Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.512 views

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Het achterlijke zit er in dat er altijd wel iemand zal zijn die en niet kan prikken en niet kan testen. En voor zo iemand moet er een andere mogelijkheid zijjn. Niet meer, niet minder.
Ja en toch vind ik het een lastige...

Je bent kwetsbaar, en krijgt vrijstelling van testen en/of vaccineren. Maar dat is dan enkel en alleen om je -ongetest en ongevaccineerd- tussen een populatie met enorm hoge incidentie te kunnen verplaatsen.

Voelt een beetje als een vrijstelling om zonder kooi tussen de haaien te zwemmen...

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:44
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Nee, dat 'moet' helemaal niet blijkens bijvoorbeeld de aanpak in Nieuw Zeeland of Denemarken en hangt bijvoorbeeld ook af van de (combinatie van de) omvang of potentiële ernst van het probleem lijkt mij.
Ik bedoel met "moet" dat dat zo moet zijn om ingrijpen vanuit het voorzorgsbeginsel een wettelijke plicht te maken. Je kán er natuurlijk voor kiezen om nog voorzichtiger te zijn.
Heb je de eerste uitzending van Nieuwsuur gezien en dan met name het studio-interview? De aanpak van de Nederlandse overheid en het voorzorgsprincipe lijken bewust te zijn gepasseerd omdat het voorzorgsprincipe zich uiteraard niet vereenzelvigd met het besproken doel in het Catshuis.
Ik heb beide delen bekeken en ga vannavond weer kijken (en werd trouwens erg boos en verdrietig van het geblunder en de ontkenning (WOB-weigering, geen interview) in het tweede deel). In mijn ogen waren de directe gevolgen van het virus ernstig genoeg om voor indammen te kiezen. Ik denk alleen dat als die er niet waren geweest, dat dan "misschien zijn er langetermijngevolgen" ingrijpen niet had gerechtvaardigd. Ik herinner me niet helemaal scherp wat de reden was dat Nieuw Zeeland en Denemarken voor indammen hebben gekozen is, maar het ligt voor de hand dat dat voornamelijk de directe gevolgen waren en niet long covid.
Het is wat mij betreft niet zo dat we tot in het einde der tijden informatie moeten verzamelen, maar enkele maanden of 1,5 jaar is toch echt vrij kort. Zeker als na de eerste maanden blijkt dat er langdurige klachten optreden waarvan niet goed duidelijk is hoe die ontstaan.
Dat wisten we dus zoals ik schreef "met name in het begin van de pandemie" niet. Tegen de tijd dat we achter het bestaan van long covid kwamen hadden we al vol ingezet op de aanpruts-strategie. Dat we toen niet van strategie zijn veranderd was misschien niet verstandig, maar nu zijn we hier met 1,5 jaar ervaring met long covid en hebben we een redelijke inschatting van hoe ernstig dat is. Moeten we dan nú ook nog rekening houden met mogelijke andere langetermijngevolgen? Nu iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren en dat vaccin ook long covid lijkt te voorkomen?
Het zou (weet ik veel) in theorie kunnen dat iedereen die covid heeft gehad over 10 jaar longkanker krijgt. Maar als 1,5 jaar niet lang genoeg is, wat is dan wel lang genoeg? Dat is een lastig vraagstuk, waar jouw antwoord niet overduidelijk het juiste is.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Oh maar zo'n plan met grenzen is er gewoon hoor.

Het is alleen op zijn ambtenaars opgesteld, weinig smart.
Inderdaad, zo weinig SMART dat er toch weer iedere keer discussie is ;)
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Zie deze reactie voor een mogelijke verklaring:
Number10 in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"

Een andere verklaring is mogelijk deze:
Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2021"

En zo zijn er wellicht meer oorzaken te bedenken.
Met andere woorden: een combinatie van onkunde en onwil.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-11 05:37
Dennis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Ben je bij een positieve test ziek genoeg? Want daarna krijg je toch ook je QR code vanwege doorgemaakte infectie?
Soms wel, soms niet, zo blijkt...
Zelf ben ik tijdje terug (pre vaccinatie tijdperk) positief getest, had op dat moment 0 klachten. Paar dagen later 2 dagen licht verkouden geweest, wat ik zonder test zelf nooit bestempeld zou hebben als COVID.
quarantaine uitgezeten en weer door.
Het meest rottige was dat je niet weet hoe het kan ontwikkelen, en/of dat je partner/naasten er misschien niet zo goed doorheen komen...
De test was één van de vele testen die ik het afgelopen jaar deed, gewoon routine omdat m'n zoontje weer eens moest testen ivm. besmetting op school. Dan deed ik ook een test, Just to be sure.
Kan me zomaar voorstellen dat heel veel mensen dergelijke klachten hadden weggewuifd, had ik zelf ook gedaan. Momenteel op het werk loopt ook iedereen verkouden/grieperig rond. Niemand kijkt er van op. Niemand neemt er echt aanstoot aan...

Weet ergens niet goed wat ik er van moet vinden, maar ergens vind ik het ook wel relaxed dat het weer zo "normaal" is... :S maar ook jammer dat we niks hebben geleerd blijkbaar.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
wat is dan wel lang genoeg?
Maar het een (de strategie) hangt met het ander (voorzorgsprincipe) samen. Je kunt inderdaad voor veel meer besmettelijke ziekten (of weet ik het wat) dat voorzorgsprincipe tot in extrema gaan hanteren en zoals ik eerder schreef, we bouwen ook geen oneindig hoge dijken. Maar wel dijken die na 1953 uitgaan van een extreem hoge waterstand (schijnbaar, details ken ik ook niet, staat in dat Nature Physics paper als voorbeeld dacht ik).

Maar een besmettelijke ziekte waar actief wordt gestreefd naar R<1 heeft per definitie ook een kleiner maar wellicht onbekend mogelijk gevolg door R<1. Het zijn dus niet alleen maar de acute gevolgen of de gevolgen die al bekend zijn die ook worden ingeperkt.

En als behandelingen of preventie beschikbaar worden heb je het ook weer over een andere situatie. Wat mij betreft is dat alleen nu nog niet het geval. Daarvoor is het nog te onbekend zou ik zeggen. Maar goed, misschien zijn ze daar al veel verder mee dan mij bekend is. Kan ook.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon
Dat stijgt vlot verder. Bijzonder dat de uitstroom niet echt op gang komt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:04:
Dat stijgt vlot verder. Bijzonder dat de uitstroom niet echt op gang komt.
De uitstroom loopt natuurlijk het gemiddelde aantal ligdagen achter de instroom aan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Weten we dan ook of ze 'ziek genoeg' zijn geweest voor een fatsoenlijke weerstand tegen een eventuele volgende ziekte? :?

Volgens mij zit daar nog wel wat spreiding in. Tenminste; de ene besmetting is de andere niet.
Het Pienter-onderzoek kijkt naar bloedwaardes, dat lijkt me al een betere inschatting geven voor het hebben van antistoffen dan een positieve uitslag na een keel- of neusswab.

• Tom-Z
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Maar het een (de strategie) hangt met het ander (voorzorgsprincipe) samen. Je kunt inderdaad voor veel meer besmettelijke ziekten (of weet ik het wat) dat voorzorgsprincipe tot in extrema gaan hanteren
[...]
En als behandelingen of preventie beschikbaar worden heb je het ook weer over een andere situatie. Wat mij betreft is dat alleen nu nog niet het geval. Daarvoor is het nog te onbekend zou ik zeggen. Maar goed, misschien zijn ze daar al veel verder mee dan mij bekend is. Kan ook.
Ja, maar de vraag die je stelde was:
Waarom nam de overheid bij aanvang aan dat een besmetting op zich (dus even los van de zorgoverbelasting en sterfte) geen probleem zou zijn? Op grond van welke kennis kun je dat op voorhand doen?
Dat ging dus niet over het hier en nu, maar over de situatie aan het begin (toen vol werd ingezet op groepsimmuniteit). Op dát moment zou rekening houden met langetermijngevolgen in mijn ogen "voorzorgsprincipe tot in extrema" zijn geweest. Want wat onderscheidde covid toen van andere besmettelijke ziekten voor wat betreft langetermijngevolgen? Waarom moest er toen (toen we nog niks wisten over long covid) meer rekening worden gehouden met langetermijngevolgen dan voor een willekeurige andere virusmutatie?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Blijkt uit onderzoek dan dat dat in potentie niet zo is?

En dan zou de antistoffentest toch prima zijn (die er nu zou moeten komen want de kamer heeft een motie van die strekking aangenomen)?

