De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.135 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Semi-offtopic: hoe dan?

Heb sinds een paar maanden panelen op mijn dak en besef me nu pas hoe afhankelijk die dingen van het weer en de seizoenen zijn. Natuurlijk wist ik dat Juni een veel betere maand zou worden dan December maar dat het een factor 7(!) scheelt had ik niet verwacht. Op een mooie bewolkte dag als gisteren haal je zelfs in September met 15 panelen het eigen verbruik niet.

Het plan is dat we allemaal elektrisch gaan rijden, met een beetje zuinige EV en 15.000km heb je daar 2000kWh extra per jaar voor nodig. Warmtepompen, elektrisch koken, etc. zal de energiebehoefte nog veel verder doen toenemen. Alles 'nul-op-de-meter' klinkt mooi maar in de praktijk hebben we daardoor van oktober/november tot februari/maart meer energiecentrales dan nu nodig, kernenergie/thorium/fusie is op korte/middellange termijn niet beschikbaar en kolen zijn een no-go. Wat voor alternatief voor gas hebben we in de winter, er zijn ook dan genoeg dagen dat het amper waait.

Dit snappen ze toch wel in Den Haag?
Van het gas af is de komende decennia een illusie...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15
Joosie200 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:19:
[...]
Ik zie in Omtzigt zijn momenten wel dat hij nog in een dal zit zo gezegd. Maar ik denk dat deze positie als Kamerlid hem juist de mogelijkheid biedt om uiting te geven aan zijn eigen rechtvaardige gevoel en drive om misstanden aan te kaarten. Noem het een ombudsmanrol.

Hij krijgt ondersteuning van andere eenpitters zei hij gisteren. Maar een aantal fractiemedewerkers om het bulk van het werk uit handen te halen zou hem wel meer slagkracht geven. Want je kunt moeilijk in je eentje op elk terrein je verdiepen in nieuwe materie.

Daarom is het slim om te werken met een zes/zeven standpunten idee. Want dat loopt als een rode draad door de machtspolitiek heen. Of het nu op terrein van verduurzaming, de woningmarkt, arbeidsmarkt, landbouw of de rechtspraak uitkomt. Men is er niet voor visie of daadwerkelijk werk uitvoeren. Men is ervoor om ala delegeren kun je leren anderen aan te sturen door het beeld te verkopen dat als de burger x/y/z doet het goed komt.
Omdat hij rechtstreeks contact heeft gehad met de gedupeerden (rechtstreeks contact met een nukubu, the horror voor vrijwel alle Kamerleden) is hij er emotioneel bij betrokken geraakt.

En als je dan, zelfs als parlementariër, helemaal niets bereikt hoe goed je argumenten ook zijn en hoezeer je ook de feiten en nu zelfs de rechtelijke macht aan je kant hebt... tja, dan komt er een punt dat je breekt. Dat is bij hem gebeurt.

Hij is teruggekomen, maar er is precies niks veranderd aan de manier waarop er in Den Haag gewerkt wordt. Of niet gewerkt wordt. Dezelfde 'schurken' zitten er nog steeds, onaantastbaar, en nog steeds uit de hoogte en bijkans openlijk lachend op je neerkijkend. Ze worden niet electoraal afgestraft, ze worden niet juridisch aangepakt, de media laat ze met rust.

Dan kom je op een geven moment op een punt dat je 's-ochtends een keer wakker wordt en je jezelf afvraagt waarom je het allemaal nog doet. Vermoed dat Omtzigt heel dicht bij dit punt zit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:39:
[...]

Heb sinds een paar maanden panelen op mijn dak en besef me nu pas hoe afhankelijk die dingen van het weer en de seizoenen zijn. Natuurlijk wist ik dat Juni een veel betere maand zou worden dan December maar dat het een factor 7(!) scheelt had ik niet verwacht. Op een mooie bewolkte dag als gisteren haal je zelfs in September met 15 panelen het eigen verbruik niet.

Het plan is dat we allemaal elektrisch gaan rijden, met een beetje zuinige EV en 15.000km heb je daar 2000kWh extra per jaar voor nodig. Warmtepompen, elektrisch koken, etc. zal de energiebehoefte nog veel verder doen toenemen. Alles 'nul-op-de-meter' klinkt mooi maar in de praktijk hebben we daardoor van oktober/november tot februari/maart meer energiecentrales dan nu nodig, kernenergie/thorium/fusie is op korte/middellange termijn niet beschikbaar en kolen zijn een no-go. Wat voor alternatief voor gas hebben we in de winter, er zijn ook dan genoeg dagen dat het amper waait.

offtopic:
Ik denk dat het Pareto-principe (80/20) tot op zekere hoogte wel geldt voor dit probleem.
Het vrijwel aardgasvrij leven gedurende de zomer en winderige winterdagen zal relatief makkelijk zijn, zeg maar 20% van de moeite kosten.
Vervolgens kost het ons 80% van de moeite om oplossingen te realiseren voor bijv. de Dunkelflaute.

Volledig het gehele jaar aardgasvrij zal voor 2050 waarschijnlijk onhaalbaar zijn, maar het grootste deel van het jaar moet zeker haalbaar zijn.

Het enige probleem is dat ook die haalbaarheid onder druk staat door de heersende conservatieve houding, en het zo een self-fulfilling prophecy gaat worden.
Zie je wel dat we het niet konden halen? :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
aljooge schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:30:
Hoe wou je die energietransitie doen dan als de burger het niet mag voelen in de portemonnee? :?
Omdat de hogere gasprijs enkel de lagere inkomensklassen raakt.

Hogere inkomens kunnen het hetzij eenvoudiger betalen (is een kleiner percentage van het besteedbaar inkomen), hetzij hebben de middelen om hun huis van het gas af te halen.

Het is inkomenspolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:35
alexbl69 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:53:
[...]

Hogere inkomens kunnen het hetzij eenvoudiger betalen (is een kleiner percentage van het besteedbaar inkomen), hetzij hebben de middelen om hun huis van het gas af te halen.

Het is inkomenspolitiek.
Dus moet je pleiten voor meer nivelleren.....

Maar dat lijkt bij partijen die klagen over hoe zwaar de lage inkomens geraakt worden door klimaatbeleid nooit de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:18
alexbl69 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:53:
[...]

Het is inkomenspolitiek.
Inkomenspolitiek moet je doen via de belastingen, niet via de energie- en gasprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
alexbl69 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:46:
Dan kom je op een geven moment op een punt dat je 's-ochtends een keer wakker wordt en je jezelf afvraagt waarom je het allemaal nog doet. Vermoed dat Omtzigt heel dicht bij dit punt zit.
Kan wellicht toch nog wel even duren, groot verschil is dat een deel van de onmacht door tegenwerking van diegene met wie je geacht wordt samen te werken nu weg is (de interne CDA partij politiek).
Daarnaast als hij goed kijkt werkt wat hij (samen met een aantal andere kamerleden) heeft ingezet nog steeds door.
Een behoorlijk aantal ministers en staatssecretarissen hebben zich min of meer zelf opgeblazen door wat Omtzigt zelf in gang heeft gezet door kritisch te blijven zijn.
Kritisch en vasthoudend zijn -> sensibiliseren + functie elders -> cultuurverandering met de mond belijden ->
vervolgens opstappen als dat in schril contrast staat met gevoerde beleid.

Nu was die hara-kiri (volledig, of deels ) van bestuurders niet het doel en is het de vraag wat er voor in de plaats gaat komen, het is mogelijk dat het er alleen maar slechter op wordt, maar er zijn weer wat nieuwe kansen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter

laten we het zo stellen: de EU heeft een zak centen van ettelijke miljarden voor Nederland liggen om klimaatproblematiek op te lossen. Deze zak centen hebben we nog altijd niet omdat er geen plan is ingediend.

Als je gas wil stoppen in Nederland (wat kan), heb je een plan nodig, om de energie van ergens anders te halen. Wat als er gene plan is? Want als we kijken naar oa. stikstofproblematiek of overall klimaatbeleid, dan is onze overheid niet meer zo van het vooruit plannen.

Dus ja, we gaan meer lappen (wat evident was ook en niet persé iets mis mee is, mits al de rest wel klopt), maar dat is ook omdat het gros van ons land op goedkope energie draaide (vooral goedkoop omdat we de schade nooit betaalden, maar die rekening doodleuk over de schutting mikten voor volgende generaties).

De regering had jaren geleden al met kernenergie aan de slag kunnen gaan eventueel, maar wilde dit niet / besloot het te negeren. In plaats van waarborgdeals te maken voor nieuwe kolencentrales, had men toen dat geld kunnen steken in andere stroombronnen, die keuze werd ook niet gemaakt.

Door nu een gericht plan in te dienen om bv. een programma op te zetten om de mensen met de kleinste beurs, in de meest armoedige huizen, te laten isoleren, zou men het energievraagstuk deels kunnen oplossen door gewoonweg minder energie nodig te hebben, maar ook dat gebeurt niet.

Dus ja, dan rest er maar 1 ding: wij mogen de beurs trekken of een dekentje omslaan straks :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Hoeveel mensen in de Tweede Kamer denk je dat het verschil kunnen uitleggen tussen een kW en een kWh? Ik betwijfel of het ook maar 5 van de 150 kamerleden lukt.

Het hele gasloos is ook pas kortgeleden ontstaan, als paniekreactie op de lichte aardbevingen in Groningen, en natuurlijk omdat Rusland slecht is. Of zo.
Ondertussen is een fractie van het vervoer elektrisch, een fractie van de huizen gasloos, en het electriciteitsnet kan het op veel plaatsen amper nog aan. Het is net een missverkiezing af en toe: geen gas, geen kolen en geen kernenergie klinkt natuurlijk fantastisch, maar het is totaal niet haalbaar voor een klein vol land als Nederland. Vandaar dat we bomen uit Canada verbranden, en palmolie laten verbouwen op de plek van platgebrand regenwoud. En in Den Haag zijn ze vervolgens blij dat onze CO2-uitstoot op papier afneemt.

Gasloos voor woningen zou nog wel kunnen: er is voldoende industriele restwarmte in Nederland om alle huizen te verwarmen. Maar juist stadsverwarming is een dusdanige melkkoe geworden dat mensen het liever kwijt dan rijk zijn, terwijl als dat tegen kostprijs geleverd zou worden het een enorm efficient verwarmingssysteem zou kunnen zijn.
Het volgende probleem is natuurlijk dat de industrie veel meer gas verbruikt dan huishoudens.
Dus nee, ik denk niet dat ze het snappen in Den Haag.

Ik vond het verhaal van Baudet ooit wel goed: zet de gaskraan verder open, maar besteed dat geld aan Groningen. Dat lijkt me nuttiger dan 100 miljard euro aan Rusland betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De rekenkunsten zijn wel vaker verbazingwekkend: 650 miljoen extra voor de zorg, en dat komt uit een verhoging van de zorgpremie met 13 euro per polis per jaar.
Dan kom ik op 50 miljoen zorgpolissen in Nederland. Ergens klopt er iets niet, maar niemand lijkt het door te hebben.

