De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:
  • 191.047 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30

Lordy79

Vastberaden

Robbert Dijkgraaf naar OCW! Daar ben ik wel benieuwd naar wat dat wordt. Heb de man hoog zitten

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:49:
[...]

Is dat een serieuze vraag of zit je nu te trollen? :? Dit zie je toch van mijlenver aankomen: dat corona-steunpakket van de EU gaat nog discussies opleveren, en dan moet de grote (aanstaande) klap nog gaan komen. Alle voortekenen voor een stagflatie zijn er al, dus maak je borst cq borsten maar nat. :X

Zonder "harde onderhandelinsstijl" van Hoekstra hadden we nu al flink onze beurs mogen trekken, dat is vooralsnog niet echt gebeurd. Maar met de softe aanpak van Kaag en haar pro-EU-houding weet je dus dat het geld komende jaren naar Zuid-Europa vliegt. Dat ontkennen is nogal naïef om het maar zacht uit te drukken.
Ik vraag me oprecht af of het nut heeft in te gaan op dit schoolvoorbeeld van reductionisme en accelerationisme. Want het raakt kant noch wal, behoudens als narratief voor keuzegedrag op basis van impuls en mening.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Lordy79 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:27:
Robbert Dijkgraaf naar OCW! Daar ben ik wel benieuwd naar wat dat wordt. Heb de man hoog zitten
Die zag ik niet aankomen, maar wel een positieve verrassing!

Benieuwd welke zware post D66 voor Jan Paternotte op het oog heeft, of gaat hij de fractie leiden?

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 30-12-2021 19:33 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik had niet verwacht dat hij dit zou doen.. Ik was mooi daar in de USA gebleven als ik hem was. Niets te winnen hier.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22

Moofnor

King of my castle

Dat inderdaad, benieuwd naar de beweegredenen om Princeton te verlaten voor de ondankbare taak van minister

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik had gehoopt/verwacht dat Ollongren nu wel iets anders ging doen, maar nee. Ze krijgt een belangrijke ministerspost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
DevWouter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:01:
[...]

Het verhaal wat je beschrijft is kenmerkend voor organisaties die nooit goed leiderschap hebben ervaren. Nou ja, leiderschap? Het klinkt alsof jij het over slechte lijnmanagement praat.

Een leider die meer weet dan zijn mensen (oprecht of zich die illusie maakt) levert vaak een slecht performance.

Vroeger was vakkennis wel noodzakelijk maar toen was autoritair leiderschap ook de regel en was informatievoorziening ook een beperkende factor. Toen sprak je de chef ook niet tegen en je chef zorgde ervoor dat hij meer wist. Dat model werkt tegenwoordig niet meer (nou ja, er zijn een paar uitzonderingen).
Heb je niet een te idealistisch beeld van leiding geven en organiseren? Het klinkt allemaal leuk op papier maar in de praktijk is het volgens mij het moeilijkste en meest ongrijpbare wat er is. Leiding geven is geen kwestie van een studie volgen en je bent het. Het is een ervaringsvak en je weet pas of je het kan als je het doet. Organiseren is geen kwestie van een diagram opstellen en je bent klaar. Het is complex en nooit perfect. En dat gaat zeker op bij grote organisaties.

Het klinkt anno 2021 natuurlijk ook allemaal leuk met die "zelfsturende teams" maar elke leidinggevende zal zo nu en dan een knoop moet doorhakken. En daar heb je kennis voor nodig. Een zorgbestuurder hoeft niet te weten hoe hij een open hartoperatie moet uitvoeren maar hij moet wel weten wat het betekent voor die chirurg als er een bepaald besluit wordt genomen.

Ik zit bij een ingenieursbureau in de bouw en ik moet er niet aan denken een baas te hebben die niet weet wat het is om zelf iets te ontwerpen, tekenen of berekenen. En ook juist in mijn tak van sport zie je gebrek aan kennis en ervaring problemen opleveren. Broekies die net van het HBO afkomen of managers uit andere bedrijfstakken worden dan projectleider bij een aannemer. Zo'n man wordt dan geacht leiding te geven aan een project maar ondertussen moet je hem constant uitleggen hoe en wat. En dat kost tijd en geeft frustratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ik heb hem nu wel een stuk lager zitten. Dat hij in deze poppenkast stapt pleit niet voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:46:
[...]

Ik had niet verwacht dat hij dit zou doen.. Ik was mooi daar in de USA gebleven als ik hem was. Niets te winnen hier.
Robert wil het juiste juist doen. Daar wordt slim gebruik van gemaakt.

Dit gaat een strijd worden over zijn rol: PR, of inhoud. Die strijd zal grotendeels beslist worden door diegene die hem faciliteert. Met bijzonder aandachtspunt hier voor die functie van political value of time én de kwestie informatiestromen / parlementaire middelen.

Pur sang is het ironie gezien eerdere discussie in het topic 😎 Kennis, ervaring. In-groep, out-groep. Van domein, extern aan domein. Et cetera.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 30-12-2021 20:36 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:02:
[...]

Op Defensie... :F
Poetin "functie elders" als briljante oplossing?
Ollongren zit nergens voor het gelieerde domein. Ze zit er voor ABDUP. De stoel is afleiding daarvan.

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:08:
[...]

Bedankt, ik snap waar ik verkeerd ging en jouw onderbouwing geeft mij voldoende startpunten om verder te leren. Ik kan nu vooral lachen om hoe naïef mijn eerdere conclusie was 😅
Het was absoluut niet naïef. Het zit hem puur in de kloof tussen het aangeleerde / vormgegeven perspectief voor conforme dynamiek en conforme functionaliteit. De crux blijft de aanwezigheid van machtspolitiek: dat is op geen enkele wijze conform, of zelfs maar conform in focus of doelstelling.

Die kloof is een van de grote redenen waarom “normale” en functionele perspectieven van politiek, beleid en bestuur zo vaak voorbij gerend en onderuit gehaald worden door machtspolitieke actoren.

Ik zat recent bij gesprek tussen een aantal personen in advieskringen van politiek, men had zich goed voorbereid, zat daar om perspectieven en toolboxen te toetsen. Men zag zich in verloop van gesprek ook als naïef, gelukkig kwam men er tijdig achter dat men gewoon in blikveld gecompromitteerd was - vorming.

Goed voorbeeld is die Selectorate Theory. Binnen machtspolitiek wordt onderwezen en getraind op wat de ontwikkelaars daarvan in huis hanteren. Niet op de publieke publicaties - daar ontbreekt de pijler van Narratief in het model. Gelukkig heeft Barabási zijn netwerk theorie uitgebreid uitgewerkt, van daaruit is het Selectorate model toch in volledigheid te doorgronden.

Probeer eens een oefening van ander domein / invalshoek. Je bent voorzien van vorming t.a.v. economische ordening. Inmiddels is - denk ik - duidelijk hoe die vorming gestoeld is op ontwerp voor beïnvloeding van gedrag (zie Buchanan, neo-klassieke politieke economie, de broertjes Koch -> gedragseffecten termijn). Hetzelfde ook hier. We redeneren vanuit kennisframes die inherent multifunctioneel zijn vanuit ontwerp.

It’s always about behaviour. Nooit afgevraagd waarom machtspolitiek altijd zo haar best doet om de zogenaamde “zachte” wetenschappen weg te zetten als wat economie juist is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyspXfbdnA09zrKh005SFpypmHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCqvAgOW4LfbcjYYYcBIXq4F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Virtuozzo op 30-12-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Virtuozzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:23:
[...]

Robert wil het juiste juist doen. Daar wordt slim gebruik van gemaakt.
.
Die snap ik, maar ik zou verwachten dat iemand zoals hij slim genoeg is om te weten dat in dat spelletje hij kansloos is. Maar wellicht overschat hij zichzelf. Dat zou kunnen. Hij wordt finaal in het pak genaaid. Over paar jaar is hij de zondebok en een illusie armer. Zijn reputatie misbruikt om wat dingen erdoor te duwen.

Nou ja, ik wens hem succes en hoop vurig dat ik het verkeerd inschat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Virtuozzo
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:35:
[...]

Die snap ik, maar ik zou verwachten dat iemand zoals hij slim genoeg is om te weten dat in dat spelletje hij kansloos is. Maar wellicht overschat hij zichzelf. Dat zou kunnen. Hij wordt finaal in het pak genaaid. Over paar jaar is hij de zondebok en een illusie armer. Zijn reputatie misbruikt om wat dingen erdoor te duwen.

Nou ja, ik wens hem succes en hoop vurig dat ik het verkeerd inschat.
Waarom zou hij? Je maakt een aantal aannames hier. Om te beginnen de aanname dat hij in volledigheid op de hoogte is van het veranderde speelveld ten gevolge van machtspolitiek. Hij zat diep in zij focus in Princeton, moet afgaan op media voor snapshots, en tja, dat landschap vermijdt consistent verkenning van complexiteit van reële dynamiek.

Onderschat niet hoe meer inzicht hier tussen deze pixels aanwezig is dan in het het gemiddelde veld tussen de loopgraven van politiek en machtspolitiek. Niet omdat daar de mensen dom zijn, maar omdat ze in loopgraven zitten terwijl de gebruikers hier zich daar én op het veld kunnen bewegen. En dan ook nog als vogel daarboven en de mol er onder.

Maar, Robert is geen domme jongen. Zeker, hij heeft geen kaas gegetenen van bestuur, politiek of zelfs maar kennis van machtspolitiek. Maar hij is slim genoeg om zelfstandig te netwerken, en informatiestromen te valideren.

Het kan vele kanten op, maar zoals ik al aangaf, de crux hier is wie de poortwachter is. Laat ik het even cru stellen. Stel je krijgt een flinke stoel en je poortwachter is een slimme jongen die voor jou werkt, dan is heel veel mogelijk. Maar stel het is een subversieve fixer zoals Koolmees of Wiebes, dan …. Tja.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 30-12-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Virtuozzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:41:
[...]

Maar, Robert is geen domme jongen. Zeker, hij heeft geen kaas gegetenen van bestuur, politiek of zelfs maar kennis van machtspolitiek. Maar hij is slim genoeg om zelfstandig te netwerken, en informatiestromen te valideren.
Nou ik ben er denk ik blij mee... Hij heeft in de wetenschap natuurlijk een enorm netwerk en gezag en draagt de wetenschap ook een warm hart toe.
Het is sowieso beter dan de volgende ja-knikker of pluche-plakker die er voor aanzien of geld zit.

