Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.974 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Denk dat ze ook eens de discussie aan moeten gaan of je bepaalde patientgroepen bepaalde (kanker) behandelingen nog wel moet aandoen.

Opa leeft 5 maanden langer, waarvan ie er 4 in het ziekenhuis ligt en ellendig ziek is. En daar betaal je tonnen voor.

Dat zijn ethische discussies die maar vooruitgeschoven worden, maar er zal een keer een kentering moeten plaatsvinden, zeker met de vergrijzing. Of ze moeten internationaal de farmaceuten aanpakken met hun woekerprijzen en nationaal de maatschappen van artsen moeten ontbinden en alles in loondienst nemen. Scheelt ook al een hoop geld.
Precies, dat zeg ik...

Nu is het in mijn geval mijn schoonmoeder (Waar ik overigens geen hekel aan heb ;) ). Maar die is inmiddels al zes jaar lang aan de slag. Nu is die wel zo eigenwijs dat ze alles aanpakt wat ze aangereikt krijgt. Maar of dat in zes jaar inmiddels miljoenen moet kosten kun je je ernstig afvragen...

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Denk dat ze ook eens de discussie aan moeten gaan of je bepaalde patientgroepen bepaalde (kanker) behandelingen nog wel moet aandoen.

Opa leeft 5 maanden langer, waarvan ie er 4 in het ziekenhuis ligt en ellendig ziek is. En daar betaal je tonnen voor.

Dat zijn ethische discussies die maar vooruitgeschoven worden, maar er zal een keer een kentering moeten plaatsvinden, zeker met de vergrijzing. Of ze moeten internationaal de farmaceuten aanpakken met hun woekerprijzen en nationaal de maatschappen van artsen moeten ontbinden en alles in loondienst nemen. Scheelt ook al een hoop geld.
Ik weet niet zo goed hoe het gaat, dus ik kan niet oordelen. Neem me niet kwalijk als ik het niet goed begrijp. Maar worden er vanuit de zorg misschien niet te veel opties gegeven? Op een gegeven moment is het bij iemand van 80+ gewoon klaar lijkt mij? Dan kan je iemand nog 5 maanden in leven houden, waarvan 3 op de IC en 1 reguliere zorg? Dan kunnen mensen toch beter bewijs van spreken meteen afscheid komen nemen? Of ben ik nu te hard / te direct?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Agent47 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Misschien dat er meer inzicht richting de zorg moet komen omtrent de werkdruk en wat die 10-15 euro de neus per maand kan verlichten? Hoe je dat hard gaat maken, geen idee helaas.
Daar heb je medewerkers voor nodig en laat die er nu niet zijn. De alles komt neer op degene die nu al de benen onder het lijf vandaan lopen.

Verder is niet alles op te lossen met geld.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

3 keer raden dat de rest van het land (behalve Den Haag) er dan weer voor moet bloeden met lockdowns.

Zo lang er niet letterlijk mensen aan de deur worden geweigerd gaat dat niet veranderen.
Zie verhaal van @LZ86 eerder. Hoe had je gedacht dat ome klaas van de beveiliging die lui buiten houdt. Zonder drie ME pelotons voor elk ziekenhuis gaat het simpelweg 'weigeren aan de deur' niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:28
Agent47 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Misschien dat er meer inzicht richting de zorg moet komen omtrent de werkdruk en wat die 10-15 euro de neus per maand kan verlichten? Hoe je dat hard gaat maken, geen idee helaas.
Het probleem is dat er van die 15 euro minstens 14,50 blijft hangen bij verzekeraars, managers en weet ik wat meer.

Ik zoek zelf ook altijd de goedkoopste zorgverzekering, niet omdat ik de zorg iets misgun maar wel alle schakels ertussen. Een door en door verrot systeem, gestuurd door lamlendige politici en op geld beluste verzekeraars.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01
Agent47 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet zo goed hoe het gaat, dus ik kan niet oordelen. Neem me niet kwalijk als ik het niet goed begrijp. Maar worden er vanuit de zorg misschien niet te veel opties gegeven? Op een gegeven moment is het bij iemand van 80+ gewoon klaar lijkt mij? Dan kan je iemand nog 5 maanden in leven houden, waarvan 3 op de IC en 1 reguliere zorg? Dan kunnen mensen toch beter bewijs van spreken meteen afscheid komen nemen? Of ben ik nu te hard / te direct?
Die discussie mag wel eens gevoerd worden ja. Er zit natuurlijk wel een gradatie in de 80 jarigen, sommige 80 jarigen zijn gezonder dan veel 60 jarigen. Maar maatwerk moet daarin mogelijk zijn.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

3 keer raden dat de rest van het land (behalve Den Haag) er dan weer voor moet bloeden met lockdowns.

Zo lang er niet letterlijk mensen aan de deur worden geweigerd gaat dat niet veranderen.
Ja hehe, natuurlijk moeten we zonder beschikbare zorg weer in lockdown. In wat voor wereld leef jij toch dat die lockdowns een luxe lijken?

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48

Agent47

I always close my contracts.

Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Het probleem is dat er van die 15 euro minstens 14,50 blijft hangen bij verzekeraars, managers en weet ik wat meer.

Ik zoek zelf ook altijd de goedkoopste zorgverzekering, niet omdat ik de zorg iets misgun maar wel alle schakels ertussen. Een door en door verrot systeem, gestuurd door lamlendige politici en op geld beluste verzekeraars.
Tsjah, het beste lijkt mij persoonlijk als iedereen hetzelfde betaald. Iedereen €100,- , noem ik maar wat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg nooit de vraag of ik per jaar liever 10 euro uitgeef aan bier of betere zorg . Daarnaast heb ik geen weet van zorgverzekeraars die een evt door mij extra betaalde 10 of 1000 euro doorgeven aan zorgmedewerkers, dat gaat meestal ergens anders naartoe . Als individu heb ik daar geen invloed op helaas , net zoals op de salarissen van allerlei andere mensen die zinvol werk doen of juist niet ( en daar dus teveel voor krijgen) .
Wel kan ik als individu mij fatsoenlijk gedragen wanneer ik in een ziekenhuis ben , interesse tonen en evt zelfs ‘helpen’. Aantal keer bij bevalling dingen mogen aangeven , maar dat kan ook geweest zijn om mij bezig te houden .

• Segafreak83
Mbt de ethische discussie, blijft een lastig verhaal. Wie bepaalt dat Jan van 80 (noem maar iets), wel zorg krijgt en Truus van 79 niet, omdat ze een aandoening heeft?

Of pakken we een maximale leeftijd, op je 85ste moet je een pilletje nemen en zit je leven erop? (iets te veel science fiction gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

En het klappen was helemaal lachwekkend. Wie verzint dat?!
Ik vind dit een beetje schofterige opmerking. Het klappen was bedoeld als een bedankje aan de zorg voor hun tomeloze inzet van dat moment en kwam bij de mensen (waaronder bij mij) uit een goed hart. Het staat volledig los van de discussie rondom de beloning van ziekenhuispersoneel, waar terecht veel op aan te merken is.