Plannen financieren door belastingfraude harder aan te pakken klinkt ook leuk: hoe dan? En als dat kan, waarom deden ze het dan nog niet?
Niet zo lang geleden probeerden ze hetzelfde met toeslagen, en dat kost nu vele malen meer dan er ooit aan fraude was ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:
De rekenkunsten zijn wel vaker verbazingwekkend: 650 miljoen extra voor de zorg, en dat komt uit een verhoging van de zorgpremie met 13 euro per polis per jaar.
Dan kom ik op 50 miljoen zorgpolissen in Nederland. Ergens klopt er iets niet, maar niemand lijkt het door te hebben.
De dekking daarvoor bestaat niet alleen uit de verhoging van de zorgpremie, dus je rekensom klopt niet, deel zou uit verhoging (of terugdraaiing van de verlaging) vennootschapsbelasting komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:08:

Ik vond het verhaal van Baudet ooit wel goed: zet de gaskraan verder open, maar besteed dat geld aan Groningen. Dat lijkt me nuttiger dan 100 miljard euro aan Rusland betalen.
hoe ga je dat aan groningen besteden dan? Je krijgt nu de bevingsschade al niet afgehandeld, buiten dat dat lang niet altijd met geld te repareren is. Groningers zijn vrij helder ook: kappen met dat gasgedoe (hoe rijm je dat trouwens met Baudet zijn georakel over zelfbeschikkingsrecht en dat hoge heren niet even moeten beslissen hoe je leven eruit gaat zien?). We hebben ook nog het klimaatdossier liggen waar geen bal aan is gedaan, dus er is noodzaak aan quick wins.

In mijn optiek zijn we naar een 'perfect' storm aan het kijken wat drijft op de gevolgen van 12 jaar lang alleen maar keuzes maken die politiek goed zijn voor heel specifieke overtuigingen en vooral voor de extreem korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
drooger schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:52:
offtopic:
Ik denk dat het Pareto-principe (80/20) tot op zekere hoogte wel geldt voor dit probleem.
Het vrijwel aardgasvrij leven gedurende de zomer en winderige winterdagen zal relatief makkelijk zijn, zeg maar 20% van de moeite kosten.
Vervolgens kost het ons 80% van de moeite om oplossingen te realiseren voor bijv. de Dunkelflaute.
offtopic:
Heb er een hard hoofd in, niet omdat ik het niet zou willen of conservatieve belangen heb voor de duidelijkheid.

Zie in de praktijk zie dat op dit soort grijze dagen de opwek niet opweegt tegen het gebruik, in de avond als de inductieplaten hun werk doen dat volledig van het net gebeurd. Dan hebben we niet eens een warmtepomp of EV, zelfs met Tesla powerwall lijkt 80/20 over het hele jaar onhaalbaar maar ik word graag overtuigd van het tegendeel.

Iedereen een thuisbatterij zou een goed begin zijn om pieken in het stroomnet te voorkomen en dagopbrengst in de avond en nacht te gebruiken. Daar hoort je in Den Haag echter niemand over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
@hoevenpe waren er niet nu al grondstof problemen voor het produceren van accu's voor elektrische auto's? Als daar batterijen voor huizen bij komen..
Voor mij klinkt "van het gas af" net zo populistisch als de gemiddelde kreet van Wilders. Onhaalbaar en puur inspelen op wat men wil zonder echt een duidelijke plan van aanpak te hebben. Strenge regels voor nieuwbouw woningen lukt prima, maar de tig oude huizen met energielabel E of lager van het gas af? Ik durf er een nier op te wedden dat dat in geen 30 jaar lukt. Flink investeren om ze duurzamer te maken lijkt mij een beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:19:
offtopic:
Iedereen een thuisbatterij zou een goed begin zijn om pieken in het stroomnet te voorkomen en dagopbrengst in de avond en nacht te gebruiken. Daar hoort je in Den Haag echter niemand over.
offtopic:
Omdat dat met de huidige salderingsregeling ook totaal niet rendabel te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:05:
[...]

laten we het zo stellen: de EU heeft een zak centen van ettelijke miljarden voor Nederland liggen om klimaatproblematiek op te lossen. Deze zak centen hebben we nog altijd niet omdat er geen plan is ingediend.
Dat is partijpolitiek beleid. Er is meermaals correspondentie over geweest, waarin Nederland zich in allerlei bochten wringt om geen gebruik te maken van mogelijkheden. Iets met “politiek inopportuun”. Dieper dan laissez-faire dus. Er ligt bij NRC en VK wat ongepubliceerd onderzoek hierover. Naar ik begrijp “oninteressant”.

Wat nog meer verontrustend is echter, er ligt een vergelijkbare - niet uniforme maar wel algemene - trend op andere niveaus overheid alsmede bij structuren economische activiteit. Het eerste is nog wel verklaarbaar, het tweede, ik zie hem (nog) niet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
RodeStabilo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:27:
[...]

offtopic:
Omdat dat met de huidige salderingsregeling ook totaal niet rendabel te krijgen is.
maar dat is aan te passen allemaal. Dat zijn politieke keuzes.

Ik leg even de referentie op tafel: al het gekrakeel van gisteren ging om een bedrag wat om en nabij hetzelfde was als de kosten van het afschaffen van de dividentbelasting, wat even casual op een vodje papier tussen een regeerakkoord werd gemoffeld zonder enige hoor/wederhoor of aankondiging.

Dat bedrag hadden we gewoon, meteen, kunnen gebruiken om huize te isoleren. Beter nog! We geven die 2 miljard aan de sociale woningbouw, oormerken het, met de melding dat men er zonnepanelen voor op daken van hun sociale huurwoningen moet doen, isolatie moet upgraden en een batterypack in die woningen knallen. Hatseflats! Lossen een stukje energiearmoede op, wat minder gas, wat minder verspilling. En dat voor de prijs van een 2 miljard die we uit de tassen van aandeelhouders hun exorbitante winsten halen. It's that easy.

@Virtuozzo ik denk dat omdat je dan in heel veel zaken moet gaan snijden die grootkapitaal niet leuk gaan vinden. Het aannemen van dat geld vereist een plan, vanaf dat je dat opstelt en indient, zit je met (zover ik weet) geoormerkt geld en moet je je plan dus gaan uitvoeren. Shortterm, shortsighted, stompzinnige partijpolitiek dus ja, maar goed. We gaan liever over 2 miljard rollebollen 2 dagen lang :)

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 24-09-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:56:
[...]
Dus moet je pleiten voor meer nivelleren.....

Maar dat lijkt bij partijen die klagen over hoe zwaar de lage inkomens geraakt worden door klimaatbeleid nooit de bedoeling.
De overheid heeft de energietransitie voor een (groot) deel bij de provincies en gemeenten gedumpt. In de gemeenteraad van ons landelijke dorpje (level Schubbekutteveen) wordt gepraat over kernenergie / -fusie, wind- en zonneparken. Wat mij betreft totaal idioot.

De landelijke overheid moet de regie hierover hebben. Dit is veel te groot in te ingrijpend om aan de lokale overheden over te laten. Daar zit onvoldoende kennis, en we krijgen op die manier een lappendeken van verschillende maatregelen en ongelijkheid tussen gemeenten.

Wat mij betreft moet er een ministerie komen dat simpelweg bij elk huis langs gaat en een oplossing op maat aanbiedt. En de maatregelen ook bekostigd. Dat zal in een aantal gevallen (oudere woningen) zelfs kunnen betekenen dat er een heel nieuw huis neer wordt gezet.

In de regel zijn de benodigde investeringen bij huizen voor lagere inkomens (veel) hoger dan die bij woningen voor hoge inkomens. Het geld moet echter middels ons progressieve belastingstelsel worden opgebracht waardoor je de gewenste nivellering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:32:
[...]

Ik leg even de referentie op tafel: al het gekrakeel van gisteren ging om een bedrag wat om en nabij hetzelfde was als de kosten van het afschaffen van de dividentbelasting, wat even casual op een vodje papier tussen een regeerakkoord werd gemoffeld zonder enige hoor/wederhoor of aankondiging.

Dat bedrag hadden we gewoon, meteen, kunnen gebruiken om huize te isoleren. Beter nog! We geven die 2 miljard aan de sociale woningbouw, oormerken het, met de melding dat men er zonnepanelen voor op daken van hun sociale huurwoningen moet doen, isolatie moet upgraden en een batterypack in die woningen knallen. Hatseflats! Lossen een stukje energiearmoede op, wat minder gas, wat minder verspilling. En dat voor de prijs van een 2 miljard die we uit de tassen van aandeelhouders hun exorbitante winsten halen. It's that easy.
Zo makkelijk is het inderdaad ook. Als we op diverse plekken al niet tegen de grenzen van het elektranetwerk aanliepen ;)

Verder ben ik wel groot voorstander van de salderingsregeling, maar het schijnt op de schop te moeten omdat.... het teveel kost. ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
RodeStabilo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:34:
[...]

Zo makkelijk is het inderdaad ook. Als we op diverse plekken al niet tegen de grenzen van het elektranetwerk aanliepen ;)

Verder ben ik wel groot voorstander van de salderingsregeling, maar het schijnt op de schop te moeten omdat.... het teveel kost. ofzo.
wie kost het te veel? ;) Ik denk dat veel energieproducenten erg buitenspel kunnen gezet worden met salderingsregelingen.

Het elektranetwerk: dit is al jaren gekend. Wat deden we als overheid zijnde? Niets, nada, noppes. Beleid, plannen, vooruit denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:35
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:

Plannen financieren door belastingfraude harder aan te pakken klinkt ook leuk: hoe dan? En als dat kan, waarom deden ze het dan nog niet?
Niet zo lang geleden probeerden ze hetzelfde met toeslagen, en dat kost nu vele malen meer dan er ooit aan fraude was ontdekt.
Uhm, omdat de politieke wil er niet is? Partijen gaan niet actief achter hun eigen achterban aan.

We verliezen miljarden per jaar aan BTW en faillissements fraude maar aangezien dat om ondernemers gaat gaat de VVD er niets aan doen.

@alexbl69 helemaal met je eens hoor. Maar het is wel een links standpunt. Meer centraal door de overheid laten regelen en dat betalen met meer progressieve belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door Philip Ross op 24-09-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:43
Het probleem is dat het allemaal te weinig concreet is. Het klaarliggende EU-geld is daar maar één voorbeeld van. Maar op deze manier gaat "van het gas af" binnen 30 jaar natuurlijk sowieso niet lukken.

Ik zie het ook niet als een zwart-wit scenario overigens. Belangrijker dan het streven naar "iedereen van het gas" is dat je zorgt dat er zoveel mogelijk stappen vooruit worden gezet. Dat er dan nog deels op gas gestookt wordt hoeft dan niet erg te zijn als het totaalresultaat maar positief is. Bomen verbranden en kolen stoken horen daar wat mij betreft niet bij.

Wat er wel bij hoort is een overheid die het voortouw neemt. Want denken dat iedereen dit allemaal vanzelf gaat doen zonder financiële prikkel (positief of negatief) gaat natuurlijk nergens over. De overheid moet provincies en gemeente sturen. De overheid moet "goed gedrag" financieel belonen en "fout gedrag" onaantrekkelijk maken. Als er kiloknallers in de super liggen kopen mensen namelijk gewoon kiloknallers.

En ik zeg het nog maar eens: heel veel oudere huizen zijn totaal ongeschikt voor de warmtepompen zoals die nu geplugd worden. En dan heb ik het niet alleen over isolatie maar ook over ruimte. Al die apparatuur en zo'n buitenunit: in mijn huis kan ik het in elk geval niet kwijt. En zonnepanelen idem. Als ik dan kijk naar de plannen van de gemeente Haarlem: waar andere wijken gecategoriseerd staan als "warmtepomp" of "stadsverwarming" staat onze wijk grof gezegd in de categorie "weten we nog niet"

En dan kom ik op iets wat ik mis: de blik op innovatie. Ik heb dan toch weer het idee dat bepaalde lobbyclubjes een iets te prominente stoel aan de tafel hebben gehad, en anders komt het wel zo over. Want ik hoor overal "je moet een warmtepomp". Maar als overduidelijk is dat warmtepompen niet overal de oplossing zijn, waarom hoor ik dan zo weinig over toekomstige innovaties als waterstof of mogelijk kleinere warmtepompen? Voor sommige huizen is het beter wellicht nog één keer een gasketel aan te schaffen en daarna op een alternatief over te stappen dan allerlei te dure, onrendabele toeren uit te halen voor een installatie die uiteindelijk toch helemaal niet bij het huis past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 22:14

Mfpower

In dubio

[...]

