Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
Er staat dat 1 dosis het risico op long covid niet verminderde, en dat "Receiving 2 vaccine doses was associated with lower risks for most outcomes.". Ik kan daaruit niet opmaken of long covid één van die uitkomsten was waarop de tweede dosis het risico verminderde.
Dat is het abstract inderdaad. In het onderzoek is long Covid wel meegenomen als uitkomstmaat. Alleen worden hier uiteraard weer de traditionele fouten gemaakt bij de interpretatie door leken, dus even een kleine bloemlezing:
1. Dit is een retrospectief onderzoek, dus het enige dat je kan doen is associaties leggen, geen causale verbanden. Uit retrospectief onderzoek mag je géén conclusies trekken, dit is "hypothesis-generating", meer niet.
2. Het onderzoek richt zich op mensen die na vaccinatie besmet zijn geraakt. Dat is sowieso al een vrij specifieke groep mensen. Dit is niet per se extrapoleerbaar naar mensen die door vaccinatie beschermd zijn tegen besmetting.
3. Er is gebruik gemaakt van matching voor de controlegroep, dus het cohort is wat kunstmatig bij elkaar geklust. Er is niet binnen een bepaalde, vaste groep gekeken, maar er is data bij elkaar verzameld, en dat vind ik altijd wat dubieus. Ja, met propensity score matching kun je mooi vergelijkbare baselines overleggen, maar het blijft knutselwerk waarbij de matching ook je uitkomsten kan beïnvloeden.
4. De definitie van long Covid is nogal twijfelachtig. Er zitten ook dingen bij zoals anxiety en depression.
Er zijn nog wel meer kritiekpunten, zoals het kiezen van een controlegroep die een influenza-vaccin heeft gehad, waarbij geen sensitivity analysis is gedaan om te kijken of dit inclusie-criterium voor de controlegroep de eigenschappen van het cohort en de uitkomsten beïnvloedt.
Bonuspunten voor de onderzoekers dat ze een post-hoc correctie van de P-waarde hebben toegepast om te corrigeren voor multiple testing. Ik dacht, dat zal ook wel verkeerd zijn gedaan, zoals zo vaak, maar dit is een positieve uitzondering. Ik blijf overigens geen fan van het onderzoeken van tientallen verschillende uitkomsten en dan maar te kijken waarbij je "beet" hebt. De leukste is overigens nog wel de conclusie dat vaccineren tegen Covid haaruitval voorkomt
Kortom, leuk voor wetenschappers om eens lekker te grasduinen in data, maar tot er een prospectief onderzoek ligt met een goed gedefinieerd cohort, is dit niet zo interessant.
Edit: mbt long Covid, ik had het mezelf ook gemakkelijk kunnen maken door gewoon de auteurs te quoten

The absence of a protective effect against long-COVID features is concerning given the high
incidence and burden of these sequelae of COVID-19.18 However, the risk of several
individual long-COVID features were significantly associated with prior vaccination (but did
not survive correction for multiple comparisons): myalgia (HR 0.78, 95% CI 0.67-0.91),
fatigue (HR 0.89, 95% CI 0.81-0.97), and pain (HR 0.90, 95% CI 0.81-0.99), with potentially
additional protection after a second dose of the vaccine against abnormal breathing (HR 0.89,
95% CI 0.81-0.98) and cognitive symptoms (HR 0.87, 95% CI 0.76-0.99). Relative
differences in the incidence of individual long-COVID features might explain why our
findings differ from those of an app-based survey suggesting that vaccination is overall
protective against long-COVID symptoms.9
Other reasons might also explain this difference.
First, the present study used data routinely collected from a general population rather than
self-selected individuals. Second, this study uses a large sample size and matches cohorts on
a broad range of recorded comorbidities
[
Voor 20% gewijzigd door
RoD op 29-10-2021 16:17
]