Net als de spandoeken bij diverse ziekenhuizen en andere acties die vorig jaar gehouden werden en uit een goed hart kwamen. Bedoeld om de hardwerkende mensen te laten zien dat wij hun wél waarderen.

Dat de lamlendige overheid hier niets aan doet is schandalig, maar dat was niet de essentie.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:45:
Mbt de ethische discussie, blijft een lastig verhaal. Wie bepaalt dat Jan van 80 (noem maar iets), wel zorg krijgt en Truus van 79 niet, omdat ze een aandoening heeft?

Of pakken we een maximale leeftijd, op je 85ste moet je een pilletje nemen en zit je leven erop? (iets te veel science fiction gezien).
Pragmatisch gezien zou het een soort prepaid zorgverlening kunnen worden. Je krijgt over je hele leven 250K aan zorg. Als het op is, is het op. Ongeacht leeftijd of afkomst.

Maar dat lost nog niet op dat sommige mensen hun zorg toch wel opeisen. En met 'sommige' bedoel ik 'steeds meer'.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 11:48 ]

• Segafreak83
Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Ik vind dit een beetje schofterige opmerking. Het klappen was bedoeld als een bedankje aan de zorg voor hun tomeloze inzet van dat moment en kwam bij de mensen (waaronder bij mij) uit een goed hart. Het staat volledig los van de discussie rondom de beloning van ziekenhuispersoneel, waar terecht veel op aan te merken is.

Net als de spandoeken bij diverse ziekenhuizen en andere acties die vorig jaar gehouden werden en uit een goed hart kwamen. Bedoeld om de hardwerkende mensen te laten zien dat wij hun wél waarderen.

Dat de lamlendige overheid hier niets aan doet is schandalig, maar dat was niet de essentie.
Zo is niet bedoeld, ze deden en doen heel goed werk. Maar met klappen kun je de rekening niet betalen.

En was vooral gericht richting de door jou genoemde lamlendige overheid.

• Drardollan
Agent47 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Tsjah, het beste lijkt mij persoonlijk als iedereen hetzelfde betaald. Iedereen €100,- , noem ik maar wat.
Ik weet niet wat de oplossing is, op het vroegere ziekenfonds en particuliere verzekeringen bij een bepaald inkomen is ook een hoop aan te merken.

Ben wel van mening dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Maar hoe je dat moet inrichten, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Die verzekeraars blijft niets bij hangen, die mogen (geloof ik, er zit een constructie aan vast) geen winst maken.

En ze hebben ook goede dingen gedaan. Bepaalde overbehandeling is verdwenen doordat het gewoon niet meer vergoed werd, betere kwaliteit van bepaalde behandelingen door alles te centreren in specifieke centra, het grotendeels wegwerken van de wachtlijsten die er voor dit systeem waren en ga zo maar verder.

Wat wel belachelijk is, is dat ze dus ook een vinger in de pap hebben qua kosten van een ziekenhuis door van de minister een bezuinigingsopdracht te krijgen --> tegen ziekenhuizen zeggen dat die behandeling waar ze vorig jaar 10 euro voor kregen nu nog maar 5 euro voor krijgen. Je kan als instelling amper onderhandelen want dan zijn de patienten weg naar centra die dat wel accepteren (lang leve marktwerking :r ) En ze vergoeden wappiedingen ook nog zoals reincarnatietherapie, en chiropractie

Die inkomstverliezen gaan ziekenhuizen dus weer oplossen door personeel te lozen, 0% loonsverhogingen en versobering van de arbeidsvoorwaarden door te voeren en zo zijn we in de in de huidige situatie aanbeland., En dat is in de CAO onderhandelingen ook het ding. De ziekenhuizen willen eigenlijk wel meer betalen (bij monde van hun voorzitter Ad Melkert) maar kunnen dit niet door die stringente regels van de overheid die door verzekeraars is uitgevoerd. En de minister zegt vervolgens dat ze het zelf moeten oplossen omdat het niet aan de politiek is 8)7 .

Eigenlijk is het dus wederom de schuld van CDA/VVD ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 12-08-2021 12:00 ]

• Segafreak83
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Pragmatisch gezien zou het een soort prepaid zorgverlening kunnen worden. Je krijgt over je hele leven 250K aan zorg. Als het op is, is het op. Ongeacht leeftijd of afkomst.

Maar dat lost nog niet op dat sommige mensen hun zorg toch wel opeisen. En met 'sommige' bedoel ik 'steeds meer'.
Dan mag je mij al afschrijven ;w :$

• Drardollan
Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Zo is niet bedoeld, ze deden en doen heel goed werk. Maar met klappen kun je de rekening niet betalen.
Dat klopt, net als ik dat niet kan van een bedankje voor een klant/collega als ik hun computer repareer. Maar dat betekent niet dat het bedankje geen waarde heeft voor mij.
En was vooral gericht richting de door jou genoemde lamlendige overheid.
Ik denk niet dat die er iets mee gedaan hebben, zo arrogant zijn ze wel. Getuige het gemier met de, ook zeker goedbedoelde, bonus. Paar miljard naar KLM of Shell is geen probleem, maar dat beetje naar de zorg was alweer teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Dan mag je mij al afschrijven ;w :$
Er is helaas geen 'gratis' (in de breedste zin van het woord, niet puur monetair) oplossing.
Ofwel we gaan meer betalen, of we gaan minder behandelen. Can't have your cake and eat it.

Dat dit voor sommigen op persoonlijk niveau een drama is, zal ik niet ontkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dan ga je dus naar Amerikaans model toe, waardoor je als chronisch zieke dus ook chronisch fucked bent. En als helemaal als je diabetes hebt en je insuline geen 2,50 per dosis meer kost. :X

Sowieso, als het 'op' is en je ligt op de IC, gaan we dan letterlijk bij mensen de stekker er uit trekken?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:45:

De uitkomst kan zijn dat we willen blijven behandelen, ook bij dementen etc.

Maar dan moet je ook accepteren dat de zorgpremie 30 euro per maand omhoog gaat.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Dan ga je dus naar Amerikaans model toe, waardoor je als chronisch zieke dus ook chronisch fucked bent. En als helemaal als je diabetes hebt en je insuline geen 2,50 per dosis meer kost. :X

Sowieso, als het 'op' is en je ligt op de IC, gaan we dan letterlijk bij mensen de stekker er uit trekken?
Je alternatieve idee is....?

• Segafreak83
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Er is helaas geen 'gratis' (in de breedste zin van het woord, niet puur monetair) oplossing.
Ofwel we gaan meer betalen, of we gaan minder behandelen. Can't have your cake and eat it.

