Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.181 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 00:02:
[...]

Het lijkt me sterk dat De Jonge dat letterlijk zo heeft gezegd. Ik kan nergens vinden waar hij het gezegd heeft, maar "Geef elkaar nog even geen hand" is het enige dat als letterlijke quote tussen aanhalingstekens staat opgenomen. De rest zijn de woorden van de schrijver; ik kan me voorstellen dat die onhandig heeft geparafraseerd.
Af en toe eens knuffelen met een goede vriend/vriendin is wel even wat anders dan op één dag honderd mensen de hand schudden. Dat de Jonge iets met die strekking heeft gezegd en daar een schrijver van RTL vervolgens een wat onhandig artikel over heeft geschreven lijkt me toch waarschijnlijker dan dat de Jonge letterlijk "Je mag wel knuffelen maar geen handen schudden" heeft gezegd.
De titel lijkt mij toch echt een uitspraak te zijn, jammer dat er geen video is van de uitspraken.
De Jonge: knuffelen mag morgen weer, maar schud nog even geen handen

• Wolly
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:35:
[...]

Iedereen zit wel met z'n handen overal aan, en niet iedereen was meer netjes goed zijn handen.
De anderhalvemetermaatregel gaat weg en fysiek contact mag weer, dus liever een knuffel geven dan een hand. (Misschien dat er ook mee speelt dat minder mensen elkaar een knuffel geven, dan dat men een hand zou geven. )
Mooi bedacht, maar is er ook een onderbouwing denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 00:08:
[...]

Mooi bedacht, maar is er ook een onderbouwing denk je?
is logica geen onderbouwing genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:21:
Kabinet: horecazaken die pas niet controleren riskeren sluiting

Na alle discussie over handhaving van de coronapas heeft het kabinet na de ministerraad Grapperhaus weer even afgestoft om wat te grommen richting de ondernemers. De burgemeesters moeten handhaven en de ondernemers moeten controleren, anders riskeren ze boetes en sluiting aldus Grapperhaus. De Jonge vulde aan dat het een noodzaak is omdat een klein deel van de bevolking niet gevaccineerd is.

In ander nieuws: IC-verpleegkundigen Erasmus botsen met afdelingshoofd Diederik Gommers

Een deel van het ic personeel van het Erasmus MC zegt het vertrouwen op in de leiding van de afdeling (Gommers) en de leiding van het ziekenhuis (o.a. Kuipers).

[...]

Waarom dan wel een verkapte verplichting?

[...]

[...]

Gezien dat beide reacties over hetzelfde gaan, dit als antwoord op beiden. Laten we dan nog wat 'meningen' bekijken. ;)

De onderbouwing voor de werking van de coronapas leunt voornamelijk op een studie van het RIVM die gedaan is met de alfa variant van corona. Op basis hiervan concludeerde het OMT dat gevaccineerden veiliger zijn dan ongevaccineerden. Alleen de varianten stonden sindsdien niet stil. Het Amerikaanse CDC concludeert in een recentere studie dat gevaccineerden en ongevaccineerden die besmet zijn met delta even veel virusdeeltjes produceren cq. uitstoten. Een Britse studie bevestigd het beeld van het CDC.

Het RIVM erkent dat sinds de studie rondom overdraagbaarheid van de alfa variant en vaccinaties er geen nieuw vergelijkbaar onderzoek is gedaan. Toch durven onderzoekers als Wallinga en Koopmans de uitkomst van hun eerdere onderzoek in grote lijnen toe te passen op delta. Het OMT heeft nog als standpunt dat de ongevaccineerden het gevaarlijkste zijn en vooral voor elkaar. De 'meningen' ( ;) ) uit de VS en de UK doen daar niets aan af.

De effectiviteit van de testsamenleving - althans voor degenen die moeten testen - valt een hoop op af te dingen, zie ook de 'mening' van Armand Girbes in deze presentatie:
[YouTube: De testsamenleving en COVID-19]

De coronapas moet vooral de ongevaccineerde persoon beschermen. Alleen tegen wie? Zijn mede niet-gevaccineerden? Dat valt nog te bezien als we de studies uit de VS en de UK erbij pakken. De grote niet gecontroleerde massa vormt dan een behoorlijk risico voor deze groep.

Het optimisme van De Jonge in de werking van de coronapas zoals deze nu op tafel ligt voor zijn gestelde doel is misplaatst. We hebben het niet meer over waterdicht, er zijn te veel factoren in het spel te veel afbreuk doen aan de werking. De huidige opzet is ongeveer net zo zinvol als een hordeur voor een onderzeeboot. De Jonge kan zich dan beter aan het oorspronkelijke advies houden, iedereen moet testen ongeacht. Als de extra vaccinaties bijvangst zijn, dan is het geen probleem dat de bijvangst verloren gaat. Dat was immers een bijwerking. Leuk als het gebeurde, maar niet noodzakelijk. Alleen als iedereen moet testen doet de pas meer recht aan het gestelde doel om mensen te beschermen.

[...]

Ligt bovenaan de stapel, heus waar. :P
Hahaha, kom je nu met het argument dat delta met vaccin even besmettelijk is als delta zonder vaccin? Dat meen je hopelijk niet echt he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ook het thuiswerkadvies verdwijnt. De nieuwe slogan wordt: "Thuiswerken als het kan, op het werk wanneer het nodig is". Tot vandaag gold de stelregel: "Werk thuis, tenzij het niet anders kan."
Die twee formuleringen zeggen toch exact hetzelfde :?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11
eamelink schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:54:
[...]

Die twee formuleringen zeggen toch exact hetzelfde :?
Het thuiswerkadvies verdwijnt ook helemaal niet. Het OMT-advies was om het gewoon in stand te laten, maar op de persconferentie wilden ze graag goed nieuws brengen dus besloten ze om het advies te "versoepelen". En toen kwam deze nieuwe formulering.
Het is verder helemaal niet toegelicht, maar ik vermoed dat "Werk thuis als het kan" betekent dat als het kan - dus als je bijvoorbeeld niet met collega's moet vergaderen of zo - het advies is om thuis te werken, terwijl "Werk thuis, tenzij het niet anders kan" betekent dat je actief op zoek moet naar een alternatief ("anders kan") om thuiswerken mogelijk kan maken (dus de vergadering dan maar via zoom doen). Dat is denk ik wat ze bedoelen met "versoepeling".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Uitgebreid interview met De Jonge (CDA) in het AD
Nog steeds die 1.8m in zijn hoofd. Ik krijg steeds meer het idee dat hij een soort fatale objectfixatie heeft (motorrijders weten wat dit betekent).

Collega CDA-er, maar lager in rang Mona Keijzer vertelt in De Telegraaf, precies het tegenovergestelde inzake de coronapas en kan de invoering niet uitleggen.

Bijzonder om te zien hoe VWS, AZ en Justitie de rest van het kabinet continu overruled.

Beide links zijn helaas wel premium, fragmenten van Keijzer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FyBZf9LFEFr91cOruoYw9nz5BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1qE5MMRcfWe0o4kfK0qpEj5.jpg?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
Señor Sjon schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:38:
Nog steeds die 1.8m in zijn hoofd. Ik krijg steeds meer het idee dat hij een soort fatale objectfixatie heeft (motorrijders weten wat dit betekent).

Collega CDA-er, maar lager in rang Mona Keijzer vertelt in De Telegraaf, precies het tegenovergestelde inzake de coronapas en kan de invoering niet uitleggen.

Bijzonder om te zien hoe VWS, AZ en Justitie de rest van het kabinet continu overruled.

[Afbeelding]
Ik vind het vooral opvallend hoe Keijzer de regel "het kabinet spreekt met één mond" hier overtreedt. Er zijn ministers voor minder de laan uitgestuurd.

Nu heb ik al niet zo'n hoge pet op van deze populistische dame maar dit is of een ordinaire kutstreek die ze haar collega's levert of de domheid ten top.

• Señor Sjon
EZ wordt 1,5 jaar genegeerd, denk dat het daar ook wel klaar is. Het kabinet is toch al ten einde. En ministers kenmerken zich tegenwoordig door extreme plakbaarheid aan vak K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:44:
[...]

Ik vind het vooral opvallend hoe Keijzer de regel "het kabinet spreekt met één mond" hier overtreedt. Er zijn ministers voor minder de laan uitgestuurd.

Nu heb ik al niet zo'n hoge pet op van deze populistische dame maar dit is of een ordinaire kuststreek die ze haar collega's levert of de domheid ten top.
Dit zal gewoon bekokstoofd zijn, good cop - bad cop. Op die manier heeft iedereen in de samenleving wel een 'favoriet' persoon in het kabinet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je er zo tegen bent moet je gewoon opstappen, dan houd je de eer aan jezelf en zou ik er misschien ergens nog respect voor hebben.

Nu is het leuk populair doen in.. de telegraaf, terwijl je lekker blijft zitten. Kun je echt niet maken.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
@Wolly
@Señor Sjon
Dat is toch iets te makkelijk. Stel Nederland stuurt troepen naar een land in het Midden Oosten en één lid van het kabinet zegt het daarmee oneens te zijn, dan haalt die toch het hele draagvlak onderuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58
Señor Sjon schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:49:
EZ wordt 1,5 jaar genegeerd, denk dat het daar ook wel klaar is. Het kabinet is toch al ten einde. En ministers kenmerken zich tegenwoordig door extreme plakbaarheid aan vak K.
Tsja Economische Zaken ... herinneren we ons deze nog van de vorige winter: "Notitie Economische Zaken: opening horeca leidt tot minder besmettingen". "Dansen met Janssen" had dus nooit een probleem kunnen zijn volgens deze cijferaars, zelfs zonder "Janssen" zou het immers geen probleem zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
Welk getal moet De Jonge dan in zijn hoofd hebben? Moet hij dagelijks aan het OMT een nieuwe schatting vragen?
Het gaat niet om het exacte getal. Op het moment dat het OMT die 1,8 miljoen schatte had de uitkomst van de berekening net zo goed 2,0 miljoen of 1,6 miljoen kunnen zijn. De Jonge zou beter over "2 miljoen" onbeschermden kunnen praten omdat dat extra getal achter de komma zekerheid implicieert die er niet is. Het gaat er gewoon om dat er nog veel onbeschermde mensen rondlopen, ook in de kwetsbare leeftijdsgroepen.

Volgens mij ben jij hier degene met een fatale objectfixatie op een getalletje achter de komma dat er niet toe doet.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

[...]

Nu heb ik al niet zo'n hoge pet op van deze populistische dame maar dit is of een ordinaire kutstreek die ze haar collega's levert of de domheid ten top.
Dit trutje zei ooit over mantelzorg; ‘zie het als een feestje’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:56:
[...]

Welk getal moet De Jonge dan in zijn hoofd hebben? Moet hij dagelijks aan het OMT een nieuwe schatting vragen?
Het gaat niet om het exacte getal. Op het moment dat het OMT die 1,8 miljoen schatte had de uitkomst van de berekening net zo goed 2,0 miljoen of 1,6 miljoen kunnen zijn. De Jonge zou beter over "2 miljoen" onbeschermden kunnen praten omdat dat extra getal achter de komma zekerheid implicieert die er niet is. Het gaat er gewoon om dat er nog veel onbeschermde mensen rondlopen, ook in de kwetsbare leeftijdsgroepen.

Volgens mij ben jij hier degene met een fatale objectfixatie op een getalletje achter de komma dat er niet toe doet.
Het gaat om een getal wat op data van eind juli is gemaakt die als onderbouwing dient voor een zeer discutabele maatregel. En die 1.8m zit aan de bovenkant van het bereik terwijl we 60 dagen aan besmettingen (50% laat zich maar testen) opnames, IC verder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:11:
[...]

Het gaat om een getal wat op data van eind juli is gemaakt die als onderbouwing dient voor een zeer discutabele maatregel. En die 1.8m zit aan de bovenkant van het bereik terwijl we 60 dagen aan besmettingen (50% laat zich maar testen) opnames, IC verder zijn.
Plus dat dat getal al was gebaseerd op zeer conservatieve schattingen mbt bestaande immuniteit.
De onderzoeken tonen dat half juli jl. circa 20% van de Nederlandse bevolking
sero-immuniteit had na een SARS-CoV-2-infectie. Een deel van hen die recent
een infectie hebben doorgemaakt moet nog antistoffen ontwikkelen, dus het
werkelijk percentage ligt iets hoger. Een schatting van 20-25% sero-immuniteit
op grond van doorgemaakte infectie in de huidige situatie representeert circa 3,5-
4,4 miljoen personen, grofweg het dubbele aantal dat test-bevestigd positief
bevonden is. Deze verdubbeling lijkt een aanzienlijk getal maar is laag ten
opzichte van een aantal andere Europese landen. Bijvoorbeeld, in Duitsland wordt
op grond van soortgelijk onderzoek geschat dat slechts een op elke vier tot vijf
personen die een SARS-CoV-2-infectie doormaken, getest wordt en positief
bevonden. Ook de bevindingen van het gedragsonderzoek suggereren dat het
aantal personen dat zich laat testen bij klachten, lager ligt dan 50%. Dat zou
betekenen dat 3,5-4,4 miljoen doorgemaakte infecties waarschijnlijk een
conservatieve schatting is.
https://www.rijksoverheid...-en-124e-omt-covid-19.pdf

Maarja, zolang de antistoffen testen niet gebruikt mogen naast de covid testen worden zullen we het nooit weten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

[Afbeelding]
Ben blij dat ze zich uitspreekt. Er zullen nog wel meer mensen tussen zitten die het er niet mee eens zijn. Hopelijk spreken ze zich ook uit. Hugo en co blijven de mening van anderen negeren en pushen hun eigen beleid erdoor. Noem het tunnelvisie.