• Señor Sjon
YakuzA schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

De uitstroom loopt natuurlijk het gemiddelde aantal ligdagen achter de instroom aan.
Klopt, als dat langer duurt zijn het vaak meer ouderen. In juli was het snel in/uit leek het soms wel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Klopt, als dat langer duurt zijn het vaak meer ouderen. In juli was het snel in/uit leek het soms wel.
Dat klopt idd. In juli was de gemiddelde leeftijd van de ziekenhuis bezetting lager en dus ook de gemiddelde lig tijd korter dan het nu lijkt te zijn.

PSN

• Number10
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]
Waarom moest er toen (toen we nog niks wisten over long covid) meer rekening worden gehouden met langetermijngevolgen dan voor een willekeurige andere virusmutatie?
Ik trek daarvoor dan het argument van de hoogleraar in het interview door. De overheid bestempelt het als acute ernstige bedreiging voor de volksgezondheid en daar kun je ook de gevolgen op termijn onder scharen lijkt mij. In het bijzonder omdat het gaat om heel veel besmettingen in een keer.

We redeneren nu ook andersom. Er is gekozen voor mitigatie, dat was blijkbaar met een doel en daar is vervolgens op een bepaalde manier over gecommuniceerd. Er had ook gezegd kunnen worden bijvoorbeeld 'we nemen het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit met zoveel besmettingen' of zoiets. Dan had iedereen achteraf staan klappen dat het zo'n verstandig besluit was als de gevolgen later meer dan de acute ziekte blijken te betreffen.

Met de kennis uit de Nieuwsuur uitzending in het achterhoofd is het opvallend dat er op een bepaalde manier is gecommuniceerd over de eerder door ons besproken asymptomatische verspreiding. Of nut en noodzaak van mondneusmaskers. Hangt dat nu wel of niet samen met die Catshuis bespreking?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Dennis
YakuzA schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:13:
Dat klopt idd. In juli was de gemiddelde leeftijd van de ziekenhuis bezetting lager en dus ook de gemiddelde lig tijd korter dan het nu lijkt te zijn.
Dat maakt dus aannemelijk dat ouderen weer vaker in het ziekenhuis komen en zou ook als oorzaak kunnen hebben dat het vaccin na verloop van tijd afname van effectiviteit laat zien. (zou ook kunnen dat alle niet-gevaccineerde 'ouderen' opeens massaal op de IC komen)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:20:
[...]
We redeneren nu ook andersom. Er is gekozen voor mitigatie, dat was blijkbaar met een doel en daar is vervolgens op een bepaalde manier over gecommuniceerd. Er had ook gezegd kunnen worden bijvoorbeeld 'we nemen het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit met zoveel besmettingen' of zoiets. Dan had iedereen achteraf staan klappen dat het zo'n verstandig besluit was als de gevolgen later meer dan de acute ziekte blijken te betreffen.
Of er was weer keiharde kritiek geweest dat er te hard werd ingegrepen of dat het teveel geld heeft gekost en uiteindelijk wel meeviel.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Dat maakt dus aannemelijk dat ouderen weer vaker in het ziekenhuis komen en zou ook als oorzaak kunnen hebben dat het vaccin na verloop van tijd afname van effectiviteit laat zien. (zou ook kunnen dat alle niet-gevaccineerde 'ouderen' opeens massaal op de IC komen)
Vooralsnog blijkt die suggestie van afname van effectiviteit nergens uit.

Met de getallen die er worden aangeleverd vanuit de ziekenhuizen ligt de effectiviteit nog steeds ruim boven de 90% en op de ic ca 97%.

PSN

• Tom-Z
Dennis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Dat in juli meer jongere mensen in het ziekenhuis lagen komt doordat de "Dansen met Janssen"-golf vooral voor besmettingen onder jongeren heeft gezorgd. De golf nu is veel gelijker over de leeftijden verdeeld. Je kan de leeftijdsverdeling heel goed terugzien in de besmettingscijfers. Eind juli was het aantal besmettingen onder jongeren tot wel 10x hoger dan onder ouderen. Nu is het min of meer gelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Blijkt uit onderzoek dan dat dat in potentie niet zo is?

En dan zou de antistoffentest toch prima zijn (die er nu zou moeten komen want de kamer heeft een motie van die strekking aangenomen)?
Wat stel je nu voor? We zien een gat in de werking van A, dus we gaan datzelfde gat ook in B inbouwen?

Of begrijp ik je verkeerd?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:41:
Eind juli was het aantal besmettingen onder jongeren tot wel 10x hoger dan onder ouderen. Nu is het min of meer gelijk.
Dat zou erop wijzen dat festivals en uitgaan deze keer niet de bepalende factor zijn, een horecasluiting daarmee ook minder effectief.

Deze zomer waren de jongeren nog niet gevaccineerd en de ouderen wel, dat zal ook zeker meespelen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar een klein dorp groot in kan zijn.
In de gemeente Staphorst krijgen alle klassen van alle tien basisscholen luchtreinigingsfilters, meldt RTV Oost. Het gaat om ongeveer 250 apparaten. Over een week moeten alle lokalen zo'n filter hebben.

Het dorp kampt met veel coronabesmettingen en de vaccinatiegraad is laag. Door met luchtreinigingsfilters de aerosolen uit de lucht te halen, proberen de scholen de veiligheid voor kinderen en leerkrachten te vergroten.

Het desbetreffende systeem met de luchtreinigingsfilters is in Staphorst ontwikkeld en wordt wereldwijd toegepast, onder meer in keukens. Maar ook wielerploeg Jumbo Visma gebruikt het systeem in zijn bussen. Team NL gebruikte de filters in de verblijfsruimtes tijdens de Olympische Spelen in Tokio.

De gemeente Staphorst, de scholen en de filterproducent werken samen om het plan te realiseren. De scholen betalen voor de apparaten, maar wel minder dan de verkoopwaarde.
Staphorst plaatst 250 'olympische' luchtfilters in basisscholen

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 13:35

Mfpower

In dubio

Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Nu iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren en dat vaccin ook long covid lijkt te voorkomen?
Vers van de pers, vaccinaties voorkomen niet long COVID, helaas: https://www.medrxiv.org/c...101/2021.10.26.21265508v1

(Nog niet peer reviewed, dus wel enig voorbehoud maar de setup ziet er wel goed uit)
On the other hand, previous vaccination does not appear to be protective against several previously documented outcomes of COVID-19 such as long-COVID features, arrhythmia, joint pain, type 2 diabetes, liver disease, sleep disorders, and mood and anxiety disorders.
Tegen ziekenhuis opnames en ernstig beloop beschermen ze wel goed, blijkt ook weer uit deze studie.

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 29-10-2021 14:51 ]

• Dennis
MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:43:
Wat stel je nu voor? We zien een gat in de werking van A, dus we gaan datzelfde gat ook in B inbouwen?

Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, denk dat je me verkeerd begrijpt.

Iedereen die positief is getest in een teststraat ontvangt nu een QR-code. Is een bloedtest niet betrouwbaarder om te zien of iemand antistoffen heeft dan het simpele feit dat bij hem of haar besmettelijke virusdeeltjes zijn gevonden?

Je kunt natuurlijk ook bij de bloedtest bepalen of die QR-code dan ook een geldigheidsduur moet hebben...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Vers van de pers, vaccinaties voorkomen niet long COVID, helaas: https://www.medrxiv.org/c...101/2021.10.26.21265508v1

(Nog niet peer reviewed, dus wel enig voorbehoud maar de setup ziet er wel goed uit)

[...]

Tegen ziekenhuis opnames en ernstig beloop beschermen ze wel goed, blijkt ook weer uit deze studie.
Heb je het artikel zelf wel gelezen?
Receiving at least one COVID-19 vaccine dose was associated with a significantly lower risk of respiratory failure, ICU admission, intubation/ventilation, hypoxaemia, oxygen requirement, hypercoagulopathy/venous thromboembolism, seizures, psychotic disorder, and hair loss (each as composite endpoints with death to account for competing risks; HR 0.70-0.83, Bonferroni-corrected p<.05), but not other outcomes, including long-COVID features, renal disease, mood, anxiety, and sleep disorders. Receiving 2 vaccine doses was associated with lower risks for most outcomes.
Bijzonder hoe er weer een loopje wordt genomen met een deelinterpretatie van een niet peer-gereviewde pre-print. Echt top, als die openheid :X
Dennis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Nee, denk dat je me verkeerd begrijpt.

Iedereen die positief is getest in een teststraat ontvangt nu een QR-code. Is een bloedtest niet betrouwbaarder om te zien of iemand antistoffen heeft dan het simpele feit dat bij hem of haar besmettelijke virusdeeltjes zijn gevonden?

Je kunt natuurlijk ook bij de bloedtest bepalen of die QR-code dan ook een geldigheidsduur moet hebben...
Oh zo, een meer gedifferentieerde uitkomst zeg maar. Neem zomaar aan dat een bloedtest daar inderdaad beter geschikt voor is. Maar vraag me af of we die kennis nu al voldoende hebben om er in dat detailniveau mee om te gaan. Daarnaast; als pietje een QR krijgt voor 5 weken en jantje voor 10 heb je denk ik ook de poppen aan het dansen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2021 15:00 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:43
Volgens de stentor van PlasmaMade wat ook in Staphorst zit (link). Vind het wel een mooie stap. Zulke onderzoeken kosten echt niets in vergelijking met steunpakketten. Ook twee kerken hebben oplossingen ingebouwd (link). Maar RIVM is er bijvoorbeeld niet echt in geïnteresseerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jip_86 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Volgens de stentor van PlasmaMade wat ook in Staphorst zit (link). Vind het wel een mooie stap. Zulke onderzoeken kosten echt niets in vergelijking met steunpakketten. Ook twee kerken hebben oplossingen ingebouwd (link). Maar RIVM is er bijvoorbeeld niet echt in geïnteresseerd.
PlasmaMade? Ellenlange discussie over Ozon incoming... :+

• Señor Sjon

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11 16:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jip_86 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Weet je wat een mooie oplossing is die weinig kost? vaccineren!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Ja, maar op zich lijkt het me geen gek idee om te kijken wat je daarnaast nog meer kunt doen.

Maargoed, dit zal wel een gevalletje 'we hoeven niet te vaccineren want we ventileren' worden...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Ja, maar op zich lijkt het me geen gek idee om te kijken wat je daarnaast nog meer kunt doen.

Maargoed, dit zal wel een gevalletje 'we hoeven niet te vaccineren want we ventileren' worden...
Waarom mag je wel met ventilatie voorkomen dat je ziek wordt maar niet met een vaccin. Ik snap het echt niet.

• Señor Sjon
+1.521 (+25.9%) tov vorige week vrijdag.
De stijging was van 15-10 naar 22-10 2.159 (+58.2%).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Waarom mag je wel met ventilatie voorkomen dat je ziek wordt maar niet met een vaccin. Ik snap het echt niet.
Hoho, dat zeg ik niet...

Ik ben helemaal voor vaccineren. Vrij fanatiek ook...

Maar gezien de locatie, kan ik wel inschatten hoe dit wordt ingezet.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Hoho, dat zeg ik niet...

Ik ben helemaal voor vaccineren. Vrij fanatiek ook...

Maar gezien de locatie, kan ik wel inschatten hoe dit wordt ingezet.
offtopic:
Ja ik weet wel dat je in het pro kamp zit. Was geen vraag naar jou toe

• Señor Sjon
Op lange termijn zorgt dit voor veel meer verbetering. Frisse Scholen is al een langjarig, moeizaam project wat op deze onorthodoxe manier een beetje geholpen wordt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:09

Nox

Noxiuz

Ik ken de exacte situatie niet, maar als ik teruglees in de posts zie ik deze: QSYS in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Als je denkt dat je last krijgt van bijwerkingen krijgt is dat imho geen medische grond waarop je alsnog een QR zou moeten krijgen imho, dat is een nette manier dezelfde argumenten onderbouwen als de rest :+. Of ik zit er gigantisch naast, dat hoop ik, maar dan ben ik wel benieuwd naar de medische reden en/of je een doktersverklaring hebt waarop dat gebaseerd is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Wolly
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Kinderen op de basisschool worden niet gevaccineerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:23:
Op lange termijn zorgt dit voor veel meer verbetering. Frisse Scholen is al een langjarig, moeizaam project wat op deze onorthodoxe manier een beetje geholpen wordt.
Ja, sowieso los van Corona. Al die dichtgekitte gebouwen tegenwoordig, lijkt mij uiteindelijk toch niet heel erg gezond. Ventileren is altijd prettig. Ben ook blij dat ik hier in huis gewoon een raampje open kan zetten.

@TrailBlazer Oh, ik begrijp nu wat je bedoelt. Mag je van de bijbel wel ventileren om een ziekte te voorkomen. _O-

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2021 15:25 ]

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Zelf ook voor vaccineren maar zie toch zeker wel verschil in preventief ventileren en preventief medicatie/vaccin toedienen .Het eerste verslechtert extern de omstandigheden voor overdracht en dus de kans daarop , het tweede intern de impact na overdracht .
In de schaduw gaan zitten vs smeren met chemische troep zijn ook twee verschillende manieren om zonnebrand te voorkomen . Je kan tegen chemische troep zijn maar wel het risico op huidkanker erkennen en in de schaduw gaan zitten

@MikeyMan haha super grappig , mensen die oprecht iets proberen afzeiken ondanks dat ze wat proberen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2021 15:31 ]

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-11 19:36
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Zelf ook voor vaccineren maar zie toch zeker wel verschil in preventief ventileren en preventief medicatie/vaccin toedienen .Het eerste verslechtert extern de omstandigheden voor overdracht en dus de kans daarop , het tweede intern de impact na overdracht .
[small]In de schaduw gaan zitten vs smeren met chemische troep zijn ook twee verschillende manieren om zonnebrand te voorkomen . Je kan tegen chemische troep zijn maar wel het risico op huidkanker erkennen en in de schaduw gaan zitten [small]
Je kunt ook gewoon onderkennen dat sommige problemen niet alleen zijn op te lossen met schaduw zoeken (of ventileren.) En dat het dus in sommige gevallen gewoon noodzakelijk is om alle beschikbare middelen te benutten.

[ Voor 6% gewijzigd door Racing-Paradise op 29-10-2021 15:34 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[small]In de schaduw gaan zitten vs smeren met chemische troep zijn ook twee verschillende manieren om zonnebrand te voorkomen . Je kan tegen chemische troep zijn maar wel het risico op huidkanker erkennen en in de schaduw gaan zitten [small]
Zit een kern van waarheid in maar in dit geval is de reden omdat het in een of ander boek zou staan. Niet omdat ze tegen de stoffen in de vaccinatie zijn.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:52

Major_ton

Shoot!

Het aantal positief geteste personen is na de vaccinaties misschien minder van belang, maar de ziekenhuis en IC opnames beginnen toch ook wel lekker door te tikken nu. Ik had op een groter remmend effect van de vaccinaties gehoopt.

Some infinities are bigger than others.

• Tom-Z
Nox schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Ik ken de exacte situatie niet, maar als ik teruglees in de posts zie ik deze: QSYS in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Als je denkt dat je last krijgt van bijwerkingen krijgt is dat imho geen medische grond waarop je alsnog een QR zou moeten krijgen imho, dat is een nette manier dezelfde argumenten onderbouwen als de rest :+. Of ik zit er gigantisch naast, dat hoop ik, maar dan ben ik wel benieuwd naar de medische reden en/of je een doktersverklaring hebt waarop dat gebaseerd is.
Volgens de wet kan je een uitzondering krijgen op CTB als je je om medische redenen niet kan laten testen (of dat wel kan, maar je er "ernstig ontregeld" van raakt). Of je je kan laten vaccineren speelt daarbij wettelijk gezien geen rol. Dus die discussie over de beweegredenen van deze persoon is irrelevant.
We willen in Nederland geen vaccinatie-dwang/drang. Daarom moet er altijd testen zijn als alternatief voor vaccineren, zelfs als je kiest voor niet vaccineren. Een logisch gevolg daarvan is dat je een uitzondering voor CTB moet kunnen krijgen als je je niet kán laten testen, want anders wordt je indirect alsnog tot vaccinatie gedwongen.
Feit is dat de wet voorziet in een uitzondering maar dat het de facto onmogelijk is om je daar op te beroepen, want de verantwoordelijke (VWS) voert de wet niet uit.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Major_ton schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Het aantal positief geteste personen is na de vaccinaties misschien minder van belang, maar de ziekenhuis en IC opnames beginnen toch ook wel lekker door te tikken nu. Ik had op een groter remmend effect van de vaccinaties gehoopt.
Het is bij deze cijfers interessant om eens te kijken of er ook wat veranderd is aan de verhouding gevaccineerden/ongevaccineerden in het ziekenhuis.

• Tom-Z
[...]

Een verdubbeling van de besmettingen is een verdubbeling van de ziekenhuis/IC-opnames. Vaccins maken daarin geen verschil. Als het immers eerst 100 besmettingen = 1 ziekenhuisopname was, en nu dankzij vaccins 1000 besmettingen = 1 opname is, dan betekent twee keer zo veel besmettingen nog steeds twee keer zoveel opnames.
Er zit ongeveer 11 dagen vertraging tussen het groeicijfer van de besmettingen en het groeicijfer van de ziekenhuisopnames, en ongeveer 16 dagen vertraging tussen het groeicijfer van de IC-opnames. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQXVzj0C4fG9PcNZNf8WLJ1zUUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zg21BnlPiwj6zf5an6Y9x6ZY.png?f=fotoalbum_large

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Ja, maar de vraag die je stelde was:

[...]

Dat ging dus niet over het hier en nu, maar over de situatie aan het begin (toen vol werd ingezet op groepsimmuniteit). Op dát moment zou rekening houden met langetermijngevolgen in mijn ogen "voorzorgsprincipe tot in extrema" zijn geweest. Want wat onderscheidde covid toen van andere besmettelijke ziekten voor wat betreft langetermijngevolgen? Waarom moest er toen (toen we nog niks wisten over long covid) meer rekening worden gehouden met langetermijngevolgen dan voor een willekeurige andere virusmutatie?
Dat is niet waar. Het is al jaren bekend dat coronavirussen voor langdurige klachten, schade en revalidatie kunnen leiden. Waarom denk je dat de landen die SARS hebben meegemaakt meteen de grenzen op slot gooiden?
Daar was niks extrema's aan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

@MikeyMan haha super grappig , mensen die oprecht iets proberen afzeiken ondanks dat ze wat proberen
Haha, super grappig. Allerlei noodsprongen maken terwijl ze blijven weigeren een vaccin te halen.

Ik geef nota bene aan dat ik voor ventileren ben. Maar het is een optie náást vaccineren. Niet in plaats van. Los van die Ozon discussie dus, waarvan ook maar de vraag is hoe gezond dat is.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Heb je het artikel zelf wel gelezen?

[...]
Jazeker heb ik dat. En jij pakt nu ook een deeluitkomst. Maar het resultaat is in lijn met de studie die ik eerder postte. Het risico is lager maar zeker niet weg. Wat de implicaties hiervoor moeten zijn op beleid doe ik geen uitspraken. In elk geval kunnen we stellen dat vaccineren loont. En dat COVID onder ons blijft met potentiele gevolgen voor een ieder

• Tom-Z
BarôZZa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Dat is niet waar. Het is al jaren bekend dat coronavirussen voor langdurige klachten, schade en revalidatie kunnen leiden. Waarom denk je dat de landen die SARS hebben meegemaakt meteen de grenzen op slot gooiden?
Daar was niks extrema's aan.
Excuses als ik iets onwaars heb zitten verkondigen. Ik heb in deze discussie meermaals deze vraag gesteld en kreeg steeds als antwoord "daar moet je vanuit het voorzorgsprincipe rekening mee houden". "Let op, bij coronavirussen is dat een bijzonder risico" was dan een veel beter antwoord geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Tom-Z op 29-10-2021 15:49 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Jazeker heb ik dat. En jij pakt nu ook een deeluitkomst. Maar het resultaat is in lijn met de studie die ik eerder postte. Het risico is lager maar zeker niet weg. Wat de implicaties hiervoor moeten zijn op beleid doe ik geen uitspraken. In elk geval kunnen we stellen dat vaccineren loont. En dat COVID onder ons blijft met potentiele gevolgen voor een ieder
Je zegt letterlijk dat vaccinaties geen Long covid voorkomen. Terwijl het artikel letterlijk zegt dat 2 vaccinaties hier wel degelijk invloed op hebben. Dat was het enige punt dat ik maakte.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:09

Nox

Noxiuz

Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Volgens de wet kan je een uitzondering krijgen op CTB als je je om medische redenen niet kan laten testen (of dat wel kan, maar je er "ernstig ontregeld" van raakt). Of je je kan laten vaccineren speelt daarbij wettelijk gezien geen rol. Dus die discussie over de beweegredenen van deze persoon is irrelevant.
We willen in Nederland geen vaccinatie-dwang/drang. Daarom moet er altijd testen zijn als alternatief voor vaccineren, zelfs als je kiest voor niet vaccineren. Een logisch gevolg daarvan is dat je een uitzondering voor CTB moet kunnen krijgen als je je niet kán laten testen, want anders wordt je indirect alsnog tot vaccinatie gedwongen.
Feit is dat de wet voorziet in een uitzondering maar dat het de facto onmogelijk is om je daar op te beroepen, want de verantwoordelijke (VWS) voert de wet niet uit.
Waar staat dat ze de wet niet uitvoeren? Ik lees in de brief vooral dat het beter is toch wel te doen want bla bla bla maar dat het voor sommige mensen niet kan. Ik denk dat je beter even kan bellen, dan vragen wat je moet doen. Als iemand dan zo'n onzinverhaal begint zeg je daarna: maar wat moet ik doen voor de vrijstelling volgens de wet die u moet uitvoeren?

Dit lijkt gewoon een copy-paste mailtje die ze sturen naar iedereen die erover begint. Ik ken de mail ook niet van qsys naar vws wat daar in staat. Ik kan me goed voorstellen dat vws hier 3000 van per dag krijgt.

Als dit écht, écht te moeilijk is voor vws kan de GGD nog wel iets voor je betekenen misschien. Zij maken ten slotte de codes aan. Maar an sich zou dat te zot voor woorden zijn als iemand je dan maar een bewijs van herstel moet geven zodat je alsnog je ding kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 29-10-2021 15:50 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Je zegt letterlijk dat vaccinaties geen Long covid voorkomen. Terwijl het artikel letterlijk zegt dat 2 vaccinaties hier wel degelijk invloed op hebben. Dat was het enige punt dat ik maakte.
Okay ongelukkig verwoord. Ik bedoelde te zeggen met niet voorkomen dat dat het dus nog wel voorkomt, alleen is de kans lager. Maar een vaccin werkt niet zo goed tegen long COVID als dat het doet tegen ernstig verloop.

• Tom-Z
MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:56:
[...]

Bijzonder hoe er weer een loopje wordt genomen met een deelinterpretatie van een niet peer-gereviewde pre-print. Echt top, als die openheid :X
Er staat dat 1 dosis het risico op long covid niet verminderde, en dat "Receiving 2 vaccine doses was associated with lower risks for most outcomes.". Ik kan daaruit niet opmaken of long covid één van die uitkomsten was waarop de tweede dosis het risico verminderde.

• Tom-Z
Nox schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Waar staat dat ze de wet niet uitvoeren? Ik lees in de brief vooral dat het beter is toch wel te doen want bla bla bla maar dat het voor sommige mensen niet kan. Ik denk dat je beter even kan bellen, dan vragen wat je moet doen. Als iemand dan zo'n onzinverhaal begint zeg je daarna: maar wat moet ik doen voor de vrijstelling volgens de wet die u moet uitvoeren?

Dit lijkt gewoon een copy-paste mailtje die ze sturen naar iedereen die erover begint. Ik ken de mail ook niet van qsys naar vws.

Als dit écht, écht te moeilijk is voor vws kan de GGD nog wel iets voor je betekenen misschien. Zij maken ten slotte de codes aan.
Uit kamerstukken die ergens in dit topic voorbij zijn gekomen blijkt dat er nu een pilot loopt waarmee ze gaan proberen vast te stellen welke criteria er moeten gelden voor de uitzondering. Ondanks dat e.e.a. al pak 'm beet een half jaar in de wet staat? @QSYS heeft al talloze pogingen gedaan en heeft daar meermaals over gepost, maar hij loopt steeds tegen een muur aan want er is nog geen regeling. Er is op dit moment geen manier om voor de uitzondering in aanmerking te komen behalve geselecteerd worden voor de pilot.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
Als dit het is dan zie ik het somber in. Dringende adviezen, en de coronapas wat vaker laten zien.... thats all?

https://www.ad.nl/politie...-afstand-houden~a47741b7/

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

2 ziekenhuizen? Nee, al 4. Isala, Gelderse vallei, Rivierenland Tiel en het Radboud UMC. En dat zijn 2 erg grote ziekenhuizen (Isala en Radboud)

Het lijkt nu vooral gecentreerd rondom de biblebelt, waar de ongevaccineerden op een kluitje leven. Als dat verder in het land minder is zal het daar niet zo loslopen (alhoewel Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel risicogebieden zijn met een lagere vaccinatiegraad dan de rest van het land)
Leuk weetje, op 20 oktober was de bestuursvoorzitter van het Gelderse Vallei ziekenhuis in Ede op de radio.

In het interview vertelde ze dat vooral op de IC ongevaccineerde personen liggen en dat in het ziekenhuis ook ongevaccineerden liggen, maar dat dat diverse redenen kan hebben. Op de IC zou het vaak om mensen gaan met onderliggende aandoeningen en ernstige ziektes waardoor ze niet gevaccineerd kunnen worden. Het gaat volgens de mevrouw om diverse redenen dat mensen niet gevaccineerd zijn.

Vanaf 03:20.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tom-Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Er staat dat 1 dosis het risico op long covid niet verminderde, en dat "Receiving 2 vaccine doses was associated with lower risks for most outcomes.". Ik kan daaruit niet opmaken of long covid één van die uitkomsten was waarop de tweede dosis het risico verminderde.
Dat is het abstract inderdaad. In het onderzoek is long Covid wel meegenomen als uitkomstmaat. Alleen worden hier uiteraard weer de traditionele fouten gemaakt bij de interpretatie door leken, dus even een kleine bloemlezing:

1. Dit is een retrospectief onderzoek, dus het enige dat je kan doen is associaties leggen, geen causale verbanden. Uit retrospectief onderzoek mag je géén conclusies trekken, dit is "hypothesis-generating", meer niet.
2. Het onderzoek richt zich op mensen die na vaccinatie besmet zijn geraakt. Dat is sowieso al een vrij specifieke groep mensen. Dit is niet per se extrapoleerbaar naar mensen die door vaccinatie beschermd zijn tegen besmetting.
3. Er is gebruik gemaakt van matching voor de controlegroep, dus het cohort is wat kunstmatig bij elkaar geklust. Er is niet binnen een bepaalde, vaste groep gekeken, maar er is data bij elkaar verzameld, en dat vind ik altijd wat dubieus. Ja, met propensity score matching kun je mooi vergelijkbare baselines overleggen, maar het blijft knutselwerk waarbij de matching ook je uitkomsten kan beïnvloeden.
4. De definitie van long Covid is nogal twijfelachtig. Er zitten ook dingen bij zoals anxiety en depression.

Er zijn nog wel meer kritiekpunten, zoals het kiezen van een controlegroep die een influenza-vaccin heeft gehad, waarbij geen sensitivity analysis is gedaan om te kijken of dit inclusie-criterium voor de controlegroep de eigenschappen van het cohort en de uitkomsten beïnvloedt.

Bonuspunten voor de onderzoekers dat ze een post-hoc correctie van de P-waarde hebben toegepast om te corrigeren voor multiple testing. Ik dacht, dat zal ook wel verkeerd zijn gedaan, zoals zo vaak, maar dit is een positieve uitzondering. Ik blijf overigens geen fan van het onderzoeken van tientallen verschillende uitkomsten en dan maar te kijken waarbij je "beet" hebt. De leukste is overigens nog wel de conclusie dat vaccineren tegen Covid haaruitval voorkomt :+

Kortom, leuk voor wetenschappers om eens lekker te grasduinen in data, maar tot er een prospectief onderzoek ligt met een goed gedefinieerd cohort, is dit niet zo interessant.

Edit: mbt long Covid, ik had het mezelf ook gemakkelijk kunnen maken door gewoon de auteurs te quoten :P
The absence of a protective effect against long-COVID features is concerning given the high
incidence and burden of these sequelae of COVID-19.18 However, the risk of several
individual long-COVID features were significantly associated with prior vaccination (but did
not survive correction for multiple comparisons): myalgia (HR 0.78, 95% CI 0.67-0.91),
fatigue (HR 0.89, 95% CI 0.81-0.97), and pain (HR 0.90, 95% CI 0.81-0.99), with potentially
additional protection after a second dose of the vaccine against abnormal breathing (HR 0.89,
95% CI 0.81-0.98) and cognitive symptoms (HR 0.87, 95% CI 0.76-0.99). Relative
differences in the incidence of individual long-COVID features might explain why our
findings differ from those of an app-based survey suggesting that vaccination is overall
protective against long-COVID symptoms.9
Other reasons might also explain this difference.
First, the present study used data routinely collected from a general population rather than
self-selected individuals. Second, this study uses a large sample size and matches cohorts on
a broad range of recorded comorbidities

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 29-10-2021 16:17 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:11:
Als dit het is dan zie ik het somber in. Dringende adviezen, en de coronapas wat vaker laten zien.... thats all?

Had je echt iets anders verwacht?

Iemand zei het vandaag eerder; ik verwacht over twee weken weer een persconferentie. ;)

• hoevenpe
Dit is in grote lijnen wat het OMT ook voorstelt, men is blijkbaar huiverig voor maatregelen tegen specifiek ongevaccineerden en voor meer algemene maatregelen is maar beperkt draagvlak.

Besef dat dit draadje niet maatgevend is voor de stemming in het land, als je gevaccineerd bent en niet in de zorg werkt is Covid heel ver weg.

• stylezzz
MikeyMan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Had je echt iets anders verwacht?

Iemand zei het vandaag eerder; ik verwacht over twee weken weer een persconferentie. ;)
Haha.... tsjah met alle discussies van de afgelopen dagen had er ook niet veel beters uit kunnen komen. Zal ik hem verder intrappen? Dit word weer een kerst zonder horeca ;)

• stylezzz
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Dit is in grote lijnen wat het OMT ook voorstelt, men is blijkbaar huiverig voor maatregelen tegen specifiek ongevaccineerden en voor meer algemene maatregelen is maar beperkt draagvlak.

Besef dat dit draadje niet maatgevend is voor de stemming in het land, als je gevaccineerd bent en niet in de zorg werkt is Covid heel ver weg.
True true, maar het kabinet heeft niet altijd het OMT advies opgevolgd. (understatement ;) )

• hoevenpe
stylezzz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:16:
Haha.... tsjah met alle discussies van de afgelopen dagen had er ook niet veel beters uit kunnen komen. Zal ik hem verder intrappen? Dit word weer een kerst zonder horeca ;)
Nee hoor, ik voorspel pappen en nathouden tot de lente.
De situatie is onvergelijkbaar met vorig jaar, het 'samen uit samen thuis' gevoel is veel kleiner.

• Señor Sjon
[...]

Ik heb de cijfers van gisteren vergeleken met begin van de week. De stijging was 140, maar bijzonder genoeg ging 0-50 effectief omlaag: IC+3, kliniek -8

De groep 75-84 ging met +6 en +62 kliniek. Zouden ze vatbaarder kunnen zijn door de griepprik die ook weer gestart is?

50-99 was +26 / + 119 overigens.
RoD schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Het is bij deze cijfers interessant om eens te kijken of er ook wat veranderd is aan de verhouding gevaccineerden/ongevaccineerden in het ziekenhuis.
Dat wil de TK ook weten, maar Hugo wil de cijfers niet geven. -O- Heel bijzonder dit. Overal in de landen om ons heen wordt dit bijgehouden en gecommuniceerd.

Verwijderd

stylezzz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Het hoeft niet zo zwart te zijn. In het vk dansen ze al een half jaar met virus. Ja, de prevelentie is groot, maar de maatschappij kan relatief normaal doorhobbelen. Elke dag komen er weer flink wat klantjes bij die zorgen voor natuurlijke verlaging van de verspreiding

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:38
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

De situatie is onvergelijkbaar met vorig jaar, het 'samen uit samen thuis' gevoel is veel kleiner.
Ik heb weinig samen-uit samen-thuis gevoel meer. Met name omdat een gedeelte van de bevoking daar ook niet in zit. Ik zit eigenlijk niet op strenge maatregelen te wachten op een groep die het minst bijdraagt aan het probleem op dit moment. Ik snap dat we daar niet aan ontkomen; maar de groep die het meest bijdraagt, moet de meeste maatregelen krijgen. En de restjes kun je opvegen met algemene maatregelen.

Ergens is het ook heel simpel, covid hoeft ook niet naar 0, we accepteren meer ziektelast. Zolang covid-19 op zo'n manier onder controle gehouden kan worden, dat het vergelijkbaar is met de ziektelast (op het zorgsysteem bv) van bv de griep, dan is het toch ook prima.

Ik moet in januari mijn PhD verdedigen (en heb een feest gepland). Ik vermoed dat alles online zal zijn tegen die tijd. Scheelt me 3000 euro ofzo. Wel klote, in 2013 moeten afbreken omdat ik ziek was, nu is de rest van de wereld ziek.

Naja, in ieder geval is het af en ben ik nog gezond-ish en kan ik prima wetenschap bedrijven nu.

Maar het steekt wel. Grote dingen moeten laten, omdat een gedeelte zich niet wenst te vaccineren, maar ook niet daar de consequenties van wil dragen.

En ja, ik weet het de vaccins werken niet 100%, bescherming neemt ook iets af (boosters!). Ik weet niet of ik generieke maatregelen ga accepteren eigenlijk op dit moment. Veel meer dan een mondkapje op drukke plekken en her en der wat 1.5 meter is wel acceptabel. Maar de boel weer op slot? Dat weet ik zo nog niet. Mogelijkerwijs wel. Maar dat zie ik dan wel weer. Eerst even laten bezinken. Het is gewoon een klote situatie.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:07:
Blijft over de symboliek, vind jij dat een goede reden om zo'n regel dan niet in te zetten?
Ik betwijfel de naleving. De 1,5 meter was al geruime tijd een werkelijkheid die enkel op papier bestond. Als de naleving weer hetzelfde is dan is die wet niets meer als een symbool en buiten dat om zinloos.

Vergeet niet de mogelijk tot regionaal maatwerk die ook besproken wordt. Hoe vaak is dat idee nu van stal gehaald om daarna weer teruggestuurd te worden?

Ze lijken vooral de reacties af te willen wachten waar steun voor zal komen.
Señor Sjon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19:
Dat wil de TK ook weten, maar Hugo wil de cijfers niet geven. -O- Heel bijzonder dit. Overal in de landen om ons heen wordt dit bijgehouden en gecommuniceerd.
Misschien moeten ze een Wob verzoek indienen bij Hugo? :'(
gekkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:27:
Als de Jonge zich dan expliciet deelgenoot en verantwoordelijk daar voor maakt, dan zou dat over een week of 2 a 3 als alles als nog uit de bocht vliegt wel klaar zijn denk ik, maar ik verwacht dat het niet zo ver hoeft te komen.
De Jonge probeert niets anders dan een soort 'bloed aan je handen' idee op te wekken indien iemand tegen zijn plannen wil stemmen. Het sorteerde de afgelopen keren elke keer minder effect, zie ook hoe krap de meerderheden zijn de laatste tijd.

Het lijkt vooralsnog bij adviezen te gaan blijven, dus wetswijzingen zijn dan niet aan de orde. Alleen over een hernieuwde mondkapjesplicht moeten ze nog een keuze maken las ik, alhoewel ze dan weer het wetgevende proces in moeten.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Welk samen gevoel?! Is hier niets meer van te merken.

• Segafreak83

Als dit het daadwerkelijk gaat worden, wat een lachertje zeg. Wederom durven ze geen beslissingen te nemen. Wat een prutsers.

Niet genoeg mankracht in de zorg, niet genoeg mankracht om de "adviezen" te handhaven en dan ook nog verwachten dat mensen mee gaan werken.. 7(8)7 _O-.

Lekker faalbeleid weer :N

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ik betwijfel de naleving. De 1,5 meter was al geruime tijd een werkelijkheid die enkel op papier bestond. Als de naleving weer hetzelfde is dan is die wet niets meer als een symbool en buiten dat om zinloos.
Er is wel iets veranderd, het besef lijkt te zijn neergedaald bij ouderen dat zij ook nog steeds kwetsbaar zijn ook al zijn ze gevaccineerd. Ik heb niet de indruk dat ze dat besef al hadden toen ze afgelopen zomer als eersten weer het recht op de vrijheden opeisten.
De anderhalvemeterregel terug, mondkapjes in winkels en openbare gebouwen en strenger controleren op de coronatoegangspas. Dat zijn volgens ouderen goede maatregelen om de oplopende coronacijfers aan te pakken. Ouderenbond ANBO zegt dat bijna 90 procent van de 65-plussers voorstander zijn van extra maatregelen.
Liveblog

Als men dus inzet op die boodschap, gevaccineerd betekent nog steeds kwetsbaar, denk ik dat een hoop ouderen dit alvast meenemen in hun gedrag. Een beetje hetzelfde dus als wat de coronabaas in Belgie zei:
Ken je eigen risicoprofiel. Ben je ouder dan 65 of heb je onderliggende aandoeningen? Beperk dan je contacten, houd afstand en gebruik mondmaskers.’
Hoe je de mensen onder de 65 gaat motiveren is voor mij ook nog een vraagteken. Meer dan een beroep op hun eigen verantwoordelijkheid kan je eigenlijk niet doen lijkt mij.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:58
Segafreak83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Als dit het daadwerkelijk gaat worden, wat een lachertje zeg. Wederom durven ze geen beslissingen te nemen. Wat een prutsers.

Niet genoeg mankracht in de zorg, niet genoeg mankracht om de "adviezen" te handhaven en dan ook nog verwachten dat mensen mee gaan werken.. 7(8)7 _O-.

Lekker faalbeleid weer :N
Maar nu is de vraag natuurlijk, wat zouden jou beslissingen zijn? ;)

• Segafreak83
FabianGTI schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Maar nu is de vraag natuurlijk, wat zouden jou beslissingen zijn? ;)
Dat wil je echt niet weten. })

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:35:
Het lijkt vooralsnog bij adviezen te gaan blijven, dus wetswijzingen zijn dan niet aan de orde. Alleen over een hernieuwde mondkapjesplicht moeten ze nog een keuze maken las ik, alhoewel ze dan weer het wetgevende proces in moeten.
Ik heb al mijn mondkapjes weggegooid en er komen ook geen nieuwe meer. Je kan echt niet met droge ogen verkopen dat een maatregel met amper effect noodzakelijk gaat zijn voor gevaccineerden terwijl maatregelen met grote impact richting niet gevaccineerden niet genomen durven worden. Als brave burger word je continu te kakken gezet :|

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
een maatregel met amper effect
Waarom denk je dat?
Welke mondneusmaskers bedoel je dan?
Waarom die en geen andere?
Op wat voor manier heb je instructie gekregen over het gebruik?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Ik heb al mijn mondkapjes weggegooid en er komen ook geen nieuwe meer. Je kan echt niet met droge ogen verkopen dat een maatregel met amper effect noodzakelijk gaat zijn voor gevaccineerden terwijl maatregelen met grote impact richting niet gevaccineerden niet genomen durven worden. Als brave burger word je continu te kakken gezet :|
Ik heb ze voor de zekerheid maar bewaard en zelfs nog een aantal keer nodig gehad (bij de tandarts, op bezoek bij oma in het verzorgingstehuis etc).

Maar goed, ik gooi niet zo snel iets weg waar ik geld voor heb betaald, ongeacht wat ik ervan vind :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• stylezzz
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Het hoeft niet zo zwart te zijn. In het vk dansen ze al een half jaar met virus. Ja, de prevelentie is groot, maar de maatschappij kan relatief normaal doorhobbelen. Elke dag komen er weer flink wat klantjes bij die zorgen voor natuurlijke verlaging van de verspreiding
Al hoorde ik van de week dat het in de UK ook geen rozengeur en manenschijn is. Een hoop zorg is sinds deze zomer afgeschaald om covid het hoofd te kunnen bieden.... Inmiddels is er een stuwmeer van 5 jaar aan operaties opgebouwd die ooit zullen moeten worden ingehaald. (tenzij de patient eerder overleid uiteraard ;) ) Tsjah.....

• Number10
  • Niet online
Werk thuis als het kan en op locatie als dat nodig is.
Gaat echt lekker met dat vrijwillige thuiswerken:
https://rwsverkeersinfo.nl/

Hoe zou het zitten op al die kantoren met de maatregelen om overdracht te voorkomen?
https://www.rijksoverheid...thuiswerken-in-coronatijd

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Waarom denk je dat?
Vier vragen naar de overbekende weg... Je hoefde de afgelopen maanden maar even om je heen te kijken bij het binnengaan van de supermarkt en hup daar zag je weer iemand die een smoezelig mondkapje uit zijn broekzak haalde en buiten de supermarkt weer in diezelfde broekzak frummelde. Vermenigvuldig dit met een paar miljoen en je weet hoe groot de effectiviteit van de mondneusbescherming is. Bij onze oosterburen kon je hetzelfde tafereel aanschouwen, maar dan met FFP2 maskers, het maakt allemaal geen donder uit. Hygienemaatregelen zoals verpleegkundig personeel in de ziekenhuizen hanteert zijn voor de modale medemens echt volstrekt onhaalbaar.

• hoevenpe
Verwacht je werkelijk dat gevaccineerde jonge mensen bij elke publieke binnenruimte een nieuw FFP2 masker opdoen om anderen te beschermen die weigeren hun kleine bijdrage te leveren?

Als er al een mondkapjesplicht komt dan een vodje wat weken ongewassen in de broek zit, heb mijn plicht wel gedaan de afgelopen anderhalf jaar.

• Number10
  • Niet online
prijk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
Vier vragen naar de overbekende weg... (…)
Nee, ik ben gewoon benieuwd waardoor iemand dat zo stelt. Dat komt toch ergens vandaan?
(…) Je hoefde de afgelopen maanden maar even om je heen te kijken bij het binnengaan van de supermarkt en hup daar zag je weer iemand die een smoezelig mondkapje uit zijn broekzak haalde en buiten de supermarkt weer in diezelfde broekzak frummelde. (…)
Maar jouw observaties is niet per se mijn observatie. Dat hoeft dus helemaal niet
(…) Vermenigvuldig dit met een paar miljoen en je weet hoe groot de effectiviteit van de mondneusbescherming is. (…)
Nee, helaas is het iets complexer. Er is een cluster randomized trial gedaan in het buitenland bijvoorbeeld, maar dt ging verder dan een simpele vermenigvuldiging van een kwalitatieve factor met een paar miljoen.
(…) Bij onze oosterburen kon je hetzelfde tafereel aanschouwen, maar dan met FFP2 maskers, het maakt allemaal geen donder uit. (…)
Wat maakt allemaal niet uit?
(…) Hygienemaatregelen zoals verpleegkundig personeel in de ziekenhuizen hanteert zijn voor de modale medemens echt volstrekt onhaalbaar.
Dat zeg ik ook niet. Ik vroeg naar de wijze van instructie.

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:15:
[...]
Verwacht je werkelijk (…)
... een antwoord op een paar vragen waarmee ik probeer te achterhalen waarom iemand stelt dat mondneusmaskers 'amper' effect hebben. Ik denk dat daar misverstanden over bestaan.
(…) Als er al een mondkapjesplicht komt dan een vodje wat weken ongewassen in de broek zit
Vodjes lijken mij niet de meest effectieve mondneusmaskers die er zijn. Waarom zou je dat willen?

[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 29-10-2021 18:26 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
prijk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Vier vragen naar de overbekende weg... Je hoefde de afgelopen maanden maar even om je heen te kijken bij het binnengaan van de supermarkt en hup daar zag je weer iemand die een smoezelig mondkapje uit zijn broekzak haalde en buiten de supermarkt weer in diezelfde broekzak frummelde. Vermenigvuldig dit met een paar miljoen en je weet hoe groot de effectiviteit van de mondneusbescherming is. Bij onze oosterburen kon je hetzelfde tafereel aanschouwen, maar dan met FFP2 maskers, het maakt allemaal geen donder uit. Hygienemaatregelen zoals verpleegkundig personeel in de ziekenhuizen hanteert zijn voor de modale medemens echt volstrekt onhaalbaar.
Een smoezelig verfrommeld mondkapje uit je broekzak beschermt nog steeds een ander. Daar draait het om bij massaal dragen.

Geen 100% natuurlijk, maar dat is geen enkele maatregel.

FFP2 is vooral om de drager te beschermen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Ik heb al mijn mondkapjes weggegooid en er komen ook geen nieuwe meer.
Zonde, die dingen zijn ideaal op de fiets als het heel koud is heb ik vorig voorjaar ontdekt.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

En dat noem jij niet zwart?
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

2 ziekenhuizen? Nee, al 4. Isala, Gelderse vallei, Rivierenland Tiel en het Radboud UMC. En dat zijn 2 erg grote ziekenhuizen (Isala en Radboud)

Het lijkt nu vooral gecentreerd rondom de biblebelt, waar de ongevaccineerden op een kluitje leven. Als dat verder in het land minder is zal het daar niet zo loslopen (alhoewel Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel risicogebieden zijn met een lagere vaccinatiegraad dan de rest van het land)

Maar goed, als je het bij deze plekken kan houden, moet je het met spreiden behapbaar kunnen houden. Maar zoals Kuipers al meldde, ze mogen van mij zeer laagdrempelig naar Duitsland.
Het Isala was al enorm toen het nog Sophia heette (ik heb er recht tegenover mijn middelbaar onderwijs gevolgd), en toen struikelde je er in de winter al over de klederdracht-mensen uit Staphorst e.o.
Mfpower schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Long Covid is een extra reden om op beperking van besmettingen te mikken. Naast dat het überhaupt slim is gezien de relatie tussen besmettingen en ziekenhuisopnames.
Segafreak83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:44:
[...]

Dat wil je echt niet weten. })
Jawel hoor, graag zelfs.

Zelf ben ik absoluut voor een nieuwe niet-leuke lockdown. Wellicht een onpopulaire mening, maar ik ben het jo-jo aanmodderen wel een beetje zat.

Verwijderd

Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

... een antwoord op een paar vragen waarmee ik probeer te achterhalen waarom iemand stelt dat miondneusmaskers 'amper' effect hebben. Ik denk dat daar misverstanden over bestaan.

[...]

Vodjes lijken mij niet de meest effectieve mondneusmaskers die er zijn. Waarom zou je dat willen?
Dat ze werken als je ze goed gebruikt staat wel vast. Op de IC waar het personeel zich met ffp2 maskers redelijk goed beschermd. Maar de manier waarop average Joe ermee omgaat? Show mij een gedegen onderzoek waarin je duidelijk ziet dat het significant bijdraagt aan de verspreiding van corona. Landen/regio's met verplichting doen het niet beter dan waar het niet geldt.

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:29:
[...]
Dat ze werken als je ze goed gebruikt staat wel vast. (…)
Mooi
(…) Show mij een gedegen onderzoek waarin je duidelijk ziet dat het significant bijdraagt aan de verspreiding van corona. (…)
Waarom zou ik dat moeten doen? Er is allerlei onderzoek gedaan en daarover is ook op dit forum e.e.a. beschreven door anderen.
(…) Landen/regio's met verplichting doen het niet beter dan waar het niet geldt.
Maar dat hoeft ook niet. Stel je hebt een hele lage vaccinatiegraad in een land maar een bijna perfect gebruik van mondneusmaskers en verder niks. Dan zou het best kunnen dat de Rt>1 blijft. Of een land het 'niet beter' doet is zo'n algemene stelling dat het onmogelijk is om daar een conclusie aan te verbinden. Laat staan dat je een onderzoeksvraag over mondneusaskers op die manier gemakkelijk kunt beantwoorden.

• Segafreak83
zacht schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:28:
[...]

Zonde, die dingen zijn ideaal op de fiets als het heel koud is heb ik vorig voorjaar ontdekt.
[...]

Jawel hoor, graag zelfs.

Zelf ben ik absoluut voor een nieuwe niet-leuke lockdown. Wellicht een onpopulaire mening, maar ik ben het jo-jo aanmodderen wel een beetje zat.
Haha @ ideaal op de fiets.

Wat ik zou doen: heel zwart-wit en bondig, welke mensen bezetten voor 70 a 80% de IC / het ziekenhuis?

Daar ga je beperkingen voor maken, dus of overal voor testen (met controle) of een eigen lockdown.

Verder snap ik dat je het gejojo zat bent, maar de draagkracht is daar niet meer voor. Elk krediet dat ze hadden hebben ze compleet verspeeld (vul je eigen schuldige in: overheid, horeca, mensen zelf).

• Number10
  • Niet online
Segafreak83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:38:
[...]
welke mensen bezetten voor 70 a 80% de IC / het ziekenhuis?

Daar ga je beperkingen voor maken,
In Nederland is gevaccineerd van oud naar jong.

Kijk eens naar de gemiddelde leeftijd door de maanden heen (pagina 13):
https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp

Wat zou er gebeuren als een bepaalde groep maatregelen neemt (voor zover dat überhaupt gaat, want dat is vaak geopperd maar lukt eigenlijk nooit) en de overheid blijft sturen op zorgcapaciteit?

• Ozzy
  • Laatst online: 21:50

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Segafreak83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Misschien ben ik cynisch, maar ik denk dat ze al bezig met nieuwe verkiezingen, het draagvlak voor de maatregelen en dus de achterban.