We zullen zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Inderdaad Ernst Kuipers op VWS:
Ernst Kuipers beoogd opvolger Hugo de Jonge als coronaminister

Kuipers is nu nog voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Hij is in die fucntie verantwoordelijk voor de spreiding van de coronapatiënten in de ziekenhuizen.
Vergeleken met Hugo de Jonge is dit qua inhoudelijk een flinke stap vooruit, net als Robbert Dijkgraaf geef ik hem graag het voordeel van de twijfel.

Beter dan zo'n Ollongren waar defensie mee opgescheept zit, dat wordt echt niks.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Virtuozzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:41:
Het kan vele kanten op, maar zoals ik al aangaf, de crux hier is wie de poortwachter is. Laat ik het even cru stellen. Stel je krijgt een flinke stoel en je poortwachter is een slimme jongen die voor jou werkt, dan is heel veel mogelijk. Maar stel het is een subversieve fixer zoals Koolmees of Wiebes, dan …. Tja.
We gaan het meemaken. Ik hoop dat ik zwaar ongelijk krijg en hij een wetenschappelijke stempel op het kabinet gaat drukken. Maar vrees ervoor.

Als Dijkgraaf vertrekt vanuit wetenschap en feiten is hij zo uitgespeelt, want dan heeft hij geen aansluiting bij de ideologische stokpaardjes die iedereen probeert te berijden (al is het maar als afleiding). Dus of hij moet een politicus worden als de rest om nog een deeltje van zijn beleid uit te kunnen voeren, het spel meespelen. Of hij blijft zichzelf en dan wordt hij buiten spel gezet.... No win possible. De derde optie, dat Rutte echt een nieuw elan en bestuurscultuur voorstaat zou dat kunnen voorkomen, maar ik acht vrije verkiezingen in noord-korea een grotere waarschijnlijkheid dan een nieuwe bestuurscultuur onder leiding van Rutte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Jammer dat Dijkgraaf hierin tuint. Die heeft denk ik de beste bedoelingen, maar is over 4 jaar niet meer die 'gevierde wetenschapscommunicator', maar die 'mislukte minister'.
Daar ben ik bang voor in ieder geval. Met dat gepolder en ge-ruggesteek van de VVD komt ie niet ver denk ik.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:51:

[...]

Vergeleken met Hugo de Jonge is dit qua inhoudelijk een flinke stap vooruit, net als Robbert Dijkgraaf geef ik hem graag het voordeel van de twijfel.

Beter dan zo'n Ollongren waar defensie mee opgescheept zit, dat wordt echt niks.
Ollongren en Kaag kunnen natuurlijk gewoon niet, die zijn over de datum en hebben eigenlijk al genoeg gefaald om niet meer serieus genomen te kunnen worden. Ernst Kuipers is een risico. Ja, hij zal er de skills voor hebben maar dat is meer een risico dan een voordeel. Het hele land kent hem wel maar nu moet hij als PR man acteren tussen de top ambtenaren en het politieke speelveld. Dan gaat zijn inmiddels opgebouwde imago eerder tegen dan voor hem werken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Ankona schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:00:
[...]
Kaag kunnen natuurlijk gewoon niet, die zijn over de datum
Hoe kun je nu zeggen dat Kaag over de datum is? Wat je ook van haar vind, ze zit er feitelijk maar net dus "over de datum" slaat nergens op. Dan is Rutte al vijf jaar over de datum.

Ps.
Ik heb het idee dat ze ergens wel goede bedoelingen heeft. Maar ze zit bij een partij die het al jaren vooral van marketing moet hebben, een economisch rechtse machtspartij vermomd als "progressief". Dus als ze het bij zo'n partij heeft over progressieve beloften dan zou ze moeten weten dat ze zaken belooft die niet kunnen. Maar kiezers slikken het nog steeds dus dan is ze zeker niet "over datum"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
D-e-n schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:13:
[...]

Hoe kun je nu zeggen dat Kaag over de datum is? Wat je ook van haar vind, ze zit er feitelijk maar net dus "over de datum" slaat nergens op. Dan is Rutte al vijf jaar over de datum.

Ps.
Ik heb het idee dat ze ergens wel goede bedoelingen heeft. Maar ze zit bij een partij die het al jaren vooral van marketing moet hebben, een economisch rechtse machtspartij vermomd als "progressief". Dus als ze het bij zo'n partij heeft over progressieve beloften dan zou ze moeten weten dat ze zaken belooft die niet kunnen. Maar kiezers slikken het nog steeds dus dan is ze zeker niet "over datum"
Kaag heeft er al een hele periode opzitten en was totaal onzichtbaar. Pas toen ze als politiek leider van D66 op de buhne ging leerde Nederland haar kennen en in no-time wordt ze door velen uitgekotst. Daarnaast is het niet heel gebruikelijk dat ministers die af moesten treden weer terugkomen.

alles kan off-topic

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:09
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:41:
Eens kijken of Hugo sneller huizen kan bouwen dan boosters prikken... :+

[...]
Ik vermoed dat hij gaat sturen op daklozen :P

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

Kuipers brengt de boodschap doorgaans wat realistischer dan de Jonge, maar we zullen nog maar moeten zien of de beste man daadwerkelijk geschikt is voor Den Haag. Desalniettemin geef ik hem het voordeel van de twijfel :)
Ik kreeg spontaan flashbacks naar Hennis, waarom krijgt defensie nou weer een stuntelende minister :? :p

March of the Eagles

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:31

NMH

Moderator General Chat
Ollongren wordt genoemd voor Defensie. Hebben wij voor de minister van Defensie tegenwoordig als functievereiste dat er lomp met vertrouwelijke gegevens wordt omgesprongen? :+ Vorige jaar publiceerde Bijleveld de inloggegevens van een vertrouwelijk overleg en de aantekeningen van Ollengren kennen we vast ook nog wel. Kan iedereen straks meelezen met de defensieplannen. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Och, zo'n licht als Yesilgoz op Justitie gaat ook interessant worden :X

Ik had heel even hoop. Dit zijn absoluut niet mijn partijen, maar qua regeerakkoord was het niet volledig slecht, maar als ik nu zie wie de verantwoordelijke poppetjes worden.

:/

People as things, that’s where it starts.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

XWB schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:26:
[...]

Kuipers brengt de boodschap doorgaans wat realistischer dan de Jonge, maar we zullen nog maar moeten zien of de beste man daadwerkelijk geschikt is voor Den Haag. Desalniettemin geef ik hem het voordeel van de twijfel :)

Ik kreeg spontaan flashbacks naar Hennis, waarom krijgt defensie nou weer een stuntelende minister :? :p
Alles beter dan De Jonge. En dat bedoel ik echt niet tegen de man persoonlijk maar als eindverantwoordelijke van de pandemie bestrijding heeft hij te vaak grote fouten gemaakt. Ik hoop oprecht dat ie het beter gaat doen op zijn nieuwe plek.

Defensie krijgt er nu gelukkig wel geld bij en ik denk dat Ollongren hier ook meer op haar plaats is.

Ik ben vooral bang voor Kaag op financiën omdat ze in het verleden nogal wat onfrisse zaken heeft gefinancierd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:13:
Kaag en Rutte zijn beide ruim over hun uiterste houdbaarheidsdatum heen.
Schouten heeft rond het stikstofdossier weinig laten zien.
Hoekstra was hard naar Europa maar verder onzichtbaar.

Wees blij dat er vooral nieuwe gezichten op het bordes staan, je moet er toch niet aan denken dat naast Ollongren ook Dekker, Grapperhaus, Bijleveld, Van Engelshoven en Koolmees door waren gegaan?

Wellicht valt het in de praktijk tegen maar Dijkgraaf en Kuipers stonden hoog op mijn vakministers-lijstje. Wiersma heeft de afgelopen maanden ook een goede indruk achtergelaten en wie weet zitten tussen de andere onbekende gezichten positieve verrassingen.

De VVD die 5 vrouwen en 3 mannen als minister levert, had progressief Nederland dat ooit voor mogelijk gehouden? ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:30:
[...]

Wees blij dat er vooral nieuwe gezichten op het bordes staan, je moet er toch niet aan denken dat naast Ollongren ook Dekker, Grapperhaus, Bijleveld Van Engelshoven en Koolmees door waren gegaan?
Ik heb toch vaak goed kunnen lachen om Grapperhaus :')

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 30-12-2021 21:33 ]

March of the Eagles

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
In de lange formatieduur heeft iedereen fouten gemaakt. Rutte, Kaag, Ollongren onder andere. Dan wordt er een generale mea culpa onder elkaar uitgesproken en het vertrouwen moet worden hersteld.

Dat was het risico van het felle politieke spel wat werd gespeeld en met als resultaat dit nieuwe kabinet. Oude wijn in nieuwe zakken en veel nieuwe departementen waardoor verantwoordelijkheden worden versnipperd naar mijn idee.

In alle eerlijkheid ga ik de komende tijd kijken wat het gaat opbrengen, maar heb niet hele hoge verwachtingen. Ernst Kuipers is positief, als hij het wordt, dat het iemand uit het veld is. Hij weet hoe en wat hij kan veranderen in principe. Of hij het politieke spel aankan dat is een tweede verhaal.

Tweakers Discord

• D-e-n
  • Nu online
@hoevenpe
Grapperhaus was een gevaar voor de openbare orde wat mij betreft met die actie rondom het mondkapje. Die hadden ze op staande voet moeten ontslaan.

• Ankona
XWB schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:26:
[...]

Vrouwen quotum, er wordt eerst naar geslacht gekeken daarna eventueel nog naar geschiktheid. Moet ook heel frustrerend zijn voor de vrouwen die wel bekwaam zijn aangezien ze (terecht) in eerste instantie niet serieus genomen worden en zich dus extra moeten bewijzen.

(50-50 is niet reeel. Niet dat mannen biologisch beter zouden zijn, er zijn gewoon veel meer mannen die zich vanaf de middelbare school vol op carrière maken hebben gestort waardoor in de vijver van top bestuurders meer capabele mannen dan vrouwen zitten)

alles kan off-topic

• hoevenpe
Volgens het AD wordt Hans Vijlbrief staatssecretaris Mijnbouw, dan zit Kaag dus op Financiën.
Franc Weerwind wordt minister voor Rechtsbescherming, Jan Paternotte fractievoorzitter D66?

