Dat legt dus in feite weer een pijnlijke tekortkoming van het huidige beleid bloot, omdat er wederom een beroep wordt gedaan op de eigen verantwoordelijkheid, iets waarvan we de afgelopen anderhalf jaar reeds van vast hebben kunnen stellen dat dit juist bij de groep die men nu probeert te bewegen z'n verantwoordelijkheid te nemen niet bepaald effectief is.
Ook de horeca heeft geen (korte termijn) baat bij het handhaven van de QR-aanpak, zeker niet in gebieden geen controle plaatsvindt en men klandizie mis zal lopen.
Het niet hebben van genoeg locale testmogelijkheden vind ik, zeker in vergelijk met het buitenland waar zelfs Schübbeköttehütte z'n eigen testcentrum heeft, wederom tekenend voor de aanpak. Het heeft er alle schijn van dat men over een aantal weken tot de conclusie komt dat de huidige aanpak niet werkt, inzover dat niet reeds het geval is gezien de stijging van het aantal infecties. Daarbij verwacht ik dat de schuld vooral wordt neergelegd bij testweigeraars en QR-checkweigeraars.
Nu ben ik nog altijd van mening dat indien er een bewezen betrouwbaar middel is om infectie te voorkomen, het zo langzaam aan wel uit mag zijn met het tegemoetkomen van degenen die om niet medische redenen een vaccinatie weigeren. Kiezen of delen. Maar het mag ook niet vergeten worden dat er een groep mensen is in de samenleving die de keuze niet hebben en die hebben hier weldegelijk last van. Wanneer je als overheid dan oprecht het "we lossen het samen op" principe wilt hanteren omdat je de zwakkeren in de samenleving wilt beschermen in plaats van buiten wilt sluiten, valt de lage dichtheid van testlocaties niet uit te leggen.
Het doet de draagkracht voor een toch al omstreden middel, wat nu nog uitgelegd kan worden middels de huidige fase van de pandemie waar we ons in bevinden, absoluut geen goed. Juist terwijl het voor de komende winter mogelijk nog hard nodig gaat zijn om toch niet alsnog een te hoge druk op de zorg te hebben, of naar zwaardere maatregelen te moeten grijpen.
[/rant]
Zijn hier overigens in de politiek nog andere stemmen of kritiek op te horen? In het nieuws lijkt het op het moment allemaal ja en amen, met uitzondering een paar splinterpartijen die sowieso overal tegen waren maar niet verder komen dan antigeluid in plaats van het leveren van een bijdrage.