Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.211 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

Ikzelf begrijp de mensen wel die het coronavaccin gewoon nog niet nemen. Daar hebben ze hun redenen voor. De groep 'wappies' is daarintegen denk ik gewoon klein. Één van de redenen kan bijvoorbeeld zijn dat ze het simpelweg willen afwachten (vaccins zijn relatief snel gemaakt met nieuwe tech). Of aan de andere kant nog niet willen prikken omdat ze iets anders onder de leden hebben. Andere 'mainstream' vaccins zijn er al veel langer, dus in hun ogen betrouwbaarder.
Deze vaccins zijn gebaseerd op de al bestaande SARS/MERS vaccins. De techniek is ontworpen in 1987 dus zo nieuw is het allemaal niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:58
[...]

De groep 'wappies' is daarintegen denk ik gewoon klein.
Eens (al hangt het af van je definitie van 'wappie')
Één van de redenen kan bijvoorbeeld zijn dat ze het simpelweg willen afwachten (vaccins zijn relatief snel gemaakt met nieuwe tech).
Ten eerste is de techniek niet nieuw, en ten tweede is de korte ontwikkelingstijd een gevolg van a) versnelde bureaucratische procedures, en b) alle ballen op deze vaccins (ook financieel), en elk ander onderzoek (naar vaccins voor andere ziektes bijv.) op een laag pitje.
Of aan de andere kant nog niet willen prikken omdat ze iets anders onder de leden hebben.
Meestal kunnen die mensen ook geen vaccin nemen. Een heel valide reden dus. Maar voor die groep kan (nee: moet) een uitzondering gemaakt worden op verzwaarde maatregelen. Als je niet binnen die groep valt en je hebt toch iets onder de leden, overleg het met je huisarts. Als die zegt dat het kan, zie ik geen reden om aan te nemen dat het alsnog gevolgen kan hebben (en vraag desnoods een second opinion).

Hier zou wel veel meer duidelijkheid en voorlichting over moeten komen, absoluut.
Andere 'mainstream' vaccins zijn er al veel langer, dus in hun ogen betrouwbaarder.
Zie boven, het is simpelweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Wat ik uit het paper begrijp is dat het aantal doden in een pandemie een fat-tailed verdeling heeft, en dat er dus toekomstige pandemieën komen die veel ernstiger zijn dan wat we tot nu toe gehad hebben. Dat betekent - en dat is iets dat wetenschappers al jaren roepen - dat we daar op voorbereid moeten zijn (en zoals jij zegt: niet alleen op papier). Maar ik zie niet hoe jouw stelling dat covid - anders dan sommige andere ziekten - "intrinsiek een aantoonbaar staartrisico" heeft daaruit volgt. (…)
De crisis is nog niet voorbij. Er wordt vooral gekeken naar acute sterfte, maar dat is niet noodzakelijk het hele plaatje.
(…) Daar valt wel op af te dingen dat áls we in een extreem scenario komen met een of horror-variant, dat dan het aantal besmettingen waarmee we beginnen niet zo uit maakt. (…)
Jawel, want de methoden om ons weerbaar te maken ontstaan niet in de spreekwoordelijke strandstoel.
(…) Ik vind "het is een betere uitgangspositie" een heel zwak argument vergeleken bij "het verkleint de kans op een extreem scenario". Het huidige beleid is in feite een gok op "er gaat geen escape-variant ontstaan". (…)
De evolutionaire aspecten zijn maar één onderdeel, lange termijneffecten een ander, weerbaarheid weer een ander etc.
(…) Immers weten we inmiddels al relatief veel over covid, dus zouden we een betere inschatting moeten kunnen maken dan "wat is de verwachtingswaarde van het aantal doden een pandemie". (…)
Stellen dat je wetenschappelijk 'best veel' weet na 1,5 jaar vind ik erg optimistisch. Hoe kun je weten wat de gevolgen zijn over zeg 10 jaar?
(…) betere pandemic preparedness), maar niet voor onmiddelijke evacuatie van de polder (R<1, alhoewel andere argumenten daar misschien wél voor pleiten).
Dat bereik je daarmee dus nu juist.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
autje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Ten eerste is de techniek niet nieuw, en ten tweede is de korte ontwikkelingstijd een gevolg van a) versnelde bureaucratische procedures, en b) alle ballen op deze vaccins (ook financieel), en elk ander onderzoek (naar vaccins voor andere ziektes bijv.) op een laag pitje.
C: Het platform was al klaar, alleen nog aanpassen aan het specifieke Sars-Cov-19 virus was nog nodig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 12:38

Empathy

Extreme Audio

Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Dat zegt ook veel dan. Lekker op de zonebok afreageren.
Ja, op wie dan? Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk bij wie de schuld ligt wanneer we in de winter weer gezellig binnen moeten blijven. Maargoed, ik zit me weer zinloos op te winden, ik ga weer wat nuttigs doen.
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

En je noemt jezelf 'Empathy'? met je 'die lui'. Toon een beetje respect.
Ik ben het meeste van m'n respect in die lui allang kwijt. Sorry.

[ Voor 25% gewijzigd door Empathy op 20-10-2021 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
autje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:10:

[...]

[...]
Precies..volgens mij is een vaccin nog nooit zo veilig geweest als deze vaccins. Kijk naar de grootte van de groepen mensen in de verschillende fasen van het testen + hoe groot de kans was/is van blootstelling aan het virus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Empathy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

Ja, op wie dan? Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk bij wie de schuld ligt wanneer we in de winter weer gezellig binnen moeten blijven. Maargoed, ik zit me weer zinloos op te winden, ik ga weer wat nuttigs doen.

[...]

Ik ben het meeste van m'n respect in die lui allang kwijt. Sorry.
'Die lui', kijk dan hoe je over die mensen praat. Als je je blijkbaar loopt op te winden over een hypothetische situatie, die toch niet uitkomt, waarbij je een zondebok moet aanwijzen, dan is het misschien maar goed om niet te reageren nee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Ouch

[ Voor 3% gewijzigd door zacht op 20-10-2021 15:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

En je noemt jezelf 'Empathy'? met je 'die lui'. Toon een beetje respect.
Dat roep je steeds, maar je onderbouwing waarom deze groep respect verdient die niet met argumenten van tafel is geveegd heb ik nog niet gezien.

Waar is het respect voor de groep die wel een oplossing wil zijn voor het probleem?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Dat zegt ook veel dan. Lekker op de zonebok afreageren.
Je kan niet van een zondebok spreken als de groep bewezen de oorzaak is voor een probleem. Als je het over 'geweld bij sportevenementen' dan moet je ook voetbal bij naam kunnen noemen als grootste probleem, net doen alsof de Marathon van Rotterdam net zo problematisch is omdat er zoveel mensen heen gaan is gewoon misleidend.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Hoppa, daar ging mijn hoop op een nieuw plateau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
ijdod schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Dat roep je steeds, maar je onderbouwing waarom deze groep respect verdient die niet met argumenten van tafel is geveegd heb ik nog niet gezien.

Waar is het respect voor de groep die wel een oplossing wil zijn voor het probleem?
Dat respect heb ik wel hoor, geen probleem. Maar ik heb ook gewoon respect voor ieders mening en uiting, en ga dan ook niemand 'dingen' toewensen die andere opvattingen hebben.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:03:
Wow... Ik lees hier echt met open mond sommige reacties over het 'straffen' van mensen die liever niet gevaccineerd willen worden. Ik had dit nooit verwacht te lezen, maar hier schrik ik toch wel van.

[mbr]*knip* dit whataboutism voegt echt niets toe[/]

Sorry, maar ik kan niet geloven dat er zo gepraat wordt over mensen die een andere keus maken. Imo compleet respectloos.
Als iemand iets niet wil, terwijl t wel doen aantoonbaar goed is voor t individu en de maatschappij én de maatschappij heeft daar onevenredig veel last van, dan hebben wat mij betreft mensen nog steeds het recht die keuze te maken, maar zo’n keuze mag wat mij betreft ook consequenties hebben.

