Acties:
  • +4 Henk 'm!

• catman8404
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
Na lange tijd alleen maar gelezen te hebben op het forum en veel geleerd over van alles kan ik na lang ( ik heb de auto al sinds december en heb alleen maar thuis gewerkt ) eindelijk iets van mijn ervaring schrijven. We zijn naar Denemarken geweest en de heen rit ging soepel het opladen bij de ionity stations is echt een verademing met die snelheid. Stekker erin bakje doen stekker eruit en gaan maar weer. In Denemarken zelf een nieuw type van ionity zoals het leek en dat laden ging echt snel. 455km/h. Helaas duurde de reis wat langer dan gepland door alle wegwerkzaamheden in Duitsland. Jammer dat abrp daar geen rekening mee houdt in de planning. Verder gewoon genavigeerd van station naar station. De eerste rit van 300km vanaf 100% soc met 100km/h maar het lijkt of die dan meer verbruikt. De andere delen ging ik tussen de 130/150 en het gemiddeld verbruik bleef gelijk aan de eerste rit. En wat rijdt dat lekker op de Duitse snelweg rustig over de linker baan zoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
catman8404 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:19:
Na lange tijd alleen maar gelezen te hebben op het forum en veel geleerd over van alles kan ik na lang ( ik heb de auto al sinds december en heb alleen maar thuis gewerkt ) eindelijk iets van mijn ervaring schrijven. We zijn naar Denemarken geweest en de heen rit ging soepel het opladen bij de ionity stations is echt een verademing met die snelheid. Stekker erin bakje doen stekker eruit en gaan maar weer. In Denemarken zelf een nieuw type van ionity zoals het leek en dat laden ging echt snel. 455km/h. Helaas duurde de reis wat langer dan gepland door alle wegwerkzaamheden in Duitsland. Jammer dat abrp daar geen rekening mee houdt in de planning. Verder gewoon genavigeerd van station naar station. De eerste rit van 300km vanaf 100% soc met 100km/h maar het lijkt of die dan meer verbruikt. De andere delen ging ik tussen de 130/150 en het gemiddeld verbruik bleef gelijk aan de eerste rit. En wat rijdt dat lekker op de Duitse snelweg rustig over de linker baan zoeven.
In het P2 gedeelte staat een uitgebreid verslag van een vakantiereis in Frankrijk.geeft de burger moed!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Vandaag was mijn auto bij de dealer voor een probleem met DAB ontvangst. Toen ik de auto ging halen was de monteur al naar huis, maar ik krijg de indruk dat het nu een stuk beter is.
Ik kom zag net inde auto dat ik alweer een nieuwe versie software heb gekregen......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uj6v81CCaN1WPK2a-og60BsT80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27C63v4QdZ99LhGxgiWFl6Yk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 13:17
boldg1974 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:06:
Mijn app heeft nog nooit gewerkt, zelfs na fabrieksinstellingen 3 x terugzetten nog steeds niets. Iemand iets soortgelijks kwa melding?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here. Twee maanden, 3 (verschillende) dealer bezoekjes en een eindeloze hoeveelheid (factory) resets verder nog steeds niet werkend. Maar goed, ik begrijp dat als ie werkt je er uiteindelijk nog maar bedroevend weinig mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 15:09

Rianata

Have you played Atari today?

rdolman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:28:
[...]

Same here. Twee maanden, 3 (verschillende) dealer bezoekjes en een eindeloze hoeveelheid (factory) resets verder nog steeds niet werkend. Maar goed, ik begrijp dat als ie werkt je er uiteindelijk nog maar bedroevend weinig mee kan.
In den beginne waren er (als je de app geïnstalleerd kreeg) wel de nodige stabiliteit issues, die volgens ook server gerelateerd waren (mijn inschatting). Maar inmiddels moet ik zeggen dat het super stabiel is en voor mij wel meerwaarde heeft. Ondanks een oplader thuis merk ik dat we de auto niet altijd direct aan de stroom hangen en dan check ik met name 's avonds even (als mijn vrouw de auto gebruikt heeft) hoeveel energie er nog in zit en of het karretje aan de kabel moet.

Daarnaast heeft het ook even hersentraining gekost om mezelf aan te leren om bij warmere temperaturen een half uur van te voren de klimaatregeling aan te zetten, zodat je in een aangename auto weg kunt rijden. Dat heb ik afgelopen winter wel gemist, aangezien ik me daarop had verheugd, maar dat halen we dan aankomende winter wel weer in 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
Rianata schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

In den beginne waren er (als je de app geïnstalleerd kreeg) wel de nodige stabiliteit issues, die volgens ook server gerelateerd waren (mijn inschatting). Maar inmiddels moet ik zeggen dat het super stabiel is en voor mij wel meerwaarde heeft. Ondanks een oplader thuis merk ik dat we de auto niet altijd direct aan de stroom hangen en dan check ik met name 's avonds even (als mijn vrouw de auto gebruikt heeft) hoeveel energie er nog in zit en of het karretje aan de kabel moet.

Daarnaast heeft het ook even hersentraining gekost om mezelf aan te leren om bij warmere temperaturen een half uur van te voren de klimaatregeling aan te zetten, zodat je in een aangename auto weg kunt rijden. Dat heb ik afgelopen winter wel gemist, aangezien ik me daarop had verheugd, maar dat halen we dan aankomende winter wel weer in 8)
Als je klimaatregeling werkt tenminste, want ik heb de afgelopen periode ook al regelmatig meegemaakt dat deze gewoon alleen maar (warme) lucht blaast.

Ik heb mijn (short-lease) P8 nu twee maanden en de app heeft nog geen moment gewerkt. 3 verschillende dealers hebben er naar gekeken en geen van allen was in staat de app aan de praat te krijgen. Aangezien ik geen laadmogelijkheden thuis heb (dichtstbijzijnde paal op 400 meter afstand) was het best prettig geweest laadpercentage en/of -voortgang te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
rdolman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Als je klimaatregeling werkt tenminste, want ik heb de afgelopen periode ook al regelmatig meegemaakt dat deze gewoon alleen maar (warme) lucht blaast.

