Het erge is eigenlijk dat als ze er gewoon eerlijk in waren geweest dit waarschijnlijk een hele berg minder gezeik had opgeleverd.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:51:
@Number10 Twitterdraadje met reacties ministeries op Nieuwsuur met daaronder de uitspraken in het verleden.
[Twitter]
Waarom gaat de discussie continu over ongevaccineerde urkers, allochtonen en juppen dan in plaats van onderwijs systeem hervormingen? 😉Mfpower schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
Dit is al sinds dag 1 van de pandemie de elephant in the room.
Vriendin van me vrijdag positief getest op Corona. Oorzaak: haar kinderen op de basisschool. Ze is ondanks vaccinatie erg ziek. Hopelijk houdt ze er geen langdurige klachten aan over.
Natuurlijk zal het een verschil maken, de rekensom die je maakte was echter een reactie op @Snow_King die aangaf weinig vertrouwen te hebben dat we allemaal met twee prikken overal vanaf zijn.Jorizzz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:50:
[...]
Ik snap je punt, maar voor het volledige beeld maakt het denk ik niet veel uit. Door het restant te vaccineren zal de zorgdruk enorm afnemen. Of dat dan 95% minder, 90% of zelfs 80% (lijkt me wel heel ruim, maar oké), dat gaat allemaal een enorm verschil maken. Mijn berekening was wellicht een bierviltjesberekening, maar ik geloof nooit dat ik er meer dan 4x naast zat. Dat betekent in het ergste geval 1000 mensen op de IC ipv 5000.
Jouw rekensom doet daar weinig aan af, zelfs met 1000 mensen op de IC zijn we er er niet vanaf. En dan moet je dus meenemen dat de werkelijkheid veel complexer is en die 1000 dus hoogstwaarschijnlijk geen realistisch getal is. Het RIVM heeft daar niet voor niets allerlei modelleurs op zitten ipv mensen met bierviltjes.
Aangezien het hier de afgelopen tijd regelmatig ging over infectie in verleden vs vaccinatie en bescherming. Dacht ik dat jullie het misschien interessant vonden om het volgende onderzoek van de CDC te zien, wat gister/vandaag in de VS 'groot' nieuws is.
Laboratory-Confirmed COVID-19 Among Adults Hospitalized with COVID-19–Like Illness with Infection-Induced or mRNA Vaccine-Induced SARS-CoV-2 Immunity — Nine States, January–September 2021
Uit de summery
Laboratory-Confirmed COVID-19 Among Adults Hospitalized with COVID-19–Like Illness with Infection-Induced or mRNA Vaccine-Induced SARS-CoV-2 Immunity — Nine States, January–September 2021
Uit de summery
Ik moet het onderzoek nog zelf lezen dus weet niet hoe goed het onderbouwd wordt, maar 5.49 keer meer kans op infectie als je alleen op immuniteit van vorige infectie vertrouwd is in mijn ogen wel een goede reden om als nog je te laten vaccineren.Among COVID-19–like illness hospitalizations among adults aged ≥18 years whose previous infection or vaccination occurred 90–179 days earlier, the adjusted odds of laboratory-confirmed COVID-19 among unvaccinated adults with previous SARS-CoV-2 infection were 5.49-fold higher than the odds among fully vaccinated recipients of an mRNA COVID-19 vaccine who had no previous documented infection (95% confidence interval = 2.75–10.99).
Ja, volgens mijn huisarts is er wel iets onderweg vóór vrijstelling van de Coronapas door medische redenen alleen het duurt veel te lang. De overheid is erg traag hiermee. Belachelijk eigenlijk.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:35:
[...]
In een persconferentie is overigens het getal van 400.000 genoemd "over mensen die immuun problemen hebben waarbij het vaccineren niet goed werkt".
[...]
https://www.rijksoverheid...1/advies-nav-het-127e-omt
Naast medische redenen zijn er ook nog veel gelovigen in het land die zich echt niet laten inenten.
De persconferentie in het torentje was waarschijnlijk het eerlijkste moment in heel het Corona tijdperk. Daarvoor en daarna....niet zo.MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Het erge is eigenlijk dat als ze er gewoon eerlijk in waren geweest dit waarschijnlijk een hele berg minder gezeik had opgeleverd.
De aard van dat probleem (instroom zorg) laat zich kenmerken in schaal en resources. Dat is met 1000 gevallen een stuk beter behapbaar dan met 5000.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Natuurlijk zal het een verschil maken, de rekensom die je maakte was echter een reactie op @Snow_King die aangaf weinig vertrouwen te hebben dat we allemaal met twee prikken overal vanaf zijn.
Jouw rekensom doet daar weinig aan af, zelfs met 1000 mensen op de IC zijn we er er niet vanaf. En dan moet je dus meenemen dat de werkelijkheid veel complexer is en die 1000 dus hoogstwaarschijnlijk geen realistisch getal is. Het RIVM heeft daar niet voor niets allerlei modelleurs op zitten ipv mensen met bierviltjes.
Al zouden de verschillen minder dan 100% zijn dan zou ik het punt begrijpen, maar met zo'n grote winst is het onder alle omstandigheden een logische eerste stap.
Ik hoop toch niet dat de *gelovigen* een gratis pas krijgen zonder prik of test.Lootbox schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:07:
[...]
Ja, volgens mijn huisarts is er wel iets onderweg vóór vrijstelling van de Coronapas door medische redenen alleen het duurt veel te lang. De overheid is erg traag hiermee. Belachelijk eigenlijk.
Naast medische redenen zijn er ook nog veel gelovigen in het land die zich echt niet laten inenten.
*rant*
Laat je niet zo gaan aub.
[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2021 16:03 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Bedrijfsprocessen uit de grond stampen die voorheen niet bestonden - noch een gelijkwaardige variant daarop - is niet de sterkste kant van de overheid. In geen enkel land trouwens. Is niks belachelijks aan, wel vervelend.Lootbox schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:07:
[...]
Ja, volgens mijn huisarts is er wel iets onderweg vóór vrijstelling van de Coronapas door medische redenen alleen het duurt veel te lang. De overheid is erg traag hiermee. Belachelijk eigenlijk.
Ik weet het niet. Das nou juist het deel waarvan ik serieus denk dat het niet zo bedoeld was. Tenminste, sturen op capaciteit is iets anders dan 'laat maar waaien'. Wellicht eerlijk, maar niet helemaal zoals het besproken was denk ik.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:07:
[...]
De persconferentie in het torentje was waarschijnlijk het eerlijkste moment in heel het Corona tijdperk. Daarvoor en daarna....niet zo.
Met 100 man IC capaciteit en vier wintermaanden kan je ruwweg 800 patiënten verwerken. Mits er geen andere ziektes zoals griep, wielrenners of kerstmarkten met fonteinen bij komen. En dan moet je ook nog de wintermaanden met een schone lei beginnen. Als je al met max capaciteit begint (of factor twee zoals nu) dan blijf je aankloten met middelen die de verspreiding afremmen.nst6ldr schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:08:
[...]
De aard van dat probleem (instroom zorg) laat zich kenmerken in schaal en resources. Dat is met 1000 gevallen een stuk beter behapbaar dan met 5000.
Al zouden de verschillen minder dan 100% zijn dan zou ik het punt begrijpen, maar met zo'n grote winst is het onder alle omstandigheden een logische eerste stap.
Als iedereen waarvan we dat nu vragen zich laat vaccineren dan heb je uiteraard een veel beter beginpunt, maar is het voldoende om half december zonder enige beperkende middelen die piek in patiënten onder de 100 te houden... Ook hier geldt nog flatten the curve omdat onze IC capaciteit wat aan de lage kant is.
De stelling dat geen enkele capaciteit voldoende is in een exponentieel groeiende ziekte klopt als een bus, maar als zelfs bij 100% vaccinatie c.q. bescherming heb je nog een laatste restje dat in ons land problematische aantallen kan vormen.
Dus wel vaccineren, maar niet te vroeg juichen.
Maar dan zijn alsnog de ongevaccineerde mensen in de meerderheid als het om besmettingen gaat? En als die stijging in dit tempo zo door zou zetten, duurt het nog zeker een paar maanden voordat de ongevaccineerde mensen voor maar 15% aandeel hebben in het aantal besmettingen. In de tussentijd is deze groep oververtegenwoordigd in de besmettingscijfers.Señor Sjon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:15:
Je weet ook dat dat aandeel gemiddeld 10%-punt per maand aan het stijgen is? In de weekrapporten gaat het van 25 (aug) naar 31 (sep) naar 44% (okt).
Maar eigenlijk maken het aantal besmettingen zelf niet uit, maar het gaat er om dat het aantal besmette mensen die extra zorg in een ziekenhuis nodig hebben niet te hoog wordt.
Ik ben het er mee eens dat die testresultaten een beetje selectief zijn, en niet uniform over de bevolking verdeeld is.arbraxas schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
En verder zijn die testpercentages niet heel erg reëel, ongevaccineerd MOET testen voordat ze ergens naar binnen kunnen, 85% sjouwt zo naar binnen, zelfs ziek en getest.
Het is appels en peren vergelijken. Zelfde discussie als met criminaliteit, als je alleen op zoek bent naar Turkse criminelen, zal het overgrote deel inderdaad Turks zijn. Omdat je je blind maakt voor de rest.
Ik had in mijn post daarvoor al aangegeven dat gevaccineerden minder gaan testen "omdat ze al gevaccineerd zijn", maar ook ongevaccineerden gaan minder testen omdat ze "heel voorzichtig zijn" of "niet geloven in de gevolgen van het virus".
Ik denk dat je daarom ook niet (meer) op besmettingscijfers van de testresultaten zelf moet aansturen, maar meer op zaken waar je geen voorselectie op hebt. Mogelijk op het aantal besmette mensen die in het ziekenhuis liggen (daar wordt toch elke patiënt getest?). Maar misschien eerder door het aantal virusdeeltjes in het rioolwater als bron gebruiken, en op basis daarvan de maatregelen af te stemmen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Absoluut, ik zou het ook niet de oplossing noemen, eerder de voorwaarde die het probleem in een tastbaar universum brengt. Hogere drempel voor besmetting, aanzienlijk beter verloop van ziektebeeld, kortere opname en statistisch verwaarloosbare kans op escalatie naar IC. Als we de potentie van dit wapen niet tot de laatste druppel uitwringen gaan we de oorlog überhaupt niet winnen.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Dus wel vaccineren, maar niet te vroeg juichen.
Als we die stap eenmaal bereikt hebben zijn we sowieso met een beetje mazzel in een ander politiek milieu beland, dan is er niet alleen ruimte om te werken aan een oplossing, maar is het gewoon bevattelijk te noemen. Nu is het met blote handen vechten tegen de klif op met een loden gordel om.
Een ander politiek milieu ga je de komende jaren nog niet komen. Dezelfde partijen blijven gewoon aan t roer.nst6ldr schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Absoluut, ik zou het ook niet de oplossing noemen, eerder de voorwaarde die het probleem in een tastbaar universum brengt. Hogere drempel voor besmetting, aanzienlijk beter verloop van ziektebeeld, kortere opname en statistisch verwaarloosbare kans op escalatie naar IC. Als we de potentie van dit wapen niet tot de laatste druppel uitwringen gaan we de oorlog überhaupt niet winnen.
Als we die stap eenmaal bereikt hebben zijn we sowieso met een beetje mazzel in een ander politiek milieu beland, dan is er niet alleen ruimte om te werken aan een oplossing, maar is het gewoon bevattelijk te noemen. Nu is het met blote handen vechten tegen de klif op met een loden gordel om.