Of geen toegang meer tot bepaalde locaties, of alleen met een niet meer gratis testbewijs, of minder/ geen recht op (Corona)gerelateerde zorg. Ga zorg maar eerst uitstellen bij mensen die om niet-medische redenen niet gevaccineerd zijn bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Dat respect heb ik wel hoor, geen probleem. Maar ik heb ook gewoon respect voor ieders mening en uiting, en ga dan ook niemand 'dingen' toewensen die andere opvattingen hebben.
Wat wordt er toegewenst dan, anders dan verzwaarde maatregelen? 'Toewensen' klinkt alsof mensen hopen dat niet-gevaccineerden een ongeluk of vreselijke ziekte krijgen, maar dat idee heb ik niet uit de commentaren die ik hier lees.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
CRpt3r55 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Respect komt van twee kanten. En daar we deze discussie nog steeds hebben is het eenrichtingsverkeer naar de vrijwillig ongevaccineerden inmiddels aan het ophouden.

Ik zie verder geen reden om 'respect' te hebben voor een mening die nergens op gebaseerd is. De valkuil dat meningen gelijk zijn aan een standpunt van een expert zien we al veel te veel in de media.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Jorizzz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Vergeet niet dat vorige week woensdag ook een 'topdag' was met 3720 besmettingen (dus dit is 'slechts' 24% meer). Dat maakt dit de derde week op rij waarin het aantal besmettingen ineens op woensdag of donderdag een sprong maakt. Zou dat iets met het weekend te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
autje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Vergeet niet dat vorige week woensdag ook een 'topdag' was met 3720 besmettingen (dus dit is 'slechts' 24% meer). Dat maakt dit de derde week op rij waarin het aantal besmettingen ineens op woensdag of donderdag een sprong maakt. Zou dat iets met het weekend te maken hebben?
Woensdag en donderdag zijn historisch gezien toch juist de dagen dat er meer positieve gevallen zijn vanwege het "inhaaleffect" van het weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NOS heeft het over een storing gisteren:
Door een storing bij het RIVM was het getal gisteren niet compleet: de cijfers die ontbraken tellen mee in het huidige getal.
Alsnog flinke aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel 'rek' zit er ongeveer in de zorg betreft ziekenhuisopnames voordat maatregelen een serieuze overweging worden (of nodig zijn? Met in het achterhoofd dat de zorg op zijn tandvlees loopt.

Het lijkt me niet dat dat al gebeurt bij 10.000 besmettingen per dag. Besmettingen zeggen namelijk weinig nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:08
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Woensdag en donderdag zijn historisch gezien toch juist de dagen dat er meer positieve gevallen zijn vanwege het "inhaaleffect" van het weekend?
Plus dat (volgens NOS in any case) er een bups extra gevallen vandaag bij zijn gerekend door de storing(en)..

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Fuujii schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:26:
Hoeveel 'rek' zit er ongeveer in de zorg betreft ziekenhuisopnames voordat maatregelen een serieuze overweging worden (of nodig zijn? Met in het achterhoofd dat de zorg op zijn tandvlees loopt.

Het lijkt me niet dat dat al gebeurt bij 10.000 besmettingen per dag. Besmettingen zeggen namelijk weinig nu.
We zijn al aan de rand van afschalen van reguliere zorg (Brabantse ziekenhuizen en Biblebelt ziekenhuizen moeten al afschalen en overplaatsen, maar de rest van het land nog niet)

Besmettingen zeggen inderdaad weinig, maar het is meer of men bereid is weer reguliere zorg flink af te schalen (waarvoor er eigenlijk geen bereidheid is) Met de huidige aantallen gaat het net, veel meer zal het niet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Dat is de laatste tijd niet meer per definitie het geval. Maar in het weekend zijn er meer contacten, en dus een paar dagen later meer positieve tests. Eigenlijk allemaal heel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
autje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is de laatste tijd niet meer per definitie het geval. Maar in het weekend zijn er meer contacten, en dus een paar dagen later meer positieve tests. Eigenlijk allemaal heel logisch.
Besmettingen zeggen gelukkig niet 1 op 1 iets over de ziekenhuisopnames. En dat is wat er toe doet, niet de besmettingen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
IJzerlijm schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Je kan niet van een zondebok spreken als de groep bewezen de oorzaak is voor een probleem. Als je het over 'geweld bij sportevenementen' dan moet je ook voetbal bij naam kunnen noemen als grootste probleem, net doen alsof de Marathon van Rotterdam net zo problematisch is omdat er zoveel mensen heen gaan is gewoon misleidend.
Ik sta er gewoon fundamenteel anders in dan de rest van het topic, denk ik. Hoewel ik vaccinatie aan iedereen zou aanraden, vind ik dat een ieder zelf moet weten of 'ie het doet of niet. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en het interesseert me verder niet of mijn buurman dat ook heeft gedaan of niet. Dat is zijn eigen keuze. Wat de politiek er verder mee doet, moeten ze zelf weten. Mij niet gezien met eventueel verregaandere maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

We zijn al aan de rand van afschalen van reguliere zorg (Brabantse ziekenhuizen en Biblebelt ziekenhuizen moeten al afschalen en overplaatsen, maar de rest van het land nog niet)

Besmettingen zeggen inderdaad weinig, maar het is meer of men bereid is weer reguliere zorg flink af te schalen (waarvoor er eigenlijk geen bereidheid is) Met de huidige aantallen gaat het net, veel meer zal het niet moeten worden.
Als ik je verhaal goed begrijp dan is er een grote kans dat er maatregelen nodig zijn om enigszins normale zorg te kunnen houden. Met wel de vraag: hoe representatief zijn deze twee ziekenhuizen voor de andere ziekenhuizen?

Kortom, dan zullen we binnen enkele weken op een moment punt komen dat er maatregelen zullen komen, als we de zorg behapbaar willen houden. Ben erg benieuwd welke maatregelen effectief ingezet kunnen worden waar draagvlak voor is. Ik kan niet zo snel iets bedenken...

On a side note, bedankt voor de inzichten en inzet de afgelopen maanden. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MTFDarkEagle schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Plus dat (volgens NOS in any case) er een bups extra gevallen vandaag bij zijn gerekend door de storing(en)..
Daarover bestaat nog discussie, wordt ongetwijfeld vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Redax schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:31:
[...]

Besmettingen zeggen gelukkig niet 1 op 1 iets over de ziekenhuisopnames. En dat is wat er toe doet, niet de besmettingen.
Uiteraard. Maar meer besmettingen levert uiteindelijk ook een opnames op. De verhouding is alleen anders dan bijvoorbeeld vorig jaar.

Maar daarnaast zegt de trend van de besmettingen over de tijd heen ook iets over een versnellende of vertragende verspreiding, dus het is altijd goed ze in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gezien er al ziekenhuizen aan het afschalen zijn van reguliere/inhaal zorg, heb ik het vermoeden dat er binnenkort inderdaad weer maatregelen gaan komen.

(equivalent aan zoals vorig jaar na de herfstvakantie alle kroegen weer op slot gingen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Fuujii schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Als ik je verhaal goed begrijp dan is er een grote kans dat er maatregelen nodig zijn om enigszins normale zorg te kunnen houden. Met wel de vraag: hoe representatief zijn deze twee ziekenhuizen voor de andere ziekenhuizen?

Kortom, dan zullen we binnen enkele weken op een moment punt komen dat er maatregelen zullen komen, als we de zorg behapbaar willen houden. Ben erg benieuwd welke maatregelen effectief ingezet kunnen worden waar draagvlak voor is. Ik kan niet zo snel iets bedenken...

On a side note, bedankt voor de inzichten en inzet de afgelopen maanden. _/-\o_
2 ziekenhuizen? Nee, al 4. Isala, Gelderse vallei, Rivierenland Tiel en het Radboud UMC. En dat zijn 2 erg grote ziekenhuizen (Isala en Radboud)

Het lijkt nu vooral gecentreerd rondom de biblebelt, waar de ongevaccineerden op een kluitje leven. Als dat verder in het land minder is zal het daar niet zo loslopen (alhoewel Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel risicogebieden zijn met een lagere vaccinatiegraad dan de rest van het land)

Maar goed, als je het bij deze plekken kan houden, moet je het met spreiden behapbaar kunnen houden. Maar zoals Kuipers al meldde, ze mogen van mij zeer laagdrempelig naar Duitsland.

