Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.981 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:52
Metro2002 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:11:
[...]

De griepprik wordt ook maar door een klein deel van het zorgpersoneel gehaald. Zorgpersoneel dat geen vaccinatie haalt voor covid of griepprik heeft daar zo zijn eigen reden voor.
Alleen zorgt de griep voor veel minder problemen en daar is die vaccinatie dus ook minder belangrijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Dat is aan de bedrijven om zelf te bepalen.

[...]

Dat is de marktwerking waarvoor we hebben gekozen de afgelopen jaren met dit kabinet. Blijkbaar vindt Nederland het prima dat we een geprivatiseerde zorg hebben.

Dit is ook één van de redenen waarom ik tegen de bonus was vanuit de overheid naar het zorgpersoneel. Die bonus moet vanuit de werkgevers komen niet vanuit de overheid.
Dus jij denkt dat ziekenhuizen op voor eigen rekening en risico, zonder backing van de overheid, in staat zijn om te bepalen hoeveel geld er is voor extra zorgpersoneel ten behoeve van de structureel benodigde Covid capaciteit?

En dat dat nu niet gebeurt, terwijl het toch duidelijk een winstgevende business zou moeten zijn met veel vraag en weinig aanbod, waar ligt dat dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:11:
[...]

En voor de twintigste keer: mensen die het niet *kunnen* krijgen, krijgen voor dat soort zaken gewoon een uitzondering. Waarom blijft je hiermee komen?

Een vaccinatieverplichting, zeker een directe, is een bijzondere ethische discussie, daar kan ik inkomen, hoewel ik zelf geen tegenstander ben. Wat dan echter ook gevoerd moet worden, is de discussie over de ethiek van het weigeren. Het mes van de maatschappij snijdt aan twee kanten.
Privacy. Je wil een database gaan aanleggen van mensen die omwille van hun medische status een uitzondering krijgen op de vaccinatieplicht?

Wat denk je dat er met die gegevens kan gebeuren als ze uitlekken? Laten we daar maar geen lijstjes van bij gaan houden, want daar kun je echt enge dingen mee doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:12:

De consequentie is alleen voor jezelf. Het feit dat mensen vinden dat ze verplicht worden slaat werkelijk waar nergens op. Het is hier geen Rusland of Noord-Korea waar je ontslagen wordt als je geen vaccin hebt.
Vertel dat maar aan de verpleegkundige in Frankrijk of de mensen met een 0 uren contract in de horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Als ik sommige reacties lees van mensen dan vinden zij dat zij niet hoeven te 'lijden' onder het gedrag van een andere, kleinere groep die weigert zich aan te passen maar wel een fors beslag leggen op de gemeenschappelijke middelen.

Als ik die denkwijze volg dan is een verhoging van de zorgpremie juist enorm geschikt om als instrument te dienen ipv het ontzeggen van toegang tot publieke voorzieningen. Mits daadwerkelijk gebleken is dat vaccinatie tot lagere zorgkosten leidt.

Dat opent namelijk gelijk de deur naar het eerlijker belasten van ander risicovol gedrag als roken, hoge BMI, blessuregevoelige sporten en ongezond eten met als doel die mensen dat gedrag te laten veranderen.

Immers, waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor het wangedrag van een ander.
Ik denk dat je dan een systeem krijgt, wat behoorlijk wat mensen in de steek gaat laten, je hebt ook chronisch zieken die nu al niet veel vergoed krijgen. Ik zelf ben ME/CVS patiënt, BMI gaat omhoog wat ik niks aan kan doen, stoppen met roken gaat niet, omdat dat stress veroorzaakt, stress veroorzaakt PEM (post extortional malaise). Soorten kan ik niet, er, er is geen behandeling, dus zou ik dan met moeten betalen terwijl ik niet lang werken en in de bijstand zit. Ik denk dat de fout die de regering gemaakt heeft is ziekenfondsen te privatiseren, en daarom eigenlijk de kosten hoger worden, omdat de regering denkt ook bij gezondheid voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Gezond eten niet goedkoper worden. Niet duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Vertel dat maar aan de verpleegkundige in Frankrijk of de mensen met een 0 uren contract in de horeca.
Ik heb het hier over Nederland, niet over Frankrijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Dus jij denkt dat ziekenhuizen op voor eigen rekening en risico, zonder backing van de overheid, in staat zijn om te bepalen hoeveel geld er is voor extra zorgpersoneel ten behoeve van de structureel benodigde Covid capaciteit?

En dat dat nu niet gebeurt, terwijl het toch duidelijk een winstgevende business zou moeten zijn met veel vraag en weinig aanbod, waar ligt dat dan aan?
Beantwoord de vraag maar. :)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Stoney3K Ah, uiteraard wordt er weer een lading willekeurige beren op de weg losgelaten. Dat is geen issue dat specifiek is voor mensen in die doelgroep, nee.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Beantwoord de vraag maar. :)
Ik kan geen antwoord geven op een vraag over hoe jij denkt, ik begrijp tot nu toe uit jouw bijdrages dat het niet aan de overheid kan liggen.

Verbazingwekkend dat er dan in de Tweede Kamer zoveel wordt gesproken over zorgcapaciteit als ze er niets over te zeggen hebben O-) Zo'n Tamara van Ark kan eigenlijk gewoon naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Ik heb het hier over Nederland, niet over Frankrijk.
0 uren contract is behoorlijk Nederlands, vooral in de horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Ik kan geen antwoord geven op een vraag over hoe jij denkt, ik begrijp tot nu toe uit jouw bijdrages dat het niet aan de overheid kan liggen.

Verbazingwekkend dat er dan in de Tweede Kamer zoveel wordt gesproken over zorgcapaciteit als ze er niets over te zeggen hebben O-) Zo'n Tamara van Ark kan eigenlijk gewoon naar huis.
Het hele ministerie van VWS dan eigenlijk ook. https://www.rijksoverheid...iteit-en-klinische-bedden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:59
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:24:
0 uren contract is behoorlijk Nederlands, vooral in de horeca.
Je bent willens en wetens een risico voor de continuïteit van de werkgever, één door jou geïntroduceerde uitbraak en zijn tent kan dicht (en dus geen omzet).

Waarom zou het hebben van een vaccinatie geen randvoorwaarde mogen zijn voor een baan in de horeca? Het alternatief is dagelijks bij binnenkomst testen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Waarom zou het hebben van een vaccinatie geen randvoorwaarde mogen zijn voor een baan in de horeca? Het alternatief is dagelijks bij binnenkomst testen.
Dat mag het zijn... als nieuwe sollicitant. Dan kun je nog altijd ervoor kiezen om je te vaccineren of ergens anders te solliciteren.