Ik heb mijn (short-lease) P8 nu twee maanden en de app heeft nog geen moment gewerkt. 3 verschillende dealers hebben er naar gekeken en geen van allen was in staat de app aan de praat te krijgen. Aangezien ik geen laadmogelijkheden thuis heb (dichtstbijzijnde paal op 400 meter afstand) was het best prettig geweest laadpercentage en/of -voortgang te zien.
Bij mij werkt de app ook prima, hoor. Ik kijk wel uit naar een wat uitgebreidere app met meer functionaliteit maar de functies die er nu op staan werken perfect.

Heb je geen oude software in gebruik nu? Het probleem met de AC die warme lucht blaast was tot enkele maanden terug een algemeen voorkomend probleem en dat is dan met een update opgelost. Het connectiviteitsprobleem met de app is toen met diezelfde update ook verholpen.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Rianata schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Kan er iemand de volgende vraag beantwoorden:
Wanneer je de klimaatregeling via de app inschakelt staat er dat deze temperatuurregeling om ... klaar is. Dit is dan een half uur later. Maar nu vraag ik mij af, en dit heb ik nog niet zelf kunnen controleren, stopt de koeling er na een half uur mee en begint de auto dan terug op te warmen door de zon of wordt er bedoelt dat de gewenste temperatuur na een half uur bereikt wordt en dat ie dan het zaakje verder gewoon koel houd?

[ Voor 21% gewijzigd door Pure8 op 10-08-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Pure8 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Kan er iemand de volgende vraag beantwoorden:
Wanneer je de klimaatregeling via de app inschakelt staat er dat deze temperatuurregeling om ... klaar is. Dit is dan een half uur later. Maar nu vraag ik mij af, en dit heb ik nog niet zelf kunnen controleren, stopt de koeling er na een half uur mee en begint de auto dan terug op te warmen door de zon of wordt er bedoelt dat de gewenste temperatuur na een half uur bereikt wordt en dat ie dan het zaakje verder gewoon koel houd?
Volgens mij stopt hij dan, om te voorkomen dat je batterij geheel leeg getrokken wordt als je toch besluit om niet weg te gaan met de auto en vergeet de klimaatregeling uit te doen 8) Als ik het mij goed herinner heb ik een keer gehad dat ik ipv binnen 30 minuten pas 45 minuten later wegging en dan is de klimaatregeling gestopt en wordt het langzaam weer onaangenamer.

Een mooie extra functie zou zijn dat je dan een notificatie krijgt via de app met de vraag of de auto door moet blijven gaan met klimaat regelen voor bijvoorbeeld nog 30 minuten extra.

[ Voor 8% gewijzigd door Rianata op 10-08-2021 10:38 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
Pure8 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Heb je geen oude software in gebruik nu? Het probleem met de AC die warme lucht blaast was tot enkele maanden terug een algemeen voorkomend probleem en dat is dan met een update opgelost. Het connectiviteitsprobleem met de app is toen met diezelfde update ook verholpen.
Geen idee, ik draai nu QAB.6 (juni OTA). Daarna heb ik nooit meer een update ontvangen (of heeft de dealer er een uitgevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
Juancho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:15:
Vraagje, als jullie (publiek) laden met een 22kW paal (waar je Max 11kW van krijgt) hoe snel loopt het dan op naar de 16amp?

Zoals gezegd had ik afgelopen vrijdag een test gedaan na de update en leek het, na een traag begin, goed te zijn. Maar nou laad ik vandaag weer en na een kwartier staat het nog op 10amp en 6kW.ik weet bijna wel zeker dat het eerder, voor de juni OTA, veel sneller naar de max kW ging. Er lijkt dus alsnog iets niet goed te zijn...
Ik laad regelmatig aan een publieke 22kW paal. Na het starten van de laadsessie zit het amperage doorgaans binnen één (soms twee) minuut op 16A. Heb heb een P8 met QAB.6 (juni OTA) software (geen idee of dit de aanduiding van software-release is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
Pure8 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Bij mij werkt de app ook prima, hoor. Ik kijk wel uit naar een wat uitgebreidere app met meer functionaliteit maar de functies die er nu op staan werken perfect.
Moet jij dan ook nog wel steeds de app zelf afsluiten en opnieuw opstarten om de voortgang van het laden te zien? Ik moet nu steeds opnieuw opstarten omdat er geen push update doorkomt blijkbaar. Mag toch hopen dat dat er wel gewoon inkomt. Als je de app weg drukt, dus niet afsluit, en je opent het weer dan zie je wel een korte knipper. Normaal zou dat een update statement moeten zijn alleen verandert er niks.

Verder lijkt de app wel wat stabieler want na het afsluiten en opnieuw openen past het % zich wel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 10-08-2021 11:11 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
Waterblok schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:39:
Ben even bij de dealer de C40 wezen kijken. Ik vind hem wel mooi.

Daar praatje gemaakt en men zei dat de P8 niet tot 100% zal laden ook al stel je dat in.
Dat lijkt zo te zijn getuige Juancho?
Die van mij laadt gewoon naar 100%
(op het display althans, of ie ook de batterij helemaal vol laadt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Juancho schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Moet jij dan ook nog wel steeds de app zelf afsluiten en opnieuw opstarten om de voortgang van het laden te zien? Ik moet nu steeds opnieuw opstarten omdat er geen push update doorkomt blijkbaar. Mag toch hopen dat dat er wel gewoon inkomt. Als je de app weg drukt, dus niet afsluit, en je opent het weer dan zie je wel een korte knipper. Normaal zou dat een update statement moeten zijn alleen verandert er niks.