Wat is er met het CDA aan de hand?
Zijn de capabele jongeren op, daar is nog niets bekend...

[ Voor 51% gewijzigd door hoevenpe op 30-12-2021 21:45 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Lordy79 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:28:
[...]

Alles beter dan De Jonge. En dat bedoel ik echt niet tegen de man persoonlijk maar als eindverantwoordelijke van de pandemie bestrijding heeft hij te vaak grote fouten gemaakt. Ik hoop oprecht dat ie het beter gaat doen op zijn nieuwe plek.
Vanuit het oogpunt van communicatie en ervaring etc lijkt Kuipers mij zeker geschikt, maar meegaan met de politieke spelletjes in Den Haag is toch net weer wat anders. Ik heb die man ook nog nooit een stevig debat horen voeren, vanuit zijn functie was hij voornamelijk aan het informeren maar straks zal hij moeten ervaren hoe het is om tekst en uitleg te geven in de Kamer :p

March of the Eagles

• Bean77
  • Laatst online: 11-09 16:38
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:40:
Volgens het AD wordt Hans Vijlbrief staatssecretaris Mijnbouw, dan zit Kaag dus op Financiën.
Valt mij op dat de VVD toch wat sleutelposities heeft op bepaalde posten. Kunnen ze flink hun eigen invulling aan gaan geven wanneer niet alles dichtgetimmerd wordt (wat veel tweakers graag zouden willen zien).
Onderstaande 'benoemingen' vind ik toch vrij opmerkelijk:
Eric van der Burg (VVD): Staatssecretaris Asiel en Migratie
Aukje de Vries (VVD): Staatssecretaris Toeslagen en Douane
Christianne van der Wal (VVD): Minister voor Natuur en Stikstof
Conny Helder (VVD): Minister voor Langdurige Zorg en Sport

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• hoevenpe
Bean77 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:46:
Drie hoofdpijndossiers die niemand anders wilde hebben...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DevWouter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:29:
Oh wauw...

Weten we zeker dat de Partij Tegen de Burger niet de winnaar van de verkiezingen zijn geworden?

Minister voor Natuur en Stikstof (VVD) - Dit terwijl D66 de Minister voor Klimaat en Energie levert
Minister voor langdurige zorg en sport (VVD) - Dit terwijl D66 de Minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport levert.
Staatsecretaris Toeslagen en Douna (VVD) - Dit terwijl D66 de Minister van Financiën levert, is dit Brexit?
Staatsecretaris Mijnbouw (D66) - WTF? Is dit puur voor het noorden?
Staatsecretaris Fiscaliteit (CDA) - WTF? Zitten we nu niet met 3 overlappende sectoren? Is dit puur voor de belastingdienst?

We wisten dat er meer posten zouden komen, maar ik zie zoveel overlap dat ik even niet snap hoe het werkt. En ook veel posten die dusdanig specifiek lijken dat ik vermoed dat de functie een bliksemafleider is.

@Virtuozzo Even een directe vraag maar kennen we dit patroon uit andere landen? Zo heb ik op https://www.gov.uk/government/ministers gekeken, maar dat zijn er 22 en daar zie ik minder overlap. En België heeft maximaal 15 federale ministers.
Mijnbouw en langdurige zorg/sport snap ik ook niet goed, maar er zijn wel dossiers die meer aandacht verdienen. Bijvoorbeeld stikstof is er eentje die niet eenvoudig op te lossen is en kan heus wel meer aandacht gebruiken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:49:
[...]

Mijnbouw en langdurige zorg/sport snap ik ook niet goed, maar er zijn wel dossiers die meer aandacht verdienen. Bijvoorbeeld stikstof is er eentje die niet eenvoudig op te lossen is en kan heus wel meer aandacht gebruiken.
Volgens mij valt aardwarmte ook onder mijnbouw (althans voor de wet) dus misschien willen ze daar wat mee.

Of gewoon de kolenmijnen weer openen. Beautiful clean coal iemand? :P

People as things, that’s where it starts.

• Bean77
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:47:
[...]

Drie hoofdpijndossiers die niemand anders wilde hebben...
3 dossiers waar ik echt D66/CU aan de knoppen had verwacht. Zeker vanuit links de afgelopen periode veel emotie ingegooid. Nu kiezen ze ervoor om VVD beleid te gaan krijgen. Bijzonder....

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bean77 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:46:
[...]

Valt mij op dat de VVD toch wat sleutelposities heeft op bepaalde posten. Kunnen ze flink hun eigen invulling aan gaan geven wanneer niet alles dichtgetimmerd wordt (wat veel tweakers graag zouden willen zien).
Onderstaande 'benoemingen' vind ik toch vrij opmerkelijk:
Conny Helder (VVD): Minister voor Langdurige Zorg en Sport
"VVD lost stikstofprobleem op én voert 130 km/h weer in" 8)

March of the Eagles

• gekkie
  • Laatst online: 12-09 23:22
[...]

Ben benieuwd of die met Plassterk heeft gebeld. Nou was MinBiZa met o..a AIVD wel wat anders dan OCW, maar die leek me uiteindelijk toch ook wel wat gedesillusioneerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Virtuozzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:32:
[...]

Ik vraag me oprecht af of het nut heeft in te gaan op dit schoolvoorbeeld van reductionisme en accelerationisme. Want het raakt kant noch wal, behoudens als narratief voor keuzegedrag op basis van impuls en mening.
Gelukkig hebben de lui die ik aanzienlijk hoger heb zitten het ook over stagflatie, die zien de bui dus ook al hangen. Of we moeten gewoon geluk hebben dat deze idiote inflatie gewoon goed op zijn pootjes terecht gaat komen, want met de huidige (en eerdere) kunstgrepen gaat dat 'm eigenlijk niet zomaar worden. Beter gezegd: de gereedschapskist (rente, staatsschulden opkopen, de geldpers aanslingeren) is al behoorlijk leeg en het verleden leert dat Zuid-Europa het sowieso wel verpest en wij van Noord-Europa daardoor (wederom) mogen bijspringen. Al ziet men de EU als grenzeloos project: solidariteit kent wel zijn grenzen. :+

Volvotips.com

• hoevenpe
Bean77 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:53:
3 dossiers waar ik echt D66/CU aan de knoppen had verwacht. Zeker vanuit links de afgelopen periode veel emotie ingegooid. Nu kiezen ze ervoor om VVD beleid te gaan krijgen. Bijzonder....
Ben toch onder de indruk van het lijstje waar D66 mee gekomen is: Dijkgraaf, Kuipers en Weerwind zijn potentieel sterke kandidaten, Vijlbrief zal het ook gewoon goed doen.

De VVD stuurt vooral onbekenden, op Wiersma en Harbers na geen namen waar ik van onder de indruk ben.
Het lijkt erop dat D66 anno 2021 de beste Rolodex heeft, frisse aanwas bij de VVD stagneert en het CDA niemand met aanzien meer kan leveren.

• Ankona
Bean77 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:53:
[...]

Beleid maken ze met zijn allen, de VVD mag de kop van Jut leveren om het uit te dragen en te verdedigen. Ik kan me zo voorstellen dat dus juist de D66 en CU die plekken niet willen omdat ze dan te makkelijk door de linkse concurrenten aangevallen kunnen worden.

alles kan off-topic

• hoevenpe
XWB schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:54:
"VVD lost stikstofprobleem op én voert 130 km/h weer in" 8)
Het is niet dat in de praktijk veel mensen zich eraan houden.
130 rijden is anno 2021 een luxeproduct voor de welgesitueerde weggebruiker... 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Mij valt hier het grote enthousiasme over Dijkgraaf als minister van OCW op.

De man is ongekend goed in zijn vakgebied en zeer intelligent, maar dat betekent niet per definitie dat hij het goed zal doen in een functie buiten zijn vakgebied.

Daarnaast moet ik nog zien dat hij niet lijdt aan wat ik het natuurkunde-superioriteitscomplex noem. Ik kom dagelijks veel fysici tegen, en ze zijn vaak op een bijzondere manier overtuigd van het idee dat zij de 'beste' studie hebben gevolgd en alles wel even snel analyseren en snappen. Genoeg uitzonderingen op te vinden, maar het is af en toe bijzonder giftig. Natuurlijk is dit een stuk eigen ervaring, en ik hoop dat mijn beeld fout is, of dat Dijkgraaf hier geen last van heeft. Helaas denk ik momenteel wel aan de kwestie bloedgeld van de alfa- en gammastudies voor de betarichtingen (überhaupt is deze scheiding van vakgebieden ronduit belachelijk, maar ik dwaal af), en dan ook aan de overwegend instemmende reacties die ik hier aan deze faculteit tegen kwam.

Daarnaast; mij valt de laatste tijd een versnelling in het narratief rondom drugsproblematiek en criminaliteit op. 'Mensen die een pilletje slikken op een festival zijn direct verantwoordelijk voor de milieuschade en bijbehorende criminaliteit' en 'drugscriminelen moeten harder bestraft worden, dan worden ze wel bang!', dat soort onzin. In dat licht valt de CU-post voor 'Jeugd en Preventie' mij op. Als dat uit de Nashville hoek van die partij komt, wordt het wel duidelijk welke richting het op zal gaan met de voorlichting, met alle gevolgen van dien. We hoeven slechts te kijken naar de VS om de gevolgen te zien.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

RobinHood schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:53:
[...]

Volgens mij valt aardwarmte ook onder mijnbouw (althans voor de wet) dus misschien willen ze daar wat mee.

Zeer zuivere antraciet is helemaal niet eens zo slecht alleen is dat meestal niet het spul wat ze in de grote kolencentrales stoppen want dat is veel duurder dan de mindere kwaliteit kolen. Als ik me niet vergis is de zeer zuivere antraciet zelfs te verkiezen boven houtstook qua uitstoot van schadelijke stoffen maar dat past natuurlijk niet in het narratief tegenwoordig.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik vind het ook opmerkelijk, iemand die al jarenlang niet meer in Nederland woont wordt teruggehaald om minister te worden. Hij zal vast nog een sterke affiniteit met Nederland hebben.

March of the Eagles

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37

drooger

Falen is ook een kunst.

RobinHood schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:53:
[...]

