Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 15:41

Player1S

Probably out in the dark

Is er ook bekend wat de verhouding niet-gevaccineerd/gevaccineerd is bij die aantallen?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
user109731 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:48:
Hier een Twitter thread over de AY.4.2 variant in Nederland: https://threadreaderapp.com/thread/1452223480934674433.html

Het aandeel is klein (0.59% voor week 40) maar groeit wel.
Met een S-curve kan het snel gaan, maar is er al van ergens wat meer bekend over veranderde karakteristieken van deze variant ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
update 2021-10-24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtcaM-W4D3k-GH59CNWQ_VBZo4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUkUiBhrFY3rBaGkCE3mzS0Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdtjzT74Lr1xaeZuwuXnHCJN03w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mD35bMC7UAk7G9tLtClnuu8s.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE3OhXGQ8QIWiW4MEXMj46Y5BnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uN2xoFqdvA3qEFpm4CrRFfi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF8MYZXjx4iH88QBQIRvICeMueY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVQIGopLSt79EMinPXtpih24.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaRgNjFAvYBjHqSn0PlAwsH0Ii0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HUl5cmK0SFOZkXrGPteV0WjP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDQGss_4jY3HEdsDjdhnAbIoAQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15tSxqEa13U6Fgkt59hwQP0v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O9sP-ZmpsliD5CCBwpUyBc6gMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQlQLzWGsHEheTH5atQdDPxv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOjcSG_a2e-2lgnGHG9XXcFLNDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UeW6Xb9XFlPCTyvBmKyCXN5b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXz3yyHtShu-ELe1_oqiabeCvNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fTymNM6YRmikzlFruaFJy6Ov.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM4u3LypBbE24odZYgrDngcaS3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DxMyicXcL6NAcrBDyU2BP6yj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wapZR1uFTA-rgj04mmqTwi6033s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8szmvQF6fqrctvClcCygJiT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEeT3w6pY-g_FX2Iq3Aa8mxo2wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oUkxZaniMKSj0zyyfIJnlPIC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHxUjGrSkMCPc8w_b120Q01d3pI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p2Mvs2OASYhQwHbIRCVBSTbV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQM9TyS9OMAVU8JNhwMlm7210xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B3WurwUqyP6ZVxHiKAtw2QGi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

En ik was in het begin een fan van zero COVID maar nu de vaccinaties er zijn denk ik daar anders over. De maatregelen in sommige Aziatische landen (Taiwan) vind en vond ik veel te ver gaan (tracing van telefoon), maar bijvoorbeeld een verplichte quarantaine bij infectie heb ik nooit raar gevonden en viel bij mij in een bespreekbare zone. Daarbij deel ik het punt van @Number10 : vroeg ingrijpen. Op een paar details na zit ik in dezelfde redenering als @Number10 én in dezelfde complexitiets visie als @Wolly. Dat daar spanning in zit snap ik maar er is geen zwart wit oplossing zoals die nu gepresenteerd wordt. Tenzij je echt gaat dwingen. Maar dan is het failliet van de Europese rechtsstaat hier. Als die er al niet is.
In Taiwan werden alleen de telefoons getrackt van mensen in quarantaine en voor de duur van de quarantaine. De maatregelen in Nederland zijn vele malen heftiger en ingrijpender geweest. Ook op het gebied van privacy en vrijheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:38:
[...]
In Taiwan werden alleen de telefoons getrackt van mensen in quarantaine en voor de duur van de quarantaine. De maatregelen in Nederland zijn vele malen heftiger en ingrijpender geweest. Ook op het gebied van privacy en vrijheden.
Maar Taiwan is een eiland :+

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Ik snap je punt en verwarring maar het klopt niet. Ik ben zowel voor meer maatregelen als vaccineren. Ik ben altijd van mening geweest dat onze regering itt de Duitse of Italiaanse (noot: ik ben geen fan van wat er nu in Italië gebeurt) bijvoorbeeld de daadwerkelijke issues heeft gedownplayed en geen zak geeft om volksgezondheid. Nog steeds niet, waarom zou je anders niet ingrijpen als de besmettingen zo oplopen? Allemaal leed en long COVID en allemaal met de basismaatregelen te mitigeren.
Ik ben niet verward. Hooguit ben je het niet helemaal eens met mijn iets wat simpele redenatie ;). Het is interessant dat je met DE en IT als voorbeeld komt, waarbij die landen juist voornamelijk op de coronapas sturen en daar nog veel verder in gaan. Je kan ze niet selectief gebruiken als voorbeeld. In dat opzicht zou het NL beleid juist een positief voorbeeld zijn omdat die al een stuk "inclusiever" is met de coronapas in vergelijking. Maar je kan tegen de coronapas zijn, ik mis alleen de praktische redenatie over wat je dan doet. Zoals je zelf ook al op hint in de laatste alinea, we zullen moeten leven met het virus. In het hier en nu. Vroeg ingrijpen lijkt inderdaad een voordeel te hebben, maar nu de pandemie steeds langer duurt heeft ook dat zijn eigen nadelen.
Wat er nu gebeurd is echter een andere kant waar ik eigenlijk nóg meer verontrust over ben dan de schade die het virus veroorzaakt. De schending cq dwang op basisrechten en de technocratische samenleving. Ik zie het in de basis als een optimalisatieprobleem: neem de maximale maatregelen om de schade van het virus beperkt te houden, maar maak geen onderscheid des persoons en behoud basale rechten zonder kunstmatige consequenties. Dus een QR code/segregatie is een brug te ver in maatregelen. Het leidt alleen maar af. En het werkt ook niet. De pas helpt niet, men besmet elkaar overal. Ik ben nu toch even in het zwembad waar iedereen me aanhoest maar een kop koffie halen mag niet. De logica en onderbouwing is ver te zoeken, net als met de avondklok eerder.
Daarom vond ik je redenatie ook interessant. Stiekem hint je er nu weer op. Je prijst het ingrijpen van andere landen welke veel verder ging in het inperken van vrijheden. Een besmet persoon achter slot en grendel opsluiten is een ideaal voorbeeld van onderscheid des persoons en het inperken van basale rechten. Het is logisch, maar we hoeven het beestje niet ineens anders te noemen. Dat is ook niet gek, vanuit macht geredeneerd heb je ook maar een paar mechanismes om deze effectief te handhaven. Jij vind de coronapas niet werken en doet er daarom niet aan mee. Die vrijheid wil je houden. Maar juist die vrijheid is een balans tussen de bestrijding van het virus en de genomen maatregelen. Je kan niet onvoorwaardelijk maar een deel willen.
En ik was in het begin een fan van zero COVID maar nu de vaccinaties er zijn denk ik daar anders over. De maatregelen in sommige Aziatische landen (Taiwan) vind en vond ik veel te ver gaan (tracing van telefoon), maar bijvoorbeeld een verplichte quarantaine bij infectie heb ik nooit raar gevonden en viel bij mij in een bespreekbare zone. Daarbij deel ik het punt van @Number10 : vroeg ingrijpen. Op een paar details na zit ik in dezelfde redenering als @Number10 én in dezelfde complexitiets visie als @Wolly. Dat daar spanning in zit snap ik maar er is geen zwart wit oplossing zoals die nu gepresenteerd wordt. Tenzij je echt gaat dwingen. Maar dan is het failliet van de Europese rechtsstaat hier. Als die er al niet is.
Dus geen dwang, wel vrijheid. Dus maatregelen moeten specifiek zijn om dat te waarborgen. Dan kom je al snel op een dringend advies i.p.v. een verplichting. Een mooi voorbeeld van een land dat het zo doet is....NL! Maar die neemt daardoor de volksgezondheid niet serieus. Ik snap je theoretische scenario, maar de praktische uitvoering zie ik nergens gebeuren. Zelf denk ik dat je met de coronapas dan in het midden zit, want testen is misschien niet ideaal. Uitgesloten ben je niet. In de landen met verplichte quarantaine is het een vergelijkbare situatie en heb je tijdelijk ook een aparte status in de maatschappij. Dat is pas echt uitsluiting. Dus dan vind ik je verontwaardiging wat bijzonder op het gebied van de coronapas.
Het enige punt wat ik wel bespreekbaar vind is wanneer is het maximum bereikt? Misschien is dit het wel. Het virus is endemisch geworden. Het gaat nooit meer weg. Wat betekent dat voor hoe de maatschappij eruit ziet en misschien - en hier zit een contradictie met mijn vorige alinea - moeten we nu de pijn (long COVID risico) maar nemen want ook de maatregelen veroorzaken schade (ja ook de pas) Deze afgewogen discussie met daarbij ook een ethisch debat mist in de politiek en in de MSM. Alles wordt zwart wit gepresenteerd door de jonge et Al.
MSM ;w Waarom een dergelijke term gebruiken? Helemaal als je bang bent voor die tweedeling in de maatschappij. Pot, ketel. Maar ik zie juist veel ruimte voor het ethische en politieke debat in de media. Genoeg bezorgde artsen, beleidmakers, etc die bij de praatprogramma's aanschuiven en de kranten volschrijven met opinie stukken. De discussie zelf is hier al helemaal tot in den treuren gevoerd. Dus zeggen dat het debat ontbreekt is wel heel makkelijk. Net als enkel het opperen dat het "anders" moet, zonder zelf een mooi scenario te schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:13
Zelfs de ic bezetting gaat al weer aardig richting het niveau van juli. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
[...]

Taiwan heeft wel meer maatregelen gehad dan dat. Ze hebben net Level 2 COVID losgelaten wat toch wel lijkt op maatregelen die we hier ook kenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Number10 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Maar Taiwan is een eiland :+
En daarnaast klopt het niet, ze hebben daar vergelijkbare maatregelen als hier gehad. Op het gebied van privacy en vrijheden is het inderdaad niet te vergelijken, als het zo uitkomt heb je die daar gewoon niet :+

Laten we de vergelijkingen dan ook houden bij landen waarvan we wel echt weten wat er is gebeurt (dus de landen om ons heen). Die Aziatische landen zijn gewoon veel strenger geweest dan we hier gezien hebben en zie je dan ook alleen als je daadwerkelijk daar voor langere tijd bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
redwing schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:21:
[...]
En daarnaast klopt het niet
Het is geen eiland?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
@BlackMonkey

Ik mis net zo goed een scenario van jou. Wat moet er nu gebeuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Taiwan heeft wel meer maatregelen gehad dan dat. Ze hebben net Level 2 COVID losgelaten wat toch wel lijkt op maatregelen die we hier ook kenden.
Vergeet niet te vertellen wanneer zij die maatregelen troffen. Zij hebben de maatregelen ingezet bij een paar honderd besmettingen per dag en hebben het teruggebracht tot nu weer praktisch nul. Twee lokale besmettingen de afgelopen week. Dat is heel wat anders dan hier wanneer we maatregelen treffen als we 10K besmettingen hebben en stoppen met duizenden per dag. De level 2 is daar veel korter geweest dan dat we hier lockdowns en avondklokken hadden. En de overige maanden is vrijwel alles geheel open geweest, inclusief festivals, nachtleven etc.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 24-10-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Ik ben niet verward. Hooguit ben je het niet helemaal eens met mijn iets wat simpele redenatie ;). Het is interessant dat je met DE en IT als voorbeeld komt, waarbij die landen juist voornamelijk op de coronapas sturen en daar nog veel verder in gaan. Je kan ze niet selectief gebruiken als voorbeeld. In dat opzicht zou het NL beleid juist een positief voorbeeld zijn omdat die al een stuk "inclusiever" is met de coronapas in vergelijking. Maar je kan tegen de coronapas zijn, ik mis alleen de praktische redenatie over wat je dan doet. Zoals je zelf ook al op hint in de laatste alinea, we zullen moeten leven met het virus. In het hier en nu. Vroeg ingrijpen lijkt inderdaad een voordeel te hebben, maar nu de pandemie steeds langer duurt heeft ook dat zijn eigen nadelen.
Ik geef nu ook aan dat ik waar deze landen uiteindelijk in vervallen zijn niet goed vind, maar in elk geval hebben ze als uitgangspunt de volksgezondheid gehad, alleen daarom heb ik die landen als voorbeeld gebruikt. Wat de NL overheid als uitgangspunt heeft gehad is me onduidelijk. Hoewel, er waren drie punten:

1. De zwakkeren beschermen
Mislukt en is nog steeds aan het mislukken. Met het dieptepunt natuurlijk de verpleeghuizen. Nu worden zwakkeren nog steeds niet beschermd. Aan de andere kant: iedere zwakkere kan nu een vaccin nemen; de beste bescherming die er is. Er is een marginale groep waarbij dat niet kan of dat het niet goed werkt. Ik vraag me af of die beschermd kunnen worden. De pas doet het niet in elk geval, want vroeg of laat loop je toch tegen het virus op als je meedoet in de maatschappij. Misschien kan een zwakkere daar zelf een afweging in maken, maar voor mensen als @QSYS wordt juist die mogelijkheid ontnomen nu.
2. Zicht op het virus
Eén woord: :')
3. Overbelasting zorg voorkomen
Deze is helemaal triest; code zwart is nog net niet behaald maar de nevenschade (uitgestelde zorg) is enorm.
Daarom vond ik je redenatie ook interessant. Stiekem hint je er nu weer op. Je prijst het ingrijpen van andere landen welke veel verder ging in het inperken van vrijheden. Een besmet persoon achter slot en grendel opsluiten is een ideaal voorbeeld van onderscheid des persoons en het inperken van basale rechten. Het is logisch, maar we hoeven het beestje niet ineens anders te noemen. Dat is ook niet gek, vanuit macht geredeneerd heb je ook maar een paar mechanismes om deze effectief te handhaven. Jij vind de coronapas niet werken en doet er daarom niet aan mee. Die vrijheid wil je houden. Maar juist die vrijheid is een balans tussen de bestrijding van het virus en de genomen maatregelen. Je kan niet onvoorwaardelijk maar een deel willen.
Het was maar een voorbeeld; en er kleven ook nadelen aan. ik zal aan het einde mijn praktische maatregel vertellen.
Dus geen dwang, wel vrijheid. Dus maatregelen moeten specifiek zijn om dat te waarborgen. Dan kom je al snel op een dringend advies i.p.v. een verplichting. Een mooi voorbeeld van een land dat het zo doet is....NL! Maar die neemt daardoor de volksgezondheid niet serieus. Ik snap je theoretische scenario, maar de praktische uitvoering zie ik nergens gebeuren. Zelf denk ik dat je met de coronapas dan in het midden zit, want testen is misschien niet ideaal. Uitgesloten ben je niet. In de landen met verplichte quarantaine is het een vergelijkbare situatie en heb je tijdelijk ook een aparte status in de maatschappij. Dat is pas echt uitsluiting. Dus dan vind ik je verontwaardiging wat bijzonder op het gebied van de coronapas.
Er zitten ook nadelen aan verplichte quarantaine: namelijk de testbereidheid. Maar iemand die positief test is een gevaar voor een ander en moet thuisblijven. Daar zit een direct verband tussen de maatregel en veiligheid. We zijn daar amper streng op geweest. Mijn argument is dat ik het logischer vind om die maatregel te nemen dan een pas, maar ook bij deze maatregel heb ik voorbehoud. Een perfecte combinatie van maatregelen bestaat niet, maar uitsluiting o.b.v. iets wat in de basis een recht is, is de grens. Dus zoek maatregelen binnen die grens.
[...]
MSM ;w Waarom een dergelijke term gebruiken? Helemaal als je bang bent voor die tweedeling in de maatschappij. Pot, ketel. Maar ik zie juist veel ruimte voor het ethische en politieke debat in de media. Genoeg bezorgde artsen, beleidmakers, etc die bij de praatprogramma's aanschuiven en de kranten volschrijven met opinie stukken. De discussie zelf is hier al helemaal tot in den treuren gevoerd. Dus zeggen dat het debat ontbreekt is wel heel makkelijk. Net als enkel het opperen dat het "anders" moet, zonder zelf een mooi scenario te schetsen.
Waarom een dergelijke term gebruiken? Omdat ik de discussie niet zie als ik naar debatten in de TK kijk (SGP uitgezonderd, of je moet de wappie partijen nemen), maar ook in talkshows zitten de usual suspects en de grote onrusten in Frankrijk in Italie halen amper het nieuws. Ik zie die discussie bijna niet. Nou ja, binnen mijn vrienden wel trouwens. Dat is het grappige, de meeste mensen die ik ken zijn gevaccineerd en een groot deel daarvan gebruikt die pas niet om dezelfde reden als ik. Op dit forum zijn de meeste mensen 'm aan het verdedigen maar een goede onderbouwing behalve dwang mist.

Hoe het anders moet:
1) schaf de corona pas af, of doe enkel nog TvT maar geef gevaccineerden geen voordelen, omdat ze prima kunnen verspreiden (jaja, minder, maar net als met kinderen gaat de verminderde kans op verspreiding natuurlijk gepaard met het ontbreken van alle andere maatregelen waardoor het netto effect er amper nog is).
2) introduceer, net als in veel landen om ons heen, de basismaatregelen (mondkapje, 1,5m, ventileren, handen wassen)
3) schaal, als de zorg nog steeds gevaar loopt waar nodig de maatregelen weer op, maar na 2 jaar weten we natuurlijk veel beter wat werkt. Adviseer/verplicht thuiswerken bijvoorbeeld.
4) introduceer beleid welke voor iedereen hetzelfde is. Ik ben ook geen fan geweest van bijv. de Deense en Duitse testsamenleving maar het was daar wel lange tijd gelijke monniken gelijke kappen.
5) communiceer vanuit de overheid eerlijk en transparant over de risico's van corona (ook long covid bij besmettingen) en probeer zoveel mogelijk de eenheid te bewaren. Benadruk ook de noodzakelijkheid ipv elke keer weer populair te zijn om zsm af te schalen en maatregelen in diskrediet te brengen (mondkapjes)
6) Kom met een endgame; wat betekent het als corona endemisch wordt/is. Hoe ziet de zorg er dan uit? Misschien moeten we wel voor altijd opschalen omdat dat virus er nou eenmaal is. Hoe ziet de maatschappij er dan uit? Als het niet haalbaar is om de R<1 te houden, wat betekent dat dan voor een ieder? Ga die maatschappelijke discussie aan. Ik zie hier ook een belangrijke taak voor de TK. maak afwegingen met een onderbouwd beleid (wat is erger, mentale schade door thuiswerken/maatregelen of het risico op long covid) en ga maatschappij breed het debat aan. Ga niet stilzitten, blijf afwegen, blijf het uitleggen, wees consistent en bovenal: doe het eerst zelf!

Kortom, een betere versie van hoe het was tot 24 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Kortom, eigenlijk bestraf je gevaccineerden dat ze de prik hebben gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

stylezzz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:41:
Een prik is noodzakelijk, net als andere maatregelen; tenzij we natuurlijk een visie hebben waarop we de risico's van besmetting accepteren omdat het nadeel van de maatregelen groter is dan de voordelen. Het presenteren van vaccinaties als de way out is niet volledig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:38:
Ergens wel grappig: anderhalf jaar lang maakten Rutte en De Jonge er in jouw ogen een potje van, nu is de oplossing precies dat beleid van enkele weken geleden.

Blijkbaar was het allemaal zo slecht nog niet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Dat kun je toch geen straffen noemen. Mensen in verzorgingshuizen werden gestraft vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
QSYS schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Dat kun je toch geen straffen noemen. Mensen in verzorgingshuizen werden gestraft vorig jaar.
Toen waren er ook geen vaccins. Maar als gevaccineerden ook weer met stokjes in de neus moeten gaan voor het weekend gaat het licht meteen uit bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
mwah straffen lijkt het me nou ook niet echt, maar een incentive om je wel te laten vaccineren is er dan in ieder geval niet meer.
Waar ik me dan wel over verbaas in zijn relaas is de nadruk op "de eenheid bewaren" en dat er geen onderscheid gemaakt zou mogen worden. En al het andere wordt als onbespreekbaar verondersteld, terwijl we zaken niet open genoeg zouden bespreken.
Ik ben op zich niet tegen herintroductie van bepaalde maatregelen ook voor gevaccineerden, om een veel verdere daling van besmettingen en ziekenhuis last te komen, echter zou ik al het andere waarom de groepen die tot nu toe vooral "ik wil niks, ik wil precies hetzelfde als voorheen of eigenlijk nog meer kunnen, want mijn (visie op) vrijheid is leidend", prima gedwongen zouden mogen worden ook een evenredige bijdrage te leveren aan die reductie. En als vaccinaties tot 70% reductie op besmettingen en tot ergens in de 90% reductie op ziekenhuisopnames opleveren, dan ligt daar dus een behoorlijke lat voor die alternatieve bijdrage wat mij betreft en is het wat mij betreft bespreekbaar dat de rechten en vrijheden van andere voorgaan, zeker als deze vrij direct verband houden met covid en de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

Ergens wel grappig: anderhalf jaar lang maken Rutte en De Jonge er in jouw ogen een potje van, nu is jouw oplossing precies dat beleid van enkele weken geleden.

Blijkbaar was het allemaal zo slecht nog niet...
De basismaatregelen werden pas adequaat toen de vaccins er waren. Daarvoor was het steeds too little too late. En nu zijn ze ineens afgeschaft, en tada kijk eens wat er gebeurt.
Voor de vaccinaties kon iedereen gewoon doodgaan of ziek worden. Zolang de zorg er maar niet aan onderdoor ging...

Van mij persoonlijk mogen de regels nu ook wel afgeschaft worden. Ik ben gevaccineerd, heb corona gehad en zal het wel overleven. Maar de zorg staat nog onder druk, en als dat een probleem is dan is de pas niet de oplossing, zo blijkt wel weer... kijk maar naar de cijfers. Daarom wil ik best nog langer de basismaatregelen vasthouden, wellicht is dat genoeg omdat er zoveel mensen gevaccineerd zijn.
gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

mwah straffen lijkt het me nou ook niet echt, maar een incentive om je wel te laten vaccineren is er dan in ieder geval niet meer.
De belangrijkste incentive voor mij is dat ik een betere mate van bescherming wil hebben tegen corona; en dat lijkt me een relevante. Een andere incentive is dat je minder makkelijk vespreidt. De laatste incentive (vaccineren voor een qr code) is kunstmatig en daar ageer ik tegen: buitengesloten zijn van het maatschappelijke leven.

[ Voor 21% gewijzigd door Mfpower op 24-10-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:43:
[...]
Een prik is noodzakelijk, net als andere maatregelen; tenzij we natuurlijk een visie hebben waarop we de risico's van besmetting accepteren omdat het nadeel van de maatregelen groter is dan de voordelen. Het presenteren van vaccinaties als de way out is niet volledig.
Die visie is dan dus dat we het laten lopen en het ook niet meer gaan proberen op te lossen in de zorg door de last te spreiden. Prima, dat betekend dus voor een aanzienlijk aantal mensen sterven of er ernstige gevolgen aan overhouden. Hou je nog over of je die keuze gelijkelijk wilt maken voor gevaccineerden (mensen die er in ieder geval wat aan hebben proberen te doen) en de niksers (de naam zegt het al), of dat je daar toch onderscheid in wenst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Number10 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:23:
@BlackMonkey

Ik mis net zo goed een scenario van jou. Wat moet er nu gebeuren?
Persoonlijk heb ik niet een ideaal scenario. Kunnen er dingen anders of beter? Vast. Maar ik claim dan ook niet dat het huidige beleid zo vreselijk is. Daar ging het mij om. Zoals ik hier al eerder melde, het is heel makkelijk om commentaar te hebben maar een vervangende maatregel kan nooit benoemd worden. Dat is jammer, want juist die overweging kan wel is laten zien dat de huidige maatregel de minst slechte is. Zoals in het voorbeeld van de coronapas vs basismaatregelen. Het laatste is inclusiever maar beperkt de gehele maatschappij. De eerste beperkt enkel de eerste in het belang van de gehele maatschappij (effectiviteit daargelaten). In mijn sommetje is vrijheid voor 80% als beleid vrijer dan basis maatregelen om de 20% niet lichtelijk in te perken in vrijheid.

Zullen we een keuze moeten maken welke indicatiewaarden we aan aanhouden? Jazeker. Moeten we het belang voor de invidu voorop stellen? Ik denk het niet. Daar lijkt de discussie echter wel steeds naar toe te gaan.

Verder meer vaccinaties natuurlijk, maar dat lijkt mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Persoonlijk heb ik niet een ideaal scenario. Kunnen er dingen anders of beter? Vast. Maar ik claim dan ook niet dat het huidige beleid zo vreselijk is. Daar ging het mij om. Zoals ik hier al eerder melde, het is heel makkelijk om commentaar te hebben maar een vervangende maatregel kan nooit benoemd worden. Dat is jammer, want juist die overweging kan wel is laten zien dat de huidige maatregel de minst slechte is. Zoals in het voorbeeld van de coronapas vs basismaatregelen. Het laatste is inclusiever maar beperkt de gehele maatschappij. De eerste beperkt enkel de eerste in het belang van de gehele maatschappij (effectiviteit daargelaten). In mijn sommetje is vrijheid voor 80% als beleid vrijer dan basis maatregelen om de 20% niet lichtelijk in te perken in vrijheid.

Zullen we een keuze moeten maken welke indicatiewaarden we aan aanhouden? Jazeker. Moeten we het belang voor de invidu voorop stellen? Ik denk het niet. Daar lijkt de discussie echter wel steeds naar toe te gaan.

Ik voorspel je dat we de basismaatregelen gewoon weer geïntroduceerd gaan worden, omdat die pas niet voldoet. Het is geen maatregel om verspreiding te voorkomen. Geteste ongevaccineerden kunnen gewoon besmet worden, en het is nou niet zo dat je buiten de horeca om geen besmettingen oploopt op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:53:
De laatste incentive is kunstmatig en daar ageer ik tegen: buitengesloten zijn van het maatschappelijke leven.
Je bent gevaccineerd, met QR-code mag je gewoon alles weer. Even scannen en geboortemaand geven, kost hooguit een paar seconden. Wat is nou echt je probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:36:
Ik zie overigens inmiddels aan de lopende band onderzoeken langs komen dat ook long covid een stuk minder een issue is voor gevaccineerden. Waar zie jij anders @Mfpower ?
Ik zou er nog op terugkomen.
Er is inderdaad een recente pre-print studie uitgekomen waaruit blijkt dat het risico op long-covid afneemt door vaccinaties: https://www.news-medical....n-prevent-long-COVID.aspx (link naar de studie zelf staat in het artikel), echter de afname is niet zo groot dat de incidentie van long covid op een enorm aantal besmettingen niet langer relevant te noemen is. Met 6K besmettingen per dag is het nog steeds een grote groep. In elk geval kunnen we stellen dat vaccineren loont, maar het in toom houden van het aantal besmettingen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat gaat niet meer gebeuren, althans niet in significante aantallen. Zie de cijfers van peil.nl: wie nog niet gevaccineerd is heeft daar meestal een ideologische reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Zou je misschien ook een grafiekje kunnen maken met de ziekenhuisopnames/icopnames per leeftijdsgroep?
Ik heb de data wel in het bestand COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv gevonden, maar ik kreeg het in Excel nog voor elkaar een bruikbare grafiek te maken. (De kolommen blijven maar 1 pixel smal en de kleurverdeling is daardoor niet te zien.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
[...]
Persoonlijk heb ik niet een ideaal scenario. Kunnen er dingen anders of beter? Vast. Maar ik claim dan ook niet dat het huidige beleid zo vreselijk is. (…)
Maar dat is evenzeer gemakkelijk. Het enige wat je dan hoeft te doen is stellen dat anderen - ik parafraseer - onrealistisch zijn en de overheid volgens jou het beste beleid voert. Klaar. Ja het zou beter kunnen, maar je weet zelf niet hoe, dus dan is beleid dan maar het beste.