Het mag nooit een voorwaarde zijn om bestaande medewerkers te ontslaan of om contracten niet te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Je bent willens en wetens een risico voor de continuïteit van de werkgever, één door jou geïntroduceerde uitbraak en zijn tent kan dicht (en dus geen omzet).

Daarentegen een 0 uren contract kan je niet op bouwen. Er zijn tevens ook andere banen waar je geen vaccinatie voor nodig hebt. Niet dat het wenselijk is, maar het is niet dat je niks meer kan in je leven zonder vaccinatie. Het wordt alleen wat beperkter. Je bent en blijft een risico omdat je niet gevaccineerd bent. Dat iemand dat risico wilt lopen of nemen, is eigen verantwoording, daar ben je vrij in. Maar dan is het niet de bedoeling dat je anderen daarmee gaat besmetten, dat is de andere kant.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Voor jouw informatie,ik reageerde op het volgende:
De consequentie is alleen voor jezelf. Het feit dat mensen vinden dat ze verplicht worden slaat werkelijk waar nergens op. Het is hier geen Rusland of Noord-Korea waar je ontslagen wordt als je geen vaccin hebt.
Ik zeg nergens dat een vaccinatie geen randvoorwaarde mag zijn voor een baan in de horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Stoney3K schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Dat mag het zijn... als nieuwe sollicitant. Dan kun je nog altijd ervoor kiezen om je te vaccineren of ergens anders te solliciteren.

Het mag nooit een voorwaarde zijn om bestaande medewerkers te ontslaan of om contracten niet te verlengen.
Daarnaast: zou het dan een eis van de werkgever of van de overheid zijn?
- van de werkgever: wellicht mogelijk, maar waarom zou je dat als werkgever eisen? Dat scheelt personeel dat toch al niet te krijgen is
- van de overheid: als je maar voldoende beperkingen aan niet-gevaccineerden oplegt, dan ben je effectief vaccinatie aan het verplichten. Dat is tenminste strijdig met de lichamelijke onaantastbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Als ik die denkwijze volg dan is een verhoging van de zorgpremie juist enorm geschikt om als instrument te dienen ipv het ontzeggen van toegang tot publieke voorzieningen. Mits daadwerkelijk gebleken is dat vaccinatie tot lagere zorgkosten leidt.

Dat opent namelijk gelijk de deur naar het eerlijker belasten van ander risicovol gedrag als roken, hoge BMI, blessuregevoelige sporten en ongezond eten met als doel die mensen dat gedrag te laten veranderen.
Dan kun je bij wijze van spreken net zo goed zorgverzekeringen helemaal afschaffen, nog eerlijker >:) . Het hele idee achter een verzekering is dat je met z'n allen maandelijks een behapbaar bedrag betaald voor het geval je met dermate hoge zorgkosten komt te zitten dat je die niet kunt betalen. Als je de premie voor mensen die risicovolgedrag vertonen naar ratio gaat verhogen dan worden die premies zo hoog dat je die met een gemiddeld maandsalaris mogelijk ook niet meer kan betalen.

Daarnaast vind ik het qua privacy een dingetje, ik zit niet te wachten op het delen van hoeveel glazen ik alcohol ik per week drink , wanneer en hoeveel ik sport, hoeveel ik iedere week weeg, en wat ik precies welke dag eet met een commerciële zorgverzekeraar. Eigenlijk weten de verzekeraars nu al te veel dan strikt noodzakelijk om hun werk te kunnen doen.

Ik zeg dit overigens zeker niet om mijn eigen ongezonde levensstijl te verantwoorden te verantwoorden, ik rook niet, drink alcohol met mate, doe geen risicovolle sport en heb een BMI van rond de 20 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:35:
[...]

- van de werkgever: wellicht mogelijk, maar waarom zou je dat als werkgever eisen? Dat scheelt personeel dat toch al niet te krijgen is
De negatieve PR over een paa4 discotheken van vorig weekend kan al genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Agent47 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:12:
Het is hier geen Rusland of Noord-Korea waar je ontslagen wordt als je geen vaccin hebt.
Het Kremlin zegt dat er geen plicht is, maar steunt wel de voorstellen dat mensen zonder vaccinatie geen baan meer mogen hebben en ook de toegang tot sociale voorzieningen ontzegd moet worden.

In Rusland is inmiddels een levendige handel ontstaan in vaccinatiebewijzen. Artsen en ambtenaren met toegang tot het registratiesysteem verkopen voor omgerekend 50 euro alles wat je nodig hebt. Boekwerkje met officiële stempels en stickers plus de code die je nodig hebt om je QR code aan te maken. Alle documenten zijn echt, alleen de prik is overgeslagen.

Frankrijk en Griekenland beginnen nu met mensen de toegang tot het openbare leven te ontzeggen. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen anderhalf jaar en hoe de meningen meegroeien daarin zou het mij niet verbazen als dit niet het eindstation is.
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:17:
Italië heeft al een soort bakzeil moeten halen op hun vaccinatieplicht voor zorgpersoneel. De plicht blijft, alleen het ontslag wat zou volgen mag niet. Zorgpersoneel zonder vaccin blijft nu recht houden op hun baan, ze moeten dan een functie krijgen waar ze niet in contact komen met patiënten. Als dat niet kan blijven ze recht houden op hun baan. Weigeraars hebben dan het potentieel om nog best duur te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brandhaard bij kermis:

https://www.telegraaf.nl/...nabrandhaard-van-jewelste

Was zeker een indoor-kermis dit? 7(8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 12:15
even lezen, was in een kroeg

nos:De bezoekers hebben het virus opgelopen in en rond twee cafés in het Noord-Hollandse dorp.

[ Voor 14% gewijzigd door joppe113 op 13-07-2021 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Staat toch echt 'in en rondom cafés', dus grote kans dat de besmetting binnen heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
RIVM: reproductiegetal boven de 2, hoogste cijfer sinds begin coronacrisis - https://nos.nl/l/2389088#UPDATE-container-54481149
Het reproductiegetal van het coronavirus is gestegen naar 2,17, dat is het hoogste getal dat in de coronacrisis is gemeten. Het cijfer, dat aangeeft hoe snel het virus zich verspreidt, stond afgelopen vrijdag nog op 1,37.

...

[ Voor 71% gewijzigd door vickypollard op 13-07-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:57
Wow dit is toch wel ff zeer ernstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vickypollard schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:40:
RIVM: reproductiegetal boven de 2, hoogste cijfer sinds begin coronacrisis - https://nos.nl/l/2389088#UPDATE-container-54481149

[...]
Kanonne, dat gaat wel hard zeg... ik voel weer een nieuwe lockdown aankomen :X

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Basekid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:42:
Ja en nee.. Omdat we van een zo laag getal komen is de hoge R waarde iets minder representatief. Volgende week zal t weer ruim onder de 1,5 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

R.van.M schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Ja en nee.. Omdat we van een zo laag getal komen is de hoge R waarde iets minder representatief. Volgende week zal t weer ruim onder de 1,5 liggen.
Bovendien zijn die cijfers niet gebaseerd op de dagcijfers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
DennusB schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:45:
Zolang het aantal opnames niet hard oploopt komen we met 'prikken, prikken, prikken' deze golf wel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Staat toch echt 'in en rondom cafés', dus grote kans dat de besmetting binnen heeft plaatsgevonden.
Ik snap dat heilige geloof in 'buiten kun je niet besmet raken' echt niet.