Ze willen er gewoon niet aan dat de pandemie op z'n eind gelopen is.

Twitter

• zacht
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:02:
Tja, zo erg vind ik ‘t niet om niet te hoeven handen schudden ;)
Ik ook niet. Ik hou de boks er voorlopig in, en hoop stiekem dat dat de norm wordt.
Drie zoenen? Ik sloeg en sla even over.
Sowieso verandert er slechts een cm of 30:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NJHbuz0_kCfYirvfARRPT_jaSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4nP2fhegHKzCvvNsULKO9N8.webp?f=user_large

• Dennahz

Dennahz

zacht schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:50:
[...]

Ik ook niet. Ik hou de boks er voorlopig in, en hoop stiekem dat dat de norm wordt.

[Afbeelding]
Op papier misschien, in de praktijk was die 1.5 meter al een stuk dichterbij. Een beetje afstand is sowieso niet erg :) Hoop dat we toch op z'n minst een aantal van die maatregelen kunnen behouden. Vooral in wachtrijen en zo.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
zacht schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:50:
[...]

[Afbeelding]
De intieme zone is toevallig ook de plek van de koelmeubels in de supermarkt. :+

• Tom-Z
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:16:
[...]

Maarja, zolang de antistoffen testen niet gebruikt mogen naast de covid testen worden zullen we het nooit weten 8)7
...het stuk dat je aanhaalt maakt juist veelvuldig gebruik van onderzoeken op basis van dat soort testen? Het woord "sero-immuniteit" komt nota bene 2x voor in je quote.

Hoe dan ook, er zijn nu nog 2.1 miljoen ongevaccineerden van 18 jaar en ouder. Als je dan rekent met die 25% van het OMT-advies kom je op 1.6 miljoen onbeschermden uit. Als je rekent met 40% kom je op 1.3 miljoen onbeschermden uit.
En daar komt dan nog bij dat die besmettingen vooral bij jongeren waren. Als je bijvoorbeeld de leeftijdsgroep 50-60 pakt dan zit daar de vaccinatiegraad rond de 87%. Dat zijn dus nog 340.000 ongevaccineerden. Als je dan de helft door natuurlijke besmetting beschermd verklaart (een veel te optimistische schatting) kom je uit op 170.000 onbeschermden. In die leeftijdsgroep hebben we op 300.000 bevestigde besmettingen ~3.000 IC-opnames gehad. Zelfs als je stelt dat 300.000 niet het werkelijke aantal besmettingen is en weer uitgaat van die schatting van de helft (again, veel te optimistisch - dat zou overeen komen met 1.2 miljoen besmettingen en dat zou betekenen dat de één op de vier gemist hebben) komt de voorspelling alsnog uit op 400 IC-opnames. Als je uitgaat van dat 30% een besmetting heeft gehad kom je uit op 900 IC-opnames die we nog te goed hebben -- alleen al voor die leeftijdsgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
[...]

Ongeschreven regel, geen wet.
En het geeft ook aan dat binnen onze regering er ook zeer zeker ongemak heerst over deze maatregel.
Ik heb het artikel uit het AD met de Jonge`s interview wel gelezen en het heeft al mijn "vooroordelen" over de Jonge bevestigd.
Kritiek word weggewuifd als zijnde "we zijn er allemaal zat van"

En eindelijk laat hij een getal los, onbedoeld denk ik
de vaccinatiegraad echt boven de 90 procent uit kunnen komen, zodat we ook van de maatregelen verlost kunnen raken.”
Volgens mij gaat dat alleen als je ook onder de 12 gaat vaccineren. Dus de mensen die denken dat 1 oktober de terugkeer naar normaal word, vergeet het maar.
Komt eerst nog een vaccinatiecampagne voor kinderen.

https://www.ad.nl/politie...-of-laat-besmet~a2e97bcb/
Is helaas een premium, dus niet door iedereen te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 25-09-2021 11:11 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
Dennahz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:50:
[...]

Ben blij dat ze zich uitspreekt. Er zullen nog wel meer mensen tussen zitten die het er niet mee eens zijn. Hopelijk spreken ze zich ook uit. Hugo en co blijven de mening van anderen negeren en pushen hun eigen beleid erdoor. Noem het tunnelvisie.

Ze willen er gewoon niet aan dat de pandemie op z'n eind gelopen is.
Ze willen er niet aan? Waarom niet?

• zacht
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:51:
[...]

Op papier misschien, in de praktijk was die 1.5 meter al een stuk dichterbij. Een beetje afstand is sowieso niet erg :) Hoop dat we toch op z'n minst een aantal van die maatregelen kunnen behouden. Vooral in wachtrijen en zo.
Nu heb ik alleen maar vrouwelijke collega's en ben ik er wat dat betreft al jaren op ingesteld om afstand te houden (of liever: ruimte te bieden), dat scheelt. Verder zie ik steeds vaker mondkapjes terug in de supermarkt. En ik zie dat mensen daadwerkelijk meer afstand lijken te houden van diezelfde mensen met mondkapjes. Wat dat betreft lijken ze in ieder geval te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
We mogen toch inmiddels wel van drang spreken. Het nudgen is niet bepaald subtiel te noemen.
Als je echter gaat beweren dat de Jonge niet weet dat de 1.5m niet goed nageleefd wordt of beweert dat een maatregel niet 100% werkt en dus zinloos is, is dat een ander verhaal.
De Jonge zal op basis van de informatie die hij krijg overschatten hoe mensen zich aan de regels houden. Een aantal gedragswetenschappers concludeerden dat de nalevingspercentages die het RIVM presenteert hoger zijn dan in werkelijkheid. Geen kwade opzet van de gedragsunit van het RIVM, maar de onderzoekers denken dat dit komt omdat mensen zichzelf overschatten (denken dat ze de regels volgen, maar dit niet doen) of dat er sociaal gewenste antwoorden gegeven worden. We hebben een hele periode achter de rug die al grotendeels vrij was van anderhalve meter en waar geen coronapas nodig was. Pas recentelijk lijken de cijfers van de gedragsunit van het RIVM de slechtere naleving te laten zien.
Tom-Z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:17:
Even 15 minuten video samengevat in 1 zin: minder dan 1% van de mensen die zich moet laten testen krijgt onterecht een positieve testuitslag en een zeker percentage (10%, volgens Girbes) van de besmette mensen krijgt een vals-negatief resultaat. En hij doet alsof dat een enorme "gotcha" is. Jammer als je bij die 1% hoort, maar het alternatief is dat 100% thuis moet blijven. Vindt jij dat beter?
Wat is erger, vals positief of vals negatief? Die laatste groep zou ik zeggen, die mensen kunnen het virus rondstrooien en denken dat het allemaal prima in orde is omdat ze een negatief testbewijs hebben.

De boel dicht moeten houden is een valse tegenstelling. Het zal vast leuk en dramatisch klinken om zo'n uiterste als enige alternatief te hebben, maar we hebben al genoeg tussenvormen gezien.
42erik schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 01:02:
Hahaha, kom je nu met het argument dat delta met vaccin even besmettelijk is als delta zonder vaccin? Dat meen je hopelijk niet echt he?
Ik lever twee studies als bewijs. Waar jouw onderbouwing?
Er zijn ministers geweest die voor meer mochten blijven zitten. :+

De afgelopen anderhalf jaar is het kabinet niet bepaald eensgezind geweest. We hebben al eerder de ruzies mee mogen maken tussen Koolmees, Wiebes en De Jonge waarbij hun ministeries informatie publiceerden die de uitspraken van De Jonge/VWS in twijfel trokken.

Om dan nu dusdanig op de uitspraken van Keijzer te reageren is overdreven, eerder genoemde personen hadden dan allang het veld moeten ruimen.
Dit zal mede komen omdat het nog altijd rommelt in het CDA.

Hugo de Jonge is zeker niet populair bij zijn partijgenoten, hij heeft een semipublieke vete met Keijzer. Keijzer stelde zich net als De Jonge verkiesbaar voor het lijsttrekkerschap van het CDA en verloor. Dit nam zij hem niet in dank af en ze steunde Omtzigt in zijn verzoek om de uitslag van de verkiezing tegen het licht te houden. Keijzer stond al langer op de zwarte lijst van De Jonge en deze actie maakte haar nog minder geliefd bij hem. Op zijn beurt wilde hij Keijzer uit het CDA laten zetten, maar hij kreeg onvoldoende steun van de partijleiding. Keijzer trekt veel stemmen van kiezers wat haar waardevol maakt voor de partij en ze heeft een goede staat van dienst als staatssecretaris.
user109731 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:54:
Als je er zo tegen bent moet je gewoon opstappen, dan houd je de eer aan jezelf en zou ik er misschien ergens nog respect voor hebben.

Nu is het leuk populair doen in.. de telegraaf, terwijl je lekker blijft zitten. Kun je echt niet maken.
Als je vertrekt dan kan je geen invloed meer uitoefenen op hetgeen waarom je vertrekt. Dat is een nadeel. Opstappen over een onderwerp kan goed werken en een krachtig effect hebben, zie Omtzigt die uit het CDA stapte, maar het is niet altijd de beste oplossing.

• Dennahz

Dennahz

Emgeebee schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:08:
[...]

Ze willen er niet aan? Waarom niet?
Geen idee. Een gevoel van macht? Mensen jennen die niet naar je geluisterd hebben?
Ik twijfel in ieder geval sterk aan de oprechtheid van de Jonge.
zacht schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:09:
[...]

Nu heb ik alleen maar vrouwelijke collega's en ben ik er wat dat betreft al jaren op ingesteld om afstand te houden (of liever: ruimte te bieden), dat scheelt. Verder zie ik steeds vaker mondkapjes terug in de supermarkt. En ik zie dat mensen daadwerkelijk meer afstand lijken te houden van diezelfde mensen met mondkapjes. Wat dat betreft lijken ze in ieder geval te werken.
Personal space is zo belangrijk. Ik denk sowieso dat er op GoT veel introverte mensen zitten (we zijn nerds voor iets). Veel mensen denken (helaas voor ons) anders en gaan we gewoon weer lekker in je nek hijgen in een wachtrij in de Efteling, bijvoorbeeld.

Mondkapjes zie ik zelden nog eigenlijk.

Twitter

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:07:
[...]

...het stuk dat je aanhaalt maakt juist veelvuldig gebruik van onderzoeken op basis van dat soort testen? Het woord "sero-immuniteit" komt nota bene 2x voor in je quote.
Die 20-25% van de NL bevolking met sero immuniteit na een infectie is gebaseerd op Sanquin en Pienter, dat zijn toch de onderzoeken waarbij steeds wordt gezegd dat juist de mensen om wie het nu gaat qua ongevaccineerden niet worden meegenomen?

Kijk je naar het aantal postieve testen dat is uitgevoerd dan zijn dat er blijkbaar ongeveer 2 miljoen. Zou het zo zijn dat 4 op de 5 mensen die positief zijn niet getest worden (zoals in Duitsland 4 op de 5) dan is dat getal toch veel hoger?
Hoe dan ook, er zijn nu nog 2.1 miljoen ongevaccineerden van 18 jaar en ouder. Als je dan rekent met die 25% van het OMT-advies kom je op 1.6 miljoen onbeschermden uit. Als je rekent met 40% kom je op 1.3 miljoen onbeschermden uit.
En daar komt dan nog bij dat die besmettingen vooral bij jongeren waren. Als je bijvoorbeeld de leeftijdsgroep 50-60 pakt dan zit daar de vaccinatiegraad rond de 87%. Dat zijn dus nog 340.000 ongevaccineerden. Als je dan de helft door natuurlijke besmetting beschermd verklaart (een veel te optimistische schatting) kom je uit op 170.000 onbeschermden. In die leeftijdsgroep hebben we op 300.000 bevestigde besmettingen ~3.000 IC-opnames gehad. Zelfs als je stelt dat 300.000 niet het werkelijke aantal besmettingen is en weer uitgaat van die schatting van de helft (again, veel te optimistisch - dat zou overeen komen met 1.2 miljoen besmettingen en dat zou betekenen dat de één op de vier gemist hebben) komt de voorspelling alsnog uit op 400 IC-opnames. Als je uitgaat van dat 30% een besmetting heeft gehad kom je uit op 900 IC-opnames die we nog te goed hebben -- alleen al voor die leeftijdsgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:13:
[...]