De staatssecretaris voor Mijnbouw gaat zich bezighouden met de aardbevingsproblematiek in Groningen, aldus Rutte.
https://www.rtvnoord.nl/n...ssecretaris-voor-mijnbouw

Al kan ik me voorstellen dat die zich ook bezig gaat houden bij het boren schuin onder de Waddenzee.
Je weet wel, waarvan ze zeggen dat ze geen nieuwe vergunningen gaan verstrekken, ook al was dat reeds vastgelegd, maar er met geen woord wordt gerept over de reeds lopende aanvraag.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:40
tweakduke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:34:
In alle eerlijkheid ga ik de komende tijd kijken wat het gaat opbrengen, maar heb niet hele hoge verwachtingen.
Als in minder crisissen veroorzaken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Bart-Willem schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:55:
[...]

Gelukkig hebben de lui die ik aanzienlijk hoger heb zitten het ook over stagflatie, die zien de bui dus ook al hangen. Of we moeten gewoon geluk hebben dat deze idiote inflatie gewoon goed op zijn pootjes terecht gaat komen, want met de huidige (en eerdere) kunstgrepen gaat dat 'm eigenlijk niet zomaar worden. Beter gezegd: de gereedschapskist (rente, staatsschulden opkopen, de geldpers aanslingeren) is al behoorlijk leeg en het verleden leert dat Zuid-Europa het sowieso wel verpest en wij van Noord-Europa daardoor (wederom) mogen bijspringen. Al ziet men de EU als grenzeloos project: solidariteit kent wel zijn grenzen. :+
Heb je zin om je daadwerkelijk te informeren en je perceptie eventueel aan te passen, of ben je hier slechts je mening aan het ventileren?

Stap 1 is onder ogen zien dat de huidige situatie in Zuid-Europa grotendeels een creatie is van onder andere Nederlands beleid.

Het probleem is niet het geld, het probleem zit hem in narratief en perceptie, en die zijn hier in Nederland over het algemeen niet in overeenstemming met de realiteit aangaande economisch en financieel beleid van de EU.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

KleineJoop schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:10:
[...]

Als in minder crisissen veroorzaken?
Met een dergelijke hoeveelheid ministers kan er ook een recordaantal aftreden, maar goed we geven ze eerst fatsoenlijk de kans.

De uitdagingen zijn ook niet mals, mede de reden dat de formatie op scherp werd gespeeld met het nodige risico.

Tweakers Discord

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

.ScorpionSquad schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:11:
[...]

Heb je zin om je daadwerkelijk te informeren en je perceptie eventueel aan te passen, of ben je hier slechts je mening aan het ventileren?

Stap 1 is onder ogen zien dat de huidige situatie in Zuid-Europa grotendeels een creatie is van onder andere Nederlands beleid.

Het probleem is niet het geld, het probleem zit hem in narratief en perceptie, en die zijn hier in Nederland over het algemeen niet in overeenstemming met de realiteit aangaande economisch en financieel beleid van de EU.
De problemen in Zuid-Europa wijten aan Nederlands beleid is wel erg veel eer voor ons kikkerlandje, dan zou je eerder naar Duitsland moeten wijzen. :+ Nederland volgt over het algemeen Duitsland en zet af en toe een grote bek op, maar de *knip*

Deze discussie mist de nodige onderbouwing bij beweringen, zie ook ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing En is ook nog eens offtopic hier. Hiervoor hebben we: Het grote Europese Unie topic

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 30-12-2021 23:29 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:40
tweakduke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:13:
Met een dergelijke hoeveelheid ministers kan er ook een recordaantal aftreden, maar goed we geven ze eerst fatsoenlijk de kans.

De uitdagingen zijn ook niet mals, mede de reden dat de formatie op scherp werd gespeeld met het nodige risico.
Ik bedoel, ik wil niet wachten wat het gaat opbrengen. Het beste is nieuwe verkiezingen. Het probleem voor mij is meer dat ik mensen zie uitspreken dat ze ergens iets van hoop hadden op oplossingen van de huidige mensen die de puinhopen juist veroorzaakt hebben, dat trek ik steeds slechter.

Het maakt steeds duidelijker hoe politiek blind en/of achterlijk Nederlanders zijn. Niet op jouw/persoonlijk gericht overigens, maar dat exceptionalisme waar @Virtuozzo het vaak over heeft zie ik rond dit nieuws sterk terugkomen. Men moet eens wat verder kijken en nadenken, maar misschien is het besef er niet eens dat het collectief belang ookjuist?! dat van de meerderheid van de individuen dient, uitzondering van de zeer vermogenden daargelaten. Maar men weet niets...niets..

[ Voor 20% gewijzigd door KleineJoop op 30-12-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:59:
[...]

Ben toch onder de indruk van het lijstje waar D66 mee gekomen is: Dijkgraaf, Kuipers en Weerwind zijn potentieel sterke kandidaten, Vijlbrief zal het ook gewoon goed doen.

De VVD stuurt vooral onbekenden, op Wiersma en Harbers na geen namen waar ik van onder de indruk ben.
Het lijkt erop dat D66 anno 2021 de beste Rolodex heeft, frisse aanwas bij de VVD stagneert en het CDA niemand met aanzien meer kan leveren.
Waar ik vooral van sta te kijken is hoe en vooral waarom de VVD zo zich het kaas van het brood heeft laten eten: van D66 is bekend dat die zich vooral richten op klimaat/milieu en zorg (vooral medisch-etische kwesties), en ook een lichte defensiefetish in het verleden had. En dan nog Financiën erbij, dat is in totaal dus makkelijk scoren voor D66. Het valt ergens nog mee dat Landbouw niet door D66 eruit onderhandeld is zodat zij daar ook een minister voor konden leveren. :X

Over de grote namen: het zijn allen (op Vijlbrief en Weerwind na) mensen die afgelopen paar jaar wel openlijk hebben zitten solliciteren naar ministersposten en geen lid waren van een partij (dus ook niet van D66). De door VVD ingevlogen lui waren wel allen al VVD-lid lijkt het. Ik moet nog zien of het wel zo'n succes wordt: van Kuipers weten we inmiddels al dat die met alle winden meewaait (zie het Astrazenica-verhaal wegens dubbele belangen, of het Code Zwart-verhaal van enkele weken terug waar 'ie plotseling draaide en De Jonge ging steunen en Gommers afviel), en doorgaans zijn "extreme vaklui" slechte politici omdat ze denken dat ze het volledig naar hun eigen hand kunnen zetten en ambtenaren + politiek braaf hun mening zullen volgen. De waarheid ligt helaas anders. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Bart-Willem op 30-12-2021 22:24 ]

Volvotips.com

• hoevenpe
KleineJoop schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:20:
Ik bedoel, ik wil niet wachten wat het gaat opbrengen. Het beste is nieuwe verkiezingen.
Be careful what you wish for, you may just get it...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyg3QXIhuySb4B75gDOJix2-nhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8s6t6LYAXL0uFUzN59uiIFJ1.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

[...]

Ik bedoel, ik wil niet wachten wat het gaat opbrengen. Het beste is nieuwe verkiezingen. Het probleem voor mij is meer dat ik mensen zie uitspreken dat ze ergens iets van hoop hadden op oplossingen van de huidige mensen die de puinhopen juist veroorzaakt hebben, dat trek ik steeds slechter. Het maakt steeds duidelijker hoe politiek blind en/of achterlijk Nederlanders zijn.
Ben ik met je eens, maar ja het begon eigenlijk al dat Rutte zich opnieuw verkiesbaar stelde terwijl naar mijn mening zijn periode er wel op zit.

Dan wint hij de verkiezingen en werd het bijna onmogelijk in eerste instantie om met hem te regeren. Hij trekt zich niet terug, vervolgens maken andere fractievoorzitters ook fouten en goed het verhaal is bekend, met dit resultaat uiteindelijk.

Als het kabinet door een flinke hobbel uit het verleden toch vroegtijdig mag vallen dan is er in ieder geval een hoop tijd verloren gegaan. Daarom heb ik toch een beetje hoop dat er voortvarend wat goeds wordt gedaan. Niet alles kan oneindig wachten.

Tweakers Discord

• PLAE
  • Laatst online: 13-09 11:58
RobinHood schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:28:
Haha als die het 4 jaar vol gaat houden eet ik mijn virtuele schoen op :P
Maar eigenlijk niet zo relevant. Dit kabinet lijkt het mij geen 4 jaar vol te gaan houden.

Ben wel blij dat we Grapperhaus niet terugzien.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16

Rhapsody

In Metal We Trust

Dat we Grapperhaus niet terugzien, daar ben ik ook wel blij mee.

Verder eerst maar eens afwachten hoe de 'nieuwe poppetjes' het gaan doen. Van te voren al afschrijven wordt zo'n self-fulfilling prophecy...

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:59:
[...]

Bij de uitslag van de verkiezingsoverwinning al geconcludeerd dat de nieuwe samenstelling van de VVD in de 2e kamer weinig enthousiasme beloofde.
De kandidaten voor de minister/staatssecretaris posten past prima in het beeld van de 2e kamer. Uiteindelijk dus Rutte beleid op asiel, stikstof en toeslagen.

We gaan het zien, we mogen er nog jaren van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:40
RobinHood schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:28:

Ik had heel even hoop. Dit zijn absoluut niet mijn partijen, maar qua regeerakkoord was het niet volledig slecht, maar als ik nu zie wie de verantwoordelijke poppetjes worden.

:/
Het is niet heel chique iemand zo af te serveren, maar ik maak mij er ook wel eens schuldig aan zeg ik er direct bij.

Laten we even afwachten hoe het gaat voordat we oordelen. Sowieso moet een minister vooral een beetje geluk hebben dat er geen lijken uit de kast vallen of andere drama's opdoemen waar hij/zij part noch deel aan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:42
hoevenpe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:23:
[...]

Be careful what you wish for, you may just get it...[Afbeelding]
Los dat dit bijna compleet onwerkbaar is, zie ik graag deze winnaars winnen en de verliezers verliezen.

• Virtuozzo
  • Niet online

[...]

Ja, inderdaad. Wat mij zorgen baart is wat als narratief de ronde doet. Zondebokjes waar de rooien niets tegen in kunnen brengen. Niet mijn woorden.
Die zit dan ook nooit op de stoel waar ze echt zit. Enfin, bij defensie werd dat snel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:22:
[...]

