Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.929 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:05

NMH

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:51:
Alles is nog heel pril. Eind van de maand kun je pas echt zien of de opening van de scholen impact heeft gehad, je ziet de besmettingen bij de groep jongeren nl. wel oplopen. De grote vraag is of de vaccinaties dat voldoende afremmen naar de oudere groepen toe om IC opnames te voorkomen. Hopelijk wel en dan kunnen we veilig een volgende stap zetten.
We kunnen al wel zien dat het percentage positieve tests dat te herleiden is naar een onderwijsbesmetting stijgt:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/09/07/782811/1920x1080a.jpg
Bron: https://nos.nl/artikel/23...rdt-weer-besmettingshaard
Uiteraard weinig verrassend aangezien de scholen de afgelopen tijd dicht waren, en met de gebruikelijke voorbehouden dat een onderwijsbesmetting veel makkelijker te herleiden is dan bijvoorbeeld een besmetting in het OV of de horeca aangezien je in het onderwijs weet wie de contacten zijn. Nu is het inderdaad afwachten of die cijfers gaan doorwerken in de hogere leeftijdsgroepen of dat de vaccins daar voldoende voor gaan liggen.
Drardollan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:54:
Nu het Noorden meer dan 3 weken open is kunnen we er echt wel een (voorzichtige) conclusie aan verbinden.
Twee, niet drie. De zomervakentie in Noord eindigde op 22-08.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
NMH schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:00:
[...]

We kunnen al wel zien dat het percentage positieve tests dat te herleiden is naar een onderwijsbesmetting stijgt:
[Afbeelding]
Bron: https://nos.nl/artikel/23...rdt-weer-besmettingshaard
Uiteraard weinig verrassend aangezien de scholen de afgelopen tijd dicht waren, en met de gebruikelijke voorbehouden dat een onderwijsbesmetting veel makkelijker te herleiden is dan bijvoorbeeld een besmetting in het OV of de horeca aangezien je in het onderwijs weet wie de contacten zijn. Nu is het inderdaad afwachten of die cijfers gaan doorwerken in de hogere leeftijdsgroepen of dat de vaccins daar voldoende voor gaan liggen.

[...]
De import besmettingen worden ingeruild voor wat gevonden besmettingen in de klassen. Die bleven eerst onder de radar (want school dicht, niemand werd naar de teststraten gestuurd).

Ik zal de laatste zijn die beweerd dat alles goed gaat op de scholen overigens. Ik kijk naar het totale plaatje en dan zie ik vooralsnog geen grote stijgingen plaatsvinden nadat de scholen geopend zijn. Eigenlijk zien we precies hetzelfde als de voorgaande 3 openingen van de afgelopen 17 maanden. Na opening vinden we ineens weer wat meer en dat vlakt vrij snel weer af.
Sorry, ik moet zeggen "nu in week 3" of "na +/- 2,5 week". Thx voor de headsup!

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 07-09-2021 17:09 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
Komt nog wel denk ik. De eerste studenten hebben alweer een weekendje thuis doorgebracht om de was bij moeders te laten doen en op de koffie bij oma te gaan. It aint over until the fat lady sings.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:40
Op zich vind ik de huidige datum waar ze op sturen, rond 17 september een persco volgens mij, we logisch. Dan zijn in noord scholen zo’n 4 weken open, in het hele land 2 en t hoger onderwijs zo’n 3 weken. Evt verspreiding van jong naar oud zou ook wel zichtbaar moeten zijn dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:19

SomerenV

It's something!

redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:56:
[...]
Afschaffen is juist wel zo'n uitruil maken met iedere keer maatregelen die minder ingrijpend zijn. Op een gegeven moment vervallen daarmee alle maatregelen. Het zijn simpelweg tussenstappen naar waar we naartoe willen.
Het gevaar zit hem er alleen in dat iets als verlangen dat medewerkers hun vaccinatiestatus openbaren, of eisen dat bezoekers aantonen dat ze 'veilig' zijn een blijvertje kan worden. Want ja, het is toch wel een fijn idee om te weten dat iedereen veilig is op de werkvloer, in het restaurant of in de bios. En stel je voor dat er toch onverwachts weer een opleving komt, dan kun je die op deze manier voor zijn.

Het is ook enorm kwalijk dat een de Jonge eerst zegt dat er van een vaccinatieplicht op de werkvloer geen sprake kan zijn en dat de wet het ook niet toelaat én dat ze dat niet gaan veranderen. Vervolgens zegt ie dat het gesprek over vaccinatie nadrukkelijker en indringender gevoerd moet worden op de werkvloer en dat hij het logisch vindt dat werknemers willen weten of hun personeel ingeënt is. Zul je zien dat ie over een week of twee zegt dat er toch wel heel veel geluiden vanuit het bedrijfsleven zijn en dat een en ander middels een wetswijziging tóch mogelijk wordt gemaakt, eventueel in combinatie met een kreet als 'dit is de enige manier om veilig te kunnen versoepelen'. Als zoiets er ooit een keer doorheen komt dan kom je daar mogelijk nooit meer van af.

Nu gaat het enkel over Covid en vindt iedereen het wel prima, maar je weet niet wat de toekomst mogelijk gaat brengen. Als er dergelijke verregaande maatregelen ingevoerd worden, dan zou er gewoon een harde einddatum moeten zijn die alleen verlengd kan worden na uitgebreide toetsing om te kijken of de maatregelen nog wel gerechtvaardigd zijn. Niet zoals bijvoorbeeld de Tijdelijk Wet Maatregelen die in principe vervalt na 3 maanden maar gewoon verlengd kan worden, keer op keer (wel met goedkeuring van de Eerste en Tweede Kamer). Daar kunnen vervolgens extra maatregelen aan toegevoegd worden, maar die mogen dan ingezet worden zolang de wet zelf nog actief is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:18:
Ik ben niet zo benieuwd, de regering is steevast te snel met dingen loslaten (...)
Ik denk dat je 18-11-2020 en 3-3-2021 als 'te vroeg' kunt classificeren, en van het uitgebreide pakket van 26-6-2021 was duidelijk een klein deel te vroeg.

Maar op 11-5-2020, 1-6-2020, 28-4-2021, 20-5-202 en 5-6-2021 zijn er ook versoepelingen doorgevoerd die prima zijn gegaan.

Lijkt me eerlijk gezegd geen hele slechte balans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:46:
[...]

De maatschappij kan dan dus redelijk gemakkelijk verlangen van mensen dat zij hun leven aanpassen omdat zij zorgbehoevenden indirect een probleem opdringen doordat zij niet tijdig geholpen kunnen worden.

Roker? BMI>25 zonder geldige reden? Probleemdrinker? Allemaal redenen om mensen toegang tot zaken te ontzeggen aangezien zij zorgen voor een onevenredige belasting van de zorg.

Verklein je de capaciteit van de zorg (wat bij bijvoorbeeld de IC aan de gang is) dan wordt bovenstaande alleen maar gemakkelijker.
Oh, zijn we weer bij de mensen die wel een druk leggen, wat niemand ontkent, maar die niet voor maatregelen, lock downs enzovoort leiden en zo versterkt niet vergelijkbaar zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik snap er geen bal meer van. Welke expert kan me dit uitleggen:
Wereldwijd zijn er relatief weinig kinderen gemeld met COVID-19
2/9/2021, bron RIVM

Vandaag de headline van Nos:
Veel besmettingen bij kinderen
7/9/2021, bron Nos

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 07-09-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:22:
Overigens met de cijfers van gisteren:
108/216 = 50% 60+ op IC's, daarvan is 35% 70+.
277/465 = 60% 60+ in kliniek, daarvan is 76% 70+.
385/681 = 57% 60+ totaal, daarvan is 64% 70+.

De grootste bulk en zorgremming ligt nog steeds bij 70+. 36% van alle patiënten is 70 of ouder, 20% tussen 60 en 70.

Hoe gaan we dit verder behandelen met deze maatregelen? Daar gaan die laatste procenten extra vaccinatiegraad ook niks tegen uitrichten.
Waarom denk je dat een hogere vaccinatiegraad geen nut gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42
CyberMania schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:38:
Ik snap er geen bal meer van. Welke expert kan me dit uitleggen:

[...]

2/9/2021, bron RIVM

Vandaag de headline van Nos:

[...]

7/9/2021, bron Nos
Een besmetting betekent dat het SARS-Cov-2 virus is aangetroffen bij een test.
COVID-19 is de ziekte die op zo’n besmetting kan volgen, maar dat gebeurt bij kinderen een stuk minder dan bij ouderen.

[ Voor 52% gewijzigd door Eärendil op 07-09-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:44
42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:34:
[...]

Oh, zijn we weer bij de mensen die wel een druk leggen, wat niemand ontkent, maar die niet voor maatregelen, lock downs enzovoort leiden en zo versterkt niet vergelijkbaar zijn...?
Die plaat wordt redelijk grijs gedraaid inderdaad. Alhoewel er zeker iets van hypocrisie en willekeur zit in het niet aanpakken van kleine(re) of niet acute problemen en nu wel met rigoureuze maatregelen te komen voor Corona, maar meer dan dat is het niet. Bijzonder argument iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou luitjes, de laatste loodjes :)

Nog 18 dagen anderhalve meter!

Nog 18 dagen mondkapjes in het OV, maar wie gaat er nou 18 dagen achter elkaar met het OV? Bijna niemand, dus in de praktijk nog minder!

Nog even doorbuffelen op de IC’s vanwege de antivaxxers, maar ook daar is zo’n 84% achter de rug :)

De kinderen weer normaal naar school. Niet meer een hele klas naar huis vanwege een positief testje bij een klasgenoot. Studenten weer normaal onderwijs :Y

Ik heb het al eerder gezegd, maar wat een wetenschappelijk succes, die vaccins. Fenomenaal _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
stylezzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:42:
[...]

Waarom denk je dat een hogere vaccinatiegraad geen nut gaat hebben?
Omdat de grootste leeftijdsgroepen in het ziekenhuis al over de 90% gevaccineerd zitten. Dan kan je wel achter 12-35 aan gaan jagen, maar die komen nauwelijks in het ziekenhuis terecht

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:47:
[...]

Dat klinkt niet bepaald als versoepelingen :X
Huh? De 1.5m eruit.... Dat is toch de versoepeling der versoepelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:00:
[...]

Wat verwacht je eigenlijk als antwoord ? Alle cijfers waar het RIVM mee komt als voorspellingen kan je wegwuiven als theoretische modellen.
Dat zat ik me ook al af te vragen... Alsof ons Somertje denkt dat ze bij het rivm niks nuttigs doen, niet 500 scenario's doorrekenen met alle voors en tegens. Statistiek is immers gewoon een uitvinding die best leuk werkt (zeker met zulke grote groepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:49:
[...]

Omdat de grootste leeftijdsgroepen in het ziekenhuis al over de 90% gevaccineerd zitten. Dan kan je wel achter 12-35 aan gaan jagen, maar die komen nauwelijks in het ziekenhuis terecht
Maar hoe kunnen ze dan nog in het ziekenhuis terecht komen? Juist..... omdat er nog een 10tal % niet gevaccineerd is. En zelfs in die leeftijdsgroepen is 10% nog best veel.... we hebben niet zoveel bedden immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:56:
[...]