Gedrag is alles. We hebben inmiddels 1,74 miljoen positieve gevallen, waarvan hooguit de helft is terug te herleiden. Minder besmettingen geloof ik echt wel. Maar 0 is het echt niet. Zeker niet bij een stijgende besmettelijkheid.

Maargoed, lekker blijven ontkennen.

Mbt. een R van 2; dat valt nog alles mee eigenlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
R.van.M schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Pardon? Dat cijfer liegt toch niet :S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En dat is het getal van 2 weken terug nog omdat die altijd achter loopt.

De R van alleen de Delta variant schijnt zelfs op 2.52 te liggen lees ik...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoop stemmingmakerij is het. 40% is al volledig gevaccineerd, dus het virus heeft daar al minder grip op.

Het is meer dat juist de grote groep die nog geen prik kon halen, compleet los ging en lekker elkaar aangestoken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:57
Segafreak83 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Hoop stemmingmakerij is het. 40% is al volledig gevaccineerd, dus het virus heeft daar al minder grip op.

Het is meer dat juist de grote groep die nog geen prik kon halen, compleet los ging en lekker elkaar aangestoken heeft.
Met 1 prik ben je ook niet ver tegen delta helaas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is goed dat we de infecties wat proberen in te dammen met de nieuwe regels, maar laten we nu ook even gaan afwachten wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren voordat sommige paniek gaan zaaien.

Ik verwacht dat het R-getal nu weer gaat afnemen, vrij snel. Afhankelijk van wat er met de oudere leeftijdsgroepen gebeurd (>40 / >50) als de kinderen thuiskomen van vakantie (lees: ziekenhuisopnames) denk ik dat het niet strenger hoeft te worden dan dat het nu is.

Het enige wat vervelend is zijn de kleurenindicatoren op basis van aantal infecties en de vakanties/regels die daaraan zijn gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Maar daar heeft de overheid met hun "Dansen met Janssen" - beleid toch zelf op aangestuurd?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
De kans is gewoon vele malen kleiner, we hebben ook pech met het weer de afgelopen weken.
Mensen gaan veel minder snel naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
wildhagen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
[...]

En dat is het getal van 2 weken terug nog omdat die altijd achter loopt.

De R van alleen de Delta variant schijnt zelfs op 2.52 te liggen lees ik...
Ik observeer 1.99 op 2 juli 2021. Iets gunstiger dan de 2.17 die RIVM observeert voor 29-6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
Ik verwacht, ik vermoed, waarschijnlijk. Enzovoort, enzovoort.

Als er iets het afgelopen anderhalf duidelijk is geworden, is het wel de onvoorspelbaarheid van dit virus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 20:02
[...]

Uh.. je snapt toch dat als er minder was was gevaccineerd er dus een nog hogere R uit zou zijn gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
wildhagen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:49:
[...]

Maar daar heeft de overheid met hun "Dansen met Janssen" - beleid toch zelf op aangestuurd?
Dat hebben ze zeker. Helaas. Hoe ze daarbij zijn gekomen is mij nog steeds een groot raadsel. 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Gedrag is alles. We hebben inmiddels 1,74 miljoen positieve gevallen, waarvan hooguit de helft is terug te herleiden. Minder besmettingen geloof ik echt wel. Maar 0 is het echt niet. Zeker niet bij een stijgende besmettelijkheid.

Niemand ontkent dat je buiten besmet kan raken, maar als het risico kleiner is om met 100man buiten een bbq te hebben t.o.v. met 10 mensen binnen borrelen is dat zeer waardevolle informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 20:02
t_captain schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Ik observeer 1.99 op 2 juli 2021. Iets gunstiger dan de 2.17 die RIVM observeert voor 29-6.
Dat is ook gemiddeld en niet alleen delta neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ons overheid heeft behoorlijk gefaald zo vlak voor hun reces en voor de zomer(vakantie).
Schijn ophouden dat het goed komt, schijn ophouden dat TvT goed werk, schijn ophouden dat we de zomer goed doorkomen en nu een R van boven de 2. Vervolgens de schijn ophouden bij de persco en de vinger naar het volk leggen.
Wanneer gaan Rutte en de Jonge wieberen? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
dangerousp schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Uh.. je snapt toch dat als er minder was was gevaccineerd er dus een nog hogere R uit zou zijn gekomen?
Die R zal mij echt een reet roesten. Ze veranderen de spelregels iedere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
DutchOwnage schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Pardon? Dat cijfer liegt toch niet :S
Van 1 naar 5 is een R4
Van 50 naar 200 is een R3
Van 200 naar 400 is een R1

Hoe kleiner de getallen hoe minder representatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Basekid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Niet tegen ziek worden an sich, wel fors beschermd tegen ziekenhuisopname.

Daarnaast denk ik dat bij een hele lage besmettingsgraad een aantal superspreadevents wel een onevenredig hoge tijdelijke R laten zien. Als voorbeeld: als 1 iemand binnen Aspen Valley 200 anderen besmet, dan kom je met 200 anderen die keurig 1 per persoon besmetten (r=1) gemiddeld op r=2 uit, maar dat kan @t_captain of een andere rekenaar hier vast veel beter uitleggen.

Maw: stel dat de R0 van de deltavariant (als je dat zo mag zeggen) 2,5 is, dan zou het maar zo kunnen zijn dat het elimineren van superspreadevenementen de r echt flink lager maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
Basekid schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt, je bent dan wel goed beschermd tegen ziekenhuisopname. Het ziekteverloop zal een stuk minder ernstig zijn. (1 shot Pfizer: 56% tegen infectie 78% hospitalization prevention). Toch best een aanzienlijke verbetering ten opzichte van niet gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Laatst online: 02-10 16:33
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Maw: stel dat de R0 van de deltavariant (als je dat zo mag zeggen) 2,5 is, dan zou het maar zo kunnen zijn dat het elimineren van superspreadevenementen de r echt flink lager maakt.
De R0 van de deltavariant zou zelfs zomaar rond de 8 kunnen liggen: https://www.bbc.com/news/health-57431420

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
n0pe schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt, je bent dan wel goed beschermd tegen ziekenhuisopname. Het ziekteverloop zal een stuk minder ernstig zijn. (1 shot Pfizer: 56% tegen infectie 78% hospitalization prevention). Toch best een aanzienlijke verbetering ten opzichte van niet gevaccineerd zijn.
ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Het is, na 3 weken, 94% bij 1 dosis Pfizer. Bij AZ is het een stuk minder. De percentages die voorkomen dat je ziek wordt zijn een stuk lager, maar nog steeds erg materieel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Mrjraider schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:51:

Wanneer gaan Rutte en de Jonge wieberen? :F
oke, we gooien Mark en Hugo eruit....en dan? Veranderd dat het gedrag van Nederlanders wat betreft dit virus?
kortom; het heeft 0,0 effect om die 2 te laten wieberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
dangerousp schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Dat is ook gemiddeld en niet alleen delta neem ik aan?
Klopt. Is 79% delta en 21% alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Blauwschaap schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:55:
[...]