Waar ik vooral van sta te kijken is hoe en vooral waarom de VVD zo zich het kaas van het brood heeft laten eten: van D66 is bekend dat die zich vooral richten op klimaat/milieu en zorg (vooral medisch-etische kwesties), en ook een lichte defensiefetish in het verleden had. En dan nog Financiën erbij, dat is in totaal dus makkelijk scoren voor D66. Het valt ergens nog mee dat Landbouw niet door D66 eruit onderhandeld is zodat zij daar ook een minister voor konden leveren. :X

Over de grote namen: het zijn allen (op Vijlbrief en Weerwind na) mensen die afgelopen paar jaar wel openlijk hebben zitten solliciteren naar ministersposten en geen lid waren van een partij (dus ook niet van D66). De door VVD ingevlogen lui waren wel allen al VVD-lid lijkt het. Ik moet nog zien of het wel zo'n succes wordt: van Kuipers weten we inmiddels al dat die met alle winden meewaait (zie het Astrazenica-verhaal wegens dubbele belangen, of het Code Zwart-verhaal van enkele weken terug waar 'ie plotseling draaide en De Jonge ging steunen en Gommers afviel), en doorgaans zijn "extreme vaklui" slechte politici omdat ze denken dat ze het volledig naar hun eigen hand kunnen zetten en ambtenaren + politiek braaf hun mening zullen volgen. De waarheid ligt helaas anders. :+
Zoals menig hoogleraar, informateur en bestuursvoorzitter al heeft opgemerkt de afgelopen maanden, we kunnen machtspolitieke verbinding niet beoordelen als conforme politiek. Het is machtspolitiek. Het is één geheel wat de perceptie van politieke organisatie net zo gericht inzet als de aanwezigheid van hefbomen.

En ja, het regent mensen gepositioneerd door externe consultatie kringen. Dat is best iets om eens rustig stil bij te staan.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ik bedoel, ik wil niet wachten wat het gaat opbrengen. Het beste is nieuwe verkiezingen. Het probleem voor mij is meer dat ik mensen zie uitspreken dat ze ergens iets van hoop hadden op oplossingen van de huidige mensen die de puinhopen juist veroorzaakt hebben, dat trek ik steeds slechter.

Het maakt steeds duidelijker hoe politiek blind en/of achterlijk Nederlanders zijn. Niet op jouw/persoonlijk gericht overigens, maar dat exceptionalisme waar @Virtuozzo het vaak over heeft zie ik rond dit nieuws sterk terugkomen. Men moet eens wat verder kijken en nadenken, maar misschien is het besef er niet eens dat het collectief belang ookjuist?! dat van de meerderheid van de individuen dient, uitzondering van de zeer vermogenden daargelaten. Maar men weet niets...niets..
Exceptionalisme is inderdaad een van de grote narratieven. Stuk voor stuk zijn die ontworpen voor gedragseffecten. De ironie erbij is rauw, al die narratieven stimuleren gedrag wat juist tegen belang in gaat middels frames die internaliseren ervan juist stimuleren.

Als het valt … dan van A naar Beter … Het zijn tekstboek bias respons varianten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbqDoJa-BvqLjsuDgvKs13oZWY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36CQ9bsVQMextcJNiFdlSSTb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWQSJFZYgZ11ZR_a4xQEyRnwPos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nM47BtnAWSaZkvQnuJvBFEGL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:50

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:12:
[...]

Heb je niet een te idealistisch beeld van leiding geven en organiseren? Het klinkt allemaal leuk op papier maar in de praktijk is het volgens mij het moeilijkste en meest ongrijpbare wat er is. Leiding geven is geen kwestie van een studie volgen en je bent het. Het is een ervaringsvak en je weet pas of je het kan als je het doet. Organiseren is geen kwestie van een diagram opstellen en je bent klaar. Het is complex en nooit perfect. En dat gaat zeker op bij grote organisaties.
De eerste keer misschien maar toen ging ik ook keihard onderuit. Vervolgens ben ik in de theorie gedoken om vervolgens te realiseren dat de meeste boeken over leiding geven op vooral persoonlijke anekdotes zijn gestoeld en niet op wetenschap. Zelfs een groot gedeelte van de wetenschap heeft mythische eigenschappen. Vervolgens viel ik in de valkuil van militair leiderschap om vervolgens bij een puppy training van een voormalig politiehonden trainer een paar wijsheden te horen kreeg die mijn ogen opende.

Het probleem is dat de meeste leidinggevende methodes aangeleerd krijgen die “werken” terwijl ze waarom niet begrijpen. Ze krijgen vaak de condities om het toe te passen aangeleerd maar bijna altijd aan de hand van voorbeelden of analogieën.
Het klinkt anno 2021 natuurlijk ook allemaal leuk met die "zelfsturende teams" maar elke leidinggevende zal zo nu en dan een knoop moet doorhakken. En daar heb je kennis voor nodig. Een zorgbestuurder hoeft niet te weten hoe hij een open hartoperatie moet uitvoeren maar hij moet wel weten wat het betekent voor die chirurg als er een bepaald besluit wordt genomen.
Pfff… echt niet. Vaak zijn ze niet op zoek naar een beslissing maar om goedkeuring.
En zelfsturende teams werken uitstekend mits er aan de randvoorwaarden voldaan worden (en dat vereist juist meer van een leidinggevende). Vreemd genoeg zie ik erg vaak dat wanneer een team zelfsturend gemaakt men aanpassing maakt waardoor er aan minder randvoorwaarden wordt voldaan.
Ik zit bij een ingenieursbureau in de bouw en ik moet er niet aan denken een baas te hebben die niet weet wat het is om zelf iets te ontwerpen, tekenen of berekenen. En ook juist in mijn tak van sport zie je gebrek aan kennis en ervaring problemen opleveren. Broekies die net van het HBO afkomen of managers uit andere bedrijfstakken worden dan projectleider bij een aannemer. Zo'n man wordt dan geacht leiding te geven aan een project maar ondertussen moet je hem constant uitleggen hoe en wat. En dat kost tijd en geeft frustratie.
Je beschrijft een klassiek voorbeeld: Men geeft leiding op vakinhoud ipv proces. Zo iemand kan beter de koffie ga rondbrengen en zorgen dat er voldoende papier in de printer zit. En als er vakinhoudelijke iets vereist wordt dan moet hij het team met een expert kunnen verbinden.

Het voorbeeld maakt trouwens ook duidelijk waarom veel vakkennis geen vereist is voor een goeie leider. Immers als je daar de focus op legt dan voer je een andere taak uit voor je ondergeschikten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
het is overheid, geen bedrijf. Het is een land, geen bv. Als je het al zo wil zien: 'jij' bent niet de managementslaag in je werk waar het runnen van een ministerie onder zou vallen (aanname van mijn kant, fair is fair). Dit is zo net onder de laag van een raad van bestuur, de mensen die de koers bepalen voor vele jaren die nog komen.

Overall mogen we wel afstappen met het managersidee, maar dat terzijde. Het is bijzonder prettig als een minister van zegge klimaat snapt hoe die problematiek in elkaar zit. Dat voorkomt dat je stomme voorstellen krijgt die dan weer uitgewerkt mogen worden en geen zoden aan de dijk zetten (laten we eens zeggen: het opstoken van hout wat we importeren van over de oceaan).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:17:
[...]

De problemen in Zuid-Europa wijten aan Nederlands beleid is wel erg veel eer voor ons kikkerlandje, dan zou je eerder naar Duitsland moeten wijzen. :+ Nederland volgt over het algemeen Duitsland en zet af en toe een grote bek op, maar de [mbr]*knip*[/mbr]

[mbr]Deze discussie mist de nodige onderbouwing bij beweringen, zie ook ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing En is ook nog eens offtopic hier. Hiervoor hebben we: Het grote Europese Unie topic[/mbr]
De tijd waarin Nederland Duitsland volgde, het zogeheten "monsieur cinq minutes beleid" is al heel, heel lang voorbij. https://www.theguardian.c...dianobituaries.obituaries

Sterker nog, onder Duisenberg was monetair beleid het laatste bastion van Rijnland georiënteerd beleid - al de rest zat al sinds Thatcher volledig op het volgen van het VK in alles.

En dat is een gevoelige verkenning waar de realiteit een harde confrontatie is met de narratieven - die nog steeds zich laten gelden ook al is er niets reëel van. De Brits-Nederlandse as van soft power is niet enkel verantwoordelijk voor het bewust compromitteren van het Europese experiment, het is ook direct verantwoordelijk voor fiscale, bancaire, monetaire én zogenaamd "culturele" perikelen waar wij de Zuid-Europese landen op afrekenen.

Van toepassingen cultural engineering middels herordening van perverse prikkels sociaal-economisch beleid tot toepassingen externe interventies (Griekse conflict is een leuke verkenning, net als het conflict Griekenland - Turkije) tot chantagepolitiek toegepast op bancaire actoren in Portugal, Spanje en Italië tot organisatie van networked corruption waar zelfs een Nederlandse Vereniging van Gemeenten misbruikt werd door het toenmalige ministerie om institutionele corruptie tot stand te brengen op lokale en regionale niveaus om die mensen vervolgens te identificeren en "begeleiden" naar nationale niveaus.

Pur sang moet de hand de eigen boezem in. Er ligt een pijnlijk historisch consistent patroon hier waar het scheermes van Hanlon op geen enkele wijze toepasbaar bij is.

Oprecht, je wil niet weten - en dat is wel vaker een probleem bij uitwassen van Nederlands exceptionalisme en geloofsgedrag - hoe groot het bewustzijn buiten Nederland inmiddels is vanuit reconstructie en analyse in de overige lidstaten. En met het VK foets, is er slechts één waar die zelf geschapen rekening op tafel gelegd wordt. We zijn destructief, en zelf-destructief.

Kikkerlandje? De bakermat van transnationaal regentisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Inderdaad, ministers en het kabinet zijn geen bestuur zoals het bestuur van een onderneming.

Ministers zitten er vaak maar 4 jaar en een goede bestuurder kan veel langer zitten.
Ministers hebben persoonlijke en partij belangen terwijl een bestuurder gewoon zijn werk doet.
Ministers zijn meestal een groep mensen uit verschillende ideologieën (politieke partijen) die soms tegen en wil en dank een akkoord hebben gesloten met elkaar.
Een minister is al helemaal geen manager die mensen moet motiveren en de omstandigheden van collega's moet verbeteren zodat de collega's hun werk efficiënt en effectief moeten doen. Net zoals de CEO van Shell dat ook niet hoeft te doen overigens.

