Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik had het op een eerdere auto. Moest voor 500€ sensoren kopen voor mijn setje winterbanden, anders de hele winter een waarschuwing in beeld. En de bandenboer sloopte er bij het vernieuwen van de banden eentje, maar daar kwam ik pas achter toen de garage de banden eraf haalde om de ventielsensoren te inspecteren ivm foutmelding. Geweldig systeem inderdaad.
En @ergodyne1: wanneer ga je die Volvo nou eens inruilen voor een iX3, dat is toch wat jij eigenlijk wilt?? _O-
Ik heb die rottige tmps sensoren ook op mijn Outlander zitten. Wilde in het begin eigenlijk een setje velgen met winterbanden erbij kopen. Uiteindelijk maar niet gedaan.
Werd een behoorlijk dure grap alles bij elkaar!
Hiervoor reed ik Honda, die werkt met de abs sensoren en dus niet met dure ventielen. Werkt net zo goed! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:05
Juancho schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar dit is puur jouw ervaring en daarmee absoluut geen feit. Ik heb een s21 en sinds een maand of 2 is het super stabiel en snel. Terwijl ik elders juist lees dat de nieuwe IOS toestellen issues hebben.

Je laatste zin vind ik dus nogal misleidend. Denk dat de kans eerder is dat je problemen had omdat je met een s9 een ouder toestel had en nu met de IPhone 12 een top toestel hebt.
Pfff… het is een nogal gevoelig onderwerp begrijp ik… maar veel succes dan met Apple CarPlay op je Android toestel. De iPhone heeft echt beter integratie daardoor… en de app loopt echt stukken beter ook op de iPhone 7 van mijn vrouw. Dus je oude telefoon argument gaat ook niet op bij mij

Maar ja als je de ervaring van een ander gelijk misleiding noemt omdat je zelf een andere ervaring hebt snap je het principe van een forum denk ik niet: mensen delen daar ervaringen en geven hun mening. Dat is uiteraard subjectief. Ik vind je reactie niet chique…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Als je een laadpaal zoekt , kan hij helaas alleen op >50kW filteren en niet ook op >150kW. Je ziet het wel in de resultatenlijst (Snel=50kW, Zeer Snel is >100kW)
Overigens kun je wel goed op Google vertrouwen voor de laadplanning. Dus gewoon je bestemming intypen/inspreken en laadstops laten toevoegen. Ik gebruik dat tegenwoordig steeds vaker en werkt nu echt goed. ABRP is flexibeler qua settings maar Maps heel bruikbaar.
Nou 1e lange rit met xc40 gedaan. Werd door Maps toch langs een 50kw charger gestuurd. Waar 10km verder een fastned stond van 300kw. Blij dat ik ook ABRP bij me had…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 23:28
Bij mijn eerste lange rit heb ik voor de lol snelladen geprobeerd. Google gaf keurig aan dat ik de bestemming met -4% ofzo zou halen als ik zo bleef gassen (okee, dat laatste gaf ie niet aan maar zo voelde het wel) :)
Er werden een paar laadstops gesuggereerd, maar ik weet zeker dat ik langs minstens 1 en misschien wel meer laadstations ben gekomen, geen idee waarom die zijn genegeerd. Ik vond het ook lastig te zien aan welke kant van de weg iets zich bevond trouwens. Maar goed, dat is misschien mijn onervarenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Jij kunt doorgaans zelf ook goed uitdelen, dus een beetje incasseren hoort er dan toch echt bij. Bovendien was het geen persoonlijke aanval, tenzij je het echt een belediging vindt als ik je ervan beticht stiekem liever een BMW te rijden _O-
Ik ben daar allang mee gestopt aangezien dat hier niet gewenst is. En wil je nou wederom dat ik erop in ga?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rude-Dog
...en doorrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:17
Kammika schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Pfff… het is een nogal gevoelig onderwerp begrijp ik… maar veel succes dan met Apple CarPlay op je Android toestel. De iPhone heeft echt beter integratie daardoor… en de app loopt echt stukken beter ook op de iPhone 7 van mijn vrouw. Dus je oude telefoon argument gaat ook niet op bij mij

Maar ja als je de ervaring van een ander gelijk misleiding noemt omdat je zelf een andere ervaring hebt snap je het principe van een forum denk ik niet: mensen delen daar ervaringen en geven hun mening. Dat is uiteraard subjectief. Ik vind je reactie niet chique…
Uhm ik reageer op jouw conclusie die je post als een feit:
Conclusie: Volvo app is veel sneller en betrouwbaarder en ik heb nu CarPlay. Je kunt dus beter een iPhone bij deze Volvo hebben…
Dit is dus gewoon helemaal niet waar, maar puur jouw mening/ervaring. En dat is helemaal prima. Er zijn in de afgelopen bijna 2 jaar diverse klachten geweest, van Android gebruikers, van IOS gebruikers. Dus je kan helemaal niet spreken van 1 merk dat veel sneller en betrouwbaarder is. Je kan hooguit voor jezelf spreken.

Over Carplay heb ik het helemaal niet gehad. Ik gebruik Android dus heb sowieso geen Carplay. Als er mensen zijn die perse Carplay willen, ja logisch dat je een IOS toestel moet hebben |:(. Dus ik heb totaal geen behoefte aan een IOS/Android gevecht, iedereen moet lekker gebruiken wat hij/zij wil.

Gaat mij er alleen om dat Android ondertussen ook heel snel en stabiel is wbt de app.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 01-08-2022 15:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rude-Dog
EN DOORRRR.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Had ik al gezegd dat de wagen al een tijdje foutloos is en er weinig is om over te klagen? Volgende stap de app verder uitbreiden met opties en ook AAOS (Maps!!!!) dat eens een flinke stap moet gaan maken! Wat een feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 20:05
Kammika schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Nou 1e lange rit met xc40 gedaan. Werd door Maps toch langs een 50kw charger gestuurd. Waar 10km verder een fastned stond van 300kw. Blij dat ik ook ABRP bij me had…
Had ik er misschien bij moeten zetten: het gaat (vreemd genoeg) alleen goed als je voor je rit minimaal TWEE laadstops nodig hebt. Bij 1 laadstop krijg je, als je het snellaadfilter aanzet, ook 50kW laders voorgeschoteld en moet je dus heel goed opletten op ‘Zeer Snel’ of ‘Snel’.
Het is allemaal nog flink in ontwikkeling dus dit wordt vast nog een keer opgelost. Mijn positieve ervaring is met langere trips met meer dan 1 laadstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@4v4t4r had jij toevallig nog terugkoppeling van het Maps team gehad? Is ondertussen ook alweer een tijdje terug en ik blijf je lastig vallen met navragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-05 16:28
Juancho schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

En @thisisjazz er is gewoon een shuffle knop hoor, in de AAOS app van Spotify oOo. Je moet ff doorklikken in het scherm naar waar je oa ook de artwork ziet van de huidige track. Rechts onderin heb je een shuffle knop.
Dat klopt ja, maar wat ik dacht wat er werd bedoeld is dat je via Android auto of Carplay net zoals je app op je telefoon op een shuffle knop kan drukken om de playlist te starten. Dan start je playlist dus elke keer willekeurig. Die knop heb je niet via de AAOS app. Je moet eerst een track selecteren en dan daarna gaat de shuffle pas werken. Van die kleine features die volgens mij makkelijk moeten kunnen worden toegevoegd. Misschien komt het nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-05 12:40
Ik zag op Swedespeed https://www.swedespeed.com/threads/one-pedal-driving.656945/ dat OPD sinds een recente update uit en aangezet kan worden met "OK Google". Nog niet getest, maar of dit nu wel of niet werkt: is er ergens een lijst met voice comando's?
De airco aan en uitzetten werkt bijvoorbeeld, maar het dakraam openen of sluiten niet. Mogelijk komt dat in de toekomst dan wel een keer, maar hoe krijgen we dat te horen?

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Rude-Dog schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
Bij mijn eerste lange rit heb ik voor de lol snelladen geprobeerd. Google gaf keurig aan dat ik de bestemming met -4% ofzo zou halen als ik zo bleef gassen (okee, dat laatste gaf ie niet aan maar zo voelde het wel) :)
Er werden een paar laadstops gesuggereerd, maar ik weet zeker dat ik langs minstens 1 en misschien wel meer laadstations ben gekomen, geen idee waarom die zijn genegeerd. Ik vond het ook lastig te zien aan welke kant van de weg iets zich bevond trouwens. Maar goed, dat is misschien mijn onervarenheid.
Ja google maps en laadpalen zijn nog geen werkend duo helaas. Vooral voor het buitenland zou ik niet compleet op maps durven te vertrouwen. Zou mooi zijn als dat flink wordt verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
thisisjazz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Dat klopt ja, maar wat ik dacht wat er werd bedoeld is dat je via Android auto of Carplay net zoals je app op je telefoon op een shuffle knop kan drukken om de playlist te starten. Dan start je playlist dus elke keer willekeurig. Die knop heb je niet via de AAOS app. Je moet eerst een track selecteren en dan daarna gaat de shuffle pas werken. Van die kleine features die volgens mij makkelijk moeten kunnen worden toegevoegd. Misschien komt het nog :)
Ah zo, nee shuffle is er alleen nog in een playlist zelf. Niet vanuit het "homescreen" van Spotify. Er ontbreken nog wel meer dingen, oa sortering bij AAOS maar ook bijv. bij een smartwatch met een losse spotify app. Dat heeft niet direct iets te maken met AAOS. Spotify moet het zelf oppakken. Ik heb 1,5 jaar geleden al een ticket aangemaakt voor het toevoegen van sorterings opties. Ik nog steeds mailtjes van hoe goed mijn item is en hoeveel likes het heeft, maar doorvoeren ho maar. Vrij kansloos verhaal helaas.

Als alternatief kan je wel een eigen nieuwe afspeellijst maken en daar weer in alle muziek vanuit je gewenste bestaande playlisten. 1 grote bak met muziek zeg maar en die kan je dus prima op shuffle zetten. Spotify onthoudt die setting wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 01-08-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:09:
[...]
Vrij kansloos verhaal helaas.

Als alternatief kan je wel een eigen nieuwe afspeellijst maken en daar weer in alle muziek vanuit je gewenste bestaande playlisten. 1 grote bak met muziek zeg maar en die kan je dus prima op shuffle zetten. Spotify onthoudt die setting wel.
Ja, best jammer dat ze zo een aaos app zo beperkt maken. Het zijn volgens mij simpele (bestaande) buttons. Wat ik ook mis is de radio optie. Als een leuk nr voorbij komt kan je via carplay op de radio knop drukken en maakt spotify zelf een playlist die hoort bij dat nummer, genre en artiest. Zo hoef ik nooit een eigen playlist te maken. Algoritme van spotify doet het werk. Ook weer een bestaande button.

Maar goed zo zijn er veel meer dingen die verbeterd kunnen worden zoals nieuwe apps. Youtube? Nooit meer wat over gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Had ik er misschien bij moeten zetten: het gaat (vreemd genoeg) alleen goed als je voor je rit minimaal TWEE laadstops nodig hebt. Bij 1 laadstop krijg je, als je het snellaadfilter aanzet, ook 50kW laders voorgeschoteld en moet je dus heel goed opletten op ‘Zeer Snel’ of ‘Snel’.
Het is allemaal nog flink in ontwikkeling dus dit wordt vast nog een keer opgelost. Mijn positieve ervaring is met langere trips met meer dan 1 laadstop
Dit was een rit van 900 km over Duitse autobahn met meerdere stops. 1 ervan bleek dus een 50kw lader (waar 10km verderop gewoon een 300kw lader stond en ik had nog 15% over dus geen idee waarom die die niet voorstelde…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Dit was een rit van 900 km over Duitse autobahn met meerdere stops. 1 ervan bleek dus een 50kw lader (waar 10km verderop gewoon een 300kw lader stond en ik had nog 15% over dus geen idee waarom die die niet voorstelde…)
Ok dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik heb al wel eens gezien dat het laadvermogen verkeerd in Maps stond, misschien was het zoiets. Volgende keer dus in ieder geval even checken dat alle laders in het plan ‘zeer snel’ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Ok dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik heb al wel eens gezien dat het laadvermogen verkeerd in Maps stond, misschien was het zoiets. Volgende keer dus in ieder geval even checken dat alle laders in het plan ‘zeer snel’ zijn.
Ben terug uit Umbrië en Google was redelijk dramatisch met laadpalen en aantal stops. stopoptie bij 6 nog niet aangesloten laders, tricky 2 laderopties die constant op 0/2 beschikbaar bleven en rare opties van 45 minuten laden terwijl er binnen bereik veel snellere opties waren. Dus vooral op ABRP vertrouwd. Jammer, was wel een verwachting dat dit heel goed zou werken bij de auto. Dezelfde ervaring had ik ook bij de wintersport.

Ook waren zowel bij ABRP als Google Maps meerdere supersnelladers van Enel X en Free to X in Italië niet te vinden. Zoals de 300kw laders op 8 minuten van ons verblijf 🤪 (wel viia EV Way en Chargemap).

Voor italie: de app EV way heel veel gebruikt: zowel (alle?) snelladers als gewone laders in Italie en mee te betalen, was top. En ook Chargemap nog af en toe geraadpleegd.

Hele goede ervaringen met Aral Pulse in Duitsland: wel net vaak paar minuutjes van de snelweg, maar alles nieuw en werkend en goed beschikbaar: 4 gebruikt op de terugweg 👍.

Voor de rest: het blijft een hele fijne reisauto waar ik veel meer bagage in kwijt kan dan ik dacht bij aanschaf 1,5 jaar terug. Bijna complete bugaboo kinderwagen en stapel badhanddoeken verdwijnt onder de laadvloer en 2 kleine tassen in de frunk. En dan heb je de volledige laadruimte (heb het bagagenet). Achterin 2 zitjes en een kinderstoel in het midden: het is een superpraktische auto.

Ik moest wel een beetje huilen van binnen met Kia EV6 naast me met laden. Niet normaal hoe snel die laden. Konden er 2 laden terwijl ik er stond te pruttelen. Zoefff en ze kunnen weer, bizar verschil. Alsof je auto 10 jaar oude techniek heeft. Gelukkig alleen met vakanties, maar t is wel net het laatste ongemak dat wegvalt icm met betere range 👍.

Edit: ik had een lichte trilling tussen 105-112 km/u met de zomerbanden (al een keer voor hoogteslag gecorrigeerd), maar dat is na 4000 vakantiekilometers bandenslijtage nagenoeg verdwenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bazzan op 02-08-2022 08:50 ]

Bazzan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Bazzan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:37:
[...]
Ik moest wel een beetje huilen van binnen met Kia EV6 naast me met laden. Niet normaal hoe snel die laden. Konden er 2 laden terwijl ik er stond te pruttelen. Zoefff en ze kunnen weer, bizar verschil. Alsof je auto 10 jaar oude techniek heeft. Gelukkig alleen met vakanties, maar t is wel net het laatste ongemak dat wegvalt icm met betere range 👍.
Haha bizar idd hoe snel die dingen laden. 10-80% onder de 20 min is wel top. Zou verder voor geen goud de volvo willen ruilen voor een kia. Wel fijn dat de toekomst er steeds beter uit ziet en snelladen ook echt steeds sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Bazzan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Ben terug uit Umbrië en Google was redelijk dramatisch met laadpalen en aantal stops. stopoptie bij 6 nog niet aangesloten laders, tricky 2 laderopties die constant op 0/2 beschikbaar bleven en rare opties van 45 minuten laden terwijl er binnen bereik veel snellere opties waren. Dus vooral op ABRP vertrouwd. Jammer, was wel een verwachting dat dit heel goed zou werken bij de auto. Dezelfde ervaring had ik ook bij de wintersport.
Blijft toch heel bijzonder dat juist een partij als Google dit gewoon totaal niet goed voor elkaar heeft met alle data die ze tot hun beschikking hebben. Lijkt wel of ze het ook niet zelf testen in prakijk, of iets doen met de feedback. Jammer want het zou het leven van een EV gebruiker zoveel makkelijker maken als je gewoon in je auto met AAOS kan stappen, bestemming(en) in voeren en dat je volledig kan vertrouwen op wat Maps voorstelt.

Ik weet nog maar al te goed de eerste maanden in de XC40 P8 toen ik regelmatig nog langere ritten moest maken voor het werk en totaal nieuw was met een EV. Ik moest bijna altijd laden onderweg maar Maps en ik hadden altijd ruzie. Kreeg het gewoon niet voor elkaar om tijdens het rijden de beste/snelste lader te pakken want Maps kwam altijd aan met idiote voorstellen om ergens maar ff een uurtje of 7 te gaan staan laden terwijl er op de route letterlijk een paar Fastneds waren.

Goed, het is nu iets beter met dat filtertje maar dat is gewoon half werk afleveren wat ik misschien nog wel schandaliger vind. Want blijkbaar waren ze zich heel goed bewust van deze irritante issues. En ook weer dat irritante gedoe om een langere route in te stellen incl. juiste laadstops. Afgelopen weekend weer gehad, we moesten onderweg 2 extra bestemmingen toevoegen, hierdoor ook een keertje kort bijladen. Maar zie dat maar eens, tijdens het rijden, voor elkaar te krijgen. Sta je weer bij een parkeerplaats te knooien in Maps, toch maar weer je telefoon erbij om de juiste laders op te zoeken en dan weer alles in omgekeerde volgorde opnieuw in te voeren via spraak. Echt bizar hoe slecht Google dit gebouwd heeft.

Zo dat is er weer uit, hopelijk bereikt mijn tirade het hoofdkantoor van Google maar ik ben bang dat ik een een 'roepende in de woestijn' ben.

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 02-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Ja, voor een bedrijf als google had ik wel meer verwacht. Misschien in het begin niet maar ruim 2 jaar later toch wel. Wellicht is het allemaal nog te klein voor ze en ziet het er over een x aantal jaar perfect uit. We blijven toch beta rijders :)

Ik ga dit weekend naar Parijs en dan zit je nu al te kijken naar hotels met lader, ABRP voor de route. Het vergt allemaal wat extra tijd. Geen ramp maar wel wat ongemak. Je zou inderdaad gewoon je auto in willen stappen en op google maps willen kunnen vertrouwen. Maar helaas

[ Voor 36% gewijzigd door thisisjazz op 02-08-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
thisisjazz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:01:
Ja, voor een bedrijf als google had ik wel meer verwacht. Misschien in het begin niet maar ruim 2 jaar later toch wel. Wellicht is het allemaal nog te klein voor ze en ziet het er over een x aantal jaar perfect uit. We blijven toch beta rijders :)

Ik ga dit weekend naar Parijs en dan zit je nu al te kijken naar hotels met lader, ABRP voor de route. Het vergt allemaal wat extra tijd. Geen ramp maar wel wat ongemak. Je zou inderdaad gewoon je auto in willen stappen en op google maps willen kunnen vertrouwen. Maar helaas
Eens maar ik had ook van Google wel wat meer progressie verwacht, dat ze iets wilde neerzetten dat echt uniek was. Deels is dat nu zo, maar AAOS en ontwikkelingen....hopeloos traag.

Wbt je trip naar Parijs, ik had toevallig laatst eens gekeken voor een mogelijke trip naar Disneyland. Dat kan je met 1x laden halen en dan pak je gewoon op je route een Ionity lader. Mocht je in het noorden/oosten wonen (zoals wij) kan je ook nog ff de allerlaatste snellader in NL meepakken voor wat extra juice. Parijs zou ik me niet zo druk om maken, dat is niet zo gek ver weg ;).

Maargoed, ook dan wil je instappen, eindbestemming invoeren en volledig kunnen vertrouwen op de best mogelijke route incl. laadstops via Maps.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 02-08-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Eens maar ik had ook van Google wel wat meer progressie verwacht, dat ze iets wilde neerzetten dat echt uniek was. Deels is dat nu zo, maar AAOS en ontwikkelingen....hopeloos traag.

Wbt je trip naar Parijs, ik had toevallig laatst eens gekeken voor een mogelijke trip naar Disneyland. Dat kan je met 1x laden halen en dan pak je gewoon op je route een Ionity lader. Mocht je in het noorden/oosten wonen (zoals wij) kan je ook nog ff de allerlaatste snellader in NL meepakken voor wat extra juice. Parijs zou ik me niet zo druk om maken, dat is niet zo gek ver weg ;).

Maargoed, ook dan wil je instappen, eindbestemming invoeren en volledig kunnen vertrouwen op de best mogelijke route incl. laadstops via Maps.
Dat is inderdaad traag. Het aantal apps wat we kunnen downloaden is simpelweg tenenkrommend. Prima dat ik nu carplay heb wat een verademing is maar ik hoop toch echt dat AAOS straks ook al die apps werkend heeft en net zo soepel werkt. Dan kan ik dat vervelende kabeltje ook weer opbergen.

Ja, ik maak me voor Parijs ook niet zo heel druk gelukkig. Ik kom uit regio zuid holland dus zo ver is het niet. Maar precies wat je als laatste zegt, dat is wat je eigenlijk wel had verwacht maar daar zijn we nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ

Misschien moet je het toch eerst eens proberen. Zeker op makkelijke routes, bijv Parijs of Duitsland, is de kans niet zo groot dat er een onzinroute uitkomt. Snellaadfilter aanzetten en even checken dat de gekozen laders allemaal ‘zeer snel’ zijn. En dan gewoon vertrekken. Met ABRP kun je er vast nog wat minuten winst uitpersen maar het gemak is ook veel waard. Als je ziet dat er een ‘Snel’ lader bij zit of een obscure laadpuntbeschrijving, kun je altijd nog ABRP erbij pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 02-08-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
JTHZZ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Misschien moet je het toch eerst eens proberen. Zeker op makkelijke routes, bijv Parijs of Duitsland, is de kans niet zo groot dat er een onzinroute uitkomt. Snellaadfilter aanzetten en even checken dat de gekozen laders allemaal ‘zeer snel’ zijn. En dan gewoon vertrekken. Met ABRP kun je er vast nog wat minuten winst uitpersen maar het gemak is ook veel waard. Als je ziet dat er een ‘Snel’ lader bij zit of een obscure laadpuntbeschrijving, kun je altijd nog ABRP erbij pakken.
Dat ben ik inderdaad wel van plan. Voor de zekerheid in ieder geval ook een ABRP route gemaakt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U4bxBwBxIG1ygU6WVLJuZNR7qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TblOK2UEFVex3dxkjugKXdyN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8b25eLYpJv0SmRev340RHYBSxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9fC2wMtBXRm8QsVZxPzbYcu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN0OOktDvaqJPgPew7v8b9gva54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpbbOODfGdtOWVAqZ1YvpNGR.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier inmiddels weer huis, afgezien van de bandendrukmeldingen een goede reis gehad naar en van de Ardèche. Laatste verbruiksfoto is thuis vanuit de overnachtingscamping bij Vitel, waar we met 2x laden naar huis konden. (Met 4 personen, volle frunk en trunk en zware volgeladen vouwwagen) en acc op 115, bandendruk op 3.0 bar, P8, OPD aan airco op 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:12
Ik ben een vakantie naar Italïe aan het plannen, maar het valt me wel op dat de reistijd van ABRP sterk afwijkt van die van Google maps voor dezelfde route.
Eerder dit jaar ook gemerkt dat we naar München gingen. Ik hou tegenwoordig de laadpalen/laadtijden van ABRP met de rijtijden van Google Maps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
EHAS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:48:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hier inmiddels weer huis, afgezien van de bandendrukmeldingen een goede reis gehad naar en van de Ardèche. Laatste verbruiksfoto is thuis vanuit de overnachtingscamping bij Vitel, waar we met 2x laden naar huis konden. (Met 4 personen, volle frunk en trunk en zware volgeladen vouwwagen) en acc op 115, bandendruk op 3.0 bar, P8, OPD aan airco op 22
Heel keurig verbruik!👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
M@rijn schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:53:
Ik ben een vakantie naar Italïe aan het plannen, maar het valt me wel op dat de reistijd van ABRP sterk afwijkt van die van Google maps voor dezelfde route.
Eerder dit jaar ook gemerkt dat we naar München gingen. Ik hou tegenwoordig de laadpalen/laadtijden van ABRP met de rijtijden van Google Maps :P
Dat komt omdat ABRP in de standaardversie geen rekening houdt met de eindeloze reeks wegwerkzaamheden in Duitsland. Dat kan zomaar een uur of meer reistijd schelen. Gelukkig verbruikt de auto alleen maar minder als je door files of werkzaamheden rijdt dus qua ABRP laadplanning gaat het wel goed. Volgens mij houdt ABRP premium er wel rekening mee.

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 02-08-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Het is geen specifiek Volvo systeem, heel veel merken gebruiken gelukkig geen peperdure en storingsgevoelige sensoren meer.
Peperduur ja, storingsgevoelig? dat kan ik niet beamen. Ik heb er in 62 maanden geen enkel probleem mee gehad!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik had het op een eerdere auto. Moest voor 500€ sensoren kopen voor mijn setje winterbanden, anders de hele winter een waarschuwing in beeld. En de bandenboer sloopte er bij het vernieuwen van de banden eentje, maar daar kwam ik pas achter toen de garage de banden eraf haalde om de ventielsensoren te inspecteren ivm foutmelding. Geweldig systeem inderdaad.
En @ergodyne1: wanneer ga je die Volvo nou eens inruilen voor een iX3, dat is toch wat jij eigenlijk wilt?? _O-
Ik heb een contractuele plicht tot zomer/winterbanden wissel op de auto, en daarbij worden gewoon de velgen op de auto gelaten, er worden andere slofjes om gezet.

Nadeel? ja, want elke bandenwissel is er sprake van wat lichte schade (krasjes e.d. op de velgen), maar ik heb in ieder geval maar 4 velgen en maar 4 sensoren, en 8 banden ;-)
Niet mijn keuze, gewoon in de leaseregeling opgenomen als verplicht nummertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:12
EHAS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:48:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Over bandendruk gesproken >:) hou je altijd 3.0 aan of enkel voor de vakantie gedaan? En wat hanteren andere hier? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M@rijn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Over bandendruk gesproken >:) hou je altijd 3.0 aan of enkel voor de vakantie gedaan? En wat hanteren andere hier? O-)
P8, 19 inch: rondom 2,9

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
P8, 20 inch: normaal gesproken 2,9 maar soms ook wel 3.0 (of was het nou 2.8 en soms 2.9 :? ).

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 03-08-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:34
ron65 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Peperduur ja, storingsgevoelig? dat kan ik niet beamen. Ik heb er in 62 maanden geen enkel probleem mee gehad!
Ik had destijds na vrijwel iedere zomer/winter wielwissel (complete wielen) issues met mijn Toyota soms leidend tot een rekening voor een uur klooien bij de dealer (omdat de bandenboer er niet uit kwam) soms ook leidend tot vervanging van een sensor. Blij dat ik van die dingen af ben.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Mga1600 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Ik had destijds na vrijwel iedere zomer/winter wielwissel (complete wielen) issues met mijn Toyota soms leidend tot een rekening voor een uur klooien bij de dealer (omdat de bandenboer er niet uit kwam) soms ook leidend tot vervanging van een sensor. Blij dat ik van die dingen af ben.
Bij mijn vorige leaseauto is er de laatste keer met wissel van winter naar zomer door de bandenboer ook een sensor gemold. Kreeg ineens melding dat de druk te laag was tijdens het rijden. Sensor moest vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
[...]

Dat probleem ligt dan toch echt bij de bandenboer. Het systeem an sich werkt hartstikke goed. Ik heb 350dkm gereden met die dingen zonder 1 probleem. De meeste gasten bij een bandenboer kunnen meestal ook niet meer dan een band eraf wippen en een loodje plakken....

[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 03-08-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023

Zoals ik hiervoor al schreef heb ik een roadtrip naar en door Denemarken en Zweden gemaakt en dit enkel met de Google navigatie in de auto. Gewoon bestemming ingegeven en Google geeft de nodige laadstops aan. 6000 km en ‘slechts’ 1 keer fout gegaan. (Plugsurfing sleutel werkte niet)
Wel de goede filters instellen, natuurlijk. Nee, het kan nog beter maar het werkt zeker al behoorlijk.

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-05 11:49
Pet66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Zoals ik hiervoor al schreef heb ik een roadtrip naar en door Denemarken en Zweden gemaakt en dit enkel met de Google navigatie in de auto. Gewoon bestemming ingegeven en Google geeft de nodige laadstops aan. 6000 km en ‘slechts’ 1 keer fout gegaan. (Plugsurfing sleutel werkte niet)
Wel de goede filters instellen, natuurlijk. Nee, het kan nog beter maar het werkt zeker al behoorlijk.
Mogelijk is dit afhankelijk van het land. Mijn ervaring (nu twee keer op vakantie geweest ermee) in Frankrijk is dat er nog heel veel niet klopt. Oude 50 kW laders die worden geadviseerd terwijl er 20 km verder state of the art equipment staat (niet te vinden in de lijst).
Ook zie je vaak dat Google de lader aan de andere kant van de tol weg adviseert. Je moet er dan dus eerst voorbij. Dan weer terug en vervolgens weer keren. Dat terwijl een stukje verder een prima Ionity plein is.
Ook zou het mooi zijn als de Tesla laders (welke zijn opengesteld) zouden worden opgenomen in de lijst. Deze hebben mij inmiddels een prima dienst bewezen in Frankrijk. Het is zo lullig dat de enige laadpaal die wordt geadviseerd een 11 kW lader is die naast het Tesla plein staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
[...]

Gevoelsmatig zou ik met meer vertrouwen naar het noorden rijden dan naar het zuiden - al kan ik dat niet echt onderbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

Frankrijk is iets minder betrouwbaar dan onze noordelijke vrienden maar fijn om te horen dat het bij jou verder goed ging. Dat zouden we ook moeten verwachten. Is een combinatie van google en Frankrijk die een beetje achterloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Laatst online: 09-10-2023
ko-ie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

...
Ook zou het mooi zijn als de Tesla laders (welke zijn opengesteld) zouden worden opgenomen in de lijst. Deze hebben mij inmiddels een prima dienst bewezen in Frankrijk. Het is zo lullig dat de enige laadpaal die wordt geadviseerd een 11 kW lader is die naast het Tesla plein staat :)
Inderdaad, dat bedoel ik o.a. met "het kan nog beter": de Tesla Superchargers worden niet vermeld door Google. Je kan ze wel ingeven in de navigatie maar krijgt dan wel de vermelding dat de stekkers niet compatibel zijn. Wat natuurlijk niet klopt.
Rude-Dog schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Gevoelsmatig zou ik met meer vertrouwen naar het noorden rijden dan naar het zuiden - al kan ik dat niet echt onderbouwen :)
Ik wel! Het klinkt misschien een beetje racistisch (hoewel het zeker niet zo bedoeld is) maar waar staan ze met vele zaken voorop? Germaanse landen! :X
! Eerst even nakijken voordat je alle bagger over me heen gooit, jongens! :S

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

Lancer

What the......

Rude-Dog schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Zelfs in Noorwegen is de planning van het systeem niet te vertrouwen. Niet erg, omdat er op iedere straathoek een snellader te vinden is, maar als je bv alleen Ionity wilt laden, omdat dat voor ons verreweg het goedkoopste is, kom je bedrogen uit met Google. En inderdaad ook stations aan de verkeerde kant van de snelweg aangeven, terwijl er op dit plek ook een is aan de goede kant.

Mijn volgende auto heeft geen Google Maps als GM dan nog in deze staat is. (Ja op de P8 kan ook iets anders, maar dan verlies je de kaart achter het stuur, ergo geen gelijkwaardig alternatief)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pet66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Inderdaad, dat bedoel ik o.a. met "het kan nog beter": de Tesla Superchargers worden niet vermeld door Google. Je kan ze wel ingeven in de navigatie maar krijgt dan wel de vermelding dat de stekkers niet compatibel zijn. Wat natuurlijk niet klopt.
[...]

Ik wel! Het klinkt misschien een beetje racistisch (hoewel het zeker niet zo bedoeld is) maar waar staan ze met vele zaken voorop? Germaanse landen! :X
! Eerst even nakijken voordat je alle bagger over me heen gooit, jongens! :S
Zitten de Tesla laders wel in ABRP? Ik zie ze daar ook niet standaard te voorschijn komen, alleen als ik specifiek Tesla als bestemming invoer. Mij is verteld dat de oorzaak ligt in het feit dat tesla de locaties niet aan een internationale database die gebruikt wordt door navigatiesystemen, heeft geleverd. Misschien omdat de non-tesla toegang nog experimenteel is?

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 03-08-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-05 11:49
Mga1600 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Zitten de Tesla laders wel in ABRP? Ik zie ze daar ook niet. Mij is verteld dat de oorzaak ligt in het feit dat tesla de locaties niet aan een internationale database die gebruikt wordt door navigatiesystemen, heeft geleverd.
Ik heb getracht gebruik te maken van ABRP via Apple CarPlay in de Volvo. Jeetje. Wat werkt dit gebruikers onvriendelijk zeg.
Zo is het erg lastig/niet mogelijk om je start lading in te brengen via CarPlay. Hij gaat dus uit van een foutieve SoC. Standaard is dit 90%.
Als dit niet correct staat zal die ook verkeerde planningen gaan maken.
Je kan het wel op de telefoon instellen maar volgens mij niet via Carplay

Al met al heb ik zo zitten stoeien met deze route planner dat ik afscheid heb genomen hiervan. Al rijdend was het makkelijker om op de kaart te kijken waar de dichtstbijzijnde laders waren.
Het idee is leuk maar als je aankomt bij een Ionity station en er staan nog 7 wachtende voor je dan wil je nog wel eens van je laadplan afwijken. In Frankrijk is dit helaas vanwege de beperkte capaciteit meerdere malen voorgekomen.
Ook de eerste "laad ruzies" gezien waar mensen niet doorhebben dat er reeds een rij staat opgesteld. :?
Ik kan een ieder adviseren om niet op een zaterdag te reizen door Frankrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ko-ie op 03-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ko-ie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb getracht gebruik te maken van ABRP via Apple CarPlay in de Volvo. Jeetje. Wat werkt dit gebruikers onvriendelijk zeg.
Zo is het erg lastig/niet mogelijk om je start lading in te brengen via CarPlay. Hij gaat dus uit van een foutieve SoC. Standaard is dit 90%.

Al met al heb ik zo zitten stoeien met deze route planner dat ik afscheid heb genomen hiervan. Al rijdend was het makkelijker om op de kaart te kijken waar de dichtstbijzijnde laders waren.
Het idee is leuk maar als je aankomt bij een Ionity station en er staan nog 7 wachtende voor je dan wil je nog wel eens van je laadplan afwijken. In Frankrijk is dit helaas vanwege de beperkte capaciteit meerdere malen voorgekomen.
Ook de eerste "laad ruzies" gezien waar mensen niet doorhebben dat er reeds een rij staat opgesteld. :?
Je moet er wat voor over hebben om een EV te rijden... Waar waren die tijden dat je even je dieseltank volgooide en weer verder knalde. Volgas over die snelwegen... het vermogen van de EV en het stille rijden vind ik fantastisch, de rest kan me echt gestolen worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:17
Begin september gaan we met vakantie naar de Vaucluse in Frankrijk.
Heb een hekel aan losse spullen in de auto en daarom een autotassen-set besteld van Kjust, speciaal gemaakt voor de XC40.
Zojuist gebracht door DPD en gelijk maar even in de auto geprobeerd.
Past perfect, lijkt een beetje rommelig zo, maar dat komt omdat de tassen nog leeg zijn.
Ik ben er blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2ksoUFMMDHjhiCZjwYLemrD-1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaLFMFIeZXxEoejVb3cLIWKn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mga1600 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Zitten de Tesla laders wel in ABRP? Ik zie ze daar ook niet standaard te voorschijn komen, alleen als ik specifiek Tesla als bestemming invoer. Mij is verteld dat de oorzaak ligt in het feit dat tesla de locaties niet aan een internationale database die gebruikt wordt door navigatiesystemen, heeft geleverd. Misschien omdat de non-tesla toegang nog experimenteel is?
Ja ze zitten er in en hij weet zelfs welke opengesteld zijn. Hij gebruikt ze in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
ko-ie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Onbegrijpelijk dat Volvo de ABRP versie voor AAOS niet vrijgeeft. Dan heb je die problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De mensen van ABRP vertikken het ook om te reageren op mijn vragen, zowel via mail als social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Onkunde dus, want mijn zomer/winter wissel en vice versa gaan al dik 5 jaar prima, geen enkel probleem met de sensoren opgelopen. Bandenboer die ik heb weet kennelijk goed wat ie doet ;-)
De XC40 die ik krijg zal ook daar heen gaan voor de wissel elk half jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 03-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
JTHZZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Onbegrijpelijk dat Volvo de ABRP versie voor AAOS niet vrijgeeft. Dan heb je die problemen niet.
Ja en waarom Flitsmeister en andere apps er ook nog niet in staan. Maar goed we zullen wel teveel klagen.

Tesla artikel moet je even dit artikel open en dan de 2e comment lezen. Ook niet best aan de overkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
thisisjazz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Ja en waarom Flitsmeister en andere apps er ook nog niet in staan. Maar goed we zullen wel teveel klagen.

Tesla artikel moet je even dit artikel open en dan de 2e comment lezen. Ook niet best aan de overkant :)
Flitsmeister in Beta en daarvoor moet je eerst toetreden tot een test-omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Flitsmeister in Beta en daarvoor moet je eerst toetreden tot een test-omgeving.
Als ik de meeste moet geloven werkt dat nauwelijks dus ik bespaar mezelf de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

thisisjazz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Als ik de meeste moet geloven werkt dat nauwelijks dus ik bespaar mezelf de moeite.
Dat staat haaks op hoe ik in elkaar steek, ik ga zoiets JUIST proberen, zien waar het knelt en wat er voor mogelijke oplossingen zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
ron65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Dat staat haaks op hoe ik in elkaar steek, ik ga zoiets JUIST proberen, zien waar het knelt en wat er voor mogelijke oplossingen zijn. _/-\o_
Dat is heel goed van jou Ron! Ik gebruik wel apple carplay tot het allemaal werkt. Ook geen straf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Helaas zijn er geen oplossingen voor de problemen en onhandigheden van FM via AAOS. Heeft Frank ook al vaak uitgelegd, ze lopen gewoon tegen teveel beperkingen van het systeem aan. Zo mag er niet eens een popup berichtje in beeld komen bij een flitser, of dat je in zo'n popupje kan aangeven of het nog correct is.

Nee, FM via AAOS gebruik ik al een tijdje niet meer. Het draait nu zonder ook maar iets te doen via Bluetooth en mijn telefoon. Incl opstarten en afsluiten.

FM moet eerst een flinke verbetering doorgevoerd krijgen wil ik het gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Helaas zijn er geen oplossingen voor de problemen en onhandigheden van FM via AAOS. Heeft Frank ook al vaak uitgelegd, ze lopen gewoon tegen teveel beperkingen van het systeem aan. Zo mag er niet eens een popup berichtje in beeld komen bij een flitser, of dat je in zo'n popupje kan aangeven of het nog correct is.

Nee, FM via AAOS gebruik ik al een tijdje niet meer. Het draait nu zonder ook maar iets te doen via Bluetooth en mijn telefoon. Incl opstarten en afsluiten.

FM moet eerst een flinke verbetering doorgevoerd krijgen wil ik het gaan gebruiken.
Rij gewoon niet te hard, heb je het ook niet nodig.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 08:38

Rianata

Have you played Atari today?

Sten2017 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Het doet alleen zoveel meer; meldingen over stilstaande voertuigen, objecten op de weg, waarschuwing voor hulpdiensten die jou mogelijk kruisen. Oftewel een hele goede aanvulling op een veilige rijstijl 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Daarvoor heb ik geen P8 natuurlijk *O* _O- oOo
En wat hierboven al staat, het doet meer dan alleen flitsers doorgeven. Eén van de zaken die ik nu juist enorm mis bij FM in AAOS is dat hoofdscherm met smiley die alles filtert en doorgeeft op de weg waar je op rijdt. Zolang dat niet mogelijk is, houdt het voor mij eigenlijk al op. Dan zet ik mijn telefoon maar ff met dat scherm aan voor het visuele. Ik ben overigens ook bang dat dit in deze autos niet meer gaat komen vanwege geen mogelijkheid tot splitscreen.

Wat dat betreft is AAOS en de schermen van de XC/C40 en ook Polestar geen gelukkige combinatie en zal het in de toekomstige modellen wellicht veel beter geregeld zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Juancho op 04-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:06:
[...]
Eén van de zaken die ik nu juist enorm mis bij FM in AAOS is dat hoofdscherm met smiley die alles filtert en doorgeeft op de weg waar je op rijdt. Zolang dat niet mogelijk is, houdt het voor mij eigenlijk al op. Dan zet ik mijn telefoon maar ff met dat scherm aan voor het visuele. Ik ben overigens ook bang dat dit in deze autos niet meer gaat komen vanwege geen mogelijkheid tot splitscreen.
Dat smiley scherm zit ook niet in de CarPlay versie en vermoedelijk ook niet in de Android Auto versie.
Blijkbaar vinden ze dat scherm niet geschikt voor in de auto. Wat mij betreft niet terecht maar dus niet AAOS-specifiek lijkt me.
Die pop-up beperking moet er af want het kan niet waar zijn dat je per se een splitscreen nodig zou hebben om het bruikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
[...]

Hahahha, 408PK en dan lekker 100 gaan tuffen zeker... die eigenaren snap ik dus echt totaal niet. Waarom heb je dan niet gewoon een 1.2liter Kia Picanto genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Juancho schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:16:
De mensen van ABRP vertikken het ook om te reageren op mijn vragen, zowel via mail als social media.
Blijf het grappig vinden om dit te lezen van je. Dat je wacht op reactie van Google en andere bedrijven die je hebt gemaild om dingen aan te passen. Iets met een druppel op een hete plaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ergodyne1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Blijf het grappig vinden om dit te lezen van je. Dat je wacht op reactie van Google en andere bedrijven die je hebt gemaild om dingen aan te passen. Iets met een druppel op een hete plaat...
Nee niet aanpassen, gewoon informatie opgevraagd of ABRP nog uitgerold gaat worden naar de Volvo's.. Dat je bij Google geen reactie krijgt snap ik, maar van een ABRP had ik dat wel verwacht. Volvo reageert bijv. ook altijd wel en best snel. Goed, dat de info die je terugkrijgt vaak weinig inhoudt bied ok, maar ze reageren iig.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
[...]

Hahahha, 408PK en dan lekker 100 gaan tuffen zeker... die eigenaren snap ik dus echt totaal niet. Waarom heb je dan niet gewoon een 1.2liter Kia Picanto genomen...
Elektrisch + trekkracht:)
Ik heb dan de P6, maar ik rij nooit te hard. Snel invoegen vind ik wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Rude-Dog schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Elektrisch + trekkracht:)
Ik heb dan de P6, maar ik rij nooit te hard. Snel invoegen vind ik wel leuk.
Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk. Ik rijd puur en alleen elektrisch omdat die auto zo achterlijk veel power heeft. Niet om het milieu te sparen, of whatever. Kom ik gewoon voor uit, geloof ik niet in dat we dit fixen met deze wagens (wel eens in India geweest?). Electriciteit opwekken, productie van de auto, korte levensduur, etc. ergens gaat het scheef. Ik rijd zelf op de snelweg wel behoorlijk door, altijd. Binnen de bebouwde kom altijd keurig netjes.

[ Voor 7% gewijzigd door ergodyne1 op 04-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
ergodyne1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk. Ik rijd puur en alleen elektrisch omdat die auto zo achterlijk veel power heeft. Niet om het milieu te sparen, of whatever. Kom ik gewoon voor uit, geloof ik niet in dat we dit fixen met deze wagens (wel eens in India geweest?). Electriciteit opwekken, productie van de auto, korte levensduur, etc. ergens gaat het scheef. Ik rijd zelf op de snelweg wel behoorlijk door, altijd. Binnen de bebouwde kom altijd keurig netjes.
tja milieu is bij mij een van de motivaties. En natuurlijk niet de illusie dat wij als landje dat gaan oplossen, maar wel dat het ergens moet beginnen. Iedere verandering begint klein, binnen 20 jaar kan het wereldwijd helemaal anders zijn, binnen 50 jaar is de verbrandingsmotor waarschijnlijk een ding voor in het museum.

Binnen 50 jaar zitten we ook sowieso aan 2 tot 3 graden opwarming wereldwijd. In NL mogelijk nog wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
JTHZZ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Dat smiley scherm zit ook niet in de CarPlay versie en vermoedelijk ook niet in de Android Auto versie.
Blijkbaar vinden ze dat scherm niet geschikt voor in de auto. Wat mij betreft niet terecht maar dus niet AAOS-specifiek lijkt me.
Die pop-up beperking moet er af want het kan niet waar zijn dat je per se een splitscreen nodig zou hebben om het bruikbaar te maken.
Nee klopt, ik wilde FM puur voor op de achtergrond want ik heb spotify of maps(aaos) op mijn hoofdscherm. Dat werkt perfect met carplay. Ik werd gek van FM over bluetooth die dan veel te hard binnenkomt en je elke keer het geluid moet afstemmen. Los van het feit dat je muziek stopt. Volgens mij heeft geen enkele auto de optie met een smiley op het scherm dus denk dat je dan altijd je tel. gaat moeten gebruiken. Wat wel fijn is is dat je meldingen als een overlay op je scherm komt bij carplay. Dan kun je ook nog even beoordelen of de flitser er nog steeds staat. Ik had dit allemaal ook verwacht van AAOS eigenlijk maar goed dit werkt sneller en fijner momenteel. Ik denk persoonlijk ook dat dit niet meer komt voor onze wagens

[ Voor 3% gewijzigd door thisisjazz op 04-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]
Ja ik rijd eerlijk gezegd ook flink door. Ik had de P8 ook niet genomen met minder pk's en zonder AWD. Soms snap ik ook niet de keuze van sommige mede gebruikers, maar ik realiseer mij ook dat dit de enige elektrische volvo was destijds dus je zit ook met een hele grote groep die het niet voor de pk's deden. Een P6 was er toen niet. Voor mij speelde co2 neutraal ook wel mee. Eens, dat wij dat wereldwijd probleem als NL niet gaan oplossen. Maar als het dan ook nog financieel voordeliger is, kan het wat mij betreft geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
thisisjazz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Ja ik rijd eerlijk gezegd ook flink door. Ik had de P8 ook niet genomen met minder pk's en zonder AWD. Soms snap ik ook niet de keuze van sommige mede gebruikers, maar ik realiseer mij ook dat dit de enige elektrische volvo was destijds dus je zit ook met een hele grote groep die het niet voor de pk's deden. Een P6 was er toen niet. Voor mij speelde co2 neutraal ook wel mee. Eens, dat wij dat wereldwijd probleem als NL niet gaan oplossen. Maar als het dan ook nog financieel voordeliger is, kan het wat mij betreft geen kwaad :)
Ik had 100% zeker een P6 genomen in de lease als die eind 2020 beschikbaar was met dus 8% bijtelling. Ga ik ook niet moeilijk over doen. Ik had een half 6+ kunnen wachten en tijdelijk niet leasen of iets uit een pool bij de leasemaatschappij. Maar dan had ik een goedkopere P6 gehad met veel meer bijtelling. Ik vind 408PK super tof maar toch ook wel overkill voor Nederland. Met de helft was ik ook dik tevreden geweest. Zeker als dat (fors) in maandkosten zou schelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
[...]

Ik heb dus 408pk onder de motorkap en ik rijd met een gerust hart 100kmh.
Vorig jaar Italië en dit jaar Noord Frankrijk.

Voorheen blies ik met mijn Diesel makkelijk 1000km op en dag, maar dan kwam ik gestrest aan op de camping. Met 100kmh en elke 2,5h een koffiepauze, begint de vakantie al op het moment dat je vertrekt :)

Maar ik realiseer me ook wel dat ik een oude zak begin te worden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rude-Dog
JackBol schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb dus 408pk onder de motorkap en ik rijd met een gerust hart 100kmh.
Vorig jaar Italië en dit jaar Noord Frankrijk.

Voorheen blies ik met mijn Diesel makkelijk 1000km op en dag, maar dan kwam ik gestrest aan op de camping. Met 100kmh en elke 2,5h een koffiepauze, begint de vakantie al op het moment dat je vertrekt :)

Maar ik realiseer me ook wel dat ik een oude zak begin te worden.
Ik vind dat ook zo veel relaxter. Ik heb ook totaal geen moeite met 100 moeten rijden overdag nu. Zal me een worst zijn, je zweeft in een koets die er uit ziet als een LEGO-auto over de weg, en komt totaal uitgerust aan. Ik vind het 1 groot feest. Maar goed, ook ik ben inmiddels boven de 40 en vind de meeste nieuwe muziek die uit komt dikke troep dus ik zal ook wel een ouwe zak geworden zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Ik had 100% zeker een P6 genomen in de lease als die eind 2020 beschikbaar was met dus 8% bijtelling. Ga ik ook niet moeilijk over doen. Ik had een half 6+ kunnen wachten en tijdelijk niet leasen of iets uit een pool bij de leasemaatschappij. Maar dan had ik een goedkopere P6 gehad met veel meer bijtelling. Ik vind 408PK super tof maar toch ook wel overkill voor Nederland. Met de helft was ik ook dik tevreden geweest. Zeker als dat (fors) in maandkosten zou schelen.
Het vermogen van een P6 is inderdaad voldoende maar de rijbeleving met alleen FWD is compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
Ja, snap ik ook wel hoor. Ik denk ook dat de meeste mensen geen volvo nemen voor snelheid. Daar staat het merk niet voor. Ik ben helaas wel zo een dwaas die daarvan houdt. De p6 is voor mij helemaal niks en vind ik zeker niet voldoende. Maar ik begrijp zeker waarom die in trek is bij de meeste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Het vermogen van een P6 is inderdaad voldoende maar de rijbeleving met alleen FWD is compleet anders.
Dat eerste is subjectief, dat tweede een feit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-05 14:39
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Nee niet aanpassen, gewoon informatie opgevraagd of ABRP nog uitgerold gaat worden naar de Volvo's.. Dat je bij Google geen reactie krijgt snap ik, maar van een ABRP had ik dat wel verwacht. Volvo reageert bijv. ook altijd wel en best snel. Goed, dat de info die je terugkrijgt vaak weinig inhoudt bied ok, maar ze reageren iig.
Ik heb een keer een reactie van ABRP gehad. Was wel een half jaar nadat ik de mail gestuurd had. Je moet gewoon geduld hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Misschien en ik ben natuurlijk blij dat ik het wel met 8% heb, maar ik denk dat het ook gewoon een kwestie van gewenning is (zoals ik bijv. ook na een maandje was gewent na overgang V40 D4 naar D2). Als je het niet hebt of misschien niet kent, dan mis je het ook niet. Bovendien denk ik dat FWD in NL helemaal niet zo hard nodig is. Het was in de winter van 2 jaar geleden leuk toen er een bak sneeuw lag en ik veel autos zag die niet vooruit kwamen maar de P8 moeiteloos door de sneeuw ging, maar ok, hoevaak heb je dat nou echt nodig in NL.

Tis leuk dat het kan, maar zou voor mij geen must have zijn als ik die keuze moest maken tussen P6 en P8. Dan zou het financiële meer meetellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-08-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Eigenlijk zijn we stront en stront verwend met de XC40. (ik nog niet, half jaartje wachten...)
Een P6 snelt van 0-100 in 7,4 seconde, dat zijn al vrijwel gti waardes!
Persoonlijk vind ik 408pk voor een niet-sportwagen overkill, de AWD zeker niet.
Ik heb nu nog een Outlander, die doet 0-100 in 11 seconden.
Dat lijkt niks, maar de zogenaamde petjes hebben mij er bij verkeerslichten nog niet uitgereden. Ik denk dat van 0-60 de Outlander zelfs sneller is dan bijvoorbeeld een Golf gti van een paar jaar oud. Dit dankzij het geweldige koppel.
Tijdens mijn proefrit met een P6 vond ik de auto supervlot accelereren. Los van het feit dat de P8 voor mij als particulier te duur wordt, mis ik niks aan de P6. Alhoewel, AWD toch wel een beetje. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kan je trouwens die 2de USB C aansluiting, met die witte rand (voor Apple Carplay) eigenlijk ook gebruiken als oplader middels een kabeltje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ergodyne1
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:56:
Kan je trouwens die 2de USB C aansluiting, met die witte rand (voor Apple Carplay) eigenlijk ook gebruiken als oplader middels een kabeltje?
yes.

Over OPD. Ik rijd vanaf het begin met OPD. Helemaal aan gewend. Mopperde wel vaak over het nerveuze van het gaspedaal, zeker op de snelweg. Mijn kids ook vaak... papa, jou auto hobbelt altijd... Dus ik ben gaan experimenteren, OPD uit... wow, wat een verschil! Mijn C40 rijdt veel rustiger/vloeiender met OPD uit. Zodra het aan staat lijkt het net alsof de rem er constant op staat, ook met gewoon cruisen met een beetje gas o pde plank. Superirritant. Ervaren jullie dat ook zo?

[ Voor 48% gewijzigd door ergodyne1 op 04-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
DarkShadow schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

tja milieu is bij mij een van de motivaties. En natuurlijk niet de illusie dat wij als landje dat gaan oplossen, maar wel dat het ergens moet beginnen. Iedere verandering begint klein, binnen 20 jaar kan het wereldwijd helemaal anders zijn, binnen 50 jaar is de verbrandingsmotor waarschijnlijk een ding voor in het museum.

Binnen 50 jaar zitten we ook sowieso aan 2 tot 3 graden opwarming wereldwijd. In NL mogelijk nog wat meer.
Is ook mijn ingesteldheid en de motivatie om elektrisch te gaan rijden.
M'n auto is geen lease maar een privé-aankoop. Dus ondanks dat ik nu lagere gebruikskosten heb kom ik er financieel niet voordeliger uit. Dit voordeel wordt helemaal opgeslorpt door de hoge aankoopprijs. Dat weten we hier allemaal.
Maar het klimaat was mijn grote motivatie. Dat het Volvo is geworden komt door de flinke korting die ik kreeg. :)

We moeten, net als Darkshadow ook dit voordeel van onze XC/C40's in ogenschouw nemen. Dan ga je jouw Volvo BEV nóg meer appreciëren. <3

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Laatst online: 23-07-2023
Vulcan750 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:14:
Eigenlijk zijn we stront en stront verwend met de XC40. (ik nog niet, half jaartje wachten...)
Een P6 snelt van 0-100 in 7,4 seconde, dat zijn al vrijwel gti waardes!
Persoonlijk vind ik 408pk voor een niet-sportwagen overkill, de AWD zeker niet.
Ik heb nu nog een Outlander, die doet 0-100 in 11 seconden.
Dat lijkt niks, maar de zogenaamde petjes hebben mij er bij verkeerslichten nog niet uitgereden. Ik denk dat van 0-60 de Outlander zelfs sneller is dan bijvoorbeeld een Golf gti van een paar jaar oud. Dit dankzij het geweldige koppel.
Tijdens mijn proefrit met een P6 vond ik de auto supervlot accelereren. Los van het feit dat de P8 voor mij als particulier te duur wordt, mis ik niks aan de P6. Alhoewel, AWD toch wel een beetje. 😉
Heb anderhalf jaar P8 gereden en sinds 2 maanden P6. In het dagelijkse gebruik zijn er eigenlijk geen verschillen, tenzij af en toe een sprintje voor de fun onderdeel is van je dagelijkse gebruik. Niks mis mee, is soms ook wel even leuk. In de sneeuw of modder zal de P8 zeker voordelen hebben.
Het grootste verschil is voor mij het achteruit rijden. Bij de P8 diende het stroompedaal dan met enige voorzichtigheid te worden gebruikt om te voorkomen dat je achteruit schiet. Bij de P6 moet het stroompedaal juist een redelijk stuk ingedrukt worden, waarna de auto rustiger achteruit gaat.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
aa4711 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Ik heb een keer een reactie van ABRP gehad. Was wel een half jaar nadat ik de mail gestuurd had. Je moet gewoon geduld hebben ;-)
Op het forum van ABRP wordt wel regelmatig door medewerkers geantwoord.
https://forum.abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ergodyne1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

yes.

Over OPD. Ik rijd vanaf het begin met OPD. Helemaal aan gewend. Mopperde wel vaak over het nerveuze van het gaspedaal, zeker op de snelweg. Mijn kids ook vaak... papa, jou auto hobbelt altijd... Dus ik ben gaan experimenteren, OPD uit... wow, wat een verschil! Mijn C40 rijdt veel rustiger/vloeiender met OPD uit. Zodra het aan staat lijkt het net alsof de rem er constant op staat, ook met gewoon cruisen met een beetje gas o pde plank. Superirritant. Ervaren jullie dat ook zo?
Ja. OPD is voor botsauto's, echte auto's werken met minimaal 2 pedalen :+

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
[...]

yes.

Alles behalve de snelweg vind ik OPD super fijn en rijdt juist heerlijk rustig omdat je prima kan wennen aan de mate van gas loslaten om te remmen. Op de snelweg is het een ander verhaal, dan schokt en hokt het me/ons te veel en zet ik het 9 van de 10x uit. Wat dan gruwelijk irritant weer via het menu moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Is het nou eigenlijk ook zo dat OPD in theorie beter regenereert dan gewoon remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
@Rude-Dog Nee, want het rempedaal remt ook via regenereren en pas als het nodig bij harder remmen komen de remschijven erbij

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

thisisjazz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Grappig als die beweegredenen voor de XC40 keuze.
Ik ben dan ook iemand die niet vanwege PKtjes of AWDtjes een XC40 koos, ook niet voor de snelheid boven 100, want dat heeft onze regering twee jaar terug keurig de nek omgedraaid, ja mag niet harder overdag.

Waarom dan wel? nou, verschillende redenen.
- Verplichting elektrisch te gaan rijden, mijn werkgever is een van de velen die dat komende jaren verplicht moet opdringen aan zijn leaserijders.
- Wens tot meenemen caravan
- P8 lukt niet, te duur en dus uit budget wat we krijgen
- P6 Ultimate is ook uit budget, maar de plus lukte wel
- P8 met caravan = noodzaak bijhalen E over B, iets dat door regelgeving en gezondheidsverklaringen niet voor iedereen is weggelegd zonder risico te lopen op vijfjaarlijkse keuringen, zolang je B niet aanpast loop je dat risico niet, bijvoorbeeld als je een chronische aandoening hebt. De bekendste is diabetes, die je niet had bij afrijden maar later wel krijgt (type II doorgaans), als je dan een rijbewijs aanpast MOET je dat aangeven, en gaat het CBR ineens vijfjaarlijks keuringen doen en ik ken al mensen die daardoor in de problemen zijn gekomen omdat daar wachttijden voor zijn, ze konden ineens maandenlang geen auto besturen omdat CBR niet tijdig met de resultaten afkwam. Als je dan de wagen voor het werk nodig hebt zit je echt met een probleem.
- P6 met caravan is vaak net geen probleem, meestal kun je onder 3500 kilo blijven, netaan, maar afdoende.

Wel vind ik het erg leuk straks 230 PK te hebben, 0-100 in minder dan 8 sec is leuk, maar het hoeft niet. Met die 231 PK kun je prima een caravan trekken, en verder is het electrisch rijden best comfortabel. En eerlijk gezegd, met de huidige wagen reed ik eerst ook steevast 130+ waar het kon, maar sinds die 100 is ingegaan en de CC goed werkt, ben ik het rustig met 100 rijden gaan waarderen, de tijdsverliezen zijn vrijwel te verwaarlozen, toen ik nog hier en daar 130 mocht deed ik er 55 minuten over naar het werk, nu 58 minuten (afstand 70 km). Wees eerlijk, eer je een weg bereikt waar je 130 mag, ben je al ruim 40 km van huis in de randstad. en van Amsterdam naar Utrecht, kon je pas voorbij Utrecht een keer meer dan 100 rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12
Wij overwegen een C40 (Pure Plus) via Care by Volvo. Alles bij elkaar best een prima deal, zo lijkt het (vergeleken met PL en financieren aanschaf).

Wat is jullie mening over CbV?

Mei volgend jaar zou ik hem uiterlijk moeten rijden, eerder mag ook. Op de site staat 3-7 maanden levertijd. Weten jullie of dat ongeveer klopt? Ander topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan op 04-08-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Juancho schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Wat dan gruwelijk irritant weer via het menu moet...
Het kan tegenwoordig ook via spraak. Met 'turn one pedal drive on/off'. Ik weet niet wat het NL equivalent hiervan is.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
NicoB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
Het kan tegenwoordig ook via spraak. Met 'turn one pedal drive on/off'. Ik weet niet wat het NL equivalent hiervan is.
Het schijnt zo, ik heb er hier nog geen bevestiging van gezien. Ik zou er toch nog blijer van worden als de OPD in 3 standen zou kunnen. In deze 3de stand dan enige regeneratie (afremmen "op de motor" als een ICE). Is hier al eens eerder genoemd trouwens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.van.L
[...]

yes.

Voor deze Volvo ruim 2 miljoen kilometer in “normale” auto’s gereden en was na een half uurtje gewend aan OPD.
Rijdt heerlijk soepel en relaxt zonder “hobbelen”, gebruik het rempedaal zelden.
OPD staat altijd aan, kom je ook niet voor verassingen te staan als het onverwacht uit staat.
Mijn vrouw heeft er ook geen problemen mee en rijdt ook soepel.
Wat ik wel ergerlijk vind is dat bij het uitschakelen van de cruise control de wagen snel gaat remmen als je dat moment niet goed opvangt met het stroompedaal, daarom gebruik de “speed limiter”.
Wil niet weer anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
ron65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
- P6 met caravan is vaak net geen probleem, meestal kun je onder 3500 kilo blijven, netaan, maar afdoende.
Meestal niet afdoende zul je bedoelen? Max toelaatbare massa van een P6 is 2460kg dus dan heb je nog 1040kg toelaatbare massa over voor de caravan. Daar gaan de meeste caravans wel overheen. Dus in de meeste gevallen E achter B noodzakelijk. Overigens zijn die medische keuringen niet voor de lol verplicht, dus ik snap je redenatie ook niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.van.L
Vulcan750 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Het schijnt zo, ik heb er hier nog geen bevestiging van gezien. Ik zou er toch nog blijer van worden als de OPD in 3 standen zou kunnen. In deze 3de stand dan enige regeneratie (afremmen "op de motor" als een ICE). Is hier al eens eerder genoemd trouwens. :)
Is totaal overbodig, je kunt perfect doseren met je stroompedaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
J.van.L schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Is totaal overbodig, je kunt perfect doseren met je stroompedaal.
Dat is ook mijn ervaring. OPD werkt super soepel en nauwkeurig. Ook het abrupt afremmen bij het uitschakelen herken ik niet (meer). Wanneer je goed anticipeert en het pedaal al wat intrapt en dan de PA uitzet gaat het prima.

Ik krijg het zelfs zonder moeite voor elkaar te zeilen met OPD waarbij de power/brake precies op neutraal staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
NicoB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Nou ik ben net de auto in gestapt en het werkelijk alle mogelijke commando's via spraak geprobeerd (ENG en NL) maar geen enkele zet OPD aan/uit. Dus ben erg benieuwd welk commando je dan moet gebruiken.

Is er dan werkelijk geen enkel overzicht van Google of Volvo waar netjes alle mogelijke commando's op te vinden zijn en die ook netjes geupdate worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik heb mijn P6 een paar dagen geleden mogen ophalen (onyxblack, 19 inch) en ik vind het echt een genot om mee te rijden. Over de actuele onderwerpen: one pedal drive werkt geweldig, de hele week nog geen rem aangeraakt. Op mijn dagelijkse snelwegritten moet je toch voortdurend snelheid aanpassen, en OPD van volvo is erg mooi te doseren. Werkt toch veel sneller dan je voet verplaatsen :-)
Over de snelheid: dit is bij far de snelste auto die ik ooit gehad heb.
Hiervoor o.a. in BMW en Peugeot gereden maar ik vind de kwaliteit bij alles wat ik gebruik, en zeker het rijgedrag beter. Ook de integratie met google, spraakbediening, en google maps -> voor mij top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Meestal niet afdoende zul je bedoelen? Max toelaatbare massa van een P6 is 2460kg dus dan heb je nog 1040kg toelaatbare massa over voor de caravan. Daar gaan de meeste caravans wel overheen. Dus in de meeste gevallen E achter B noodzakelijk. Overigens zijn die medische keuringen niet voor de lol verplicht, dus ik snap je redenatie ook niet helemaal.
Mijn caraavan is maax 980 kilo incl belading. voor mij dus net voldoende ;-)

en hier stond een lang en offtopic verhaal

[ Voor 71% gewijzigd door teacher op 04-08-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Ja zo gebruik ik het ook, maps op de auto display en eronder in een houder de GSM met BT gekoppeld en FM erop. Gaat prima. ja zou mooi wezen als FM in de middendisplay kan en dan werkt zaols bedoeld, maar als het via de GSM ook werkt.... why not? prima toch?

Pagina: 1 ... 97 ... 317 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"