Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Bloodclot schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:11:
Probleem is dus dat gevaccineerden ongevaccineerden kunnen besmetten hierdoor komen er steeds meer ongevaccineerden in het ziekenhuis te liggen.....

Optie 1: TVT voor iedereen, inclusief controle id kaart.
Optie 2: coronapas alleen voor gevaccineerden altijd met idkaart controle.
Optie 3: weer strenge lockdown tot maart.

Van mijn part doen ze optie2, maar daar raak je ook mensen mee die om medische redenen geen vaccinatie kunnen doen 🙁(enige reden om het dan niet te doen)
Plus verplicht controle voor kinderen welke leeftijd dan ook. Ik heb nog geen volledige vaccinatie en daar door vanmorgen wezen testen (wat een lange rij BTW) vandaag om samen met vrouwlief naar een restaurant te kunnen gaan. Kinderen kunnen net zo goed covid meedragen en die hoeven niet getest te worden? Dus stel dat ik vac-vrij was en kinderen rennen de toko door en mij besmetten? Klopt natuurlijk ook voor geen donder. Hele aanpak rammelt van alle kanten.

Dus TVT voor iedereen is naar mijn idee de oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

Daarom is het zaak om de groei te stoppen (y)

Dan hoef je als minister ook niet zulke gekke dingen te roepen als 'Geef de ongevaccineerden geen coronazorg meer'.
Laat me raden, de groei moet worden gestopt met maatregelen voor de hele bevolking zodat we de ongevaccineerden niet voor het hoofd stoten. En dan over een week of wat beginnen we weer van voren af aan omdat er nog steeds meer dan een miljoen mensen graag natuurlijke immuniteit wil maar ook nog wel de beste zorg als hun immuunsysteem toch niet zo superieur is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Het lijkt erop dat we die groei prima kunnen hebben als iedereen gevaccineerd isblijft.
Even het laatste woordje aangepast, gezien de vaccins effectiviteit verliezen in de loop van de tijd. En zelfs dan ben ik zeer benieuwd hoe de ontwikkeling van de cijfers zal gaan, dat is echt koffiedik kijken.
De groei stoppen betekent letterlijk weer bedrijven die in de shit komen, mensen die ontslagen worden, mensen die eenzaam worden, etc. Dat lijkt me allemaal vrij heftig puur en alleen om een groep te helpen die schijt heeft aan de rest van de samenleving.
Dat ligt aan de maatregelen die je neemt. Van mondkapjes of 1,5m zullen bijvoorbeeld weinig bedrijven in de shit komen?
Maar goed, als we dan toch heel graag die groep willen blijven helpen en dus naar maatregelen moeten gaan kijken: misschien kunnen we dan eerst die QR code aanpassen dat je alleen een groen vinkje krijgt met een vaccin (en dus niet met een test of herstelbewijs)? En 'm op wat meer plekken invoeren? Bijvoorbeeld voor als je naar je werk wilt.

Of op andere hotspots waar veel mensen komen: bijvoorbeeld het openbaar vervoer, maar ook als je wil tanken bij tankstations.
Of het advies van het OMT overnemen, alleen geteste mensen een groen vinkje geven. Maar nogmaals, hoe eerder je ingrijpt hoe minder ingrijpend de maatregelen hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Of het advies van het OMT overnemen, alleen geteste mensen een groen vinkje geven. Maar nogmaals, hoe eerder je ingrijpt hoe minder ingrijpend de maatregelen hoeven te zijn.
Tja... Dan moet je wel even de capaciteit x7 kunnen doen. (Of waarschijnlijk nog veel meer, want een groot deel van de 15% ongevaccineerde zal tvt nooit gedaan hebben). Nog afgezien van de kosten (die we als maatschappelij ook op moeten hoesten), denk ik dat hiervoor weinig draagvalk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

IJzerlijm schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

Nog een paar weken deze groei en dan gaan er alsnog mensen dood voor de stoep van de spoedhulp. En dan niet alleen de ongevaccineerden met hun hang naar superieure natuurlijke immuniteit maar ook iedereen die andere hulp nodig heeft.
Dat zal allemaal wel wat meevallen. Zelfs tijdens de eerste golf gebeurde dat niet.
Er is altijd wel ergens ruimte. Desnoods in Duitsland.

Tot op heden zijn die doemberichten nooit echt uitgekomen en stopt die groei op een gegeven moment ook wel weer. Nu waarschijnlijk weer langzaam richting 10k besmettingen kruipen en dan weer rustig naar beneden.

Het is ook net het begin van het koude weer, kachels gaan weer aan en ramen blijven dicht. Zodra er weer veel besmettingen komen bij mensen in de buurt (collega's, vrienden, ...) dan gaan ze er vanzelf wel weer meer op letten (imo).

Ga zelf ook gewoon weer m'n FFP2 dragen als het de spuigaten uitloopt. Wat momenteel nog niet echt zo is... getuige de drukte en gezelligheid overal ;) In m'n omgeving ken ik niemand met corona, hoor er ook niemand echt meer over. Maar goed, dat kan natuurlijk snel veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 24-10-2021 21:54 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:03:
Er zijn inmiddels filmpjes van werknemers van Pfizer die aangeven hoe belangrijk die vaccins voor ze zijn qua winstgevendheid. Die vaccinfabrikanten verdienen goud geld. En als zometeen de pandemie voorbij is gaat de kassa alleen maar harder rinkelen want de prijzen van de vaccins gaan dan flink omhoog. Tenminste, dat is wat we in het uitgelekte contract hebben gezien.
Ze verdienen enorm veel geld nu en dat was te verwachten, maar dankzij vaccinatie zitten we nu niet met z'n allen in een lockdown. Dat zou echt enorm veel duurder zijn dan vaccins inkopen en zou tot vele duizenden extra doden leiden. Een alternatief is er niet.

Gelukkig zijn er nog steeds vaccins in ontwikkeling, hopelijk zorgt dat voor meer concurrentie. Bovendien zal een deel van de winst naar verder onderzoek gaan, laat BioNTech en Moderna maar een paar miljard van de winst investeren in mRNA technologie tegen kanker, HIV etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:53:
Dat zal allemaal wel wat meevallen. Zelfs tijdens de eerste golf gebeurde dat niet.
Wel makkelijk roepen als het jouw verantwoordelijkheid niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18:18
[...]

Het lijkt erop dat we die groei prima kunnen hebben als iedereen gevaccineerd is.

De groei stoppen betekent letterlijk weer bedrijven die in de shit komen, mensen die ontslagen worden, mensen die eenzaam worden, etc. Dat lijkt me allemaal vrij heftig puur en alleen om een groep te helpen die schijt heeft aan de rest van de samenleving.

Maar goed, als we dan toch heel graag die groep willen blijven helpen en dus naar maatregelen moeten gaan kijken: misschien kunnen we dan eerst die QR code aanpassen dat je alleen een groen vinkje krijgt met een vaccin (en dus niet met een test of herstelbewijs)? En 'm op wat meer plekken invoeren? Bijvoorbeeld voor als je naar je werk wilt.

Of op andere hotspots waar veel mensen komen: bijvoorbeeld het openbaar vervoer, maar ook als je wil tanken bij tankstations.
Het additionele voordeel van gevaccineerden is dat dit ook 24/7/365 werkt, tests maar voor een beperkte duur. Dus die gereduceerde bijdrage aan verspreiding geldt ook voor al die plaatsen waar een toegangsbewijs nu niet verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Het additionele voordeel van gevaccineerden is dat dit ook 24/7/365 werkt, tests maar voor een beperkte duur. Dus die gereduceerde bijdrage aan verspreiding geldt ook voor al die plaatsen waar een toegangsbewijs nu niet verplicht is.
Test is 24 uur geldig. Zag ergens cijfers voorbij komen van hoeveel positieve test er waren bij TvT en dat vond ik bijzonder weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Even het laatste woordje aangepast, gezien de vaccins effectiviteit verliezen in de loop van de tijd. En zelfs dan ben ik zeer benieuwd hoe de ontwikkeling van de cijfers zal gaan, dat is echt koffiedik kijken.
Dat is wat mij betreft een probleem voor dan en op dat moment zouden we dan alsnog maatregelen kunnen toepassen zoals jij wil.
[...]

Dat ligt aan de maatregelen die je neemt. Van mondkapjes of 1,5m zullen bijvoorbeeld weinig bedrijven in de shit komen?
Dan hebben jij en ik het afgelopen jaar hele andere berichten gelezen. Bij een verplichting van het dragen van mondkapjes zijn er toch echt wel berichten geweest dat dat invloed lijkt te hebben op hoeveel mensen bijvoorbeeld een winkel bezoeken.

Bij de 1,5 meter... tja, zeg dat maar is tegen de organisatoren van evenementen, de bioscoopzalen of horeca ondernemers die allemaal minder klanten binnen mochten laten.
[...]

En dan komen we dus terug op het originele punt: waarom ingrijpen? Op dit moment is dat alleen nodig vanwege de niet-gevaccineerden.

Jouw argument is: om de groei te stoppen, heb je maatregelen nodig.

Ik ben het met je eens dat als je de groei wilt stoppen dat er weer maatregelen nodig zijn. Ik vind echter ook dat we dat niet moeten doen om niet-gevaccineerden te helpen. Wat mij betreft komen die - voor coronazorg - gewoon in een of ander nood- of veldhospitaal met studenten of militairen. Pas als we ook in de knoei (dreigen te) komen met puur en alleen volledig gevaccineerden, dan moeten we ingrijpen.

Ik vind dat je op dit punt niet meer de maatschappij op z'n kop moet zetten om een groep te helpen die juist schijt heeft aan die maatschappij.

Mochten er toch maatregelen nodig zijn: wat mij betreft ontzie je de mensen die hun steentje hebben bijgedragen en de samenleving hebben geholpen door een vaccin te nemen. Dan moeten maatregelen die niet-gevaccineerden als eerste raken.