Verder beslist een minister niet over zijn eigen goed en have. Dat doet de CEO van Shell natuurlijk ook niet maar die wordt wel afgerekend op bepaalde resultaten. Een minister kan weggestuurd worden en binnen een half jaar opnieuw minister worden op een ander departement.
Het is nogal een verschil of je een investeringsbeslissing neemt van een miljoen euro die van jezelf is (uitgaande dat je niet meer dan 10 miljoen bezit) of een beslissing die miljarden belastinggeld omhelst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:21:
[...]

het is overheid, geen bedrijf. Het is een land, geen bv. Als je het al zo wil zien: 'jij' bent niet de managementslaag in je werk waar het runnen van een ministerie onder zou vallen (aanname van mijn kant, fair is fair). Dit is zo net onder de laag van een raad van bestuur, de mensen die de koers bepalen voor vele jaren die nog komen.
Management is niet leiderschap.
Overall mogen we wel afstappen met het managersidee, maar dat terzijde.
Eens, maar dat is ook wat ik de hele tijd preek.
Het is bijzonder prettig als een minister van zegge klimaat snapt hoe die problematiek in elkaar zit. Dat voorkomt dat je stomme voorstellen krijgt die dan weer uitgewerkt mogen worden en geen zoden aan de dijk zetten (laten we eens zeggen: het opstoken van hout wat we importeren van over de oceaan).
Goh... Hoe zou men zo'n idioot voorstel komen? Waar hebben ze die *gasp* vakkennis op gedaan? :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:43:

Goh... Hoe zou men zo'n idioot voorstel komen? Waar hebben ze die *gasp* vakkennis op gedaan? :+
simpel: economisch denken en greenwashing.

Laten we het even plat slaan: het neoliberale beleid komt er grofweg op neer dat alles wat gedana moet worden gedaan zal worden door de vrije markt omdat het een zeker geldbedrag vertegenwoordigd.

Het klimaatprobleem is het ultieme probleem wat dit hele idee de grond in boort: elke diersoort of plant die we verliezen krijgen we nooit meer terug, ongeacht hoeveel geld we er tegenaan gaan gooien. Hoe langer we wachten tot iets misschien rendabel gaat worden financieel, hoe groter de gevolgen die we niet meer kunnen herstellen.

Dus, terug naar dat hout stoken? De vrije markt in actie was dat, gedreven door partijideologie van een minister die geen bal wilde doen aan klimaatproblematiek. Ik verwijs ook even naar de Urgendarechtzaak waarin de rechter dat gedrag onderstreepte met zijn uitspraak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:41:
De tijd waarin Nederland Duitsland volgde, het zogeheten "monsieur cinq minutes beleid" is al heel, heel lang voorbij.
Het is niet dat de Duitsers zaligmakend zijn: met de kennis van nu 'schone' kernenergie naar nul en je volledig afhankelijk maken van het gas van Poetin is zacht gezegd 'een beetje dom'...
Duitsland sluit drie van zijn laatste zes kerncentrales

Vrijdag gaan drie van de laatste zes kerncentrales van Duitsland dicht. Daarmee wordt de op een na laatste stap gezet in het compleet uitfaseren van kernenergie, een beweging die tien jaar geleden op gang kwam na de ontploffing van een kerncentrale in het Japanse Fukushima. De drie overgebleven Duitse centrales zullen aan het einde van 2022 dichtgaan.

De sluiting van de kerncentrales gaat naar verwachting 1,1 miljard euro kosten, zegt energiebedrijf E.ON. Met het volledig ontmantelen van de centrales en het opruimen en verwerken van het nucleaire restmateriaal is naar schatting een bedrag van 9,4 miljard euro gemoeid. De ontmantelingswerkzaamheden zullen nog tot 2040 duren. Milieubewegingen zijn blij met het einde van kernenergie in Duitsland, maar willen dat de fabrieken waar uranium wordt verrijkt ook sluiten.

Waar in Duitsland de kerncentrales gesloten worden, laat het nieuwe kabinet in Nederland juist ruimte voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast staat in het eerder deze maand gepresenteerde regeerakkoord dat de kerncentrale in Borssele langer openblijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:48:
[...]

Het is niet dat de Duitsers zaligmakend zijn: met de kennis van nu 'schone' kernenergie naar nul en je volledig afhankelijk maken van het gas van Poetin is zacht gezegd 'een beetje dom'...

[...]
Wat mij vooral stoort is dat ze in DLD kerncentrales sluiten die -vergeef me mijn gebrekkige kennis- in principe zo weer open kunnen gooien terwijl er in Nederland nu weer 2 gebouwd moeten worden.
Dat is los of je voor of tegen kernenergie bent toch een gigantische verspilling van resources, tijd, geld en wat al dan niet meer.
Tot zover één EU...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
DevWouter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 01:49:
[...]

Je beschrijft een klassiek voorbeeld: Men geeft leiding op vakinhoud ipv proces.
Ik gruwel ook van leidinggeven op basis van proces. Het is juist de fixatie op het proces die ons al die management lagen heeft opgeleverd. Proces boven de inhoud.

Het is de taal van de directeur die beweert het ene jaar een condoomfabriek en het andere jaar een bouwbedrijf te kunnen leiden. Terwijl elk bedrijf processen heeft die specifiek zijn voor de bedrijfstak. Je weet pas echt wat die processen inhouden als je er een paar jaar in rondloopt, tussen de mensen.
Het voorbeeld maakt trouwens ook duidelijk waarom veel vakkennis geen vereist is voor een goeie leider. Immers als je daar de focus op legt dan voer je een andere taak uit voor je ondergeschikten.
Het voorbeeld maakt duidelijk dat er teveel mensen anno 2021 enkel met het "proces" bezig zijn of denken dat ze daar een goede bijdrage mee leveren. Beter voorbeeld nog: bouwmanagement bureaus die door de opdrachtgever tussen aannemer, constructeur, installateur, architect etc.. worden geschoven. In de praktijk krijg je dan een HBO-mannetje met puisten in je maag gesplitst die enkel de mail doorstuurt, tegen een flink salaris. Maar de toegevoegde waarde is nul.

En dit is allemaal niet nieuw helaas. Al tijdens mijn HBO opleiding in de jaren 90 hadden we een leraar die compleet de verkeerde fixatie had. Waar hij in het middagblok op papier twee uur organisatie en twee uur hout moest geven bleef er in de praktijk maar een half uurtje voor hout over. Je werd suf geluld over allerlei organisatiestructuren waarvan je de meeste in je leven waarschijnlijk niet zult ervaren maar ondertussen misten we waardeloze informatie over een belangrijk bouwmateriaal.

Bij hele grote bedrijven heb je natuurlijk te maken met ingewikkelde processen die begeleid moeten worden. Maar de meeste mensen werken toch in situaties waarbij het vooral gaat om directe korte lijnen en de inhoud. En dan is iedere persoon zonder vakinhoudelijke kennis gewoon ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Virtuozzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:41:
[...]

En dat is een gevoelige verkenning waar de realiteit een harde confrontatie is met de narratieven - die nog steeds zich laten gelden ook al is er niets reëel van. De Brits-Nederlandse as van soft power is niet enkel verantwoordelijk voor het bewust compromitteren van het Europese experiment, het is ook direct verantwoordelijk voor fiscale, bancaire, monetaire én zogenaamd "culturele" perikelen waar wij de Zuid-Europese landen op afrekenen.

Van toepassingen cultural engineering middels herordening van perverse prikkels sociaal-economisch beleid tot toepassingen externe interventies (Griekse conflict is een leuke verkenning, net als het conflict Griekenland - Turkije) tot chantagepolitiek toegepast op bancaire actoren in Portugal, Spanje en Italië tot organisatie van networked corruption waar zelfs een Nederlandse Vereniging van Gemeenten misbruikt werd door het toenmalige ministerie om institutionele corruptie tot stand te brengen op lokale en regionale niveaus om die mensen vervolgens te identificeren en "begeleiden" naar nationale niveaus.

Pur sang moet de hand de eigen boezem in. Er ligt een pijnlijk historisch consistent patroon hier waar het scheermes van Hanlon op geen enkele wijze toepasbaar bij is.

Kikkerlandje? De bakermat van transnationaal regentisme.
Je schrijft heel stellig dat NL verantwoordelijk is voor de Zuid-Europese problemen. Dat wil er bij mij niet in. Is er een massale belastingvlucht uit Italië naar NL? Zijn de zwakke banken in Italië de schuld van de politiek hier? Je overdrijft in mijn beleving ernstig de impact van de NLse politiek. Ik ben ook wel benieuwd naar de publicaties die deze stelling ondersteunen.

Als een land:

- structureel een hoger dan afgesproken tekort op de begroting heeft,
- een zwak nationaal bestuur heeft,
- de AOW niet wil aanpassen aan een stijgende levensverwachting,
- een zwarte economie heeft van heb ik jou daar,
- ...

Dan kan je niet Nederland "direct verantwoordelijk" houden voor problemen in het zuiden. Ze doen daar zelf iets niet goed. Je kan alleen zeggen dat we ze niet hebben geholpen.

Naar mijn mening zijn er grosso modo twee stromingen: een van spenderen en munt devalueren (zuid) en eentje van saneren en appreciëren (noord). Deze twee zijn onverenigbaar. De muntunie ging formeel voor lijn 2.

In mijn beleving frame je het gedrag van NL als destructief richting het Zuiden, terwijl het door afspraken gerechtvaardigd gedrag is. En bovendien, ik zou het minder waarderen als we de waarde van de pensioenpotten maar laten verdampen via een depreciatiepolitiek. De opstelling is niet vrijblijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:47:
[...]

simpel: economisch denken en greenwashing.
Dat is een antwoord op "hoe", maar mog niet "waar". Er is ergens een leerschool die mensen het antwoord aanleert. Heb je antwoord op die vraag dan wordt vervolgens de vraag hoe iemand die leerschool gekozen heeft. Weet je de hoe, dan weet je het proces van totstandkoming en dan kan je kijken of er sprake is van leiderschap.