Het argument 'wat zou jij doen dan' is gewoon een drogreden. Je kunt prima kritiek uiten op een werkwijze en duidelijk maken dat de strategie niet klopt bijvoorbeeld. En verder:
(…) maar een vervangende maatregel kan nooit benoemd worden. (…)
Dat is niet waar. Zojuist heeft @Mfpower een heel verhaal opgeschreven en ik heb dit weekend ook allerlei concrete zaken benoemd. Waar onderbouw je mee dat er 'nooit' iets wordt genoemd en waarom moet het vervangend zijn?
(…) Dat is jammer, want juist die overweging kan wel is laten zien dat de huidige maatregel de minst slechte is.
Nou nee, want je verwacht blijkbaar dat anderen alleen met een uitgewerkt plan volgens de ongeschreven @BlackMonkey criteria kunnen duidelijk maken dat er meer moet gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:01:
[...]

Je bent gevaccineerd, met QR-code mag je gewoon alles weer. Even scannen en geboortemaand geven, kost hooguit een paar seconden. Wat is nou echt je probleem?
Ik wil, maar vooral ook kan (gewetensbezwaar) niet bijdragen aan een samenleving welke andere mensen die hun grondrechten uitoefenen achterstellen. En ik ben niet de enige gelukkig. Bijdragen is instandhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

Bloodclot

Jawier!

Probleem is dus dat gevaccineerden ongevaccineerden kunnen besmetten hierdoor komen er steeds meer ongevaccineerden in het ziekenhuis te liggen.....

Optie 1: TVT voor iedereen, inclusief controle id kaart.
Optie 2: coronapas alleen voor gevaccineerden altijd met idkaart controle.
Optie 3: weer strenge lockdown tot maart.

Van mijn part doen ze optie2, maar daar raak je ook mensen mee die om medische redenen geen vaccinatie kunnen doen 🙁(enige reden om het dan niet te doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Ik zou er nog op terugkomen.
Er is inderdaad een recente pre-print studie uitgekomen waaruit blijkt dat het risico op long-covid afneemt door vaccinaties: https://www.news-medical....n-prevent-long-COVID.aspx (link naar de studie zelf staat in het artikel), echter de afname is niet zo groot dat de incidentie van long covid op een enorm aantal besmettingen niet langer relevant te noemen is. Met 6K besmettingen per dag is het nog steeds een grote groep. In elk geval kunnen we stellen dat vaccineren loont, maar het in toom houden van het aantal besmettingen ook.
Oh, zeker. Ook met 60% reductie blijft er nog een forse groep over. Brengt ons alleen wel terug naar een combinatie van maatregelen en vaccineren als oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Oh, zeker. Ook met 60% reductie blijft er nog een forse groep over. Brengt ons alleen wel terug naar een combinatie van maatregelen en vaccineren als oplossing.
Precies mijn punt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

Ik wil, maar vooral ook kan (gewetensbezwaar) niet bijdragen aan een samenleving welke andere mensen die hun grondrechten uitoefenen achterstellen. En ik ben niet de enige gelukkig. Bijdragen is instandhouden.
Dat is merkwaardig want het gebeurt zo vaak dat bepaalde groepen in hun grondrechten worden beperkt, namelijk wanneer de grondrechten van anderen door het gedrag van die groep te zeer worden aangetast. Dat is nu het geval met de ongevaccineerden, die het recht op gezondheidszorg van anderen in gevaar brengen (namelijk door het risico dat ze eerder ernstig ziek worden en dan de zorgcapaciteit overbelasten, zodat het recht op zorg van gevaccineerden in gevaar komt).

[ Voor 11% gewijzigd door prijk op 24-10-2021 18:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Ik voorspel je dat we de basismaatregelen gewoon weer geïntroduceerd gaan worden, omdat die pas niet voldoet. Het is geen maatregel om verspreiding te voorkomen. Geteste ongevaccineerden kunnen gewoon besmet worden, en het is nou niet zo dat je buiten de horeca om geen besmettingen oploopt op het moment.
Daarom is de keuze voor 3g ook niet heel logisch geweest, maar een compromis om ongevaccineerden niet de toegang te ontzeggen. Nu dit systeem blijkbaar niet goed genoeg werkt lijkt mij een stap naar 2g de meest verantwoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

stylezzz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

Daarom is de keuze voor 3g ook niet heel logisch geweest, maar een compromis om ongevaccineerden niet de toegang te ontzeggen. Nu dit systeem blijkbaar niet goed genoeg werkt lijkt mij een stap naar 2g de meest verantwoorde.
Je maakt het alleen maar bonter. Je kunt ook 1G doen: getest. Die vind ik nóg rationeler. De horeca in? Prima. Wel even een pcr test van
Max 24h oud laten zien. Het zal je misschien niet verbazen dat het OMT in een van zijn adviezen precies dit voorstelde maar de Jonge wees het af omdat er dan geen voordeeltje voor gevaccineerden zou zijn. En maar blijven denken dat het om volksgezondheid zou gaan. (Ik ben overigens hier ook geen voorstander van, beter gewoon overal de basisregels behouden).

Maar laten we niet doen alsof er op plaatsen waar de pas niet nodig is geen besmettingen meer zijn. Je houdt dan mensen buiten het restaurant waar je prima geplaceerd veilig kunt eten maar in de supermarkt of belangrijker nog, thuis, gaat het allemaal gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
Brengt ons alleen wel terug naar een combinatie van maatregelen en vaccineren als oplossing.
Helemaal mee eens als R>1 en vaccins of de vaccinatiegraad blijkbaar (nog) onvoldoende werken. En laten we het vooral geen maatregelen noemen in beperkende zin, maar beschermende maatregelen. Klinkt misschien suf, maar dat kan een verschil maken in de communicatie volgens de hoogleraar psychologie die ik hier vertaalde:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

Ik kan alleen geen goed woord bedenken waar 'bescherming' en 'maatregelen' in worden samengevat.
stylezzz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:19:
[...]
lijkt mij een stap naar 2g de meest verantwoorde.
Die nummering is m.i. hopeloos verwarrend. Dit betreft dus vaccinatie of recente besmetting, maar geen ongevaccineerden ook al zijn ze negatief getest?

Maar dat veronderstelt zonder andere maatregelen dat de overdracht momenteel vooral plaatsvindt op de locaties waar de QR codes worden gebruikt. Is dat zo? Want anders hou je R>1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Allereerst natuurlijk mondkapjes all around. En intensief contactonderzoek.
Ze hebben in Taiwan oa reisgegevens aan gezondheidsgegevens gekoppeld (iets wat in Nederland vanwege de privacywet niet toegestaan is) om te kijken wie waar bij wie in de buurt is geweest.
Iedereen die in het buitenland is geweest mag niet op bezoek in ziekenhuizen en verpleeghuizen (die data staat op hun verzekeringskaart, hello privacy). Bij elk openbaar gebouw stond iemand met een voorhoofdsthermometer iedereen te checken (hello again privacy). Tijdens je verplichte quarantine werd je inderdaad continu gescreend of je nog wel was waar je moet zijn (let op het woord 'moet'. Boete voor quarantaine-ontduiking is 1 miljoen New Taiwan dollar, dat is 30.000 euro).

En dan Nederland. Ik heb net mijn eigen uitgeprinte QR-code gescand. Daar staat een groen vinkje, mijn initialen en geboortedag en maand op.
En degene die dat scant weet nu verder dat ik of gevaccineerd ben, of onlangs hersteld van corona, of dat ik negatief getest ben korte tijd geleden. Dat wordt hier wel eens medische informatie genoemd, ik zou het eerder desinformatie willen noemen. Het enige concrete wat men er uit kan concluderen is dat ik in ieder geval niet een 'net genezen ongevaccineerd en ongetest persoon' ben.

Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar qua privacy doet Taiwan toch een stukje slechter dan wij hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:38:
[...]

Ik geef nu ook aan dat ik waar deze landen uiteindelijk in vervallen zijn niet goed vind, maar in elk geval hebben ze als uitgangspunt de volksgezondheid gehad, alleen daarom heb ik die landen als voorbeeld gebruikt. Wat de NL overheid als uitgangspunt heeft gehad is me onduidelijk. Hoewel, er waren drie punten:
Dan is Italië wel een extreem vreemd voorbeeld. Verder claimen dat NL helemaal niet als uitgangspunt de volksgezondheid had ook gewoon trollerig te noemen. Je bent er niet mee eens, prima. Maar je doet toch echt een flink aantal mensen ermee tekort. Het is niet alsof er tussen het punniken door eens een maatregel uit de hoge hoed kwam rollen.
1. De zwakkeren beschermen
Mislukt en is nog steeds aan het mislukken. Met het dieptepunt natuurlijk de verpleeghuizen. Nu worden zwakkeren nog steeds niet beschermd. Aan de andere kant: iedere zwakkere kan nu een vaccin nemen; de beste bescherming die er is. Er is een marginale groep waarbij dat niet kan of dat het niet goed werkt. Ik vraag me af of die beschermd kunnen worden. De pas doet het niet in elk geval, want vroeg of laat loop je toch tegen het virus op als je meedoet in de maatschappij. Misschien kan een zwakkere daar zelf een afweging in maken, maar voor mensen als @QSYS wordt juist die mogelijkheid ontnomen nu.
Je kan je afvragen of in de trant van deze discussie die zwakkere die afweging zelf wel die beslissing moet mogen maken. Veel besmettingen in de verpleeghuizen werden initieel ook door bezoek meegenomen, want mama vind het zo leuk als ik haar nog even gedag zeg. Maar toen het bezoek geweerd werd was dat weer een inperking van de vrijheid. En dat mocht niet toch? Dat soort redenaties komen over als van twee walletjes eten.
2. Zicht op het virus
Eén woord: :')
Testen ging niet goed, te simpel om daar 1 reden voor op te geven. Maar is dat nu minder dan in andere landen?
3. Overbelasting zorg voorkomen
Deze is helemaal triest; code zwart is nog net niet behaald maar de nevenschade (uitgestelde zorg) is enorm.
In welk land gaat dat beter waar er niet getrokken is aan de vrijheid van de individu? Ik erken dat het beleid zelf anders zou kunnen maar niet zonder andere nadelen.
[...]

Het was maar een voorbeeld; en er kleven ook nadelen aan. ik zal aan het einde mijn praktische maatregel vertellen.
Maar mijn punt is dus dat je deze redenatie bij elke andere maatregel kan toepassen.
Er zitten ook nadelen aan verplichte quarantaine: namelijk de testbereidheid. Maar iemand die positief test is een gevaar voor een ander en moet thuisblijven. Daar zit een direct verband tussen de maatregel en veiligheid. We zijn daar amper streng op geweest. Mijn argument is dat ik het logischer vind om die maatregel te nemen dan een pas, maar ook bij deze maatregel heb ik voorbehoud. Een perfecte combinatie van maatregelen bestaat niet, maar uitsluiting o.b.v. iets wat in de basis een recht is, is de grens. Dus zoek maatregelen binnen die grens.
Hier ben ik je kwijt. Je geeft al aan het verlaagd de testbereidheid en geeft een beperking in vrijheid, maar daar ben je wel voor. Terwijl het zelfs op dezelfde manier uitsluit. Het enige verschil is dat het dan voor alle mensen i.p.v. een selecte groep gaat. Enkel om het principe dus. Ook heb ik vraagtekens met wat jij in de basis een recht noemt (Vrijheid? Op welk vlak? Tot hoe ver?)
Waarom een dergelijke term gebruiken? Omdat ik de discussie niet zie als ik naar debatten in de TK kijk (SGP uitgezonderd, of je moet de wappie partijen nemen), maar ook in talkshows zitten de usual suspects en de grote onrusten in Frankrijk in Italie halen amper het nieuws. Ik zie die discussie bijna niet. Nou ja, binnen mijn vrienden wel trouwens. Dat is het grappige, de meeste mensen die ik ken zijn gevaccineerd en een groot deel daarvan gebruikt die pas niet om dezelfde reden als ik. Op dit forum zijn de meeste mensen 'm aan het verdedigen maar een goede onderbouwing behalve dwang mist.
Maar je hebt het zelf over een tweedeling en gebruikt dan een term die typisch is voor die tweedeling. Dan draag je toch bij aan het probleem dat je zelf aanhankelijk wil maken? Ik vind niet dat de discussie mist, wel dat hij weinig vernieuwend is. Maar bij het missen van de discussie krijg ik altijd een beetje het gevoel van kritisch denken. Het gesprek wordt wel gevoerd, maar misschien anders dan dat jij wil of verwacht. Mensen gaan niet met elkaar discussiëren over iets waar ze het al over eens zijn. Blijkbaar zijn dat er meer.
Hoe het anders moet:
1) schaf de corona pas af, of doe enkel nog TvT maar geef gevaccineerden geen voordelen, omdat ze prima kunnen verspreiden (jaja, minder, maar net als met kinderen gaat de verminderde kans op verspreiding natuurlijk gepaard met het ontbreken van alle andere maatregelen waardoor het netto effect er amper nog is).
Onzin. De thuissituatie is ideaal voor besmetting en daar werden maatregelen vaak al genegeerd. Toch helpt vaccinatie daarin flink tegen besmetting.
2) introduceer, net als in veel landen om ons heen, de basismaatregelen (mondkapje, 1,5m, ventileren, handen wassen)
Zoals in mijn reactie op @Number10 vind ik dat voor de gehele bevolking te veel indien het enkel is om de ongevaccineerden niet te beperken in hun "vrijheid".
3) schaal, als de zorg nog steeds gevaar loopt waar nodig de maatregelen weer op, maar na 2 jaar weten we natuurlijk veel beter wat werkt. Adviseer/verplicht thuiswerken bijvoorbeeld.
Hoe is dat anders dan 2)?
4) introduceer beleid welke voor iedereen hetzelfde is. Ik ben ook geen fan geweest van bijv. de Deense en Duitse testsamenleving maar het was daar wel lange tijd gelijke monniken gelijke kappen.
Hanteren die niet juist de coronapas?
5) communiceer vanuit de overheid eerlijk en transparant over de risico's van corona (ook long covid bij besmettingen) en probeer zoveel mogelijk de eenheid te bewaren. Benadruk ook de noodzakelijkheid ipv elke keer weer populair te zijn om zsm af te schalen en maatregelen in diskrediet te brengen (mondkapjes)
Die heb ik hier eerder gezien, maar toen ik concreet vroeg wat eerlijk en transparant was kreeg ik daar wisselend antwoord op. Zo snap ik nog steeds niet waar er nou gelogen zou worden over vaccinaties, wel zie ik dat die mensen zich vaak beroepen op foutieve studies (ik zeg niet dat jij dat doet).
6) Kom met een endgame; wat betekent het als corona endemisch wordt/is. Hoe ziet de zorg er dan uit? Misschien moeten we wel voor altijd opschalen omdat dat virus er nou eenmaal is. Hoe ziet de maatschappij er dan uit? Als het niet haalbaar is om de R<1 te houden, wat betekent dat dan voor een ieder? Ga die maatschappelijke discussie aan. Ik zie hier ook een belangrijke taak voor de TK. maak afwegingen met een onderbouwd beleid (wat is erger, mentale schade door thuiswerken/maatregelen of het risico op long covid) en ga maatschappij breed het debat aan. Ga niet stilzitten, blijf afwegen, blijf het uitleggen, wees consistent en bovenal: doe het eerst zelf!
Grotendeels eens....
Ik zie alleen niet in hoe dit sterk afwijkt op het beleid waar jij juist veel commentaar op had. Ook lijkt mij dit vooral gelden bij de nu oplopende besmettingen en niet zozeer over de coronapas waar we het over hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
hoevenpe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Dat gaat niet meer gebeuren, althans niet in significante aantallen. Zie de cijfers van peil.nl: wie nog niet gevaccineerd is heeft daar meestal een ideologische reden voor.
Hij vroeg wat er moet gebeuren :+ Realistisch gezien zie ik dat ook niet veel meer stijgen in de huidig situatie, maar helpen zou het wel. Overigens zou dat met "open communicatie" moeten gebeuren maar daar moet @Dennis nog op terugkomen wat dat nou exact inhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:53:
De belangrijkste incentive voor mij is dat ik een betere mate van bescherming wil hebben tegen corona; en dat lijkt me een relevante. Een andere incentive is dat je minder makkelijk vespreidt. De laatste incentive is kunstmatig en daar ageer ik tegen: buitengesloten zijn van het maatschappelijke leven.
Kun je me uitleggen wat er kunstmatig is aan dat je gemiddeld genomen minder vatbaar bent en minder verspreid ?
Je vindt 60 a 70% reductie, na verloop van tijd, niet de moeite waard begrijp ik ?