Dat was ook niet de tijdspanne waar ik aan dacht. Voordat we mensen - in de samenleving of desnoods bovenin de hiërarchie - zover krijgen om serieus in te zetten op vaccinaties, zijn we nog verder dan dat.Dennis1812 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
Een ander politiek milieu ga je de komende jaren nog niet komen. Dezelfde partijen blijven gewoon aan t roer.
Ondanks de berichten is het sentiment daar nog niet naar namelijk, dat gaat heel geleidelijk. Helemaal in de orde van zo'n grote verandering.
Of een QR code krijgt. (Sarcasme)merlin1201 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:34:
Ik hoor het ook om me heen, besmetting opgelopen op de lagere school.
Zo lang de groep 1 tot 11 niet ingeënt worden blijf dat altijd een bron en sijpelt vanzelf door naar de ouders.
Je kunt wel zeggen die kids hebben er minder last van, dat klopt maar ze verspreiden zonder zelf amper ziek te worden.
Ik zou graag zien dat ook deze groep ingeënt word.
Ik hoop niet dat er honderdduizenden kwetsbaren zonder prik of test een groen vinkje krijgen en aan het feesten slaan.Dennis1812 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Ik hoop toch niet dat de knip een gratis pas krijgen zonder prik of test.
knip
[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2021 16:04 . Reden: Quote aangepast ]
Eens, daarnaast verplicht de QR invoeren voor het basisonderwijs.merlin1201 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:34:
Ik hoor het ook om me heen, besmetting opgelopen op de lagere school.
Zo lang de groep 1 tot 11 niet ingeënt worden blijf dat altijd een bron en sijpelt vanzelf door naar de ouders.
Je kunt wel zeggen die kids hebben er minder last van, dat klopt maar ze verspreiden zonder zelf amper ziek te worden.
Ik zou graag zien dat ook deze groep ingeënt word.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Tja, ook mijn grote ergernis als econometrist.nst6ldr schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
De cijfers zijn juist prima, het is de interpretatie die je er aan geeft die niet de schoonheidsprijs verdient.
>Titel: 100% van de onderzochte mensen hebben de Postcode Loterij gewonnen!
>(data verkregen van de nieuwjaarsuitzending Postcode Loterij)
>Titel: 100% van de personen op deze ziekenhuisafdeling zijn overleden!
>(afdeling betrof mortuarium)
En dan jouw bijdrage:
>Titel: 50% van de ziekenhuisopnames zijn gevaccineerd!
>(IC en reguliere zorg gecombineerd, op een vaccinatie verhouding van 4 op 5)
En dan weglaten dat 80% van de Corona patienten op de IC ongevaccineerd en de IC capacitiet het meest beperkt is.
Niet dat de IC capaciteit het enige probleem is. Een klant van mij heeft gehoord dat haar operatie (tumor verwijderen) uitgesteld is vanwege de druk door corona op de reguliere zorg. Ik hoef denk ik niet te zeggen wat die van de anti-vaxxers denkt.
Vind dat een lastige zolang we niet de mogelijkheid geven tot vaccineren eerlijk gezegd.revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Eens, daarnaast verplicht de QR invoeren voor het basisonderwijs.
Daarnaast vraag ik mij af waarom de griepprik ook niet verplicht wordt gesteld en wordt opgenomen in de QR app, ook dit kan de zorg ontlasten.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Voor het vaccinatie tijdperk moest het onderwijs zonder maatregelen doorgaan, dat ik daarom nu vrienden heb met long COVID, aangestoken door hun eigen kinderen maakte de regering niet uit. De ic capaciteit kon het immers aan, dan is alles geoorloofdMagniArtistique schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Waarom gaat de discussie continu over ongevaccineerde urkers, allochtonen en juppen dan in plaats van onderwijs systeem hervormingen? 😉
Nu in het vaccintijdperk kijk ik hier anders tegen aan. Ouders kunnen zich immers vaccineren. Maar waarom alle ongevaccineerden zich moeten laten testen en we met een QR code lopen terwijl er 1 miljoen+ basisschool kinderen ongehinderd kunnen verspreiden, ja dat verbaast me wel.
Dinsdag krijgen we slappe hap maatregelen te horen die niemand navolg ben ik bang om er 3 weken later achter te komen dat het niet werkt.
Het is nu ingrijpen in alle groepen en overal die qr invoeren, op school, gebedshuizen horeca kortom overal waar meer dan 10 personen bij elkaar komen. Als dat niet gaat gebeuren zie ik het somber in de komende tijd en gaat alles weer dicht met alle gevolgen van dien. Echt het is allemaal niet zo moeilijk kijk maar in de landen om ons heen.
Ben er wel van overtuigd dat de grote aanjager de scholen zijn direct en indirect
Het is nu ingrijpen in alle groepen en overal die qr invoeren, op school, gebedshuizen horeca kortom overal waar meer dan 10 personen bij elkaar komen. Als dat niet gaat gebeuren zie ik het somber in de komende tijd en gaat alles weer dicht met alle gevolgen van dien. Echt het is allemaal niet zo moeilijk kijk maar in de landen om ons heen.
Ben er wel van overtuigd dat de grote aanjager de scholen zijn direct en indirect
[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 30-10-2021 13:14 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Zal je eerst een naamsverandering door moeten voeren. 'Meta' of iets dergelijks lijkt mij wel wat.revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:07:
Daarnaast vraag ik mij af waarom de griepprik ook niet verplicht wordt gesteld en wordt opgenomen in de QR app, ook dit kan de zorg ontlasten.
Wat een vertrouwen in die QR-samenleving... Sinds de invoering ervan schiet alles omhoog. Straks heb je èn de 1,5m èn de QR zover uitgebreid dat je hem al nodig hebt om je hond uit te laten. Als je echt wil dat ie werkt, dan zou ie als TvT moeten gaan werken. Ongeacht vaccinatiestatus. De huidige manier was om de vaccinatiebereidheid erin te houden. Veel meer gaat het niet worden, dus nu kan ook aan die knop gedraaid gaan worden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
QR code in het basisonderwijs en een verplichte griepprik voor iedereen? Sommige mensen lijken de weg echt helemaal kwijt te zijn.revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:07:
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Ik ben het eens met je kritiek op de QR. Laten we eerlijk zijn, we laten gevaccineerde mensen die mogelijk Corona hebben en gezonde ongevaccineerde mensen lekker samen los in de kroeg in het weekend. Daar kun je van alles van vinden, maar niet dat het bijdraagt aan het beperken van besmettingen.Señor Sjon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:21:
Wat een vertrouwen in die QR-samenleving... Sinds de invoering ervan schiet alles omhoog. Straks heb je èn de 1,5m èn de QR zover uitgebreid dat je hem al nodig hebt om je hond uit te laten. Als je echt wil dat ie werkt, dan zou ie als TvT moeten gaan werken. Ongeacht vaccinatiestatus. De huidige manier was om de vaccinatiebereidheid erin te houden. Veel meer gaat het niet worden, dus nu kan ook aan die knop gedraaid gaan worden.
Elke dag met je 5 jarige langs de teststraat?revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
Zie niet hoe dat kan werken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De teststraat verplaatsen naar de school?hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Elke dag met je 5 jarige langs de teststraat?
Hier in het topic is het altijd Urk of Staphorst. Ter vergelijk een plaatje uit Den Haag.

bron
In die gele wijken zijn de horeca gelegenheden elke avond gevuld, sommige gelegenheden zijn overdag ook vol. Op vrijdagmiddag stromen de moskeeën vol.
Ook zit hier de grootste markt van Nederland, geopend 3 dagen in de week.

Blijkbaar is het toch erg moeilijk om deze mensen te bewegen een vaccinatie te nemen, onafhankelijk of ze in een oppermachtig wezen geloven. Ik denk ook niet dat de vaccinatie in deze wijken in korte tijd naar de 65-69 zal gaan.
Staat de overheid hier niet gewoon met lege handen? Overduidelijk maken de stoere of verwijtende praatjes van de minister hier weinig indruk.
bron
In die gele wijken zijn de horeca gelegenheden elke avond gevuld, sommige gelegenheden zijn overdag ook vol. Op vrijdagmiddag stromen de moskeeën vol.
Blijkbaar is het toch erg moeilijk om deze mensen te bewegen een vaccinatie te nemen, onafhankelijk of ze in een oppermachtig wezen geloven. Ik denk ook niet dat de vaccinatie in deze wijken in korte tijd naar de 65-69 zal gaan.
Staat de overheid hier niet gewoon met lege handen? Overduidelijk maken de stoere of verwijtende praatjes van de minister hier weinig indruk.
Ik weet dat ze op de Haagse markt geregeld met prikbussen staan. Maar tegen de hoeveelheid Whatsapp propaganda valt weinig te beginnen.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:49:
Hier in het topic is het altijd Urk of Staphorst. Ter vergelijk een plaatje uit Den Haag.
[Afbeelding]
bron
[Afbeelding]
Had ik deze al eens gepost?
YouTube: Misinformation: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
True story helaas, ook in deze wijken.
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis : 1042 (stijging van 21)
— cijfertjes42 (@cijfertjes42) 30 oktober 2021
Kliniek : 824 (stijging van 20)
IC : 218 (stijging van 1)
Instroom:
Kliniek : 139 (gisteren:149)
IC : 13 (gisteren:26)
Uitstroom:
Kliniek : 119 (gisteren:86)
IC : 12 (gisteren:12)#Covid19NL
Je kan er wel 100 prikbussen parkeren, toch denk ik niet dat je een enorme verbetering gaat zien als je nagaat dat we met 8 maanden vaccineren nog geen 40% hebben bereikt in die wijken.MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:56:
[...]
Ik weet dat ze op de Haagse markt geregeld met prikbussen staan. Maar tegen de hoeveelheid Whatsapp propaganda valt weinig te beginnen.
Had ik deze al eens gepost?
YouTube: Misinformation: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
True story helaas, ook in deze wijken.
Strengere QR maatregelen gaan hier niet helpen, het is ons-kent-ons en die gelegenheden die vandaag de dag al vol zitten zijn echt niet gevuld met dubbel gevaccineerden uit Benoordenhout.
Het is mij echt een raadsel hoe je hier verbetering in gaat brengen, de enige motivator die ik kan bedenken is dat je een prik beloond met 100 euro cash.
Of je moet de Coronapas ook invoeren in de religieuze sector. Als de Jonge wil kijken of ze het wettelijk gezien misschien mogelijk kunnen maken voor werkgevers om om een QR code te vragen, dan is een wet blijkbaar niet reden genoeg iets niet te doen. Als er bij moskeeën en kerken inderdaad veel winst te behalen valt en je weet dat, richt je pijlen dan daar op.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Je kan er wel 100 prikbussen parkeren, toch denk ik niet dat je een enorme verbetering gaat zien als je nagaat dat we met 8 maanden vaccineren nog geen 40% hebben bereikt in die wijken.
Strengere QR maatregelen gaan hier niet helpen, het is ons-kent-ons en die gelegenheden die vandaag de dag al vol zitten zijn echt niet gevuld met dubbel gevaccineerden uit Benoordenhout.
Het is mij echt een raadsel hoe je hier verbetering in gaat brengen, de enige motivator die ik kan bedenken is dat je een prik beloond met 100 euro cash.
Los daarvan kun je maatregelen toepassen tot je een ons weegt, maar dat gaat die risicogebieden niet of nauwelijks raken ben ik bang. Of je moet er inderdaad geld tegenaan gooien, maar dan worden mensen die zich vrijwillig hebben laten vaccinatie zonder financiële tegemoetkoming weer boos waarschijnlijk.