De R0 van de deltavariant zou zelfs zomaar rond de 8 kunnen liggen: https://www.bbc.com/news/health-57431420
Wie weet, maar dat maakt voor mijn punt denk ik niet zoveel uit ;). Gezien de groepen waarin de besmettingen (nu) plaatsvinden, gecombineerd met de tvt maatregelen, durf ik de aanname wel aan dat de R van de deltavariant een flinke duw krijgt nu we geen massale binnenfeesten zonder afstand hebben.

Maar ik weet niet of varianten ook besmettelijker kunnen zijn in bepaalde optimale omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
_Bailey_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:57:
[...]

oke, we gooien Mark en Hugo eruit....en dan? Veranderd dat het gedrag van Nederlanders wat betreft dit virus?
Allicht maar zij zijn wel de personen die eerst met de boodschap komen: Dansen met Janssen om nog geen maand later te zeggen: door jullie is er een enorme besmettingsgolf gaande :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:56:
[...]

ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Het is, na 3 weken, 94% bij 1 dosis Pfizer. Bij AZ is het een stuk minder. De percentages die voorkomen dat je ziek wordt zijn een stuk lager, maar nog steeds erg materieel.
Op dit moment ligt het er maar aan welke studie je leest, cijfers verschillen een beetje maar de consensus is inderdaad dat zelfs 1 prik al een hele verbetering is ten opzicht van niet gevaccineerd zijn.

Baseerde de cijfers overigens op de Canadese studie https://www.medrxiv.org/c...06.28.21259420v1.full.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:12

NMH

Moderator General Chat
DennusB schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:45:
Dat hoop (en verwacht) ik niet. "Hopelijk" werd de gemiddelde R flink opgestuwd door superspreading events in nachtclubs en aanverwante gelegenheden; als dat het geval is kun je met het wegnemen daarvan de gemiddelde R waarde fors drukken. Maar feit is wel dat we ondertussen weer "ouderwets" hoge besmettingscijfers hebben, dus het is wel zaak dat de R-waarde nu weer onder de 1 komt om de situatie weer beheersbaar te maken. Gelukkig hebben we nu wel aanzienlijk meer gevaccineerden dan tijdens de vorige golf, dus dat helpt. Maar het is nu wel kristalhelder dat de regering zich flink vergaloppeerd heeft met overhaaste versoepelingen vorige maand. Eeuwig zonde; we hadden het net weer een beetje in de hand. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Wie steekt zijn kop in het zand? Ik vraag om onderbouwing waarom de zorg in de huidige en zeer nabije toekomstige situatie nog zwaar overbelast zou worden.
Oplopende opnames zijn een aardige onderbouwing.Als je ervan uitgaat dat het niet substantieel verder kan stijgen ondanks heropening VO en kantoorleven wil ik daarvoor jouw onderbouwing zien.
Kunnen we dan concluderen dat een hoge vaccinatiegraad ook niet helpt tegen zware druk op de zorg?
Waarom doe je dit? Je weet dat je hier een stropop neerzet. Dat vaccinaties helpen de druk te verlichten betekent niet dat de druk niet tot nul wordt gereduceerd.
Het is ook goed nieuws als het veel minder is, JAY!. Een normaal draaiende zorg is een moeilijke term, ik denk dat je bedoelt 'een zorg zoals pre 2019'?
Ik ben vooral benieuwd welke schuivende doelpalen jij in gedacht hebt.
Covid gaat niet weg, nu niet en nooit niet. Het is gewoon een nieuw zorgenkind bij de zorg, tijd dus om de capaciteit uit te breiden. Over die uitbreiding heb ik nog maar weinig tot geen berichten gelezen.
Ik verwijs je maar naar het lerarentekort. Dat er uitbreiding moet komen is helaas iets anders dan dat die
uitbreiding er dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Metro2002 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Die glijdende schaal is niet alleen ingezet, hij begint steeds engere vormen aan te nemen dus zo ver gezocht is die link naar het dictatoriale regime in China niet meer.
Wat je beschrijft is niet zomaar dictatoriaal China, ik verwacht dat er zeker in Griekenland behoorlijk draagvlak en consensus is.

Dat het ongewenst is deel ik, maar juist door parallellen te trekken die meteen omver kunnen worden geduwd (China) wordt de discussie al heel snel verloren. Het gevaar is juist dat we dit soort dingen ook kunnen krijgen in een democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:53

3DDude

I void warranty's

NMH schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Dat hoop (en verwacht) ik niet. "Hopelijk" werd de gemiddelde R flink opgestuwd door superspreading events in nachtclubs en aanverwante gelegenheden; als dat het geval is kun je met het wegnemen daarvan de gemiddelde R waarde fors drukken. Maar feit is wel dat we ondertussen weer "ouderwets" hoge besmettingscijfers hebben, dus het is wel zaak dat de R-waarde nu weer onder de 1 komt om de situatie weer beheersbaar te maken. Gelukkig hebben we nu wel aanzienlijk meer gevaccineerden dan tijdens de vorige golf, dus dat helpt. Maar het is nu wel kristalhelder dat de regering zich flink vergaloppeerd heeft met overhaaste versoepelingen vorige maand. Eeuwig zonde; we hadden het net weer een beetje in de hand. :|
*knip* MdH is geen betrouwbare bron, dus dat is daarmee ook geen geldige onderbouwing. Sowieso is alleen een linkje naar een filmpje onwenselijk, vat in ieder geval het punt even samen incl timestamps, maar link liever naar uitgeschreven bronnen.

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
*knip* graag een TR de volgende keer

[ Voor 67% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

*knip* zo werkt het niet, zie ook Brontoetsing #hoedan?!