Ik ben op zich niet tegen extra maatregelen om het eerst eens echt goed de kop in te drukken en met iets minder maatregelen daarna ook zo te houden. Echter is vaccinatie een buitengewoon bijdragende factor, dus waarom je de niksers niet een extra inspanning zou mogen opleggen in het kader van die "eenheid bewaren", "gezamelijke de schouders er onder zetten", en de afweging van ieders rechten (en plichten), heb ik nog steeds niet echt beantwoord gezien door je.

[ Voor 34% gewijzigd door gekkie op 24-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Kun je me uitleggen wat er kunstmatig is aan dat je gemiddeld genomen minder vatbaar bent en minder verspreid ?
Niet, je leest verkeerd of ik schrijf het onduidelijk. Met de laatste incentive bedoel ik een QR code krijgen. Dat is kunstmatig. Ik heb de post aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 24-10-2021 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Niet, je leest verkeerd of ik schrijf het onduidelijk. Met de laatste incentive bedoel ik een QR code krijgen. Dat is kunstmatig. Ik heb de post aangepast.
Zie het als je waarde coupon dat je al hebt bijgedragen aan een 60 a 70% reductie van de kans.
De rest mag dat met een test doen en aangezien dat ook verre van waterdicht is zal die kans reductie daar niet heel veel hoger liggen, het is hooguit wat meer moeite omdat je zelf niet de geprefereerde optie kiest.

Net zoals de zorg nu allemaal mensen krijgt die allemaal de geprefereerde behandelwijze (preventie) niet geaccepteerd hebben, maar nu wel een alternatieve behandeling willen die een stuk meer resources vergt op alle vlakken en dus nogal negatief wegen op jouw "optimalisatie vraagstuk". Lean en mean zou je zeggen dat je dat toch snel moet wegsnijden, wat Hollandser hebben we de zachte heelmeester ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Number10 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Maar dat is evenzeer gemakkelijk. Het enige wat je dan hoeft te doen is stellen dat anderen - ik parafraseer - onrealistisch zijn en de overheid volgens jou het beste beleid voert. Klaar. Ja het zou beter kunnen, maar je weet zelf niet hoe, dus dan is beleid dan maar het beste.
Deze valt mij van jou persoonlijk een beetje tegen. Als ik nota bene aangeef dat het beter kan is het natuurlijk niet het beste beleid. Eerder de minst slechte, maar dat is wel degelijk iets anders. Ik meende dat juist jij veel waarde hecht aan die exacte verwoording.
Het argument 'wat zou jij doen dan' is gewoon een drogreden. Je kunt prima kritiek uiten op een werkwijze en duidelijk maken dat de strategie niet klopt bijvoorbeeld.
Dat kan zeker. Ware het niet dat in deze het vergelijk werd getrokken met maatregelen die ook vrijheidsbeperking zijn, enkel op een andere manier. Als je bezwaar dan in de basis een beperking van vrijheid is, ben je natuurlijk wel een beetje in een cirkel aan het redenen. Vandaar dat ik specifiek benoem waarom ik vind dat je dat niet zomaar kan doen. Je hebt het nu zelf door specifiek te quoten tot een drogreden gemaakt.
Dat is niet waar. Zojuist heeft @Mfpower een heel verhaal opgeschreven en ik heb dit weekend ook allerlei concrete zaken benoemd. Waar onderbouw je mee dat er 'nooit' iets wordt genoemd en waarom moet het vervangend zijn?
Context. 'Nooit' in de vorm van een maatregel die wel aan dezelfde voorwaarden voldoen zoals gesteld. Tot nu toe heb ik geen voorbeeld gezien van een maatregel in een ander land die niet andere beperkingen en gevolgen hadden. Toch wordt er gesuggereerd dat deze er zijn. Tot iemand ze linkt noem ik dat 'nooit'.
Nou nee, want je verwacht blijkbaar dat anderen alleen met een uitgewerkt plan volgens de ongeschreven @BlackMonkey criteria kunnen duidelijk maken dat er meer moet gebeuren.
Ik verwacht dat helemaal niet. Volgens mij lees jij dat er echt zelf in. Lees anders even de hele discussie terug, het gaat mij erom dat je 1) bij de feiten moet blijven en 2) niet dingen kan negeren als je met een alternatief komt. Daar begon de discussie immers ook mee, commentaar op het beleid maar zodra het dichtbij komt het naast je neerleggen. Of je moet mij even quoten op het stuk waar ik onmogelijke criteria hanteer, ik benoem volgens mij gewoon een vreemde tegenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
zacht schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

Ze hebben in Taiwan oa reisgegevens aan gezondheidsgegevens gekoppeld (iets wat in Nederland vanwege de privacywet niet toegestaan is) om te kijken wie waar bij wie in de buurt is geweest.
Iedereen die in het buitenland is geweest mag niet op bezoek in ziekenhuizen en verpleeghuizen (die data staat op hun verzekeringskaart, hello privacy). Bij elk openbaar gebouw stond iemand met een voorhoofdsthermometer iedereen te checken (hello again privacy). Tijdens je verplichte quarantine werd je inderdaad continu gescreend of je nog wel was waar je moet zijn (let op het woord 'moet'. Boete voor quarantaine-ontduiking is 1 miljoen New Taiwan dollar, dat is 30.000 euro).

En dan Nederland. Ik heb net mijn eigen uitgeprinte QR-code gescand. Daar staat een groen vinkje, mijn initialen en geboortedag en maand op.
En degene die dat scant weet nu verder dat ik of gevaccineerd ben, of onlangs hersteld van corona, of dat ik negatief getest ben korte tijd geleden. Dat wordt hier wel eens medische informatie genoemd, ik zou het eerder desinformatie willen noemen. Het enige concrete wat men er uit kan concluderen is dat ik in ieder geval niet een 'net genezen ongevaccineerd en ongetest persoon' ben.

Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar qua privacy doet Taiwan toch een stukje slechter dan wij hier.
Met als toevoeging, ze gooiden toch ook hele cluster in quarantine bij een verdenking?

Maar dit voorbeeld schets inderdaad mooi waarom ik zeg dat je ze niet zomaar kan uitwisselen @Number10. Dat is waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
prijk schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Dat is merkwaardig want het gebeurt zo vaak dat bepaalde groepen in hun grondrechten worden beperkt, namelijk wanneer de grondrechten van anderen door het gedrag van die groep te zeer worden aangetast. Dat is nu het geval met de ongevaccineerden, die het recht op gezondheidszorg van anderen in gevaar brengen (namelijk door het risico dat ze eerder ernstig ziek worden en dan de zorgcapaciteit overbelasten, zodat het recht op zorg van gevaccineerden in gevaar komt).
We hebben hier doorgaans een iets minder absolute interpretatie van grondrechten dan bijvb in de US of A gebruikelijk is. Om nou te zeggen dat je minder ellende hebt als dat niet centraal gewogen en geregeld wordt, maar in de maatschappij uitgevochten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Dat wel, maar niet wat er over dat eiland werd gezegd :+

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:11:
Iedereen mag zich gratis laten testen, niemand wordt buitengesloten. Het zou beter zijn om alleen 2G te accepteren, maar daar heeft men (nog) niet voor gekozen.

Verder denk ik dat het met die weerstand wel meevalt, kom in mijn omgeving niemand tegen die terug wil naar de stokjes. De QR-code werkt in de praktijk erg makkelijk, zit je niet teveel in een bubbel met je weerstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BarôZZa schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Vergeet niet te vertellen wanneer zij die maatregelen troffen. Zij hebben de maatregelen ingezet bij een paar honderd besmettingen per dag en hebben het teruggebracht tot nu weer praktisch nul. Twee lokale besmettingen de afgelopen week. Dat is heel wat anders dan hier wanneer we maatregelen treffen als we 10K besmettingen hebben en stoppen met duizenden per dag. De level 2 is daar veel korter geweest dan dat we hier lockdowns en avondklokken hadden. En de overige maanden is vrijwel alles geheel open geweest, inclusief festivals, nachtleven etc.
Je vergeet te melden dat meer dan een jaar lang iedereen die Taiwan in reisde 2 weken verplicht in een Corona hotel moest verblijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
BarôZZa schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Maar dat zijn wel meer maatregelen dan "alleen de telefoon tijdens quarantaine". Toch? Als je een vergelijk wil maken moet je hem wel eerlijk doen. Net als dat die strategie juist nu dergelijke landen lijkt te gaan nekken. Verder, zie de uiteenzetting van @zacht. Als je het over vrijheid hebt zijn dat toch vrij belangrijke details...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Number10 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:41:
Dan is het vrij gemakkelijk om de vraag terug te kaatsen @thewizard2006:

