P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Intussen las ik via de website Cult of Mac Today bij het nieuws over de Apple WWDC22 een uitvoerig en intersant artikel over de nieuwe Apple Car Play: een automotive system te vergelijken met AAOS van Google. De beelden geven een goede indruk van de mogelijkheden, maar vragen wel een totaal andere schermopstelling die van de XC P8/P6/C40. Opvallend is, dat een hele reeks merken, waaronder Polestar en Volvo al interesse getoond hebben voor de software, die eind 2023 gereed schijn te zijn. De vraag is nu: stapt Volvo over of krijgen de klanten de keus uit Google Android en Apple CarPlay?
Ik heb de limiet standaard op 90% staan en hij stopte op 80% en zelfs een keer op 30%.
Dat kan zeer problematisch worden. Meer mensen last van?
|- Rotterdam -|
Heb ik ook. De laadlimiet wijkt af van het ingestelde percentage.npolm schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:27:
Ik heb de afgelopen dagen al 2 x een onjuiste laadlimiet bereikt tijdens het opladen.
Ik heb de limiet standaard op 90% staan en hij stopte op 80% en zelfs een keer op 30%.
Dat kan zeer problematisch worden. Meer mensen last van?
Is bij mij begonnen toen ik twee weken geleden tot 100% moest laden voor een lange rit. Sinds dat moment lijkt het of het ingestelde percentage pas wordt toegepast na actuele laadsessie.
Auto heeft versie 2.1 en gaat maandag naar de dealer.
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Ik laad altijd tot 100%. Ben je van dat probleem afhlip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Heb ik ook. De laadlimiet wijkt af van het ingestelde percentage.
Is bij mij begonnen toen ik twee weken geleden tot 100% moest laden voor een lange rit. Sinds dat moment lijkt het of het ingestelde percentage pas wordt toegepast na actuele laadsessie.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Ik had eerder ook dat als ik een keer naar 100% ging en daarna weer terug naar 90% dat hij dan eenmalig toch door naar 100% ging. De keren daar op stopte hij echter steeds weer keurig bij 90%. Na de laatste update (2.1j lijkt het bij mij wel opgelost, althans ik heb de auto daarna nog niet kunnen betrappen om voorbij de ingestelde laad limiet te gaan.hlip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Polestar 3-suv met actieradius van 'meer dan 600km' gaat begin 2023 in productie
https://tweakers.net/nieu...in-2023-in-productie.html
Zullen ze waarschijnlijk rekening houden met de nieuwe vereiste schermopstelling voor Apple Carplay
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Als ik er op een normale manier overheen rijd, klinkt er een doffe tik, of een bonk. Het lijkt linksvoor, alsof er iets los ligt in de frunk, bagage ofzo. Dat is niet het geval, deze heb ik helemaal leeggehaald.
Het is alleen maar bij het opgaan van de drempel, bij het naar beneden gaan hoor ik niets.
Aangezien de dealer pas heel laat tijd heeft, vraag ik het hier eerst maar even.
Iemand tips?
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Dat gaat gewoon iets worden voor de nieuwe generatie Volvo's...
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Buiten dat word ik - als fervent Apple gebruiker - van deze screenshots allesbehalve enthousiast. Voor de auto ben ik tegen al mijn verwachtingen in wel Google fan geworden.Juancho schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:44:
Die hele toekomstvisie van Apple Carplay is leuk maar die gaan Apple gebruikers echt niet terug zien op deze generatie XC40/C40. Daar is het scherm niet voor gemaakt en bovendien praat je over eind 2023. No way dat de XC40/C40 dan nog meegenomen wordt in ontwikkeling van dit soort dingen.
P8
Ja precies dit. Was bij mij al voor 2.1 en nu nog steeds. Limiet aanpassen duurt 1 laadbeurt voordat het effectief is.hlip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
[...]
P8
Apple kennende worden wagens met die Carplay zooi meteen 90% duurder dan de android versie. Heb je een XC40 MY24 met carplay voor 80.000 euro, en de android versie voor 44000 euro :-DJuancho schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:44:
Die hele toekomstvisie van Apple Carplay is leuk maar die gaan Apple gebruikers echt niet terug zien op deze generatie XC40/C40. Daar is het scherm niet voor gemaakt en bovendien praat je over eind 2023. No way dat de XC40/C40 dan nog meegenomen wordt in ontwikkeling van dit soort dingen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Beetje gek, mezelf quoten, maar wellicht handig wanneer iemand in de toekomst hetzelfde probleem tegen komt, dan is hier direct ook een oplossing.Rianata schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:04:
Ik heb sinds de laatste update dat de Range Assistant / Optimizer geen waarde voor het bereik meer toont, deze blijft op 0 staan. Als ik Google Assistant vraag "wat is mijn bereik" dan geeft ze een keurig valide bereik in km's aan (bijv. U kunt nog 350km rijden).
Herkent iemand dit en/of heeft iemand een idee hoe dit te fixen/resetten?
Zoals @Venomer al op mijn vraag antwoordde, bij stilstand van de auto even de Range Assistant app geforceerd in het applicatie menu afsluiten, opgeslagen dat in datzelfde menu ook weggooien. Vervolgens een reset van de middenconsole middels het ingedrukt houden van de home-knop en voila, hij geeft het resterende bereik weer aan. Alleen de applicatie stoppen en gegevens weggooien was dus niet voldoende
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Waarom is het scherm daar niet voor gemaakt? De software/hardware kan al een vorm aan van de nieuwe Apple Carplay (zie Android auto volledige integratie in de huidige XC40 & C40). En de nieuwe versie van Carplay is er juist voor gemaakt om verschillende afmetingen van schermen te ondersteunen. Dat Volvo er voor zou kiezen om dit alleen te ondersteunen op de allernieuwste Volvo's kan ik wel in meegaan (dan kan Volvo een paar duizend euro extra vragen voor deze nieuwe functionaliteitJuancho schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:44:
En mocht de nieuwe versie van Apple Carplay eind 2023 uit komen, dan is Volvo waarschijnlijk al minstens een jaar bezig met de ontwikkeling daarvan.
Herkenbaar, heb ik ook.hlip schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Ik had/heb een rammel linksvoor als ik over hobbels rijd. Volgens mijn dealer bekend issue - maar doen ze niets aan " De baas heeft het ook". heb dit 1.5 jaar geleden gemeld - rij nog steeds rond zonder issuesmenjo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:42:
Mijn auto (XC40 recharge P6, 22 Late) heeft een raar geluidje bij het nemen van een drempel.