En als meer mensen in jouw wijk zonnepanelen gaan nemen dan treedt er mogelijk congestie op en lever je niets meer terug. Zonder opslag is schone energie nog een issue. En die congestie issues zijn echt een ding, zowel door de toenemende vraag als het aanbod. (ik werk voor een netbeheerder en iedereen in het bedrijf krijgt er grijze haren van om dit probleem op te lossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:18
gekkie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 00:11:
[...]

Het wordt in ieder geval weer voorgedaan als of de VVD weer een "redelijk alternatief" is.
Veronderstelde nieuwe wind van een Hermans waarmee te onderhandelen zou zijn, die houdt Rutte dan wel bij de les ;(. De meeste media lijken mooi in dit opzetje van zowel de introductie van Hermans als het afgeleiden van Rutte te tuinen.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Media nog steeds hun werk niet doen, wat jammer is, want een deel van de politiek wil wel, een deel van de burgers wil wel, het zou eens tijd worden dat de media ook hun rol weer eens oppikken.
VVD is ook de beste keuze volgens veel kiezers. Ze zijn niet voor niets met afstand de grootste partij van Nederland. Vergeet ook niet dat ondanks de crisis VVD'ers vertrouwen houden in de partij en dat de VVD in de peilingen zelfs groeit.
Het is interessant om te zien nu de VVD wat naar links opschuift met hun recente klimaatopvattingen of en zo ja hoe linkse partijen als D66, pvda, gl, volt en pvdd in de verdrukking komen met elkaar. Zijn ze nog wel onderscheidend genoeg van elkaar?

Op rechts ben ik benieuwd hoe JA21 zich gaat positioneren. Eerdmans komt veel verstandiger over dan Wilders en die andere. Die dame van JA21 vind ik ook goede bijdragen hebben op gebied van zorg. Ik vind alleen types als Eppink eng.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:57:
[...]
de VVD in de peilingen zelfs groeit
Nee, ze groeien niet (zie trend):
https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/p/laatste-cijfers.html

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

VVD is ook de beste keuze volgens veel kiezers.
Dat zegt op zich niet zoveel over het feit of het wel of niet een goede keuze is. Extreem voorbeeld: legio Russen vinden Poetin de beste keuze. Lijkt me niet dat iemand dat hier vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]

VVD is ook de beste keuze volgens veel kiezers. Ze zijn niet voor niets met afstand de grootste partij van Nederland. Vergeet ook niet dat ondanks de crisis VVD'ers vertrouwen houden in de partij en dat de VVD in de peilingen zelfs groeit.
Het is interessant om te zien nu de VVD wat naar links opschuift met hun recente klimaatopvattingen of en zo ja hoe linkse partijen als D66, pvda, gl, volt en pvdd in de verdrukking komen met elkaar. Zijn ze nog wel onderscheidend genoeg van elkaar?
Ik zie nog betrekkelijk weinig van naar links opschuiven.
Iets minimaals doen in een begroting, waarvan je nog moet afwachten of en hoe het geeffectueerd wordt en het deels terugdraaien van een paar echt domme stukken beleid van de afgelopen jaren, zie ik niet echt als opschuiven naar links. Daar zou mijns inziens toch een bestendige veranderde (maatschappij) visie aan ten grondslag moeten liggen.

Zo'n Ollongren ook weer die er nu nog eens mee komt dat "wonen" (geen "volkshuisvesting", dus ik ben benieuwd wat de invulling zou moeten zijn volgens madamme) een duidelijk apart beleidsterrein zou moeten zijn en niet een beklusdingetje van BZK. Dat ze daar nog niet eerder op is gekomen gedurende al haar reflectieve thuis zit momenten van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:50:

En dan kom ik op iets wat ik mis: de blik op innovatie. Ik heb dan toch weer het idee dat bepaalde lobbyclubjes een iets te prominente stoel aan de tafel hebben gehad, en anders komt het wel zo over. Want ik hoor overal "je moet een warmtepomp". Maar als overduidelijk is dat warmtepompen niet overal de oplossing zijn, waarom hoor ik dan zo weinig over toekomstige innovaties als waterstof of mogelijk kleinere warmtepompen? Voor sommige huizen is het beter wellicht nog één keer een gasketel aan te schaffen en daarna op een alternatief over te stappen dan allerlei te dure, onrendabele toeren uit te halen voor een installatie die uiteindelijk toch helemaal niet bij het huis past.
Ah, maar die hebben we al, de zogenaamde hybride warmtepomp als ondersteuning.
Wat al eerder opgenoemd is de 80% als quick win.

Waterstof is een energiedrager. Komt in de natuur niet uit zich zelf voort dus die moet je wel groen kunnen opwekken en later gebruiken om elektriciteit te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
interessante vooral: VVD is stabiel, PVV is stabiel, al de rest voert of een achterhoede gevecht of zakt wat in. Zou toch een hint moeten zijn dat je niet samen moet gaan met iets wat structureel partners besmet.

BBB stijgt ook stilletjes met hun onzin en CDA stort helemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
D-dark schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:14:
[...]

Ah, maar die hebben we al, de zogenaamde hybride warmtepomp als ondersteuning.
Dat is nog steeds dezelfde warmtepomp techniek met dito ruimte innemende apparaten volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:16:
[...]

Dat is nog steeds dezelfde warmtepomp techniek met dito ruimte innemende apparaten volgens mij?
Klopt, maar dan praat je meer over model airco buiten en combinatie met cv ketel.
Dat is de ruimte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
D-dark schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:17:
[...]

Klopt, maar dan praat je meer over model airco buiten en combinatie met cv ketel.
Dat is de ruimte niet.
Jawel. Het is weer een extra kast naast de cv-ketel. En zo'n buitenunit kan hier alleen maar op het dak op het huis, moet ook maar net passen met je indeling.

Je gaat ook voorbij aan mijn punt: het is een korte termijnoplossing. Waarom nu met veel pijn en moeite en (tienduizenden euro's) een halve warmtepomp installeren in huizen waarvoor over tien jaar misschien een veel betere oplossing is. Richt je dan op huizen waar het wel kan (nieuwbouw) en stimuleer de innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:23:
[...]

Jawel. Het is weer een extra kast naast de cv-ketel. En zo'n buitenunit kan hier alleen maar op het dak op het huis, moet ook maar net passen met je indeling.

Je gaat ook voorbij aan mijn punt: het is een korte termijnoplossing. Waarom nu met veel pijn en moeite en (tienduizenden euro's) een halve warmtepomp installeren in huizen waarvoor over tien jaar misschien een veel betere oplossing is. Richt je dan op huizen waar het wel kan (nieuwbouw) en stimuleer de innovatie.
Dat is iets te gemakkelijk gedacht.
Zo'n kleine unit die de cv ketel ondersteund kost in de praktijk 3000 euro.
Dan hoeft de cv ketel alleen voor warm water en de koudste dagen bij te springen.
Gas besparing laten we zeggen 80%.
Daar moet wel een plek ergens buiten voor te vinden zijn.

Maar voordat we echt zo'n groene waterstof oplossing hebben dan ben je eerder 20 jaar verder.
Moet je dan niet zo'n oplossing stimuleren welke direct resultaat oplevert en qua kosten neutraal uitpakt.

Is niet ideaal ben ik met je eens maar wel de enige oplossing waarmee je op korte termijn direct winst kan pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:46:
[...]

Kan best dat hij op dat punt is aanbeland. De observatie dat er niks veranderd is, alle poppetjes op dezelfde plek zitten. Het in feite een groot het glas, plas, was is. Maar dan vraag ik me af waarom je ooit voor de politieke arena gekozen hebt. Want heel cynisch gesproken kun je dan ook zeggen: meedoen in politiek Den Haag? Denk het niet Job.

En toch nu niet langer intern wordt tegen gewerkt geeft het je meer vrijheid je eigen keuze te maken en daarin te volharden. Juist wanneer je je terecht als Kamerlid vindt dat je zonder last en ruggespraak moet kunnen handelen. Dan geeft een eenmansfractie je meer ruimte.

Die luis in de pels zijn, iemand moet het doen. Je kunt prima zo punten binnen halen. Kijk naar hoe de PvdD eerst niet serieus genomen werd en hoewel van regeringsdeelname geen sprake is men wel degelijk invloed heeft op vraagstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
De demissionair MP en spil in de kabinetten waaronder het toeslagenschandaal is ontstaan:
- schuift wel aan bij journalisten die 'grote flessen wijn' worden beloofd om de relatie weer goed te maken
- maar neemt niet de moeite neemt om vooraf aan de algemene politieke beschouwingen de meest cruciale documentaire over het toeslagenschandaal te bekijken waarin slachtoffers in detail hun pijnlijke verhaal vertellen waaronder zaken als uithuisplaatsing of gezondheidsschade t.g.v. ronduit vernederend onrechtmatig overheidshandelen.

Zie debat gisteren, 19:17 uur in antwoord op een interruptie van de CU:
(…) Ik heb de documentaire nog niet gezien. Ik ga die natuurlijk ook bekijken. In die documentaire, die afgelopen maandag of dinsdag op tv is uitgezonden, zijn volgens mij vijf of zes slachtoffers van de kinderopvangtoeslagaffaire aan het woord. Ik heb daar veel over gehoord. Naar wat ik daarover hoor, is dat een zeer aangrijpende documentaire. Uiteindelijk moet het antwoord aan hen zijn.

Ik heb eerder gezegd, ook in het RTL-debat, dat ik niet om vergeving vraag. Ik vraag ook niet om de overheid weer te vertrouwen (…)
Niet gekeken dus. Laat het even inzinken.

Ik hoop dat er wat tijd was tijdens de vlucht naar New York. Zou ook wel aardig zijn als lijnvluchten naar Amsterdam deze documentaire verplicht aanbieden na de veiligheidsinstructies, zodat inreizigers weten in welk gezellig land ze aankomen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
D-dark schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:29:
[...]

Is niet ideaal ben ik met je eens maar wel de enige oplossing waarmee je op korte termijn direct winst kan pakken.
Winst voor wie? Want bij die 3000 zal het niet blijven. Extra leiding werk? Andere radiatoren? Thermostaatkranen?

En zoals ik zeg: er moet plek zijn voor een extra kast naast je ketel, niet iedereen heeft een grote berging of zolder in zijn huis. En in mijn wijk kan zo'n buitenunit alleen maar op het hoge dak op de 1e verdieping en bij mensen met een opbouw de 2e. Als daar dan al weer geen zonnepanelen liggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 24-09-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:34:
[...]

Winst voor wie? Want bij die 3000 zal het niet blijven. Extra leiding werk? Andere radiatoren? Thermostaatkranen?

En zoals ik zeg: er moet plek zijn voor een extra kast naast je ketel, niet iedereen heeft een grote berging of zolder in zijn huis. En in mijn wijk kan zo'n buitenunit alleen maar op het hoge dak op de 1e verdieping en bij mensen met een opbouw de 2e. Als daar dan al weer geen zonnepanelen liggen :)
Urgenda, Afhankelijkheid buitenlands (lees Russisch gas), Groningen.
Wil je op korte termijn CO2 besparen om de klimaatdoelen te halen dan ontkom je er niet aan. Dan moet je voor de Quick Wins gaan. Langere termijn wordt duurder

En we hebben het hier over alleen een buitenunit (formaat Airco). Elk huis heeft wel een buitengevel of dak waar echt wel plaats is. Geen mooi gezicht dat geef ik toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:21
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:33:
Niet gekeken dus. Laat het even inzinken.
Ja maar hij heeft toch spijt betuigd, en zijn belijdenis afgelegd? Wat kan er nog meer van hem worden verwacht? De kous zal nu toch zeker wel af zijn, niet waar? We moeten godbetere formeren....

