42erik schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:41:
[...]
Om even heerlijk ongenuanceerd uit de hoek te komen: zodra er weer meer maatregelen komen, denk ik dat "we" dat misschien wel helemaal niet meer willen. Ik weet niet hoelang "de 85%" maatregelen zullen accepteren omdat er "de 15%" weigert mee te doen.
Je weet niet eens of, wanneer er weer meer maatregelen komen, dit komt door de 15% die niet meedoet (op wat voor manier dan ook).
De huidige maatregelen heb ik niet veel last van, even aangenomen dat komende concerten niet weer worden uitgesteld omdat 75% niet werkt voor de poppodia... waar dit verre van een zekerheid is nog. Maar zodra er weer maatregelen komen die mij direct raken, denk aan een avondklok, bezoekmaximum of weer online mogen lesgeven, ben ik denk ik per direct voor een vaccinatieplicht.
Is dat egocentrisch, ja misschien wel, want ik stap over de vrije keuze van mensen heen. Maar we hebben het al 1.5 jaar over een virus waar ikzelf persoonlijk nooit veel risico in gelopen heb, waar nu de oplossing voor het oprapen ligt. Om dan voor een klein deel wat weigert normaal mee te doen, maatregelen moeten accepteren.... nope... just no
Join the club! Ik zit in een leeftijdscategorie die statistisch gezien nauwelijks risico loopt. Daarbij eet ik gezond, beweeg ik dagelijks aardig veel, ben ik veel buiten én kom ik met veel mensen in aanraking. Allemaal goed voor de weerstand. De kans dat ik ernstig ziek word is al nihil, laat staan dat ik in het ziekenhuis belandt of zelfs op de IC. Maar omdat ik niet gevaccineerd ben ga je er gemakshalve maar van uit dat ik onderdeel ben van het probleem en reden dat de maatregelen in stand blijven. Dat is namelijk exact wat je in de eerste alinea zegt. Ik ben onderdeel van die 15%, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ik niet ziek ga worden, laat staan dat ik opgenomen moet worden. Maar dat is wat je krijgt als men alles maar op de grote hoop gooit. Ongevaccineerden lopen
gemiddeld genomen meer risico, 15% is ongevaccineerd dus 2,5 miljoen Nederlanders lopen meer risico en brengen de cijfers in gevaar. Dat dat risico, of de verkleining daarvan, ook enorm afhankelijk is van factoren als leeftijd, gezondheid en mogelijke aandoeningen gaat men dan vaak compleet aan voorbij. De realiteit is echter dat ik als ongevaccineerde dertiger nog altijd
véél minder risico loop dan een gevaccineerde 60-plusser.
Diverse mensen gaan er vanuit dat we met een nóg hogere vaccinatiegraad mogelijk minder maatregelen nodig hebben, maar dat kun je gewoon niet weten. De vaccinatiegraad onder 50-plussers zit rond de 90% (volledig gevaccineerd) maar toch zorgt die groep nog altijd voor de grootste bezetting op de IC's. Of die 10% ongevaccineerden daar grotendeels verantwoordelijk voor is? Geen idee, zijn naar mijn weten helaas geen recente cijfers van.
*knip* heb jij onderbouwing dat jouw punt waar is? Zo niet, dan ook geen twijfel zaaien over de gegevens en data in oa het omt advies en andere bronnen die iets anders zeggen.Tom-Z schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:19:
[...]
Ik ben wel tevreden met deze uitleg. Conceptueel is het een simpele berekening. Jij haalde vandaag een mooie quote aan, dat modellen geen voorspellingen zijn. Zo moet je denk ik ook naar die 4.800 kijken.
Het maakt niet uit welke data, Deense, VK of eigen, je nu neemt als input. De uitkomst is dat er een paar duizend IC-opnames te verwachten zijn, en dat kan je ook prima zelf narekenen op basis van openbare informatie. 't is niet alsof 3.000 opnames tot een andere beleidskeuze leidt dan 4.800. Ik voel de noodzaak niet zo om exact te controleren hoe ze daar aan komen.
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze aan die 4.800 komen (of aan de 3.000 for that matter). In totaal zijn er 13.953 mensen opgenomen op de IC door óf met een Covid19-infectie. Dat is in zo'n 18 maanden tijd, waarvan het merendeel in een periode dat vaccins niet beschikbaar waren. Nu zijn er, ondanks de hoge vaccinatiegraad, dus nog 4.800 mensen die ze op de IC's verwachten?

Vaccins verminderen de kans op ziekenhuisopname
met zo'n 97%. En dan toch nog 4.800 verwachte opnames? Dat staat dan toch totaal niet in verhouding met die 14k die reeds op de IC's hebben gelegen?
Het kan zijn dat mijn berekening of kijk op de cijfers niet klopt, maar ik vond 3.000 al veel, laat staan 4.800.
[
Voor 23% gewijzigd door
ZieMaar! op 13-10-2021 07:22
]