Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:08
jeroenkb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Misschien over op een Enyaq? Die heeft nu een feature dat hij (na eenmaal voorgedaan te hebben) de auto zonder dat je er in zit precies op dezelfde manier inparkeert ;)
nou dat denk ik niet... ik moet mijn heg nog snoeien, dus rij nu een klein beetje door de blaadjes van de heg heen... De Volvo doet mij mij ook al een harde ingreep als ik het automatisch remmen bij achteruitrijden niet uitschakel, dus denk dat die Enyaq mij dan niet ook niet op de goede plek gaat zetten...

(en sowieso wil je geen Skoda als je toch Volvo gewend bent lijkt me ?!?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:56
jm188 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

ik rij met de 2022 xc60 T6 met de grotere 18,8kwh batterij (let daar op, want in het begin van 2022 zijn er enkele facelifts nog geleverd met kleine batterij).

ik kan de auto alleen maar aanraden, ben er supertevreden van.
je hebt dezelfde AAOS als op de xc40 elec, je hebt ook one pedal drive, en meestal een 60km elektrisch bereik, dus een groot deel van je ritten kan je volledig elektrisch doen.
je kan tot ergens rond de 140km/u elektrisch rijden, daarna schakelt die over op benzine.
Ik dacht dat alleen de volledige elektrische Volvos AAOS hadden? Vriend van me heeft de hybrid XC40 sinds een paar maand maar die heeft het sensus systeem ipv AAOS. Vond hij erg jammer.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jm188
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 13:44
Juancho schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Ik dacht dat alleen de volledige elektrische Volvos AAOS hadden? Vriend van me heeft de hybrid XC40 sinds een paar maand maar die heeft het sensus systeem ipv AAOS. Vond hij erg jammer.
xc60 is met het 2022 model overgeschakeld,
v60 is vanaf het 2023 model
niet -elec xc40 is denk ik ook vanaf 2023 model.

collega's van mij met 2022 xc40 hybrides hebben ook veel meer software issues met sensus dan ik met AAOS. die vinden het ook jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door jm188 op 10-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:47
JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Ik zit nu ook te kijken naar de gefacelifte XC60 T8. Dit weekend een proefrit maken, kijken hoe die rijdt. Ik ben namelijk enorm verwend met mijn P8 nu.
Heb recent de overstap van P8 naar een 2019 XC60T8 full options gemaakt (nu prive). Ik vind de T8 echt een veel fijnere auto. Dan noem ik bv de stoelen (comfort) en luchtvering. En wat klinkt B&W geweldig zeg. Alleen jammer dat de electrische range beperkt is maar een nieuwe (heeft wel grotere range) vond ik te gortig.
Reed voor de P8 altijd in de klasse boven de 40 serie en merk nu dat ik te graag een electrische en hoge Volvo wilde en daarmee de nadelen negeerde. Op de 'R-Design' stoelen kon ik echt niet lekker zitten. Overigens ook niet op de R-design stoelen in andere XC60T8 auto's waar we in proef gereden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Kammika schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

nou dat denk ik niet... ik moet mijn heg nog snoeien, dus rij nu een klein beetje door de blaadjes van de heg heen... De Volvo doet mij mij ook al een harde ingreep als ik het automatisch remmen bij achteruitrijden niet uitschakel, dus denk dat die Enyaq mij dan niet ook niet op de goede plek gaat zetten...

(en sowieso wil je geen Skoda als je toch Volvo gewend bent lijkt me ?!?)
Lijkt me ook niet, Skoda.......... Een Audi, Polestar of Mercedes zal een waardige opvolger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
[...]

ik rij met de 2022 xc60 T6 met de grotere 18,8kwh batterij (let daar op, want in het begin van 2022 zijn er enkele facelifts nog geleverd met kleine batterij).

je hebt dezelfde AAOS als op de xc40 elec, je hebt ook one pedal drive, en meestal een 60km elektrisch bereik, dus een groot deel van je ritten kan je volledig elektrisch doen.
je kan tot ergens rond de 140km/u elektrisch rijden, daarna schakelt die over op benzine.
Jep, in ben op de hoogte vd facelift en technische verbeteringen! Vanwege die long range batterij en Google is het een serieuze optie voor me! Dit weekend even rijden en kijken hoe hij aanvoelt tov de xc40.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 22:51
Voor de geïnteresseerden: gisteren een retour gedaan vanuit het westen naar Almelo met een aanhanger met huif (totaal 430km). Heenweg beladen, terugweg leeg. Overal de maximumsnelheid (94 op teller) gereden. Reken op een verdubbeling van je normale verbruik. De combinatie reed overigens wel perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBXhTomk4p9o5ntonl6EdHSj_iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hR8SyLt2dBaLWNtnQjq2atPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vn_Xz-E6R24yHD45VoYtaMRIDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mzj2Mga2pK8NzL7QGy0u428Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 23:38
Kefke-d schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

[Afbeelding]

Met P6 net terug uit Oostenrijk. PA op 120, 4 man en bagage (zonder dakkoffer en fietsendrager):18,5 kWh per 100km (20"). Superblij mee.
Net verbruik maar met zo een lage gemiddelde snelheid ook niet anders verwacht. Alsnog fijne cijfers om te hebben natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
jeroenkb schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Misschien over op een Enyaq? Die heeft nu een feature dat hij (na eenmaal voorgedaan te hebben) de auto zonder dat je er in zit precies op dezelfde manier inparkeert ;)
Haha een Enyaq voor geen goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

Dat is een dik ding man! Ben benieuwd wanneer de XC60 full electric komt. Hierboven zegt iemand dat die wagen veel fijner zit maar het is ook appels met peren vergelijken ;). Prachtige auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:46
jm188 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

niet -elec xc40 is denk ik ook vanaf 2023 model.
Niet de hybride xc40’s, de andere (B4, B5 etc) wel

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
thisisjazz schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Dat is een dik ding man! Ben benieuwd wanneer de XC60 full electric komt. Hierboven zegt iemand dat die wagen veel fijner zit maar het is ook appels met peren vergelijken ;). Prachtige auto!
Het volgende full EV chassis zal de SPA2 worden, waar inderdaad de XC60 en XC90 op gebaseerd worden, maar volgens mij komt er eerst een BEV XC90 (of misschien genaamd XC100).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Het volgende full EV chassis zal de SPA2 worden, waar inderdaad de XC60 en XC90 op gebaseerd worden, maar volgens mij komt er eerst een BEV XC90 (of misschien genaamd XC100).
Dat zijn de Volvo Embla en de Polestar 3. Die laatste wordt in oktober geïntroduceerd en heeft een prijsindicatie vanaf 75K tot 110K.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Claude schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

Dat zijn de Volvo Embla en de Polestar 3. Die laatste wordt in oktober geïntroduceerd en heeft een prijsindicatie vanaf 75K tot 110K.
Pfff die Embla dat wordt een mooie bak zeg…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Serieus? Ik vind dat echt een afgrijselijke auto zo met die platte achterkant. Ziet er heel vreemd uit. Ben alleen bang dat alle nieuwe modellen dat een beetje gaan krijgen: https://www.autoweek.nl/a...luidt-nieuw-hoofdstuk-in/

Dus ook de nieuwe XC/C40 modellen.

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:01:
Serieus? Ik vind dat echt een afgrijselijke auto zo met die platte achterkant. Ziet er heel vreemd uit. Ben alleen bang dat alle nieuwe modellen dat een beetje gaan krijgen: https://www.autoweek.nl/a...luidt-nieuw-hoofdstuk-in/

Dus ook de nieuwe XC/C40 modellen.
Ik vind het het serieus een mooie bak. Maar gezien dat die tegenover xc90 wordt gezet wsch out-of-my-league

Mooi linkje. Artikeltje net gelezen. Maak me alleen een beetje zorgen over dat volvocars os. Zal heel mooi zijn, maar hoop niet dat alle development effort straks in dat nieuwe platform gaat. Zit wel een risico in dat als Volvo die modellen gaat lanceren, er niet zo veel ontwikkeling meer in onze cma modellen gaat zitten (en die ota updates hebben al niet bijster veel functionaliteit…)

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:34:
Zit wel een risico in dat als Volvo die modellen gaat lanceren, er niet zo veel ontwikkeling meer in onze cma modellen gaat zitten (en die ota updates hebben al niet bijster veel functionaliteit…)
Tja dit zal sowieso meer en meer gaan gebeuren. Ontwikkeling van onze wagens komt stil te liggen (behalve wat veiligheids patches) en de nieuwe dingen zullen vast gemaakt worden voor de nieuwe autos met dat Volvo laagje in de software. En dan maar afwachten of er nog iets uitgerold wordt naar onze autos (XC/C40). Ik verwacht zelf niet zo veel meer, daarvoor heb ik al te lang gehoopt dat er iets zou gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Ik vind het het serieus een mooie bak. Maar gezien dat die tegenover xc90 wordt gezet wsch out-of-my-league

Mooi linkje. Artikeltje net gelezen. Maak me alleen een beetje zorgen over dat volvocars os. Zal heel mooi zijn, maar hoop niet dat alle development effort straks in dat nieuwe platform gaat. Zit wel een risico in dat als Volvo die modellen gaat lanceren, er niet zo veel ontwikkeling meer in onze cma modellen gaat zitten (en die ota updates hebben al niet bijster veel functionaliteit…)
Grappig, ik denk dat het andersom zal zijn want het nieuwe platform moet echt wel zo’n beetje klaar zijn gezien het feit dat de P3 al over een paar maanden geïntroduceerd gaat worden. Ik denk dat die omwikkelkluif juist de reden was dat het wat onze auto’s betreft allemaal wel “wat” sneller had mogen gaan. Hopelijk is er nu meer lucht voor aan het vrijkomen.

Het grootste deel van de werklast van de al met verve aangekondige (maar helaas nog niet geleverde) dingen waar we met smart op zitten te wachten ligt volgens mij overigens op het bordje van Google (apps ontwikkelen voor YouTube, Waze, lChrome, en het maken van betere filters voor Maps etc.) en ik vermoed qua ontwikkel-last minder bij Volvo.

Maar ‘ons AAOS’ is sinds kort verheven tot het standaard systeem van de hele reeks van huidige Volvo’s (met als uitzondering de hybride XC40’s) en Volvo zal het dus niet kunnen maken dat systeem los te laten omdat dit hun ‘brood en boter’ modellen zijn. De XC90 blijft trouwens voorlopig in gefacelifte vorm in productie naast de aangekondigde Embla. Dus AAOS is voorlopig de bron waar ze hun geld mee moeten verdienen.

Dus met dit alles in het hoofd verwacht ik juist dat er nu voortvarender aan de nodige aanvullingen en verfijningen op ons systeem gewerkt wordt! .

[Ik denk wel dat het vorige Sensus systeem nu wel op de achtergrond zal gaan raken]

• Juancho
Ik denk juist dat Volvo onderscheid gaat maken per model. Dat een dure XC90 meer krijgt/heeft dan de XC40 bijv. Qua AAOS store is het natuurlijk aan de app bouwer maar wat ik begreep van oa Frank is het toch echt Volvo dat het ontwikkelaars vreselijk moeilijk maakt. Nu al 1,5 jaar dus ik wil eerst wel eens zien dat Volvo wat meer meewerkend is.

[ Voor 51% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 12:03 ]

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:02:
Ik denk juist dat Volvo onderscheid gaat maken per model. Dat een dure XC90 meer krijgt/heeft dan de XC40 bijv. Qua AAOS store is het natuurlijk aan de app bouwer maar wat ik begreep van oa Frank is het toch echt Volvo dat het ontwikkelaars vreselijk moeilijk maakt. Nu al 1,5 jaar dus ik wil eerst wel eens zien dat Volvo wat meer meewerkend is.
De apps die ik noemde zijn allemaal van Google zelf, niet van derde partijen zoals bijvoorbeeld Flitsmeister. Breed aangekondigd maar nog niet beschikbaar, dus het grote Google mag ook wel wat peper in een donkere plek gestopt krijgen.

Het klopt natuurlijk dat de grotere modellen opties hebben die onze auto niet heeft (massagestoelen bijvoorbeeld en een HUD) maar de basisgfuncties zijn zo’n beetje gelijk. Je ziet dan ook dat de grotere modellen in de gang can Sensus naar AAOS aangepast zijn, bijvoorbeeld waar ze eerst 3 geheugen standen hadden hebben ze er nu nog maar 2 net als bij ons. Dat klinkt als standaardisatie. Dus verfijningen in die basis zouden juist voor het hele gamma moeten gelden denk ik dan (hoopvol).

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
De Volvo Concept Reharge mag er wat mij betreft wezen: een fraaie vorm, zowel wat de voorzijde als wat de achterzijde betreft. Blijft AAOS de basis, dan blijft Google verantwoordelijk voor de software-matige aspecten. De XC40-P8-rijders van het eerste uur waartoe ik mezelf ook reken (Model 2021) kunnen ook in de toekomst updates verwachten. Zelf ben ik al redelijk tevreden, hoewel ik nog altijd wacht op de voor mij belangrijke rittenregistratie, Die was in Sensus goed geregeld. Waarom nu nog steeds niet?
Het toekomstbeeld kan natuurlijk veranderen, wanneer Volvo alsnog in zee gaat met Apple, zoals laatst in de publiciteit over de ontwikkeling van het Apple Automotive System werd aangekondigd. Of laat Volvo de keuze aan de klant?

• Juancho
Apple wordt gewoon een andere laagje over het systeem, dat is dan idd een keuze voor de Apple gebruikers. Net zoals bij een mobiele telefoon waar je ook een andere schil over bijv. Samsung kan gooien maar waar Samsung onder water wel leidend is natuurlijk. Zo gebruik ik Novalauncher al vele jaren. Dat vervangt gewoon de Samsung Android schil. Maar meer dan een schil is het niet. Zo moet je verwacht ik dat Apple systeem ook zien want Volvo gaat natuurlijk niet flink investeren in een samenwerking met AAOS om vervolgens alsnog over te stappen op Apple. Dat zou beleidsmatig nergens op slaan. Kan trouwens ook gewoon een nieuwe versie van Apple Carplay die gewoon meer toegang krijgt tot auto data en beide schermen. Maar dan is het geen schil maar nog steeds gewoon Carplay.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Rianata schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Kun je zelf toch makkelijk testen door een bestemming in te geven die op 300km van je huidige lokatie is. Als Google dan voorstelt om een laadpunt onderweg in te stellen, dan weet je genoeg :+
Ik heb dit net kunnen testen, want geladen tot 100%. Volgens de auto kan ik op dit moment maar liefst 290km rijden op 100%. Ik heb in Maps een bestemming ingevoerd die 310km verderop lag. En ja hoor, ik zou het niet redden volgens Maps en dus een laadstop toevoegen.

Waar ik dus al bang voor was klopt: sinds de 2.2 update is er iets aangepast in de software waardoor je dit soort idiote gevallen krijgt. En waarom? Iedereen snapt toch wel dat het verbruik wat voor je neus staat op moment dat je de auto in stapt niet de correcte weergave is? Waarom zou je dan dan in hemelsnaam als uitgangspunt nemen? Ik weet ook 100% zeker dat dit voor de 2.2. update niet zo was, zulke extreem lage actieradius heb ik ook niet eerder gezien. Sterker nog, met 2.1 zat ik in die warme periode van toen tussen de 380-400km.

Ik vind dit toch echt wel een hele teleurstelling en wederom iets dat ze blijkbaar doorgevoerd hebben wat totaal nergens op slaat. Nu kan je dus geen langere ritten gaan inplannen, want de cijfers voor je neus geven een volkomen verkeerd beeld. Kan je onderweg ff lekker stoppen om opnieuw je rit in te plannen... Lekker handig Volvo! |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:34:
Apple wordt gewoon een andere laagje over het systeem, dat is dan idd een keuze voor de Apple gebruikers. Net zoals bij een mobiele telefoon waar je ook een andere schil over bijv. Samsung kan gooien maar waar Samsung onder water wel leidend is natuurlijk. Zo gebruik ik Novalauncher al vele jaren. Dat vervangt gewoon de Samsung Android schil. Maar meer dan een schil is het niet. Zo moet je verwacht ik dat Apple systeem ook zien want Volvo gaat natuurlijk niet flink investeren in een samenwerking met AAOS om vervolgens alsnog over te stappen op Apple. Dat zou beleidsmatig nergens op slaan. Kan trouwens ook gewoon een nieuwe versie van Apple Carplay die gewoon meer toegang krijgt tot auto data en beide schermen. Maar dan is het geen schil maar nog steeds gewoon Carplay.
Er is hier regelmatig kritiek op Google Maps maar ik wil een tegengeluid laten horen…..
Onze VWBus heeft ingebouwde navigatie waarbij je het kaartmateriaal heel omslachtig moet downloaden, met een speciaal programma op je harde schijf moet uitpakken en daarna op een SD kaartje moet wegschrijven. Dat kaartje wordt door het systeem genezen wat iedere keer voor een opstart vertraging zorgt .

Navigatie gebeurt op een heel erg druk getekend scherm en de gesproken aanwijzingen komen pas op het laatste moment binnen. Het werkt maar daar is alles mee gezegd.

Toen het aanraakscherm kortgeleden niet goed meer werkte (dat probleem schijnen ze allemaal na een jaar of 4 te krijgen) en VW de hoofdprijs wilde voor een reparatie, heb ik serieus gezocht naar een aftermarket systeem waar de achteruitrijcamera ook op kan. Kost ook een hoop geld. Gelukkig iemand gevonden die dat defecte scherm voor een fractie van dat bedrag heeft vervangen en bij die gelegenheid ook meteen een software update heeft gedaan en daarbij CarPlay heeft vrijgemaakt.

Dus nu navigeer ik ook in de bus met Google Maps. Werkt honderd keer prettiger en sneller dan het VW systeem eb steeds actuele kaarten! En dezelfde vage omschrijving van de gewenste bestemming die ik in de P8 roep, volstaat nu ook in de bus, terwijl ik eerder een heel precies adres moest opzoeken en invoeren.

Voor mij een bevestiging dat Maps het fijnste navigatiesysteem wat ik tot dusverre ooit had. Alleen ter vervolmaking graag voor de EV nog een betere advisering van de laadpunten…..

• Juancho
Edit: je hebt het puur over AAOS/Carplay. My bad. Maar ik zeg toch niks over dat Maps bagger is? Ik heb ook het sensus systeem gehad, en ken ook van andere merken het ingebouwde navigatiesysteem. En ja, dat is allemaal niks ivm Maps. Dus als ik een ander systeem zou hebben... zou ik lekker Android Auto of Apple Carplay gebruiken. Een nobrainer. Maar dat was mijn punt dan ook niet.

[ Voor 168% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:47:
Edit: je hebt het puur over AAOS/Carplay. My bad. Maar ik zeg toch niks over dat Maps bagger is? Ik heb ook het sensus systeem gehad, en ken ook van andere merken het ingebouwde navigatiesysteem. En ja, dat is allemaal niks ivm Maps. Dus als ik een ander systeem zou hebben... zou ik lekker Android Auto of Apple Carplay gebruiken. Een nobrainer. Maar dat was mijn punt dan ook niet.
Ik reageer ook niet specifiek op jouw verhaal, maar op kritiek van mensen die Maps als navigatie niet fijn vinden.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Er is hier regelmatig kritiek op Google Maps maar ik wil een tegengeluid laten horen…..
Onze VWBus heeft ingebouwde navigatie waarbij je het kaartmateriaal heel omslachtig moet downloaden, met een speciaal programma op je harde schijf moet uitpakken en daarna op een SD kaartje moet wegschrijven. Dat kaartje wordt door het systeem genezen wat iedere keer voor een opstart vertraging zorgt .

Navigatie gebeurt op een heel erg druk getekend scherm en de gesproken aanwijzingen komen pas op het laatste moment binnen. Het werkt maar daar is alles mee gezegd.

Toen het aanraakscherm kortgeleden niet goed meer werkte (dat probleem schijnen ze allemaal na een jaar of 4 te krijgen) en VW de hoofdprijs wilde voor een reparatie, heb ik serieus gezocht naar een aftermarket systeem waar de achteruitrijcamera ook op kan. Kost ook een hoop geld. Gelukkig iemand gevonden die dat defecte scherm voor een fractie van dat bedrag heeft vervangen en bij die gelegenheid ook meteen een software update heeft gedaan en daarbij CarPlay heeft vrijgemaakt.

Dus nu navigeer ik ook in de bus met Google Maps. Werkt honderd keer prettiger en sneller dan het VW systeem eb steeds actuele kaarten! En dezelfde vage omschrijving van de gewenste bestemming die ik in de P8 roep, volstaat nu ook in de bus, terwijl ik eerder een heel precies adres moest opzoeken en invoeren.

Voor mij een bevestiging dat Maps het fijnste navigatiesysteem wat ik tot dusverre ooit had. Alleen ter vervolmaking graag voor de EV nog een betere advisering van de laadpunten…..
Ik beaam dit.

Ik heb nu nog een Astra Diesel uit 2017, die is geleverd destijds met een eigen navigatieset, waarin kaarten van.... jawel, 2013 zitten.

Tot de dag van vandaag zijn dat nog steeds de kaarten, nu 9 jaar oud. Updaten kan maar kost geld, en ik moet daarvoor toestemming hebben van zowel leasemij als werkgever. DIe laatste gaat daar niet in mee, want we hebben ook smartphones dus dan gebruik je die maar met maps. Ze geven daarom geen geld uit aan navigatiesystemen van autofabrikanten.

Door met Android Auto te stoeien, die was voorbereid in de Astra al in 2017, heb ik dit nu prima op orde. Maar voor dat zover was moest ik steeds met APK files Android Auto op de GSM zetten, want Google gaf die in NL niet vrij destijds.
Pas eind 2020 werd die vrijgegeven, tot die tijd was het via illegale APK bestandjes te doen. Probleem was dat soms midden tijdens een rit de Android Auto versie op je GSM vond dat deze versie te oud werd en er een ujpdate nodig was, die uiteraard mislukte omdat het in NL niet werd vrijgegeven. Dan was je navigatie ineens onbereikbaar en moest je de GSM loskoppelen en daar MAPS op aanzetten. Thuis weer APK ophalen en installeren, dan werkte het weer een paar maandjes.

Inmiddels gebruik ik alleen nog maps, de Astra versie laat me vanaf Schiphol dwars door weilanden rijden tot bij Almere, want al die wegen zijn verlegd of aangepast in die jaren maar een kaartset uit 2013 kent dat uiteraard niet.

Ik beaam dus het gemak van Maps, of waze, of FM, als navigatie software, altijd up to date, geeft actuele verkeerssituaties aan en stuurt je niet letterlijk het weiland in.
ik zou niet anders meer willen, daarom ook blij dat AAOS er nu is. Of het werkt en hoe goed het werkt zal ik tegen kerst 2022 gaan ondervinden, als de XC40 P6 Plus EINDELIJK geleverd zal zijn.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb dit net kunnen testen, want geladen tot 100%. Volgens de auto kan ik op dit moment maar liefst 290km rijden op 100%. Ik heb in Maps een bestemming ingevoerd die 310km verderop lag. En ja hoor, ik zou het niet redden volgens Maps en dus een laadstop toevoegen.

Waar ik dus al bang voor was klopt: sinds de 2.2 update is er iets aangepast in de software waardoor je dit soort idiote gevallen krijgt. En waarom? Iedereen snapt toch wel dat het verbruik wat voor je neus staat op moment dat je de auto in stapt niet de correcte weergave is? Waarom zou je dan dan in hemelsnaam als uitgangspunt nemen? Ik weet ook 100% zeker dat dit voor de 2.2. update niet zo was, zulke extreem lage actieradius heb ik ook niet eerder gezien. Sterker nog, met 2.1 zat ik in die warme periode van toen tussen de 380-400km.

Ik vind dit toch echt wel een hele teleurstelling en wederom iets dat ze blijkbaar doorgevoerd hebben wat totaal nergens op slaat. Nu kan je dus geen langere ritten gaan inplannen, want de cijfers voor je neus geven een volkomen verkeerd beeld. Kan je onderweg ff lekker stoppen om opnieuw je rit in te plannen... Lekker handig Volvo! |:(
Grote vraag is: HOE berekent de software de nieuwe actieradius?

De wagen zal zich daarbij baseren op de afgelopen laadcyclus en daaropvolgende ritten waarbij x kwh over y kilometers is verbruikt.
Om al te grote schommelingen tegen te gaan kan ik mij voorstellen dat men daarbij een temperend effect heeft ingebouwd door met korte ritgemiddelden te rekenen en die te middelen naar een totaal gemiddeld verbruik. Dat wordt dan weer geextrapoleerd op de te verwachten ritten na de net voltooide laadcyclus.
Daarmee kan het gebeuren dat je rare afwijkingen ziet.

Voorbeeld:
Ik heb nu nog een diesel, ik weet dat ik 1100 km op een tank van 48 liter afleg.
Ik tank hem vol, de software geeft aan 1400 km actieradius. Gedurende de ritten die ik daarna maak zie ik dat afnemen, uiteindelijk is er dan nog 600 actieradius in beeld en heb ik 550 km afgelegd, bij elkaar 1150 wat wel behoorlijk klopt.

Maar onlangs hing ik er mijn caravan achter, ik heb die 200 km verplaatst, heb daarna korte ritjes gehad van 12 km tot een enkele 60 km rit, na enkele weken is de tank leeg volgens de meter. Volgens mijn dagteller is er 790 km gereden. Ik ga tanken en kan er 45 liter inpleuren. De rit met de caravan heeft duidelijk veel meer verbruik gegeven en de korte ritjes daarna ook, waar ik doorgaans ritten van 170 km maak met vrijwel alleen snelweg kilometers.

Na het tanken denkt de auto dat ik 760 km actieradius heb, gebaseerd op de afgelopen tankcyclus en bijbehorende km's.
Ik rij 50 km, en ineens is de actieradius alweer 1200. Leuk, maar volgende week gaat de caravan er weer achter en gaan we weer 200 km terug. Dan zal die actieradius best wel inkrimpen weer.

Leuk detail: tegen dat de tank nog 25% bevat, klopt de rest radius prima met de werkelijkheid steeds. en daarmee zie je dat de voorspelling sterk gebaseerd is op het recente verleden, en zich aanpast, maar dit alleen doet over lanegre meetreeksen. Anders zou je echt een jojo effect met die actieradius hebben, dan liever de wat trager lopende versie.
Ik vind veel meerf van belang te weten wat er nog echt in de tank zit, en straks met de XC40 kan die me vertellen dat ik 400 km kan rijden, maar tijdens de rit zie ik liever de accumeter met % vulling dan een voorspellertje. Ik voel zelf wel aan hoeveel KM ik dan nog heb, want ik kén de omstandigheden waaronder ik rij (wel / geen aanhanger, regen, zon, koud, warm etc) terwijl de wagen die pas achteraf meecalculeert

Dan kun je Volvo hekelen, maar ik denk dat dit maar deels terecht is. Ja ze wijzigen soms iets, maar doen dat naar aanleiding van meldingen vanuit dealers en hun klanten. Kennelijk moest de voorspeller wat minder grillig worden, dus nemen ze nu een langer langetermijn gemiddelde dan voorheen. De beste voorspeller echter ben je nog altijd zelf, als je je wagen kent ;-).

• BarryvK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-02-2023
Mga1600 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Ik reageer ook niet specifiek op jouw verhaal, maar op kritiek van mensen die Maps als navigatie niet fijn vinden.
Waar ik vooral functioneel een issue mee heb is dat Google Maps in de auto eerst een route gaat bepalen (op basis van KM/tijd/drukte) en daarna pas gaat nadenken over verbruik en laadmogelijkheden (nogal een belangrijk onderdeel als het over reistijd met een electrische auto gaat).

Conclusie over de lange afstanden was vanuit zuid-Frankrijk (via Route du Soleil of route via Parijs) bij mij dat ik 2 extra laadstops nodig had als ik naar Google maps luister. Het verbruik was zo rond de 3,5KW/100km hoger.

Persoonlijk had ik wel een slimmere google Maps verwacht :-)

• BarryvK
ron65 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Grote vraag is: HOE berekent de software de nieuwe actieradius?
Goede vraag, ik heb het vermoeden met de resultaten van de dagteller maar ook een stukje buitentemperatuur

• BarryvK
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Misschien dan ook de vraag, hoe komt Google Maps aan de verbruik en actieradius informatie? Zullen ze daar zelf nog wat inteligents mee doen (bijv verbruik info verwerken en plotten op de kaart? Ik denk het niet) of gewoon naar de getallen van de Volvo luisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 01-06 19:34
BarryvK schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Misschien dan ook de vraag, hoe komt Google Maps aan de verbruik en actieradius informatie? Zullen ze daar zelf nog wat inteligents mee doen (bijv verbruik info verwerken en plotten op de kaart? Ik denk het niet) of gewoon naar de getallen van de Volvo luisteren?
Het is absoluut een slim algoritme, wat bijv opwarmen accu’s meerekent, temperatuur, hellingen, verkeerssituatie en individueel rijgedrag maar ook data van andere auto’s. Voorbeeld Duitse autobahn: ondertussen weet hij hoe hard ik daar rijd maar bij de eerste rit ging hij van een lager verbruik uit. Dat werd tijdens het eerste half uur al aangepast. Ik ben echt heel tevreden over hoe accuraat Google Maps de aankomst SOC berekent. Soms wat aan de pessimistische kant maar dat is prima. Over het algemeen in Nederland op de procent nauwkeurig.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 11-08-2022 18:17 ]

• Juancho
Dan kun je Volvo hekelen, maar ik denk dat dit maar deels terecht is. Ja ze wijzigen soms iets, maar doen dat naar aanleiding van meldingen vanuit dealers en hun klanten. Kennelijk moest de voorspeller wat minder grillig worden, dus nemen ze nu een langer langetermijn gemiddelde dan voorheen. De beste voorspeller echter ben je nog altijd zelf, als je je wagen kent ;-).
Ik vergelijk het gewoon met voor 2.2 en erna. Met 2.1 was de auto altijd behoorlijk strak in verwachte range en daar werd dan ook je route op gemaakt. Scheelde soms een paar % maar echt minimaal en natuurlijk afhankelijk van wat er onderweg gebeurt. Echter wat je nu ziet is dat op moment dat je instapt en je route plant er werkelijk helemaal niks van klopt. Dus je hele route opbouw kan je na een paar minuten rijden weer in de prullenbak gooien en omdat je nog steeds niet je route handmatig kan aanpassen/verslepen etc in Maps moet je alles opnieuw doen. Iedere gek, zelfs de auto, zou toch moeten weten dat je geen 280km actieradius hebt met 100%. Dat slaat helemaal nergens op tenzij het -10 is ofzo. Wat die actieradius cijfers haal ik vaak als het een strenge winter is.

Wat mij betref is mijn kritiek op deze wijziging dus 100% terecht. Waarom zou je uitstekende functionaliteit aanpassen? Ja met 1 reden: het nog beter maken. Maar is dat hier gebeurt? Lijkt me van niet toch?

Je laatste zin vind ik dan ook wat vreemd, zeker bij een EV ben je zoveel meer afhankelijk van factoren. Juist slimme software moet die kopzorgen weghalen want zoals je weet kunnen EV nog niet zo heel ver. Je moet dus kunnen bouwen en vertrouwen op de data van de auto. En dat is nu met 1 aanpassing volledig teniet gedaan. Bravo Volvo! Het is jullie weer eens gelukt! En ja, ik heb dit natuurlijk ook vandaag gemeld incl foto's bij Volvo. NIet dat ze er iets mee gaan doen maar toch.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 18:50 ]

• Juancho
BarryvK schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:05:
[...]

Ik vind er niks intelligents aan op deze manier. Het was super strak zoals ik hierboven al aangaf. Maps pakt volgens mij toch gewoon de auto data zoals het altijd al deed? En op basis daarvan worden berekenen gedaan. Ik weet niet precies welke data de auto voor 2.2 pakte als basis voor het bepalen van je actieradius bij instappen, maar dat kwam voor een dikke 90% altijd heel dicht in de buurt bij de praktijk.

• JTHZZ
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Ik vind er niks intelligents aan op deze manier. Het was super strak zoals ik hierboven al aangaf. Maps pakt volgens mij toch gewoon de auto data zoals het altijd al deed? En op basis daarvan worden berekenen gedaan. Ik weet niet precies welke data de auto voor 2.2 pakte als basis voor het bepalen van je actieradius bij instappen, maar dat kwam voor een dikke 90% altijd heel dicht in de buurt bij de praktijk.
Gaat het om de actieradius of om aankomst-SoC? Dat eerste is iets van de auto, het tweede is van Google op basis van verbruik uit de auto in combinatie met de genoemde omstandigheden. Bij mij werkt die aankomst SoC nog prima. Actieradius kijk ik eigenlijk nooit naar.

• Juancho
JTHZZ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

Gaat het om de actieradius of om aankomst-SoC? Dat eerste is iets van de auto, het tweede is van Google op basis van verbruik uit de auto in combinatie met de genoemde omstandigheden. Bij mij werkt die aankomst SoC nog prima. Actieradius kijk ik eigenlijk nooit naar.
Ik heb dus een test gedaan met beide. De auto gaf bij 100% laden een actieradius aan van 280km want natuurlijk totaal niet klopt. Ik heb een adres ingevoerd in Maps die 300km verderop was en ik zou met -3% aankomen. Dus Maps pakt gewoon de data van de auto. En die data van de auto klopt dus niet meer na de 2.2 update. En uiteraard, als je een x aantal KM rijdt dan stijgt de actieradius behoorlijk, je kan er zo een 100km bij krijgen. En ja, dan verandert de SoC aankomst natuurlijk mee. Dat is gewoon een onderlinge uitwisseling die altijd meebeweegt met je verbruik en andere omstandigheden tijdens de rit.

Het zou mij niks verbazen dat dit gewoon een bug is ipv een bewuste aanpassing.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 19:01 ]

• Kammika
[...]
Kennelijk moest de voorspeller wat minder grillig worden, dus nemen ze nu een langer langetermijn gemiddelde dan voorheen.
Nou dan is er iets misgegaan. Hij was helemaal niet grillig maar geeft sinds 2.2 regelmatig verkeerde waardes aan, die ik ook niet kan rijmen met een “gemiddeld verbruik van de afgelopen langere termijn”

Om een voorbeeld te geven. Recent nog een rit gehad waar actieradius rood aangaf dat ik nog maar 50km te gaan had , waar mijn eindbestemming nog 75km weg was. Gm voorspelde dat ik 10% over zou houden. Uiteindelijk hield ik nog 9% accu over en was toen mijn actieradius nog 25km volgens de auto

Toen ik een uur later de auto naar de laadpaal op mijn oprit reed was mijn actieradius weer 38km op moment dat in de auto “startte” (waar ik met actieradius 25km had achtergelaten)

Dit soort grilligheden tot 2.1 nooit gehad.

• JTHZZ
Kammika schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Nou dan is er iets misgegaan. Hij was helemaal niet grillig maar geeft sinds 2.2 regelmatig verkeerde waardes aan, die ik ook niet kan rijmen met een “gemiddeld verbruik van de afgelopen langere termijn”

Om een voorbeeld te geven. Recent nog een rit gehad waar actieradius rood aangaf dat ik nog maar 50km te gaan had , waar mijn eindbestemming nog 75km weg was. Gm voorspelde dat ik 10% over zou houden. Uiteindelijk hield ik nog 9% accu over en was toen mijn actieradius nog 25km volgens de auto

Toen ik een uur later de auto naar de laadpaal op mijn oprit reed was mijn actieradius weer 38km op moment dat in de auto “startte” (waar ik met actieradius 25km had achtergelaten)

Dit soort grilligheden tot 2.1 nooit gehad.
Maar dan doet Google Maps het toch goed en zit het probleem in de actieradius in de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Maar dan doet Google Maps het toch goed en zit het probleem in de actieradius in de auto?
Dat is ook precies wat @Juancho zegt volgens mij…die actieradius rammelt sinds 2.2

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 11-08-2022 19:26 ]

• JTHZZ
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Ik heb dus een test gedaan met beide. De auto gaf bij 100% laden een actieradius aan van 280km want natuurlijk totaal niet klopt. Ik heb een adres ingevoerd in Maps die 300km verderop was en ik zou met -3% aankomen. Dus Maps pakt gewoon de data van de auto. En die data van de auto klopt dus niet meer na de 2.2 update. En uiteraard, als je een x aantal KM rijdt dan stijgt de actieradius behoorlijk, je kan er zo een 100km bij krijgen. En ja, dan verandert de SoC aankomst natuurlijk mee. Dat is gewoon een onderlinge uitwisseling die altijd meebeweegt met je verbruik en andere omstandigheden tijdens de rit.

Het zou mij niks verbazen dat dit gewoon een bug is ipv een bewuste aanpassing.
Maps pakt echt niet blind de data van de actieradius want dan zou je dus met -7% aankomen. Overigens werkt het in mijn Polestar prima en daar zie ik echt wel verschillen tussen wat de actieradius zegt, wat de range assistent zegt en wat Google als aankomst SoC aangeeft. De enige die namelijk rekening houdt met de route die je gaat rijden is Google. De andere twee weten niet of je een potje gaat scheuren op de autobahn of 1 uur lang door Amsterdam gaat dolen. Google wel, aan de hand van de geplande route.
Dat het bij jou ook in Google niet klopt ligt er misschien aan dat hij verkeerde verbruikscijfers krijgt aangeleverd. Garbage in, Enz. Maar er zit echt een intelligent model achter de berekening van GM en niet alleen maar een repeat van de actieradius

• JTHZZ
Kammika schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Dat is ook precies wat @Juancho zegt volgens mij…die actieradius rammelt sinds 2.2
Volgens mij gelooft hij niet dat de Google Maps berekening intelligenter is dan het simpelweg omrekenen van de actieradius. Maar wij hebben elkaar wel vaker verkeerd begrepen, dus misschien heb je gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 11-08-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Het komt er gewoon heel simpel op neer dat er na de 2.2 update een verandering is geweest die behoorlijk de boel in de war schopt. Links om of rechtsom. Voor 2.2 klopte het behoorlijke strak. Nu klopt er geen zak meer van en dat heeft dus gevolgen voor je geplande route. Super irritant. Of dat nu aan maps ligt of de auto... ik denk de auto want het gaat al mis bij de voorspelling van actieradius. En Maps maakt daar volgens mij ook gewoon al dan niet deels gebruik van. Zoals het altijd al deed, alleen toen klopte de boel samen behoorlijk goed. Nu totaal niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 11-08-2022 19:52 ]

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlbwuNMB0Y2zeCj0usZXfV7Z5tc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T5KUOOZZtxsQ0YyiHmT2c9hU.png?f=fotoalbum_large
Jullie moeten niet klagen. Bij jullie geeft ie tenminste nog een range. ;)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
NicoB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]
Haha het kan altijd erger

Nb: ik schrok me laatst ook het leplazarus: toen ik de auto instapte had ik 0% accu. Reed gewoon weg en na een minuutje had ik weer mijn normale accupercentage

Overigens is GM bij mij bijzonder betrouwbaar. Zit er vrijwel nooit meer dan een procentje naast als ik me aan de aanbevolen snelheid (het ontdekt dat die op de duitse autobahn van 130kph uitgaat)

Toen ik de fietsendrager en dakkoffer op de auto deed was die even te positief. Maar dat heeft die met een kwartiertje rijden al weer door…en vanaf dat moment weer betrouwbaar.

Zelfs op de berg kon die voorspellen dat ik een langere afstand toch met een hoger accupercentage zou aankomen dan gestart. Bleek ook vrij precies te kloppen

Chapeux voor de jongens van Google op dit punt…

• Juancho
Er is iig overduidelijk wat aan de hand met dat hele ding na de 2.2 update! Zal morgen de dealer eens vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:28

Rianata

Have you played Atari today?

NicoB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]
Had ik na de update naar 2.1 geloof ik, staat wel ergens hier in het forum. Even de RA handmatig stoppen als app, cache legen, vervolgens voor de zekerheid een reset middels de knop onder het scherm gedaan en daarna de RA app weer geopend. Daarna deed ie het weer.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• NicoB
Aha, bedankt. Dat zal ik een keer proberen. Dit lijkt dus geen 2.2 probleem, maar al een oudere bug.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Wat een gedoe over die range allemaal zeg. Kunnen we niet weer overgaan op heeeel hard optrekken, en hoe gevaarlijk dat wel niet is?

JUST JOKING! geniet van het weer allemaal!

:+

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:51:
Het komt er gewoon heel simpel op neer dat er na de 2.2 update een verandering is geweest die behoorlijk de boel in de war schopt. Links om of rechtsom. Voor 2.2 klopte het behoorlijke strak. Nu klopt er geen zak meer van en dat heeft dus gevolgen voor je geplande route. Super irritant. Of dat nu aan maps ligt of de auto... ik denk de auto want het gaat al mis bij de voorspelling van actieradius. En Maps maakt daar volgens mij ook gewoon al dan niet deels gebruik van. Zoals het altijd al deed, alleen toen klopte de boel samen behoorlijk goed. Nu totaal niet.
Ik zie met 2.2 steeds voorspellingen van 350 - 380:km bij 90% soc verschijnen in de RA. Dus kan niet zeggen dat de update bij mij iets overhoop heeft gegooid. Deze foto net genomen, nu dus 380 km, dat zou dus neer komen op 418 voor 100% - precies de wltp waarde. Moet wel zeggen dat jij dit getal berekende na een rustige rit van ca. 50 km in het avond zonnetje van gisteren is ( bij 25 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_mp-cOFKEYf0S-p5y7ipGORViQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whHkqaqgkkyhOYq189aJUHjh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChCl7gWgzTaYHVhZjPBPrq2daOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMJqoe0lenAqLLMf8Wz1xqTY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ergodyne1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:48:
Kunnen we niet weer overgaan op heeeel hard optrekken, en hoe gevaarlijk dat wel niet is?
Jij durft omdat hier zomaar hardop uit te spreken……haha!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:24
Airco op 19° en stoelverwarming op hoogste stand ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
Rianata schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Had ik na de update naar 2.1 geloof ik, staat wel ergens hier in het forum. Even de RA handmatig stoppen als app, cache legen, vervolgens voor de zekerheid een reset middels de knop onder het scherm gedaan en daarna de RA app weer geopend. Daarna deed ie het weer.
In mijn geval was alleen een reset met de home knop afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
madhondt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Hij heeft een kouwe kont. Ga er maar verder niet op in hier. Straks word ik weer gemodderate...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
madhondt schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

En dat verbaast jou meer dan zijn muziekkeuze? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:48:
Wat een gedoe over die range allemaal zeg. Kunnen we niet weer overgaan op heeeel hard optrekken, en hoe gevaarlijk dat wel niet is?

JUST JOKING! geniet van het weer allemaal!

:+
Haha die humor kan ik wel waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 21:05
Veel AAOS ervaring hier. Weet iemand hoe je de melding service uit kunt zetten?
Ik kan pas in september terecht voor onderhoud en moet dus elke dag (meermaals) die melding wegklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
NicoB schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

En dat verbaast jou meer dan zijn muziekkeuze? ;)
Kleine nuancering, dit is de muziek keuze van mijn vrouw. Ik ben meer van Mark Knopfler, Eric Clapton en andere gitaar virtuozen. Die stoelverwarming klopt wel, heb ik altijd aan, zomer en winter. Er zit een thermostaat in, als het warm is stopt hij vanzelf .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoB
Een wekenlange discussie over muzieksmaak in 3......2........1.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-06 14:06
Mga1600 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Kleine nuancering, dit is de muziek keuze van mijn vrouw. Ik ben meer van Mark Knopfler, Eric Clapton en andere gitaar virtuozen. Die stoelverwarming klopt wel, heb ik altijd aan, zomer en winter. Er zit een thermostaat in, als het warm is stopt hij vanzelf .
Heeft Volvo niet de optie om de stoel- en stuurverwarming automatisch in te schakelen bij koud weer zoals bij Polestar?

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
NicoB schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:02:
Een wekenlange discussie over muzieksmaak in 3......2........1.......
Ok ik begin: wat vinden jullie van deze? https://open.spotify.com/...=spotify%3Asearch%3Avolvo

We moeten natuurlijk we in topic blijven hè😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zie met 2.2 steeds voorspellingen van 350 - 380:km bij 90% soc verschijnen in de RA. Dus kan niet zeggen dat de update bij mij iets overhoop heeft gegooid. Deze foto net genomen, nu dus 380 km, dat zou dus neer komen op 418 voor 100% - precies de wltp waarde. Moet wel zeggen dat jij dit getal berekende na een rustige rit van ca. 50 km in het avond zonnetje van gisteren is ( bij 25 graden).
Ik heb eigenlijk ook nergens last van in 2.2 bij mij regelmatig zelfs nog de 400 in beeld en ik rij vlot maar ook vaak lange afstanden die weer gunstig zijn.

Wel lekker zo een dakraampje met lekker weer alleen deze week brand je hele kop weg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Werd vandaag gebeld door mijn Volvo dealer dat hij in week 34 mijn auto opnieuw wilt gaan configureren en indienen zonder langere levertijd (hij is vorige maand besteld en staat op levering van 23-04-2023) zodat ik een M24 krijg ipv een M23 waarbij het uitgerust is met een range extender van 100km, en dat zonder meerprijs... Hij zou nog gaan uitzoeken of pixel LED nu ook besteld kan worden zonder langere levertijd (zou bij bestelling vorige maand de levertijd met 6 maanden verlengen)... Heel erg blij met mijn dealer! 💪

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 08:11
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:29:
Werd vandaag gebeld door mijn Volvo dealer dat hij in week 34 mijn auto opnieuw wilt gaan configureren en indienen zonder langere levertijd (hij is vorige maand besteld en staat op levering van 23-04-2023) zodat ik een M24 krijg ipv een M23 waarbij het uitgerust is met een range extender van 100km, en dat zonder meerprijs... Hij zou nog gaan uitzoeken of pixel LED nu ook besteld kan worden zonder langere levertijd (zou bij bestelling vorige maand de levertijd met 6 maanden verlengen)... Heel erg blij met mijn dealer! 💪
Range extender? Vertel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34
Warmtepomp ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Een warmtepomp die 100 extra range geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 22:29
Het zal wel een nulletje te veel zijn.
Of een Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Een warmtepomp die 100 extra range geeft?
Dat lijkt mij sterk, maar de warmtepomp staat als range verlenger in de prijslijst.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Warmtepomp zat er al op. De dealer vertelde dat ze het accupakket aangepakt hebben en er 100km extra range uit hebben kunnen halen. Vraag me niet hoe... Is vanaf week 34 te configureren gaf hij aan...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:55:
Warmtepomp zat er al op. De dealer vertelde dat ze het accupakket aangepakt hebben en er 100km extra range uit hebben kunnen halen. Vraag me niet hoe... Is vanaf week 34 te configureren gaf hij aan...
Ik neem aan dat als dat gaat gebeuren, dat vast en zeker de prijs omhoog gaat. Prijzen zijn tot voor kort gewoon doorberekend (en dat waren nog niet eens hele grote stijgingen). Lijkt het je niet sterk dat ze je dat gaan geven? Dan moet ofwel het accupakket gewoon 20kWh groter of de energiedichtheid toenemen door andere samenstelling.

My23 is nu eindelijk een beetje op gang qua leveringen. MY24 zal dus niet in april geleverd gaan worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 08:11
Dan lijkt het me aannemelijker dat ze voor de XC40 ook een long range gaan introduceren zoals bij de Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
WildOne schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:17:
Dan lijkt het me aannemelijker dat ze voor de XC40 ook een long range gaan introduceren zoals bij de Polestar 2
Zoiets moet het wel zijn veronderstel ik: een p6 met de 78 kw accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Zoiets moet het wel zijn veronderstel ik: een p6 met de 78 kw accu.
Dat zou cool zijn. Had ik zelf ook graag gehad. Mochten ze ooit mogelijk maken dat ik die extra 11kwh aan accu’s kan retrofitten dan ben ik de 1e die me daarvoor zal aanmelden…

Ik snap de logica ook niet waarom ze het accupakket in de p6 kleiner gemaakt hebben…

Die extra 100km ga je er overigens nooit mee redden… maar een kilometertje of 60 zou toch moeten lukken…

[ Voor 14% gewijzigd door Kammika op 12-08-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Kammika schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Ik snap de logica ook niet waarom ze het accupakket in de p6 kleiner gemaakt hebben…
Simpele marketing tactiek; afroming heet zoiets. Je begint met een topmodel met alle toeters en bellen en probeert daarmee hype te creëren en koopimpulsen in de markt. Vervolgens introduceer je beknibbelde modellen, die goedkoper in de markt gezet kunnen worden voor de financieel minder bedeelden, maar die niet het hogere marktsegment van topmodellen kanibaliseren. Hoe ver je gaat zakken hangt natuurlijk af van het merkmarktsegment en het image dat je als fabrikant nastreeft.

Dit is natuurlijk precies wat de P6 is; een model voor een prijscategorie lager, waarbij op aandrijving en accupakket bezuinigd is, maar door het bespaarde gewicht en het zuinige single engine concept tot nagenoeg dezelfde range komt. Je moet alleen leven met het feit dat je door iedere twin engine god bij het verkeerslicht vernederd wordt. :+

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Rianata schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:22:
[...]

Simpele marketing tactiek; afroming heet zoiets. Je begint met een topmodel met alle toeters en bellen en probeert daarmee hype te creëren en koopimpulsen in de markt. Vervolgens introduceer je beknibbelde modellen, die goedkoper in de markt gezet kunnen worden voor de financieel minder bedeelden, maar die niet het hogere marktsegment van topmodellen kanibaliseren. Hoe ver je gaat zakken hangt natuurlijk af van het merkmarktsegment en het image dat je als fabrikant nastreeft.

Dit is natuurlijk precies wat de P6 is; een model voor een prijscategorie lager, waarbij op aandrijving en accupakket bezuinigd is, maar door het bespaarde gewicht en het zuinige single engine concept tot nagenoeg dezelfde range komt. Je moet alleen leven met het feit dat je door iedere twin engine god bij het verkeerslicht vernederd wordt. :+
Je zou toch verwachten dat die zelfde marketeers snappen dat er een markt is voor rijders die best meer willen betalen voor de combi grotere actieradius/minder pk’s lijkt me…

Ik vind die pk’s niet zo boeiend maar ben bereid de porto te trekken voor de actieradius. En ben vast niet de enige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Ophidian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Ik neem aan dat als dat gaat gebeuren, dat vast en zeker de prijs omhoog gaat. Prijzen zijn tot voor kort gewoon doorberekend (en dat waren nog niet eens hele grote stijgingen). Lijkt het je niet sterk dat ze je dat gaan geven? Dan moet ofwel het accupakket gewoon 20kWh groter of de energiedichtheid toenemen door andere samenstelling.

My23 is nu eindelijk een beetje op gang qua leveringen. MY24 zal dus niet in april geleverd gaan worden lijkt mij.
Don't shoot de messenger >:)
De dealer gaf aan dat de nieuwe motor/accupakket de huidige zou vervangen en niet in prijs zou stijgen. Over een week of twee zullen we het merken :*)
Zodra ik meer weet zal ik het hier melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Kammika schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Je zou toch verwachten dat die zelfde marketeers snappen dat er een markt is voor rijders die best meer willen betalen voor de combi grotere actieradius/minder pk’s lijkt me…

Ik vind die pk’s niet zo boeiend maar ben bereid de porto te trekken voor de actieradius. En ben vast niet de enige
Die combi zou dus teveel happen uit de twin engine markt halen, want het klopt voor mij ook wat jij zegt; ik zou ook de pk's wel in willen leveren voor de extra range. Maar een deel van de hype van die eerste P8 zat hem in de combi twin engine / AWD / absurd veel pk's. En natuurlijk was het m.u.v. carrosserie en aankleding geheel in samenwerking met Polestar.

Maar zoals anderen al aangeven komt nu langzaam het moment om meer te diversificeren en zal waarschijnlijk in het hogere segment de keus gemaakt kunnen worden tussen vermogen / AWD of range.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Die warmte pomp is sowieso pure misleiding. Mijn ervaring is iig in ruim 1,5 jaar dat het niks maar dan ook niks toevoegd ivm met zelfde wagens zonder dat ding. Voor de nieuwe kopers/ leasers, trap er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Rianata schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:30:
[...]

Die combi zou dus teveel happen uit de twin engine markt halen, want het klopt voor mij ook wat jij zegt; ik zou ook de pk's wel in willen leveren voor de extra range. Maar een deel van de hype van die eerste P8 zat hem in de combi twin engine / AWD / absurd veel pk's. En natuurlijk was het m.u.v. carrosserie en aankleding geheel in samenwerking met Polestar.
En dat is waar ik ‘m niet snap. Polestar heeft die keuze juist anders gemaakt, biedt al vrij lang de “single engine long range” aan. Dus kennelijk denken de marketeers er daar anders over

Anyway… we gaan het over 2 weken wel zien, hoop dat @DPPSchoenmaker juiste info gekregen heeft (alhoewel ik er weinig meer aan zal hebben, maar wel fijn voor alle toekomstige rijders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 21:05
tdkvolvo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:53:
Veel AAOS ervaring hier. Weet iemand hoe je de melding service uit kunt zetten?
Ik kan pas in september terecht voor onderhoud en moet dus elke dag (meermaals) die melding wegklikken.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:53:
Die warmte pomp is sowieso pure misleiding. Mijn ervaring is iig in ruim 1,5 jaar dat het niks maar dan ook niks toevoegd ivm met zelfde wagens zonder dat ding. Voor de nieuwe kopers/ leasers, trap er niet in.
Hoe weet je dat. Je hebt toch geen vergelijk met een zelfde auto zonder warmtepomp?

Die warmtepomp heeft alleen nut tussen de 5 en 15 graden en zorgt dan dat je verwarming in de auto minder stroom kost als je het interieur verwarmt. Dus op die dagen zal je range minder ver degraderen tov een mooie zomerdag dan zonder wp. Maar maakt dus weinig verschil daarbuiten.

Ben het wel met je eens dat effect zeer beperkt is, zou ‘m als optie ook zeker niet nemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Rianata schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:22:
[...]

Met die besparingen kwam de P6 in basis uitvoering net in aanmerking voor de subsidieregeling. En dat scheelde ten tijde van de introductie een extra 4000 euro voor de privé koper,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:29:
MY 2024 (vanaf juni 2023) v.w.b. de Twin: accu iets meer capaciteit, range naar ca. 500 km, prijsstijging 2K.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Claude schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

MY 2024 (vanaf juni 2023) v.w.b. de Twin: accu iets meer capaciteit, range naar ca. 500 km, prijsstijging 2K.
Wat meer past bij de verwachting. Gewoon een LR dus met prijsverhoging. Alleen @DPPSchoenmaker heeft een Single motor in bestelling toch?

Voor mij is de range prima zat. Redden ons nu in een Corsa met 46kWh, range zo’n 250km gecombineerd. Zo nodig een snellader pakken, maar dat komt niet vaak voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 14:22
[...]
...en blijkbaar ook de keuze voor meer range voor de P6.
Ik snap de marketingkeuzes wel, straks nog meer keuzes. Voor mij is de huidige range van de P6 meer als genoeg, ik ben sowieso een rustige rijder.
Voor mij als particulier was het feit dat de P6 Core binnen de Sepp-regeling viel best belangrijk. Ik ben niet geheel onbemiddeld, maar ik heb ook het geld niet voor het opscheppen liggen. Zou de P6 in basis duurder zijn geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk geen Volvo gekocht. Ik heb nog steeds een goed gevoel over mijn keuze, alleen moet die verrekte auto onderhand maar eens komen! Ik heb nog nooit zo lang op een auto moeten wachten! (nog 4 maanden) Dat lange wachten en hier en op YouTube van alles lezen of bekijken begint een lichte kwelling te worden... 8)7 ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Waar heb je deze info vandaan? Ben wel nieuwsgierig naar de bron…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Ik snap de marketingkeuzes wel, straks nog meer keuzes. Voor mij is de huidige range van de P6 meer als genoeg, ik ben sowieso een rustige rijder.
Voor mij als particulier was het feit dat de P6 Core binnen de Sepp-regeling viel best belangrijk.
Was voor mij ook de reden: dit was leukste auto die met subsidie te krijgen was! En de range bevalt prima. Natuurlijk zullen MY 24 en 25 weer verbeteringen laten zien... zien we over 3 jaar wel weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:58
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Voor mij als particulier was het feit dat de P6 Core binnen de Sepp-regeling viel best belangrijk. Ik ben niet geheel onbemiddeld, maar ik heb ook het geld niet voor het opscheppen liggen. Zou de P6 in basis duurder zijn geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk geen Volvo gekocht. Ik heb nog steeds een goed gevoel over mijn keuze, alleen moet die verrekte auto onderhand maar eens komen! Ik heb nog nooit zo lang op een auto moeten wachten! (nog 4 maanden) Dat lange wachten en hier en op YouTube van alles lezen of bekijken begint een lichte kwelling te worden... 8)7 ;)
Heel herkenbaar. Je leest echt alles. Ik kende de handleiding al zo'n beetje uit mijn hoofd. 6 maand heb ik moeten wachten. Heel blij toen hij er was. Na 1 werk mijn been gebroken. Dus 1 week rijplezier gehad. Vrouw en kinderen waren heel blij dat ze zo vaak konden rijden. Nu kan ik er gelukkig weer in rijden. Je zult straks zien dat het een genot is. Door de souplesse van de elektromotor ga je automatisch ook rustiger rijden. Veel plezier straks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Je laatste zin vind ik dan ook wat vreemd, zeker bij een EV ben je zoveel meer afhankelijk van factoren.
Vroeger, toen ik begon met autorijden, in een Chrysler uit 1977, had ik geen enkele tange voorspeller, actieradius indicator, of wat dan ook.
De handmatige choke zorgde voor onnauwkeurig verbruik in de wintermaanden (zéker als je die te ver openzette of vergat hem tijdig dicht te doen) en in het dashboard was alleen een mechanische wijzer aanwezig op een krom lijntje met links een E en rechts een F. Sterker, als het wijzertje halverwege stond, zat er in werkelijkheid nog 25% in de tank, want volgooien vanaf leeg was 50 liter, vanaf half (volgens de naald) ging er ruim 40 liter in, als de naald op 1/4 stond ging er 44 liter in weet ik nog. Vol getankt bleef de naald hele lange tijd bijna vol aangeven. Totaal geen peil op te trekken, maar je deed het er mee, het was alles wat er was en... het werkte!

Want ondanks die onnauwkeurige naald stond ik nooit met een lege tank, wist ik gewoon op gevoel of ik het einddoel zou halen of zou moeten bijtanken, gewoon omdat ik de auto kende!

Daarin is niets veranderd, als jij je EV een beetje kent en weet wat deze onder welke weersomstandigheden en soorten ritjes doet, voel je op je klompen aan wat je range zal worden. Niet nauwkeurig, maar voldoende om mee uit de voeten te kunnen.
Leuk tegenwoordig die actieradius voorspellers, en zeker niet te versmaden dat het erop zit, maar in basis moet je ook zonder kunnen. Met mijn huidige diesel (schiet toch eens op met leveren Volvo...) kan ik ook zonder dagtellers en range voorspellers aangeven wanneer ik weer moet tanken en weet ik ook of ik voldoende heb of moet bijtanken voor een rit. Alleen op basis van de analoge brandstoftank meting op het dashboard is dat voldoende in te schatten.

Daarom heb ik straks liefst een % restwaarde van de accu, liever dan een rest actieradius in beeld, die laatste is onderhevig aan de rit, weersomstandigheden etc, de percentage meting geeft domweg aan wat er nog in de accu zit en weet ik zelf wel of ik er Utrecht mee haal als het buiten stormt en regent bij 6 graden of als het 30 graden en zonnig windstil weer is. Maar wellicht komt dat omdat ik ermee ben opgegroeid en tegelijk meet en regeltechniek, en juist de feeling daarvoor, mij prima ligt. Wellicht heeft een ander dat gevoel niet, dat kan en mag.

Maar dat bedoelde ik dus met "ken je auto", als je dat kunt, ben je zelf de beste range voorspeller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Hoe weet je dat. Je hebt toch geen vergelijk met een zelfde auto zonder warmtepomp?

Die warmtepomp heeft alleen nut tussen de 5 en 15 graden en zorgt dan dat je verwarming in de auto minder stroom kost als je het interieur verwarmt. Dus op die dagen zal je range minder ver degraderen tov een mooie zomerdag dan zonder wp. Maar maakt dus weinig verschil daarbuiten.

Ben het wel met je eens dat effect zeer beperkt is, zou ‘m als optie ook zeker niet nemen…
Je hebt zeker een punt met de 5-15 graden. Dan werkt de warmtepomp optimaal. Maar wat ís een warmtepomp nu feitelijk?
Het is niets meer of minder dan een omkeerbare airconditioner, maar qua techniek praten we over een methode om in de (in dit geval) buitenlucht aanwezige latente warmte energie te benutten om warmte op te wekken voor interrieur verwarming of in de zoemer, koeling.

Warmtepompen zijn (in feite weet iedereen dit wel) in staat om door verdampen van vloeistofvormig gas onder hoge druk tot gas onder lage druk, warmte te onttrekken aan de omgeving. Bij het weer samenpersen van het gas tot vloeistofvormig gas komt die warmte weer vrij. Denk maar eens aan je elektrische bandenpomp die bij het compressortje bloedheet wordt bij gebruik, simpel door het samenpersen van de lucht van 1 bar naar 2, 3 of 4 bar.
Zet eens een persluchtfles van een duiker open, je zult zien dat rond de kraan de boel bevriest, simpel door het weer uitzetten van de samengeperste lucht wat warmte energie aan de omgeving onttrekt.

De warmtepomp pompt dus de warmte van de verdamper naar de condensor waar deze weer vrij komt, je koelkast en vriezer doen niet anders. In feite koel je niets af, maar onttrekt warmte waardoor de omgeving daarvan afkoelt.

Wat er met de warmtepomp ook gebeurt is, en daar komt de opmerking dat ze gunstig voor je range zijn vandaan, is dat ze geen warmte uit elektriciteit produceren, maar zoals al beschreven door onttrekking ervan uit buitenlucht.
Een EV zonder warmtepomp zal een element hebben zitten dat door een erdoor lopende elektrische stroom heet wordt, zo verwarmt die de lucht in de winter. Echter is hier 1 kWh nodig voro 1 kWh thermische energie.

Bij een warmtepomp ligt dat anders, hier is sprake van een COP waarde. Die waarde is een factor die aangeeft hoeveel thermische energie uit 1 kWh electrische energie kan worden geproduceerd. De airco kan globaal tot 4 kWh thermische energie uit de buitenlucht halen en omzetten in thermische energie binnen, en heeft daarvoor 1 kWh elektrsiche energie nodig. COP waarde is dan 4.

Die waarde is bij een warmtepomp gemiddeld haalbaar. Adders onder het gras? jazeker, bij hoge temperaturen (boven 15 graden) ga jij geen verwarming gebruiken maar zet je hem in als koeler, tegelijk zal onder 5 graden buitentemperatuur de afname van warmte hoger zijn dan daarboven, terwijl de latente warmte in de buitenlucht minder is, dus loopt dan de COP waarde terug naar in zeldzame gevallen 1,5 a 2. Daarom werkt het het best voor een auto tussen 5 en 15 graden. Maar dan nog, bij <5 graden is de COP waarde gemiddeld nog wel 2,5 en dus gebruikt de WP dan nog altijd slechts 1 kWh elektrisch per 2,5 kWh thermische energie. Nog altijd beter dan een conventionele electrische verwarmer.

Er is nóg 1 voordeel waardoor je dit kunt verbeteren en een WP dus wel degelijk voordelen geeft: je kunt restwarmte van je accupakket en de motoren óók gebruiken als latente warmte bron. De WP kan naast warmte uit lucht ook die warmte als bron gebruiken, iets wat een conventionele verwarmer NOOIT kan.
De COP waarde zal daarmee ook weer wat verbeteren.

Is dan dus een auto als de XC40 mét WP beter dan eentje zonder?
Uit technisch en duurzaam oogpunt gezien: JA. altijd beter!
Is het een verkoop praatje dat weinig toegevoegd praktisch nut geeft?
NEE, beslist niet.

Waarom merk je dan in eerste instantie weinig van de effecten op Actieradius? simpel, de WP kan juist daarin verschil maken bij lage temperaturen, de waarden waarbij de accu minder energie afgeeft, de WP compenseert op die momenten dat stukje verlies weer.
Voor de rijder is het nauwelijks merkbaar, maar het verschil is er zeker wel.
Ander puntje, wanneer je de airco nodig hebt zal deze de WP gebruiken om je interieur te koelen, de WP vervangt de standaard airco als koudebron. In je XC40 zonder WP zit dus een airco, in de XC40 met WP zit die er ook maar is uitgerust met extra techniek om in de winter als verwarmer dienst te doen.

Op zich zul je niet superveel merken in actieradius, door voornoemde oorzaken maar ook doordat het op een acculading waar je globaal 3 a 4uur mee reist zal dit hooguit een kWh of 6 besparing geven, in die tijd leg je zo'n 250 km af. Als je wagen dus 22 kWh per 100KM doet, zal dit met warmtepomp ongeveer 6/2,5=2.5 kWh / 100km winst geven tov de standaard verwarming. Heb je dus eigenlijk kans op 19,5 kWh/100km te doen bij die rit, maar als je daartegen de verwarming laag houdt en stoelverwarming veel gaat gebruiken doe je ook dit weer deels teniet. Dat is immers ook weer een gewone elektrische verwarming en geen WP systeem.

Last but not least: De WP gaat duurzamer om met warmteopwekking dan de standaard verwarming (1 kWh wordt 2 tot 4x die waarde aan thermische energie waar standaard verwarming 1 kWh omzet in 1 kWh thermisch)), hoewel je zelf dat niet merkt (warm is warm), merkt het millieu dit wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
ron65 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Je hebt zeker een punt met de 5-15 graden. Dan werkt de warmtepomp optimaal. Maar wat ís een warmtepomp nu feitelijk?
Het is niets meer of minder dan een omkeerbare airconditioner, maar qua techniek praten we over een methode om in de (in dit geval) buitenlucht aanwezige latente warmte energie te benutten om warmte op te wekken voor interrieur verwarming of in de zoemer, koeling.

Warmtepompen zijn (in feite weet iedereen dit wel) in staat om door verdampen van vloeistofvormig gas onder hoge druk tot gas onder lage druk, warmte te onttrekken aan de omgeving. Bij het weer samenpersen van het gas tot vloeistofvormig gas komt die warmte weer vrij. Denk maar eens aan je elektrische bandenpomp die bij het compressortje bloedheet wordt bij gebruik, simpel door het samenpersen van de lucht van 1 bar naar 2, 3 of 4 bar.
Zet eens een persluchtfles van een duiker open, je zult zien dat rond de kraan de boel bevriest, simpel door het weer uitzetten van de samengeperste lucht wat warmte energie aan de omgeving onttrekt.

De warmtepomp pompt dus de warmte van de verdamper naar de condensor waar deze weer vrij komt, je koelkast en vriezer doen niet anders. In feite koel je niets af, maar onttrekt warmte waardoor de omgeving daarvan afkoelt.

Wat er met de warmtepomp ook gebeurt is, en daar komt de opmerking dat ze gunstig voor je range zijn vandaan, is dat ze geen warmte uit elektriciteit produceren, maar zoals al beschreven door onttrekking ervan uit buitenlucht.
Een EV zonder warmtepomp zal een element hebben zitten dat door een erdoor lopende elektrische stroom heet wordt, zo verwarmt die de lucht in de winter. Echter is hier 1 kWh nodig voro 1 kWh thermische energie.

Bij een warmtepomp ligt dat anders, hier is sprake van een COP waarde. Die waarde is een factor die aangeeft hoeveel thermische energie uit 1 kWh electrische energie kan worden geproduceerd. De airco kan globaal tot 4 kWh thermische energie uit de buitenlucht halen en omzetten in thermische energie binnen, en heeft daarvoor 1 kWh elektrsiche energie nodig. COP waarde is dan 4.

Die waarde is bij een warmtepomp gemiddeld haalbaar. Adders onder het gras? jazeker, bij hoge temperaturen (boven 15 graden) ga jij geen verwarming gebruiken maar zet je hem in als koeler, tegelijk zal onder 5 graden buitentemperatuur de afname van warmte hoger zijn dan daarboven, terwijl de latente warmte in de buitenlucht minder is, dus loopt dan de COP waarde terug naar in zeldzame gevallen 1,5 a 2. Daarom werkt het het best voor een auto tussen 5 en 15 graden. Maar dan nog, bij <5 graden is de COP waarde gemiddeld nog wel 2,5 en dus gebruikt de WP dan nog altijd slechts 1 kWh elektrisch per 2,5 kWh thermische energie. Nog altijd beter dan een conventionele electrische verwarmer.

Er is nóg 1 voordeel waardoor je dit kunt verbeteren en een WP dus wel degelijk voordelen geeft: je kunt restwarmte van je accupakket en de motoren óók gebruiken als latente warmte bron. De WP kan naast warmte uit lucht ook die warmte als bron gebruiken, iets wat een conventionele verwarmer NOOIT kan.
De COP waarde zal daarmee ook weer wat verbeteren.

Is dan dus een auto als de XC40 mét WP beter dan eentje zonder?
Uit technisch en duurzaam oogpunt gezien: JA. altijd beter!
Is het een verkoop praatje dat weinig toegevoegd praktisch nut geeft?
NEE, beslist niet.

Waarom merk je dan in eerste instantie weinig van de effecten op Actieradius? simpel, de WP kan juist daarin verschil maken bij lage temperaturen, de waarden waarbij de accu minder energie afgeeft, de WP compenseert op die momenten dat stukje verlies weer.
Voor de rijder is het nauwelijks merkbaar, maar het verschil is er zeker wel.
Ander puntje, wanneer je de airco nodig hebt zal deze de WP gebruiken om je interieur te koelen, de WP vervangt de standaard airco als koudebron. In je XC40 zonder WP zit dus een airco, in de XC40 met WP zit die er ook maar is uitgerust met extra techniek om in de winter als verwarmer dienst te doen.

Op zich zul je niet superveel merken in actieradius, door voornoemde oorzaken maar ook doordat het op een acculading waar je globaal 3 a 4uur mee reist zal dit hooguit een kWh of 6 besparing geven, in die tijd leg je zo'n 250 km af. Als je wagen dus 22 kWh per 100KM doet, zal dit met warmtepomp ongeveer 6/2,5=2.5 kWh / 100km winst geven tov de standaard verwarming. Heb je dus eigenlijk kans op 19,5 kWh/100km te doen bij die rit, maar als je daartegen de verwarming laag houdt en stoelverwarming veel gaat gebruiken doe je ook dit weer deels teniet. Dat is immers ook weer een gewone elektrische verwarming en geen WP systeem.

Last but not least: De WP gaat duurzamer om met warmteopwekking dan de standaard verwarming (1 kWh wordt 2 tot 4x die waarde aan thermische energie waar standaard verwarming 1 kWh omzet in 1 kWh thermisch)), hoewel je zelf dat niet merkt (warm is warm), merkt het millieu dit wel ;)
Er zitten wel nog wat haken en ogen aan:
1. Ook zonder warmtepomp wordt de warmte van de accu’s en motor gebruikt voor verwarming. Dat helpt in de winter niet zoveel omdat dan de accu’s juist continu verwarmd worden tijdens het rijden om ze op temperatuur te houden.
2. Het grootste verbruik in de winter is niet interieurverwarming maar de accuverwarming. Een flinke inerte massa die naar 20-25 graden moet worden gebracht en vervolgens gehouden. In tegenstelling tot een brandstofauto genereert een EV relatief weinig warmte. Bij snelheden tot boven de 100 moet er nog steeds worden bijverwarmd. De vraag is dus of de warmtepomp daarmee helpt (lucht-water) of dat deze alleen voor het interieur wordt gebruikt (lucht-lucht). Dat maakt flink verschil voor de besparing.
3. In de zomer zie ik niet hoe je bespaart. Een airco is net zo efficiënt als een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mijn punt is:

In ideale omstandigheden (ik heb begrepen dat dat bij Volvo 22 graden is zonder Felle zon op ie auto, zodat de airco ook niet aanspringt) is je wltp maximaal. Je auto gebruikt dan geen verwarming/airco en je accu is al op de meest efficiënte temp voor een maximaal bereik

In de slechtste omstandigheden (vb het vriest -10) moet je verwarming maximaal en is het te koud voor de wp om effect te hebben. Je minimum range wordt er dus ook niet door beïnvloed

In andere omstandigheden (vb +10 graden) zal je voordeel bij je wp hebben: door de wp gebruik je minder stroom voor airco/verwarming en conditionering accu’s dan zonder wp. Kan dan tot wel 40km minder degradatie van actieradius leiden (Als je op de sweetspot zit waar je wp het best werkt)

Qua gevoelswaarde heb je geen 40km extra. Je bereik is nl nog steeds niet optimaal en dus kun je zomaar denken dat die wp niks doet.

Maar om dat die 40km extra te merken had je diezelfde afstand met een zelfde auto maar dan zonder wp moeten rijden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:24:
Mijn punt is:

In ideale omstandigheden (ik heb begrepen dat dat bij Volvo 22 graden is zonder Felle zon op ie auto, zodat de airco ook niet aanspringt) is je wltp maximaal. Je auto gebruikt dan geen verwarming/airco en je accu is al op de meest efficiënte temp voor een maximaal bereik

In de slechtste omstandigheden (vb het vriest -10) moet je verwarming maximaal en is het te koud voor de wp om effect te hebben. Je minimum range wordt er dus ook niet door beïnvloed

In andere omstandigheden (vb +10 graden) zal je voordeel bij je wp hebben: door de wp gebruik je minder stroom voor airco/verwarming en conditionering accu’s dan zonder wp. Kan dan tot wel 40km minder degradatie van actieradius leiden (Als je op de sweetspot zit waar je wp het best werkt)

Qua gevoelswaarde heb je geen 40km extra. Je bereik is nl nog steeds niet optimaal en dus kun je zomaar denken dat die wp niks doet.

Maar om dat die 40km extra te merken had je diezelfde afstand met een zelfde auto maar dan zonder wp moeten rijden….
Als je de techniek begrijpt is dat logisch maar als ik @Juancho zo hoor is het hem als een soort wondermiddel verkocht voor extra actieradius. En dat is natuurlijk wel kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Er zitten wel nog wat haken en ogen aan:
1. Ook zonder warmtepomp wordt de warmte van de accu’s en motor gebruikt voor verwarming. Dat helpt in de winter niet zoveel omdat dan de accu’s juist continu verwarmd worden tijdens het rijden om ze op temperatuur te houden.
2. Het grootste verbruik in de winter is niet interieurverwarming maar de accuverwarming. Een flinke inerte massa die naar 20-25 graden moet worden gebracht en vervolgens gehouden. In tegenstelling tot een brandstofauto genereert een EV relatief weinig warmte. Bij snelheden tot boven de 100 moet er nog steeds worden bijverwarmd. De vraag is dus of de warmtepomp daarmee helpt (lucht-water) of dat deze alleen voor het interieur wordt gebruikt (lucht-lucht). Dat maakt flink verschil voor de besparing.
3. In de zomer zie ik niet hoe je bespaart. Een airco is net zo efficiënt als een warmtepomp.
Helemaal correct.

Ik denk dat wat puntje 2 betreft, de WP wel degelijk meewerkt aan accuverwarming.
Wat zegt Volvo hierover:
De warmtepomp helpt om de accu te ontzien in de zuiver elektrische XC40 Recharge en is voornamelijk bedoeld om de actieradius te vergroten. De warmtepomp haalt thermische energie uit de omgevingslucht of de accu en geeft deze af om het interieur te verwarmen wanneer het buiten koud is. En doordat de warmtepomp de airconditioning zuiniger laat werken, wordt elektrische energie bespaard bij temperaturen van 5°C tot 25°C. De warmtepomp kan bovendien de accu helpen verwarmen of koelen om de prestaties en actieradius te optimaliseren tijdens lange ritten of bij zware belading.
Ik denk dus dat de WP ook de accu verwarmt, en ook dan geldt: 1 kWh elektrisch is 2 tot 4 kWh thermisch, terwijk een elektrische verwarmer dat 1 op 1 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Als je de techniek begrijpt is dat logisch maar als ik @Juancho zo hoor is het hem als een soort wondermiddel verkocht voor extra actieradius. En dat is natuurlijk wel kwalijk.
Fair punt. Moet wel zeggen: volgens mij heeft @Juancho zijn auto ook bij de dealer in Zwolle gehaald. Heb daar zelf voor het eerst in mijn 30 jaar leasen van nieuwe auto’s een ervaring van een verkoper die geen lulverhalen verteld heeft om zijn/haar auto’s maar te slijten

Ben niet van ze gewend dat ze zo’n wondermiddel verhaal over de warmtepomp gehouden hebben tegen een potentiële klant. (Mij hebben ze het gewoon uitgelegd hoe het werkt en wat ik kon verwachten nl…)

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 13-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@ron65 een heel verhaal van je, maar om eerlijk te zijn kan ik niks met je opmerking: leer je auto kennen. Misschien komt het omdat jezelf nog geen P6/8 rijdt maar houdt daar wel rekening mee. Wij rijden de auto al 1,5 jaar en hebben dus ervaringen, zowel positief als negatief die jij niet kent.

Waarom zeg ik dit? Nou omdat ik bij mijn post al aangaf, dat het voorheen super werkte. Zowel de RA voorspelling als Maps met routeplanning. Op dat gebied heb ik nooit klachten gehad. Dat werkte top. Nu door, volgens mij de 2.2 update maar zeker weten doe ik het niet, is dat volledig maar dan ook volledig in de war geschopt. Heeft dus werkelijke helemaal niks te maken met je auto wel/niet kennen, gewoon functionaliteit die niet meer werkt zoals het zou moeten en werken en ook moet werken.

Simpel voorbeeldje weer, vanmiddag heb ik 50km moeten rijden, actieradius was volgens de auto weer heel laag met 100%. Onderweg kwam er zo een dikke 100km aan range bij met als gevolg dat ik eenmaal thuis kwam veel en veel meer actieradius had dan toen ik weg reed. Je snapt zelf ook wel mag ik hopen dat hier helemaal niets van klopt. EN wat ik dus ook al aangaf, Maps maakt dus gebruik van die foutieve info. Dus wederom, het heeft helemaal niks te maken met je auto wel/niet kennen.

@JTHZZ @Kammika laat ik even heel duidelijk zeggen dat ik niet ben voorgelogen. Ik heb namelijk een showmodel gekregen en daar zat de WP al bij in. Ik geef alleen aan dat ivm anderen, zowel zomers als in de winter, je niks merkt van dat ding terwijl het toch iets extra's zou moeten bieden. En ja, ik heb vergeleken met anderen hier in de buurt alsmede via de dealer die ik overigens blind vertrouw. Ik vraag me gewoon oprecht af of dat ding wel iets iets want ik zie/merk het niet. Vandaar mijn opmerking, als je die keuze wel moet maken en het kost je een flinke som geld....laat het lekker achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:04:

Simpel voorbeeldje weer, vanmiddag heb ik 50km moeten rijden, actieradius was volgens de auto weer heel laag met 100%. Onderweg kwam er zo een dikke 100km aan range bij met als gevolg dat ik eenmaal thuis kwam veel en veel meer actieradius had dan toen ik weg reed.
Ik snap je en ik begrijp je!

Alleen kijk ik (nog) niet op van wat je nu als voorbeeld weer geeft. Ik merk dat ook met mijn huidige wagen. Ik heb gisteren de caravan erachter gehad, ipv 1400 km zoals hij voorspelde, was de actieradius toen ik thuiskwam 600 km. Vanochtend 6 km gereden van en naar een wasstraat (ik heb geloof ik de halve camping aan zand en stof meegesleept), en ineens heb ik weer 820 km.

Dat ligt aan de wijze van berekenen, namelijk wat zit er werkelijk in de tank (en bij jou accu), en wat is er de laatste kilometers aan verbruik geweest, die verrekenen ze met elkaar.
Als jij bijvoorbeeld lang stilstaat met airco vast aan, zal de wagen energie verbruiken over 0 km, als je dat dan weer extrapoleert naar bijv 100 km, zal er een onwerkelijk hoog verbruik gegeven worden en bijbehorend een onwerkelijk lage actieradius.
Ga je dan rijden dan wijzigt die basis, je hebt ineens per km lager verbruik, dus berekent de software een nieuwe actieradius die inderdaad hoger uit zal komen.
Dat is met mijn huidge wagen niet anders.

Wat wel evrvelend is, is wat jij nu aangeeft: Maps rekent ook met dit getalletje, en dat is bar vervelend als je daardoor onwerkelijke planningen voor laadstops krijgt. Helemaal met je eens!

Dat het voorheen beter was, kan ik niet over oordelen, maar wijst op dat ze voorheen rekenden met een langere termijn voor het gemiddelde verbruik, en nu kennelijk iets van de laatste xxx km daarvoor nemen. Dat kan dit verklaren.
Heb je al met je dealer hierover gesproken. Weten zij wellicht wat er gewijzigd is? misschien heb je wel een error in je auto die dit veroorzaakt, zijn er anderen die hetzelfde ervaren?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Again, het werkte top. Dus hoe het met andere autos en/of zelfs brandsstof autos werkt is totaal niet van toepassing. Het werkte nogmaals top. Nu niet meer. Ik heb Volvo al ingelicht, ze gingen het proberen uit te zoeken en maandag zal ik de dealer ff vragen. En meer mensen hebben hier last van, niet alleen op dit forum. Maar er is een aanpassing geweest in de auto, dat is mij wel 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:04:
Vandaar mijn opmerking, als je die keuze wel moet maken en het kost je een flinke som geld....laat het lekker achterwege.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb alleen niet het idee dat die niks doet. Het is een freubel die zijn geld niet oplevert, omdat die alleen in specifieke situaties wat doet en daardoor het effect te beperkt is, is mijn mening.

maar obv jouw verhalen deze winter heb ik overigens ook niet het idee dat die bij jou niets doet. Ik meen me ook te herinneren (maar heb het niet meer scherp, kan ook iemand anders op dit forum geweest zijn) dat die aangaven dat bij temperaturen tegen het vriespunt de actieradius ineens veel verder inkakt. Dat zou zomaar eens je warmtepomp kunnen zijn. Rond 20 graden heb je 'm niet nodig als de temp daalt tot zo'n 5 graden daalt je actieradius al wel, maar relatief minder omdat de warmtepomp zijn werk doet.

Maar als de temp nog lager wordt, slinkt de actieradius ineens veel harder, doordat A) je verwarming een groter verschil moet overbruggen + B) je warmtepomp dus niks meer doet, dus en daardoor ook veel meer stroom verbruikt om dezelfde hoeveelheid warmte te genereren.

anyway ik had de warmtepomp ook "kado" gekregen omdat ik de pro (nu ultimate) versie heb (vanwege het dak, de audio, etc.. maar dan krijg je dus ook de warmtepomp erbij), maar zou 'm dus ook niet nemen als ik ervoor moest betalen. Wat je in de winter veel meer actieradius oplevert is voor vertrek een half uur preconditioneren aan de laadpaal, waarbij je dan ook op dat moment de auto van 90-100% laadt (dan conditioneert die nl ook de accu). Daar kan geen warmtepomp tegenop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Volgens mij denk je veel te ver door in oplossingen die het niet gaan oplossen. Ik herken wat @Juancho zegt. Het werkte perfect tot 2.2, want sindsdien is de actieradius grillig, dus gewoon een bug in die software. Wordt hopelijk in 2.3 weer opgelost.

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 22:17 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 318 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"