Heel cynisch gezegd kan het 22% van de bevolking - zijn 22% - niets schelen. Zand er over, en door. Het is niet raar dat de man dat dan ook uitstraalt. Die 22% heeft carrière gemaakt, en zit veilig in het ziekenfonds, en waant zich veilig voor die zaken die de mensen in de genoemde documantaire is overkomen.

Electoraal hoeft Rutte deze documantaire niet te zien - hij hoeft niet eens te doen alsof. Politiek en bestuurlijk zit die docu alleen maar in de weg.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Recent 3 zetels winst in de peilingen, nu nog 1 winst. Okee het zijn peilingen, maar laat zien dat de VVD al een hele stabiele betrouwbare partij is waarvan veel Nederlanders vinden dat zij hun belangen het beste vertegenwoordigen.

Als we de mainstream media mogen geloven ging de beschouwingen voornamelijk over dat Wilders Kaag naar de kamer heeft gesommeerd en dat ze hieraan opvolging gaf, de VVD die heilige huisjes opgeeft, de verhuurdersheffing, Fvd met hun actie en uiteindelijk de 2 miljard waar zelfs Azarkan heel gelukkig van werd.
Enfin, niks spannends en we gaan weer over tot de orde van de dag.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:52:
[...]

Recent 3 zetels winst in de peilingen, nu nog 1 winst. Okee het zijn peilingen, maar laat zien dat de VVD al een hele stabiele betrouwbare partij is waarvan veel Nederlanders vinden dat zij hun belangen het beste vertegenwoordigen.
waar haal je 'betrouwbaar' uit? Waar koppel je dat aan?
En let op met op deze manier naar cijfers te kijken: diezelfde cijfers vertellen namelijk ook dat 78% het niet zo ziet zitten in de VVD. Als ik het CDA hun cijfers er bij pak, wordt het nog een stukje dramatischer bij hun en ruikt het heel erg naar overtegenwoordiging van een minderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:52:
[...]
Okee het zijn peilingen, maar laat zien dat de VVD al een hele stabiele betrouwbare partij is waarvan veel Nederlanders vinden dat zij hun belangen het beste vertegenwoordigen.
Maar die mensen hebben aantoonbaar niet door dat ze slechter af zijn met de VVD, want die zit daar voor ABDUP belangen. Wat kiezers dus 'vinden' zegt weinig, want de meeste kiezers verdiepen zich niet in de feitelijke achtergrond van de persoon op wie ze stemmen. Bordkarton is goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
D-dark schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:41:
[...]

En we hebben het hier over alleen een buitenunit (formaat Airco). Elk huis heeft wel een buitengevel of dak waar echt wel plaats is. Geen mooi gezicht dat geef ik toe.
Je moet ook binnen maar net plek hebben. In vooroorlogse huizen zit de cv ook vaak maar in een krappe kast. Hier zit die nu in een uit elkaar vallende berging waar ik hem eigenlijk weg wil hebben maar een nieuwe ketel gaat dan ook naar een plek op de verdieping waar ik nog net die halve meter over heb.

En moet de plek van de buitenunit ook niet in de buurt zitten van de ketel zelf? Kan ook nog een dingetje zijn. Als ik hier even rondkijk achter zie ik precies nul buitenunits hangen dus kennelijk zien de meeste mensen het niet zo zitten.

En ik ben 100% voor milieumaatregelen maar ik ga natuurlijk geen apparaat aanschaffen dat mijn huisindeling overhoop haalt, ik in tien jaar daardoor niet terugverdien en waar over twintig jaar misschien een betere oplossing voor is. De warmtepomp is wat mij betreft slechts één van de oplossingen, daar waar mogelijk. Laten we niet het onvermogen van de kabinetten Rutte om maatregelen te nemen afwentelen op burgers in een oud huis door ze een niet geschikt systeem op te dringen.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 24-09-2021 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Misschien een tip om met deze misleidende term te kappen? Alsof er twee soorten media zijn waarvan de ene helft wel en de andere helft niet betrouwbaar is. Er valt genoeg aan te merken op de media maar de zogenaamde "niet mainstream media" waar de in complottheorieën gelovende medemens altijd mee schermt is vaak een verzameling "knip en plak" blogs die nog duizend keer erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:51:
[...]
deze documantaire niet te zien - hij hoeft niet eens te doen alsof. Politiek en bestuurlijk zit die docu alleen maar in de weg.
Ik ging er in mijn antwoord wel vanuit dat hij de documentaire echt niet heeft gezien, maar het kan ook zijn dat hij het alweer was vergeten. Er zitten immers enkele dagen tussen die maandagavond en dit debat.

Of hij liegt en heeft de documentaire wel bekeken. Maar zou hij in staat zijn om te liegen? Dat gaat wel heel ver toch? Liegen tegen de Kamer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:09:
En ik ben 100% voor milieumaatregelen maar ik ga natuurlijk geen apparaat aanschaffen dat mijn huisindeling overhoop haalt, ik in tien jaar daardoor niet terugverdien en waar over twintig jaar misschien een betere oplossing voor is.
we hebben als wereld/menselijke soort geen 20 jaar de tijd meer. We hebben als deel van de samenleving die veel te veel consumeert ook een grotere verantwoordelijkheid te dragen, maar je verwoord wel het dilemma.

Ik weet dat mijn kinderen het slechter gaan krijgen waarschijnlijk dan wat ik het hebt gehad en dat is met name omdat we hardnekkig weigeren keuzes te maken. Ik mag stellen dat er zelfs een beetje droevig van ga worden, want we mikken er wel op dat we er niet op achteruit gaan, maar dat zal zeker gebeuren en hoe langer we het negeren, hoe meer pijn het gaat doen for that matter.

Echter zie je dat de politiek veelal maar roept 'we wachten op technologische oplossingen!'. Hun doel is het absolute minimum wat is vastgelegd (en wat ook nog eens niet genoeg is, maar dat terzijde, wetenschap vs. politiek) en zelfs daar zijn ze niet voor te porren.

Dus nee, als je denkt nog tijd te hebben, dan ben je niet voor milieumaatregelen (geen verwijt, een constatering) en ga je net zo hard mee in hoe de VVD of een JA21, CDA, BBB, enz. het verkopen: niets doen want morgen komt er een magische oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Nu trap je wel in het oude draaiboek 8) Machtspolitiek werkt niet, het positioneert en speelt theater. Dus neem je altijd de talking points van tegenstanders over, vervolgens pas je functies als “political value of time” et alii toe - jij zit in positie dus bepaal jij uiteindelijk wat er praktisch van over blijft en dat herdefinieer je vervolgens, of je schept een andere dan natuurlijke of constructieve correlatie voor kosten / schadelast.

En dat “onderscheidende”, daar zit de oude duale focus. Wanneer jij beheerst wie het meest vaak in beeld komt, hoe en vooral wanneer, dan bepaal jij hoe jij gezien wordt, en hoe de ander genomen wordt.

Dit is waarom zoveel mensen (naast Sterke Man Syndroom en andere kunstjes) denken dat volgen een kruimel levert. Tevens waarom (in combinatie met gebruik van hefbomen voor shock doctrine en normaliseren) de partij met zorgvuldig berekende schokjes cohesie versterkt en bereik vergroot.

Het is exact hetzelfde recept als van de Republikeinen in de VS. Maar dan ook exact. Compleet met gedragslijnen en agenda.
Op rechts ben ik benieuwd hoe JA21 zich gaat positioneren. Eerdmans komt veel verstandiger over dan Wilders en die andere. Die dame van JA21 vind ik ook goede bijdragen hebben op gebied van zorg. Ik vind alleen types als Eppink eng.
Dat is volledig aan de financiers. He who pays the piper picks the tune. Nu ja, dat is gewoon hetzelfde externe consultatie netwerk wat we van een paar andere partijen kennen 8)

JA21 is geen partij. Het zou het kunnen worden, maar dat is eenzelfde kwestie van keuzes als we bij een PVV en FvD gezien hebben. Pas wanneer duidelijk wordt welke keuze men organisatorisch maakt is afgaan op wat men zegt eigenlijk gewoon niet verstandig. Er ligt nogal een gebrek aan uitzondering op de historische regel.

Maar, zoals ik zei, het kan een partij worden. Dat is echter een heel andere arena dan die van politieke marketing.

Ik moet zeggen, het is wel een breed herkenbare frustratie factor in de relaties electorale geografie de afgelopen tien à twintig jaar. Het is echt niet zonder redenen dat belangen zijn gaan investeren in hefbomen. Maar ja, tot nu toe is er al die tijd slechts een fenomeen van “nieuwe” politiek geweest, en dat is gewoon te weinig voor een gezonde arena. En ja, Omtzigt ziet ook af van politieke organisatie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:09:
Je moet ook binnen maar net plek hebben. In vooroorlogse huizen zit de cv ook vaak maar in een krappe kast.
Dat is ook bij moderne huizen een probleem: ben een grote verbouwing aan het voorbereiden en wil graag van dure stadsverwarming af. Warmtepomp met boilervat van 350l-400l vraagt een aparte technische ruimte op zolder, in nieuwbouwwoningen is dat gemiddeld 5m2.

Met 3 dagen per week thuiswerken is een aparte werkplek geen overbodige luxe, tieners met huiswerk bij elkaar op de kamer is ook geen optie. De extra kosten vind ik als tech-geek nog te overzien, een kamer opofferen ga ik er thuis nooit doorheen krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:06:
[...]

Maar die mensen hebben aantoonbaar niet door dat ze slechter af zijn met de VVD, want die zit daar voor ABDUP belangen. Wat kiezers dus 'vinden' zegt weinig, want de meeste kiezers verdiepen zich niet in de feitelijke achtergrond van de persoon op wie ze stemmen. Bordkarton is goed genoeg.
Wat kiezers 'vinden' zegt weinig? ahum...... De 2e kamer is de uitkomst wat kiezers vinden. Ik ken mensen die politiek niet interesseren en daarom uberhaupt niet stemmen. Als bordkarton voldoende is voor enkele kiezers dan is dat toch ook prima voor hen. Kennelijk hebben zij niet de behoefte om er heel diep in te graven. Ieder zijn eigen keuze daarin toch?
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:03:
[...]

waar haal je 'betrouwbaar' uit? Waar koppel je dat aan?
En let op met op deze manier naar cijfers te kijken: diezelfde cijfers vertellen namelijk ook dat 78% het niet zo ziet zitten in de VVD. Als ik het CDA hun cijfers er bij pak, wordt het nog een stukje dramatischer bij hun en ruikt het heel erg naar overtegenwoordiging van een minderheid.
Als jij een partij onbetrouwbaar vindt, stem je daar dan op? Ik kan mij niet voorstellen dat er kiezers in een stemhokje denken, laat ik nu eens op een onbetrouwbare partij stemmen.

Er zijn een boel cijfers, maar uiteindelijk gaat het om de zetels. Als er nieuwe verkiezingen zouden komen zou de VVD daar zelf niet rouwig om zijn denk ik. Het enige is dat ze het CDA zien sneuvelen en mogelijk dat ze daarom nog een inspanningsverplichting voelen het komend jaar in de gesprekken met Remkes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 10:42
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:32:
[...]
offtopic:
Een thuisbatterij is ook zonder saldering niet rendabel te krijgen. Kosten liggen rond de 750 euro per kWh capaciteit. Als je hem elke dag volledig benut dan duurt het met een verschil van 15ct tussen inkoop en teruglevering ruim 13.5 jaar voor je hem terugverdient. In een real world scenario dus eerder 25 tot 30. Als het goed is hebben we ruim voor die tijd het probleem al opgelost met accu's in elektrische auto's. Merkwaardig genoeg is een Dacia spring met zijn 18.000 euro voor 26kWh al goedkoper per kWh.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:14:
[...]

