Ik hoop ook dat het lager wordt, maar het aantal lijkt mij uitermate slecht te schatten. Hoe is die 2,5 miljoen verdeeld? Waar zitten de 700.000 non-responders? Hou je dan ook rekening met eventuele extra nadelige effecten van Delta? En met leeftijdseffecten na vaccinatie (hogere leeftijd mogelijk slechtere respons)?
Allemaal in meer of mindere mate onbekend of lastig te duiden op dit moment. Schattingen zijn uitermate onbetrouwbaar bij een groot staartrisico en dit soort voorspellingen zullen dus eerder te laag dan te hoog zijn. Daarom kun je denk ik vooralsnog maar beter wel uitgaan van die 50k, want het is beter om onherstelbare effecten zoals sterfte te overschatten dan te onderschatten.
Uiteraard kan de vaccinatiegraad nog toenemen, een boostereffect gaan optreden, de behandeling verbeteren of de R wel <1 worden, waardoor die sterftekans ook lager wordt en het zou best kunnen dat die 20k inderdaad (veel) te hoog blijkt te zijn na de huidige vaccinaties. Mooi dan toch?
Je lijkt samengevat dus nog steeds te redeneren vanuit een normale verdeling en als dat klopt zul je vermoedelijk de kans op extremen bijzonder laag of vrijwel onmogelijk achten, zoals je waarschijnlijk ook geen mensen van 1km langt zult verwachten als je gemiddelde lengtes in een populatie zou meten om een schatting te maken van de gemiddelde lengte. Maar dat gemiddelde ligt (anders dan lichaamslengte) voor wat betreft deze crisis historisch gezien waarschijnlijk veel verder naar rechts dan je op grond van de bulk aan observaties van afgelopen 1,5 jaar kunt vaststellen. 'Err on the side of caution', dan valt het achteraf waarschijnlijk eerder mee dan tegen.
(…) Je zal toch een keer open moeten
Want dat kan wel met het huidige beleid? Waarom ben je daar zo zeker van?
Je 'moet' niet 'een keer open'. Er is geen 'open' of 'dicht', net zo min als er een 'open' of 'dicht' was in 2019. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken omdat het uitgaat van een 'einde' van deze crisis en dat is er niet. Daar gaat de discussie o.a. ook steeds mis. Mensen willen hun 'oude leventje' weer oppakken en dat gaat m.i. niet lukken bij R>1, maar een stuk beter bij R<1.
Als maatschappij proefondervindelijk en bij herhaling met R>1 proberen te constateren dat besmettingen al dan niet tot vastlopende zorg leidt, is denk ik de werkelijke oorzaak waarom de crisis maar blijft voortduren. Streef je als maatschappij op dit moment naar R>1 dan kies je m.i. gezien de schattingen (die dus sterk kunnen tegenvallen) alleen al voor een aanzienlijke kans op uitgestelde zorg gezien de hoge IC bezetting op dit moment. En dus ook voor meer zieken, langdurig zieken, sterfte etc.
(…) Tja, Nederland wil de besmettingen ook laag hebben uiteraard. (…)
Als het nu spontaan R<1 zou worden is niemand tegen uiteraard. Er vliegt uiteraard ook geen vliegtuig over NL dat actief een nevel verspreid met besmettelijke deeltjes om het aantal besmettingen op te schroeven. Maar als je als overheid weet dat deze situatie zonder aanvullende maatregelen vervalt in R>1 of dat (zoals nu) constateert en er wordt tegelijkertijd gestuurd op zorgcapaciteit, dan kun je aannemen dat er veel mensen besmet zullen raken. Als de overheid dus het aantal besmettingen laag willen hebben zoals je stelt, dan voeren ze wel een heel onlogisch beleid om dat te bereiken.
(…) Waarbij Nederland dus het zelfde pad volgt als zijn buurlanden. (…)
We hebben het over Nederland. En of je stelling klopt voor een land als Duitsland is maar zeer de vraag. Kun jij onderbouwen dat onze buurlanden 'hetzelfde pad' volgen en bijvoorbeeld Duitsland ook stuurt op zorg, want ik heb het idee dat ze (meer) op besmettingen sturen dan Nederland.
(…) zeker gezien een R<1 beleid net zo goed voor hoge kosten zorgt en bij uiteindelijke heropening alsnog ook voor sterfte (zie Australië). (…)
Nee, natuurlijk niet. Dat zorgt niet 'alsnog' voor sterfte want er zijn nu vaccins die grotendeels sterfte voorkomen, dus kan Australië overduidelijk niet 'open' bij een VG van 80% zoals het artikel lijkt te suggereren. Het lijkt mij een onlogische redenatie om te zeggen dat er nu eenmaal veel sterfte is en dat is dan maar zo ongeacht de vaccinatiegraad.
Het is wat betreft de keuze voor R<1 en R>1 uitermate simpel:
R>1: kans op ziekte en sterfte
R<1: misschien dezelfde kans op ziekte en sterfte, maar misschien ook lager
(…) Hoe zie je een R<1-beleid voor je als Nederland zijnde tussen de EU-landen? (…)
Door het actief na te streven en daarmee de schade te beperken i.p.v. vooraf te denken dat het niet kan, het daarom niet doen en dan te stellen dat het niet anders kon. Dat laatste is een zelfvervullende voorspelling.
(…) voor mij niet erg logisch.
Voor mij dus wel, en dat heeft o.a. (en vooral) te maken met het staartrisico:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33041651/
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.