Wat is erger, vals positief of vals negatief? Die laatste groep zou ik zeggen, die mensen kunnen het virus rondstrooien en denken dat het allemaal prima in orde is omdat ze een negatief testbewijs hebben.
Beetje flauw dat je dan een video van 15 minuten post waarin iemand een heel betoog houdt dat die vals-positieven zo'n probleem zijn.

Over vals-negatieven hebben we het al uitgebreid gehad en ik denk niet dat we daar nader tot elkaar gaan komen. En ook daar voegt die video helemaal niets toe dat niet iedereen in deze discussie al wist.
Onder andere in die Britse studie die je zelf al aanhaalde, zoals ik in mijn vorige post zei.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 25-09-2021 11:55 ]

• Tom-Z
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:23:
[...]

Die 20-25% van de NL bevolking met sero immuniteit na een infectie is gebaseerd op Sanquin en Pienter, dat zijn toch de onderzoeken waarbij steeds wordt gezegd dat juist de mensen om wie het nu gaat qua ongevaccineerden niet worden meegenomen?
Ik snap niet precies wat je bedoelt?
Het Sanquin-onderzoek kijkt naar of er antistoffen aanwezig zijn in het bloed van donoren. Mogelijk is dit niet representatief, omdat bloeddonoren niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander. Met name de vaccinatiegraad kan hoger zijn, waardoor je het percentage met antistoffen overschat.
Pienter is juist wél een representatieve steekproef onder de Nederlanders, waarbij op dezelfde manier wordt gekeken of er antistoffen zijn in het bloed.

Helaas zijn de resultaten van Pienter van juli nog niet openbaar. Het OMT-advies noemt dat ten tijde van dat onderzoek 91% van de mensen van 50-59 jaar antistoffen had. Sindsdien is er nog ~3%-punt vaccinatiegraad bij gekomen (maar dat wil niet zeggen dat er ook 3%-punt bij het aantal met antistoffen is gekomen, want je prikt ook mensen die al antistoffen hadden). Dan is het niet heel gek om te denken dat er nog (ruim) 5% van de mensen uit die leeftijdscategorie over is die ziek kunnen worden.
Kijk je naar het aantal postieve testen dat is uitgevoerd dan zijn dat er blijkbaar ongeveer 2 miljoen. Zou het zo zijn dat 4 op de 5 mensen die positief zijn niet getest worden (zoals in Duitsland 4 op de 5) dan is dat getal toch veel hoger?
Ik kijk niet puur naar het aantal positieve testen (en ook het OMT niet). Sanquin zag in januari bij 13% van de donoren antistoffen; dat is feitelijk nog voor het begin van de vaccinatiecampagne dus dat is alleen immuniteit opgebouwd door infecties. We hadden toen ongeveer 1 miljoen bevestigde besmettingen achter de rug (~6% van de Nederlanders). Zo'n Duits verhaal lijkt me dan onwaarschijnlijk want dan zou (als we 4 op de 5 besmettingen gemist hadden) 30% van de Nederlanders al een besmetting moeten hebben gehad. Dan lijkt het me dat je bij meer dan 13% antistoffen zou moeten zien.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:13:
[...]

We mogen toch inmiddels wel van drang spreken. Het nudgen is niet bepaald subtiel te noemen.

[...]

De Jonge zal op basis van de informatie die hij krijg overschatten hoe mensen zich aan de regels houden. Een aantal gedragswetenschappers concludeerden dat de nalevingspercentages die het RIVM presenteert hoger zijn dan in werkelijkheid. Geen kwade opzet van de gedragsunit van het RIVM, maar de onderzoekers denken dat dit komt omdat mensen zichzelf overschatten (denken dat ze de regels volgen, maar dit niet doen) of dat er sociaal gewenste antwoorden gegeven worden. We hebben een hele periode achter de rug die al grotendeels vrij was van anderhalve meter en waar geen coronapas nodig was. Pas recentelijk lijken de cijfers van de gedragsunit van het RIVM de slechtere naleving te laten zien.

[...]

De boel dicht moeten houden is een valse tegenstelling. Het zal vast leuk en dramatisch klinken om zo'n uiterste als enige alternatief te hebben, maar we hebben al genoeg tussenvormen gezien.

[...]

[...]

Er zijn ministers geweest die voor meer mochten blijven zitten. :+

De afgelopen anderhalf jaar is het kabinet niet bepaald eensgezind geweest. We hebben al eerder de ruzies mee mogen maken tussen Koolmees, Wiebes en De Jonge waarbij hun ministeries informatie publiceerden die de uitspraken van De Jonge/VWS in twijfel trokken.

Om dan nu dusdanig op de uitspraken van Keijzer te reageren is overdreven, eerder genoemde personen hadden dan allang het veld moeten ruimen.

[...]

Dit zal mede komen omdat het nog altijd rommelt in het CDA.

Hugo de Jonge is zeker niet populair bij zijn partijgenoten, hij heeft een semipublieke vete met Keijzer. Keijzer stelde zich net als De Jonge verkiesbaar voor het lijsttrekkerschap van het CDA en verloor. Dit nam zij hem niet in dank af en ze steunde Omtzigt in zijn verzoek om de uitslag van de verkiezing tegen het licht te houden. Keijzer stond al langer op de zwarte lijst van De Jonge en deze actie maakte haar nog minder geliefd bij hem. Op zijn beurt wilde hij Keijzer uit het CDA laten zetten, maar hij kreeg onvoldoende steun van de partijleiding. Keijzer trekt veel stemmen van kiezers wat haar waardevol maakt voor de partij en ze heeft een goede staat van dienst als staatssecretaris.

[...]

Als je vertrekt dan kan je geen invloed meer uitoefenen op hetgeen waarom je vertrekt. Dat is een nadeel. Opstappen over een onderwerp kan goed werken en een krachtig effect hebben, zie Omtzigt die uit het CDA stapte, maar het is niet altijd de beste oplossing.
Hier

https://eenvandaag.avrotr...en-over-het-effect-ervan/
We weten dat de vaccins effectief zijn in het voorkomen van besmettingen.
Volledig gevaccineerde mensen hoeven zich dus niet te laten testen. Maar kunnen zij wel drager zijn van het virus? "Dat is ten dele waar", zegt Sanders. "Mensen die gevaccineerd zijn, kunnen het bij zich dragen en verspreiden, maar die kans is beduidend kleiner als iemand gevaccineerd is.
Wel lijkt het zo te zijn dat het virusmateriaal minder lang aanwezig is bij een doorbraakinfectie. Ook dat zou transmissie vanuit een gevaccineerd iemand verminderen.
Alle vaccins zorgen ervoor dat je ook goed beschermd bent tegen het oplopen van de deltavariant. Bij Moderna en Pfizer is dat zo'n 80 procent en voor AstraZeneca en Janssen is dat iets lager, maar nog steeds hoog"

• Wolly
  • Niet online
Uit het artikel wat @CMD-Snake aanhaalt:
Koopmans denkt dat het risico dat iemand besmettelijk is voor geteste en gevaccineerde personen ongeveer even groot is

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:58:
[...]

Ik snap niet precies wat je bedoelt?
Het Sanquin-onderzoek kijkt naar of er antistoffen aanwezig zijn in het bloed van donoren. Mogelijk is dit niet representatief, omdat bloeddonoren niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander. Met name de vaccinatiegraad kan hoger zijn, waardoor je het percentage met antistoffen overschat.
Pienter is juist wél een representatieve steekproef onder de Nederlanders, waarbij op dezelfde manier wordt gekeken of er antistoffen zijn in het bloed.
Over Pienter:
Over het algemeen komt bij iedere ronde iets meer dan de helft van de bloedmonsters van vrouwen. Ook doen meestal iets meer oudere dan jongere deelnemers mee. In onze analyses houden we hier rekening mee.
Helaas zijn de resultaten van Pienter van juli nog niet openbaar. Het OMT-advies noemt dat ten tijde van dat onderzoek 91% van de mensen van 50-59 jaar antistoffen had. Sindsdien is er nog ~3%-punt vaccinatiegraad bij gekomen (maar dat wil niet zeggen dat er ook 3%-punt bij het aantal met antistoffen is gekomen, want je prikt ook mensen die al antistoffen hadden). Dan is het niet heel gek om te denken dat er nog (ruim) 5% van de mensen uit die leeftijdscategorie over is die ziek kunnen worden.

[...]

Ik kijk niet puur naar het aantal positieve testen (en ook het OMT niet). Sanquin zag in januari bij 13% van de donoren antistoffen; dat is feitelijk nog voor het begin van de vaccinatiecampagne dus dat is alleen immuniteit opgebouwd door infecties. We hadden toen ongeveer 1 miljoen bevestigde besmettingen achter de rug (~6% van de Nederlanders). Zo'n Duits verhaal lijkt me dan onwaarschijnlijk want dan zou (als we 4 op de 5 besmettingen gemist hadden) 30% van de Nederlanders al een besmetting moeten hebben gehad. Dan lijkt het me dat je bij meer dan 13% antistoffen zou moeten zien.
Ik heb geen idee wat de werkelijke getallen zouden zijn, als het OMT echter zelf aangeeft dat het hier waarschijnlijk om een conservatieve schatting gaat dan is dat natuurlijk niet voor niets. Het OMT haalt zelf Duitsland als voorbeeld erbij waar de getallen heel anders liggen en geeft ook nog eens aan dat het geschatte getal van natuurlijk geimmuniseerde personen laag ligt ten opzicht van andere Europese landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

• CMD-Snake
Kritiek staatssecretaris Keijzer op coronapas valt verkeerd

De uitspraak van Mona Keijzer over de coronapas heeft ingeslagen als een bom in de politiek. Haar positie in het kabinet en het CDA zouden inmiddels ter discussie staan. Burgemeester Bruls neemt het Keijzer niet in dank af, alleen vergeet hij kennelijk hoe zijn zienswijze was enkele dagen geleden. Hij uitte openlijk zijn twijfels over de werkbaarheid van de coronapas in de media. Hij was net zo kritisch op de verplichte sluiting om middernacht voor de horeca en het nachtleven.

De boze CDA prominenten zullen ook in de spiegel moeten kijken. Grapperhaus, Hoekstra en De Jonge zijn alle drie eerder uitgegleden in wisselende mate over hun eigen regels zonder noemenswaardige gevolgen. In dat opzicht klinkt hun boosheid erg hypocriet.

Het zal voor het resterende kabinet een stevige dobber zijn als nog een bewindspersoon vertrekt. In deze demissionaire periode zijn er al veel personele wisselingen geweest in wat resteert van Rutte III. Met een formatie die nog geen uitzicht lijkt te bieden geeft het wel te denken.
Uit datzelfde stukje komt deze nuance:
Vaccinoloog Huckriede zegt hierover: "Als gevaccineerden wel een doorbraakinfectie krijgen kan er wel evenveel virusmateriaal in hun neus zijn dan bij niet-gevaccineerde personen, maar of dat zich ook vertaald naar evenveel levend en dus infectieus virus, is nog niet helemaal duidelijk."
@Wolly haalt al de uitspraak van Koopmans aan.
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:54:
Beetje flauw dat je dan een video van 15 minuten post waarin iemand een heel betoog houdt dat die vals-positieven zo'n probleem zijn.
Girbes richt zich op mensen die onterecht positief testen en dat is voor die mensen niet leuk, maar andersom is nog wat erger. De uitleg die Girbes geeft blijft hoe dan ook overeind, de marges gaan je parten spelen. Ik zie niet hoe dat het punt minder valide maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
Ah, de vermoorde onschuld is ook weer wakker na een strategisch avondje vrij. ;)

Maar met hierboven ben ik het wel met je eens. Wat een puinhoop is het aan het worden in politiek en besturend nederland. Iedereen valt mekaar af en doet maar een dotje lijkt het wel. De horeca moet om middernacht dicht..... maar in breda zijn ze weer lekker rebels en gaan ze nog even door. En wat zegt de burgemeester? Prima jongens, ik ga niet handhaven.... 8)7 de chaos is wat mij betreft compleet.

https://www.omroepbrabant...estemming-van-de-gemeente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:34:
[...]

Uit het artikel wat @CMD-Snake aanhaalt:

[...]
Goed punt, die zin had ik overheen gelezen. Nou @CMD-Snake, de bron is het artikel dat je zelf linkt.

