Je bedoelt die modellen die soms ook de plank aardig mis slaan? Zo verspreidde de Britse variant zich aanzienlijk sneller dan voorheen gedacht. Of van Dissel (van het RIVM) die stelt dat zonder avondklok versoepelingen onmogelijk waren. Dat zonder avondklok de IC's overspoeld zouden raken volgens de modellen. Eind april?
Avondklok had geen enkel effect aldus Ernst Kuipers. Iemand anders zegt dat het niet zo simpel is, maar dat geen enkele expert het precieze effect zou kunnen meten. Of wat te denken van die
zomergolf op de IC? Uiteindelijk klopte de voorspelling wel, maar die 600 is uiteindelijk bijzonder pessimistische gebleken.
Overigens trek ik het RIVM niet per definitie in twijfel want die doen het ook met de middelen die beschikbaar zijn. Dat er met een hoop ruis op de lijn fouten gemaakt worden ontkom je niet aan. Waar ik op reageerde was de Jonge die het had over de ongevaccineerden omdat die voor een behoorlijke toename wat betreft het aantal ziekenhuisopnames kunnen zorgen en we daardoor voor een dilemma staan. Geen idee waar die voorspelling op gebaseerd is, maar ik gok dat het niet van het RIVM afkomstig is.
Ik weet niet of je de laatste tijd buiten bent geweest maar die maatregel is in enorm veel gevallen een wassen neus

Dat die maatregel nog actief is wil niet zeggen dat ie nog nageleefd wordt.
redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:14:
[...]
Tja, leuk verhaal, maar voorlopig verdwijnt alles iedere keer weer zo snel als mogelijk. En dan blijft het goed om alert te zijn, maar voorlopig is alle angst toch echt zonder enig bewijs. Deze dingen worden alleen gebruikt om juist eerder veilig meer te kunnen openen. De andere optie is minder zaken te openen en meer te beperken.
De vraag is echter hoeveel veiliger het daadwerkelijk is. Gevaccineerden kunnen het virus ook gewoon verspreiden en dus mensen ziek maken, maar hoeven zich niet te laten testen. Iemand die niet gevaccineerd is moet zich wél laten testen dus daarvan weet je vrij zeker dat ie het virus niet kan verspreiden. En dan heb je nog de mensen die voor beide opties niets voelen maar die zullen zich niet snel op plekken bevinden waar het virus massaal te verspreiden is.
Stel dat toegangsbewijzen breed ingevoerd worden dan is het dus nog maar de vraag of je er überhaupt wat mee wint, of dat de effecten misschien zelfs nadeliger kunnen zijn. Daartegenover staat dan wel een tweedeling in de samenleving en een veelal ongefundeerde angst naar ongevaccineerde mensen toe.
Nogmaals, voorlopig laat de regering zien dat ze eerder te snel dan te langzaam alles weer terugdraaien. Elke maatregel kan per direct door de kamer worden ingetrokken, dus getoetst wordt er wel degelijk. Daarbij had een einddatum ook weinig toegevoegd want dan was die wet al verschillende keren verlengd geweest. (en dan was daar weer over geklaagd) Uiteindelijk verdwijnen in beide situaties de wetten zodra de kamer het wil.
Dus het blijft goed om alert te zijn, maar er wijst helemaal niets op dat de regering corona gebruikt om wetten te krijgen die langdurig gebruikt gaan worden. Voorlopig zijn alle stappen gewoon logisch en is er al verschillende keren te vroeg versoepeld.
Tenzij de maatschappelijke druk te groot is, om maar wat te noemen. Als bijvoorbeeld werkgevers het toch wel erg prettig vinden te weten wie er safe is en wie niet, dan staat het niemand in de weg een dergelijke wetgeving permanent in te voeren.
Voorheen zat je met maatregelen die simpelweg niet heel lang houdbaar zijn. Je kunt een anderhalve meter regel nooit permanent forceren. Idem wat betreft het niet toestaan van normale festivals, of verwachten dat mensen op stoeltjes blijven zitten bij een evenement, of een avondklok. Dat soort dingen ga je er op maatschappelijk vlak nooit doorheen krijgen. Dat is anders bij wat er nu mogelijk gaat komen. Zoals gezegd, als maar genoeg werkgevers het wel fijn vinden te weten wat een bepaalde medische status is van hun personeel en er maar genoeg druk uitgeoefend wordt dan kan zo'n wet permanent aangenomen worden. De deur staat nu toch al open dus de drempel is aanzienlijk kleiner.
Dat niks er op wijst dat men er op uit is bepaalde wetten te misbruiken wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Daarom moet je eigenlijk gewoon altijd kritisch blijven kijken naar wat men wil en waarom, en of het doel de middelen wel heiligt, of wat mogelijke implicaties kunnen zijn voor de toekomst, of hoe een bepaalde wetgeving mogelijk misbruikt kan worden.
@
Number10 Ik had 'm al voorbij zien komen. Hij begint met "
Ik ben een rasoptimist." om vervolgens iets later te zeggen "
Ik ga ervan uit dat we een stevige opleving krijgen van het aantal COVID-patiënten in de ziekenhuizen. Er zijn gewoon te veel ongevaccineerden." en nóg iets later "
...25% tot 35% van onze IC capaciteit is nu al bezet door COVID-patiënten. Dat zal na thuiskomst van alle vakantiegangers, het herfstweer en het verder openen van de maatschappij, zeker verder toenemen."
Ik wil zijn glazen bol wel hebben

Overigens heeft hij het ook over te weinig beschikbaar personeel door een personeelsuitstroom, rode cijfers door personeelskosten en de CAO-gesprekken die nu lopen. Dit komt meer over als een drukmiddel in die onderhandelingen en minder als een daadwerkelijke voorspelling. Als het al een daadwerkelijke voorspelling is dan ben ik héél benieuwd naar de data om die stellingen te onderbouwen. Dat de IC-capaciteit wat meer bezet zal worden door COVID-patiënten geloof ik direct, zeker wanneer er versoepeld gaat worden. Dat het einde van vakanties daarin meespeelt idem dito. Maar of het een stevige opleving wordt? Hopelijk krijgen we daar deze maand nog een antwoord op. Scholen begonnen, vakanties voorbij, mensen weer aan het werk, begin van het najaar. De perfecte storm wat dat betreft.
Hopelijk komt de voorspelling van Jongen niet uit.
In de week van
12 tot 19 juli was 57% niet gevaccineerd, 17 procent was onvoldoende gevaccineerd, 5% volledig gevaccineerd maar slechte afweer en 10% was volledig gevaccineerd. Van 11% niet voldoende gegevens beschikbaar.
Dit is wat recenter, maar Limburgse ziekenhuizen houden niet exact bij hoeveel procent gevaccineerd is. Wel verwijzen ze door naar
deze PDF waarin staat dat 74% niet of niet volledig is gevaccineerd, maar volgens mij is dat op basis van de cijfers uit de week 12 tot 19 juli.
Dus ik weet niet waar die 90% uit het artikel van @
redwing vandaan komt want dat lijkt gewoon totaal niet te kloppen. In dit geval geloof ik liever een artikel van de Rijksoverheid dan eentje van BNR
[
Voor 8% gewijzigd door
SomerenV op 07-09-2021 23:02
]