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 20-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jorizzz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:19:
[...]
Ik vergelijk de som van de laatste 10 ziektedagen met die van een week daarvoor op dezelfde dag.
Dan zie je dat het groeipercentage wel een plateau bereikt lijkt te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGiqxeGpkPUS3EPT3HWmwrA5pIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QvjrNMhO4XqmBna7j4g2vNZS.png?f=user_large
Zou mooi zijn als we morgen op een groeipercentage van ca 35% uitkomen, aantal meldingen ergens rond de 4400.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Maar wat dan als de zorg overbelast raakt? Maatregelen wil je zo te lezen niet, in ieder geval niet voor gevaccineerden, wat dan wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Mij niet gezien met eventueel verregaandere maatregelen.
Klinkt cool, maar ga je dan inbreken in een restaurant of kroeg om buiten de deur te eten of drinken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:44
[...]

Ik sta er gewoon fundamenteel anders in dan de rest van het topic, denk ik. Hoewel ik vaccinatie aan iedereen zou aanraden, vind ik dat een ieder zelf moet weten of 'ie het doet of niet. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en het interesseert me verder niet of mijn buurman dat ook heeft gedaan of niet. Dat is zijn eigen keuze. Wat de politiek er verder mee doet, moeten ze zelf weten. Mij niet gezien met eventueel verregaandere maatregelen.
Maar sta je er dan wel holistisch in? Vind je het de verantwoordelijkheid van ieder individu in de samenleving om zoveel mogelijk te doen om zorg behapbaar te houden, of is dat enkel de taak van de overheid?

Ik sta er heel dubbel in. Aan de ene kant zegt mijn gevoel ook dat je mensen niet moet dwingen/dringen om iets te laten injecteren. Aan de andere kant zegt mijn ratio dat de weigeraars geen enkele goede reden hebben om te weigeren. Als het geen enkele maatschappelijke consequentie buiten de individuele zou hebben dan zou ik zeker tegen elke vorm van dwang/drang zijn, maar helaas is dat niet het geval. Moeten we die irrationele keuze dan tot in den treuren blijven verdedigen en als gevolg weer lockdowns en andere maatregelen invoeren, of zit daar een grens aan wat jou betreft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Maar sta je er dan wel holistisch in? Vind je het de verantwoordelijkheid van ieder individu in de samenleving om zoveel mogelijk te doen om zorg behapbaar te houden, of is dat enkel de taak van de overheid?

Ik sta er heel dubbel in. Aan de ene kant zegt mijn gevoel ook dat je mensen niet moet dwingen/dringen om iets te laten injecteren. Aan de andere kant zegt mijn ratio dat de weigeraars geen enkele goede reden hebben om te weigeren. Als het geen enkele maatschappelijke consequentie buiten de individuele zou hebben dan zou ik zeker tegen elke vorm van dwang/drang zijn, maar helaas is dat niet het geval. Moeten we die irrationele keuze dan tot in den treuren blijven verdedigen en als gevolg weer lockdowns en andere maatregelen invoeren, of zit daar een grens aan wat jou betreft?
Ik heb die dubbelheid nog sterker. Ik ben tegen vaccinatiedwang en vind het aan de andere kant egoïstisch om je niet te laten vaccineren.
Ik vind het logisch dat er consequenties zitten aan iedere keuze, of dat nu wel of geen vaccinatie is. Welke consequenties dat zijn is gelukkig niet aan mij. Ik heb de politici niet bepaald benijd de afgelopen dik anderhalf jaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Empathy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Klinkt cool, maar ga je dan inbreken in een restaurant of kroeg om buiten de deur te eten of drinken?
Lijkt me sterk, maar als ik voor mezelf spreek (en ik ben volledig gevaccineerd), dan ga ik niet weer weken alleen thuis zitten, met een avondklok en zonder mensen te zien. Ik weiger weer alles in te leveren omdat er een ~15 procent in de samenleving weigert mee te werken.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Emgeebee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:48:
Als het geen enkele maatschappelijke consequentie buiten de individuele zou hebben dan zou ik zeker tegen elke vorm van dwang/drang zijn, maar helaas is dat niet het geval.
Dat is inderdaad niet het geval, neem de groep mensen waarbij de vaccins om medische redenen niet aanslaan, die lopen nu een groot risico en hebben geen keuze of alternatief, anders dan een zelf opgelegde lockdown.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Laten we het een beetje vriendelijk houden, ok? Niet op de man reageren dus, maar op de inhoud en blijf nou gewoon weg bij generalisaties zoals wappies, antivaxx etc, dat helpt echt niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
zacht schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Ik heb die dubbelheid nog sterker. Ik ben tegen vaccinatiedwang en vind het aan de andere kant egoïstisch om je niet te laten vaccineren.
Ik vind het logisch dat er consequenties zitten aan iedere keuze, of dat nu wel of geen vaccinatie is. Welke consequenties dat zijn is gelukkig niet aan mij. Ik heb de politici niet bepaald benijd de afgelopen dik anderhalf jaar.
Inmiddels ben ik niet meer tegen dwang, maar snap best dat het weerstand oproept. De groep die het wegens medische redenen niet kan, die valt erbuiten.

De rest van de weigeraars, die mogen lekker zelf op de blaren zitten, maar dat gaat dus niet gebeuren, let maar op. Die willen namelijk niet gevaccineerd worden, maar wél lekker meedoen en dat kan eigenlijk niet.

We kunnen een stap verder gaan, heel kort door de bocht. Niet gevaccineerd, dan geen covid zorg voor jou.

En de politiek, nou sorry hoor, maar daar heb ik echt geen enkel goed woord voor over. Keuzes maken durven ze in ieder geval niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Empathy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Haha, je zou het haast willen. Maar, nee; als iets dicht is, is het dicht natuurlijk. Dat gaat trouwens niet gebeuren denk ik, want dan krijg je de poppen echt aan het dansen. Maar voor de rest: als ze de anderhalve meter bijvoorbeeld weer invoeren, dan ga ik me daar niet aanhouden. Een beetje dat soort makkelijke dingen. Klinkt inderdaad cooler dan in de praktijk, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Haha, je zou het haast willen. Maar, nee; als iets dicht is, is het dicht natuurlijk. Dat gaat trouwens niet gebeuren denk ik, want dan krijg je de poppen echt aan het dansen. Maar voor de rest: als ze de anderhalve meter bijvoorbeeld weer invoeren, dan ga ik me daar niet aanhouden. Een beetje dat soort makkelijke dingen. Klinkt inderdaad cooler dan in de praktijk, haha.
Naja, voorlopig is het nog niet aan de orde, maar ik ben er verre van gerust op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Ik denk dat niemand zich nog gaat houden aan die anderhalve meter. Vond het zelf overigens altijd wel relaxed om wat personal space te hebben in wachtrijen en bijv restaurants. Dat mis ik nu dus wel :X

Maar horeca weer sluiten? Denk dat dan de hel echt losbreekt. En terecht trouwens. Er is daar al een oplossing voor immers: de coronapas.

Ben nu vooral benieuwd wat de grootste bron van de besmettingen is. Checken ze dat überhaupt nog tegenwoordig?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Daarom zou er eigenlijk gerapporteerd moeten welk % van de vastgestelde besmettingen gevaccineerde/ongevaccineerde personen betreft. Dan kun je wel degelijk sturen op die getallen. Nu inderdaad niet echt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Daarom zou er eigenlijk gerapporteerd moeten welk % van de vastgestelde besmettingen gevaccineerde/ongevaccineerde personen betreft. Dan kun je wel degelijk sturen op die getallen. Nu inderdaad niet echt.
Nou ja, we weten toch hoeveel % van de mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is... dat zegt volgens mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Ben nu vooral benieuwd wat de grootste bron van de besmettingen is. Checken ze dat überhaupt nog tegenwoordig?
Schier onmogelijk. Thuis besmet door Pietje (denken we, want Pietje is positief), die naar de kroeg is geweest waar twee besmettingen waren en op school waar drie besmettingen waren. Of heb ik juist Pietje besmet nadat ik in de rij van de supermarkt besmet ben geraakt?
Ik geef gewoon de schuld aan de wintersporters van vorig voorjaar. Of aan die leuke Oostenrijkse barman. Of aan die hongerige Chinees die alleen maar een vleermuis in huis had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Blijf het echt bizar vinden dat ~750 mensen de complete zorg kunnen ontwrichten?!

Uiteraard doordat ze veel langer een bed bezet houden, maar dan nog 8)7.

En je trekt niet zo een blik IC-verpleegkundige open, dat snap ik ook wel, de huidige lopen al op hun tandvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Maar horeca weer sluiten? Denk dat dan de hel echt losbreekt. En terecht trouwens. Er is daar al een oplossing voor immers: de coronapas.
Niet helemaal. Ik hoorde via via dat er genoeg mensen die gevaccineerd zijn, maar een positieve test uitslag hadden, toch vrolijk naar ADE gingen, want je "CoronaPas" is nog steeds geldig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
[...]

Maar voor de rest: als ze de anderhalve meter bijvoorbeeld weer invoeren, dan ga ik me daar niet aanhouden.
Waarom niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Waarom wel? Ik ben gevaccineerd en voor de rest is iedereen die ik ken dat 1.) ook of 2.) recent hersteld van corona. Ik zie letterlijk 0 reden om binnen die groep me dan aan de anderhalve meter te houden. En, nee, ik ga niet bij een wildvreemde in de nek hijgen in de rij van de viskraam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DennusB schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:23:
[...]
Niet helemaal. Ik hoorde via via dat er genoeg mensen die gevaccineerd zijn, maar een positieve test uitslag hadden, toch vrolijk naar ADE gingen, want je "CoronaPas" is nog steeds geldig ...
Dat zegt misschien meer over die mensen die naar het ADE gingen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18-09 22:08
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:37:
Maar goed, als je het bij deze plekken kan houden, moet je het met spreiden behapbaar kunnen houden. Maar zoals Kuipers al meldde, ze mogen van mij zeer laagdrempelig naar Duitsland.
Scheelt wellicht ook nog in de kans op al te opstandig en aggressief bezoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Blijf het echt bizar vinden dat ~750 mensen de complete zorg kunnen ontwrichten?!

En je trekt niet zo een blik IC-verpleegkundige open, dat snap ik ook wel, de huidige lopen al op hun tandvlees.
Tsja ik vind het dan weer niet raar dat 1,5 jaar lang 750+ patiënten die allemaal in HyperCare zitten de zorg ontwrichten.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Waarom wel? Ik ben gevaccineerd en voor de rest is iedereen die ik ken dat 1.) ook of 2.) recent hersteld van corona. Ik zie letterlijk 0 reden om binnen die groep me dan aan de anderhalve meter te houden. En, nee, ik ga niet bij een wildvreemde in de nek hijgen in de rij van de viskraam.
Dat je bent gevaccineerd betekent niet dat je niet besmet kunt raken, en ook niet dat je het niet door kunt geven. Dus wellicht krijg jij het van één van die andere gevaccineerden in je vriendengroep, en geef je het weer door aan een ander in die groep. Kun je er van opaan dat die persoon zich net als jij gedraagt?

Niet zo kortzichtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Bekijk het in 'dagen' IPV 'mensen' en het is ineens een stuk logischer. Zie ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
gekkie schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Scheelt wellicht ook nog in de kans op al te opstandig en aggressief bezoek.
Hangt ook per ziekenhuis af van hoe het daar geregeld is. Ik weet dat in de grote steden de beveiliging je echt met harde hand het ziekenhuis uit werkt als je je misdraagt en je er dan ook niet meer in komt zonder escorte van die beveiliging mocht je toch aanwezig moeten zijn bij een sterven of iets anders, terwijl in kleinere ziekenhuizen dat minder speelt en je weinig aan de beveiliging hebt en beter de politie kan bellen.

Maar als ze in Duitsland liggen hebben we er zowieso geen last van inderdaad. Dus win voor ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
autje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Dat je bent gevaccineerd betekent niet dat je niet besmet kunt raken, en ook niet dat je het niet door kunt geven. Dus wellicht krijg jij het van één van die andere gevaccineerden in je vriendengroep, en geef je het weer door aan een ander in die groep. Kun je er van opaan dat die persoon zich net als jij gedraagt?

Niet zo kortzichtig.
Je loopt een beetje spijkers op laag water te zoeken. Het is toch harstikke logisch dat je na bijna twee jaar aan maatregelen er wel klaar mee bent als je nota bene gevaccineerd bent? Dan gooien we 'vaccineren is de uitweg van de pandemie' gelijk weg. In mijn eigen omgeving, ja N=1 ik weet het, zie ik concreet dat vaccineren werk. Mijn pa heeft door vaccinatie letterlijk van drie personen corona ontlopen, terwijl hij 0 afstand hield en een maat van me exact hetzelfde. Dus, nee, als ze besluiten de anderhalve meter in te voeren, dan kunnen ze die wat mij betreft in een donker plekje steken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Tja, 750 keer 16 ligdagen is veel en veel meer dan wat we aankunnen. Normaal ligt een IC patient er gemiddeld 2 dagen.

Normaal een IC capaciteit die voor 80% gebruikt is van 1000. (met gemiddelde ligduur van 2 dagen dus) Die capaciteit is lager door al die zieken en zorgverlaters en dan hebben 750 mensen die 8 x langer liggen wel een grote impact ja.

[ Voor 18% gewijzigd door LZ86 op 20-10-2021 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

In Utopia ben ik het met je eens. Echter, je stapt volledig over de gevolgen heen. Wat doen we met de afgeschaalde reguliere zorg? Is het fair dat er hartoperaties worden afgezegd ten faveure van een corona patiënt die een vaccinatie weigerde? Wie pakt de gevolgen voor die 'eigen keuze'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53
geenstijl schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Ik vergelijk de som van de laatste 10 ziektedagen met die van een week daarvoor op dezelfde dag.
[Afbeelding]
Zou mooi zijn als we morgen op een groeipercentage van ca 35% uitkomen, aantal meldingen ergens rond de 4400.
Wat zijn 'ziektedagen'? :?
En waarom zouden we daarvan het gemiddelde over de laatste 10 dagen willen vergelijken met hetzelfde getal een week eerder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

In Utopia ben ik het met je eens. Echter, je stapt volledig over de gevolgen heen. Wat doen we met de afgeschaalde reguliere zorg? Is het fair dat er hartoperaties worden afgezegd ten faveure van een corona patiënt die een vaccinatie weigerde? Wie pakt de gevolgen voor die 'eigen keuze'?

[Embed]
Radboud heeft er zelfs een persbericht uitgedaan om het te benadrukken

https://www.radboudumc.nl...druk-op-de-zorg-neemt-toe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
MikeyMan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

[Embed]
Dat is dus een van de problemen die men weigert aan te pakken. Iemand anders vangt daar nu de klap van op, terwijl de veroorzaker (om het zo maar even te noemen), vrolijk doorgaat onder het mom van, mijn keuze.. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

Je loopt een beetje spijkers op laag water te zoeken. Het is toch harstikke logisch dat je na bijna twee jaar aan maatregelen er wel klaar mee bent als je nota bene gevaccineerd bent? Dan gooien we 'vaccineren is de uitweg van de pandemie' gelijk weg. In mijn eigen omgeving, ja N=1 ik weet het, zie ik concreet dat vaccineren werk. Mijn pa heeft door vaccinatie letterlijk van drie personen corona ontlopen, terwijl hij 0 afstand hield en een maat van me exact hetzelfde. Dus, nee, als ze besluiten de anderhalve meter in te voeren, dan kunnen ze die wat mij betreft in een donker plekje steken.
Vaccinatie werkt inderdaad! Helaas is niet iedereen gevaccineerd, dus is het verlagen van het aantal besmettingen het beste. Dat bereiken we met maatregelen als de anderhalve meter. Dat zijn geen spijkers op laag water, dat is gewoon een feit.

Uiteraard is het logisch dat iedereen er wel een beetje klaar mee is. Maar als geheel zijn we nog niet klaar, en het virus zeker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:29
Number10 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Stellen dat je wetenschappelijk 'best veel' weet na 1,5 jaar vind ik erg optimistisch. Hoe kun je weten wat de gevolgen zijn over zeg 10 jaar?
Jouw verhaal over staartrisico's uit Nature Physics kijkt naar de volgende vraag:
"Er is een pandemie. Hoeveel mensen gaan er naar verwachting dood?"
Vergeleken met wat we in die vraagstelling weten vind ik dat we "best veel" weten over covid.

