan te zien komen.
Om dit wat kracht bij te zetten citeer ik een stukje van een post van mij van 19 oktober. Niet om een "I told you so" neer te zetten. Maar gewoon om aan te tonen dat zaken nogal voorspelbaar zijn.
ErA schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:20:
.......
En het is deze ont-soepeling waar ik een beetje over aan het nadenken ben geweest.
Over 2~3 weekjes raken we de 8/10K per dag. Netjes in lijn met vorig jaar. Dit vereist vervolgens actie. Want dergelijke aantallen hebben eerder ook tot actie gezorgd en kunnen nu niet ineens geaccepteerd worden (Dit is m.i. de hele essentie van het probleem trouwens maar daar gaat het nu niet over).
Maar goed, tegelijkertijd is een krappe 90% gevaccineerd. Wie toegezegd is dat "Vaccineren de weg is uit deze crisis". Dus draagvlak voor maatregelen zal ongetwijfeld beperkt zijn.
En daar ben ik heel erg benieuwd naar: Ik heb mijn geld staan op minimaal de herintreding van mondkapjes. (half november) Dit is namelijk de maatregel die het meest zichtbaar is en het meest schijnveiligheid biedt. Dus de ultieme "We doen er alles aan" zonder er eigenlijk iets aan te doen. De overige maatregelen brengen complexiteit met zich mee in de vorm van steungelden etc.
Vervolgens verwacht ik richting half december een Israëlletje en voorsortering op de verplichte boosterprik, waarmee "de schuld voor al deze besmettingen" weer bij iedereen komt te liggen. Dit opent de weg en de logica om in januari maar weer een avondklok af te kondigen en vervroegde horecasluiting.
.....
Maar, dit alles was al veel eerder te voorzien. Laten we nog een stukje verder terug gaan:
ErA schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:34:
[...]
.........
Coronapas of niet. Gevaccineerd of niet. Het maakt niet uit. Over 2 maanden begint het griepseizoen en gaat het feest van voor af aan opnieuw beginnen.
Maar door deze fantastisch zet van de overheid. Waarbij de aangekondigde "Versoepelingen" (serieus. Versoepeling?) ingaan nét voordat het nieuwe griepseizoen zijn intrede doet. Kan zometeen op 1 november worden gezegd dat de gedane versoepelingen de oorzaak zijn voor de hogere aantallen.
De "Schuld" kan netjes neergelegd worden bij de ongevaccineerden. Maar de daaropvolgende maatregelen zouden ons zomaar allemaal kunnen treffen.
Een greep uit de handvatten waar de overheid nu zonder pardon gebruik van kan maken, en welke dankzij de Versoepelingen gerechtvaardigd zijn.
* Lockdown
* Samenscholingsverbod
* Avondklok
* 1,5 Meter
* Mondkapjes
* Coronapas
En die laatste biedt mooie nieuwe mogelijkheden. Zoals verplicht testen voor iedereen indien we dat willen. Opties om de beschikbaarheid van een QR code aan te passen (1 maand, 3 maanden, 6 maanden). Verplichte boostershots voor iedereen. 1 extra, 2 extra 3 extra.
Overheidsbeleid is net als mijn Salestarget bij mijn vorige werk. Dat is een palrad. Dat gaat maar 1 kant op. Wat genomen is krijg je nooit onvoorwaardelijk terug.
Ik hoop dat we over een paar maandjes dit bericht kunnen quoten met de boodschap "This message didnt age well". Maar ik vrees ergste.
Beide reacties die ik hier heb geschreven konden rekenen op bijval maar ook felle kritiek.
Ik vond het met name moeilijk om te dealen met de reacties waarbij de tijdlijn werd beperkt tot vandaag en morgen in de trand van "Zover is het nog niet".
En ook de reactie met de vraag of ik echt denk dat onze overheid het slecht met ons voor heeft en ons wil beperken in onze vrijheid is me bijgebleven.
Letter voor letter, echter, zijn ze wel uitgekomen.
En ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden, maar dat is een beetje het punt waar ik naar toe wil.
Mijn inziens zijn de uitgangspunt(en) die gehanteerd worden door de overheid in het dealen met Corona de verkeerde. En tot we het basisuitgangspunt veranderen blijven we vastzitten in deze vicieuze cirkel.
Wat is dan dat basis uitgangspunt?
5 januari jl. schreef ik als reactie op een m.i. bewuste troll op facebook de volgende reactie. De hierin genoemde cijfers zullen ongetwijfeld achterhaald zijn, maar de basis en het punt welke ik probeerde te maken (
dik gedrukt), is tot vandaag het punt wat ik wil maken en zou mijn inziens de kern in het corona debat moeten zijn. (Graag over de rest heenlezen. Ik heb het laten staan voor de context, echter het is wellicht achterhaald en gedeeltelijk subjectief)
In de afgelopen 5 griepseizoenen was het gemiddelde oversterfte door Influenza ca. 6460. In het seizoen 2019/2020(week 40 - week - 39) bedroeg dit slechts 600 (9%). Ondanks dat de registratie van die cijfers niet helemaal perfect is, niet altijd de juiste oorzaak wordt geregistreerd, het gaat om OVERsterfte én er in 2013/2014 (welke ik handig heb weggelaten in mijn statistieken) geen oversterfte was door influenza, is dit cijfer, van slechts 9% tov 5 jarig gemiddeld of 13%,63 tov 9 jarig gemiddelde, toch zeker opmerkelijk. Dit kan je natuurlijk toeval zijn. En als je de cijfers van 2013/2014 ernaast houdt als normaal. Daarnaast zullen ook de Lockdown en social distancing er aan bij gedragen hebben. Op het moment dat de eerste besmetting van Corona in Nederland werd geconstateerd, was het griepseizoen al ruim over de helft. Een hoop interessante cijfers waarvan ik de interpretatie aan een ieder zelf over laat. Wat interessanter is, is de ontwikkeling naar dit jaar toe; Op dit moment zijn er zeer weinig registraties van griep of griepachtige klachten. (Deze bron heb je zelf aangeleverd.) De algemene oversterfte is echter wèl aanwezig. De oorzaak hiervoor kennen we: corona. Het gevaar dat er op de loer ligt als we deze cijfers niet gebruiken in onze beeldvorming, mediaberichtgeving en besluitvorming is dat de manier hoe we met CORONA omgaan niet veranderd. Wat bedoel ik hier precies mee: Er is al jaren een griepvaccin. De effectiviteit hiervan is echter zeer beperkt. Dit heb ik toevallig gezien op een facebookfilmpje van een uitzending van Zembla op de NPO terug in 201X. (Tip: Interessante aflevering). Waarom dan het griepvaccin? Zoals de dokters(uit het filmpje) het zelf zeggen: Het verdienmodel. Laat me duidelijk zijn: ik twijfel er niet aan dat het griepvaccin ècht wel iets doet. (Ik kan me niet voorstellen dat we als maatschappij iets doen wat aantoonbaar niet het doel wat we voor ogen hebben nastreeft en hier wel geld tijd en resources in stoppen (Persoonlijk kuchje: "Biomassa kuch kuch".)). Tegelijk twijfel ik er ook niet aan dat de industrie de effectiviteit en noodzaak van de maatregelen (het griepvaccin) sterkt overdrijft ten einde hun eigen business model te promoten. (tip: Kijk die uitzending!). Maar reflecteer dit verhaal nu eens naar Corona. Een naam die vele malen meer status, kracht, macht, invloed en statuur heeft dan het simpele Influenza. Als je dat gedaan hebt gaan we terug naar "beeldvorming, mediaberichtgeving en besluitvorming". Het gevaar wat er op de loer ligt is het volgende: Influenza (waar een vaccin tegen is) en de recente mutaties van Corona hebben het voor mij al lang bewezen: Corona is here to stay! (Serieus: Is er ècht iemand van overtuigd dat je het kan "verslaan"?). Dit betekent dat er jaar in, jaar uit besmettingen, zieken en doden zullen blijven vallen. Wat ga je doen? Elke keer bij het woord corona iemand in quarantine doen? Een winkelstraat sluiten? Een wijk, een stad een land? Er is een besmetting in Australie: Onze grenzen dicht? Dit is niet een "Wat als " vraagje. Dit is een absoluut cruciaal agendapunt. Om deze redenen is het zo belangrijk dat we naar de cijfers kijken, de menselijke emotie even parkeren en het probleem objectief benaderen waarbij onze persoonlijke doelstelling naar achteren wordt gezet.
Corona is een Endemische ziekte die zich jaar in jaar uit gaat gedragen gelijksoortig als influenza. Net als met influenza dient rekening gehouden te worden met een minimale hoeveel infecties en daaruit voortvloeiende zieken, ziekenhuisopnames, IC opnames en doden.
Vaccineren zal eenzelfde effect hebben als vaccineren tegen influenza.
Met bovenstaande in het achterhoofd, en een type maatschappij welke we voor ogen hebben, is het vandaag mogelijk om de benodigde acties te nemen om daar te komen.
(ik formuleer dit bewust op deze manier omdat het type maatschappij wat we terug willen essentieel is in het bepalen van deze vervolgstappen. Zijn we bijvoorbeeld bereid om ieder jaar bijvoorbeeld 10K Griep- en Coronadoden te accepteren als de overige zorg daar niet onder lijdt ?)
Als men het huidige uitgangspunt: "Vaccineren is de weg uit deze crisis" blijft vasthouden, is, jaar in-jaar uit, een verloop zoals dit jaar onvermijdelijk.