Ik zal je de zochtoch besparen en het antwoord geven: Er was geen sprake van leiderschap. Het was reactionair, de situatie moest beheersbaar (lees: managable) blijven.
Laten we het even plat slaan: het neoliberale beleid komt er grofweg op neer dat alles wat gedana moet worden gedaan zal worden door de vrije markt omdat het een zeker geldbedrag vertegenwoordigd.
Niet perse neoliberaal, zo'n beetje elk vorm van kapitalisme heeft er last van. Zelfs socialisme heeft er last van. Pas wanneer je van geld afstapt kan je beleid op basis van geldbedrag echt gaan vermijden.
Dus, terug naar dat hout stoken? De vrije markt in actie was dat, gedreven door partijideologie van een minister die geen bal wilde doen aan klimaatproblematiek. Ik verwijs ook even naar de Urgendarechtzaak waarin de rechter dat gedrag onderstreepte met zijn uitspraak.
Je samenvatting is correct, maar zoom nog even in op de betreffende minister en haar leerschool. Het is meer dan alleen partijideologie. Ga vervolgens het pad van "hoe" af en je komt waarschijnlijk tot dezelfde (bovenstaande) conclusie als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DeKever schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:17:
Naar mijn mening zijn er grosso modo twee stromingen: een van spenderen en munt devalueren (zuid) en eentje van saneren en appreciëren (noord). Deze twee zijn onverenigbaar. De muntunie ging formeel voor lijn 2.
De Denen en Zweden hebben dat tijdig ingezien, referenda gehouden en daarmee hun landen buiten de impliciete transferunie weten te houden.

Na 20 jaar Euro zijn Zweedse en Deense kronen populairder dan ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Het begon allemaal doordat een stuk uit de zin (bewust?) niet gelezen werd:
Een paar reacties inmiddels verder, als we de zin in @Virtuozzo zijn post lezen nu als medeverantwoordelijk, en niet als dit is de enige verantwoordelijke, kan je je er dan wel in vinden?

Of denk je dat de Nederlandse houding en acties compleet geen invloed hebben gehad op de huidige situatie in Zuid-Europa?

Mijn vermoeden is dat het ergens tussen 'totaal geen' en 'volledig verantwoordelijk' ligt. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:18:
[...]

Dat is een antwoord op "hoe", maar mog niet "waar". Er is ergens een leerschool die mensen het antwoord aanleert. Heb je antwoord op die vraag dan wordt vervolgens de vraag hoe iemand die leerschool gekozen heeft. Weet je de hoe, dan weet je het proces van totstandkoming en dan kan je kijken of er sprake is van leiderschap.

Ik zal je de zochtoch besparen en het antwoord geven: Er was geen sprake van leiderschap. Het was reactionair, de situatie moest beheersbaar (lees: managable) blijven.
ook dat is leiderschap :) Leiderschap geeft geen invulling of de uitkomst goed of slecht of ethisch is for that matter. Maar we gaan heel filosofisch worden dan :P
Niet perse neoliberaal, zo'n beetje elk vorm van kapitalisme heeft er last van. Zelfs socialisme heeft er last van. Pas wanneer je van geld afstapt kan je beleid op basis van geldbedrag echt gaan vermijden.
mwah er zijn wel meer manieren. We hebben immers ook beleid wat los staat van geld. Om maar wat te noemen mag er gene lood meer in benzine zitten, ook niet als dat de benzine heel goedkoop zou maken. Asbest accepteren we ook niet, enz. Daar hebben we wetten voor bedacht en zekere grondvesten waar we onze maatschappij op plegen te bouwen.

Echter is de tendens ook dat je overal maximaal moet proberen te profiteren, ten koste van alles en iedereen. En daar beginnen we nu toch tegen issues aan te lopen. Dat is trouwens ook de vorm van leiderschap/beleid die we zien.
Je samenvatting is correct, maar zoom nog even in op de betreffende minister en haar leerschool. Het is meer dan alleen partijideologie. Ga vervolgens het pad van "hoe" af en je komt waarschijnlijk tot dezelfde (bovenstaande) conclusie als ik.
het is populisme: 'ik weet dat wat ik doe destructief is, maar hey! Ik kan wel x aantal stemmen winnen als ik het toch doe', Hallo mevrouw Schouten! :) Winnen ten koste van alles. Die posities zijn er op meerdere plekken. Dekkers hebben gehad, Grapperhaus, Rutte zelf niet te vergeten, Hoekstra, De Jonge en zo kunnen we door blijven hobbelen over al die jaren heen. Hennis is misschien nog wel de meest schrijnende in die lijst, daar zijn effectief militairen gesneuveld en nog probeerde ze alles van rapportages in de onderste la te frotten, want ze moest en zou haar gedroomde volgende functie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:11:
[...]

Ik gruwel ook van leidinggeven op basis van proces. Het is juist de fixatie op het proces die ons al die management lagen heeft opgeleverd. Proces boven de inhoud.
Oprecht: Het zijn vaak processen zonder inhoud en niet proces boven inhoud.

En... Ik denk dat ik daar mijn opmerking bij hou. We dwalen al erg genoeg van het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:33:
[...]

ook dat is leiderschap :) Leiderschap geeft geen invulling of de uitkomst goed of slecht of ethisch is for that matter. Maar we gaan heel filosofisch worden dan :P
Fijn... Slecht leiderschap is ook leiderschap :P
[...]

mwah er zijn wel meer manieren. We hebben immers ook beleid wat los staat van geld. Om maar wat te noemen mag er gene lood meer in benzine zitten, ook niet als dat de benzine heel goedkoop zou maken. Asbest accepteren we ook niet, enz. Daar hebben we wetten voor bedacht en zekere grondvesten waar we onze maatschappij op plegen te bouwen.

Echter is de tendens ook dat je overal maximaal moet proberen te profiteren, ten koste van alles en iedereen. En daar beginnen we nu toch tegen issues aan te lopen. Dat is trouwens ook de vorm van leiderschap/beleid die we zien.
Mwah ik weet zeker dat ik bij elk voorbeeld naar een economisch model kan vinden die het beleid onderbouwen. Sterker, ik twijfel over mijn hele eerder opmerking. Alleen een onbeperkte grondstof zou die opmerking ondersteunen en die hebben we niet op aarde.
[...]

het is populisme: 'ik weet dat wat ik doe destructief is, maar hey! Ik kan wel x aantal stemmen winnen als ik het toch doe', Hallo mevrouw Schouten! :) Winnen ten koste van alles. Die posities zijn er op meerdere plekken. Dekkers hebben gehad, Grapperhaus, Rutte zelf niet te vergeten, Hoekstra, De Jonge en zo kunnen we door blijven hobbelen over al die jaren heen. Hennis is misschien nog wel de meest schrijnende in die lijst, daar zijn effectief militairen gesneuveld en nog probeerde ze alles van rapportages in de onderste la te frotten, want ze moest en zou haar gedroomde volgende functie krijgen.
Wat je beschrijft is de motivatie, de "waarom". Ook een leerschool, maar niet de omgeving waar ik op doelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Lordy79 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:03:
[...]

Wat mij vooral stoort is dat ze in DLD kerncentrales sluiten die -vergeef me mijn gebrekkige kennis- in principe zo weer open kunnen gooien terwijl er in Nederland nu weer 2 gebouwd moeten worden.
Dat is los of je voor of tegen kernenergie bent toch een gigantische verspilling van resources, tijd, geld en wat al dan niet meer.
Tot zover één EU...
Maar draai het eens om en verbeeld je de reactie als Denemarken zou besluiten dat ze toch echt weer meer gas uit Groningen gaan halen omdat ze anders zelf moeten gaan boren.

Er wordt ook nog enige waarde aan soevereiniteit gegeven, ongeacht of dat efficient is.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ankona schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:44:
Maar draai het eens om en verbeeld je de reactie als Denemarken zou besluiten dat ze toch echt weer meer gas uit Groningen gaan halen omdat ze anders zelf moeten gaan boren.
offtopic:
Gezien de onrust aan onze NAVO oostgrens in combinatie met de verslaving aan Russisch gas zou dat imo ons eigen standpunt moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lordy79 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:03:
[...]

Tot zover één EU...
Ik ben een fel tegenstander van kernenergie. Maar zou extra willen betalen om alle bestaande kerncentrales in Europa open te houden. Wel voldoen aan de huidige veiligheidsnormen, maar zo zonde om die te sluiten terwijl we ze hard nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:48:
[...]

[...]
Dank je voor het whataboutisme 😬 Laten we vooral gescheiden zaken op een hoop gooien om opzij te kunnen stappen van de toetsing 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:17:
Laten we vooral gescheiden zaken op een hoop gooien om opzij te kunnen stappen van de toetsing 😎
Laten we het erop houden dat ik in deze op dezelfde lijn zit als @Bart-Willem en @DeKever ;)

Maar serieus: ik kan onze oosterburen al een tijdje niet meer volgen, ben van de generatie die is opgegroeid met de harde D-mark.

[ Voor 17% gewijzigd door hoevenpe op 31-12-2021 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DeKever schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:17:
[...]

Je schrijft heel stellig dat NL verantwoordelijk is voor de Zuid-Europese problemen. Dat wil er bij mij niet in. Is er een massale belastingvlucht uit Italië naar NL? Zijn de zwakke banken in Italië de schuld van de politiek hier? Je overdrijft in mijn beleving ernstig de impact van de NLse politiek. Ik ben ook wel benieuwd naar de publicaties die deze stelling ondersteunen.
Ik laat het hier bewust aan iemand anders over om antwoord te geven op die oefening van de spies om draaien. Ik heb in het verleden bij intense discussies in verschillende topics bij herhaling volledige verwijzing en onderbouwing gegeven. Van de details van de naheffingen van Dijsselbloem tot de beleidslijnen bancaire relaties tot verstrengelingen van onze systeem banken met lokale Instellingen en de procesgangen van corruptie en beïnvloeding. Helemaal door tot de onderzoeken van een Frank Mols en zijn soft power reconstructies van NL en VK in de Zuid-Europese lidstaten over de decennia heen.