Verder lijkt de app wel wat stabieler want na het afsluiten en opnieuw openen past het % zich wel aan.
Nee, mijn app blijft, weliswaar op de achtergrond, gewoon open staan. Ik sluit hem niet af om nieuwe data te bekijken. Ik krijg geen pushbericht wanneer de ingestelde SoC is bereikt hetgeen voor onderweg wel wenselijk zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pure8 op 10-08-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
rdolman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Die van mij laadt gewoon naar 100%
(op het display althans, of ie ook de batterij helemaal vol laadt ;) )
De batterij wordt nooit volledig vol geladen, nog leeg getrokken. Er bevind zich aan beide zijden van het spectrum een kleine reserve. Wanneer de auto met een ‘lege’ batterij is stilgevallen zit er toch nog een rest in die niet aan te spreken is. En andersom: wanneer de batterij helemaal volgeladen is en deze 100% aangeeft is er toch nog een klein deeltje niet geladen.
Deze beide ‘reserves’ zijn er om beschadigingen aan de batterij te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pure8 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Nee, mijn app blijft, weliswaar op de achtergrond, gewoon open staan. Ik sluit hem niet af om nieuwe data te bekijken. Ik krijg geen pushbericht wanneer de ingestelde SoC is bereikt hetgeen voor onderweg wel wenselijk zou zijn.
Bijzonder dan want ik moet echt zelf hard afsluiten om het actuele % te zien. Lijkt misschien niet zo veel allemaal maar het zijn die kleine dingen die het irritanter maken. Vond de dealer ondertussen ook trouwens ;)

Push ontbreekt idd nog, zoals zoveel dingen. Dit is echt nog de minimale app qua functionaliteit ook. Q3 en Q4 moet alles erin zitten (en werken!!!!) als ik het goed heb.
De batterij wordt nooit volledig vol geladen, nog leeg getrokken. Er bevind zich aan beide zijden van het spectrum een kleine reserve. Wanneer de auto met een ‘lege’ batterij is stilgevallen zit er toch nog een rest in die niet aan te spreken is. En andersom: wanneer de batterij helemaal volgeladen is en deze 100% aangeeft is er toch nog een klein deeltje niet geladen.
Deze beide ‘reserves’ zijn er om beschadigingen aan de batterij te voorkomen.
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je 75kWh netto capaciteit hebt ipv 78? Dat klopt idd. Maar die 75 kan je echt wel voor 100% gebruiken. Wat we al eerder aangaven, die dealer weet het OF gewoon niet goed OF hij bedoelde dat je nooit de volle 78kWh kan gebruiken. En dat klopt dan wel, maar zeg dat dan ipv verwarrend te zeggen dat je nooit tot 100% kan laden :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
Juancho schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je 75kWh netto capaciteit hebt ipv 78? Dat klopt idd. Maar die 75 kan je echt wel voor 100% gebruiken. Wat we al eerder aangaven, die dealer weet het OF gewoon niet goed OF hij bedoelde dat je nooit de volle 78kWh kan gebruiken. En dat klopt dan wel, maar zeg dat dan ipv verwarrend te zeggen dat je nooit tot 100% kan laden :)
Inderdaad, dat bedoel ik. Simpel gezegd: je hebt eerst 1,5 kWh die je niet kan opgebruiken, dan 75 kWh die kan benut worden en dan nog een ruimte van potentieel 1,5 kWh die ‘leeg’ blijft. En die 75kWh is het gedeelte 0 – 100%. Eigenlijk mag je stellen dat wanneer je 100% SoC hebt dat je dan 76,5kWh aan boord hebt.

En ja, daar zal het misverstand zitten bij “geen 100% kunnen laden”

[ Voor 5% gewijzigd door Pure8 op 10-08-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Pure8 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Idem ditto hier, maar om de refresh 'te forceren' wil ik nog wel eens in de menu's/tabjes onderaan klikken, dus even van het Home scherm naar account scherm en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 13:05
rdolman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:28:
[...]

Bij mij is het uiteindelijk opgelost door een reset van de antenne module. Nu geen issues meer.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rianata schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Idem ditto hier, maar om de refresh 'te forceren' wil ik nog wel eens in de menu's/tabjes onderaan klikken, dus even van het Home scherm naar account scherm en weer terug.
Even getest maar dat werkt bij mij iig niet (Android telefoon). Ik moet echt zelf de boel afsluiten en weer opnieuw opstarten. Hopelijk neemt men dat mee bij de (grote) app update.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkyWnqBNBAo-p5MtvH5glmMirBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DohcPjPGauznt6PfW6s3Gk2r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu net dat het met de volvo plugsurfing pas in Frankrijk wel heel goedkoop laden is, aangezien je de per ‘geparkeerde minuut betaald’ en dan werkt het relatief snelle laden in je voordeel! (Deze bedragen zijn ex. btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lol.... Volvo heeft nu een zelfde drivers connect platform opgezet in Amerika voor de P8 gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:08:
Lol.... Volvo heeft nu een zelfde drivers connect platform opgezet in Amerika voor de P8 gebruikers.
Was al bekend, maar dat is prima toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 11-08-2021 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Mga1600 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:50:
Vandaag was mijn auto bij de dealer voor een probleem met DAB ontvangst. Toen ik de auto ging halen was de monteur al naar huis, maar ik krijg de indruk dat het nu een stuk beter is.
Ik kom zag net inde auto dat ik alweer een nieuwe versie software heb gekregen......[Afbeelding]
Na een paar dagen met deze laatste update rondgereden te hebben stel ik vast dat mijn radio (DAB) issue lijkt te zijn opgelost. Of dat louter software (na de juni update, de juni + update is het nu dus juni ++) is of dat er ook feitelijk ‘gesleuteld’ is weet ik niet ( heb ze nog niet gesproken).