[ Voor 110% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 21:28

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Wat ik mij afvraag bij de publicatie van het nieuwe R0-getal, hoe representatief is dit voor het 'dagelijks leven' als er duidelijke aanwijzingen zijn voor (veel) superspread-events? Als er (in theorie) een klein aantal mensen zijn die in één klap een grote groep besmetten, dan moet daar toch ook een grote groep tegenover staan die (bijna) niemand besmet? Is er iets bekend over deze 'range'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
*knip* dat hoeft ook niet, maar liever nog een TR de volgende keer :)

[ Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
_Bailey_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Buiten dat, de Kamer heeft de versoepelingen in overgrote meerderheid goedgekeurd(en zelfs aangemoedigd). Dus ja, vingerwijzen heeft absoluut geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

tijn.online schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:15:
Wat ik mij afvraag bij de publicatie van het nieuwe R0-getal, hoe representatief is dit voor het 'dagelijks leven' als er duidelijke aanwijzingen zijn voor (veel) superspread-events? Als er (in theorie) een klein aantal mensen zijn die in één klap een grote groep besmetten, dan moet daar toch ook een grote groep tegenover staan die (bijna) niemand besmet? Is er iets bekend over deze 'range'?
Je zou dat kunnen weten als je iets aan structurele tracing deed. Maar dat doen we niet want privacy. Zo weten we ook van 1/3 van de gevallen niet of ze gevaccineerd zijn want dat gaat niemand wat aan.

Ik geen Van Dissel geen ongelijk dat hij er geen zin meer in heeft. De regering ziet volksgezondheid minder belangrijk dan privacy en punten scoren bij het electoraat, dan heeft het weinig zin met cijfertjes te komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Immers, waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor het wangedrag van een ander.
Heel slecht idee omdat het de rijken nog meer privileges geeft.

Rechten uitdelen naar basis van bezit en inkomen is geen wenselijke situatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 21:44

Dennahz

Life feels like hell should.

roffeltjes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Heel slecht idee omdat het de rijken nog meer privileges geeft.

Rechten uitdelen naar basis van bezit en inkomen is geen wenselijke situatie :X
offtopic:
Want een laag inkomen moet automatisch betekenen dat je je dagelijks volvreet met ongezonde troep?

*edit* deze discussie is echt offtopic dus stopt nu

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:25 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

3DDude schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:11:
[...]

[mbr]*knip* MdH is geen betrouwbare bron, dus dat is daarmee ook geen geldige onderbouwing. Sowieso is alleen een linkje naar een filmpje onwenselijk, vat in ieder geval het punt even samen incl timestamps, maar link liever naar uitgeschreven bronnen.[/]
OK helder, ik ga het nakijken/uitzoeken thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
*knip* zie hierboven, is echt offtopic, maar had je wellicht nog niet gezien ;)

[ Voor 117% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2021 13:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DutchOwnage schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Buiten dat, de Kamer heeft de versoepelingen in overgrote meerderheid goedgekeurd(en zelfs aangemoedigd). Dus ja, vingerwijzen heeft absoluut geen zin.
Dit snap ik dus ook niet. Er zijn fouten gemaakt, maar persoonlijk neem ik het vooral ter kennisgeving aan. Altijd dat eindeloze gezeur after the fact, vermoeiend. Ik hoor liever wat we hier nu van leren, welke kennis we hebben opgedaan (wat werkt wel, wat werkt niet), en kijk weer vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:22

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Segafreak83 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Die R zal mij echt een reet roesten. Ze veranderen de spelregels iedere keer.
Welke spelregels bedoel jij?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:11
Nvm, modbreak niet gezien!

[ Voor 88% gewijzigd door Ryur op 13-07-2021 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Heilig geloof heb ik niet, maar dat het laag risico is ben ik van overtuigd.

- Er is nog nergens een harde link betreft superspread events naar buiten activiteiten.
- Ondanks de BLM protesten in de USA is er in die steden geen piek gekomen.
- Versoepelingen over buitenactiviteiten hebben niet geleid tot incidenten.
- Terras versoepling ging ook probleemloos (zo ook in het najaar 2020)

Delta is ongetwijfeld riskanter, maar aangezien we wel ergens een maatschappelijk functie/leven willen aanbieden ben ik groot voorstander om buitenactiviteiten vrij te geven.

En ja, organiseer maar een park festival zodat jongeren verder kunnen (nu natuurlijk even niet, prevalentie is te hoog). => Ik zal (mits prevalentie weer in rustiger vaarwater) graag ook even lekker gaan genieten van een bandje en een lekker dance dreun... kan prima buiten.

Alles helemaal dood meppen "kan niet" (alles kan, maar lijkt me extreem slecht voor het moreel van de natie).

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 13-07-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Hoe is dit dikgedrukte een reactie op de post van @hoevenpe?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Met de maatregelen die Frankrijk en Griekenland gaan nemen begint het intussen wel aardig die kant op te gaan

https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

[...]

Daarnaast verplicht vaccineren voor zorgpersoneel. Benieuwd hoeveel personeel opstapt. Morgen demonstraties gepland op de quatorze juillet in Frankrijk in elk geval.

Griekenland meldt daarbij:

[...]

Als het echt een kleine groep mensen is was er geen probleem toch? Ik vermoed dat die groep stiekem best behoorlijk groot is.

Die glijdende schaal is niet alleen ingezet, hij begint steeds engere vormen aan te nemen dus zo ver gezocht is die link naar het dictatoriale regime in China niet meer.
Helaas.
En als je hier een mening over hebt, dan is de gebruikelijke repliek "(tijdelijke) opschorting van (grond)rechten en discriminatie zijn toegestaan in uitzonderlijke situaties". Als je deze situatie eind vorig jaar had geschetst, werd je uitgelachen, en toen was de druk op de (acute) zorg ontegenzeggelijk veel hoger. Ik hoop dat dit op de korte termijn omkeerbaar wordt, maar ik begin er een hard hoofd in te krijgen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
t_captain schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Klopt. Is 79% delta en 21% alpha.
Houdt dat dan ook in dat jij op 2 juli een aandeel Delta van 79% hebt? Dan zou dat vandaag toch al aardig richting 100% zijn, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:06
Het lijkt mij dat het kabinet en OMT wat voorbarige conclusies trekken. Er wordt bijvoorbeeld gesteld dat het vaccin zijn werk lijkt te doen doordat onder gevaccineerden relatief weinig besmettingen plaatsvinden. Maar is het niet gewoon zo dat er als gevolg van vaccinatie nagenoeg geen symptomen zijn en daardoor dus ook niet getest wordt? Dan vinden de besmettingen weldegelijk plaats.

Verder vraag ik mij al tijden af of het aantal besmettingen daadwerkelijk flink oploopt of dat de besmettingen er altijd al waren, maar ze nu aan het licht komen doordat er meer wordt getest. Ik bedoel: de afgelopen tijd waren het vooral jongeren die zich lieten testen om toegang te krijgen. In de periode daarvoor lieten voornamelijk mensen zich testen met symptomen.

