Jovatov schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:30:
[...]
Fijn dat je je glijdende schaal-argument direct deels al tegenspreekt door inderdaad te noemen dat er nu ook al onderscheid wordt gemaakt op medische gronden. Dat gebeurt niet alleen bij geesteszieken, maar ook bijvoorbeeld bij de toegang tot een rijbewijs bij ouderdom/slecht zicht, of denk aan een het wel/niet beschikbaar hebben van een gehandicaptentoilet of lift voor rolstoellers.
Medische staat is dus allang van invloed op deelname aan de maatschappij. Daar hoeven we dus helemaal niet bang voor te zijn, want dat is al lang en breed onderdeel van het gesprek.
Whataboutism.
Dat we al een glijdende schaal hebben wil niet zeggen dat we ons niet bewust moeten zijn van waar die verder naar toe glijdt, en of we dat willen.
En daar schort het aan in de discussie. Of, in ieder geval wordt de keuze niet expliciet gemaakt in het publieke debat.
Want de volgende zaken worden nu herprioriteerd:
Economisch belang vs lichamelijke integriteit
Veiligheid van jezelf vs lichamelijke integiteit
Veiligheid van anderen vs lichamelijke integiteit
Economisch belang, veiligheid van jezelf en veiligheid van anderen vs deelname aan de maatschappij
De glijdende schaal zit 'm in de definitie/gewicht van deze concepten: wat is "lichamelijke integriteit" en wat niet?
Wat beschouwen we als "veilig" en wat niet? (e.g. ben je onveilig voor je omgeving als je de griep bij je draagt?)
Hoe veel geld mag iemand de maatschappij kosten?
En welke soort "kosten" beschouwen we als onwenselijk? (e.g.: niet kunnen werken door ziekte, of restaurant moet dicht want er was een besmet persoon binnen)
Wat beschouwen we als "deelname aan de maatschappij", en wanneer is iets buitensluiting?
Ja, er zijn al discussies gevoerd, en beperkingen/grenzen gesteld. Dat ontheft ons er niet van dat we er over na moeten denken bij het opschuiven van de grens.
En de grens schuift al, dat merk je aan de toon tegen niet-gevaccineerden. De vraag is of er ook juridische/wettelijke handvatten aan gegeven worden om die grens vast te zetten.
Trouwens, mijn persoonlijke mening hierover: geen idee. Ik weet niet wat het juiste is
in de context van covid19.
Economisch belang kan voor mij NOOIT boven lichamelijke integriteit gezet worden.
Maar wat dit voor mij een lastige keuze maakt is "Veiligheid van anderen vs lichamelijke integiteit/deelname aan de maatschappij". Voor een deel omdat het concept "veiligheid" zo lastig te quantificeren is, en omdat we op andere gebieden risico (onveiligheid) "gewoon" accepteren. En is niet-vaccineren een eigen keuze, of (semi)gedwongen als we hier aan beperkingen koppelen.
Op de langere termijn neig ik er heel sterk naar om vooral GEEN juridische/wettelijke handvatten te geven om niet-gevaccineerden te weren/beperken, en om Leaseplan vooral een tik op de vingers te geven voor hun acties omdat ze discrimineren op basis van de medische achtergrond van hun werknemers. Hoewel daar natuurlijk heel mooi omheen gedraaid wordt door "niet expliciet" te vragen naar de vaccinatiegegevens, weet men impliciet wel hoe (bij de meesten) de vaccinatie-vork in de steel zit als ze niet/weinig op kantoor verschijnen.