Wat zou jij doen om de instroom z.s.m. te beperken? Vaccins werken pas over enkele weken en de zorg is nu al overbelast. Wachten bij R>1 leidt dus tot meer ziekenhuis instroom omdat de groep mensen die nog ziek kan worden te groot is.
Ik denk dat de felheid van je reactie ook goed weergeeft waar we ook staan als maatschappij. Maar wellicht interpreteer ik de manier van discussiëren verkeerd.
Je kan de vraag wel terugkaatsen maar ik ben niet degene met kritiek op alles wat los en vast zit. Ook pretendeer ik het niet beter te weten dan het WHO, de overheid of de experts. Wel begrijp ik dat er meerdere belangen zijn anders dan alleen gezondheid.
Ik ben voorstander van vaccineren (zelf ook gevaccineerd). Ook voorstander om te blijven informeren en motiveren om die prik te halen. Maar wel met kanttekening dat de grootste winst die je gaat halen op de IC bij de 50+ groep ligt. Ik denk echter dat die mensen die nu nog geen prik hebben gehad en die leeftijd hebben op geen enkele manier meer te overtuigen zijn.
Je zal dus moeten onderzoeken waar deze groep het voornamelijk oploopt en dat is best lastig. En daar dan op sturen. Is dat bijv op het werk dan kan je meer sturen op thuiswerken (zoiezo voorstander van ook ivm minder belasting milieu). Wellicht geven jongeren het door aan hun grootouders in het verzorgingstehuis? Dan kan je daar sturen op mondkapje, afstand houden etc.
Andere opties zijn betere handhaving QR code, meer doen aan PR/zichtbaarheid, wellicht incentives ipv boetes, dat concept is ook niet nieuw (belonen werkt beter dan straffen).
Ik ben trouwens geen voorstander van IC capaciteit verhogen etc. Investeringen in de zorg moeten voor de lange termijn zijn wat mij betreft (al vaker gezegd maar we boffen met de gezondheidszorg in NL, die is gewoon fantastisch goed over het algemeen).
Dat veronderstelt dat jij het 'grotere plaatje' wel kan overzien. Waarom moeten we dat aannemen?
Misschien goed om heel even diep adem te halen. Discussie op een forum over een controversieel topic kunnen best veel stress geven. Naja, niet alleen op een forum :)
Ik veronderstel namelijk nergens dat grote plaatje te overzien (heb ik dat ergens gezegd? Was niet mijn intentie in ieder geval). Sterker nog ik durf eigenlijk wel te stellen dat niemand dat hier doet en/of kan. De reacties zijn vaak best eenzijdig. Dat is niet raar trouwens. Stiekem gaan we toch vaak uit van je eigen situatie of die van je omgeving. Er speelt echter zoveel meer waar niemand hier ook maar een greintje rekening mee hoeft te houden maar een overheid moet rekening houden met alles. Gezondheid, Economie, lange termijn, korte termijn, hoge inkomens, lage inkomens, de wet, afspraken etc.
Dus nee, ik overzie niet alles. Ik ben alleen wel benieuwd hoe andere kijken naar bepaalde zaken en hoe men daar dan op komt. Er zit vaak een verhaal achter die jij of ik niet weet. En mocht dat bekend worden kan je het uiteraard alsnog oneens zijn maar dan weet je ook wat die persoon drijft en soms kan je daar dan rekening mee houden.
Jij 'verwacht' geen oplossing. Begrijp ik nu goed dat daarmee elk antwoord bij voorbaat niet concreet of onrealistisch tenzij jij in persoon vindt dat ze wel concreet of realistisch zijn?
We zijn ook heel goed geworden om worden zo negatief mogelijk te interpreteren tegenwoordig. Als ik niets verwacht dan kan ik alleen maar verrast worden en niet teleurgesteld. Wellicht dat er uit een onverwachte hoek (voor mij) mooie ideeën terug komen. Ik verwacht van Wilders ook niet veel maar soms komt hij wel eens verrassend uit de hoek met een mooie motie ofzo :)
Maar tuurlijk, ik heb wel een bepaald beeld en een bepaalde visie inderdaad maar die is ook niet hetzelfde als 5 jaar geleden. Al doende leert men en wordt je gevormd en dat is een proces waar een lange tijd over heen gaat. Het lastige met Corona is dat dit nieuw is en we niet 5 jaar hebben om te leren dus dan kan het wel eens nodig zijn om er inderdaad wat meer in te duiken. En daar hoort luisteren ook bij.
Omdat ik me aansluit bij de columnist. De vraag is irrelevant. Het gaat erom dat de instroom in de zorg z.s.m. stopt. Daar hebben we o.a. een hoge vaccinatiegraad voor nodig, maar dat helpt op dit moment niet meteen. Wat er wel nodig is maakt niet uit als het de R maar verlaagt naar <1 en iedereen zal daar een eigen voor- of nadeel in zien, maar dat is nu net voor het 'grote plaatje' weinig relevant.
Je reageerde op mijn vraag aan Wolly wat voor maatregelen hij zou nemen (of loslaten) om om te gaan met de huidige situatie omdat je het eens bent met een columnist die het oneens is met Rutte/De Jonge. Ok. Het zal wel aan mij liggen :)
Als ik het goed begrijp weet je dus niet wat de WHO adviseert, maar gaat er wel bij voorbaat vanuit dat ze mogelijk niet van toepassing zijn in België of Nederland? Verpakt als vraag die niet te beantwoorden is, want niemand kan overzien welke afwegingen er precies zijn gemaakt door de WHO. Je kunt dus ook aannemen dat die adviezen universeel toepasbaar zijn, in plaats van ze bij voorbaat ter discussie te stellen.
Nee niet goed begrepen dus. Weer die negatieve interpretatie.
Alle adviezen kunnen overal toegepast worden. De vraag is echter ook of je dit moet willen. Het is nooit zo zwart wit en aan alles zitten gevolgen en consequenties. En inderdaad, hoever wil je gaan. Hoeveel is een mensen leven waard. Is het het waard om nu X mensen te redden van de dood als je daardoor nu X beperkt in hun doen en volgend jaar X jongeren hebt met langdurige psychologische klachten. Geen idee, vertel het maar.
Dus ja, je kan nu zeggen we gaan in lockdown, we sluiten alle kroegen/discotheken en max 4 personen in je huis. Wellicht heeft dit voor nu inderdaad als gevolg dat je dan een daling ziet in opnames. Maar dit kan net zo goed als een boemerang terug komen maanden/jaren later.
Er zijn op dit moment volgens mij grofweg vier groepen:
- mensen tegen vaccinatie en tegen (meer) maatregelen
- mensen tegen vaccinatie, maar voor (meer) maatregelen
- mensen voor vaccinatie, maar tegen (meer) maatregelen
- mensen voor vaccinatie en voor (meer) maatregelen

Ik zit in de laatste groep, want met vaccins alleen lukt het helaas op dit moment niet om R<1 te krijgen. Dat is ook de reden waarom de WHO bijvoorbeeld het gebruik van mondneusmaskers adviseert ongeacht vaccinatie.
Ik zit ook in de laatste groep ;)
Ben alleen iets meer ook op zoek naar bijv de lange termijn. Ja er zit een stijgende lijn in op dit moment. Ja ik vind het prima als er bepaalde maatregelen getroffen worden. Maar waar zijn nu dan de meeste besmettingen? Hoe worden deze 50+ mensen besmet. Moet je die mensen niet beter informeren of überhaupt bereiken. Ik begrijp dat er veel in geloofsgemeenschappen fout gaat. Dan kan wat mij betreft die kerk/moskee ook tijdelijk sluiten in bepaalde regio's.

Ik zit trouwens nog niet in de paniekmodus die af en toe hier lijkt te heersen waar men nu al bezig is met triage :) Wellicht interpreteer in de cijfers helemaal verkeerd maar qua IC opnames/bezettingen en ziekhuis opnames/bezettingen komen we niet eens in de buurt van vorige keren Oktober, Januari, April
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Zelfde mbt ziekenhuis opnames
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Maar uiteraard, met ook de wintermaanden voor de deur kan het geen kwaad om te kijken naar wat er eventueel mogelijk is. Hopelijk meer sturen op thuiswerken :)
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:48:
In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt is dit topic bedoeld om de situatie rondom Corona. Dat is ook logisch, aangezien niemand (en zeker niet in dit topic) de oplossing heeft. Wat jij blijkbaar als "vrijwel altijd negatief" ontvangt is niet zo bedoeld, ik probeer juist de feiten te belichten die vaak onderbelicht zijn.

In tegenstelling tot sommigen zie ik het corona verhaal als een probleem van ons allemaal. De mensen die denken dat ze met twee prikjes hun deel gedaan hebben missen een groot stuk van de complexiteit, net als de mensen die ongevaccineerden het liefst niet meer behandeld zien worden of de mensen die oproepen tot gedwongen vaccinaties. Uiteindelijk moeten we allemaal met elkaar zien samen te leven en dan leidt zulke polarisatie natuurlijk nooit tot een oplossing. Nu wil ik niet claimen dat ik de gehele complexiteit overzie overigens ;(

Het topic is vaak een echoput van gelijkgestemden, ik begrijp dat het vervelend is als iemand iets posts uit bijvoorbeeld Belgie of de UK waar het soms al te positieve beeld van kan gaan wankelen. Zie dat echter niet als negatief, zie het als iets waar we nu nog op kunnen ingrijpen om te voorkomen dat eenzelfde situatie zich hier gaat voor doen!
Bedankt voor je reactie. Nog niet direct een antwoord op de vraag maar ik begrijp wel wat je bedoeld ;)
Zelfs al zal ik op veel punten lijnrecht tegenover die van jou staan het is al meerdere malen gebeurd dat je direct wordt afgefakkeld zelfs door degene met wie je vrijwel 99% overeenkomt met standpunten. De felheid in dit topic is een mooie afspiegeling van de felheid in het debat hier buiten. Of dat een goed iets is betwijfel ik. Uiteindelijk zorg het er alleen maar voor dat degene die je moet/wil overtuigen zijn hakken alleen nog maar verder in het zand zet.

[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 24-10-2021 19:49 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
zacht schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

We zijn in Nederland heel selectief qua privacy ophef, want alles wordt hier geregistreerd. Van je reisgeschiedenis (trein, nummerborden, telefoon), tot je banksaldo, inkomsten (alles al netjes voor ingevuld bij je inkomstenopgave), je uitgaven(alles digitaal, cash ontmoedigen), schulden etc. Nog los van de WiV of op hoeveel privacy je kan rekenen als je een toeslag aanvraagt.

Maar ojee, voorkomen dat mensen met koorts openbare plekken binnenlopen tijdens een pandemie is een inbreuk op je privacy :+ . Ze registreerden overigens niks op de meeste plekken, gewoon zo'n laserding met een cijfertje. Controleren of mensen die in quarantaine zitten ook daadwerkelijk in quarantaine zitten is een inbreuk op je privacy, maar alles dichtgooien en een avondklok waarbij je weet waar 99% van de mensen zit (blijf zoveel mogelijk thuis!) kan prima.

In Taiwan hebben ze juist heel lang afgewogen welke gegevens ze wel en niet konden inzetten en met welk doel. Die hadden na SARS door dat snelheid enorm belangrijk is en hebben daar de zaken op afgestemd. Dat is niet zo zeer een kwestie van goed of slecht, maar meer van het balanceren van vrijheden (waarvan privacy er eentje is) en context. Een dokter die weet in welke landen iemand onlangs is geweest klinkt ongemakkelijk. Een dokter die symptomen beter herkent als iemand uit een risicogebied is gekomen tijdens een globale pandemie klinkt alweer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Deze valt mij van jou persoonlijk een beetje tegen. (…)
Ad hominem, je zegt nu iets over mij.
(…) Als ik nota bene aangeef dat het beter kan is het natuurlijk niet het beste beleid. Eerder de minst slechte, maar dat is wel degelijk iets anders. Ik meende dat juist jij veel waarde hecht aan die exacte verwoording. (…)
Maar je kunt niet tegen een ander zeggen dat je een concreet scenario mist en dan zelf volstaan met de opmerking dat je ook niet weet wat er anders zou kunnen.
(…) het gaat mij erom dat je 1) bij de feiten moet blijven en 2) niet dingen kan negeren als je met een alternatief komt.
Nou laten we dat dan doen:

1) de zorg stroomt over
2) we doen niet wat de WHO adviseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 01:08
BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:36:
Overigens zou dat met "open communicatie" moeten gebeuren maar daar moet @Dennis nog op terugkomen wat dat nou exact inhoud.
Nee hoor, stond in mijn bericht er gewoon achter. Alleen denk jij dat het niet gaat helpen.
En hoe ik denk dat ik ze meekrijg? Door open communicatie. Door toe te geven dat dingen niet handig zijn aangepakt. Door uit te spreken dat we met de best mogelijke kennis beslissingen nemen. Door in een OMT ook mensen op te nemen die kritischer zijn ten aanzien van het beleid. Niet om daarmee de beslissingen anders uit te laten vallen, maar om ook te kunnen begrijpen waarom sommige mensen weerstand hebben. Door (echt) te luisteren naar de bezwaren van mensen en niet ze proberen verbaal omver te werpen en een monoloog te houden zoals ik vind dat Hugo doet. Door de WOB-verzoeken tijdig te beantwoorden zodat iedereen gewoon kan zien welke discussies worden gevoerd. Misschien zou ik wel gewoon camera's toelaten bij het Catshuis-overleg. Wat is er mis met transparantie? Als je een goed verhaal hebt moet je dat kunnen onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Number10 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Ad hominem, je zegt nu iets over mij.
Dat is het niet. Het valt mij tegen omdat jij meestal vrij exact bent en nu voor de derde keer vandaag een vrije creatieve interpretatie geeft aan mijn woorden. Eerst dat ik ergens een karikatuur van maak (deed ik niet), vervolgens dat ik op vroeg ingrijpen zou doelen i.p.v. streng en nu ineens dat ik het huidige beleid het beste beleid vind. Voor een Ad hominem heb je een drogreden nodig. Die is er niet, ik ga er gewoon inhoudelijk op in. Ik zei niet, je hebt mij vandaag al twee keer eerder creatief geïnterpreteerd dus je argument is niet geldig.
Maar je kunt niet tegen een ander zeggen dat je een concreet scenario mist en dan zelf volstaan met de opmerking dat je ook niet weet wat er anders zou kunnen.
Voor de laatste keer, dat is niet wat ik zei. Ik zeg dat je niet blind kan roepen dat iets teveel vrijheid inperkt als je niet in overweging neemt hoeveel vrijheid het alternatief inperkt. Die eerste kan dan nog steeds te beperkend zijn in de ogen van @Mfpower maar dat maakt het alternatief niet automatisch geschikt.

Anders kan ik wel wat meer maatregelen uit Azië suggereren, zeer effectief. Je importeert er alleen ook alle nadelen van mee. Gezien die aanpakken meer gericht zijn op de maatschappij dan de individu tref je er juist de individuele vrijheid mee die @Mfpower zo belangrijk vind. Vandaar ook mijn initiële reactie.
Nou laten we dat dan doen:

1) de zorg stroomt over
2) we doen niet wat de WHO adviseert
Wat hebben die punten te maken met het selectief gequote stukje? Die ging daar niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Nee hoor, stond in mijn bericht er gewoon achter. Alleen denk jij dat het niet gaat helpen.

[...]
Ik heb daar ook nog op geantwoord: BlackMonkey in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"
Dat was wel iets uitgebreider dan dat ik dacht dat het niet ging helpen en ik vroeg juist om een verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Je maakt het alleen maar bonter. Je kunt ook 1G doen: getest. Die vind ik nóg rationeler. De horeca in? Prima. Wel even een pcr test van
Max 24h oud laten zien. Het zal je misschien niet verbazen dat het OMT in een van zijn adviezen precies dit voorstelde maar de Jonge wees het af omdat er dan geen voordeeltje voor gevaccineerden zou zijn. En maar blijven denken dat het om volksgezondheid zou gaan. (Ik ben overigens hier ook geen voorstander van, beter gewoon overal de basisregels behouden).