Je kan natuurlijk niet weten wat de gevolgen zijn over 10 jaar. Misschien blijkt covid wel een soort HPV te zijn en op lange termijn een kans op kanker te geven. Maar zijn daar op dit moment aanwijzingen voor? Moeten we daar in het bijzonder bij covid extra rekening mee houden? Voor (bijna) hetzelfde geld muteert een onschuldig verkoudheidsvirusje zich naar zo'n tijdbom.

Op zich zijn onzekerheden op de lange termijn natuurlijk een valide argument. Maar "staartrisico", in de zin van waarin het Nature Physics het bestaan van aantoont, slaat niet op dat soort onzekerheden. Het paper kijkt hoeveel sterfte er is geweest in historische pandemieën en leidt daaruit een eigenschap van de verdeling "doden per pandemie" af. Dat zegt toch niets over het risico op langetermijneffecten? Dan zou je moeten kijken naar de verdeling van "sterfte door effecten op lange termijn van een pandemie" en het is niet bewezen dat die verdeling een staartrisico heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Ah, de Heere is toch niet onfeilbaar

https://www.rtvoost.nl/ni...cinaties-in-vier-uur-tijd

De schrik zit er daar goed in lijkt het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MTFDarkEagle schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Inmiddels is het duidelijk: de cijfers kloppen, er was geen storing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Segafreak83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Dat is dus een van de problemen die men weigert aan te pakken. Iemand anders vangt daar nu de klap van op, terwijl de veroorzaker (om het zo maar even te noemen), vrolijk doorgaat onder het mom van, mijn keuze.. :r
Ja precies, dat begint mij ook steeds meer tegen te staan. Ik heb anderhalf jaar alles gedaan om te helpen met die kut situatie, maar ondertussen is er een zekere groep (die we niet meer mogen noemen hier) elke dag aan het demonstreren zonder mondkapjes, vaccinatie en zonder zich aan een enkele regel te houden. Dan houd het voor mij ook wel op. Ik ga er anders zelf aan onderdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:52:

Dat is dan in ieder geval nog wat goed nieuws. Maar gaan die vaccinaties daar nu nog veel uitmaken?
Zonder lokale / vrijwillige maatregelen is iedereen daar besmet voordat de vaccinaties werkzaam zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:33
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:52:

Komt door Andries Knevel gister aan tafel bij Op1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:51:
[...]
Jouw verhaal over staartrisico's uit Nature Physics kijkt naar de volgende vraag:
"Er is een pandemie. Hoeveel mensen gaan er naar verwachting dood?"
Vergeleken met wat we in die vraagstelling weten vind ik dat we "best veel" weten over covid. (…)
Maar nu ga je er volgens mij vanuit dat we 'klaar' zijn
(…) Je kan natuurlijk niet weten wat de gevolgen zijn over 10 jaar. Misschien blijkt covid wel een soort HPV te zijn en op lange termijn een kans op kanker te geven. Maar zijn daar op dit moment aanwijzingen voor? (…)
Of daar specifiek aanwijzingen zijn voor zijn weet ik niet, maar of er aanwijzingen voor zijn is nu net het punt waaraan je voorbij gaat met het voorzorgsprincipe.
(…) Moeten we daar in het bijzonder bij covid extra rekening mee houden? (…)
Ja
(…) Voor (bijna) hetzelfde geld muteert een onschuldig verkoudheidsvirusje zich naar zo'n tijdbom. (…)
We bouwen inderdaad geen oneindig hoge dijken, maar wel Deltawerken.
(…) Op zich zijn onzekerheden op de lange termijn natuurlijk een valide argument. Maar "staartrisico", in de zin van waarin het Nature Physics het bestaan van aantoont, slaat niet op dat soort onzekerheden. Het paper kijkt hoeveel sterfte er is geweest in historische pandemieën en leidt daaruit een eigenschap van de verdeling "doden per pandemie" af. Dat zegt toch niets over het risico op langetermijneffecten? (…)
Kijk even naar de kolom 'start year' en 'end year'. Ze bestreken lang niet allemaal 1,5 jaar. Met lange termijn bedoel ik niet alleen 10 jaar, maar ook alles voorbij de huidige waarnemingshorizon.
(…) Dan zou je moeten kijken naar de verdeling van "sterfte door effecten op lange termijn van een pandemie" en het is niet bewezen dat die verdeling een staartrisico heeft.
Zie de voorbeelden in de kolom die zich uitspreiden over vele jaren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:37:
[...]

Hangt ook per ziekenhuis af van hoe het daar geregeld is. Ik weet dat in de grote steden de beveiliging je echt met harde hand het ziekenhuis uit werkt als je je misdraagt en je er dan ook niet meer in komt zonder escorte van die beveiliging mocht je toch aanwezig moeten zijn bij een sterven of iets anders, terwijl in kleinere ziekenhuizen dat minder speelt en je weinig aan de beveiliging hebt en beter de politie kan bellen.

Maar als ze in Duitsland liggen hebben we er zowieso geen last van inderdaad. Dus win voor ons.
Triest dat het nodig is trouwens, in een fucking ziekenhuis :X Heb er ook wel eens gelegen vroeger en natuurlijk heb je wel eens woorden met de verpleging (kunnen echt hele vervelende figuren tussen zitten), maar agressief worden?

Vraag me trouwens wel af waarom er in Duitsland blijkbaar capaciteit over is, maar hier in Nederland niet. Zoveel beter gaat het daar nou ook weer niet.

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Dennahz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:32:
[...]

Triest dat het nodig is trouwens, in een fucking ziekenhuis :X Heb er ook wel eens gelegen vroeger en natuurlijk heb je wel eens woorden met de verpleging (kunnen echt hele vervelende figuren tussen zitten), maar agressief worden?

Vraag me trouwens wel af waarom er in Duitsland blijkbaar capaciteit over is, maar hier in Nederland niet. Zoveel beter gaat het daar nou ook weer niet.
Die hebben nooit bezuinigt. Ook leggen ze daar iedereen (ook al is het kansloos) op IC, dus meer capaciteit nodig.

Maar voor de pandemie begon was er ontzettend veel kritiek vanuit Duitsland zelf op al die dure bedden die vaak leegstonden, dus ze hebben meer het geluk dat ze nog niet aan bezuinigen waren toegekomen dan dat het wijsheid was.

Over die agressie: In een dienstbaar beroep werken zoals zorg, brandweer of politie maakt wel dat je de medemens leert kennen. Ik was in het begin ook verrast dat ik, net nieuw in dienst, agressietraining kreeg in het inwerk regime. Al vrij snel snapte ik dat ik het kreeg.

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 20-10-2021 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Eärendil schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:42:
[...]Wat zijn 'ziektedagen'? :?
En waarom zouden we daarvan het gemiddelde over de laatste 10 dagen willen vergelijken met hetzelfde getal een week eerder?
Dat is dag waarop de "positieve" de eerste klachten heeft gehad óf indien niet bekend, de datum van de labuitslag óf anders de melddatum aan de GGD.
Dit is het meest betrouwbare cijfer om te kijken hoe het virus zich verspreid, aangezien je daarmee ook de "grote wisselen" in de dagelijkse meldingen eruit haalt.
Die 10-dagen is een zelf gekozen periode, maar daarmee is wel vrij goed de groeifactor te bepalen, omdat je te grote afwijkingen ermee elimineert.

Zie bijvoorbeeld onderstaande periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiMZ2i0JjD4Ctjr0iQYrv-uiOdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BxbqO5paligg1QoSYYYYF1Uw.png?f=user_large

1e percentage is het groeicijfer week-op-week gebaseerd op de 10-ziektedagen, het 2e percentage is als je de meldingen van het RIVM per dag week-op-week zou vergelijken.
Het eerste cijfer verloopt veel vloeiender en is dus een betere indicatie voor de daadwerkelijke groeifactor in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 09:51
[...]

[Afbeelding]
Goed punt, ik zat net ook al op het coronadashboard te kijken, daar zie je dit ook terug. het groeipercentage lijkt voorzichtig al weer iets terug te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP5cCCCWh-NuDjZa7hMZgY3DuZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nopKCCKIYJotLY3CseHA0KP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:37:
[...]
Ook leggen ze daar iedereen (ook al is het kansloos) op IC
Wat een 'IC-bed' is zal denk ik ook verschillen van land tot land. Misschien is er in Duitsland meer keuze, waardoor mensen die hier in een of ander ziekenhuis alleen op een IC kunnen belanden daar minder intensieve maar wel meer dan gemiddelde zorg krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Number10 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:42:
[...]