Zichtbare verschillen met de vorige software-versie zijn er geloof ik niet, maar ik heb wel de indruk dat de Pilot Assist nu wat soepeler (minder hoekig en nerveus) stuurt.

Als leen auto kreeg ik die dag dar mijn auto bij de dealer was een XC40T2 mee. Als je onze raketachtige 4WD aandrijving gewend bent is die T2 wel traag en daardoor minder wendbaar. Geen instant power maar eerst ‘bedenktijd’ als je gas geeft voor er wat gebeurt. Eenmaal op snelheid is hij voor een 3 cilinder best stil, rijgeluiden (vooral banden) leken zelfs minder dan de P8 maar dat zal met de kleinere wielmaat te maken hebben.

Je voelt met rijden dat hij met die kleinere wielen wel comfortabeler veert maar ook veel minder strak stuurt.

Best gek eigenlijk, de T2 voelde met rijden zwaarder aan dan de P8 (terwijl qua gewicht) het omgekeerde natuurlijk waar is......
Dat komt niet alleen door het gebrek aan power maar ook door de FWD (i.p.v. AWD) denk ik.
Daarom lijkt me die single motor uitvoering (P6) die nog moet komen van de XC40 mij persoonlijk ook ‘een beetje jammer’.
Wat mij betreft liever nog een P10 ..... haha.

[ Voor 30% gewijzigd door Mga1600 op 11-08-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Mga1600 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Daarom lijkt me die single motor uitvoering (P6) die nog moet komen van de XC40 mij persoonlijk ook ‘een beetje jammer’.
Wat mij betreft liever nog een P10 ..... haha.
Volvo stapt af van de 'P'-typering. Het is nu Recharge (Single)? en Recharge TWIN. Niet meer P8, P6, ...

Meer nog: ze stappen ook af van de 'XC'-typering. ;w Dus XC40 P8 is zoooo typisch 2020. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Volvo stapt af van de 'P'-typering. Het is nu Recharge (Single)? en Recharge TWIN. Niet meer P8, P6, ...

Meer nog: ze stappen ook af van de 'XC'-typering. ;w Dus XC40 P8 is zoooo typisch 2020. ;)
Heb ik i.d.d. gelezen maar de dealer spreekt ook nog steeds over P8 en de te verwachten P6 en (nog) niet over twin of single. Dus het is niet alleen mijn door leeftijd vastgeroeste geheugen waardoor ik deze fouten bega…….

Vind het eigenlijk wel gek want het cijfer was toch een maat voor het vermogen. Hoe moet dat straks dan als er misschien ooit varianten komen met dezelfde hardware maar verschillende vermogens?
Zo vind ik ook ‘Recharge’ verwarrend omdat het gebruikt wordt voor PIH en EV.

Maar om met Shakespeare te spreken “ What’s in a name?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
Mga1600 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:38:
[...]
Zo vind ik ook ‘Recharge’ verwarrend omdat het gebruikt wordt voor PIH en EV.
Inderdaad! En meer nog, vanaf 2025 zijn álle Volvo’s met een stekker dus heten ze allemaal Recharge.
Maar ja, Volvo kennende gebruiken ze tegen dan weer andere benamingen.

• rdolman
boldg1974 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:49:
[...]

Bij mij is het uiteindelijk opgelost door een reset van de antenne module. Nu geen issues meer.
Is dat een procedure die door de dealer moet worden uitgevoerd of is dat de procedure via het ontwazemingsknopje?

• rdolman
Mga1600 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Als leen auto kreeg ik die dag dar mijn auto bij de dealer was een XC40T2 mee. Als je onze raketachtige 4WD aandrijving gewend bent is die T2 wel traag en daardoor minder wendbaar. Geen instant power maar eerst ‘bedenktijd’ als je gas geeft voor er wat gebeurt. Eenmaal op snelheid is hij voor een 3 cilinder best stil, rijgeluiden (vooral banden) leken zelfs minder dan de P8 maar dat zal met de kleinere wielmaat te maken hebben.

Je voelt met rijden dat hij met die kleinere wielen wel comfortabeler veert maar ook veel minder strak stuurt.
De kleinere wielen schelen zeker wel iets, maar de ICE-versies van de XC40 zijn met een gelijke bandenmaat beduidend comfortabeler dan de P8. Vergeleken met mijn vorige XC40T4 (19") communiceert mijn P8 het wegdek overduidelijk door aan de inzittenden, zeg maar. Had wat mij betreft best een tikje subtieler gemogen. Of instelbaar. Maar goed, laten we dat onderwerp maar niet aansnijden...

• Juancho
Ik vernam trouwens dat Volvo nooit meer modellen gaat maken, en dat geldt al vanaf de nieuwe C40, waarbij het panorama dak open kan. Mocht ik bij Volvo blijven (om eerlijk te zijn, na de P8 ben ik daar nog niet zo zeker van) vind ik dat toch wel heel erg jammer. Ik heb ruim 7 jaar rondgereden met een V40 en het altijd zo jammer gevonden dat het dak niet open kan. En nu kan het eens een keer, vind ik het heerlijk....schaffen ze het weer af....

• Pure8
Juancho schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:56:
Ik vernam trouwens dat Volvo nooit meer modellen gaat maken, en dat geldt al vanaf de nieuwe C40, waarbij het panorama dak open kan. Mocht ik bij Volvo blijven (om eerlijk te zijn, na de P8 ben ik daar nog niet zo zeker van) vind ik dat toch wel heel erg jammer. Ik heb ruim 7 jaar rondgereden met een V40 en het altijd zo jammer gevonden dat het dak niet open kan. En nu kan het eens een keer, vind ik het heerlijk....schaffen ze het weer af....
Klopt! Ze zijn er nog niet volledig over uit of het 100% wordt maar indien ja, dan zal elke Volvo een niet te openen ‘Panorama dak’ hebben.
Voor mij is dat ook geen goed nieuws want ik ben net tegenovergestelde van jou Juancho, helemaal niet voor panorama-daken. Maar ach, het zal wel wennen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Pure8 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Klopt! Ze zijn er nog niet volledig over uit of het 100% wordt maar indien ja, dan zal elke Volvo een niet te openen ‘Panorama dak’ hebben.
Voor mij is dat ook geen goed nieuws want ik ben net tegenovergestelde van jou Juancho, helemaal niet voor panorama-daken. Maar ach, het zal wel wennen, denk ik.
Waarom niet als ik mag vragen? Het geeft toch een veel fijner en open gevoel? Meer licht, meer vrijheid... Ik snap dat niet iedereen net zoals mij fan is van een open dak, maar een panorama dak vink ik eigenlijk direct aan op de bestellijst. Heerlijk dat ruimtelijke gevoel en nog fijner als je lekker op de binnendoor weggetjes het dak open kan doen. Kan ik oprecht van genieten! Muziekje aan, zonnetje op je bol, heerlijk! 🙏 😎 ☀️ 😁😏

• Mga1600
Ik heb het dak nooit open vanwege de herrie. Wel de schuif vanwege het extra licht. Dus een warmtewerend glazen dak is wat mij betreft prima.

• Juancho
De herrie valt, buiten de snelweg, reuze mee eigenlijk. En je kan het dakraam natuurlijk ook op een kiertje zetten. Ieder zijn ding natuurlijk, maar zeker zo met dit weer en op tussendoor wegen vinden wij het heerlijk! Liever dat dan een koude airco die in je snufferd blaast :)

• boldg1974
rdolman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Is dat een procedure die door de dealer moet worden uitgevoerd of is dat de procedure via het ontwazemingsknopje?
Ik laat dit soort dingen aan de dealer over. Die kunnen hem ook uitlezen, wij niet. Als niets meer lukt, waarom blijven stressen? Laat hen het maar oplossen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Vandaag moest mijn auto naar de dealer voor een recall van een aircoslang. Wist niet dat dit een item was. Maar goed! Ik kreeg een V90 T8 mee. Kan qua power niet tippen aan de P8 natuurlijk maar ik merkte wel op dat ik de pilot assist én climax control vele malen prettiger vond werken dan in de P8. Daarnaast vond ik de stoelen ook veel fijner. Ik kreeg echt weer het gevoel wat ik ooit had in mijn C30. De stoelen in de P8 zijn mi. niet Volvo waardig.

XC40 P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Sebas84! schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:03: én climax control vele malen prettiger vond
Toch wel vreemd dat je het prettiger vond terwijl je de climax control aan had….

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

Lancer

What the......

Juancho schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:56:
Dit is volgens mij niet eens specifiek voor Volvo. Zou iets zijn voor alle merken in de strijd de Cw waarde en gewicht omlaag te krijgen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lancer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Dit is volgens mij niet eens specifiek voor Volvo. Zou iets zijn voor alle merken in de strijd de Cw waarde en gewicht omlaag te krijgen.
Wat heeft gewicht er dan mee te maken? Er blijft namelijk wel een glazen dak in zitten alleen kan die niet open. Verschilt dat dan zoveel met een dak die wel open kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 11:25
Juancho schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Wat heeft gewicht er dan mee te maken? Er blijft namelijk wel een glazen dak in zitten alleen kan die niet open. Verschilt dat dan zoveel met een dak die wel open kan gaan?
Nee waarschijnlijk niet.
Maar het zou kunnen dat Volvo, net als bij de Ioniq 5, zonnecellen in het dak gaat plaatsen. En daarvoor heb je wel een vast paneel nodig....

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Het mechanisme inc. rolgordijn is best wel wat kilos, maar de hoofdreden is de stroomlijn. Autos van alle merken moeten volledig glad worden, zonder naden. Audi quote dit ook al. Dat lukt niet met zonnedak; ook de naad tussen glas en carrosserie zal opgevuld worden. Verder kan de auto lager gemaakt worden, wat ook bijdraagt aan een lagere Cw

Daarnaast blijkt uit marktonderzoek dat het zonnedak wereldwijd weinig gebruikt wordt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Van mij hoeft het dak niet open te kunnen, zolang er maar wel zonlicht in de auto komt.

Overigens snap ik niet dat er nog steeds zo vee richeltjes en spleten in EV’s zitten. Zelfde als met achteruitkijkspiegels. Die verhogen de weerstand best. En de p8 met een stuk platte voorkant al helemaal natuurlijk. Alhoewel ik tot nu toe best tevreden ben over de range voor mijn gebruik. Alleen vakantie gaat lastig zijn, verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Spanky79 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:46:
Van mij hoeft het dak niet open te kunnen, zolang er maar wel zonlicht in de auto komt.

Overigens snap ik niet dat er nog steeds zo vee richeltjes en spleten in EV’s zitten. Zelfde als met achteruitkijkspiegels. Die verhogen de weerstand best. En de p8 met een stuk platte voorkant al helemaal natuurlijk. Alhoewel ik tot nu toe best tevreden ben over de range voor mijn gebruik. Alleen vakantie gaat lastig zijn, verder prima.
Eens! Ik vind ook dat de P8 veel last heeft van windgeruis, dat zal daar ook mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Maar dat is toch logisch aangezien de P8 nooit is gebouwd als elektrische auto vanaf het begin? Tis gewoon een XC40 maar dan elektrisch. De volgende generatie zal toch wel stukken gestroomlijnder zijn lijkt me, omdat die op dat nieuwe pure elektrische platform worden ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:23:
Maar dat is toch logisch aangezien de P8 nooit is gebouwd als elektrische auto vanaf het begin? Tis gewoon een XC40 maar dan elektrisch. De volgende generatie zal toch wel stukken gestroomlijnder zijn lijkt me, omdat die op dat nieuwe pure elektrische platform worden ontwikkelt.
Mijn XC90 T8 was veel stiller (in electro mode) terwijl die groter en hoger en vierkanter is. Dus stil kàn wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myutopia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-07 22:58
Ik lees nu al even mee maar ik heb een vraag voor jullie. Als ik de navigatie gebruik crashed het entertainment systeem om de 5 minuten. Heeft iemand het zelfde probleem of ook gehad en wat was toen de oplossing. Dit is niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
myutopia schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:58:
Ik lees nu al even mee maar ik heb een vraag voor jullie. Als ik de navigatie gebruik crashed het entertainment systeem om de 5 minuten. Heeft iemand het zelfde probleem of ook gehad en wat was toen de oplossing. Dit is niet te doen.
Even beide resets proberen en als dat niet helpt gewoon morgen of maandag naar de dealer. Bij dit soort dingen moet je niet te lang zelf lopen kooien. Je hebt recht op goede service en evt garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekie
  • Laatst online: 07-02 19:11
Heeft iemand inmiddels bewijs dat de p8 zijn accu kan voor verwarmen? Dit is eerder ter sprake gekomen en zou actieradius kunnen verbeteren.
De reden dat ik dit vraag is dat het verbruik de eerste 20km een stuk hoger is en daarna langzaam zakt.
Ik heb geprobeerd om de auto een uur voor te verwarmen maar dat lijkt niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Brekie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:54:
Heeft iemand inmiddels bewijs dat de p8 zijn accu kan voor verwarmen? Dit is eerder ter sprake gekomen en zou actieradius kunnen verbeteren.
De reden dat ik dit vraag is dat het verbruik de eerste 20km een stuk hoger is en daarna langzaam zakt.
Ik heb geprobeerd om de auto een uur voor te verwarmen maar dat lijkt niets te doen.
Dit doet de auto alleen als je van 90% naar 100% laadt als ik het goed heb en dan moet je eigenlijk gelijk wegrijden bij 100%. Staat me iets van bij dat de auto de accu dan nog even, een kwartiertje ofzo?, warm houdt.

Ik heb het zelf nooit getest overigens en bij mij is het verbruik de eerste KM of 2 ook vaak nog erg hoog. Daarna zakt het overigens wel terug naar ergens tussen 20-22kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Juancho schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Dit doet de auto alleen als je van 90% naar 100% laadt als ik het goed heb en dan moet je eigenlijk gelijk wegrijden bij 100%. Staat me iets van bij dat de auto de accu dan nog even, een kwartiertje ofzo?, warm houdt.
Nee, de batterij wordt verwarmd wanneer je ofwel naar 90%, ofwel naar 100% laadt. Maar deze 'eind-SoC' moet dan wel zo ingesteld worden. Dit gebeurt dus niet bij het snelladen onderweg.
Bijv.: wanneer je zo instelt dat de batt. zal laden tot 80% zal deze niet opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:47
Pure8 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Nee, de batterij wordt verwarmd wanneer je ofwel naar 90%, ofwel naar 100% laadt. Maar deze 'eind-SoC' moet dan wel zo ingesteld worden. Dit gebeurt dus niet bij het snelladen onderweg.
Bijv.: wanneer je zo instelt dat de batt. zal laden tot 80% zal deze niet opgewarmd worden.
Met snelladen wordt de batterij toch wel warm genoeg, dus heeft dat geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
Vandaag toch wel blij verrast door de huidige laadsnelheid aan de snellader. Ik moest 200km afleggen. Als pause even een koffie gehaald en deze rustig opgedronken in de zon. De P8 had ondertussen 35kW geladen in 18 minuten. Wat mij betreft prima. Laatste keer dat ik aan de snellader stond was een half jaar en drie updates geleden.

XC40 P8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Ik blijf het vreemd vinden, dat het op bedrijfstemperatuur brengen (en houden) van de accu is geïmplementeerd als een "nevenproduct" bij het opladen naar 90 of 100%. Of, in wintertijden, als "nevenproduct" van het voorverwarmen van de cabine. Terwijl die bedrijfstemperatuur van de accu zo belangrijk is voor de actieradius en de laadsnelheid bij een snellaad-station. 8)7

Laat mij toch gewoon kiezen of ik er een paar Kwh voor over heb om via een knop de accu (versneld) op bedrijfstemperatuur te brengen. Net zoals ik nu kan kiezen of ik de achterruitverwarming ga gebruiken.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstar83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-08-2022
Welke navigatie gebruiken jullie als je op vakantie gaat? De Google maps? Of een app op je telefoon om laadpunten op de route te berekenen? Ik vertrek morgen naar Frankrijk ca 600km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Claude schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Ik blijf het vreemd vinden, dat het op bedrijfstemperatuur brengen (en houden) van de accu is geïmplementeerd als een "nevenproduct" bij het opladen naar 90 of 100%. Of, in wintertijden, als "nevenproduct" van het voorverwarmen van de cabine. Terwijl die bedrijfstemperatuur van de accu zo belangrijk is voor de actieradius en de laadsnelheid bij een snellaad-station. 8)7

Laat mij toch gewoon kiezen of ik er een paar Kwh voor over heb om via een knop de accu (versneld) op bedrijfstemperatuur te brengen. Net zoals ik nu kan kiezen of ik de achterruitverwarming ga gebruiken.
Je kunt ook redeneren: ik wil over dat voorverwarmen niet na hoeven te denken. Als ik een lange rit moet maken is het handig om voor te verwarmen en dan laad je dus meestal naar 90 of 100%. Je hoeft er dus niet over na te denken. Voor korte ritten maakt het geen bal uit of je de kWh’s er voor het rijden inpompt met het voorverwarmen of na de korte rit als je weer gaat laden.
Voor snelladen komt er nog functionaliteit dat hij gaat voorverwarmen als je naar een laadpunt navigeert. Dat is handig en hebben de meeste andere EVs ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:06
Juancho schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Waarom niet als ik mag vragen? Het geeft toch een veel fijner en open gevoel? Meer licht, meer vrijheid... Ik snap dat niet iedereen net zoals mij fan is van een open dak, maar een panorama dak vink ik eigenlijk direct aan op de bestellijst. Heerlijk dat ruimtelijke gevoel en nog fijner als je lekker op de binnendoor weggetjes het dak open kan doen. Kan ik oprecht van genieten! Muziekje aan, zonnetje op je bol, heerlijk! 🙏 😎 ☀️ 😁😏
Als je een flitsgevoelige epilepsiepatient als passagier hebt, dan wil je dus geen panoramadak. Ik hoop dat een dicht dak een optie blijft.

Wij hebben zelfs de inlay van het dashboard laten aanpassen, omdat het originele glimmende blokjespatroon te irritant is.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Venomer schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:01:
[...]
Wij hebben zelfs de inlay van het dashboard laten aanpassen, omdat het originele glimmende blokjespatroon te irritant is.
Wat heb je er mee gedaan? Vervangen of gespoten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catman8404
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
Jstar83 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:11:
Welke navigatie gebruiken jullie als je op vakantie gaat? De Google maps? Of een app op je telefoon om laadpunten op de route te berekenen? Ik vertrek morgen naar Frankrijk ca 600km
Zelf gebruikte ik abrp en daarna de stops uitgeprint en 1 voor 1 ingevoerd. Jammer dat je de route niet via abpr naar de Google maps van de auto kan synchroniseren. Tip gebruik bij de abrp het filter voorkeur voor opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Ah ok, Ik dacht alleen het laatste stukje van 90 maar 100%. Weer wat geleerd 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:08
Oops, verkeerde topic

[ Voor 147% gewijzigd door guido66 op 15-08-2021 08:12 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
JTHZZ schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:50:
[...]
Voor snelladen komt er nog functionaliteit dat hij gaat voorverwarmen als je naar een laadpunt navigeert. Dat is handig en hebben de meeste andere EVs ook.
Bij mijn weten werkt deze functionaliteit enkel bij het hebben van een warmtepomp. Check maar https://www.harriearendse...echarge-p8-pure-electric/ punt 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Lancer schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Wat heb je er mee gedaan? Vervangen of gespoten oid?
De dealer heeft ze vervangen door een andere inlay. Die kwamen uit een Business Pro uitvoering, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Karel de Kleine schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:04:
[...]

Bij mijn weten werkt deze functionaliteit enkel bij het hebben van een warmtepomp. Check maar https://www.harriearendse...echarge-p8-pure-electric/ punt 3.
Volgens mij is deze functionaliteit nog helemaal niet ingebouwd terwijl ze het op die website wel zo stellen. Beetje vreemd. En was die warmtepomp er niet alleen maar voor om via de interieur verwarming iets meer range te krijgen? Kan me ook niet voorstellen dat die functionaliteit alleen voor P8's komt die zo'n pomp hebben.

Ik heb trouwens net de volgende laadtest gedaan (issue al eerder besproken hier) maar voor de 3x op rij gaat het laden bij de (probleem) laadpaal/laadpalen hier goed en de auto staat nu al vrij snel met 10kW te laden. Blijft allemaal heel bijzonder want er is letterlijk NIKS anders dan de weken dat ik hier grote problemen met laden had.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 15-08-2021 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

Je kunt ook redeneren: ik wil over dat voorverwarmen niet na hoeven te denken. Als ik een lange rit moet maken is het handig om voor te verwarmen en dan laad je dus meestal naar 90 of 100%. Je hoeft er dus niet over na te denken. [...]
Dat geldt onder voorwaarde, dat je direct vertrekt nadat de auto dat laadpeil heeft bereikt.
Een druk op een knop zou daarentegen in álle scenario's het gewenste effect hebben.

Mijn kritiek op Volvo is, dat ze het op bedrijfstemperatuur brengen alleen indirect aanpakken als bijvangst onder sommige omstandigheden. En dus niet by design te voorzien in zo'n functionaliteit.
Ik ben daarom niet geneigd om Volvo's keuze te verdedigen, dat je niet hoeft na te denken over een faciliteit die ontbreekt.

Maar de P8 blijft natuurlijk een fijne auto. :)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Claude schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

Dat geldt onder voorwaarde, dat je direct vertrekt nadat de auto dat laadpeil heeft bereikt.
Een druk op een knop zou daarentegen in álle scenario's het gewenste effect hebben.

Mijn kritiek op Volvo is, dat ze het op bedrijfstemperatuur brengen alleen indirect aanpakken als bijvangst onder sommige omstandigheden. En dus niet by design te voorzien in zo'n functionaliteit.
Ik ben daarom niet geneigd om Volvo's keuze te verdedigen, dat je niet hoeft na te denken over een faciliteit die ontbreekt.

Maar de P8 blijft natuurlijk een fijne auto. :)
Volgens mij zat het zo:
- de auto is aangesloten op de lader
- het opladen is ingesteld op 90% of 100%
- dan wordt de accu voorverwarmd tegen de tijd dat het opladen bijna klaar is
- als de auto na het opladen aan de lader blijft en het parkeerklimaat is geprogrammeerd, dan wordt de accu opnieuw opgewarmd vlak voor de ingestelde tijd

Voor zover ik weet (maar wie ben ik) heeft het niet te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een warmtepomp. Maar een warmtepomp maakt het wel efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Volgens mij is deze functionaliteit nog helemaal niet ingebouwd terwijl ze het op die website wel zo stellen. Beetje vreemd. En was die warmtepomp er niet alleen maar voor om via de interieur verwarming iets meer range te krijgen? Kan me ook niet voorstellen dat die functionaliteit alleen voor P8's komt die zo'n pomp hebben.
Alle MY22 auto’s hebben standaard een warmtepomp.
De rol van de warmtepomp in het voorwarmen van de accu (zoals bij het naderen van een snellader) zou nog worden toegevoegd is er toch gezegd in een van de webinars?