Nouja als je die toezegt na 2 prikken en die belofte net zo goed nakomt als die duizend euro dan komt het wel goed.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Je kan er wel 100 prikbussen parkeren, toch denk ik niet dat je een enorme verbetering gaat zien als je nagaat dat we met 8 maanden vaccineren nog geen 40% hebben bereikt in die wijken.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dan haal ik gewoon die derde hoorSomerenV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:10:
[...]
Of je moet de Coronapas ook invoeren in de religieuze sector. Als de Jonge wil kijken of ze het wettelijk gezien misschien mogelijk kunnen maken voor werkgevers om om een QR code te vragen, dan is een wet blijkbaar niet reden genoeg iets niet te doen. Als er bij moskeeën en kerken inderdaad veel winst te behalen valt en je weet dat, richt je pijlen dan daar op.
Los daarvan kun je maatregelen toepassen tot je een ons weegt, maar dat gaat die risicogebieden niet of nauwelijks raken ben ik bang. Of je moet er inderdaad geld tegenaan gooien, maar dan worden mensen die zich vrijwillig hebben laten vaccinatie zonder financiële tegemoetkoming weer boos waarschijnlijk.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Die mensen zijn niet allemaal (streng) religieus, het is een mengelmoes waarbij het kenmerk vooral is dat het zwakkere wijken zijn.SomerenV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:10:
[...]
Of je moet de Coronapas ook invoeren in de religieuze sector. Als de Jonge wil kijken of ze het wettelijk gezien misschien mogelijk kunnen maken voor werkgevers om om een QR code te vragen, dan is een wet blijkbaar niet reden genoeg iets niet te doen. Als er bij moskeeën en kerken inderdaad veel winst te behalen valt en je weet dat, richt je pijlen dan daar op.
Compenseer je die toch, daar zijn we zo goed in tegenwoordig.Los daarvan kun je maatregelen toepassen tot je een ons weegt, maar dat gaat die risicogebieden niet of nauwelijks raken ben ik bang. Of je moet er inderdaad geld tegenaan gooien, maar dan worden mensen die zich vrijwillig hebben laten vaccinatie zonder financiële tegemoetkoming weer boos waarschijnlijk.
Vooralsnog zullen we dit soort gebieden houden tenzij er radicaal iets veranderd, en daarmee zullen we de maatregelen dan ook wel in stand moeten houden.
Geert Wilders laten zeggen dat ze geen prik mogen/moeten nemen.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Maar de overheid moet veel meer samenwerken met de moskee hierin. De islam spoort mensen aan om zich te laten behandelen in het geval van ziekte, en vaccineren is een preventieve vorm van behandelen. Daarmee voorkom je het ontstaan van ziektes en besmettingen. De islam vindt dat een belangrijke taak voor moslims.
Tot nu wint een gebrek aan info en wantrouwen richting gezag het van het geloof. Daar kan de moskee een belangrijke rol in vervullen. Het zijn in meerderheid achterstandswijken en laag opgeleiden tenslotte, daar moet je je voorzieningen op aanpassen.
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 30-10-2021 14:17 ]
Ja klopt ook. Er worden mondjesmaat wel wat successen geboekt. Vooral wat ouderen die door hun kinderen onder druk worden gezet om niet te vaccineren. Maar als je daar procenten mee wint mag je in je handjes knijpen.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Video bekeken toevallig? Serieus een aanrader. Zie hier niet direct een oplossing voor idd.
DENK en PVV staan bovenaan de verkiezingsuitslagen in die wijken. Zal dus weinig uithalen als Geert iets ontraadtLZ86 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:17:
[...]
Geert Wilders laten zeggen dat ze geen prik mogen/moeten nemen.
Deze mensen zijn niet allemaal van de moskee. Ook veel Oostblok mensen, Caribische mensen, noem maar op hoeveel (ex)-nationaliteiten.Maar de overheid moet veel meer samenwerken met de moskee hierin. De islam spoort mensen aan om zich te laten behandelen in het geval van ziekte, en vaccineren is een preventieve vorm van behandelen. Daarmee voorkom je het ontstaan van ziektes en besmettingen. De islam vindt dat een belangrijke taak voor moslims.
Tot nu wint een gebrek aan info en wantrouwen richting gezag het van het geloof. Daar kan de moskee een belangrijke rol in vervullen.
Oh, nog een nieuwe studie (weet niet of ie al voorbij is gekomen) die dat hele "natuurlijke infectie is beter" verhaal weer debunken
A new CDC study found that among adults hospitalized with symptoms similar to COVID-19, unvaccinated people who were recently infected with COVID-19 were 5 times more likely to test positive for COVID-19 compared with people who were recently fully vaccinated. This study highlights the importance of getting vaccinated, even if you’ve already had COVID-19
https://www.cdc.gov/mmwr/...44e1.htm?s_cid=mm7044e1_w
A new CDC study found that among adults hospitalized with symptoms similar to COVID-19, unvaccinated people who were recently infected with COVID-19 were 5 times more likely to test positive for COVID-19 compared with people who were recently fully vaccinated. This study highlights the importance of getting vaccinated, even if you’ve already had COVID-19
MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:17:
[...]
Ja klopt ook. Er worden mondjesmaat wel wat successen geboekt. Vooral wat ouderen die door hun kinderen onder druk worden gezet om niet te vaccineren.
Niet de laaggeletterde moslims, maar hun hoogopgeleide kinderen zijn vaak anti-vaccinTwintig moslimvrouwen zitten op een bovenverdieping van Moskee Taqwa in Culemborg over coronavaccinaties te praten en zij willen na enige uitleg best een vaccin. Het blijken eerder hun hoogopgeleide, Nederlands sprekende kinderen te zijn die hen ervan probeerden te weerhouden.
Tja, misinformatie via social media is een probleem. Een ander probleem is dat de overheid deze mensen gewoon niet bereikt, nu niet en 30 jaar geleden ook al niet.Maar als je daar procenten mee wint mag je in je handjes knijpen.
Video bekeken toevallig? Serieus een aanrader. Zie hier niet direct een oplossing voor idd.
Het mag nu wel duidelijk zijn dat vaccinatie en een (verplichte) periodieke booster de enige uitweg is.LZ86 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:21:
Oh, nog een nieuwe studie (weet niet of ie al voorbij is gekomen) die dat hele "natuurlijke infectie is beter" verhaal weer debunken
Jij bent ook compleet de andere richting op ineens....revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Het mag nu wel duidelijk zijn dat vaccinatie en een (verplichte) periodieke booster de enige uitweg is.
Maar nee, niet de enige (en waarom weer verplicht, zorg gewoon dat de informatievoorziening beter is en doe iets aan die fake news verspreiders).
Wel een zeer belangrijke, dat wel.
Jep, het is triest. Maar dat was het natuurlijk al vanaf het moment dat de QR code werd ingevoerd.Redax schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
QR code in het basisonderwijs en een verplichte griepprik voor iedereen? Sommige mensen lijken de weg echt helemaal kwijt te zijn.
Het is vooral triest dat 12,8% van de bevolking het hele land in gijzeling kan houden. Dat die QR ingevoert is, komt ook grotendeels op hun conto. Bijna de enige reden dat die app er nog is, is om de ongevaccineerden nog toegang tot de samenleving te laten hebben.Mfpower schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Jep, het is triest. Maar dat was het natuurlijk al vanaf het moment dat de QR code werd ingevoerd.
Dan kunnen ze er daarna wel over gaan janken, maar feit blijft dat als die vaccinatiegraad richting het max haalbare zou gaan het een stuk minder hard zou gaan met ziekenhuisopnames en zou die QR pas waarschijnlijk, net zoals in DK afgeschaft kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 30-10-2021 14:54 ]
he psstLZ86 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:21:
Maar eigenlijk alleen maar goed dat je het nog eens deelt want hoe meer mensen dit zien hoe beter. En zitten er wel haken en ogen aan deze studie.Pompi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:05:
Aangezien het hier de afgelopen tijd regelmatig ging over infectie in verleden vs vaccinatie en bescherming. Dacht ik dat jullie het misschien interessant vonden om het volgende onderzoek van de CDC te zien, wat gister/vandaag in de VS 'groot' nieuws is.
Uit de summery
[...]
Ik moet het onderzoek nog zelf lezen dus weet niet hoe goed het onderbouwd wordt, maar 5.49 keer meer kans op infectie als je alleen op immuniteit van vorige infectie vertrouwd is in mijn ogen wel een goede reden om als nog je te laten vaccineren.
Zoals
First, although this analysis was designed to compare two groups with different sources of immunity, patients might have been misclassified. If SARS-CoV-2 testing occurred outside of network partners’ medical facilities or if vaccinated persons are less likely to seek testing, some positive SARS-CoV-2 test results might have been missed and thus some patients classified as vaccinated and previously uninfected might also have been infected
Fifth, these results might not be generalizable to nonhospitalized patients who have different access to medical care or different health care–seeking behaviors, particularly outside of the nine states covered.
Finally, the study assessed COVID-19 mRNA vaccines only; findings should not be generalized to the Janssen vaccine.
Maar daar kan die studie natuurlijk niets aan doenPompi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:07:
Maar eigenlijk alleen maar goed dat je het nog eens deelt want hoe meer mensen dit zien hoe beter. En zitten er wel haken en ogen aan deze studie.
Zoals
[...]
Edit: ik heb je verkeerd begrepen denk ik. Je bedoelt bias in de selectie van participanten. Dat zal een kleine rol hebben gespeeld, maar ik denk niet dat het een grote invloed heeft op de uitkomst.
[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 30-10-2021 15:18 ]
Aan alle studies zitten haken en ogen. Wat ik goed aan deze studie vind is dat ze ook duidelijk op de limitations ingaan. Er zitten mogelijk sampling errors in, waardoor de interne validiteit (kloppen de causale relaties )onder druk kan komen te staan. Dit geeft eigenlijk juist aan dat ze serieus wetenschap aan het bedrijven zijn. Ook de problemen met externe validiteit worden goed aangegeven (generaliseerbaarheid)Pompi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
he psst
[...]
Maar eigenlijk alleen maar goed dat je het nog eens deelt want hoe meer mensen dit zien hoe beter. En zitten er wel haken en ogen aan deze studie.
Zoals
[...]
Maar wat wel goed is, het is een quantitative study als ik het zo goed bekijk (ze hebben heel veel patienten met elkaar vergeleken). Dus eigenlijk wordt hier niet het mechanisme bestudeerd maar de effecten van het mechanisme. Maar ik heb hem niet in detail bekeken, dus een korrel zout verder.
In de studie van nature in mei (waarin gezegd werd dat besmetting beter was) hebben z e alleen naar het mechanisme gekeken en daaruit ge-extrapoleerd.
En tevens volgens Marc Bonten heeft deze studie hetzelfde design als een studie in israel, maar met tegenstrijdige resultaten. Dus idd zeker reden om verder te kijken.
[edit]
Er komt nu wel her en der kritiek op dit artikel. Laten we even afwachten om er echt conclusies aan te verbinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 30-10-2021 17:11 ]
Gecorrigeerd om overduidelijk onjuiste implicaties weg te nemen. De QR samenleving staat en valt met handhaving natuurlijk, niets meer en niets minder.Señor Sjon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:21:
Wat een vertrouwen in die QR-samenleving... Sinds Ondanks de invoering ervan schiet alles omhoog.
Ik durf het bijna niet te roepen omdat hier in het verleden een hoop mensen boos over waren, maar het ministerie van defensie kan hier best wel een bijdrage aan leveren. De secties die zich met humint bezig houden weten precies hoe je sentiment van bepaalde groepen kan keren, het is alleen wel de vraag of je dat wil inzetten tegen eigen bevolking.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:28:
[...]
