Tja, dan klopt je perspectief dus niet. De andere optie was nl. de boel nog langer dicht houden. De enige beperking die er bij gekomen is, is dat de restaurants nu een QR-code moeten vragen omdat ze daarmee naar 100% bezetting kunnen. Iets wat nodig was omdat de horeca+evenementen/festivals open moesten omdat ze anders echt failliet zouden gaan. En ook daarbij is de impact voor een paar individuen vele malen kleiner dan de impact voor de hele sector. Ik zie ook liever geen QR-code, maar ik snap ook dat zonder de QR-code de impact veel groter zou zijn geweest.
[...]
"Fakenews gelover"? Alsof ik niet geloof dat de zorg anders onderuit gegaan was. Dat is echter niet waar.
Ja, vooral omdat je denkt dat het een optie is en dat het leven dan gewoon door zou gaan. Iets wat gewoon niet het geval is.
Ik vind het alleen niet zo'n punt. Als ik aan het roer had gestaan had ik de covid19-pantiënten onderaan de prioriteitenlijst gezet en de reguliere zorg laten doorgaan. De gevolgen accepteerde ik dan, ook als het mijn familie was geweest.
Dan zaag je dus de pilaren van de beschaafde samenleving onderuit. Je trekt dan echt een enorme beerput open omdat jij zo nodig 'gewoon' door moet leven. Iets wat je dan trouwens ook niet had gekund omdat de hele samenleving onderuit gaat op het moment dat de zorg geen gegeven meer is. En hoe doe je dat met mensen die roken en binnenkomen met longkanker? Want zijn die dan meer dan coronapatiënten? Of iemand die dronken met zijn auto tegen de boom gebotst is? Allemaal mensen die er veel meer aan kunnen doen dat ze in het ziekenhuis terecht komen dan die corona-patiënt, maar die jij wel voortrekt?
Maar ik weet dat de meerderheid dit niet accepteert en er ook wettelijke bezwaren zijn, daarom houdt ik deze mening doorgaans voor me, dring 'm ook nergens op. En schrijf ik vanuit "ik"-perspectief en zet er duidelijk bij dat het een mening is.
Dat je dit zegt is ook prima hoor, ik probeer het alleen te snappen, alleen lukt dat niet zo

. Hoe ik het nl. ook bekijk zijn de gevolgen zowel voor het aantal doden, de samenleving zelf als de normen en waardes vele malen erger met wat jij voorstelt dan wat we nu doen.
Dit is geen fake news geloven (dat lees ik niet eens), maar een andere mening hebben. En een andere waarde hechten aan het leven, ook die van mezelf.
Ik bedoel dat fake news ook niet zozeer op die manier als wel dat je de gevolgen van wat je wil naar mijn idee nogal onderschat. Het gaat niet alleen om een aantal extra doden, het gaat om de hele democratie die je aan het ondermijnen bent.
[...]
Ik accepteer ze niet, maar gedoog ze. M.a.w. je ziet me niet bij een restaurant die me weigert herrie stampen. Tegelijkertijd kan ik me elders best uitspreken dat ik het niet eens ben en eet ik daar waar het wel kan.
Hoe dan ook accepteer je dus niet de gevolgen van je keuze. En vooral de reden vind ik heel slecht. Je wilt van de maatregelen af, maar je gaat dat tegenwerken omdat die maatregelen er zijn en zorgt er daarmee voor dat we met zijn allen nog langer hierin zitten.