Dat dit voor sommigen op persoonlijk niveau een drama is, zal ik niet ontkennen.
Meer betalen zal het niet zo oplossen. Er zijn nu structureel mensen tekort in de zorg.

Daarvoor is een cultuuromslag nodig, zowel bij de overheid als de ziekenhuizen.

• Drardollan
[...]

Onrealistisch aangezien kosten fluctureren. Een uur zorg vandaag is veel goedkoper dan een uur zorg over 50 jaar.

En het zou ook ontzettend oneerlijk zijn tegenover mensen die iets mankeren. Kan je er iets aan doen als je met een hartafwijking geboren wordt, kanker krijgt of van je fiets gereden wordt?

Als je geld hebt kan je wel van alles bijkopen?

Er wordt in dit topic al maanden gepiept over de tweedeling van de maatschappij ivm een testje of prikje wat niets voorstelt. Hoe moeten we dit dan zien? Dit is niet eens een tweedeling maar een doodsvonnis voor velen als je zoiets zou invoeren.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Onrealistisch aangezien kosten fluctureren. Een uur zorg vandaag is veel goedkoper dan een uur zorg over 50 jaar.

En het zou ook ontzettend oneerlijk zijn tegenover mensen die iets mankeren. Kan je er iets aan doen als je met een hartafwijking geboren wordt, kanker krijgt of van je fiets gereden wordt?

Als je geld hebt kan je wel van alles bijkopen?

Er wordt in dit topic al maanden gepiept over de tweedeling van de maatschappij ivm een testje of prikje wat niets voorstelt. Hoe moeten we dit dan zien? Dit is niet eens een tweedeling maar een doodsvonnis voor velen als je zoiets zou invoeren.
Ook hier; hoe zie je het voor je?
Ongelimiteerde zorg voor iedereen? Is niet vol te houden. Een kankerbehandeling kost nu een ton per jaar, en met een beetje pech een miljoen over tien jaar.

Heel spijtig, maar uiteindelijk is het niets anders dan een numbers game.

En dan kun je heel sociaal wenselijk vinden dat iedereen overal recht op heeft. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

@Segafreak83 Marktwerking in de zorg was in de huidige vorm een slecht idee. 'NL Zorg' vs 'Internationale pharma' kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar de zorginstellingen tegen elkaar uitspelen zorgt voor een race to the bottom. Daar wordt niemand beter van.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 11:56 ]

• Segafreak83
LZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

De uitkomst kan zijn dat we willen blijven behandelen, ook bij dementen etc.

Maar dan moet je ook accepteren dat de zorgpremie 30 euro per maand omhoog gaat.
Het punt is dat je op een gegeven moment uitbehandeld zou moeten zijn. Natuurlijk heeft men de eed afgelegd.

Maar het is toch van de zotte dat je voor iemand van 85 een paar miljoen gaat betalen voor 2 maanden extra? (even kort door de bocht gezegd).

De zorgpremie omhoog gaat niet helpen vrees ik, verdwijnt in andere zakken dan waar het voor bestemd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Segafreak83 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Meer betalen zal het niet zo oplossen. Er zijn nu structureel mensen tekort in de zorg.

Daarvoor is een cultuuromslag nodig, zowel bij de overheid als de ziekenhuizen.
Maar extra geld helpt wel, want daar kan je extra mensen van aannemen én de arbeidsvoorwaarden verbeteren zodat mensen daadwerkelijk blijven.

De instroom aan mensen in de zorg is ongeveer gelijk aan de uitstroom. Je kan wel als een gek opleiden, maar als je de mensen vervolgens niet kan behouden schiet je er geen reet mee op.

• Drardollan
LZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Die verzekeraars blijft niets bij hangen, die mogen (geloof ik, er zit een constructie aan vast) geen winst maken.

En ze hebben ook goede dingen gedaan. Bepaalde overbehandeling is verdwenen doordat het gewoon niet meer vergoed werd, betere kwaliteit van bepaalde behandelingen door alles te centreren in specifieke centra, het grotendeels wegwerken van de wachtlijsten die er voor dit systeem waren en ga zo maar verder.

Wat wel belachelijk is, is dat ze dus ook een vinger in de pap hebben qua kosten van een ziekenhuis door van de minister een bezuinigingsopdracht te krijgen --> tegen ziekenhuizen zeggen dat die behandeling waar ze vorig jaar 10 euro voor kregen nu nog maar 5 euro voor krijgen. Je kan als instelling amper onderhandelen want dan zijn de patienten weg naar centra die dat wel accepteren (lang leve marktwerking :r ) En ze vergoeden wappiedingen ook nog zoals reincarnatietherapie, en chiropractie

Die inkomstverliezen gaan ziekenhuizen dus weer oplossen door personeel te lozen, 0% loonsverhogingen en versobering van de arbeidsvoorwaarden door te voeren en zo zijn we in de in de huidige situatie aanbeland., En dat is in de CAO onderhandelingen ook het ding. De ziekenhuizen willen eigenlijk wel meer betalen (bij monde van hun voorzitter Ad Melkert) maar kunnen dit niet door die stringente regels van de overheid die door verzekeraars is uitgevoerd. En de minister zegt vervolgens dat ze het zelf moeten oplossen.

Eigenlijk is het dus wederom de schuld van CDA/VVD ;)
Wat je zegt is correct en heel simpel, het is absurd dat iemand op een kantoortje van de verzekeraar zich bemoeit met de invulling van de juiste zorg.

Er zijn wel wat dingen verbeterd, die credit moet ik inderdaad ook geven.

Zelf ben ik veel betrokken bij apotheken en fysiotherapie, als je hoort wat de verzekeraars daar doen…. Bah.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Wat je zegt is correct en heel simpel, het is absurd dat iemand op een kantoortje van de verzekeraar zich bemoeit met de invulling van de juiste zorg.

Er zijn wel wat dingen verbeterd, die credit moet ik inderdaad ook geven.

Zelf ben ik veel betrokken bij apotheken en fysiotherapie, als je hoort wat de verzekeraars daar doen…. Bah.
Wellicht kan de verzekeraar ook kijken naar al die louche zorgkantoortjes die ook zorgbudget opslokken. Die voegen 0,0 toe, maar krijgen wel geld.

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Ongelimiteerde zorg voor iedereen? Is niet vol te houden. Een kankerbehandeling kost nu een ton per jaar, en met een beetje pech een miljoen over tien jaar.

Heel spijtig, maar uiteindelijk is het niets anders dan een numbers game.

En dan kun je heel sociaal wenselijk vinden dat iedereen overal recht op heeft. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Ik heb toch heel duidelijk aangegeven dat ik de oplossing niet weet. Ik heb te weinig kennis van die tak van sport.

Het enige wat ik vind is dat rijken best meer mogen bijdragen dan armen. En dat is nu voor een deel al het geval zover ik weet (zorgkosten worden ook betaald vanuit de belasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb toch heel duidelijk aangegeven dat ik de oplossing niet weet. Ik heb te weinig kennis van die tak van sport.

