Wat wel kan is Google maps via dashboard en FM op midden display via Carplayron65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Ja zo gebruik ik het ook, maps op de auto display en eronder in een houder de GSM met BT gekoppeld en FM erop. Gaat prima. ja zou mooi wezen als FM in de middendisplay kan en dan werkt zaols bedoeld, maar als het via de GSM ook werkt.... why not? prima toch?
Dat is prima maar je bent gewoon een compleet andere rijder dan ik. 408 PK en AWD maakt je de koning bij alle korte stoplicht sprintjes en dat zijn er nogal wat in de randstad. De meeste elektrische auto’s die ik hier zie zijn van de VAG of Aziatische merken en die komen allemaal niet onder de 6 seconden. Met de P6 val je dan in hun categorie of zelfs trager met de P8 ben je heer en meester. Iets wat de meeste mensen niet verwachten van een xc40. Dat maakt het toch stiekem extra leuk. Doe ik het dus de hele tijd? Nee zeker niet, maar vaak genoeg wat het de moeite waard maakt. In combinatie met alle opties is het echt een beestron65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Wel vind ik het erg leuk straks 230 PK te hebben, 0-100 in minder dan 8 sec is leuk, maar het hoeft niet. Met die 231 PK kun je prima een caravan trekken, en verder is het electrisch rijden best comfortabel. En eerlijk gezegd, met de huidige wagen reed ik eerst ook steevast 130+ waar het kon, maar sinds die 100 is ingegaan en de CC goed werkt, ben ik het rustig met 100 rijden gaan waarderen, de tijdsverliezen zijn vrijwel te verwaarlozen, toen ik nog hier en daar 130 mocht deed ik er 55 minuten over naar het werk, nu 58 minuten (afstand 70 km). Wees eerlijk, eer je een weg bereikt waar je 130 mag, ben je al ruim 40 km van huis in de randstad. en van Amsterdam naar Utrecht, kon je pas voorbij Utrecht een keer meer dan 100 rijden ;-)
Ik ben er ook zo eentje haha. Kon niet wennen aan OPD, misschien weer een keer proberenMontalbano schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Ja. OPD is voor botsauto's, echte auto's werken met minimaal 2 pedalen
Ik gebruik het ook niet. Heb het meermaals geprobeerd, het rijden zonder is super- soepel en aangenaam en qua verbruik maakt het bij mij helemaal niets uit.thisisjazz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 01:47:
[...]
Ik ben er ook zo eentje haha. Kon niet wennen aan OPD, misschien weer een keer proberen
Ik rij ook heel regelmatig in andere auto’s (o.a. In onze VWBus die uiteraard geen OPD heeft (wel automaat en actieve cruise control) en dan zou ik ook iedere keer ‘geestelijk’ weer om moeten schakelen. Dus OPD staat hier uit.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Mijn overweging om (weer) een P8 te kiezen is louter en alleen de constante 4 WD wat m.I. bijdraagt aan een stabiele wegligging en kart-achting stuurgedrag. Nooit spinnende wielen - ook niet bij een natte weg, geen overstuur maar gewoon rijden precies waar je ‘m heen stuurt.thisisjazz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 01:44:
[...]
Dat is prima maar je bent gewoon een compleet andere rijder dan ik. 408 PK en AWD maakt je de koning bij alle korte stoplicht sprintjes en dat zijn er nogal wat in de randstad. De meeste elektrische auto’s die ik hier zie zijn van de VAG of Aziatische merken en die komen allemaal niet onder de 6 seconden. Met de P6 val je dan in hun categorie of zelfs trager met de P8 ben je heer en meester. Iets wat de meeste mensen niet verwachten van een xc40. Dat maakt het toch stiekem extra leuk. Doe ik het dus de hele tijd? Nee zeker niet, maar vaak genoeg wat het de moeite waard maakt. In combinatie met alle opties is het echt een beest
Ik heb ook in een P6 proef gereden en die reed prima, maar had (met mijn P8 rijgedrag) regelmatig last van doorslaande wielen als ik (in een flauwe) bocht flink gas gaf en ik merkte ook dat de auto een beetje neiging heeft tot uitbreken heeft in een bocht. Dat gedrag herkende ik van een (vorig model) XC60 die ik ooit had. Mijn volgende XC60 (ook het oude model) moest en zou dan ook AWD hebben en die reed veel fijner en rustiger.
Als er een 4WD versie van de (X)C40 EV zou zijn geweest (een P7 dus…..) met bijv. 300 pk in plaats van 400 (met natuurlijk wel een substantieel prijsvoordeel) zou ik die zeker serieus overwogen hebben want die 400 pk is heel leuk maar niet nodig……..
Luxe problemen ……..
thisisjazz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 01:44:
[...]
408 PK en AWD maakt je de koning bij alle korte stoplicht sprintjes
Het is maar een auto he
Ik heb ook niks te compenseren… daarom ook een p6
Zonder gekheid: erg leuk die pk’s. Heb er ook een proefrit in gemaakt. Maar extra eigen bijdrage en hogere bijtelling opgeteld zou me dat een paar honderd eur per maand kosten en dat heb ik er niet voor over…
Maar dan mag het nog steeds fijn zijn
[ Voor 15% gewijzigd door thisisjazz op 05-08-2022 23:53 ]
Ik denk dat jij en ook vele andere P6 rijders de P8 echt wel hadden overwogen als jullie het ook voor 8% konden meepakken. Dat wil dus niet zeggen dat de P6 nu onvoldoende is voor de meeste rijders. Ik had de P8 ook niet genomen met de bijtellingsregels van dit of volgend jaar. Maar goed, flauwe opmerkingen mogen blijven komen hoor. Vind ik alleen maar leukKammika schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:00:
[...]
Ik heb ook niks te compenseren… daarom ook een p6![]()
Zonder gekheid: erg leuk die pk’s. Heb er ook een proefrit in gemaakt. Maar extra eigen bijdrage en hogere bijtelling opgeteld zou me dat een paar honderd eur per maand kosten en dat heb ik er niet voor over…
[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 05-08-2022 23:54 ]
Snap ik. Is voor mij de eerste keer AWD en dat is echt een genot. Dat 400 pk niet nodig is hetzelfde dat een Volvo dan ook niet nodig is. Het oog wil wat en als we nu bijna net zo snel als een porsche kunnen zijn is dat ook leuk. Niet nodig nee maar ja als de wereld zo in elkaar zat reden we allemaal wat anders en goedkopersMga1600 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:11:
[...]
Als er een 4WD versie van de (X)C40 EV zou zijn geweest met bijv. 300 pk in plaats van 400 (met natuurlijk wel een substantieel prijsvoordeel) zou ik die zeker serieus overwogen hebben want die 400 pk is heel leuk maar niet nodig……..
Luxe problemen ……..
Ik zou de p8 alleen alleen overwogen hebben als de p6 nog niet bestelbaar was geweest. Die 9k extra aanschaf maakt ‘m qua prijs/prestatie veel ongunstiger zowel prive als in lease. Waar 231pk en 330nm al veel betere specs zijn dan vrijwel elke fossiele brandstofauto… voor mij was het dus een superleuke proefrit in de p8 maar de p6 is ook meer dan prima en een stuk vriendelijker voor de portomonnee (en ook met de p6 ‘win’ je de meeste stoplichtsprintjes…. Je moet alleen geen p8 tegenkomen bij het stoplichtthisisjazz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:52:
[...]
Ik denk dat jij en ook vele andere P6 rijders de P8 echt wel hadden overwogen als jullie het ook voor 8% konden meepakken. Dat wil dus niet zeggen dat de P6 nu onvoldoende is voor de meeste rijders. Ik had de P8 ook niet genomen met de bijtellingsregels van dit of volgend jaar. Maar goed, flauwe opmerkingen mogen blijven komen hoor. Vind ik alleen maar leuk

Draag ik ook m’n steentje bij in de P6-P8 discussie.
Proefrit gemaakt in de P8, P6 was er nog niet.
Keuze was tussen kale P8 of P6 Ultimate.
Geldkwestie dus.
Ik ben nu in Zweden met de P6 en geen moment gedacht: ik kom power tekort. Het is meer dat de T4 die ik hiervoor had.
Ook het slippen van de voorwielen nog geen enkele keer meegemaakt.
Ja, ik had liever de P8 gehad, maar de P6 voldoet echt prima.
Proefrit gemaakt in de P8, P6 was er nog niet.
Keuze was tussen kale P8 of P6 Ultimate.
Geldkwestie dus.
Ik ben nu in Zweden met de P6 en geen moment gedacht: ik kom power tekort. Het is meer dat de T4 die ik hiervoor had.
Ook het slippen van de voorwielen nog geen enkele keer meegemaakt.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
YouTube: Mercedes EQB vs. Volvo XC40 Recharge Pure electric | APPELS EN PEREN?
Grappig: hierboven en in deze test: 2x dezelfde witte P6 gebruikt als testauto…
[ Voor 26% gewijzigd door jorisjansen3 op 06-08-2022 18:00 ]
Ik heb de P8, maar ik had liever de P6 gehad. Ik was op zoek naar een degelijke elektrische auto, met iets of wat range. Noch de P6, noch de C4 waren toen een optie; binnen het lease budget was de P8 de enige auto die in 2020 binnen mijn keuzemogelijkheden die voldeed aan mijn hoger vermelde criteria. Ik draag geen petje in de wagen, noch heb ik een klein piemeltje dat dient gecompenseerd te worden, dus had een P6 ook ruim volstaan om mij aan de rode lichten in gang te zetten. En met het budget had ik leuke dingen kunnen doen die er meer toe dan mezelf belangrijk te vinden omdat mijn auto sneller optrekt dan die naast mij...rinkel schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:10:
Dat was voor mij ook de reden om voor een P6 te gaan...Kammika schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:00:
[...]
Ik heb ook niks te compenseren… daarom ook een p6![]()
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Negen van de 10 x is geld de hoofdreden voor de meeste mensen…niets nieuws dus. P8 hier en zou niet willen ruilen voor een P6…DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Dat was voor mij ook de reden om voor een P6 te gaan...
XC40 P8 20"
En ik denk dat dat feitelijk juist is.boldg1974 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Negen van de 10 x is geld de hoofdreden voor de meeste mensen…niets nieuws dus. P8 hier en zou niet willen ruilen voor een P6…
en toen had je moeten stoppen met schrijven, want dat is mod-territorium...
[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 11:10 ]
En daar is ook niets mis mee.boldg1974 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:23:
[...]
Negen van de 10 x is geld de hoofdreden voor de meeste mensen…niets nieuws dus.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
De de nieuwe club was de P8 ook niet meer met 8% bijtelling over 45k te krijgen. Voor mensen zoals ik destijds nog wel. En bovendien was de P6 er toen nog niet.
Mensen die nu me lt de nieuwe bijtelling moeten rekenen zullen denk ik eerder een was vollere P6 kiezen dan kale P8. Logisch, zou ik ook doen.
Mensen die nu me lt de nieuwe bijtelling moeten rekenen zullen denk ik eerder een was vollere P6 kiezen dan kale P8. Logisch, zou ik ook doen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Volgens mij werkt dit niet hoor. Weet niet waar je dit vandaan hebt?NicoB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
Het kan tegenwoordig ook via spraak. Met 'turn one pedal drive on/off'. Ik weet niet wat het NL equivalent hiervan is.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Precies! Had nu nooit meer de P8 gekozen als deze volgend jaar zou worden geleverd met de percentages van 2023.
Misschien dat mijn reactie wordt verwijderd omdat we dan teveel afwijken maar ik vind het bijzonder dat de overheid zou moeten ondersteunen dat we co2 neutraal gaan rijden maar dat de komende jaren de bijtellingspercentages alsmaar slechter worden. Geen idee vanaf welk jaar, maar op een gegeven moment zit je op 17 of 18%? Dan gaan mensen die leasen toch weer benzine overwegen? Hybride is daardoor sowieso al minder in trek.
Misschien dat mijn reactie wordt verwijderd omdat we dan teveel afwijken maar ik vind het bijzonder dat de overheid zou moeten ondersteunen dat we co2 neutraal gaan rijden maar dat de komende jaren de bijtellingspercentages alsmaar slechter worden. Geen idee vanaf welk jaar, maar op een gegeven moment zit je op 17 of 18%? Dan gaan mensen die leasen toch weer benzine overwegen? Hybride is daardoor sowieso al minder in trek.
[ Voor 3% gewijzigd door thisisjazz op 07-08-2022 10:45 ]
Is er iemand op dit forum die deze optie in zijn XC40 heeft zitten:
Interieur optie: Tailored Wool Blend (wolmix) R8Z0
Heb het besteld maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Sorry. Ik had iets duidelijker moeten zijn. Mijn profiel staat op Engels.ergodyne1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Volgens mij werkt dit niet hoor. Weet niet waar je dit vandaan hebt?
(Persoonlijk ben ik van mening dat er wereldwijd een verbod moet komen om alles wat met software te maken heeft in een andere taal beschikbaar te stellen dan alleen Engels. Maar dat is misschien niet verstandig om hier te zeggen, want dan gaat daar de discussie weer 2 weken over in plaats van iets dat gerelateerd is aan de (X)C40.)
Dan werkt het wel met "Turn One Pedal Drive On/Off". Ik heb het geprobeerd met een Nederlands profiel en dan krijg ik het niet voor elkaar. In het display stond netjes "Zet One Pedal Drive uit". En dan nog gaf de lieve schat aan dat ze niet begreep waar ik het over had.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Zal het zo eens testen... Als het idd zo is dat het taalafhankelijk is vind ik het wel een giga idiote keuze/bug/whatever en ga dit zekers bij Volvo neer pleuren.
De stimulering is nu vooral dat elektriciteit veel goedkoper is dan benzine, alhoewel dat natuurlijk ook omhoog is gegaan. Bij mij heb ik genoeg zonnepanelen voor de auto alleen, maar realiseer me dat dat niet voor iedereen geld, plus het is een tijdelijk voordeel als het vanaf 2025 qua terugleveren snel afgebouwd gaat worden.thisisjazz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:43:
Precies! Had nu nooit meer de P8 gekozen als deze volgend jaar zou worden geleverd met de percentages van 2023.
Als je in de Engelstalige fora leest zie je dat dit commando er nog maar kort geleden aan toegevoegd is. Met een beetje geluk zit het in de volgende NL-update van Google assistant.Juancho schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:53:
Zal het zo eens testen... Als het idd zo is dat het taalafhankelijk is vind ik het wel een giga idiote keuze/bug/whatever en ga dit zekers bij Volvo neer pleuren.
Ik verwacht dat het eerder iets is als; “zet een pedaal rijden aan/uit”.
In het begin had je ook zoiets als; “je kunt nog 100 kilometer rijden met de huidige elektriciteit”
In het begin had je ook zoiets als; “je kunt nog 100 kilometer rijden met de huidige elektriciteit”
Volgens mij kan Volvo die hele Range Assistent wel weer afgooien want wat die allemaal aan het doen is, bij mij iig... er klopt sinds die laatste OTA helemaal niks meer van en je kan er ook helemaal niks meer mee.
Net weer geladen tot 90%, geeft doodleuk 250km aan als verwachte actieradius. Ik bedoel, hoe dan???? En wordt deze info bijv. ook door Maps gebruikt bij je routes? Want het slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Net weer geladen tot 90%, geeft doodleuk 250km aan als verwachte actieradius. Ik bedoel, hoe dan???? En wordt deze info bijv. ook door Maps gebruikt bij je routes? Want het slaat natuurlijk helemaal nergens op.
:strip_exif()/f/image/GcI23pRZpATS2TpqVYpzzJdr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 07-08-2022 17:59 ]
Obv de info op de foto gaat de RA uit van het verbruik op dat moment. Gezien het 90% SOC ben je net ingestapt, is het buiten 29C dus volop airco aan. Oftewel even een piekmoment. Maar dat trekt wel bij als je gaat rijden. Er staat ook niet dat je maar 250km kan rijden; ergens tussen de 400 en 220km. Je verstookt al 17KW zonder 'gas' te geven.Juancho schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:58:
Volgens mij kan Volvo die hele Range Assistent wel weer afgooien want wat die allemaal aan het doen is, bij mij iig... er klopt sinds die laatste OTA helemaal niks meer van en je kan er ook helemaal niks meer mee.
[Afbeelding]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
En bovendien staat de ra niet aan, anders zou de ‘knop’ bereikoptimalisatie’ blauw zijn.Rianata schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:07:
[...]
Obv de info op de foto gaat de RA uit van het verbruik op dat moment. Gezien het 90% SOC ben je net ingestapt, is het buiten 29C dus volop airco aan. Oftewel even een piekmoment. Maar dat trekt wel bij als je gaat rijden. Er staat ook niet dat je maar 250km kan rijden; ergens tussen de 400 en 220km. Je verstookt al 17KW zonder 'gas' te geven.
Alleen die 17kWh/100km slaat al helemaal nergens op. Ik heb dit ook al een paar keer bij Polestar aangegeven.
De juiste waarde is XXkWh/h als je stilstaat. Gemeten in kWh/100km is het namelijk oneindig.
Zet maar eens de range assistent aan en blijf 10 minuten stilstaan. Dan klimt het bereik omhoog terwijl je geen meter vooruit komt.
Daarbij ook, 17kW momentaan verbruik. Dan ben zo ongeveer heel de koelafdeling bij de Appie aan het koelen
De juiste waarde is XXkWh/h als je stilstaat. Gemeten in kWh/100km is het namelijk oneindig.
Zet maar eens de range assistent aan en blijf 10 minuten stilstaan. Dan klimt het bereik omhoog terwijl je geen meter vooruit komt.
Daarbij ook, 17kW momentaan verbruik. Dan ben zo ongeveer heel de koelafdeling bij de Appie aan het koelen
[ Voor 14% gewijzigd door Rene op 07-08-2022 19:27 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Maar ik weet wel 100% zeker dat de weergave/inschatting voor de laatste OTA direct al behoorlijk in de buurt kwam en echt een paar % kon afwijken. Sinds die laatste update klopt er helemaal geen snars van, alsof ze een parameter hebben aangepast en pas als je een stuk rijdt wordt het actueler.
En hoe zit het dus dan met Maps, want soms plan je juist op zo'n moment als net je route. Stel de auto denkt 250km op dat moment te kunnen terwijl de rit 300km is en wat je ook makkelijk haalt met dit weer. Stelt Maps dan voor dat je moet laden of....?
En hoe zit het dus dan met Maps, want soms plan je juist op zo'n moment als net je route. Stel de auto denkt 250km op dat moment te kunnen terwijl de rit 300km is en wat je ook makkelijk haalt met dit weer. Stelt Maps dan voor dat je moet laden of....?
Daarnet voor het eerst een C40 in het echt in het verkeer zien rondrijden. Ik wist niet dat de achterste richtingaanwijzers "Audi-gewijs" werken.
Mooie wagen wel, heel ander gevoel toen ik de C40 voor het eerst zag verschijnen op het internet.
Mooie wagen wel, heel ander gevoel toen ik de C40 voor het eerst zag verschijnen op het internet.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Kun je zelf toch makkelijk testen door een bestemming in te geven die op 300km van je huidige lokatie is. Als Google dan voorstelt om een laadpunt onderweg in te stellen, dan weet je genoegJuancho schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:57:
Maar ik weet wel 100% zeker dat de weergave/inschatting voor de laatste OTA direct al behoorlijk in de buurt kwam en echt een paar % kon afwijken. Sinds die laatste update klopt er helemaal geen snars van, alsof ze een parameter hebben aangepast en pas als je een stuk rijdt wordt het actueler.
Nog grappiger: wat in de ene review wordt afgesabeld wordt in de andere opgehemeld en vice versa. Neem bijv de plek waar de startknop zit (of niet bij de XC40), de ene zegt "Volvo heeft het begrepen, zo hoort het" de andere zegt "die ontbreekt en dat is een minpunt"jorisjansen3 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:41:
YouTube: Mercedes EQB vs. Volvo XC40 Recharge Pure electric | APPELS EN PEREN?
En zo zit er wel meer in. Zo zie je: alle reviews ten spijt moet je gewoon voor jezelf bepalen welke waarde je aan het een of ander hecht.
Idem met de discussie P8 of P6.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
eens.Juancho schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:15:
De de nieuwe club was de P8 ook niet meer met 8% bijtelling over 45k te krijgen. Voor mensen zoals ik destijds nog wel. En bovendien was de P6 er toen nog niet.
Bijtelling nu 16% over 35000 en de rest 22%, volgend jaar 16 over 30.000 en de rest 22%.
Best een verschil met 8%, bij 50.000. Het stimuleren van EV rijden doet onze overheid door ze duurder te maken ;-)
En zo is het!ron65 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
Zo zie je: alle reviews ten spijt moet je gewoon voor jezelf bepalen welke waarde je aan het een of ander hecht.
Idem met de discussie P8 of P6.
[ Voor 34% gewijzigd door Mga1600 op 08-08-2022 10:16 ]
Daarom ook grote kans dat dit mijn laatste leaseauto wordt. Het is gewoon niet meer het "voordeel" van eerder. Ik heb mijn P8 nu 1,5 jaar en door Corona en mijn huidige klant kom ik niet in 4 jaar aan de max KM dus ik verleng het contract met nog een jaar en dan mag ik er 5 jaar in rijden. Dus nog 3,5 jaar. Zien we tegen die tijd wel weer of er nog lease opties zijn of dat het wel klaar is.ron65 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:48:
[...]
eens.
Bijtelling nu 16% over 35000 en de rest 22%, volgend jaar 16 over 30.000 en de rest 22%.
Best een verschil met 8%, bij 50.000. Het stimuleren van EV rijden doet onze overheid door ze duurder te maken ;-)
Vind hem veel sportiever ogen dan een XC. Jullie geloven mij niet dat ik zeg dat ik heel vaak een duimpje omhoog krijg van mede weggebruikers… het is echt zo. Minder van sportwagenrijders, die kijken steeds in hun spiegel (wtf is dat voor snel ding…)Cpt. Peacock schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:41:
Daarnet voor het eerst een C40 in het echt in het verkeer zien rondrijden. Ik wist niet dat de achterste richtingaanwijzers "Audi-gewijs" werken.
Wanneer ze steeds in hun spiegel kijken betekent dit dat ze wel steeds vóór jou rijden.ergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:04:
[...]
Vind hem veel sportiever ogen dan een XC. Jullie geloven mij niet dat ik zeg dat ik heel vaak een duimpje omhoog krijg van mede weggebruikers… het is echt zo. Minder van sportwagenrijders, die kijken steeds in hun spiegel (wtf is dat voor snel ding…)
P8-19”-WP
Goed gelezen. Vind het leuker om die Porsches en snelle Audi's op te naaien dan er keihard voorbij te gaan. Helaas verlies je het altijd op topPet66 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:42:
[...]
Wanneer ze steeds in hun spiegel kijken betekent dit dat ze wel steeds vóór jou rijden.

Model 3 kun je ook prima bijhouden. Model S kun je vergeten... Een RS6 moet je ook heel hard je best voor doen... dus heer en meester zoals ergens boven geschreven gaat niet helemaal op...
[ Voor 20% gewijzigd door ergodyne1 op 08-08-2022 10:21 ]
Een Mercedes AMG lukt ook alleen maar omdat ze het niet verwachtten....

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Een Ford Thunderbird had die truc met die achterlichten al in de 60-er jaren……Cpt. Peacock schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:41:
De C40 is niet fotogeniek, dat ben ik eens. Op de foto en video ziet hij er een beetje gedrongen uit, maar in werkelijkheid klopt hij model wel weer en is hij onder bepaalde hoeken zelfs wel mooi.
Ik heb in de C40 uitgebreid proefgereden en naast veel bekende en goede dingen van de XC40 viel het me vooral op dat hij aanmerkelijk stiller is dan de XC40 (vooral door de afwezigheid van windgeruis denk ik, want dat is iets wat bij de XC40 wel bijna altijd aanwezig is)
Ik hou me meestal in, alleen als ik een paar jongetjes-met-petjes in bijvoorbeeld een Golf of oude BMW naast me heb kan ik het niet nalaten ze even goed te frustreren…..ergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Goed gelezen. Vind het leuker om die Porsches en snelle Audi's op te naaien dan er keihard voorbij te gaan. Helaas verlies je het altijd op top
Model 3 kun je ook prima bijhouden. Model S kun je vergeten... Een RS6 moet je ook heel hard je best voor doen... dus heer en meester zoals ergens boven geschreven gaat niet helemaal op...
Ik ben serieus nieuwsgierig. Bij handgeschakeld komt er heel wat vaardigheid bij kijken om snel op te trekken, maar voor ons is er toch niets anders dat je kunt doen dan het stroompedaal volledig intrappen?ergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Een RS6 moet je ook heel hard je best voor doen.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Die auto's zijn serieus rap, verkijk je er niet op... RS3 kon ik wel heel prima bijhouden laatst...NicoB schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:02:
[...]
Ik ben serieus nieuwsgierig. Bij handgeschakeld komt er heel wat vaardigheid bij kijken om snel op te trekken, maar voor ons is er toch niets anders dat je kunt doen dan het stroompedaal volledig intrappen?
Zijn ze echt serieus snel die auto's? En kun je een RS3 misschien wel bijhouden?ergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Een RS6 moet je ook heel hard je best voor doen..
Waren dit oude modellen RS3/6 dan? Een RS6 C8 doet 0-100 in 3,3 sec, kan me moeilijk voorstellen dat een (X)C40 die gaat bijhouden.... 
RS6 doet overigens over de tussensprint 80-120 ca. 2,2sec. Een P2 met performance software doet dit volgens de timings in 2,1 sec. Zonder software ca. 2,8 sec (dus denk ca 3sec voor de XC40). Na de 120 zal de RS6 aan de horizon verdwijnen vermoed ik zo....
RS6 doet overigens over de tussensprint 80-120 ca. 2,2sec. Een P2 met performance software doet dit volgens de timings in 2,1 sec. Zonder software ca. 2,8 sec (dus denk ca 3sec voor de XC40). Na de 120 zal de RS6 aan de horizon verdwijnen vermoed ik zo....
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Klopt. voorlaatste type rs3. En rs6 houd je niet bij, zoals ik al zeiRene schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:20:
Waren dit oude modellen RS3/6 dan? Een RS6 C8 doet 0-100 in 3,3 sec, kan me moeilijk voorstellen dat een (X)C40 die gaat bijhouden....
Die Faudi’s moet je gewoon lekker laten gaan.. we laten ons toch niet in met van die pauperpetjesauto’s?
bij ons zijn de leasecontracten al standaard 5 jaar. En door de levertijd van de XC40 ben ik al 3 maanden over die 5 jaar heen met de huidige leaseauto. Gelukkig door Corona de max van 160.000 km niet gehaald nog, anders had ik een tussenwagen uit de pool moeten gaan gebruiken. Wordt je ook niet happy van.Juancho schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:54:
[...]
Daarom ook grote kans dat dit mijn laatste leaseauto wordt. Het is gewoon niet meer het "voordeel" van eerder. Ik heb mijn P8 nu 1,5 jaar en door Corona en mijn huidige klant kom ik niet in 4 jaar aan de max KM dus ik verleng het contract met nog een jaar en dan mag ik er 5 jaar in rijden. Dus nog 3,5 jaar. Zien we tegen die tijd wel weer of er nog lease opties zijn of dat het wel klaar is.
Maar Lease heeft wel als voordelen: nieuw, geen onverwachte onkosten voor de rijder, weinig zorgen over brandstofprijzen of... electriciteits kosten...
Even rekenen en ik kom op netto maandelijks 360 euro uit met onze leaseregeling en de bijtelling, daar kan ik geen gelijkwardige P6 in private lease voor krijgen, dat begint bij 720 euro. Dus altijd goedkoper nog dan zelf leasen. Ook voor aanschaffen geldt hetzelfde, reken voor afschrijven ook eens 5 jaar, dan schrijf je aanschaf-restwaarde ongeveer 25000 euro af, dus 5000 per jaar, is 480 per maand. Zonder onderhoud en 'brandstof' nog. (en vergeet niet verzekering, en straks een stukje MBR)
Ik denk dat ik die leasewagen over 5 jaar ook gewoon aanga, is dan toch trouwens de laatste voordat pensionering mij aan de werkende maatschappij onttrekt (nog 10 jaartjes werken verder)
Heb die optie ook in bestelling staan. Heb bij de dealer het wel gezien in een V90. Mooi afgewerkt. Auto stond vol in de zon, maar dat merkte je niet aan de bekleding, die voelde niet heet aan. Hadden in eerste instantie Microtech, maar zowel ik als mijn vrouw waren wel onder de indruk van de afwerking van die Wool blend, dus meteen bestelling laten aanpassen.Luxury Balloon schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:02:
Is er iemand op dit forum die deze optie in zijn XC40 heeft zitten:
Hoorde alleen wel van de dealer dat het panoramadak bij de hybrids vanaf binnenkort vertraging op ging leveren. Nog niet op de electric modellen, nu maar hopen dat dat ook niet gaat gebeuren
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
De afschrijving bij mij over de eerste 2 jaar (auto wordt in januari omgeruild voor een nieuwe) was praktisch nihil (afgezet tegen 1:1 vervangingswaarde). De nieuwe wordt met 3 jaar gratis onderhoud en 3 jaar gratis all-risk verzekering geleverd. Het sommetje ziet er dus wel wat anders uit dan in jouw voorbeeld……..ron65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
bij ons zijn de leasecontracten al standaard 5 jaar. En door de levertijd van de XC40 ben ik al 3 maanden over die 5 jaar heen met de huidige leaseauto. Gelukkig door Corona de max van 160.000 km niet gehaald nog, anders had ik een tussenwagen uit de pool moeten gaan gebruiken. Wordt je ook niet happy van.
Maar Lease heeft wel als voordelen: nieuw, geen onverwachte onkosten voor de rijder, weinig zorgen over brandstofprijzen of... electriciteits kosten...
Even rekenen en ik kom op netto maandelijks 360 euro uit met onze leaseregeling en de bijtelling, daar kan ik geen gelijkwardige P6 in private lease voor krijgen, dat begint bij 720 euro. Dus altijd goedkoper nog dan zelf leasen. Ook voor aanschaffen geldt hetzelfde, reken voor afschrijven ook eens 5 jaar, dan schrijf je aanschaf-restwaarde ongeveer 25000 euro af, dus 5000 per jaar, is 480 per maand. Zonder onderhoud en 'brandstof' nog. (en vergeet niet verzekering, en straks een stukje MBR)
Ik denk dat ik die leasewagen over 5 jaar ook gewoon aanga, is dan toch trouwens de laatste voordat pensionering mij aan de werkende maatschappij onttrekt (nog 10 jaartjes werken verder)
Zal eraan liggen dat ik zelf nog nooit een wagen nieuw heb aangeschaft, altijd occasions.Mga1600 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
De afschrijving bij mij over de eerste 2 jaar (auto wordt in januari omgeruild voor een nieuwe) was praktisch nihil (afgezet tegen 1:1 vervangingswaarde). De nieuwe wordt met 3 jaar gratis onderhoud en 3 jaar gratis all-risk verzekering geleverd. Het sommetje ziet er dus wel wat anders uit dan in jouw voorbeeld……..
Dan zit er geen jarenlang verzekering en onderhoud bij ;-)
Pas sinds ik een leasewagen heb rij ik nieuwe wagens, maar ik vind particulier gezien de afschrijving veel te hoog de eerste 4 jaar. Ieder jaar ongeveer 25% zeggen ze als vuistregel, bij een wagen van 40K schrijf je dus in jaar 1 10K af, in jaar 2 is dat 7500, jaar 3 dan 5625, jaar vier 4218 euro, dan is de dagwaarde dus nog 12675 euro. Die wagens gaan dan vaak de occasion markt op voor ongeveer 18.000 euro die ik er dan voor betaal.
Dan is dus van de 40K al 22K verdampt, dat is meer dan 50%.
Bij een occasion is dat in keiharde euro's veel minder, begin bij 18K en haal daar jaarlijks 25% af, je komt, al rij je de wagen nog 20 jaar, nooit aan 22K euros die je afschrijft. DIe eerste 4 jaar zijn dus peperduur, en dat vind ik als particulier te veel van het goede.
Gaat ook voor de XC40 P6 en P8 op uiteraard, je schrijft een slordige 28.000 euro af van de 48000 in de eerste vier jaar. Maar goed, voor we te ver offtopic dwalen, even een zijstraatje
maar bottomline: leasen via de werkgever valt in vrijwel alle gevallen goedkoper uit dan zelf leasen of kopen, tenzij je een occasion neemt die uit de lease komt ;-)
Dat van die afschrijving klopt niet voor een EV. Geloof me: op dit moment krijg je voor een 2 jaar oude P8 (en andere EV’s) echt bijna de nieuwwaarde terug. Heeft alles te maken met schaarste en lange levertijden. En onderhoudskosten waren ook niet in die 2 jaar.ron65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Zal eraan liggen dat ik zelf nog nooit een wagen nieuw heb aangeschaft, altijd occasions.
Dan zit er geen jarenlang verzekering en onderhoud bij ;-)
Pas sinds ik een leasewagen heb rij ik nieuwe wagens, maar ik vind particulier gezien de afschrijving veel te hoog de eerste 4 jaar. Ieder jaar ongeveer 25% zeggen ze als vuistregel, bij een wagen van 40K schrijf je dus in jaar 1 10K af, in jaar 2 is dat 7500, jaar 3 dan 5625, jaar vier 4218 euro, dan is de dagwaarde dus nog 12675 euro. Die wagens gaan dan vaak de occasion markt op voor ongeveer 18.000 euro die ik er dan voor betaal.
Dan is dus van de 40K al 22K verdampt, dat is meer dan 50%.
Bij een occasion is dat in keiharde euro's veel minder, begin bij 18K en haal daar jaarlijks 25% af, je komt, al rij je de wagen nog 20 jaar, nooit aan 22K euros die je afschrijft. DIe eerste 4 jaar zijn dus peperduur, en dat vind ik als particulier te veel van het goede.
Gaat ook voor de XC40 P6 en P8 op uiteraard, je schrijft een slordige 28.000 euro af van de 48000 in de eerste vier jaar. Maar goed, voor we te ver offtopic dwalen, even een zijstraatje
maar bottomline: leasen via de werkgever valt in vrijwel alle gevallen goedkoper uit dan zelf leasen of kopen, tenzij je een occasion neemt die uit de lease komt ;-)
Kijk maar eens op gaspedaal, dan zie je dat er geen enkele P8 onder de 60k wordt aangeboden (incl. Btw).
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 08-08-2022 16:53 ]
Heb je een punt mee, maar zou dit zo blijven?Mga1600 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:50:
[...]
Dat van die afschrijving klopt niet voor een EV. Geloof me: op dit moment krijg je voor een 2 jaar oude P8 (en andere EV’s) echt bijna de nieuwwaarde terug. Heeft alles te maken met schaarste en lange levertijden. En onderhoudskosten waren ook niet in die 2 jaar.
Kijk maar eens op gaspedaal, dan zie je dat er geen enkele P8 onder de 60k wordt aangeboden (incl. Btw).
Nou die van mij mag je kopen voor 59k.
Serieus tot nu toe 55k geboden gekregen. Maar wel 50.000 gelopen al, verder zo goed als nieuw. 8% bijtelling (eind dec 2020).
Serieus tot nu toe 55k geboden gekregen. Maar wel 50.000 gelopen al, verder zo goed als nieuw. 8% bijtelling (eind dec 2020).
Nou 1e vakantie met de xc40 p6 gedaan. Vooral Duitse autobahn. Waar het onbegrensd was ca 130 gereden en bij snelheidsbeperkingen me daar uiteraard aan gehouden
Verbruik/range viel me toch wel tegen: bijna 25kwh per 100km (wel incl dakkoffers en fietsdrager, maar toch…). Als je dan percentage niet verder laat zakken dan 15% (je moet toch kunnen doorrijden naar een volgende lader als die bezet of stuk blijkt. 2x nodig gehad) en niet verder dan 80% laadt, is het dus steeds 200km rijden, half uur laden. Heel relaxed maar kost wel heel veel tijd met zo’n kleine actieradius…
Terug in nl haal ik nu op lange rit (zonder dakkoffer/fietsdrager en met max 100) gelukkig weer netjes terug op ca 16,5kwh per 100km. Da’s toch een stuk comfortabeler… ik vind het verschil ook wel erg fors…
Verbruik/range viel me toch wel tegen: bijna 25kwh per 100km (wel incl dakkoffers en fietsdrager, maar toch…). Als je dan percentage niet verder laat zakken dan 15% (je moet toch kunnen doorrijden naar een volgende lader als die bezet of stuk blijkt. 2x nodig gehad) en niet verder dan 80% laadt, is het dus steeds 200km rijden, half uur laden. Heel relaxed maar kost wel heel veel tijd met zo’n kleine actieradius…
Terug in nl haal ik nu op lange rit (zonder dakkoffer/fietsdrager en met max 100) gelukkig weer netjes terug op ca 16,5kwh per 100km. Da’s toch een stuk comfortabeler… ik vind het verschil ook wel erg fors…
Geen idee waar jullie wonen maar een RS kom ik niet dagelijks tegen. Gelukkig maarergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
Goed gelezen. Vind het leuker om die Porsches en snelle Audi's op te naaien dan er keihard voorbij te gaan. Helaas verlies je het altijd op top
Ging top! 1 keer hoeven te laden en in Parijs genoeg laadmogelijkheden. Daar betaal je wel per min ipv per kwh. Mijn leasepas werkte. Terugweg ging ook super! Maps werkte niet. Gaf ineens laadmogelijkheden in NL aan terwijl ik al in Frankrijk zat (bug?). Maar ik had gelukkig een tip van een collega voor een laadpaal onderweg naar Parijs (gratis). Het was ongeveer 450 km voor mij. Ik reed 120 in België en 130 in Frankrijk dus zeker niet zuinig maar wel lekker vlot en ik moest sowieso 1 keer laden dus dan maar zo.thisisjazz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:01:
Ik ga dit weekend naar Parijs en dan zit je nu al te kijken naar hotels met lader, ABRP voor de route. Het vergt allemaal wat extra tijd. Geen ramp maar wel wat ongemak. Je zou inderdaad gewoon je auto in willen stappen en op google maps willen kunnen vertrouwen. Maar helaas
Een model 3 ligt eraan welk type want de snelste houd je echt niet bijergodyne1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 08-08-2022 23:04 ]
Gezien je bepakking is dat niet eens zo slecht. Hoge snelheden zijn echt killing voor je actieradius heb ik gemerkt. Maar ik rijd ook gewoon 130 als het mag/kan, dan maar een keer extra laden.Kammika schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:44:
En daar zit precies het probleem: het verkeer is geen spelletje.Mga1600 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Ik hou me meestal in, alleen als ik een paar jongetjes-met-petjes in bijvoorbeeld een Golf of oude BMW naast me heb kan ik het niet nalaten ze even goed te frustreren…..
En ik wil hier echt niet de moraalridder zijn: ik had precies dezelfde neiging toen ik de proefrit met de p8 (en polestar en tesla) deed en betrapte me erop dat ik het ook niet kon laten als ik een snelle auto naast me had, Maar bij het stoplicht sprintjes doen tegen andere auto’s is toch echt onverantwoord rijgedrag… (sterker nog: het is zwaar illegaal)
Mijn persoonlijke mening: auto’s met zoveel pk’s zouden niet de openbare weg op mogen omdat ze dit gedrag bevorderen…
Ik vind het zelf ook onlogisch dat Volvo in het kader van veiligheid wel de topsnelheid beperkt, maar niet het aantal pk’s.
Op,dat eerste stukje ga ik hier na zeker 2.000.000 km schadevrij rijden niet op reageren.Kammika schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:15:
[...]
En daar zit precies het probleem: het verkeer is geen spelletje.
En ik wil hier echt niet de moraalridder zijn: ik had precies dezelfde neiging toen ik de proefrit met de p8 (en polestar en tesla) deed en betrapte me erop dat ik het ook niet kon laten als ik een snelle auto naast me had, Maar bij het stoplicht sprintjes doen tegen andere auto’s is toch echt onverantwoord rijgedrag… (sterker nog: het is zwaar illegaal)
Mijn persoonlijke mening: auto’s met zoveel pk’s zouden niet de openbare weg op mogen omdat ze dit gedrag bevorderen…
Ik vind het zelf ook onlogisch dat Volvo in het kader van veiligheid wel de topsnelheid beperkt, maar niet het aantal pk’s.
V.w.b. die pk’s….als je je eigen rijvaardigheid niet vertrouwd of onvoldoende zelfbeheersing m.b.t. je rechtervoet hebt, moest je inderdaad maar niet aan een auto met veel vermogen beginnen!
Met de stellige overtuiging die je erover neerzet snap ik niet waarom je er überhaupt een proefrit mee maakte….
[ Voor 16% gewijzigd door Mga1600 op 08-08-2022 23:51 ]
Fijn om te horen! Ik heb het nog nergens in het echt gezien, moet het alleen doen met de plaatjes van internetOphidian schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:55:
[...]
Heb die optie ook in bestelling staan. Heb bij de dealer het wel gezien in een V90. Mooi afgewerkt. Auto stond vol in de zon, maar dat merkte je niet aan de bekleding, die voelde niet heet aan. Hadden in eerste instantie Microtech, maar zowel ik als mijn vrouw waren wel onder de indruk van de afwerking van die Wool blend, dus meteen bestelling laten aanpassen.
Hoorde alleen wel van de dealer dat het panoramadak bij de hybrids vanaf binnenkort vertraging op ging leveren. Nog niet op de electric modellen, nu maar hopen dat dat ook niet gaat gebeuren
‘Nieuwe functie voor achterzichtcamera”?? Heeft iemand dit al gemerkt?
Er staat nergens dat ik deze dagelijks tegenkom. Lezen is en blijft een vak.thisisjazz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
Geen idee waar jullie wonen maar een RS kom ik niet dagelijks tegen. Gelukkig maarEen keer wel tegen een RS6 gesprint en dat ging gelijk op tot de 80 en daarna was hij weg. Een RS6 staat namelijk niet altijd op launch control en verwacht ook niet dat zo een saaie volvo zo snel is dus die begint dan op half gas. Tja dan is het toch best snel. Maar goed 95% van alle auto's die ik tegen kom is echt niet sneller dan de P8. Ik woon niet in het gooi zoals jou
Er staat ook nergens dat ik de model 3 Performance noem of een specifiek type model S. Lezen blijft wederom een vak ‘maat’.thisisjazz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Een model 3 ligt eraan welk type want de snelste houd je echt niet bijen een Model S kan je ook prima bijhouden tenzij het een sneller type is want ook daarin heb je verschillende types... wel je huiswerk doen maat

Laat je de volgende keer niet zo uitlokken...
[ Voor 118% gewijzigd door deepbass909 op 09-08-2022 09:56 ]
Kennelijk ben ik een beetje mal, maar ik ben van het type die niet alleen doet wat ik zelf leuk vind, maar ook rekening houdt met de risico’s voor medeweggebruikersergodyne1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:14:
[...]
9 van de 10 keer trek ik op als een bejaarde. Heb echt geen zin om altijd te racen. Soms is het leuk en dan doe je dat. En dan kunnen alle moraalridder van mij in de str… zakken. Het leven is te kort om daar rekening mee te houden.
Laat het aanspreken van andere gebruikers op hun taalgebruik graag over aan de moderatoren.
[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 09-08-2022 09:55 ]
Ja, ik heb er zelfs laatst een opmerking over gemaakt tijdens de onderhoudsbeurt.jorisjansen3 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:01:
‘Nieuwe functie voor achterzichtcamera”?? Heeft iemand dit al gemerkt?
Als ik in mijn carport sta en ik wil een adres invoeren vliegt de achteruitrijcamera er steeds voor. Soms ben ik wel 5 minuten bezig om een adres in te voeren. Ik kan beter heel langzaam gaan rijden om dit te doen, dat gaat sneller (maar wel minder veilig).
Het gebeurt af en toe ook bij een stoplicht. Je kijkt nog even goed naar de navigatie en plop, door de achterligger gaat de camera aan.
Ze hebben er bij de dealer naar gekeken en de software opnieuw ingeladen en sindsdien is het iets beter geworden.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Oh jij bent er zo eentje… ging meer over het heer en meester verhaal. Tuurlijk is er altijd een auto sneller maar 9/10 keer niet.ergodyne1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:09:
[...]
Er staat nergens dat ik deze dagelijks tegenkom. Lezen is en blijft een vak.
Dan had je vorige reactie ook weinig zin…ergodyne1 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:11:
[...]
Er staat ook nergens dat ik de model 3 Performance noem of een specifiek type model S. Lezen blijft wederom een vak ‘maat’.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Is die nieuwe functie voor achterzichtcamera een OTA of komt dat in een volgende OTA? Heb zelf wel 2.2 maar dit is me nog nooit opgevallen.
Bij mij valt het wel op dat de camera aan gaat bij langzaam rijden als een auto te dichtbij komt. Bijvoorbeeld bij een stoplicht. Of dit na de update is gebeurd weet ik eigenlijk niet. Dit weekend nog gezienJuancho schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:33:
Is die nieuwe functie voor achterzichtcamera een OTA of komt dat in een volgende OTA? Heb zelf wel 2.2 maar dit is me nog nooit opgevallen.
De camera ging sowieso soms al aan, maar dan met de 360 view van bovenaf. Er was alleen geen touw aan vast te knopen waarom en wanneer die aanging. Ene keer wel, andere keer niet. Ik heb gister nog een ritje gemaakt waarbij ik regelmatig voor een stoplicht stond met autos achter mij en ook voor een slagboom gestaan met wederom auto's achter mij. De achteruit camera is 0x aan gegaanthisisjazz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Bij mij valt het wel op dat de camera aan gaat bij langzaam rijden als een auto te dichtbij komt. Bijvoorbeeld bij een stoplicht. Of dit na de update is gebeurd weet ik eigenlijk niet. Dit weekend nog gezien
Over cameras gesproken, tijd terug is als optie wel eens doorgegeven aan Volvo of het niet mogelijk is om de camera de splitten: dus altijd 360 graden in beeld en daarnaast ook altijd de achteruit camera in beeld. Is nooit reactie op teruggekomen volgens mij, jammer want nu moet je de hele tijd tijdens het parkeren via touch switchen van camera. In het kader van veiligheid en gemak zou je dat toch wel moeten in kunnen bouwen?
Ja, klopt inderdaad die 360 camera gaat dan aan maar heel sporadisch. Voor mijn gevoel als auto's echt dichtbij komen of als ik net te dichtbij iemand anders zit maar dat is puur even een gok. Uiteraard i.c.m. met lage snelheid. Achteruit camera heb ik ook nooit gezien altijd 360.Juancho schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
De camera ging sowieso soms al aan, maar dan met de 360 view van bovenaf. Er was alleen geen touw aan vast te knopen waarom en wanneer die aanging. Ene keer wel, andere keer niet. Ik heb gister nog een ritje gemaakt waarbij ik regelmatig voor een stoplicht stond met autos achter mij en ook voor een slagboom gestaan met wederom auto's achter mij. De achteruit camera is 0x aan gegaan![]()
Over cameras gesproken, tijd terug is als optie wel eens doorgegeven aan Volvo of het niet mogelijk is om de camera de splitten: dus altijd 360 graden in beeld en daarnaast ook altijd de achteruit camera in beeld. Is nooit reactie op teruggekomen volgens mij, jammer want nu moet je de hele tijd tijdens het parkeren via touch switchen van camera. In het kader van veiligheid en gemak zou je dat toch wel moeten in kunnen bouwen?
Die split heb ik wel eens gezien bij andere auto's. Zou idd wel heel fijn zijn! Ik switch nooit en heb op zich wel voldoende aan de 360 maar dat zou zeker helpen.
De website zegt “IHU update 2.0”. IHU is natuurlijk Infotainment Head Unit… Dat lijkt me wat anders dan de “software update 2.2”… geen idee waar ik kan vinden wat de softwareversie van mijn IHU is…Juancho schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:33:
Die IHU updates komen mee met de OTA updates. In welke OTA update dan IHU update 2.0 zit: geen idee…jorisjansen3 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
De website zegt “IHU update 2.0”. IHU is natuurlijk Infotainment Head Unit… Dat lijkt me wat anders dan de “software update 2.2”… geen idee waar ik kan vinden wat de softwareversie van mijn IHU is…
Als de klachten pas een paar weken zijn moet het wel 2.2 zijn lijkt me. Of iemand moet al een 2.2.x hebben gehad bij de dealer.
Dit is vrij makkelijk op te lossen door je auto even in P stand te zetten ipv al in de D zetten.ArnoudN schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:16:
[...]
Ja, ik heb er zelfs laatst een opmerking over gemaakt tijdens de onderhoudsbeurt.
Als ik in mijn carport sta en ik wil een adres invoeren vliegt de achteruitrijcamera er steeds voor. Soms ben ik wel 5 minuten bezig om een adres in te voeren. Ik kan beter heel langzaam gaan rijden om dit te doen, dat gaat sneller (maar wel minder veilig).
Het gebeurt af en toe ook bij een stoplicht. Je kijkt nog even goed naar de navigatie en plop, door de achterligger gaat de camera aan.
Ze hebben er bij de dealer naar gekeken en de software opnieuw ingeladen en sindsdien is het iets beter geworden.
gewoon nee.
Luxury Balloon schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:03:
[...]
Fijn om te horen! Ik heb het nog nergens in het echt gezien, moet het alleen doen met de plaatjes van internet
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xeZwZKEkOJGxbA0pL6ATPR0w.jpg?f=user_large)
Deze foto heb ik gemaakt toen. Grappig genoeg schoten we het eerst af, maar toen we het zo zagen was er geen discussie meer over
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Gelukkig is dit een luxe probleem en liet ons leasebudget de Ultimate niet toe, dus ik zal geen last hebben van de 360 camerathisisjazz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Ja, klopt inderdaad die 360 camera gaat dan aan maar heel sporadisch. Voor mijn gevoel als auto's echt dichtbij komen of als ik net te dichtbij iemand anders zit maar dat is puur even een gok. Uiteraard i.c.m. met lage snelheid. Achteruit camera heb ik ook nooit gezien altijd 360.
Die split heb ik wel eens gezien bij andere auto's. Zou idd wel heel fijn zijn! Ik switch nooit en heb op zich wel voldoende aan de 360 maar dat zou zeker helpen.
Net even goed opgelet bij achteruit inparkeren op mijn oprit. Ik moet dan altijd een bochtje achteruit maken waarbij de heg rakelings altijd net wel/net niet raak (ik heb weinig ruimte ;-)).thisisjazz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Ja, klopt inderdaad die 360 camera gaat dan aan maar heel sporadisch. Voor mijn gevoel als auto's echt dichtbij komen of als ik net te dichtbij iemand anders zit maar dat is puur even een gok. Uiteraard i.c.m. met lage snelheid. Achteruit camera heb ik ook nooit gezien altijd 360.
Ik doe deze manoeuvre altijd op de spiegels (zodat ik precies rakelings langs de heg kan rijden) en het laatste stukje op de 360 graden camera (zodat ik ‘m mooi op de oprit neer kan zetten). Viel me de laatste tijd op dat ik dan bijna altijd handmatig op 360 view moest zetten omdat die op achteruitrij camera staat
Wat blijkt: idd als ik eerst 360 graden view selecteer maar langzaam achteruit en dicht genoeg langs de heg rijd: dan schakelt de auto zelf idd weer de achteruitrijcamera in
Ik weet dus niet hoe de feature erop gekomen is, maar meest Wsch is dat die met ota 2.2 meegekomen is.
Voor mij is het geen handige feature (maar kan ‘m helaas niet uitzetten)
Kammika schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:44:
Nou 1e vakantie met de xc40 p6 gedaan. Vooral Duitse autobahn. Waar het onbegrensd was ca 130 gereden en bij snelheidsbeperkingen me daar uiteraard aan gehouden
Verbruik/range viel me toch wel tegen: bijna 25kwh per 100km (wel incl dakkoffers en fietsdrager, maar toch…). Als je dan percentage niet verder laat zakken dan 15% (je moet toch kunnen doorrijden naar een
volgende lader als die bezet of stuk blijkt. 2x nodig gehad) en niet verder dan 80% laadt, is het dus steeds 200km rijden, half uur laden. Heel relaxed maar kost wel heel veel tijd met zo’n kleine actieradius…
:strip_exif()/f/image/6FhOUpWKEAFgxR9HeCWAA05R.jpg?f=fotoalbum_large)
Met P6 net terug uit Oostenrijk. PA op 120, 4 man en bagage (zonder dakkoffer en fietsendrager):18,5 kWh per 100km (20"). Superblij mee.
Bij mij bevalt het verbruik ook prima: eerste week met P6 met 1500 km levert een gemiddeld verbruik van 16,6 kWh/100km op (gemiddelde van 70km/h)
Jaa zeker mooi! En bedankt voor de tip, die dealer zit wel aardig bij mij in de buurt 💪Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
[Afbeelding]
Deze foto heb ik gemaakt toen. Grappig genoeg schoten we het eerst af, maar toen we het zo zagen was er geen discussie meer overNiham Volvo heeft een xc40 met wool blend staan, alleen geen Electric.
@Luxury Balloon Mocht je gaan kijken, een paar goede foto's worden zeer gewaardeerd
Afgesproken!Ophidian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:44:
@Luxury Balloon Mocht je gaan kijken, een paar goede foto's worden zeer gewaardeerd
Ik ga mijn huidige werkgever verlaten en moet waarschijnlijk mijn Lease XC40 P8 gaan inleveren 😢
Mijn XC40 P8 was in November 2020 geleverd, dus echt een van het eerste uur. In het begin veel problemen gehad. Daar ben ik ook wel vocaal over geweest in dit topic, maar de laatste tijd geen enkel probleem meer ervaren! Dus ik ga de auto erg missen.
Ik ga nu kijken of ik weer een XC40 Twin Engine in de private lease kan nemen, zo gehecht ben ik aan die bak 😉
Mijn XC40 P8 was in November 2020 geleverd, dus echt een van het eerste uur. In het begin veel problemen gehad. Daar ben ik ook wel vocaal over geweest in dit topic, maar de laatste tijd geen enkel probleem meer ervaren! Dus ik ga de auto erg missen.
Ik ga nu kijken of ik weer een XC40 Twin Engine in de private lease kan nemen, zo gehecht ben ik aan die bak 😉
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Hopelijk lukt het om een Twin te nemen.JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:49:
Ik ga mijn huidige werkgever verlaten en moet waarschijnlijk mijn Lease XC40 P8 gaan inleveren 😢
En veel geluk in de nieuwe job! (of is het al pensioen?)
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Misschien over op een Enyaq? Die heeft nu een feature dat hij (na eenmaal voorgedaan te hebben) de auto zonder dat je er in zit precies op dezelfde manier inparkeertKammika schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Net even goed opgelet bij achteruit inparkeren op mijn oprit. Ik moet dan altijd een bochtje achteruit maken waarbij de heg rakelings altijd net wel/net niet raak (ik heb weinig ruimte ;-)).
Ik doe deze manoeuvre altijd op de spiegels (zodat ik precies rakelings langs de heg kan rijden) en het laatste stukje op de 360 graden camera (zodat ik ‘m mooi op de oprit neer kan zetten). Viel me de laatste tijd op dat ik dan bijna altijd handmatig op 360 view moest zetten omdat die op achteruitrij camera staat
Wat blijkt: idd als ik eerst 360 graden view selecteer maar langzaam achteruit en dicht genoeg langs de heg rijd: dan schakelt de auto zelf idd weer de achteruitrijcamera in
Ik weet dus niet hoe de feature erop gekomen is, maar meest Wsch is dat die met ota 2.2 meegekomen is.
Voor mij is het geen handige feature (maar kan ‘m helaas niet uitzetten)
Nee, geen pensioen, ik mag nog wel even door 🤣Pure8 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:58:
[...]
Hopelijk lukt het om een Twin te nemen.
En veel geluk in de nieuwe job! (of is het al pensioen?)
Die XC40 heeft 10 maanden levertijd, zelfs bij Care by Volvo 😒
Ik zit nu ook te kijken naar de gefacelifte XC60 T8. Dit weekend een proefrit maken, kijken hoe die rijdt. Ik ben namelijk enorm verwend met mijn P8 nu.
Bij Care heeft de XC60 2 maanden levertijd.
Je hebt geen overname kunnen afdwingen?JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Nee, geen pensioen, ik mag nog wel even door 🤣
Ik zit nu ook te kijken naar de gefacelifte XC60 T8. Dit weekend een proefrit maken, kijken hoe die rijdt. Ik ben namelijk enorm verwend met mijn P8 nu.
Ben ik mee bezig, maar de kans dat dat gaat lukken is erg klein, aangezien de wagenparkbeheerder helemaal niet van deze 8%'er af wil.
Ah ok ja ik weet niet hoe dat contractueel ligt natuurlijk. Of jij de keuze hebt wel/niet over te nemen of dat je werkgever dat bepaalt. En misschien speelt een stuk goodwill nog mee of dat er geen andere collega is die de wagen over wil nemen. Hangt natuurlijk van veel af. Zoals je weet was er ook sprake van een maand of 2 terug dat ik een overstap ging maken en ik kon de auto toen ook niet meenemen. Maar dat lag aan de nieuwe werkgever die dat gewoon niet wilde (geen leaasebeleid dus ik zou een uitzondering zijn).JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
Ben ik mee bezig, maar de kans dat dat gaat lukken is erg klein, aangezien de wagenparkbeheerder helemaal niet van deze 8%'er af wil.
Uiteindelijk toch gekozen om te blijven zitten, niet perse omdat ik de P8 dan mag houden hoor
ik rij met de 2022 xc60 T6 met de grotere 18,8kwh batterij (let daar op, want in het begin van 2022 zijn er enkele facelifts nog geleverd met kleine batterij).JackBol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Nee, geen pensioen, ik mag nog wel even door 🤣
ik kan de auto alleen maar aanraden, ben er supertevreden van.
je hebt dezelfde AAOS als op de xc40 elec, je hebt ook one pedal drive, en meestal een 60km elektrisch bereik, dus een groot deel van je ritten kan je volledig elektrisch doen.
je kan tot ergens rond de 140km/u elektrisch rijden, daarna schakelt die over op benzine.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"