Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.875 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Dit was vorige week maandag ter vergelijk:

Nog steeds 10% lager, IC een heel stuk lager.

Ik denk dat de cijfers ook zullen gaan dalen, aangezien testen steeds zinlozer wordt voor veel mensen in de vakantie zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LlN2g8v1ZCaJrDTDfM34_xl_XA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hU9NxBYoZjTkkvey1VdjQJfk.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 12-07-2021 14:18 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:04
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ministers en staatssecretarissen blijven op hun post en kamerleden blijven in de kamer. Het is alleen niet meer vanzelfsprekend dat er een kamermeerderheid is bij stemmingen als het kabinet gevallen is.

Als er een nieuw kabinet komt wordt er uit de poppetjes weer een nieuwe set met ministers gekozen :)
Volgens mij heb je niet precies door wat een kabinet is en hoe die worden aangesteld.

Het kabinet zijn de ministers en staatssecretarissen. Die worden aangesteld als er een akkoord is bereikt door de formatiepartijen. De ministers hoeven niet per se in de kamer te zitten (De Jonge, Hoekstra en Grapperhaus zijn bijvoorbeeld helemaal niet gekozen in 2017).

Ministers zijn dus zeker niet altijd volksvertegenwoordigers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:35
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Vrijdag was duidelijk een met spoed ingelaste persconferentie, en het was 1 van de slechtste die er geweest is.

Vandaag is er sorry gezegd, dan is het toch gewoon klaar?
Tja is het dan oprecht sorry of damage control? Met het oog op het debat woensdag zal een deel van de coalitiepartijen (*ahum* CU *ahum*) zal hier wel gevoelig voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De instroom valt nog best mee, maar ik heb het idee dat het wel weer vaker meer dan 10 is. Maar er is nog niet echt een duidelijke stijging te zien. De daling lijkt er qua kliniek wel uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:17:

[Twitter]

Ik denk dat de cijfers ook zullen gaan dalen, aangezien testen steeds zinlozer wordt voor veel mensen in de vakantie zelf.
[Afbeelding]
Lager dan wat? Ik zie een stijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
jip_86 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Tja is het dan oprecht sorry of damage control? Met het oog op het debat woensdag zal een deel van de coalitiepartijen (*ahum* CU *ahum*) zal hier wel gevoelig voor zijn.
Welk excuus is er wel oprecht? Denk je dat Halsema er iets bij voelde toen ze sorry zei voor de slavernij?

Voor mij heeft een excuses niet zoveel waarde, 99 van de 100 keer is het toch niet oprecht. Maar in dit geval laat het wel zien dat ze niet helemaal doof en blind zijn, dat is voor mij voldoende :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sovieto schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Volgens mij heb je niet precies door wat een kabinet is en hoe die worden aangesteld.

Het kabinet zijn de ministers en staatssecretarissen. Die worden aangesteld als er een akkoord is bereikt door de formatiepartijen. De ministers hoeven niet per se in de kamer te zitten (De Jonge, Hoekstra en Grapperhaus zijn bijvoorbeeld helemaal niet gekozen in 2017).

Ministers zijn dus zeker niet altijd volksvertegenwoordigers
Ik heb er de energie niet voor, ik ging even snel en kort door de bocht. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Het 7-daags gemiddelde van de ziekenhuisopnames (kliniek) is gestegen van 8,0 naar 10,28. Dat komt overeen met een R-waarde van 1,32.

Uiteraard is dit een kleine sample (4 dagen achter elkaar een stijging) maar wel alvast interessant om te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Lager dan wat? Ik zie een stijging.
5 juli 110 op de IC
12 juli 84 op de IC

Stijging?

Die 3 extra op de verpleeg is ook verwaarloosbaar laag.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Sovieto schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:23:
Het 7-daags gemiddelde van de ziekenhuisopnames (kliniek) is gestegen van 8,0 naar 10,28. Dat komt overeen met een R-waarde van 1,32.
Dat moet je nog corrigeren voor 'uitstroom IC' minus de sterfte op de IC.
Het zijn te kleine getallen om iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Euh....? Kabinetsleden kunnen vziw niet terug de kamer in/zijn geen onderdeel meer van de kamer?

Mjah, goed van de excuses, maar beetje mosterd na de maaltijd. Had vrijdag gemoeten, en gelijk het verhaal tijdens de persco ook een stuk beter gemaakt dan het nu was.
Ministers kunnen geen Kamerlid zijn, zegt de Grondwet. Wel kunnen ministers die hun portefeuille ter beschikking hebben gesteld (demissionair zijn) in de Kamer gekozen zijn en dus tijdelijk zowel minister als Kamerlid zijn. Dat is momenteel voor een aantal ministers inderdaad het geval, onder andere Rutte en De Jonge.

[ Voor 3% gewijzigd door prijk op 12-07-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:18:
De instroom valt nog best mee, maar ik heb het idee dat het wel weer vaker meer dan 10 is. Maar er is nog niet echt een duidelijke stijging te zien. De daling lijkt er qua kliniek wel uit te zijn.
We zitten al eventjes op een plateau van gelijke instroom en uitstroom. Logisch wel, de getallen zijn zo laag dat er amper meer een grote uitstroom mogelijk is.

De daling is er uit en het is nu spannend om te zien wat de komende dagen gaan brengen. Je zou ondertussen serieuze stijging verwacht hebben op basis van ongeveer 16 dagen stijgende besmettingcijfers. Eerder was een stijging in de ziekenhuizen met een dag of 10-14 zichtbaar, dat lijkt vooralsnog uit te blijven.

Maar de giga stijging van afgelopen week, die is en blijft spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
hoevenpe schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Dat moet je nog corrigeren voor 'uitstroom IC' minus de sterfte op de IC.
Het zijn te kleine getallen om iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Ah, ik dacht dat uitstroom uit de IC niet meetelde voor instroom op de kliniek. Dan heb ik het mis en is de berekening inderdaad wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:17:

[Twitter]

Het vergelijk met deze tweet klopt wel denk ik.