De gevaccineerde is vergelijkbaar met de geteste, dus duidelijk beter dan de gemiddelde ongevaccineerden

• arbraxas
stylezzz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:28:
Ah, de vermoorde onschuld is ook weer wakker na een strategisch avondje vrij. ;)

Maar met hierboven ben ik het wel met je eens. Wat een puinhoop is het aan het worden in politiek en besturend nederland. Iedereen valt mekaar af en doet maar een dotje lijkt het wel. De horeca moet om middernacht dicht..... maar in breda zijn ze weer lekker rebels en gaan ze nog even door. En wat zegt de burgemeester? Prima jongens, ik ga niet handhaven.... 8)7 de chaos is wat mij betreft compleet.

https://www.omroepbrabant...estemming-van-de-gemeente
Toch niet zo raar? De horeca zat en zit niet te wachten om het pispaaltje / politieagent te zijn van Den Haag.
De 1,5 meter werd ook niet meer nageleefd dan wel gecontroleerd.
Ons welbehagen gaat omhoog, maar dat komt door bovenstaand burgerlijke ongehoorzaamheid.
Hugo geeft een interview aan het AD waar hij meld dat alle kritiek niets meer is als "gevoel dat iedereen er wel klaar mee is". Oftewel hij negeert het gewoon.
Partijgenoot zegt vraagttekens bij de hele coronaaanpak van dit moment.
Dan hebben we een "demissionair" kabinet met bijzonder gevoelige besluiten aangaande een coronapas.
Gekoppeld aan een dramatisch laag draagvlak voor die maatregelen en de burgemeester mag de kolen uit het vuur gaan halen en zit tegelijk tussen 2 vuren in.

Over de cijfers van draagvlak uit een RIVM onderzoek:
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden

Hugo`s interview is een premium artikel, weinig nut om die te linken.

[ Voor 3% gewijzigd door arbraxas op 25-09-2021 14:41 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En Keijzer ontslagen. Terecht. Als je het er niet mee eens bent neem je ontslag. Desnoods met een hoop heisa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu7HVagNQKm-Vc4Zl1ng-EqYWw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epMi5ugwyz0n2OQbBLbNBb4O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:15:
Kritiek staatssecretaris Keijzer op coronapas valt verkeerd

De uitspraak van Mona Keijzer over de coronapas heeft ingeslagen als een bom in de politiek. Haar positie in het kabinet en het CDA zouden inmiddels ter discussie staan. Burgemeester Bruls neemt het Keijzer niet in dank af, alleen vergeet hij kennelijk hoe zijn zienswijze was enkele dagen geleden. Hij uitte openlijk zijn twijfels over de werkbaarheid van de coronapas in de media. Hij was net zo kritisch op de verplichte sluiting om middernacht voor de horeca en het nachtleven.

De boze CDA prominenten zullen ook in de spiegel moeten kijken. Grapperhaus, Hoekstra en De Jonge zijn alle drie eerder uitgegleden in wisselende mate over hun eigen regels zonder noemenswaardige gevolgen. In dat opzicht klinkt hun boosheid erg hypocriet.

Het zal voor het resterende kabinet een stevige dobber zijn als nog een bewindspersoon vertrekt. In deze demissionaire periode zijn er al veel personele wisselingen geweest in wat resteert van Rutte III. Met een formatie die nog geen uitzicht lijkt te bieden geeft het wel te denken.

[...]

Uit datzelfde stukje komt deze nuance:

[...]

@Wolly haalt al de uitspraak van Koopmans aan.

[...]

Girbes richt zich op mensen die onterecht positief testen en dat is voor die mensen niet leuk, maar andersom is nog wat erger. De uitleg die Girbes geeft blijft hoe dan ook overeind, de marges gaan je parten spelen. Ik zie niet hoe dat het punt minder valide maakt.
Ook de zin erna gelezen?

Je hebt overigens door dat de zin die @Wolly quote juist je punt tegenspreekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
Ontslagen door een onslagen kabinet :+

Naja, altijd nog beter als je biezen pakken om als lobbyist aan het werk te gaan.
Desnoods met een hoop heisa.
Als het daarom ging is dit het beste wat ze kon doen.

[ Voor 29% gewijzigd door arbraxas op 25-09-2021 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:43:
En Keijzer ontslagen. Terecht. Als je het er niet mee eens bent neem je ontslag. Desnoods met een hoop heisa.

[Afbeelding]
Korte metten inderdaad. Kunnen ze paul depla(burgemeester breda) ook meteen even meenemen aub?

• arbraxas
stylezzz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:52:
[...]

Korte metten inderdaad. Kunnen ze paul depla(burgemeester breda) ook meteen even meenemen aub?
Nee, voor burgemeesters gelden andere regels, letterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie

[Afbeelding]
Denk niet dat de voor dit geval belangrijke delen van het CDA nog zin hadden om haar nog binnenboord te houden en de heisa dit dat weer zou geven. Als ze daar nog lekker had gelegen had ze wel kunnen blijven.
Achja veel gaan we er wederom niet aan missen.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het officiële beleid van het kabinet is geen anderhalve meter meer, maar nog steeds het dringende advies om afstand te houden.

Volgens Hugo de Jonge betekent dit wel knuffelen maar niet handenschudden.

https://www.rtlnieuws.nl/...aar-nog-even-niet-de-hand

Lijkt me, buiten een totaal onlogische uitleg van het dringende advies, strikt genomen ook tegen het kabinetsbeleid in te gaan. Het stompzinnige elleboogtikken dat door ministers werd tentoongespreid het afgelopen jaar was al per definitie een breuk met de anderhalve meter. Het is ook wel treurig om te zien hoe in de loop van de afgelopen anderhalf jaar logische, rationele maatregelen, met oog voor vrijheden, langzaam zijn vervangen door idiote rituelen op basis van valse motieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
arbraxas schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:53:
[...]

Nee, voor burgemeesters gelden andere regels, letterlijk.
Ooit van sarcasme gehoord? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[Afbeelding]
Terecht? Misschien wel. Als regering moet je natuurlijk wel één lijn trekken.

Echter: dat dit soort dingen gebeuren verbaast me met dit beleid dan weer weinig. Er worden, mijns inziens, vrij slechte besluiten genomen die ook parlementair democratisch nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdienen. De controlerende functie van de tweede kamer is bij een demissionair kabinet behoorlijk op achterstand gezet en ik heb steeds meer het idee dat, vooral de Jonge en Rutte, het wel prima vinden zo. Weggestuurd kunnen ze niet meer worden en dat geeft ze eigenlijk nog meer macht.

Ik denk wel dat het CDA zich ernstig moet gaan afvragen wat ze in hemelsnaam hebben gedaan met de Jonge op die plek te zetten.

In het begin van de pandemie had ik veel meer waardering voor de regering en de besluiten die ze namen. Maar, komop zeg, we zijn anderhalf jaar verder. De logica is soms wel erg ver weg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54

Daling van -18% houdt mooi aan! Percentage positiefs daalt ook gestaag.

Benieuwd wat de TestenVoorToegang nog oplevert. Druppel op gloeiende plaat vermoed ik. Maar die impact zien we dan maandag/dinsdag?

[ Voor 72% gewijzigd door Stinger_Ventura op 25-09-2021 15:29 ]

American Express vraagbaak

• user109731
  • Niet online
edit: dubbel.

Ik ben benieuwd wat de cijfers gaan doen de komende weken en maanden. We zitten nog steeds vrij hoog en we versoepelen aardig wat zaken vandaag.

[ Voor 174% gewijzigd door user109731 op 25-09-2021 15:30 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:14:
[...]

Terecht? Misschien wel. Als regering moet je natuurlijk wel één lijn trekken.

Echter: dat dit soort dingen gebeuren verbaast me met dit beleid dan weer weinig. Er worden, mijns inziens, vrij slechte besluiten genomen die ook parlementair democratisch nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdienen. De controlerende functie van de tweede kamer is bij een demissionair kabinet behoorlijk op achterstand gezet en ik heb steeds meer het idee dat, vooral de Jonge en Rutte, het wel prima vinden zo. Weggestuurd kunnen ze niet meer worden en dat geeft ze eigenlijk nog meer macht.

Ik denk wel dat het CDA zich ernstig moet gaan afvragen wat ze in hemelsnaam hebben gedaan met de Jonge op die plek te zetten.

In het begin van de pandemie had ik veel meer waardering voor de regering en de besluiten die ze namen. Maar, komop zeg, we zijn anderhalf jaar verder. De logica is soms wel erg ver weg
Ze had twee keuzes. Kop houden en blijven zitten of wegwezen en stennis schoppen.

Stennis schoppen en blijven zitten is in dit geval geen optie.

Ook juridisch trouwens:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
[...]

Misschien wel. Maar wat je hier wel over kan zeggen.

Je stuurt dus iemand de laan uit omdat ze een andere mening heeft. Je krijgt hierdoor alleen maar jaknikkers.

Als je niet meer kritisch mag zijn is het echt triest.

Dit symboliseert de politiek en de coronacrisis in mijn ogen.

Je MOET dezelfde mening hebben anders ben je wappie. En in dit geval wordt je zelfs gedwongen op te stappen.

Kritische noten uit je eigen fracties zijn er bijna nooit. De tweede kamer is een poppenkast geworden zonder dat ze hun rol van kritiek op het kabinet vervullen.

Je kan het toch ergens niet mee eens zijn, maar toch het beleid uitvoeren? Maar nee iedereen moet dezelfde mening hebben. We hebben een tweedekamer van ja-knikkers bij de regeringspartijen. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat er zoveel mis gaat. Niemand durft meer kritiek te leveren want tja dan krijg je zoiets.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Kevinp
MikeyMan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:28:
[...]

Ze had twee keuzes. Kop houden en blijven zitten of wegwezen en stennis schoppen.

Stennis schoppen en blijven zitten is in dit geval geen optie.

Ook juridisch trouwens:

[Embed]
Naast dat het demissionair is(ik wist niet dat het zo was, maar ja sinds wanneer houd dit kabinet zich aan de grondwet).

Er ligt een onderzoek van Economische zaken waarin gesteld wordt dat er mee levensjaren verloren gaan door lockdowns. Mogelijk zijn er meer van dergelijke rapporten. Als je dergelijke dingen blijft negeren snap ik wel dat je een keer kritiek levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Kevinp schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:29:
[...]

Je stuurt dus iemand de laan uit omdat ze een andere mening heeft. Je krijgt hierdoor alleen maar jaknikkers.

Je MOET dezelfde mening hebben anders ben je wappie. En in dit geval wordt je zelfs gedwongen op te stappen.

Kritische noten uit je eigen fracties zijn er bijna nooit. De tweede kamer is een poppenkast geworden zonder dat ze hun rol van kritiek op het kabinet vervullen.

Je kan het toch ergens niet mee eens zijn, maar toch het beleid uitvoeren? Maar nee iedereen moet dezelfde mening hebben. We hebben een tweedekamer van ja-knikkers bij de regeringspartijen. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat er zoveel mis gaat. Niemand durft meer kritiek te leveren want tja dan krijg je zoiets.
Ja, echt heel gek dat er vanuit gegaan wordt dat je een gezamenlijk beleid ook samen uitdraagt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Kevinp schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:31:
[...]

Naast dat het demissionair is(ik wist niet dat het zo was, maar ja sinds wanneer houd dit kabinet zich aan de grondwet).

Er ligt een onderzoek van Economische zaken waarin gesteld wordt dat er mee levensjaren verloren gaan door lockdowns. Mogelijk zijn er meer van dergelijke rapporten. Als je dergelijke dingen blijft negeren snap ik wel dat je een keer kritiek levert.
Je wist niet dat het kabinet demissionair is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
42erik schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:30:
De gevaccineerde is vergelijkbaar met de geteste, dus duidelijk beter dan de gemiddelde ongevaccineerden
Dat blijft bijzonder. De geteste persoon heeft in elk geval bewezen zo'n 24 uur geleden nog geen corona te hebben, met dan wat onzekerheden daarin wegens eerder genoemde redenen.

Dan komen we terug op het waarom van de coronapas. Als dit om het beteugelen van de besmettingen gaat en het veilig heropenen van de horeca en het nachtleven zou iedereen moeten testen als je zo veel mogelijk veiligheid wil nastreven. Zoals het nu ingericht is lijkt de bijvangst het hoofddoel te zijn. Laat De Jonge dan dat eens erkennen, het is al een stuk beter als hij eens eerlijk werd. Beleid en redenatie passen dan weer bij elkaar.
Ik neem aan dat Grapperhaus, Hoekstra en De Jonge dan ook ontslag nemen alsnog? Ze spraken het beleid niet met woorden tegen, maar hun daden brachten het beleid schade toe.

