Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.415 views

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:33:
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Collega positief getest op Corona en ik ben in de dagen voor zijn positieve test in contact geweest. Collega is gevaccineerd en had een licht (minimaal) kuchje toen wij elkaar ontmoetten. Desalniettemin verbaasde het mij wel. Aangezien ik zelf in de dagen na ons contact ook ziek werd, heb ik mij (nadat ik het hoorde) op eigen initiatief getest. Negatief.

Weet jij van jouw bron of de positief geteste collega gevaccineerd is en wat geldt voor de andere collega's? Misschien is dat een factor in de BCO?
Wordt de 15 minuten binnen 1,5 meter niet als grens genomen? (Zag je ook een aantal keer in de politiek)

edit:
ja, plus een hele rits extra voorwaarden:
https://www.rijksoverheid.../bron-en-contactonderzoek

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 01-11-2021 14:37 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19
ZieMaar! schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:31:
De ziekenhuiscijfers laten in ieder geval zien dat er ook genoeg kwetsbaren niet gevaccineerd zijn. Die groep legt daarmee onnodig druk op de zorg.
Het is maar hoe je groepen wíl maken. Als je zou indelen op leeftijd zou je dat ook van ouderen kunnen zeggen. Als je zou indelen op BMI zou je dat van dikke mensen kunnen zeggen. Als je zou indelen op onderliggend lijden zou je dat van chronisch zieken kunnen zeggen.

En ja, punt is natuurlijk wel dat het voor 'ongevaccineerden' het "meest makkelijk" is op te lossen, namelijk door te vaccineren. Maar daarbij ga je voorbij aan het feit dat de groep ongevaccineerden heel groot is en voor de mensen voor wie het écht effect heeft (de ouderen) is het maar de vraag of die zich alsnog gaan vaccineren (zie bericht van @Señor Sjon)

Ergo: je gaat een grote groep, bijvoorbeeld de jeugd, zich verplicht laten vaccineren terwijl als die allemaal gevaccineerd zijn het misschien een beetje helpt (iets minder verspreiding) maar véél minder dan wanneer je (bij wijze van) gewoon zou zeggen: vanaf 65 jaar verplicht vaccineren.

En het probleem is dat over bovenstaand nauwelijks discussie wordt gevoerd. Daar ligt ook mijn bezwaar.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:28:
[...]
Ik zeg dat een lockdown het beste was wat konden doen. Indammen is geen optie in Nederland.
Het is wel een optie. Welke is nu waar?

Dat jij het als 'geen optie' lijkt te zien komt denk ik omdat je met die voorbeelden over de aanpak in je hoofd zit. Indammen is enkel zorgen dat R<1 door BCO en NPIs zoals hoogwaardige mondneusmaskers en na verloop van tijd geholpen door de vaccins.

Het gaat ook niet alleen over Q1 2020, maar ook over het beleid daarna. De timing is waar het dus om draait, want slecht BCO bij lage aantallen resulteert in steeds moeizamer BCO of andere complexiteit die uiteindelijk alleen met een lompe dure en maatschappelijk ongewenste lockdown eindigt.

Ik ben er vrij zeker van dat veel Nederlanders vooral zijn gaan denken dat indammen niet kan omdat de overheid ze dat bewust (zie Nieuwsuur) blijft voorhouden.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

TrailBlazer schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:30:
[...]

Het strookt anders niet met de observatie van @LZ86 dat het merendeel op de ic uberhaupt niet is gevaccineerd
Ook onder ouderen zullen er ongetwijfeld weigerende bubbels zijn. En die zullen zeer waarschijnlijk onevenredig hard geraakt worden en zo in de statistieken terechtkomen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan met een hoop afkortingen smijten, maar als je wil indammen moet je de het vliegverkeer platgooien. Minimaal. En misschien moet je ook het internationale vrachtverkeer zowel over spoor als asfalt gaan limiteren. En wellicht de grenzen dicht voor alles wat niet zakelijk is, zoals ze in België geprobeerd hebben (had ook geen effect). Tevens moet je mensen gaan opsluiten want de Nederlander gaat gewoon zijn gang.

Zeker kan het, maar ik denk dat de economische klap veel meer pijn had gedaan dan de huidige oversterfte. En de gemiddelde Europeaan voelt zich zo vrij dat ze zich alleen met een pistool op het hoofd laten opsluiten.

De overheid zal het nooit uitspreken, maar de oversterfte direct gerelateerd aan Corona is voor hun op dit moment acceptabel. Ik neig daarin deels mee te gaan. Wel vind ik de uitgestelde zorg echt een probleem, de oversterfte daardoor vind ik niet acceptabel. Maar dat ligt meer aan de kleine zorgcapaciteit.

Ken jij een Europees land waar indammen gelukt is? Ik denk dat het gewoonweg niet lukt in Europa.

[ Voor 77% gewijzigd door FreakNL op 01-11-2021 14:50 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 21:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:36:
[...]

Het is maar hoe je groepen wíl maken. Als je zou indelen op leeftijd zou je dat ook van ouderen kunnen zeggen. Als je zou indelen op BMI zou je dat van dikke mensen kunnen zeggen. Als je zou indelen op onderliggend lijden zou je dat van chronisch zieken kunnen zeggen.
Niet mee eens. De benefit/risk ratio is voor iedereen positief én onderliggend lijden is echt niet altijd op voorhand bekend, combineer dat met de fors (65%) mindere verspreiding en er is, volgens mij, geen rationele reden meer om je niet te vaccineren. Ook als gezonde jongere draag je bij een minder snelle verspreiding en dus minder doorbraakinfecties tegelijk. Uiteindelijk is het wat ook @Number10 vaak zegt, het draait om een lage R en daarin helpt echt elke prik.
En ja, punt is natuurlijk wel dat het voor 'ongevaccineerden' het "meest makkelijk" is op te lossen, namelijk door te vaccineren. Maar daarbij ga je voorbij aan het feit dat de groep ongevaccineerden heel groot is en voor de mensen voor wie het écht effect heeft (de ouderen) is het maar de vraag of die zich alsnog gaan vaccineren (zie bericht van @Señor Sjon)
15% ofzo is toch geen grote groep ;).
Ergo: je gaat een grote groep, bijvoorbeeld de jeugd, zich verplicht laten vaccineren terwijl als die allemaal gevaccineerd zijn het misschien een beetje helpt (iets minder verspreiding) maar véél minder dan wanneer je (bij wijze van) gewoon zou zeggen: vanaf 65 jaar verplicht vaccineren.

En het probleem is dat over bovenstaand nauwelijks discussie wordt gevoerd. Daar ligt ook mijn bezwaar.
Zie hierboven.

Verwijderd

TIGER1125 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:23:
[...]

Ik begrijp soms wel, collega van m'n vrouw is van de week positief getest en op kantoor geweest. Zitten nu diverse collega's die op dat moment op kantoor moest werken in preventieve quarantaine of iets dergelijks.

Het is me niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies werkt, met die quarantaines maar in ieder geval is het in opdracht van de GGD in dit geval en is er nu ook contact met collega's die daarvoor nog contact met de collega gehad hebben.