Ik ben er inmiddels wel klaar mee. Ik kan enkel constateren dat de spreekwoordelijke Nederlander niet in de spiegel wil kijken. Het is elke keer hetzelfde riedeltje: we kunnen het ons niet voorstellen, wir hagen es nicht gewusst, we hebben er niets over - maar als een DNB weer eens met een rapport komt over verstrengelingen en gevolgen kijken we weg.
Als een land:

- structureel een hoger dan afgesproken tekort op de begroting heeft,
- een zwak nationaal bestuur heeft,
- de AOW niet wil aanpassen aan een stijgende levensverwachting,
- een zwarte economie heeft van heb ik jou daar,
- ...

Dan kan je niet Nederland "direct verantwoordelijk" houden voor problemen in het zuiden. Ze doen daar zelf iets niet goed. Je kan alleen zeggen dat we ze niet hebben geholpen.

In mijn beleving frame je het gedrag van NL als destructief richting het Zuiden, terwijl het door afspraken gerechtvaardigd gedrag is. En bovendien, ik zou het minder waarderen als we de waarde van de pensioenpotten maar laten verdampen via een depreciatiepolitiek. De opstelling is niet vrijblijvend.
Weet je, dit is een mooi voorbeeld van het toepassen van taal ten gunste van gelieerd narratief. Ik wens je er veel plezier mee.

Ondertussen komt langzaam maar zeker de rekening dichterbij. Voor een handelsland is het gedrag van wegkijken en volharden in exceptionalisme botweg destructief. Neem het niet van mij aan, een eenvoudige verkenning politieke economie onderstreept dit fenomeen.

Misschien wil iemand er een topic over openen, net zoals het mega topic tijdens de kredietcrisis. Of een van de verschillende andere topics bij crisis over de jaren heen. Dan kunnen we eindeloos zaken doorspitten, om vervolgens onze technisch-economische narratieven te omarmen en te doen alsof we van niets weten en onze perceptie de realiteit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:27:
[...]

Laten we het erop houden dat ik in deze op dezelfde lijn zit als @Bart-Willem en @DeKever ;)
Het zegt dan wel iets dat je bewust naar whataboutisme grijpt om opzij te stappen van de realiteit bij dat onderwerp.

Dank je voor de bevestiging dat je wel weet hoe de vork in de steel zit, maar het niet gezegd wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
drooger schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:25:
[...]

[...]

Een paar reacties inmiddels verder, als we de zin in @Virtuozzo zijn post lezen nu als medeverantwoordelijk, en niet als dit is de enige verantwoordelijke, kan je je er dan wel in vinden?

Of denk je dat de Nederlandse houding en acties compleet geen invloed hebben gehad op de huidige situatie in Zuid-Europa?

Mijn vermoeden is dat het ergens tussen 'totaal geen' en 'volledig verantwoordelijk' ligt. :)
Nee, dan nog wil het niet geweten zijn.

Het is een klassieke confrontatie met exceptionalisme en een aantal andere dominante narratieven binnen zowel stromingen van conservatisme als neo-klassiek economisch denken zoals gepropageerd vanuit machtspolitieke beïnvloeding.

Beïnvloeding gestoeld op accelerationisme. Wat iets uitermate pijnlijks zegt over doelstellingen.

Dat is waarom ik er klaar mee ben om elke keer weer de onderbouwing te verstrekken: die is er, we kennen die, maar we kiezen er voor om een riedeltje af te spelen om opzij te kunnen stappen.

Terwijl dat ronduit destructief is voor een handelsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
Het zegt dan wel iets dat je bewust naar whataboutisme grijpt om opzij te stappen van de realiteit bij dat onderwerp.
Wat voor realiteit?

Dat onze pensioenen straks weinig meer waard zijn door de ongebreidelde geldcreatie van de ECB? Negatieve rente wat voor een vlucht uit spaargeld naar Bitcoin en aandelen zorgt, mede torenhoge huizenprijzen veroorzaakt en hoge inflatie/stagflatie in de hand werkt.

Veel mensen hebben het nog niet door, maar als het ouderwetse kwartje valt dat de 'gegarandeerde' oude dag een luchtkasteel is zal het draagvlak voor een transferunie er niet groter op worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:35:
[...]

Wat voor realiteit?

Dat onze pensioenen straks weinig meer waard zijn door de ongebreidelde geldcreatie van de ECB? Negatieve rente wat voor een vlucht uit spaargeld naar Bitcoin en aandelen zorgt, mede torenhoge huizenprijzen veroorzaakt en hoge inflatie/stagflatie in de hand werkt.

Mensen hebben het nog niet door, maar als eenmaal het ouderwetse kwartje valt dat de 'gegarandeerde' oude dag een luchtkasteel is zal het draagvlak voor een transferunie er niet groter op worden.
Ah, het negativisme om in onzekerheid beslissingen te nemen zonder complexe realiteit onder ogen te zien voor eigen aandeel - derailing.

Let’s all be fearful, let’s all be mad. Let’s all lash out. At the wrong things. That way we don’t have to solve anything.

Nog meer om op tafel te gooien zodat we niet in de spiegel hoeven te kijken en constructief naar de toekomst hoeven te werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 31-12-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Eigen < vul maar in > eerst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Virtuozzo het is natuurlijk wel zo dat de lage rekenrente leidt tot lage dekkingsgraden en het niet indexeren van pensioenen. Daar is vriend en vijand het over eens.

Alleen Nederland als land betaalt daardoor bijna 0, 0 of een negatieve rente.
Het zou de staat sieren om bijv. 1 pct minus de betaalde rente op de staatsschuld te storten in de pensioenfondsen.
Dat nog niemand dat bedacht heeft (ik heb t nog niet zien voorbijkomen zelfs niet van de ouderenpartij) zegt m.i. veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
drooger schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:25:
[...]

[...]

Dat is mijn punt. Het ligt niet uitsluitend aan NL, ook niet "grotendeels onder andere". Waarschijnlijk deels. De eigen verantwoordelijkheid van de zuidelijke staten moet ook benoemd worden, die ontbrak in het betoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
DeKever schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:05:
[...]

Dat is mijn punt. Het ligt niet uitsluitend aan NL, ook niet "grotendeels onder andere". Waarschijnlijk deels. De eigen verantwoordelijkheid van de zuidelijke staten moet ook benoemd worden, die ontbrak in het betoog.
Het probleem is echter dat we in Nederland vaak doen alsof het in Zuidelijke landen één grote puinzooi is en het hier een keurig aangeharkt straatje is. En dat blijkt, zeker nu tijdens corona, toch niet zo te zijn.

We blijken nergens voorloper in de aanpak van covid, onze zorg is een chaotisch bureaucratisch monster met vele koppen, ons kabinet liegt en bedriegt, we zijn een belastingparadijs voor louche bedrijven en juist Nederland heeft zijn zaakjes niet op orde als op het aanvragen van Europese corona steun aankomt.

Tijd om een toontje lager te zingen. Ook het onderhoud van de straten holt daarbij achteruit overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:55:
Alleen Nederland als land betaalt daardoor bijna 0, 0 of een negatieve rente.
Het zou de staat sieren om bijv. 1 pct minus de betaalde rente op de staatsschuld te storten in de pensioenfondsen.
Dat nog niemand dat bedacht heeft (ik heb t nog niet zien voorbijkomen zelfs niet van de ouderenpartij) zegt m.i. veel
Wat zouden de voordelen - en daarbij de nadelen - zijn dat de overheid pensioenfondsen gaat aanvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:13:
Het probleem is echter dat we in Nederland vaak doen alsof het in Zuidelijke landen één grote puinzooi is en het hier een keurig aangeharkt straatje is. En dat blijkt, zeker nu tijdens corona, toch niet zo te zijn.
Dat varieert in het zuiden enorm: zo heeft Portugal heeft met harde ingrepen haar begroting op orde weten te brengen waar Italië de boel grotendeels op z'n beloop laat omdat ze weten dat ze 'too big to fail' zijn.

Ben inderdaad erg teleurgesteld in onze oosterburen, dit soort rentefratsen was in de tijd van de oude Bundesbank nooit gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:19:
[...]

Dat varieert in het zuiden enorm: zo heeft Portugal heeft met harde ingrepen haar begroting op orde weten te brengen waar Italië de boel grotendeels op z'n beloop laat omdat ze weten dat ze 'too big to fail' zijn.
Niemand zegt dat Italië het geweldig doet maar laten we ook niet in begrotings fetisjisme vervallen waarbij wij hier geweldig zijn en in Italië of Griekenland alles kut is. Weet je nog hoe Griekenland door Europa gedwongen werd strenge begrotingsregels te nanteren? Vervolgens werd daar, in klassieke Angelsaksische stijl, de hele overheid in de uitverkoop gedaan. Leuk voor de cijfers maar desastreus voor het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De discussie over Europa gaat inmiddels zwaar offtopic, hiervoor hebben we een apart topic:
Het grote Europese Unie topic

S.v.p. hier de discussie beëindigen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Napo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:13:
[...]

Wat zouden de voordelen - en daarbij de nadelen - zijn dat de overheid pensioenfondsen gaat aanvullen?
Voordelen zijn uiteraard dat de gepensioneerden geïndexeerd worden.
Nadelen zijn uiteraard dat de overheid iets zuiniger moet zijn of de staatsschuld oploopt.

Hoe en wat precies kun je over discussieren maar t zou denk ik rechtvaardig zijn.
Overigens is daarmee het gezeur over de overheid die een greep uit de pensioen potten nam (in jaren 80?) ook meteen klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:19:
[...]

Voordelen zijn uiteraard dat de gepensioneerden geïndexeerd worden.
Nadelen zijn uiteraard dat de overheid iets zuiniger moet zijn of de staatsschuld oploopt.

Hoe en wat precies kun je over discussieren maar t zou denk ik rechtvaardig zijn.
Overigens is daarmee het gezeur over de overheid die een greep uit de pensioen potten nam (in jaren 80?) ook meteen klaar.
Laat het wel duidelijk zijn dat het bijstorten van middelen bij pensioenfondsen enkel een subset van de gepensioneerden, actieve deelnemers en gewezen deelnemers zal raken nu of in de toekomst. Je mag dan als overheid wel de vraag stellen of je bewust (en of dat rechtvaardigen is) een deel van de Nederlanders wil uitsluiten met zo'n tegemoetkoming.

De enige manier om de hele set aan gepensioneerden te kunnen bedienen is middels de AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Een nieuw jaar, dus een nieuw topic deel, we gaan verder in: De landelijke Nederlandse politiek 2022

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona