thisisjazz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:12:
[...]
Ja ik rijd eerlijk gezegd ook flink door. Ik had de P8 ook niet genomen met minder pk's en zonder AWD. Soms snap ik ook niet de keuze van sommige mede gebruikers, maar ik realiseer mij ook dat dit de enige elektrische volvo was destijds dus je zit ook met een hele grote groep die het niet voor de pk's deden. Een P6 was er toen niet. Voor mij speelde co2 neutraal ook wel mee. Eens, dat wij dat wereldwijd probleem als NL niet gaan oplossen. Maar als het dan ook nog financieel voordeliger is, kan het wat mij betreft geen kwaad

Grappig als die beweegredenen voor de XC40 keuze.
Ik ben dan ook iemand die niet vanwege PKtjes of AWDtjes een XC40 koos, ook niet voor de snelheid boven 100, want dat heeft onze regering twee jaar terug keurig de nek omgedraaid, ja mag niet harder overdag.
Waarom dan wel? nou, verschillende redenen.
- Verplichting elektrisch te gaan rijden, mijn werkgever is een van de velen die dat komende jaren verplicht moet opdringen aan zijn leaserijders.
- Wens tot meenemen caravan
- P8 lukt niet, te duur en dus uit budget wat we krijgen
- P6 Ultimate is ook uit budget, maar de plus lukte wel
- P8 met caravan = noodzaak bijhalen E over B, iets dat door regelgeving en gezondheidsverklaringen niet voor iedereen is weggelegd zonder risico te lopen op vijfjaarlijkse keuringen, zolang je B niet aanpast loop je dat risico niet, bijvoorbeeld als je een chronische aandoening hebt. De bekendste is diabetes, die je niet had bij afrijden maar later wel krijgt (type II doorgaans), als je dan een rijbewijs aanpast MOET je dat aangeven, en gaat het CBR ineens vijfjaarlijks keuringen doen en ik ken al mensen die daardoor in de problemen zijn gekomen omdat daar wachttijden voor zijn, ze konden ineens maandenlang geen auto besturen omdat CBR niet tijdig met de resultaten afkwam. Als je dan de wagen voor het werk nodig hebt zit je echt met een probleem.
- P6 met caravan is vaak net geen probleem, meestal kun je onder 3500 kilo blijven, netaan, maar afdoende.
Wel vind ik het erg leuk straks 230 PK te hebben, 0-100 in minder dan 8 sec is leuk, maar het hoeft niet. Met die 231 PK kun je prima een caravan trekken, en verder is het electrisch rijden best comfortabel. En eerlijk gezegd, met de huidige wagen reed ik eerst ook steevast 130+ waar het kon, maar sinds die 100 is ingegaan en de CC goed werkt, ben ik het rustig met 100 rijden gaan waarderen, de tijdsverliezen zijn vrijwel te verwaarlozen, toen ik nog hier en daar 130 mocht deed ik er 55 minuten over naar het werk, nu 58 minuten (afstand 70 km). Wees eerlijk, eer je een weg bereikt waar je 130 mag, ben je al ruim 40 km van huis in de randstad. en van Amsterdam naar Utrecht, kon je pas voorbij Utrecht een keer meer dan 100 rijden ;-)