Gevalletje N=een paar: Maar ik weet ook weer uit ervaring te vertellen dat het een beetje willekeur is, want een collega van mij zat in quarantaine na een positieve test, terwijl ik 2 dagen contact heb gehad met die betreffende collega, in de 5 dagen, voor zijn positieve test.

Ditzelfde verhaal hoorde ik dan ook weer van andere collega's uit die groep.
Vreemd.. lopen er zoveel ongevaccineerde rond dan? Als je gevaccineerd bent hoef je niet meer in quarantine.

Hoorde zojuist via een collega dat ik vorige week dinsdag ook in een meeting heb gezeten met iemand die later die avond positief is getest. tja.. mailtje met verzoek het mij te melden was ergens blijven hangen :/

• DennusB
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:42:

15% ofzo is toch geen grote groep ;).
Vrij veel mensen op een bevolking van 17,44 miljoen hoor.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:43:
[...]

Vreemd.. lopen er zoveel ongevaccineerde rond dan? Als je gevaccineerd bent hoef je niet meer in quarantine.

Hoorde zojuist via een collega dat ik vorige week dinsdag ook in een meeting heb gezeten met iemand die later die avond positief is getest. tja.. mailtje met verzoek het mij te melden was ergens blijven hangen :/
Hoe de fuck kan je overdag in een meeting zitten en ‘s avonds positief getest zijn? Even voor het werk langs de teststraat lekker naar kantoor ofzo?

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:47:
[...]

Hoe de fuck kan je overdag in een meeting zitten en ‘s avonds positief getest zijn? Even voor het werk langs de teststraat lekker naar kantoor ofzo?
weet ik veel.. neem aan dat het om een zelftest ging (en de volgende dag bevestigd). Ze had in ieder geval tijdens de meeting geen symptomen zover ik kon zien.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
TrailBlazer schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:47:
[...]

Klachten kunnen later opzetten? De uitslag van een test heb je vrij snel.

• Fuujii
Coronapas wordt uitgebreid en mondkapjesplicht komt terug
Het coronatoegangsbewijs wordt uitgebreid naar meer sectoren en de mondkapjesplicht keert terug. Dat kondigt het demissionaire kabinet volgens ingewijden morgen aan vanwege de oplopende besmettingscijfers.

Vanaf vrijdag is de coronapas verplicht in onder meer sportscholen en zwembaden en op zogenoemde doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en musea.

Het kabinet wil verder onderzoeken of de coronapas op korte termijn kan worden ingevoerd in het hoger onderwijs en het mbo. Dat kan niet direct omdat daar een wetswijziging voor nodig is, waar de Tweede Kamer nog mee moet instemmen.

Verder komt de mondkapjesplicht terug in de publieke binnenruimte en bij contactberoepen. Dat betekent dat er weer mondkapjes moeten worden gedragen bij bijvoorbeeld de kapper en op het gemeentehuis. Er wordt nog gesproken over de vraag of mondkapjes ook weer verplicht worden in winkels.
Daar is de 'lek' dan. Straks misschien weer lekker winkelen met een mondkapje op.

[ Voor 35% gewijzigd door Fuujii op 01-11-2021 14:52 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Prima toch?

Die pas heb ik toch bij me en de mondmaskerplicht is er veel te snel afgegaan. Een relatief non-intrusive maatregel die veel te snel overboord ging.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 01-11-2021 14:53 ]

• DennusB
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:51:

Daar is de 'lek' dan. Straks misschien weer lekker winkelen met een mondkapje op.
Ik vind vooral "Het demissionaire kabinet wil voortaan dat mensen de helft van de tijd thuiswerken." interessant. Hoe willen ze dat gaan controleren/handhaven?

• Fuujii
FreakNL schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:53:
Prima toch?

Die pas heb ik toch bij me en de mondmaskerplicht is er veel te snel afgegaan. Een relatief non-intrusive maatregel die veel te snel overboord ging.
Persoonlijk heb ik er een hekel aan, maar mijn mening doet er niet toe. Het is denk ik een logisch en wijs besluit.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:47
DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:53:
[...]

Ik vind vooral "Het demissionaire kabinet wil voortaan dat mensen de helft van de tijd thuiswerken." interessant. Hoe willen ze dat gaan controleren/handhaven?
Nou vooral de mondkapjes gaan weer interessant worden. Gaan ze babyboomers nu duidelijk maken dat het over de neus hoort?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als dat het is.. denk ik niet dat ze in de ziekenhuizen staan te juichen. Ik betwijfel sterk of dit de R naar < 1 gaat brengen.
Misschien is handhaving een goed idee?

Dat betekent, stam + t .

• Number10
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:41:
Je kan met een hoop afkortingen smijten, maar als je wil indammen moet je de grenzen dichtgooien, inc Schiphol. Minimaal. (…)
Nee, dat 'moet' niet. Het hangt ervan af hoe je het inricht en waar je uitkomt. Laat eerst eens los wat er in je hoofd allemaal zou moeten gebeuren, want het gaat eerst om de vraag wat je zou willen. Daaruit volgt dan wat je moet doen en dan merk je wel of het echt zo is. Dat is ook exact wat Denemarken en Noorwegen hebben gedaan (en ja andere demografie etc. ik weet het). En dat viel mee t.o.v. de eerdere ideeën die ze hadden.
(…) Zeker kan het, maar ik denk dat de economische klap veel meer pijn had gedaan dan de huidige oversterfte. (…)
De economische klap is nu dus tientallen miljarden euro's en oversterfte. Meer dan 30.000 mensen.
(…) De overheid zal het nooit uitspreken, maar de oversterfte is voor hun op dit moment acceptabel.
Overledenen accepteren omdat je niet hebt geprobeerd in te dammen als land omdat je 'dacht' dat het niet kon lijkt mij geen juiste aanpak. Die sterfte is namelijk onherstelbaar.

Los daarvan kun je nog de discussie voeren of een overheid zoveel oversterfte mag accepteren vanuit fundamentele grondrechten zoals het recht op een veilige omgeving, als ze niet een groep A ziekte onder de Wet publiek gezondheidszorg bestrijdt, maar juist laat rondgaan zolang de zorg het aankan.

Los daarvan kun je nog een ethische discussie voeren of het acceptabel is dat er 30.000 mensen sterven omdat het anders misschien - ik parafraseer - veel geld en moeite kost. Hoeveel doden ander beleid had betekent is lastig te zeggen uiteraard, maar waarschijnlijk veel minder.

Heb je het KPMG ook gelezen? Of de Nieuwsuur uitzendingen bekeken? Daar wordt het echt glashelder in uitgelegd en waarom Nederland een afwijkend beleid voert t.o.v. van diverse andere landen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Hadden ze maar goede handhaving op. En dan niet half. Gewoon als je het kan werk je thuis.

Scheelt een bak besmettingen, een hoop fileleed en is fors beter voor het milieu.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Mondkapjes gaan ook vooral een positief effect hebben op het remmen van de griep. _/-\o_

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:14
[...]