Ik ging er in mijn antwoord wel vanuit dat hij de documentaire echt niet heeft gezien, maar het kan ook zijn dat hij het alweer was vergeten. Er zitten immers enkele dagen tussen die maandagavond en dit debat.

Of hij liegt en heeft de documentaire wel bekeken. Maar zou hij in staat zijn om te liegen? Dat gaat wel heel ver toch? Liegen tegen de Kamer?
Ik begrijp de frustratie, maar let even op. Je trapt nu in de prikkel.

Niet gekeken.

Ik vraag niet om vergeving.
Ik vraag niet om vertrouwen.

Dat “niet gekeken” is enkel op eerste oog schokkend, ontworpen om naderhand te kunnen zeggen “druk, druk, kijk mij werken net als echte mensen, pas toen ik kon heb ik gekeken”.
Die andere twee uitspraken zijn veel meer verontrustend, het is didactiek van autoritarisme. Trouwens ook een parafraseren van een bijzonder saillant stuk uit een zekere biografie (toen LBJ een loopje nam met het draaiboek van Roy Cohn.

En die laatste naam, daar mag wel even stil bij gestaan worden. Inspiratiepunt demissionair minister-president.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
T-MOB schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:23:
offtopic:
Een thuisbatterij is ook zonder saldering niet rendabel te krijgen. Kosten liggen rond de 750 euro per kWh capaciteit. Als je hem elke dag volledig benut dan duurt het met een verschil van 15ct tussen inkoop en teruglevering ruim 13.5 jaar voor je hem terugverdient. In een real world scenario dus eerder 25 tot 30. Als het goed is hebben we mensen met een groot koophuis en eigen oprit ruim voor die tijd het probleem al opgelost met accu's in elektrische auto's. Merkwaardig genoeg is een Dacia spring met zijn 18.000 euro voor 26kWh al goedkoper per kWh.
FTFY

Zie daar de valkuil van links in de energietransitie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:16:
[...]

niets doen want morgen komt er een magische oplossing!
Niks magie. Er worden inmiddels kleinere warmtepompen ontwikkeld. Er wordt gewerkt aan warmtepompen die zelfs met hoge temperatuurverwarming kunnen werken. Men is bezig met waterstofketels. Dan is het echt waanzin om energie en geld te steken in iets dat niet helemaal werkt en achterhaald wordt.

Bedenk dat ze in buurland Duitsland zelfs overstappen op gas om de doelen te halen. Dus doe dan niet of iets langzamer overstappen van gas af ineens een doodzonde is, terwijl je zelfs dan die dertig jaar nog gewoon kunt halen.

Laten we er geen warmtepomp fetisj van maken. De warmtepomp is een middel en geen doel op zich.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:26:
[...]

FTFY

Dat is inderaad een goede. Iedereen gaat er maar vanuit dat we allemaal een eigen oprit hebben met ruimte voor een laadpaal. Heb je zelf zonnepanelen en een rijtjeshuis gaat de gemeente wel weer wat verzinnen om opladen vanuit je rijtjeshuis te dwarsbomen. Je zal met zonnepanelen toch gek zijn van een (te dure) publieke laadpaal gebruik te maken.

En dan kom je bij het volgende probleem als je wil verhuizen. Die ontplofte woningmarkt.

Dan maar weer een auto met ICE. Maar ja dezelfde regering verhoogt bijna twee x per jaar de BPM om zo de fiscale voordeeltjes van de (veelal) zakelijke EV-rijder mogelijk te maken. Je zou er gek van worden (als ik dat al niet was)

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 24-09-2021 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:23:
[...]

Wat kiezers 'vinden' zegt weinig? ahum...... De 2e kamer is de uitkomst wat kiezers vinden.
Voorzichtig, want dat klopt niet helemaal.

Als eerste, de tweede kamer is een expressie van publiek debat binnen ontwerp van ons bestel.

Ten tweede, wat mensen vinden is een constructie. We bepalen dit niet zelf als individu (al maken we het ons absoluut graag zelf wijs), mening is een constructie van input, signaal, herhaling, groepsdynamica.

Deze twee elementen zijn niet langer in balans, een ervan is ook niet gezond, met het wegvallen van de vierde macht functies zijn we gaan bankieren op mening binnen kaders (de afgelopen veertig jaar geschapen) van ideologie. En dat is geen kader van realiteit, maar van emotie en geloof.

De Tweede Kamer, de politiek algemeen, is daarmee een afgeleide van machinatie geworden.
Die verschuiving houdt gelijke tred met de introductie en opmars van machtspolitiek. Er ligt een causale relatie.

I know, het is nogal wat om stil bij te staan. Het is ook op allerlei manieren gevoelig, maar zeg nou zelf, kijk eens hoe we een term “MSM” gebruiken - terwijl we prima kunnen weten waar de term vandaan komt, voor welke doelstellingen en op welke wijze hij gepropageerd wordt.

We zijn mensen. We zijn pas écht kiezers wanneer we bij het mens zijn samen flink wat huiswerk doen - want het wordt niet langer voor ons gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:25:
[...]
Die andere twee uitspraken zijn veel meer verontrustend (…)
Ik citeerde dat stuk over vertrouwen niet toevallig @Virtuozzo :)
LBJ
https://www.groene.nl/artikel/alle-leugens-opgeteld

Ook te beluisteren met de knop bovenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

FTFY

welke valkuil? De grote valkuil die we hebben is dat alles langs een economische meetlat gaat (Behalve als het dan gaat om eigen bevolking, dat negeert men in het vrije markt denken).

Als je land onleefbaar wordt (wederom: stikstofcrisis, over intensieve landbouw, klimaat) is je economie in 1 keer instant weg. Dat is echter de 'kost' die men stelselmatig negeert, nu wederom met de kabinetsplannen. Nog geen 3% van de begroting wil men eraan besteden, terwijl je het hebt over een existentieel probleem. Dus nee, of je een accu systeem economisch gezien terug kunt verdienen is dan heel veel minder relevant aan het worden, vooral gezien men ook weinig trek heeft om iets aan het energienet te doen vanuit de overheid.

Bij al die dingen komt ook steeds weer terug, we doen als politieke beleid helemaal niets en schieten alles af op voorhand door het oftewel te negeren oftewel te zeggen 'ja maar dat kost geld, laat maar'.

@D-e-n Duitsland heeft de politieke keuze gemaakt om hun kerncentrales dicht te mieteren. Ze stookten hun economie ook nog grotendeels op bruinkool, wat helemaal intens smerig spul is. Het is dus niet zo simpel om even die keuzes met elkaar te vergelijken, maar bovenal geen excuus om als land proberen wat verder te kijken dan of je misschien net aan met dingen die in de toekomst moeten gebeuren, een afspraak kunt halen. Vergeet ook niet dat niets doen de situatie erger maakt, er zit een latency op de feedbackloop en dat is wat nu al vrij lang wordt misbruikt om uit te blijven stellen.

Het doet me denken aan de grap (of allegorie zo je wil) van de man die van het dak van een wolkenkrabber sprong: bij elke verdieping die hij passeerde mompelde hij 'tot nu toe gaat het goed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:29:
[...]

Dat is inderaad een goede. Iedereen gaat er maar vanuit dat we allemaal een eigen oprit hebben met ruimte voor een laadpaal. Heb je zelf zonnepanelen en een rijtjeshuis gaat de gemeente wel weer wat verzinnen om opladen vanuit je rijtjeshuis te dwarsbomen. Je zal met zonnepanelen toch gek zijn van een (te dure) publieke laadpaal gebruik te maken.

En dan kom je bij het volgende probleem als je wil verhuizen. Die ontplofte woningmarkt.

Dan maar weer een auto met ICE. Maar ja dezelfde regering verhoogt bijna twee x per jaar de BPM om zo de fiscale voordeeltjes van de (veelal) zakelijke EV-rijder mogelijk te maken. Je zou er gek van worden (als ik dat al niet was)
Maar dat is geen valkuil van links. Dit is een valkuil van externe consultatie- het netwerk van adviesbureaus en denk tanks die onze informatiestromen filteren en prioriteit geven. We gaan allemaal af op de informatie die we hebben, de politiek is daar geen uitzondering in.

Het is een fenomeen waar we heel lang niet echt stil bij gestaan hebben, maar hier mogen we echt wel eens wat verder kijken dan onze neus lang is. Wat dat aangaat moet ik in deze het Omtzigt nageven, hij is de eerste in veertig jaar die vanuit politieke positie die informatiestromen is gaan toetsen op correlaties voor belangen, eigendom en participaties.

Zoals hij in zijn boek schrijft, Nederland is een land geworden van denk tanks. En ja, dat is een soevereine macht geworden. Een op geen enkele wijze onderhevig aan regels, toetsing of toezicht.

Zeker bij het onderwerp van energietransitie ligt hier voor elke politieke organisatie net zoals voor de burger wel een lading huiswerk. Immers, links- of rechtsom, we komen niet langer van de rekening af, zogezegd. We wentelen hem wel af (leuk voor de kids en de ondernemers van morgen), maar we lopen er zelf net zo tegenaan.

Het debat “kleine overheid” van ideologie is de grootste factor van het hoe en waarom en wanneer van opkomst van die nieuwe macht. En het allemaal er blind voor zijn gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 10:42
[...]
Ik weet niet wat rechts of links er mee te maken heeft. Het gaat niet om de eigen oprit, maar om het gegeven dat er over 10 jaar zoveel elektrisch auto's verspreid door het land aan een lader staan die een enorme buffer vormen om het net mee te reguleren.

Overigens, over die eigen oprit, de hele energiemarkt is al een zuiver administratieve aangelegenheid. Ik zie niet helemaal in waarom je geen palen voorzien door de netbeheerder zou kunnen hebben. Auto inprikken en je betaalt als thuis.

[ Voor 21% gewijzigd door T-MOB op 24-09-2021 12:45 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:23:
[...]
Wat kiezers 'vinden' zegt weinig? ahum...... De 2e kamer is de uitkomst wat kiezers vinden. Ik ken mensen die politiek niet interesseren en daarom uberhaupt niet stemmen. Als bordkarton voldoende is voor enkele kiezers dan is dat toch ook prima voor hen. Kennelijk hebben zij niet de behoefte om er heel diep in te graven. Ieder zijn eigen keuze daarin toch?
Uiteraard kun je mensen niet dwingen om zich te verdiepen, maar het argument 'er stemmen zoveel mensen op de VVD' zegt inhoudelijk niks over die partij en vooral de wereldvreemde standpunten die ze innemen die lijnrecht indruisen tegen de belangen van een belangrijk deel van hun electoraat.

De VVD dient niet de belangen van burgers maar van het grootkapitaal waar die burgers helemaal geen voordeel bij hebben. Je houdt als burger geen snars over aan zogenaamde besparingen op tandheelkundige zorg, want de maatschappelijke kosten van de basisdekking daarvan leidt ertoe dat die kosten in veelvoud terugkomen. Je houdt als burgers geen snars over aan de bestrijding van toeslagenfraude, omdat die fraude vaal helemaal geen fraude was en later in veelvoud moet worden terugbetaald.

De VVD maakt al jaren kapot, wat vele jaren heeft gekost om op te bouwen. Woningen, zorg, klimaat. Allemaal dossiers waar je zonder de standpunten van de VVD gemiddeld als burger beter af bent dan met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:38:
[...]

welke valkuil? De grote valkuil die we hebben is dat alles langs een economische meetlat gaat (Behalve als het dan gaat om eigen bevolking, dat negeert men in het vrije markt denken).
Daar wringt menige schoen inderdaad. Ons technisch-economisch denken is op geen enkele wijze geworteld in wetenschap of toetsing. Tot zover “meten is weten”.

Ons technisch-economisch denken is een kerk. Een constructie van geloofsgedrag aangeleerd middels curricula gevormd door externe consultatie over veertig jaar plus inmiddels.

