Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:02
Er is altijd een app die (wel/niet) komt waar (iemand/niemand/sommigen) op zit(ten) te wachten.

Zo, dat zijn alle mogelijkheden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• sanderpn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:04
Mennonl87 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:06:
[...]

nou ik hoop het toch wel bepaalde apps gaan natuurlijk nooit komen hopelijk gaat dat wel via de carplay

heeft er iemand nog een tip om via hey google notities op te slaan?
lijkt me handig net het afsluiten van een telefoon gesprek om dingen niet te vergeten (al mag je wel gewoon schrijven in de auto :*) )
Ik gebruik de app Braintoss, mailt het gelijk naar je toe. Heeft geen CarPlay app, maar zou volgens mij wel gewoon moeten openen en dan kan je het inspreken. Werkt bij nu al via de Bluetooth verbinding

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
sanderpn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Ik gebruik de app Braintoss, mailt het gelijk naar je toe. Heeft geen CarPlay app, maar zou volgens mij wel gewoon moeten openen en dan kan je het inspreken. Werkt bij nu al via de Bluetooth verbinding
je kan toch gewoon hey google , maak notities doen? Of maak een boodschappenlijst ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30
Mennonl87 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:06:
[...]
heeft er iemand nog een tip om via hey google notities op te slaan?
lijkt me handig net het afsluiten van een telefoon gesprek om dingen niet te vergeten (al mag je wel gewoon schrijven in de auto :*) )
Notities niet, herinneringen wel. “Hey Google, maak een herinnering” zou moeten werken. Zou, want ik kan wel een herinnering laten opslaan, alleen ik heb nog niet uitgevonden waar ze dan blijven. Ik bedoel: ik ben nog nooit aan mijn opgeslagen herinnering herinnert…..

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:26

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Update OTA ontvangen........maar heb nog maar 26% lading en ook geen Apple :) dus geen haast :)

[ Voor 55% gewijzigd door Sten2017 op 12-07-2022 16:29 ]

• 4v4t4r
Sten2017 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:26:
Update OTA ontvangen........maar heb nog maar 26% lading en ook geen Apple :) dus geen haast :)
krijg je nog steeds via de app een notificatie ook dat de update er staat?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:11
Voor de mensen die al wel Carplay hebben:

Werkt deze feature ook bij Volvo?

dan heb je aaos niet meer nodig....

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
4v4t4r schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:37:
[...]

krijg je nog steeds via de app een notificatie ook dat de update er staat?
Yup

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:51
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:00:

Alleen heb je dan geen Google-maps, maar Apple-maps (dacht ik)

Niet goed gelezen.

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:00:

Heb er net wat mee aan het spelen geweest (niet gereden) en je kan uiteraard wel een route in Kaarten ingeven en dan de navigatie starten waarna je tijdens het rijden op 'Laadstations' kan tikken en Kaarten het dichts bijzijnde laadpunt toont.
Ik heb het niet uitvoerig bestudeerd maar heb de indruk dat je geen laadpuntvoorkeuren kan ingeven. En er is natuurlijk ook geen koppeling met de autodata.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Kammika
Pure8 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:55:
[...]
En er is natuurlijk ook geen koppeling met de autodata.
nou kennelijk is dat niet zo natuurlijk want er zijn auto's die dat met Carplay al kunnen. da's precies die feature die ik aanhaal... maar ik begrijp uit je antwoord dat Volvo die iig niet geïmplementeerd heeft... da's jammer (of positiever geformuleerd, dan hebben we nog iets om naar uit te kijken ;) )

• JTHZZ
  • Laatst online: 20:45
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:43:
[...]

nou kennelijk is dat niet zo natuurlijk want er zijn auto's die dat met Carplay al kunnen. da's precies die feature die ik aanhaal... maar ik begrijp uit je antwoord dat Volvo die iig niet geïmplementeerd heeft... da's jammer (of positiever geformuleerd, dan hebben we nog iets om naar uit te kijken ;) )
Want? Apple Kaarten staat nou niet bepaald bekend als een goede navigatie app met goed kaartenmateriaal. Dat kan Google Maps echt beter. Nog los van het feit dat Google op AAOS op dit moment meer doet dan alleen autodata tonen maar zelf een algoritme heeft om aankomst-SoC heel accuraat te berekenen en ook de preconditioning voor snelladen kan triggeren. Ik denk dat het nog wel ‘even’ duurt voordat Apple Kaarten dat allemaal heeft. Vraag me ook af voor welke EVs dit al werkt. Tesla heeft geen CarPlay dus die in ieder geval niet. Aanvulling: Ford Mach-E and ‘select’ BMW zie ik. https://9to5mac.com/2022/...g-apple-maps-carplay/amp/
Waarschijnlijk omdat ze zelf niet de luxe hebben van een ingebouwde navigatie met EV functies. Beetje suf om een kabeltje te moeten aansluiten om te weten met welke SoC je gaat aankomen

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 12-07-2022 19:06 ]

• Kammika
JTHZZ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Want? Apple Kaarten staat nou niet bepaald bekend als een goede navigatie app met goed kaartenmateriaal. Dat kan Google Maps echt beter. Nog los van het feit dat Google op AAOS op dit moment meer doet dan alleen autodata tonen maar zelf een algoritme heeft om aankomst-SoC heel accuraat te berekenen en ook de preconditioning voor snelladen kan triggeren. Ik denk dat het nog wel ‘even’ duurt voordat Apple Kaarten dat allemaal heeft. Vraag me ook af voor welke EVs dit al werkt. Tesla heeft geen CarPlay dus die in ieder geval niet. Aanvulling: Ford Mach-E and ‘select’ BMW zie ik. https://9to5mac.com/2022/...g-apple-maps-carplay/amp/
Waarschijnlijk omdat ze zelf niet de luxe hebben van een ingebouwde navigatie met EV functies. Beetje suf om een kabeltje te moeten aansluiten om te weten met welke SoC je gaat aankomen
Dus wel: zie de tekst in het linkje. CarPlay kan de batterij uitlezen en er wat mee doen als de autofabrikant dat ondersteunt:

Tijdens een autoroutebeschrijving kan de batterijlading van je voertuig in Kaarten worden bijgehouden. Door hoogteverschillen en andere factoren op de route te analyseren, geeft Kaarten aanbevolen laadstations op de route aan. Als je doorrijdt totdat je accu te ver leegraakt, wordt er een route naar het dichtstbijzijnde compatibele laadstation voorgesteld.

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Dus wel: zie de tekst in het linkje. CarPlay kan de batterij uitlezen en er wat mee doen als de autofabrikant dat ondersteunt:

Tijdens een autoroutebeschrijving kan de batterijlading van je voertuig in Kaarten worden bijgehouden. Door hoogteverschillen en andere factoren op de route te analyseren, geeft Kaarten aanbevolen laadstations op de route aan. Als je doorrijdt totdat je accu te ver leegraakt, wordt er een route naar het dichtstbijzijnde compatibele laadstation voorgesteld.
Zoals ik schreef: ik heb er niet mee gereden. Misschien kan Kaarten iets waarnemen maar dat heb ik uiteraard niet kunnen vaststellen zonder te rijden.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• JTHZZ
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Ja dat spreek ik toch niet tegen? Ik link zelfs naar een artikel waarin beschreven wordt dat Ford het heeft geïmplementeerd. Als je doorklikt lees je dat er een SoC wordt gedeeld met Kaarten op je iPhone op het moment dat je de kabel aansluit. Google Maps op AAOS gebruikt een hele bak parameters en je individuele rijgedrag om aankomst SoC te bepalen. Daar is in de beschrijving bij Ford geen sprake van, net zo min als dat je laadsnelheid en bezetting van laadstations kunt zien of dat je automatisch kunt voorverwarmen. Het lijkt echt wel een beetje een poor-man’s oplossing als je geen ingebouwde EV navigatie hebt. In potentie kan het natuurlijk veel meer of net zoveel als Google op AAOS maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren. Plus dat Ford wat ik lees zelf iets heeft moeten knutselen om data naar Apple te sturen. Dat zit bij AAOS in het OS.

• JTHZZ
Pure8 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Zoals ik schreef: ik heb er niet mee gereden. Misschien kan Kaarten iets waarnemen maar dat heb ik uiteraard niet kunnen vaststellen zonder te rijden.
Alleen Ford en sommige BMWs hebben het geïmplementeerd. Het is geen standaard functionaliteit dus ieder merk moet het speciaal implementeren.

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 20:17
Daar is hij dan eindelijk!!!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vriend van me heeft een hybride xc40 met ook Apple carplay maar dat ziet er niet uit op dat scherm. Matige kwaliteit, heel klein allemaal, onoverzichtelijk.

Maargoed, het scherm van de elektrische xc40 is natuurlijk sowieso anders, net ask het besturingssysteem.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-11 18:53
Laad probleem Just Plugin

We zijn een week met vakantie bij Landal in Putten.
Vanmiddag wilde ik de auto gaan laden bij de laadpaal van “Just Plugin” en kreeg toen een foutmelding.
Paal ging rood knipperen nadat ik de Plugsurfingpas bij de lezer hield.
Alle vier palen geprobeerd en alle vier een fout.
Helpdesk van Just Plugin gebeld en die heeft de palen gereset, maar geen resultaat. ze mompelde iets van compatibiliteit met Plugsurfing en kon mij verder niet helpen.
Op aanraden de helpdesk heeft de technische dienst de palen stroomloos gemaakt, maar ook geen resultaat.
Ook de laadpas van Landal geprobeerd, maar die werkt ook niet.
Heb de laadkabel voor het stopcontact altijd bij me en mag die met toestemming van Landal gebruiken. Dit werkt prima en auto laadt nu met 13 Amp. Zag vanavond een Tesla en een Hyundai bij de palen staan en die waren zonder problemen aan het laden en zodoende wilde ik het ook nog eens proberen, maar zonder resultaat. Maar wat is nu het probleem? De kabel is een maand terug nog gebruikt bij de Volvo-dealer en werkte toen goed.
Thuis heb ik een Wallbox en die laadt ook met 11 Kw. en tot nu toe zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9EDHhIbrH0xay0nNbjBrEP5aaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAB9rjUsxjTD5sjJwQnIWXwp.jpg?f=fotoalbum_large

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
J.van.L schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:25:

Vanmiddag wilde ik de auto gaan laden bij de laadpaal van “Just Plugin” en kreeg toen een foutmelding.
Helpdesk van Just Plugin gebeld en die heeft de palen gereset, maar geen resultaat. ze mompelde iets van compatibiliteit met Plugsurfing en kon mij verder niet helpen.
Op aanraden de helpdesk heeft de technische dienst de palen stroomloos gemaakt, maar ook geen resultaat.
Heb de laadkabel voor het stopcontact altijd bij me en mag die met toestemming van Landal gebruiken. Dit werkt prima en auto laadt nu met 13 Amp. Zag vanavond een Tesla en een Hyundai bij de palen staan en die waren zonder problemen aan het laden en zodoende wilde ik het ook nog eens proberen, maar zonder resultaat. Maar wat is nu het probleem? De kabel is een maand terug nog gebruikt bij de Volvo-dealer en werkte toen goed.
Thuis heb ik een Wallbox en die laadt ook met 11 Kw. en tot nu toe zonder problemen.

[Afbeelding]
Het is een EVbox laadpaal. Daar heb ik veel gedoe mee gehad icm Volvo laad kabel (en veel discussie met Volvo). Die kabel ligt nu te verstoffen in de kast, mijn nieuwe kabel doet het prima ook op EVboxen.
Mocht je iemand treffen met een andere kabel, even vragen of je mag testen of ie het dan wel doet. Dan weet je of dat het probleem is.

P8

• peter-zod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-07 12:29
Lijkt mij een defecte zekering in het snellaad-circuit. Ik heb iets soortgelijks gehad, snelladen werkt niet/nergens (CCS stekker) terwijl standaard laden wel lukt (type2 stekker).
Zekering zit boven accupakket, was bij mijn dealer een flinke reparatie, wel gelukkig garantie.
Op dit forum ergens een wat meer over te lezen. Hou ons op de hoogte hoe en wat! Succes!

• J.van.L
peter-zod schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:36:
Lijkt mij een defecte zekering in het snellaad-circuit. Ik heb iets soortgelijks gehad, snelladen werkt niet/nergens (CCS stekker) terwijl standaard laden wel lukt (type2 stekker).
Zekering zit boven accupakket, was bij mijn dealer een flinke reparatie, wel gelukkig garantie.
Op dit forum ergens een wat meer over te lezen. Hou ons op de hoogte hoe en wat! Succes!
Dit is geen snellader, gebruik gewoon de standaard meegeleverde Volvo-kabel.

• J.van.L
Montalbano schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Het is een EVbox laadpaal. Daar heb ik veel gedoe mee gehad icm Volvo laad kabel (en veel discussie met Volvo). Die kabel ligt nu te verstoffen in de kast, mijn nieuwe kabel doet het prima ook op EVboxen.
Mocht je iemand treffen met een andere kabel, even vragen of je mag testen of ie het dan wel doet. Dan weet je of dat het probleem is.
Bedankt voor de tip.
Heb je die kabel van Volvo gekregen of moest je die zelf betalen?

• Montalbano
  • Niet online
J.van.L schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Bedankt voor de tip.
Heb je die kabel van Volvo gekregen of moest je die zelf betalen?
Haha, nee daar ging de discussie over. Ondanks dat het overduidelijk aan de kabel lag, gaven ze geen krimp. Dus zelf een andere gekocht, onder protest.

P8

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05
Sinds 2.0 start de radio altijd op 100%NL, het 1ste kanaal in de hoofdlijst ipv de laatst gekozen zender. Super irritant. Hopelijk is dat bij 2.2 ook opgelost.

• J.van.L
Montalbano schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Haha, nee daar ging de discussie over. Ondanks dat het overduidelijk aan de kabel lag, gaven ze geen krimp. Dus zelf een andere gekocht, onder protest.
Dat is jammer.
Welke kabel heb je gekocht? Als ik een andere kabel koop, dan wil ik wel graag zeker weten dat die werkt.
Ik kom niet speciaal terug om te proberen of hij hier wel werkt.

• Montalbano
  • Niet online
J.van.L schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Dat is jammer.
Welke kabel heb je gekocht? Als ik een andere kabel koop, dan wil ik wel graag zeker weten dat die werkt.
Ik kom niet speciaal terug om te proberen of hij hier wel werkt.
Ik heb er 2: deze gebruik ik dagelijks, en dan heb ik nog een langere voor als ik ergens kom waar de andere te kort schiet. Die gekrulde is ideaal om je kabel niet op de grond te laten hangen (vind ik dan).

Maar, voordat je kosten gaat maken, zou ik wel even checken bij die paal met een andere kabel van iemand anders of het dat ook echt is bij jou.

[ Voor 9% gewijzigd door Montalbano op 12-07-2022 22:50 ]

P8

• Juancho
  • Nu online

[Afbeelding]
Niet helemaal hetzelfde maar net als @Montalbano had ik ook een tijd terug zomaar problemen met mijn laadkabel/poort/openbare laadpaal. Ik kwam vaak niet boven de 3kW uit terwijl ik bij dezelfde paal met dezelfde kabel altijd netjes de max van 11kW haalde. Veel testen gedaan, andere kabels, andere palen.

Uiteindelijk was een update later de oplossing want toen ging het opeens weer goed. Met dezelfde kabel, bij dezelfde palen en met dezelfde laadpas. Dus ik weet niet op welke software versie je zit maar je kan eens een update proberen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• J.van.L
Juancho schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Niet helemaal hetzelfde maar net als @Montalbano had ik ook een tijd terug zomaar problemen met mijn laadkabel/poort/openbare laadpaal. Ik kwam vaak niet boven de 3kW uit terwijl ik bij dezelfde paal met dezelfde kabel altijd netjes de max van 11kW haalde. Veel testen gedaan, andere kabels, andere palen.

Uiteindelijk was een update later de oplossing want toen ging het opeens weer goed. Met dezelfde kabel, bij dezelfde palen en met dezelfde laadpas. Dus ik weet niet op welke software versie je zit maar je kan eens een update proberen.
Software versie 2.1
Zit te wachten op 2.2 :)

• Juancho
  • Nu online
J.van.L schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:04:
[...]

Software versie 2.1
Zit te wachten op 2.2 :)
Ah ja ik had het volgens mij opeens met versie 1.7 of 1.8, weet het niet meer zeker. Veel getest, ook met de dealer, maar pas na een software update was het issue weg. Gelukkig dus geen hardware probleem. Ik zou dus zeker even langs een Volvo garage gaan ergens, die zal je daar ook wel hebben lijkt me? Dan leg je je probleem uit en zullen ze het er vast wel op willen zetten. Hoeven ze verder niks voor te doen, alleen ff een kabeltje koppelen tussen auto en de PC ;).

Soms is het ook goed om dingen uit te sluiten, dus probeer ook zeker wat @Montalbano aangaf eens een kabel te testen van iemand anders daar. Dan weet je ook dat.

• J.van.L
Montalbano schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb er 2: deze gebruik ik dagelijks, en dan heb ik nog een langere voor als ik ergens kom waar de andere te kort schiet. Die gekrulde is ideaal om je kabel niet op de grond te laten hangen (vind ik dan).

Maar, voordat je kosten gaat maken, zou ik wel even checken bij die paal met een andere kabel van iemand anders of het dat ook echt is bij jou.
Dat zijn een paar prijzige kabels.
Zal morgen eerst eens rondkijken of er iemand met een goed werkende kabel is.

• Montalbano
  • Niet online
J.van.L schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:10:
[...]

Dat zijn een paar prijzige kabels.
Zal morgen eerst eens rondkijken of er iemand met een goed werkende kabel is.
Ja dat deed wel even zeer (hoewel ze toen iets goedkoper waren). Ik hou mezelf maar voor dat de kabels langer meegaan dan de auto.

P8

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde gehad. Zelfde paal en zowel paal als auto op storing. Nog een andere paal geprobeerd, maar hetzelfde. Plugsurfing, Shell, ANWB werkten allemaal niet. Ga de standaard kabel nu ook even aan mijn eigen paal testen.

• Venomer
Versie 2.2 kwam binnen terwijl ik naar het werk reed. Hij staat nu te installeren.

• Juancho
  • Nu online
Zelfde hier, maar voor een niet IOS gebruiker zit er verder niks in als ik het goed heb. Heb gek genoeg ook geen melding op mijn telefoon gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 13-07-2022 09:25 ]

• 4v4t4r
ik heb hem nu ook binnen (geen notificatie via de app) Mn vrouw heeft 1 IOS tel, maar denk niet dat ik die ga koppelen tenzij er een fijne app is die alleen zo werkt.

Denk dus dat het vooral graphisch wat anders eruit ziet en dat het OS met 2.2 klaar is voor de nieuwe apps die eraan komen ? (wishfull thinking 2.0)

• Venomer
En al weer klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMTke37usBfZ-8QW9-MGBaAjEcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IkaErwqTX9uu7RDP8Qs53xhN.png?f=user_large

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:12
Door het topic heen lees ik gemengde geluiden over wel/geen toekomstige wireless CarPlay.
Wat is de officiële communicatie hierover geweest?
Beschikt de XC40 Recharge wel over de benodigde chip voor wireless CarPlay?

Het voelt zo suf om mijn iPhone bedraad op de wireless charger te leggen (die ook ingeplugd probeert draadloos te laden overigens).

• Juancho
  • Nu online
Wat ik begreep gaat dat niet in de huidige modellen gebeuren.

• Venomer
Pepehv schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:18:
Door het topic heen lees ik gemengde geluiden over wel/geen toekomstige wireless CarPlay.
Wat is de officiële communicatie hierover geweest?
Beschikt de XC40 Recharge wel over de benodigde chip voor wireless CarPlay?

Het voelt zo suf om mijn iPhone bedraad op de wireless charger te leggen (die ook ingeplugd probeert draadloos te laden overigens).
Er zijn lieden die bij Ali een adapter halen om het toch draadloos te kunnen doen. Als je op de internationale fora zoekt, kom je het wel tegen.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:47
Als een kabel geleverd bij je leaseauto ondeugdelijk is, waarom is dat geen zaak voor de leasemaatschappij? Je betaalt een klein vermogen per maand voor de auto...dan mag je toch verwachten dat ze dat regelen?

• 4v4t4r
Rude-Dog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:57:
Als een kabel geleverd bij je leaseauto ondeugdelijk is, waarom is dat geen zaak voor de leasemaatschappij? Je betaalt een klein vermogen per maand voor de auto...dan mag je toch verwachten dat ze dat regelen?
precies dit - ik lease een auto die ik alleen kan laden dmv de kabel. Als de kabel ondeugelijk is mogen zij hem vervangen.. en hoe/of zij de kosten verhalen bij Volvo is niet mijn probleem.

• Montalbano
  • Niet online
Zeker. En dat is ook geprobeerd, tot in den treure. Maar de kabel doet het op vrijwel alle palen, alleen sommige niet. En dan krijg je een tennis wedstrijd tussen 3 partijen, Volvo, laadpaal fabrikant en leasemaatschappij.
Heb van Volvo wel een nieuwe kabel gekregen, dezelfde, met zelfde euvel.
Op een gegeven moment ben je klaar met negatieve energie, en ik wilde toch eigenlijk al een krul-kabel ivm niet op de vieze grond hangen. Dus toen maar besloten er een voor mezelf te kopen.
Gelijk/recht hebben is helaas iets anders dan gelijk/recht krijgen. Mijn keuze om dat uiteindelijk op deze manier op te lossen, dat is ieders keuze natuurlijk.
De Volvo kabel krijgen ze weer netjes terug als ik de auto inlever.

P8

• Juancho
  • Nu online
Maar als de Volvo kabels het steeds niet doen, ook andere, dan hebben ze toch het bewijs dat het aan de kabel ligt? Dat zou voldoende moeten zijn lijkt me en moet de leasemaatschappij maar een andere kabel fixen. Of ze die kosten willen verhalen op Volvo mogen ze zelf fixen.

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:41:
Maar als de Volvo kabels het steeds niet doen, ook andere, dan hebben ze toch het bewijs dat het aan de kabel ligt? Dat zou voldoende moeten zijn lijkt me en moet de leasemaatschappij maar een andere kabel fixen. Of ze die kosten willen verhalen op Volvo mogen ze zelf fixen.
Ik wou het bij mijn bovenstaande reactie laten. Ik kan in ieder geval weer overal laden, wat anderen met vergelijkbaar probleem doen mogen ze zelf weten en ik hoop dat het bij hen makkelijker gaat.

Probleem zal voor velen overigens niet zo spannend zijn, want als je zelf geen laadpaal hebt waar het probleem zich voor doet (zoals ik), dan is het hooguit een keertje op vakantie of een verdwaalde laadpaal en dan denk je al snel, ik laad wel ergens anders voordat ik het uit ga zoeken en mijn rechten ga claimen.

P8

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024

[Afbeelding]
Ik maak nog altijd gebruik van de standaard kabel en heb nooit problemen bij een Evbox paal. Ik moet er dan ook bij vermelden dat ik ook gebruik maak van een evbox laadpas. Op kantoor hebben we de palen ook en gebruik deze dagelijks.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 11:25
Venomer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:56:
Versie 2.2 kwam binnen terwijl ik naar het werk reed. Hij staat nu te installeren.
Mjah hier met de P6 vanochtend om 7 uur zon beetje.

Net in de pauze er even op gezet. Nog even een mooi kabeltje zoeken voor de iPhone :)

• 4v4t4r
al die dagen de hype gelezen voor 2.2.. nu heb ik hem en denk ik - tsja, geen iPhone :D

• Venomer
4v4t4r schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:38:
al die dagen de hype gelezen voor 2.2.. nu heb ik hem en denk ik - tsja, geen iPhone :D
Maar je auto is nu wel voorbereid voor video-apps! Dat moet toch een prettig gevoel zijn? ;)

• 4v4t4r
Venomer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Maar je auto is nu wel voorbereid voor video-apps! Dat moet toch een prettig gevoel zijn? ;)
ja kan niet wachten tot 2023 (of 24) :+ :+
Ik ga op vakantie liever de auto uit heb ik besloten, even voetballen met mn zoon, stukje lopen. dat blijven zitten lijkt me alleen handig als het bloedverziekend heet is of regent

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30
4v4t4r schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:38:
Maar je geniet nu toch wel van de “ Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.”? :)

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Hier werkt t voor geen meter icm iphone 13 pro. 2 kabels, maar elke keer melding sluit kabel goed aan en dan springt ie weer 2 sec op carplay en weer foetsie 🤪

Bazzan

• HansBull
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-08 12:07
Bazzan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:48:
Hier werkt t voor geen meter icm iphone 13 pro. 2 kabels, maar elke keer melding sluit kabel goed aan en dan springt ie weer 2 sec op carplay en weer foetsie 🤪
Heb je wel een originele apple kabel?

• ergodyne1
  • Laatst online: 17-11 17:04
Ben heel benieuwd wie er echt iets aanvullends heeft gevonden met de nieuwe CarPlay integratie. Ik persoonlijk, dus nogmaals ik persoonlijk, vind het werkelijk niks toevoegen. Of mis ik echt iets?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• peter-zod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-07 12:29
Zijn er al ervaringen met dongles om carplay wireless te krijgen?

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-11 22:44
peter-zod schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:07:
Zijn er al ervaringen met dongles om carplay wireless te krijgen?
Op het polestar forum las ik over een eerste helaas negatieve ervaring. Dwz. het werkte nog niet maar de leverancier lijkt of de oplossing in de firmware van dat ding gevonden kan worden

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• okio
ergodyne1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:53:
Ben heel benieuwd wie er echt iets aanvullends heeft gevonden met de nieuwe CarPlay integratie. Ik persoonlijk, dus nogmaals ik persoonlijk, vind het werkelijk niks toevoegen. Of mis ik echt iets?
Hier vandaag lange rit gehad. Wat gemengde gevoelens.

CarPlay is ontzettend veel sneller en mooier dan Android. Dat vind ik een groot voordeel. Geluid tidal klinkt bij mij beter en ik krijg het idee van spotify ook.
Teams en wa business zijn voor mij wel echt meerwaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEJz7hzq6xJgH2ydhTvUPwTZS6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDg8eTmvuSyIuqhyOnyGFZEY.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zegt natuurlijk veel over de software ook omdat het on top of android draait.

Ik zou heel graag helemaal overstappen zeg maar. Maar er blijven 2 grote nadelen aan kleven: data/gps gaat via telefoon en er is geen integratie met auto hardware.
Dus blijft het meer een soort skin waardoor heen en weer schakelen nodig blijft…

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11 22:53
Hier ook een dag nu met apple carplay gereden. Zoals ik al zei dit is voor mij de beste update tot nu toe. Het werkt nog sneller dan aaos. Het geluid via teams is beter, via spotify ziet het er beter uit en klinkt het beter en eindelijk de shuffle knop. Ook abrp en eindelijk google maps met meerdere bestemmingen en als iemand een locatie deelt via whatsapp kan je dit gewoon op je scherm toveren.

Maar het aller fijnste is EINDELIJK flitsmeister zoals het hoort. Als je een teams call hebt of aan het bellen bent of muziek luistert komt hij er gewoon netjes doorheen en dimt even je muziek. Perfect en geen stom hard geluid meer dat je continu moet bijstellen. Alleen daarom is dit al voor mij persoonlijk een top update. Het verbaasd me hoe goed de resolutie is en het werkt zo vloeiend zonder haperingen, echt top!

De mindere punten:
- Je kan maar met 1 telefoon bellen en niet meer via je stuur ophangen ( dat kan wel in andere autos die carplay ondersteunen dus een volvo of aaos ding?)
- niet wireless (maar dat wisten we al)

Al met al ben ik zeer content met carplay!

Hierbij wat fotos van het zwart maken van wat details met plasti dip. Was erg makkelijk! Excuses voor de vieze voorkant met vliegjes, kwam net van een 150 km rit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpsUJh9yfu95-s8FV8_7aX64WcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIoUGVniM6580LR1S4QkdFsT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtKG_aEPOaI_aePHF98K-RK2x5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewU5yusZsMuIYaS2rIY2SGky.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
  • Nu online
Ik gun het jullie allemaal van harte hoor, Apple gebruikers. Maar ergens vind ik het enorm jammer dat het blijkbaar (kei)hard nodig is omdat AAOS ons nog niet (voldoende) brengt waar we op gehoopt hadden alsmede ook de app ontwikkelaars zelf. Jammer en in het huidige tempo qua ontwikkelingen en aanpassingen en toevoegingen zie ik het ook niet heel snel veranderen. Als je al 1,5 jaar nog steeds niet snapt hoe irritant Maps is met meerdere stops dan weet je eigenlijk wel genoeg. Of dat je geen media player vast in beeld kan hebben terwijl je Maps opent hebt. Of dat Spotify mij elke maand laat weten hoe goed mijn idee was van het toevoegen van een sorteer optie in je playlists maar er vervolgens ook al 1,5 jaar niks mee doen. Er zit gewoon amper tot geen swung in. Erg jammer en wat ik Frank van FM ook al zei, voor mij heeft hun AAOS versie 0,0 waarde omdat het vreselijk omslachtig, niet gebruiksvriendelijk en zelfs storend is.

En begrijp me verder niet verkeerd, de eerste AAOS versie vind ik prima en sowieso 10x beter dan het oude sensus systeem. Laat daar geen misverstand over zijn. En in de basis werkt Spotify prima, Maps net zo. Maar daar blijft het dus na ruim 1,5 jaar een beetje hangen en stilstaan. Het is dat ik geen Iphone gebruiker ben, anders had ik het zeker willen proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 13-07-2022 23:11 ]

• Mga1600
Wat mij vooral interesseert van 2.2 is de vraag doet de usb poort het nu weer voor usb stocks en AudioWagon? Dat staat niet meer in de lijst.
Ik zit zelf in het buitenland maar mijn auto is in NL dus kan het zelf nog niet uitproberen.

Voor de rest ben ik gewoon een tevreden gebruiker van het systeem zoals dat in de auto zat en heb daarover weinig te klagen. Ik denk daarom niet dat ik veel uit CarPlay zal gasn halen (hoewel ik iPhone gebruiker ben), maar ga het zeker wel proberen als ik weer terug ben.

• thisisjazz
Juancho schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:03:
En begrijp me verder niet verkeerd, de eerste AAOS versie vind ik prima en sowieso 10x beter dan het oude sensus systeem. Laat daar geen misverstand over zijn. En in de basis werkt Spotify prima, Maps net zo. Maar daar blijft het dus na ruim 1,5 jaar een beetje hangen en stilstaan. Het is dat ik geen Iphone gebruiker ben, anders had ik het zeker willen proberen.
Je kaart gewoon hele goed punten aan. Ik ben blij dat carplay wat ‘lichte’ frustratie heeft doen verminderen, maar het is te gek voor worden dat je in carplay direct meer kan dan met aaos en het nog eens vloeiender werkt. Ja, ik ben lichtelijk biased als het om apple gaat maar ik had van google toch wel echt veel meer verwacht qua apps, mogelijkheden, snelheid, look and feel. Het kan volgens mij zoveel beter. Nu bijna 2 jaar later heb je nog steeds weinig apps… prios bij google liggen simpelweg elders want technische skills hebben ze echt wel

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 18:27
okio schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:34:
[...]
Dat zegt natuurlijk veel over de software ook omdat het on top of android draait.
Is dat zo? Draai je niet gewoon vanaf je iPhone en wordt het alleen als een soort remote desktop visueel doorgegeven?

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sterker nog, je bent een juridisch contract als berijder met ze aangegaan. Daarin staat dat de auto en alle bijbehorende accesoires eigendom zijn van de LM, maar jij gebruikt ze en draagt zorg voor ze alsof het je eigendom is. (goed huisvaderschap werd dat vroeger genoemd voor de genderneutraliteit een issue werd)

Omdat het allemaal (dus ook die kabel) eigendom is van de LM, en de LM het koopcontract met Volvo heeft, kan alleen de LM bij Volvo over garantiezaken declameren. De berijder moet vaak via de eigen account omgeving in de LM software aangeven dat er wat mee mis is, de LM maakt dan een storingsnummer aan en daarmee ga je naar Volvo, waar de laatste vervolgens over het probleem met de LM communiceert via dat storingsnummer. Zij zoeken het verder uit, jij als berijder krijgt een oplossing en wie betaalt is niet jouw probleem.

Uiteraard mag je zelf ook kabels aan gaan schaffen, maar dat is eigen geld, en bovendien kan men als vervolgens blijkt dat de laadpoort aan de auto beschadigd is door de zelf aangeschafte kabel, of sterker, als daarin de storing al zat en men krijgt er lucht van dat je een eigen kabel gebruikte, dan schuiven ze geheid de schuld daarop af, ook al is dat niet correct. Je kunt dan zelfs van de LM een rekening thv eigen bijdrage krijgen omdat volgens Volvo jouw eigen aangeschafte kabel de problemen zou hebben veroorzaakt (zo komen ze onder garantieverlening uit).

Als je een goede dealer hebt zal dit niet zo'n vaart lopen, maar het gebeurt wel op deze manier.

Wees dus wijs, als je een leasewagen hebt schaf dan kabels aan via de LM, is er dan wat mis mee dan lossen zij het op. Je maakt een storingsmelding aan, gaat ermee naar Volvo en zoek het uit LM en Volvo :-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Montalbano
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:47:
[...]

Sterker nog, je bent een juridisch contract als berijder met ze aangegaan. Daarin staat dat de auto en alle bijbehorende accesoires eigendom zijn van de LM, maar jij gebruikt ze en draagt zorg voor ze alsof het je eigendom is. (goed huisvaderschap werd dat vroeger genoemd voor de genderneutraliteit een issue werd)

Omdat het allemaal (dus ook die kabel) eigendom is van de LM, en de LM het koopcontract met Volvo heeft, kan alleen de LM bij Volvo over garantiezaken declameren. De berijder moet vaak via de eigen account omgeving in de LM software aangeven dat er wat mee mis is, de LM maakt dan een storingsnummer aan en daarmee ga je naar Volvo, waar de laatste vervolgens over het probleem met de LM communiceert via dat storingsnummer. Zij zoeken het verder uit, jij als berijder krijgt een oplossing en wie betaalt is niet jouw probleem.

Uiteraard mag je zelf ook kabels aan gaan schaffen, maar dat is eigen geld, en bovendien kan men als vervolgens blijkt dat de laadpoort aan de auto beschadigd is door de zelf aangeschafte kabel, of sterker, als daarin de storing al zat en men krijgt er lucht van dat je een eigen kabel gebruikte, dan schuiven ze geheid de schuld daarop af, ook al is dat niet correct. Je kunt dan zelfs van de LM een rekening thv eigen bijdrage krijgen omdat volgens Volvo jouw eigen aangeschafte kabel de problemen zou hebben veroorzaakt (zo komen ze onder garantieverlening uit).

Als je een goede dealer hebt zal dit niet zo'n vaart lopen, maar het gebeurt wel op deze manier.

Wees dus wijs, als je een leasewagen hebt schaf dan kabels aan via de LM, is er dan wat mis mee dan lossen zij het op. Je maakt een storingsmelding aan, gaat ermee naar Volvo en zoek het uit LM en Volvo :-)
Ik val in herhaling, maar zo werkt het dus niet. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen. LM heeft het uitgezocht (vervelend, ga maar naar dealer). Die heeft het uitgezocht (hier doet ie het prima, ligt aan de laadpaal). Laadpaal leverancier zegt nee hoor, wij hebben het uitgezocht en het ligt aan de kabel van Volvo. Volvo zegt van niet. Leasemaatschappij zegt los het op met Volvo. Cirkeltje rond en rond.

En natuurlijk weet ik dat ik in mijn recht sta en dat ik nog veel langer met deze 3 fijne partijen in een wedstrijdje juridisch ver-pissen zou kunnen gaan zitten, maar ik heb er zelf voor gekozen dat niet te doen.
Het is ook alleen een probleem omdat ik dagelijks afhankelijk ben van de betreffende laadpaal icm de kabel. Als dat niet zo was dan geloofde ik het verder ook wel.

Ik raad niemand aan om een andere kabel te kopen. Ik geef alleen aan bij iemand met vergelijkbaar probleem om de kabel eens van iemand anders te proberen op dezelfde paal om hetzelfde probleem uit te sluiten. En ik beantwoord een vraag welke kabel ik heb en hoe ik daaraan kom.

Dus hoe goedbedoeld ook, het juridisch advies van iedereen die hier een mening over heeft, voor mij hoef je het niet te doen en volgens mij is er verder nog niemand met dit euvel die er werk van maakt of wil maken.

Aangaande of een andere kabel juridische problemen op kan leveren. Nee, natuurlijk niet. Je laadt toch ook op bij palen met vaste kabels. Die zijn ook niet van Volvo. Het is een accessoire, geen onderdeel van de auto.
Vroeger stond er bij Philips apparaten een waarschuwing dat er alleen Philips batterijen in mochten. Ik mag aannemen dat niemand dat ooit serieus heeft genomen.

Van mij mag dit onderwerp afgesloten worden hoor, laten we het weer gewoon over verbruik hebben. Of CarPlay.

P8

• Montalbano
  • Niet online
Introductie van remmen bij stilstand (Hold), wat betekent dat, wanneer de auto bij verkeerslichten is gestopt en het behouden-symbool op het bestuurdersdisplay verlicht is, de bestuurder het rempedaal kan loslaten terwijl de auto nog steeds wordt geremd.
Iemand dit al werkend gezien? Net 15 stoplichten gehad maar een los is nog steeds rollen bij mij.

P8

• 4v4t4r
Ik zag dit op Facebook maar hier nog nooit gelezen. Is dit echt of.... was het advies bij iemand waarbij het systeem zomaar reset tijdens het rijden

Press the reverse and forward keys ( two keys on both sides of the play button) at the same time for 5 second that will enable the entertainment center computer record this event and you can bring in the car to the dealership and they will read the recorded msg and find out what causes it.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:53
Montalbano schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Iemand dit al werkend gezien? Net 15 stoplichten gehad maar een los is nog steeds rollen bij mij.
Ik Vermoed dat dit hetzelfde is als op de Polestar (geniale functie):

Als je creep aan hebt staan en je stopt druk je de rem extra hard in dan komt er een (H) in je dashboard en de rem staat erop. Druk je de rem zacht in kruipt de auto verder als je de rem loslaat.

Je hebt dan dus het beste van beide ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• okio
Tweaqer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:53:
[...]

Is dat zo? Draai je niet gewoon vanaf je iPhone en wordt het alleen als een soort remote desktop visueel doorgegeven?
Dat zou ook nog weleens heel goed kunnen, eigenlijk geen idee...

Zou wel dat trage Volvo/android systeem verklaren tov CarPlay

• Andre Pen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-11 10:12
Geachte lezer,

Ik heb sinds kort heel veel storing met de DAB ontvangst in onze P8. Heb het gevoel dat dit na de laatste software update is begonnen. Zijn er meer eigenaren met dit probleem?

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 13:19
Andre Pen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:04:
Geachte lezer,

Ik heb sinds kort heel veel storing met de DAB ontvangst in onze P8. Heb het gevoel dat dit na de laatste software update is begonnen. Zijn er meer eigenaren met dit probleem?
Jij hebt tenminste DAB... 8)7
Hoor dat TuneIn Radio een prima alternatief is.. O-)

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• Venomer
Rene schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Als je creep aan hebt staan en je stopt druk je de rem extra hard in dan komt er een (H) in je dashboard en de rem staat erop. Druk je de rem zacht in kruipt de auto verder als je de rem loslaat.

Hier staat hoe het bij Volvo werkt:
https://www.volvocars.com.../remmen/rem-bij-stilstand

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:02:
[...]

laten we het weer gewoon over verbruik hebben. Of CarPlay.
Dat laatste begint ook de keel uit te hangen, net alsof de wagen niet kan rijden zonder carplay tegenwoordig.je leest zowat niets anders meer dan carplay overal.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ergodyne1
  • Laatst online: 17-11 17:04
thisisjazz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:57:
Hier ook een dag nu met apple carplay gereden. Zoals ik al zei dit is voor mij de beste update tot nu toe. Het werkt nog sneller dan aaos. Het geluid via teams is beter, via spotify ziet het er beter uit en klinkt het beter en eindelijk de shuffle knop. Ook abrp en eindelijk google maps met meerdere bestemmingen en als iemand een locatie deelt via whatsapp kan je dit gewoon op je scherm toveren.

Maar het aller fijnste is EINDELIJK flitsmeister zoals het hoort. Als je een teams call hebt of aan het bellen bent of muziek luistert komt hij er gewoon netjes doorheen en dimt even je muziek. Perfect en geen stom hard geluid meer dat je continu moet bijstellen. Alleen daarom is dit al voor mij persoonlijk een top update. Het verbaasd me hoe goed de resolutie is en het werkt zo vloeiend zonder haperingen, echt top!

De mindere punten:
- Je kan maar met 1 telefoon bellen en niet meer via je stuur ophangen ( dat kan wel in andere autos die carplay ondersteunen dus een volvo of aaos ding?)
- niet wireless (maar dat wisten we al)

Al met al ben ik zeer content met carplay!
Ik heb denk ik dingen gemist tijdens het testen. Als ik Teams opstart via CarPlay zie ik alleen maar een nagenoeg blanco scherm met daarin 'wie wil je bellen?'. Als ik Flitsmeister aanzet zie ik alleen maar een navigatiemap, niks meer niks minder. Krijg je dan wel flitsmeldingen? Ik vind het ook erg jammer dat wanneer je de Google navigatie via CarPlay start, je cockpit display uit gaat. Ik gebruik die view namelijk alleen maar tijdens het rijden... Dat is voor mij al de reden om gewoon de maps van het Volvo systeem weer te gebruiken...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Juancho
  • Nu online
Gister tijdens de lunch ook maar ff 2.2 geïnstalleerd. Niks zichtbaar veranderd, grafisch niks en ook geen functionaliteit behalve voor onze Apple gebruikers natuurlijk.

Benieuwd of en wanneer er nog eens een grotere AAOS update komt die echt zichtbaar verbeteringen heeft waar je in dagelijks gebruik wat aan hebt. Voorbeelden zijn zat aangegeven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 14-07-2022 09:38 ]

• Montalbano
  • Niet online
ergodyne1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb denk ik dingen gemist tijdens het testen. Als ik Teams opstart via CarPlay zie ik alleen maar een nagenoeg blanco scherm met daarin 'wie wil je bellen?'. Als ik Flitsmeister aanzet zie ik alleen maar een navigatiemap, niks meer niks minder. Krijg je dan wel flitsmeldingen? Ik vind het ook erg jammer dat wanneer je de Google navigatie via CarPlay start, je cockpit display uit gaat. Ik gebruik die view namelijk alleen maar tijdens het rijden... Dat is voor mij al de reden om gewoon de maps van het Volvo systeem weer te gebruiken...
Ik ervaar het een beetje hetzelfde als jij geloof ik. Ik ben over het algemeen wel fan van Apple apparaten, maar hier wordt ik niet enthousiast van. Flitsmeister laat een kaart zien waar de normale wegen wit zijn op een bijna witte achtergrond. Ik hoopte op het lijstje met dingen op de weg waar je op rijdt, zoals op de telefoon. Maar dat lukt mij in ieder geval niet. Spotify ziet er spartaans uit in vergelijking met de versie die in de auto zelf zit. Whatsapp en berichten kun je volgens mij niks mee behalve met stembediening een nieuw bericht opstellen. En Google maps haalt het ook niet bij de versie die in de auto zit.
Ik zie er nog geen meerwaarde in.

P8

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andre Pen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:04:
Geachte lezer,

Ik heb dat ook sinds kort.
Krakend geluid ongeacht de zender. Het begon met korte stukjes, maar ik heb ook al een langere storing gehad. Het treedt ook op bij Spotify. Het is net alsof de verbinding met de luidsprekers losvast is.
Dat wordt binnenkort een ritje naar de dealer.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• thisisjazz
ergodyne1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Ik weet ook niet wat jullie verwachting was van carplay i.c.m. flitsmeister. Ik gebruikte carplay al jaren voordat ik de P8 kreeg en carplay ziet er nu wat beter uit en werkt wat vlotter maar het werkt nog hetzelfde. Wat wil jij dat flitsmeister doet? Ik start het altijd op en ga dan door naar spotify of maps. Flitsmeister blijft dan op de achtergrond lopen en geeft de meldingen door je speakers. Dat is wat je wil toch?

Navigatie via carplay betekent dat je scherm voor je niet werkt, daarom zou ik altijd maps van AAOS gebruiken tenzij je meerdere bestemmingen wil invoeren of als iemand een locatie deelt via whatsapp. Dat zijn helaas tekortkomingen in AAOS waar je met carplay nu wel een oplossing voor hebt. Teams gebruik ik via mijn calendar. Voor mij valt alleen de kwaliteit van het gesprek daarbij op dat dit aanzienlijk is verbeterd.

Je moet carplay zien als een addon met aanvullingen die je in AAOS mist, maar ik heb carplay nooit gebruikt ter vervanging van.

• thisisjazz
Dit moet ik ook nog testen

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:49
Hier ook de update gehad gisteren en wat ik vooral merk is dat Spotify veel beter klinkt via Carplay. Veel voller en warmer.

Ook merk ik dat sinds de nieuwste update plus de laatste update van de app deze erg snel is geworden met bijwerken van de data. Openen van de app en meteen de juiste status en percentage. Misschien is dit toeval maar het viel mij wel op!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:58
Ik heb gisteren ook met CarPlay lopen spelen. Ik zag vooral toegevoegde waarde in de splitscreen weergave een ABRP. Tot mijn grote teleurstelling wist ABRP blijkbaar niet als voorwaarden navigatie app gezien. Met Waze/apple kaarten / Google maps zie je route netjes in beeld samen met de media die wordt afgespeeld. Als je met ABRP gaat navigeren zie je gewoon de laatst gebruikte navigatie app in de splitscreen.

Wanneer je navigatie via Carplay staat gaat de kaart op het scherm achter het stuur inderdaad weg. Je kunt overigens de kaart/route wel terug krijgen als via de ingebouwde maps een route plant. De navigatie via carplay stopt dan niet en kan je dus op het middenscherm wel ABRP hebben (geen garantie op dezelfde route natuurlijk). Weet nou niet of dat echt meerwaarde heeft, maar ik wel als ik morgen op vakantie ga de laadadviezen van ABRP en Google vergelijken.

Overigens is het nog wel wat omslachtig om je huidige SoC in ABRP aan te passen. Dit kan alleen op de telefoon, niet via Carplay.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:26

Rianata

Have you played Atari today?

jswinkels schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:16:
Overigens is het nog wel wat omslachtig om je huidige SoC in ABRP aan te passen. Dit kan alleen op de telefoon, niet via Carplay.
Nogmaals voor de duidelijkheid; Carplay is een presentatie framework. Dat wil zeggen dat het data en settings laat zien, zoals deze op je iPhone leven / ingesteld zijn. In een app kan een developer wel specifieke Carplay view(s) definiëren om de UI voor in auto's logischer / beter te laten weergeven, maar de configuratie blijft altijd aan de iPhone kant zitten.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Mga1600 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:21:
Wat mij vooral interesseert van 2.2 is de vraag doet de usb poort het nu weer voor usb stocks en AudioWagon? Dat staat niet meer in de lijst.
Ik zit zelf in het buitenland maar mijn auto is in NL dus kan het zelf nog niet uitproberen.

Voor de rest ben ik gewoon een tevreden gebruiker van het systeem zoals dat in de auto zat en heb daarover weinig te klagen. Ik denk daarom niet dat ik veel uit CarPlay zal gasn halen (hoewel ik iPhone gebruiker ben), maar ga het zeker wel proberen als ik weer terug ben.
Eergisteren kreeg ik update 2.2 binnen. De installatie verliep weer probleemloos. AudioWagon functioneert weer als vanouds. De USB-C-stick moet wel aangesloten worden op de wit-omrande ingang. Dat is de ingang waarin ook de iPhone-kabel moet worden geplugd. Gelijktijdig gebruik van AudioWagon en iPhone is dus niet mogelijk.

Als volbloed Apple-gebruiker (iMac, Mac Pro, Macbook en iPad) was ik uiteraard nieuwsgierig naar Carplay in mijn XC40P8. Welnu: het kleurrijke scherm oogt goed, de beschikbare apps - ook Sygic- geven een fraai beeld en werken snel. Toch deel ik de opvattingen van andere gebruikers, dat de meerwaarde van Carplay zeer beperkt is. Sterker nog: het wegvallen van de navigatie op het bestuurdersscherm is zo nadelig, dat ik Carplay waarschijnlijk nauwelijks zal gebruiken. Volvo heeft waarschijnlijk uit marketing overwegingen Carplay toegezegd, om voor Apple-fans de keuze voor AAOS te rechtvaardigen.

Een snelle uitbouw van de mogelijkheden van AAOS lijkt mij intussen gewenst. Zelf mis ik nog steeds de rittenregistratie, die ik op mijn V60 vaak gebruikte. Ook Youtube-video zou een goede aanvulling zijn.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:26

Rianata

Have you played Atari today?

Nog een tip om te onthouden waar je geparkeerd hebt:

Zowel AAOS als Carplay hebben zo hun eigen functionaliteit hiervoor. Naar mijn idee is het handigste om na geparkeerd te hebben even 'Hey Google, ik parkeer hier' tegen de assistant te zeggen. Vervolgens kun je op je telefoon aan de Google Assistant vragen waar je auto geparkeerd staat en je krijgt keurig instructies met een kaart. Je kunt zelfs je parkeerlocatie nauwkeuriger laten onthouden door bijvoorbeeld 'Hey Google, ik parkeer hier op de derde verdieping' te zeggen. Dit alles gaat dus via AAOS integratie.

Via Carplay gaat het een beetje anders; allereerst moet je in je instellingen op je iPhone een aantal zaken inschakelen:
- ‘Locatievoorzieningen’ via ‘Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen’ moet aanstaan;
- ‘Belangrijke locaties’ dient ingeschakeld te zijn via 'Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem > Belangrijke locaties > Belangrijke locaties’.
- schakel het tonen van de parkeerlocatie in via ‘Instellingen > Kaarten > Toon parkeerlocatie’.
Op het moment dat je jouw auto verlaat en de verbinding tussen iPhone en auto verbreekt, dan slaat jouw iPhone in Apple Maps de lokatie van het verbreken van de verbinding op als zijn de parkeerlocatie. Om de auto terug te vinden open je Apple Maps en tik je op het zoekveld. In de suggesties komt dan 'Geparkeerde auto' te staan.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Mga1600
Adriaen87 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Eergisteren kreeg ik update 2.2 binnen. De installatie verliep weer probleemloos. AudioWagon functioneert weer als vanouds
Goed om te horen, bedankt!

• Kammika
Net eerste ritje met 2.2 gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjlgP28DDP0de4A6fWv1NK1uI6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1HjcuOeVVzyQRXMOAzpO3UC.jpg?f=user_large

Kan toeval zijn, en ik weet dat de omstandigheden goed waren, maar dan nog: ik heb nog nooit zo zuinig gereden op deze trip. Normaal ben ik al blij als op zo'n 17kwh zit. Die "drive train optimisations" lijken het wel goed te doen!

(voor wie appels met appels wil vergelijken: Dit een P6 op all seasons 19" banden met waterpomp bij een buitentemp van zo'n 25 graden celcius)

• 4v4t4r
Kammika schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:15:

[Afbeelding]

Kan toeval zijn, en ik weet dat de omstandigheden goed waren, maar dan nog: ik heb nog nooit zo zuinig gereden op deze trip. Normaal ben ik al blij als op zo'n 17kwh zit. Die "drive train optimisations" lijken het wel goed te doen!

(voor wie appels met appels wil vergelijken: Dit een P6 op all seasons 19" banden met waterpomp bij een buitentemp van zo'n 25 graden celcius)
waterpomp ? 8) :+ ik wil waterpijp!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:34
Update binnen, installeer hem pas maandag, durf het nu niet.
Heb telkens na een OTA update, dat na x tijd (x = meestal een halve dag) dat ik een "dooie auto" krijg + SOS e-alert. Moet dan weer alles resetten, langs de dealer, etc.
Wil even nog zorgeloos door het weekend, moet verschillende ritten maken ;-)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:15:

[Afbeelding]

Ik zat met mijn P8 weer netjes ouderwets op 22kWh ofzo bij ideale EV weersomstandigheden _/-\o_ ;)

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 23:06
Juancho schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Ik zat met mijn P8 weer netjes ouderwets op 22kWh ofzo bij ideale EV weersomstandigheden _/-\o_ ;)
Rij nu drie weken / 2.000 km in een P6 i.p.v. de P8 die niet meer is.
Met een gemiddelde van 17.1 kWh met verschillende ritten door elkaar heen. Zat met de P8 de laatste periode tussen de 20 en 21 kWh. Maar de omstandigheden lijken de laatste weken wel idealer dan de periode daarvoor. De P6 is volgens mij tussen de 10 en 15% zuiniger dan de P8, maar de accu is (netto) weer een procent of 11 kleiner. Voor de range maakt het dus niet veel uit.

XC40 EV Pro

• Montalbano
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Inderdaad, werkt mooi!

P8

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Ik ook, verbruik lijkt hoger maar range wordt wel beter. 300km bij 65% zegt ie nu. Het is een optimist 😀

P8

• MattiTwinPure
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-08 12:44
Range hier ook niet over te klagen. Zit op constant 19,0kwh verbruik en rij zeker sportief. Kan altijd beter maar dan had ik deze auto niet moeten kopen.
Ook op versie 2.2 ondanks Apple gebruiker niets bijzonder.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Adriaen87 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Eergisteren kreeg ik update 2.2 binnen. De installatie verliep weer probleemloos. AudioWagon functioneert weer als vanouds. [...]
Ik heb al een tijd AudioWagon in gebruik totdat de wit omrande USB-poort door Volvo werd geblokkeerd.
Vandaag 2.2 geïnstalleerd, maar de USB-stick werd door het systeem niet herkend.
Bij mij werkt het dus nog niet. Ook niet na een TCam reset en een reset via de Home knop.

Ik zal morgen de stick nog eens opnieuw formatteren en inrichten om te zien of het dan lukt.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• J.van.L
Vermoedelijk heb ik deze week het zuinigheidsrecord *O*

Is ook niet zo moeilijk als je de hele week op de Veluwe heen en weer rijdt, lage snelheden en weinig wind i.v.m. de vele bossen. Heel wat anders dan bij ons in Friesland, waar het meestal flink waait.

Iemand met een lager verbruik?

P8, 20” Pirelli P Zero, warmtepomp, software versie 2.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuc_FOoT3UXcfoFY9PfazTP1IvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHqM55pfpvfUaapv900kMqQE.jpg?f=fotoalbum_large

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 09:58
Claude schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Ik heb dat ook sinds kort.
Krakend geluid ongeacht de zender. Het begon met korte stukjes, maar ik heb ook al een langere storing gehad. Het treedt ook op bij Spotify. Het is net alsof de verbinding met de luidsprekers losvast is.
Dat wordt binnenkort een ritje naar de dealer.
@Claude @Andre Pen

Wij hadden hier na de installatie van software 2.1 ook last van.
Android systeem een keer resetten was hier de oplossing.

Even mee rond gereden en afspraak bij Volvo gemaakt. Ze hadden aangegeven dat ze bij de terugroepactie van laatst de software hadden geüpdatet en ook iets aan de antenne hadden gedaan. Daarom dacht ik dat het aan de antenne lag.

Maar toen had ik ook ineens zo'n slecht ontvangst geluid bij het achteruit inparkeren.
Dus maar eens een reset van het android systeem gedaan (home knop lang inhouden) en sindsdien geen last meer van gehad.

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Claude schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb al een tijd AudioWagon in gebruik totdat de wit omrande USB-poort door Volvo werd geblokkeerd.
Vandaag 2.2 geïnstalleerd, maar de USB-stick werd door het systeem niet herkend.
Bij mij werkt het dus nog niet. Ook niet na een TCam reset en een reset via de Home knop.

Ik zal morgen de stick nog eens opnieuw formatteren en inrichten om te zien of het dan lukt.
Eerder meldde ik, dat na update 2.2 AudioWagon voluit werkte. Ik vergat te melden, dat eerst een kline hindernis genomen met worden. Bij inpluggen van de USB-c-stick of later bij het starten van de auto komt op het centrale scherm de melding 'Fout USB-apparaat' gevolgd door de mededeling, dat het apparaat niet ondersteund wordt.Ik trok me van die meldingen niets aan, en ging door, waarna AudioWagon gewoon opstart en verder feilloos werkt.Mijn advies aan Claude (en anderen). Ga voorbij aan de melding 'Fout USB-apparaat'

Intussen blijft het wel opmerkelijk. dat de software van Google en/of Volvo/Polestar bugs blijft bevatten. Is het gebrek aan ervaring, of onvoldoende testcapaciteit?

• Venomer
J.van.L schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:34:
Vermoedelijk heb ik deze week het zuinigheidsrecord *O*

Is ook niet zo moeilijk als je de hele week op de Veluwe heen en weer rijdt, lage snelheden en weinig wind i.v.m. de vele bossen. Heel wat anders dan bij ons in Friesland, waar het meestal flink waait.

Iemand met een lager verbruik?

P8, 20” Pirelli P Zero, warmtepomp, software versie 2.1

[Afbeelding]
Bij een gemiddelde van 44 km/u. Zo kan ik het ook! :O

Maar wel heel zuinig ja.

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
Adriaen87 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:13:
[...]

'

Intussen blijft het wel opmerkelijk. dat de software van Google en/of Volvo/Polestar bugs blijft bevatten. Is het gebrek aan ervaring, of onvoldoende testcapaciteit?
Nee hoor, het zijn prutsers! …en wij zijn hun testcapaciteit!

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
Ik bemerk overigens nu inderdaad het lastige plannen met maps op de P8. ABRP werkt echt beter, alleen jammer dat de waypoints bij het verzenden naar maps vervolgens individuele punten worden en geen complete rit….

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Pagina: 1 ... 92 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"