Wat een 'IC-bed' is zal denk ik ook verschillen van land tot land. Misschien is er in Duitsland meer keuze, waardoor mensen die hier in een of ander ziekenhuis alleen op een IC kunnen belanden daar minder intensieve maar wel meer dan gemiddelde zorg krijgen?
Dat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken. Maar ook het overbehandelen wat ze daar doen (wij zijn in NL nogal vooruitstrevend op dat vlak) slokt veel bedden op.

Ik werk in een ziekenhuis zonder high/medium care. Dus als het lijkt mis te gaan liggen ze al snel bij ons. Ook moeten we mensen die strikt genomen geen IC zorg nodig hebben langer houden omdat ze simpelweg nog te slecht zijn voor de normale afdeling. Bij ons liggen ze dus soms enkele dagen langer dan strikt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
een ziekenhuis zonder high/medium care. Dus als het lijkt mis te gaan liggen ze al snel bij ons.
Exact wat ik bedoel. Ook binnen Nederland is een IC bed dus in de praktijk niet hetzelfde, d.w.z. er kan ook iemand worden opgenomen die in een ander ziekenhuis naar een tussenvorm kon doorstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
[...]
Dan zie je dat het groeipercentage wel een plateau bereikt lijkt te hebben
Enkele factoren die een afname kunnen geven:
- vakantie in noord en midden
- vakantie in zuid (volgende week)
- anticipatie op een hoger aantal besmettingen (gedrag)

Misschien bedoel je iets anders, maar het woord plateau lijkt R=1 te suggereren. Maar ik kan (anders dan door gedrag) geen goede argumenten bedenken waarom spontaan R=1 zou ontstaan op dit moment. Je zou zeggen R>1 of R<1 en niet R=1 hoewel zo'n periode zich na de zomervakantie wel enige tijd voordeed. Ook goeddeels onverklaard volgens mij.

Inderdaad iets anders zoals @Verwijderd hieronder noemt: geen stijging

[ Voor 14% gewijzigd door Number10 op 20-10-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Misschien bedoel je iets anders, maar het woord plateau lijkt R=1 te suggereren. Maar ik kan (anders dan door gedrag) geen goede argumenten bedenken waarom spontaan R=1 zou ontstaan op dit moment. Je zou zeggen R>1 of R<1 en niet R=1, hoewel zo'n periode zich na de zomervakantie wel enige tijd voordeed. Ook goeddeels onverklaard volgens mij.
Gedrag is juist de meest belangrijke factor.
Ik kan mij prima voorstellen dat er mensen geschrokken zijn van de toenames en automatisch hun gedrag aangepast.
Ook kan het zijn dat de meeste actieve "clusters" (mensen met de meeste contacten) eerst besmet worden, waarna het doorsijpelt naar minder actieve clusters en dus vervolgens de R afneemt.
Dat staat dan los van eventueel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Number10 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Misschien bedoel je iets anders, maar het woord plateau lijkt R=1 te suggereren. Maar ik kan (anders dan door gedrag) geen goede argumenten bedenken waarom spontaan R=1 zou ontstaan op dit moment. Je zou zeggen R>1 of R<1 en niet R=1, hoewel zo'n periode zich na de zomervakantie wel enige tijd voordeed. Ook goeddeels onverklaard volgens mij.
Ehm nee... De r bereikt een plateau en is dus niet stijgende meer. Maar de r zit gewoon nog boven de 1. (Want getallen stijgen).

Ik zie het allemaal wel gebeuren.. doe mijn ding en zover ik weet zijn al mijn contacten (collega, familie, vrienden) gevaccineerd en ook bij niemand echt een topic meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Net in 1 vandaag

Zou je steunen als er weer beperkende maatregelen zouden worden ingevoerd?

Gevaccineerden
68% ja
24&? nee (weet ik niet zeker)

ongevaccineerden
14% ja
78% nee

Dat maakt het voor mij makkelijk. Ik stoor die mensen niet als ik me volslagen nergens meer aan hou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:18:
[...]
Ehm nee... De r bereikt een plateau en is dus niet stijgende meer.
Goed punt! Ik pas even aan in de andere reactie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:25:
Net in 1 vandaag

Zou je steunen als er weer beperkende maatregelen zouden worden ingevoerd?

Gevaccineerden
68% ja
24&? nee (weet ik niet zeker)

ongevaccineerden
14% ja
78% nee

Dat maakt het voor mij makkelijk. Ik stoor die mensen niet als ik me volslagen nergens meer aan hou
De vergelijking met een jengelende kleuter dient zich aan... Ik wil A niet, ik wil B niet. Wat wil je dan? Niks!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
MikeyMan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

De vergelijking met een jengelende kleuter dient zich aan... Ik wil A niet, ik wil B niet. Wat wil je dan? Niks!
Maar dat was idd wel een bekend beeld. Men roept in die hoek oha ; ik wil niet.
Dat is zo'n beetje waarom ik vroeger sowieso nooit SP stemde ; enkel tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 20-10-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Deze dus denk ik?
https://eenvandaag.avrotr...onabesmettingen-toeneemt/
MikeyMan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:34:
[...]
Ik wil A niet, ik wil B niet. Wat wil je dan? Niks!
Ja, dat is wel wat lastig.

Ik vraag me ook wel eens af hoe groot de groep is onder ongevaccineerden die nu problemen ervaart met de QR codes, maar wel voorstander is/was van zelfisolatie van bijvoorbeeld ouderen.

Het relatief goeie nieuws lijkt wel te zijn dat er meer begrip komt voor vroeger ingrijpen, hoewel de enquete nog steeds lijkt te veronderstellen dat de zorg nog niet overbelast is. Maar dit persbericht past daar niet bij:
https://www.radboudumc.nl...druk-op-de-zorg-neemt-toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:51:
Even schaamteloos gejat van linkedin, want daarvandaan lukt het me niet om te embedden:

Hoe kan het dat één coronapatiënt op de IC kan zorgen voor het afzeggen van 10 andere levensbelangrijke niet-corona gerelateerde operaties?

Dat heeft te maken met de liggingsduur van coronapatiënten op de IC. Deze is gemiddeld twee weken. Dat betekent dus dat één IC-bed bezet blijft voor twee weken door slechts één patiënt.
Ter vergelijking, soms hoeven patiënten na een operatie maar één dag op die zelfde IC te verblijven. Toch kan ondanks die korte verblijfsduur de operatie niet doorgaan.

Waarom vaccins de IC-capaciteit verhogen?

90% van de Coronapatiënten op de IC is ongevaccineerd.
Vaccinatie zorgt in 97% van de gevallen dat een patiënt niet op de IC opgenomen hoeft te worden. Zo laat Nederlandse data zien:
https://lnkd.in/gZrqZaUi

Er liggen vandaag 146 mensen met Covid op de IC. Naar schatting zijn 131 daarvan ongevaccineerden. Snelle rekensom laat zien dat als zij wel gevaccineerd waren geweest we nu in totaal 19 patiënten met Corona op de IC hadden gehad. Oftewel, 127 minder bezette IC bedden.
Daarbij meld ik nog even dat een gemiddelde IC opname van een patiënt met Corona € 32.500,- kost.
Volledige vaccinatie is nog geen € 30,-

Geldt dat alleen voor “de oudjes”?
Nee.

De gemiddelde leeftijd op de IC is 55 jaar (was 63). Deze wordt dus steeds lager. Sterker nog, in Amerika zien we nu dat Corona de nummer 1 doodsoorzaak is van mensen tussen de 35 en 45 jaar.
https://lnkd.in/gZsAbYcg
Dat was eerst niet zo. Dat geeft dus te denken.

Bovendien, vaccineren zorgt ervoor dat je minder besmettelijk bent voor anderen. Dat betekent dat een ouder iemand per tijdseenheid minder risico heeft om (opnieuw) besmet te worden en daarmee minder piek drukte op de IC.

Kortom, maak jij je enorm zorgen over de IC-capaciteit? Ben je ontzettend woedend dat de regering maar niet een blik IC-personeel opentrekt en nieuwe IC’s uit de grond stampt? Wil jij dat jouw moeder haar hersenoperatie kan ondergaan die eigenlijk dreigt uitgesteld te worden door gebrek op de IC?

In dat geval is verreweg het beste wat je kan doen anderen overtuigen het vaccin te nemen

Bijdrage van een huisarts/ arts onderzoeker Bernard Leemstra.
Als antwoord op al die lui die maar niet begrijpen dat de grote boze overheid niet een blik verpleegkundige opentrekt.
Het jammere hiervan is dat als je dit aan iemand laat lezen die ervan overtuigd is dat vaccins niet werken, ze zeer waarschijnlijk zeggen dat deze persoon is omgekocht door de overheid of dat de overheid je dit wilt laten weten. Je kunt de echte “ die hards” anti vaxxers niet overtuigen. Dit probleem blijft in Nederland.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Agent47 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:13:
[...]
Het jammere hiervan is dat als je dit aan iemand laat lezen die ervan overtuigd is dat vaccins niet werken, ze zeer waarschijnlijk zeggen dat deze persoon is omgekocht door de overheid of dat de overheid je dit wilt laten weten. Je kunt de echte “ die hards” anti vaxxers niet overtuigen. Dit probleem blijft in Nederland.
Die zijn er, maar hoe verwonderlijk misschien ook, er blijft toch nog een aardige pool aan niet volledige anti vaxxers, anders hadden ze de aantallen die ze de afgelopen weken toch nog weggeprikt immers ook niet gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Number10 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:10:
Ik vraag me ook wel eens af hoe groot de groep is onder ongevaccineerden die nu problemen ervaart met de QR codes, maar wel voorstander is/was van zelfisolatie van bijvoorbeeld ouderen.
Ja hee, maar dat is niet hetzelfde heh, dit is isolatie van ons (althans zo ervaren ze het misschien, het is nog geen flart van wat dat HerstelNL zo globaal in gedachten had), en dat das isolatie van anderen, dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37

ErA

Agent47 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Ik vind dit stukje interresant:

"Er liggen vandaag 146 mensen met Covid op de IC. Naar schatting zijn 131 daarvan ongevaccineerden. Snelle rekensom laat zien dat als zij wel gevaccineerd waren geweest we nu in totaal 19 patiënten met Corona op de IC hadden gehad. Oftewel, 127 minder bezette IC bedden.
Daarbij meld ik nog even dat een gemiddelde IC opname van een patiënt met Corona € 32.500,- kost.
Volledige vaccinatie is nog geen € 30,-"

Ik ben blij namelijk dat er zo stellig gerekend. Dit biedt mij namelijk de mogelijk om te het volgende te doen:

Vorig jaar 6 oktober hadden we in de week net zo veel besmettingen als deze week. Desalniettemin hadden we niet 1300 mensen op de IC. (131 x 10) of laten we het voor het gemak even naar beneden afronden naar 1000. Er was een jaar geleden namelijk niemand gevacineerd en we liepen zelfs 2 weken voor op het huidige schema. Ook was de algemene resistentie een stuk lager en de ouderen veel kwetsbaarder. We hebben nauwelijk andere maatregelen gekend.

"In de afgelopen week van 30 september tot en met 6 oktober meldden de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en in totaal 27.485 nieuwe personen met een positieve testuitslag voor COVID-19. Het grootste aantal mensen met een positieve testuitslag per 100.000 inwoners is nog steeds te vinden in de leeftijdscategorie 18-24 jaar."
Op de IC's liggen vandaag volgens Stichting Nice 211 corona-patiënten (+11).

Als je zo stellig rekent als je doet dan kan ik dat namelijk ook doen ten faveure van de stelling: "Vaccins werken helemaal niet zo goed als jij claimt dat ze doen".

[ Voor 11% gewijzigd door ErA op 20-10-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

.......Er was een jaar geleden namelijk niemand gevacineerd en we liepen zelfs 2 weken voor op het huidige schema. Ook was de algemene resistentie een stuk lager en de ouderen veel kwetsbaarder. We hebben nauwelijk andere maatregelen gekend.
.........
Behalve dan het uitblijven van grote groepen zoals bij voetbal (minder risico) of indoor feesten (meer risico).
Wat vorig jaar ook mee werkte waren bepaalde basismaatregelen die meer opgevolgd werden. Ik loop weer overal en bij iedereen naar binnen, anderhalve meter houden we alleen rekening mee bij het kopen van een nieuwe TV. :+ Vorig jaar ging ik nergens zonder reden op bezoek of was ik niet overal welkom. Verjaardagen enkel in de tuin en met tijdslots, ietsje meer thuis werken. Allemaal kleine dingen die zomaar een kwart uit je budget opsnoepen en samen met het uitblijven van grote groepen een slok op een borrel is.

[ Voor 40% gewijzigd door jadjong op 20-10-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Ik vind dit stukje interresant:

"Er liggen vandaag 146 mensen met Covid op de IC. Naar schatting zijn 131 daarvan ongevaccineerden. Snelle rekensom laat zien dat als zij wel gevaccineerd waren geweest we nu in totaal 19 patiënten met Corona op de IC hadden gehad. Oftewel, 127 minder bezette IC bedden.

Ik ben blij namelijk dat er zo stellig gerekend. Dit biedt mij namelijk de mogelijk om te het volgende te doen:

Vorig jaar 6 oktober hadden we in de week net zo veel besmettingen als deze week. Desalniettemin hadden we niet 1300 mensen op de IC. (131 x 10) of laten we het voor het gemak even naar beneden afronden naar 1000. Er was een jaar geleden namelijk niemand gevacineerd en we liepen zelfs 2 weken voor op het huidige schema. Ook was de algemene resistentie een stuk lager en de ouderen veel kwetsbaarder. We hebben nauwelijk andere maatregelen gekend.

"In de afgelopen week van 30 september tot en met 6 oktober meldden de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en in totaal 27.485 nieuwe personen met een positieve testuitslag voor COVID-19. Het grootste aantal mensen met een positieve testuitslag per 100.000 inwoners is nog steeds te vinden in de leeftijdscategorie 18-24 jaar."
Op de IC's liggen vandaag volgens Stichting Nice 211 corona-patiënten (+11).

Als je zo stellig rekent als je doet dan kan ik dat namelijk ook doen ten faveure van de stelling: "Vaccins werken helemaal niet zo goed als jij claimt dat ze doen".
Dat was met een andere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

jadjong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:18:
[...]

Behalve dan het uitblijven van grote groepen zoals bij voetbal (minder risico) of indoor feesten (meer risico).
Wat vorig jaar ook mee werkte waren bepaalde basismaatregelen die meer opgevolgd werden. Ik loop weer overal en bij iedereen naar binnen, anderhalve meter houden we alleen rekening mee bij het kopen van een nieuwe TV. :+ Vorig jaar ging ik nergens zonder reden op bezoek of was ik niet overal welkom. Verjaardagen enkel in de tuin en met tijdslots, ietsje meer thuis werken. Allemaal kleine dingen die zomaar een kwart uit je budget opsnoepen en samen met het uitblijven van grote groepen een slok op een borrel is.
je kan zo de politiek in. Geen enkel cijfermatig onderbouwde registratie.

Al goed. ik heb het vanmiddag uitgerekend maar niet gepost.

Waar het om gaat is besmettingen Vs Opnames Vs IC opnames. Dat zegt namelijk iets over de mogelijke effectiviteit van de vaccins. Immers het credo is: Vaccins houden met name ziekenhuisopnames tegen.

Het goede nieuwe is: Die cijfers waren beter dan vorig jaar!

Het minder goede nieuws is: niet in de buurt van de claims die gedaan worden.

De afname van het aantal ziekenhuis opnames is (Besmettingen Vs Opnames) 50%
De afname van het aantal IC opnames was ~35%

Beide stroken niet met statement: "Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is."

Maar goed. Geef me nog even een minuutje want ik wil het volgende inbrengen.

Wat er als antwoord op mijn reactie gegeven kan worden is:

ja klopt, maar:
Vaccin is verlopen
Vaccin werkt niet bij iedereen
Percentage is een indicatie
etc etc

Ok. prima.

Maar zelfs met een 85% gevaccineerde bevolking zijn we nu (2 weken achterstand) hetzelfde pad aan het bewandelen als vorig jaar.

En de oplossing hiervoor gaat wat? Dezelfde zijn als vorig jaar? Maatregelen en opnieuwe vaccineren?

"insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"

Food for thought.

"insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Slecht verhaal :P

We weten dat de GGD-testbereidheid enorm is ingezakt tussen vorig jaar en nu. Als je daar niet voor compenseert, krijg je flutresultaten, zoals je ziet :)

En hoezo 'hetzelfde pad als vorig jaar'? Toen was alle horeca dicht, waren er geen evenementen, deed men aan anderhalve meter afstand houden, maximaal drie bezoekers, winkels 's avonds dicht, enzovoorts. Onvergelijkbaar met wat we nu doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErA

ErA

eamelink schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:37:
Slecht verhaal :P

We weten dat de GGD-testbereidheid enorm is ingezakt tussen vorig jaar en nu. Als je daar niet voor compenseert, krijg je flutresultaten, zoals je ziet :)

En hoezo 'hetzelfde pad als vorig jaar'? Toen was alle horeca dicht, waren er geen evenementen, deed men aan anderhalve meter afstand houden, maximaal drie bezoekers, winkels 's avonds dicht, enzovoorts. Onvergelijkbaar met wat we nu doen.
Dus ook jij beroept je op niet-te-onderbouwen onderbuik argumenten.

sterk verhaal.

Ondertussen heb ik de moeite om het argument "dat was een andere variant" even te gebruiken voor onderzoek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNf1GW5f5IQm2RfiybYLRFB2JU4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/R5NAytPLTyubs25OQJSjtSUO.png?f=fotoalbum_medium

Geen enkele afwijking in bestemmingen Vs opnames over de hele tijdlijn met uitzondering van 2 momenten:

1: Het begin, toen er niet getest werd
2: Het begin van dansen met jansen, wat ironisch niet pleit in het voordeel van het argument "HEt was een andere variant"

Maar goed. Ik ben aan het discussiëren met argumenten in de strekking: "Bewijs maar dat god niet bestaat"

De cijfers just don't add up.. Als we niet iets aan onze beeldvorming doen blijven we vast zitten in dezelfde endless loop.

Bovenstaande uiteenzetting is geen uiteenzetting tégen vaccins, het is geen uiteenzetting tégen maatregelen. Het is een simpele deductie die laat zien dat dit keer op keer, jaar in jaar uit, gaat plaatsvinden als we niet iets veranderen aan de beeldvorming / instelling.

[ Voor 13% gewijzigd door ErA op 20-10-2021 21:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Laatst online: 01-08 19:47
Sorry hoor, maar we hadden hogere r waarde, meer ziekenhuisopnames, meer IC opnames, meer maatregelen en een andere string van het corona virus.

Dit is echt zoeken naar dingen die in je verhaal passen.

Werkelijk alle cijfers tonen aan dat het vaccin zeer succesvol werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door SemperFidelis op 20-10-2021 21:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:30:
[...]
je kan zo de politiek in. Geen enkel cijfermatig onderbouwde registratie.

Al goed. ik heb het vanmiddag uitgerekend maar niet gepost.

Waar het om gaat is besmettingen Vs Opnames Vs IC opnames. Dat zegt namelijk iets over de mogelijke effectiviteit van de vaccins. Immers het credo is: Vaccins houden met name ziekenhuisopnames tegen.

Het goede nieuwe is: Die cijfers waren beter dan vorig jaar!

Het minder goede nieuws is: niet in de buurt van de claims die gedaan worden.

De afname van het aantal ziekenhuis opnames is (Besmettingen Vs Opnames) 50%
De afname van het aantal IC opnames was ~35%

Beide stroken niet met statement: "Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is."

Maar goed. Geef me nog even een minuutje want ik wil het volgende inbrengen.

Wat er als antwoord op mijn reactie gegeven kan worden is:

ja klopt, maar:
Vaccin is verlopen
Vaccin werkt niet bij iedereen
Percentage is een indicatie
etc etc

Ok. prima.

Maar zelfs met een 85% gevaccineerde bevolking zijn we nu (2 weken achterstand) hetzelfde pad aan het bewandelen als vorig jaar.

En de oplossing hiervoor gaat wat? Dezelfde zijn als vorig jaar? Maatregelen en opnieuwe vaccineren?

Food for thought.

Ik denk dat het probleem meer in jouw reken skills zit.
Met +/- 85% gevaccineerd is +/- 25% van de ziekenhuis opnames een gevaccineerde, dat betekent dan dus…
85/25=3,4
15/75=0,2
=> 0,2/3,4 = +/- 0,06 dat betekent dus: vaccinatie is plusminus 94% effectief

//zal het morgen nog een keer checken, maar volgens mij is dit de correcte berekening.
En dit gaat er nog vanuit dat die 15% nog vatbaar is voor besmetting. Als je er vanuit gaat dat een percentage daarvan al besmet is geweest dan wordt de effectiviteit nog een stukje hoger.

Food for thought.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 20-10-2021 21:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

mag weg

[ Voor 113% gewijzigd door ErA op 20-10-2021 22:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16:44
ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Ok. Vraag:

Op basis van de grafiekjes die ik post is de verhouding tussen besmettingen en ziekenhuisopnames over de hele looptijd ongeveer gelijk gebleven.
[Afbeelding]

Dit verbaast mij.

Snap je dat?
OK. Vraag:

Je komt hier binnen met de veronderstelling dat het vaccin niet werkt. Je vraagt om cijfermatige onderbouwing, roeptoetert dat iedereen met de onderbuik redeneert, en als er dan een cijfermatige onderbouwing komt die aantoont dat je er weinig van begrepen hebt negeer je die en kom je met de volgende stelling.

Dat komt bevooroordeeld en oneerlijk over. Dit verbaast mij. Snap je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Is wel slim idd.
Aangezien je eigen grafiek dat al tegen sprak omdat er op 15 juli niet 400 mensen het ziekenhuis in kwamen ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Laatst online: 01-08 19:47
ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Ok. Vraag:

Op basis van de grafiekjes die ik post is de verhouding tussen besmettingen en ziekenhuisopnames over de hele looptijd ongeveer gelijk gebleven.
[Afbeelding]

Dit verbaast mij.

Snap je dat?
Omdat er veel factoren meespelen. Grote festivals, andere variant, andere maatregelen..

Daarnaast waren de ziekenhuiscijfers echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

Emgeebee schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

OK. Vraag:

Je komt hier binnen met de veronderstelling dat het vaccin niet werkt. Je vraagt om cijfermatige onderbouwing, roeptoetert dat iedereen met de onderbuik redeneert, en als er dan een cijfermatige onderbouwing komt die aantoont dat je er weinig van begrepen hebt negeer je die en kom je met de volgende stelling.

Dat komt bevooroordeeld en oneerlijk over. Dit verbaast mij. Snap je dat?
Ik was en ben het volledig oneens met de volgende deductie:

Mischien dat ik me daarna heel onhandig verwoord. Dus ik probeer het nogmaals.

Bovenstaande stellige deductie impliceert dat het het vaccin vrijwel 100% werkt, tegen IC opname. Zeg ik niet. Zegt die stelling.

Een jaar geleden bereikte ons het volgende bericht:
Op vrijdag 8 oktober zijn er in een etmaal tijd in Nederland 2.761 positieve testen van het coronavirus vastgesteld.
Op de IC 's liggen vandaag volgens stichting Nice 136 corona-patiënten (+4).

Op basis van die harde stelling, waar ik puur voor de discussie de tegenpool ben, dat vaccinatie bijna 100% van de IC opname tegenhoudt, liggen de cijfers niet ver genoeg uit elkaar.

Immers, op basis van die stelling, zouden er vorig jaar veeeeeeel meer mensen op de IC beland moeten zijn tov het aantal besmettingen.

De stelling die gedaan werd werkt namelijk 2 kanten op.

Dat ontkennen is ook selectief bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
Ik was en ben het volledig oneens met de volgende deductie:

Dat heb ik net letterlijk voor je voorgerekend?
YakuzA in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"

[ Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 20-10-2021 22:36 ]

PSN

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.