LZ86 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Geen zorg zonder vaccinatie gaat niet gebeuren. Daar gaat het zorgpersoneel voorliggen. Want hoe achterlijk ik die mensen ook vind, ze moeten gewoon zorg krijgen. Hoe gefrustreerd ik ook ben over die ongevaccineerden en hun gedrag.
Apache4u schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
En dan kun je stellen, maar moeten die mensen dan ook niet wachten vanwege nicotine/mcdonalds/extreme sports verslaafden? Zodra die verslaafden zorgen voor een overbezetting van de zorg, mogen ze van mij ook de laagste prioriteit krijgen.
Nu ben ik niet werkzaam in de zorg, dus mijn perspectief is sowieso afwijkend, maar als ik de afweging probeer te maken kom ik niet verder dan deze twee argumenten vóór triage op basis van persoonlijke keuze:
Als de capaciteit op is, zal je toch keuzes moeten maken. Aan de ene zijde van de weegschaal heb je iemand met ongeluk, aan de andere zijde iemand met schuld (evt. aan nalatigheid). Met ruimte voor één patiënt, zie ik dan maar één hulpbehoevende en één iemand die eventueel een tweede kans kan krijgen als er ruimte voor is.
Iemand die bewust ongevaccineerd op de IC komt, heeft daar (persoonlijke) redenen voor die niet alleen haaks staan op vaccins, maar ook de middelen die ze toegedient krijgen als ze geholpen worden. Afgezien van het formele document zie ik geen verschil met niet-reanimatie wens. Ook directe familieleden kunnen het hier soms niet mee eens zijn maar ondanks dat wordt de wens toch ingewilligd.
En deze argumenten voor triage op basis van FIFO:
Sommige mensen bedenken zich als het erop aankomt.
Maar zouden mensen met een niet-reanimatie wens dat niet ook doen als ze bij bewustzijn zijn?
En dan houdt het eigenlijk bij mij op. Wat maak jij ervan @
LZ86?