Het enige wat ik vind is dat rijken best meer mogen bijdragen dan armen. En dat is nu voor een deel al het geval zover ik weet (zorgkosten worden ook betaald vanuit de belasting).
Ik heb een beetje moeite met van alles afserveren als onmogelijk terwijl het goed beschouwd de enige reëele opties zijn. Los van een status quo, en ophouden met zeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 12:02 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

En bedenk nu eens in welke zak die miljoen precies terecht komt. Dat geld moet ergens heen -- als de zorgmedewerkers al voor het absolute minimum werken en de verzekeraars geen winst maken, dan betekent het dat de winst verdwijnt in de zakken van de toeleveranciers, dus de farmaceuten en fabrikanten van apparatuur en hulpmiddelen.

De vraag is alleen wat je daar aan wil doen, want als je als (landelijke) overheid gaat zeggen dat de leveranciers maar een bepaalde maximumprijs mogen vragen, dan zetten ze daar gewoon een leverstop op. Heb je helemaal pech, want dan kun je geen paracetamolletje meer halen bij de drogist.

De andere kant zou een extreem communistisch zorgstelsel betekenen waarin de overheid de prijzen bepaalt en voor ons een pakje Hansaplast gratis bij de drogist op te halen zou moeten zijn -- ik weet niet of dat nu erg wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Ik heb een beetje moeite met van alles afserveren als onmogelijk terwijl het goed beschouwd de enige reëele opties zijn. Los van een status quo, en ophouden met zeuren.
Je bent het toch met mij eens dat er bepaalde zaken ook gewoon niet ethisch zijn. Als iemand een zorgbudget heeft wat eindig is en zo iemand is chronisch ziek, dan is dat gewoon een aftelklokje waarbij er nog net niet iemand met een pistool aanbelt op het moment dat het klokje de nul bereikt.

Zo van "Jij bent voor de maatschappij opgebruikt, tot ziens."

Tuurlijk is dat vanuit een Westers, maakbaar, kapitalistisch standpunt een heel erg logische gedachte: Als iemand niets kan "bijdragen" aan de samenleving is die persoon een profiteur, maar gelukkig zijn dat soort situaties beperkt tot dystopische science-fiction.

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Ik serveer nooit zomaar iets af. Maar een idee van een vooraf bepaald bedrag per mens vind ik ridicuul. Dat is geen reële optie, behalve voor mensen die in goede gezondheid 90 worden.

We kunnen het weer van morgen nog niet juist voorspellen, hoe zou je dan moeten voorspellen hoe de zorg er over 5 of 10 jaar uitziet.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Je bent het toch met mij eens dat er bepaalde zaken ook gewoon niet ethisch zijn. Als iemand een zorgbudget heeft wat eindig is en zo iemand is chronisch ziek, dan is dat gewoon een aftelklokje waarbij er nog net niet iemand met een pistool aanbelt op het moment dat het klokje de nul bereikt.

Zo van "Jij bent voor de maatschappij opgebruikt, tot ziens."

Tuurlijk is dat vanuit een Westers, maakbaar, kapitalistisch standpunt een heel erg logische gedachte: Als iemand niets kan "bijdragen" aan de samenleving is die persoon een profiteur, maar gelukkig zijn dat soort situaties beperkt tot dystopische science-fiction.
Als we met zijn allen vaststellen dat het niet ethisch is, zullen we ook met de gevolgen moeten dealen. Dat het geld kost namelijk. Blijkbaar wringt daar de schoen een beetje.

En of het een levens budget, een maximum aan $ / QALY of enige andere vorm van beperking is; uiteindelijk is het effect hetzelfde. Een parameter op basis daarvan je iemands zorg beperkt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Ik serveer nooit zomaar iets af. Maar een idee van een vooraf bepaald bedrag per mens vind ik ridicuul. Dat is geen reële optie, behalve voor mensen die in goede gezondheid 90 worden.

We kunnen het weer van morgen nog niet juist voorspellen, hoe zou je dan moeten voorspellen hoe de zorg er over 5 of 10 jaar uitziet.
Hoe je het in wilt vullen if up for debate. Maar zoals ik ook aan Stoney3K schreef; uiteindelijk komt het neer op een droge keuze. Hoeveel willen we waarvoor betalen.
En volgens mij kunnen we het er wel over eens zijn dat dat niet oneindig is.

Ik heb serieus moeite met de idiote bedragen aan bijvoorbeeld kanker en IVF behandelingen die er doorheen gejaagd worden. Waarbij zeker in het laatste geval het in mijn omgeving een recipe for disaster blijkt. Eerst tienduizenden euro’s aan IVF, en daarna minder dan gezonde kinderen ter wereld brengen. Die ook weer weken in het ziekenhuis liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 12:21 ]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:07
Echt, je zegt alleen maar zinnige dingen. _/-\o_

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:03:
[...]
En bedenk nu eens in welke zak die miljoen precies terecht komt. Dat geld moet ergens heen -- als de zorgmedewerkers al voor het absolute minimum werken en de verzekeraars geen winst maken, dan betekent het dat de winst verdwijnt in de zakken van de toeleveranciers, dus de farmaceuten en fabrikanten van apparatuur en hulpmiddelen.
Dat is wel heel erg kort door de bocht, denk ook niet dat je dit zo kan stellen dat de enigen die iets verdienen de farmaceuten en fabrikanten zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 19:42

bert pit

asdasd

Drardollan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

De zorg kost circa 90 miljard, circa 15 miljard wordt door verzekeringspremie betaald en 75 miljard door de belastingen. Aangezien de rijken meer belastingen betalen dan de armen, kun je aannemen dat wat je vindt klopt: rijken betalen meer dan armen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

De zorg kost circa 90 miljard, circa 15 miljard wordt door verzekeringspremie betaald en 75 miljard door de belastingen. Aangezien de rijken meer belastingen betalen dan de armen, kun je aannemen dat wat je vindt klopt: rijken betalen meer dan armen.
Vergeet je de zorgtoeslag niet? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Wellicht kan de verzekeraar ook kijken naar al die louche zorgkantoortjes die ook zorgbudget opslokken. Die voegen 0,0 toe, maar krijgen wel geld.
Whaha.. en al die "cliëntondersteuners" die elk een stukje van de taart willen hebben voor werk wat ik als wijkverpleegkundige ook al doe :/

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

Met de aantekening (en zonder te oordelen) dat de belastingschijven nogal verandert zijn de afgelopen decennia, vroegah nog niet zo heel lang geleden betaalden armen nog minder en rijken nog meer, terwijl de zorgkosten vrolijk doorgingen met stijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De nieuwe ECDC kaart is uit. Ik heb even een gifje gemaakt van de afgelopen 8 weken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1ozWWhD_Elfe5OfcnXyjMXtbuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/XZe6yOU1XZvBma4fcAfDTJcr.gif?f=user_large

Het wordt er nog niet beter op. Nederland gelukkig wel weer wat oranje :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Vergeet je de zorgtoeslag niet? :P
Bedoel je zorgverzekeringswet?

Die is inderdaad vele malen hoger dan je premie van je ziektekostenverzekering voor de meesten hier en inderdaad inkomensafhankelijk.

Dan nog worden de exorbitant rijken gesubsidieerd door de armen en middeninkomens maar dat is een ander verhaal voor een ander topic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
user109731 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:43:
De nieuwe ECDC kaart is uit. Ik heb even een gifje gemaakt van de afgelopen 8 weken:
[Afbeelding]

Het wordt er nog niet beter op. Nederland gelukkig wel weer wat oranje :)
De vraag is hoe lang nog, als je de oprukkende rode golf vanuit het zuiden ziet.

• zacht
  • Niet online
autje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

De vraag is hoe lang nog, als je de oprukkende rode golf vanuit het zuiden ziet.
De vakantie-terugkeerders hadden inderdaad vorig jaar ook invloed kan ik me herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

De vakantie-terugkeerders hadden inderdaad vorig jaar ook invloed kan ik me herinneren.
Maar die moeten nu toch geen probleem meer zijn met de quarantaineplicht en verplichte PCR test? O-)

• autje
  • Nu online
zacht schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Het gaat niet eens om de vakantieterugkeerders, je ziet in het gifje de rode gebieden vanuit Spanje via Frankrijk onze kant op bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Maar die moeten nu toch geen probleem meer zijn met de quarantaineplicht en verplichte PCR test? O-)
Helaas hoor ik veel om me heen dat mensen het risico op een boete van 95 euro wel nemen, de kans op controle is relatief klein, en het prijsverschil met de testen in sommige landen te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:50
autje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Het gaat niet eens om de vakantieterugkeerders, je ziet in het gifje de rode gebieden vanuit Spanje via Frankrijk onze kant op bewegen.
Hoe denk je dat die besmettingen onze kant op gaan komen dan ? Via wind uit het zuiden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Helaas hoor ik veel om me heen dat mensen het risico op een boete van 95 euro wel nemen, de kans op controle is relatief klein, en het prijsverschil met de testen in sommige landen te laag.
Onzin. Hugo de Jonge heeft ons verzekerd dat het systeem gegarandeerd veilig, onfeilbaar, en totaal niet lek is.

Als we dan nog een besmettingsgolf krijgen dan zullen we die wel moeten oplossen met een avondklok, er is geen andere keuze, want alle andere maatregelen helpen niet genoeg. ;)

• Plenkske
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Een paar dagen geleden zag ik het volgende in een "liveblog"
Tientallen reizigers brengen vakantie door in quarantainehotel

Tientallen reizigers moeten tijdens hun vakantie verplicht in een quarantainehotel verblijven, of blijven achter op het vakantieadres terwijl familie of vrienden naar huis vliegen. Dat blijkt uit een rondgang langs reisorganisaties. Bij Corendon moesten de afgelopen zes weken zeventig mensen tijdens hun vakantie in quarantaine.

Bij Sunweb ging het ook om tientallen reizigers, al werden daar geen exacte aantallen genoemd. TUI kon geen aantallen noemen, maar bevestigt dat het regelmatig reizigers heeft die in afzondering moeten. Sunweb had recent nog te maken met een 19-jarige vrouw met een positieve coronatest, die alleen achter bleef op het vakantieadres.

De directeur van Sunweb, Mattijs ten Brink, legt uit dat de reisleiding die ter plekke is, op zo'n moment hulp aanbiedt. "De reisleiding doet boodschappen en zorgt dat zon meisje eten heeft en af en toe een gesprekje over hoe het gaat", aldus Ten Brink. Een woordvoerder van Corendon benadrukt dat het om een klein aantal reizigers gaat. "Sinds eind juni gingen 100.000 reizigers met ons op vakantie, maar voor die zeventig mensen is het natuurlijk hartstikke vervelend."
Het zijn geen grote aantallen maar elk persoon dat je tegenhoud helpt al wat :)

• autje
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Hoe denk je dat die besmettingen onze kant op gaan komen dan ? Via wind uit het zuiden ?
Via mond-op-mond reclame verspreiding. Ik denk dat als er helemaal geen vakantievierders waren geweest, dat die rode golf net zo hard zou komen.

• Plenkske
autje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Via mond-op-mond reclame verspreiding. Ik denk dat als er helemaal geen vakantievierders waren geweest, dat die rode golf net zo hard zou komen.
Dus jij denkt dat er zonder vakantievierders net zo veel reisbewegingen tussen de landen zijn, in deze periode van het jaar.

• autje
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Dus jij denkt dat er zonder vakantievierders net zo veel reisbewegingen tussen de landen zijn, in deze periode van het jaar.
Er is genoeg verkeer tussen landen zonder vakantie-doeleind om het virus zich op deze manier te laten verplaatsen. Genoeg mensen moeten voor hun werk de grens over. Vakantiegangers zullen zeker geholpen hebben, maar zijn zeker niet de enige oorzaak.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

• Plenkske
autje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Er is genoeg verkeer tussen landen zonder vakantie-doeleind om het virus zich op deze manier te laten verplaatsen. Genoeg mensen moeten voor hun werk de grens over. Vakantiegangers zullen zeker geholpen hebben, maar zijn zeker niet de enige oorzaak.
Dat snap ik ook wel. Het zal alleen niet even snel gaan denk ik. Het is alleen lastig te bewijzen, behalve de logica van minder/meer reisbewegingen.
Overigens was NL eerder rood dan Frankrijk he. Wel na Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:52:
[...]

Bedoel je zorgverzekeringswet?

Die is inderdaad vele malen hoger dan je premie van je ziektekostenverzekering voor de meesten hier en inderdaad inkomensafhankelijk.

Dan nog worden de exorbitant rijken gesubsidieerd door de armen en middeninkomens maar dat is een ander verhaal voor een ander topic
Ik bedoel de zorgtoeslag...

Als je zegt dat "X miljard binnenkomt via de zorgpremie", moet je daar wel de zorgtoeslag mee verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
autje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Als het mond-op-mond is dan hoef je je geen zorgen te maken :+ .

• Plenkske
Als er geen storingen meer zijn vind ik het meevallen. We lijken een beetje op 2000-2500 te blijven hangen.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:25

Empathy

Extreme Audio

Toch weer een stukkie minder dan de 3300+ van vorige week donderdag. Maar 't blijft wel een beetje op hetzelfde aantal hangen de afgelopen dagen..

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Als er geen storingen meer zijn vind ik het meevallen. We lijken een beetje op 2000-2500 te blijven hangen.
Bestaat dat plateau? Of hebben we het dal inmiddels weer achter ons gelaten op weg naar piek nr vier?