Ik denk dat redelijk wat bedrijven daar toch uit zichzelf wel gehoor aan geven, indien het binnen de werkzaamheden mogelijk is; een bakker kan b.v. slecht thuis gaan werken, iemand met een kantoorbaan zeker wel. En qua handhaving: ik denk dat als er melding gemaakt wordt, er meteen wordt gekeken naar gegeven Corona steun. Geld gekregen maar negeer je keihard het thuiswerkadvies? Betaal dat geld dan maar terug.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat kunnen ze niet afdwingen. Ze kunnen alleen oproepen. Maar prima advies wat meer mensen zouden moeten opvolgen. Scheelt ook files en beter voor het milieu.. Gewoon 5 keer naar kantoor per 2 weken is voor de meeste kantoorfuncties voldoende, me dunkt. Smokkel er een beetje mee en maak er 6 van, 3 keer per week, dat lijkt me helemaal prima.

Ikzelf heb periodes dat ik gewoon 5 dagen op pad ben (buitendienst), dat is denk ik 75% van de tijd. Maar in rustig periodes kan en mag ik thuiswerken. Toch maar eens een zolderverbouwing overwegen.

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 01-11-2021 15:00 ]

• DennusB
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:55:
[...]

Hadden ze maar goede handhaving op. En dan niet half. Gewoon als je het kan werk je thuis.

Scheelt een bak besmettingen, een hoop fileleed en is fors beter voor het milieu.
Helaas zijn er genoeg werkgevers (als voorbeeld de werkgever van mijn partner) die nog steeds zeggen : "Je moet 100% naar kantoor, want hier hebben we geen Corona" 8)7

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29
DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:56:
[...]

Helaas zijn er genoeg werkgevers (als voorbeeld de werkgever van mijn partner) die nog steeds zeggen : "Je moet 100% naar kantoor, want hier hebben we geen Corona" 8)7
Ik heb hier ook al meermaals gelezen dat 'corona afgeschaft is' bij werkgever x 8)7

• Number10
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:55:
[...]

Kan ook met vergunningen

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 21:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:46:
[...]

Vrij veel mensen op een bevolking van 17,44 miljoen hoor.
Dan blijft het 15% ;). In absolute zin zijn het veel mensen, maar relatief gezien valt t allemaal wel mee, daarom is de impact van die groep (als geheel) op de zorg dus zo frustrerend.
Whis! schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:55:
Mondkapjes gaan ook vooral een positief effect hebben op het remmen van de griep. _/-\o_
Denk je? Ik verwacht dat overal waar je toegangscontroles gaat krijgen je geen mondkapjes op hoeft. Alle signalen wijzen erop dat de QR's ook in werk en op school nodig gaan zijn en dan denk ik dat branches als kappers misschien ook wel zeggen; joh, wij scannen ook wel. Dan heb je het, misschien, nog over de supermarkten?

[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 01-11-2021 15:00 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik snap niet waarom er dan weer tot vrijdag gewacht moet worden...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:55:
Dit. Leuk om regels uit te breiden, maar als er niet op gecontroleerd (of gestraft) wordt heeft het weinig zin.

Heb nu al regelmatig meegemaakt dat ik naar een restaurant of café ging en dat er niet gevraagd werd om een QR-code, bijvoorbeeld. Tja, dan heeft zo'n regel ook geen zin.

Ga eerst maar beter handhaven, anders zijn het allemaal papieren tijgers en wassen neuzen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Moi_in_actie schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:56:
Ik denk dat redelijk wat bedrijven daar toch uit zichzelf wel gehoor aan geven, indien het binnen de werkzaamheden mogelijk is;
Ik denk het ook, maar of genoeg bedrijven er gehoor aan geven zal nog wel moeten blijken.
Waar ik werk volgen ze de coronamaatregelen wel, maar waren ze toch van mening dat bepaalde afdelingen altijd naar kantoor moesten..... (ik niet)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-11 12:43

TommyGun

Stik er maar in!

anandus schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:59:
[...]

Dit. Leuk om regels uit te breiden, maar als er niet op gecontroleerd (of gestraft) wordt heeft het weinig zin.

Heb nu al regelmatig meegemaakt dat ik naar een restaurant of café ging en dat er niet gevraagd werd om een QR-code, bijvoorbeeld. Tja, dan heeft zo'n regel ook geen zin.

Ga eerst maar beter handhaven, anders zijn het allemaal papieren tijgers en wassen neuzen.
Inderdaad, ik heb de QR code nog geen enkele keer hoeven laten zien... en ja, ik kom buiten :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Wolly
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:42:
[...]

Niet mee eens. De benefit/risk ratio is voor iedereen positief én onderliggend lijden is echt niet altijd op voorhand bekend,
Als ik zoek welk onderliggend lijden de mensen op de IC hebben met Covid dan noemt men vaak COPD, kanker, overgewicht, immuunziektes en wellicht nog een paar die ik nu kan oplepelen.

Als ik zoek op onbekend onderliggend lijden dan kom ik op dit artikel
Gevaccineerde covid-patiënten in het ziekenhuis
59 procent was 60+ en had onderliggend lijden
20 procent was 60+ en ogenschijnlijk gezond
13 procent was 60- en had onderliggend lijden
7 procent was 60- en ogenschijnlijk gezond
* De percentages tellen op tot 99 procent door afronding
Dus 27% was ogenschijnlijk gezond, ik interpreteer dat voor het gemak maar even als onbekend tot geen onderliggend lijden. Je hebt dus gelijk, onderliggend lijden is niet altijd op voorhand bekend.

Aan de andere kant weten we ook dat er mensen op de IC met Covid ongevaccineerd zijn juist vanwege hun onderliggend lijden.
In het interview vertelde ze dat vooral op de IC ongevaccineerde personen liggen en dat in het ziekenhuis ook ongevaccineerden liggen, maar dat dat diverse redenen kan hebben. Op de IC zou het vaak om mensen gaan met onderliggende aandoeningen en ernstige ziektes waardoor ze niet gevaccineerd kunnen worden. Het gaat volgens de mevrouw om diverse redenen dat mensen niet gevaccineerd zijn.
Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Het is dus raar dat er nog steeds mensen zijn die menen dat de ongevaccineerde mensen op de IC er niet zouden liggen als ze gevaccineerd zijn, nu we weten dat vaccinatie niet altijd een optie is.

Op de persconferentie in augustus werd gesteld
er zijn ongeveer 400.000 mensen in Nederland die immuun problemen hebben waarbij het vaccineren niet goed werkt

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Handhaving op qr codes moet zoveel beter. Pakkans is misschien laag dan de straf omhoog. Gewoon eerste keer direct dicht volgende keer een week.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dat is niet handhaafbaar, het is echter wel een motivator voor werknemers om een werkgever die ze graag ziet komen te overtuigen om de presentie op de werkplek wat te verminderen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:31
Nice mondkapjes, laat die besmettingen maar stijgen. :Y
Ik neem aan dat de mondkapjes enkel voor vaccin weigeraars gelden?