Als ik er op een normale manier overheen rijd, klinkt er een doffe tik, of een bonk. Het lijkt linksvoor, alsof er iets los ligt in de frunk, bagage ofzo. Dat is niet het geval, deze heb ik helemaal leeggehaald.
Het is alleen maar bij het opgaan van de drempel, bij het naar beneden gaan hoor ik niets.
Aangezien de dealer pas heel laat tijd heeft, vraag ik het hier eerst maar even.
Iemand tips?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
De Hyundai Kona electric van mijn vader doet dit zonder problemen alleen in onze XC40 moeten we dit steeds met de hand bijstellen. Of snap ik de auto nou niet goed?
I love it when a plan comes together!
Zet de klimaatbeheersing op standje ‘auto’ en de ventilatiestanden op iets tussen tussen 1 en 5.daansan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:31:
Weet iemand hier of de XC40 ook echt automatisch zijn verwarming kan regelen? Dus ook de blowerstand?
De Hyundai Kona electric van mijn vader doet dit zonder problemen alleen in onze XC40 moeten we dit steeds met de hand bijstellen. Of snap ik de auto nou niet goed?
Bij 5 blaast die uiteraard harder dan 1 maar het zijn allemaal automatisch geregelde standen…
Ik ben al blij als ze eind van het jaar eindelijk die Youtube integratie fixen. Er schijnt Q3 een grotere update te komen... duimen maar...quinten010 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:52:
[...]
Waarom is het scherm daar niet voor gemaakt? De software/hardware kan al een vorm aan van de nieuwe Apple Carplay (zie Android auto volledige integratie in de huidige XC40 & C40). En de nieuwe versie van Carplay is er juist voor gemaakt om verschillende afmetingen van schermen te ondersteunen. Dat Volvo er voor zou kiezen om dit alleen te ondersteunen op de allernieuwste Volvo's kan ik wel in meegaan (dan kan Volvo een paar duizend euro extra vragen voor deze nieuwe functionaliteit).
En mocht de nieuwe versie van Apple Carplay eind 2023 uit komen, dan is Volvo waarschijnlijk al minstens een jaar bezig met de ontwikkeling daarvan.
daansan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:31:
Weet iemand hier of de XC40 ook echt automatisch zijn verwarming kan regelen? Dus ook de blowerstand?
/f/image/xCE6v9iUMkIz18iuU08QaI6d.png?f=fotoalbum_large)
https://www.volvocars.com...klimaatregeling-activeren
TLDR;Nee.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Iemand zei hier dat je om de 2 weken je banden moet checken. Ik doe het elke 2 maanden en hoef nauwelijks bij te pompen. 19" op continentals.HansBull schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:50:
Even iets heel anders dan wrappen, kabelbomen en software…. Ik heb de indruk dat ik met mijn P8 veel vaker dan vroeger mijn banden moet bijpompen en trouwens: niet alleen vaker maar ook meer….
Herkent iemand dat? Voorheen reeds ik steeds XC60 en als ik daar eens in de 2 maanden iets bij deed was het goed….
Ik neem dat inmiddels al niet meer serieus. Youtube en Apple Carplay zouden in de lente komen. Op meerdere sites vermeldt door google. Je zou toch denken dat iemand zich ergens zou moeten schamen. Continu beloftes doen die ze niet waar maken. Enige wat ik geloof zijn de patch notes. Alle andere aankondigingen kan je met een korreltje zout nemen.ergodyne1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Ik ben al blij als ze eind van het jaar eindelijk die Youtube integratie fixen. Er schijnt Q3 een grotere update te komen... duimen maar...
Ander vraagje... ik heb een witte xc40 en vind die zwarte details wel mooi. Logo voor en de belettering achterop. Hebben jullie dit laten spuiten/wrappen of zelf gedaan? Ik zag ook iemand die alieexpress adviseerde maar goed dan zie ik nu al dat ik ze scheef erop zet en voelt toch niet helemaal goed
Niet bang dat je batterij te veel lijdt van steeds 100% laden?ergodyne1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Ik laad altijd tot 100%. Ben je van dat probleem af
Zoek eff op ventilator in de handleiding: daar “ De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.
Een hoge ventilatorstand op de achterbank kan voor meer geluid voorin zorgen.”
Als het nu snikheet is in de auto en ik heb de ventilatie op automatisch staan blijft het een beetje rustig door kabbelen. Gevolg is dat je alsnog in het systeem moet om de stand hoger te zetten, tot het genoeg afgekoeld is, en dan weer terug naar stand 1 wat mijn standaard instelling is. Want stand 3+ is echt te hard en bevries je gewoon. 2 is iets beter maar als de auto op temperatuur is...is 2 alsnog te hard.
Ik heb dus altijd ruzie met dat ding als het warmer/kouder wordt buiten want ik moet altijd wel een extra handeling doen. Bij automatisch denk ik aan dat je een temperatuur instelt en dat de auto bij extreem verschil zsm die temperatuur bereikt en volgens onder controle houdt.
Maargoed, dat kan ook aan mij liggen.
En toch heb ik vaak moeite met die automatische stand in de zin van dat het niet snel kouder/warmer wordt. Ter vergelijking met mijn vorige V40 was het echt automatisch en hoorde je letterlijk de blazer flink harder en later zachter gaan tot de gewenste temperatuur bereikt was.
Als het nu snikheet is in de auto en ik heb de ventilatie op automatisch staan blijft het een beetje rustig door kabbelen. Gevolg is dat je alsnog in het systeem moet om de stand hoger te zetten, tot het genoeg afgekoeld is, en dan weer terug naar stand 1 wat mijn standaard instelling is. Want stand 3+ is echt te hard en bevries je gewoon. 2 is iets beter maar als de auto op temperatuur is...is 2 alsnog te hard.
Ik heb dus altijd ruzie met dat ding als het warmer/kouder wordt buiten want ik moet altijd wel een extra handeling doen. Bij automatisch denk ik aan dat je een temperatuur instelt en dat de auto bij extreem verschil zsm die temperatuur bereikt en volgens onder controle houdt.
@ergodyne1
Reken er niet te veel op hoor. Dit soort dingen zijn wel vaker zo aangekondigd en dan viel het enorm tegen. Laatst nog met die o zo grote AAOS update... wat een teleurstelling was dat zeg. In die 1,5 jaar dat ik de auto heb zijn er al zoveel beloftes en uitspraken voorbij gekomen waar niks van terecht is gekomen... Niet te doen. En owja, de auto rijdt verder echt briljant hoor, daar niet vanEr schijnt Q3 een grotere update te komen... duimen maar...
[ Voor 60% gewijzigd door Juancho op 08-06-2022 11:04 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja dat zou natuurlijk een reden kunnen zijn, en dat is prima. Maar dan zit er wel een groot verschil in echt volledig automatisch of om het zo maar te noemen zuinig automatisch met manuele handelingen noodzakelijkguido66 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:46:
@Juancho Klopt, in de P2 hetzelfde gedrag. In mijn vorige auto's kon je de ventilatorsnelheid sterk beinvloeden door de gewenste temperatuur te veranderen. Het lijkt wel of Volvo/Polestar het wiel opnieuw heeft willen uitvinden om een (beetje) energie te sparen.
Nou is het opzich in NL niet zo'n probleem. 7 van de 10x volstaat automatisch en stand 1 of max 2 wel. Ik heb ook graag op een warme dag het panorama dak open, heerlijk!
Creditcardnummer en laadpasnummer invoeren. That's it.
Vervolgens verschijnt de map met laadpunten in de Volvo-app incl. de lage Ionity tarvieven.
Ik heb dit ook - mijn vorige autos op "auto" en als je dan een paar uur in 30+ graden stond en instapte ging echt alles automatisch op standje vol. In de XC40 is dat niet te merken op standje auto.Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:54:
En toch heb ik vaak moeite met die automatische stand in de zin van dat het niet snel kouder/warmer wordt. Ter vergelijking met mijn vorige V40 was het echt automatisch en hoorde je letterlijk de blazer flink harder en later zachter gaan tot de gewenste temperatuur bereikt was.
Wat is het probleem om hem op 4 of hoger te zetten? Dat is eigenlijk de setting die andere merken hebben. Volvo voegt daar de optie aan toe om minder lomp vol te blazen als het warm is in de auto. Als de auto op temperatuur is regelt hij automatisch weer lagerJuancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Ja dat zou natuurlijk een reden kunnen zijn, en dat is prima. Maar dan zit er wel een groot verschil in echt volledig automatisch of om het zo maar te noemen zuinig automatisch met manuele handelingen noodzakelijk
Nou is het opzich in NL niet zo'n probleem. 7 van de 10x volstaat automatisch en stand 1 of max 2 wel. Ik heb ook graag op een warme dag het panorama dak open, heerlijk!
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 08-06-2022 13:24 ]
Dat staat letterlijk in mijn post. Standje 4 zakt naar mijn weten niet naar standje 1 als de ingestelde temperatuur bereikt is. In de V40 hoorde je letterlijk de fan eerst flink blazen en dat werd steeds minder en minder tot het rustig stabiel bleef.JTHZZ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Wat is het probleem om hem op 4 of hoger te zetten? Dat is eigenlijk de setting die andere merken hebben. Volvo voegt daar de optie aan toe om minder lomp vol te blazen als het warm is in de auto. Als de auto op temperatuur is regelt hij automatisch weer lager
De XC40 (en blijkbaar ook Polestar2 zijn eerder semi automatisch.
[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 08-06-2022 13:31 ]
Waar doe je dit? Ik zie namelijk niks in de Volvo app (Android versie 5.15.1)hlip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:23:
Ik heb net mijn plugsurfing pas even aan de Volvo-app gekoppeld. Verliep vrij eenvoudig.
Vervolgens verschijnt de map met laadpunten in de Volvo-app incl. de lage Ionity tarvieven.
Wel interessant dat dat bij de Polestar 2 niet aangepast hoeft te worden (of bij Tesla) volgens mij hebben die helemaal geen ouderwetse metertjes meer, alleen een snelheidsaanduiding. (of misschien is het dan ook juist niet nodig)Pure8 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:00:
Heb zopas even contact opgenomen met het software-team waarom de lay-out van het bestuurdersdisplay werd aangepast:
"Er zijn in de VSA, langs juridische kanalen klachten gekomen dat op de navigatiepagina geen snelheden stonden vermeld langs de buitenzijde van de snelheidsmeter."
Ze waren toen wel verwonderd dat ze dat op de niet-Amerikaanse wagens ook moesten aanpassen.
Op vraag van mij gingen ze even nakijken of dit kan teruggeschroefd worden op Europese wagens maar ze geven dit maar een kleine kans op succes. Laat ons hopen.
(Let wel: ik stelde deze vraag, niet wars van enig eigenbelang omdat ik de aanpassing op esthetisch vlak ook een jammerlijke ontwikkeling vind. Het is niet de bedoeling dat ik dit ga doen op vraag van deze gemeenschap. Laat dit duidelijk zijn)
Sowieso wordt het verschil met de Polestar op softwaregebied steeds groter. Dit weekend weer een tijdje in de PS2 gereden. Ik vind het scherm (zowel achter het stuur als het centrale scherm) zoveel mooier ingedeeld. Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid om PilotAssist onafhankelijk van de Cruisecontrol aan en uit te kunnen zetten.....
Ik heb echt exact dezelfde beleving. Als je een goede ACC gewend bent irriteer je je gewoon aan dit systeem. Ik ben het gewend dat als ik op 19 graden instel het systeem vliegensvlug die auto op 19 graden brengt. Wat er nu gebeurt is een beetje abacadabra en vooral traag. Als je de draaiknop uit een E Kadett gewend bent is dit systeem primaJuancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:54:
[ Voor 5% gewijzigd door ergodyne1 op 08-06-2022 13:55 ]
De dealer vertelde dit laatst en via LinkedIn gaf Volvocars mij aan dat in de Q3 update over een paar weekjes Apple Carplay eraan komt. De Youtube update zijn ze nog met Google mee bezig.... Dat duurt nog wel ff denk ik.Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:54:
@ergodyne1
[...]
Reken er niet te veel op hoor. Dit soort dingen zijn wel vaker zo aangekondigd en dan viel het enorm tegen. Laatst nog met die o zo grote AAOS update... wat een teleurstelling was dat zeg. In die 1,5 jaar dat ik de auto heb zijn er al zoveel beloftes en uitspraken voorbij gekomen waar niks van terecht is gekomen... Niet te doen. En owja, de auto rijdt verder echt briljant hoor, daar niet van![]()
Het is een leaseauto. Waar ik overigens altijd heel netjes mee ben. Maar waarom 90% laden als 'ie 100% kan? dan had Volvo die veiligheidsmarge maar moeten inbouwen. Volvo is veiligheid toch?Waterblok schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:03:
[...]
Niet bang dat je batterij te veel lijdt van steeds 100% laden?
Ik heb een -fossiele- XC40, maar daar gaat de airco blazen zo hard als je max hebt ingesteld.Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:30:
[...]
Dat staat letterlijk in mijn post. Standje 4 zakt naar mijn weten niet naar standje 1 als de ingestelde temperatuur bereikt is. In de V40 hoorde je letterlijk de fan eerst flink blazen en dat werd steeds minder en minder tot het rustig stabiel bleef.
Als de temperatuur bereikt is gaat ie weer langzamer blazen, maar dus nooit harder dan je hebt ingesteld. Bij mij is het dus alleen een -max-blazen-instelling-
Ik heb een iPhone en daar is (sinds vandaag) op het laden-detailscherm een button met: Start laadpas koppelen oid.Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Waar doe je dit? Ik zie namelijk niks in de Volvo app (Android versie 5.15.1)
Ja, en dan gaan we klagen omdat Volvo de laatste 10% niet vrijgeeft en het bereik van de auto daarom te laag is....ergodyne1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Het is een leaseauto. Waar ik overigens altijd heel netjes mee ben. Maar waarom 90% laden als 'ie 100% kan? dan had Volvo die veiligheidsmarge maar moeten inbouwen. Volvo is veiligheid toch?
Ik vermoed dat de versie 5.15.1 er speciaal gekomen is om deze functionaliteit toe te voegen (de update kwam er pas deze nacht), maar dat ze het vlagje hebben vergeten aanzetten om het actief te maken ...Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:33:
[...]
/f/image/GTV17ykGWZJhcPNNwdX8fFuu.png?f=fotoalbum_large)
Eerst naar het charge scherm. (Bliksem aanklikken op het hoofdscherm). Dan de 'Continue setup' button onder 'Add payment method'.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Dat is wat BMW en Mercedes doen omdat hun klanten er eigenlijk mee omgaan als een benzineauto, die tank je ook altijd vol. Iets nieuws leren is voor BMW rijders blijkbaar erg moeilijkergodyne1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Het is een leaseauto. Waar ik overigens altijd heel netjes mee ben. Maar waarom 90% laden als 'ie 100% kan? dan had Volvo die veiligheidsmarge maar moeten inbouwen. Volvo is veiligheid toch?
Dat je daarmee standaard 10% van je accu niet gebruikt is blijkbaar minder belangrijk. Of je geeft je klanten gewoon een simpele boodschap als: laad tot 90% tenzij je een lange rit maakt en 100% nodig hebt. Is dat nou zo ingewikkeld?
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 08-06-2022 14:42 ]
Wat een zwart witte conclusie. Ik herken dit totaal niet. Bij mij is die gewoon volautomatisch. Kan alleen kiezen van standje 1 (dan blaast die minder hard en duurt het langer om op temp te komen) tot 5 (dan istie sneller op temp maar staat die wel harder in je gezicht te blazen)Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:30:
[...]
Dat staat letterlijk in mijn post. Standje 4 zakt naar mijn weten niet naar standje 1 als de ingestelde temperatuur bereikt is. In de V40 hoorde je letterlijk de fan eerst flink blazen en dat werd steeds minder en minder tot het rustig stabiel bleef.
Is dus maar net wat je zelf prettig vindt
Hahaha, dat bereik is sowieso te laag, met of zonder 10%. Die 440km heb ik nog nooit gehaald (Ik rijd alsof het een BMW is, misschien ligt het daar aan?)hlip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:13:
[...]
Ja, en dan gaan we klagen omdat Volvo de laatste 10% niet vrijgeeft en het bereik van de auto daarom te laag is....
[ Voor 8% gewijzigd door ergodyne1 op 08-06-2022 15:16 ]
Heel moeilijk. Ik snap nog steeds niet hoe die knipperlichten aan gaan overigens, weet jij dat?JTHZZ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Dat is wat BMW en Mercedes doen omdat hun klanten er eigenlijk mee omgaan als een benzineauto, die tank je ook altijd vol. Iets nieuws leren is voor BMW rijders blijkbaar erg moeilijk![]()
Dat je daarmee standaard 10% van je accu niet gebruikt is blijkbaar minder belangrijk. Of je geeft je klanten gewoon een simpele boodschap als: laad tot 90% tenzij je een lange rit maakt en 100% nodig hebt. Is dat nou zo ingewikkeld?
Dat komt omdat die op een BMW niet standaard meegeleverd worden. Bij alle andere merken is het een hendeltje aan het stuurergodyne1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Heel moeilijk. Ik snap nog steeds niet hoe die knipperlichten aan gaan overigens, weet jij dat?
Je mist nog niet veel hoor. Ik heb even gekeken maar een sessie starten via de app gaat niet. Daarvoor is de fysieke pas nodig. Afrekenen gaat via de CC. Enige voordeel, zoals ik het zie, is dat je geen plugsurfing app meer nodig hebt.Juancho schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:47:
Ah het Plugsurfing deel zit bij het laden onderdeel in de app. Thanks! Jammer dat je geen andere passen kan koppelen, dat zou het namelijk af maken. Ik heb namelijk een Newmotion leasepas en daarmee kan ik dus niks in de app. Jammer maar ok.
Inderdaad. Wederom een grote aankondiging, via Volvo en via Plugsurfing verschillende emails gehad, maar uiteindelijk is het niet veel meer dan wat jij aangeeft. Je kunt niet eens een sessie starten met de app....man man man....hlip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:00:
[...]
Je mist nog niet veel hoor. Ik heb even gekeken maar een sessie starten via de app gaat niet. Daarvoor is de fysieke pas nodig. Afrekenen gaat via de CC. Enige voordeel, zoals ik het zie, is dat je geen plugsurfing app meer nodig hebt.
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Vergeet niet dat de 50% korting bij ionity vervalt als je het niet doet. Dus toch maar even doen anders is het zonde van het geld.boldg1974 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Inderdaad. Wederom een grote aankondiging, via Volvo en via Plugsurfing verschillende emails gehad, maar uiteindelijk is het niet veel meer dan wat jij aangeeft. Je kunt niet eens een sessie starten met de app....man man man....
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 08-06-2022 19:14 ]
Is hier precies zo….rinkel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:09:
[...]
Ik heb een -fossiele- XC40, maar daar gaat de airco blazen zo hard als je max hebt ingesteld.
Als de temperatuur bereikt is gaat ie weer langzamer blazen, maar dus nooit harder dan je hebt ingesteld. Bij mij is het dus alleen een -max-blazen-instelling-
Helemaal eens, maar ik ben wel benieuwd hoe lang die korting dan duurt. Oorspronkelijk zou de korting 1 jaar duren.Mga1600 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:01:
[...]
Vergeet niet dat de 50% korting bij ionity vervalt als je het niet doet. Dus toch maar even doen anders is het zonde van het geld.
Zonder die korting heeft het voor mij nog geen meerwaarde.
Ik heb het bij mij laten doen en echt teveel ervoor betaald. Maar dat is de pech als je niet echt handig erin bent.thisisjazz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Ander vraagje... ik heb een witte xc40 en vind die zwarte details wel mooi. Logo voor en de belettering achterop. Hebben jullie dit laten spuiten/wrappen of zelf gedaan? Ik zag ook iemand die alieexpress adviseerde maar goed dan zie ik nu al dat ik ze scheef erop zet en voelt toch niet helemaal goed
Achteraf gezien voor die paar euro bij Ali moeten bestellen en zelf met een föhn aan de slag moeten gaan.
[ Voor 19% gewijzigd door over9000 op 08-06-2022 20:14 ]
Heb het zelf gedaan. Supermakkelijk. Ali-letters. 8€ was ik klaar. Half uurtje werk. Even met schilderstape de lijn van de originele letters bijlangs plakken. Dus horizontaal een lijn over de breedte. En verticaal langs elke letter links en rechts een streepje. Dan de letters per stuk eraf halen, even de föhn erop en je trekt ze er zo af. Dan plak je de nieuwe letters er zo weer netjes op.over9000 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:06:
[...]
Ik heb het bij mij laten doen en echt teveel ervoor betaald. Maar dat is de pech als je niet echt handig erin bent.
Achteraf gezien voor die paar euro bij Ali moeten bestellen en zelf met een föhn aan de slag moeten gaan.
Inmiddels de tip gekregen om plastidip te gebruiken. Schijnt ook wel goed te werken en youtube staat vol goede voorbeelden.over9000 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:06:
[...]
Ik heb het bij mij laten doen en echt teveel ervoor betaald. Maar dat is de pech als je niet echt handig erin bent.
Zonde dat je zoveel hebt betaald maar het resultaat mag er zijn! Dat witte embleem rechts valt wel een beetje op nu op zo een sage green kleur. Dat hoop ik wel iets minder te zien. Misschien dat ik die randjes ook zwart maak
JTHZZ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Dat is wat BMW en Mercedes doen omdat hun klanten er eigenlijk mee omgaan als een benzineauto, die tank je ook altijd vol. Iets nieuws leren is voor BMW rijders blijkbaar erg moeilijk![]()
Heb je gekozen voor glans of mat?ergodyne1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Heb het zelf gedaan. Supermakkelijk. Ali-letters. 8€ was ik klaar. Half uurtje werk. Even met schilderstape de lijn van de originele letters bijlangs plakken. Dus horizontaal een lijn over de breedte. En verticaal langs elke letter links en rechts een streepje. Dan de letters per stuk eraf halen, even de föhn erop en je trekt ze er zo af. Dan plak je de nieuwe letters er zo weer netjes op.
Dat geld kan me gestolen worden, het is niet dat ik iedere dag bij ionity laadt, ik verbaas me over het, blijkbaar, totale gebrek aan ontwikkelaars bij Volvo, die wel iets kunnen maken van die app. Ongelofelijk vind ik dat. En wat is het doel van het laten vervallen van de korting als je de app niet gebruikt? Is dat gebruiksvriendelijk? Is dat klantenservice? Volvo is een beetje de weg kwijt, Dat is mijn mening….Mga1600 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:01:
[...]
Vergeet niet dat de 50% korting bij ionity vervalt als je het niet doet. Dus toch maar even doen anders is het zonde van het geld.
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Daarom zit er nu Google Maps in je systeem ingebouwdboldg1974 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:
[...]
Volvo is een beetje de weg kwijt, Dat is mijn mening….
Mat!
Ga je ze gewoon spuiten en op goed geluk alle overspray wegpielen? zoiets (https://youtu.be/wo_L7S7u_Hwthisisjazz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:27:
[...]
Inmiddels de tip gekregen om plastidip te gebruiken. Schijnt ook wel goed te werken en youtube staat vol goede voorbeelden.
Zonde dat je zoveel hebt betaald maar het resultaat mag er zijn! Dat witte embleem rechts valt wel een beetje op nu op zo een sage green kleur. Dat hoop ik wel iets minder te zien. Misschien dat ik die randjes ook zwart maak
Ben heel benieuwd… maar weet bijna zeker dat je achteraf denkt gvd had ik die lettertjes maar gekocht voor 8€…
[ Voor 19% gewijzigd door ergodyne1 op 09-06-2022 00:54 ]
Bij de dealer voor €125 de "Volvo" letters laten spuiten. Ze kopen een nieuw setje, laten die zwart spuiten, zodat je een snelle afspraak hebt. Ziet er prachtig uit en blijft ook zo. Plakletters gaan op den duur weer loslaten.thisisjazz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Henk Pi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Bij de dealer voor €125 de "Volvo" letters laten spuiten. Ze kopen een nieuw setje, laten die zwart spuiten, zodat je een snelle afspraak hebt. Ziet er prachtig uit en blijft ook zo. Plakletters gaan op den duur weer loslaten.
Wat denk jij hoe die dealer ze weer terugplaatst? met een lasapparaat? die van jou zijn net zo geplakt hoor...Henk Pi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Bij de dealer voor €125 de "Volvo" letters laten spuiten. Ze kopen een nieuw setje, laten die zwart spuiten, zodat je een snelle afspraak hebt. Ziet er prachtig uit en blijft ook zo. Plakletters gaan op den duur weer loslaten.
Op mijn BMW (fantastische wagen overigens) had ik ook Ali-plakletters en die hebben 3 jaar keurig hun werk gedaan. Ik denk dat ze er nu nog op zitten...
Vind dit echt weer zo'n wijs bericht van niks, sorry hoor. Mijn dealer was ook geinteresseerd in mijn Ali-letters... en waarschijnlijk plakken ze die zelf nu. Rekenen ze jou 125€
Maar het is jouw geld... 8€ of 125€... toch weer een etentje met de vrouw/man...
[ Voor 13% gewijzigd door ergodyne1 op 09-06-2022 08:20 ]
Voor de vakantie heb ik dus een dakkoffer nodig helaas.. geen wereld drama, maar ik zit even de route te bekijken over laadstops etc. Toen ik de dakkoffer haalde schrok ik best van de hoge verbruik cijfers, maar toen ik op "Windy" keek zag ik dat ik vol tegenwind had
snap dat het theoretisch is, niemand weet de weersverwachtingen.
Henk Pi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Ik kreeg de melding "Ongeldige laadpas!" terwijl ik hem toch al een poosje gebruik.hlip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:23:
Ik heb net mijn plugsurfing pas even aan de Volvo-app gekoppeld. Verliep vrij eenvoudig.
Is vast een of andere heronderhandeling van de Plugsurfing deal geweest waardoor dit nu vervalt….boldg1974 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:
[...]
Dat geld kan me gestolen worden, het is niet dat ik iedere dag bij ionity laadt, ik verbaas me over het, blijkbaar, totale gebrek aan ontwikkelaars bij Volvo, die wel iets kunnen maken van die app. Ongelofelijk vind ik dat. En wat is het doel van het laten vervallen van de korting als je de app niet gebruikt? Is dat gebruiksvriendelijk? Is dat klantenservice? Volvo is een beetje de weg kwijt, Dat is mijn mening….
Hebben meer mensen hier last van? Het is volgens mij gebeurt na het bezoek aan de dealer voor de kabelboom. Die was overigens goed, maar er is wel een kleine reparatie gedaan om problemen in de toekomst te voorkomen.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Goed ingevoerd? De cijfers/letters op de pas zijn wat vreemd gevormd, heb met mijn lief gediscussieerd of er C of G stond. Wel gelukt overigens.aa4711 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:07:
[...]
Ik kreeg de melding "Ongeldige laadpas!" terwijl ik hem toch al een poosje gebruik.
Wel vreemd als je met de app niet kan laden je wel je creditcard moet koppelen.
(Die al aan de plugsurfing card gekoppeld was overigens)
Jazeker. Zelfs met plugsurfing support via chat gecheckt. Ze gaan het met Volvo opnemen. Overigens staat bij mij in de plugsurfing portal dat het om een Polestar NL pas gaat....Waterblok schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:06:
[...]
Goed ingevoerd? De cijfers/letters op de pas zijn wat vreemd gevormd, heb met mijn lief gediscussieerd of er C of G stond. Wel gelukt overigens.
Maar dat kon het niet zijn volgens support.
Deze wijziging is meer door de 2.1 update. Ik zei nu ook vaker dat het verkeersbordje er niet meer altijd staat en als je de snelweg opgaat, dat logo opkomt, maar ook snel weer weg is. Het is niet consistent. Ik kan het niet reproduceren, maar merk het wel regelmatig op, dat ik geen "beeld meer heb hoe hard ik mag"ArnoudN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:47:
Ik heb sinds vanmorgen geen verkeersbordje meer in het dashboard met de toegestane snelheid, maar krijg kort te zien op wat voor weg ik rij. Bij een autoweg het bekende blauwe bordje met de auto en op andere wegen bij het oprijden even kort de snelheid en daarna verdwijnt dit weer.
Hebben meer mensen hier last van? Het is volgens mij gebeurt na het bezoek aan de dealer voor de kabelboom. Die was overigens goed, maar er is wel een kleine reparatie gedaan om problemen in de toekomst te voorkomen.
Iets anders. Wat ik merkte afgelopen weekend is dat de navigatie raar deed. Geef bestemming aan, geef daarna tussenstop op. Later stop de navigatie. Nieuwe bestemming ingegeven, bevestigd en rijden, maar plots stond de "oude" tussenstop er weer erbij (soms zelfs 2 keer). weer alles eruit gehaald en opnieuw ingevoerd. Soms ging het goed, soms kwam die tussenstop er weer bij, Dit zal wel een Google foutje zijn, maar was benieuwd of iemand dit al eens gezien/gemerkt had.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
[ Voor 103% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:30 ]
Het gaat mij meer om aanpassingen die opeens worden ingevoerd zonder dat ik er invloed op heb. 2.1 is al twee weken actief dus ik denk niet dat het hiermee te maken heeft.ergodyne1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:07:
[...]
Je weet toch wel hoe hard je mag waar je op dat moment rijd?
Als jij dit leert: https://www.anwb.nl/verke...d/verkeersregels/snelheid
Leer ik mijn auto niet altijd tot 100% op te laden (Schijnt heeeeel slecht te zijn)
En uiteraard weet ik vaak wel hoe hard ik ergens mag, maar juist op de plekken met uitzondering is het wel fijn om een geheugensteuntje te hebben.
Overigens reed ik vanochtend op een weg waar gemaaid werd. Er stonden tijdelijke borden met 70 en die werden ook weergegeven op de auto. Leest de auto nu opeens de borden of is dit topcommunicatie tussen wegbeheerder en Google?
Zie https://www.volvocars.com...on/verkeersbordinformatieArnoudN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:17:
[...]
Overigens reed ik vanochtend op een weg waar gemaaid werd. Er stonden tijdelijke borden met 70 en die werden ook weergegeven op de auto. Leest de auto nu opeens de borden of is dit topcommunicatie tussen wegbeheerder en Google?
De sensoren in jouw Volvo zien en interpreteren deze verkeersborden dus, maar zover ik begrepen heb is wel een internetverbinding noodzakelijk, misschien voor offloading van de intelligentie die nodig is voor de herkenning van alle beschikbare verkeersborden?
Hier een simpele YT 'uitleg'
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:30 ]
In de AAOS auto’s wordt er ook met data van Google Maps gewerkt ter aanvulling van de cameradata. Helaas is die data zo slecht dat hij soms een juiste verkeersbordherkenning ‘overschrijft’ met foutieve Google data. Sinds een van de updates van vorig jaar krijgt Google na toestemming verkeersborddata die door auto’s mbv de camera’s is herkend dus de Google data zou steeds beter moeten worden. Je kunt zelf ook meedoen door de privacyinstellingen van GoogleRianata schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Zie https://www.volvocars.com...on/verkeersbordinformatie
De sensoren in jouw Volvo zien en interpreteren deze verkeersborden dus, maar zover ik begrepen heb is wel een internetverbinding noodzakelijk, misschien voor offloading van de intelligentie die nodig is voor de herkenning van alle beschikbare verkeersborden?
[YouTube: Volvo Road Sign Information Technology Overview]
Maps aan te passen en Google Maps toegang tot je camera te geven (instellingen, alle apps, Google
Maps, camera). Je kunt in GM ook zien hoeveel borden jouw auto al aan Google heeft doorgegeven.
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 09-06-2022 20:09 ]
Tsjah je bent erg afhankelijk van de condities, weinig ideaal allemaal. In de winter had ik met dakkoffer en harde wind een verbruik van tegen de 30. Toen net over de grens terug gegaan en de diesel auto gepakt.4v4t4r schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:37:
ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar lastig om echt ver/gebruikscijfers te vinden.
Voor de vakantie heb ik dus een dakkoffer nodig helaas.. geen wereld drama, maar ik zit even de route te bekijken over laadstops etc. Toen ik de dakkoffer haalde schrok ik best van de hoge verbruik cijfers, maar toen ik op "Windy" keek zag ik dat ik vol tegenwind hadWat is een beetje wijsheid ? Ze zeggen 15% meer verbruik online - als ik 110 rijd, is 250Wh/km@110 Km/u genoeg ? Of beter naar 27 zetten?
Je kan 25 wel halen denk ik in de zomer.
Ja, dat is mij ook al een paar keer overkomen. Ik had de navigatie ingesteld en na een tijdje kreeg ik een aanwijzing die volgens mij niet klopte. Bleek dat Maps was gaan navigeren naar mijn bestemming van de dag daarvoor. Dat is mij al twee keer gebeurd.Morkie69 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:35:
[...]
Iets anders. Wat ik merkte afgelopen weekend is dat de navigatie raar deed. Geef bestemming aan, geef daarna tussenstop op. Later stop de navigatie. Nieuwe bestemming ingegeven, bevestigd en rijden, maar plots stond de "oude" tussenstop er weer erbij (soms zelfs 2 keer). weer alles eruit gehaald en opnieuw ingevoerd. Soms ging het goed, soms kwam die tussenstop er weer bij, Dit zal wel een Google foutje zijn, maar was benieuwd of iemand dit al eens gezien/gemerkt had.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Bij de introductie van de samenwerking met Plugsurfing is al meteen aangekondigd dat de korting een jaar lang gegeven zou worden. Dat de korting nu blijft bestaan is dus een bonus. Je moet alleen even overschakelen van de Plugsurfing-app naar de Volvo-app.boldg1974 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:
[...]
Dat geld kan me gestolen worden, het is niet dat ik iedere dag bij ionity laadt, ik verbaas me over het, blijkbaar, totale gebrek aan ontwikkelaars bij Volvo, die wel iets kunnen maken van die app. Ongelofelijk vind ik dat. En wat is het doel van het laten vervallen van de korting als je de app niet gebruikt? Is dat gebruiksvriendelijk? Is dat klantenservice? Volvo is een beetje de weg kwijt, Dat is mijn mening….
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Blijft een raar iets. Ik heb nu Maps in gebruik via Android Auto.Juancho schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:39:
Ik kan opeens niet meer bellen in de auto want er is geen sync met m'n telefoon en dus geen contacten. Heb alles al gecheckt, rechten en toegang in de auto, op de telefoon... Maar ik blijf deze melding krijgen. Iemand met Android een een idee?
[Afbeelding]
Ik wil dan vanuit mijn scherm mijn positie delen, dan krijg je een lijstje contacten. Echter is dat een heel ander lijstje als die in je telefoon.
Het blijkt dat er per contact de mogelijkheid is deze op te slaan op de sim, in de telefoon, of in je google account. Die laatste wordt dan gebruikt alleen stonden daar contacten in die ik dan weer niet terugzag in maps op mijn scherm,.
Het heeft me 2 jaar van af en toe proberen en rommelen gekost, en ik weet nog steeds niet hoe, maar de contacten die ik nodig heb staan er nu tussen, dus ik blijf er nu heel fijn vanaf.
Heb je laatste je adresboek (contactenlijst) op je GSM of in je PC/laptop nog aangepast? dan is dat vermoedelijk de oorzaak.
En ook wat er staat, kijk of in je GSM de optie om contacten te delen aan staat. 1 update van android op je GSM en het kan spontaan weer uitstaan namelijk. Ook dat is een mogelijkheid.
Volgens mij kijkt de auto louter naar verkeersborden en zoek niet op het internet naar informatie.Rianata schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Zie https://www.volvocars.com...on/verkeersbordinformatie
[YouTube: Volvo Road Sign Information Technology Overview]
Inderdaad, niet slecht. Het schermbeeld toont overigens een gemiddeld gebruik van 21,7 kWh/100 km over ruim 4000 km. Dat gemiddelde komt aardig overeen met mijn score: 21,5 kWh/100 km over ruim 10.000 km (zomer en winter op 20 resp 19 inch wielenVenomer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:57:
Vandaag van Den Haag naar Hengelo gereden. Vertrokken met 90%. XC40 P8 op 19” Continental zomerbanden. Het was voor 19:00, dus max 105 op de ACC. Niet slecht toch?
[Afbeelding]
De foto van het schermbeeld leert ook, dat de aanpassing na update 2.1 een evenwichtig en functioneel juist resultaat oplevert. Ik signaleerde de verbetering van de lay out en de inhoudelijke informatie al eerder. Uit de positieve reacties maak ik op, dat terugdraaien van de wijzigingen onnodig, zelfs ongewenst is.
"Als de auto is uitgerust met kaartgegevens wordt ook snelheidsspecifieke informatie opgehaald uit de kaartdatabase, wat betekent dat informatie over een maximumsnelheid op het bestuurdersdisplay kan verschijnen of veranderen zonder dat u een snelheidsbord bent gepasseerd."hansdg53 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Volgens mij kijkt de auto louter naar verkeersborden en zoek niet op het internet naar informatie.
https://www.volvocars.com...or-verkeersbordinformatie
https://www.volvocars.com...an-verkeersbordinformatiehansdg53 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Volgens mij kijkt de auto louter naar verkeersborden en zoek niet op het internet naar informatie.