Dan is het een uiterst harde en gevoelige confrontatie met meer dan één spiegel voor de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
Maar dat is geen valkuil van links. Dit is een valkuil van externe consultatie- het netwerk van adviesbureaus en denk tanks die onze informatiestromen filteren en prioriteit geven. We gaan allemaal af op de informatie die we hebben, de politiek is daar geen uitzondering in.
Niet flauw bedoeld, maar je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat appartementen en relatief kleine huur/koopwoningen deze omslag niet kunnen maken?

Dat VVD en D66 dat niet 'willen' zien snap ik nog wel, die laden straks hun rijdende thuisbatterij voor nop vanaf het eigen dak. Vooral partijen ter linker zijde hebben een blinde vlek te hebben voor de gevolgen voor hun eigen traditionele achterban.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:46:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat appartementen en relatief kleine huur/koopwoningen deze omslag niet kunnen maken?

Dat VVD en D66 dat niet 'willen' zien snap ik nog wel, die laden straks hun rijdende thuisbatterij voor nop vanaf het eigen dak. Vooral partijen ter linker zijde hebben een blinde vlek te hebben voor de gevolgen voor hun eigen traditionele achterban.
Vooral de meer rechtse partijen lijken geen oog te hebben voor de betaalbaarheid van klimaatmaatregelen voor de kleinere beurs. Juist de linkse partijen hebben die betaalbaarheid ook in hun verkiezingsprogramma staan.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
[...]

Uiteraard kun je mensen niet dwingen om zich te verdiepen, maar het argument 'er stemmen zoveel mensen op de VVD' zegt inhoudelijk niks over die partij en vooral de wereldvreemde standpunten die ze innemen die lijnrecht indruisen tegen de belangen van een belangrijk deel van hun electoraat.

De VVD dient niet de belangen van burgers maar van het grootkapitaal waar die burgers helemaal geen voordeel bij hebben. Je houdt als burger geen snars over aan zogenaamde besparingen op tandheelkundige zorg, want de maatschappelijke kosten van de basisdekking daarvan leidt ertoe dat die kosten in veelvoud terugkomen. Je houdt als burgers geen snars over aan de bestrijding van toeslagenfraude, omdat die fraude vaal helemaal geen fraude was en later in veelvoud moet worden terugbetaald.

De VVD maakt al jaren kapot, wat vele jaren heeft gekost om op te bouwen. Woningen, zorg, klimaat. Allemaal dossiers waar je zonder de standpunten van de VVD gemiddeld als burger beter af bent dan met.
Eh, kuch.

De VVD dient niet “het grootkapitaal”. Oprecht en uiterst serieus, ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet het geval is.

De partij is een selectie van gelieerde en grote belangen komen te dienen in een discours coalitie ooit gevormd in het breken van de vakbonden in de jaren ‘70 door de ABDUP lobby tijdens de door hen geschapen crises. Het is een onzelfstandige relatie van zeer beperkt selectief belang. Van slechts een weinig paarden, laat ik het zo zeggen.

Dit is een uiterst beperkte club. En waar die ooit absoluut gelijk stond aan dat spreekwoordelijke grootkapitaal is dat tegenwoordig absoluut niet langer het geval. Denk even aan de definitie van multinational. Een Unilever is een transnational, geen multinational - het hanteert geen voetafdruk. Het MKB is de multinational.

Het gros van dat spreekwoordelijke grootkapitaal staat tegenwoordig juist onder behoorlijke druk dankzij die relatie van gulzige dienstbaarheid. Maar ja, veertig jaar absolutisme aan invloed maak je niet zomaar ongedaan, helemaal niet wanneer de mensen die buiten de bootjes van Bloemendaalsyndroom en netwerkcorruptie staan de mensen zijn die wel werken - in tegenstellingen tot zij die regent spelen.

Het is in termen van potentieel electoral geografie een behoorlijk ongetapt vat.

Maar, let op. De nieuwe liaison die binnen machtspolitiek D66 richting geeft is druk bezig met pogingen om het aan te tappen om die partij hetzelfde te geven als een VVD, en als dat lukt heb je er dus twee die hetzelfde zijn, maar beiden onzelfstandig met eigen voedingssysteem, wat op geen enkele wijze electoraal noch kwetsbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

hoeveel sub 100 vierkante meter appartementen kun je volledig isoleren en energiezuinig maken voor zegge een miljard?

(een miljard is 0,33% van de huidige begroting).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Op de achtergrond zwaaien naar de camera tijdens een live uitzending van Nieuwsuur op de donderdagavond waar een journalist de apb samenvat en probeert te duiden hoe de formatie zich ontwikkelt.

Meestal zijn het aandachttrekkers. In Nederland is het de demissionaire MP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Wat is dan het probleem? i.p.v. dat je nu je energie bij een publiek tankstation koopt, koop je dan energie bij een publieke laadpaal.
Mensen met een eigen laadpaal hebben een extra voordeel, maar dat is gewoon in lijn met de voordelen die ze anders ook al hadden met eigen garage of oprit.

De ongelijkheid wordt misschien wel groter hierdoor, maar dan had je maar harder moeten werken.
Dan had je wél een huis met mogelijkheid tot eigen laadpaal. :+

/s voor de mensen die het niet doorhadden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Niet flauw bedoeld, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om het grote verschil te zien tussen wat over progressief gezegd wordt binnen snapshot & oneliner media, wat de toetsingen en doorrekenen van plannen door Onderzoeksinstellingen op tafel leggen én wat ze buiten beeld van publiek debat bij een Balie of elders uitleggen.

Je stapt nu wel héél makkelijk voorbij aan de aanwezigheid van gecompromitteerde informatiestromen achter de aanwezigheid van gecompromitteerd publiek debat puur om een smaakje met emotie overeind te kunnen houden.

Zeker, er liggen blinde vlekken, maar die zijn pur sang verklaarbaar. Het is pas minder dan een jaar dat überhaupt naar voren is gekomen hoe het debat energietransitie geleid wordt binnen dat land van denk tanks. Het kost gemiddeld een decennium om van consensus binnen informatiestromen tot politieke programma’s te komen vanwege de enorme complexiteit van die stromen en dat landschap.

I get it, maar als we met vingers willen gaan wijzen, laten we dat dan wel doen met wijzen naar oorzaken en niet symptomen- tenzij we natuurlijk geen zin hebben om ook het werk te doen in participatie om problematiek om te zetten in uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
polthemol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:51:
hoeveel sub 100 vierkante meter appartementen kun je volledig isoleren en energiezuinig maken voor zegge een miljard?
Geen idee, maar ik zeg doen! (y)

In de begroting is 7 miljard extra voor klimaat uitgetrokken, daar is vrijwel niet inhoudelijk over gediscussieerd. Daar kan ik me dan ook aan storen, enorm veel belastinggeld waar onduidelijk van is hoe en of het effectief besteed gaat worden

Mijn gevoel is dat een hoop slimme jongens er enorm rijk van worden en de impact op het milieu en klimaat heel beperkt is. Isoleer daarvan alle huizen met label D of lager, geef thuisbatterijen weg en pas het en elektriciteitsnet radicaal aan, etc. Het blijft gewoon heel vaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:57:
Je stapt nu wel héél makkelijk voorbij aan de aanwezigheid van gecompromitteerde informatiestromen achter de aanwezigheid van gecompromitteerd publiek debat puur om een smaakje met emotie overeind te kunnen houden.
Daar zijn Klaver, Ploumen en anderen toch zelf bij? Die kiezen voor deze insteek, ze zijn niet dom en/of ongeinformeerd. Denktanks runnen geen hypnoseshow, ik vind het echt te makkelijk om dit vooral op het bordje van de media te gooien.

Als over een aantal jaar de werkelijke kosten in ieders portemonnee duidelijk worden is het vooral hun resterende modale achterban die naar Wilders en Baudet rent. Alsof we daar wat mee opschieten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:00:
[...]

Geen idee, maar ik zeg doen! (y)

In de begroting is 7 miljard extra voor klimaat uitgetrokken, daar is vrijwel niet inhoudelijk over gediscussieerd. Daar kan ik me dan ook aan storen, enorm veel belastinggeld waar onduidelijk van is hoe en of het effectief besteed gaat worden

Mijn gevoel is dat een hoop slimme jongens er enorm rijk van worden en de impact op het milieu en klimaat heel beperkt is. Isoleer daarvan alle huizen met label D of lager, geef thuisbatterijen weg en pas het en elektriciteitsnet radicaal aan, etc. Het blijft gewoon heel vaag...
Klopt, maar er waren wel een paar moties over:

Aangenomen:
Motie van de leden Ouwehand en Simons over mestvergisters uitsluiten van SDE++-subsidies

Verworpen:
Motie van de leden Ouwehand en Simons over ondergrondse CO²-opslag uitsluiten van SDE++-subsidies

Aangehouden (als ik het goed begrijp is dat teruggetrokken?):
Motie van de leden Ouwehand en Simons over houtige biomassa uitsluiten van SDE++- subsidies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:10:
[...]

Daar zijn Klaver, Ploumen en anderen toch zelf bij? Die kiezen voor deze insteek, ze zijn niet dom en/of ongeinformeerd. Denktanks runnen geen hypnoseshow, ik vind het echt te makkelijk om dit vooral op het bordje van de media te gooien.

Als over een aantal jaar de werkelijke kosten in ieders portemonnee duidelijk worden is het vooral hun resterende modale achterban die naar Wilders en Baudet rent. Alsof we daar wat mee opschieten...
Nee. Dat is gewoon victim blaming. Dan moet je ook de schuld leggen bij de burger die zich niet zelfstandig informeert.

We beginnen nu pas langzaam te raken aan hoe verstoord de basis van onze collectieve besluitvorming is en jij wil het enkel over de symptomen hebben?

Ik dacht toch echt dat je het opgelost wilde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ja, en als machtspolitiek nu eens bereid was om echt te werken en die grote pot beschikbaar geld aan te tappen ….

Maar ja, never waste a crisis! If there isn’t one, make one. If there is one, make it worse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
hoevenpe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:00:

Mijn gevoel is dat een hoop slimme jongens er enorm rijk van worden en de impact op het milieu en klimaat heel beperkt is.
Dat gevoel klopt natuurlijk volledig, de lobby is al volop in gang:

https://nos.nl/artikel/23...uwen-in-rotterdamse-haven

Uiteraard is Shell betrokken. Quote:

"Het bedrijf heeft daar wel "serieuze bedragen" van de overheid voor nodig."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Energiebeleid heeft een heel eigen kroeg, by the way.
De Duurzame Kroeg deel 4
Met mensen die (op dat vlak) beter geïnformeerd zijn ;)
[...]
Je gemeente heeft een transitievisie warmte.
Daarin kan je zien hoe ze de wijken tegemoet gaan komen. In mijn gemeente: aardwarmte + restwarmte van de Rotterdamse haven voor hoge dichtheid wonen (flats, centrum anno 1630), de rest aan de (luchtbron) warmtepomp.

Andere gemeenten hebben meer uitstelgedrag en wishful thinking, te herkennen aan de rol van groen gas en waterstof. Dat gaat door thermodynamica altijd de duurste optie zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:52:
Op de achtergrond zwaaien naar de camera tijdens een live uitzending van Nieuwsuur op de donderdagavond waar een journalist de apb samenvat en probeert te duiden hoe de formatie zich ontwikkelt.

Meestal zijn het aandachttrekkers. In Nederland is het de demissionaire MP.

Rutte was goed gemutst want blij met een inhoudelijk debat. Zelfs al heeft ie 90% van de moties ontraden of laten aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
[...]
Je blijft maar aanslaan over de VVD, kennelijk zit die partij in je irritatiehoekje. Maar het is toch echt zo dat de VVD nooit meer dan 41 zetels in de 2e kamer heeft behaald (uit mijn hoofd). Dus altijd een coalitie met andere partijen. Deze partijen - o.a. ook linkse partijen zoals pvda en d66 - zijn evengoed verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Gelukkig erkent Rutte de ernst van de situatie en heeft hij ook aangegeven in de formatie er naar te kijken. Ook het verwijt van Marijnissen dat de VVD de politie heeft dood gesaneerd zal ongetwijfeld iets zijn dat de VVD wil repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:11:
[...]

Je blijft maar aanslaan over de VVD, kennelijk zit die partij in je irritatiehoekje. Maar het is toch echt zo dat de VVD nooit meer dan 41 zetels in de 2e kamer heeft behaald (uit mijn hoofd). Dus altijd een coalitie met andere partijen. Deze partijen - o.a. ook linkse partijen zoals pvda en d66 - zijn evengoed verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Aha. Als ik de belastingen met 50 miljard wil verhogen en jij met 0 en we maken een deal dat het 25 miljard wordt en achteraf was het beter om te verhogen met 0 ben jij medeverantwoordelijk?

Ik begrijp dat mijn vergelijking een beetje simpel is maar je snapt wel waar ik op doel he? Het waren paradepaardjes van de VVD onder leiding van een VVD premier waar nu een hoop ellende van komt.

Dit zeg ik als rechts conservatieve stemmer...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:59

Roozzz

Plus ultra

[...]

Aardige vingeroefening om eens door te akkeren, onderstaande ter indicatie.

De lokale woningbouwcoöperatie werkt hier aan een het optillen van het energielabel van honderden appartementen (50-80m2; jaren '60-70) van label D/E/F naar een A/B. Gemiddeld "investeren" ze €20.000 per woning om hier te komen. Daarbij zijn de werkzaamheden die hier uitgevoerd worden breder dan puur energie, ook keukens e.d. worden vervangen waar afgeschreven. Daarnaast is er uiteraard een grote diversiteit in startpunt en mogelijkheden voor appartementen in Nederland. Maar laten we aannemen dat het 20k kost om een appartement te renoveren tot een energielabel A/B. Is dat voldoende energiezuinig? Tot hier upgraden is in ieder geval een aanzienlijke stap voorwaarts om de klimaatdoelen te halen voor de gebouwde omgeving.

Even uitgaande van dit bedrag zou je met een miljard dus 50.000 appartementen kunnen upgraden. Op basis van het cbs hebben we bijna 8 miljoen woningen in Nederland, waarvan 15% appartementen zijn. Voor de snelle rekenaars onder ons zou je dus met 24 miljard klaar zijn met álle appartementen.

Op de totale jaarlijkse(!) rijksbegroting, vind ik deze eenmalige kostenpost niet eens zo gek veel om eerlijk te zijn. Zelfs als het eens verdubbelt als alles tegen zit en we er ook maar meteen een warmtenetje in knutselen. Uitgesmeerd tot 2030 (doeljaar klimaatakkoord) zo'n 3-6 miljard per jaar. Zeg 1-2% van de rijksbegroting; waarbij ik zo maar even verwacht dat de overheid niet alleen de rekening gaat betalen én er een bak werk naar het mkb komt.

Even snel back of the envelop uiteraard; pin me er niet op vast :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
[...]

Als ik kijk in mijn stad, hoeveel jaren 30 bouw hier is. Isolatie tussen verdiepingen is stro met wat ooit een vorm van cement was, nu meer zand is.
Ik denk dat er best een hoop geld tegenaan kan.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:11:
[...]
zijn evengoed verantwoordelijk voor de ontstane situatie
When all are responsible, no one is

Het 'anderen zijn ook verantwoordelijk' narratief of 'we doen precies hetzelfde als de rest' ontslaat niemand om eigen verantwoordelijkheid te nemen. De fracties die jij noemt hebben zich laten meesleuren in keuzes die ze achteraf zeer betreuren. De een meer dan de ander.

Er zijn alleen al door het toeslagenschandaal tienduizenden mensen kapot gemaakt en er is maar een persoon die daar geen echte consequenties aan heeft verbonden die passend waren gezien de betrokkenheid. En dat non-besluit werd gesteund door de VVD fractie die het ook nog steeds alleen maar heeft over 'bouwen bouwen bouwen' bij monde van een marionet die hun woonbeleid maskeert of andere leden die vrolijk de Urgenda uitspraak bekritiseren. Meer dan vijf jaar na een vonnis dat uitvoerbaar bij voorraad was verklaard.

Na die drama's jolig komen aanzetten bij journalisten en ze 'grote flessen wijn' beloven om de relatie te herstellen of zwaaien naar de camera lijkt mij gezien de grote problemen in Nederland volkomen ongepast. Zeker als er nog steeds een woningcrisis bestaat van epische proporties, ondertussen de eerste overstromingen plaats hebben gevonden in Limburg, er nog geen informatiecommissaris is, de ouders nog steeds in de ellende zitten en er al die tijd onduidelijk is wie het memo nu wel of niet hebben gezien en het rapport daarover niet wordt vrijgegeven tot op de dag van vandaag.

Dat zijn allemaal blokkades die worden opgeworpen door de VVD @Bean77. En door een persoon in de huidige VVD fractie in het bijzonder.

Rutte: fuctie elders. Dat is wat er nodig is. Dan kunnen we wel weer zien wat de VVD Kamerleden nu eigenlijk echt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

hexta schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:39:
[...]

Als ik kijk in mijn stad, hoeveel jaren 30 bouw hier is. Isolatie tussen verdiepingen is stro met wat ooit een vorm van cement was, nu meer zand is.
Ik denk dat er best een hoop geld tegenaan kan.
Wees gerust, de Doe-het-zelver krijgt door een motie van BBB een isolatietegoedbon, die te gebruiken is bij de bouwmarkten.
Ik verwacht alleen dat de coalitie daar geen hoog bedrag op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
@Number10 @Bean77

VVD leden hebben niets te willen. Strong Man Syndrome.

Er is slechts één poppetje. En als we nu echt eens eerlijk zijn, dat is een doelbewust resultaat van het slopen van interne structuren.

En het écht pijnlijke is dat de partij als netwerk nota bene zo ook nog eens onzelfstandig wordt voor de carrousel. Dezelfden die beslissen dat er maar één poppetje kan zijn zijn dezelfden die steeds meer beslissen wie waar welke stoel niet krijgt én dezelfden die D66 voorzien van instrumentatie & targeting én dezelfden die een CDA instrumentatie ontzeggen. Externe consultatie, een kleine club met gesloten deur.

Er liggen nogal wat zaken ook / juist voor een VVD om eens bij achter de oren te krabben.

Nu kan ik wel weer opmerken dat men het aan had moeten zien komen toen Bolkestein’s RAND agenda de liberalen begon te zuiveren, net als later toen Hermans de ideologen verwijderde, net als later toen de Teldersstichting herschapen werd - maar ja, dat is weer zo’n kwestie van de Vloek van Cassandra.

Inmiddels mag duidelijk zijn waar het draaiboek op uitdraait, men hoeft enkel maar te kijken naar een VS en VK, waar politieke organisatie niet eens meer te vreten krijgt. Laat staan de kruimels. Wil men overleven nadat politiek onttroont is, dan is er enkel grifting. Toxisch worden voor de centen. Leuke erfenis.

Het idee dat de VVD kiezer überhaupt enige relatie heeft met partij of backers is niet anders dan een vijf fasen van verwerking en confrontatie met bias én kerk. Pur sang is het geloof in de relatie van vertegenwoordiging al een geloof in trickle-down & gratuitous order. Een relatie van behartiging is er ook niet.

Al vereist dit wel een bijstellen van perspectief. Voor realiteit, complexiteit, én tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Status quo is stilstand is achteruitgang.

Ik begrijp dat het zuur is. Maar we mogen best wat eerlijker worden, en wat meer nuchter zijn. Machtspolitiek domineert. Het eindigt nooit goed. Helemaal niet voor degenen die het mogelijk maken.

[ Voor 70% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Met ondersteuning van. Aflevering #933. De kwalificatie laat ik voor rekening van het programma, want zou het zelf anders hebben omschreven. Zeker na gisteren:
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:11:
[...]

Met ondersteuning van. Aflevering #933. De kwalificatie laat ik voor rekening van het programma, want zou het zelf anders hebben omschreven. Zeker na gisteren:
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag
Ze is niets anders dan PR. Je wil echt niet weten hoe diep de incompetentie zit - voor nota bene juist wat vereist is. Waar Mark op getraind is komt bij haar op dusdanige wijze niet binnen dat werkelijk alles gescript moet worden.

Als terzijde, ze mogen wel eens transcripts toevoegen, om de drempel te verlagen voor het publiek.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:18:
[...]
Ze is niets anders dan PR. Je wil echt niet weten hoe diep de incompetentie zit - voor nota bene juist wat vereist is. Waar Mark op getraind is komt bij haar op dusdanige wijze niet binnen dat werkelijk alles gescript moet worden.
Ik snap die podcastmakers dus ook echt niet. Niet alleen wat betreft de titel, maar ook wat betreft hun analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:55:
Status quo is stilstand is achteruitgang.

Ik begrijp dat het zuur is. Maar we mogen best wat eerlijker worden, en wat meer nuchter zijn. Machtspolitiek domineert. Het eindigt nooit goed. Helemaal niet voor degenen die het mogelijk maken.
Eens met de observatie. Maar dan de hamvraag: hoe verlaag je de dominantie van machtspolitiek? Het lijkt als een sprinkhanenplaag die zijn gang gaat en waar weinig tegen in te brengen valt zolang het stevig genesteld is. Ik vraag me af wat voor burgers een geschikte methode zou zijn om succesvol de machtspolitieke school te verkleinen opdat er werkelijk iets kan veranderen.

Want ze zijn en blijven gebrand op beeldvorming en dat beheersen ze als de beste. Hoe slaag je erin om daar tegen in te gaan als het zoals nu de dominante stroming is binnen de politiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:20:
[...]

Ik snap die podcastmakers dus ook echt niet. Niet alleen wat betreft de titel, maar ook wat betreft hun analyse.
Het is iets van een medium “wat gedaan moet worden”. Nog even en men springt ook op de substacks et alii.

Er zijn goede, nuttige podcasts, het kan een nuttig medium zijn. Maar, onder de streep is het wel iets wat fragmenterend werkt voor publiek debat. En dat is problematisch. Fragmentatie schept segregatie. Raise your hand if you have the time for a dozen podcasts every morning!

Dat in deze de gebruikelijke valstrikken van journalistiek binnen dynamiek van machtspolitiek niet vermeden worden, nu ja, dat is echt niet beperkt tot podcasts.

Even cru, maar als mechanisme is het onderdeel van een zorgwekkende trend van verstoring. Je moet merk zijn. Je moet volgen in dienst. En dan is het grifter syndrome niet ver verwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joosie200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:23:
[...]

Eens met de observatie. Maar dan de hamvraag: hoe verlaag je de dominantie van machtspolitiek? Het lijkt als een sprinkhanenplaag die zijn gang gaat en waar weinig tegen in te brengen valt zolang het stevig genesteld is. Ik vraag me af wat voor burgers een geschikte methode zou zijn om succesvol de machtspolitieke school te verkleinen opdat er werkelijk iets kan veranderen.

Want ze zijn en blijven gebrand op beeldvorming en dat beheersen ze als de beste. Hoe slaag je erin om daar tegen in te gaan als het zoals nu de dominante stroming is binnen de politiek?
Niet met ze in zee gaan in een coalitie; dan ben jij het aangeschoten wild voor de machtspartijen. Er hoeft immers niet gewerkt te worden (daar zijn de +700 voorlichters & communicatieadviseurs voor, om beelden te scheppen en perceptie te kweken, zie ook met vlagen dit topic en andere media) en dus alles wat niet goed zal gaan komt op jouw bordje. Zelfs als dat niet zo is zal het wel zo gespind worden en de media masseert de collectieve perceptie verder omdat zij hun werk niet meer goed doen.

Media zullen zich ook moeten herpakken en dergelijke trends en machinaties eens uitdiepen op begrijpelijke wijze voor de burger. Maar hoe ze daartoe aan te zetten, daar heb ik geen idee van eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 24-09-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:26:
[...]

Niet met ze in zee gaan in een coalitie; dan ben jij het aangeschoten wild voor de machtspartijen. Er hoeft immers niet gewerkt te worden (daar zijn de +700 voorlichters & communicatieadviseurs voor, om beelden te scheppen en perceptie te kweken, zie ook met vlagen dit topic en andere media) en dus alles wat niet goed zal gaan komt op jouw bordje. Zelfs als dat niet zo is zal het wel zo gespind worden en de media masseert de collectieve perceptie verder omdat zij hun werk niet meer goed doen.

Media zullen zich ook moeten herpakken en dergelijke trends en machinaties eens uitdiepen op begrijpelijke wijze voor de burger. Maar hoe ze daartoe aan te zetten, daar heb ik geen idee van eigenlijk.
Die werkwijze is mij en het PvdA (Rutte) en D66 (Balkenende II) wel bekend. Precies waarom beide niet zo happig zijn om wederom als zijspan te mogen dienen en zodra het kabinet averij oploopt als eerste overboord of voor de bus worden gegooid.

Het is maar de vraag of de media zich zullen herpakken wanneer zij als vierde macht weinig doorvragen. Buiten het bestaande bestel heb je weinig initiatieven die zaken aan het licht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Formatienieuws. (Soort van)

De huidige informateur is voornemens in de loop van volgende week conclusies te trekken:
https://www.kabinetsforma...tember-informateur-remkes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joosie200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:32:
[...]

Die werkwijze is mij en het PvdA (Rutte) en D66 (Balkenende II) wel bekend. Precies waarom beide niet zo happig zijn om wederom als zijspan te mogen dienen en zodra het kabinet averij oploopt als eerste overboord of voor de bus worden gegooid.

Het is maar de vraag of de media zich zullen herpakken wanneer zij als vierde macht weinig doorvragen. Buiten het bestaande bestel heb je weinig initiatieven die zaken aan het licht brengen.
Er was gister een - in mijn optiek - levensgrote opening om hier eens écht in te duiken als media:
dat de VVD bereid is het “hekje rondom dat geld open te zetten”. “Dat is niet aan u”, bijt Klaver haar toe. “Dat hek is bij voorbaat open. Het is niet uw geld maar van ons allemaal.”
Maar zoals gewoonlijk is (ook) de media enkel gefocust op het resultaat. De welbekende kruimel want 2 miljard op een begroting van 333 miljard is natuurlijk peanuts.

En let ook op de saillante rol van CU in deze. Na alle mooie woorden van Segers. Ik heb er enkele dagen geleden al op gewezen, maar wederom werd het in deze Beschouwingen erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Overigens nog iets opmerkelijks gisteren wat mij nogal opviel;

Heerma die een betoog houdt over ideologie, hoe dat gevoerd moet worden, de wensen van partijen tegen de achtergrond van ieders ideologie. The usual suspects knikten gewillig en instemmend.

Vervolgens werd er meermaals een coalitie geopperd van "Het Brede Midden". Welnu, laat nu alle ideologische discussie in dat brede midden verstommen zodra deze 6 partijen samen in een coalitie zouden gaan zitten. Lijkt me geen goede zaak wat maakt dat ik dat deel van het debat - aangaande meer ideologie - dus een prachtig toneelstukje vond.

Het ironische is dat het wél daadwerkelijk zinvol zou zijn om eens ideologie te betrekken in de debatten.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 24-09-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:23:
[...]

Door onze geschiedenis heen is het een ontworstelen daar aan. Middels verbreding en toegang onderwijs, ontwikkeling van de overige hoekstenen van sociaal-economische activiteit, het stimuleren van sociale weefsels, en het ontwikkelen / onderhouden van machtsfuncties die toetsen en regels toepassen.

Dit is geen continue ontwikkeling geweest. Een Franse Revolutie werd al gekaapt door lobby 8) (zie Edmund Burke et alii). Tijdens het Interbellum vorige eeuw, nu ja, was eigenlijk precies hetzelfde aan de hand als tegenwoordig.

Wat opvalt is dat de iteratieve cyclus nogal wat perikelen heeft t.a.v. wat we weten versus wat we geloven, en hoe we voelen versus hoe we denken, bij variabelen van participatie, zekerheid, toegang en beschikbaarheid.

In onze tegenwoordige tijd zijn er een aantal zaken die een aandachtspunt zijn:

Publiek debat is niet langer een mechanisme van sociale weefsels.
De vierde macht kan gewoon niet op tegen schaarste.
Onze virtuele weefsels zijn een recept voor catastrofe.
We doen / voelen / denken nogal moeilijk over verder kijken dan onze neus lang is.

Zoals het er nu voorstaat ligt er een meta arena waar subversieve narratieven dominant zijn en enorme inertie is van aangeleerde kennisframes die weinig constructief gedrag voor balans collectief -> eigen belang stimuleren.

Nu ja, een meta probleem kan nooit opgelost worden op macro en micro niveaus. Het moet daar aangepakt worden, maar dat kan pas resultaat geven wanneer op meta strategisch niveau er geëngageerd wordt.

Links- of rechtsom ligt er - uitermate simplistisch gesteld - een uitdaging van het scheppen van machines voor contra narratieven (op reële en ethische basis) met distributie daarvan totdat algemene processen van bewustzijn / bewustwording weer de effectief nuttige kant op gaat.

En dus daarbij continu inzetten op gezond maken van publiek debat, tolerantie paradox toepassen, vierde macht bufferen, de hoekstenen functioneel én inhoudelijk versterken (zie onderwijs) e.d.

Ergens weten we dit wel. Immers, we weten ook best wel dat we op hellend vlak zitten dankzij langdurige en gerichte blootstelling aan dergelijke machines, maar van subversieve aard / voor subversieve doelstellingen.

Enig probleem is dat tevelen gewoon de ruimte niet hebben voor nieuwe sociale weefsels, reëel én virtueel, steeds minder zelfs, en dat er geen middelen beschikbaar zijn vanuit netwerkfenomen zoals wel beschikbaar vanuit economische activiteit van strikt selectief belang.

Het zou al heel veel schelen wanneer mensen bij herhaling voor hun neus krijgen hoe en waarom voor welke rekening ze bij de neus genomen worden. Er is behoorlijk onderzoek naar, er zijn ook initiatieven daartoe - echter niet binnen het Nederlandse, conformisme zit diep, en onderschat niet hoe diep men in de kerk dan wel de consequenties van ideologie zit.

In de VS topics tijdens de verkiezingen daar zijn best interessante voorbeelden voorbij gekomen daarvan. Ook in het topic over Linkse Politiek kwam het bij herhaling voorbij. Helaas zit er breed historisch trauma t.a.v. de Derde Weg erfenis, is gebrekkige politieke participatie een erfenis van Calvijn én Rome.

Maar goed, het kan allemaal. Kost wel geld, energie, tijd. We zijn op het hellend vlak van tegenwoordig gekomen over veertig jaar aan investeringen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:38:
[...]

Er was gister een - in mijn optiek - een levensgrote opening om hier eens écht in te duiken als media:
Yup. Dat viel her en der ook op. Maar, redactionele ruimte.
[...]

Maar zoals gewoonlijk is (ook) de media enkel gefocust op het resultaat. De welbekende kruimel want 2 miljard op een begroting van 333 miljard is natuurlijk peanuts.
Ik leg het maar op tafel. Media kunnen niet functioneren als vierde macht wanneer ze moeten verkopen.
En let ook op de saillante rol van CU in deze. Na alle mooie woorden van Segers. Ik heb er enkele dagen geleden al op gewezen, maar wederom werd het in deze Beschouwingen erg duidelijk.
Ja, dat was nogal bitter pijnlijk. Een kennis, lid van die partij was er ook absoluut niet over te spreken in gesprek. Iets met zilverlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:36:
Formatienieuws. (Soort van)

De huidige informateur is voornemens in de loop van volgende week conclusies te trekken:
https://www.kabinetsforma...tember-informateur-remkes
Command & control, doorrrr

Damn the torpedoes, full steam ahead & zo. Predispositie autoritarisme. Luisteren jongens, of we laten de PR los met conclusies!

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 24-09-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
dawg schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:26:
Je zou zeggen dat de publieke omroep hier nog niet helemaal is afgedaald tot nivo fox of de toegestane tv kanalen in zeg Rusland of Turkije. Mischien als outlets als De Balie dermate populair worden dat men ook iets soortgelijks gaat proberen bij de publieke omroep.
Al wordt De Balie vermoed ik niet zo gehinderd door een kijkcijfer harnas / dwangbuis. Mede daardoor kunnen zij 2 uur besteden met hyperfocus op een enkel onderwerp, b.v. achterstallig onderhoud bij huurwoningen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:32:
[...]

Die contra hefboom van “nee, we gaan ons richten op rustig uitleggen wat je flikt, probeer maar eens in je minderheid te werken voor het geld & val maar door de mand” is uitermate effectief.

In theorie. In de praktijk is het meer gecompliceerd. Immers, de machtspolitieke partijen zijn onzelfstandig, maar ze hebben hefbomen (PVV, FvD, JA21, BBB - en als ik zo naar de beschouwingen kijk duurt het niet lang meer of een CU sluit zich aan, tenzij de leden weer eens aan de bel trekken).

Maar wat media aangaat, het geloof in zelfherstellend vermogen zit diep vanuit neo-klassieke politieke economie cultureel geïnternaliseerd.

Het bestaat niet. Vrije markt, media, wat dan ook, het bestaat niet. Het is net als met landen die collaberen, er is nooit een magische zelfcorrectief of eigen kracht. Herstel is enkel middels externe input.

Media kunnen niet functioneren als vierde macht zolang de functies daarvoor moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:04:
[...]

Je zou zeggen dat de publieke omroep hier nog niet helemaal is afgedaald tot nivo fox of de toegestane tv kanalen in zeg Rusland of Turkije. Mischien als outlets als De Balie dermate populair worden dat men ook iets soortgelijks gaat proberen bij de publieke omroep.
Al wordt De Balie vermoed ik niet zo gehinderd door een kijkcijfer harnas / dwangbuis. Mede daardoor kunnen zij 2 uur besteden met hyperfocus op een enkel onderwerp, b.v. achterstallig onderhoud bij huurwoningen.
De valstrik hier zit slimmer in elkaar. Sales, service, neutrality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:59:
[...]

Ik leg het maar op tafel. Media kunnen niet functioneren als vierde macht wanneer ze moeten verkopen.
Maar toch verbaas ik me nog regelmatig. Zo was er enkele dagen geleden bij Op1 (I know) een discussie met Peter Kanne, Laurens Dassen, Maarten van Rossem en Wouke van Scherrenburg over het gebrek van vertrouwen in de politiek. Rake analyses, vooral die van Van Rossem.

Ook aanwezig waren Xander van de Wulp en Marleen de Rooy. En tijdens die discussie riep Xander van de Wulp ineens (hij zat op dat moment aan de zijkant en deed dus eigenlijk niet echt mee met dat gesprekje) "het is ook wel een utopie toch?!".

Zie daar het grote probleem. De persoonlijke overtuiging van een niet onbelangrijk parlementair journalist wordt geventileerd zij het logische conclusie. En dat wordt uitgedragen. Iets als de wens overtuiging is de vader van de gedachte.

Hoe kun je nu verwachten dat er een inhoudelijke analyse komt als een parlementair journalist het verschil tussen persoonlijke overtuiging en professionele analyse niet kent, of niet wil zien?
Pagina: 1 ... 16 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona