Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jm188
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 10:10
ergodyne1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Als je op deze manier navigeert, werkt dan de navi in je cockpitdisplay ook mee? (Nee dus, zie onderstaande tekst)

Heeft deze Carplay überhaupt voordelen qua extra functionaliteit of is het meer een gimmick? Maw wat kun je nu meer wat je daarvoor niet kon?

Wil niet heel negatief overkomen op deze prachtige vrijdag, maar als Flitsmeister niet werkt, Whatsapp niet veel doet, geen videomateriaal afgespeeld kan worden, wat is dan de toegevoegde waarde van dit geheel aan update? heb mijzelf heel lang afgevraagd waarom veel mensen zitten te wachten op CarPlay...

En hieronder nog wat info van de Volvo site:

Apple®CarPlay®
Updated 5/16/2022
CarPlay gives you the option to listen to music, make phone calls, get directions, send/receive messages and use Siri®, all while you stay focused on your driving.

CarPlay works with selected iPhone® models. If the car does not already have support for CarPlay then it is possible to install it afterwards. Contact a Volvo dealer to install CarPlay.

Information about which apps are supported and which iPhone models are compatible is available on Apple's website: www.apple.com/ios/carplay/. Please note that Volvo does not accept responsibility for the content of CarPlay.

When using map navigation via CarPlay no guidance is shown in the driver display, but only in the centre display.

When navigation is started through Apple CarPlay, ongoing native turn-by-turn route guidance will be ended.

The CarPlay apps can be controlled via the centre display, your iPhone or with the steering wheel's right-hand keypad. The apps can be voice-controlled using Siri. A long press on the steering wheel button starts voice control using Siri and a short press activates the car's own voice control. If Siri breaks off too early, hold the steering wheel button depressed.
ik denk oa Apple music.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:49
ergodyne1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:44:
[...]

When navigation is started through Apple CarPlay, ongoing native turn-by-turn route guidance will be ended.
hmm, met name deze zin valt mij op. Ik had gehoopt dat ik de splitscreen functie met ABRP en Spotify van CarPlay en tegelijk de ingebouwde google navigatie op het scherm achter het stuur kon gebruiken. Uit deze zin begrijp ik dat dit (mogelijk) niet het geval is. Tenzij ABRP niet als navigatie app wordt gezien door CarPlay.

Voor mij zit de toegevoegde waarde van CarPlay vooral in de splitscreenfunctie en ABRP.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:58
Flitsmeister in Carplay is anders dan op de telefoon.
Ik heb nu ook Carplay (fossiele XC40) en je hebt alleen de kaart, waarop de flitsers staan. Die lijst is er dus sowieso niet in Carplay.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:26

Rianata

Have you played Atari today?

rinkel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:43:
Ik heb nu ook Carplay (fossiele XC40) en je hebt alleen de kaart, waarop de flitsers staan. Die lijst is er dus sowieso niet in Carplay.
Dat is opmerkelijk want Carplay is toch niets anders dan een presentatieplatform van de apps en data die je op jouw iPhone hebt!? En dezelfde view als de app op je iPhone tonen moet dan niet zo moeilijk zijn. De Carplay functionaliteit zit in de app op je iPhone.

https://www.tomsguide.com/reference/apple-carplay

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:01
Rianata schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Dat is opmerkelijk want Carplay is toch niets anders dan een presentatieplatform van de apps en data die je op jouw iPhone hebt!? En dezelfde view als de app op je iPhone tonen moet dan niet zo moeilijk zijn. De Carplay functionaliteit zit in de app op je iPhone.

https://www.tomsguide.com/reference/apple-carplay
Het is in feite een presentatieplatform van de apps op je iPhone inderdaad, maar het is niet een "synchrone weergave" van je iPhone. Nu weet ik niet exact de regels die Apple stelt aan apps die met CarPlay mogen werken, maar het zou mij niets verbazen dat Flitsmeister heeft moeten kiezen voor een "navigatie"-app om op CarPlay te mogen werken.

Ik gebruik op het moment Flitsmeister op Apple CarPlay voor de flitsers en daarnaast de navigatie van de auto zelf om te navigeren en dat werkt prettig, niet ideaal (heb op dit moment nog een BMW en ben in afwachting van m'n Volvo, maar de basis blijft hetzelfde :))

• rinkel
Volgens mij moest Flitsmeister een speciale Carplay versie ontwikkelen.
Maar pin me er niet op vast.

• ergodyne1
  • Laatst online: 17-11 17:04
rinkel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:43:
Dus het komt erop neer dat wanneer je Flitsmeister 'normaal' wilt gebruiken je dit toch alsnog op je iPhone moet starten :'(

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ergodyne1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Dus het komt erop neer dat wanneer je Flitsmeister 'normaal' wilt gebruiken je dit toch alsnog op je iPhone moet starten :'(
al dat lange wachten ! Wat een deceptie ! (Geen apple producten hier, sorry ;) )

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:56
Even een hele andere (echte tweakers) vraag. Ik zou wel wat statistieken van mijn volvo in mijn domotica systeem willen hebben:

Is het al iemand gelukt de volvo api succesvol te gebruiken? Volgens de documentatie staat de "connected vehicle api" nog dicht voor de XC40, maar zou de "extended vehicle api" voor alle volvo's, dus ook de XC40 beschikbaar moeten zijn..

Het lukt mij wel om het vin nummer van mijn auto op te vragen (dus ik roep de API kennelijk goed aan), maar heb krijg op andere apI calls (heb geprobeerd "engine status" en "car locked" op te vragen) de volgende foutmelding terug uit de API :
{
"exveErrorId" : "404",
"exveErrorMsg" : "resource not available for VIN or accessing party"
}

iemand die dit wel gelukt is?

UPDATE: laat maar, ben er al uit

met https://api.volvocars.com.../vehicles/<VIN>/resources kun je voor je auto opvragen wat wel/niet kan. Conclusie: API werkt, maar op de pure electric kun je maar zeer beperkt info opvragen, enkel locked/unlocked en of de ramen en deuren open of dicht zijn... Net eff getest. Dat werkt idd... maar heeft weinig toegevoegde waarde. wordt dus wachten tot ze hier meer van gaan openzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Kammika op 08-07-2022 11:24 ]

• Rianata

Rianata

Kammika schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:16:

met https://api.volvocars.com.../vehicles/<VIN>/resources kun je voor je auto opvragen wat wel/niet kan. Conclusie: API werkt, maar op de pure electric kun je maar zeer beperkt info opvragen, enkel locked/unlocked en of de ramen en deuren open of dicht zijn... Net eff getest. Dat werkt idd... maar heeft weinig toegevoegde waarde. wordt dus wachten tot ze hier meer van gaan openzetten.
Goed dat je het aanhaalt, dat is al meer dan een paar maanden terug, toen was de API voor onze EV's nog helemaal niet vrijgegeven. Ik ga er wel even mee stoeien. Een automation die vaststelt dat de auto (ramen / deuren) nog open staat op een bepaald tijdstip (middennacht, wanneer je de nachtroutine start) is dan wel weer handig.
[...]

Wat is 'normaal' ja >:) Voor mij is het genoeg dat FM actief is en op tijd een waarschuwing geeft voor flitsers, gevaren op de weg, etc. en dat werkt wel prima in Carplay met Google (AAOS) navi op de bestuurdersconsole.

[ Voor 21% gewijzigd door Rianata op 08-07-2022 11:34 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• rinkel
[...]

Maar dat was toch altijd al zo? Bij andere auto's met Carplay?

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 20:17
rinkel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:33:
[...]

Ja

• ergodyne1
4v4t4r schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:50:
[...]

al dat lange wachten ! Wat een deceptie ! (Geen apple producten hier, sorry ;) )
Ik heb er niet op gewacht hoor... ken het uit andere auto's en eerlijk gezegd gebruikte ik het niet.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:02
Even een hele andere (echte tweakers) vraag. Ik zou wel wat statistieken van mijn volvo in mijn domotica systeem willen hebben:

Is het al iemand gelukt de volvo api succesvol te gebruiken? Volgens de documentatie staat de "connected vehicle api" nog dicht voor de XC40, maar zou de "extended vehicle api" voor alle volvo's, dus ook de XC40 beschikbaar moeten zijn..

Het lukt mij wel om het vin nummer van mijn auto op te vragen (dus ik roep de API kennelijk goed aan), maar heb krijg op andere apI calls (heb geprobeerd "engine status" en "car locked" op te vragen) de volgende foutmelding terug uit de API :
{
}

Voor mij is dit allemaal nieuw. Om calls te kunnen doen heb je een subscription key nodig. Hoe kom je daar aan?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05

{
}

Enig idee hoe je de integratie in Home Assistant krijgt? Is alleen het volgende in configuration.yaml genoeg? Ik zie nergens een integratie die je kunt toevoegen (gebruik HA in docker op een NUC). Ik zie ook geen Volvo entiteiten.

volvooncall:
username: <volvo_username>
password: <volvo_password>

• over9000
Rianata schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:31:
[...]

Goed dat je het aanhaalt, dat is al meer dan een paar maanden terug, toen was de API voor onze EV's nog helemaal niet vrijgegeven. Ik ga er wel even mee stoeien. Een automation die vaststelt dat de auto (ramen / deuren) nog open staat op een bepaald tijdstip (middennacht, wanneer je de nachtroutine start) is dan wel weer handig.
Volgens developer portal is connected vehicle api nog steeds niet voor onze xc40. En die extended is er enkel Om wat wettelijke checkboxes te halen waar je ook niet veel aan hebt.

• over9000
Iksie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Enig idee hoe je de integratie in Home Assistant krijgt? Is alleen het volgende in configuration.yaml genoeg? Ik zie nergens een integratie die je kunt toevoegen (gebruik HA in docker op een NUC). Ik zie ook geen Volvo entiteiten.

volvooncall:
Die integratie is voor de oudere modellen die werkt niet op onze xc40.

• Rianata

Rianata

Iksie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]

volvooncall:
Je zult in de Volvo Developer portal een 'app' moeten aanmaken, waarbij je credentials krijgt. Die gebruik je vervolgens om via Templates de API te kunnen bevragen en daarmee sensoren in HA te creëren.

https://developer.volvoca...nnected-vehicle/overview/

"Note: This API works for all connected vehicles up to model year 2021, excluding the XC40 Recharge BEV."

Wat @over9000 idd zei.

[ Voor 14% gewijzigd door Rianata op 08-07-2022 11:44 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:03
Rianata schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:14:
• Spotify in Carplay heeft (ook) geen sorteringsmogelijkheden van afspeellijsten. Alleen een shuffle optie is aanwezig. Vind ik vreemd omdat wanneer je de Spotify app op de iPhone gebruikt heb je rechtsboven bij afspeellijsten de Sort knop met verschillende sorteringsopties.
[/list]
Nog even hierover want ik heb dit item al meer dan een jaar geleden ingediend bij Spotify. Ik had genoeg stemmen, ik krijg nu nog steeds meldingen dat het zo lekker gaat en weer door ben. Maar Spotify geeft geen enkele indicatie door hoeveel controles en checks je moet voor ze het oppakken. Waarschijnlijk nooit....

Maar ik had wel een workaround gevonden, dus voor de mensen die het net als mij super irritant vonden dat je nieuw toegevoegde muziek NOOIT bovenaan staat (wat je natuurlijk ALTIJD wil)....: maak gewoon een clone van de betreffende afspeellijst. Ik heb zelf bijv. een afspeellijst waar ik alle nieuwe en toffe tracks in gooi elke vrijdag. Die gooi ik in de originele playlist en de clone wis ik en zet daar de nieuwe lijst weer in. Op de één of andere manier houdt Spotify dan geen rekening met datum/tijd toegevoegd en staat de sortering WEL goed in je XC/C40. Dus nieuwe tracks netjes bovenaan.

Kost je misschien 3 seconden werk op je pc/laptop/telefoon, maar voor mij werkt het zo prima.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11 22:53
rinkel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:33:
[...]

Haha het lijkt alsof heel wat mensen hier nooit eerder met carplay hebben gewerkt? Carplay moet je gebruiken i.c.m. je auto features. Ik heb het nog niet maar het belangrijkste voor mij was het eenvoudig navigeren via kalender of als iemand je een locatie stuurt want op één of andere manier kan dat niet in onze 'google auto' of meerdere bestemmingen achter elkaar.... en FM op de achtergrond laten draaien voor meldingen was de voornaamste reden en dat werkt heb ik begrepen. De spotify app via carplay ziet er iets mooier uit maar de spotify app van AAOS werkt voor mij ook prima. Geen idee wat mensen hier verwachten van carplay het is meer een goede Addon voor AAOS en wat mij betreft voegt het dingen toe die in AAOS allang hadden moeten zitten.

ABRP, Whatsapp via spraak is overigens altijd geweest, Teams, Flitsmeister op de achtergrond en natuurlijk alle apps die veel sneller worden toegevoegd als onze playstore.

• Rianata

Rianata

Beetje met de API in mijn pauze lopen stoeien en het werkt wel (VIN is uiteraard geanonimiseerd door mij achteraf = YV0AAAAAAA00000000):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
{
  "resources": [
    {
      "version": "1.0",
      "name": "carLocked",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/carLocked"
    },
    {
      "name": "frontLeftDoorOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/frontLeftDoorOpen"
    },
    {
      "name": "frontLeftWindowOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/frontLeftWindowOpen"
    },
    {
      "name": "frontRightDoorOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/frontRightDoorOpen"
    },
    {
      "name": "frontRightWindowOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/frontRightWindowOpen"
    },
    {
      "name": "hoodOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/hoodOpen"
    },
    {
      "name": "rearLeftDoorOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/rearLeftDoorOpen"
    },
    {
      "name": "rearLeftWindowOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/rearLeftWindowOpen"
    },
    {
      "name": "rearRightDoorOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/rearRightDoorOpen"
    },
    {
      "name": "rearRightWindowOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/rearRightWindowOpen"
    },
    {
      "name": "tailGateOpen",
      "href": "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/YV0AAAAAAA00000000/resources/tailGateOpen"
    }
  ]
}

code:
1
2
3
4
5
6
{
  "carLocked": {
    "value": "true",
    "timestamp": 1657267476240
  }
}

Nadeel alleen dat tokens (uiteraard vanwege security aspect) 1 uur geldig zijn, dus daar moet ik eens induiken hoe autoamtisch een refresh te doen en dit in HA als variabele op te kunnen slaan om te gebruiken in de curl requests.

• Kammika
Venomer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Voor mij is dit allemaal nieuw. Om calls te kunnen doen heb je een subscription key nodig. Hoe kom je daar aan?
De docs volgen op developer.volvo.com

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05
Inderdaad op de Devsite van Volvo kun je keys aanmaken als je een app maakt. Maar hoe kun je die subscription keys dan weer gebruiken in Home Assistant? De sensor templates aanmaken lukt me nog wel maar ik zie niet waar je die keys gebruikt.

• Kammika
Rianata schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:33:

Nadeel alleen dat tokens (uiteraard vanwege security aspect) 1 uur geldig zijn, dus daar moet ik eens induiken hoe autoamtisch een refresh te doen en dit in HA als variabele op te kunnen slaan om te gebruiken in de curl requests.
Dat is alleen als je testtoken aanmaakt op je account page

Hier staat hoe je het structureel regelt: https://developer.volvocars.com/apis/docs/authorisation/

oauth2 is wel veilig, maar ook een boel gedoe om even een plugginnetje in je home automation te bouwen..

(maar goed ik snap het wel, met deze API kun je ook je auto's ongrendelen, starten, etc... dus ze hebben groot gelijk dat ze het zo doen)

• Kammika
Rianata schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:40:
[...]

https://developer.volvoca...nnected-vehicle/overview/

"Note: This API works for all connected vehicles up to model year 2021, excluding the XC40 Recharge BEV."

Wat @over9000 idd zei.
Ja dus ook alleen maar cals uit die andere API gebruikt die wel ondersteund wordt:

https://developer.volvoca...xtended-vehicle/overview/ en intussen hopen dat die 1e ook voor P6/P8 gaan openzetten...

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
iPhone is te jailbreaken en dan heb je alle apps in CarPlay. Dan heeft t toegevoegde waarde.

• GT916
  • Laatst online: 06-04-2023
Als reactie op teleurgestelde Tweakers over CarPlay i.c.m. het bestuurdersdisplay; Apple heeft ten tijde van de WWDC begin juni een update voor Carplay aangekondigd waarbij ze wel gebruik gaan maken van het display achter je stuur. Daarnaast krijgt CarPlay dan ook toegang tot diverse auto eigenschappen zoals klimaatbeheersing, stoelverwarming etc. Dan zal het richting een complete vervanging/alternatieg van/op AAOS gaan lijkt het. Staat gepland voor 2023. Volgens mij hebben zowel Polestar als Volvo ook aangekondigd hier op aan te willen haken. (afbeelding is van de aankondiging van Apple)

Aanvulling:
20” Pirelli P8 geen trillingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f3tfJ1i3rwfE7h1PF2uZSEOayo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBFv5qbDLXKaeLX5fK4zfkYO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door GT916 op 09-07-2022 18:50 ]

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:34
Nog mijn bijdrage voor de banden. ik heb geen trillingen !

Continental 19" zomerbanden
Michelin 19"winterbanden

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• ergodyne1
GT916 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:09:
Als reactie op teleurgestelde Tweakers over CarPlay i.c.m. het bestuurdersdisplay; Apple heeft ten tijde van de WWDC begin juni een update voor Carplay aangekondigd waarbij ze wel gebruik gaan maken van het display achter je stuur. Daarnaast krijgt CarPlay dan ook toegang tot diverse auto eigenschappen zoals klimaatbeheersing, stoelverwarming etc. Dan zal het richting een complete vervanging/alternatieg van/op AAOS gaan lijkt het. Staat gepland voor 2023. Volgens mij hebben zowel Polestar als Volvo ook aangekondigd hier op aan te willen haken. (afbeelding is van de aankondiging van Apple)

[Afbeelding]
Leuk, maar hier heb je niks aan in je huidige XC/C40. Het is voor nieuwe modellen.

• Kammika
GT916 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:09:

[Afbeelding]
In die aankondiging zeggen ze ook dat pas begin volgend jaar wordt aangekondigd om welke modellen auto’s dit gaat. Ga er maar niet vanuit dat dit in huidige generatie auto’s nog komt…

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
ergodyne1 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Leuk, maar hier heb je niks aan in je huidige XC/C40. Het is voor nieuwe modellen.
Hoe kom je hierbij? Dit is je eigen onderbuikgevoel neem ik aan.

• Kammika
quinten010 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Bekijk het filmpje van de aankondiging maar. Dan is het wel duidelijk…

• quinten010
Kammika schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Bekijk het filmpje van de aankondiging maar. Dan is het wel duidelijk…
Ik kijk al jaren Apple WWDC. Er is nergens letterlijk gezegd dat het alleen naar nieuwe (nog niet aangekondigde) auto's zou komen.

We weten 2 dingen:
1) We krijgen meer te weten eind? volgend jaar. Letterlijke quote van Apple in de keynote: "Vehicles will start to be announced late next year". Dit kan dus gaan om zowel bestaande auto's als nieuwe.

2) Volvo en Polestar zitten bij de bedrijven die samenwerken met Apple om het systeem te implementeren en te ontwikkelen.

[ Voor 13% gewijzigd door quinten010 op 09-07-2022 16:24 ]

• ergodyne1
quinten010 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Yep. Dit gaan ze echt niet in de huidige displays upgraden. Ze zijn al tijden bezig om een pixeltje aan te passen. Maar, als jij er wel op hoopt, dan wil ik je die hoop niet afnemen. Tegen de tijd dat het erin komt bestel ik wel weer een andere wagen :)

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
ergodyne1 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:51:
[...]
Yep. Dit gaan ze echt niet in de huidige displays upgraden.
Ik ben het niet altijd eens met @ergodyne1 , maar nu wel; dit gaat niet toepasbaar worden op onze (X)C40. Dit gaat niet over een upgrade van het besturingssysteem, maar over een volstrekt ander besturingssysteem. Vergelijkbaar met het upgraden :) van een Android telefoon naar een echte IPhone..
het zou mij niets verbazen als die versie van CarPlay alleen gaat werken op Apple chips… en die zitten niet in onze (X)C40…

• Kammika
quinten010 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ik kijk al jaren Apple WWDC. Er is nergens letterlijk gezegd dat het alleen naar nieuwe (nog niet aangekondigde) auto's zou komen.

We weten 2 dingen:
1) We krijgen meer te weten eind? volgend jaar. Letterlijke quote van Apple in de keynote: "Vehicles will start to be announced late next year". Dit kan dus gaan om zowel bestaande auto's als nieuwe.

2) Volvo en Polestar zitten bij de bedrijven die samenwerken met Apple om het systeem te implementeren en te ontwikkelen.
Dream on. Met veel fantasie kun je het eruit halen als hoort wat je wilt horen. Maar als dat backwards compatibel was naar huidige modellen hadden ze dat echt niet op deze manier gemeld

Volvo en polestar klinkt leuk, maar is allemaal marketing bullshit. vb ford is nu al verder met carplayintegratie dan Volvo/polestar. Zie vb delen van voertuiginfo met huidig CarPlay waardoor die al laadstops plant obv huidig accupercentage en bereik gewoon in huidige carplay

• quinten010
Zo te zien hebben jullie geen IT achtergrond, en zal geen enkele autobouwer het accepteren om een "Apple Chip" in zijn eigen auto te laten bouwen. Er zit nu ook geen "Google Chip" in de XC40.
Maar als dat backwards compatibel was naar huidige modellen hadden ze dat echt niet op deze manier gemeld
Als het alleen naar nieuwe auto's zou komen hadden ze dit ook vast heel duidelijk vermeld en dat is ook niet het geval.

En voor de duidelijkheid, deze nieuwe versie van Apple Carplay gaat juist werk uit handen nemen van autofabrikanten. Apple zal de codering en onderhoud hiervan voor zijn rekening nemen niet Volvo. In een talkshow met Apple en Craig Federighi is aangegeven dat autobouwers zich kunnen gaan onderscheiden door bepaalde pictogrammen die horen bij het merk uit te kiezen. Denk hierbij aan een unieke gauge cluster die Apple dan zal gaan ontwerpen met bijvoorbeeld Volvo.

Dat de huidige chips in de XC40 dit nieuwe systeem misschien niet aan zouden kunnen door rekenkracht tekorten is een ander verhaal en daar kan ik nog deels in meegaan. En uiteraard snap ik dat Volvo ervoor kan gaan kiezen het alleen in nieuwe auto's te activeren. Dat neemt niet weg dat het in de huidige auto's technisch niet mogelijk zou zijn.

• GT916
quinten010 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:44:
Zo te zien hebben jullie geen IT achtergrond, en zal geen enkele autobouwer het accepteren om een "Apple Chip" in zijn eigen auto te laten bouwen. Er zit nu ook geen "Google Chip" in de XC40.

[...]

Als het alleen naar nieuwe auto's zou komen hadden ze dit ook vast heel duidelijk vermeld en dat is ook niet het geval.

En voor de duidelijkheid, deze nieuwe versie van Apple Carplay gaat juist werk uit handen nemen van autofabrikanten. Apple zal de codering en onderhoud hiervan voor zijn rekening nemen niet Volvo. In een talkshow met Apple en Craig Federighi is aangegeven dat autobouwers zich kunnen gaan onderscheiden door bepaalde pictogrammen die horen bij het merk uit te kiezen. Denk hierbij aan een unieke gauge cluster die Apple dan zal gaan ontwerpen met bijvoorbeeld Volvo.

Dat de huidige chips in de XC40 dit nieuwe systeem misschien niet aan zouden kunnen door rekenkracht tekorten is een ander verhaal en daar kan ik nog deels in meegaan. En uiteraard snap ik dat Volvo ervoor kan gaan kiezen het alleen in nieuwe auto's te activeren. Dat neemt niet weg dat het in de huidige auto's technisch niet mogelijk zou zijn.
Ik denk juist dat chips niet een groot probleem gaan zijn. De iPhone draait CarPlay binnen iOS, de auto geeft simpelweg data door aan CarPlay die het weergeeft op de displays. Dit is waarom ik blij ben met CarPlay, het maakt het mogelijk om veel meer uit je auto te halen doordat je wél een nieuwe iPhone kunt kopen maar niét de processor in je auto kunt upgraden.

Ik zie ook geen enkele rede waarom CarPlay niet het bestuurders display zou kunnen gebruiken. Apple zal dit niet snel tegenwerken aangezien zij natuurlijk het liefst zo veel mogelijk gebruikers hebben van hun ecosysteem.

• quinten010
GT916 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Ik denk juist dat chips niet een groot probleem gaan zijn. De iPhone draait CarPlay binnen iOS, de auto geeft simpelweg data door aan CarPlay die het weergeeft op de displays. Dit is waarom ik blij ben met CarPlay, het maakt het mogelijk om veel meer uit je auto te halen doordat je wél een nieuwe iPhone kunt kopen maar niét de processor in je auto kunt upgraden.

Ik zie ook geen enkele rede waarom CarPlay niet het bestuurders display zou kunnen gebruiken. Apple zal dit niet snel tegenwerken aangezien zij natuurlijk het liefst zo veel mogelijk gebruikers hebben van hun ecosysteem.

Precies, daarom denk ik ook dat er geen technische moeilijkheden gaan zijn met het implementeren op een (X)C40.

• ergodyne1

[...]

Op dit forum roepen dat mensen geen IT achtergrond hebben is wel ballen hebben. Dat moet ik je nageven. Maar daaruit maak ik wel weer op dat je meer roept dan dat je ergens goed over nadenkt. Dat geeft niet. Iedereen heeft zijn recht om wat te roepen imho. Ik roep ook wel eens wat.

Wel leuk om te lezen dat je uiteindelijk wel terugkrabbelt in de hoop dat dit in de XC/C40 gaat komen. Realistisch gezien wordt het een draak van een project om dat in een update te fixen. Gaat nooit gebeuren. Kijk hoelang ze alleen al bezig zijn om Youtube te integreren. Begin van het jaar gecommuniceerd, nog steeds niet uitgerold. Heeft met zoveel invloeden te maken… iets simpels als dat (wat al werkte via TuneIn) duurt al eeuwen.

Not going to happen dit. Gebeurt dit wel voordat ik mijn C40 heb gewisseld, vreet ik beiden schoenen op. Zonder saus.

• Kammika
Zo te zien hebben jullie geen IT achtergrond,
Ik zou wat voorzichter zijn met je uitspraken.

Juist omdat ik it achtergrond heb denk (ik weet het nooit zeker natuurlijk) ik dat het niet beschikbaar komen op bestaande modellen niets te maken heeft met technische grondoorzaken zaken. Die zijn vrijwel altijd oplosbaar nl maar daarentegen alles met marketing (druipt van het filmpje af) en verdienmodellen (ook compatibele maken met huidige voertuigen compatibel maken is duurder zonder aantoonbare inkomsten en Volvo / polestar willen nieuwe features op nieuwe modellen zodat we weer redenen hebben om straks weer mooiere auto’s te kopen)

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 09-07-2022 19:31 ]

• GT916
Kammika schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Ik zou wat voorzichter zijn met je uitspraken. Iig nu aangetoond dat je zaken verkeerd inschat.

Juist omdat ik it achtergrond heb denk (ik weet het nooit zeker natuurlijk) ik dat het niet beschikbaar komen op bestaande modellen niets te maken heeft met technische grondoorzaken zaken. Die zijn vrijwel altijd oplosbaar nl maar daarentegen alles met marketing (druipt van het filmpje af) en verdienmodellen (ook compatibele maken met huidige voertuigen compatibel maken is duurder zonder aantoonbare inkomsten en Volvo / polestar willen nieuwe features op nieuwe modellen zodat we weer redenen hebben om straks weer mooiere auto’s te kopen)
En wie is nou de beste potentiële klant om je nieuwe auto aan te slijten? Juist, de klant die al in een auto uit de Volvo vloot rijdt. Dus als Volvo er t.z.t. voor zou kiezen om hun oude voertuigen bewust niet te upgraden dan denk ik dat veel klanten van het eerste uur zich niet gewaardeerd voelen en wellicht over zullen stappen naar een ander merk.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:45
Als je niks zegt en niks belooft is er richting klanten toch geen sprake van bewust niet upgraden? Hoeveel eigenaren van auto's ken je die zeiken dat een functie van het nieuwe model niet op hun oude model zit...

De hele discussie van of het wel of niet op deze chip draait is volgens mij onzinnig. Het is puur een marketingafweging. Klanttevredenheid vs kosten die niet direct geld opleveren vs motivator om een nieuwer model te kopen.

• Kammika
GT916 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:32:
[...]

En wie is nou de beste potentiële klant om je nieuwe auto aan te slijten? Juist, de klant die al in een auto uit de Volvo vloot rijdt. Dus als Volvo er t.z.t. voor zou kiezen om hun oude voertuigen bewust niet te upgraden dan denk ik dat veel klanten van het eerste uur zich niet gewaardeerd voelen en wellicht over zullen stappen naar een ander merk.
Tsja…. Laat dat nou net het business model van veel commerciële bedrijven (waaronder Apple maar ook veel autofabrikanten) zijn: veel investeren in klantenbinding zodat klanten jouw spulletjes blijven kopen maar vooral ook die trouwe klanten dan lekker maken met marketing van nieuwe features die je dan in nieuwe producten stopt zodat je trouwe klanten redenen hebben om steeds weer nieuwe producten van je te kopen

For what it’s worth: laten we hopen dat jij gelijk krijgt… ik krijg ook liever al die nieuwe features op mijn bestaande spulletjes zonder dat ik daar iemand voor hoef te betalen…

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Denk eerder aan licentie en kosten technisch. Het is al een aantal jaar dat alles duurder wordt. Om dan ook nog wat licenties voor Apple en Google aan te moeten schaffen voor een hele vloot of alleen een select aantal modellen kan een bewuste keuze zijn. Technisch zijn zaken zo geregeld maar politiek, kosten en juridisch (data verzamelen etc) zijn veel grotere onderwerpen die voor jaren vertraging kunnen zorgen.

• over9000
We moeten niet vergeten dat de gehele lineup van modellen hybride of electrisch v/xc40/60/90 gebruikt maakt van hetzelfde aaos scherm en bestuurders display, waarvoor dit dus potentieel ook gebruikt kan worden.
Ik bagatelliseer maar carplay is niet veel anders dan een extra scherm op je iphone met een out of band kanaal voor touch info en wat andere door apple gestandaardiseerde componenten voor tune info of navi.

Feit is, een extra scherm (bestuurders display) is technisch echt niet heel moeilijk het zit hem meer in de implementatie van de door apple geschreven API waarmee volvo dan zou moeten integreren.

Laten we elkaar vooral niet aanvallen op vermoedens want we weten nog helemaal niets! Laten we vooral hopen dat er gaat komen en tot het einde van het jaar Iedergeval genieten van überhaupt carplay, als die fricking update nog eens gaat komen _/-\o_

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tip:
Koop je een nieuwe gsm…ontkoppel eerst in je ouwe gsm de auto in de app, VOORDAT je je ouwe gsm naar fabrieksinstellingen terugbrengt.

Daarna kan je de auto toevoegen in je nieuwe gsm.
Mijn manier werkt in ieder geval niet :+
———

VIN nummer invullen lukt daarna moet ik in de auto naar een bepaalde menu toe.

Dan kan je niet verder want je moet eerst bij je ouwe gsm de auto ontkoppelen.

Bij mijn ouwe gsm kan ik nu ook niet meer inloggen want dan krijg ik hetzelfde verhaal.

Ook op https://www.volvocars.com/nl/v/volvo-cars-app kan ik niets aanpassen.

Blijkbaar moet ik nu naar de dealer om mijn ouwe gsm te ontkoppelen.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb, is een compleet nieuw profiel aanmaken. Maar volgens mij ben ik de “admin” en weet niet of ik die zomaar kan wissen.

Ach ja, als blijkt dat ik inderdaad naar de dealer moet, mogen ze meteen mijn ruitenvloeistof bijvullen. Daar kreeg ik vandaag een melding van. })

Meer dan ik dacht...

• quinten010
Ik roep ook wel eens wat.
Klopt, ik heb nog niet zoveel aannames in een bericht gezien maar goed. :+
Laten we elkaar vooral niet aanvallen op vermoedens want we weten nog helemaal niets!
Hier sluit ik mij bij aan. Nee heb je, ja kun je krijgen!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
Rude-Dog schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:43:
De hele discussie van of het wel of niet op deze chip draait is volgens mij onzinnig. Het is puur een marketingafweging.
Weet ik niet zeker… ik denk dat CarPlay nu op mijn Iphone draait, en het scherm kopieert naar mijn C40. Een beetje zoals Android Auto dat ook doet voor andere compatible auto’s. AAOS is echter heel iets anders, dat draait niet op de telefoon, maar op de auto. En ik denk dat de getoonde schermen van de toekomstige CarPlay ook niet gebruik maken van de chipset van mijn telefoon, maar gebruik maken van de chipset van de auto. Net zoals AAOS nu werkt… vandaar mijn grote twijfel of die getoonde schermen van de toekomstige CarPlay op huidige (X)C40 kunnen werken..

(Mijn mening van een niet IT er… :) ]

• Rianata

Rianata

Arstechnica heeft een artikel over de aankondiging van het nieuwe Carplay dat tijdens de WWDC 2022 werd gepresenteerd: https://arstechnica.com/g...every-screen-in-your-car/

Op basis van dat artikel neem ik op dit moment aan dat het toch echt nog steeds een presentatieframework blijft dat op je iOS apparaat (iPhone) draait, maar waarbij Apple met autofabrikanten samen gaat werken om de iPhone te laten communiceren met de auto SoC om realtime gegevens uit te wisselen en te kunnen presenteren op de schermen in de auto: "a connected iPhone will "communicate with your vehicle's real-time systems in an on-device, privacy-friendly way."

• 4v4t4r
  • Nu online
Ik dacht even dat ik zomaar een verkeerd topic had geopend.. ..

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
streamnl schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:08:
Tip:
Koop je een nieuwe gsm…ontkoppel eerst in je ouwe gsm de auto in de app, VOORDAT je je ouwe gsm naar fabrieksinstellingen terugbrengt.

Daarna kan je de auto toevoegen in je nieuwe gsm.
Mijn manier werkt in ieder geval niet :+
———

VIN nummer invullen lukt daarna moet ik in de auto naar een bepaalde menu toe.

Dan kan je niet verder want je moet eerst bij je ouwe gsm de auto ontkoppelen.

Bij mijn ouwe gsm kan ik nu ook niet meer inloggen want dan krijg ik hetzelfde verhaal.

Ook op https://www.volvocars.com/nl/v/volvo-cars-app kan ik niets aanpassen.

Blijkbaar moet ik nu naar de dealer om mijn ouwe gsm te ontkoppelen.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb, is een compleet nieuw profiel aanmaken. Maar volgens mij ben ik de “admin” en weet niet of ik die zomaar kan wissen.

Ach ja, als blijkt dat ik inderdaad naar de dealer moet, mogen ze meteen mijn ruitenvloeistof bijvullen. Daar kreeg ik vandaag een melding van. })
Probleem heb ik ook gehad. Enige oplossing is een factory reset. Dat kan je zelf doen. Als je naar de dealer gaat doet hij het voor je.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:25:
[...]
Probleem heb ik ook gehad. Enige oplossing is een factory reset. Dat kan je zelf doen. Als je naar de dealer gaat doet hij het voor je.
Raar dat je dit niet gemakkelijker kan aanpassen. Zoals bijv. online in je account.

Tju. Had gehoopt dat de andere account intact zou kunnen blijven.
Dan ga ik het alsnog zelf doen.

Bedankt voor je reactie!

Meer dan ik dacht...

• Venomer
Het kon toch ook zonder reset? Ik meen dat je eerst een nieuw profiel in de auto moest maken. Die moet je dan admin maken. Met dat account kun je dan het oude ontkoppelen. Zoek even in dit topic hoe het precies werkt. Het is meerdere keren langsgekomen.

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Vraagje over Carplay. Kan een iPhone via de kabel worden aangesloten zonder verdere registratie? Of is er voor elke afzonderlijke iPhone een registratie nodig?

• over9000
hansdg53 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:17:
Vraagje over Carplay. Kan een iPhone via de kabel worden aangesloten zonder verdere registratie? Of is er voor elke afzonderlijke iPhone een registratie nodig?
Andersom, op iedere iphone moet je carplay accepteren van de auto waarmee je koppeld.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-11 22:44
4v4t4r schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:02:
Ik dacht even dat ik zomaar een verkeerd topic had geopend.. ..
Ik had diezelfde gedachte….. ik snap gewoon niet waarom een auto een rijdende computer zou moeten worden zolang de basale functies aanwezig zijn. Jailbreaken van je iPhone om een extra apojr te zien….? Niet voor mij!

Het zal dus wel aan mij liggen maar ik vond het
In de P8 met AAOS al prima, straks met CarPlay misschien nog wat meer mogelijkheden (ik heb het nog niet geïnstalleerd, want mijn auto is in NL maar ikzelf niet….)

Nu in het buitenland hebben we een huurauto (Citroën), dan merk je ineens weer hoe goed en snel de navigatie van Volvo/Google is, deze van de Citroën is enorm traag en de gps positie is bovendien niet accuraat (scheelt 40 meter) . Als je daardoor in een vreemde en drukke stad per ongeluk even op een eerdere weg neemt is het systeem daarna zomaar 20 seconden aan het herberekenen zonder aanwijzingen. Fijn is anders. Het scherm is ook niet half zo scherp, muziek klinkt dramatisch slecht.

Tel je zegeningen zeggen ze dan geloof ik….. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 10-07-2022 11:53 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
over9000 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Andersom, op iedere iphone moet je carplay accepteren van de auto waarmee je koppeld.
Logisch, dank!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-11 13:19
Iemand al 2.2 via Online Update?
Is er iets meer bekend over de videodienst?

[ Voor 6% gewijzigd door eniesten op 10-07-2022 18:18 ]

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• jswinkels
Weet iemand iets meer over de inhoud van de deal van Volvo met Plugsurfing? Het lijkt erop dat het een regulier Ionity abonnement is (aangezien de prijzen vrijwel overal €0,35 per kWh zijn), alleen zag ik dat de prijzen in Slovenië en Kroatië veel hoger zijn dan de prijzen die Ionity aangeeft op de website. Volgens de Ionity site is de prijs in Slovenië €0,79 zonder abonnement en €0,35 met abonnement, terwijl Plugsurfing €0,87 aangeeft. In Kroatië is het nog erger: bij plugsurfing is het HRK 6,82 (is ongeveer €0,91), terwijl Ionity HRK 5,60 rekent.

Ik heb al navraag gedaan bij Plugsurfing, maar die verwijzen we me naar Volvo / Polestar. Ook daar staat de vraag uit, maar heb nog geen antwoord.

//EDIT Ik heb net nog even gekeken en de prijs in Slovenië is inmiddels aangepast naar €0,35.

• jswinkels
jswinkels schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

hmm, met name deze zin valt mij op. Ik had gehoopt dat ik de splitscreen functie met ABRP en Spotify van CarPlay en tegelijk de ingebouwde google navigatie op het scherm achter het stuur kon gebruiken. Uit deze zin begrijp ik dat dit (mogelijk) niet het geval is. Tenzij ABRP niet als navigatie app wordt gezien door CarPlay.

Voor mij zit de toegevoegde waarde van CarPlay vooral in de splitscreenfunctie en ABRP.
Ik heb net even in onze e-208 getest. Wanneer je de navigatie op CarPlay (ABRP, Waze etc) aanzet gaat de reguliere navigatie inderdaad uit.

• 4v4t4r
  • Nu online
eniesten schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:17:
Ik niet en ook niets gelezen verder (behalve degene die via de dealer iets hebben ontvangen)

Video komt als app op een later nog onbekend moment... (helaas)

• Mga1600
4v4t4r schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik niet en ook niets gelezen verder (behalve degene die via de dealer iets hebben ontvangen)

Stond voor Q2/Q3. Q2 is voorbij dus zal het de komende maanden wel in de lucht komen.

• 4v4t4r
  • Nu online
Mga1600 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Stond voor Q2/Q3. Q2 is voorbij dus zal het de komende maanden wel in de lucht komen.
Ja het maakt me niet heel veel uit, maar ga volgende week op vakantie. leek me wel leuk om gewoon netflixje oid te doen als ik sta te wachten met laden

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 11:25
eniesten schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:17:
Met de P6 hier gisteren een melding op het scherm gehad, nog niet geïnstalleerd want dat paste even niet met rijden enzo. Woensdag maar ff doen.

• Venomer
4v4t4r schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Ja het maakt me niet heel veel uit, maar ga volgende week op vakantie. leek me wel leuk om gewoon netflixje oid te doen als ik sta te wachten met laden
Update 2.2 maakt het mogelijk om video-apps te gebruiken, maar als ik het goed begrijp zijn die apps nog niet beschikbaar. Uit de release notes:

"Video-apps kunnen nu in de auto worden gebruikt als deze geparkeerd is. Video-apps zullen later beschikbaar komen in de Google Play Store."

Geen idee wanneer die apps komen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:53
Venomer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Update 2.2 maakt het mogelijk om video-apps te gebruiken, maar als ik het goed begrijp zijn die apps nog niet beschikbaar. Uit de release notes:

"Video-apps kunnen nu in de auto worden gebruikt als deze geparkeerd is. Video-apps zullen later beschikbaar komen in de Google Play Store."

Denk dat ze in eerste instantie de Youtube app bedoelen. Deze komt volgens de huidige berichtgeving als native app ergens in 2022.

Op de Polestar Facebook heeft de CEO een keer een plaatje gepost (tijd geleden) waarbij er ook een Netflix icoon te zien was. Dit is toen afgedaan als 'in house' en niet voor het grote publiek.

Overingens heeft de P2 al tijden een videoplayer (en Vivaldi). Dit werkt prima dus het heeft zeker een meerwaarde. (Bijvoorbeeld TV kijken als het regent en de kinderen op de training zitten).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• ergodyne1
Venomer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Het was de bedoeling dat dit in Q3 zou komen hoorde ik om mij heen...

• Mga1600
Rene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Denk dat ze in eerste instantie de Youtube app bedoelen. Deze komt volgens de huidige berichtgeving als native app ergens in 2022.

Op de Polestar Facebook heeft de CEO een keer een plaatje gepost (tijd geleden) waarbij er ook een Netflix icoon te zien was. Dit is toen afgedaan als 'in house' en niet voor het grote publiek.

Overingens heeft de P2 al tijden een videoplayer (en Vivaldi). Dit werkt prima dus het heeft zeker een meerwaarde. (Bijvoorbeeld TV kijken als het regent en de kinderen op de training zitten).
Netflix staat ook bij Volvo op de agenda, maar nog zonder datum. Teams ook trouwens…..

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:53
Mga1600 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Netflix staat ook bij Volvo op de agenda, maar nog zonder datum. Teams ook trouwens…..
vraag me overigens af welke meeraarde teams op AAOS gaat geven? 1000% zeker dat andere deelnemers en presentaties niet worden weergegeven als de auto in beweging is. Als je stilstaat zit je zelf zonder webcam en presentaties moet je bekijken op een vertical screen. Ik zie dit niet meer als een gehypte multi user call.

(ik moet er verder niet aan denken om al rijdend in een teams meeting te zitten. Dan stop ik de auto wel en open ik mijn telefoon/laptop).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Juancho
Maar dat is toch ook gewoon het leuke van AAOS? Dat er van allerlei apps komen, voor sommigen is de één interessant, voor een ander niet en andersom. Als telefoongebruiker hebben we toch ook allemaal verschillende apps die we gebruiken?

Zou wel tof zijn als ook eerst de lijst apps gemaakt worden voor AAOS die we eigenlijk allemaal wel (willen) gebruiken. En dat de store dan eindelijk eens meer en meer gevuld gaat worden met van alles en nog wat. Dan kan je zelf natuurlijk kiezen om iets wel/niet te gebruiken. Dat staat los van het automerk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
4v4t4r schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Via een bezoek aan mijn dealer in Zwolle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiCCt_bkFNjNWWiAl0am9bJBHMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ololm5SUBFEziJMPiSfDlbIc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5pmfLlZEhhD6I8zbqwk_MKNSkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6fFFdFMLgVWZGhekyjFbi0I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxGBQ7SdTPcm4c2di3adhqXi5VQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xayigsJda70jHIAdIedvizi6.jpg?f=fotoalbum_tile

• 4v4t4r
  • Nu online
Hoe meer hem bij de dealer halen, hoe sneller ik hem als OTA moet krijgen , toch? ;)
Ik ben nog 8 dagen in NL, wel enigzins huiverig om op vakantie een update te draaien.. sta ik daar dadelijk met een bricked auto |:(

• Juancho
Wat ik wel echt jammer vindt, zeker als je zo Carplay ziet, is dat AAOS geen multiscreen support. En dat kan al heel simpel door bijv. een muziekspeel balkje onderin te zetten, zodat je EN Maps open hebt EN je muziekplayer. Je zou denken, dat is toch niet zo moeilijk om te maken.

Ook omdat AAOS geen terug knop kent, de structuur is nu zo dat je altijd terug naar Home moet om vanuit daar iets anders te openen. In praktijk, als je best veel wisselt (wat ik doe) zou het veel fijner/handiger zijn om bijv. een Spotify player onderin het scherm te houden.

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:12
JackBol schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:25:
[...]

Bij mij heeft de dealer ook van alles geprobeerd waaronder het 'diep resetten c.q. unlocken van de auto' (hun woorden). Uiteindelijk was het verwijderen en opnieuw installeren van de VOC app de oplossing om niet meer de melding te krijgen dat de auto al gekoppeld is aan een andere telefoon.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Rene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:15:
[...]

vraag me overigens af welke meeraarde teams op AAOS gaat geven? 1000% zeker dat andere deelnemers en presentaties niet worden weergegeven als de auto in beweging is. Als je stilstaat zit je zelf zonder webcam en presentaties moet je bekijken op een vertical screen. Ik zie dit niet meer als een gehypte multi user call.

(ik moet er verder niet aan denken om al rijdend in een teams meeting te zitten. Dan stop ik de auto wel en open ik mijn telefoon/laptop).
Het starten en stoppen van een teams call vanuit de auto zou mij al helpen.
Dan hoeft je niet op je telefoon te kloten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Kammika
JackBol schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:16:
[...]

herken ik. Weinig ervaring met carplay, ga ik binnenkort achterkomen. Ben recent geswitched naar iphone

maar op android auto is dit precies wat goed werkt: Je krijgt notificatie op scherm van een teams call in je agenda. en door erop te tikken open je de call. Vervolgens kun je met de standaardknopjes op stuur de call ook weer beëindigen..en bovendien kon ik ook met "Hey Google" dit doen.

ik hoop dat dit met carplay net zo werkt (evt met "He Siri") ... veel veiliger dan via het scherm van de telefoon de calls starten en stoppen

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:08:
Wat ik wel echt jammer vindt, zeker als je zo Carplay ziet, is dat AAOS geen multiscreen support. En dat kan al heel simpel door bijv. een muziekspeel balkje onderin te zetten, zodat je EN Maps open hebt EN je muziekplayer. Je zou denken, dat is toch niet zo moeilijk om te maken.

Ook omdat AAOS geen terug knop kent, de structuur is nu zo dat je altijd terug naar Home moet om vanuit daar iets anders te openen. In praktijk, als je best veel wisselt (wat ik doe) zou het veel fijner/handiger zijn om bijv. een Spotify player onderin het scherm te houden.
AAOS support zeker wel multiscreen maar Volvo en Polestar hebben besloten om het niet toe te passen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ergodyne1
[...]

Exact! Teamscalls zonder beeld prima. Als je maar mee kunt doen vanuit de auto.

• rinkel
ergodyne1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Exact! Teamscalls zonder beeld prima. Als je maar mee kunt doen vanuit de auto.
95% van mijn zakelijke gesprekken gaan via teams, met of zonder beeld.
Op dit moment doe ik dat op mijn telefoon en gebruik ik bluetooth. Werkt ook prima.

• Juancho
guido66 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:39:
[...]

AAOS support zeker wel multiscreen maar Volvo en Polestar hebben besloten om het niet toe te passen.
Dan is het vreselijk jammer dat Volvo geen smal mediabalkje wil inbouwen in het scherm...

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
4v4t4r schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Hoe meer hem bij de dealer halen, hoe sneller ik hem als OTA moet krijgen , toch? ;)
Ik ben nog 8 dagen in NL, wel enigzins huiverig om op vakantie een update te draaien.. sta ik daar dadelijk met een bricked auto |:(
Haha, precies dit zit ik ook te denken. Misschien toch nog maar even wachten tot na de vakantie dan.

P8

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
[...]

Ik werk ook veel via teams, ook binnenkomende berichten worden (op)gelezen en je kunt via Siri een bericht terugsturen.
… nu nog even verder “stoeien” wat wel werkt en wat eventuele ruimte voor verbetering zou zijn.

Edit:

Het bellen via Siri met Teams gaat prima,
(Siri stelt eventueel contacten voor mbt dezelfde (voor)namen oid waaruit je kunt kiezen)
ook inkomende oproepen beantwoorden gaat prima.

Op basis van een agenda notificatie deelnemen aan een meeting ook. Het zelf starten van een meeting ben ik nog niet uit.

[ Voor 25% gewijzigd door EHAS op 11-07-2022 19:34 ]

• Kammika
zie dat de 2.2 release notes opnieuw zijn aangepast vandaag:
https://www.volvocars.com/nl/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2021w22

Het probleempje met de spiegels is eruit gehaald, en dit is toegevoegd:
NB: Ter ondersteuning van deze softwarerelease moeten we tijdelijk het delen van informatie tussen uw auto en andere auto's via onze cloudservice uitschakelen (alleen beschikbaar in Europa, de VS en Canada), indien dit was ingeschakeld. Eventuele eerder gemaakte privacy-instellingen blijven behouden wanneer het delen van gegevens weer wordt ingeschakeld

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Geparkeerd vlak langs een heg.
Uitgestapt aan de bijrijderskant.
Meldingen in display: Key removed from vehicle en Vehicle active (of zoiets).
Op slot proberen te zetten met long press op de sleutel ivm open ramen.
Geen reactie.
Ramen dicht gedaan.
Wil nog niet op slot.
Knopje binnenkant deur. Die doet het nog, maar dan zit je zelf nog binnen.
Knopje buiten op de deurhandle doet het niet.
Kofferbak open en dan het knopje Over en Sluiten doet het niet.
Op slot met de app doet het niet.
Uiteindelijk mijn goddelijke slanke lichaam tussen de deur en de heg naar buiten geperst en doen wilde ie wel op slot.
(From now on the name of this car will be Vulva.)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• guido66
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Dan is het vreselijk jammer dat Volvo geen smal mediabalkje wil inbouwen in het scherm...
Kijk een in het Megane Forum hoe het ook kan:

jschoorl2 in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"

In de video zie je 2 apps onderaan tegelijk actief met het hoofdscherm. En ze hebben de Android Auto receiver, te zien in de playstore. https://play.google.com/s...droid.embedded.projection

[ Voor 22% gewijzigd door guido66 op 11-07-2022 20:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• jswinkels
guido66 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:50:
[...]

In de video zie je 2 apps onderaan tegelijk actief met het hoofdscherm. En ze hebben de Android Auto receiver, te zien in de playstore. https://play.google.com/s...droid.embedded.projection
Wel interessant dat het laatste plaatje bij de app in de playstore toch van een Volvo lijkt te zijn. Ziet er iets anders uit dan de XC40, maar onmiskenbaar Volvo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iFtI-sCdEJVo0x_HdqY-HBVCFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TuWmelpSPYk9wxGChUSMWWmX.png?f=fotoalbum_large

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 11:25
Kammika schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:40:
https://www.volvocars.com/nl/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2021w22

[...]
Mwah verdomd 8)7

Ik had zondag een melding van software update (P6), nog ff gewacht want installatie kwam me niet uit.
Nu is de melding en update weer verdwenen... O-) nou ja eigen schuld. Dan nog maar ff geduld, dan hopelijk ook zonder bugs

• Venomer
Kammika schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:40:

[...]
Dit stukje tekst is ook aangepast, waarbij er weer een sullige vertaalfout is gemaakt.
Introductie van remmen bij stilstand (Hold), wat betekent dat, wanneer de auto bij verkeerslichten is gestopt en het behouden-symbool op het bestuurdersdisplay verlicht is, de bestuurder het rempedaal kan loslaten terwijl de auto nog steeds wordt geremd.
Het lijkt erop dat ze de Zweedse of Engelse tekst door Google Translate halen en er verder niet meer naar kijken...

• Kammika
Venomer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Dit stukje tekst is ook aangepast, waarbij er weer een sullige vertaalfout is gemaakt.

[...]

Het lijkt erop dat ze de Zweedse of Engelse tekst door Google Translate halen en er verder niet meer naar kijken...
Ik zag op een ander forum dan in VS/Canada ook Carplay weer is toegevoegd. Lijkt erop dat ze die problemen dus hebben opgelost. Hopelijk start dan nu ook snel de OTA uitrol

• Mennonl87
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07-2022
Kammika schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Ik zag op een ander forum dan in VS/Canada ook Carplay weer is toegevoegd. Lijkt erop dat ze die problemen dus hebben opgelost. Hopelijk start dan nu ook snel de OTA uitrol
Gisteren bij de Dealer voor een trippende sensor keurig geholpen en meteen de update gekregen

Met Apple carplay maar zonder Android auto aangezien ik Android heb nog maar even wachten....... |:(

• Juancho
Mennonl87 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Gisteren bij de Dealer voor een trippende sensor keurig geholpen en meteen de update gekregen

Met Apple carplay maar zonder Android auto aangezien ik Android heb nog maar even wachten....... |:(
Android auto gaat toch helemaal niet komen? Je hebt namelijk al AAOS draaien in je Volvo....

• guido66
  • Nu online
Ooit wel, Renault heeft het ook. En wat denk je van de vloot huurautos die bij Polestar besteld zijn? Als er ergens Android Auto / Carplay handig is, is het in een huurauto. Kan me niet voorstellen dat Hertz dit niet geëist heeft.

• Mennonl87
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07-2022
Juancho schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Android auto gaat toch helemaal niet komen? Je hebt namelijk al AAOS draaien in je Volvo....
nou ik hoop het toch wel bepaalde apps gaan natuurlijk nooit komen hopelijk gaat dat wel via de carplay

heeft er iemand nog een tip om via hey google notities op te slaan?
lijkt me handig net het afsluiten van een telefoon gesprek om dingen niet te vergeten (al mag je wel gewoon schrijven in de auto :*) )

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
NicoB schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:08:
Geparkeerd vlak langs een heg.
Uitgestapt aan de bijrijderskant.
Meldingen in display: Key removed from vehicle en Vehicle active (of zoiets).
Op slot proberen te zetten met long press op de sleutel ivm open ramen.
Geen reactie.
Ramen dicht gedaan.
Wil nog niet op slot.
Knopje binnenkant deur. Die doet het nog, maar dan zit je zelf nog binnen.
Knopje buiten op de deurhandle doet het niet.
Kofferbak open en dan het knopje Over en Sluiten doet het niet.
Op slot met de app doet het niet.
Uiteindelijk mijn goddelijke slanke lichaam tussen de deur en de heg naar buiten geperst en doen wilde ie wel op slot.
(From now on the name of this car will be Vulva.)
Tip voor volgende keer: doe de deur aan de kant van de berijder kort open en dicht zodra je stilstaat en stap vervolgens uit aan de kant van de bijrijder. Dan kan hij gewoon op slot.

• Juancho
guido66 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:40:
Ooit wel, Renault heeft het ook. En wat denk je van de vloot huurautos die bij Polestar besteld zijn? Als er ergens Android Auto / Carplay handig is, is het in een huurauto. Kan me niet voorstellen dat Hertz dit niet geëist heeft.
Dat "ooit komt het er" verhaal kennen we wel... *O* _O- ;)

• ergodyne1
guido66 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:40:
Ik lees toch een hoop aannames hier hoor ;) ik heb ooit geleerd dat aannames dodelijk zijn…

• rinkel
En er is altijd een app die niet komt waar iemand op zit te wachten

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:45
Er is ook altijd een app die komt waar niemand op zit te wachten 8)7

• ergodyne1
Juancho schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Dat "ooit komt het er" verhaal kennen we wel... *O* _O- ;)
Op een gegeven moment zal je zien dat auto's kunnen vliegen. Vliegtuigen kunnen dat ook.

Pagina: 1 ... 91 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"