Maar hoe kunnen ze dan nog in het ziekenhuis terecht komen? Juist..... omdat er nog een 10tal % niet gevaccineerd is. En zelfs in die leeftijdsgroepen is 10% nog best veel.... we hebben niet zoveel bedden immers.
Ook ongevaccineerd overstroomden die groepen de zorg niet. De ligduur is tevens korter. Ik schrik echt meer van die 60/70+ die meer dan de helft van de totale zorggroep behelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:02:
[...]

Ook ongevaccineerd overstroomden die groepen de zorg niet. De ligduur is tevens korter. Ik schrik echt meer van die 60/70+ die meer dan de helft van de totale zorggroep behelst.
Ik mis hem even? Eerst zeg je dat het geen nut heeft om nog meer te vaccineren. Nu hebben we zelfs voor niks gevaccineerd want de ic's hebben nog nooit code zwart geroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, mij gaat het om dat qua vaccinatiegraad het niet veel beter wordt dan dit en de groep 60/70 voor meer dan de helft de zorg benut. Hoe lang kunnen we de boel nog op slot houden hiervoor? En hoe gaan we voorkomen dat deze groep uiteindelijk het zorginfarct veroorzaakt? Dat bedoel ik. Daar gaat de laatste paar jongeren extra vaccineren weinig aan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

Deathchant

Don't intend. Do!

eamelink schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:27:
Nou luitjes, de laatste loodjes :)

Nog 18 dagen anderhalve meter!

Nog 18 dagen mondkapjes in het OV, maar wie gaat er nou 18 dagen achter elkaar met het OV? Bijna niemand, dus in de praktijk nog minder!

Nog even doorbuffelen op de IC’s vanwege de antivaxxers, maar ook daar is zo’n 84% achter de rug :)

De kinderen weer normaal naar school. Niet meer een hele klas naar huis vanwege een positief testje bij een klasgenoot. Studenten weer normaal onderwijs :Y

Ik heb het al eerder gezegd, maar wat een wetenschappelijk succes, die vaccins. Fenomenaal _O_
Ja echt superfijn...nou kan ik weer extra op mijn hoede zijn en mijn anderhalvemeter bubbel met hand en tand gaan bewaken/verdedigen omdat de massa vindt dat ze in mijn bubbel mogen roeren want versoepelingen :N

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:32
SomerenV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:48:
[...]
Het gevaar zit hem er alleen in dat iets als verlangen dat medewerkers hun vaccinatiestatus openbaren, of eisen dat bezoekers aantonen dat ze 'veilig' zijn een blijvertje kan worden. Want ja, het is toch wel een fijn idee om te weten dat iedereen veilig is op de werkvloer, in het restaurant of in de bios. En stel je voor dat er toch onverwachts weer een opleving komt, dan kun je die op deze manier voor zijn.
Tja, leuk verhaal, maar voorlopig verdwijnt alles iedere keer weer zo snel als mogelijk. En dan blijft het goed om alert te zijn, maar voorlopig is alle angst toch echt zonder enig bewijs. Deze dingen worden alleen gebruikt om juist eerder veilig meer te kunnen openen. De andere optie is minder zaken te openen en meer te beperken.
Het is ook enorm kwalijk dat een de Jonge eerst zegt dat er van een vaccinatieplicht op de werkvloer geen sprake kan zijn en dat de wet het ook niet toelaat én dat ze dat niet gaan veranderen. Vervolgens zegt ie dat het gesprek over vaccinatie nadrukkelijker en indringender gevoerd moet worden op de werkvloer en dat hij het logisch vindt dat werknemers willen weten of hun personeel ingeënt is. Zul je zien dat ie over een week of twee zegt dat er toch wel heel veel geluiden vanuit het bedrijfsleven zijn en dat een en ander middels een wetswijziging tóch mogelijk wordt gemaakt, eventueel in combinatie met een kreet als 'dit is de enige manier om veilig te kunnen versoepelen'. Als zoiets er ooit een keer doorheen komt dan kom je daar mogelijk nooit meer van af.
Maar nu gaan we weer naar de communicatie waarvan ik ook al heb gezegd dat die belabberd is, ze moeten eens niet zoveel dingen stellig zeggen. Je weet nl. niet hoe het gaat met het virus en wat er wel/niet nodig is om het onder controle te houden. En dat het op sommige plekken op de werkvloer (zeker b.v. ziekenhuis) toch wel noodzakelijk is of je weet dat iedereen is gevaccineerd kon je zelf ook wel verzinnen. Ik snap dan ook niet dat ze ooit hebben gezegd dat daar geen sprake van kan zijn. Dit is nl. een logische vervolgstap bij het versoepelen.
Nu gaat het enkel over Covid en vindt iedereen het wel prima, maar je weet niet wat de toekomst mogelijk gaat brengen. Als er dergelijke verregaande maatregelen ingevoerd worden, dan zou er gewoon een harde einddatum moeten zijn die alleen verlengd kan worden na uitgebreide toetsing om te kijken of de maatregelen nog wel gerechtvaardigd zijn. Niet zoals bijvoorbeeld de Tijdelijk Wet Maatregelen die in principe vervalt na 3 maanden maar gewoon verlengd kan worden, keer op keer (wel met goedkeuring van de Eerste en Tweede Kamer). Daar kunnen vervolgens extra maatregelen aan toegevoegd worden, maar die mogen dan ingezet worden zolang de wet zelf nog actief is.
Nogmaals, voorlopig laat de regering zien dat ze eerder te snel dan te langzaam alles weer terugdraaien. Elke maatregel kan per direct door de kamer worden ingetrokken, dus getoetst wordt er wel degelijk. Daarbij had een einddatum ook weinig toegevoegd want dan was die wet al verschillende keren verlengd geweest. (en dan was daar weer over geklaagd) Uiteindelijk verdwijnen in beide situaties de wetten zodra de kamer het wil.

Dus het blijft goed om alert te zijn, maar er wijst helemaal niets op dat de regering corona gebruikt om wetten te krijgen die langdurig gebruikt gaan worden. Voorlopig zijn alle stappen gewoon logisch en is er al verschillende keren te vroeg versoepeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:10:
Nee, mij gaat het om dat qua vaccinatiegraad het niet veel beter wordt dan dit en de groep 60/70 voor meer dan de helft de zorg benut. Hoe lang kunnen we de boel nog op slot houden hiervoor? En hoe gaan we voorkomen dat deze groep uiteindelijk het zorginfarct veroorzaakt? Dat bedoel ik. Daar gaat de laatste paar jongeren extra vaccineren weinig aan helpen.
Dan zullen we wat extra truuks moeten toepassen om in die leeftijdsgroepen(50/60+ voor alle duidelijkheid) wat extra prikken te kunnen zetten. Maatschappelijke druk doet het altijd goed.... als ze zonder qr code niet meer naar de biljartclub kunnen zullen er alweer wat overstag gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
eamelink schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:23:
[...]
Ik denk dat je 18-11-2020 en 3-3-2021 als 'te vroeg' kunt classificeren, en van het uitgebreide pakket van 26-6-2021 was duidelijk een klein deel te vroeg.

Maar op 11-5-2020, 1-6-2020, 28-4-2021, 20-5-202 en 5-6-2021 zijn er ook versoepelingen doorgevoerd die prima zijn gegaan.

Lijkt me eerlijk gezegd geen hele slechte balans.
Oftewel zo'n beetje de helft (zeker als je naar de grootte van de versoepelingen kijkt) was ruim te vroeg. En bij de punten waar het prima is gegaan was er zo'n duidelijke daling of waren de versoepelingen dusdanig dat je ook wist dat er voldoende ruimte was.

Ik zeg dan ook niet dat het nooit goed gaat, ik zeg juist dat wat maatregelen betreft de regering het over het algemeen prima doet. Alleen je ziet wel dat de regering vooral zo snel mogelijk probeert te versoepelen en zeker niet zo lang mogelijk blijft rekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:10:
90% van de mensen die nu op het IC ligt is niet gevaccineerd. Als iedereen zich nu zou vaccineren hadden we dus 10* zoveel besmettingen kunnen hebben zonder enig probleem. En dan heb je het dus over alle leeftijdsgroepen, waarbij het aantal besmettingen dus ook nog eens sterk omlaag zou gaan door het vaccineren.

En dat 60/70 het grootste deel is, is altijd al zo geweest en dat gaat ook niet veranderen.

En het is heel simpel, we houden de boel op slot totdat de zorg niet meer overstroomd door de toestroom van corona-patiënten. Zouden we dat niet doen zorg je er alleen maar voor dat we later alsnog op slot gaan omdat het ziekenhuis vol ligt. Alleen duurt het dan weer veel langer omdat je pas weer kunt versoepelen als de aantallen goed genoeg zijn gedaald. Het is dus slimmer om rustig aan te versoepelen dan om alles zo snel mogelijk vrij te geven om later weer terug te moeten stappen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hieronder een open brief en korte video van een ziekenhuisdirecteur die nog de nodige (mogelijke toekomstige) obstakels signaleert en aan het kabinet vraagt om stappen te nemen om de vaccinatiegraad te verhogen, maar o.a. ook om niet verder te versoepelen dan mogelijk om nog inhaalzorg te realiseren:

https://www.zuyderland.nl...-vast-in-de-ziekenhuizen/

Terechte aandachtspunten lijkt mij en laten we ook niet vergeten dat de inhaalzorg bij blijvend uitstellen mogelijk tot nog meer ziekte en sterfte kan leiden, afhankelijk van waar die zorg om draait wellicht.

Het zijn dus ook dat soort effecten die je in het grote geheel moet optellen. Wat mij betreft nogmaals een aanwijzing om voorzichtigheid te betrachten en het voorzorgsprincipe te hanteren. We zijn er waarschijnlijk nog niet en laten we niet voor de zoveelste keer de loftrompet te vroeg blazen.

Als je nagaat waar sommige versoepelingen om draaien kun je je afvragen waarom dat überhaupt wordt voorgesteld, want die zijn al zo lang in gebruik dat je nauwelijks van overlast kunt spreken lijkt mij. Maar uiteraard zal iedereen daar een eigen beleving bij hebben.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:29

Laguna

Connaisseur

redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:26:
[...]

90% van de mensen die nu op het IC ligt is niet gevaccineerd.
Wat is je bron voor die 90%?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

IJzerlijm schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:00:
[...]

Wat verwacht je eigenlijk als antwoord ? Alle cijfers waar het RIVM mee komt als voorspellingen kan je wegwuiven als theoretische modellen.
Je bedoelt die modellen die soms ook de plank aardig mis slaan? Zo verspreidde de Britse variant zich aanzienlijk sneller dan voorheen gedacht. Of van Dissel (van het RIVM) die stelt dat zonder avondklok versoepelingen onmogelijk waren. Dat zonder avondklok de IC's overspoeld zouden raken volgens de modellen. Eind april? Avondklok had geen enkel effect aldus Ernst Kuipers. Iemand anders zegt dat het niet zo simpel is, maar dat geen enkele expert het precieze effect zou kunnen meten. Of wat te denken van die zomergolf op de IC? Uiteindelijk klopte de voorspelling wel, maar die 600 is uiteindelijk bijzonder pessimistische gebleken.