[...]
Niet de laaggeletterde moslims, maar hun hoogopgeleide kinderen zijn vaak anti-vaccin
[...]
Tja, misinformatie via social media is een probleem. Een ander probleem is dat de overheid deze mensen gewoon niet bereikt, nu niet en 30 jaar geleden ook al niet.
Aan de andere kant, off topic maar alsnog, vanuit het buitenland wordt onze bevolking keihard aan dit soort misinformatie campagnes onderworpen. Is het in het kader van binnenlandse bescherming geen idee om hier tegengewicht aan te geven?
Nee uiteraard, maar wilde meer nuanceren dat dit niet meteen als een soort van heilige graal aangegrepen moet worden. En helaas wordt er rondom covid discussie wel eens gecherry-picked.RoD schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
Maar daar kan die studie natuurlijk niets aan doenDat is een gevolg dat zit in het gedrag van mensen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het niet belangrijk is.
Edit: ik heb je verkeerd begrepen denk ik. Je bedoelt bias in de selectie van participanten. Dat zal een kleine rol hebben gespeeld, maar ik denk niet dat het een grote invloed heeft op de uitkomst.
Geen enkele studie is een heilige graalPompi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Nee uiteraard, maar wilde meer nuanceren dat dit niet meteen als een soort van heilige graal aangegrepen moet worden. En helaas wordt er rondom covid discussie wel eens gecherry-picked.
Misschien heb je mijn reactie op een vergelijkbare vraag eerder vandaag gemist?hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Number10 in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"
En (wat een verrassing) dat geldt voor testen bij kinderen ook. Ik ken de details niet en het zou best kunnen dat onderstaande testmethode met een lolly in Duitsland veel slechter is dan de klassieke teststraat-methode, of anderszins erg ongeschikt. Maar gevoelsmatig lijkt asymptomatisch (screenend) testen mij al snel beter dan helemaal niet testen of enkel bij klachten bij een besmettelijke ziekt die ook asymptomatisch wordt verspreid.(…) Of jij en ik of wie ook maar op dit forum wel of niet kunnen bedenken wat er moet gebeuren is irrelevant voor de vraag of een overheid moet handelen i.p.v. wachten. Onder deze paragraaf noem ik enkele voorbeelden die ik zo kan bedenken, dus dat kan de overheid ook. (…)
https://www.bonn.de/micro...y-and-special-schools.php
Dergelijke testen zijn besproken in het Kamerdebat van 16 september. De minister van VWS gaf aan:
De minister kent deze testen niet? Hoe kan dat nu? Kijk even naar de datum van het Duitse persbericht. Dit was overigens een deel van de bijdrage van BIJ1 in hetzelfde debat:(…) We gaan natuurlijk altijd op zoek naar innovatie die ons helpt, innovatie die het testen laagdrempeliger maakt, innovatie die het voor kinderen minder invasief maakt. Daar komen inderdaad dit soort speekselafnames uit voort. Ik ken deze niet per se, maar ik kan me zomaar voorstellen dat als u zegt hoe dat gaat, het een hele bruik- bare zou kunnen zijn. Ik ga er graag naar kijken wat we daarmee zouden kunnen. Zeker. (…)
Ik weet niet welk OMT-lid werd bedoeld, maar vergelijk dat eens met de tekst in dit interview:(…) Dank u wel, voorzitter. Nog geen maand geleden sprak ik al mijn grote zorgen uit over het loslaten van vrijwel alle maatregelen op scholen. Eerder deze zomer zagen we namelijk wat een dergelijke, overhaaste stap kan betekenen. En tja, inmiddels maken de cijfers van het RIVM duidelijk dat — u verwacht het niet — de besmettingen onder kinderen ruim verdubbeld zijn. Een OMT-lid gaf als reactie op dit fenomeen dat kinderen het virus onderling wat meer doorgeven, "het zij zo". Maar o wee als je wijst op het uit- smeerbeleid dat hiermee wordt gehanteerd: dát is onbeschaafd. (…)
https://www.rijksoverheid...eners-en-coronavaccinatie
Zou die leeftijdsgrens voor dergelijke ernstige gevolgen vanaf 12 jaar toevallig zijn of is het de leeftijd waarop waarop vaccinfabrikanten de eerste groep kinderen zijn gaan testen? Zou het ook onder de 12 jaar kunnen? Edit: Ja dus, overheen gelezen, met dank aan oplettendheid van @RocketKoen. Tevens hierboven link vervangen naar Handelingen debat 16 september.(…) “Kinderen tussen 12 en 18 jaar kunnen wel degelijk corona krijgen. Gemiddeld worden ze er minder erg en minder vaak ziek van, vergeleken met ouderen. Maar deze groep kan ook heel erg ziek van corona worden. Kinderen kunnen ook met ernstige Covid op de Intensive Care belanden. Ook Long-Covid (langdurige Covid, een verzameling van symptomen die nog lang, na de coronavirusinfectie zelf, aanhouden, red) heeft alleen al in Nederland enkele honderden kinderen getroffen. Dat zien we bij kinderen vanaf een jaar of 9. Long-Covid kan zelfs ontstaan als een kind van de infectie zelf niet of nauwelijks ziek was. Kortom: tieners zijn niet onkwetsbaar.” (…)
De Nieuwsuur uitzending heeft laten zien dat de overheid in Q1 2020 bewust heeft gekozen voor mitigatie om besmettingen te kunnen laten optreden en dat daarna glashard lopen ontkennen. Dat roept dus de vraag op: hoe zit dat dan bij kinderen <12 jaar die nog geen vaccin kunnen krijgen, hoewel de vaccins voor kinderen van 5-11 jaar gisteren zijn goedgekeurd door de FDA in de VS (let op: EMA is nog in conclaaf voor Europa):
https://edition.cnn.com/2...-young-kids-bn/index.html
Ik tag @Mfpower die eerder al reageerde op het interview hierboven:
Mfpower in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8"
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 30 oktober 2021
Positief getest: 7.999
Totaal: 2.123.880 (+7.942 ivm -57 corr.)
Perc. positief 22 okt - 28 okt: 16,2%
Opgenomen: 139
Huidig: 824 (+20)
Opgenomen op IC: 13
Huidig: 218 (+1)
Overleden: 13
Totaal: 18.397 pic.twitter.com/UbmEwxdx4Q
En die conflicts of interestPompi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
...
En zitten er wel haken en ogen aan deze studie.
Zoals
[...]
Vraag me af wat je nu zou krijgen als we het nog eens deden. Van januari tot september waren we zeker in het begin nog druk bezig met vaccineren. Is de groep dan automatisch al niet een beetje vertekend?
Omdat je een interview quote die gaat over de vaccinatie van 12 tot 18 jarigen.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:26:
Zou die leeftijdsgrens voor dergelijke ernstige gevolgen vanaf 12 jaar toevallig zijn of is het de leeftijd waarop waarop vaccinfabrikanten de eerste groep kinderen zijn gaan testen? Zou het ook onder de 12 jaar kunnen?
Een paar regels verder staat dat ze al vanaf 9 jaar long covid zien. Dus daar staat ook het antwoord op je vraag. Alleen een 9 jarige kan hier nog geen vaccin krijgen.
De test van het vaccin op kinderen zijn onderverdeeld in 12-18; 5-11 en 0,5 t/m 4. En het zit vooral in het bepalen van de beste dosis wat betreft effectiviteit vs bijwerkingen. Ze zijn begonnen met de oudste groep.
Mijn Duitse collega van mijn vorige werk moest zijn kind om de dag laten testen om naar school te mogen … sterker nog de testen werden op school uitgevoerd.hoevenpe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
(Dit is meer dan zes maanden terug overigens)
Dus zeg nooit nooit …
[ Voor 16% gewijzigd door Mfpower op 30-10-2021 15:52 ]
Lijkt mij niet offtopic, de vaccinaties stokken bij een grote groep mensen die met desinformatie worden bestookt. Ik zat laatst een redelijk populaire zender te kijken en daar werd glashard beweerd dat Ivermectine kan helpen en dat als je dokter het niet met je eens is dat je dan een andere dokter moet vragen.nst6ldr schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Aan de andere kant, off topic maar alsnog, vanuit het buitenland wordt onze bevolking keihard aan dit soort misinformatie campagnes onderworpen. Is het in het kader van binnenlandse bescherming geen idee om hier tegengewicht aan te geven?
Maar ook dat hoort bij de vrijheid van informatie. Een tegenwicht hiertegen is educatie en voorlichting, maar ik hoef hier denk ik niet te vertellen hoe ongemotiveerd men is in deze wijken om een (bijna) gratis cursus te volgen
Maar waarom wordt er dan in vredesnaam niet asymptomatisch getest? Of de ventilatie z.s.m. aangepast? Het zijn geen vragen aan jou, maar vragen uit verwondering.RocketKoen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Omdat je een interview quote die gaat over de vaccinatie van 12 tot 18 jarigen.
Een paar regels verder staat dat ze al vanaf 9 jaar long covid zien. Dus daar staat ook het antwoord op je vraag. (…)
Maar de vaccins zijn daarvoor al enige tijd in onderzoek en de fabrikanten gaven al tijden aan dat ze ongeveer nu zouden worden aangeboden.(…) Alleen een 9 jarige kan hier nog geen vaccin krijgen. (…)
Dat lijkt mij ook logisch, want de ernst van de acute klachten lijkt leeftijdsgebonden en volgens mij geldt dat ook voor kinderen. Hoe die leeftijdsverdeling zit met langdurige klachten weet ik niet.(…) De test van het vaccin op kinderen zijn onderverdeeld in 12-18; 5-11 en 0,5 t/m 4. En het zit vooral in het bepalen van de beste dosis wat betreft effectiviteit vs bijwerkingen. Ze zijn begonnen met de oudste groep.
Maar het ging mij met de reactie hierboven om twee dingen:
1) ook als je zelf niet kunt bedenken hoe iets zou kunnen, betekent dat niet dat het niet kan
2) hoe verhoudt zich de reactie van de minister wat betreft dit soort testen bij kinderen (hij zegt het niet te kennen) tot de besluitvorming in Q1 2020 zoals bleek uit hetgeen Nieuwsuur duidelijk maakte over de doelbewuste keuze om besmettingen te laten optreden binnen de IC grenzen.
Hoe kan een OMT-lid (wie het ook maar was) schijnbaar zeggen over besmettingen 'het zij zo' en het OMT bij monde van de kinderarts in het interview opmerken dat kinderen ook nadelige effecten kunnen ondervinden na een besmetting? Dat onderstreept uiteraard het belang van vaccinatie, ook bij kinderen dus, nog los van het effect op verspreiding naar ouders, grootouders, andere familie of verzorgers anderszins.
Does not compute.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ventilatie aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan. En Asymptomatisch testen. Nederland heeft 2,2 miljoen kinderen onder de 12. Ongeveer 1,5 miljoen gaan naar school. We hebben ongeveer testcapaciteit om die dan 1x per week te testen. Met een kostenplaatje van zo'n 100 miljoen per week. Naast alle problemen met (vals) positief geteste kinderen die naar huis moeten. Waarschijnlijk is het het geld niet waard geweest.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:08:
[...]
Maar waarom wordt er dan in vredesnaam niet asymptomatisch getest? Of de ventilatie z.s.m. aangepast? Het zijn geen vragen aan jou, maar vragen uit verwondering.
Ze zijn ook klaar met onderzoek vanaf 5 jaar oud. En zoals je eerder aangaf heeft de FDA het goedgekeurd. De EMA is nog bezig. In de VS beginnen ze volgende week massaal met prikken.[...]
Maar de vaccins zijn daarvoor al enige tijd in onderzoek en de fabrikanten gaven al tijden aan dat ze ongeveer nu zouden worden aangeboden.
Inzichten veranderen. We weten nu veel meer dan in Q1 2020. En het virus dat nu rond gaat heeft ook hele andere eigenschappen dan het virus van toen. Toen hadden kinderen nog nergens last van en leken ze het niet echt te verspreiden. Nu wel. Met een groter contrast omdat 85% van de volwassenen is gevaccineerd en de kinderen niet.[...]
Dat lijkt mij ook logisch, want de ernst van de acute klachten lijkt leeftijdsgebonden en volgens mij geldt dat ook voor kinderen. Hoe die leeftijdsverdeling zit met langdurige klachten weet ik niet.
Maar het ging mij met de reactie hierboven om twee dingen:
1) ook als je zelf niet kunt bedenken hoe iets zou kunnen, betekent dat niet dat het niet kan
2) hoe verhoudt zich de reactie van de minister wat betreft dit soort testen bij kinderen (hij zegt het niet te kennen) tot de besluitvorming in Q1 2020 zoals bleek uit hetgeen Nieuwsuur duidelijk maakte over de doelbewuste keuze om besmettingen te laten optreden binnen de IC grenzen.
Hoe kan een OMT-lid (wie het ook maar was) schijnbaar zeggen over besmettingen 'het zij zo' en het OMT bij monde van de kinderarts in het interview opmerken dat kinderen ook nadelige effecten kunnen ondervinden na een besmetting? Dat onderstreept uiteraard het belang van vaccinatie, ook bij kinderen dus, nog los van het effect op verspreiding naar ouders, grootouders, andere familie of verzorgers anderszins.
Does not compute.
De taktiek van "alleen doen wat nodig is dat de IC niet overstroomt" was ook nooit bedoeld om 2 jaar lang vol te houden. Dat is effectief voor een golf van een paar maanden, zoals de griep. Maar we wisten toen niet dat dit jaren lang zou duren.
Waarschijnlijk omdat men een "enkele honderden" kinderen (zie je eigen quote) met long covid niet ernstig genoeg vindt om daar op in te grijpen.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:08:
[...]
Maar waarom wordt er dan in vredesnaam niet asymptomatisch getest? Of de ventilatie z.s.m. aangepast? Het zijn geen vragen aan jou, maar vragen uit verwondering.
Maar dat werd in het Kamerdebat niet duidelijk. Ik kan althans nergens een afweging vinden wat dat betreft. Maar dat betekent niet dat het niet is gedaan of elders is gedaan. Maar de ambiguïteit druipt er wel vanaf wat mij betreft.Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
Waarschijnlijk omdat men een "enkele honderden" kinderen (zie je eigen quote) met long covid niet ernstig genoeg vindt om daar op in te grijpen.
Een alternatieve verklaring is overigens dat kinderen hun ongevaccineerde ouders kunnen besmetten, maar dat er voor dat effect dus ook besmettingen op scholen 'mogen' optreden. Dat lijkt mij gezien de Nieuwsuur uitzending niet onmogelijk eerlijk gezegd.
Het is voor de helderheid niet nodig dat er bewust voor traag of beperkt beleid wordt gekozen, maar ook kan voortvloeien uit het weinig of geen prioriteit geven aan besmettingen als het doel nog steeds is om verspreiding toe te staan zolang de zorg het aan kan. Maar dan met het doel om ondertussen ongevaccineerden bloot te stellen binnen de grenzen van de IC capaciteit.
Ga maar na wat een plausibele reden zou zijn voor de chronisch afwachtende houding. Die is er niet en ook niet vanuit economisch perspectief, maar zeker wel als het doel van Q1 2020 nooit is verlaten.
Wie zou er hebben geloofd wat Nieuwsuur beschrijft in hun reportage nadat die strategie daarna steeds werd ontkend in debatten? Maar het bleek dus wel zo te zijn. Zijn ze er ooit mee gestopt?
Ja. De Deltawerken waren ook moeilijk om te bouwen, maar met wachten en uitstellen ontstaat er geen nieuwe waterkering uiteraard. De budgettering is ook gewoon rond maar werd steeds uitgesteld. Zie bijvoorbeeld:RocketKoen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
Ventilatie aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan. (…)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25295-473.html
Die motie dateert van medio 2020. En - jawel, het is Nederland - toen kwam er een commissie en die ging denken en denken en denken. Maar ondertussen gebeurde er dus niks. Uiteindelijk werd het budget beschikbaar gesteld, maar verspreid over meerdere jaren. Maar er is maatschappelijk uiteraard z.s.m. behoefte aan uiteraard, niet over een paar jaar,
Waarom is dat waarschijnlijk? En wat kost een lockdown wel niet? Heb je het Duitse artikel gelezen? Het gaat om gepooled testen. En wat zeg je nu? Kinderen zouden naar huis moeten en daarom moet je niet testen? Dat is toch volkomen raar als je de verspreiding probeert af te remmen? En ja, ik snap de problemen rondom continuïteit van onderwijs. Maar in Duitsland gebruiken ze die testen naar ik begrijp uit dat persbericht.(…) En Asymptomatisch testen. Nederland heeft 2,2 miljoen kinderen onder de 12. Ongeveer 1,5 miljoen gaan naar school. We hebben ongeveer testcapaciteit om die dan 1x per week te testen. Met een kostenplaatje van zo'n 100 miljoen per week. Naast alle problemen met (vals) positief geteste kinderen die naar huis moeten. Waarschijnlijk is het het geld niet waard geweest. (…)
@Mfpower heeft daar eerder al e.e.a. over opgemerkt. Het lijkt er vooral op dat er niet of nauwelijks werd getest en naar we nu weten was dat ook niet onlogisch als je dat plaatst binnen de genoemde strategie van - ik parafraseer - 'verspreiding toestaan zolang de zorg het aankan'.(…) Toen hadden kinderen nog nergens last van en leken ze het niet echt te verspreiden. Nu wel. (…)
Dus was het een slechte keuze. Er werd blijkbaar gewoon gegokt op die uitkomst. Dat soort wensdenken zie je nu ook. Overigens werd ik gisteren door @Tom-Z geattendeerd op het probleem van die 2 jaar als zo'n strategie zou worden gevolgd. Dus waarom zou het RIVM dat niet hebben kunnen inzien volgens jou? Zie:(…) De taktiek van "alleen doen wat nodig is dat de IC niet overstroomt" was ook nooit bedoeld om 2 jaar lang vol te houden. Dat is effectief voor een golf van een paar maanden, zoals de griep. Maar we wisten toen niet dat dit jaren lang zou duren.
Tom-Z in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"
Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Dus was het een slechte keuze. Er werd blijkbaar gewoon gegokt op die uitkomst. Dat soort wensdenken zie je nu ook. Overigens werd ik gisteren door @Tom-Z geattendeerd op het probleem van die 2 jaar als zo'n strategie zou worden gevolgd. Dus waarom zou het RIVM dat niet hebben kunnen inzien volgens jou? Zie:
Tom-Z in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"
We wisten toen héél goed dat dat wél jaren zou gaan duren, en het zeker geen kwestie was van een golf van een "paar maanden". Lees maar na wat Rutte op 16 maart 2020 zei:RocketKoen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
De taktiek van "alleen doen wat nodig is dat de IC niet overstroomt" was ook nooit bedoeld om 2 jaar lang vol te houden. Dat is effectief voor een golf van een paar maanden, zoals de griep. Maar we wisten toen niet dat dit jaren lang zou duren.
Ik ben er van overtuigd dat het voor die persconferentie allang bekend was (of op zijn minst vermoed werd) dat het opbouwen van groepsimmuniteit onrealistisch lang zou duren, en dat dit ook besproken is. Ik denk dat de keuze toen door een aantal aannames is ingegeven:Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen.
- Er komt niet binnen afzienbare tijd een vaccin
- Het is onmogelijk het virus te elimineren
- Groepsimmuniteit is überhaupt mogelijk
(3) was een enorme gok. We hadden geen idee of er überhaupt immuniteit optrad na een infectie en hoe lang die dan zou aanhouden.
(2) is een self-fulfilling prophecy geworden. Zoveel landen in Europa hebben voor iets anders dan elimineren gekozen dat dit inderdaad onmogelijk is geworden. De vraag is wat er gebeurd zou zijn als we wél collectief op eliminatie hadden ingezet. Want in China en andere landen is die aanpak behoorlijk successvol gebleven. Een vriend heeft de afgelopen twee jaar voor zijn werk in China gezeten en wist te melden dat corona daar feitelijk niet meer bestond. Goed, we zullen het nooit weten, maar het is een gemiste kans van epische proporties dat we het niet eens geprobeerd hebben.
Als je al deze drie aannames gelooft, dan is groepsimmuniteit - hoe lang dat ook duurt en wat de kosten ook zijn - de enige mogelijke oplossing. Rutte wilde natuurlijk niet te veel onrust veroorzaken, dus "meerdere jaren" werd in zijn speech "maanden of zelfs langer". Ik ben er van overtuigd dat die formulering betekent dat ze wel degelijk wisten hoe lang het daadwerkelijk zou gaan duren.
Gelet op wat we toen ook al wisten over de kosten en onzekerheden van zo'n aanpak is het echt onverantwoordelijk dat niet eerst eliminatie en/of indammen hebben geprobeerd toen we daar nog de kans toe hadden. "Groepsimmuniteit" betekende minimaal 2 jaar lang continu 1500 IC-bedden bezet. Achteraf gezien had de zorg dat überhaupt niet aangekund. En we wisten nog nul komma niks over immuniteit na infectie.
Zit er al iets in de geruchtenmolen wat we volgende week aan eventuele maatregelen kunnen verwachten?
@Tom-Z Ik kan me vinden in je analyse. Maar in een situatie waarin we het virus niet meer uit kunnen roeien wordt de bandbreedte van je mogelijkheden toch wel aardig beperkt.
Je gaat dan immers per definitie niet voor zo weinig mogelijk besmettingen meer.
En 'sturen op volle IC' houdt ook automatisch in dat je het niet de vrije loop houdt.
Beide extremen zijn hiermee m.i. van tafel.
Je gaat dan immers per definitie niet voor zo weinig mogelijk besmettingen meer.
En 'sturen op volle IC' houdt ook automatisch in dat je het niet de vrije loop houdt.
Per definitie is er geen andere oplossing mogelijk dan een van beide extremen.MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:48:
@Tom-Z Ik kan me vinden in je analyse. Maar in een situatie waarin we het virus niet meer uit kunnen roeien wordt de bandbreedte van je mogelijkheden toch wel aardig beperkt.
- Óf je stuurt op een bepaalde IC-bezetting
- Óf je stuurt op indammen van het virus
Ik zie niet in hoe je een strategie kan formuleren die niet óf op een bepaalde ziekenhuisbezetting stuurt óf op indammen? Wat zit er tussen in? Af en toe in een noodgang de ziekenhuizen vol laten lopen en dan een paar maanden indammen, om dan al het indam-werk dat je gedaan hebt weg te gooien door weer opnieuw de ziekenhuizen in een noodgang vol te laten lopen?
Je beschrijft nu vrij aardig wat er gebeurtTom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:03:
[...]
Per definitie is er geen andere oplossing mogelijk dan een van beide extremen.
Ik zie niet in hoe je een strategie kan formuleren die niet óf op een bepaalde ziekenhuisbezetting stuurt óf op indammen? Wat zit er tussen in? Af en toe in een noodgang de ziekenhuizen vol laten lopen en dan een paar maanden indammen, om dan al het indam-werk dat je gedaan hebt weg te gooien door weer opnieuw de ziekenhuizen in een noodgang vol te laten lopen?
Of noemen we dat 'sturen op IC capaciteit en telkens een maand te laat ingrijpen'?
Ik zou overigens sturen op IC bezetting niet de extreme noemen. Dat is niet sturen op de bezetting en het lekker laten gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2021 18:08 ]
Er zullen in elk geval adviezen komen. Het thuiswerk advies zal terugkomen en er zal een advies gegeven worden om afstand te houden en drukte te vermijden. Mogelijk weer een mondkapjesplicht, al ligt daar het risico van een afgang op de loer gezien dat die wetgeving slechts een paar maanden geleden verdween. Verder ligt er een uitbreiding van het aantal plekken waar je een QR code nodig hebt op tafel.Kenny_026 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:47:
Zit er al iets in de geruchtenmolen wat we volgende week aan eventuele maatregelen kunnen verwachten?
Australië en Nieuw-Zeeland hebben eliminatie heel lang geprobeerd, maar recentelijk ook losgelaten. Australië liet bijna niemand toe tot het land en het halve continent zat zowat in permanente lockdown. Ondanks alles bleven de besmettingen stijgen. Het moment dat delta binnenkwam in Nieuw-Zeeland zagen ze ineens hoe hard het kan gaan. Dat vuurtje hebben ze niet meer kunnen uittrappen, Auckland zit nog altijd met flinke restricties om die reden. Beiden zijn nog landen die de grenzen eenvoudig hermetisch kunnen sluiten en dat bleek achteraf ook slechts uitstel te zijn geweest.Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:39:
(2) is een self-fulfilling prophecy geworden. Zoveel landen in Europa hebben voor iets anders dan elimineren gekozen dat dit inderdaad onmogelijk is geworden. De vraag is wat er gebeurd zou zijn als we wél collectief op eliminatie hadden ingezet.
De praatjes van De Jonge zullen in die wijken weinig hout snijden. Wat maakt het uit dat De Jonge de mensen die daar wonen nu tot nationaal pispaaltje maakt, als die mensen dat gevoel al vele jaren eerder hadden? Die zien enkel hun wereldbeeld opnieuw bevestigd worden dat ze er niet bij horen.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:49:
Sowieso zal De Jonge weinig mensen meer overtuigen om naar de GGD te gaan. De toon wordt steeds harder, de taal steeds stoerder en de weerstand groeit mee.
Dat gaat nooit lukken. Religieuze aangelegenheden waren van alle coronamaatregelen uitgezonderd. Om dat mogelijk te maken dat er nu een QR code nodig is voor de zondagsdienst vereist een flinke wetgeving. De Jonge en Grapperhaus vochten najaar 2020 als leeuwen dat gebedshuizen vrij bleven de mondkapjesplicht. Zullen ze dan nu een ommezwaai maken? Ik heb er een hard hoofd in. De CU, SGP en Denk zullen in elk geval tegen zijn. Een deel van het CDA zal zich ook bezwaard voelen.SomerenV schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:10:
Of je moet de Coronapas ook invoeren in de religieuze sector.
De QR code op het werk lijkt mij een van de laatste dingen die zouden moeten. De relatie werkgever-werknemer is geen gelijkwaardige verstandhouding en genoeg slechte bazen die dit gaan misbruiken. Er is een goede reden waarom de baas niet naar je medische gesteldheid mag vragen, althans niet direct.Als de Jonge wil kijken of ze het wettelijk gezien misschien mogelijk kunnen maken voor werkgevers om om een QR code te vragen, dan is een wet blijkbaar niet reden genoeg iets niet te doen.
Daarom schreef ik ook self-fulfilling prophecy. Dat Australië en Nieuw-Zeeland hun strategie hebben moeten loslaten komt doordat andere landen hebben gekozen voor "rondrazen".CMD-Snake schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:55:
[...]
Australië en Nieuw-Zeeland hebben eliminatie heel lang geprobeerd, maar recentelijk ook losgelaten. Australië liet bijna niemand toe tot het land en het halve continent zat zowat in permanente lockdown. Ondanks alles bleven de besmettingen stijgen. Het moment dat delta binnenkwam in Nieuw-Zeeland zagen ze ineens hoe hard het kan gaan. Dat vuurtje hebben ze niet meer kunnen uittrappen, Auckland zit nog altijd met flinke restricties om die reden. Beiden zijn nog landen die de grenzen eenvoudig hermetisch kunnen sluiten en dat bleek achteraf ook slechts uitstel te zijn geweest.
Ik heb het over de situatie van maart 2020. Diverse andere virusuitbraken zijn wél met success geelimineerd (SARS, Ebola,...). Doordat wij in maart 2020 hebben gekozen voor "groepsimmuniteit" hebben we het lot bezegeld, dat datzelfde met Corona niet meer zou lukken. Maar was het toen niet verstandiger geweest dat wél te proberen?
[ Voor 15% gewijzigd door Tom-Z op 30-10-2021 19:06 ]
Ik denk dat het wat betreft het woord extremen is wat @MikeyMan zegt:Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:03:
[...]
Per definitie is er geen andere oplossing mogelijk dan een van beide extremen.
(…)
a- laten gaan, R>1, we zien wel (hoge extreem)
b- mitigatie, poging R=1, maar gezien instabiliteit afwisselend R>1 en R<1
c- eliminatie door actief werken aan R<1
d- eradicatie, R=0, uitroeien (lage extreem)
Optie a en d zijn uiteraard onhaalbaar, dus hou je inderdaad over wat je zelf noemt b of c. Maar b kan (hoewel hopeloos slecht) door te sturen op IC of door te sturen op besmettingen en bij (dreigend) Rt>1 in te grijpen.
De Nederlandse aanpak met grote amplitudes zorgt steeds voor rug-tegen-de-muur situaties, maar ook voor onnodig veel oversterfte. En uiteraard leiden al die besmettingen deels tot langdurige klachten waar we in de toekomst mogelijk nog veel langer mee geconfronteerd blijven (en uiteraard vooral de betrokkenen zelf).
Ik denk dat een van de verschillen tussen de EU landen is: welke indicator is gebruikt? De IC of besmettingen?(…) Ik zie niet in hoe je een strategie kan formuleren die niet óf op een bepaalde ziekenhuisbezetting stuurt óf op indammen? Wat zit er tussen in? Af en toe in een noodgang de ziekenhuizen vol laten lopen en dan een paar maanden indammen, om dan al het indam-werk dat je gedaan hebt weg te gooien door weer opnieuw de ziekenhuizen in een noodgang vol te laten lopen?
De hamvraag blijft voor nu wat mij betreft vooral: is het doel ooit verlaten?
Of wordt er nu nog steeds gestuurd op zorg om op dit moment de ongevaccineerden (waaronder dus ook de kinderen <12 jaar) bewust bloot te stellen binnen de grenzen van de IC capaciteit? En dat laatste is dus evident mislukt, want de zorg is volgens mij al overstroomd als ik de media goed begrijp.
Pas als dat duidelijk wordt kan er namelijk een gewogen parlementair debat plaatsvinden, want tot nu toe is er steeds gedaan alsof het iedereen steeds overviel. Niemand zag dit aankomen etc.
Coronapas op meer plaatsen (sport, doorstroomlocaties, zwembaden, musea), dringen advies om (weer) thuis te werken en advies afstand te houden. That's it volgens mij.Kenny_026 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:47:
Mijn gok is dat er een disclaimer komt dat 'mocht het fout gaan' ze strenger gaan zijn. 'Het is van cruciaal belang je te laten vaccineren anders ontkomen we er niet aan te moeten kijken naar maatregelen specifiek voor zij die nog risico lopen'. Iets op die fiets. Maar... de coronapas-naleving en -handhaving gaat nogal vaak mis, gevaccineerden blijven elkaar én ongevaccineerden vrolijk besmetten en zolang thuiswerken een advies blijft zal het gros er niks mee doen. Afstand houden deed ook vóór de afschaffing van die regel geen mens meer
Nu op safe spelen en een wit voetje proberen te halen wetende dat het toch totaal de verkeerde kant op gaat waarna je lekker kunt gaan wijzen en roepen 'we hadden jullie gewaarschuwd! Door jullie toedoen moeten we nu strenger zijn'. En dan krijgt de griep voet aan de grond in Nederland en is helemaal feest
Ik ben overigens wel benieuwd wanneer de Jonge toe durft te geven dat de zorg ook mede door het kapot bezuinigen veel te snel vastloopt. Gelukkig zijn er vanuit die hoek wel steeds meer mensen die aan de bel trekken. Dat er momenteel meer speelt dan alleen Covid waardoor het in de zorg compleet fout gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 30-10-2021 19:09 ]
Het is ook niet waar. NZ heeft niks losgelaten. Ik zal even zoeken naar een twitter serie van iemand uit Nieuw Zeeland, maar de buitenlandse media waaronder die in Nederland berichten vaak negatief over NZ als ware het een stel gekken die eindeloos bezig moeten blijven.Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:03:
[...]
Daarom schreef ik ook self-fulfilling prophecy. Dat Australië en Nieuw-Zeeland hun strategie hebben moeten loslaten komt doordat andere landen hebben gekozen voor "rondrazen".
Ze hebben echter met eliminatie de kans om veel te vaccineren i.p.v. een rare mitigatie te blijven voortzetten. Maar dat willen veel Nederlanders niet graag horen heb ik het idee.
Zoals genoemd kom ik terug met die tweets als ik ze gevonden heb. Dat geeft echt een heel ander beeld.
Dan moet je ook even meenemen hoe oneindig veel makkelijker het is om op een eiland, duizenden kilometers van elke andere beschaving, te elimineren. Maar dat willen heel veel eliminati (pun intendedNumber10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:10:
[...]
Het is ook niet waar. NZ heeft niks losgelaten. Ik zal even zoeken naar een twitter serie van iemand uit Nieuw Zeeland, maar de buitenlandse media waaronder die in Nederland berichten vaak negatief over NZ als ware het een stel gekken die eindeloos bezig moeten blijven.
Ze hebben echter met eliminatie de kans om veel te vaccineren i.p.v. een rare mitigatie te blijven voortzetten. Maar dat willen veel Nederlanders niet graag horen heb ik het idee.
Zoals genoemd kom ik terug met die tweets als ik ze gevonden heb. Dat geeft echt een heel ander beeld.
Zolang vaccinatie en/of medicatie niet beschikbaar komt en de 'buitenwereld' een ander beleid voert blijf je inderdaad bezig met lockdown-hoppen of je compleet afsluiten van die buitenwereld.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:10:
[...]
Het is ook niet waar. NZ heeft niks losgelaten. Ik zal even zoeken naar een twitter serie van iemand uit Nieuw Zeeland, maar de buitenlandse media waaronder die in Nederland berichten vaak negatief over NZ als ware het een stel gekken die eindeloos bezig moeten blijven.
Was de bereidheid tot vaccinatie niet erg laag omdat ze anderhalf jaar lang redelijk veilig en normaal hebben kunnen leven? Als ik mij het goed herinner kwam er pas significante animo voor vaccinatie toen de delta-variant gedag kwam zeggen.Ze hebben echter met eliminatie de kans om veel te vaccineren i.p.v. een rare mitigatie te blijven voortzetten. Maar dat willen veel Nederlanders niet graag horen heb ik het idee.