Naar het werk? QR code. Tanken? QR code. Pakketje ophalen bij PostNL? QR code. Dat zijn allemaal plekken waar veel contacten buiten het huishouden of vriendengroep plaatsvinden, dus het is goed om daar ook naar een coronabewijs te vragen als de besmettingen oplopen.

Je zou er eventueel ook een financiële prikkel aan kunnen geven: niet gevaccineerd betekent een hogere zorgpremie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Dat is wat mij betreft een probleem voor dan en op dat moment zouden we dan alsnog maatregelen kunnen toepassen zoals jij wil.

Je zou er eventueel ook een financiële prikkel aan kunnen geven: niet gevaccineerd betekent een hogere zorgpremie.
Zouden de chronisch zieken die niet gevaccineerd kunnen worden dan niet de dupe van zijn? Het wordt vaak al niet erkend, dus wie gaat dat dan beslissen dat die premie omhoog zou moeten voor hun of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutzertje
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Naar het werk? QR code. Tanken? QR code. Pakketje ophalen bij PostNL? QR code. Dat zijn allemaal plekken waar veel contacten buiten het huishouden of vriendengroep plaatsvinden, dus het is goed om daar ook naar een coronabewijs te vragen als de besmettingen oplopen.

Als ik dit lees springt er bij mij China V2.0 bij mij op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
[...]
Veel mensen komen bij tankstations?
Misschien tank ik bij hele obscure, maar meeste personen wat ik heb gezien zijn 3 auto's. En dat zelfs in de buitenlucht met ruim 1,5 meter tussen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

QSYS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Zouden de chronisch zieken die niet gevaccineerd kunnen worden dan niet de dupe van zijn? Het wordt vaak al niet erkend, dus wie gaat dat dan beslissen dat die premie omhoog zou moeten voor hun of niet?
Personen die om medische redenen het vaccin niet mogen ontvangen kunnen natuurlijk uitgezonderd worden.
Prutzertje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Als ik dit lees springt er bij mij China V2.0 bij mij op.
Grappig: ik reageer op iemand die de 1,5 meter als optie ziet. De maatregel waarvoor je beboet kon worden als je te dicht bij vrienden kwam of als je iemand die je dierbaar is een knuffel wou geven. Vorig jaar kreeg je er zelfs een stafblad voor – totdat de minister van justitie & veiligheid zelf de regels overtrad.

Zulke maatregelen lijken mij meer China V2.0 dan een vaccinatiebewijs gedurende een pandemie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Heb je het gelezen? Je opmerking raakt namelijk kant noch wal.

Wat er in dat interview staat is dat óók als Corona straks weg is het zomaar zo zou kunnen zijn dat we de maatregelen zoals het Coronatoegangsbewijs ook voor griep gaan gebruiken.

Dat heeft dus helemaal niets te maken met of mensen zich nu wel of niet laten vaccineren maar alles met een overheid die nu iets ontwikkeld heeft en wel voordelen ziet om dit straks wanneer het haar goeddunkt te gaan gebruiken in andere situaties. En dát vind ik een gevaarlijke ontwikkeling ja. Maar volgens sommigen hier "gaat het scannen zo snel, dus wat is nou het probleem"? Kleine moeite toch? :F.
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegr het volgende;

“Ik denk dat het CST een instrument moet zijn dat we ter beschikking hebben, ja. Een instrument dat geactiveerd kan worden als het nodig is, om de mensen te beschermen.

“Ik begrijp dat de politiek de reikwijdte van het CST wil beperken, maar we moeten vandaag al anticiperen op de volgende pandemie. We moeten maken dat wanneer we nog eens zo’n pas nodig hebben, we niet plots nog de technologie en het juridisch kader moeten ontwikkelen, terwijl de zorg overspoeld wordt met ernstig zieke patiënten.”

Als het nodig is om mensen te beschermen is het stompzinnig als men tegen die tijd weer iets uit zou moeten vinden terwijl er een systeem bestaat dat dit kan opvolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ryur schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Veel mensen komen bij tankstations?
Misschien tank ik bij hele obscure, maar meeste personen wat ik heb gezien zijn 3 auto's. En dat zelfs in de buitenlucht met ruim 1,5 meter tussen elkaar.
Je wil contacten tussen verschillende huishoudens beperken. Ja, het tanken gebeurt buiten en je bent er vaak kort. Maar het betalen gebeurt meestal binnen en de pompstationhendel wordt door tientallen, zo niet honderden mensen, aangeraakt voordat deze is een keer wordt gereinigd. Bij een tankstation - zeker die langs de snelweg en in grote steden - komen veel mensen langs uit verschillende streken.

In het kader van het beperken van het verspreiden van het virus is het dus niet gek om om een coronabewijs te vragen. Het is in ieder geval wenselijker om dat eerst te proberen als 1 van de nieuwe maatregelen, voordat we weer winkels gaan sluiten, de 1,5 meter weer invoeren, een avondklok weer wordt geïntroduceerd, etc.

Een bijkomend voordeel is dat mensen die zich echt niet willen laten vaccineren, een herstelbewijs aanvragen of willen laten testen... nou ja, dat ze niet kunnen tanken en daardoor in potentie minder snel (verre) contacten hebben buiten het eigen huishouden. Daarmee voorkomen we ook weer de verspreiding van het virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:43:
[...]

Je wil contacten tussen verschillende huishoudens beperken. Ja, het tanken gebeurt buiten en je bent er vaak kort. Maar het betalen gebeurt meestal binnen en de pompstationhendel wordt door tientallen, zo niet honderden mensen, aangeraakt voordat deze is een keer wordt gereinigd. Bij een tankstation - zeker die langs de snelweg en in grote steden - komen veel mensen langs uit verschillende streken.
Ohja, even niet gedacht aan tankstations die bemand zijn :D
Ik tank altijd bij onbemande eigenlijk. Sinds ik autorij (oke pas één jaar) alleen nog maar onbemande gehad, die zijn ook goedkoper vaak.

Dan snap ik wel je argumentatie, ondanks ik niet eens ben met daar ook een QR code voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:35:
Zulke maatregelen lijken mij meer China V2.0 dan een vaccinatiebewijs gedurende een pandemie. ;)
Vaccinaties hadden ze toen nog niet toen de health QR code in China opkwam ;)

Keken er met grote ogen naar en nu is het ook hier. Gelukkig ben je hier er niet afhankelijk van om even een boodschap te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ryur schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Ohja, even niet gedacht aan tankstations die bemand zijn :D
Ik tank altijd bij onbemande eigenlijk. Sinds ik autorij (oke pas één jaar) alleen nog maar onbemande gehad, die zijn ook goedkoper vaak.

Dan snap ik wel je argumentatie, ondanks ik niet eens ben met daar ook een QR code voor te gebruiken.
Het liefst heb ik ook helemaal QR code hoor ;) Maar ik heb liever een QR code (plus nog een stapje verder door het op meer plekken in te voeren en de eisen aan te scherpen) voordat we ook maar weer gaan denken aan 1,5 meter, gedwongen sluitingen, tientallen miljarden kostende overheidspakketten, avondklok, scholen dicht, etc.

(En ik zie dus liever ook dat mensen die een vaccin weigeren tegen het coronavirus dus ook niet of achteraan in de rij staan om behandeld te worden door ziekte vanwege het coronavirus).

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 24-10-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@maartend In feite de soort zaken die eigenlijk ook voor deze pandemie al klaar hadden kunnen (en eigenlijk moeten...) liggen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

Maar dat zijn wel meer maatregelen dan "alleen de telefoon tijdens quarantaine". Toch? Als je een vergelijk wil maken moet je hem wel eerlijk doen. Net als dat die strategie juist nu dergelijke landen lijkt te gaan nekken. Verder, zie de uiteenzetting van @zacht. Als je het over vrijheid hebt zijn dat toch vrij belangrijke details...
Geen gigantische lockdowns, heel weinig doden, heel weinig zieke mensen en economische groei. Het heeft ze niet echt genekt. De vrijheid daar was veel groter.
YakuzA schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:16:
[...]

Je vergeet te melden dat meer dan een jaar lang iedereen die Taiwan in reisde 2 weken verplicht in een Corona hotel moest verblijven.
Als alle landen dat hadden gedaan, dan hadden we nu natuurlijk geen pandemie. Dan was het uitgedoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
ijdod schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:03:
@maartend In feite de soort zaken die eigenlijk ook voor deze pandemie al klaar hadden kunnen (en eigenlijk moeten...) liggen.
Ja. Zodat z eniet onder te grote drul moeten worden ontwikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Het liefst heb ik ook helemaal QR code hoor ;) Maar ik heb liever een QR code (plus nog een stapje verder door het op meer plekken in te voeren en de eisen aan te scherpen) voordat we ook maar weer gaan denken aan 1,5 meter, gedwongen sluitingen, tientallen miljarden kostende overheidspakketten, avondklok, scholen dicht, etc.

(En ik zie dus liever ook dat mensen die een vaccin weigeren tegen het coronavirus dus ook niet of achteraan in de rij staan om behandeld te worden door ziekte vanwege het coronavirus).
Ik quote hem nog maar een keertje want je glijdt weer af.
Maar nogmaals, hoe eerder je ingrijpt hoe minder ingrijpend de maatregelen hoeven te zijn.
Je hoeft dus niet direct te denken aan extreme maatregelen, het kan nu wellicht nog bij indringende adviezen blijven voor hen die risico lopen. Dus geen volle bridgezalen waar elke bejaarde gezellig keuvelend in elkaars gezicht staat te praten/spetteren omdat het gehoorapparaat wat slecht functioneert maar afstand houden en de mensen bewust maken dat dat vaccin zeker bij hen niet een garantie is op een coronavrij leven.

En mondkapjes voor hen die het willen, met de nodige backing vanuit het overheids communicatie apparaat zodat deze mensen zonder geridiculiseerd te worden de AH in kunnen.