Maar laten we niet doen alsof er op plaatsen waar de pas niet nodig is geen besmettingen meer zijn. Je houdt dan mensen buiten het restaurant waar je prima geplaceerd veilig kunt eten maar in de supermarkt of belangrijker nog, thuis, gaat het allemaal gewoon door.
Laten we niet teveel terug in de tijd gaan. Testen voor toegang hebben we al eens geprobeerd ;) naar mijn mening moeten we ook niet teveel meer focussen op de besmettingen. Het gaat erom dat we de maatschappij zoveel mogelijk openen met een zo controleerbare druk op de zorg. Besmettingen waren er gisteren, vandaag, morgen en zullen er over 3 jaar nog steeds zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Anders kan ik wel wat meer maatregelen uit Azië suggereren, zeer effectief. Je importeert er alleen ook alle nadelen van mee. Gezien die aanpakken meer gericht zijn op de maatschappij dan de individu tref je er juist de individuele vrijheid mee die @Mfpower zo belangrijk vind. Vandaar ook mijn initiële reactie.
Ho ho, hier moet ik even ingrijpen. het gaat me niet om de individuele vrijheid maar om het feit dat er drang is richting een keuze die gewoon een basisrecht is. (Wel een individuele recht in dit geval). Daarnaast geeft de pas meer maatschappelijke problemen (polarisatie) dan dat het oplost (verspreiding). Om die redenen moeten maatregelen gewoon voor iedereen gelden. Dus: iedereen 1,5m of niemand de kroeg in bijvoorbeeld. Dan is er ook geen sprake van individuele vrijheid, maar er zijn dan gelijke regels voor een ieder met bescherming van een zeer belangrijk grondrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:23:
[...]
Ho ho, hier moet ik even ingrijpen. het gaat me niet om de individuele vrijheid maar om het feit dat er drang is richting een keuze die gewoon een basisrecht is. Daarnaast geeft de pas meer maatschappelijke problemen (polarisatie) dan dat het oplost (verspreiding). Om die redenen moeten maatregelen gewoon voor iedereen gelden. Dus: iedereen 1,5m of niemand de kroeg in bijvoorbeeld. Dan is er ook geen sprake van individuele vrijheid, maar er zijn dan gelijke regels voor een ieder met bescherming van een zeer belangrijk grondrecht.
Dus je zwemuitje was een probleem .. omdat jij je niet hoefde te testen en de rest van de groep wel (of willen ze ook dat niet) ?
Als het ze alleen om dat verschil in behandeling zou gaan, had je dat dus kunnen voorkomen, door zoals je hier schetst als gevaccineerde je zelf ook met hun te laten testen, waarom heb je dat niet gedaan, om de polarisatie in je eigen omgeving te voorkomen ?

Niet alleen een beter milieu begint bij jezelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
BlackMonkey schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:32:
- Dus jij bent mee te krijgen door open communicatie? Terwijl op tweakers met 1 post eigenlijk alle communicatie die je zou willen wordt aangereikt. Ik ben benieuwd hoe die er dan uit zou moeten zien.
Dat is nogal appels met peren vergelijken. Met open communicatie bedoel ik ook dat je twee kanten van het verhaal belicht. De media hebben daar naar mijn mening ook een rol in. Als je kijkt hoe in de media doemscenario's vanaf het begin af aan de boventoon voeren, dan ligt daar een deel van het probleem.

Dat een hoofdredacteur stelt dat het een crisis is en hij daarom geen moeilijke vragen wil stellen bij persconferenties is voor mij tekenend.

En ja ik weet media != overheid, maar de overheid kan daar door zelf het goede voorbeeld te geven wel aan bijdragen.
- Er zijn juist OMT leden steeds kritisch op het negeren van de adviezen door het kabinet? Misschien niet kritisch op alles dat in jou straatje past, maar dan kan je er beter zelf gaan zitten natuurlijk.
In het OMT zitten volgens mij vooral medisch specialisten. Die bekijken alles vanuit de wens dat ze het liefst 0 besmettingen hebben. Gelukkig dat de overheid geen zero covid beleid nastreeft, dan zou het hier helemaal rampzalig zijn.
- Welke echte bezwaren worden genegeerd? "Ik vertrouw de boel niet" gaat Hugo zelf niet kunnen ontkrachten, ze vertrouwen hem immers niet, maar is ook niet een echt bezwaar te noemen.
Euhm, de bezwaren die mensen hebben om zich te laten vaccineren. Bijvoorbeeld het feit dat we zometeen een derde en misschien wel een vierde prik krijgen. Iedereen wist toch al dat dit eraan zat te komen? Ik hoef toch niet op te sommen in welke gevallen de kritische mensen achteraf gelijk kregen? Het vaccinatiepaspoort, elk half jaar een prik. Werd aan het begin van de pandemie al genoemd. Of is dat allemaal toeval?
- Afhandeling WOB-verzoeken is legaal verklaard door de huidige situatie. De discussies zelf lekken vaak toch al uit :+ Geef gewoon aan welke info je zogenaamd mist. i.p.v. de andere kant te verwijten iets niet goed te doen. Je had het eerder over risico's maar hebt daar ook duidelijk een verkeerde interpretatie van.
*knip* geen ongefundeerde verdachtmakingen (en nee, je post later met geenstijl als bron maakt het niet gefundeerd)...

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 25-10-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Ho ho, hier moet ik even ingrijpen. het gaat me niet om de individuele vrijheid maar om het feit dat er drang is richting een keuze die gewoon een basisrecht is. Daarnaast geeft de pas meer maatschappelijke problemen (polarisatie) dan dat het oplost (verspreiding). Om die redenen moeten maatregelen gewoon voor iedereen gelden. Dus: iedereen 1,5m of niemand de kroeg in bijvoorbeeld. Dan is er ook geen sprake van individuele vrijheid, maar er zijn dan gelijke regels voor een ieder met bescherming van een zeer belangrijk grondrecht.
In feite komen we dan nooit meer tot normaal, want dit virus gaat niet meer weg.

Edit: was wat onaardig van me.

[ Voor 19% gewijzigd door dr.lowtune op 24-10-2021 20:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
Onbekend schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Zou je misschien ook een grafiekje kunnen maken met de ziekenhuisopnames/icopnames per leeftijdsgroep?
Ik heb de data wel in het bestand COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv gevonden, maar ik kreeg het in Excel nog voor elkaar een bruikbare grafiek te maken. (De kolommen blijven maar 1 pixel smal en de kleurverdeling is daardoor niet te zien.)
voila

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35-3ujqcudGw7lTUI1stLqXuotE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dJyY3G1fkMZDZwnWPpGFu06S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9YiuE-JiULjpZrNjwKcql2RnRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OHf6H85yUJPSeVAXjweN9CaZ.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
library(data.table)
library(ggplot2)
DT <- fread("https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv")
DT[, datum := as.IDate(Date_of_statistics_week_start)]
ggplot(data = DT[datum >= as.IDate("2021-07-01")], aes(x = datum, fill = Age_group, color = Age_group )) +
  geom_col(aes(y =  Hospital_admission_notification)) +
  facet_wrap(~Age_group, ncol = 3, scales = "free_x") +
  theme(legend.position="none") +
  labs(title = "Ziekenhuisopname per leeftijdsgroep per week",
       subtitle = "bron: NICE (https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv)")
ggplot(data = DT[datum >= as.IDate("2021-07-01")], aes(x = datum, fill = Age_group, color = Age_group )) +
  geom_col(aes(y =  IC_admission_notification)) +
  labs(title = "IC-opname per leeftijdsgroep per week",
       subtitle = "bron: NICE (https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv)")

[ Voor 38% gewijzigd door breew op 24-10-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Dus je zwemuitje was een probleem .. omdat jij je niet hoefde te testen en de rest van de groep wel (of willen ze ook dat niet) ?
Als het ze alleen om dat verschil in behandeling zou gaan, had je dat dus kunnen voorkomen, door zoals je hier schetst als gevaccineerde je zelf ook met hun te laten testen, waarom heb je dat niet gedaan, om de polarisatie in je eigen omgeving te voorkomen ?

Niet alleen een beter milieu begint bij jezelf :+
Gekkie.
Dit en @dr.lowtunes loting verhaal geven wel een beetje aan hoe het niveau gezakt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 24-10-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:29:
Euhm, de bezwaren die mensen hebben om zich te laten vaccineren. Bijvoorbeeld het feit dat we zometeen een derde en misschien wel een vierde prik krijgen. Iedereen wist toch al dat dit eraan zat te komen?
Dat je jezelf geen 3e en 4e keer wil vaccineren is toch geen bezwaar om de 1e en 2e niet te halen? Daarnaast zie ik echt t probleem niet met 3e/4e/nde als je de eerste 2 hebt genomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 24-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Gekkie.
Dit en @dr.lowtunes loting verhaal geven wel een beetje aan hoe het niveau gezakt is.
Hoe zo .. jij loopt enerzijds te hoop tegen dwang en drang.
Schuift anderzijds alles op een ten koste van alles te vermijden vermeende polarisatie die zou voortvloeien uit een verschil in het wel of niet moeten testen.
Maar als je dan je eigen gewenste maatregel van iedereen testen prima op je zelf had toe kunnen passen om die vermeende polarisatie en ruzie in je eigen familie te voorkomen, dan doe je het niet in de praktijk in de door je zelf in de discussie ingebrachte praktijksituatie.

Ik leg die discrepantie bloot en dan ben ik de gebeten hond en komt er wederom weer geen concreet antwoord ?

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 24-10-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Gekkie.
Edit: ook een beetje onaardig.

[ Voor 29% gewijzigd door dr.lowtune op 24-10-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Hoe zo .. jij loopt enerzijds te hoop tegen dwang en drang.
Schuift anderzijds alles op een ten koste van alles te vermijden vermeende polarisatie.
Maar als je dan je eigen gewenste maatregel van iedereen testen prima op je zelf had toe kunnen passen om die vermeende polarisatie en ruzie in je eigen familie te voorkomen, dan doe je het niet in de praktijk in de door je zelf in de discussie ingebrachte praktijksituatie.

Ik leg die discrepantie bloot en dan ben ik de gebeten hond en komt er wederom weer geen concreet antwoord ?
Dit is een vorm van ridiculisering en daar ga ik verder niet op in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

In feite komen we dan nooit meer tot normaal, want dit virus gaat niet meer weg.
Bingo. Je hebt de keiharde werkelijkheid treffend beschreven.

Terug naar normaal zou betekenen dat we straks weer keihard tegen een pandemie aanlopen en dezelfde fouten gaan maken.

Iets wat trouwens in Belgie gewoon in de krant staat.
We verwachten te snel terug te keren naar de normaliteit?

“De normaliteit? Het spijt me erg: zoals na de bankencrisis of de terreurcrisis het bankensysteem of de veiligheidsarchitectuur nooit meer hetzelfde zijn geweest, zo zal de pandemie ook in onze maatschappij blijvende gevolgen hebben.

“Ik vind het wel bijzonder. Aan de ene kant hebben we in België vaak een debat dat wij nooit iets leren uit al onze problemen en fouten. Tegelijk vinden mensen dat we snel terug moeten naar de normaliteit. Maar die normaliteit heeft er ook wel toe geleid dat we minder paraat waren en dat de tol hoger is geweest dan ze had moeten zijn.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
[...]

Ho ho, hier moet ik even ingrijpen. het gaat me niet om de individuele vrijheid maar om het feit dat er drang is richting een keuze die gewoon een basisrecht is. (Wel een individuele recht in dit geval). Daarnaast geeft de pas meer maatschappelijke problemen (polarisatie) dan dat het oplost (verspreiding). Om die redenen moeten maatregelen gewoon voor iedereen gelden. Dus: iedereen 1,5m of niemand de kroeg in bijvoorbeeld. Dan is er ook geen sprake van individuele vrijheid, maar er zijn dan gelijke regels voor een ieder met bescherming van een zeer belangrijk grondrecht.
Je mag ingrijpen, maar het is niks anders dan wat ik eerder zei ;). Wel volg ik je niet helemaal. Het gaat je dus eigenlijk niet om die individuele vrijheid (handelen in belang van de maatschappij is prima begrijp ik), maar wel om 1 specifiek individueel recht waardoor die coronapas niet goed is. Sorry, maar dan ben ik de logica kwijt. Ik ben trouwens, zoals ik eerder zei, benieuwd op welke exacte recht je nou doelt.

Ik ben het trouwens eens hoor met de polarisatie en verspreiding, al vind ik dat je zelf met termen als MSM en je weerstand zelf daar aan meedoet. Tevens vind ik juist de coronapas in maatschappelijk belang een goede toepassing omdat het daadwerkelijk het probleem legt bij de oorzaak, ongevaccineerden die uiteindelijk in het ziekenhuis kunnen belanden. Net als Taiwan de hoge risico gevallen zoals reizigers ook strenge maatregelen opleggen omdat zij anders de maatschappij "hinderen". Werkt in NL niet, maar als voorbeeld dat vrijheid niet zo zwart wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

Terug naar normaal zou betekenen dat we straks weer keihard tegen een pandemie aanlopen en dezelfde fouten gaan maken.

[...]
Helaas ziet men daar ook de oplossing in de technocratie. Als je dan toch een pas hebt, waarom dan ook niet de griepprik eraan koppelen? (Mijn ruime interpretatie van het interview)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:37:
[...]
Dit is een vorm van ridiculisering en daar ga ik verder niet op in.
Dat je er niet op in wenst te gaan snap ik, want dan zou je toe moeten geven dat je ideeën waarschijnlijk niet gaan werken, omdat die mensen zich doorgaans ook niet willen laten testen en die polarisatie niet ontstaat uit dat verschil in test regime, maar al lang bestaat en onderliggend ontstaat om mee te werken aan enige oplossing om de nood te ledigen.