Wat een waardeloze onzin dingen zijn dat toch, vooral omdat het toch geen medische kapjes zijn in Nederland. :')

[ Voor 16% gewijzigd door FabianGTI op 01-11-2021 15:05 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:56
Dat zal neem ik aan weer een gevalletje "willen mag" zijn.

Ik wil ook wel van alles. Betekent niet altijd dat het ook gaat gebeuren :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

FabianGTI schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:04:
Nice mondkapjes, laat die besmettingen maar stijgen. :Y
Ik neem aan dat de mondkapjes enkel voor vaccin weigeraars gelden?

Wat een waardeloze onzin dingen zijn dat toch, vooral omdat het toch geen medische kapjes zijn in Nederland. :')
Hoog tijd dat ze vaccin weigeraars zelf weigeren, en wel overal.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mooie is dat het voor sommige mensen waarschijnlijk meer is dan ze nu naar kantoor gaan :X

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:59:
Ik snap niet waarom er dan weer tot vrijdag gewacht moet worden...
Anders gaat er weer een groep huilen dat ze geen mondkapje hebben en na de persconferentie naar de kapper wilden (wat dan dus niet meer mag). Enige voorbereidingstijd is nodig, voor iedereen trouwens.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

Fuujii schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:51:
Coronapas wordt uitgebreid en mondkapjesplicht komt terug

[...]

Nou twee maatregelen waarvan het effect nauwelijks vaststaat, maar wel de polarisatie verder gaat brengen. (mondkapje is minder polariserend, maar werking is dubieus). Voorspelling: dit gaat niets uithalen. Maar wel ontzeg je grote groepen mensen toegang tot cultuur en sport, waaronder ikzelf, en mijn gezin.

Dit gaat tot enorme spanningen leiden in de samenleving, bovenop de spanningen die er nu al zijn. Waar is de 1,5m, geen grote groepen en hygienemaatregel? Het lijkt me beter om gewoon weer 1,5m te handhaven ipv achter de QR code gewoon verspreiding door te laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 01-11-2021 15:09 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:08:
[...]

Nou twee maatregelen waarvan het effect nauwelijks vaststaat, maar wel de polarisatie verder gaat brengen. (mondkapje is minder polariserend, maar werking is dubieus). Voorspelling: dit gaat niets uithalen. Maar wel ontzeg je grote groepen mensen toegang tot cultuur en sport, waaronder ikzelf, en mijn gezin.

Dit gaat tot enorme spanningen leiden in de samenleving, bovenop de spanningen die er nu al zijn. Waar is de 1,5m, geen grote groepen en hygienemaatregel? Het lijkt me beter om gewoon weer 1,5m te handhaven ipv achter de QR code gewoon verspreiding door te laten gaan.
Zo te lezen wil je je QR code niet laten zien, eigen schuld dat je dan niet meer kan sporten lijkt me? Lig niet zo dwars.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Lijkt me niet echt dat dit gaat helpen. De grootste problemen lijken me nu niet echt van pretparken of musea te komen. En thuiswerken, tja...

• Cartman!
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:08:Maar wel ontzeg je grote groepen mensen toegang tot cultuur en sport, waaronder ikzelf, en mijn gezin.
Daar kiezen ze zelf voor bedoel je.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

TommyGun schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:10:
[...]

Zo te lezen wil je je QR code niet laten zien, eigen schuld dat je dan niet meer kan sporten lijkt me? Lig niet zo dwars.
KAN 'm niet laten zien, zonder enorm over m'n eigen grenzen heen te gaan m.b.t. geweten. Het einde is echt zoek in dit land, en niet alleen in dit land helaas.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:23
[...]

Laten we nou even eerlijk zijn, het wordt je niet ontzegt, je kiest er zelf voor om het je ontzeggen (danwel door niet te vaccineren, danwel door niet te testen).

Verder lijken me dit prima, niet direct al te ingrijpende maatregelen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:31
[...]

Maar wel ontzeg je grote groepen mensen toegang tot cultuur en sport, waaronder ikzelf, en mijn gezin.
Daar kies je dan toch zelf voor, jammer maar helaas.
Ik zal de sportschool maar weer wat vaker opzoeken.
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:11:
[...]

KAN 'm niet laten zien, zonder enorm over m'n eigen grenzen heen te gaan m.b.t. geweten. Het einde is echt zoek in dit land, en niet alleen in dit land helaas.
Het is een QR, niet je leuter.... :?
Ik snap echt niet waar je daarmee over je eigen grenzen heen zou gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door FabianGTI op 01-11-2021 15:14 ]

• joppe113
  • Laatst online: 18:39
Het zal niet in je op komen denk ik dat wellicht je eigen grenzen niet reëel meer zijn? Het is altijd de schuld van de andere kant?
[...]

KAN 'm niet laten zien, zonder enorm over m'n eigen grenzen heen te gaan m.b.t. geweten. Het einde is echt zoek in dit land, en helaas niet alleen in dit land helaas.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Als dit de maatregelen worden, zwaai kerst met familie maar uit dan.. Zie niet in hoe dit voldoende gaat zijn.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:34
De mondkapjes moeten verplicht weer op in binnenruimtes als gemeentehuizen en bibliotheken en bij contactberoepen, zoals de kapper.
https://www.ad.nl/politie...ekken-verplicht~a3f0d056/

Het heeft veel te lang geduurd voor onze overheid zag waar de problemen waren. Gelukkig zijn ze eindelijk tot inzicht gekomen en worden die verschrikkelijke brandhaarden nu aangepakt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Fuujii
[...]

Ik denk dat meer mensen voor uitbreiding zijn van de coronapas zijn dan de anderhalve meter terug. Je bent in de minderheid ben ik bang.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Fuujii schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat meer mensen voor uitbreiding zijn van de coronapas zijn dan de anderhalve meter terug. Je bent in de minderheid ben ik bang.
Precies, het wordt tijd dat het land niet langer in gijzeling wordt gehouden door mensen die zich niet willen (dus niet, kunnen) laten inenten. De groep die de vrijheden die ze nu hebben te danken hebben aan de mensen die zich wel laten inenten.

Ik kan er totaal niet bij dat een prik van het geloof niet mag, maar in het ziekenhuis opgenomen wel. Waarom eerst het lot in handen geven van god en daarna als dat mis gaat toch gered willen worden door de wetenschap :X

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 01-11-2021 15:17 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Fuujii schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:14:
[...]

In deze echoput van een forum wel ja, in mijn omgeving denken toch de meeste mensen hier anders over.

• DennusB
  • Niet online
[...]

Modbreak:Ik pak deze er even uit (maar dat het prima een andere kunnen zijn): maar lees nou even wat iemand zegt en vraag wat je niet begrijpt. Zeker in dit specifieke geval gaat het helemaal niet over testen of prikken....

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 01-11-2021 15:20 ]

• Fuujii
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:17:
[...]

In deze echoput van een forum wel ja, in mijn omgeving denken toch de meeste mensen hier anders over.
Wie zegt dat jouw omgeving geen echoput is?

Er zijn hier overigens genoeg tegengeluiden.

• Cartman!
  • Niet online
En in mijn omgeving wil iedereen dat ongevaccineerden nergens meer heen mogen, n=1 enzo.. Misschien is dit minder een echoput dan je denkt.
DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:18:
Wat? Je kan toch gewoon laten testen? Wat voor grenzen heb je het over .... |:(
Hij is gevaccineerd maar weigert een QR code te laten zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 01-11-2021 15:19 ]

• ParaDroid2
LordSinclair schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:17:
[...]
Ik kan er totaal niet bij dat een prik van het geloof niet mag, maar in het ziekenhuis opgenomen wel. Waarom eerst het lot in handen geven van god en daarna als dat mis gaat toch gered willen worden door de wetenschap :X
Omdat voorkomen voor eigen God spelen is. Genezen is dat blijkbaar niet. Vraag me niet wat de logica er achter is, maar dat is hoe er wordt gedacht.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik vindt dat ze alle sporten binnen en/of in teamverband onmiddelijk moeten verbieden anders zet het geen zoden aan de dijk. SPorten in een pandemie is zoooo overrated.

Net als heel veel ander dingen trouwens, horeca dicht, samenscholingsverbod, alleen essentiële winkels open , scholen dicht en verplicht thuiswerken.

Al die slappe zooi daar bestrijd je geen pandemie mee

• autje
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:06:
[...]

Anders gaat er weer een groep huilen dat ze geen mondkapje hebben en na de persconferentie naar de kapper wilden (wat dan dus niet meer mag). Enige voorbereidingstijd is nodig, voor iedereen trouwens.
Uitzonderingsgevallen, jammer dan.

• joppe113
  • Laatst online: 18:39
In mijn eigen omgeving vind ik weinig mensen meer die begrip hebben voor ongevaccineerden, maar ik denk daar nog wat genuanceerder over. Maar helemaal lekker in je eigen bubbel blijven hoor.
[...]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cartman! schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:18:
[...]

En in mijn omgeving wil iedereen dat ongevaccineerden nergens meer heen mogen, n=1 enzo.. Misschien is dit minder een echoput dan je denkt.

[...]
Hij is gevaccineerd maar weigert een QR code te laten zien.
Precies deze verharding die je in jouw omgeving, en hier ziet is de kern van de hele problematiek. Ik heb er al veel over geschreven, maar je kunt een samenleving simpelweg niet zo scheiden zonder de gevolgen hiervan onder ogen te komen. Ik ga mezelf niet herhalen, maar we slaan een weg in, samen met enkele andere landen, en hebben een systeem ingezet waar we misschien maar moeilijk vanaf komen.

Bedenk je dat er een moment kan komen dat ook jij aan de andere kant van de coronapas kunt staan.

• ParaDroid2
Indoubt schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:19:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik vindt dat ze alle sporten binnen en/of in teamverband onmiddelijk moeten verbieden anders zet het geen zoden aan de dijk. SPorten in een pandemie is zoooo overrated.

Net als heel veel ander dingen trouwens, horeca dicht, samenscholingsverbod, alleen essentiële winkels open , scholen dicht en verplicht thuiswerken.

Nou ja, als we geen QR-code zouden willen zou dit inderdaad de enige andere oplossing zijn. Als je niet met bewijs dat je een kleiner risico vormt naar de kroeg mag (want zo zie ik het), dan mag niemand meer. Want het zonder controle open stellen, daar zijn we nog lang niet.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:48
DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:18:
[...]

Wat? Je kan toch gewoon laten testen? Wat voor grenzen heb je het over .... |:(
Buiten testen en vaccineren om is er nog een derde mogelijkheid: principieel oneens zijn met de coronapas en daarom weigeren daaraan mee te werken. Dan overschrijdt het gebruiken van de coronapas dus de persoonlijke en principiële grenzen van iemand.

• ParaDroid2
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:21:
[...]

Precies deze verharding die je in jouw omgeving, en hier ziet is de kern van de hele problematiek. Ik heb er al veel over geschreven, maar je kunt een samenleving simpelweg niet zo scheiden zonder de gevolgen hiervan onder ogen te komen. Ik ga mezelf niet herhalen, maar we slaan een weg in, samen met enkele andere landen, en hebben een systeem ingezet waar we misschien maar moeilijk vanaf komen.

Bedenk je dat er een moment kan komen dat ook jij aan de andere kant van de coronapas kunt staan.
Bekend met het hellende vlak argument? Daar is dit een voorbeeld van en direct ook de reden dat het niet echt een goed argument is :)

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
joppe113 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:20:
In mijn eigen omgeving vind ik weinig mensen meer die begrip hebben voor ongevaccineerden, maar ik denk daar nog wat genuanceerder over. Maar helemaal lekker in je eigen bubbel blijven hoor.

[...]
Ik heb ook heel weinig begrip voor ongevaccineerden. Wat mij betreft mogen ze er best voor kiezen om niet te vaccineren maar dan ook niet meer deelnemen aan het sociale verkeer en achteraan in de rij als ze zorg nodig hebben. (Dus ook al liggen ze op de ic, is het bed nodig voor een andere patient dan gaan ze er af, ongeacht de medische gevolgen.)

alles kan off-topic

• DennusB
  • Niet online
[...]

Bedenk jij je anders even dat je een hele bak mensen in gevaar brengt die je niet kent maar wel in dezelfde ruimte zijn door je niet te laten testen en/of vaccineren.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De tegenstelling tussen gevaccineerd en ongevaccineerd is mede gecreëerd door het beleid van de overheid. Als het kabinet "snel, krachtig en dus ook kort" zou ingrijpen, dan waren die 15% ongevaccineerden geen enkel probleem. Het kabinet heeft gefaald, maar blijft op dezelfde wijze acteren.

https://www.bd.nl/binnenl...lf-vastgedraaid~ae5daca0/
‘Wij blijven bij onze visie en ons standpunt: snel, krachtig en dus ook kort ingrijpen, voorkomt schade aan de maatschappij, gezondheidsschade en spaart mensenlevens.’ Maar dat is aan dovemansoren gericht, constateert het expertteam. Morgen gaat het kabinet, wederom veel te laat in de ogen van het Red Team, weer nieuwe coronamaatregelen afkondigen. ‘Wie steeds opnieuw dezelfde fouten maakt, heeft er niet genoeg van geleerd.’

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Wie zegt dicht? Maatregelen zijn nodig; die QR is een slappe hap waarmee je met schijnveiligheid gewoon door kunt gaan met verspreiden, en die verspreiding is nou net het probleem.

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:20:
[...]

Uitzonderingsgevallen, jammer dan.
Zo werkt het gelukkig niet. De ondernemer die de volgende morgen een groot congres organiseert of wat dan ook kan niet anticiperen op maatregelen die niet tijdig officieel bekend worden gemaakt.

Je kan je beter afvragen, waarom moet men weken nadenken en vergaderen als de conclusie is dat we met mondkapjes en een QR bij de bibliotheek er wel zijn?
Zulke maatregelen hadden allang klaar kunnen liggen, geactiveerd moeten worden toen de cijfers uit het model liepen en daaropvolgend konden de nadenksessies beginnen.

"Eerst water, de rest komt later".

• ParaDroid2
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:23:
[...]

Wie zegt dicht? Maatregelen zijn nodig; die QR is een slappe hap waarmee je met schijnveiligheid gewoon door kunt gaan met verspreiden, en die verspreiding is nou net het probleem.
Maar dan is de conclusie dus, de horeca en alle cultuur moeten maar weer helemaal dicht? Ik zie namelijk geen tussenweg.

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
[...]

Nouja, ergens heb je wel een punt. Zodra een booster/3e prik verplicht wordt voor een geldige QR heb je een hele andere verhouding. Voldoende mensen die deze trouw gaat nemen, maar ook een hele grote groep die vinden dat ze na één prik klaar zijn en hun bijdrage hebben geleverd (zie bv. grote wachtrijen voor het Janssen vaccin).

• RodeStabilo
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:17:
Even wat nuance aangezien dat lijkt te ontbreken; alleen in de orthodoxe hoek denken ze er zo over. Het gros is gewoon netjes gevaccineerd. Niet alles over een kam scheren.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

ParaDroid2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:24:
[...]

Maar dan is de conclusie dus, de horeca en alle cultuur moeten maar weer helemaal dicht? Ik zie namelijk geen tussenweg.
Tot 25-9 zaten we voor een groot deel in die tussenweg.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
LZ86 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:57:
[...]

Tja, als het genoeg rond gaat komt het vanzelf via anderen bij de oudjes en kwetsbaren. De ouderen zijn niet de groepen met de meeste contacten tenslotte
Dat is dan toch een compleet onlogische redenering/conclusie, gezien het aandeel ongevaccineerden op de IC? Of mis ik iets?
Dit zou 4 op de 5 ongevaccineerden zijn lees ik overal.
Dan denk ik juist niet aan een grote groep 50/60+ ers... Maar daar kan ik natuurlijk de plank volledig misslaan?

Als ik dan onderstaande cijfers zie... Is de stijging in de groep 0-50 echt "marginaal" vergeleken met de andere helft.
Elke is er 1 teveel, dus het woord "marginaal" is hier wellicht niet op z'n plaats en te kort door de bocht... Maar ik vind het
toch lastig verklaren....

24 september net voor de versoepelingen.
IC bezetting:
Groep 0-50 jaar 5,9 per 1 miljoen op de IC
Groep 50+ jaar 16,4 per 1 miljoen op de IC

24 oktober / vorige week
IC bezetting:
Groep 0-50 jaar 8,6 per 1 miljoen op de IC. (Stijging van 2,7 patiënten op 1 miljoen)
Groep 50+ jaar 50,9 per 1 miljoen op de IC (Stijging van 34.5 patiënten op 1 miljoen)

Hoe dan...
Of hoe moeten we het interpreteren?

In 2021 is blijkbaar, grof afgerond,
50% van NL 50+ en aan de andere kant 50% van NL 50-
Niet exact dus, 54% is 40+ en 46% is 40- volgens CBS.

Ik had ook die leeftijdscohort 0-40 en 40+ kunnen aandragen hierboven in mijn tabel met IC cijfers, maar daar waren we nog minder vrolijk van geworden als vergelijking. Nog meer in het nadeel van de "ouderen" groep zegmaar.

• Fuujii
[...]

Om nog even iets inhoudelijker op je reactie in te gaan: Ik ben totaal geen fan van dit systeem. Het is een enge ontwikkeling. Ik ben er niet blij mee. En de overheid valt veel te verwijten (zie eerdere uitspraken de Jonge).

Maar hoe kut ik het ook vind voor de 15% niet-gevaccineerden: het is wel je eigen keuze op dit moment om je niet te vaccineren. Het is een vorm van dwang - absoluut. Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen, maar het is niet anders want we zitten in een crisis.
Ik heb liever dat 85% van de bevolking relatief normaal kan blijven door leven met dit systeem dan dat alles weer op slot gaat om 'solidair' te zijn met 15% die - vrijwillig - kiest voor geen vaccinatie.

Nee, ik steun dit systeem liever ook niet. Maar het is niet anders op dit moment.

Werkt de coronapas inderdaad niet (genoeg)? Dan zijn er misschien maatregelen voor iedereen nodig. Maar eerst maar eens kijken of dit werkt.

• Cartman!
  • Niet online
en hebben een systeem ingezet waar we misschien maar moeilijk vanaf komen.
We hadden dat systeem niet nodig gehad als we een graad hadden van misschien (ja, gok) 95% waarin vooral medische risico gevallen geen prik hadden kunnen nemen. Zonder QR systeem is die splitsing al gemaakt wat mij betreft. Wat me vooral dwars zit is dat er bij veel weigeraars van de prik zoveel desinformatie is omdat ze een random post op Facebook zetten boven informatie vanuit overheid en RIVM. Zulke lui ga je niet bereiken door feiten te herhalen maar ze aan te pakken op hun vrijheden, het is niet anders helaas.

Daarmee wil ik ook zeggen dat ik niet blij ben met QR codes maar het is eenmaal de realiteit. Het is dit of niks en dan kies ik liever dit.
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:
In die tussenweg kon ik niet naar een festival, nu wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 01-11-2021 15:27 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:07

NMH

Moderator General Chat
Apache4u schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:55:
Als dat het is.. denk ik niet dat ze in de ziekenhuizen staan te juichen. Ik betwijfel sterk of dit de R naar < 1 gaat brengen.
Nou, dat was mijn gedachte ook. Hebben ze daar nou al die tijd op zitten broeden? Als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat er grote onenigheid in het kabinet is over of er maatregelen moeten komen (en welke) en is dit er als slap compromis uitgerold. Had in ieder geval de 1.5 meter maatregel er weer bijgedaan, dan had het nog kans gehad.

Ben bang dat dit too little, too late is. Het afschalen van de zorg is al weer begonnen en als dit zo door gaat is de enige keus straks nog de noodrem of code zwart. Nog meer gezondheidsschade en afgebrande mensen die de zorg de rug toe keren, de broek zakt je er echt van af. :X
TrailBlazer schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:02:
Handhaving op qr codes moet zoveel beter. Pakkans is misschien laag dan de straf omhoog. Gewoon eerste keer direct dicht volgende keer een week.
De pakkans moet ook makkelijk omhoog kunnen. Als echt een derde van de restaurants en cafes de controle niet of niet goed doet, dan moet het prijsschieten zijn voor de handhaving. Maar dan lees je ondertussen ook berichten dat er amper sancties uitgedeeld worden, dus de handhaving zal waarschijnlijk ook een wassen neus zijn.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

GeeEs schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:
[...]

Als ik dan onderstaande cijfers zie... Is de stijging in de groep 0-50 echt "marginaal" vergeleken met de andere helft.
Elke is er 1 teveel, dus het woord "marginaal" is hier wellicht niet op z'n plaats en te kort door de bocht... Maar ik vind het
toch lastig verklaren....

24 september net voor de versoepelingen.
IC bezetting:
Groep 0-50 jaar 5,9 per 1 miljoen op de IC
Groep 50+ jaar 16,4 per 1 miljoen op de IC

24 oktober / vorige week
IC bezetting:
Groep 0-50 jaar 8,6 per 1 miljoen op de IC. (Stijging van 2,7 patiënten op 1 miljoen)
Groep 50+ jaar 50,9 per 1 miljoen op de IC (Stijging van 34.5 patiënten op 1 miljoen)

Hoe dan...
Of hoe moeten we het interpreteren?
In de groep 0-50 zitten veel meer mensen wiens besmetting nooit opgemerkt is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• autje
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:24:
[...]

Zo werkt het gelukkig niet. De ondernemer die de volgende morgen een groot congres organiseert of wat dan ook kan niet anticiperen op maatregelen die niet tijdig officieel bekend worden gemaakt.

Je kan je beter afvragen, waarom moet men weken nadenken en vergaderen als de conclusie is dat we met mondkapjes en een QR bij de bibliotheek er wel zijn?
Zulke maatregelen hadden allang klaar kunnen liggen, geactiveerd moeten worden toen de cijfers uit het model liepen en daaropvolgend konden de nadenksessies beginnen.

"Eerst water, de rest komt later".
Dat is heel erg naar voor die ondernemer, maar nogmaals: een uitzonderingsgeval. Zijn belang < algemeen belang.

Wel met je eens dat het raar is dat überhaupt het besluitvormingsproces zo lang moet duren.

• Ankona
Joris748 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:23:
De tegenstelling tussen gevaccineerd en ongevaccineerd is mede gecreëerd door het beleid van de overheid. Als het kabinet "snel, krachtig en dus ook kort" zou ingrijpen, dan waren die 15% ongevaccineerden geen enkel probleem. Het kabinet heeft gefaald, maar blijft op dezelfde wijze acteren.

https://www.bd.nl/binnenl...lf-vastgedraaid~ae5daca0/

[...]
Onzin, het is altijd leuk de regering alles te verwijten maar onze regering doet het helemaal zo slecht niet maar heeft ook zo weinig te zeggen over het beleid in andere landen. Heb je de boel onder controle, gaan mensen op wintersport en komen er een paar Duitsers hier winkelen.

Alles draait vanaf het begin om de druk op de zorg. Die is onder controle mits iedereen netjes meedoet. Die 15% kan nu door eigenwijs te doen het hele land weer verlammen. Dat kun je de regering niet kwalijk nemen.

alles kan off-topic

• ParaDroid2
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:
[...]

Mwah, ik vond het tot 25-9 toch een stuk ingrijpender dan nu qua maatregelen. Dan verkies ik toch echt de huidige situatie, die voor het overgrote deel een stuk minder ingrijpend is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dit is sarcastisch toch..?

Vaak bu'j te bang!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NMH schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:26:
[...]

Nou, dat was mijn gedachte ook. Hebben ze daar nou al die tijd op zitten broeden? Als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat er grote onenigheid in het kabinet is over of er maatregelen moeten komen (en welke) en is dit er als slap compromis uitgerold. Had in ieder geval de 1.5 meter maatregel er weer bijgedaan, dan had het nog kans gehad.

Ben bang dat dit too little, too late is. Het afschalen van de zorg is al weer begonnen en als dit zo door gaat is de enige keus straks nog de noodrem of code zwart. Nog meer gezondheidsschade en afgebrande mensen die de zorg de rug toe keren, de broek zakt je er echt van af. :X

[...]

De pakkans moet ook makkelijk omhoog kunnen. Als echt een derde van de restaurants en cafes de controle niet of niet goed doet, dan moet het prijsschieten zijn voor de handhaving. Maar dan lees je ondertussen ook berichten dat er amper sancties uitgedeeld worden, dus de handhaving zal waarschijnlijk ook een wassen neus zijn.
Ze hebben er een tijd op zitten borduren, en een poging gedaan meer partijen dan alleen het kabinet mee te krijgen. Dan kun je niet anders dan 'laffe' maatregelen nemen. Immers, er is altijd wel iemand ergens tegen.

Ik betwijfel ook ten zeerste of dit het gaat doen. Eerlijk gezegd verwacht ik over twee weken weer een nieuwe persco. En laat ze dan inderdaad de hele bende maar weer een paar weken dicht gooien. Lijkt het enige te zijn dat zoden aan de dijk zet.

• DennusB
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:28:
[...]

Ze hebben er een tijd op zitten borduren, en een poging gedaan meer partijen dan alleen het kabinet mee te krijgen. Dan kun je niet anders dan 'laffe' maatregelen nemen. Immers, er is altijd wel iemand ergens tegen.

Ik betwijfel ook ten zeerste of dit het gaat doen. Eerlijk gezegd verwacht ik over twee weken weer een nieuwe persco. En laat ze dan inderdaad de hele bende maar weer een paar weken dicht gooien. Lijkt het enige te zijn dat zoden aan de dijk zet.
Maar dat moet dan dus eigenlijk door de ongevaccineerden? Ik vind het echt idioot om daar een heel land voor op slot te gooien.

• Ankona
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:23:
[...]

Maatregelen zijn eigenlijk amper nodig. Enkel ongevaccineerden een lagere prioriteit geven bij de zorg.

(neven effect is dat alle principes dan opzij gezet worden en die mensen in de rij staan om heel snel de prik toch te halen)

alles kan off-topic

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Fuujii schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:
[...]

Om nog even iets inhoudelijker op je reactie in te gaan: Ik ben totaal geen fan van dit systeem. Het is een enge ontwikkeling. Ik ben er niet blij mee. En de overheid valt veel te verwijten (zie eerdere uitspraken de Jonge).

Maar hoe kut ik het ook vind voor de 15% niet-gevaccineerden: het is wel je eigen keuze op dit moment om je niet te vaccineren. Het is een vorm van dwang - absoluut. Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen, maar het is niet anders want we zitten in een crisis.
Ik heb liever dat 85% van de bevolking relatief normaal kan blijven door leven met dit systeem dan dat alles weer op slot gaat om 'solidair' te zijn met 15% die - vrijwillig - kiest voor geen vaccinatie.

Nee, ik steun dit systeem liever ook niet. Maar het is niet anders op dit moment.

Werkt de coronapas inderdaad niet (genoeg)? Dan zijn er misschien maatregelen voor iedereen nodig. Maar eerst maar eens kijken of dit werkt.
Eerst maar eens kijken of het werkt, totdat je maatregelen neemt die echt werken. Ik verwijs naar het red team, de kpmg brief en nieuwsuur: het is altijd net te laat geweest (of net op tijd afhankelijk van of je in de zorg werkt), en ze leren gewoon niet. Steeds blijven dezelfde fouten gemaakt worden, en nu weer. Nu is er én polarisatie, én maatregelen die niet werken. Mijn glazen bol: over enige tijd komen er maatregelen die voor iedereen gelden, maar dan zo heftig dat ze ook echt belemmerend zijn. Vervolgens komt KPMG met brief deel 2 waarin ze aangeven dat keer op keer hetzelfde misgaat.

De versoepelingen van 25-9 zijn de oorzaak van deze problematiek, de pas slechts een manier om verdeeldheid te zaaien zodat de werkelijke oorzaken, die onder andere @Number10 keer op keer hier schrijft buiten schot blijven.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:48
[...]

Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens dat we als maatschappij altijd scherp moeten zijn bij dit soort ontwikkelingen, waarbij mensen om welke reden dan ook op bepaalde locaties de toegang wordt ontzegd. Wanneer de grens om echt waakzaam te zijn is bereikt, is voor iedereen persoonlijk. Voor jou is die klaarblijkelijk al overschreden. Ik ben er vooralsnog niet bang voor dat we niet meer afkomen van dit systeem en voor mij is die grens dus nog niet overschreden. De gemaakte keuzes komen echter wel steeds dichterbij keuzes die ik niet wenselijk (ook niet voor de korte termijn) vindt.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 12:37
bazzemans schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:33:
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Collega positief getest op Corona en ik ben in de dagen voor zijn positieve test in contact geweest. Collega is gevaccineerd en had een licht (minimaal) kuchje toen wij elkaar ontmoetten. Desalniettemin verbaasde het mij wel. Aangezien ik zelf in de dagen na ons contact ook ziek werd, heb ik mij (nadat ik het hoorde) op eigen initiatief getest. Negatief.

Weet jij van jouw bron of de positief geteste collega gevaccineerd is en wat geldt voor de andere collega's? Misschien is dat een factor in de BCO?
Dat mag je vragen, maar hoef ik natuurlijk niet te beantwoorden... :+

Nu zonder gekkigheid, voor zover ik weet was het merendeel van de collega's en aanverwanten gevaccineerd. Mogelijk heeft dat dan inderdaad een rol gespeelt. De exacte besmettelijkheid in zijn geval was ook enigszins twijfelachtig en de besmetting zou theoretisch mogelijk zelfs tijdens één van die dagen plaatsgevonden kunnen hebben.

Niet registreren hè... :9

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DennusB schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:29:
[...]

Maar dat moet dan dus eigenlijk door de ongevaccineerden? Ik vind het echt idioot om daar een heel land voor op slot te gooien.
Tsjah, zo gaat het vrijwel altijd. Maar zodra je enige ruimte laat voor zelf nadenken gaat het hier constant gierend mis. Handhaven kunnen we niet. Dus dan maar dicht. Ik vind het inmiddels helemaal best...

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cartman! schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:25:

In die tussenweg kon ik niet naar een festival, nu wel.
Naar een festival gaan is op dit moment een deel van het probleem, of je het nu leuk vindt of niet.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
IJzerlijm schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:27:
[...]

In de groep 0-50 zitten veel meer mensen wiens besmetting nooit opgemerkt is.
Dat is volgens mij geen antwoord op de vraag want die mensen die jij nu noemt kwamen sowieso al niet op de IC toch?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vind vooral de aanscherping voor de ongevaccineerden minimaal. Om het draagvlak bij de gevaccineerden en nog een beetje in te houden denknik dat het een noodzaak is.

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:28:
en laat ze dan inderdaad de hele bende maar weer een paar weken dicht gooien. Lijkt het enige te zijn dat zoden aan de dijk zet.
Dat is toch bezopen eigenlijk. Het gros heeft zich netjes laten vaccineren, wat de uitweg zou moeten zijn. Die wortel is ons heel vaak voorgehouden tenslotte en nu moet de boel (mogelijk) weer dicht voor en door een minderheid die dat niet wil (en maar een heel klein gedeelte niet kan) en de ziekenhuizen bezig houdt.

Nee dat had ik een half jaar geleden niet zien aankomen.

Verder zijn deze maatregelen pure schijn natuurlijk. dat gaat echt niets uithalen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
RodeStabilo schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:24:
[...]

Even wat nuance aangezien dat lijkt te ontbreken; alleen in de orthodoxe hoek denken ze er zo over. Het gros is gewoon netjes gevaccineerd. Niet alles over een kam scheren.
Daar heb je gelijk in. Grotendeels is wel gevaccineerd. Het gaat mij vooral om de groep die het hierop gooit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Cartman!
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:30:
Naar een festival gaan is op dit moment een deel van het probleem, of je het nu leuk vindt of niet.
Dankzij vaccinaties en een goed testbeleid aan de deur is dit geaccepteerd risico en prima mogelijk. Vorige week ook bij de bioscoop geweest, was allemaal keurig geregeld. Het grootste probleem onder de streep blijft simpelweg dat de vaccinatiegraad niet hoog genoeg is.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
LordSinclair schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:31:
[...]

Daar heb je gelijk in. Grotendeels is wel gevaccineerd. Het gaat mij vooral om de groep die het hierop gooit.
85% van de FvD stemmers is niet gevaccineerd. Ik denk dat het wel duidelijk is waar het probleem ligt.

[ Voor 54% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-11-2021 15:33 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:13

Agent47

I always close my contracts.

Grijp eens wat harder in joh. Ik weet niet of ik hierom moet lachen of huilen. Ga eens strenger controleren. Laat iedereen die kan, thuis werken. Ja, jammer van je koter en dat je het thuis kut vindt, hadden meer mensen maar een prik moeten nemen. Nu komen we weer met adviezen. Niemand neemt adviezen meer serieus.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:31:
[...]

Dat is toch bezopen eigenlijk. Het gros heeft zich netjes laten vaccineren, wat de uitweg zou moeten zijn. Die wortel is ons heel vaak voorgehouden tenslotte en nu moet de boel (mogelijk) weer dicht voor en door een minderheid die dat niet wil (en maar een heel klein gedeelte niet kan) en de ziekenhuizen bezig houdt.

Verder zijn deze maatregelen pure schijn natuurlijk. dat gaat echt niets uithalen.
Ik had ook gehoopt en verwacht dat de groep Facebook wetenschappers wat kleiner zou zijn. Maar tot die tijd zie ik elke maatregel waar ruis mogelijk is niet werken. En dan blijft er m.i. niet heel veel over.
Zeker niet als de groep gevaccineerden en de groep geteste personen door elkaar heen blijven lopen.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Iedereen testen voor toegang met dit aantal besmettingen zet veel meer zoden aan de dijk lijkt me. Het is blijkbaar niet in te trekken, dan maar iedereen testen. Het systeem is lek, en het kabinet weet dat maar heeft het risico geaccepteerd met alle gevolgen van dien.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
RodeStabilo schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:31:
[...]

Dit is sarcasme toch?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• autje
Nog even een verdere uitbreiding:
Het demissionaire kabinet wil de coronapas eigenlijk ook verplichten in het hoger onderwijs. Maar deze stap kan pas worden genomen als de Tweede Kamer ermee heeft ingestemd.
Pagina: 1 ... 74 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.