0-covid is een goede strategie, totdat de buurman daar niet in mee wil gaan.
Ja, en in maart 2020 is Nederland dus die buurman geworden.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:19:
[...]
Waar is dit buiten Azië anders geweest?Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
Ja, en in maart 2020 is Nederland dus die buurman geworden.
Net als de rest van de wijk.Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
Ja, en in maart 2020 is Nederland dus die buurman geworden.
De beschikbaarheid van het vaccin was erg laag. Door het ontbreken van een serieuze uitbraak had de overheid niet echt haast gemaakt met het inkopen van vaccins en het opzetten van een vaccinatie plan.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:19:
Was de bereidheid tot vaccinatie niet erg laag omdat ze anderhalf jaar lang redelijk veilig en normaal hebben kunnen leven? Als ik mij het goed herinner kwam er pas significante animo voor vaccinatie toen de delta-variant gedag kwam zeggen.
Ja, dat besef ik me ook wel. Maar is het niet raar dat er toen in zulke grote getale is gekozen voor "leven met het virus"? Dat was een enorme gok, die vooralsnog redelijk goed is uitgepakt dankzij de onverwacht snelle ontwikkeling van vaccins. Maar met het volgende virus hebben we misschien minder geluk.
We mogen Azië en Afrika heel dankbaar zijn dat ze SARS en Ebola nooit "onze kant op hebben laten komen". Maar terugkijkend vraag ik me af of wat het westen destijds met Corona heeft gedaan, niet behoorlijk asociaal was (c.q. is) naar de rest van de wereld toe?
Maar was die keuze er nog dan?Tom-Z schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:36:
[...]
Ja, dat besef ik me ook wel. Maar is het niet raar dat er toen in zulke grote getale is gekozen voor "leven met het virus"? Dat was een enorme gok, die vooralsnog redelijk goed is uitgepakt dankzij de onverwacht snelle ontwikkeling van vaccins. Maar met het volgende virus hebben we misschien minder geluk.
We mogen Azië en Afrika heel dankbaar zijn dat ze SARS en Ebola nooit "onze kant op hebben laten komen". Maar terugkijkend vraag ik me af of wat het westen destijds met Corona heeft gedaan, niet behoorlijk asociaal was (c.q. is) naar de rest van de wereld toe?
Ik heb het idee dat de verspreiding in januari stiekem al dusdanig vergevorderd was dat er sowieso geen houden meer aan was.
Daarnaast; was het niet vrij asociaal naar de rest van de wereld toe hoe er in China is gehandeld?
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2021 19:43 ]
Misschien voor Nederland en een paar andere west-Europese landen...MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:40:
[...]
Maar was die keuze er nog dan?
Ik heb het idee dat de verspreiding in januari stiekem al dusdanig vergevorderd was dat er sowieso geen houden meer aan was.
Wanneer je 8 weken lockdown doet, en dan niet de smart-blockchainlockdown die wij hebben gehad, ben je wereldwijd van het virus af. Echter moet je dan wel de mazzel hebben dat die andere 189 landen ook services als Appie, Thuisbezorgd en Netflix hebben. Klinkt mooi vanuit het goed geregelde Nederland, niet vanuit delen van Roemenië of Argentinië waar je gewoon naar je werk moet omdat internet iets is wat ze alleen in de bibliotheek hebben. (die vast gesloten was zoals ook hier gebeurde
En het virus moet dermate ver verspreid zijn(doden etc) dat de totale bevolking gestuurd kan worden op angst. Uit voorzorg 8 weken binnen blijven omdat twee handen schuddende mannen op TV dit zeggen zie ik niet gebeuren.
Herinnert iemand zich de livestream uit China nog waar complete ziekenhuizen in een maand tijd uit de grond gestampt werden? Daar zat de rest van de wereld met popcorn naar te kijken omdat het toch 'zo ver weg was', 12 Boeing 747's later zaten we in hetzelfde schuitje.
Dat merk ik regelmatig op in een reactie over NZ, want uiteraard is dat een voordeel. Zie bijvoorbeeldEmgeebee schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:17:
[...]
Dan moet je ook even meenemen hoe oneindig veel makkelijker het is om op een eiland, duizenden kilometers van elke andere beschaving, te elimineren. (…)
Maar waarom zou je hierop nu reageren met die opmerking @Emgeebee?Number10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:29:
(...)
Het grote verschil tussen Nederland en Nieuw Zeeland is niet de eilandstatus (dat helpt uiteraard) maar de politieke leider. Het lijkt mij erg aannemelijk dat er in NZ ook tegenstanders zijn (geweest) van vroeg ingrijpen.
(...)
Geen idee. Over mij gaat het aantoonbaar niet.(…) Maar dat willen heel veel eliminati (pun intended) niet graag horen heb ik het idee.
Uhm, je kan wel lekker 8 weken in lockdown maar er bestaat ook nog zoiets als een dierlijk reservoir.
En wie gaat de mensen die na 2 weken geen eten meer in huis hebben ervan weerhouden toch wat ergens te gaan halen ? Of waar iemand van de trap viel en dood ligt te gaan want er zijn geen ambulances deze 8 weken.Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:55:
Uhm, je kan wel lekker 8 weken in lockdown maar er bestaat ook nog zoiets als een dierlijk reservoir.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik vraag me echt af hoe ze mensen zo gek hebben kunnen krijgen dat ze uitspraken zoals dit kunnen doen.revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Doe eens normaal man. Het virus is niet gevaarlijk voor kinderen. En dan ga je hun pesten met QR-codes / dagelijks testen? Van zulke opmerkingen gaan m'n nekharen overeind staan.
Ze krijgen vanzelf genoeg antistoffen binnen, net als de ouders (als ze dat al niet hebben via de prik). Opa's en oma's hebben ze al platgespoten met 2-3 prikken.
Kinderen hebben hier niks mee te maken.
Wat bedoel je met platgespoten?Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Ik vraag me echt af hoe ze mensen zo gek hebben kunnen krijgen dat ze uitspraken zoals dit kunnen doen.
Doe eens normaal man. Het virus is niet gevaarlijk voor kinderen. En dan ga je hun pesten met QR-codes / dagelijks testen? Van zulke opmerkingen gaan m'n nekharen overeind staan.
Ze krijgen vanzelf genoeg antistoffen binnen, net als de ouders (als ze dat al niet hebben via de prik). Opa's en oma's hebben ze al platgespoten met 2-3 prikken.
Feit is dat de kinderen een grote rol hebben in de verspreiding.
Als die test kan met wat wangslijmvlies kietelen of een lolly sabbelen is het ook niet echt meer pesten te noemen natuurlijk.
Maar zoals @Tom-Z opmerkt is inzetten op mitigatie een enorme gok. Zelfs al heb je achteraf 'gelijk' dan is de keuze achteraf daarom nog niet juist.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:19:
[...]
Zolang vaccinatie en/of medicatie niet beschikbaar komt en de 'buitenwereld' een ander beleid voert blijf je inderdaad bezig met lockdown-hoppen of je compleet afsluiten van die buitenwereld. (…)
Net zoals je niet moet kijken wie er met veel geld uit het casino komt om daaraan de conclusie te verbinden dat hoog risicovol gokgedrag verstandig is, als iemand daarvoor alle bezittingen inzet op - ik zeg maar wat - zwart bij de roulettetafel en goed bleek te gokken. Sowieso is gokken onzinnig, en al zeker in een casino.
De overheid heeft het niet serieus geprobeerd en als je denkt dat het niet kan wordt het inderdaad een zelfvervullende voorspelling.
Zoals ik net noemde is veel buitenlandse media niet objectief over NZ als ik me de tweets van de lokale inwoner goed herinner, daarop afga en weer gevonden heb.(…)
Was de bereidheid tot vaccinatie niet erg laag omdat ze anderhalf jaar lang redelijk veilig en normaal hebben kunnen leven? Als ik mij het goed herinner kwam er pas significante animo voor vaccinatie toen de delta-variant gedag kwam zeggen. (…)
Ja, maar dat is nu niet het geval. Kinderen hebben sowieso een grote rol bij de verspreiding (hoewel ze dat aan het begin altijd ontkendenDennis1812 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
Wat bedoel je met platgespoten?
Feit is dat de kinderen een grote rol hebben in de verspreiding.
Als die test kan met wat wangslijmvlies kietelen of een lolly sabbelen is het ook niet echt meer pesten te noemen natuurlijk.
Kinderen komen niet in het ziekenhuis, ouders en grootouders zijn ingeënt en worden amper ziek. Wat is dan het probleem als ze op de normale manier antistoffen opbouwen?
We (of nou ja, een deel van de bevolking) moeten stoppen met doen alsof corona één of ander supervirus is waar je ter plekke dood van neervalt. Het valt meestal wel mee namelijk. Ik zou het met je eens zijn moest dit een virus zijn als ebola, maar nu? Nah.
Met platgespoten bedoelde ik vooral te zeggen dat ze inmiddels wel een booster hebben gehad. Veel mensen hebben daarnaast ook al corona doorgemaakt, dus hebben ze eigenlijk de antistoffen van 4 prikken binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 30-10-2021 20:08 ]
Weet niet of wij over hetzelfde land praten. Maar in Nederland is een booster nog een zeldzaamheidje voorbehouden aan enkele uitverkorenen.Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
Ja, maar dat is nu niet het geval. Kinderen hebben sowieso een grote rol bij de verspreiding (hoewel ze dat aan het begin altijd ontkenden), maar inmiddels is dat allemaal niet meer relevant met dit hoge vaccinatiepercentage.
Kinderen komen niet in het ziekenhuis, ouders en grootouders zijn ingeënt en worden amper ziek. Wat is dan het probleem als ze op de normale manier antistoffen opbouwen?
We (of nou ja, een deel van de bevolking) moeten stoppen met doen alsof corona één of ander supervirus is waar je ter plekke dood van neervalt. Het valt meestal wel mee namelijk. Ik zou het met je eens zijn moest dit een virus zijn als ebola, maar nu? Nah.
Met platgespoten bedoelde ik vooral te zeggen dat ze inmiddels wel een booster hebben gehad. Veel mensen hebben daarnaast ook al corona doorgemaakt, dus hebben ze eigenlijk de antistoffen van 4 prikken binnen.
En nee je valt niet zomaar dood neer nee. Dat zou alles wat makkelijker maken en de druk op de zorg lager. Dat is namelijk wel het hele grote probleem. Omdat het virus je lekker ziek maakt ipv meteen dood hebben we een enorme druk op de zorg die niet houdbaar is.
Als kinderen vaker testen (op een humane manier, GGD doet het al met enkel wang kietelen (ervaring van mij althans)) kan bijdragen aan het verlagen van deze druk ben ik meteen voor.
Kan het enkel door de diep-nasale test, dan pertinent oneens.
Ik reageer hierop omdat je, zoals je doet in al je posts, het irrationele van sturen op zorg blijft benadrukken en de enige optie van sturen op besmettingen als optie blijft geven. Lees:Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Dat merk ik regelmatig op in een reactie over NZ, want uiteraard is dat een voordeel. Zie bijvoorbeeld
[...]
Maar waarom zou je hierop nu reageren met die opmerking @Emgeebee?
[...]
Geen idee. Over mij gaat het aantoonbaar niet.
Als je vervolgens een belangrijke nuance weglaat waarom dat voor NZ en AUS een stuk makkelijker is dan voel ik me geroepen om even te reageren.Ze (NZ) hebben echter met eliminatie de kans om veel te vaccineren i.p.v. een rare mitigatie te blijven voortzetten. Maar dat willen veel Nederlanders niet graag horen heb ik het idee.
Maar goed, het maakt niet uit wat jij en ik als opties realistisch achten, toch?
Pardon? Kinderen hebben er alles mee te maken. Zijn lopende corona mega spreaders.Dennahz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Ik vraag me echt af hoe ze mensen zo gek hebben kunnen krijgen dat ze uitspraken zoals dit kunnen doen.
Toen in het buitenland al lang en breed bekend was dat kinderen juist het kunnen verspreiden, maar zelf geen tot weinig klachten hebben (je weet dus niet of je kind het heeft), liepen ze hier nog te roepen, kinderen doen niets en zijn niet besmettelijk, lachwekkend gewoon.
Onze maatschappij draait op meer dan thuisbezorgd en Netflix.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:53:
[...]
Misschien voor Nederland en een paar andere west-Europese landen...
Wanneer je 8 weken lockdown doet, en dan niet de smart-blockchainlockdown die wij hebben gehad, ben je wereldwijd van het virus af. Echter moet je dan wel de mazzel hebben dat die andere 189 landen ook services als Appie, Thuisbezorgd en Netflix hebben. Klinkt mooi vanuit het goed geregelde Nederland, niet vanuit delen van Roemenië of Argentinië waar je gewoon naar je werk moet omdat internet iets is wat ze alleen in de bibliotheek hebben. (die vast gesloten was zoals ook hier gebeurde)
En het virus moet dermate ver verspreid zijn(doden etc) dat de totale bevolking gestuurd kan worden op angst. Uit voorzorg 8 weken binnen blijven omdat twee handen schuddende mannen op TV dit zeggen zie ik niet gebeuren.
Herinnert iemand zich de livestream uit China nog waar complete ziekenhuizen in een maand tijd uit de grond gestampt werden? Daar zat de rest van de wereld met popcorn naar te kijken omdat het toch 'zo ver weg was', 12 Boeing 747's later zaten we in hetzelfde schuitje.
En hoe dacht je dat jouw thuisbezorgd maaltijd bij jouw voor de deur komt? Hoe denk je dat die in het restaurant wordt klaargemaakt. Waar haalt het restaurant de ingredienten vandaan? Waar laat je het plastic bakje na het eten? En waar komen jouw kraanwater en gas en elektriciteit vandaan?
Een heel groot deel van Nederland moet ook in een lockdown gewoon naar zijn werk zodat we niet massaal omkomen van de honger of kou.
De keuze waarvoor? Eliminatie? Indammen?MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:40:
[...]
Maar was die keuze er nog dan?
Ik denk niet dat we dat weten, en toen wisten we het zeker niet. We hebben vanaf het begin vol ingezet op een strategie ("groepsimmuniteit") waarvan we wisten dat het vele jaren zou duren (or er de ontwikkeling van een vaccin voor nodig zou zijn) voordat we terug naar "normaal" konden, terwijl die strategie veel ziekte en sterfte zou veroorzaken. Volgens mij hadden we (lees: Europa) een andere strategie met minder virusverspreiding op z'n minst een kans moeten geven.
Onder meer China, Australië, Zuid-Korea en Nieuw-Zeeland hebben het "juiste voorbeeld" gegeven. Ik vind dat wij dat ook hadden moeten doen. Als dan inderdaad andere landen het roet in het eten gooien kan je altijd nog een andere koers gaan varen, maar gelet op de hoge kosten van "groepsimmuniteit" hadden we in eerste instantie iets anders moeten proberen.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:53:
[...]
Misschien voor Nederland en een paar andere west-Europese landen...
Wanneer je 8 weken lockdown doet, en dan niet de smart-blockchainlockdown die wij hebben gehad, ben je wereldwijd van het virus af. Echter moet je dan wel de mazzel hebben dat die andere 189 landen ook services als Appie, Thuisbezorgd en Netflix hebben. Klinkt mooi vanuit het goed geregelde Nederland, niet vanuit delen van Roemenië of Argentinië waar je gewoon naar je werk moet omdat internet iets is wat ze alleen in de bibliotheek hebben.
[...]
Ja, en omdat we het niet serieus geprobeerd hebben weten we dus ook niet óf het kan en hoeveel moeite het zou kosten. Met name het bron- en contactonderzoek zou vele malen effectiever zijn bij lagere besmettingscijfers. Met 8.000 besmettingen per dag kan je nauwelijks BCO doen. Als we het hadden weten in te dammen naar tientallen besmettingen per dag hadden we misschien heel effectief BCO kunnen doen en veel meer met lokale maatregelen kunnen werken.Number10 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:06:
[...]
De overheid heeft het niet serieus geprobeerd en als je denkt dat het niet kan wordt het inderdaad een zelfvervullende voorspelling.
We moeten ons op de volgende pandemie vele malen beter voorbereiden. Het liefst met Europese afspraken. Zoals opgemerkt werkt indammen niet als je buurman niet indamt.
Even voor de duidelijkheid: dat is absoluut niet wat ik voorstel dat we hadden moeten doen.IJzerlijm schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
En wie gaat de mensen die na 2 weken geen eten meer in huis hebben ervan weerhouden toch wat ergens te gaan halen ? Of waar iemand van de trap viel en dood ligt te gaan want er zijn geen ambulances deze 8 weken.
Omdat het wat mij betreft ook irrationeel is uiteraard. Nu nog steeds.Emgeebee schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:14:
[...]
Ik reageer hierop omdat je, zoals je doet in al je posts, het irrationele van sturen op zorg blijft benadrukken en de enige optie van sturen op besmettingen als optie blijft geven. (…)
Maar er zijn tal van reacties waar ik de eiland-status wel benoem. Moet ik voortaan een disclaimer met alle nuances toevoegen? Dat lijkt me geen goed plan.(…) Als je vervolgens een belangrijke nuance weglaat waarom dat voor NZ en AUS een stuk makkelijker is dan voel ik me geroepen om even te reageren. (…)
O.a. gezien de oplopende besmettingen en daarmee het oplopende risico op een lockdown vind ik het tamelijk relevant om de irrationaliteit van het sturen op IC te blijven benoemen. Kijk maar naar de Nieuwsuur uitzendingen van gisteren en luister hoe vaak er wordt gesproken in de verleden tijd.(…) Maar goed, het maakt niet uit wat jij en ik als opties realistisch achten, toch?
Wat jij realistisch vindt moet jij weten.
Je gaat er iets te letterlijk op in. Het waren slechts metaforen om aan te geven hoe goed wij het hier hebben en ook financieel het prima kunnen veroorloven om acht weken thuis te zitten, al dan niet met wat overheidssteun her en der.RocketKoen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Onze maatschappij draait op meer dan thuisbezorgd en Netflix.
En hoe dacht je dat jouw thuisbezorgd maaltijd bij jouw voor de deur komt? Hoe denk je dat die in het restaurant wordt klaargemaakt. Waar haalt het restaurant de ingredienten vandaan? Waar laat je het plastic bakje na het eten? En waar komen jouw kraanwater en gas en elektriciteit vandaan?
Een heel groot deel van Nederland moet ook in een lockdown gewoon naar zijn werk zodat we niet massaal omkomen van de honger of kou.
Internet an sich is het probleem niet in Roemenië. Alleen veel mensen daar werken niet op kantoor, zoals bijvoorbeeld in Nederland. Wij hebben net als de rest van West-Europa een grote dienstensector, eentje die in Oost-Europa veel kleiner is.jadjong schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:53:
Klinkt mooi vanuit het goed geregelde Nederland, niet vanuit delen van Roemenië of Argentinië waar je gewoon naar je werk moet omdat internet iets is wat ze alleen in de bibliotheek hebben. (die vast gesloten was zoals ook hier gebeurde)
Waar Nederland nog relatief betrokken is bij corona kan het de mensen in landen als Bulgarije of Roemenië niet boeien. Ze staan er relatief onverschillig in en de wanhopige, autoritaire maatregelen van de overheid worden niet nageleefd. Er is in die landen een levendige handel in vaccinatiebewijzen ontstaan, genoeg artsen en verpleegkundigen die hun inkomsten zo aanvullen.
Een landelijke lockdown zal niet de verspreiding naar nul brengen. Om de Appie jouw boodschappen te laten bezorgen moet toch een distributiecentrum open zijn, met mensen die er werken om jouw boodschappen in te pakken en chauffeurs die het naar je huis rijden. De keten die het AH distributiecentrum bevoorraad moet ook operationeel zijn. Genoeg mensen die nog een kans krijgen elkaar te besmetten.
Dennis1812 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:13:
[...]
Weet niet of wij over hetzelfde land praten. Maar in Nederland is een booster nog een zeldzaamheidje voorbehouden aan enkele uitverkorenen.
En nee je valt niet zomaar dood neer nee. Dat zou alles wat makkelijker maken en de druk op de zorg lager. Dat is namelijk wel het hele grote probleem. Omdat het virus je lekker ziek maakt ipv meteen dood hebben we een enorme druk op de zorg die niet houdbaar is.
Als kinderen vaker testen (op een humane manier, GGD doet het al met enkel wang kietelen (ervaring van mij althans)) kan bijdragen aan het verlagen van deze druk ben ik meteen voor.
Kan het enkel door de diep-nasale test, dan pertinent oneens.
Kinderen zijn gewoon kinderen. Ze moeten gewoon lekker kind kunnen blijven, zonder zichzelf of vriendjes potentieel te gaan bekijken als rondlopend virus. Wat denk je dat dat mentaal doet met die kleintjes?Segafreak83 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:16:
[...]
Pardon? Kinderen hebben er alles mee te maken. Zijn lopende corona mega spreaders.
Toen in het buitenland al lang en breed bekend was dat kinderen juist het kunnen verspreiden, maar zelf geen tot weinig klachten hebben (je weet dus niet of je kind het heeft), liepen ze hier nog te roepen, kinderen doen niets en zijn niet besmettelijk, lachwekkend gewoon.
Voor die van ons hebben we besloten dat we ze hier zoveel mogelijk buitenhouden. Ook niet telkens benoemen als je weer eens ergens je QR moet laten zien. Gewoon zoveel mogelijk normaal doen.
En ja, ik ben het ermee eens dat kinderen verspreiders zijn. Dat roep ik al vanaf het begin. Maar we zitten nu in de fase waar alles en iedereen enorm aan het overdrijven is. Zoals ik eerder zei: als corona een soort ebola was, waarbij je overlevingskansen 50/50 zijn, dan was ik het hier zeker mee eens.
Corona is dat niet. Ouders van basisschoolkinderen zijn grotendeels gevaccineerd (en/of vallen in de leeftijdscategorie waar ze weinig risico op ziekenhuisopname hebben). Dus wat is dan het probleem om kinderen op een natuurlijke manier (besmetting) antistoffen aan te laten maken?
We komen steeds meer richting het eind van de pandemie, maar de teugels worden steeds strakker getrokken (meer en meer regeltjes, dwang en zelfs opmerkingen van de Jonge waarin "ongevaccineerden" als een soort onmensen worden neergezet). Maakt niemand zich hier dan zorgen over?
[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 30-10-2021 22:13 ]
Dit land is te lief soms. Iedereen zal wel “ het advies” krijgen om zo veel mogelijk thuis te werken. Je kunt er niet op handhaven.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
We zochten toch plek voor asielzoekers? Overheid alle onnodige kantoren opkopen en omtoveren tot asielzoeker kamertjes.Agent47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:13:
Dit land is te lief soms. Iedereen zal wel “ het advies” krijgen om zo veel mogelijk thuis te werken. Je kunt er niet op handhaven.
1 vliegen in 1 klap .
Sorry als dit meer voor de kroeg is
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.