Alleen ziekenhuis is nu weer aan het stijgen tov IC.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2021 14:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

prijk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Ministers kunnen geen Kamerlid zijn, zegt de Grondwet. Wel kunnen ministers die hun portefeuille ter beschikking hebben gesteld (demissionair zijn) in de Kamer gekozen zijn en dus tijdelijk zowel minister als Kamerlid zijn. Dat is momenteel voor een aantal ministers inderdaad het geval, onder andere Rutte en De Jonge.
Das ook alleen nadat er verkiezingen zijn geweest dan ;)

@Drardollan Het laat zich aanzien dat de besmettingen nu pas 1 of 2 generaties later tot opnames leiden gezien de demografie.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 12-07-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:27:
[...]

Het vergelijk met deze tweet klopt wel denk ik.

Alleen ziekenhuis is nu weer aan het stijgen.
In een week tijd heb je het over 3 personen, dat is verwaarloosbaar. Als ze om 10:30 hadden gekeken ipv 10:15 dan hadden het er 1 of 2 kunnen zijn.

Vorige week stegen we met 11 op maandag, vandaag met 7 (IC+verpleeg). Dat is nog steeds een daling van ongeveer 3,4%. Dat is best indrukwekkend als je naar de lage aantallen en hoge besmettingscijfers van de laatste tijd kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 19:04
Meer mensen in ziekenhuis, minder op IC.
In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 213 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 206), van wie 84 op de IC (gisteren: 88), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Bron: NOS.nl

Lichte stijging in ziekenhuizen, maar niet op de IC's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Soundwork schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Bron: NOS.nl

Lichte stijging in ziekenhuizen, maar niet op de IC's...
Dat gaat inderdaad om de totalen, maar dat komt ook meer omdat er bijna geen uitstroom is geweest in het weekend.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:28:
[...]
@Drardollan Het laat zich aanzien dat de besmettingen nu pas 1 of 2 generaties later tot opnames leiden gezien de demografie.
Dat was toch al bekend? Onder de 40 hadden we sowieso een laag aantal opnames, het zwaartepunt lag op 50+. En die groep is, gelukkig, behoorlijk beschermd ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:29:
[...]

In een week tijd heb je het over 3 personen, dat is verwaarloosbaar. Als ze om 10:30 hadden gekeken ipv 10:15 dan hadden het er 1 of 2 kunnen zijn.

Vorige week stegen we met 11 op maandag, vandaag met 7 (IC+verpleeg). Dat is nog steeds een daling van ongeveer 3,4%. Dat is best indrukwekkend als je naar de lage aantallen en hoge besmettingscijfers van de laatste tijd kijkt.
Als ik het bij NICE bekijk, is het van 201 weer naar 218 gestegen op zkh:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Ik ben iig blij als het bij deze minimale stijging blijft en de besmetting niet overslaat naar de ouderen die nog niet gevaccineerd zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Als ik het bij NICE bekijk, is het van 201 weer naar 218 gestegen op zkh:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
Niet de doelpalen verzetten, we spreken over LCPS en niet NICE. De bronnen combineren is geen optie, ze kijken naar hele andere cijfers.

Overigens rapporteert NICE op 5-7 207 mensen op de verpleeg en 111 op de IC. Tegenover 218 verpleeg en 88 IC vandaag.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:35
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Welk excuus is er wel oprecht? Denk je dat Halsema er iets bij voelde toen ze sorry zei voor de slavernij?

Voor mij heeft een excuses niet zoveel waarde, 99 van de 100 keer is het toch niet oprecht. Maar in dit geval laat het wel zien dat ze niet helemaal doof en blind zijn, dat is voor mij voldoende :)
Ik denk dat vrijdag een stuk oprechter was geweest. Dat wisten ze toen vast ook al wel. Je maakt mij niet wijs dat je niet op de wc ff zit te denken wat gaat hier nu fout. Maar blijkbaar moet je dat goed voorbereiden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Hou de pure politieke discussie zoveel mogelijk in De politieke kroeg aub.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 12-07-2021 14:53 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:31:

Ik ben iig blij als het bij deze minimale stijging blijft en de besmetting niet overslaat naar de ouderen die nog niet gevaccineerd zijn.
Dan moeten we ons meer zorgen maken wat de reden is waarom ze niet zijn gevaccineerd. We zijn al vanaf begin dit jaar met die doelgroepen bezig en op dit moment kan iedereen gewoon z'n eerste prik hebben gehad immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RodeStabilo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Dan moeten we ons meer zorgen maken wat de reden is waarom ze niet zijn gevaccineerd. We zijn al vanaf begin dit jaar met die doelgroepen bezig en op dit moment kan iedereen gewoon z'n eerste prik hebben gehad immers.
De meest opmerkelijke groep daarin is de 60-64 die met AZ geprikt zou wouden via de huisarts, maar die nu enorm achter aan het lopen is. Wat is daar precies de oorzaak van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Zoals @Stoney3K aangeeft, een deel is AZ die komende 14 dagen hun 2e prik nog moeten krijgen. Maar voor de rest is de bescherming van de 50+ groep wel goeddeels op orde. De komende 2 weken zou ook 40+ klaar moeten zijn met prik 2 overigens, de mensen van 40/41 gaan nu op voor de 2e prik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:34:
[...]

De meest opmerkelijke groep daarin is de 60-64 die met AZ geprikt zou wouden via de huisarts, maar die nu enorm achter aan het lopen is. Wat is daar precies de oorzaak van?
Geen idee. ze hebben in ieder geval een stigmatiserende naam gekregen die we hier in dit topic (terecht) niet mogen noemen ;)
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:35:
De komende 2 weken zou ook 40+ klaar moeten zijn met prik 2 overigens, de mensen van 40/41 gaan nu op voor de 2e prik.
Correct. Ik zit zelf ook in die laatste groep :)

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 12-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Dat gaat inderdaad om de totalen, maar dat komt ook meer omdat er bijna geen uitstroom is geweest in het weekend.
Nu afwachten hoe de cijfers zich ontwikkelen... Meestal pas na 3 weken ga je de effecten zien van de infecties die nu plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Number10 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:59:
[...]

Maar 'onder controle' is R<1 en niet R>1 met een percentage positief <5% zelfs al klopt je optimistische aanname. Maar we vaccineren uiteraard niet exponentieel. En ga je ook uit van gemiddeld gedrag?

Elke dag 10.000 of meer besmettingen zijn elke dag heel veel mensen die een risico lopen om ziek, ernstig ziek of langdurig ziek te worden en daarvan sterft zoals bekend een deel vroegtijdig.

Elke dag dus.

Omdat we wederom niet hard ingrijpen maar halfbakken.
Naar mijn idee is het toch echt noodzakelijk aan deze omineus verwoorde stelling enige kwantificering toe te voegen. Of is bij een hoog aantal besmettingen de hoogte van het risico, het aantal zieken en het aantal overledenen niet echt van belang en is zero covid het ultieme doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Lopen niet zozeer achter, ze moeten 12 weken wachten tussen prik 1 en 2. Stuk langer dan bij Pfizer/Moderna. Die groep moet nu wel snel klaar zijn ook trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Soundwork schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:35:
[...]

Nu afwachten hoe de cijfers zich ontwikkelen... Meestal pas na 3 weken ga je de effecten zien van de infecties die nu plaatsvinden.
Eerder al, na 10-14 dagen is dat ongeveer. Over 3 weken kan je wel met veel zekerheid zeggen wat de effecten waren, dan zijn de rapportages ook redelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:52
[...]

Van wat ik tot nu toe begrepen heb het vasthouden aan de 12 weken tussen prik 1 en 2, beperkt beschikbare voorraad en het feit dat er huisartsen zijn die heel erg star vasthouden aan hun prikmomenten.
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Lopen niet zozeer achter, ze moeten 12 weken wachten tussen prik 1 en 2. Stuk langer dan bij Pfizer/Moderna. Die groep moet nu wel snel klaar zijn ook trouwens.
In de Regio Rijnmond zitten groepen die nog tot 2e week Augustus moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn voor prik 2. Schijnt te maken te hebben dat er voor de 1e prik weinig voorraad beschikbaar was op dat moment, volgens m'n schoonvader en van de mensen in die groep.

[ Voor 36% gewijzigd door TIGER1125 op 12-07-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zeer benieuwd naar de cijfers van vandaag. Hopelijk wordt het een korte golf.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:35:
[...]
Correct. Ik zit zelf ook in die laatste groep :)
Ik ook, en de mensen om mij heen dus ook veelal. Makkelijk referentiepunt, ik moet zelf woensdag voor prik 2 en om mij heen iedereen de komende 2 weken. Uitzonderingen daargelaten.

Maar dat betekent dat we over 2 tot 4 weken ook de groep 40+ goed beschermd hebben. Eigenlijk is Delta en de versoepeling gewoon net wat te vroeg. Laten we hopen dat de ingrepen ook vroeg genoeg waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TIGER1125 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:37:
[...]

feit dat er huisartsen zijn die heel erg star vasthouden aan hun prikmomenten.
Ik vind dat niet zo gek, huisartsen hebben het druk zat. Ze kregen dit er al bij en hebben dit ingepland, ik snap wel dat ze daar niet zomaar van afwijken.

Over 4 dagen is trouwens iedereen die AZ heeft gehad vrij om een afspraak bij de GGD te maken om Pfizer/Moderna als 2e prik te krijgen. Dus daar gaat ook nog wel wat tempo gemaakt worden, daar hoeft geen 12 weken op gewacht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
prijk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:35:
[...]
Naar mijn idee is het toch echt noodzakelijk aan deze omineus verwoorde stelling enige kwantificering toe te voegen.
Zie o.a. pagina 6 en 7 onderaan van het 114e OMT advies en WHO policy brief 39. De opname en sterftestatistieken kun je zelf opzoeken, inclusief de vaccinatiegraad.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Number10 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Zie o.a. pagina 6 en 7 onderaan van het 114e OMT advies en WHO policy brief 39. De opname en sterftestatistieken kun je zelf opzoeken, inclusief de vaccinatiegraad.
Zo werkt het hier dus niet: "Wie eist, bewijst" betekent ook dat je de relevante cijfers aanhaalt en hier naar eigen interpretatie een duiding aan geeft.

Verwijzen naar "Het 114de OMT advies" is niets anders dan een linkdump zonder URL-tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Niet de doelpalen verzetten, we spreken over LCPS en niet NICE. De bronnen combineren is geen optie, ze kijken naar hele andere cijfers.

Overigens rapporteert NICE op 5-7 207 mensen op de verpleeg en 111 op de IC. Tegenover 218 verpleeg en 88 IC vandaag.
130 verpleeg bedoel je denk ik. De cijfers zijn wat onhandig omdat de ene met IC meetelt en de ander los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TIGER1125 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:37:
[...]
In de Regio Rijnmond zitten groepen die nog tot 2e week Augustus moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn voor prik 2
Klopt, het is ook niet zo dat dit geldt voor alles en iedereen in Nederland. In de regio Tilburg lopen ze ook wat achter weet ik.

Maar even teruggerekend, op 31 mei 2021 mocht de groep 1979/1980 (dus heel 40+) een afspraak gaan maken. Dat is nu 6 weken geleden. Er van uitgaande dat de meeste mensen vrij snel een afspraak gemaakt hebben (de lijnen waren constant overbelast in die tijd) en het tussen de 7 en 14 dagen duurde voor je terecht kon betekent dit tussen vandaag en de komende 7 dagen de meesten hun 2e prik gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 12:27
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:23:
[...]

5 juli 110 op de IC
12 juli 84 op de IC

Stijging?

Die 3 extra op de verpleeg is ook verwaarloosbaar laag.
De cijfers worden per dag gepubliceerd, hierboven werd even een vergelijking gemaakt met een week daarvoor :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:44:
[...]

130 verpleeg bedoel je denk ik. De cijfers zijn wat onhandig omdat de ene met IC meetelt en de ander los van elkaar.
Als ik bij NICE in de grafieken kijk naar de verpleeg afdeling op 5-7 dan kom ik op 207 toch? Die grafiek is toch niet gecombineerd met de IC?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URieDyvxcguOI4Vq5hIohALzOC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMsAFHdjzRuUfjwdJsUw901u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobinNL schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:47:
[...]

De cijfers worden per dag gepubliceerd, hierboven werd even een vergelijking gemaakt met een week daarvoor :)
Dat doe ik toch ook? 5-7 en 12-7 zit een week tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:39
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Klopt, het is ook niet zo dat dit geldt voor alles en iedereen in Nederland. In de regio Tilburg lopen ze ook wat achter weet ik.

Maar even teruggerekend, op 31 mei 2021 mocht de groep 1979/1980 (dus heel 40+) een afspraak gaan maken. Dat is nu 6 weken geleden. Er van uitgaande dat de meeste mensen vrij snel een afspraak gemaakt hebben (de lijnen waren constant overbelast in die tijd) en het tussen de 7 en 14 dagen duurde voor je terecht kon betekent dit tussen vandaag en de komende 7 dagen de meesten hun 2e prik gaan krijgen.
1980 hier en direct een afspraak gemaakt op 31 mei, tweede prik morgen inderdaad, maar ik was écht snel, ik zie om me heen (n=1) dat echt nog wel veel mensen van 40+ een tweede prik na mij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Dat zal zeker kloppen want ik ben van 83 en mijn tweede prik is volgende week donderdag, dus ik verwacht dat alle 40+'ers deze week volledig geprikt zijn.

Dus op 1 augustus is iedereen die wil vanaf 40 volledig beschermd. en op 13 augustus komt daar de groep van 35-40 ook nog eens bij. Het is dan compleet onzin om festivals na die datum niet toe te staan, mits de ziekenhuiscijfers niet explosief toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
monsieurpinot schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:48:
[...]

1980 hier en direct een afspraak gemaakt op 31 mei, tweede prik morgen inderdaad, maar ik was écht snel, ik zie om me heen (n=1) dat echt nog wel veel mensen van 40+ een tweede prik na mij krijgen.
Ik was ook snel, al was jij net 1 dag sneller.

Komt inderdaad een grote bups na, wij Tweakers waren natuurlijk de eersten :) Maar dat betekent dat er de komende 7-14 dagen een grote bups na komt, de "iets tragere" (overdreven gezegd) mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 11-09 12:27
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Dat doe ik toch ook? 5-7 en 12-7 zit een week tussen?
Srry, ik had de quote in je post niet goed gelezen 8)7 Ik heb niks gezegd ;)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:41:
[...]
Zo werkt het hier dus niet: "Wie eist, bewijst" betekent ook dat je de relevante cijfers aanhaalt en hier naar eigen interpretatie een duiding aan geeft. (…)
Ik 'eiste' dus ook niks. Dat deed @prijk.
(…) Verwijzen naar "Het 114de OMT advies" is niets anders dan een linkdump zonder URL-tags.
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Dat zal zeker kloppen want ik ben van 83 en mijn tweede prik is volgende week donderdag, dus ik verwacht dat alle 40+'ers deze week volledig geprikt zijn.

Dus op 1 augustus is iedereen die wil vanaf 40 volledig beschermd. en op 13 augustus komt daar de groep van 35-40 ook nog eens bij.
Wij Tweakers zijn wel snelle jongens he, de meesten zullen een dag of 2-3 later een afspraak gaan maken en dus net iets achter ons aan lopen. Maar geen weken over het algemeen. 40+ is inderdaad zo rond 1 augustus behoorlijk goed beschermd.
Het is dan compleet onzin om festivals na die datum niet toe te staan, mits de ziekenhuiscijfers niet explosief toenemen.
Ik denk dat we festivalseizoen 2022 2021 beter kunnen afschrijven. Elke keer wel/niet doorgaan is ook geen doen toch? Het is nu weer eens gebleken dat vooruitkijken amper mogelijk is. Ik denk dat we het beter eerst achter ons kunnen hebben gelaten voor we nieuwe plannen maken. Hoorde vandaag een festival wat enkele uren voor het zou beginnen afgelast werd en alles weer afgebroken kan worden, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Linkdrop:

https://www.telegraaf.nl/...-inschattingsfout-gemaakt
Anders dan bij de persconferentie van afgelopen vrijdag zijn demissionair premier Rutte en coronaminister De Jonge alsnog door het stof gegaan voor de ’inschattingsfout’ die zij hebben gemaakt bij de al te drieste versoepelingen van drie weken geleden.
Mijn reaktie zou zijn: "geen probleem heren". RIVM voorzag de explosie van de besmettingscijfers niet, ik voorzag de explosie niet, de ervaringen met eerdere versoepelingen waren juist erg gunstig. Laten we vooruit kijken hoe we dit zo snel mogelijk kunnen beteugelen en in de verdere toekomst kunnen voorkomen.

Afgelopen week miste ik dit besef nog in de uitingen van De Jonge; toen verdedigde hij nog de desastreus afgelopen "Dansen met Janssen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:52:
Ik denk dat we festivalseizoen 2022 beter kunnen afschrijven.
Ik ga er vanuit dat je 2021 bedoelt ;)
Zo ja, lijkt me ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
Ik ben van '90 en ben op 27 juli klaar met de tweede prik (Moderna). Vanaf het moment dat we ingepland konden worden heb ik bijna gelijk gebeld, ik had op 21 juli al klaar kunnen zijn maar dat kwam privé niet uit. Ik kon binnen een week na bellen al terecht. Dus ook mijn leeftijdsgroep kan half augustus al klaar zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat we festivalseizoen 2022 beter kunnen afschrijven.
Ik snap dat voorzichtigheid geboden is, maar dat vind ik toch weer een beetje érg pessimistisch. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Ik ga er vanuit dat je 2021 bedoelt ;)
Zo ja, lijkt me ook.
Natuurlijk, my bad! Laten we hopen dat het 2022 weer vol gas kan zeg *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Ik snap dat voorzichtigheid geboden is, maar dat vind ik toch weer een beetje érg pessimistisch. 8)
Haha je hebt gelijk :+

Post veranderd, excuses haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:53:
Afgelopen week miste ik dit besef nog in de uitingen van De Jonge; toen verdedigde hij nog de desastreus afgelopen "Dansen met Janssen".
De versoepelingen vond ik snel, maar kon ik mee leven. Ik ben tenslotte iemand die al maanden roept dat we wat moeten proberen om te leren. Maar die Dansen met Janssen heb ik echt nooit begrepen, dat was met stip de grootste fout die er gemaakt is.

Al is er 1 ding positief aan, lang niet iedereen die om die reden gevaccineerd is heeft nu Corona (gehad). Dat betekent toch weer een mooie extra bak met gevaccineerde mensen die anders wellicht later of niet waren gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
[...]

De versoepelingen vond ik snel, maar kon ik mee leven. Ik ben tenslotte iemand die al maanden roept dat we wat moeten proberen om te leren. Maar die Dansen met Janssen heb ik echt nooit begrepen, dat was met stip de grootste fout die er gemaakt is.

Al is er 1 ding positief aan, lang niet iedereen die om die reden gevaccineerd is heeft nu Corona (gehad). Dat betekent toch weer een mooie extra bak met gevaccineerde mensen die anders wellicht later of niet waren gegaan.
Mja, qua tijd levert je dit nu ook weer niet zoveel op. Zeker met de nu heringevoerde maatregelen kom je grofweg op misschien 200k besmettingen over de komende weken die je dan niet hoeft te vaccineren. Dat is een dagje prikken winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sowieso, onder welke datum reken je "festivalseizoen 2021"? Er zijn genoeg feestjes in laat september of in oktober, ik mag toch hopen dat we die wel zonder veel problemen door kunnen laten gaan.

Of oud en nieuw ook maar alvast preventief schrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:03:
Sowieso, onder welke datum reken je "festivalseizoen 2021"? Er zijn genoeg feestjes in laat september of in oktober, ik mag toch hopen dat we die wel zonder veel problemen door kunnen laten gaan.

Of oud en nieuw ook maar alvast preventief schrappen?
Dat is te voorbarig om zo ver in dit jaar te kijken wat wel- en niet te doen.
Eerst afwachten hoe Delta zich gaat ontwikkelen en wat het doet met de ziekenhuis- en IC opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Number10 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Ben je serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:02:
[...]

Mja, qua tijd levert je dit nu ook weer niet zoveel op. Zeker met de nu heringevoerde maatregelen kom je grofweg op misschien 200k besmettingen over de komende weken die je dan niet hoeft te vaccineren. Dat is een dagje prikken winst?
Het voordeel is dat ze maar 1 prik hebben, daar win je sowieso al 5 weken mee. En dat ze anders wellicht niet zouden gaan, want niet nodig. Al heb je er maar 50.000 "gewonnen", dat zijn er toch 50.000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Als ik bij NICE in de grafieken kijk naar de verpleeg afdeling op 5-7 dan kom ik op 207 toch? Die grafiek is toch niet gecombineerd met de IC?

[Afbeelding]
Dat kan toch niet anders? Aangezien bijna dagelijks het getal nu rond de 200 bungelt, kan het niet opeens 200+90 zijn, want dan hadden er wel 300 gelegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Het was een grove fout in de uitwerking.

Ik denk dat TvT disco drie fouten bevat:

1 (fundamenteel probleem): mixen van geteste en gevaccineerde groep.
De ene groep heeft een relatieve waarschijnlijkheid van besmettings van 10 a 20% van de waarde in een ongevaccineerde en niet geteste groep. Dat zou dus moeten passen. R0[delta] is 6 a 7, minus afslag voor gedeeltelijke groepsimmuniteit vanwege eerdere infecties, en dan vermenigvuldigen met 0.1 a 0.2. Dan zit je onder 1.
De tweede groep heeft ook een besmettingskans van <20% indien allemaal gevaccineerd.
Van groep 2 naar groep 1 is de besmettingskans ongeveer 40% (je hebt in de overdracht van B naar A slechts 1 gevaccineerde en geen winst van het testen). Dat is te hoog.

2. (uitwerking van de regels): mensen waarvan je weet dat ze nog niet immuun zijn toch als gevaccineerd tellen.
Hierover is iedereen het wel eens: dit was een verwijtbare fout. Het versterkt bovendien het probleem geschetst in punt 1 t.a.v. de overdrtachten B->B en B->A. Gegeven de vaccinatiegraad van twintigers rond 1-7 is vooral B->A problematisch.

3. (uitvoering van de regels): gekopieerde QR coces, portiers die een hele rij laten doorlopen omdat het te druk wordt voor de deur etc.

Samen met een zeer langdurige horecasluiting (waardoor iedereeen "iets in te halen had"), het einde van de tentamenweken en de nieuwe dominantie van de delta variant in precies die week, is dat een perfect storm gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
t_captain schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:53:
Linkdrop:

https://www.telegraaf.nl/...-inschattingsfout-gemaakt

[...]

Mijn reaktie zou zijn: "geen probleem heren". RIVM voorzag de explosie van de besmettingscijfers niet, ik voorzag de explosie niet, de ervaringen met eerdere versoepelingen waren juist erg gunstig. Laten we vooruit kijken hoe we dit zo snel mogelijk kunnen beteugelen en in de verdere toekomst kunnen voorkomen.
Tja, maar hier zit denk ik het verschil tussen naar de cijfers kijken en daadwerkelijk naar de jeugd/mensen kijken. Bij alle andere versoepelingen zag je al dat ze gelijk vol gebruikt werden. Als je enige ervaring bij cafés hebt, weet je dat die controles niets gaan worden. Gecombineerd zul je dan vanuit de cijfers zien dat het prima gaat, terwijl je vanuit de praktijk weet dat de cijfers (of vooral de aannames) niet kloppen.

Ondanks dat ik van mijn mening ben dat het wel degelijk te voorzien was, zijn dit wel fouten die gemaakt kunnen worden. Er moeten heel veel keuzes gemaakt worden met maar beperkte data.
Maar dit stuk vind ik nog wel het belangrijkste. Ze willen/kunnen gewoon niet uit zichzelf toegeven dat er iets niet goed ging. Hadden ze dat wel gedaan was de persco van afgelopen vrijdag ook heel anders over gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Dat kan toch niet anders? Aangezien bijna dagelijks het getal nu rond de 200 bungelt, kan het niet opeens 200+90 zijn, want dan hadden er wel 300 gelegen.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat die grafiek een combinatie zou zijn. Het zijn bij NICE 2 grafieken die bewust "COVID-19 infecties op de verpleegafdeling" en COVID-19 patiënten op de IC’s" heten. Ik zie nergens dat die eerste grafiek ook de IC patiënten bevat, maar wellicht mis ik iets?

LCPS meldt andere cijfers, maar dat is een andere bron die niet vergelijkbaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Het grote probleem blijft dat het hele testen zelf niet waterdicht genoeg is voor TvT. Dan heb ik het nog niet over gesjoemel of slechte controles. Laat één mislukte test een discotheek van 600 man binnenglippen, en je hebt de poppen al aan het dansen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29

Nou, toch weer iets lager dan gisteren. Ben benieuwd of dit echt een korte extreme piek is geweest of dat we deze week nog wat verder doorstijgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:17:
Het grote probleem blijft dat het hele testen zelf niet waterdicht genoeg is voor TvT. Dan heb ik het nog niet over gesjoemel of slechte controles. Laat één mislukte test een discotheek van 600 man binnenglippen, en je hebt de poppen al aan het dansen.
Ik denk dat 1 besmetting op 600 mensen nog wel te overzien is, dat zal niet gezorgd hebben voor de 200 besmettingen. Ik denk eerder dat er tussen de 15 en 20 besmette mensen binnen hebben gezeten.

Ergens anders was een jongeman die een verkeerde uitslag kreeg en aangaf met iedereen geknuffeld te hebben. En daar heb je dan weer geen bom zien ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:19:
[Twitter]
Nou, toch weer iets lager dan gisteren. Ben benieuwd of dit echt een korte extreme piek is geweest of dat we deze week nog wat verder doorstijgen.
Het nut van testen is nu natuurlijk nihil voor mensen die geen of weinig last hebben van symptonen. Ik kan mij best voorstellen dat een jongere nu niet gaat testen met het risico een quarantaine op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49
[Twitter]
Misschien is de immuniteit onder 30 toch groter dan gedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 16:38
Beste wel gek dat ik bijna opgelucht ben bij het zien van ruim 8k besmettingen...
[Twitter]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[Twitter]
Dit is wel een hoopvol getal. Ik sluit niet uit dat we nog een keer omhoog gaan, maar 2 dagen op rij een best wel serieuze daling is wel goed nieuws. Zeker omdat deze daling nog niet kan komen door de maatregelen die zaterdag zijn ingegaan. TvT was overigens 10% van de positieve besmettingen, en de daling is veel steviger dan dat.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik ervaar dat de druk er een beetje af is. Ik werd erg nerveus van die giga stijging (net als bijna iedereen denk ik) en ben enigszins opgelucht dat het er inderdaad op lijkt alsof het niet door blijft knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 16:24
[Twitter]
Blijft boeiend om te zien, er is echt geen pijl op te trekken momenteel.

We knallen omhoog als een malle, en nu een beetje pas op de plaats dan wel krimp.

Laten we hopen dat het inderdaad een extreem korte piek was maar ik ben bang...

Wie weet komt dit ook wel door dat we geen TvT meer hebben en mensen die zich normaal nooit zouden laten testen nu zicht ook niet meer laten testen bij lichte klachten maar bij TvT wel positief testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
joppe113 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:21:
Beste wel gek dat ik bijna opgelucht ben bij het zien van ruim 8k besmettingen...

[...]
Ik post precies hetzelfde O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb nog niet eerder gehoord dat die grafiek een combinatie zou zijn. Het zijn bij NICE 2 grafieken die bewust "COVID-19 infecties op de verpleegafdeling" en COVID-19 patiënten op de IC’s" heten. Ik zie nergens dat die eerste grafiek ook de IC patiënten bevat, maar wellicht mis ik iets?

LCPS meldt andere cijfers, maar dat is een andere bron die niet vergelijkbaar is :)
Opmerkelijk inderdaad. Als je de uitleg over de grafiek leest staat dit er ook expliciet vermeld:

Uitleg: Deze grafiek toont hoeveel patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 status per dag op de Nederlandse verpleegafdelingen aanwezig waren. Het gaat hierbij dus om de reeds aanwezige COVID-19 patiënten en de nieuw opgenomen COVID-19 patiënten per dag.
De patiënten die opgenomen zijn op een intensive care, worden hier niet in meegenomen en worden elders op deze website gerapporteerd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dracula schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Blijft boeiend om te zien, er is echt geen pijl op te trekken momenteel.

We knallen omhoog als een malle, en nu een beetje pas op de plaats dan wel krimp.
Welkom bij de Corona achtbaan, een achtbaan die volledig in nevelen gehuld is. Met de beste wil van de wereld is er geen voorspelling op te maken.
Laten we hopen dat het inderdaad een extreem korte piek was maar ik ben bang...
Ik ben er wel iets geruster op, deze cijfers zijn nog zonder de maatregelen. Zijn er nog lang niet en we zullen heus nog wel iets krijgen, maar vooralsnog is het positief dat we al 2 dagen serieus dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Wolly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Het nut van testen is nu natuurlijk nihil voor mensen die geen of weinig last hebben van symptonen. Ik kan mij best voorstellen dat een jongere nu niet gaat testen met het risico een quarantaine op te lopen.
Naja, de klachten zijn niet het grootste probleem, het in stand houden van de verspreiding is altijd het grootste probleem van Covid. Als mensen zich niet willen laten testen of met klachten gewoon vrolijk door gaan met mensen ontmoeten, noem ik dat behoorlijl asociaal. Daardoor blijft de boel zich verspreiden en blijven we nog langer in deze rot situatie. Maar goed, thats my 2 cents.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 14:34
Hopelijk zet de daling voort deze week. Ben zelf van 1993 en vandaag precies twee weken geleden voor het eerst geprikt. Laten we hopen dat we deze prikronde bij de twintigers terug gaan zien in de cijfers. en ja ik weet dat je met een vaccinatie nog altijd besmet kan raken. Keep your head up folks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Moi_in_actie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Naja, de klachten zijn niet het grootste probleem, het in stand houden van de verspreiding is altijd het grootste probleem van Covid. Als mensen zich niet willen laten testen of met klachten gewoon vrolijk door gaan met mensen ontmoeten, noem ik dat behoorlijl asociaal. Daardoor blijft de boel zich verspreiden en blijven we nog langer in deze rot situatie. Maar goed, thats my 2 cents.
Dat ga je ook niet voorkomen, tenzij je dingen wil gaan doen als sleepnetmatig testen of gedwongen quarantaine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

Bloodclot

Jawier!

joppe113 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:21:

[...]
Omdat de verwachtingen 15k-20k waren deze week. tis nog steeds gissen waar we heen gaan met de besmettingen (ik verwacht omlaag, geen clubs/kroegen (minder besmettingen), geen reden tot testen (voor toegang) dus minder tests, over een week krijgen we ook pas te zien wat voor invloed het heeft op onze ziekenhuizen.

In iedergeval is dit een (onbedoelde?) goede test om te zien hoe het zou gaan met de ziekenhuizen als we alles open zouden gooien. We zien het vanzelf tweede helft van juli.

Als de ziekenhuizen/IC bezettingen erg laag blijven, dan zullen er nieuwe conclusies gemaakt worden. begin september zou iedereen (die het wil natuurlijk) gevaccineerd moeten zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
Getal van vandaag (~8500) is in lijn met mijn model.

Piek R-waarde wordt nu verwacht op 14-7 (infectiedatum), dat was 18-7. R-waarde onder 1 vanaf 31-7 (was 2-8).

Effecten van de nieuwe maatregelen afgelopen vrijdag zitten niet in het model. Effect van zomervakantie VO ook niet.

Prognose is dat we nog steeds keihard omhoog gaan met besmettingen, maar daarna ook keihard omlaag. De hoge aantallen infecties + vaccinaties bouwen hard aan de immuniteit, waardoor de tegen eind augustus veel robuuster ervoor staan dan we zonder deze vierde golf hadden gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Opmerkelijk inderdaad. Als je de uitleg over de grafiek leest staat dit er ook expliciet vermeld:

Uitleg: Deze grafiek toont hoeveel patiënten met verdachte of bewezen COVID-19 status per dag op de Nederlandse verpleegafdelingen aanwezig waren. Het gaat hierbij dus om de reeds aanwezige COVID-19 patiënten en de nieuw opgenomen COVID-19 patiënten per dag.
De patiënten die opgenomen zijn op een intensive care, worden hier niet in meegenomen en worden elders op deze website gerapporteerd.
Ik denk dat @Señor Sjon LCPS en NICE onbewust door elkaar haalt. Was er al bang voor toen we NICE en LCPS door elkaar gingen gebruiken net, in het verleden ging dit ook wel eens fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Ben ik nou achterlijk of is het volstrekt logisch dat er iets minder positief getest is, want geen TvT meer dus minder noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 20:23
t_captain schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Het was een grove fout in de uitwerking.

Ik denk dat TvT disco drie fouten bevat:

1 (fundamenteel probleem): mixen van geteste en gevaccineerde groep.
De ene groep heeft een relatieve waarschijnlijkheid van besmettings van 10 a 20% van de waarde in een ongevaccineerde en niet geteste groep. Dat zou dus moeten passen. R0[delta] is 6 a 7, minus afslag voor gedeeltelijke groepsimmuniteit vanwege eerdere infecties, en dan vermenigvuldigen met 0.1 a 0.2. Dan zit je onder 1.
De tweede groep heeft ook een besmettingskans van <20% indien allemaal gevaccineerd.
Van groep 2 naar groep 1 is de besmettingskans ongeveer 40% (je hebt in de overdracht van B naar A slechts 1 gevaccineerde en geen winst van het testen). Dat is te hoog.

2. (uitwerking van de regels): mensen waarvan je weet dat ze nog niet immuun zijn toch als gevaccineerd tellen.
Hierover is iedereen het wel eens: dit was een verwijtbare fout. Het versterkt bovendien het probleem geschetst in punt 1 t.a.v. de overdrtachten B->B en B->A. Gegeven de vaccinatiegraad van twintigers rond 1-7 is vooral B->A problematisch.

3. (uitvoering van de regels): gekopieerde QR coces, portiers die een hele rij laten doorlopen omdat het te druk wordt voor de deur etc.

Samen met een zeer langdurige horecasluiting (waardoor iedereeen "iets in te halen had"), het einde van de tentamenweken en de nieuwe dominantie van de delta variant in precies die week, is dat een perfect storm gebleken.
Ik zou er nog een kleine 4 willen bijvoegen. Sneltesten hebben een lagere sensitiviteit en daarbij 40 uur is een te grote interval waardoor er ook een aantal mensen een negatieve uitslag krijgen terwijl ze op het evenement besmettelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bloodclot schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Omdat de verwachtingen 15k-20k waren deze week. tis nog steeds gissen waar we heen gaan met de besmettingen (ik verwacht omlaag, geen clubs/kroegen (minder besmettingen), geen reden tot testen (voor toegang) dus minder tests, over een week krijgen we ook pas te zien wat voor invloed het heeft op onze ziekenhuizen.
TvT was gek genoeg maar een klein deel van de besmettingen, het leeuwendeel werd nog steeds gevonden door de standaard GGD test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

R.van.M schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Ik zou er nog een kleine 4 willen bijvoegen. Sneltesten hebben een lagere sensitiviteit en daarbij 40 uur is een te grote interval waardoor er ook een aantal mensen een negatieve uitslag krijgen terwijl ze op het evenement besmettelijk zijn.
En de uitzondering voor alle werkenden in een horecatent/festival, zoals personeel en toeleveranciers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
DutchOwnage schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
Ben ik nou achterlijk of is het volstrekt logisch dat er iets minder positief getest is, want geen TvT meer dus minder noodzaak.
Nee je bent niet achterlijk. Maar je overschat het aandeel TvT. Dat was ongeveer 10% van de besmettingen die gevonden werden.

Ik vergeet er steeds een bron bij te zetten: https://www.rtlnieuws.nl/...digd-code-vaccinatiegraad

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1414574625426640898]

Ook niet geheel onbelangrijk, het aantal testen stijgt ook stevig door en het percentage positief zwakt een stukje af.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Nee je bent niet achterlijk. Maar je overschat het aandeel TvT. Dat was ongeveer 10% van de besmettingen die gevonden werden.

Ik vergeet er steeds een bron bij te zetten: https://www.rtlnieuws.nl/...digd-code-vaccinatiegraad
Dank voor de duiding :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Voor de volledigheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igd6oXuIkON2BLvbtOk4tsqP4g8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c8Cg4GUs82PN4fkrZcQk8jvm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar het is niet realistisch om te denken dat iedereen met een snotneus of een kriebelhoestje zich laat testen. Nu de toegang tot de feesten ook niet meer afhankelijk is van testen zullen er genoeg zijn die het wel prima vinden terwijl die misschien voorheen nog een gokje waagden bij een snelteststraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat @Señor Sjon LCPS en NICE onbewust door elkaar haalt. Was er al bang voor toen we NICE en LCPS door elkaar gingen gebruiken net, in het verleden ging dit ook wel eens fout.
Waarom hebben die twee dan weer een verschil van 100... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Dat ga je ook niet voorkomen, tenzij je dingen wil gaan doen als sleepnetmatig testen of gedwongen quarantaine.
Nee, mensen zouden idealiter zelf moeten inzien dat ze zelf verantwoordelijk zijn en hun gedrag effect heeft op het geheel. "Een betere wereld begint bij jezelf", oude tv spotje van Sire, nog altijd heel toepasselijk.

Zelfde verhaal als met het open gooien van de discotheken; ja, men had vanuit de regering moeten inzien dat er gerommeld zou worden met tests/QR codes, dat het gesjoemeld zou worden bij de controle door de discotheken/café's etc. Maar anderzijds had je als bezoeker ook moeten inzien dat het a) misschien toch nog te riskant was en b) dat als jij persoonlijk een QR code van iemand anders gebruikt, omdat je mogelijk al wist dat je Covid had, dat je dan mede verantwoordelijk bent dat de boel nu weer dicht is.
Maar goed, genoeg mensen hebben niet het vermogen om het hele plaatje enigszins te overzien, daarom zou de regering daarvoor wat randvoorwaarden moeten stellen. En ja, die hebben de laatste tijd wat blunders gemaakt, of men is te goedgelovig geweest in de maatschappij, noem het zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Waarom hebben die twee dan weer een verschil van 100... :?
*slecht Brabants accent aan*
Jae, da week ok nie!
*slecht Brabants accent uit*

Dat is hét raadsel van de afgelopen 16 maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:29:
[...]

TvT was gek genoeg maar een klein deel van de besmettingen, het leeuwendeel werd nog steeds gevonden door de standaard GGD test.
Ik meen gehoord te hebben dat van Dissel zei dat 60% van de mensen bij de GGD binnenkwamen op basis van een zelf uitgevoerde sneltest.

Misschien toch meer horeca personeel dan gedacht dat vrijwillig testte voor ze aan het werk gingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:35:
[Twitter]

Ook niet geheel onbelangrijk, het aantal testen stijgt ook stevig door en het percentage positief zwakt een stukje af.
Dat is ook precies de reden waarom er naar dat percentage word gekeken. Op het moment dat je een dermate hoog percentage positieven hebt betekend het eigenlijk dat je te weinig test en geen volledig zicht hebt op het aantal besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Laguna

Connaisseur

DutchOwnage schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
Afgelopen weekend was er nog steeds TvT alleen minder dan het weekend ervoor.

Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat deze paniek reactie niet nodig was geweest en aanscherping van TvT voldoende was geweest. Angst voor een explosieve groei qua ziekenhuisopnames is niet reëel. Ter vergelijking de laatste keer dat we zo hoog zaten qua positieve testen zaten we op 300 nieuwe opnames in het ziekenhuis per dag, dat ligt nu op 10 en ja dat is geen eerlijke vergelijking doordat het aantal positieve testen in korte tijd snel is gestegen en ziekenhuisopnames achterlopen. Maar los daarvan is de bescherming tegen ziekenhuisopname door 1 prik ook al groot, waardoor die explosieve groei in het ziekenhuis er niet gaat komen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Wolly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Ik meen gehoord te hebben dat van Dissel zei dat 60% van de mensen bij de GGD binnenkwamen op basis van een zelf uitgevoerde sneltest.

Misschien toch meer horeca personeel dan gedacht dat vrijwillig testte voor ze aan het werk gingen?
Om maar weer naar Duitsland te wijzen als plek waar het beter geregeld is, daar kan iedereen gratis(!) sneltesten halen bij de apotheek of zich gratis laten testen met een sneltest zonder afspraak of reden.

Genoeg mensen die wellicht wel vaker een sneltest zouden willen doen bij dat kriebeltje of hoestje maar geen zin hebben om er steeds 5eur voor op te hoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 23:21

gws24

Thinking is hard!

monsieurpinot schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Zelfde ervaring hier, ben zelf 45 en op de dag dat het kon een afspraak gemaakt en kon binnen 3 dagen geprikt worden. Als ik echter kijk bij mijn vrienden van dezelfde leeftijd dan zijn er een aantal die pas bijna 2 weken later ingepland konden worden via het systeem*. Mijn 2e prik was afgelopen woensdag dus pas aankomende week krijgen een aantal van mijn vrienden van midden veertig hun 2e en dan duurt het nog 2 weken tot volledige bescherming dus dan zit je al rond begin augustus. Oftewel het duurt nog wel even voordat iedereen die dat wil van 40+ volledig gevaccineerd en beschermd is.

* en ja, misschien dat ze met die hacks of bellen eerder hadden gekund maar dan had iemand anders weer niet eerder gekund als je begrijpt wat ik bedoel.
Stoney3K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Dus op 1 augustus is iedereen die wil vanaf 40 volledig beschermd. en op 13 augustus komt daar de groep van 35-40 ook nog eens bij. Het is dan compleet onzin om festivals na die datum niet toe te staan, mits de ziekenhuiscijfers niet explosief toenemen.
Nee, rond 1 augustus heeft iedereen van 40+ inderdaad wel zo'n beetje de 2e gehad maar dan is men nog niet volledig beschermd. Dat zal pas zo'n 2 weken later zijn dus rond half augustus.

[ Voor 20% gewijzigd door gws24 op 12-07-2021 15:50 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Om maar weer naar Duitsland te wijzen als plek waar het beter geregeld is, daar kan iedereen gratis(!) sneltesten halen bij de apotheek of zich gratis laten testen met een sneltest zonder afspraak of reden.

Genoeg mensen die wellicht wel vaker een sneltest zouden willen doen bij dat kriebeltje of hoestje maar geen zin hebben om er steeds 5eur voor op te hoesten.
Sneltest haal je voor nog geen 1,45 euro op tegenwoordig. In Duitsland heb je natuurlijk wel op veel meer plekken een testbewijs nodig van zo'n testbedrijf, bijvoorbeeld als je binnen in een restaurant wilt eten ipv buiten op het terras.

Ligt ook weer aan de deelstaat waar je bent.
Pagina: 1 ... 5 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).