Nou, het zou zo maar nog een jaar of langer kunnen duren. De schatting was toch dat er nog iets van 4000 IC-opnames te verwachten waren? Met een gemiddelde ligduur van 17 dagen zijn dat nog 68000 IC-dagen. Met een IC-capaciteit van 200 (als je de reguliere zorg wil laten doorgaan) hebben we dus nog 340 dagen nodig om dat "weg te werken". En we hebben nog altijd iets van maatregelen nodig om de IC-belasting beperkt te houden, dat blijkt wel uit de stijging van de afgelopen weken.Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:07:
[...]
We komen steeds meer richting het eind van de pandemie [...]
Daarbij ga je er ook nog eens vanuit dat die 200 plekken continu vol benut worden, dus nooit eens een zomerseizoen met ‘maar’ 80 man op de ic.Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:26:
[...]
Nou, het zou zo maar nog een jaar of langer kunnen duren. De schatting was toch dat er nog iets van 4000 IC-opnames te verwachten waren? Met een gemiddelde ligduur van 17 dagen zijn dat nog 68000 IC-dagen. Met een IC-capaciteit van 200 (als je de reguliere zorg wil laten doorgaan) hebben we dus nog 340 dagen nodig om dat "weg te werken". En we hebben nog altijd iets van maatregelen nodig om de IC-belasting beperkt te houden, dat blijkt wel uit de stijging van de afgelopen weken.
De doorlooptijd zal dus behoorlijk verschillen van die 340 dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 30-10-2021 22:38 ]
Was het maar Ebola (even gechargeerd), dan gaan mensen sneller dood en is de kans om het te verspreiden veel kleiner.Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:07:
[...]
[...]
Kinderen zijn gewoon kinderen. Ze moeten gewoon lekker kind kunnen blijven, zonder zichzelf of vriendjes potentieel te gaan bekijken als rondlopend virus. Wat denk je dat dat mentaal doet met die kleintjes?
Voor die van ons hebben we besloten dat we ze hier zoveel mogelijk buitenhouden. Ook niet telkens benoemen als je weer eens ergens je QR moet laten zien. Gewoon zoveel mogelijk normaal doen.
En ja, ik ben het ermee eens dat kinderen verspreiders zijn. Dat roep ik al vanaf het begin. Maar we zitten nu in de fase waar alles en iedereen enorm aan het overdrijven is. Zoals ik eerder zei: als corona een soort ebola was, waarbij je overlevingskansen 50/50 zijn, dan was ik het hier zeker mee eens.
Corona is dat niet. Ouders van basisschoolkinderen zijn grotendeels gevaccineerd (en/of vallen in de leeftijdscategorie waar ze weinig risico op ziekenhuisopname hebben). Dus wat is dan het probleem om kinderen op een natuurlijke manier (besmetting) antistoffen aan te laten maken?
We komen steeds meer richting het eind van de pandemie, maar de teugels worden steeds strakker getrokken (meer en meer regeltjes, dwang en zelfs opmerkingen van de Jonge waarin "ongevaccineerden" als een soort onmensen worden neergezet). Maakt niemand zich hier dan zorgen over?
Nu met covid worden mensen mild tot zwaar ziek of overlijden eraan, maar niet voordat het zich lekker heeft kunnen verspreiden. Daar zit nu het grote probleem, daarom blijft het ook zo lang ronddwalen en actief.
Kinderen erbuiten houden is juist niet handig, daar leren ze niets tot weinig van. Het is de situatie zoals die is.
Nee, daar maak ik mij bijvoorbeeld geen zorgen over, want juist daardoor komen er weer meer beperkingen voor iedereen, en of iedereen zich daar nu aan hield of niet, dat laat ik even in het midden.
En dat over 340 dagen we wellicht met Alpha+ en een afnemende effectiviteit van het vaccin te maken hebben.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:37:
[...]
Daarbij ga je er ook nog eens vanuit dat die 200 plekken continu vol benut worden, dus nooit eens een zomerseizoen met ‘maar’ 80 man op de ic.
De doorlooptijd zal dus behoorlijk verschillen van die 340 dagen.
Ben ik de enige die denkt dat dit nog 2 jaar doorgaat?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik gok op 5 minstens.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:47:
Eerdere pandemieën waren ook niet zomaar weg.
En zeker 10 jaar voor de laatste stuiptrekkingen geweest zijn en echt elk stickertje weg is en de laatste popi politicus die door covid er zit vertrokken is omdat er niks meer is om tegen te knokken.
Dan gaan we een tijd van vrede in waarin we het klimaat aanpakken. Daarop klappen we uiteindelijk in WW3.
Aldus mijn totaal ongefundeerde verzonnen mening waar geen rechten aan ontleent kunnen worden.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
We zitten nu op een punt dat ziekenhuizen bij het vooruitzicht van 300+ IC-opnames al beginnen te zweten. In een land met 17 miljoen mensen is dat echt bizar weinig en daar is bijna niets aan te doen zonder echt grof geschut van tafel te halen (lees: een lockdown). Vooral ook omdat je zit met een groep mensen die kwetsbaar zijn, aantoonbaar risico lopen, maar zich niet kunnen of willen laten vaccineren. Als die groep te groot is en je kunt ze niet effectief bereiken dat gaat op het grove geschut na niks werken. Het probleem is alleen dat die groep niet groot hoeft te zijn om alsnog een probleem te vormen. Daarnaast heb je ook nog de mensen die ondanks een vaccinatie nog een verhoogd risico lopen. IC-opnames ga je dus sowieso niet voorkomen en in een periode dat mensen vaker en sneller ziek worden ga je er een flinke kluif aan krijgen het aantal opnames omlaag te 'dwingen'.Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:07:
We komen steeds meer richting het eind van de pandemie, maar de teugels worden steeds strakker getrokken (meer en meer regeltjes, dwang en zelfs opmerkingen van de Jonge waarin "ongevaccineerden" als een soort onmensen worden neergezet). Maakt niemand zich hier dan zorgen over?
Je kunt niet een heel land opzadelen met maatregelen omdat in het slechtste geval 0,02% van de Nederlanders (4.000 personen) nog risico loopt opgenomen te worden op de IC. Je kunt zelfs niet alle overgebleven ongevaccineerden opzadelen met maatregelen omdat 0,16% van hun clubje mogelijk op de IC kan belanden (ook uitgaande van 4.000 personen).
Maar... je wil ook niet dat de zorg op slot schiet omdat er meer patiënten instromen dan dat er bedden zijn. Dat wil je gewoon voorkomen. Ik denk alleen dat we inmiddels op een punt zitten dat dat bijna niet meer te voorkomen is tenzij je, zoals gezegd, iets van een lockdown invoert. De rest van wat ze kunnen doen is puur voor de bühne en zal waarschijnlijk weinig effectief zijn om voldoende de instroom van patiënten af te remmen. Met andere woorden: het is kut en het blijf kut. En dan moet de griep ook nog zijn intrede doen in Nederland...
De griep is er al een tijdje toch? Veel mensen in mijn omgeving zijn grieperig en snotterig.SomerenV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:51:
[...]
We zitten nu op een punt dat ziekenhuizen bij het vooruitzicht van 300+ IC-opnames al beginnen te zweten. In een land met 17 miljoen mensen is dat echt bizar weinig en daar is bijna niets aan te doen zonder echt grof geschut van tafel te halen (lees: een lockdown). Vooral ook omdat je zit met een groep mensen die kwetsbaar zijn, aantoonbaar risico lopen, maar zich niet kunnen of willen laten vaccineren. Als die groep te groot is en je kunt ze niet effectief bereiken dat gaat op het grove geschut na niks werken. Het probleem is alleen dat die groep niet groot hoeft te zijn om alsnog een probleem te vormen. Daarnaast heb je ook nog de mensen die ondanks een vaccinatie nog een verhoogd risico lopen. IC-opnames ga je dus sowieso niet voorkomen en in een periode dat mensen vaker en sneller ziek worden ga je er een flinke kluif aan krijgen het aantal opnames omlaag te 'dwingen'.
Je kunt niet een heel land opzadelen met maatregelen omdat in het slechtste geval 0,02% van de Nederlanders (4.000 personen) nog risico loopt opgenomen te worden op de IC. Je kunt zelfs niet alle overgebleven ongevaccineerden opzadelen met maatregelen omdat 0,16% van hun clubje mogelijk op de IC kan belanden (ook uitgaande van 4.000 personen).
Maar... je wil ook niet dat de zorg op slot schiet omdat er meer patiënten instromen dan dat er bedden zijn. Dat wil je gewoon voorkomen. Ik denk alleen dat we inmiddels op een punt zitten dat dat bijna niet meer te voorkomen is tenzij je, zoals gezegd, iets van een lockdown invoert. De rest van wat ze kunnen doen is puur voor de bühne en zal waarschijnlijk weinig effectief zijn om voldoende de instroom van patiënten af te remmen. Met andere woorden: het is kut en het blijf kut. En dan moet de griep ook nog zijn intrede doen in Nederland...