Het probleem is dat het ontslag van Keijzer hypocriet overkomt als je een geheugen hebt wat een paar maanden aan nieuws kan onthouden ( :+ ). Eerder genoemde heren gleden allemaal uit in wisselende mate, maar het had geen gevolgen. Ik mag toch hopen dat ze hier nog een actieve herinnering aan hebben? Grapperhaus in zijn eentje was de hele reden waarom die boete naar 95 euro ging en het strafblad voor coronaovertredingen verdween. Toch wrong het kabinet zich in allerlei bochten om Grapperhaus in het zadel te houden.

Het voelt nu aan alsof er met twee maten gemeten wordt.
haribold schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:57:
Volgens Hugo de Jonge betekent dit wel knuffelen maar niet handenschudden.
Ik ben benieuwd hoe ze knuffelen in huize De Jonge. :? In beide gevallen ben je al dicht bij elkaar, en voor knuffelen moet je nog dichterbij komen.

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:41:
[...]

Dat blijft bijzonder. De geteste persoon heeft in elk geval bewezen zo'n 24 uur geleden nog geen corona te hebben, met dan wat onzekerheden daarin wegens eerder genoemde redenen.

Dan komen we terug op het waarom van de coronapas. Als dit om het beteugelen van de besmettingen gaat en het veilig heropenen van de horeca en het nachtleven zou iedereen moeten testen als je zo veel mogelijk veiligheid wil nastreven. Zoals het nu ingericht is lijkt de bijvangst het hoofddoel te zijn. Laat De Jonge dan dat eens erkennen, het is al een stuk beter als hij eens eerlijk werd. Beleid en redenatie passen dan weer bij elkaar.

[...]

Ik neem aan dat Grapperhaus, Hoekstra en De Jonge dan ook ontslag nemen alsnog? Ze spraken het beleid niet met woorden tegen, maar hun daden brachten het beleid schade toe.

Het probleem is dat het ontslag van Keijzer hypocriet overkomt als je een geheugen hebt wat een paar maanden aan nieuws kan onthouden ( :+ ). Eerder genoemde heren gleden allemaal uit in wisselende mate, maar het had geen gevolgen. Ik mag toch hopen dat ze hier nog een actieve herinnering aan hebben? Grapperhaus in zijn eentje was de hele reden waarom die boete naar 95 euro ging en het strafblad voor coronaovertredingen verdween. Toch wrong het kabinet zich in allerlei bochten om Grapperhaus in het zadel te houden.

[...]

Ik ben benieuwd hoe ze knuffelen in huize De Jonge. :? In beide gevallen ben je al dicht bij elkaar, en voor knuffelen moet je nog dichterbij komen.
Blijkt uit alles weer dat dingen zeggen belangrijker is dan dingen doen.

Oftewel: ik zeg dat ik mij helemaal aan maatregelen houd, maar ik doe er verder niets mee.

Ik leef weer volledig als 2 jaar terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Mona was cda lid en daarmee onderdeel van de coalitie in het huidig demissionair kabinet. Kritiek hebben mag je uiteraard, maar openlijk een ander standpunt aannemen als je eigen politieke partij is roepen om problemen. Misschien kan ze haar eigen politieke partij oprichten of zich aansluiten bij een partij die wel aansluit bij haar visie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Ok, kunnen we het er dan nu over eens zijn dat een gevaccineerde qua verspreiding veiliger is dan een ongevaccineerde?

En dat het dus logisch is om die ongevaccineerde te testen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Je mag prima intern je mening uiten, maar als kabinet hoor je naar de buitenwereld eenheid uit te stralen. Of je stapt zelf op. Daar is echt niets nieuws aan, dit werkt al heel lang zo en is zelfs wettelijk vastgelegd. Dit was de enige stap die het kabinet kon nemen, dat heeft verder weinig met corona of wappies te maken.

Dat je het toevallig met haar eens bent over de coronapas betekent niet dat ze staatsrechtelijk juist of netjes heeft gehandeld.

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 25-09-2021 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Ah, het whataboutism in levende lijven!

Two (three, four) wrongs don't make it right.

Er wordt met twee maten gemeten, aangezien het ook hele verschillende kwesties zijn.
Maar ik snap gezien je post historie dat je dit narratief aanzwengelt.

Nogmaals:

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2021 16:22 ]

• Italia
42erik schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:09:
[...]

Ok, kunnen we het er dan nu over eens zijn dat een gevaccineerde qua verspreiding veiliger is dan een ongevaccineerde?

En dat het dus logisch is om die ongevaccineerde te testen?
Denk dat hij eerder bedoeld dat het dan logischer is om gevaccineerden ook te testen. Enkel coronapas levert schijnveiligheid op.

Je kunt niet twee argumenten verzinnen:
1: we doen alles om de kwetsbaren te beschermen
2: we doen alles om de zorg draaiend te houden

Om vervolgens bij iedere keuze een argument ter verantwoording te kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:21:
Er wordt met twee maten gemeten, aangezien het ook hele verschillende kwesties zijn.
Keijzer brak de regels door zich tegen de coronapas uit te spreken en is daarvoor ontslagen. Prima.

De kwestie laat gevoelsmatig een vieze nasmaak achter. Dit is niet de eerste keer dat een bewindspersoon ten aanzien van corona de mist in ging. Alleen tot op heden is dat altijd zonder gevolgen gebleven omdat het daden waren en geen woorden. Grapperhaus, Hoekstra en De Jonge overtraden de regels en dat heeft geen gevolgen voor het aanzien van die regels? Sorry zeggen en weer verder? Rutte had in deze zaken waarschijnlijk ook een zekere discretionaire bevoegdheid gehad om ze te overtuigen om op te stappen. Zeker Grapperhaus had daarmee het kabinet een zeer ongemakkelijke periode kunnen besparen.

Dit is precies het soort zaken wat de vertrouwensbreuk tussen de politiek en de kiezer groter maakt. Het wordt telkens moeilijker om die regels te respecteren als politici deze voor het oog van de camera breken en er spreekwoordelijk mee wegkomen. Je hebt gerechtigheid volgens de regels, maar er bestaat ook een gevoelsmatige gerechtigheid. Indien die laatste te veel geschonden wordt zal de eerste eronder lijden.

• gekkie
Indoubt schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:14:
Weggestuurd kunnen ze niet meer worden en dat geeft ze eigenlijk nog meer macht.
Waarom zouden ze niet weggestuurd kunnen worden ?
Volgens mij is het meer dat bepaalde partijen ze niet weg willen hebben, niet dat het niet zou kunnen en eigenlijk verschilt de demissionaire status daar in niet van een missionair kabinet.

• 42erik
  • Niet online
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:51:
[...]

Denk dat hij eerder bedoeld dat het dan logischer is om gevaccineerden ook te testen. Enkel coronapas levert schijnveiligheid op.

Je kunt niet twee argumenten verzinnen:
1: we doen alles om de kwetsbaren te beschermen
2: we doen alles om de zorg draaiend te houden

Om vervolgens bij iedere keuze een argument ter verantwoording te kiezen.
Ja, maar dat is sowieso niet logisch. Blijkbaar hebben gevaccineerden en getesten een vergelijkbare kans. Dan zouden we alletwee een schijnveiligheid moeten geven. En ja, het is zo dat geen van beide 100 procent scoort, maar dat weten we allemaal.

• CMD-Snake
gekkie schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:24:
Waarom zouden ze niet weggestuurd kunnen worden ?
Het is lastiger bij een demissionair kabinet. Ze zijn immers al weg (soort van).

Bij een missionair kabinet is er geen keuze als een motie van wantrouwen wordt aangenomen, dan is de bewindspersoon of het hele kabinet (afhankelijk tegen wie de motie is ingediend) verplicht om op te stappen Nu het kabinet demissionair is valt de ernst van dit drukmiddel wel mee. Zie ook de grap die Rutte maakt dat ze nu meer macht zouden hebben dan de Tweede Kamer. Het kabinet is al weg, dus ze kunnen niet als geheel meer weggestuurd worden zoals Rutte al redeneert. (Valt trouwens wat op af te dingen, maar goed.)

De enige keer dat een demissionair bewindspersoon naar huis is gestuurd door de Tweede Kamer was Ernst Hirsch Ballin als gevolg van de IRT affaire.

Het is staatsrechtelijk onontgonnen terrein dit omdat het nog nooit is voorgekomen in Nederland. We komen alleen in deze periode soms akelig dicht bij een mogelijk precedent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:52:
[...]

Keijzer brak de regels door zich tegen de coronapas uit te spreken en is daarvoor ontslagen. Prima.
'de regels'? Dit is een schending van de grondwet.

• gekkie
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:36:
Het is lastiger bij een demissionair kabinet. Ze zijn immers al weg (soort van).

Bij een missionair kabinet is er geen keuze als een motie van wantrouwen wordt aangenomen, dan is de bewindspersoon of het hele kabinet (afhankelijk tegen wie de motie is ingediend) verplicht om op te stappen
Ook dan gaat als het om een geheel kabinet gaat, het kabinet doorgaans door met demissionaire status.
Kortom wat er nu gebeurd.
Nu het kabinet demissionair is valt de ernst van dit drukmiddel wel mee. Zie ook de grap die Rutte maakt dat ze nu meer macht zouden hebben dan de Tweede Kamer. Het kabinet is al weg, dus ze kunnen niet als geheel meer weggestuurd worden zoals Rutte al redeneert. (Valt trouwens wat op af te dingen, maar goed.)

De enige keer dat een demissionair bewindspersoon naar huis is gestuurd door de Tweede Kamer was Ernst Hirsch Ballin als gevolg van de IRT affaire.

Het is staatsrechtelijk onontgonnen terrein dit omdat het nog nooit is voorgekomen in Nederland. We komen alleen in deze periode soms akelig dicht bij een mogelijk precedent.
Nee het probleem is dat een meerderheid van de tweede kamer het wel prima vindt en de kamer tevens de formatie regelt bij meerderheid.
Dat werkt prima zolang de meerderheid met een beetje staatsrechtelijk geweten handelt.

Maar goed wellicht is het wachten op het punt in de tijd dat de nieuwe tweede kamer voldoende tijd heeft gezeten voor een aardige som wachtgeld, want dat is mogelijk voor een hoop partijen toch een dingetje gezien de peiling en sommige nieuwelingen er toch een baan voor hebben opgezegd en wellicht niet zouden retourneren.

Misschien dat er nog een klein kansje is dat er nog iets verschuift nu Kaag een van haar hoofddesksels kwijt is.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 25-09-2021 17:47 ]

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:15:
[...]

Wacht, dus dat mensen vals negatief testen is erg(-er)? Ben je bang dat het risico op een vals negatief testresultaat te groot is, en dat daardoor met de versoepelingen van vandaag het virus zich te snel gaat verspreiden en de zorg overbelast raakt? Wat zouden we dan moeten doen in plaats van of naast die tests om de boel veilig te houden?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Misschien een bewuste keuze van het CDA om Mona Keizer dat te laten uitspreken? Nu kan ze bij een volgende verkiezingen, zonder gezichtsverlies, haar /de nieuwe CDA boodschap verkondigen...

We zijn dan wel allemaal collectief vergeten dat de Jonge ook een CDA'r is (was tegen die tijd?).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:58:
Wacht, dus dat mensen vals negatief testen is erg(-er)? Ben je bang dat het risico op een vals negatief testresultaat te groot is, en dat daardoor met de versoepelingen van vandaag het virus zich te snel gaat verspreiden en de zorg overbelast raakt? Wat zouden we dan moeten doen in plaats van of naast die tests om de boel veilig te houden?
De coronapas heeft twee manco's:
  • Een grote groep mag meteen doorlopen, maar is niet geheel zo risicovrij als gesteld wordt door het kabinet.
  • Het testen van de kleinere groep kan troebel worden door eerder genoemde moeilijkheden rondom testen op grote schaal.
We kunnen dit niet los zien van de redenatie van het kabinet achter de coronapas: veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter en besmettingen terugdringen. Dit laat zich lastig rijmen met eerder genoemde manco's. Eentje zou je sowieso houden, als je iedereen laat testen blijf je met de onzekerheidsmarges zitten alleen kan je het eerste probleem kunnen tackelen grotendeels.

Alternatief klopt de redenatie niet van het kabinet en is veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter en besmettingen terugdringen niet het doel. Er wordt telkens gesproken over de bijvangst van meer vaccinaties kunnen zetten hierdoor. Het huidige systeem lijkt vooral opgezet te zijn om die bijvangst te maximeren.

De vraag is dus: klopt de redenatie veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter? Dan is het systeem niet zo goed opgezet als had gekund. Indien de redenatie niet klopt en het hoofddoel de bijvangst is van meer vaccinaties is het systeem goed opgezet door voordeeltjes aan een groep te geven, alleen wordt het onder valse voorwendselen verkocht.
gekkie schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:45:
Ook dan gaat als het om een geheel kabinet gaat, het kabinet doorgaans door met demissionaire status.
Kortom wat er nu gebeurd.
Inderdaad, indien de motie van wantrouwen tegen het kabinet als geheel is dan worden ze enkel demissionair als de motie wordt aangenomen. Indien het tegen een bewindspersoon is zal die zijn of haar koffers pakken en vervangen worden.
Nee het probleem is dat een meerderheid van de tweede kamer het wel prima vindt en de kamer tevens de formatie regelt bij meerderheid.
Dat werkt prima zolang de meerderheid met een beetje staatsrechtelijk geweten handelt.