Maar wat nou als het aantal besmettingen altijd relatief stabiel is geweest? En dat er afgelopen zomer net zoveel besmettingen waren als afgelopen winter, maar dat mensen gewoon geen symptomen hadden die aan corona werden gelinkt? Bij het invallen van de winter zie je altijd een toename van verkoudheidsklachten (hoesten, loopneuzen etc.). Dus zijn er met het invallen van de winter ook veel meer mensen die zich laten testen. En dan bestaat er een kans dat onder die mensen die zich laten testen ook weer een behoorlijk aantal zit dat besmet is met het coronavirus. Maar mogelijk hebben deze mensen helemaal geen last van het coronavirus en worden de symptomen veroorzaakt door een verkoudheidvirus dat men op dat moment ook onder de leden heeft.

Deze theorie wordt ook deels onderschreven door de testen die Sanquin uitvoerde op basis van bloed dat werd afgenomen en waar regelmatig antistoffen in bleken te zitten. Daarom is het volgens mij wel interessant om niet alleen te testen op corona, maar direct te testen op andere virussen die debet kunnen zijn aan verkoudheidsklachten. Mogelijk plaatst dit het aantal besmettingen in een heel ander daglicht.

Disclaimer: Ik ben geen expert, viroloog of iemand die er überhaupt verstand van heeft. Ik zit alleen met enige regelmaat naar het dashboard te kijken, lees opinies van analisten en experts en zit daar zelf dan wat over te filosoferen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
KlaasjeNL schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:49:
Het lijkt mij dat het kabinet en OMT wat voorbarige conclusies trekken. Er wordt bijvoorbeeld gesteld dat het vaccin zijn werk lijkt te doen doordat onder gevaccineerden relatief weinig besmettingen plaatsvinden. Maar is het niet gewoon zo dat er als gevolg van vaccinatie nagenoeg geen symptomen zijn en daardoor dus ook niet getest wordt? Dan vinden de besmettingen weldegelijk plaats.
Er is wel bewijs, percentage positieve testen (vaak een veel beter graadmeter dan de absolute getallen) kelderde over de as van vaccinaties. Delta is virulenter, maar er is geen reden om te denken dat we hier een Houdini variant zien.

Overigens is als vaccins leiden tot asymptomatische besmettingen al het doel van de vaccins vereikt, steriliteit was nooit een expliciet doel (wel mooie bijvangst!).
Verder vraag ik mij al tijden af of het aantal besmettingen daadwerkelijk flink oploopt of dat de besmettingen er altijd al waren, maar ze nu aan het licht komen doordat er meer wordt getest.
Nee; het percentage positieve tests is geëxplodeerd, dus hoewel we altijd asymptomatische besmettingen hebben gemist kan je uit de percentages zien dat het nu veel harder rondgaat.

=> Je ziet ook bij TVT dat daar het in eerste instantie niet explodeerde, pas in de dagen daarna liepen daar de aantallen op.

Je hypothese is vrees ik heel onwaarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 13-07-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 00:23

bert pit

asdasd

jip_86 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Hmm gezellig. Zijn de cijfers van dinsdag niet bepalend voor de ECDC update?
Het getal waar ECDC mee rekent, is dat het gemiddeld aantal besmettingen per dag over de laatste 14 dagen? Het staat niet precies op die site of ik lees er overheen.

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 13-07-2021 14:01 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:46
Eens!
Als je naar de cijfers van de afgelopen weken kijkt zie je dat de huidige piek vooral wordt veroorzaakt door positieve testen onder de jeugd (tot en met 39), de andere groepen zijn niet met 600% gestegen.
Dit doet mij ook geloven dat die besmettingen er altijd wel waren, maar omdat er weinig klachten zijn in deze leeftijdsgroep, test deze groep ook niet veel. Deze groep is pas gaan testen doordat ze er baat bij hadden, namelijk toegang tot bepaalde evenementen!
KlaasjeNL schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:49:

Verder vraag ik mij al tijden af of het aantal besmettingen daadwerkelijk flink oploopt of dat de besmettingen er altijd al waren, maar ze nu aan het licht komen doordat er meer wordt getest. Ik bedoel: de afgelopen tijd waren het vooral jongeren die zich lieten testen om toegang te krijgen. In de periode daarvoor lieten voornamelijk mensen zich testen met symptomen.

Maar wat nou als het aantal besmettingen altijd relatief stabiel is geweest? En dat er afgelopen zomer net zoveel besmettingen waren als afgelopen winter, maar dat mensen gewoon geen symptomen hadden die aan corona werden gelinkt? Bij het invallen van de winter zie je altijd een toename van verkoudheidsklachten (hoesten, loopneuzen etc.). Dus zijn er met het invallen van de winter ook veel meer mensen die zich laten testen. En dan bestaat er een kans dat onder die mensen die zich laten testen ook weer een behoorlijk aantal zit dat besmet is met het coronavirus. Maar mogelijk hebben deze mensen helemaal geen last van het coronavirus en worden de symptomen veroorzaakt door een verkoudheidvirus dat men op dat moment ook onder de leden heeft.

Deze theorie wordt ook deels onderschreven door de testen die Sanquin uitvoerde op basis van bloed dat werd afgenomen en waar regelmatig antistoffen in bleken te zitten. Daarom is het volgens mij wel interessant om niet alleen te testen op corona, maar direct te testen op andere virussen die debet kunnen zijn aan verkoudheidsklachten. Mogelijk plaatst dit het aantal besmettingen in een heel ander daglicht.

Disclaimer: Ik ben geen expert, viroloog of iemand die er überhaupt verstand van heeft. Ik zit alleen met enige regelmaat naar het dashboard te kijken, lees opinies van analisten en experts en zit daar zelf dan wat over te filosoferen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gustaveau schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:05:
Eens!
Als je naar de cijfers van de afgelopen weken kijkt zie je dat de huidige piek vooral wordt veroorzaakt door positieve testen onder de jeugd (tot en met 39), de andere groepen zijn niet met 600% gestegen.
Dit doet mij ook geloven dat die besmettingen er altijd wel waren, maar omdat er weinig klachten zijn in deze leeftijdsgroep, test deze groep ook niet veel. Deze groep is pas gaan testen doordat ze er baat bij hadden, namelijk toegang tot bepaalde evenementen!

[...]
Het aantal positieve testen kwam slechts voor 10% oid vanuit TvT. De rest vanuit de GGD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Eens!

[...]
Er is maar een klein deel van de positieve testen afkomstig van de TvT testen. Ik meen rond de 10%. De rest van de positieve testen zijn afkomstig van de "normale" GGD cijfers.

Ja het speelt mee, maar het overgrote deel van de stijging staat los van de TvT testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

Rannasha

Does not compute.

Eens!