Als ik een beetje het nieuwsuuronderzoek https://nos.nl/collectie/...derlandse-coronastrategie volg, dan kan het wat mij beteft niet anders dat het kabinet opnieuw valt over de coronaaanpak. Achteraf is het uiteraard makkelijk(er) praten, maar ook hier zie je toch diezelfde bestuurscultuur. Verkeerder beslissingen (onder andere niets doen), eigenwijsheid en weinig transparantie.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• Segafreak83
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

In Nederland is gevaccineerd van oud naar jong.

Kijk eens naar de gemiddelde leeftijd door de maanden heen (pagina 13):
https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp

Wat zou er gebeuren als er een bepaalde groep maatregelen neemt (voor zover dat überhaupt gaat, want dat is vaak geopperd maar lukt eigenlijk nooit) en de overheid blijft sturen op zorgcapaciteit?
Het is een vervelende samenloop van omstandigheden; te weinig handen in het ziekenhuis, een compleet ontwricht kabinet / formatie, horeca die weinig tot niet controleert, besluiten die nergens over gaan, spoedwet die er zomaar even doorgedrukt wordt, alles bij elkaar is een recept voor landelijke puinhoop.

Het was wachten tot de zorg een keer zou klappen, en dan toch blijven sturen op zorgcapaciteit, lijkt wel een slechte film, waarvan je in de eerste 5 minuten (maart 2020) al weet dat het een grote puinbak gaat worden.

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:38:
Stel je hebt een hele lage vaccinatiegraad in een land maar een bijna perfect gebruik van mondneusmaskers en verder niks. Dan zou het best kunnen dat de Rt>1 blijft.
Bij onze oosterburen werkt dat in ieder geval niet, en die zijn een stuk gezagsgetrouwer dan wij.

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:48:
[...]
Bij onze oosterburen werkt dat in ieder geval niet, en die zijn een stuk gezagsgetrouwer dan wij.
Zie mijn antwoord onderaan in repliek op @Verwijderd

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

[...]

... een antwoord op een paar vragen waarmee ik probeer te achterhalen waarom iemand stelt dat mondneusmaskers 'amper' effect hebben. Ik denk dat daar misverstanden over bestaan.

[...]

Omdat het gemak geeft

Vaak bu'j te bang!

• Number10
  • Niet online
Segafreak83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:47:
[...]
Het is een vervelende samenloop van omstandigheden; te weinig handen in het ziekenhuis, (…)
Zie topic warning.
(…) Het was wachten tot de zorg een keer zou klappen, en dan toch blijven sturen op zorgcapaciteit, lijkt wel een slechte film, waarvan je in de eerste 5 minuten (maart 2020) al weet dat het een grote puinbak gaat worden.
Het zit primair in het sturen op zorgcapaciteit. Heb je de leeftijden nog bekeken?

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je leeft toch niet in een parallelle werkelijkheid? Vrijwel iedereen gebruikt een mondkapje vele malen, uit de broekzak, terug in de broekzak enzovoort. Waarom? Omdat dat praktisch is en het mondkapje als een verplichting wordt gezien en je met verplichtingen normaliter zo omgaat dat ze de minste last bezorgen. Als de burgers uit zichzelf het gebruik van het mondkapje steunden, hadden we de afgelopen weken een dramatische stijging van het gebruik ervan in de openbare ruimte en in winkels moeten zien, gezien de onrustbarende besmettingscijfers. Quod non.

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
prijk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

Je leeft toch niet in een parallelle werkelijkheid? Vrijwel iedereen gebruikt een mondkapje vele malen, uit de broekzak, terug in de broekzak enzovoort. Waarom? Omdat dat praktisch is en het mondkapje als een verplichting wordt gezien en je met verplichtingen normaliter zo omgaat dat ze de minste last bezorgen. Als de burgers uit zichzelf het gebruik van het mondkapje steunden, hadden we de afgelopen weken een dramatische stijging van het gebruik ervan in de openbare ruimte en in winkels moeten zien, gezien de onrustbarende besmettingscijfers. Quod non.
Het vreemde is dat ik zelf nooit die kapjes heb gedragen, niemand die er ooit wat van heeft gezegd. Terwijl als je het winkelwagentje vergeet dan is men niet blij. 8)7

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Verwijderd

[...]

Waarom denk je dat?
In plaats van naar de bekende weg te vragen had je ook op de essentie van mijn post kunnen reageren. Waarom het kabinet het niet aandurft om niet gevaccineerden extra maatregelen op te leggen. Je weet prima dat vaccineren veel meer helpt dan mondkapjes dragen.

Ik heb geen zin om een nieuwe mondkapjesdiscussie te starten. Ik doe er geen meer op in elk geval ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2021 19:11 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23

Dennis1812

Amateur prutser

Redax schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Het vreemde is dat ik zelf nooit die kapjes heb gedragen, niemand die er ooit wat van heeft gezegd. Terwijl als je het winkelwagentje vergeet dan is men niet blij. 8)7
Er zijn maar zeer beperkte medische uitzonderingen te bedenken tegen mondkapjes.
Waarom heb je ze tijdens de verplichte maanden niet gebruikt als ik vragen mag?

Net als mensen die zeggen echt niet gevaccineerd te mogen worden. 9/10 kan prima gevaccineerd worden. Doe het gewoon! Je wordt er echt niet slechter van. En Facebook is geen vervanger voor een goede arts.

Ik ben voor zeer strikte handhaving als de kapjes terugkomen met forse boetes.

Wel ook voor uitdelen in de supermarkt e.d. om het oneindig herbruiken te voorkomen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

prijk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

Ja en? In dezelfde anaologie is McDonalds het beste restaurant van Nederland waar daar gaan de meeste mensen heen om te eten.

Helaas is dat zo'n beetje voor alles zo dat een redelijk deel van de bevolking zich ergens niets van aan trekt of niet de moeite doet om iets goed te doen. Dat is altijd zo geweest en zal (hoogstwaarschijnlijk) altijd zo blijven. In Amsterdam en andere grote steden is er bijna geen fietser die z'n hand uitsteekt als ie de bocht omgaat. moet dat dan ook maar uit de verkeersregels?

Natuurlijk is de handhaafbaarheid een issue, dat is het met heel veel beperkingen/regels. Daarom maar helemaal geen regels stellen lijkt me niet de juiste manier.

• hoevenpe
Number10 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:50:
Het zit primair in het sturen op zorgcapaciteit. Heb je de leeftijden nog bekeken?
Zoals Ernst Kuipers deze week terecht stelde, iedereen gaat corona krijgen. Vaccinatie kan ernstig beloop voorkomen, wie dat niet wil kan de komende weken of maanden dusdanig ziek worden dat hij/zij zorg nodig heeft.

Bij hypothetische oneindige zorg zou dit het moment zijn om alles los te laten, wat maakt het uit of iemand morgen of volgende maand tegen het virus aanloopt? De enige reden waarom we besmettingen proberen af te remmen is het voorkomen van code zwart, heb niet de illusie dat weigeraars de komende maanden massaal het licht zien...

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
In plaats van naar de bekende weg te vragen (…)
Het waren toch echt serieuze vragen. Ik denk dat er veel misverstanden over mnm bestaan in Nederland,
(…) Waarom het kabinet het niet aandurft om niet gevaccineerden extra maatregelen op te leggen. (…)
Volgens mij is er nog niks bekend gemaakt
(…) Ik heb geen zin om een nieuwe mondkapjesdiscussie te starten. (…)
Dat hoeft ook niet uiteraard. (y)
(…) Ik doe er geen meer op in elk geval ;)
Ik denk zelf dat de overheid er goed aan zou doen om de meest hoogwaardig mondneusmaskers gratis en uitbundig beschikbaar te stellen en daarbij uitgebreid campagne te voeren waarom het gebruik belangrijk is om de verspreiding te helpen in te perken.

Wat mij opvalt is dat veel maatregelen een hoog 'doe-het-zelf' gehalte hebben, gemengd met onduidelijke acties zoals een zingende minister die mondneusmaskers toezingt en daarmee ridiculiseert. Dat is erg jammer, want hoewel vaccineren belangrijk is, duurt het nog weken om daar een groter effect van te verwachten anders dan bijvoorbeeld wat ik in de vorige alinea beschreef.

• Number10
  • Niet online
Heb je Nieuwsuur gisteren gezien? Want daar zegt hij ook iets over sturen op zorg.

• Cartman!
  • Niet online
Redax schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:04:
Conflictvermijding met mensen die zich bewust niet aan de regels houden, ik ben niet verrast. Wat is je reden dat je ze niet hebt gedragen? Het was namelijk wel een tijdje verplicht in openbare ruimtes waaronder supermarkten.
Pagina: 1 ... 65 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.