En wellicht, dat zou mooi zijn, werk maken van gezonde lucht (ventilatie) in verzorgingshuizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

Ik quote hem nog maar een keertje want je glijdt weer af.

(...)
Je blijft terugkomen op maatregelen - in dat geval wil je beginnen met adviezen. Ik zeg: 0 maatregelen en als het al nodig is laten we eerst eens kijken naar maatregelen voor de niet-gevaccineerde mensen in Nederland. Het coronabewijs is er daar één van. Als we een vaccinatiegraad van 100% hadden, dan was de ziekenhuisbezetting nu nog zo laag dat we deze discussie niet eens zouden voeren.

Ik vind het verder wel erg makkelijk van je om ouderen het advies te geven zichzelf weer te isoleren. Zou het niet beter zijn als niet-gevaccineerden zichzelf zouden isoleren?

Of dat we het coronabewijs op meer plekken gaan eisen? Bijvoorbeeld op het werk. Dat is niet echt een ingrijpende maatregel vergeleken met 1,5 meter of lockdowns - en we zijn er nog redelijk vroeg bij!

(Verder is de focus op goede ventilatie prima - corona of niet). :)

Edit: en voor de duidelijkheid: niemand hier is ouderen aan het wijs maken dat een coronavrij leven terugkomt. Daar gaat de huidige discussie ook niet over. Er zullen sinds vorig jaar altijd ouderen blijven overlijden en ziek worden door corona - zelfs met vaccins. Het gaat er om of de druk op de gezondheidszorg houdbaar is. Met vaccins is het antwoord vooralsnog: ja.

Het heeft dan dus ook geen nut om alles en iedereen af te schermen. Het heeft wel nut om maatregelen te richten op niet-gevaccineerden, omdat zij bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn in het ziekenhuis en daarmee direct verantwoordelijk zijn voor een gezondheidscrisis, economische crisis en sociaal-maatschappelijke crisis.

Edit 2
Om nog verder in te haken op je argument dat ik 'afglijd' (van de discussie, neem ik aan). Ik heb hier ook nog redelijk uitgebreid op je gereageerd. Daarop reageer je niet. In plaats van daarop te reageren besluit je selectief een latere, kortere post te citeren met als eerste zin 'je glijdt weer af'.

Hoe kunnen we goed een discussie voeren als je selectief posts overslaat en vervolgens ook nog met zulke one-liners je reactie begint?

[ Voor 41% gewijzigd door Uniciteit op 24-10-2021 23:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Personen die om medische redenen het vaccin niet mogen ontvangen kunnen natuurlijk uitgezonderd worden.
Het is wellicht goed om eens te zeggen dat dit een heel minimale groep zou moeten zijn. De enige duidelijke contra-indicatie op dit moment is een ernstige allergie op eerder COVID-vaccin of bestanddelen ervan. En voor de niet-mRNA-vaccins ooit een doorgemaakte bijwerking met trombose met lage bloedplaatjes (na COVID-vaccinatie) of ooit een ernstig capillary leak syndrome (enorm zeldzaam). Voor de meeste andere gezondheidsproblemen gaat het vooral om overleg met je arts over je zorgen en de optimale timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

. Als we een vaccinatiegraad van 100% hadden, dan was de ziekenhuisbezetting nu nog zo laag dat we deze discussie niet eens zouden voeren.
of dat echt zo is, is maar de vraag want dit las ik hier gister nog vanuit Belgie
Meer dan de helft van de patiënten die met covid-19 in het ziekenhuis belanden, is gevaccineerd. zit achter een betaalmuur dus kan het niet echt helemaal lezen...

hoe kan dat, en waarom zien we dat hier niet in de ziekenhuizen....delta plus variant ??

kan er verder weinig over vinden

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-10-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Mr. Detonator schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 00:22:
[...]

of dat echt zo is, is maar de vraag want dit las ik hier gister nog vanuit Belgie
Meer dan de helft van de patiënten die met covid-19 in het ziekenhuis belanden, is gevaccineerd. zit achter een betaalmuur dus kan het niet echt helemaal lezen...

hoe kan dat, en waarom zien we dat hier niet in de ziekenhuizen....delta plus variant ??

kan er verder weinig over vinden
Van de risicogroepen zijn heel veel mensen gevaccineerd (>95%). Als 5% van de mensen voor 50% van de besmettingen zorgt, dan betekent dat eigenlijk dat de vaccins uitstekend werken. Er is simpelweg een zeer hoge effectiviteit nodig om de ziekenhuizen zonder lockdowns leeg te houden (99% is 10x zo goed als 90%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
[...]

Tot op heden zijn die doemberichten nooit echt uitgekomen en stopt die groei op een gegeven moment ook wel weer. Nu waarschijnlijk weer langzaam richting 10k besmettingen kruipen en dan weer rustig naar beneden.
Lulwut? Lockdowns van een half jaar, avondklokken, overvolle ziekenhuizen, uitgestelde zorg en tienduizenden doden zijn geen doemscenario's?

Toen corona nog niet in Nederland was zeiden ze dat we hier de beste experts van de wereld zouden hebben die het probleem wel even aan zouden pakken. En daarna was het een kwestie van even geen handen schudden en een beetje afstand houden.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

Je blijft terugkomen op maatregelen - in dat geval wil je beginnen met adviezen. Ik zeg: 0 maatregelen en als het al nodig is laten we eerst eens kijken naar maatregelen voor de niet-gevaccineerde mensen in Nederland. Het coronabewijs is er daar één van. Als we een vaccinatiegraad van 100% hadden, dan was de ziekenhuisbezetting nu nog zo laag dat we deze discussie niet eens zouden voeren.
En krijgen we daarmee de beroemde R onder de 1 ? Een vaccinatiegraad van 100% is trouwens niet realistisch.
Ik vind het verder wel erg makkelijk van je om ouderen het advies te geven zichzelf weer te isoleren. Zou het niet beter zijn als niet-gevaccineerden zichzelf zouden isoleren?
Dat advies geef ik helemaal niet, vreemd dat jij dat zegt.
Of dat we het coronabewijs op meer plekken gaan eisen? Bijvoorbeeld op het werk. Dat is niet echt een ingrijpende maatregel vergeleken met 1,5 meter of lockdowns - en we zijn er nog redelijk vroeg bij!
Vooralsnog vind ik de QR code ingrijpender dan mensen te vragen/dringend adviseren om weer wat afstand te houden of persoonlijke beschermingsmaatregelen te gebruiken. En, zoals gezegd, daarbij zorgen dat deze mensen niet worden beschimpt of wat dan ook. Hopelijk is dat voldoende om de trend te keren.
Edit: en voor de duidelijkheid: niemand hier is ouderen aan het wijs maken dat een coronavrij leven terugkomt. Daar gaat de huidige discussie ook niet over. Er zullen sinds vorig jaar altijd ouderen blijven overlijden en ziek worden door corona - zelfs met vaccins. Het gaat er om of de druk op de gezondheidszorg houdbaar is. Met vaccins is het antwoord vooralsnog: ja.
Veel ouderen leven met het idee dat ze beschermd zijn en gedragen zich ook daarnaar. Een bewijs hiervan is bijvoorbeeld dat de besmettingskans tussen gevaccineerde ouderen hoger is dan tussen ongevaccineerde ouderen. Het is dus zaak om daar met spoed wat educatie over te brengen.
Het heeft dan dus ook geen nut om alles en iedereen af te schermen. Het heeft wel nut om maatregelen te richten op niet-gevaccineerden, omdat zij bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn in het ziekenhuis en daarmee direct verantwoordelijk zijn voor een gezondheidscrisis, economische crisis en sociaal-maatschappelijke crisis.
Het heeft inderdaad geen nut alles en iedereen af te schermen, het heeft wel nut als alles en iedereen er zoveel mogelijk aan doet om verpreiding te voorkomen.
Edit 2
Om nog verder in te haken op je argument dat ik 'afglijd' (van de discussie, neem ik aan). Ik heb hier ook nog redelijk uitgebreid op je gereageerd. Daarop reageer je niet. In plaats van daarop te reageren besluit je selectief een latere, kortere post te citeren met als eerste zin 'je glijdt weer af'.

Hoe kunnen we goed een discussie voeren als je selectief posts overslaat en vervolgens ook nog met zulke one-liners je reactie begint?
Ik was zo verbaasd over je betoog om zelfs bij het tankstation een QR code te vragen dat ik vergeten ben te reageren. Maar goed, hoeveel scheelt het als je een QR code vraagt bij het tanken en het pakketje ophalen bij PostNL? Verder denk ik dat aparte gespecialiseerde ziekenhuizen voor mensen met eenzelfde aandoening prima zijn.

Ik denk trouwens dat wij er niet uitkomen, jij stelt dat de maatregelen alleen moeten gelden voor ongeprikten en ik zeg dat het een probleem van ons allemaal is wat door ons allemaal moet worden opgepakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 25-10-2021 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe dicht we dit voorjaar langs de rand van de zwarte afgrond zijn gescheerd, qua IC-bezetting. We hebben echt op het randje gestaan van code zwart, en dat was inclusief overplaatsingen naar Duitsland, en inclusief maximaal afgeschaalde zorg.

Er is altijd wel ergens ruimte, totdat die ruimte er simpelweg níet meer is. En ja, dan gaan er mensen dood omdat ze niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Daar waren we maar een flink verkeersongeluk van verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:22
Een QR code om te tanken of om je pakketje te versturen vind ik klinklare onzin. Wat ga je doen als iemand getankt heeft en geen QR code heeft? Of eerst QR code scannen en dan pas tanken? Dat gaat werken denken jullie? 8)7

Ik woon in Amsterdam en ik heb de afgelopen 2 weken bij 8 restaurants/lunchrooms gegeten en 2 vroegen om een QR code. 6 niet. Je mag dat hele QR code verhaal wel invoeren maar de uitvoering is gewoon -10. Ik denk dat het tijd wordt om te accepteren dat je geen 100% vaccinatiegraad gaat krijgen. Dat hebben wij met geen enkel vaccin en ook met dit vaccin gaat dat niet gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:04:
Ik woon in Amsterdam en ik heb de afgelopen 2 weken bij 8 restaurants/lunchrooms gegeten en 2 vroegen om een QR code. 6 niet.
Tja, en wie gaan er straks weer het hardst huilen als ze dicht moeten.... ja, horeca. |:(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khayma
DennusB schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Tja, en wie gaan er straks weer het hardst huilen als ze dicht moeten.... ja, horeca. |:(
Probleem is dat er teveel bij de horeca ligt terwijl er geen hard bewijs is dat daar de meeste besmettingen vandaan komen. Zij zijn als eerst dicht gegaan, mochten als laatst weer open en moeten nu politie agentje spelen. Veel horeca eigenaren proberen nu te pakken wat er te pakken valt en rekenen weer op een lockdown.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Probleem is dat er teveel bij de horeca ligt terwijl er geen hard bewijs is dat daar de meeste besmettingen vandaan komen. Zij zijn als eerst dicht gegaan, mochten als laatst weer open en moeten nu politie agentje spelen. Veel horeca eigenaren proberen nu te pakken wat er te pakken valt en rekenen weer op een lockdown.
Waarmee dit dus een self-fulfilling prophecy wordt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

DennusB schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Ik vind daarom dat een tijdelijke sluiting van horecazaken die zich niet aan de QR check houden per direct ingevoerd moet worden inclusief strenge handhaving. De horeca die ik de laatste tijd bezocht heb vroegen allemaal om een QR code.

Los daarvan, hoewel ik ook wel weer na een feestje wil, clubs open is gewoon niet handig. Feestjes beginnen nu om 16:00 ipv om 20:00, per saldo is er helemaal geen enkele beperking behalve een verschoven openingstijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sinds invoering van de qr check in de horeca ben ik denk ik in 2/3e van de zaken gecontroleerd. In geen van de gevallen was drukte een excuus om niet te controleren. Wel waren de zaken waar niet gecontroleerd werd wat verder van de bewoonde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Dus ik rijd hier over de snelweg en houdt me steeds aan de maximum snelheid. Nog nooit gecontroleerd en er staan nooit flitsers en ik zie nooit politie. Lijkt me dan dat de maximum snelheid er wel af kan.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Ik denk trouwens dat wij er niet uitkomen, jij stelt dat de maatregelen alleen moeten gelden voor ongeprikten en ik zeg dat het een probleem van ons allemaal is wat door ons allemaal moet worden opgepakt.
Zolang je de paradox in bovenstaand statement niet ziet denk ik niet dat je er uit gaat komen met een groot gedeelte van je mede Tweakers in dit draadje.

De gehele reden waarom deze sentimenten ontstaan is omdat een deel van de samenleving er niet dezelfde principes op nahoudt en op niet-rationele gronden niet bereid is tot het nemen van een vaccinatie. Dezelfde groep die kennelijk ook weinig bereid is tot het nemen van een testje als alternatief.

De rest van de maatregelen en ideeën waar je mee komt zijn tot die tijd geneuzel in de marge, too little too late, of worden ervaren als het afwimpelen van maatregelen juist op degenen die al wel hun steentje hebben bijgedragen zodat anderen hun handen er van af kunnen trekken. Wederom, nadruk op dat laatste.

Dat betekent niet dat ventilatie niet voor verbetering vatbaar is, of dat men bedrijven niet op de vinger kan tikken voor het weer naar kantoor dwingen van het personeel, of welk van de andere ideeën dan ook. Alles echter geen reden om de olifant in de kamer te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Een QR code om te tanken of om je pakketje te versturen vind ik klinklare onzin. Wat ga je doen als iemand getankt heeft en geen QR code heeft? Of eerst QR code scannen en dan pas tanken? Dat gaat werken denken jullie? 8)7

Ik woon in Amsterdam en ik heb de afgelopen 2 weken bij 8 restaurants/lunchrooms gegeten en 2 vroegen om een QR code. 6 niet. Je mag dat hele QR code verhaal wel invoeren maar de uitvoering is gewoon -10. Ik denk dat het tijd wordt om te accepteren dat je geen 100% vaccinatiegraad gaat krijgen. Dat hebben wij met geen enkel vaccin en ook met dit vaccin gaat dat niet gebeuren.
En waar liepen ook alweer de cijfers op naast Staphorst...ah wacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:49

Licko

ZVDK

Het grootste probleem is dat de handhaving in ons land niet serieus genomen wordt, zowel door de politie en boa's als door verschillende burgemeesters in ons land. En de politiek laat het maar op zijn beloop tot ze straks niets anders meer kunnen dan strengere maatregelen afkondigen.

Mochten er maatregelen nodig blijken binnenkort, dan hoop ik dat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Barrycade schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

En waar liepen ook alweer de cijfers op naast Staphorst...ah wacht.
QR code invoeren voor de kerk. Binnen 3 weken vaccinatiegraad 100% in die gehuchten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cid Highwind schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Zolang je de paradox in bovenstaand statement niet ziet denk ik niet dat je er uit gaat komen met een groot gedeelte van je mede Tweakers in dit draadje.

De gehele reden waarom deze sentimenten ontstaan is omdat een deel van de samenleving er niet dezelfde principes op nahoudt
Correct
en op niet-rationele gronden niet bereid is tot het nemen van een vaccinatie.
Ik zal het je nog sterker vertellen, je hoeft geen eens een excuus te hebben om al dan niet een vaccinatie te nemen.
Dezelfde groep die kennelijk ook weinig bereid is tot het nemen van een testje als alternatief.
Hoe kom je hierbij? Zijn er onderzoeken gedaan oid waar deze groep dit massaal afwijst? Volgens mij worden er momenteel 300.000+ testen per week gedaan voor TvT, ik kan daar niet uit afleiden dat men weinig bereid is tot het nemen van een testje.
De rest van de maatregelen en ideeën waar je mee komt zijn tot die tijd geneuzel in de marge, too little too late, of worden ervaren als het afwimpelen van maatregelen juist op degenen die al wel hun steentje hebben bijgedragen zodat anderen hun handen er van af kunnen trekken. Wederom, nadruk op dat laatste.
En toch moeten we het met 'geneuzel in de marge' doen momenteel. Of denk je dat een vaccinatieplicht wel leidt tot 100% vaccinatiegraad en minder geneuzel in de marge?
Dat betekent niet dat ventilatie niet voor verbetering vatbaar is, of dat men bedrijven niet op de vinger kan tikken voor het weer naar kantoor dwingen van het personeel, of welk van de andere ideeën dan ook. Alles echter geen reden om de olifant in de kamer te laten staan.
Blijven vaccineren dus, naast andere acties die leiden tot minder besmettingen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28

Dus ipv het niet in te voeren moeten we het beter uitvoeren. En meer controle en waarschuwen dan wel beboeten dan wel verplicht sluiten.

En wat is er vreemd aan eerst scannen dan pas tanken? Als ik met mijn scooter wil tanken moet ik ook eerst mijn ID/RB/Verzekeringspas afgeven alvoor ik kan tanken(kassa moet hem vrijgeven)(of bij de snelpomp tanken) Puur omdat de camera's mijn kenteken niet duidelijk registreert en er veel fraude is gepleegd. Dus ja het kan prima. Leuk is anders maar dat hebben we dan aan de niet gevaccineerde te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

QR code invoeren voor de kerk. Binnen 3 weken vaccinatiegraad 100% in die gehuchten ;)
En moskeeën? En buurthuizen/wijkcentra?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Oei, lastig punt ! In tegenstelling tot Staphorst zijn de lage vaccinatiegraden in Nieuw West en de Schilderswijk niet de schuld van de bevolking daar maar van de overheid die niet genoeg doet om daar te motiveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

De moskeeen hier in de buurt maken zich hard juist om te vaccineren. Het is meer dat die mensen een diep wantrouwen richting overheid hebben en zeer op zichzelf zijn. Die zijn meestal niet geloofsbezwaard is de ervaring.

Daar ligt communicatief echt wel een taak voor de plaatselijke GGD's en gemeenten om de communicatie aan te pakken en met prikbussen samen met die moskeeen de wijk in te gaan.

Ik moet zeggen dat we hier de laatste tijd minder moslims zien na een flinke bubs in juni, juli en augustus.
Nu veel refo's en oost europese arbeidsmigranten (ook hier weer communicatie, en slecht zicht op wie er hier uberhaupt als abeidsmigrant zijn)

Pak je de moskeebezoeker, heb je meestal ook de buurthuizen.

[ Voor 18% gewijzigd door LZ86 op 25-10-2021 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Alleen laat die QR-code helemaal niet zien of je veilig bent of niet. Het laat alleen zien dat je gevaccineerd bent. Ook dan kun je (al is het met een sterk gereduceerde kans) besmet en besmettelijk zijn.

Het is idioot dat we weer met honderden in een restaurant kunnen zitten, terwijl de IC's weer vol stromen. Maar goed, het volk wil vermaak, en dat is wel wat besmettingen waard.

Gewoon weer 1,5m in de restaurants en café's en supermarkten. Wat je thuis doet gaat me weinig aan, maar in publieke ruimten heb je toch niet continu de behoefte om op de hakken van een ander te gaan staan?

En we kunnen allemaal wijzen naar de mensen die zich niet laten vaccineren, maar die ga je toch niet omlullen. Dus dan kunnen de mensen met gezond verstand er niet omheen dat we toch wat concessies zullen moeten doen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:13
Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Of dat ze bovenaan het lijstje staan waar de meeste besmettingen vandaan komen is niet zo interessant. Ze zijn wel de sector die relatief 'makkelijk' met maatregelen gereguleerd kan worden. Achter de voordeur, of bij kerken valt immers weinig te doen ondanks dat daar wellicht meer besmettingen plaatsvinden.

Desalniettemin vind ik het triest dat we weer terug in de tijd gaan met het beperken van besmettingen. Dat veranderd niks aan de vaccinatiegraad....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

stylezzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Of dat ze bovenaan het lijstje staan waar de meeste besmettingen vandaan komen is niet zo interessant. Ze zijn wel de sector die relatief 'makkelijk' met maatregelen gereguleerd kan worden. Achter de voordeur, of bij kerken valt immers weinig te doen ondanks dat daar wellicht meer besmettingen plaatsvinden.

Desalniettemin vind ik het triest dat we weer terug in de tijd gaan met het beperken van besmettingen. Dat veranderd niks aan de vaccinatiegraad....
Wat dan? De ogen sluiten en doen alsof we in Nederland mensen kunnen dwingen om een prik te nemen?
We tried, and we failed.

Nu gewoon een alternatief plan opzetten om in ieder geval een ergere lockdown weer te voorkomen. Dat betekent besmettingen beperken. Maar de politiek zal de kop weer in het zand steken omdat ze bang zijn voor de opiniepeilers, en dus weer veel te laat hard moeten ingrijpen.

Ik zie de wintersport weer wegsmelten, ik zou als Oostenrijk die gekke Hollanders ook lekker buiten willen houden. In veel landen (Spanje, Italië) zijn de mondkapjes en social distancing helemaal niet weggeweest. Die landen beseffen tenminste dat we nog steeds in een wereldwijde pandemie zitten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Alleen laat die QR-code helemaal niet zien of je veilig bent of niet. Het laat alleen zien dat je gevaccineerd bent. Ook dan kun je (al is het met een sterk gereduceerde kans) besmet en besmettelijk zijn.
Of getest of hersteld uiteraard.
Het is idioot dat we weer met honderden in een restaurant kunnen zitten, terwijl de IC's weer vol stromen. Maar goed, het volk wil vermaak, en dat is wel wat besmettingen waard.

Gewoon weer 1,5m in de restaurants en café's en supermarkten. Wat je thuis doet gaat me weinig aan, maar in publieke ruimten heb je toch niet continu de behoefte om op de hakken van een ander te gaan staan?

En we kunnen allemaal wijzen naar de mensen die zich niet laten vaccineren, maar die ga je toch niet omlullen. Dus dan kunnen de mensen met gezond verstand er niet omheen dat we toch wat concessies zullen moeten doen.
Die maatregelen had ik ook liever in stand gehouden gezien. Beviel me prima, beetje ruimte. Dan betaal ik met liefde een beetje meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
user109731 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:27:
Vooral voor een zondag is dat een flinke stijging.
Ik word gecorrigeerd op Twitter :p
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FCeNJ0cX0AY4g9v?format=png&name=small

En een voorspelling over de 10.000 besmettingen:
Het blijft spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Laatst online: 01-08 19:47
Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Nu gewoon een alternatief plan opzetten om in ieder geval een ergere lockdown weer te voorkomen. Dat betekent besmettingen beperken. Maar de politiek zal de kop weer in het zand steken omdat ze bang zijn voor de opiniepeilers, en dus weer veel te laat hard moeten ingrijpen.
Hoe is besmettingen beperken een goed alternatief plan voor de lange termijn?
Permanente lockdowns? Permanent vakantie verbod?

Benieuwd hoe je dit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000

Wimo.

Shake and Bake!

LZ86 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

De moskeeen hier in de buurt maken zich hard juist om te vaccineren. Het is meer dat die mensen een diep wantrouwen richting overheid hebben en zeer op zichzelf zijn. Die zijn meestal niet geloofsbezwaard is de ervaring.

Daar ligt communicatief echt wel een taak voor de plaatselijke GGD's en gemeenten om de communicatie aan te pakken en met prikbussen samen met die moskeeen de wijk in te gaan.

Ik moet zeggen dat we hier de laatste tijd minder moslims zien na een flinke bubs in juni, juli en augustus.
Nu veel refo's en oost europese arbeidsmigranten (ook hier weer communicatie, en slecht zicht op wie er hier uberhaupt als abeidsmigrant zijn)

Pak je de moskeebezoeker, heb je meestal ook de buurthuizen.
Gewoon als eerste focussen op de grootste groepen. Als dat 75% van een wijk in Amsterdam is kan de winst veel groter zijn dan heel Staphorst of die andere gehuchten. Marino van Zelfst gaf het recent al aan in BNR. De winst is vooral te halen in de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SemperFidelis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Hoe is besmettingen beperken een goed alternatief plan voor de lange termijn?
Permanente lockdowns? Permanent vakantie verbod?

Benieuwd hoe je dit ziet.
Het hoeft niet voor de lange termijn, het is op korte termijn nodig omdat de ziekenhuizen kraken onder de druk van een griepseizoen + covid.

Voor de lange termijn zijn vaccinaties inderdaad een betere oplossing, maar op de korte termijn heeft de zorg daar niets aan (tenzij je een manier vind om de weigeraars tot nu toe opeens in 2 á 3 weken allemaal om te praten).

Fijn dat jij nu een plan voor de lange termijn wil maken, maar laten we ondertussen de IC maar volstromen en de mensen op straat liggen zoals in landen waar het écht mis ging?

Overigens ben ik juist vóór snelle kleine maatregelen nu, om een volledige lockdown te voorkomen. Een beetje pijn nu, in plaats van een flinke steek in december, als we weer horen dat we niet meer met de familie een kerstdiner kunnen organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
user109731 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Ik word gecorrigeerd op Twitter :p
[Twitter][Afbeelding]

En een voorspelling over de 10.000 besmettingen:
[Twitter]Het blijft spannend.
Blijft een bizarre groei om weer te zien. Zeker als we zaterdag de 10k per dag weer aantikken.
Ik vrees hem toch wel een beetje voor een eerdere persco dan volgende week :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SemperFidelis
Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Het hoeft niet voor de lange termijn, het is op korte termijn nodig omdat de ziekenhuizen kraken onder de druk van een griepseizoen + covid.

Voor de lange termijn zijn vaccinaties inderdaad een betere oplossing, maar op de korte termijn heeft de zorg daar niets aan (tenzij je een manier vind om de weigeraars tot nu toe opeens in 2 á 3 weken allemaal om te praten).

Fijn dat jij nu een plan voor de lange termijn wil maken, maar laten we ondertussen de IC maar volstromen en de mensen op straat liggen zoals in landen waar het écht mis ging?
Maar als vaccins nu niet de oplossing zijn, waarom is het dan wel een optie voor de lange termijn?
Die mensen moeten alsnog een vaccin nemen toch? Waarvan jij zegt dat dat nu gefaald is.

Wat is jouw kortetermijn oplossing dan? Corona patienten weigeren? Lockdowns in stand houden tot het moment dat de weigeraars ooit gaan vaccineren? En wanneer zou dat dan zijn?

Ik heb er als gevaccineerde weinig zin ik dat ik pas kan gaan wintersporten als de weigeraars gaan vaccineren. Waarom zou ik afhankelijk van hen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door SemperFidelis op 25-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Wat dan? De ogen sluiten en doen alsof we in Nederland mensen kunnen dwingen om een prik te nemen?
We tried, and we failed.

Ik zie de wintersport weer wegsmelten, ik zou als Oostenrijk die gekke Hollanders ook lekker buiten willen houden. In veel landen (Spanje, Italië) zijn de mondkapjes en social distancing helemaal niet weggeweest. Die landen beseffen tenminste dat we nog steeds in een wereldwijde pandemie zitten.
Lockdowns of welke maatregelen dan ook zijn alleen maar een manier om extra tijd te kopen. In de tussentijd zal de druk op de ongevaccineerden simpelweg verhoogt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

stylezzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Lockdowns of welke maatregelen dan ook zijn alleen maar een manier om extra tijd te kopen. In de tussentijd zal de druk op de ongevaccineerden simpelweg verhoogt moeten worden.
Natuurlijk! Want de prikjes van de geprikten werken anders niet toch? 8)7 8)7

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SemperFidelis
ComputerHoed schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

De prikjes werken wel, maar er zijn er niet genoeg gezet om de IC te ontlasten.

De enige oplossing is om meer prikjes te zetten.
Als mensen nog steeds weigeren en er geen licht aan de horizon is, mag er van mij worden gezegd we hebben max. 200 coronabedden voor ongevaccineerden, en als die vol zijn mag je hopen dat Duitsland je wilt opnemen maar wij zijn er helemaal klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
SemperFidelis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Maar als vaccins nu niet de oplossing zijn, waarom is het dan wel een optie voor de lange termijn?
Die mensen moeten alsnog een vaccin nemen toch? Waarvan jij zegt dat dat nu gefaald is.

Wat is jouw kortetermijn oplossing dan? Corona patienten weigeren? Lockdowns in stand houden tot het moment dat de weigeraars ooit gaan vaccineren? En wanneer zou dat dan zijn?

Ik heb er als gevaccineerde weinig zin ik dat ik pas kan gaan wintersporten als de weigeraars gaan vaccineren. Waarom zou ik afhankelijk van hen zijn?
De vaccinatie worst hebben ze ons maanden voor de neus gehouden en nu blijkt dat het niet de oplossing is, lockdown is dat ook niet.

Verder liggen er "pas" 185 mensen op de IC, dat is niets. Zeker niet op een populatie van 18 miljoen.

Iedereen schreeuwt (al)weer moord en brand om het seizoenseffect. Wat ieder jaar terug komt.

Dus nee, ik ga mij niet meer laten beperken door de andere mensen, deze herfst / winter om mijn ding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De strategie, als je ervan kunt spreken, van het kabinet lijkt 'door de zure appel heenbijten' te zijn. Het OMT verwacht nog zo'n 4.6k IC-patienten als iedereen besmet raakt. Bij een bezetting van zo'n 600 COVID-patiënten op de IC duurt dat een maand of 4. Maar bij dergelijke hoge aantallen zullen er ook grote groepen mensen veel voorzichtiger gaan doen en dus niet besmet raken, waardoor het geen vier maanden met die bezetting zal zijn, maar een wat langere staart hebben.

Het lijkt erop dat de overige IC-zorgbehoevenden weer een tijdje de pisang zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

SemperFidelis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

De prikjes werken wel, maar er zijn er niet genoeg gezet om de IC te ontlasten.

De enige oplossing is om meer prikjes te zetten.
Als mensen nog steeds weigeren en er geen licht aan de horizon is, mag er van mij worden gezegd we hebben max. 200 coronabedden voor ongevaccineerden, en als die vol zijn mag je hopen dat Duitsland je wilt opnemen maar wij zijn er helemaal klaar mee.
*knip* Lees eerst even de rest van het topic door voor je met dit soort uitspraken komt. Er is al talloze keren uitgelegd waar de verschillen zitten met vorig jaar. Heb je twijfels over het vaccin? Dan kom je met hele goede onderbouwing, anders mag je die twijfels voor je houden.

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 25-10-2021 11:18 ]

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Segafreak83 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:12:
Verder liggen er "pas" 185 mensen op de IC, dat is niets. Zeker niet op een populatie van 18 miljoen.
Dat is circa 25% van de normale IC bezetting op een populatie van 17 miljoen, en dat er bovenop. Dat 'niets' vinden zegt vooral dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
ijdod schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Dat is circa 25% van de normale IC bezetting op een populatie van 17 miljoen, en dat er bovenop. Dat 'niets' vinden zegt vooral dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Zeker wel, maar die mening mag je hebben.

Het gaat nu gewoon tijd worden om mensen verantwoordelijk te maken voor de keuzes die ze zelf maken, en om daar consequenties aan te hangen, simpel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
codex schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Ik vind daarom dat een tijdelijke sluiting van horecazaken die zich niet aan de QR check houden per direct ingevoerd moet worden inclusief strenge handhaving. De horeca die ik de laatste tijd bezocht heb vroegen allemaal om een QR code.
Vind het toch altijd wel bijzonder om te zien dat mensen denken dat de politie of BOAs überhaupt nog capaciteit hebben om iets te doen. De handhavers hebben amper capaciteit. Je zag het bij de eerste lockdown ook al. Er fietste hoogstens één wijkagent per avond door een wijk heen om even snel te controleren en dat is het dan wel... Als je de politie voor dit soort dingen in gaat zetten, dan blijft er een hele hoop ander werk gewoon liggen. Laat je dit de BOAs opknappen, dan verdwijnt er een hoop handhaving uit de wijken. De capaciteit is helemaal wegbezuinigd lean gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
De vaccinatiepoule is bijna uitgeput. Wat mensen vergeten is dat de opkomst al geweldig hoog is. We mogen blij zijn dat zoveel mensen zich hebben laten prikken. Blijven zeuren over de laatste 10% die zich toch niet laat vaccineren is nutteloos. Maarja, prima bliksemafleider weer voor het beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
ComputerHoed schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb geen idee wat je hier mee bedoeld. Maar ik neem aan dat je ook een plan hebt hoe dat de maatschappij weer open kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
loki504 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Dus ipv het niet in te voeren moeten we het beter uitvoeren. En meer controle en waarschuwen dan wel beboeten dan wel verplicht sluiten.

En wat is er vreemd aan eerst scannen dan pas tanken? Als ik met mijn scooter wil tanken moet ik ook eerst mijn ID/RB/Verzekeringspas afgeven alvoor ik kan tanken(kassa moet hem vrijgeven)(of bij de snelpomp tanken) Puur omdat de camera's mijn kenteken niet duidelijk registreert en er veel fraude is gepleegd. Dus ja het kan prima. Leuk is anders maar dat hebben we dan aan de niet gevaccineerde te danken.
Duidelijk verhaal. Hoe zie jij het voor je? Dat we met z'n allen in de rij gaan staan, QR code laten scannen, pomp vrijgeven en daarna weer naar binnen om te betalen? Zal vast werken ergens in Nunspeet maar in de randsteden is dit compleet kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:21:
De vaccinatiepoule is bijna uitgeput. Wat mensen vergeten is dat de opkomst al geweldig hoog is. We mogen blij zijn dat zoveel mensen zich hebben laten prikken. Blijven zeuren over de laatste 10% die zich toch niet laat vaccineren is nutteloos. Maarja, prima bliksemafleider weer voor het beleid.
En dat weet Hugo de Jonge ook prima.

Ik ben benieuwd naar zijn plan om de zorgbehoefte te managen met zo'n hoge vaccinatiegraad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SemperFidelis
[...]

De vaccinatie worst hebben ze ons maanden voor de neus gehouden en nu blijkt dat het niet de oplossing is, lockdown is dat ook niet.

Iedereen schreeuwt (al)weer moord en brand om het seizoenseffect. Wat ieder jaar terug komt.

Dus nee, ik ga mij niet meer laten beperken door de andere mensen, deze herfst / winter om mijn ding te doen.
Wat een gekke argumentatie. Er is nooit definitief gezegd dat er een zekere vaccinatiegraad om de variant die op dat moment ronddwaalde te beschouwen als voldoende. Die stelling klopt dus niet.

Het argument 'er liggen 185 mensen op de IC dat is niets op een populatie van 18 miljoen' vind ik helemaal verbazingwekkend. Een IC capaciteit heeft een limiet en dat is vrij logisch omdat je kosten wilt drukken. Dat die capaciteit niet berekend is op een pandemie wat de druk meer dan verdubbeld lijkt mij niet heel verbazingwekkend.. Anders zouden onze zorgkosten uit de pan rijzen. Als je verstand hebt van de zorg snap je heus wel dat 185 extra IC patienten bizar veel is.

Ik zou absoluut tegen een enorme IC uitbreiding zijn puur vanwege ongevaccineerden. Mijn solariteit reikt zeker tot het helpen van de mensen die een IC bed nodig hebben, maar het kent grenzen. Ik ga niet nog meer geld betalen om mensen die wetenschappelijke onderzoeken door de plee spoelen en lopen te miepen dat de maatschappij er maar voor moet opdraaien. Dat is bijna ziekelijk egoïstisch, en als je ziet dat de meerderheid van de IC bedden wordt geclaimd door een kleine minderheid is er echt geen helder argument te verzinnen waarom we de IC's moeten gaan vergroten.

Ik weet niet exact wat je met je laatste zin bedoelt en of je een vaccin hebt dus daar kan ik niet op reageren.
Prima als dat de conclusie is. Maar dan moeten we een plan gaan verzinnen zodat de gevaccineerden niet lijden onder de weigeraars.

[ Voor 14% gewijzigd door SemperFidelis op 25-10-2021 11:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16

Metalfreak

Hoije woh!

Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Overigens ben ik juist vóór snelle kleine maatregelen nu, om een volledige lockdown te voorkomen. Een beetje pijn nu, in plaats van een flinke steek in december, als we weer horen dat we niet meer met de familie een kerstdiner kunnen organiseren.
Maar je denkt dat iemand zich nog aan maatregelen gaat houden? Ik ben wel eens benieuwd waar ze dan aan denken. Als gevaccineerde met om me heen vrijwel alleen maar gevaccineerden denk ik: bekijk het je maar lekker met je maatregelen vanwege een paar idioten die zich "vrijheidsstrijder" noemen en de ongevaccineerden geloven toch niets en hebben zich nooit aan maatregelen gehouden. Diegenen die nu nog niet gevaccineerd zijn, gaan echt niet zich alsnog vaccineren aangezien zij toch niets geloven en in hun eigen waarheid leven.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 25-10-2021 11:42 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
Metalfreak schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Maar je denkt dat iemand zich nog aan maatregelen gaat houden? Ik ben wel eens benieuwd waar ze dan aan denken. Als gevaccineerde met om me heen vrijwel alleen maar gevaccineerden denk ik: bekijk het je maar lekker met je maatregelen vanwege een paar idioten die zich "vrijheidsstrijder" noemen en de ongevaccineerden geloven toch niets en hebben zich nooit aan maatregelen gehouden. Diegenen die nu nog niet gevaccineerd zijn, gaan echt niet zich alsnog vaccineren aangezien zij toch niets geloven en in hun eigen waarheid leven.
Precies, dit dus. Je zoekt het maar lekker uit met je maatregelen, totaal geen draagvlak meer voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We moeten inderdaad ophouden met zeuren en een vaccinatieplicht voor iedereen boven de 40/50 instellen. Het feit dat er nog steeds zo veel ongevaccineerden op de IC belanden is gewoon een teken dat een groot deel van de mensen niet de goede keuze voor zichzelf en de maatschappij kunnen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Metalfreak schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Amen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

TrailBlazer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

We moeten inderdaad ophouden met zeuren en een vaccinatieplicht voor iedereen boven de 40/50 instellen. Het feit dat er nog steeds zo veel ongevaccineerden op de IC belanden is gewoon een teken dat een groot deel van de mensen niet de goede keuze voor zichzelf en de maatschappij kunnen maken.
Ja dat kun je vergeten. Er is gewoon een groep waar niemand z'n handen aan durft te branden.

De eenvoudige workaround zal zijn .. mondkapjes, andere beperkingen. En daarna, kinderen vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Wimo. schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Ja dat kun je vergeten. Er is gewoon een groep waar niemand z'n handen aan durft te branden.

De eenvoudige workaround zal zijn .. mondkapjes, andere beperkingen. En daarna, kinderen vaccineren.
Jammer dan, je brandt je handen er maar aan. Dat heet keuzes maken, en als je dat als "politiek" niet kan of durft, dan zit je op de verkeerde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wimo. schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Het vaccineren van kinderen gaat echter maar zo beperkt helpen om de ic opnames onder volwassenen te beperken. Zelfs als we all kinderen vaccineren blijft het rondgaan onder de weigeraars. De vaccins zijn gewoon niet goed genoeg on het virus te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

TrailBlazer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Het vaccineren van kinderen gaat echter maar zo beperkt helpen om de ic opnames onder volwassenen te beperken. Zelfs als we all kinderen vaccineren blijft het rondgaan onder de weigeraars. De vaccins zijn gewoon niet goed genoeg on het virus te stoppen.
Je hebt helemaal gelijk, maar dit is de weg van de minste weerstand. Op die manier rekken ze waarschijnlijk nog wel genoeg tijd tot de lente. Dat de ziekenhuizen en het personeel vastlopen is .. te verwachten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stylezzz
TrailBlazer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Neen, de weigeraars zijn hier de beperkende factor. Als we alles hebben gedaan (dus ook de weigeraars een prikje) wat we konden en de IC's lopen daarna nog steeds over dan kun je concluderen dat de vaccin's niet goed genoeg waren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Maar dat is prima toch? De kans op besmetting een stuk kleiner en als het dan toch rondgaat onder een groep gevaccineerden is de kans op IC opname ook weer substantieel kleiner.

We gaan echt al een hele poos niet meer voor volledige veiligheid tegen het coronavirus.

De enige reden - op dit moment - om weer maatregelen als de 1,5 meter in te voeren is vanwege de niet-gevaccineerden.
De IC's stromen voornamelijk vol door niet-gevaccineerden. Ik vind het dan voornamelijk idioot om maatregelen op te leggen aan iedereen, terwijl je beter heel gericht maatregelen kan opleggen aan niet-gevaccineerden.
Het invoeren van de 1,5 meter zou weer een lekkere trap na zijn aan de horeca en evenementenbranche.
Waarom zou de samenleving concessies moeten doen vanwege een groep die juist schijt heeft aan de samenleving?

Ik snap dat je de druk op de zorg laag wil houden, maar als er dan al nieuwe maatregelen moeten komen, dan stel ik voor dat we eerst eens kijken naar effectieve maatregelen die alleen niet-gevaccineerden treffen. Pas als die niet werken kun je weer de hele bevolking lastig vallen met 1,5 meter, gedwongen winkelsluitingen, massaal aangaan van overheidsschulden d.m.v. steunpakketten, etc.

Laten we bijvoorbeeld eerst maar eens ook om een QR code vragen op het werk. Dat zou mogelijk al effectief zijn in het beperken van de verspreiding van het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen, je hoeft geen eens een excuus te hebben om al dan niet een vaccinatie te nemen.
Dat mag zo zijn. Ik hoef ook geen excuus te hebben om met 180 over de snelweg te karren. De maatschappij en zijn dienders kunnen mij echter ter verantwoording roepen.
[...]
Hoe kom je hierbij? Zijn er onderzoeken gedaan oid waar deze groep dit massaal afwijst? Volgens mij worden er momenteel 300.000+ testen per week gedaan voor TvT, ik kan daar niet uit afleiden dat men weinig bereid is tot het nemen van een testje.
Cijfers van het RIVM hebben het over 200.000 testen per week zonder dat hierin een afsplitsing wordt gemaakt van de beweegreden en of het hier ongevaccineerden betreft die het voor hun QR code doen, of mensen met symptomen.
En toch moeten we het met 'geneuzel in de marge' doen momenteel. Of denk je dat een vaccinatieplicht wel leidt tot 100% vaccinatiegraad en minder geneuzel in de marge?
Die illusie heb ik niet, net als @BarôZZa denk ik dat deze curve zich afvlakt. Dat betekent echter niet dat zo lang de overige x% nog dusdanig overgerepresenteerd wordt in de ziekenhuizen, dat hier geen passende maatregelen voor mogen worden getroffen.

Eerst het grove werk met z.s.m resultaat, dan het structurele. Het heeft geen nut eerst over duurzame investeringen in tehuizen en scholen te spreken zolang men dus nog gewoon een paar restaurants of kroegen af kan bellen om er QR-loos de avond door te brengen.
Blijven vaccineren dus, naast andere acties die leiden tot minder besmettingen!
Absoluut waar, maar dus met een pragmatische prioritering en zonder het schuwen van heilige huisjes op grond van creatieve, dan wel selectieve interpretaties van artikelen uit de grondwet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SemperFidelis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Als je de moeite had genomen om te lezen, dan had je gezien dat ik géén lockdown wil.

Stop eens met dat zwart-wit denken!

Er is echt nog wel een flinke linie van mogelijkheden tussen "prop tigduizend man in een arena met een QR-code" en "je mag helemaal niets meer en je wordt neergeschoten als je uit huis komt".

In dit topic zijn mensen te dichotoom bezig. Het is:

A. We mogen helemaal niks meer, en we worden thuis weer opgehokt
B. Laat de wappies maar op de IC sterven, zolang ik maar alles mag
C. We gaan mensen dwingen om een prik te krijgen

A. is onzin, en er zijn zat landen om ons heen die het een stuk beter doen, met minimale ingrepen (1,5 meter, mondkapjes in winkjels, iets meer bewustheid).
B. gaat hem niet worden. Zorgpersoneel gaat dit niet doen, en er ligt een flinke ethische discussie achter over of we rokers, drinkers, hardrijders etc dan niet ook maar moeten laten sterven.
C. Nope, dat gaat hem ook niet worden. En Nederland doet het al erg goed in vaccinatiegraad in vergelijking met andere landen, maar het helpt niet genoeg als je ondertussen alle social distancing opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Laatst online: 02:06
Uniciteit schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Maar dat is prima toch? De kans op besmetting een stuk kleiner en als het dan toch rondgaat onder een groep gevaccineerden is de kans op IC opname ook weer substantieel kleiner.

We gaan echt al een hele poos niet meer voor volledige veiligheid tegen het coronavirus.

De enige reden - op dit moment - om weer maatregelen als de 1,5 meter in te voeren is vanwege de niet-gevaccineerden.

[...]

De IC's stromen voornamelijk vol door niet-gevaccineerden. Ik vind het dan voornamelijk idioot om maatregelen op te leggen aan iedereen, terwijl je beter heel gericht maatregelen kan opleggen aan niet-gevaccineerden.

[...]

Het invoeren van de 1,5 meter zou weer een lekkere trap na zijn aan de horeca en evenementenbranche.

[...]
Waarom zou de samenleving concessies moeten doen vanwege een groep die juist schijt heeft aan de samenleving?

Ik snap dat je de druk op de zorg laag wil houden, maar als er dan al nieuwe maatregelen moeten komen, dan stel ik voor dat we eerst eens kijken naar effectieve maatregelen die alleen niet-gevaccineerden treffen. Pas als die niet werken kun je weer de hele bevolking lastig vallen met 1,5 meter, gedwongen winkelsluitingen, massaal aangaan van overheidsschulden d.m.v. steunpakketten, etc.

Laten we bijvoorbeeld eerst maar eens ook om een QR code vragen op het werk. Dat zou mogelijk al effectief zijn in het beperken van de verspreiding van het virus.
Ik ben niet gevaccineerd en ben na een corona besmetting niet op de IC beland.
Dus er moet volgens jou maatregelen komen voor alle niet-gevaccineerden ?

Lijkt mij handig om even te kijken welke leeftijdsgroep van de niet-gevaccineerden de IC bezet houden.
Kan je toch een simpel regel instellen dat mensen vanaf leeftijd ..... zich verplicht moeten vaccineren of ze moeten ...... maanden in lockdown.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sanane schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Lijkt mij handig om even te kijken welke leeftijdsgroep van de niet-gevaccineerden de IC bezet houden.
Kan je toch een simpel regel instellen dat mensen vanaf leeftijd ..... zich verplicht moeten vaccineren of ze moeten ...... maanden in lockdown.
Dat zou een leuk verhaal zijn als we op voorhand wisten wie er wel en niet op de IC terecht komen. Wie er wel of niet (bekend) onderliggend lijden heeft. Dat weten we niet, dus is het m.i. je burgerplicht om de kans op een opname zoveel als mogelijk te voorkomen. En dat doe je in alle gevallen door je te laten vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat mensen met een herstelbewijs onder de groep "wel gevaccineerd" vallen.
Kan je toch een simpel regel instellen dat mensen vanaf leeftijd ..... zich verplicht moeten vaccineren of ze moeten 3 maanden in lockdown.
Het verplicht vaccineren zal nooit lukken. Je kunt moeilijk mensen gedwongen een vaccin inspuiten - en dat is ook niet wenselijk, vind ik.

Maar die "3 maanden in lockdown". In principe doen we dat al met het coronabewijs. Op veel plekken kom je niet binnen zonder bewijs en in feite zit zo'n persoon dan in een soort lockdown.

We kunnen dat alleen nog veel effectiever invoeren, door er bijvoorbeeld overal naar te vragen (bijv. ook op het werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
MikeyMan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Dat zou een leuk verhaal zijn als we op voorhand wisten wie er wel en niet op de IC terecht komen. Wie er wel of niet (bekend) onderliggend lijden heeft. Dat weten we niet, dus is het m.i. je burgerplicht om de kans op een opname zoveel als mogelijk te voorkomen. En dat doe je in alle gevallen door je te laten vaccineren.
En toch kan je veel zeggen. Als er zoveel van een bepaalde leeftijd (ongevaccineerd) een overbezetting op de IC's is, kan je daar toch op sturen en regels aan verbinden. Het is niet perse dat dan 'iedereen' maar aan een regel moet terwijl het prima te verdelen/categoriseren is.

Daarbij blijf ik het volgende idee niet gek vinden. "Ongevaccineerd prima, maar dan moet je een dergelijk hoog percentage als eigen bijdrage leveren bij opname." Dan hebben mensen de vrijheid maar kiezen ze waarschijnlijk eieren voor hun geld.

[ Voor 14% gewijzigd door DeKoetsier op 25-10-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Uniciteit schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat mensen met een herstelbewijs onder de groep "wel gevaccineerd" vallen.

[...]

Het verplicht vaccineren zal nooit lukken. Je kunt moeilijk mensen gedwongen een vaccin inspuiten - en dat is ook niet wenselijk, vind ik.

Maar die "3 maanden in lockdown". In principe doen we dat al met het coronabewijs. Op veel plekken kom je niet binnen zonder bewijs en in feite zit zo'n persoon dan in een soort lockdown.

We kunnen dat alleen nog veel effectiever invoeren, door er bijvoorbeeld overal naar te vragen (bijv. ook op het werk).
Herstelbewijs vervalt na 6 maanden. Wat als hij 10 maanden geleden besmet was geraakt met corona?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Herstelbewijs vervalt na 6 maanden. Wat als hij 10 maanden geleden besmet was geraakt met corona?
Dan zul je op een andere manier aan je QR code moeten komen... naast een herstelbewijs zijn er andere alternatieven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeKoetsier schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

En toch kan je veel zeggen. Als er zoveel van een bepaalde leeftijd (ongevaccineerd) een overbezetting op de IC's is, kan je daar toch op sturen en regels aan verbinden. Het is niet perse dat dan 'iedereen' maar aan een regel moet terwijl het prima te verdelen/categoriseren is.

Daarbij blijf ik het volgende idee niet gek vinden. "Ongevaccineerd prima, maar dan moet je een dergelijk hoog percentage als eigen bijdrage leveren bij opname." Dan hebben mensen de vrijheid maar kiezen ze waarschijnlijk eieren voor hun geld.
Reken voor de gein eens uit wat een IC opname van 17 dagen kost.
Daarnaast; wat schieten ze daar in het ziekenhuis mee op als de rekening deels door een ander wordt betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Uniciteit schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:13:
[...]

Dan zul je op een andere manier aan je QR code moeten komen... naast een herstelbewijs zijn er andere alternatieven ;)
Ik doelde niet op de QR code maar op het gedeelte dat je zegt dat mensen die corona hebben gehad meetellen onder de gevaccineerde. Tellen die na 6 maanden ook mee of niet meer voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Ik doelde niet op de QR code maar op het gedeelte dat je zegt dat mensen die corona hebben gehad meetellen onder de gevaccineerde. Tellen die na 6 maanden ook mee of niet meer voor jou?
Nee, dan tellen die niet meer mee, het herstelbewijs is immers verlopen. We kunnen natuurlijk wel kijken of zo'n herstelbewijs langer geldig kan zijn. Ik weet daar echter te weinig vanaf om te beargumenteren wat een goede tijdsperiode zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Als je de moeite had genomen om te lezen, dan had je gezien dat ik géén lockdown wil.
Dat zeg ik ook nergens? Ik vraag alleen wat jouw oplossing is (en gaf wat alternatieven).
Dus nogmaals: wat zie jij nu als geschikte strategie voor korte termijn en lange termijn?
Jeroenneman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

A. is onzin, en er zijn zat landen om ons heen die het een stuk beter doen, met minimale ingrepen (1,5 meter, mondkapjes in winkjels, iets meer bewustheid).
Welke landen? En 1.5 meter minimale ingreep? Dat betekent geen festivals, halfvolle horeca/stadions/evenementen. Economische gevolgen daarvan zijn alles behalve 'minimaal'.

[ Voor 36% gewijzigd door SemperFidelis op 25-10-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Uniciteit schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Even heel cru. We kunnen mensen die zich verzetten ook in hechtenis zetten. Toch melden de meeste mensen die hechtenis opgelegd krijgen zich vrijwilliig. Waarom zou dit niet met een vaccinatie kunnen?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DeKoetsier schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

Maar dat levert onvermijdelijk weer een discussie op over waar je de grens trekt tussen degenen die wel en niet voor de overbezetting verantwoordelijk zijn. Val je net over de streep dan voel je je genaaid en ken je ook wel mensen die net niet over de streep vallen maar veel ongezonder zijn (of lijken).

Maatwerk oplossingen werken niet in onze maatschappij waar iedereen wel een manier heeft om te claimen een uitzondering te zijn, inclusief juridische methoden om dat aan te vechten. En de vaccins die je uitspaart zijn allang het probleem niet meer vergeleken met het nut dat ze brengen in het vaccineren van ongevaccineerden. Booster shots voor de hele bevolking zijn een nauwelijks effectieve wanhoopsmaatregel die het probleem een paar maanden vooruit schuiven in de hoop dat er een wonder gebeurt dat de weigeraars ertoe brengt zich alsnog te laten prikken. Terwijl het ze alleen maar zal harden in hun 'zie je wel, prikken tot het einde ter tijden' argumentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Laatst online: 02:06
MikeyMan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Met gegevens die bij RIVM bekend zijn kan je denk ik best goed aansturen op een gerichte oplossing.
Nu heb ik er zelf ook veel last van want ik kan bij geen enkele restaurant meer eten of even naar bioscoop.

Voor zover ik weet heeft GGD een register met mensen die een onderliggende ziekte hebben. Want die krijgen elke jaar een brief voor een griepprik. Dus blijkbaar wordt het toch wel goed bijgehouden.

Mijn collega heeft zich laten vaccineren en na vaccinatie heeft hij een allergische reactie gekregen.
Zijn huid begonnen extreem te vervellen en zag er niet uit. Gelukkig gaat het nu wel beter maar was wel even schrikken.

Corona heeft mij niks gedaan en ik heb vertrouwen op mijn immuunsysteem. Ik breng niemand in gevaar dus het lijkt mij verdomd krom op alle niet-gevaccineerden over één kam te scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

SkiFan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Even heel cru. We kunnen mensen die zich verzetten ook in hechtenis zetten. Toch melden de meeste mensen die hechtenis opgelegd krijgen zich vrijwilliig. Waarom zou dit niet met een vaccinatie kunnen?
Dat zou kunnen en dat zou natuurlijk ook je mening kunnen zijn.

Zoals je merkt ben ik er zelf een groot voorstander van dat mensen het vaccin nemen. Ik vind het echter onwenselijk als een overheid mensen dwingt om iets in hun lichaam te laten spuiten op laste van een gevangenisstraf.

In mijn ogen is het dan veel acceptabeler om de (sociale) contacten van niet-gevaccineerden te beperken door middel van het coronabewijs.

(En ook nog acceptabel om mensen uit te sluiten van coronazorg; het vaccin tegen het virus weigeren, maar wel behandeld willen worden als je ziek wordt door datzelfde virus...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

En daarmee ga je voorbij aan het feit dat niet-gevaccineerden niet alleen een hogere kans hebben op een zwaarder ziekteverloop, maar tevens sneller besmet raken en sneller anderen besmetten.

Hoe je het wendt of keert en er persoonlijk / moreel in staat, er zal altijd een statistisch argument blijven om niet-gevaccineerden ongeacht de leeftijd aan strengere regels te onderwerpen dan gevaccineerden. Althans, zolang de ziekenhuiscapaciteit in het gedrang komt.

Dat is ook de reden waarom vaccinatie van kinderen zal helpen zolang men opa en oma op laat passen wanneer papa en mama uit eten gaan. Netto draagt het allemaal bij.
SkiFan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Ergens ligt de grens betreffende lichamelijke integriteit. In de regel niet daar waar anti-vaxxers menen waar deze ligt, maar er is een wezenlijk verschil tussen het stellen van consequenties indien men niet tot vaccinatie bereid is en het oppakken, vastbinden en inspuiten van mensen.

Voordat men iemand in hechtenis mag nemen voor het niet verschijnen op een vaccinatieafspraak denk ik dat er nog een paar wetswijzigingen doorgevoerd moeten worden. Althans, ik hoop het, IANAL ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]

Nou, die 185... elk van die 185 Covid patienten op de IC houdt zo'n bed twee a drie weken bezet. Dat zijn per Covid-patient ca 15 operaties die niet door kunnen gaan, omdat je na een operatie meestal maar 1 dag op de IC ligt. Dus reken maar uit.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat we het hebben over het al dan niet zorg weigeren. Maar keuzes wie wel, en wie geen zorg krijgt, worden nu al gemaakt. Kinderen met kanker of mensen die aan hun hart geopereerd moeten worden etc, worden nu geweigerd in plaats van (veelal ongevaccineerde, ca 83% op de IC las ik) Covid patiënten. Iemand met kanker die wordt uitgesteld, zal misschien niet direct in levensnood zitten, maar de kans om het tot een genezing te schoppen wordt letterlijk met de dag kleiner.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
Khayma schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Duidelijk verhaal. Hoe zie jij het voor je? Dat we met z'n allen in de rij gaan staan, QR code laten scannen, pomp vrijgeven en daarna weer naar binnen om te betalen? Zal vast werken ergens in Nunspeet maar in de randsteden is dit compleet kansloos.
Dan zal je in de randstad een polsbandje kunnen halen bij scannen QR code en die kan je dan voor de camera laten zien kan hij worden vrijgegeven. Is het lastiger ja. Is het onmogelijk nee je moet er alleen tijd en geld in willen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Cid Highwind schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Ergens ligt de grens betreffende lichamelijke integriteit. In de regel niet daar waar anti-vaxxers menen waar deze ligt, maar er is een wezenlijk verschil tussen het stellen van consequenties indien men niet tot vaccinatie bereid is en het oppakken, vastbinden en inspuiten van mensen.

Voordat men iemand in hechtenis mag nemen voor het niet verschijnen op een vaccinatieafspraak denk ik dat er nog een paar wetswijzigingen doorgevoerd moeten worden. Althans, ik hoop het, IANAL ;)
Dat besef ik natuurlijk ook wel, maar zeg niet dat het niet kan. Het is maar net welke keuzes je maakt. Daadwerkelijk vaccineren is nog wel een dingetje, maar het met een forse boete afdwingen mag gewoon.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1 ... 48 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.