Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Even het laatste woordje aangepast, gezien de vaccins effectiviteit verliezen in de loop van de tijd. En zelfs dan ben ik zeer benieuwd hoe de ontwikkeling van de cijfers zal gaan, dat is echt koffiedik kijken.
Dat is wat mij betreft een probleem voor dan en op dat moment zouden we dan alsnog maatregelen kunnen toepassen zoals jij wil.
[...]
Dat ligt aan de maatregelen die je neemt. Van mondkapjes of 1,5m zullen bijvoorbeeld weinig bedrijven in de shit komen?
Dan hebben jij en ik het afgelopen jaar hele andere berichten gelezen. Bij een verplichting van het dragen van mondkapjes zijn er toch echt wel berichten geweest dat dat invloed lijkt te hebben op hoeveel mensen bijvoorbeeld een winkel bezoeken.
Bij de 1,5 meter... tja, zeg dat maar is tegen de organisatoren van evenementen, de bioscoopzalen of horeca ondernemers die allemaal minder klanten binnen mochten laten.
[...]
Of het advies van het OMT overnemen, alleen geteste mensen een groen vinkje geven. Maar nogmaals, hoe eerder je ingrijpt hoe minder ingrijpend de maatregelen hoeven te zijn.
En dan komen we dus terug op het originele punt: waarom ingrijpen? Op dit moment is dat alleen nodig vanwege de niet-gevaccineerden.
Jouw argument is: om de groei te stoppen, heb je maatregelen nodig.
Ik ben het met je eens dat als je de groei wilt stoppen dat er weer maatregelen nodig zijn. Ik vind echter ook dat we dat niet moeten doen om niet-gevaccineerden te helpen. Wat mij betreft komen die - voor coronazorg - gewoon in een of ander nood- of veldhospitaal met studenten of militairen. Pas als we ook in de knoei (dreigen te) komen met puur en alleen volledig gevaccineerden, dan moeten we ingrijpen.
Ik vind dat je op dit punt niet meer de maatschappij op z'n kop moet zetten om een groep te helpen die juist schijt heeft aan die maatschappij.
Mochten er toch maatregelen nodig zijn: wat mij betreft ontzie je de mensen die hun steentje hebben bijgedragen en de samenleving hebben geholpen door een vaccin te nemen. Dan moeten maatregelen die niet-gevaccineerden als eerste raken.
Naar het werk? QR code. Tanken? QR code. Pakketje ophalen bij PostNL? QR code. Dat zijn allemaal plekken waar veel contacten buiten het huishouden of vriendengroep plaatsvinden, dus het is goed om daar ook naar een coronabewijs te vragen als de besmettingen oplopen.
Je zou er eventueel ook een financiële prikkel aan kunnen geven: niet gevaccineerd betekent een hogere zorgpremie.