[...]
Het is al vaak langsgekomen, maar zo'n 10% van de recente positieve tests kwamen van Testen voor Toegang. De rest kwam allemaal van de gewone GGD tests.

Daarnaast is het percentage tests dat positief terug kwam bij de GGD gestegen van onder de 4% tot zo'n 14%.

Deze zaken laten zien dat er daadwerkelijk veel meer besmettingen zijn en dat er niet sprake is van het ontdekken van voorheen verborgen besmettingen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
Eens!

[...]
De positieven gevallen van testen voor toegang was minder dan 10% van alle gevallen waar de andere 90% gewoon uit de GGD straat kwamen. Iets van 900 positief op 300000 tvt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:23

Metro2002

Memento mori

TrailBlazer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Het aantal positieve testen kwam slechts voor 10% oid vanuit TvT. De rest vanuit de GGD.
Regelt de GGD ook testen voor vakanties? Ik las gisteren dat de labs de vraag naar tests amper aankonden door vooral vakantieverkeer.
menzo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:08:
[...]

De positieven gevallen van testen voor toegang was minder dan 10% van alle gevallen waar de andere 90% gewoon uit de GGD straat kwamen. Iets van 900 positief op 300000 tvt testen.
Dat zou inhouden dat de jeugd zich ineens massaal laat testen en dan niet voor TvT, dat is toch ook een vreemde aanname? Blijkbaar ook nog zonder (veel) klachten aangezien de ziekenhuis en IC opnames niet stijgen (ziekenhuisopnames) tot zelfs dalen (IC opnames)

[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 13-07-2021 14:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nog steeds niet heel slecht hoewel opnames wel lijken te stijgen nu maar niet dramatisch op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rannasha schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Het is al vaak langsgekomen, maar zo'n 10% van de recente positieve tests kwamen van Testen voor Toegang. De rest kwam allemaal van de gewone GGD tests.

Daarnaast is het percentage tests dat positief terug kwam bij de GGD gestegen van onder de 4% tot zo'n 14%.

Deze zaken laten zien dat er daadwerkelijk veel meer besmettingen zijn en dat er niet sprake is van het ontdekken van voorheen verborgen besmettingen.
Heb je ook info of de mensen die bij de GGD positief testen daar waren omdat ze klachten hadden of omdat ze ergens geweest waren en opgeroepen waren om te testen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Empathy
  • Laatst online: 29-09 21:09

Empathy

Extreme Audio

Vooralsnog zijn de ziekenhuiscijfers niet verkeerd.

edit:
Wat @TrailBlazer zegt dus ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Empathy op 13-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je ziet wel in de grafiek een duidelijk toename in aantallen van 30- in het ziekenhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat is meteen ook het enige goede aan deze puinzooi. Zelfs met een inenting lijkt de kans dat je in het ziekenhuis beland, vooralsnog relatief gering.

edit: Ik zelf was met 29, gelukkig eind juni eindelijk aan de beurt en ik koos bewust voor de eerste mogelijkheid. Ik zou niet verbaast zijn als aardig wat in begin tot midden twintig, net achter het net hebben gevist. Dit in verband met de periode die het vaccin nodig heeft om in te werken. Laatste is de twijfel over hoe lang het duurt voordat Janssen ook gaat werken.

[ Voor 58% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-07-2021 14:16 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:14:
Dat is meteen ook het enige goede aan deze puinzooi. Zelfs met een inenting lijkt de kans dat je in het ziekenhuis beland, vooralsnog relatief gering.
Nee dat zegt het nog niet want die jongeren zijn grotendeels niet ingeeent. Pas als de besmettingen aantoonbaar bij 45+ aankomen kan je daar iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TrailBlazer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Nee dat zegt het nog niet want die jongeren zijn grotendeels niet ingeeent. Pas als de besmettingen aantoonbaar bij 45+ aankomen kan je daar iets over zeggen.
Zie edit. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:23

Metro2002

Memento mori

TrailBlazer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:14:
Je ziet wel in de grafiek een duidelijk toename in aantallen van 30- in het ziekenhuis.
IC opnames dalen juist voor die groep. Opnames stijgen wel maar 'aantallen' dekt wel nét de lading want ondanks de doomsday grafiek die indrukwekkende stijgingen laat zien hebben we het uiteindelijk over 2 (!) personen van 30-

[ Voor 187% gewijzigd door Metro2002 op 13-07-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:46
TrailBlazer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Hoe dan ook, ik heb het sterke gevoel (kan het niet direct ondrbouwen met harde data, klopt) dat er in de bewuste leeftijdsgroep altijd al veel besmettingen zijn geweest. En dat deze pas aan het licht zijn gekomen doordat met via TvT en de GGD is gaan testen.

Zou het zou kunnen zijn dat de capaciteit bij TvT ontoereikend was en men alsnog massaal bij de GGD is gaan testen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Imperium schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Alsjeblieft zeg, je creëert juist een tweedeling in de maatschappij als je de (overgrote) meerderheid vastzet tbv anti-vaxxers.

Als je moedwillig jezelf niet vaccineert terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat we te maken hebben met een wereldwijde crisis, kun je niet verwachten dat 85% van de landgenoten zichzelf maar aan jou gaat aanpassen.

Het lijkt me goed dat als iedereen in de ruime gelegenheid is gesteld om een gratis vaccinatie te halen dat we dan langzaam de maatregelen opheffen.
Waar is die 85% dan zo bang voor dat er maatregelen moeten blijven? Meestal wil die 15% helemaal geen maatregelen, dus wat hen betreft hoef je die ook niet aan te houden.

Ik kom deze redenatie vaker tegen, maar het gros van die 15% zal net zo weinig (of veel) last van Corona hebben als anderen van die leeftijdsgroepen.