Dat het een ridiculisering zou zijn snap en deel ik totaal niet, tenzij je het ridicuul zou vinden dat gevaccineerden mensen zich zouden laten testen, ten faveure van een vermeend gevoel van polarisatie door de ongevaccineerden voor wie slechts testen rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Helaas ziet men daar ook de oplossing in de technocratie. Als je dan toch een pas hebt, waarom dan ook niet de griepprik eraan koppelen? (Mijn ruime interpretatie van het interview)
Een QR code tonen als er een griepgolf is zal inderdaad voor de oude garde (generatie pre-corona) een drempel zijn, ik denk echter dat de mensen die in 2030 18 zijn niets anders gewend zullen zijn.

Alhoewel, het zal dan wel geëvolueerd zijn tot een facial scan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

[...]
Er zal vast wel iets beklijven, maar op de lange duur neem ik aan dat we dat uiteindelijk wel weer gaan doen hoor. Gaven we ons nog dagelijks rekenschap van de spaanse griep pandemie of de lessen die daar uit getrokken zijn ? Of enige andere iets minder succesvolle pandemie. Alleen landen waarbij de nog enigzins recent is voorgekomen misschien iets meer. Maar uiteindelijk slijt zoiets doorgaans toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Je mag ingrijpen, maar het is niks anders dan wat ik eerder zei ;). Wel volg ik je niet helemaal. Het gaat je dus eigenlijk niet om die individuele vrijheid (handelen in belang van de maatschappij is prima begrijp ik), maar wel om 1 specifiek individueel recht waardoor die coronapas niet goed is. Sorry, maar dan ben ik de logica kwijt. Ik ben trouwens, zoals ik eerder zei, benieuwd op welke exacte recht je nou doelt.
Het recht op lichamelijke integriteit. Dat je zonder drang en (opgelegde) consequenties kunt beschikken over wat je wel en niet met je lichaam doet of laat inspuiten.
Ik ben het trouwens eens hoor met de polarisatie en verspreiding, al vind ik dat je zelf met termen als MSM en je weerstand zelf daar aan meedoet. Tevens vind ik juist de coronapas in maatschappelijk belang een goede toepassing omdat het daadwerkelijk het probleem legt bij de oorzaak, ongevaccineerden die uiteindelijk in het ziekenhuis kunnen belanden. Net als Taiwan de hoge risico gevallen zoals reizigers ook strenge maatregelen opleggen omdat zij anders de maatschappij "hinderen". Werkt in NL niet, maar als voorbeeld dat vrijheid niet zo zwart wit is.
Die pas is de oorzaak van de weerstand. Het is een ziek technocratisch systeem welke eenmaal op z’n plaats voor van alles gebruikt kan worden. Nu is het drang voor een COVID vaccinatie. Straks de griepprik en laat je fantasie maar de vrije loop. Okay, niet iedereen vindt function creep een goed argument, dus ik houd het er maar op dat een systeem wat segregatie in de hand werk überhaupt niet zou moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Cartman! schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:32:
Dat je jezelf geen 3e en 4e keer wil vaccineren is toch geen bezwaar om de 1e en 2e niet te halen? Daarnaast zie ik echt t probleem niet met 3e/4e/nde als je de eerste 2 hebt genomen.
Hoeft geen bezwaar te zijn. Alleen is iedereen naar de prikstraat gelokt met "twee (of zelfs één) keer prikken en dan ben je er vanaf". Leg mij dan eens uit waarom in mei dit jaar al 1,8 miljard vaccins werden besteld. Dat zijn 4 vaccins per inwoner. Voor álle inwoners. Je kunt dus stellen (en dat denk ik ook) dat men toen al wist dat deze vaccins een beperkte werkingsduur zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Een QR code tonen als er een griepgolf is zal inderdaad voor de oude garde (generatie pre-corona) een drempel zijn, ik denk echter dat de mensen die in 2030 18 zijn niets anders gewend zullen zijn.

Alhoewel, het zal dan wel geëvolueerd zijn tot een facial scan 8)
Ja maak de dystopie maar compleet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik hoef toch niet op te sommen in welke gevallen de kritische mensen achteraf gelijk kregen? Het vaccinatiepaspoort, elk half jaar een prik. Werd aan het begin van de pandemie al genoemd. Of is dat allemaal toeval?
Je verwart nog steeds "kritisch" met "overal op tegen zijn". Hoe dan ook, dit is confirmation bias. Diezelfde kritische mensen riepen ook dat de avondklok nooit meer weg zou gaan, dat de vaccins je onvruchtbaar zouden maken etc etc. Oftewel als je maar genoeg dingen roept komt er altijd wel wat in de buurt.

Over die derde prik: er zijn andere vaccins waar drie of vier prikken heel normaal is. Volgens mij heeft niemand beloofd dat twee prikken voor altijd genoeg is tegen Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Hoeft geen bezwaar te zijn. Alleen is iedereen naar de prikstraat gelokt met "twee (of zelfs één) keer prikken en dan ben je er vanaf". Leg mij dan eens uit waarom in mei dit jaar al 1,8 miljard vaccins werden besteld. Dat zijn 4 vaccins per inwoner. Voor álle inwoners. Je kunt dus stellen (en dat denk ik ook) dat men toen al wist dat deze vaccins een beperkte werkingsduur zouden hebben.
Omdat niemand weet hoe t loopt misschien? Zoals we al zo'n anderhalf jaar ervaren zegmaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
[...]

Dat is nogal appels met peren vergelijken. Met open communicatie bedoel ik ook dat je twee kanten van het verhaal belicht. De media hebben daar naar mijn mening ook een rol in. Als je kijkt hoe in de media doemscenario's vanaf het begin af aan de boventoon voeren, dan ligt daar een deel van het probleem.
Jij stelt dat ze met open communicatie zijn mee te krijgen. Ik ben dan benieuwd welke communicatie er voor jou specifiek nodig is. Blijkbaar mis je iets want je bent het er nog niet mee eens maar weet wel dat het kan met betere communicatie. Dat schets je immers. Maar welke twee kanten van het verhaal? Welke andere kant is er? Volgens mij is in de hele wereld wel de tendens dat vaccinaties de uitweg zijn, dan gaat toch niemand benoemen "maar misschien wil je ook nog even facebook raadplegen". Overdreven voorbeeld, I know. Maar volgens mij is het commentaar juist vaak dat het onduidelijk is, dan helpt het niet als je twee scenario's gaat voorhouden.
Dat een hoofdredacteur stelt dat het een crisis is en hij daarom geen moeilijke vragen wil stellen bij persconferenties is voor mij tekenend.
Omdat hij snapt dat het weinig zin heeft om een lastige vraag te stellen die ten tijden van enkel verwarring zaait en er genoeg andere wegen zijn?
In het OMT zitten volgens mij vooral medisch specialisten. Die bekijken alles vanuit de wens dat ze het liefst 0 besmettingen hebben. Gelukkig dat de overheid geen zero covid beleid nastreeft, dan zou het hier helemaal rampzalig zijn.
Dat is ook het doel van het OMT. Dus dat is niet gek. Ook de reden dat ze adviseren en niet bepalen. Maar hoe ze nou kritiek op zichzelf moeten hebben snap ik niet.
Euhm, de bezwaren die mensen hebben om zich te laten vaccineren. Bijvoorbeeld het feit dat we zometeen een derde en misschien wel een vierde prik krijgen. Iedereen wist toch al dat dit eraan zat te komen? Ik hoef toch niet op te sommen in welke gevallen de kritische mensen achteraf gelijk kregen? Het vaccinatiepaspoort, elk half jaar een prik. Werd aan het begin van de pandemie al genoemd. Of is dat allemaal toeval?
Dat wisten we niet, je kon het alleen verwachten. Daarom staat ook niet iedereen op de tafel met "zie je wel!". Maar jij lijkt het te zien als een vooropgezet spel van de big pharma om geld te verdienen. Tja, kwestie van ander inzicht?
Ik geloof dat dus echt niet meer. Ik ben niet zo naïef dat ik denk dat er helemaal geen communicatie is geweest tussen de Raad van State en het kabinet. Misschien niet rechtstreeks maar via de landsadvocaat. Die is toch al zo corrupt als wat, dus dit kan daar ook nog wel bij :+.
Flinke uitspraak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:48:
Die pas is de oorzaak van de weerstand. Het is een ziek technocratisch systeem welke eenmaal op z’n plaats voor van alles gebruikt kan worden. Nu is het drang voor een COVID vaccinatie. Straks de griepprik en laat je fantasie maar de vrije loop. Okay, niet iedereen vindt function creep een goed argument, dus ik houd het er maar op dat een systeem wat segregatie in de hand werk überhaupt niet zou moeten bestaan.
Werkt het segregatie in de hand, of bestaat die segregatie al ?

En als function creep iets is waar je vang voor bent, dan zou ik vooral oppassen met vrijheid en dan specifiek absolute vrijheden. Ons hele maatschappij bestaat uit regels en beperkingen om dat enigszins gebalanceerd voor iedereen nog een beetje aardig te houden namelijk. Allemaal beperkingen van vrijheden, waar soms ook weer uitzonderingen op zijn als je kunt bewijzen dat de kans bij jou lager is dan bij andere, door kennis, kunde, of een vlekkeloze geschiedenis om dat terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Mfpower schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:42:
Niet jouw interpretatie... het staat er letterlijk. Dit is de glijdende schaal waar we in terecht gaan komen. Maar van een hoop mensen hier mag je dat niet zeggen want je mag er pas over klagen als het zover is (immers het is er nu nog niet) :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Niet jouw interpretatie... het staat er letterlijk. Dit is de glijdende schaal waar we in terecht gaan komen. Maar van een hoop mensen hier mag je dat niet zeggen want je mag er pas over klagen als het zover is (immers het is er nu nog niet) :+.
Self-fullfilling prophecy ook want zolang er genoeg mensen weigeren hun prikken te halen, hoe langer/meer maatregelen duren en dan kunnen diezelfde mensen roepen "zie je wel!11".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je kunt dus stellen (en dat denk ik ook) dat men toen al wist dat deze vaccins een beperkte werkingsduur zouden hebben.
Nee, dat kun je niet stellen. Als iemands huis in de fik vliegt, stel je ook niet 'hij wist al dat z'n huis in de fik zou vliegen, want hij heeft een brandverzekering!'

Er was onzekerheid over de duur van bescherming door vaccinaties, én er was onzekerheid in hoeverre de vaccins zouden werken tegen toekomstige mutaties (en er was natuurlijk kritiek op het niet echt slagvaardige inkopen tijdens de eerste ronde). De extra dosissen kopen was dus verstandig vanuit dat perspectief. Als verzekering.

Gelukkig blijken de vaccins lang bescherming te geven, en muteert dat virusje niet echt dusdanig snel dat de vaccins niet goed meer zouden werken. Dubbel gelukt dus, en dus is de kans aanwezig dat we een groot deel van die vaccins niet nodig gaan hebben :)

[ Voor 20% gewijzigd door eamelink op 24-10-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
In combinatie met een stukje "Self Fulfilling Prophecy", als je maar overal tegen bent, want men zou het wel eens af kunnen gaan dwingen, is de kans inderdaad aardig aanwezig dat men zich uiteindelijk genoodzaakt ziet om dingen af te dwingen dan wel om wat steviger aan te dringen.
Tot nu toe heeft men zich hier in vrij veel bochten gewrongen om daar niet aan toe te geven, maar ik zou toch niet uitsluiten dat als extra basis maatregelen ook niet afdoende gaan helpen en lockdowns weer in zicht komen, hier toch als nog een andere koers in gaat varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Urghh

[ Voor 99% gewijzigd door gekkie op 24-10-2021 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

(Nog) vrij controversieel, maar: wat mij betreft bieden we niet-gevaccineerden ook geen coronazorg meer.

In feite hebben we 3 crisissen: een gezondheidscrisis, waarop we moeten reageren, waardoor ook een economische crisis en sociaal-maatschappelijke crisis (vrijheidsbeperkende maatregelen, eenzaamheid, etc.) ontstaan.

Lossen we die eerste op (de gezondheidscrisis), dan lossen we ook die andere twee op. En de oplossing is er: het vaccin.

Gezien de enorme schade die corona heeft veroorzaakt vind ik het vrij asociaal als je het vaccin weigert. Het is een vrij dikke middelvinger richting de rest van de samenleving. Soms niet zo bedoeld, maar het komt toch neer op "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken." Totdat ze zelf corona oplopen en zelf – letterlijk – dreigen te stikken: dan kijken ze naar diezelfde samenleving die ze tot dan toe hebben benadeeld... om verpleegkundigen om zich heen te hebben, om medicijnen te krijgen, om (beademings)apparatuur, om fysiotherapeuten, etc.

En straks kunnen we het weer niet aan. Moet weer alles wijken om coronapatienten te behandelen. Dan kunnen we kankerpatiënten weer veel minder goed helpen. Dan moeten we weer de 1,5 meter invoeren. Of dan mogen we weer niet naar buiten, omdat er weer een avondklok van kracht is.

En dat allemaal om voornamelijk niet-gevaccineerden te behandelen. Dezelfde mensen die tot kort daarvoor hun middelvinger hadden opgestoken richting de rest van de samenleving.

Edit
Ik kreeg terecht de opmerking dat 0 gezondheidszorg onwenselijk is. Om niet-gevaccineerden toegang te geven tot coronazorg zouden we bijvoorbeeld ook militaire veldhospitalen kunnen opzetten.
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Goed punt, we willen niet massaal zichtbaar doden hebben. Ik wil hierin wel met je meedenken. We kunnen het leger veldhospitalen laten opzetten die verder los staan van de gezondheidszorg keten. Dan is er toch nog toegang tot gezondheidszorg. De gebouwen of tenten zullen niet zo goed en comfortabel zijn als een echt ziekenhuis. De zorgverleners zijn militairen die een spoedcursus hebben gehad en niet echte verpleegkundigen. Maar dan is er in ieder geval wel toegang tot gezondheidszorg - zonder de rest van de samenleving te benadelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Uniciteit op 24-10-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
BlackMonkey schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:54:
Jij stelt dat ze met open communicatie zijn mee te krijgen. Ik ben dan benieuwd welke communicatie er voor jou specifiek nodig is. Blijkbaar mis je iets want je bent het er nog niet mee eens maar weet wel dat het kan met betere communicatie. Dat schets je immers. Maar welke twee kanten van het verhaal? Welke andere kant is er? Volgens mij is in de hele wereld wel de tendens dat vaccinaties de uitweg zijn, dan gaat toch niemand benoemen "maar misschien wil je ook nog even facebook raadplegen". Overdreven voorbeeld, I know. Maar volgens mij is het commentaar juist vaak dat het onduidelijk is, dan helpt het niet als je twee scenario's gaat voorhouden.
Ik beweer niet dat iedereen is mee te krijgen. Maar ik denk dat met een andere tone of voice er zeker nog een percentage meer ontvankelijk zou zijn voor de prikjes.

Het spijt me, maar je trekt elke keer mijn berichten uit z'n verband, ook nu weer met (inderdaad, je zegt het zelf) een overdreven voorbeeld. Moet ik nu letterlijk gaan opschrijven wat ik bedoel of wíl je het niet begrijpen?
Omdat hij snapt dat het weinig zin heeft om een lastige vraag te stellen die ten tijden van enkel verwarring zaait en er genoeg andere wegen zijn?
Daar denken we dan totaal anders over. Misschien ook even lezen wat de rol van de pers is op Wikipedia.
Dat is ook het doel van het OMT. Dus dat is niet gek. Ook de reden dat ze adviseren en niet bepalen. Maar hoe ze nou kritiek op zichzelf moeten hebben snap ik niet.
Nee, maar toch worden de adviezen van het OMT voor 99% overgenomen. Ik moet het echt elke keer allemaal uitschrijven hè? Jij volgt toch ook de actualiteit? De discussies over mondkapjes, avondklok. Het is echt niet alsof dat allemaal klopte. En de toename van psychische klachten onder jeugdigen als gevolg van alle maatregelen? Hierboven werd iets gezegd over bejaarden die geen bezoek meer mochten ontvangen, mijns inziens een ridicule maatregelen die veel te ver ging.
Dat wisten we niet, je kon het alleen verwachten. Daarom staat ook niet iedereen op de tafel met "zie je wel!". Maar jij lijkt het te zien als een vooropgezet spel van de big pharma om geld te verdienen. Tja, kwestie van ander inzicht?
Er zijn inmiddels filmpjes van werknemers van Pfizer die aangeven hoe belangrijk die vaccins voor ze zijn qua winstgevendheid. Die vaccinfabrikanten verdienen goud geld. En als zometeen de pandemie voorbij is gaat de kassa alleen maar harder rinkelen want de prijzen van de vaccins gaan dan flink omhoog. Tenminste, dat is wat we in het uitgelekte contract hebben gezien.
Flinke uitspraak...
*knip* laten we nu niet Geenstijl als serieuze bron gebruiken, even los van het feit op het uberhaupt een basis is voor die ferme uitspraak.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 25-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Cartman! schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:56:
Self-fullfilling prophecy ook want zolang er genoeg mensen weigeren hun prikken te halen, hoe langer/meer maatregelen duren en dan kunnen diezelfde mensen roepen "zie je wel!11".
Heb je het gelezen? Je opmerking raakt namelijk kant noch wal.

Wat er in dat interview staat is dat óók als Corona straks weg is het zomaar zo zou kunnen zijn dat we de maatregelen zoals het Coronatoegangsbewijs ook voor griep gaan gebruiken.

Dat heeft dus helemaal niets te maken met of mensen zich nu wel of niet laten vaccineren maar alles met een overheid die nu iets ontwikkeld heeft en wel voordelen ziet om dit straks wanneer het haar goeddunkt te gaan gebruiken in andere situaties. En dát vind ik een gevaarlijke ontwikkeling ja. Maar volgens sommigen hier "gaat het scannen zo snel, dus wat is nou het probleem"? Kleine moeite toch? :F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

breew schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

voila

[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
library(data.table)
library(ggplot2)
DT <- fread("https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_ziekenhuis_ic_opnames_per_leeftijdsgroep.csv")
DT[, datum := as.IDate(Date_of_statistics_week_start)]
  geom_col(aes(y =  Hospital_admission_notification)) +
  labs(title = "Ziekenhuisopname per leeftijdsgroep per week",
  geom_col(aes(y =  IC_admission_notification)) +
  labs(title = "IC-opname per leeftijdsgroep per week",
Bedankt, het laat wel duidelijk zien dat niet steeds 1 leeftijdsgroep veel voorkomt in de opnames, maar dat het steeds "willekeurig" lijkt te zijn.
(Ik ga me ook maar eens verdiepen in R. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:02:
(Nog) vrij controversieel, maar: wat mij betreft bieden we niet-gevaccineerden ook geen coronazorg meer.

In feite hebben we 3 crisissen: een gezondheidscrisis, waarop we moeten reageren, waardoor ook een economische crisis en sociaal-maatschappelijke crisis (vrijheidsbeperkende maatregelen, eenzaamheid, etc.) ontstaan.

Lossen we die eerste op (de gezondheidscrisis), dan lossen we ook die andere twee op. En de oplossing is er: het vaccin.
Dus als we niet-gevaccineerden laten sterven op de stoep van de spoedhulp dan lossen we de sociaal-maatschappelijke crisis op?

Me dunkt dat je dan pas gaat merken wat een sociaal-maatschappelijke crisis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Max een weekje of twee, dat klopt, het effect er van, namelijk de opgebouwde afweer doet het doorgaans langer, maar dat zal verschillen per individu en per aspect wat je wenst te beschouwen (besmetting en doorgave, ziekenhuis opnames, IC opnames, sterfte).
Tevens is het ook nog enigszins afhankelijk van (grote) mutaties, tot nu toe vallen ze mee en lijkt het effect op alle aspecten beperkt. Grootste afname lijkt voor de bevattelijkheid voor besmetting en doorgave te zijn.

Dat kan prima correleren met het afnemen van de hoeveelheid antistoffen die direct ingezet kunnen worden, omdat de infectie of vaccinatie alweer een tijdje geleden is, dat lijkt wat mij betreft dus niet zoveel met de vaccins zelf te maken te hebben. En het zou waarschijnlijk ook niet zo'n probleem zijn, als de rest van de bevolking ook was ingeënt. Waarbij zo'n booster voor de algemene bevolking dus ook geen noodzaak zou zijn. Maar hier zit je weer met je "Self Fulfilling Prophecy", ik wil geen vaccinatie, want dan blijven ik bezig met geprikt worden, terwijl we vooral bezig blijven omdat die mensen zich al niet initieel laten vaccineren.

Daarnaast mogen wij die vaccins toch financieren voor een groot deel van de wereld, door het zelf in te kopen en als je het niet gebruikt door te zetten, ben je wel zelf haantje de voorste mocht het als nog nodig blijken. Dus die inkoopwijze lijkt mij niet zo gek.

Kortom ik deel eigenlijk weinig van je oorzaken en gevolgen, ik zou ze doorgaans eerder omkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
eamelink schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:59:
Nee, dat kun je niet stellen. Als iemands huis in de fik vliegt, stel je ook niet 'hij wist al dat z'n huis in de fik zou vliegen, want hij heeft een brandverzekering!'
Complimenten voor je metafoor en je verdere onderbouwing.
Er was onzekerheid over de duur van bescherming door vaccinaties, én er was onzekerheid in hoeverre de vaccins zouden werken tegen toekomstige mutaties (en er was natuurlijk kritiek op het niet echt slagvaardige inkopen tijdens de eerste ronde). De extra dosissen kopen was dus verstandig vanuit dat perspectief. Als verzekering.
Aha. Maar in de communicatie is dát nooit meegegeven:

https://www.parool.nl/ned...-maatregelen-af~b470d376/

1 september stoppen alle maatregelen wánt iedereen heeft zijn tweede prik gehad.
Gelukkig blijken de vaccins lang bescherming te geven, en muteert dat virusje niet echt dusdanig snel dat de vaccins niet goed meer zouden werken. Dubbel gelukt dus, en dus is de kans aanwezig dat we een groot deel van die vaccins niet nodig gaan hebben :)
Als ze zo lang bescherming bieden, waarom gaat Vlaanderen al haar burgers dan een derde prik aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Dus als we niet-gevaccineerden laten sterven op de stoep van de spoedhulp dan lossen we de sociaal-maatschappelijke crisis op?

Goed punt, we willen niet massaal zichtbaar doden hebben. Ik wil hierin wel met je meedenken. We kunnen het leger veldhospitalen laten opzetten die verder los staan van de gezondheidszorg keten. Dan is er toch nog toegang tot gezondheidszorg. De gebouwen of tenten zullen niet zo goed en comfortabel zijn als een echt ziekenhuis. De zorgverleners zijn militairen die een spoedcursus hebben gehad en niet echte verpleegkundigen. Maar dan is er in ieder geval wel toegang tot gezondheidszorg - zonder de rest van de samenleving te benadelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Je zou Ahoy weer kunnen ombouwen .. tot verpleeghuis voor ongevaccineerden, eventuele pijn reductie of klachtverlichting en dat was het dan. We hadden dat al opgebouwd voor als er geen andere optie meer was.

Geen IC, het immers een griepje, het vaccin is erger, het vaccin is over 5 jaar pas betrouwbaar, ik neem dagelijks een frappucinno met havermelk dus ik ben gezond, ik vertrouw op mijn lichaam en de natuur, ik vertrouw op God.
En dan kan de zorg voor de rest weer min of meer doorgang vinden.
Misschien dat het het sociale probleem van het "kritisch denken" wel min of meer op zou lossen.
Van wat het red zal een deel het misschien op een van de genoemde aspecten pinnen en nog niet overtuigd zijn, al denk ik dat ze ondanks die verkondiging een volgende keer dan wel heimelijk een prik zouden halen vanwege de doorgemaakte ellende. En de rest ligt in de kist of komt eemalig op ons CO2 konto.

[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 24-10-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
Daarnaast mogen wij die vaccins toch financieren voor een groot deel van de wereld, door het zelf in te kopen en als je het niet gebruikt door te zetten, ben je wel zelf haantje de voorste mocht het als nog nodig blijken. Dus die inkoopwijze lijkt mij niet zo gek.
Dat weggeven is contractueel mogelijk, mits de fabrikant toestemming daarvoor geeft.
Public health advocates have called on wealthy countries — which have all but cornered the market on the early doses — to donate or sell vaccines to poor countries. But contracts may restrict buyers’ ability to export doses, which could depress drug company sales.

The CureVac contract, for example, prohibits European countries from reselling, exporting or donating doses — including to Covax — without permission from the company. Some contracts in the United States have similar restrictions.
https://www.nytimes.com/2...ret-contracts-prices.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:16:
[...]
Dat weggeven is contractueel mogelijk, mits de fabrikant toestemming daarvoor geeft.
[...]

https://www.nytimes.com/2...ret-contracts-prices.html
Curevac had toch uberhaupt z'n vaccin terug getrokken en 0,0 geleverd ?
Hoog van de torenblazers dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Nog een paar weken deze groei en dan gaan er alsnog mensen dood voor de stoep van de spoedhulp. En dan niet alleen de ongevaccineerden met hun hang naar superieure natuurlijke immuniteit maar ook iedereen die andere hulp nodig heeft.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Curevac had toch uberhaupt z'n vaccin terug getrokken en 0,0 geleverd ?
Hoog van de torenblazers dus.
Ik denk dat je wel mag aannemen dat de contracten van de pharma bedrijven op zulke punten hetzelfde zijn. Vooral de contracten voor Covid, daar zat zo'n enorme druk achter dat je als vragende partij maar weinig in te brengen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

Nog een paar weken deze groei en dan gaan er alsnog mensen dood voor de stoep van de spoedhulp. En dan niet alleen de ongevaccineerden met hun hang naar superieure natuurlijke immuniteit maar ook iedereen die andere hulp nodig heeft.
Daarom is het zaak om de groei te stoppen (y)

Dan hoef je als minister ook niet zulke gekke dingen te roepen als 'Geef de ongevaccineerden geen coronazorg meer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Ik denk dat je wel mag aannemen dat de contracten van de pharma bedrijven op zulke punten hetzelfde zijn. Vooral de contracten voor Covid, daar zat zo'n enorme druk achter dat je als vragende partij maar weinig in te brengen hebt.
Ach anderzijds kunnen ze ook hun hand overspelen.
Als wij met z'n allen wat anders willen dan hebben ze uiteindelijk ook weinig te makken (al zal dat niet altijd zonder side-effects zal zijn, vandaar dat we daar spaarzaam mee zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

Daarom is het zaak om de groei te stoppen (y)

Dan hoef je als minister ook niet zulke gekke dingen te roepen als 'Geef de ongevaccineerden geen coronazorg meer'.
Het lijkt erop dat we die groei prima kunnen hebben als iedereen gevaccineerd is.

De groei stoppen betekent letterlijk weer bedrijven die in de shit komen, mensen die ontslagen worden, mensen die eenzaam worden, etc. Dat lijkt me allemaal vrij heftig puur en alleen om een groep te helpen die schijt heeft aan de rest van de samenleving.

Maar goed, als we dan toch heel graag die groep willen blijven helpen en dus naar maatregelen moeten gaan kijken: misschien kunnen we dan eerst die QR code aanpassen dat je alleen een groen vinkje krijgt met een vaccin (en dus niet met een test of herstelbewijs)? En 'm op wat meer plekken invoeren? Bijvoorbeeld voor als je naar je werk wilt.

Of op andere hotspots waar veel mensen komen: bijvoorbeeld het openbaar vervoer, maar ook als je wil tanken bij tankstations.
Pagina: 1 ... 47 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.