Overigens trek ik het RIVM niet per definitie in twijfel want die doen het ook met de middelen die beschikbaar zijn. Dat er met een hoop ruis op de lijn fouten gemaakt worden ontkom je niet aan. Waar ik op reageerde was de Jonge die het had over de ongevaccineerden omdat die voor een behoorlijke toename wat betreft het aantal ziekenhuisopnames kunnen zorgen en we daardoor voor een dilemma staan. Geen idee waar die voorspelling op gebaseerd is, maar ik gok dat het niet van het RIVM afkomstig is.
42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:51:
[...]

Ik weet niet of je de laatste tijd buiten bent geweest maar die maatregel is in enorm veel gevallen een wassen neus :+ Dat die maatregel nog actief is wil niet zeggen dat ie nog nageleefd wordt.
redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:14:
[...]

Tja, leuk verhaal, maar voorlopig verdwijnt alles iedere keer weer zo snel als mogelijk. En dan blijft het goed om alert te zijn, maar voorlopig is alle angst toch echt zonder enig bewijs. Deze dingen worden alleen gebruikt om juist eerder veilig meer te kunnen openen. De andere optie is minder zaken te openen en meer te beperken.
De vraag is echter hoeveel veiliger het daadwerkelijk is. Gevaccineerden kunnen het virus ook gewoon verspreiden en dus mensen ziek maken, maar hoeven zich niet te laten testen. Iemand die niet gevaccineerd is moet zich wél laten testen dus daarvan weet je vrij zeker dat ie het virus niet kan verspreiden. En dan heb je nog de mensen die voor beide opties niets voelen maar die zullen zich niet snel op plekken bevinden waar het virus massaal te verspreiden is.

Stel dat toegangsbewijzen breed ingevoerd worden dan is het dus nog maar de vraag of je er überhaupt wat mee wint, of dat de effecten misschien zelfs nadeliger kunnen zijn. Daartegenover staat dan wel een tweedeling in de samenleving en een veelal ongefundeerde angst naar ongevaccineerde mensen toe.
Nogmaals, voorlopig laat de regering zien dat ze eerder te snel dan te langzaam alles weer terugdraaien. Elke maatregel kan per direct door de kamer worden ingetrokken, dus getoetst wordt er wel degelijk. Daarbij had een einddatum ook weinig toegevoegd want dan was die wet al verschillende keren verlengd geweest. (en dan was daar weer over geklaagd) Uiteindelijk verdwijnen in beide situaties de wetten zodra de kamer het wil.

Dus het blijft goed om alert te zijn, maar er wijst helemaal niets op dat de regering corona gebruikt om wetten te krijgen die langdurig gebruikt gaan worden. Voorlopig zijn alle stappen gewoon logisch en is er al verschillende keren te vroeg versoepeld.
Tenzij de maatschappelijke druk te groot is, om maar wat te noemen. Als bijvoorbeeld werkgevers het toch wel erg prettig vinden te weten wie er safe is en wie niet, dan staat het niemand in de weg een dergelijke wetgeving permanent in te voeren.

Voorheen zat je met maatregelen die simpelweg niet heel lang houdbaar zijn. Je kunt een anderhalve meter regel nooit permanent forceren. Idem wat betreft het niet toestaan van normale festivals, of verwachten dat mensen op stoeltjes blijven zitten bij een evenement, of een avondklok. Dat soort dingen ga je er op maatschappelijk vlak nooit doorheen krijgen. Dat is anders bij wat er nu mogelijk gaat komen. Zoals gezegd, als maar genoeg werkgevers het wel fijn vinden te weten wat een bepaalde medische status is van hun personeel en er maar genoeg druk uitgeoefend wordt dan kan zo'n wet permanent aangenomen worden. De deur staat nu toch al open dus de drempel is aanzienlijk kleiner.

Dat niks er op wijst dat men er op uit is bepaalde wetten te misbruiken wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Daarom moet je eigenlijk gewoon altijd kritisch blijven kijken naar wat men wil en waarom, en of het doel de middelen wel heiligt, of wat mogelijke implicaties kunnen zijn voor de toekomst, of hoe een bepaalde wetgeving mogelijk misbruikt kan worden.

@Number10 Ik had 'm al voorbij zien komen. Hij begint met "Ik ben een rasoptimist." om vervolgens iets later te zeggen "Ik ga ervan uit dat we een stevige opleving krijgen van het aantal COVID-patiënten in de ziekenhuizen. Er zijn gewoon te veel ongevaccineerden." en nóg iets later "...25% tot 35% van onze IC capaciteit is nu al bezet door COVID-patiënten. Dat zal na thuiskomst van alle vakantiegangers, het herfstweer en het verder openen van de maatschappij, zeker verder toenemen."

Ik wil zijn glazen bol wel hebben O-) Overigens heeft hij het ook over te weinig beschikbaar personeel door een personeelsuitstroom, rode cijfers door personeelskosten en de CAO-gesprekken die nu lopen. Dit komt meer over als een drukmiddel in die onderhandelingen en minder als een daadwerkelijke voorspelling. Als het al een daadwerkelijke voorspelling is dan ben ik héél benieuwd naar de data om die stellingen te onderbouwen. Dat de IC-capaciteit wat meer bezet zal worden door COVID-patiënten geloof ik direct, zeker wanneer er versoepeld gaat worden. Dat het einde van vakanties daarin meespeelt idem dito. Maar of het een stevige opleving wordt? Hopelijk krijgen we daar deze maand nog een antwoord op. Scholen begonnen, vakanties voorbij, mensen weer aan het werk, begin van het najaar. De perfecte storm wat dat betreft.

Hopelijk komt de voorspelling van Jongen niet uit.
Laguna schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:52:
[...]

In de week van 12 tot 19 juli was 57% niet gevaccineerd, 17 procent was onvoldoende gevaccineerd, 5% volledig gevaccineerd maar slechte afweer en 10% was volledig gevaccineerd. Van 11% niet voldoende gegevens beschikbaar.

Dit is wat recenter, maar Limburgse ziekenhuizen houden niet exact bij hoeveel procent gevaccineerd is. Wel verwijzen ze door naar deze PDF waarin staat dat 74% niet of niet volledig is gevaccineerd, maar volgens mij is dat op basis van de cijfers uit de week 12 tot 19 juli.

Dus ik weet niet waar die 90% uit het artikel van @redwing vandaan komt want dat lijkt gewoon totaal niet te kloppen. In dit geval geloof ik liever een artikel van de Rijksoverheid dan eentje van BNR O-)

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 07-09-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Laguna schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:52:
[...]

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Geef de volgende keer een goede bron, alleen een google opdracht is niet de bedoeling bovendien is dit een linkdrop

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 09-09-2021 09:52 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:09:
[...]

De vraag is vooral: gaan de regels ooit helemaal weg? Dus ook geen toegangscontrole meer bij restaurants e.d.? Het klinkt nu een stuk minder absurd dan 2 jaar geleden...

Je gezondheid moeten bewijzen voor je een hapje kan gaan eten. Ik vind het nog steeds belachelijk. Het kan al tijden zonder zo'n bewijs en dat gaat gewoon prima.

Afgelopen week lekker op vakantie geweest. Corona bestond gewoon niet. Afstand houden? Vrijwel nergens meer. Ook bij een familiefeest geweest waar er geen sprake was van vaste zitplaatsen, mondkapjes of afstand houden.

Ook bij andere groepen (die echt een stuk groter waren dan onze groep) was hier geen sprake van.

Het is geen onderwerp van discussie meer. Corona is niet eens genoemd... en dat merk ik eigenlijk vrijwel overal.
Geen bezoeker van de horeca na 12 uur? Geen bezoeker van concerten? Niet werkzaam in een beroep waar mondkapjes nog verplicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ok geen 90% dus, misschien eerst lezen waar die 90% op gebaseerd is voordat je zulke claims doet. Het meest recente percentage is 74% uit de presentatie van Jaap van Dissel van 18 augustus.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:52:

Ik weet niet of je de laatste tijd buiten bent geweest maar die maatregel is in enorm veel gevallen een wassen neus :+ Dat die maatregel nog actief is wil niet zeggen dat ie nog nageleefd wordt.
Ik weet niet of je de laatste tijd op een concert geweest bent... oh wacht... sowieso niet omdat die niet te runnen zijn met 1.5m... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:04:
[...]

Ik weet niet of je de laatste tijd op een concert geweest bent... oh wacht... sowieso niet omdat die niet te runnen zijn met 1.5m... ;)
Dat de anderhalve meter officieel van tafel gaat wil niet zeggen dat concerten opeens weer toegestaan zijn. Volgens mij zijn dat twee losse maatregelen. Overigens mogen er wel gewoon héél veel mensen bij elkaar komen, ook zonder anderhalve meter, maar dan moeten ze wel netjes gaan zitten.

Oké, beetje flauw. Sorry O-)

Maar goed, los van evenementen wordt die anderhalve meter nauwelijks nog gehandhaafd dus als die regel verdwijnt zul je daar in het dagelijks leven of in de cijfers niet gek veel van merken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:05:
[...]

Ze liggen er de 2e keer niet met covid, maar door andere dingen die door de beschadigde longen een.probleem zijn. Geen herinfectie
Misschien een hele domme vraag, maar is een klaplong IC-werk? Ik heb altijd gedacht dat dat normaal ziekenhuiswerk was...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Als het al een daadwerkelijke voorspelling is dan ben ik héél benieuwd naar de data om die stellingen te onderbouwen.
Wellicht wordt er gedoeld op de data op dia 22 en 23 van de laatste technische briefing?
https://www.tweedekamer.n...n-sport/thema-coronavirus

Maar als het achteraf wel een 'stevige' opleving betreft volgens jou, is het dan niet beter om die te voorkomen i.p.v. vaststellen dat je ongelijk had? Dat lijkt mij veiliger dan andersom, hoewel je dan uiteraard ook geen 'stevige' opleving moet verwachten als het goed is.

Laten we dus eerst proberen helder te krijgen wat jij bedoelt met 'stevig' ongeveer. Heb jij een idee?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
De vraag is echter hoeveel veiliger het daadwerkelijk is. Gevaccineerden kunnen het virus ook gewoon verspreiden en dus mensen ziek maken, maar hoeven zich niet te laten testen. Iemand die niet gevaccineerd is moet zich wél laten testen dus daarvan weet je vrij zeker dat ie het virus niet kan verspreiden. En dan heb je nog de mensen die voor beide opties niets voelen maar die zullen zich niet snel op plekken bevinden waar het virus massaal te verspreiden is.
Heel simpel, mensen die gevaccineerd zijn verspreiden het minder (hoeveel precies ligt aan welke variant en is ook niet precies bepaald). Mensen die testen hebben minder vaak het virus (ook daar zit een aardige foutmarge bij) en gecombineerd verspreiden alle mensen het virus een stukje minder. Inderdaad niet 0, maar hopelijk voldoende om het virus zich niet te snel te laten verspreiden.

Het is allemaal dus puur het mitigeren van het risico zodat we zoveel mogelijk open kunnen gooien zonder dat het IC overloopt.
Stel dat toegangsbewijzen breed ingevoerd worden dan is het dus nog maar de vraag of je er überhaupt wat mee wint, of dat de effecten misschien zelfs nadeliger kunnen zijn. Daartegenover staat dan wel een tweedeling in de samenleving en een veelal ongefundeerde angst naar ongevaccineerde mensen toe.
Ja, daar win je mee dat je de verspreiding afremt. De andere optie is geen toegangsbewijzen en meer dingen gewoon dicht te laten. Het effect is dan hetzelfde (je remt de verspreiding, maar er zijn wel veel meer mensen die last hebben van de maatregelen (zowel de zaken als de mensen die erheen willen)
[...]
Tenzij de maatschappelijke druk te groot is, om maar wat te noemen. Als bijvoorbeeld werkgevers het toch wel erg prettig vinden te weten wie er safe is en wie niet, dan staat het niemand in de weg een dergelijke wetgeving permanent in te voeren.
Wederom pure ongefundeerde angst. Zodra corona geen issue meer is verdwijnt dit gewoon weer.
Voorheen zat je met maatregelen die simpelweg niet heel lang houdbaar zijn. Je kunt een anderhalve meter regel nooit permanent forceren. Idem wat betreft het niet toestaan van normale festivals, of verwachten dat mensen op stoeltjes blijven zitten bij een evenement, of een avondklok. Dat soort dingen ga je er op maatschappelijk vlak nooit doorheen krijgen. Dat is anders bij wat er nu mogelijk gaat komen. Zoals gezegd, als maar genoeg werkgevers het wel fijn vinden te weten wat een bepaalde medische status is van hun personeel en er maar genoeg druk uitgeoefend wordt dan kan zo'n wet permanent aangenomen worden. De deur staat nu toch al open dus de drempel is aanzienlijk kleiner.
Tja, nogmaals ongefundeerde angst. Voor corona is het simpelweg logisch dat bep. werkgevers dit willen weten. Het bepaalt nl. het risico voor andere mensen en dus voor een afdeling.
Dat niks er op wijst dat men er op uit is bepaalde wetten te misbruiken wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren. Daarom moet je eigenlijk gewoon altijd kritisch blijven kijken naar wat men wil en waarom, en of het doel de middelen wel heiligt, of wat mogelijke implicaties kunnen zijn voor de toekomst, of hoe een bepaalde wetgeving mogelijk misbruikt kan worden.
Tja, maar dit vind ik altijd nogal kortzichtig. We hebben veel van de wetten binnen een zeer korte termijn ingevoerd en zeker binnen 1 kabinet. Zouden we de wetten dus niet hebben, maar zou de regering wel misbruik willen maken zouden ze binnen een jaar alles weer opgetuigd hebben. Waarom ben je daar dan niet bang voor? Even heel simpel, 2 jaar geleden had je nog niet gehoord van corona of deze corona-wetten.
@Number10 Ik had 'm al voorbij zien komen. Hij begint met "Ik ben een rasoptimist." om vervolgens iets later te zeggen "Ik ga ervan uit dat we een stevige opleving krijgen van het aantal COVID-patiënten in de ziekenhuizen. Er zijn gewoon te veel ongevaccineerden." en nóg iets later "...25% tot 35% van onze IC capaciteit is nu al bezet door COVID-patiënten. Dat zal na thuiskomst van alle vakantiegangers, het herfstweer en het verder openen van de maatschappij, zeker verder toenemen."

Ik wil zijn glazen bol wel hebben O-) Overigens heeft hij het ook over te weinig beschikbaar personeel door een personeelsuitstroom, rode cijfers door personeelskosten en de CAO-gesprekken die nu lopen. Dit komt meer over als een drukmiddel in die onderhandelingen en minder als een daadwerkelijke voorspelling. Als het al een daadwerkelijke voorspelling is dan ben ik héél benieuwd naar de data om die stellingen te onderbouwen. Dat de IC-capaciteit wat meer bezet zal worden door COVID-patiënten geloof ik direct, zeker wanneer er versoepeld gaat worden. Dat het einde van vakanties daarin meespeelt idem dito. Maar of het een stevige opleving wordt? Hopelijk krijgen we daar deze maand nog een antwoord op. Scholen begonnen, vakanties voorbij, mensen weer aan het werk, begin van het najaar. De perfecte storm wat dat betreft.

Hopelijk komt de voorspelling van Jongen niet uit.
Aangezien die uitstroom er wel degelijk is, het ziekteverzuim hoog is en je zowiezo al ziet dat de IC capaciteit hierdoor een stuk lager is dan aan het begin van de crisis denk ik dat je toch echt te optimistisch bent. Zeker als je ziet dat de besmettingen en IC-bezetting momenteel niet terugloopt. We gaan straks nog meer versoepelen, we krijgen de winter en het aantal vaccinaties loopt steeds minder snel op. We lopen dus echt wel een groot risico dat die opleving er nog komt.

En dat wil natuurlijk niet zeggen dat die er zeker komt, maar wel dat we nog steeds op het randje zitten en erg voorzichtig moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:10:
[...]

Misschien een hele domme vraag, maar is een klaplong IC-werk? Ik heb altijd gedacht dat dat normaal ziekenhuiswerk was...?
Ik zou verwachten dat mensen die al een keer op de IC hebben gelegen met Covid ook wat verzwarende neveneffecten hebben naast de klaplong.
Als je al verslechterde longfunctie door Covid hebt, zal dat ongetwijfeld harder aankomen dan bij een normale patiënt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Laguna schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:01:
[...]
Ok geen 90% dus, misschien eerst lezen waar die 90% op gebaseerd is voordat je zulke claims doet. Het meest recente percentage is 74% uit de presentatie van Jaap van Dissel van 18 augustus.
Die 90% is erop gebaseerd dat 9% van de mensen op het IC volledig waren gevaccineerd bij de rondvraag. Dan kom je volgens mij toch echt op 90% uit die om wat voor reden dan ook dus niet volledig gevaccineerd is.

Maar het lijkt me ook niet om het precieze cijfer te gaan als wel dat het overgrote deel van de mensen op het IC ongevaccineerd zijn. En dat terwijl de vaccinatiegraad 75%+ is. Dat geeft wel aan dat vaccineren helpt en het ook zou helpen als de rest van de bevolking zich ook zou laten inenten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:17:
[...]

Ik zou verwachten dat mensen die al een keer op de IC hebben gelegen met Covid ook wat verzwarende neveneffecten hebben naast de klaplong.
Als je al verslechterde longfunctie door Covid hebt, zal dat ongetwijfeld harder aankomen dan bij een normale patiënt.
hmm, makes sense. Thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:10:
[...]

Wel als ze daardoor respiratoir slecht gaan. En bij herstellende/beschadigde longen en uberhaupt fors verzwakte mensen na covid is het erg lastig functioneren op 1 long. Die hebben vaak teveel ondersteuning nodig voor de verpleegafdeling.

Edit: spuit 11, er was al geantwoord :P

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 07-09-2021 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:56:
Afschaffen is juist wel zo'n uitruil maken met iedere keer maatregelen die minder ingrijpend zijn. Op een gegeven moment vervallen daarmee alle maatregelen. Het zijn simpelweg tussenstappen naar waar we naartoe willen.
Verrekte veel tussenstappen nog.

Een brede coronapas is behoorlijk ingrijpend, De Jonge is van plan om zo'n beetje alles wat hij niet essentieel beschouwd achter het slot en grendel van een QR code te stoppen.
TvT is dus niets meer dan een tussenstap naar alles volledig vrij laten.
Nee, TvT is een flauwe grap, het verwordt tot ordinaire chantage momenteel. Experts hebben nog voor de eerste ronde TvT al gepleit om het niet te doen. (Gratis leesbare versie. Voor de visueel ingestelden.) Het excessief testen waar men naar toe wil zal niet de gewenste veiligheid gaan opleveren, de vals positieven en vals negatieven zullen een steeds groter probleem worden. Die discotheek is denk ik daarvan het ultieme voorbeeld hoe dat mis kan gaan. Dit nog los van een grote groep die altijd door mag lopen ondanks dat die groep niet helemaal risicovrij is.
Drardollan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:59:
TvT werkt perfect en wordt al weken gebruikt voor onder andere de voetbalstadions en recent de F1.

Die 2 weken waar je op doelt kan je op het conto van de evenementen/festivals schrijven in combinatie met het fiasco "Dansen met Janssen". Maar het zegt helemaal niets over TvT in het algemeen.
Wat heeft die laatste sector dan misdaan? (Waarom is Zandvoort dan geen 'evenement' geweest? Omdat iedereen zogenaamd op zijn kont zat?) Bij de ergste uitbraken kon er geen bewijs gevonden worden dat het deurbeleid slecht was of dat er gesjoemeld was met QR codes. Dan rest alleen de conclusie dat mensen een negatieve uitslag krijgen die niet correct is.
SomerenV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:48:
Zul je zien dat ie over een week of twee zegt dat er toch wel heel veel geluiden vanuit het bedrijfsleven zijn en dat een en ander middels een wetswijziging tóch mogelijk wordt gemaakt, eventueel in combinatie met een kreet als 'dit is de enige manier om veilig te kunnen versoepelen'.
Als het gaat om een sfeer creëren dan lukt het uitstekend. Vanavond las ik dit opiniestuk van Karin Spaink, medeoprichtster van privacy organisatie Bits of Freedom, welke pleit voor het opheffen van dat stukje privacy. De baas en collega's moeten je vaccinatiestatus kunnen weten.
42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:51:
Het zal vooral symbolisch zijn. De naleving van de 1,5 meter in de praktijk is al lange tijd geleden gestopt.

Hoeveel we winnen is maar de vraag, het ziet er naar uit dat het een uitruil wordt voor een brede coronapas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:53:
[...]

Wel als ze daardoor respiratoir slecht gaan. En bij herstellende/beschadigde longen en uberhaupt fors verzwakte mensen na covid is het erg lastig functioneren op 1 long. Die hebben vaak teveel ondersteuning nodig voor de verpleegafdeling.

Edit: spuit 11, er was al geantwoord :P
Ik waardeer het antwoord alsnog :)

Gut, sinds wanneer zijn wij het zo eens...? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:55:
[...]

Het zal vooral symbolisch zijn. De naleving van de 1,5 meter in de praktijk is al lange tijd geleden gestopt.

Hoeveel we winnen is maar de vraag, het ziet er naar uit dat het een uitruil wordt voor een brede coronapas.
1.5 eruit zou best eens ook evenementen weer kunnen toestaan :)

Dat noem ik keiharde en enorme winst (in de laatste 3 weken elke week wel een concert uitgesteld gaan worden doet je realiseren hoe erg je die mist), QR of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:34:
[...]

Leuk dat je je even roert, jammer dat je de kern mist van het verhaal waar ik op reageerde. Die kern was namelijk dat wanneer sprake is van druk op wachtlijsten door een bepaalde “groep”mensen/kwalen het voeren van een dwangbeleid acceptabel zou zijn.

Dat heeft dus niets met maatregelen, lockdowns enz te maken maar met een capaciteitsprobleem wat wordt opgelost over de ruggen (en rechten) van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

redwing schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:22:
[...]

Die 90% is erop gebaseerd dat 9% van de mensen op het IC volledig waren gevaccineerd bij de rondvraag. Dan kom je volgens mij toch echt op 90% uit die om wat voor reden dan ook dus niet volledig gevaccineerd is.
Dat haal ik niet uit je Google link, misschien toch wat betere bronnen aandragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:16:
[...]

Leuk dat je je even roert, jammer dat je de kern mist van het verhaal waar ik op reageerde. Die kern was namelijk dat wanneer sprake is van druk op wachtlijsten door een bepaalde “groep”mensen/kwalen het voeren van een dwangbeleid acceptabel zou zijn.