Maar sjeez, wat een eng clubje worden sommige gevaccineerden bij elkaar. Anderen uitsluiten, angst voor niet-geprikten, ongeacht de reden voor het niet-prikken (want dat kan je van de buitenkant niet zien), het zijn idioten, etc, etc. Genoeg die al corona doorstaan hebben (het gros overleeft het nog steeds, hoewel de tendens in dit topic soms anders lijkt) en om die reden een vaccinatie niet noodzakelijk vinden. Of niet het groene oormerk nodig hadden voor vakantie of TvT. Bij velen is de prik nu binnen en dan wordt de opleving gelegd bij de mensen die niet eens doorhebben dat ze besmet zijn, tenzij ze testen.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Voor de groep die wegens medische klachten zich niet kàn laten vaccineren moet een oplossing worden gezocht. Een bewijs vanuit het ziekenhuis of huisarts moet toch voldoende zijn lijkt mij.
Horen jullie jezelf weleens praten? Waarom? Waarom een bewijs? Dat is net zo stigmatiserend als die mondkapjesvrijstelling, waar mensen met ontheffing nog de winkel uitgezet werden of als melaats behandeld.
thewizard2006 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Maar dan is de vraag hoe ver moet je gaan. Hoe erg moet je de vrijheden van de grote meerderheid blijven inperken voor de zeer kleine minderheid (heb ik het even alleen over de mensen die vanwege medische redenen niet kunnen vaccineren. Religieuze en anti-vaxx heb ik gewoon niet zoveel mee ;))
Je kan niet in het oneindige blijven zeggen "jamaar er is nog een x%, fractie van de samenleving, dus moeten we mijn z'n alleen maar "binnen" blijven.
Dit is uiteraard naast een economisch en sociaal vraagstuk ook een ethische hoofdenbreker.
Ik denk dat je op een gegeven moment moet zeggen dat iedereen een kans heeft om 2x gevaccineerd te worden (die kunnen en willen) en die selecte groep die overblijft die zal zich in zekere mate moeten aanpassen. Een van de 2 groepen zal dit moeten doen. Is dat leuk? Nee, zeker niet. Willen we liever dat het anders kan? Ja zeker. Maar ik zou niet weten hoe. Heb jij een suggestie?

[...]

Wellicht ontgaat mij iets hoor. Ik begrijp je standpunt denk ik niet. Maar ben je nu voor of tegen binnenkomen als je niet gevaccineerd bent.
Je geeft wel aan dat je wil dat mensen niet binnen roken ivm de gezondheid. Als dat het uitgangspunt is dan wil je toch ook niet dat mensen die niet gevaccineerd binnen komen ivm de gezondheid van de mensen die binnen zijn?
Het gros van de mensen die geen vaccin wil, is ook niet voorstander van die maatregelen, dus ik snap ook niet zo goed waarom je die maatregelen dan zou moeten handhaven. :?
Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Kijkend naar Israel, waar de vaccinatie goed hoog ligt net als NL in de zeer nabije toekomst, vraag ik mij af op welke manier jij de ziekenhuizen nog vol ziet lopen?
Israël had deze cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfLh-Fkq99-EQHXwzm_aI_rtE9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nh7Z8Kubs5ZWldmNQTB3QzPS.png?f=user_large
De verdeling van casussen is redelijk gelijk verdeeld over wel/niet gevaccineerd.
[...]

Met de maatregelen die Frankrijk en Griekenland gaan nemen begint het intussen wel aardig die kant op te gaan

https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

[...]

Daarnaast verplicht vaccineren voor zorgpersoneel. Benieuwd hoeveel personeel opstapt. Morgen demonstraties gepland op de quatorze juillet in Frankrijk in elk geval.

Griekenland meldt daarbij:

[...]

Als het echt een kleine groep mensen is was er geen probleem toch? Ik vermoed dat die groep stiekem best behoorlijk groot is.

Helaas.
Op de radio was vanochtend dat beide landen tegen een muur op lopen nu ze degenen die willen al gevaccineerd hebben en dan zo'n beetje rond de 60% blijven steken. Nu gaan ze dus over op andere methodes. Er zal iets uitgemiddeld gaan worden. Hoog inzetten is niet vreemd in onderhandelingen.
Met deze aantallen is dat natuurlijk lastig statistiek bedrijven. Wat is de linkeras, 0,2 patient?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
gustaveau schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Zou het zou kunnen zijn dat de capaciteit bij TvT ontoereikend was en men alsnog massaal bij de GGD is gaan testen?
Met een GGD test kan je geen QR code aanmaken dus dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Vindt het nog steeds vreemd dat men naar het aantal bestemmingen kijkt en niet naar het aantal IC opnames en mensen die overlijden aan covid.

De vaccine zorgd er niet voor dat je het niet meer krijgt.. alleen dat je minder ziek wordt. Blijven we anders voor altijd met deze maatregelen. Tijd om alles los te laten.. neem een voorbeeld aan Engeland.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
gustaveau schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Hoe dan ook, ik heb het sterke gevoel (kan het niet direct ondrbouwen met harde data, klopt) dat er in de bewuste leeftijdsgroep altijd al veel besmettingen zijn geweest. En dat deze pas aan het licht zijn gekomen doordat met via TvT en de GGD is gaan testen.

Het enige is het "domino" effect zoals ik het maar even zal noemen waarbij iemand positief is getest bij TvT, dit doorgeeft aan vrienden en de CoronaMelder app wat resulteert in veel andere jongeren die vervolgens toch maar een test bij de GGD hebben gepland.

Nee, ander type test (antigeen vs PCR). De GGD kan simpelweg de data niet in de TvT app zetten, oftewel je krijgt geen groen vinkje.

Als iemand veel tijd heeft, je zou het kunnen checken door de Sanquin data die de antistoffen na infectie bijhoudt te vergelijken met het aantal positieve tests onder jongeren..

Afbeeldingslocatie: https://www.sanquin.nl/binaries/content/gallery/sanquinnl/artikelen/2021/sanquin_donorbalkjes_vaccinatie_of_infectie_week25.png/sanquin_donorbalkjes_vaccinatie_of_infectie_week25.png/sanquinnl%3Amedium

26% van de jongeren die bloed doneren heeft anti lichamen door een eerdere besmetting.

[ Voor 23% gewijzigd door n0pe op 13-07-2021 14:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

worldfastest schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:24:
Vindt het nog steeds vreemd dat men naar het aantal bestemmingen kijkt en niet naar het aantal IC opnames en mensen die overlijden aan covid.

De vaccine zorgd er niet voor dat je het niet meer krijgt.. alleen dat je minder ziek wordt. Blijven we anders voor altijd met deze maatregelen. Tijd om alles los te laten.. neem een voorbeeld aan Engeland.
En ik blijf het vreemd vinden dat er nog steeds gedaan word alsof het enige dat telt, een persoon op de IC is...
Want het is niet alsof er geen sterke aanwijzingen zijn dat je langdurige long of hersenschade kan oplopen.

Maar daar hoor je onze "coronamanagers" nooit over, tenminste niet degene die de beslissingen nemen. Die hebben het alleen over IC bedden zodat ze de boel open kunnen gooien en verder doen alsof er niks aan de hand is. Het is dus geen "griepje". :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
In de UK schoten de aantallen omhoog, in Spanje en Portugal, maar als het in Nederland gebeurt staat het topic vol met "ja maar dat is echt TvT hoor".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

worldfastest schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:24:

Hoe is dat vreemd als de besmettingen fors voorlopen op de opnames. Die weer voorlopen op de IC opnames.
Zeker als het nog een generatie of twee aan besmettingen door moet.

Tegen de tijd dat je een stijging in de ziekenhuiscijfers ziet ben je aan de late kant.

Of kijk jij ook naar het weerbericht van vorige week om je kledingkeuze te bepalen?
Pagina: 1 ... 9 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).