Betwijfel het, je ziet nu al dat de bereidheid tot maatregelen zienderogen afneemt.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:47:
Volgend jaar valt het imo in de categorie verkeersdoden, sportongevallen en keukentrapjes. Nog steeds potentieel dodelijk maar voor degene die gevaccineerd is een risico wat bij het leven hoort.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je hebt grieperig en je hebt griep. Grieperig ben ik ook wel eens (en dan een dag of 3 ofzo) maar ik heb ook een keer echt griep gehad. Toen was ik een volle week geveld en aardig aan bed gebonden.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
De griep is er al een tijdje toch? Veel mensen in mijn omgeving zijn grieperig en snotterig.
Ok... En de ziekenhuizen dan?hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:59:
[...]
Betwijfel het, je ziet nu al dat de bereidheid tot maatregelen zienderogen afneemt.
Volgend jaar valt het imo in de categorie verkeersdoden, sportongevallen en keukentrapjes. Nog steeds potentieel dodelijk maar voor degene die gevaccineerd is een risico wat bij het leven hoort.
Ja, sorry, iedereen die een IC-bed nodig heeft moet maar in het park op een bankje gaan liggen want @hoevenpe heef geen zin meer in maatregelen
Ik zie het om me heen gewoon niet meer, de aandacht is weg.
Deze winter wellicht nog maar daarna is corona iets wat 'erbij hoort'. Druk op de zorg wordt in de beeldvorming na een tijdje ook het 'nieuwe normaal'.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, Maar als je meer IC bedden zou hebben dan was het iets waar je inderdaad niet meer om heen zou kunnen.hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:16:
[...]
Deze winter wellicht nog maar daarna is corona iets wat 'erbij hoort'. Druk op de zorg wordt in de beeldvorming na een tijdje ook het 'nieuwe normaal'.
Ligt eraan wat je onder griep verstaat.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
De griep is er al een tijdje toch? Veel mensen in mijn omgeving zijn grieperig en snotterig.
Ja maar die grap heeft twee kanten.hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:16:
[...]
Enerzijds het personeel.
Anderzijds degenen die uiteindelijk op de stoep belanden want vol. En dan is de urgentie er ineens wel. Harde leerschool voor sommigen.
In tegenstelling tot vorig jaar is de groep die dan op de stoep beland heel specifiek. Noem me een cynicus, maar betwijfel of de rest van Nederland daar dan nog veel empathie voor heeft.MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:20:
Anderzijds degenen die uiteindelijk op de stoep belanden want vol. En dan is de urgentie er ineens wel. Harde leerschool voor sommigen.
Zie het gewoon niet, voel nergens om me heen nog de urgentie. Dat zeg ik niet om hier te provoceren, maar voor echt effectieve maatregelen als een lockdown en/of sluitingen zie ik het draagvlak niet meer. De huidige polarisatie heeft grote consequenties, zou niet weten hoe je dat nog kunt veranderen.
Dat zou je zeggen. Was het maar zo simpel.hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:28:
[...]
In tegenstelling tot vorig jaar is de groep die dan op de stoep beland heel specifiek. Noem me een cynicus, maar betwijfel of de rest van Nederland daar dan nog veel empathie voor heeft.
Zie het gewoon niet, voel nergens om me heen nog de urgentie. Dat zeg ik niet om hier te provoceren, maar voor echt effectieve maatregelen als een lockdown en/of sluitingen zie ik het draagvlak niet meer. De huidige polarisatie heeft grote consequenties, zou niet weten hoe je dat nog kunt veranderen.
Maar door die vrij specifieke groep blijven er ook een hoop achter die allerlei andere mankementen hebben. Ongeluk, complicatie bij bevalling, kanker operatie... Helaas, geen plek, er ligt iemand al twee weken je IC bed bezet te houden.
Ik denk dat het sentiment wat @hoevenpe beschrijft dan nog veel meer opgaat. We gaan dan niet plots naar "oh, er blijft een groep achter, dus we nemen de maatregelen toch maar voor lief." Ik denk dat het sentiment dan eerder gaat naar "ik was al niet blij met mensen die zich niet laten vaccineren... en nu al helemaal niet."MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:43:
[...]
Dat zou je zeggen. Was het maar zo simpel.
Maar door die vrij specifieke groep blijven er ook een hoop achter die allerlei andere mankementen hebben. Ongeluk, complicatie bij bevalling, kanker operatie... Helaas, geen plek, er ligt iemand al twee weken je IC bed bezet te houden.
Het is denk ik echt een illusie dat maatregelen op dezelfde wijze zullen worden nageleefd als vorige winter.
Interessant dilemma, is het (ethisch) verantwoord om gevaccineerden te beperken (indirect straffen) om mensen die zich niet willen laten vaccineren (en niet gedwongen kunnen worden) dat recht te laten houden. Verder gechargeerd: mag de vrijheid van de meerderheid ten koste gaan van het recht van een minderheid?Uniciteit schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:28:
[...]
Ik denk dat het sentiment wat @hoevenpe beschrijft dan nog veel meer opgaat. We gaan dan niet plots naar "oh, er blijft een groep achter, dus we nemen de maatregelen toch maar voor lief." Ik denk dat het sentiment dan eerder gaat naar "ik was al niet blij met mensen die zich niet laten vaccineren... en nu al helemaal niet."
Het is denk ik echt een illusie dat maatregelen op dezelfde wijze zullen worden nageleefd als vorige winter.
Toen vorig jaar de minderheid nog bestond uit zwakkeren zonder vaccinatie zouden veel mensen daar ja op antwoorden. Nu de minderheid bestaat uit mensen die bewust niet willen vaccineren de ik dat de publieke opinie is omgeslagen.
Ik denk dat we turbulente maanden tegemoet gaan. Herfststormen binnen en buiten huis, met misschien een periode onder het vriespunt rond de kerst
Ik behoor tot de groep ongevaccineerden. Waarom?
Mijn keuze is gebaseerd op de informatie die algemeen bekend is, maar niet of nauwelijks nog ter sprake komt. De meeste mensen die momenteel op een IC belanden hebben overgewicht en zijn vaak op leeftijd. De kans dat je het overleeft, eenmaal op de IC, is zo goed als nihil. Val je in deze groep, laat je vaccineren.
Ik heb geen overgewicht, geen lichamelijke afwijkingen of kwalen, beweeg genoeg, eet gezond en ben een veertiger. Daarom heb ik de afweging gemaakt om me niet te laten vaccineren. De kans dat ik kom te overlijden door een besmetting is statistisch heel klein. Daarnaast laat ik me netjes testen als ik naar evenementen ga en blijf thuis bij klachten. Ben ik niet bang om corona te krijgen en mogelijk toch op een IC te belanden? Ja. Er zijn altijd die uitzonderingen.
Onlangs werd deze vrees werkelijkheid. Mijn dochter zit op de basisschool en nam het mee naar huis via een klasgenootje. Een week later kreeg ik de eerste symptomen en werd positief getest. Hoofdpijn en een lichte verhoging. En hoewel de symptomen dus relatief mild waren, eerlijk is eerlijk, ik kneep hem wel. Toch was er vertrouwen, simpelweg vanwege het feit dat ik statisch niet in de gevaren zone val. Ik wens deze strijd niemand toe. Toch voelt het voor mij als de enige en juiste keuze. Mijn lichaam kan het gewoon aan. Net zoals de meeste mensen die buiten de gevarenzone vallen.
Had ik wel in de gevarenzone gezeten, of mocht ik er in de toekomst in belanden, dan is het evengoed mogelijk dat ik me laat vaccineren. Die afweging wens ik graag zelf te maken, en niet opgelegd te krijgen door anderen. Hoe goed bedoeld ook.
"De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen."
Vanuit dit perspectief vind ik huidige koers in de samenleving eng. Naar mijn idee hebben veel mensen een vaccinatie gehaald, om van het gezeik af te zijn. Prima, van die groep ik geen last. Er zijn echter ook mensen, in mijn directe omgeving, die zich ver boven de ongevaccineerden verheven voelen. Die mij simpelweg dom vinden, en beweren dat ik niet in de wetenschap geloof en ongevaccineerde dienen te worden uitgesloten van zorg. Ronduit eng.
Als psycholoog van de koude grond, zou ik zeggen dat deze personen onzeker zijn. Angst voor corona. Angst om dood te gaan, of daar over na te denken. En deze doodsangst het liefst wegstoppen. Door zichzelf en de hele wereld te laten vaccineren. Gezonde mensen en kinderen geen keus geven. Je moet, want... [vul hier een of meerdere van de argumenten in].
Mijn keuze is gebaseerd op de informatie die algemeen bekend is, maar niet of nauwelijks nog ter sprake komt. De meeste mensen die momenteel op een IC belanden hebben overgewicht en zijn vaak op leeftijd. De kans dat je het overleeft, eenmaal op de IC, is zo goed als nihil. Val je in deze groep, laat je vaccineren.
Ik heb geen overgewicht, geen lichamelijke afwijkingen of kwalen, beweeg genoeg, eet gezond en ben een veertiger. Daarom heb ik de afweging gemaakt om me niet te laten vaccineren. De kans dat ik kom te overlijden door een besmetting is statistisch heel klein. Daarnaast laat ik me netjes testen als ik naar evenementen ga en blijf thuis bij klachten. Ben ik niet bang om corona te krijgen en mogelijk toch op een IC te belanden? Ja. Er zijn altijd die uitzonderingen.