Dat heeft dus niets met maatregelen, lockdowns enz te maken maar met een capaciteitsprobleem wat wordt opgelost over de ruggen (en rechten) van mensen.
Och, die kern is elke keer als je hierover begint het zelfde. En houdt elke keer geen rekening met het enorme verschil in impact tussen corona en roken/bmi/extreme sports/te hard rijden tegen een boom/klussen op een te kleine keukentrap of weet ik wat voor verwijtbaar handelen.

Ja, allen zijn verwijtbaar, bij allen dragen we de kosten samen, redelijk zonder morren, alleen covid is de enige die de hele wereld plat legt (legde). Dat maakt de proportionaliteit van de maatregelen extreem anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:17:
[...]

Dat haal ik niet uit je Google link, misschien toch wat betere bronnen aandragen.
Bij mij is dit hit 1

https://www.bnr.nl/nieuws...tienten-niet-gevaccineerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ja en? Dat correspondeert dus niet met het verhaal van @redwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:37:
[...]

Dan lees ik slecht vandaag... Heb je soms :p

Ik zie bij beide 90% niet gevaccineerd staan.. ik mis wat blijkbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

42erik schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:40:
[...]

Dan lees ik slecht vandaag... Heb je soms :p

Ik zie bij beide 90% niet gevaccineerd staan.. ik mis wat blijkbaar
BNR zit er gewoon gruwelijk naast. Het meest recente onderzoek van het RIVM spreekt over 57% niet gevaccineerd, 17% niet volledig gevaccineerd en 5% wel volledig gevaccineerd maar een immuunsysteem dat niet voldoende werkt. 11% gegevens niet bekend. 10% is volledig gevaccineerd.

Misschien dat ze alleen naar dat laatste cijfer hebben gekeken en dachten 'oke, dus 90% is niet gevaccineerd? Sounds good!' :+

Maar dat zijn dus cijfers van midden juli, toen de vaccinatiegraad in veel gevallen nog aardig wat lager lag dan nu het geval is. Het kan overigens ook zijn dat BNR die 90% ergens anders vandaan tovert (al noemen ze het RIVM als bron) maar dan heb ik geen flauw idee welk onderzoek dat zou moeten zijn.

Edit: het kan zijn dat BNR hetzelfde onderzoek aanhaalt als wat de Telegraaf hier aanhaalt, maar dat gaat over een periode van april tot eind augustus. Van alle opgenomen personen was 88% niet gevaccineerd. Niet heel gek ook aangezien het vaccineren wat veel leeftijdscategorieën betreft pas vanaf of ruim na april goed op gang is gekomen. Maar goed, dan zit je dus nog steeds niet op de 90% dus waarschijnlijk is het optie 1 en zit BNR er gewoon naast (wat een zeer kwalijke zaak is).

[ Voor 22% gewijzigd door SomerenV op 08-09-2021 01:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SomerenV schreef op woensdag 8 september 2021 @ 01:49:
BNR zit er gewoon gruwelijk naast. Het meest recente onderzoek van het RIVM spreekt over 57% niet gevaccineerd, 17% niet volledig gevaccineerd en 5% wel volledig gevaccineerd maar een immuunsysteem dat niet voldoende werkt. 11% gegevens niet bekend. 10% is volledig gevaccineerd.
Gruwelijk ernaast valt ook wel mee, zelfs met jouw cijfers zit je alsnog boven de 83% niet volledig gevaccineerd als we die 11% onbekend net zo verdelen als de rest (genereus want dat zal meer ongevaccineerd zijn verwacht ik, maar goed).

Met een vaccinatiegraad ver boven de 80% in kwetsbare groepen is zowel 90% als 80% ongevaccineerd zeer goede reclame voor vaccinatie. Het is al eerder gezegd, bereik je de 99% vaccinatiegraad dan zal het merendeel IC ook gevaccineerd zijn (dan zullen Baudet en Engel pas echt los gaan).

Volgens het RIVM is vaccinatie nog steeds 95% effectief tegen opname, 97% effectief tegen IC. Bij dat artikel zat dit plaatje, geeft het wel mooi weer:Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/styles/content_no_crop/public/2021-08/Effectiviteit%20coronavaccinatie%20ziekenhuis-%20en%20ic-opname.jpg?itok=chf76rsy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is echt het slechtste plaat je ooit. 4:600 vergelijken met 1:3000. Doe dan 20:3000 vs 1:3000....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eärendil
Dan laat je een deel van de informatie weg, namelijk dat de groep gevaccineerden veel groter is dan de groep niet-gevaccineerden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Interessante trends binnen de (ongeveer) gelijkblijvende besmettingscijfers:
  • De afgelopen 3 weken daling van 30% in de groep 20-29 jaar
  • Tegelijkertijd een meer dan verdubbeling bij 0-9 jaar
Logaritmische grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6yZ31VHutRNIWq9Eab5MJBFcec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oo8Q2lwE76MdFC7Lm0LikC9F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Eärendil op 08-09-2021 07:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
42erik schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:29:
[...]

Och, die kern is elke keer als je hierover begint het zelfde. En houdt elke keer geen rekening met het enorme verschil in impact tussen corona en roken/bmi/extreme sports/te hard rijden tegen een boom/klussen op een te kleine keukentrap of weet ik wat voor verwijtbaar handelen.

Ja, allen zijn verwijtbaar, bij allen dragen we de kosten samen, redelijk zonder morren, alleen covid is de enige die de hele wereld plat legt (legde). Dat maakt de proportionaliteit van de maatregelen extreem anders.
Het meest vervelende is dat @Wolly hier vervolgens niet inhoudelijk op reageert. Alsof daarmee het straatje weer schoon is geveegd. Naast een valse vergelijking is het ook nog eens een whataboutism, drogredenen zat, maar het lijkt voldoende om de eigen mening te kunnen blijven bevestigen/volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Eärendil schreef op woensdag 8 september 2021 @ 06:28:
Dan laat je een deel van de informatie weg, namelijk dat de groep gevaccineerden veel groter is dan de groep niet-gevaccineerden
De eerste indruk die je bij dit plaatje krijgt is dat er veel meer gevaccineerden naar het ziekenhuis moeten. Dat die poppetjes de gevallen zijn en niet dat enorme blok eronder is veel te onduidelijk, hier moet je laten zien hoeveel van die groep moeten worden opgenomen en zelfs dat is nog misleidend omdat het 'er maar 1 op de 100 zijn en dus bijna niks'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Eärendil schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:33:
Logaritmische grafiek:
[Afbeelding]
Bij mijn kinderen op school al meerdere klassen naar huis. De rest van de klassen is denk ik niet naar huis omdat daar niet getest is. Mijn vermoeden is dat elke klas wel een corona geval heeft maar het gewoon nog niet naar boven is gekomen. Ik heb zoiets van laat maar gaan ze krijgen het toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]
Wat heeft die laatste sector dan misdaan? (Waarom is Zandvoort dan geen 'evenement' geweest? Omdat iedereen zogenaamd op zijn kont zat?) Bij de ergste uitbraken kon er geen bewijs gevonden worden dat het deurbeleid slecht was of dat er gesjoemeld was met QR codes. Dan rest alleen de conclusie dat mensen een negatieve uitslag krijgen die niet correct is.
Ik stel voor dat je wat pagina's en posts terugleest, dan zie je precies wat de evenementen/festival branch in mijn ogen misdaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Er gebeurd exact wat ik enkele weken geleden voorspelde, de import besmettingen (groep 20-29) worden ingeruild voor besmettingen binnen de scholen (0-17).

Lijkt mij ook een hele normale situatie. Vakanties afgelopen en zeker in het basisonderwijs zijn ze vrij strikt. Kinderen die normaal niet getest zouden worden, worden nu wel getest. Tevens spelen de kinderen weer op school en thuis met elkaar. Dat levert automatisch meer besmettingen op.

Ik verwacht dat dit een week of 2 a 3 gaat aanhouden na het openen van de scholen. Dat was eerder ook het geval bij de openingen na lockdowns en vakanties. Je hebt even een (flinke) opleving, maar het vlakt ook vrij snel weer af. Mede omdat er simpelweg hele klassen naar huis moeten op dit moment. Een groot voordeel ten opzichte van eerder is dat de ouders nu gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Met het oog op de plannen van de minister om een coronapas breed in te voeren, is het toch wel bijzonder te noemen dat er sinds medio juli geen concrete cijfers meer naar buiten zijn gebracht over de huidige verhouding in het ziekenhuis (medio juli was 74% niet gevaccineerd). Immers hoe kleiner die verhouding wordt hoe kleiner de stok van HdJ om niet gevaccineerde mensen mee te slaan wordt en dat zou dus niet helpen om de coronapas erdoorheen te krijgen, want het narratief is nu dat 9 van de 10 mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is. Als dat inmiddels 6 van de 10 mensen is geworden, dan doet dat het toch minder goed.

Als je van mening bent dat een coronapas nodig is omdat er momenteel vrijwel alleen niet gevaccineerde mensen in het ziekenhuis belanden staaf dat dan met recente cijfers en niet met oude cijfers die je toevallig goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:03:
Ik stel voor dat je wat pagina's en posts terugleest, dan zie je precies wat de evenementen/festival branch in mijn ogen misdaan heeft.
Volgens mij was het vrij duidelijk dat je hier totaal geen kennis/bronnen van hebt. Laat het eens gaan om het topic niet te vervuilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:00:
[...]

Het meest vervelende is dat @Wolly hier vervolgens niet inhoudelijk op reageert. Alsof daarmee het straatje weer schoon is geveegd. Naast een valse vergelijking is het ook nog eens een whataboutism, drogredenen zat, maar het lijkt voldoende om de eigen mening te kunnen blijven bevestigen/volhouden.
Niet op de man aub, meldt het anders per Topic report.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 09-09-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Cartman! schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:22:
[...]

Volgens mij was het vrij duidelijk dat je hier totaal geen kennis/bronnen van hebt. Laat het eens gaan om het topic niet te vervuilen.
Dit is echt dagenlang besproken in die tijd. Het lijkt me weinig nuttig om dat nu allemaal te herhalen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Verrekte veel tussenstappen nog.

Een brede coronapas is behoorlijk ingrijpend, De Jonge is van plan om zo'n beetje alles wat hij niet essentieel beschouwd achter het slot en grendel van een QR code te stoppen.
Tja, we kunnen ook zo'n beetje alles dat niet essientieel is nog een paar maanden dicht houden? Ik weet wel wat meer ingrijpend is.
[...]
Nee, TvT is een flauwe grap, het verwordt tot ordinaire chantage momenteel. Experts hebben nog voor de eerste ronde TvT al gepleit om het niet te doen. (Gratis leesbare versie. Voor de visueel ingestelden.) Het excessief testen waar men naar toe wil zal niet de gewenste veiligheid gaan opleveren, de vals positieven en vals negatieven zullen een steeds groter probleem worden. Die discotheek is denk ik daarvan het ultieme voorbeeld hoe dat mis kan gaan. Dit nog los van een grote groep die altijd door mag lopen ondanks dat die groep niet helemaal risicovrij is.
Jij vindt het een flauwe grap. Er zijn ook genoeg experts te vinden die het wel nuttig vinden. Het is een simpel feit dat zowel vaccinatie als TvT verspreiding niet 100% gaan voorkomen, maar net zo goed is het een feit dat beide zorgen voor een mindere verspreiding. En nogmaals het gaat dus niet om het totaal voorkomen van verspreiding en je zal dus brandhaarden blijven houden. Zowel als je alleen gevaccineerden toelaat, je TvT doet, of zelfs als je iedereen TvT laat doen.
[...]
En wederom, TvT/vaccineren gaan er niet voor zorgen dat er geen besmettingen meer zijn. Uitbraken zullen er dus blijven tenzij je alles nog tijden dicht gaat houden.

Tja, en Zandvoort is simpel een evenement dat ze door wilden laten gaan omdat het zo groot is, wereldwijd wordt bekeken en dit de kans is om het naar Nederland te halen. En bovenal is het eenmalig, terwijl als je feesten toestaat dat er tig per week zijn. Nog steeds niet zo heel logisch, maar wel begrijpelijk.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Cartman! schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:22:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat we het van de week over bronnen hebben gehad. Maar die kan ik uiteraard wel oplepelen, ondanks dat ik de discussie in principe niet weer wilde opstarten en bewust verwees naar mijn eerdere posts.
Ingrijpen noemde hij toen nog te vroeg. Wel wees hij erop dat het Testen voor Toegang niet vlekkeloos verloopt. Testbewijzen worden niet altijd goed gecontroleerd en het OMT adviseerde toegangstesten 24 uur geldig te laten zijn, terwijl het kabinet om praktische redenen koos voor een houdbaarheid van 40 uur.
https://www.parool.nl/ned...tingen-afremmen~bf730aa3/
"Hoewel evenementen steeds meer kunnen en mogen, gaan wij het echt niet organiseren", vertelt Emile Faulborn, organisator van foodtruckfestival TREK. Voor dit soort foodtruckfestivals geldt geen entree en kun je zo naar binnen lopen. Er is eigenlijk niet echt een ingang en vaak staat er geen hek om het evenement heen.

Massaal testen of testbewijzen controleren aan de voordeur is dan ook niet mogelijk. "Al is er nog zoveel capaciteit voor sneltesten voor evenementen, het werkt voor ons simpelweg niet", zegt Faulborn.
https://eenvandaag.avrotr...het-werkt-simpelweg-niet/
Na afgelopen weekend concludeerde minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid dat het niet goed was gegaan met toegangstesten. Op meerdere plekken deelden mensen tijdens het weekend toegangsbewijzen met elkaar en werd niet iedereen gecontroleerd. Volgens Grapperhaus is het primair de verantwoordelijkheid van de organisatoren en horecagelegenheden om dit goed te doen. ‘Dat is de afspraak. Als het niet goed gaat, moeten ze dit zichzelf aantrekken.’
https://www.gemeente.nu/c...oopt-nog-niet-vlekkeloos/

Mijn mening is en blijft dat de evenementen/festival branche eind juni/begin juli heeft laten zien dat ze niet in staat waren om de regels te handhaven. Dit in tegenstelling tot de stadions en F1 waar TvT prima werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 08-09-2021 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Laguna schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:37:
[...]

Hoezo niet? 10% is volledig gevaccineerd, bij de andere 90% is dat niet het geval. En daar zitten ook de mensen bij waarbij het niet goed werkt e.d dus het is niet dat we ooit naar 100% zullen gaan. Maar nogmaals gaat het niet zozeer om het precieze percentage alswel dat de meerderheid in het ziekenhuis niet gevaccineerd is, terwijl de meerderheid van de bevolking juist wel gevaccineerd is.

Maar dit gebeurt nogal vaak in dit topic. Dan gaan we een discussie beginnen over het precieze cijfer terwijl de kern gewoon duidelijk is. Veel precieze cijfers zijn er ook gewoon niet, maar vaak kun je wel de trend zien en weet je wat wel/niet invloed heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 08-09-2021 09:38 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
Laguna schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:21:
Met het oog op de plannen van de minister om een coronapas breed in te voeren, is het toch wel bijzonder te noemen dat er sinds medio juli geen concrete cijfers meer naar buiten zijn gebracht over de huidige verhouding in het ziekenhuis (medio juli was 74% niet gevaccineerd). Immers hoe kleiner die verhouding wordt hoe kleiner de stok van HdJ om niet gevaccineerde mensen mee te slaan wordt en dat zou dus niet helpen om de coronapas erdoorheen te krijgen, want het narratief is nu dat 9 van de 10 mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is. Als dat inmiddels 6 van de 10 mensen is geworden, dan doet dat het toch minder goed.

Als je van mening bent dat een coronapas nodig is omdat er momenteel vrijwel alleen niet gevaccineerde mensen in het ziekenhuis belanden staaf dat dan met recente cijfers en niet met oude cijfers die je toevallig goed uitkomen.
Het hangt helemaal van de relatieve cijfers af. Als eerst 74% en nu 60% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd zijn, maar de vaccinatiegraad dit effect opheft, dan is er de facto niks veranderd.

Voorbeeld: 75% van de mensen opgenomen in het ziekenhuis is niet gevaccineerd met een theoretische vaccinatiegraad van 50%, evenredig verdeeld over de bevolking. Dat betekent dus dat de twee groepen precies even groot zijn en de kans op ziekenhuisopname evenredig verdeeld is. In dat geval is de verhouding 3:1.

Als nu 60% van de mensen opgenomen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is, en de vaccinatiegraad is toegenomen tot 60%, dan is de verhouding nog altijd 3:1.

Het kan dus straks zijn dat de vaccinatiegraad dermate hoog is dat het aantal ongevaccineerden in het ziekenhuis op één hand te tellen is, maar de verhouding alsnog hetzelfde is en ze dus disproportioneel veel druk op de zorg blijven uitoefenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Logaritmische grafiek:
[Afbeelding]
Dat komt doordat er veel gevolgtesten zijn vanuit klassen. 1 besmetting geeft een test-kettingreactie. Zagen we ook toen de scholen in februari weer opengingen.

@redwing Ik zag gisteravond een bepaalde voetbalwedstrijd met ca 35k mensen. De Arena is 40.000 m2 grondoppervlakte. De ophef gaat over Zandvoort met 2x zoveel mensen op grofweg 14x meer terrein met van alle kanten beluchting zonder dat je in een 'kom' zit. Het is alleen high-profile.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:39
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:34:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat we het van de week over bronnen hebben gehad. Maar die kan ik uiteraard wel gewoon oplepelen, ondanks dat ik de discussie in principe niet weer wilde opstarten en bewust verwees naar mijn eerdere posts.

[...]

[...]

[...]

Kom je wel eens op een festival? Serieuze vraag, want het lijkt erop dat je totaal wereldvreemd bent op dat gebied. Je gooit alles telkens op één grote hoop en vist vervolgens een paar dingen erbij.

Je haalt nu zelfs foodtruckevents erbij. Dat zijn normaal gesproken een paar eetkraampjes in een park, dat is net zoiets als een braderie. Dat heeft niks met de branch van bijvoorbeeld outdoor muziekfestivals te maken. Het lijkt wel alsof je googlet naar 'festival testen' en dan wat resultaten post om je punt te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 08-09-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
redwing schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:34:
[...]

Hoezo niet? 10% is volledig gevaccineerd, bij de andere 90% is dat niet het geval. En daar zitten ook de mensen bij waarbij het niet goed werkt e.d dus het is niet dat we ooit naar 100% zullen gaan. Maar nogmaals gaat het niet zozeer om het precieze percentage alswel dat de meerderheid in het ziekenhuis niet gevaccineerd is, terwijl de meerderheid van de bevolking juist wel gevaccineerd is.

Maar dit gebeurt nogal vaak in dit topic. Dan gaan we een discussie beginnen over het precieze cijfer terwijl de kern gewoon duidelijk is. Veel precieze cijfers zijn er ook gewoon niet, maar vaak kun je wel de trend zien en weet je wat wel/niet invloed heeft.
Het is inderdaad een bijzonder fenomeen, een klein foutje wordt eruit gepikt zodat men het hele argument af kan doen als onzin en het eigen gelijk weer bevestigd kan worden, terwijl het punt prima staat dat ongevaccineerden een veel grotere druk op de zorg leggen dan ongevaccineerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:41:
[...]

Kom je wel eens op een festival? Serieuze vraag, want het lijkt erop dat je totaal wereldvreemd bent op dat gebied. Je gooit alles telkens op één grote hoop en vist vervolgens een paar dingen erbij.
De laatste 17 maanden ben ik inderdaad niet op een festival geweest. Wel diverse malen in stadions, restaurants, pretparken en dergelijken. Ook op plekken (in Nederland en het buitenland) waarbij er gebruik werd gemaakt van TvT of een buitenlandse variant van TvT.

Voor Corona ging ik geregeld ook naar een festival of ander feestje in bijvoorbeeld de ZiggoDome, Jaarbeurs of Brabant Hallen. Wereldvreemd zou ik mijzelf op dat gebied niet noemen, ik zou mijzelf omschrijven als een consument die geregeld (grote) evenementen bezoekt in een normale tijd.
Je haalt nu zelfs foodtruckevents erbij. Dat zijn normaal gesproken een paar eetkraampjes in een park, dat is net zoiets als een braderie. Dat heeft niks met de branch van bijvoorbeeld outdoor muziekfestivals te maken. Het lijkt wel alsof je googlet naar 'festival testen' en dan wat resultaten post om je punt te maken.
Het zijn slechts enkele voorbeelden die mij laten zien dat de branche of geen behoefte heeft om zich in te spannen voor TvT of de regels dusdanig aan de laars lapte dat TvT geen zin had. Dit heeft een hoop goedwillende organisatoren op 1-0 achterstand gezet helaas.

Voor mij reden om inderdaad wat breder te kijken en op basis van de beschikbare informatie een bepaalde mening op te vormen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 08-09-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:34:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat we het van de week over bronnen hebben gehad. Maar die kan ik uiteraard wel oplepelen, ondanks dat ik de discussie in principe niet weer wilde opstarten en bewust verwees naar mijn eerdere posts.

[...]

[...]

[...]

Mijn mening is en blijft dat de evenementen/festival branche eind juni/begin juli heeft laten zien dat ze niet in staat waren om de regels te handhaven. Dit in tegenstelling tot de stadions en F1 waar TvT prima werkt.
Het kopiëren van QR kan inmiddels al niet meer, en moet je de bezoeker aanrekenen, niet de branche.

En als je een specifiek pestival als een food truck festival erbij moet halen, tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Een bijzonder ontwikkeling die ik nog niet aan had zien komen:
Verre reizen komen dichtbij

Amsterdam - Nederland werkt aan een versoepeling voor reizen buiten Europa. „Het virus gaat niet meer weg. Je kunt de wereld niet op slot houden en we onderkennen het belang van reizen”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
https://www.telegraaf.nl/...rre-reizen-komen-dichtbij

Niet alleen mooi voor de reisbranche, het is ook mooi nieuws in het kader van de aangekondigde versoepelingen in Nederland. Het lijkt er steeds meer op dat wij, in lijn met de aankondiging van de versoepelingen op 20 september en 1 november, et als Denemarken/Zweden/UK een stap terug gaan doen en ons leven niet meer gaan laten beheersen door Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:52:
[...]

De laatste 17 maanden ben ik inderdaad niet op een festival geweest. Wel diverse malen in stadions, restaurants, pretparken en dergelijken. Ook op plekken (in Nederland en het buitenland) waarbij er gebruik werd gemaakt van TvT of een buitenlandse variant van TvT.

Voor Corona ging ik geregeld ook naar een festival of ander feestje in bijvoorbeeld de ZiggoDome, Jaarbeurs of Brabant Hallen. Wereldvreemd zou ik mijzelf op dat gebied niet noemen, ik zou mijzelf omschrijven als een consument die geregeld (grote) evenementen bezoekt in een normale tijd.

[...]

Het zijn slechts enkele voorbeelden die mij laten zien dat de branche of geen behoefte heeft om zich in te spannen voor TvT of de regels dusdanig aan de laars lapte dat TvT geen zin had. Dit heeft een hoop goedwillende organisatoren op 1-0 achterstand gezet helaas.

Voor mij reden om inderdaad wat breder te kijken en daar een bepaalde mening op te vormen.
Dus een openbaar toegankelijk foodtruck event dat het moet hebben van inloop naar een park laat zien dat muziekfestivals geen behoefte hebben om zich in te spannen? Wat heeft de Ziggodome te maken met een foodtruck event?

Dat is natuurlijk totale onzin, maar je blijft het maar herhalen alsof je een punt hebt. Het zijn allemaal verschillende partijen en velen daarvan hebben zich al tijden enorm hard ingespand om zo verantwoord mogelijk weer open te gaan. Het zou totaal onlogisch zijn om zich niet in te spannen, want het is de branche die het hardst gepakt is en die overduidelijk niet het grootste aandeel heeft gehad in de verspreiding aangezien het het overgrote deel van de tijd dicht was.

Ik heb overigens geen TvT gezien in een restaurant. Ook niet in kantoren etc. Volgens mij doen ze het ook niet op scholen. Ik heb het nog maar één keer meegemaakt en daar was de controle net zo belabberd als dat het op een festival zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
42erik schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:00:
[...]

Het kopiëren van QR kan inmiddels al niet meer, en moet je de bezoeker aanrekenen, niet de branche.

En als je een specifiek pestival als een food truck festival erbij moet halen, tja..
Ik kan er nog wel 10 bronnen en links van posten, maar of dat iets bijdraagt aan de onderbouwing waarom ik een bepaalde mening heb dat vraag ik mij af. Ik heb het bewust breed gehouden en enkele voorbeelden geplaatst.

Ook heb ik nooit beweerd dat enkel en alleen de evenementen/festivals hiervoor verantwoordelijk waren. Ik heb eerder ook het fiasco "Dansen met Janssen" genoemd in dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:00:

[...]

Niet alleen mooi voor de reisbranche, het is ook mooi nieuws in het kader van de aangekondigde versoepelingen in Nederland. Het lijkt er steeds meer op dat wij, in lijn met de aankondiging van de versoepelingen op 20 september en 1 november, et als Denemarken/Zweden/UK een stap terug gaan doen en ons leven niet meer gaan laten beheersen door Corona.
En weer een voorbeeld van versoepelen als het kan, en maatregelen afschaffen die niet meer nodig zijn. Uiteraard zal het gefaseerd gaan, dus risicogebieden zullen wat minder snel toegankelijk worden, wat weer voer is om te kunnen zeggen "zie je wel, ze schaffen het nooit af!!!11!". oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa

[...]

Leuk, maar dat is niet echt aan Nederland. Je kan sowieso al gewoon buiten Europa reizen, alleen zijn we in de meeste landen niet welkom. Afhankelijk van de besmettingensgraad en de vaccinatiegraad elders zou het me niet verbazen als het nog minstens een jaar duurt voordat het grootste deel toegankelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:02:
[...]

Dus een openbaar toegankelijk foodtruck event dat het moet hebben van inloop naar een park laat zien dat muziekfestivals geen behoefte hebben om zich in te spannen? Wat heeft de Ziggodome te maken met een foodtruck event?

Dat is natuurlijk totale onzin, maar je blijft het maar herhalen alsof je een punt hebt. Het zijn allemaal verschillende partijen en velen daarvan hebben zich al tijden enorm hard ingespand om zo verantwoord mogelijk weer open te gaan. Het zou totaal onlogisch zijn om zich niet in te spannen, want het is de branche die het hardst gepakt is en die overduidelijk niet het grootste aandeel heeft gehad in de verspreiding aangezien het het overgrote deel van de tijd dicht was.

Ik heb overigens geen TvT gezien in een restaurant. Ook niet in kantoren etc. Volgens mij doen ze het ook niet op scholen. Ik heb het nog maar één keer meegemaakt en daar was de controle net zo belabberd als dat het op een festival zou zijn.
De enige inspanning van de grote festivalorganisatoren die ik gezien heb is vooral hard van de daken schreeuwen dat ze zich onjuist behandeld voelen en wat fingerpointing van 'waarom mag dat wel en wij niet boehooeeee'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online

[...]

Ja, daar begint het wel heel erg op te lijken gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:02:
[...]

Het was een brede selectie van voorbeelden.

Ik denk dat een ZiggoDome juist een partij is die het wél goed zou regelen overigens.

Een foodtruckfestival kan het, net als de kermisbranche die in een soortgelijke situatie zitten, met een paar simpele extra voorzieningen prima oplossen. Hek eromheen en enkele ingangen met controlepunten en je bent al klaar toch?
OK. Het is dus verboden om een mening te hebben, gebaseerd en onderbouwd met feiten? Dat jij die mening niet deelt, dat is prima natuurlijk. Maar dat maakt mijn mening niet ineens meer of minder waard.

Als ze verantwoord waren opengegaan dan hadden we niet van 500 naar 11.000 besmettingen gegaan in recordtijd, maar dat is slechts mijn mening.
In Nederland heb ik het inderdaad ook niet in een restaurant gezien. In Frankrijk wel. De plekken waar ik mijn QR heb moeten gebruiken, in binnen en buitenland, was het in alle gevallen goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:03:
[...]

Ik kan er nog wel 10 bronnen en links van posten, maar of dat iets bijdraagt aan de onderbouwing waarom ik een bepaalde mening heb dat vraag ik mij af. Ik heb het bewust breed gehouden en enkele voorbeelden geplaatst.

Ook heb ik nooit beweerd dat enkel en alleen de evenementen/festivals hiervoor verantwoordelijk waren. Ik heb eerder ook het fiasco "Dansen met Janssen" genoemd in dit verhaal.
Dat dansen met jansen was zeker een grap ja, op de korte termijn. Op deangebtermijn wel de graad misschien wat geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
stylezzz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:05:
[...]

De enige inspanning van de grote festivalorganisatoren die ik gezien heb is vooral hard van de daken schreeuwen dat ze zich onjuist behandeld voelen en wat fingerpointing van 'waarom mag dat wel en wij niet boehooeeee'.
Dat is toch niet anders dan elke andere branche die gesloten was 8)7 ?

Toen de scholen, sportscholen, sportclubs, winkels, horeca, musea, theaters, voetbalstadions etc dicht waren zaten ze alllemaal van 'waarom mag dat wel en wij niet boehooeeee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:05:
[...]

Leuk, maar dat is niet echt aan Nederland. Je kan sowieso al gewoon buiten Europa reizen, alleen zijn we in de meeste landen niet welkom. Afhankelijk van de besmettingensgraad en de vaccinatiegraad elders zou het me niet verbazen als het nog minstens een jaar duurt voordat het grootste deel toegankelijk is.
Dat is ook aan Nederland lijkt mij, het is een samenwerking van Nederland en andere landen. Steeds meer landen stellen zich open.

In het artikel werd dit ook duidelijk vermeld, maar ik besef mij nu dat het een premium artikel is waarvoor je een abo nodig hebt. Bij deze het relevante stuk:
Daardoor kun je als gevaccineerde nu zonder testen op en neer reizen naar Argentinië, Chili, Colombia en de Dominicaanse Republiek. „Daar kun je zonder problemen heen, en dat doen mensen ook. Dat deden ze toch al”, concludeert Frank Oostdam, directeur van reiskoepel ANVR. „Maar eigenlijk zou je moeten zeggen: voor gevaccineerden is de wereld geel, tenzij een land ontoegankelijk is.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Jammer is wel dat de VS niet meedoet. Versoepelingen worden niet voor de kerst verwacht door sommigen. Waarmee mijn laatste trip aan mijn ouders in de VS en tevens laatste trip met zijn tweeën inmiddels gecanceld is :(

First world problem, sure, maar ben er wel ff stuk van eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:08:
[...]

Toen de scholen, sportscholen, sportclubs, winkels, horeca, musea, theaters, voetbalstadions etc dicht waren zaten ze alllemaal van 'waarom mag dat wel en wij niet boehooeeee'.
Alle branches die je nu noemt hebben het stokje anders prima opgepakt toen ze weer open mochten. Er is maar 1 branche tot op heden die open mocht en het voor elkaar kreeg om in 2 weken ons land van 500 naar 11.000 besmettingen per dag te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Emgeebee schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:51:
[...]

Het is inderdaad een bijzonder fenomeen, een klein foutje wordt eruit gepikt zodat men het hele argument af kan doen als onzin en het eigen gelijk weer bevestigd kan worden, terwijl het punt prima staat dat ongevaccineerden een veel grotere druk op de zorg leggen dan ongevaccineerden.
Erm, ze pakken het getal wat het beste bekt in de headlines en vermorzelen alle nuance. Een dingetje dat De Jonge ook vaak doet.

Interessant opiniestuk in het NRC met daarin verwijzing naar wat getallen:
Volgens het Israëlische ministerie van gezondheid beschermden de vaccins in juli nog maar voor 39 procent tegen het enkele besmet raken met het virus (wat iets anders is dan er ook ziek van worden). Bovendien blijkt uit de Israëlische data dat deze bescherming in tijd verder afneemt. Recent Brits onderzoek laat weliswaar een bescherming tegen besmetting zien van 80 procent bij Pfizer en 67 procent bij AstraZeneca maar dat onderzoek toont ook aan dat die bescherming door de tijd exponentieel afneemt, bij Pfizer met maar liefst 22 procent per dertig dagen. Uit dit Britse onderzoek en meerdere andere onderzoeken kan bovendien geconcludeerd worden dat een gevaccineerde die eenmaal is besmet, het virus in gelijke mate op anderen kan overbrengen als een ongevaccineerde.
Hij betoogt dat het coronabewijs niet kan functioneren op de manier zoals hij omschreven staat in de wet en de variant die De Jonge wil invoeren. Evenmin kan een betaalde test ingevoerd worden op deze wijze.
De minister geeft zo min of meer toe dat niet is voldaan aan de wettelijke voorwaarde voor het kunnen gebruiken van vaccinatiebewijzen als toegangsbewijs. Dat betekent dat de politiek weer aan zet is. Moet iedereen zich dan tot Sint Juttemis laten testen voor toegang of komt er toch nog een moment dat we besluiten dat meer vrijheid voorgaat op meer veiligheid? Hoe die discussie ook afloopt, op grond van de wet is het samen uit, samen thuis. En zo hoort het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:10:
[...]

Jammer is wel dat de VS niet meedoet. Versoepelingen worden niet voor de kerst verwacht door sommigen. Waarmee mijn laatste trip aan mijn ouders in de VS en tevens laatste trip met zijn tweeën inmiddels gecanceld is :(

Begrijpelijk. Wij zitten ook met familie in het buitenland waarbij we dezelfde problemen hebben ervaren. Nu was het in ons geval iets makkelijker (dichterbij en soepeler dan de US), maar ik herinner mij nog heel goed de frustraties.

Gelden er voor de US geen uitzonderingen voor eerste graad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:13:
[...]

Begrijpelijk. Wij zitten ook met familie in het buitenland waarbij we dezelfde problemen hebben ervaren. Nu was het in ons geval iets makkelijker (dichterbij en soepeler dan de US), maar ik herinner mij nog heel goed de frustraties.

Gelden er voor de US geen uitzonderingen voor eerste graad?
Tis voor een ander topic; maar alleen US residents en studenten mogen het land in. Denk dat ik in noodgevallen er nog wel heen zou mogen misschien, maar een combinatie van campervakantie en familiebezoek is uit den boze.

@Señor Sjon er valt wat af te dingen op het vergelijken met Israël. Hoewel je dat hier wellicht per ongeluk doet :)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2021 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:08:
[...]

Maar jij zegt net dat ze zich zo hebben ingespannen, hoe dan? Die sectoren zijn allemaal met weinig problemen weer stuk voor stuk opengegaan met wellicht wat beperkingen.... Begin Juli mochten de festivals en clubs weer van het slot, het resultaat kennen we inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op woensdag 8 september 2021 @ 00:29:
[...]

Covid is inderdaad een ziekte die de hele wereld platlegt (excl Afrika denk ik?).

Juist voor situaties als deze zijn grondrechten ingesteld, om te voorkomen dat we van het ene gat in het andere gat lopen. Mijn mening is dat wanneer je aan deze rechten gaat morrelen dat je er donder op kan zeggen dat het in een volgend geval waarbij de omstandigheden anders zijn ook toegepast gaat worden of hier in ieder geval weer discussie over zal ontstaan. Dat moet je niet willen, iedereen moet vrij zijn om zijn leven in te richten zoals de wet ons dat toestaat.

Die omstandigheden kunnen dus ook lokaler zijn, op landelijk niveau.

En om dat te illustreren heb ik een voorbeeld gegeven waarbij er een soort blame game gevoerd kan worden met mensen die mede dankzij hun eigen schuld zorgen voor onevenredige belasting op zorg, het is natuurlijk heel simpel om daar eenzelfde argumentatie voor te voeren om die mensen ergens toe te dwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:00:
[...]

Ik zal voortaan mijn wekker zetten om binnen een paar uur te reageren zodat jij geen vervelende ervaring meer hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Oh wow, dat lijkt me echt kut...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:40:
[...]

Oh wow, dat lijkt me echt kut...
Tsjah, in het grote geheel blijven het first world problems...

Overigens valt het dramatischer te lezen dan ik bedoeld had zie ik nu.

Laatste keer zolang ze nog in de VS wonen, gezien ze volgend jaar zomer terug komen. En laatste keer met z'n tweeen omdat er een kleine aankomt :)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Drardollan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:07:
[...]

Het was een brede selectie van voorbeelden.

Ik denk dat een ZiggoDome juist een partij is die het wél goed zou regelen overigens.
Waarom zou de ZiggoDome het wel goed regelen? En alsof dat verstandiger is dan bijvoorbeeld buiten. Ik was het laatst in de Ahoy en de controle was matig, legitimatie werd niet gecontroleerd.
Een foodtruckfestival kan het, net als de kermisbranche die in een soortgelijke situatie zitten, met een paar simpele extra voorzieningen prima oplossen. Hek eromheen en enkele ingangen met controlepunten en je bent al klaar toch?
Tilburge kermis en dergelijke waren volgens mij gewoon toegankelijk zonder testen voor toegang. Maar het wijkt af, niemand denkt bij festivals aan een foodtruck event.
[...]

OK. Het is dus verboden om een mening te hebben, gebaseerd en onderbouwd met feiten? Dat jij die mening niet deelt, dat is prima natuurlijk. Maar dat maakt mijn mening niet ineens meer of minder waard.

Als ze verantwoord waren opengegaan dan hadden we niet van 500 naar 11.000 besmettingen gegaan in recordtijd, maar dat is slechts mijn mening.
Je blijft maar herhalen en negeert alles. De festivals mochten open zonder beperking qua grootte en een blind vertrouwen in TvT terwijl de doelgroep nog niet gevaccineerd was. Dat plus dansen met Janssen en dat het OMT zowel het festivalbezoek als de delta variant onderschatte. Dit hebben ze zelf allang toegegeven, dus mij een raadsel waarom je het in de schoenen van de organisatoren blijft schuiven en doet alsof zij een homogene partij vormen die samen bewust de regels aan de laars lappen. Zelfs de politiek en de OMT geven de schuld niet aan de festivals, terwijl zij normaal gesproken de eerste zijn die een ander de schuld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
BarôZZa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:52:

Tilburge kermis en dergelijke waren volgens mij gewoon toegankelijk zonder testen voor toegang. Maar het wijkt af, niemand denkt bij festivals aan een foodtruck event.
Klopt, al kon je de tilburgse kermis echt niet vergelijken met die van eerdere jaren. Daarom heette het ook de vakantie kermis.... Beperkte bezoekersaantallen, beperkte openingstijden etc. etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Laatst online: 17-09 09:53
[...]

Ai dat is zuur.

wat ik ook écht niet begrijp is dat dat niet kan, maar ondertussen US citizens wel naar de EU kunnen. Een maat van me uit SF is deze zomer op roadtrip door EU geweest: Frankrijk, Portal en Nederland aangedaan, met een printje van zn vaccin-shot natuurlijk.

Maar EU burgers mogen niet die kant op... Welke EU-ambtenaar dat zo uiteronderhandeld is mij echt een raadsel. Je zorgt er dan toch voor dat het 2 kanten op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KingKoning schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:59:
[...]

Ai dat is zuur.

wat ik ook écht niet begrijp is dat dat niet kan, maar ondertussen US citizens wel naar de EU kunnen. Een maat van me uit SF is deze zomer op roadtrip door EU geweest: Frankrijk, Portal en Nederland aangedaan, met een printje van zn vaccin-shot natuurlijk.

Maar EU burgers mogen niet die kant op... Welke EU-ambtenaar dat zo uiteronderhandeld is mij echt een raadsel. Je zorgt er dan toch voor dat het 2 kanten op is?
Have you met Biden? America first staat nog steeds hoog op de agenda.
En heel eerlijk; met een dreigende code zwart en een stokkende vaccinatiecampagne geef ik ze ergens nog gelijk ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Laatst online: 17-09 09:53
MikeyMan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:00:
[...]

Have you met Biden? America first staat nog steeds hoog op de agenda.
En heel eerlijk; met een dreigende code zwart en een stokkende vaccinatiecampagne geef ik ze ergens nog gelijk ook...
ik snap het ook wel vanuit Biden, maar vanuit de EU zeg je dan toch: Als wij er niet in komen dan jullie ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Er zijn geruchten dat het toch binnenkort mogelijk wordt. Biden heeft donderdag een toespraak met daarin veel aankondigingen. Men heeft al gezegd dat reizigers naar de VS binnenkort een vaccinatiebewijs of herstelbewijs moeten hebben, en nu blijkt ook dat dat vanaf 1 oktober noodzakelijk is voor het krijgen van een immigratievisum.

Men speculeert dus of vanaf die datum wellicht ook een vaccinatieplicht voor andere reizigers verschijnt, en reizen weer mogelijk wordt. Maar inderdaad, het zou ook later kunnen zijn, want het blijft 100% speculeren. Het zou echter logisch zijn om de vaccinatieplicht aan te kondigen op tv en tegelijkertijd stilzwijgend het reisverbod op te heffen, waarmee Biden mogelijke negatieve PR en covid-xenofobie van o.a. de Republikeinen voorkomt.

Op dit moment is de druk enorm aan het oplopen op Biden, zowel vanuit de Amerikaanse regering als vanuit de EU. De vraag is bijvoorbeeld of de Nederlandse restricties op de VS (quarantaineplicht) zouden zijn ingevoerd als er geen reisverbod was. Het lijkt ook een beetje een pressiemiddel te zijn namelijk. Sommige andere landen met hoge besmettingsaantallen hebben geen quarantaineplicht nu (@KingKoning)

En inderdaad, het is erg vreemd dat Amerikanen wel zonder beperkingen heen en weer kunnen vliegen naar veel EU-landen. Je komt ze echt weer overal op straat tegen in de grote steden nu. Vaak weet men niet eens dat er een reisverbod is de andere kant op. Overigens geldt dat reisverbod ook voor visahouders die al jarenlang in de VS wonen en werken. Die mensen kunnen daardoor niet bij familie op bezoek omdat ze daarna het land niet meer inkomen. En 14 dagen in een ander land zoals Mexico verblijven is vaak niet mogelijk omdat ze niet lang genoeg vrij kunnen krijgen.

Overigens zou je kunnen overwegen om naar Canada te gaan en daar af te spreken met je ouders. Daar kun je met vaccinatiebewijs namelijk in sinds gisteren. Na 2 weken kun je vanuit Canada doorreizen naar de VS. Andere landen zoals Mexico kunnen ook. Hangt natuurlijk allemaal een beetje af van hun locatie in de VS en van budgetten :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

KingKoning schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:04:
[...]

ik snap het ook wel vanuit Biden, maar vanuit de EU zeg je dan toch: Als wij er niet in komen dan jullie ook niet?
De EU (en dan vooral de zuidelijke landen) heeft Amerikaanse toeristen veel harder nodig dan dat de VS mensen uit de EU nodig heeft.

Een land als NL kan er een principekwestie van maken: Als wij niet bij jullie mogen, dan jullie niet bij ons. Maar landen zoals Spanje en Italië willen liever zoveel mogelijk van de verloren toerisme inkomsten redden en zullen daarom wat pragmatischer zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Emgeebee schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:38:
[...]

Het hangt helemaal van de relatieve cijfers af. Als eerst 74% en nu 60% van de ziekenhuisopnames niet gevaccineerd zijn, maar de vaccinatiegraad dit effect opheft, dan is er de facto niks veranderd.

Voorbeeld: 75% van de mensen opgenomen in het ziekenhuis is niet gevaccineerd met een theoretische vaccinatiegraad van 50%, evenredig verdeeld over de bevolking. Dat betekent dus dat de twee groepen precies even groot zijn en de kans op ziekenhuisopname evenredig verdeeld is. In dat geval is de verhouding 3:1.

Als nu 60% van de mensen opgenomen in het ziekenhuis niet gevaccineerd is, en de vaccinatiegraad is toegenomen tot 60%, dan is de verhouding nog altijd 3:1.

Het kan dus straks zijn dat de vaccinatiegraad dermate hoog is dat het aantal ongevaccineerden in het ziekenhuis op één hand te tellen is, maar de verhouding alsnog hetzelfde is en ze dus disproportioneel veel druk op de zorg blijven uitoefenen.
Daar gaat het niet om. Men zou transparent moeten zijn over de beschikbare data, zodat getoetst kan worden of het invoeren van een coronapas nu nog proportioneel is. Aangezien bijvoorbeeld Denemarken dit juist aan het afbouwen is (na 10 september is de coronapas daar nergens meer nodig). Hoe lager het aandeel mensen in de ziekenhuizen dat niet gevaccineerd is des te meer het potentiële aanbod wordt gespreid over de komende maanden. Dat is namelijk precies wat men met de coronapas probeert te bereiken.

Pagina: 1 ... 115 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).