Hoop vooral dat de zorgbelasting nog een daling gaat laten zien, maar het beste is er daar ook wel vanaf.

Laat ik het zo zeggen; ik had verwacht dat we met lagere cijfers het najaar in zouden gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 15:25 ]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
zacht schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Alleen een boete is natuurlijk ook een beetje vreemd. Logisch zou zijn direct in verplichte (en gecontroleerde) quarantaine, eventueel om het onaantrekkelijk te maken in een quarantaine hotel.

Dat is een logisch gevolg voor het genomen risico. Een boete, zeker op dit niveau, is een entree kaartje waar je mogelijk voor hoeft te betalen als je niet gecontroleerd wordt.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Bestaat dat plateau? Of hebben we het dal inmiddels weer achter ons gelaten op weg naar piek nr vier?

Hoop vooral dat de zorgbelasting nog een daling gaat laten zien, maar het beste is er daar ook wel vanaf.
Duurt altijd wat langer in de ziekenhuizen dus ik zie het nog wel dalen gezien de aantallen afgelopen weken.

Ik denk dat een plateau zeker kan bestaan, was vorig jaar zomer ook in ieder geval. Maar of het maanden aan kan houden... in sommige landen lukt dat wel redelijk. Ligt vooral aan wijzigingen in beleid en of mensen zich houden aan regels omtrent terugkeer van een ander land, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Volgens het Corona-dashboard zijn de storingen nu verwerkt in de cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Over complete idiote (politieke) motivaties gesproken. Een collega (dubbel gevaccineerd) is terug uit het VK (werkbezoek), zou nou in quarantine moeten. Waarom.. niemand die het weet, schijnt de gevaarlijke delta variant rond te gaan :). Gaat hij uiteraard niet doen, maar dit soort "verplichtingen" maken wel dat niemand maatrgelen nog serieus neemt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de grote import uit spanje al is gebeurt dat lijken me voornamelijk middelbare scholieren en die gaan vaak wat eerder dan de ouders met basisschool kinderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 09:27
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Onzin. Hugo de Jonge heeft ons verzekerd dat het systeem gegarandeerd veilig, onfeilbaar, en totaal niet lek is.

Als we dan nog een besmettingsgolf krijgen dan zullen we die wel moeten oplossen met een avondklok, er is geen andere keuze, want alle andere maatregelen helpen niet genoeg. ;)
Gelukkig heeft de Jonge een hogere realiteitszin dan jij hier schets en gaf hij tijdens die persco juist de nuancering dat je moet kijken hoe veilig. Niet gegarandeerd veilig. De regels zijn wat krom en leveren genoeg ruimte voor commentaar, maar houd het dan wel bij de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Duurt altijd wat langer in de ziekenhuizen dus ik zie het nog wel dalen gezien de aantallen afgelopen weken.

Ik denk dat een plateau zeker kan bestaan, was vorig jaar zomer ook in ieder geval. Maar of het maanden aan kan houden... in sommige landen lukt dat wel redelijk. Ligt vooral aan wijzigingen in beleid en of mensen zich houden aan regels omtrent terugkeer van een ander land, denk ik.
Heb niet het idee dat we ooit echt een plateau hebben gehad. Dat is bij een virusuitbraak ook nagenoeg onmogelijk. Dat betekent namelijk dat je over langere tijd een R van precies 1 hebt.
Wel waren de positieve testen/ziekenhuisopnames heel erg laag vorig jaar zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
[...]

Die marges bij de verzekeraars valt in de praktijk wel mee. Dat is een erg hardnekkig verhaal. De pijn daar zit eerder in de deelnames van verzeraars aan zorginstellingen en -bedrijven. Management lagen kan wellicht efficienter, maar is ook altijd een beetje een doodoener.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BlackMonkey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Gelukkig heeft de Jonge een hogere realiteitszin dan jij hier schets en gaf hij tijdens die persco juist de nuancering dat je moet kijken hoe veilig. Niet gegarandeerd veilig. De regels zijn wat krom en leveren genoeg ruimte voor commentaar, maar houd het dan wel bij de realiteit.
Als de regels niet effectief zijn omdat mensen een boete van 95 euro gewoon prima mee rekenen in de kosten, dan moeten die regels worden aangepast. Zoals het nu is uitgevoerd, is het systeem lek, en is de 'straf' gunstiger dan je aan de regels houden.

• Plenkske
Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Heb niet het idee dat we ooit echt een plateau hebben gehad. Dat is bij een virusuitbraak ook nagenoeg onmogelijk. Dat betekent namelijk dat je over langere tijd een R van precies 1 hebt.
Wel waren de positieve testen/ziekenhuisopnames heel erg laag vorig jaar zomer.
Vanaf het moment dat er volop getest kon worden tot begin september was er toch een laag "plateau".
Daarna zijn er inderdaad niet echt plateau's geweest in NL, of maar heel kort.

Als ik echter kijk naar andere landen (bv België, Denemarken, UK) dan houden die een relatief laag niveau soms wat langer vast. Niet altijd een even stabiel plateau, maar dat is zoals je zegt ook erg lastig.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vraag me af hoeveel mensen zich 2/5 dagen na hun vakantie laten testen als ik kijk naar de cijfers denk ik vrijwel niemand. Of het percentage positief moet dalen of het aantal positieven moet stijgen. Het zou kunnen dat het aandeel mensen met reishistorie gaat stijgen maar ik betwijfel het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Als de regels niet effectief zijn omdat mensen een boete van 95 euro gewoon prima mee rekenen in de kosten, dan moeten die regels worden aangepast. Zoals het nu is uitgevoerd, is het systeem lek, en is de 'straf' gunstiger dan je aan de regels houden.
Dat is prima kritiek. Maar je claimt een uitspraak van de Jonge om die vervolgens belachelijk te maken. Dat is nergens voor nodig, zonder lukt je dat ook wel. Toch?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Dat gaat pas als de kamer terug is van reces. Die moeten allemaal nog terugkomen van vakantie, pas daarna kan de boete omhoog :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BlackMonkey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Dat is prima kritiek. Maar je claimt een uitspraak van de Jonge om die vervolgens belachelijk te maken. Dat is nergens voor nodig, zonder lukt je dat ook wel. Toch?
Nee. Het is elke keer De Jonge die alle nieuwe ideeën verkoopt als het beste sinds gesneden brood, en wanneer ze niet goed uitpakken, dan is hij altijd de vermoorde onschuld en heeft <insert doelgroep hier> het gedaan omdat ze zich niet goed genoeg aan zijn maatregeltjes hebben gehouden.

Het komt nu op het punt dat we hem bijna hoofdelijk aansprakelijk kunnen gaan stellen voor wanbeleid in dit land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:09:
Ik vraag me af hoeveel mensen zich 2/5 dagen na hun vakantie laten testen als ik kijk naar de cijfers denk ik vrijwel niemand. Of het percentage positief moet dalen of het aantal positieven moet stijgen. Het zou kunnen dat het aandeel mensen met reishistorie gaat stijgen maar ik betwijfel het.
Ik ga me best wel testen. Maar ga niet twee keer naar de GGD teststraat. Zelftest wil ik doen, en als die positief is blijf ik een weekje extra thuis.

Gok zomaar dat ik niet de enige ben.

• BlackMonkey
Er zijn hier al meermaals nieuwsberichten gedeeld dat de GGD meldt dat het aandeel positieve testen van vakantiegangers omhoog gaat. Die over de landelijke cijfers kan ik zo even niet vinden, maar zie bijvoorbeeld deze: https://www.rtvnof.nl/min...tiegangers-stijgt/535462/

Al is er inderdaad ook een aandeel dat het niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
Er wordt toch juist gevraagd om zelftesten te doen, deze worden ook uitgedeeld op Schiphol.

Het percentage positief stijgt juist afgelopen dagen, dat zou juist verklaard kunnen worden door meer zelftesten. De negatieve zelftesten zien we niet in de positiviteitsratio, de positieven, mensen die op basis van een positieve zelftest naar de GGD stappen, zien we wel.

• Jovatov
  • Nu online
BlackMonkey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Er zijn hier al meermaals nieuwsberichten gedeeld dat de GGD meldt dat het aandeel positieve testen van vakantiegangers omhoog gaat. Die over de landelijke cijfers kan ik zo even niet vinden, maar zie bijvoorbeeld deze: https://www.rtvnof.nl/min...tiegangers-stijgt/535462/

Al is er inderdaad ook een aandeel dat het niet doet.
Correlatie/causatie vind ik wel een lastige hierin.

Natuurlijk heeft een (steeds) groter deel van de positieve tests de afgelopen weken een reisverleden. Er gaan in juli beduidend meer mensen op vakantie dan in april of mei.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlackMonkey
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Nee. Het is elke keer De Jonge die alle nieuwe ideeën verkoopt als het beste sinds gesneden brood, en wanneer ze niet goed uitpakken, dan is hij altijd de vermoorde onschuld en heeft <insert doelgroep hier> het gedaan omdat ze zich niet goed genoeg aan zijn maatregeltjes hebben gehouden.

Het komt nu op het punt dat we hem bijna hoofdelijk aansprakelijk kunnen gaan stellen voor wanbeleid in dit land.
Lol. Hoofdelijk aansprakelijk nog wel. Dus omdat het in jou opvattingen allemaal gebracht wordt als het beste, heb je het recht om zijn uitspraken compleet uit zijn verband te trekken. Lekker is dat. Je kan echt prima commentaar geven op het beleid zonder de meeste extreme vergelijkingen te maken. De vorige keer dat ik je erop aansprak bedoelde je het ook ineens niet zo overdreven. De "Nee" is echt heel tekenent.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Er wordt toch juist gevraagd om zelftesten te doen, deze worden ook uitgedeeld op Schiphol.

Het percentage positief stijgt juist afgelopen dagen, dat zou juist verklaard kunnen worden door meer zelftesten. De negatieve zelftesten zien we niet in de positiviteitsratio, de positieven, mensen die op basis van een positieve zelftest naar de GGD stappen, zien we wel.
Ik heb niemand gezien toen ik de grens over reed van het weekend

• BlackMonkey
Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Correlatie/causatie vind ik wel een lastige hierin.

Natuurlijk heeft een (steeds) groter deel van de positieve tests de afgelopen weken een reisverleden. Er gaan in juli beduidend meer mensen op vakantie dan in april of mei.
Wat heeft correlatie/causatie te maken met de opmerking: "Ik vraag me af hoeveel mensen zich 2/5 dagen na hun vakantie laten testen als ik kijk naar de cijfers denk ik vrijwel niemand.". Ik geef een bron die aantoont dat het niet vrijwel niemand is. Met een suggestie dat als je het verder wil uitzoeken er meer nieuwsberichten over zijn.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:34
MikeyMan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Laat ik het zo zeggen; ik had verwacht dat we met lagere cijfers het najaar in zouden gaan.
Helemaal met je eens. Veel (en ik ook) hadden verwacht dat de verhouding tussen positieve tests en ziekenhuisopnames echt flink anders zouden zijn dan in eerdere golven. Het begint er steeds een beetje meer op te lijken dat dat toch niet helemaal het geval is.

Natuurlijk, de piek van 10.000 positieve tests per dag heeft niet voor vergelijkbare aantallen gezorgd als eerder. Maar de huidige opnames ten opzichte van positieve testen is niet eens heel veel gunstiger dan dat we bijvoorbeeld in november of april hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sovieto schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Helemaal met je eens. Veel (en ik ook) hadden verwacht dat de verhouding tussen positieve tests en ziekenhuisopnames echt flink anders zouden zijn dan in eerdere golven. Het begint er steeds een beetje meer op te lijken dat dat toch niet helemaal het geval is.

Natuurlijk, de piek van 10.000 positieve tests per dag heeft niet voor vergelijkbare aantallen gezorgd als eerder. Maar de huidige opnames ten opzichte van positieve testen is niet eens heel veel gunstiger dan dat we bijvoorbeeld in november of april hadden.
Je moet dan ook de instroom vergelijken met het aantal positieve testen, niet de cumulatieve aantallen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

BlackMonkey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Wat heeft correlatie/causatie te maken met de opmerking: "Ik vraag me af hoeveel mensen zich 2/5 dagen na hun vakantie laten testen als ik kijk naar de cijfers denk ik vrijwel niemand.". Ik geef een bron die aantoont dat het niet vrijwel niemand is. Met een suggestie dat als je het verder wil uitzoeken er meer nieuwsberichten over zijn.
De vraag is of die mensen testen ivm klachten of omdat Hugo dat adviseert om te testen na 2/5 dagen terwijl ze geen klachten hebben.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:34
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Je moet dan ook de instroom vergelijken met het aantal positieve testen, niet de cumulatieve aantallen.
Dat heb ik natuurlijk ook gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Vanaf het moment dat er volop getest kon worden tot begin september was er toch een laag "plateau".
Daarna zijn er inderdaad niet echt plateau's geweest in NL, of maar heel kort.

Als ik echter kijk naar andere landen (bv België, Denemarken, UK) dan houden die een relatief laag niveau soms wat langer vast. Niet altijd een even stabiel plateau, maar dat is zoals je zegt ook erg lastig.
Vanaf juni tot september was het inderdaad laag (zeker vergeleken met nu).

Maar in absolute aantallen ging het van 217 (5 juni) naar 34 (7 juli) naar 787 (10 augustus) naar 467 op 1 september.
Bij de ziekenhuisopnames is zo'n zelfde golfbeweging te zien van 17 per dag naar 3 naar 20 naar 10 tussen juni en september.

Maar als je met plateau vooral lange tijd een laag aantal bedoelt, dan geef ik je gelijk.

• ijdod
[...]

We hebben al in zekere zin een cap op de kosten: QALY.

• Jovatov
  • Nu online
BlackMonkey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Mijn punt is dat er nu logischerwijs meer mensen met reisverleden in de statistieken bij de GGD komen. Het is niet te bepalen of ze de besmetting in het buitenland hebben opgelopen, of dat ze hier besmet zijn en 'toevallig' in het buitenland zijn geweest de afgelopen weken.

Logischerwijs zal je in de vakantietijd meer mensen hebben die een reisverleden hebben.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:34:
[...]

We hebben al in zekere zin een cap op de kosten: QALY.
Waren er niet onderzoeken waaruit bleek dat we het aantal QALY's als gevolg van de maatregelen al lang hadden verspeeld in verhouding met het aantal verloren QALY's van corona?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Waren er niet onderzoeken waaruit bleek dat we het aantal QALY's als gevolg van de maatregelen al lang hadden verspeeld in verhouding met het aantal verloren QALY's van corona?
Er was iemand die dat berekend had door alle overledenen te beschouwen als dor hout die toch nog maar een jaar te leven hadden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Jovatov
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Dat zijn nutteloze onderzoeken aangezien je nooit zal weten hoeveel QALY's je had verloren als we zonder maatregelen door waren gegaan en alle ziekenhuizen op code zwart waren geëindigd.

• BlackMonkey
TrailBlazer schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

De vraag is of die mensen testen ivm klachten of omdat Hugo dat adviseert om te testen na 2/5 dagen terwijl ze geen klachten hebben.
Nou een deel uit dat artikel hadden dus geen klachten. Dat zegt alleen weer niks of ze uit bco naar voren zijn gekomen. Maar gezien ik niet verwacht dat de GGD gaat uitvragen "komt u hier op advies?" zal het lastig worden, tenzij ze het op gaan nemen in het gedragsonderzoek.

Persoonlijk denk ik dat het antwoord ook niks uitmaakt, tenzij je een specifiek doel hebt met het uitvragen.
Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:35:
[...]

Mijn punt is dat er nu logischerwijs meer mensen met reisverleden in de statistieken bij de GGD komen. Het is niet te bepalen of ze de besmetting in het buitenland hebben opgelopen, of dat ze hier besmet zijn en 'toevallig' in het buitenland zijn geweest de afgelopen weken.

Logischerwijs zal je in de vakantietijd meer mensen hebben die een reisverleden hebben.
Eens, maar het mij onduidelijk wat je wil dat het zegt. Zoals je zelf deels als verwoord, wat druk je uit in een dergelijk cijfer en wat kan je er uiteindelijk mee.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Dat zijn nutteloze onderzoeken aangezien je nooit zal weten hoeveel QALY's je had verloren als we zonder maatregelen door waren gegaan en alle ziekenhuizen op code zwart waren geëindigd.
Dan kun je dus ook niet zeggen dat er een eindig 'budget' is aan QALY's wat je aan maatregelen kan spenderen tot dat op raakt.

• Drardollan
ijdod schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Die marges bij de verzekeraars valt in de praktijk wel mee. Dat is een erg hardnekkig verhaal. De pijn daar zit eerder in de deelnames van verzeraars aan zorginstellingen en -bedrijven. Management lagen kan wellicht efficienter, maar is ook altijd een beetje een doodoener.
Ik heb vrij veel te maken met zorgverzekeraars en heb een compleet ander beeld.

Het is sowieso al heel gek dat er maar een handvol verzekeraars zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Jovatov schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Een paar staten in de US zijn nu hard onderweg om dat experimenteel te ervaren. Die laten ook zien dat kinderen niet helemaal risicoloos zijn bij een COVID-19 infectie.
Over 5,800 children in Texas were newly hospitalized with COVID-19 in the seven-day period ending on Aug. 8, according to the Centers for Disease Control and Prevention, a 37% increase from a week prior.
Ja het zijn geen kinderen in Nederland (gelukkig) dus niet 1 op 1 te vergelijken. Maar het is ook niet zo ongevaarlijk voor kinderen dat ze er hooguit een snotneus van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Stoney3K je bent gewoon aan het dwarsliggen om het dwarsliggen, omdat je denkt er een stokpaardje mee te kunnen ondersteunen. QALY is geen hard getal, maar het is ongeveer 80k/jaar. Dat kan meer of minder zijn afhankelijk van diverse factoren. Dat is voor een individuele behandeling. De kans dat een 90 jarige een behandeling krijgt van een miljoen is daardoor laag, van een 40 jarige hoog. Grote uitdaging in de hogere leeftijdscategorieen is dat je niet weet hoe dat gaat verlopen. Een vitale bejaarde kan na behandeling zo nog 10 jaar door… of valt na een jaar spontaan om aan iets anders. Maar anyway, ja, dat zet dus wel degelijk een plafond op de behandelkosten ja.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:55:
@Stoney3K je bent gewoon aan het dwarsliggen om het dwarsliggen, omdat je denkt er een stokpaardje mee te kunnen ondersteunen. QALY is geen hard getal, maar het is ongeveer 80k/jaar. Dat kan meer of minder zijn afhankelijk van diverse factoren. Dat is voor een individuele behandeling. De kans dat een 90 jarige een behandeling krijgt van een miljoen is daardoor laag, van een 40 jarige hoog. Grote uitdaging in de hogere leeftijdscategorieen is dat je niet weet hoe dat gaat verlopen. Een vitale bejaarde kan na behandeling zo nog 10 jaar door… of valt na een jaar spontaan om aan iets anders. Maar anyway, ja, dat zet dus wel degelijk een plafond op de behandelkosten ja.
Dat is dus precies waar het om gaat: Het is een manier om behandelkosten in te begroten. Maar om maatregelen te begroten en om te bepalen wanneer de middelen erger aan het worden zijn dan de kwaal, is zo'n metriek niet geschikt.

De vraag is alleen welke metric je wel kan gebruiken om zoiets objectief te bepalen, want het enige wat we nu aan cijfers daarover hebben zijn enquetes en gedragsonderzoeken die altijd een bepaalde mate van subjectiviteit hebben.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:55:
Kom ik weer met het voorbeeld van m'n schoonmoeder van nu 65.... Dat heeft over de afgelopen vijf jaar de 80k heel ruimschoots overschreden. Zelfs puur naar de chemo behandelingen gekeken, dus zonder ziekenhuiskosten en bijkomende handelingen.

En nogmaals, ik hoef echt niet van m'n schoonmoeder af. En ben zelfs bereid nog een hogere zorgpremie te accepteren. Mijn punt is alleen dat dit niet ongelimiteerd kan.

@Stoney3K hoe je het bedrag bepaalt is nog de makkelijke kant van het verhaal. Hoe je omgaat met het weigeren van zorg aan degenen die hier boven uit komen is nog veel lastiger.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2021 17:01 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).