Onlangs werd deze vrees werkelijkheid. Mijn dochter zit op de basisschool en nam het mee naar huis via een klasgenootje. Een week later kreeg ik de eerste symptomen en werd positief getest. Hoofdpijn en een lichte verhoging. En hoewel de symptomen dus relatief mild waren, eerlijk is eerlijk, ik kneep hem wel. Toch was er vertrouwen, simpelweg vanwege het feit dat ik statisch niet in de gevaren zone val. Ik wens deze strijd niemand toe. Toch voelt het voor mij als de enige en juiste keuze. Mijn lichaam kan het gewoon aan. Net zoals de meeste mensen die buiten de gevarenzone vallen.
Had ik wel in de gevarenzone gezeten, of mocht ik er in de toekomst in belanden, dan is het evengoed mogelijk dat ik me laat vaccineren. Die afweging wens ik graag zelf te maken, en niet opgelegd te krijgen door anderen. Hoe goed bedoeld ook.
Vanuit dit perspectief vind ik huidige koers in de samenleving eng. Naar mijn idee hebben veel mensen een vaccinatie gehaald, om van het gezeik af te zijn. Prima, van die groep ik geen last. Er zijn echter ook mensen, in mijn directe omgeving, die zich ver boven de ongevaccineerden verheven voelen. Die mij simpelweg dom vinden, en beweren dat ik niet in de wetenschap geloof en ongevaccineerde dienen te worden uitgesloten van zorg. Ronduit eng.
Als psycholoog van de koude grond, zou ik zeggen dat deze personen onzeker zijn. Angst voor corona. Angst om dood te gaan, of daar over na te denken. En deze doodsangst het liefst wegstoppen. Door zichzelf en de hele wereld te laten vaccineren. Gezonde mensen en kinderen geen keus geven. Je moet, want... [vul hier een of meerdere van de argumenten in].
Elk elke keer zijn we er 'bijna'. Ja, corona zal steeds minder erg zijn en minder boeien, maar het zal de samenleving wel dermate in zijn greep blijven houden en de headlines blijven opeisen. Zoals al eerder opgemerkt: de effectiviteit van vaccins neemt af en elke keer is er weer een nieuwe variant die roet in het eten gooit. Dus ik zie niet hoe dit de komende 1/2 jaar 'over' (lees: maatregelloos) gaat zijn. Wel minder erg.
Vroeg of laat zal corona gewoon een normale seizoensziekte zijn, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang. Tegen de tijd dat we zo ver zijn zal de samenleving flink gepolariseerd zijn.
Hopelijk heb ik het fout.
Vroeg of laat zal corona gewoon een normale seizoensziekte zijn, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang. Tegen de tijd dat we zo ver zijn zal de samenleving flink gepolariseerd zijn.
Hopelijk heb ik het fout.
Maar wat als door jouw toedoen je (hypotethische) moeder besmet raakte, voordat jij doorhad dat er iets aan de hand was? En die had haar weerstand niet zo op orde als jij? Had je het dan nog de juiste keuze gevonden?Fornoo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:16:
Ik blijf erbij dat je je niet alleen voor jezelf vaccineert. Dat je voor de samenleving als geheel.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Als iemand ondanks vaccinatie nog niet opgewassen is tegen Covid dan wordt die persoon hoe dan ook toch wel een keer ziek. Als hij haar niet ziek maakt, dan is het wel iemand anders die het doet. Misschien een dag later, week later, maand later, of misschien wel een half jaar geleden.Felyrion schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:33:
[...]
Maar wat als door jouw toedoen je (hypotethische) moeder besmet raakte, voordat jij doorhad dat er iets aan de hand was? En die had haar weerstand niet zo op orde als jij? Had je het dan nog de juiste keuze gevonden?
Ik blijf erbij dat je je niet alleen voor jezelf vaccineert. Dat je voor de samenleving als geheel.
Als je kwetsbaar bent, of in een risicogroep zit, of je weet dat bepaalde risicoverhogende factoren op jou van toepassing zijn, dan ben je gewoon niet heel slim bezig als je vertrouwt op wat een ander doet. Wetende dat een gevaccineerde het virus ook nog gewoon kan verspreiden heb je overigens ook niet veel aan dat vertrouwen.
Met de vaccins hadden we de mazzel dat ze een tijdje héél effectief leken in het voorkomen van verspreiding, maar met delta is dat deels van de baan. Er is nog altijd effect want mensen worden gemiddeld genomen nou eenmaal minder ziek, maar het virus kan gewoon rond blijven gaan. Dat hele 'vaccineren doe je niet alleen voor jezelf' was volgens mij ook deels gestoeld op het idee dat we klaar zouden zijn met de pandemie bij een bepaalde vaccinatiegraad (groepsimmuniteit). En die groepsimmuniteit? Die is mogelijk niet eens haalbaar.
Dus ja, je vaccineert voornamelijk voor jezelf omdat je onmogelijk kunt vertrouwen op de groep om jou te beschermen.Alma Tostmann, epidemioloog aan het Radboudumc, noemt het een simpele rekensom. "Je berekent de groepsimmuniteitsdrempel op basis van de besmettelijkheid van een virus, oftewel de R0-waarde. Voor het oorspronkelijke virus is dat 2,5 à 3, en dan heb je een immuniteitsgraad van 70 procent nodig."
Maar die waarde van de deltavariant ligt een stuk hoger: tussen de 5 en 7. "Dat betekent dat je een immuniteitsgraad van tussen de 80 en 85 procent nodig hebt", zegt Tostmann.
En die immuniteitsgraad van 85 procent is nu niet te bereiken, zegt Tostmann. De huidige vaccins beschermen namelijk naar schatting gemiddeld 80 procent tegen symptomen en besmetting met de deltavariant. "Dus zelfs met een vaccinatiegraad van 100 procent, zou de immuniteitsgraad ongeveer 80 procent zijn", zegt de epidemioloog.
[ Voor 26% gewijzigd door SomerenV op 31-10-2021 01:48 ]
Volgens mij onderschat je dan hoe veel besmettingen nog steeds worden voorkomen door vaccinatie. De R zit onder de 1,4 ondanks een veel hogere R0. Als we 50- niet hadden gevaccineerd, op de enkele kwetsbare na, dan was het veel harder gegaan nu en dat had zich vertaald in nog meer opnames in korte tijd.
Ook al is groepsimmuniteit niet haalbaar, een R van 1,2 of van 5 is het verschil tussen lichte maatregelen of een nieuwe lockdown invoeren.
Even los van long-covid en andere complicaties.
Ook al is groepsimmuniteit niet haalbaar, een R van 1,2 of van 5 is het verschil tussen lichte maatregelen of een nieuwe lockdown invoeren.
Even los van long-covid en andere complicaties.
[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 31-10-2021 04:50 ]
Die zijn verkouden. Een griep is veel heftiger.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
Ik, ik, ik..... en daarbij hoe je op Covid reageert is ook genetisch bepaald. Mijn zwager, een gezonde 40ger heeft 10 dagen op de ic gelegen, een collega (50+) en vader van klasgenootje overleden. De kans dat je een ongeluk krijgt met de auto is statisch gezien heel klein, toch draag je een gordel.Fornoo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:16:
Maar de argumenten die je opvoert komen niet voort uit realisme, maar uit een onderbuikgevoel wat ik niet kan duiden. Feit is wel dat je bewust het risico hebt genomen om er niet meer te zijn voor je gezin. Hoe denk je dat mijn nichtjes zich voelden toen hun pa 10 dagen op de IC lag? Vind ik jou dom? Ik begrijp je gewoon niet omdat de argumentie niet klopt, maar voor jouw idee wel. Maar ja, iemand vanuit realisme overtuigen dat bijgeloof of hun religiuze overtuiging niet bestaat is ook heel lastig.
Het effect van vaccinatie in cijfers:
België, 8,5 miljoen inwoners, vaccinatiegraad 75%, gemiddeld aantal besmettingen per dag 6500, 1250 in het ziekenhuis, 275 op IC.
Nederland, 2x zoveel inwoners, vaccinatiegraad 84% -> 72%, gemiddeld aantal besmettingen per dag 6800, 1042 in het ziekenhuis, 218 op IC.
Daar komt nog bij dat het vanaf een niveau van 2000 besmettingen per dag de stijging in België een week later is ingezet. Onze R is dus ook lager.
Bovenstaande is onjuist.
Vaccinatiegraagd in nl is lager dan in Belgie, ca. 72%
https://coronabeeld.nl/
Ik kan dit zo 1 2 3 niet verklaren. Misschien nederland meer normale immuniteit?
België, 8,5 miljoen inwoners, vaccinatiegraad 75%, gemiddeld aantal besmettingen per dag 6500, 1250 in het ziekenhuis, 275 op IC.
Nederland, 2x zoveel inwoners, vaccinatiegraad 84% -> 72%, gemiddeld aantal besmettingen per dag 6800, 1042 in het ziekenhuis, 218 op IC.
Daar komt nog bij dat het vanaf een niveau van 2000 besmettingen per dag de stijging in België een week later is ingezet. Onze R is dus ook lager.
Bovenstaande is onjuist.
Vaccinatiegraagd in nl is lager dan in Belgie, ca. 72%
Ik kan dit zo 1 2 3 niet verklaren. Misschien nederland meer normale immuniteit?
[ Voor 19% gewijzigd door iamcj op 31-10-2021 08:32 ]
Moedeloos word je ervan. 'Ik ben fit en niet oud dus ik ga niet op de ic of dood' Alsof dat het enige is wat je kan overkomen.... een paar weken op een ziekenhuisbed en daarna een paar maanden revalideren omdat je de trap thuis niet meer opkomt kunnen vrij ingrijpend zijn in een mensenleven.... is dit nou onwetendheid, stoerdoenerij of wat anders?iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:54:
[...]
Ik, ik, ik..... en daarbij hoe je op Covid reageert is ook genetisch bepaald. Mijn zwager, een gezonde 40ger heeft 10 dagen op de ic gelegen, een collega (50+) en vader van klasgenootje overleden. De kans dat je een ongeluk krijgt met de auto is statisch gezien heel klein, toch draag je een gordel.
Maar de argumenten die je opvoert komen niet voort uit realisme, maar uit een onderbuikgevoel wat ik niet kan duiden. Feit is wel dat je bewust het risico hebt genomen om er niet meer te zijn voor je gezin. Hoe denk je dat mijn nichtjes zich voelden toen hun pa 10 dagen op de IC lag? Vind ik jou dom? Ik begrijp je gewoon niet omdat de argumentie niet klopt, maar voor jouw idee wel. Maar ja, iemand vanuit realisme overtuigen dat bijgeloof of hun religiuze overtuiging niet bestaat is ook heel lastig.
En dat is dan nog als je alleen naar jezelf kijkt (zijn ze blijkbaar goed in). Dat de vaccinaties ook hun uitwerking hebben op besmettingen, besmettingsduur en verspreiding lijkt al helemaal een ding wat ze niet begrijpen....
[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 31-10-2021 07:32 ]
Als je vanuit risico’s redeneert (dat doe je als je zegt dat de kans statistisch klein is dat je erg ziek wordt), dan moet je toch juist het vaccin nemen? De benefit is groter dan het risico, ook voor mensen die al een klein risico nemen. Ik vind het lastig te snappen dat je op zich een rationele aanpak kiest, maar op een vrij willekeurig moment die gedachtegang dan ook weer stopt.
En ik bedoel dit niet lullig ofzo, ik ben oprecht benieuwd naar hoe deze redenatie dan werkt.
En ik bedoel dit niet lullig ofzo, ik ben oprecht benieuwd naar hoe deze redenatie dan werkt.
Het is inderdaad een risico afweging die je voor jezelf (en ook anderen!) maakt. Echter: “mijn lichaam kan het aan”, is natuurlijk altijd koffiedik kijken. Je hebt helaas geen blueprint van je lijf op je bureau liggen. Je kunt zo wat krijgen, gezond of niet. Ondergetekende weet er alles van helaas.iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:54:
[...]
Ik, ik, ik..... en daarbij hoe je op Covid reageert is ook genetisch bepaald. Mijn zwager, een gezonde 40ger heeft 10 dagen op de ic gelegen, een collega (50+) en vader van klasgenootje overleden. De kans dat je een ongeluk krijgt met de auto is statisch gezien heel klein, toch draag je een gordel.
De meeste mensen die ik ken en besmet zijn geweest: lichte klachten.
Afgelopen week een collega van begin 30 gesproken na bijna 4 weken afwezigheid. Hij had 12 dagen op rij 40+ graden koorts gehad, zijn vrouw 10 dagen. Beiden zijn ze nog aan het herstellen: halve dagen werken en fysiotherapie. Hij was niet gevaccineerd, en is nu als een evangelist iedereen voor de gevaren aan het waarschuwen en het belang van prikken in te laten zien.
[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 31-10-2021 07:39 ]
Op z'n minst iets in de trant van D66 vs FvD, een verschil van inzicht. Iets anders belangrijker vinden. Ik zelf denk een gemiddelde van opvoeding, karakter en levenservaring geeft een bepaalde psyche die op deze situatie op deze wijze reageert. Een groep binnen een heel spectrum van mensen, van iemand die niet mee buiten komt om wat er kan gebeuren tot de wappies die 5G masten in de fik steken.stylezzz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:28:
[...]
Moedeloos word je ervan. 'Ik ben fit en niet oud dus ik ga niet op de ic of dood' Alsof dat het enige is wat je kan overkomen.... een paar weken op een ziekenhuisbed en daarna een paar maanden revalideren omdat je de trap thuis niet meer opkomt kunnen vrij ingrijpend zijn in een mensenleven.... is dit nou onwetendheid, stoerdoenerij of wat anders?
Wat ik mis in dit verhaal is waarom het een probleem is om even twee prikjes in je arm te laten zetten. En gezien de recente besmetting in dit geval zelfs slechts eenmaal.Fornoo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:16:
Dat krijg je als je een onderbuikgevoel probeert te rationaliseren.ZieMaar! schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:34:
Als je vanuit risico’s redeneert (dat doe je als je zegt dat de kans statistisch klein is dat je erg ziek wordt), dan moet je toch juist het vaccin nemen? De benefit is groter dan het risico, ook voor mensen die al een klein risico nemen. Ik vind het lastig te snappen dat je op zich een rationele aanpak kiest, maar op een vrij willekeurig moment die gedachtegang dan ook weer stopt.
Ik denk het niet, maar bij een hoge R zijn meer stappen nodig om die omlaag te krijgen.user109731 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 04:42:
een R van 1,2 of van 5 is het verschil tussen lichte maatregelen of een nieuwe lockdown invoeren
Waar het echt om gaat wat betreft een lockdown is timing. Door te blijven sturen op zorg ben je altijd te laat. Dat werd ook expliciet bevestigd door geïnterviewden in Nieuwsuur.
Het klinkt misschien gek, maar eerder schreef ik al dat 'voorstanders' van sturen op zorg onbedoeld ook 'voorstanders' zijn van lockdowns. Ik vermoed dat die koppeling ook de reden is waarom veel Nederlanders denken dat het steeds draait om lockdowns.
Waar het echt om gaat is timing. Snel ingrijpen bij dreigend R>1 met relatief simpele maatregelen kan relatief eenvoudig tot R<1 leiden. Dan merkt de zorg er een stuk minder van dan nu het geval is.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Een onderbelicht onderwerp is bijvoorbeeld prikangst. 1% heeft echt een fobie en een veelvoud daar van een flinke angst of weerstand.autje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:41:
[...]
Wat ik mis in dit verhaal is waarom het een probleem is om even twee prikjes in je arm te laten zetten. En gezien de recente besmetting in dit geval zelfs slechts eenmaal.
Maarja, wie gaat toegeven dat zijn onbewuste angst voor een naald hem er van weerhoudt om een inenting te halen?
Ondergetekende heeft van oudsher prikangst en zich laten inenten. Ik weet hoe het is, maar ga niet mee met de ‘jamaar ik wordt toch niet erg ziek’ redenatie omdat het niet geldt voor mensen om mij heen. Mijn inentingen haalde ik voor mijn omgeving.
Ik weet niet voor hoeveel mensen dit ook zo’n probleem is dat ze er van alles bij halen om het voor zichzelf uit te leggen en niet te hoeven. Al vermoed ik dat de mensen die ik steeds zie demonstreren en onder de tatoeages zitten geen prikangst zullen hebben
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hoe heb je voor deze inenting je prikangst overwonnen?NiGeLaToR schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Een onderbelicht onderwerp is bijvoorbeeld prikangst. 1% heeft echt een fobie en een veelvoud daar van een flinke angst of weerstand.
Maarja, wie gaat toegeven dat zijn onbewuste angst voor een naald hem er van weerhoudt om een inenting te halen?
Ondergetekende heeft van oudsher prikangst en zich laten inenten. Ik weet hoe het is, maar ga niet mee met de ‘jamaar ik wordt toch niet erg ziek’ redenatie omdat het niet geldt voor mensen om mij heen. Mijn inentingen haalde ik voor mijn omgeving.
Ik weet niet voor hoeveel mensen dit ook zo’n probleem is dat ze er van alles bij halen om het voor zichzelf uit te leggen en niet te hoeven. Al vermoed ik dat de mensen die ik steeds zie demonstreren en onder de tatoeages zitten geen prikangst zullen hebben
Hier nog iemand met prikangstNiGeLaToR schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Een onderbelicht onderwerp is bijvoorbeeld prikangst. 1% heeft echt een fobie en een veelvoud daar van een flinke angst of weerstand.
Nu met de covid prikjes merkte ik wel dat ik er nog geen fan van was. Desondanks doorgezet en achter natuurlijk geen enkele spijt.... overheen gegroeit denk ik.
Waarom denk je dat? Het lijkt mij toch dat dezelfde combinatie van maatregelen in principe tot dezelfde R leidt, ongeacht of je nu snel ingrijpt of langzaam. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat je bij (écht) weinig besmettingen nog gedegen contactonderzoek kan doen. Is dat wat jij in gedachten hebt?Number10 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:45:
[...]
Ik denk het niet, maar bij een hoge R zijn meer stappen nodig om die omlaag te krijgen.
[...]
Waar het echt om gaat is timing. Snel ingrijpen bij dreigend R>1 met relatief simpele maatregelen kan relatief eenvoudig tot R<1 leiden.
Gaan deze percentages over de hele bevolking?iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:09:
België (...) vaccinatiegraad 75%
Nederland (...) vaccinatiegraad 84%
Volgens OWID heeft België een hogere vaccinatiegraad dan Nederland:
https://ourworldindata.or...aks=false&country=BEL~NLD
Maar de heterogeniteit is ook relevant. Als de vaccinatiegraad niet helemaal gelijk verdeeld is over een land (en dat is het uiteraard niet in beide landen) zijn er gebieden of steden met een lage graad in vergelijk met anderen gebieden of steden.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Het begint met de ratio van het wel willen en accepteren dat ik die angst nog steeds heb. Ondertussen geleerd om met angsten om te gaan onder andere door meditatie en dus simpelweg acceptatie. Het vreemde is dat ik er nu superkalm onder was. Enige was dat ik tijdens de 15 min wachten even niet naar de bijwerkingenfolder moest kijken maar kattenfilmpjes ging opzoeken zeg maarautje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:56:
[...]
Hoe heb je voor deze inenting je prikangst overwonnen?
Het is zo irritant om zo’n reflex te voelen terwijl je rationeel wel gewoon wilt. Snap wel dat mensen die strijd gaan voeren intern en dan liever redenen om het niet te doen kiezen.
Mijn dochter heeft het ook - ondanks dat ze het niet van mij af heeft kunnen kijken. Wel kan ik haar nu goed helpen en lukt het haar om er met mij een weg in te vinden. Maar ze heeft gevecht geleverd met artsen en verpleegkundigen alsof haar leven er vanaf hangt terwijl ze vrijwillig mee ging. Tis gewoon bizar als het ‘vecht’-mechanisme geactiveerd wordt.stylezzz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:58:
[...]
Hier nog iemand met prikangsttoen ik klein was en de vaccinaties bij de ggd kreeg heb ik mij letterlijk losgeworsteld aldaar en het op een lopen gezet. Een oplettende achterbuurman die toevallig ook zijn kinderen liet vaccineren heeft me tegengehouden
Nu met de covid prikjes merkte ik wel dat ik er nog geen fan van was. Desondanks doorgezet en achter natuurlijk geen enkele spijt.... overheen gegroeit denk ik.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit is mijn bron:Number10 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:07:
[...]
Gaan deze percentages over de hele bevolking?
Volgens OWID heeft België een hogere vaccinatiegraad dan Nederland:
https://ourworldindata.or...aks=false&country=BEL~NLD
Maar de heterogeniteit is ook relevant. Als de vaccinatiegraad niet helemaal gelijk verdeeld is over een land (en dat is het uiteraard niet in beide landen) zijn er gebieden of steden met een lage graad in vergelijk met anderen gebieden of steden.
https://covid-vaccinatie.be/nl
Glitch in the Matrix. Carry on.
[ Voor 96% gewijzigd door Number10 op 31-10-2021 08:17 ]
Dezelfde maatregelen leiden tot dezelfde R daling. Niet tot dezelfde R als je hoog of laag begint.Tom-Z schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:06:
[...]
Waarom denk je dat? Het lijkt mij toch dat dezelfde combinatie van maatregelen in principe tot dezelfde R leidt, (…)
Dat laatste is het meest belangrijke en ook wat er gebeurt met zoiets als TBC bestrijding. Ja, andere ziekte en behandeling etc. maar ik heb nog niemand horen pleiten om te leren leven met TBC.(…) ongeacht of je nu snel ingrijpt of langzaam. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat je bij (écht) weinig besmettingen nog gedegen contactonderzoek kan doen. Is dat wat jij in gedachten hebt?
Maar een 'lockdown' (waar de oorspronkelijke stelling over ging) is het gevolg van overstroomde zorg. Dat is onafhankelijk van de R als de overheid stuurt op zorg. De timing is dus relevant, daarbij inbegrepen het loslaten van sturen op zorg (wat in essentie sturen op veel besmettingen is).
En Nederland?
In België staat het goed: van de bevolking. Dat is de enige nuttige manier als je de verspreiding wilt stoppen. Maar dat wil de Nederlandse overheid niet.
Maar is een harde lockdown en/of het sluiten van scholen nog proportioneel nu 85% van de mensen gevaccineerd is? Is de economische en maatschappelijke schade in proportie tot het aantal potentiële levens dat je redt?MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:43:
Al het verkeer verbieden scheelt direct 600 doden per jaar, niemand die het serieus overweegt. Dat een helm op de (elektrische) fiets veel leed kan voorkomen is evident, zonder breed draagvlak is er echter geen politicus die zijn/haar vingers eraan wil branden.
De voorbeelden die jij noemt kan je ook ondervangen door een vast aantal bedden voor (acute) niet-Covid zorg vrij te houden, de grotendeels ongevaccineerde groep komt dan eerder in code zwart maar als ik moet kiezen tussen deze groep en de complicatie bij een bevalling dan weet ik het wel.
Zelf heb ik ook een gigantische naalden fobie. En had zoiets van ik wacht wel even af wat de vaccins doen bij andere. Ik ben geen test konijnNiGeLaToR schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Vorige week toch de moed bij elkaar verzameld en naar prikangst middag geweest. Prik laten zetten tranen in m'n ogen en ben bijna van m'n stokkie gegaan. Hulde voor de GGD'ers voor de tijd die ze namen voor en na de prik.
Het lijkt me duidelijk, iets moeten doen is inherent fout, wat het nut ervan ook is. Want als je vandaag gedwongen kan worden iets nuttigs te doen zal je morgen gedwongen worden iets schadelijks te doen.autje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:41:
[...]
Wat ik mis in dit verhaal is waarom het een probleem is om even twee prikjes in je arm te laten zetten. En gezien de recente besmetting in dit geval zelfs slechts eenmaal.
Klassiek libertarisme dat de opmars van dwang van de overheid, die dodelijker is dan welke ziekte dan ook, als een onvermijdelijk iets ziet als die van een ziekte. Je niet laten vaccineren is daarin de lockdown om die te stoppen.
[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 31-10-2021 08:23 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Wie is er wel fan van...stylezzz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:58:
Heb er ook tegenop gezien maar viel me alleszins mee, de prik zelf voelde je niets van het was vooral het inspuiten wat een raar gevoel gaf.
*knip*Felyrion schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:33:
[...]
Maar wat als door jouw toedoen je (hypotethische) moeder besmet raakte, voordat jij doorhad dat er iets aan de hand was? En die had haar weerstand niet zo op orde als jij? Had je het dan nog de juiste keuze gevonden?
Denk eens even heel goed na, verdiep je eerst eens en snap dan waarom jouw post de plank totaal misslaat.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2021 08:40 ]
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Ja, dúh. Toen ik dit las:[b]Number10 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:14:
[...]
Dezelfde maatregelen leiden tot dezelfde R daling. [...]
interpreteerde ik dit als: "met sturen op R<1 heb je minder strenge maatregelen (geen lockdowns) nodig". Maar je zegt in feite: "als je stuurt op R<1 dan zijn de maatregelen sowieso standaard al streng dus dan hoef je minder strenge extra maatregelen te nemen als het mis gaat". Maar dan doe je het voorkomen alsof "relatief simpele maatregelen" een voordeel is van sturen op R<1 terwijl je uiteindelijk op hetzelfde pakket uitkomt.Number10 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:45:
[...]
Het klinkt misschien gek, maar eerder schreef ik al dat 'voorstanders' van sturen op zorg onbedoeld ook 'voorstanders' zijn van lockdowns. Ik vermoed dat die koppeling ook de reden is waarom veel Nederlanders denken dat het steeds draait om lockdowns.
Waar het echt om gaat is timing. Snel ingrijpen bij dreigend R>1 met relatief simpele maatregelen kan relatief eenvoudig tot R<1 leiden.
[...]
Dit is gewoon niet waar. Kom op. Dat is tot in den treure besproken in dit topic.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Mensen die gevaccineerd zijn, zijn nog steeds even besmettelijk [...]
[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 31-10-2021 08:28 ]
Ik denk dat het ook wel meehielp dat ik in de grote flow meeging. In die weken werden er miljoenen prikken gezet en stond je in de rij te wachten tot je aan de beurt was. En als er zoveel mensen zonder blikken of blozen die prik nemen, wie ben ik dan om daar drama te schoppen als grote kerel....hoevenpe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:22:
[...]
Wie is er wel fan van...
Heb er ook tegenop gezien maar viel me alleszins mee, de prik zelf voelde je niets van het was vooral het inspuiten wat een raar gevoel gaf.
Je bent er nu al meermaals op gewezen dat dit onzin is.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Mensen die gevaccineerd zijn, zijn nog steeds even besmettelijk en wanen zich veilig.
Inderdaad. Want die gaan in grotere getale het ziekenhuis in.Maar nee de schuld zijn de ongevaccineerden
Oeffff... 1 linkje met wat info wat ze kunnen gebruiken om hun standpunt te verdedigen en het hele circus kan weer beginnen. Is het geen idee dat we de lancet even vragen om een en ander recht te zetten?MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:28:
[...]
Je bent er nu al meermaals op gewezen dat dit onzin is.
Ik zit fout, heb mijn post aangepast, wat stom zeg. Nederland zit op 72%Number10 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:16:
[...]
En Nederland?
In België staat het goed: van de bevolking. Dat is de enige nuttige manier als je de verspreiding wilt stoppen. Maar dat wil de Nederlandse overheid niet.
Wel benieuwd wat dan wel het verschil maakt met Belgie.
[ Voor 6% gewijzigd door iamcj op 31-10-2021 08:34 ]
Je bent klinkklare onzin aan het verspreiden. Dit is al zo vaak langs gekomen in dit topic.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Mensen die gevaccineerd zijn, zijn nog steeds even besmettelijk en wanen zich veilig.
Mensen die niet gevaccineerd zijn, zijn zich er meer van bewust en nemen minder risico's.
Wil je het veilig hebben moet je beide groepen laten testen, dus ook de gevaccineerden moet jij eens opletten wat er dan met de besmettingsaantallen gebeurd...
Maar nee de schuld zijn de ongevaccineerden
Om even iemand te quoten:
Emgeebee schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
*drukt op play*
- Een gevaccineerde raakt minder snel besmet
- Een gevaccineerde is minder besmettelijk
- Een gevaccineerde is minder lang besmettelijk
*drukt op stop*
Te zwart/wit. Bescherming tegen infectie is niet 100% maar ook niet 0%. Bovendien ben je korter besmettelijk.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:25:
Ook te zwart/wit. Dit is waar voor een deel er van, maar een ander deel gelooft niet dat het virus gevaarlijk is (voor hen) en vaccineert daarom niet. Waarom zou die sub-groep opeens minder risico's nemen dan?Mensen die niet gevaccineerd zijn, zijn zich er meer van bewust en nemen minder risico's.
De testbereidheid ligt hoger onder gevaccineerden dan ongevaccineerden kwam laatst uit een onderzoek.Wil je het veilig hebben moet je beide groepen laten testen, dus ook de gevaccineerden moet jij eens opletten wat er dan met de besmettingsaantallen gebeurd...
Precies. En dat zaagt de poten nogal onder de stelling uit dat ongevaccineerden voorzichter zouden zijn.user109731 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:33:
De testbereidheid ligt hoger onder gevaccineerden dan ongevaccineerden kwam laatst uit een onderzoek.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ja, hoewel ik er geen reet van begrijp eerlijk gezegd. Ik zal zelf zo snel niet meer voor een test gaan en eerder een weekje thuis blijven als ik eerlijk ben.ijdod schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Precies. En dat zaagt de poten nogal onder de stelling uit dat ongevaccineerden voorzichter zouden zijn.
Zo sta ik er ook in. Geeft dus wel aan hoe dat de groep ongevaccineerden steeds principieler en volhardender word in hun standpunten. Wij zijn natuurlijk maar n=2, terwijl we het daar nog over een flinke groep hebben.MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:40:
[...]
Ja, hoewel ik er geen reet van begrijp eerlijk gezegd. Ik zal zelf zo snel niet meer voor een test gaan en eerder een weekje thuis blijven als ik eerlijk ben.
Het probleem met dit bericht is dat het in de reguliere media wel op die manier gebracht werd, was er ook even ingetrapt. Snap wel dat een groot deel van Nederland dit nu denkt.MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:28:
Je bent er nu al meermaals op gewezen dat dit onzin is.
The Lancet is een valide gerespecteerde bron en in een specifieke tijdspanne binnen de besmetting is inderdaad de besmettelijkheid vergelijkbaar. Dat de duur van die tijdspanne en dat de kans dat je daar als gevaccineerde ooit beland vele malen kleiner is doet aan die specifieke constatering niets af. Het is wetenschappelijk correct.
Het zou de taak van onze media zijn om dat onderscheid heel duidelijk te brengen, dat dit onderzoek niets zegt over de totale besmettelijkheid.
Het echte probleem is dat er gewoon niet op basis van feiten te discussiëren is. De onderbuik wordt gerationaliseerd, het egoïsme staat voorop en daardoor blijven we nog wel een tijdje beperkingen houden en zal de (economische) schade (veel) groter zijn dan hoeft.hoevenpe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:52:
[...]
Het probleem met dit bericht is dat het in de reguliere media wel op die manier gebracht werd, was er ook even ingetrapt. Snap wel dat een groot deel van Nederland dit nu denkt.
The Lancet is een valide gerespecteerde bron en in een specifieke tijdspanne binnen de besmetting is inderdaad de besmettelijkheid vergelijkbaar. Dat de duur van die tijdspanne en dat de kans dat je daar als gevaccineerde ooit beland vele malen kleiner is doet aan die specifieke constatering niets af. Het is wetenschappelijk correct.
Het zou de taak van onze media zijn om dat onderscheid heel duidelijk te brengen, dat dit onderzoek niets zegt over de totale besmettelijkheid.
En de media, tja, de NOS wordt gezien als staatsomroep en de grote andere kanalen brengen vooral sensatie (want dat verkoopt). Tijdje terug waren er veel pro-vaccineren artikelen op het AD, nu weer een wat ander geluid.. Polarisatie verkoopt.
Het lastige is dat een grote groep die nuance amper leest, laat staan onthoudt. Voorbeeldje is de vaccinatiestatus in het ziekenhuis in Maastricht. Dat wordt er dan snel uitgepikt, niet de IC verhouding, niet de 100 andere ziekenhuizen. Het ziekenhuis plaatst zelfs een hele nette uitleg (triest dat het nodig is), maar de schade is al gedaan.hoevenpe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:52:
Dit is m.i. gewoon slechte journalistiek. Merk ook dat schrijfvaardigheid van het journaille gewoon slechter wordt.hoevenpe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:52:
[...]
Het probleem met dit bericht is dat het in de reguliere media wel op die manier gebracht werd, was er ook even ingetrapt. Snap wel dat een groot deel van Nederland dit nu denkt.
'een gevaccineerde kan op piek net zo besmettelijk zijn als een ongevaccineeerde' had de strekking al beter Weergegeven. Maar er wordt gewoon een rommeltje van gemaakt. Hoop dat het onkunde is.
Kreeg gisteren op Twitter van zo'n doorgedraaide wap naar m'n hoofd dat het artikel niet te vinden is. Maar 'selluf ondursoek' zijn ze goed in hoor
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2021 09:11 ]
*knip* vragen of opmerkingen over moderatie gaan via DM of mail, nooit in het topic zelf.
[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 31-10-2021 09:21 ]
Het woordje "even" besmettelijk geef ik je gelijk in. Maar feit blijft wel dat ze besmettelijk zijn.Tom-Z schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:27:
[...]
Dit is gewoon niet waar. Kom op. Dat is tot in den treure besproken in dit topic.
Als dat je punt was, had je dat ook moeten zeggen. Nu mix je het met allerlei onwaarheden. Bewust of onbewust, je doet jezelf hier dan geen plezier mee.
[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 31-10-2021 09:51 ]
Daar heb je gelijk in, want inderdaad de frustratie is nu best hoog. In het vervolg zal ik het beter formuleren alvorens ik op de verstuur knop druk.MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:13:
[...]
Als dat je punt was, had je dat ook moeten zeggen. Nu mix je het met allerlei onwaarheden. Bewust of onbewust, je doet jezelf hier dan geen plezier mee.
Dat zou helpenfreestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Daar heb je gelijk in, want inderdaad de frustratie is nu best hoog. In het vervolg zal ik het beter formuleren alvorens ik op de verstuur knop druk.
Terug naar dat punt dan. Ook veelvuldig besproken in dit topic. Idealiter zou iedereen lekker thuis blijven natuurlijk. Dan zijn de ziekenhuizen binnen een paar weken een stuk leger. Maar niet wenselijk ivm economie en sociale effecten.
Next best thing is uiteraard dat iedereen moet testen. Of dit logistiek haalbaar en wenselijk is weet ik niet. Ik ga in ieder geval niet bij een druk testcentrum in de rij staan. Plus; ik kan me best vinden in de gedachte dat dit de stok achter de deur vandaan zou halen voor het vaccineren.
Compromis is dus geworden dat het vaccineren of testen is. Ja daar valt wat op af te dingen. Maar gezien die groep gevaccineerden statistisch gezien minder voor besmettingen zorgt, en bovendien amper in het ziekenhuis terecht komt, vind ik het een logische redenering. Micro VS macro.
Zeker als je bedenkt dat de gevaccineerden die toch in het ziekenhuis terecht komen vaak niet degenen zijn die het hele weekend QR codes zouden moeten tonen.
Iedereen heeft wel een specifieke reden om wel of niet te vaccineren. Ikzelf ben wel gevaccineerd en heb er geen moment spijt van.
De kans om long covid al te ontlopen met 2 prikkies was voor mij al reden genoeg om te gaan.
De kans om long covid al te ontlopen met 2 prikkies was voor mij al reden genoeg om te gaan.
Het hoeft niet eens zoiets 'groots' als long covid te zijn: als ZZP'er een week ziek in bed zijn een hoop gemiste declarabele uren, die economische rekensom is zo gemaakt.Agent47 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:44:
Ik denk dat er ook een boel mensen zijn die willen blijven volharden in hun koppigheid en niet willen laten vaccineren, want dan geven ze hun ongelijk toe.
Daar bovenop: we doen erg rationeel, maar zijn het niet. Dus veel vaker dan wel dan niet weten we niet eens waarom we een bepaalde ratio kiezen om die onderbuik te ondersteunen.Sjurm schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:48:
Ik denk dat er ook een boel mensen zijn die willen blijven volharden in hun koppigheid en niet willen laten vaccineren, want dan geven ze hun ongelijk toe.
Oftewel: die onderbuik, of eigenlijk het limbische systeem, maakt vaker de dienst uit dan onze ratio wil accepteren. Dus wringen mensen zich in onmogelijke bochten om die ratio erbij te zoeken.
Is ook maar een heeeeeeelllll klein nuance verschil hoor, stelt niet zo veel voor.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Het woordje "even" besmettelijk geef ik je gelijk in. Maar feit blijft wel dat ze besmettelijk zijn.
Door hier te stellen dat gevaccineerden even besmettelijk zijn als niet-gevaccineerden, veronderstel ik ook dat je dit in het dagelijks leven zo uitdraagt. En draag je bij aan de verspreiding van absolute onzin.
Ik denk een heel groot verschil is hoe de boel in de omgeving is geland. Hier kennen we niemand die er veel meer last van gehad heeft dan een goede griep. Een 40er op de IC is namelijk al vrij uitzonderlijk, zeker ook nog eens 10 dagen.iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:54:
[...]
Over de hele pandemie:
40-44 en 45-49:
11 + 10 nu
33 + 70 overleden
386 + 669 ontslagen
data van: https://covid-analytics.nl/index.html
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
"Egoïst!", "Bloed aan je handen!", "Koppig". Vergeet ik nog iets? Misschien ook nog "Onderdeel van het probleem!" en een variant op "Desinformatie!" erbij gooien.
Als dit de manier om te overtuigen is van het vóór-kamp dan snap ik wel dat je weinig zieltjes wint. Denk je nu echt dat iemand nog wil luisteren of zich laat overtuigen als je zo op ze begint in te hakken? Mensen sluiten zich meteen af als je zo begint. Nou ja, de leider van het vóór-kamp geeft in deze het goede voorbeeld en overtuigt ook weinig mensen meer nu hij de duimschroeven opnieuw gaat aandraaien.
De hele strategie van 1,8 miljoen zondebokjes lijkt vooral te werken voor de rest en is mogelijk ook daarvoor bedoeld. Een collectieve vijand om gezamenlijk boos op te zijn, wat mede helpt het falen van de overheid weer wat te verdoezelen. De schuldvraag is alvast beantwoord voor als er hierna nog meer aanscherpingen gaan komen. Van die groep ga je niemand meer over de streep trekken, daar is het debat al te veel voor verhard. Voor de rest is het handig dat De Jonge kritiek die voor hem bestemd was bij anderen neer kan leggen.
Als dit de manier om te overtuigen is van het vóór-kamp dan snap ik wel dat je weinig zieltjes wint. Denk je nu echt dat iemand nog wil luisteren of zich laat overtuigen als je zo op ze begint in te hakken? Mensen sluiten zich meteen af als je zo begint. Nou ja, de leider van het vóór-kamp geeft in deze het goede voorbeeld en overtuigt ook weinig mensen meer nu hij de duimschroeven opnieuw gaat aandraaien.
De hele strategie van 1,8 miljoen zondebokjes lijkt vooral te werken voor de rest en is mogelijk ook daarvoor bedoeld. Een collectieve vijand om gezamenlijk boos op te zijn, wat mede helpt het falen van de overheid weer wat te verdoezelen. De schuldvraag is alvast beantwoord voor als er hierna nog meer aanscherpingen gaan komen. Van die groep ga je niemand meer over de streep trekken, daar is het debat al te veel voor verhard. Voor de rest is het handig dat De Jonge kritiek die voor hem bestemd was bij anderen neer kan leggen.
Het is geworden zoals die hele zwarte Pieten discussie: Voor- en tegenstanders luisteren niet meer naar elkaar en lopen alleen maar te schreeuwen.CMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:22:
"Egoïst!", "Bloed aan je handen!", "Koppig". Vergeet ik nog iets? Misschien ook nog "Onderdeel van het probleem!" en een variant op "Desinformatie!" erbij gooien.
Stop gewoon met die discussie, het heeft geen nut. Ongevaccineerden gaan zich echt niet meer laten overhalen. Integendeel.
Ik walg van een "leider" als Hugo die eigenlijk de veroorzaker is van deze tweestrijd met z'n kwalijke opmerkingen.
Je vergeet er inderdaad nog watCMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:22:
Op straat in Rotterdam-Zuid heeft Snapchat meer gezag dan het RIVMWat in ieder geval niet helpt is mensen neerzetten als dom of asociaal', waarschuwt Van Weert. Het in de hoek zetten van strenggelovigen als wegbereiders van een nieuwe golf vergroot de kans dat mensen zich alsnog laten prikken niet. Beter is het gesprek aangaan met dominees en imams. Van Weert: 'Zij zetten in hun geloofsgemeenschappen de toon. Als zij zich tegen vaccineren uitspreken, wordt het lastig individuele gelovigen te overtuigen.'
Het probleem is alleen simpelweg nog niet opgelost dus moeten er andere maatregelen komen omdat een deel te koppig is om hun bijdrage te leveren.Dennahz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:26:
Stop gewoon met die discussie, het heeft geen nut. Ongevaccineerden gaan zich echt niet meer laten overhalen. Integendeel
Wat ik me nog steeds af vraag, er worden 100.000 prikken ( dit werd bij Nieuwsuur, eenvandaag of het journaal gezegd )per week gezet, mijn dochter is 19 en die is al dubbel geprikt, welke mensen worden er dan geprikt als het na al die tijd nog steeds 1,8 miljoen mensen zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door QSYS op 31-10-2021 10:30 ]
Dat hij wat lomp door de bocht gaat klopt. Maar de veroorzakers van dit lomp door de bocht gaan zit toch echt bij de oorzaak, nl het feit dat een % of 15 zich niet laat vaccineren, waar een groot deel bij zit dat dit op bais doet van volslagen stompzinnige redenen.Dennahz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:26:
[...]
Ik walg van een "leider" als Hugo die eigenlijk de veroorzaker is van deze tweestrijd met z'n kwalijke opmerkingen.
Mensen van alle leeftijden. Jeugd die naar de MacDonalds wil, luie volwassenen die er nog niet aan toegekomen waren, mensen die van mening veranderd zijn (om welke reden dan ook).QSYS schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:27:
Wat ik me nog steeds af vraag, er worden 100.000 prikken per week gezet, mijn dochter is 19 en die is al dubbel geprikt, welke mensen worden er dan geprikt als het na al die tijd nog steeds 1,8 miljoen mensen zijn?
Dus het is niet 1,8 miljoen meer?zacht schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Mensen van alle leeftijden. Jeugd die naar de MacDonalds wil, luie volwassenen die er nog niet aan toegekomen waren, mensen die van mening veranderd zijn (om welke reden dan ook).
Honderdduizend prikken per week zei je zelf. Een paar weekjes wachten en dan diezelfde mensen voor de tweede prik. Weer even wachten tot het vaccin werkt. Zelf heb ik geen idee hoeveel het er zijn. De doorkomst van cijfers, daar kan nog wel wat aan verbeterd worden.
Afgelopen week zijn er sowieso maar 86k prikken gezet. Waarvan 35k eerste prikken. Echt hard gaat dit niet.
Op 13 augustus was het aantal gezette prikken 22.044.798
Op 27 oktober was het 23.975.215
Bron
Dus een verschil van 1,9 miljoen prikken.
Daar zullen wel de 3e prikken voor de super kwetsbaren bij zitten, maar die 1,8 miljoen ongevaccineerden kan nooit kloppen op dit moment.
[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 31-10-2021 10:37 ]
Viel mij ook op inderdaad. Een kennis van midden 20 van mij, die heeft het maar laten doen omdat hij in de horeca is gaan werken en zich toch wel verantwoordelijk voelde. Hij had eerst geen baan en zat alleen maar binnen, lui type. Nu is hij laatst bij ons in de stad gewoon random naar binnen gelopen, dat kon nog net, anders moest hij naar een andere stad.zacht schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Mensen van alle leeftijden. Jeugd die naar de MacDonalds wil, luie volwassenen die er nog niet aan toegekomen waren, mensen die van mening veranderd zijn (om welke reden dan ook).
14.8% van 12 jaar en ouder. Geen idee hoeveel bewoners we hebben in die cattegorie, maar stel 13M. Dan zit je nog wel op de 1.7MWolly schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:36:
[...]
maar die 1,8 miljoen ongevaccineerden kan nooit kloppen op dit moment.
Kan je iets specifieker zijn waar je dat getal vandaan haalt?maartend schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
14.8% van 12 jaar en ouder. Geen idee hoeveel bewoners we hebben in die cattegorie, maar stel 13M. Dan zit je nog wel op de 1.7M
Ik gaf het aantal prikken op de dag van de persconferentie waar die 1,8 miljoen werden genoemd en de stand van afgelopen woensdag.
Er zullen ook ongevaccineerden zijn overleden, net als dat er ongevaccineerden >12 zijn bijgekomen sinds die 13 augustus maar dat beschouw ik even als ruis.
Volgens mij is de boodschap zeker een half jaar lang uiterst vriendelijk en informatief geweest waarom dat we vaccineren en dat het slim is om dit zoveel mogelijk mensen te laten doen. Dat dit langzaamaan veranderd in wat minder vriendelijke boodschap en zelfs wat extra motivatie word gegeven dmv een coronapas vind ik niet vreemd. Maar inderdaad, het is een beetje als de zwarte pieten discussie. De kampen zijn gezet, en alle rationaliteit lijkt verdwenen.... waar een klein land toch ineens weer heel groot in kan zijn.....CMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:22:
Waar komt die frustratie dan precies vandaan?freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Daar heb je gelijk in, want inderdaad de frustratie is nu best hoog. In het vervolg zal ik het beter formuleren alvorens ik op de verstuur knop druk.
En dat is precies waar mijn frustratie vandaan komt.freestyler2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Het woordje "even" besmettelijk geef ik je gelijk in. Maar feit blijft wel dat ze besmettelijk zijn.
We hebben een vaccinatie die mensen minder besmettelijk maakt.
En we hebben een probleem, namelijk dat we met z'n allen te veel besmettelijk zijn. De R is 1,26, dus ongeveer 26% "te besmettelijk".
Daardoor moeten er straks weer nieuwe maatregelen genomen worden, omdat anders de besmettingscijfers zullen doorstijgen en de ziekenhuizen zullen vollopen. Terwijl dat met een hogere vaccinatiegraad, misschien wel niet maar in ieder geval minder ingrijpend, nodig zou zijn.
En dan komen hier mensen verkondigen dat "gevaccineerden ook besmettelijk kunnen zijn" alsof het daardoor allemaal niks uitmaakt?
QSYS schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:27:
Wat ik me nog steeds af vraag, er worden 100.000 prikken ( dit werd bij Nieuwsuur, eenvandaag of het journaal gezegd )per week gezet, mijn dochter is 19 en die is al dubbel geprikt, welke mensen worden er dan geprikt als het na al die tijd nog steeds 1,8 miljoen mensen zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AwDXEUAmgXFrhmFPbhfOidQf.png?f=user_large)
Dit is de data uit het dashboard van de overheid. Specifiek gekozen voor enkel het percentage van de eerste prik te nemen omdat differentiatie met bijvoorbeeld Janssen prikken of 1xPfizer+besmetting er anders niet in meegenomen worden. Ook mist er nog data van mensen die hun vaccinatiestatus niet met het RIVM gedeeld hebben.
Peildatum van deze data is 24 oktober.
[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 31-10-2021 10:49 ]
De 1,8 miljoen van De Jonge was al een ouder getal toen hij deze voor het eerst noemde. De berekening die tot dit getal kwam stamt ergens uit juni of juli. Pas in september of zo werd dit getal gebruikt op de manier zoals dat nu gebeurt door De Jonge in de communicatie. Vermoedelijk klopte het getal toen al niet helemaal meer en het is ook nooit meer bijgesteld. Dat hoeft ook niet, want die 1,8 miljoen moest een eigen leven gaan leiden in het publieke discours over (eventuele nieuwe) maatregelen.QSYS schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:31:
Dus het is niet 1,8 miljoen meer?
Hoe feitelijk het getal is doet er praktisch niet toe, het gaat om het sentiment wat het kabinet wil aanzwengelen in Nederland. Nieuwe maatregelen zijn de schuld van deze groep. Het is een breekijzer om de deur op te maken naar ongemakkelijkere maatregelen als een QR code nodig hebben op de werkvloer., iets waar De Jonge telkens opnieuw op lijkt te zinspelen. Op geen enkel moment moet er kans zijn dat je jezelf bekocht voelt met de uitspraak dat vaccineren de weg naar het oude normaal zou zijn. Met zo'n 83% vaccinatiegraad lijkt dat vooralsnog verder weg dan ooit. Daarentegen moet je overweldigd zijn door boosheid op een nevelige groep van 1,8 miljoen.
Alles bij elkaar beschouwd heeft Nederland zich van zijn beste kant laten zien. Onze vaccinatiegraad is een van de hogere binnen Europa en zelfs mondiaal doen we het best leuk. De doelen die nu ineens gesteld worden zijn ronduit niet haalbaar, dat kan iedereen op zijn vingers natellen.stylezzz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:42:
Volgens mij is de boodschap zeker een half jaar lang uiterst vriendelijk en informatief geweest waarom dat we vaccineren en dat het slim is om dit zoveel mogelijk mensen te laten doen.
Verder wekken Postbus 51 reclamespotjes bij mij altijd de neiging op om het tegenovergestelde te doen, ik kan toch niet alleen staan in die aversie.
Tja, ik snap dat mensen die de boel in stand houden inmiddels ook zover zijn dat ze niet meer willen toegeven omdat ze dan eigenlijk afgaan en hun ongelijk moeten toegeven (letterlijk horen vertellen door patienten, en spijt dat ze hadden....)CMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:22:
Maar neem het de overheid en ongevaccineerde bevolking eens kwalijk.
Stel je voor als IT-er. Laatste kl;ant van de dag, je mag pas weg als die geholpen is, geen seconde eerder.
Probleem: PC start niet op
Oorzaak: stroomkabel niet ingeplugd.
Jij: Meneer/mevrouw, als u de stroomkabel inplugd moet ie het weer doen!
Klant: Nee, ik geloof niet in stroom. ( insert theorie over groene en bruine stroom, de overheid of de Heere etc) Los het maar op een andere manier op. Hier is een blog van Maurice de Hond over waarom stroom slecht is voor je PC.
Jij: .......
Daar ben je op een gegeven moment heel erg klaar mee kan ik je vertellen.
Ah, dus jij rost die oma of zwangere in het OV gewoon in elkaar ipv op te staan?CMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:50:
Verder wekken Postbus 51 reclamespotjes bij mij altijd de neiging op om het tegenovergestelde te doen, ik kan toch niet alleen staan in die aversie.
[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 31-10-2021 11:01 ]
Dat klinkt nogal...onvolwassen als je het mij vraagtCMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:50:
Dat hangt maar net van de toon af. Wat bij de een werkt schiet bij de ander in het verkeerde keelgat.Cartman! schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:00:
[...]
Dat klinkt nogal...onvolwassen als je het mij vraagt
Als dat de wijze is zoals je in het leven staat dan vallen er nu wel een hoop puzzelstukjes op hun plek denk ikCMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:50:
[...]
Alles bij elkaar beschouwd heeft Nederland zich van zijn beste kant laten zien. Onze vaccinatiegraad is een van de hogere binnen Europa en zelfs mondiaal doen we het best leuk. De doelen die nu ineens gesteld worden zijn ronduit niet haalbaar, dat kan iedereen op zijn vingers natellen.
Wat is er mis met de toon van Postbus 51 dat je de neiging krijgt het omgekeerde te doen om anderen een hak te zetten? "Ze vragen me mijn afval netjes op te ruimen, dat deed ik eerst maar ik pleur het lekker op straat, lekker voor ze!!"jadjong schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:02:
[...]
Dat hangt maar net van de toon af. Wat bij de een werkt schiet bij de ander in het verkeerde keelgat.
Inderdaad! Dat heeft voor mij ook juist tegendraads gewerkt. Bekende in mijn omgeving zat ook zo tegen mij te fitten en daardoor 'koppiger' geworden. En als de Jonge ook nog zo achterlijk reageerde hielp ook niet mee.CMD-Snake schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:22:
Dwingen gaat gewoon niet helpen. Als ik voor mij zelf spreek met een fobie voor naalden, wat voor mij heeft geholpen is in m'n eigen rust zonder afspraak naar de post gegaan. Aangegeven dat je bang bent en ze leiden je echt in alle rust alles uit en geven je echt niet de indruk van: stel je niet aan en we rammen de prik erin. Hopsakee en wegwezen.
Irriteer me dan ook mateloos als mensen lopen te schreeuwen dat je dan koppig bent omdat je nog geen prik gehaald hebt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.