Kijk eens naar BMI op pagina 9 van het NICE rapport dat @
evleerdam net noemt. Wat valt je op?
(…) Daar zit duidelijk een verband
Een verband hoeft (hoe gek het ook klinkt) nog niet slecht te zijn omdat een hoog BMI op zichzelf ongezond is. Of het waarschijnlijk is weet ik niet, maar waarom is er geen sprake van survivor bias in dit geval?
En daarmee zeg ik voor de helderheid niet dat overgewicht gezond is (want een hoog BMI is uiteraard bekend geassocieerd allerlei problemen), maar om te weten of er een risico is moet je eigenlijk weten wat de kans is om opgenomen te worden zonder en met overgewicht. Enkel kijken naar de opnames zegt namelijk niet per se wat als juist relatief meer mensen zonder overgewicht zo ziek zijn dat ze niet naar de IC gaan bijvoorbeeld.
Op grond van de huidige mediane leeftijd verwacht ik overigens zelf geen survivor bias voor de ziekenhuisopnames als de genoemde verdeling ook voor de ziekenhuisopnames geldt, maar het zou wellicht wel (deels) voor de IC opnames vanuit het ziekenhuis kunnen gelden als de gegevens op pagina 9 ook voor ziekenhuisopnames zou gelden. Of het echt zo is weet ik dus niet voor de duidelijkheid. Zoals @
Indoubt zegt heb je een betrouwbare vergelijking met de onderliggende populatie nodig. Op grond van veel onderzoeken lijkt BMI in diverse landen inderdaad wel een risico factor te zijn. Maar de vraag is hoe groot?
Verder kunnen er ook andere - maar niet zo zichtbare - zaken een verband hebben met een opname zoals - ik verzin maar wat raars - wonen in de buurt van een vliegveld met veel luchtvervuiling, veel vlees eten of computerprogrammeur zijn. Die verbanden zijn volgens mij niet beschreven, maar stel dat je dat verband vindt, wat moet je daar dan mee? Is dat dan causaal gerelateerd of is er eigenlijk een ander probleem waardoor dat verband bestaat? Zou het ook kunnen dat mensen die kleiner behuisd zijn vanwege een lager inkomen gemiddeld een hogere BMI hebben maar in het kleinere huis sneller besmet raken bijvoorbeeld omdat er meer mensen per m2 wonen?
Linksom of rechtsom is de constatering belangrijk, maar we kunnen er volgens mij als maatschappij nu vrij weinig mee anders dan mensen stimuleren zo gezond mogelijk te zijn en dus ook een gezond gewicht na te streven zoals je zelf ook suggereert.
Blijven de cijfers op pagina 9 wel opvallend toch? Snap jij dat?
Het gaat om de verdeling inderdaad en als die onbekend is zal een mediaan vermoedelijk betrouwbaarder zijn, omdat je bij een eventuele niet normale verdeling en uitschieters minder effect verwacht.
(…) Verschil van gemiddeld in NL 26,2 en uit het rapport is dan opeens 4,5. (…)
De categorisatie is evenals voor zoiets als leeftijd eigenlijk wat onzinnig. Iemand met een BMI van 29,9999 heeft niet een heel ander risico dan iemand met een BMI van 30,0001 uiteraard. Soms moeten categorieën gebruikt worden als het aantal observaties klein is bijvoorbeeld, maar in dit geval zou ik niet weten waarom NICE.zou categoriseren anders dan de tabelweergave wellicht. Een lijngrafiek zou beter zijn denk ik.
En dat valt op aan veel onderzoeken hierover. Het aantal onderzochte mensen fluctueert per onderzoek behoorlijk en om onduidelijke redenen wordt in het ene onderzoek in bijvoorbeeld de VS andere afkapwaarden voor BMI gebruikt dan een ander onderzoek in de EU of Azië bijvoorbeeld.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.