Maar goed wellicht is het wachten op het punt in de tijd dat de nieuwe tweede kamer voldoende tijd heeft gezeten voor een aardige som wachtgeld, want dat is mogelijk voor een hoop partijen toch een dingetje gezien de peiling en sommige nieuwelingen er toch een baan voor hebben opgezegd en wellicht niet zouden retourneren.

Misschien dat er nog een klein kansje is dat er nog iets verschuift nu Kaag een van haar hoofddesksels kwijt is.
Ik ben benieuwd. Het kabinet valt als los zand uit elkaar nu zoveel bewindspersonen in korte tijd vertrekken. Hoeveel ministeries heeft Stef Blok nu? Dacht dat hij al voor Kaag haar ministerspost als waarnemer was aangesteld. Hij zal nu iets van twee of drie karren tegelijk moeten trekken. Het vertrek van Keijzer maakt de situatie er niet beter op.

De hele zaak rond die formatie is merkwaardig. Soms krijg ik het idee dat ze voorlopig nog eventjes demissionair willen zijn. Vervelende besluiten kunnen een aardige smet op het blazoen van een nieuw kabinet zijn. Nu valt het wel mee en komt alles op het conto van een kabinet wat niet meer bestaat.
Cobb schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:19:
Misschien een bewuste keuze van het CDA om Mona Keizer dat te laten uitspreken? Nu kan ze bij een volgende verkiezingen, zonder gezichtsverlies, haar /de nieuwe CDA boodschap verkondigen...

We zijn dan wel allemaal collectief vergeten dat de Jonge ook een CDA'r is (was tegen die tijd?).
Keijzer wilde zelf niet opstappen na kritiek coronapas

Het blijft te bezien met hoeveel medeweten van het CDA Mona Keijzer handelde. Ze was al langer uitgesproken tegen het beleid van De Jonge. Keijzer weigerde om zelf op te stappen vandaag en dwong Rutte om haar te ontslaan. Daarmee heeft ze wel een unicum in de recente geschiedenis gehaald, laatste keer dat een bewindspersoon op deze manier werd ontslagen was in 1975.

Het is onbekend in hoeverre haar CDA lidmaatschap nu ter discussie nog staat. Het CDA kan haar royeren, maar haar zetel kan ze behouden als ze wil. De CDA fractie stelde al weinig meer voor qua zetels na het vertrek van Omtzigt, dit zou er dan weer eentje minder betekenen. Voor de formatie niet fijn, hoe kleiner het CDA hoe minder ze te zeggen zullen hebben in de formatie.

De komende dagen zal de achtbaan vast nog een paar loopings bevatten vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:51:
[...]

• Een grote groep mag meteen doorlopen, maar is niet geheel zo risicovrij als gesteld wordt door het kabinet.
  • Het testen van de kleinere groep kan troebel worden door eerder genoemde moeilijkheden rondom testen op grote schaal.
We kunnen dit niet los zien van de redenatie van het kabinet achter de coronapas: veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter en besmettingen terugdringen. Dit laat zich lastig rijmen met eerder genoemde manco's. Eentje zou je sowieso houden, als je iedereen laat testen blijf je met de onzekerheidsmarges zitten alleen kan je het eerste probleem kunnen tackelen grotendeels.

Alternatief klopt de redenatie niet van het kabinet en is veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter en besmettingen terugdringen niet het doel. Er wordt telkens gesproken over de bijvangst van meer vaccinaties kunnen zetten hierdoor. Het huidige systeem lijkt vooral opgezet te zijn om die bijvangst te maximeren.

De vraag is dus: klopt de redenatie veilig de horeca en het nachtleven heropenen zonder 1,5 meter? Dan is het systeem niet zo goed opgezet als had gekund. Indien de redenatie niet klopt en het hoofddoel de bijvangst is van meer vaccinaties is het systeem goed opgezet door voordeeltjes aan een groep te geven, alleen wordt het onder valse voorwendselen verkocht.
Ik snap hier echt bal meer van... vanmiddag bekijken we hier een aantal artikelen, merken we op dat gevaccineerden even veilig zijn als getesten, en concluderen dus testen logisch is... en nu zeg je precies hetzelfde als daarvoor.

Ben je nu oprecht vergeten dat we tot die conclusie kwamen? Of loop je bewust te zieken? Ik snap dit echt niet zo

• CMD-Snake
42erik schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:00:
Ik snap hier echt bal meer van... vanmiddag bekijken we hier een aantal artikelen, merken we op dat gevaccineerden even veilig zijn als getesten, en concluderen dus testen logisch is... en nu zeg je precies hetzelfde als daarvoor.

Ben je nu oprecht vergeten dat we tot die conclusie kwamen? Of loop je bewust te zieken? Ik snap dit echt niet zo
Ik heb nooit iets anders beweerd. De manier waarop het systeem verkocht wordt klopt niet of het systeem zelf klopt niet. Alleen De Jonge weet welke nu klopt en welke niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:51:
[...]

Ja, en die twee vermeende manco's zijn we in dit topic aan het bediscussiëren. In plaats van in te gaan op die discussie ga je gewoon op het moment dat het je te moeilijk wordt je standpunt herhalen alsof het al een vaststaand gegeven is.

• CMD-Snake
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:18:
Ja, en die twee vermeende manco's zijn we in dit topic aan het bediscussiëren. In plaats van in te gaan op die discussie ga je gewoon op het moment dat het je te moeilijk wordt je standpunt herhalen alsof het al een vaststaand gegeven is.
Aha, en welke punten mis je dan nog? Ik reageer op praktisch elke tegenwerping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:08:
[...]

Ik heb nooit iets anders beweerd. De manier waarop het systeem verkocht wordt klopt niet of het systeem zelf klopt niet. Alleen De Jonge weet welke nu klopt en welke niet.
je komt zelf met een artikel dat gevaccineerden minder kans lopen... ontkent dat vervolgens... daarna worden hier meerdere uitspraken van virologen genoemd, en nu kom je met hetzelfde oude verhaal terug, wat net feitelijk onjuist gebleken blijft.

Dan ben je dus gewoon de feiten die we vanmiddag bespraken willens en wetens aan het negeren, ik kan geen anderen conclusie trekken. Blijkbaar wil je zo graag gelijk hebben, of zo graag over het beleid zeuren dat feiten niet ter zake zijn.

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:31:
[...]

Aha, en welke punten mis je dan nog? Ik reageer op praktisch elke tegenwerping.
Jij stelt - onder andere - dat preventief testen manco's heeft. En dat dat met name de vals negatieven ernstig zijn. Jouw "reactie" daarop is een heel verhaal over een dubbele agenda van het kabinet en hoe onlogisch het is dat gevaccineerden uitgezonderd zijn terwijl we het alleen maar over het testen an sich hadden.

Wat ik mis is een gedegen kwantitatieve onderbouwing van je argumenten. Je roept alleen maar kwalitatieve dingen. Er zijn in dit topic tal van studies voorbij gekomen over de sensitiviteit van testen, de effectiviteit van vaccins tegen besmetbaarheid en besmettelijkheid, etc... Als je mij wil overtuigen dat het toegangsbewijs niet werkt, zou ik graag - met verwijzingen naar studies onderbouwd - willen zien hoe jij de verschillende parameters inschat (bescherming tegen besmetting, besmettelijkheid, sensitiviteit van tests, etc...) en dat uitwerken naar een schatting van hoeveel besmettingen een coronabewijs voorkomt.

Bijvoorbeeld je stelling dat gevaccineerden "niet geheel zo risicovrij [zijn] als gesteld wordt door het kabinet". Wat moet ik daar nou mee? Die stelling is helemaal niet kwantitatief onderbouwd. Hoe groot is het risico? Hoe groot zou het risico maximaal mogen zijn om de coronapas te laten werken? Ik zie dat je ook al een discussie met @42erik hebt gehad over dat risico (volgens mij hebben wij dat ook al eens gehad), en dat uit die discussie kennelijk een getal is komen rollen. Kan je uitleggen hoe je van dat getal naar de conclusie gaat dat het risico te groot is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Tom-Z Terecht commentaar, grappig genoeg zijn het dezelfde bezwaren die @CMD-Snake heeft tegen de overheid en haar summiere communicatie. :+
We zitten nog met mogelijk 3000 man(volgens RIVM) die een schaars ziekenhuisbed nodig hebben als we compleet los gaan met feesten en confetti, die 3000 moeten we voorkomen met nog meer vaccins of met spreiding over 30 maanden. Zo ver is iedereen het daar wel mee eens, tot je bij de extra maatregelen komt die daar voor nodig zijn. Ik heb nergens gehoord wat de effectiviteit is van de huidige vorm waarin we die QR code gebruiken. Is het een paardenmiddel of is het eigenlijk niet genoeg? Gezien de nachtelijke feestjes nog verboden zijn en Hugo liever niet heeft dat je overdag housefeestjes gaat organiseren is men zelf ook niet helemaal zeker dat een QR code de oplossing is voor alles. Prima hoor, liever rustig beginnen dan gelijk te veel verspelen, maar zonder kwantitatieve onderbouwing voelt het bij mij als trial and error.

• Kevinp
Morgen het nieuws, grote feesten zonder te checken vanwege storing Digid/corona app?

Zojuist zelf gekeken, maar ik kan niet bij de code(ook niet nodig). Voor mijn ouders proberen te regelen, maar daar werd gezegd, het is druk dus dikke l*l en geen drie bier.

Ben ik nu de enige die dit wel had kunnen voorspellen?

• jadjong
  • Niet online
Je bedoelt de voor de eerste keer inloggen of met een reeds werkend account de code tevoorschijn toveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
42erik schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:35:
je komt zelf met een artikel dat gevaccineerden minder kans lopen... ontkent dat vervolgens... daarna worden hier meerdere uitspraken van virologen genoemd, en nu kom je met hetzelfde oude verhaal terug, wat net feitelijk onjuist gebleken blijft.
Dat een gevaccineerd iemand net zo veilig is als een getest iemand?

Dat betekent dus dat er nauwelijks risico uit gaat van de gevaccineerd persoon. De CDC studie laat zien dat als een gevaccineerde besmet is met delta deze dezelfde kans heeft iemand anders aan te steken als een niet-gevaccineerde. Een gevaccineerd persoon heeft meer weerstand tegen ziek worden (als in geheel niet ziek worden), alhoewel de percentages daarover voornamelijk nog pre-delta zijn. Volgens deze studie is de kans op een doorbraak infectie met delta 19,7% om 5,8% voor eerdere mutaties. Als het gaat om verspreiding moeten we in dit geval de meeste hoop hebben op dat een gevaccineerd niet zo snel ziek kan worden, daarna is het niet anders qua uitstoot, ze produceren veelal net zoveel virusdeeltjes als een niet-gevaccineerde als ze ziek zijn.

Helaas is het meeste onderzoek op dit gebied nog niet bijgewerkt qua varianten, het meeste onderzoek is gedaan met de alfa variant. Toch zien we dat de kans op ziek worden aanmerkelijk groter lijkt geworden door delta.

Is het dan terecht om zo'n strak onderscheid te maken tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd? Het was in elk geval voor de CDC genoeg aanleiding om hun adviezen dat gevaccineerden alles mogen zonder beperking weer in te trekken.
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:05:
Wat ik mis is een gedegen kwantitatieve onderbouwing van je argumenten. Je roept alleen maar kwalitatieve dingen. Er zijn in dit topic tal van studies voorbij gekomen over de sensitiviteit van testen, de effectiviteit van vaccins tegen besmetbaarheid en besmettelijkheid, etc... Als je mij wil overtuigen dat het toegangsbewijs niet werkt, zou ik graag - met verwijzingen naar studies onderbouwd - willen zien hoe jij de verschillende parameters inschat (bescherming tegen besmetting, besmettelijkheid, sensitiviteit van tests, etc...) en dat uitwerken naar een schatting van hoeveel besmettingen een coronabewijs voorkomt.
Ah, dus ik moet eerst mijn eigen model bouwen.

Ik heb al laten zien dat de redenatie achter de Nederlandse coronapas vooral uitgaat van een eerdere studie van het RIVM met de alfa variant. De waardes die daar uitkwamen zijn gunstig, maar omdat de alfa variant verdwenen is in Nederland kunnen we deze redenatie niet 1 op 1 overnemen. Het RIVM geeft toe dat ze het virus en het verloop niet meer kunnen modeleren zoals ze dit voorheen konden. Hun idee over de werking van de coronapas kunnen ze ook niet duiden op een manier zoals jij verlangt. Volgens deze studie is de kans op een doorbraak infectie met delta 19,7% om 5,8% voor eerdere mutaties van het coronavirus. Delta blijkt een stuk effectiever te zijn om door de barrière van vaccinatie heen te komen in vergelijking met eerdere mutaties. Eerder genoemde studies keken voor naar de Pfizer, Moderne of AstraZeneca vaccins. Die laatste bracht het er al wat minder goed vanaf, maar Janssen lijkt vooral te lijden te hebben onder de delta variant. Hoe je het ook wil zien, dat is een significante toename van het risico die uitgaat van een groep die zo door mag lopen, mede afhankelijk van het vaccin ze ontvangen hebben.

Ik heb al studies laten zien welke concluderen dat als een gevaccineerd persoon eenmaal besmet is met de delta variant ze net zo besmettelijk worden (uitstoot virusdeeltjes) als een niet-gevaccineerde. Een stelling die gebruikt wordt is dat ongevaccineerden vooral tegen elkaar beschermt worden door de coronapas, maar wie beschermt ze dan tegen die gevaccineerden met een doorbraak infectie? De gevaccineerde persoon die besmet is geraakt heeft een veel grotere kans om asymptomatisch ziek te zijn. De kans daarop kan tot 94% toenemen. Thuisblijven bij klachten is lastig als je geen klachten hebt.
Bijvoorbeeld je stelling dat gevaccineerden "niet geheel zo risicovrij [zijn] als gesteld wordt door het kabinet". Wat moet ik daar nou mee? Die stelling is helemaal niet kwantitatief onderbouwd. Hoe groot is het risico? Hoe groot zou het risico maximaal mogen zijn om de coronapas te laten werken? Ik zie dat je ook al een discussie met @42erik hebt gehad over dat risico (volgens mij hebben wij dat ook al eens gehad), en dat uit die discussie kennelijk een getal is komen rollen. Kan je uitleggen hoe je van dat getal naar de conclusie gaat dat het risico te groot is?
Voor het risico, zie bovenstaande. Externe factoren als slecht deurbeleid e.d. vallen niet in te factoren hier.

Een andere kant van de discussie is dat het beleid niet zuiver op cijfers gebaseerd is. Het kabinet gebruikt een divers palet van onderbouwingen om tot hun besluit voor de huidige opzet van de coronapas te komen. Het debat over de coronapas kwamen weinig wetenschappelijke studies voorbij wat dat betreft of bleef men in algemeenheden. Zal een coronapas dan mensen overtuigen een prik te halen?

Voor mij sluit het gestelde doel niet aan op het ingerichte systeem. De overheid vaart hier op een opeenstapeling van aannames. Het eerdere probleem met het TvT systeem geeft weinig vertrouwen dat het nu beter zal gaan. Het kabinet geeft hier een draai aan het rad wat mij betreft.

• Kevinp
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:48:
Je bedoelt de voor de eerste keer inloggen of met een reeds werkend account de code tevoorschijn toveren?
Beide.

Ik zie nu (ca 1 uur later) dan het wel weer werkt overigens.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:48:
Eerste keer. Want eenmaal binnen is er geen contact meer nodig

• jadjong
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:18:
[...]

Eerste keer. Want eenmaal binnen is er geen contact meer nodig
Die code wordt elke zoveel tijd ververst, dat kan ook in de soep lopen.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kevinp schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:45:
Morgen het nieuws, grote feesten zonder te checken vanwege storing Digid/corona app?

Zojuist zelf gekeken, maar ik kan niet bij de code(ook niet nodig). Voor mijn ouders proberen te regelen, maar daar werd gezegd, het is druk dus dikke l*l en geen drie bier.

bij mij doet de coronacheck app het ook niet meer en lees net dat het landelijk een probleem is:
https://www.telegraaf.nl/...voor-overbelasting-server

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Kevinp schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:45:

Ik had dat ook al voorspeld, en meerdere met mij. Doorgaans regelen mensen zo snel mogelijk, of juist pas op het laatste moment. Dit soort overbelastingsproblemen zie je overal, bijvoorbeeld ook elk jaar bij het invullen van de belastingaangifte dat de server overbelast is.
Die app werkt overigens wel goed, maar als veel mensen hem tegelijkertijd willen installeren heb je een capaciteitsprobleem....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Het laat in ieder geval zien dat de qr's boven verwachting vaak worden opgevraagd. :)

• maartend
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:20:
[...]

Die code wordt elke zoveel tijd ververst, dat kan ook in de soep lopen.
Voor zover ik weet niet, want daarom kunnen ze dus die door die GGD medewerkers vals afgegeven goede QR's niet herstellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:52:
[...]

Dat betekent dus dat er nauwelijks risico uit gaat van de gevaccineerd persoon. De CDC studie laat zien dat als een gevaccineerde besmet is met delta deze dezelfde kans heeft iemand anders aan te steken als een niet-gevaccineerde.
Dat klopt niet met wat er op de CDC-site staat die je nota bene zelf aanhaalt, of in ieder geval laat je een heel belangrijk deel van de informatie weg:
Fully vaccinated people with Delta variant breakthrough infections can spread the virus to others. However, vaccinated people appear to spread the virus for a shorter time: For prior variants, lower amounts of viral genetic material were found in samples taken from fully vaccinated people who had breakthrough infections than from unvaccinated people with COVID-19. For people infected with the Delta variant, similar amounts of viral genetic material have been found among both unvaccinated and fully vaccinated people. However, like prior variants, the amount of viral genetic material may go down faster in fully vaccinated people when compared to unvaccinated people. This means fully vaccinated people will likely spread the virus for less time than unvaccinated people.
En wéér laat je hier het feit dat de kans dat een gevaccineerd persoon überhaupt besmet raakt veel kleiner is buiten beschouwing.

En "nauwelijks". Weer zo'n kwalitatief woord. Wat is "nauwelijks"? Hoeveel veiliger denk jij dat een getest persoon is v.s. een ongetest persoon? 80% veiliger? 90% veiliger? Want alleen als we dat weten kunnen we vergelijken met hoeveel veiliger een gevaccineerd persoon is.
Dat is niet de "kans" op een doorbraakinfectie. Het is het percentage van de infecties dat een doorbraakinfectie was.
Dat percentage zegt niets zonder dat je weet welk percentage van de mensen gevaccineerd was. Als je deze studie zou uitvoeren in een populatie met 100% vaccinatiegraad zou je 100% breakthrough cases hebben. Deze studie liep van Maart t/m Juli. Dat is precies de periode van de opmars van delta, met in Maart nog vrijwel geen delta en in juli delta als dominante variant. En dat is ook de periode waarin het vaccinatieprogramma op volle kracht draaide. De breakthrough cases van delta waren in een populatie met hogere vaccinatiegraad, dus die percentages kan je niet 1-op-1 vergelijken.
Verder klopt het wel dat delta vaker doorbraakinfecties heeft, maar dat wisten we allang en dat percentage dat jij aanhaalt zegt buiten de context van die studie niks.
Is het dan terecht om zo'n strak onderscheid te maken tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd? Het was in elk geval voor de CDC genoeg aanleiding om hun adviezen dat gevaccineerden alles mogen zonder beperking weer in te trekken.
De vraag stellen is hem beantwoorden. En de directe aanleiding voor het nieuwe CDC-advies waren de toenemende besmettingscijfers. Daar is hier vooralsnog geen sprake van. Als hier de besmettingscijfers zouden toenemen zouden de regels voor gevaccineerden misschien ook weer aangescherpt worden.
Je hoeft écht niet à la Jacco Wallinga een compleet model dat het volledige verlooop van de epidemie voorspelt om te kunnen overtuigen. Zelfs met een simpel bierviltje met daarop wat informatie over de kans dat een gevaccineerd persoon toch besmet raakt, hoeveel minder lang hij het virus verspreidt en wat de sensitiviteit is van sneltesten bij asymptomatische personen zou je al een heel eind komen bij de vraag die je jezelf stelt.
Het RIVM geeft toe dat ze het virus en het verloop niet meer kunnen modeleren zoals ze dit voorheen konden. Hun idee over de werking van de coronapas kunnen ze ook niet duiden op een manier zoals jij verlangt.
Ik verlang dat helemaal niet. Ik verlang alleen een basale kwantiatieve onderbouwing van stellingen. Je hoeft echt niet de hele epidemie door te rekenen om te kunnen zien of er achter de coronapas misschien een redelijk idee zit of dat het écht alleen een vehikel is om de vaccinatiegraad op te schroeven.
een veel grotere kans om asymptomatisch ziek te zijn. De kans daarop kan tot 94% toenemen. Thuisblijven bij klachten is lastig als je geen klachten hebt.
Ik kan die toename "tot 94%" niet terugvinden in het artikel. Volgens mij heb je je verschreven en bedoel je "met 94%" toenemen. Dat is dus een verdubbeling van de kans, niet dat de kans naar bijna 100% schiet.
In het artikel staat dat in de controlegroep 12.0% van de gevallen asymptomatisch was en in de gevaccineerde groep 18.2%. Maar als je dan de bescherming tegen besmetting meeneemt is de kans dat een willekeurig gevaccineerd persoon asymptomatisch verspreider is alsnog kleiner dan de kans dat een ongevaccineerd persoon dat is. Oh ja, en dan is de periode van besmettelijk ook nog korter dus dat maakt de kans nóg kleiner dat een willekeurig gevaccineerd persoon op een willekeurige dag besmettelijk is.
Rekenvoorbeeld
Om terug te komen op je vraag:
Een gevaccineerd persoon is 66% beschermd tegen een infectie met delta. Er blijft dus nog 34% kans op besmetting "over" ten opzichte van een ongevaccineerd persoon. Vervolgens is die persoon maar 3 tot 4 dagen besmettelijk tegen 10 voor een ongevaccineerd persoon. De kans dat ik hem dus op een besmettelijke dag tref, is dus 60% lager dan voor een ongevaccineerd persoon dus we komen uit in totaal 13,6% kans dat hij op een willekeurige dag besmettelijk is ten opzichte van de kans dat een ongevaccineerd persoon dat is.

Een getest persoon moet getest worden met een test met een sensitiviteit van ten minste 86,4% om een vergelijkbaar risico te hebben (en mag dan niet in de tussentijd nog besmet raken). En dat is inderdaad ook ongeveer hoe sensitief sneltesten zijn. En ze zijn alleen zo sensitief als iemand een hoge viral load heeft, als je iemand met een beginnende infectie test is de sensitiviteit nog maar ~60% terwijl hij dan een dag later een hoge viral load kan hebben.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• maartend
*knip* niet op de man reageren

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 28-09-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:45:
[...]

Dat klopt niet met wat er op de CDC-site staat die je nota bene zelf aanhaalt, of in ieder geval laat je een heel belangrijk deel van de informatie weg:

[...]

En wéér laat je hier het feit dat de kans dat een gevaccineerd persoon überhaupt besmet raakt veel kleiner is buiten beschouwing.

En "nauwelijks". Weer zo'n kwalitatief woord. Wat is "nauwelijks"? Hoeveel veiliger denk jij dat een getest persoon is v.s. een ongetest persoon? 80% veiliger? 90% veiliger? Want alleen als we dat weten kunnen we vergelijken met hoeveel veiliger een gevaccineerd persoon is.

[...]

Dat is niet de "kans" op een doorbraakinfectie. Het is het percentage van de infecties dat een doorbraakinfectie was.
Dat percentage zegt niets zonder dat je weet welk percentage van de mensen gevaccineerd was. Als je deze studie zou uitvoeren in een populatie met 100% vaccinatiegraad zou je 100% breakthrough cases hebben. Deze studie liep van Maart t/m Juli. Dat is precies de periode van de opmars van delta, met in Maart nog vrijwel geen delta en in juli delta als dominante variant. En dat is ook de periode waarin het vaccinatieprogramma op volle kracht draaide. De breakthrough cases van delta waren in een populatie met hogere vaccinatiegraad, dus die percentages kan je niet 1-op-1 vergelijken.
Verder klopt het wel dat delta vaker doorbraakinfecties heeft, maar dat wisten we allang en dat percentage dat jij aanhaalt zegt buiten de context van die studie niks.

[...]

De vraag stellen is hem beantwoorden. En de directe aanleiding voor het nieuwe CDC-advies waren de toenemende besmettingscijfers. Daar is hier vooralsnog geen sprake van. Als hier de besmettingscijfers zouden toenemen zouden de regels voor gevaccineerden misschien ook weer aangescherpt worden.

[...]

Je hoeft écht niet à la Jacco Wallinga een compleet model dat het volledige verlooop van de epidemie voorspelt om te kunnen overtuigen. Zelfs met een simpel bierviltje met daarop wat informatie over de kans dat een gevaccineerd persoon toch besmet raakt, hoeveel minder lang hij het virus verspreidt en wat de sensitiviteit is van sneltesten bij asymptomatische personen zou je al een heel eind komen bij de vraag die je jezelf stelt.

[...]

Ik verlang dat helemaal niet. Ik verlang alleen een basale kwantiatieve onderbouwing van stellingen. Je hoeft echt niet de hele epidemie door te rekenen om te kunnen zien of er achter de coronapas misschien een redelijk idee zit of dat het écht alleen een vehikel is om de vaccinatiegraad op te schroeven.

[...]

Ik kan die toename "tot 94%" niet terugvinden in het artikel. Volgens mij heb je je verschreven en bedoel je "met 94%" toenemen. Dat is dus een verdubbeling van de kans, niet dat de kans naar bijna 100% schiet.
In het artikel staat dat in de controlegroep 12.0% van de gevallen asymptomatisch was en in de gevaccineerde groep 18.2%. Maar als je dan de bescherming tegen besmetting meeneemt is de kans dat een willekeurig gevaccineerd persoon asymptomatisch verspreider is alsnog kleiner dan de kans dat een ongevaccineerd persoon dat is. Oh ja, en dan is de periode van besmettelijk ook nog korter dus dat maakt de kans nóg kleiner dat een willekeurig gevaccineerd persoon op een willekeurige dag besmettelijk is.
Rekenvoorbeeld

[...]

Een gevaccineerd persoon is 66% beschermd tegen een infectie met delta. Er blijft dus nog 34% kans op besmetting "over" ten opzichte van een ongevaccineerd persoon. Vervolgens is die persoon maar 3 tot 4 dagen besmettelijk tegen 10 voor een ongevaccineerd persoon. De kans dat ik hem dus op een besmettelijke dag tref, is dus 60% lager dan voor een ongevaccineerd persoon dus we komen uit in totaal 13,6% kans dat hij op een willekeurige dag besmettelijk is ten opzichte van de kans dat een ongevaccineerd persoon dat is.

Een getest persoon moet getest worden met een test met een sensitiviteit van ten minste 86,4% om een vergelijkbaar risico te hebben (en mag dan niet in de tussentijd nog besmet raken). En dat is inderdaad ook ongeveer hoe sensitief sneltesten zijn. En ze zijn alleen zo sensitief als iemand een hoge viral load heeft, als je iemand met een beginnende infectie test is de sensitiviteit nog maar ~60% terwijl hij dan een dag later een hoge viral load kan hebben.
Allemaal leuk en aardig, maar met huidige dalende trend zijn de regels vanaf vandaag gewoon nergens voor nodig.

Die restaurants waren al open, zonder toegangsbewijzen. Die 1,5 meter werd al niet gehanteerd. Dus de hele nieuwe maatregelen gaan daarom -voor mij persoonlijk- veel te ver.

Ondanks dat ik zelf gewoon een QR code kan genereren (ik ben gewoon gevaccineerd), probeer ik hier niet aan mee te doen de komende maanden.

Ik ben principieel tegen deze tweedeling.

Ik vind het discutabel en een aantal stappen te ver gaan. Ook een pandemie is geen reden om dergelijke vergaande maatregelen te nemen.

Als we het over ziektes als Ebola hebben (50% fatality rate), dan zou ik wel voorstander zijn.

Maar met huidige cijfers vind ik het absoluut geen te verantwoorden maatregel.

Maar goed, dat is slechts mijn mening…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:45:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rekenvoorbeeld

[...]

Dank voor je uitgebreide en duidelijke post!

Vraag: een gevaccineerde die zonder klachten positief test. Is dat een doorbraakinfectie? Of moet je daarvoor klachten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:52:
[...]

Dat betekent dus dat er nauwelijks risico uit gaat van de gevaccineerd persoon. De CDC studie laat zien dat als een gevaccineerde besmet is met delta deze dezelfde kans heeft iemand anders aan te steken als een niet-gevaccineerde. Een gevaccineerd persoon heeft meer weerstand tegen ziek worden (als in geheel niet ziek worden), alhoewel de percentages daarover voornamelijk nog pre-delta zijn. Volgens deze studie is de kans op een doorbraak infectie met delta 19,7% om 5,8% voor eerdere mutaties. Als het gaat om verspreiding moeten we in dit geval de meeste hoop hebben op dat een gevaccineerd niet zo snel ziek kan worden, daarna is het niet anders qua uitstoot, ze produceren veelal net zoveel virusdeeltjes als een niet-gevaccineerde als ze ziek zijn.

Helaas is het meeste onderzoek op dit gebied nog niet bijgewerkt qua varianten, het meeste onderzoek is gedaan met de alfa variant. Toch zien we dat de kans op ziek worden aanmerkelijk groter lijkt geworden door delta.

[...]

Ik heb al laten zien dat de redenatie achter de Nederlandse coronapas vooral uitgaat van een eerdere studie van het RIVM met de alfa variant. De waardes die daar uitkwamen zijn gunstig, maar omdat de alfa variant verdwenen is in Nederland kunnen we deze redenatie niet 1 op 1 overnemen. Het RIVM geeft toe dat ze het virus en het verloop niet meer kunnen modeleren zoals ze dit voorheen konden. Hun idee over de werking van de coronapas kunnen ze ook niet duiden op een manier zoals jij verlangt. Volgens deze studie is de kans op een doorbraak infectie met delta 19,7% om 5,8% voor eerdere mutaties van het coronavirus. Delta blijkt een stuk effectiever te zijn om door de barrière van vaccinatie heen te komen in vergelijking met eerdere mutaties. Eerder genoemde studies keken voor naar de Pfizer, Moderne of AstraZeneca vaccins. Die laatste bracht het er al wat minder goed vanaf, maar Janssen lijkt vooral te lijden te hebben onder de delta variant. Hoe je het ook wil zien, dat is een significante toename van het risico die uitgaat van een groep die zo door mag lopen, mede afhankelijk van het vaccin ze ontvangen hebben.

Ik heb al studies laten zien welke concluderen dat als een gevaccineerd persoon eenmaal besmet is met de delta variant ze net zo besmettelijk worden (uitstoot virusdeeltjes) als een niet-gevaccineerde. Een stelling die gebruikt wordt is dat ongevaccineerden vooral tegen elkaar beschermt worden door de coronapas, maar wie beschermt ze dan tegen die gevaccineerden met een doorbraak infectie? De gevaccineerde persoon die besmet is geraakt heeft een veel grotere kans om asymptomatisch ziek te zijn. De kans daarop kan tot 94% toenemen. Thuisblijven bij klachten is lastig als je geen klachten hebt.

[...]

Voor het risico, zie bovenstaande. Externe factoren als slecht deurbeleid e.d. vallen niet in te factoren hier.

Een andere kant van de discussie is dat het beleid niet zuiver op cijfers gebaseerd is. Het kabinet gebruikt een divers palet van onderbouwingen om tot hun besluit voor de huidige opzet van de coronapas te komen. Het debat over de coronapas kwamen weinig wetenschappelijke studies voorbij wat dat betreft of bleef men in algemeenheden. Zal een coronapas dan mensen overtuigen een prik te halen?

Voor mij sluit het gestelde doel niet aan op het ingerichte systeem. De overheid vaart hier op een opeenstapeling van aannames. Het eerdere probleem met het TvT systeem geeft weinig vertrouwen dat het nu beter zal gaan. Het kabinet geeft hier een draai aan het rad wat mij betreft.
En weer stap je over de feiten heen die in jouw verhaal niet zo uitkomen he...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Van wat ik lees van de NOS hier is het niet eens zo verkeerd gegaan. Trieste figuren die een DDoS uitvoerden, maar verder veel blijdschap en feestvreugde. Goed om ook de positieve kant te zien na al het negatieve online :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:24:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar met huidige dalende trend zijn de regels vanaf vandaag gewoon nergens voor nodig.

Die restaurants waren al open, zonder toegangsbewijzen. Die 1,5 meter werd al niet gehanteerd. Dus de hele nieuwe maatregelen gaan daarom -voor mij persoonlijk- veel te ver.

Ondanks dat ik zelf gewoon een QR code kan genereren (ik ben gewoon gevaccineerd), probeer ik hier niet aan mee te doen de komende maanden.

Ik ben principieel tegen deze tweedeling.

Ik vind het discutabel en een aantal stappen te ver gaan. Ook een pandemie is geen reden om dergelijke vergaande maatregelen te nemen.

Als we het over ziektes als Ebola hebben (50% fatality rate), dan zou ik wel voorstander zijn.

Maar met huidige cijfers vind ik het absoluut geen te verantwoorden maatregel.

Maar goed, dat is slechts mijn mening…
Ik krijg net foto's vanuit tivoli door, met de 75 procent bezetting. Zo vol is het in tijden niet geweest daar. Mooi beeld :)

Maar als je dat ziet, dan zie je dat zo'n check daar geen verkeerd idee is... Of restaurants er zo'n baat bij hebben, tja, dat weet ik ook niet zeker.

Maar liever dit dan over een maand weer per ongeluk tegen een lock down oplopen omdat de zorg gek wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:24:
[...]

De regels hebben waarschijnlijk maar een beperkte medische noodzaak (als hij er al is), maar een belangrijke bestuurlijke/politieke noodzaak. Het volledig loslaten van de 1,5m regel, zonder aanvullende regels, zou waarschijnlijk tot een storm van protest leiden. Want onverantwoord etc. De QR check is daar een handige oplossing voor. Men kan immers aangeven dat er een maatregel is en als het onverhoopt toch mis gaat, dan is de zondebok ook snel gevonden.
Overigens heb ik in mijn zeer beperkte veldonderzoek vandaag wel veel QR checks gezien, maar geen een ID controle. Gelukkig maar overigens, anders moeten we overal paspoorten mee naartoe nemen. Maar het maakt de fraudebestendigheid van dit systeem wel heel erg laag.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 26-09-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
42erik schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:06:
[...]

Vraag: een gevaccineerde die zonder klachten positief test. Is dat een doorbraakinfectie? Of moet je daarvoor klachten hebben?
Het maakt niet uit of je klachten hebt. Dus gewoon iemand die ondanks vaccinatie toch een positive PCR-test krijgt.
In de specifieke studie die wordt besproken ging het om diagnoses die gesteld werden in een ziekenhuis dus ik denk dat de meesten wel klachten zullen hebben gehad. Maar in het algemeen is "breakthrough" gewoon iedere infectie.

[ Voor 23% gewijzigd door Tom-Z op 26-09-2021 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
blissard schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:13:
[...]

De regels hebben waarschijnlijk maar een beperkte medische noodzaak (als hij er al is), maar een belangrijke bestuurlijke/politieke noodzaak. Het volledig loslaten van de 1,5m regel, zonder aanvullende regels, zou waarschijnlijk tot een storm van protest leiden. Want onverantwoord etc. De QR check is daar een handige oplossing voor. Men kan immers aangeven dat er een maatregel is en als het onverhoopt toch mis gaat, dan is de zondebok ook snel gevonden.
Overigens heb ik in mijn zeer beperkte veldonderzoek vandaag wel veel QR checks gezien, maar geen een ID controle. Gelukkig maar overigens, anders moeten we overal paspoorten mee naartoe nemen. Maar het maakt de fraudebestendigheid van dit systeem wel heel erg laag.
Identificatie plicht hebben we toch al jaren in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:17:
[...]

Het maakt niet uit of je klachten hebt. Dus gewoon iemand die ondanks vaccinatie toch een positive PCR-test krijgt.
In de specifieke studie die wordt besproken ging het om diagnoses die gesteld werden in een ziekenhuis dus ik denk dat de meesten wel klachten zullen hebben gehad. Maar in het algemeen is "breakthrough" gewoon iedere infectie.
Ah, dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
42erik schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:22:
[...]

Identificatie plicht hebben we toch al jaren in NL?
Hoe heeft dat hier iets mee te maken? Identificatieplicht is een toonplicht en geen draagplicht. Mijn kinderen mogen dus gewoon de straat op zonder paspoort. Pas als de politie daarom vraagt zou dat een probleem worden. Maar die mag daar niet zonder reden om vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
blissard schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:32:
[...]

Hoe heeft dat hier iets mee te maken? Identificatieplicht is een toonplicht en geen draagplicht. Mijn kinderen mogen dus gewoon de straat op zonder paspoort. Pas als de politie daarom vraagt zou dat een probleem worden. Maar die mag daar niet zonder reden om vragen.
nou ja, dat zo goed als elke Nederlander (afhankelijk van leeftijd) daarom standaard een identificatie bij heeft (al zal dat vaak een pasje zijn, rijbewijs, id-card en niet het hele paspoort).

Mocht je per ongeluk een reden bij de politie creëren, dan scheelt dat nogal wat gedoe. Plus, mocht ik tegen een boom aanrijden, hebben ze iig snel door wie ik ben
Pagina: 1 ... 14 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.