==================================================================
De functie verkeersbordinformatie kent mogelijk beperkingen in bepaalde situaties.
De functie is beschikbaar op bepaalde markten.
Voorbeelden van factoren die de functie mogelijk beperken zijn:
verbleekte borden
borden in een bocht
gedraaide of beschadigde borden
borden die hoog boven het wegdek hangen/staan
borden die gedeeltelijk of geheel verscholen of slecht geplaatst zijn
borden die geheel of gedeeltelijk zijn afgedekt met ijs, sneeuw en/of vuil
digitale wegenkaarten die niet actueel of onjuist zijn of geen snelheidsinformatie bevatten
internetverbinding ontbreekt.
goedkeuring voor Google Maps.
===============================================================
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 10-06-2022 08:44 ]
Bij mij is het nu opgelost door de bluetooth verbinding van mijn telefoon te verwijderen in de auto en opnieuw aan te maken. Ik zag gelijk weer mijn contacten...ron65 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Blijft een raar iets. Ik heb nu Maps in gebruik via Android Auto.
Ik wil dan vanuit mijn scherm mijn positie delen, dan krijg je een lijstje contacten. Echter is dat een heel ander lijstje als die in je telefoon.
Het blijkt dat er per contact de mogelijkheid is deze op te slaan op de sim, in de telefoon, of in je google account. Die laatste wordt dan gebruikt alleen stonden daar contacten in die ik dan weer niet terugzag in maps op mijn scherm,.
Het heeft me 2 jaar van af en toe proberen en rommelen gekost, en ik weet nog steeds niet hoe, maar de contacten die ik nodig heb staan er nu tussen, dus ik blijf er nu heel fijn vanaf.
Heb je laatste je adresboek (contactenlijst) op je GSM of in je PC/laptop nog aangepast? dan is dat vermoedelijk de oorzaak.
En ook wat er staat, kijk of in je GSM de optie om contacten te delen aan staat. 1 update van android op je GSM en het kan spontaan weer uitstaan namelijk. Ook dat is een mogelijkheid.
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:29 ]
En dat is waar je echt niet kunt rekenen op dit systeem. Mijn C40 geeft de helft van de tijd de verkeerde snelheid aan. Bijvoorbeeld 80 op de snelweg waar je 100 mag (of is dat de reden dat al die XC40 EV's zo tergend traag rijden?ArnoudN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:17:
[...]
En uiteraard weet ik vaak wel hoe hard ik ergens mag, maar juist op de plekken met uitzondering is het wel fijn om een geheugensteuntje te hebben.
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:29 ]
Mijn punt is verkeerd overgekomen. Tot 8 juni had ik altijd een bordje in beeld met de snelheid (misschien niet altijd de juiste, maar toch), sinds 9 juni krijg ik kort in beeld op wat voor weg ik rijd, na een paar honderd meter verdwijnt dit. Dat vind ik raar.ergodyne1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:48:
[...]
En dat is waar je echt niet kunt rekenen op dit systeem. Mijn C40 geeft de helft van de tijd de verkeerde snelheid aan. Bijvoorbeeld 80 op de snelweg waar je 100 mag (of is dat de reden dat al die XC40 EV's zo tergend traag rijden?). Ik kan mij ook voorstellen dat Volvo zich in de handleiding vrijwaard van enige ellende die ontstaat doordat je rekent op de aangegeven snelheid in je display... 'Het is een hulpsysteem, meer niet.'
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 10-06-2022 18:28 ]
Of was zwart bij mij op?
Is een aluminium strip. Ik heb het altijd open, dus valt niet op, maar idd, zwart was mooier geweest.WildOne schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:36:
Even een hele domme opmerking; het is me vandaag pas opgevallen dat de kunststof strip aan de voorzijde van het zonnescherm lichtgrijs is, terwijl de rest van het interieur zwart is. Is dit bij iedereen zo?
Of was zwart bij mij op?
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Een trekhaakkoffer in plaats van een dakkoffer schijnt veel te schelen. Ik spreek niet uit ervaring maar van ‘gelezen’ ’4v4t4r schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:37:
ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar lastig om echt ver/gebruikscijfers te vinden.
Voor de vakantie heb ik dus een dakkoffer nodig helaas.. geen wereld drama, maar ik zit even de route te bekijken over laadstops etc. Toen ik de dakkoffer haalde schrok ik best van de hoge verbruik cijfers, maar toen ik op "Windy" keek zag ik dat ik vol tegenwind hadWat is een beetje wijsheid ? Ze zeggen 15% meer verbruik online - als ik 110 rijd, is 250Wh/km@110 Km/u genoeg ? Of beter naar 27 zetten?
Klopt, ik zet mijn schoonmoeder inderdaad liever op de trekhaak dan in zo'n lijkenkist op het dak.Mga1600 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:27:
[...]
Een trekhaakkoffer in plaats van een dakkoffer schijnt veel te schelen. Ik spreek niet uit ervaring maar van ‘genezen’
Alle gekheid op een stokje, dat is natuurlijk de open deur die even ingetrapt mag worden, maar een trekhaakkoffer kán beter uitpakken omdat die door de auto uit de wind zit. Echter, achter de auto ontstaat een vacuum, dat is als het goed is door de fabrikanten zodanig in de stroomlijn uitgerekend dat deze minimaal effect heeft op verbruik doordat de wind zo min mogelijk gaat wervelen rond dat vacuum.
Een trekhaakkoffer verstoort dat patroon en zal ook op die manier, los van het meerverbruik voor zijn gewicht, voor hoger verbruik zorgen omdat het vacuum anders wordt en meer aan de auto zal trekken van achter.
Overigens gaat dit om zeer minimale marges, maar toenemend met de rijwindsnelheid.
De koffer op het dak heeft uiteraard wel een goed merkbare invloed, die heeft zelf luchtweerstand, en ook die wijzigt het patroon achter de wagen sterk.
Een trekhaak koffer is altijd beter dan een dakkoffer, even los van het grapje voorin dit bericht.
Maar beiden zijn esthetisch gezien altijd weer lachwekkend. Ik wil geen van beiden ;-)
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"