VEI = Vaccine Effectiveness against Infection.
De berekening is heel simpel.
Stel dat 80% van de mensen gevaccineerd is, en 20% niet.
Als je verwacht dat het vaccin niks uithaalt, dan verwacht je dat 80% van de geinfecteerden gevaccineerd is, en 20% niet. Dus als je 100 besmette mensen pakt, heb je 80 gevaccineerden en 20 ongevaccineerden.
Maar het vaccin doet wél iets, er is namelijk een VEI dat aangeeft hoeveel kleiner de kans een vaccin op een besmetting maakt. Stel dat je VEI 75% is, dan blijven er van die 80 gevaccineerden nog maar 20 over die besmet raken.
In zo'n situatie zou je uitkomen op dat 50% van de besmettingen onder gevaccineerden is.
Nu kun je ook terugrekenen: stel je weet de vaccinatiegraad, en je weet welk percentage van de besmettingen onder gevaccineerden is. Dan kun je uitrekenen wat de VEI zou moeten zijn.
Als je dat doet, uitgaande van de cijfers uit die grafiek die jij aanhaalt (en dat heb ik nu met een pixel-lineaal uitgemeten). dan kom je uit op:
Bij 10-19 jaar: vaccin voorkomt 95% van de besmettingen.
Bij 20-29 jaar: vaccin voorkomt 83% van de besmettingen.
Bij 30-39 jaar: vaccin voorkomt 81% van de besmettingen.
Bij 40-49 jaar: vaccin voorkomt 78% van de besmettingen.
Bij 50-59 jaar: vaccin voorkomt 78% van de besmettingen.
Bij 60-69 jaar: vaccin voorkomt 67% van de besmettingen.
Bij 70-79 jaar: vaccin voorkomt 66% van de besmettingen.
Bij 80+ jaar: vaccin voorkomt 40% van de besmettingen.
Edit: de categorieën waarin de vaccinatiegraad wordt vermeld op
het dashboard corresponderen niet 1-op-1 met de onderverdeling in die grafiek met de vaccinatiestatus van positief getestte personen. Dat geeft bij de leeftijdscategorie 10-19 jaar een overschatting van de VEI, omdat ik heb gerekend met de vaccinatiegraad voor 12-18-jarigen. Is nog steeds wel hoog, 6% van de besmetingen in leeftijdscategorie 10-19 is bij gevaccineerden tegen een vaccinatiegraad voor 12-18 van 56%. Bij de overige categorieën is gerekend met de vaccinatiegraad met de leeftijdsgrenzen 1 jaar opgeschoven (dus voor 30-39 is gerekend met de vaccinatiegraad voor 31-40). Dat maakt denk ik geen noemenswaardig verschil.
[
Voor 19% gewijzigd door
Tom-Z op 25-10-2021 22:45
]