We hebben dit jaar kennelijk nog 3 updates te goed, waarvan een hele grote …daar zal het dus ergens in moeten zitten… ben benieuwd

[ Voor 19% gewijzigd door Mga1600 op 15-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zal ook wel moeten want na dit jaar schijnt hrt wel zo'n beetje klaar te zijn met ontwikkelingen voor de P8 als ik Robert z'n uitleg goed begreep. Ze mogen aan de bak bij Volvo als ze in 3 a 4 updates zoveel mogelijk van de lijst willen gaan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:47:
Zal ook wel moeten want na dit jaar schijnt hrt wel zo'n beetje klaar te zijn met ontwikkelingen voor de P8 als ik Robert z'n uitleg goed begreep. Ze mogen aan de bak bij Volvo als ze in 3 a 4 updates zoveel mogelijk van de lijst willen gaan fixen.
Dat is zeker waar want ik las op een Engelstalig forum dat er vanuit de andere Volvo modellen die met Android zijn uitgerust ook flinke onrust is omdat allerlei functies er in die modellen ook nog niet zijn.
Zolang het om dezelfde zaken gaat is dat prima, dat helpt dan om de urgentie duidelijk te houden, maar er zitten ook enkele functies bij die wij niet hebben zoals massagestoelen en rijmodi die nog ontbreken.
Een warm najaar in Zweden……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Hopelijk zijn ze verstandig en hebben ze hun backwards compatibility dadelijk goed op orde. Het is tenslotte geen goedkope Ali gadget. Ik verwacht dat dit ding minstens mijn leaseperiode van 5 jaar goed up to date blijft en waar de hardware het toelaat ook gewoon regelmatige wat nieuwe functionaliteit krijgt.

Dit was (niet met zoveel woorden) de belofte van Volvo toen ze met de p8 kwamen.

[ Voor 11% gewijzigd door Spanky79 op 15-08-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Spanky79 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:11:
Hopelijk zijn ze verstandig en hebben ze hun backwards compatibility dadelijk goed op orde. Het is tenslotte geen goedkope Ali gadget. Ik verwacht dat dit ding minstens mijn leaseperiode van 5 jaar goed up to date blijft en waar de hardware het toelaat ook gewoon regelmatige wat nieuwe functionaliteit krijgt.

Dit was (niet met zoveel woorden) de belofte van Volvo toen ze met de p8 kwamen.
Reken er maar niet op. Robert was helder: dit jaar nog 3 a 4 updates voor de P8 en daarna is het klaar. Dan gaat de focus op de andere (nieuwe) modellen en daar gaat de ontwikkeling op verder. Alles wat daar gebeurt komt of niet op de P8 of pas na heel, heel lange tijd. En dan praat je niet over weken of maanden maar waarschijnlijk jaren. Letterlijk zo gezegd door Robert.

Ik zou het persoonlijk schandalig vinden want idd, het is geen ali gadget maar een auto van bijna 70k waarbik ook diverse beloftes zijn gedaan. Ik verwacht dan ook niet veel goeds als Volo idd na dit jaar de P8 links laat liggen qua ontwikkeling. Dat gaat nog voor veel onrust zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
Als dat waar is van die updates......dan snijden ze zichzelf hiermee in de vingers. Voor mij geen volvo meer dan. Had hiervoor een C350e met ook genoeg op en aanmerkingen, maar daar kreeg ik zelfs in jaar 5 nog updates....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Reken er maar niet op. Robert was helder: dit jaar nog 3 a 4 updates voor de P8 en daarna is het klaar. Dan gaat de focus op de andere (nieuwe) modellen en daar gaat de ontwikkeling op verder. Alles wat daar gebeurt komt of niet op de P8 of pas na heel, heel lange tijd. En dan praat je niet over weken of maanden maar waarschijnlijk jaren. Letterlijk zo gezegd door Robert.

Ik zou het persoonlijk schandalig vinden want idd, het is geen ali gadget maar een auto van bijna 70k waarbik ook diverse beloftes zijn gedaan. Ik verwacht dan ook niet veel goeds als Volo idd na dit jaar de P8 links laat liggen qua ontwikkeling. Dat gaat nog voor veel onrust zorgen.
Wat Robert zei is dat het eind van het jaar zo is dat de P8 qua software compleet zal zijn en dat je dan dus niet meer van die grote updates meer nodig zult hebben.

Onderhoudsupdates volgen er echt wel . De grotere Volvo’s zijn/gaan ook over op Google en worden ook elektrisch en er zal dus zeker nog jaren lang een hoop ‘actie’ zijn. En zover de structuur van de software en hardware van die modellen hetzelfde is, mag je dus je juist veronderstellen dat er nog het een en ander ‘naar beneden’ stroomt. Daarbij is het niet uit te sluiten dat er ook nieuwe functies bij komen die oorspronkelijk niet voorzien waren voor de P8 waar wellicht betaald moet gaan worden.

Pas als de nieuwe generatie auto komt (waar die filmpjes met die design ‘oefeningen’ laatst over waren gepost) zal de hardware en software structuur anders zijn, maar dan zijn we jaren verder. En zelfs in die auto’s blijft Google aanwezig.
Dus geen paniek, zou ik zeggen, de Sensus Connect Volvo’s vanaf 2015 bevoordeeld worden tot de dag van vandaag toch ook nog steeds onderhouden met updates?

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 16-08-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Bovendien ga ik er ook vanuit dat nieuwe functionaliteit in de apps zoals bijv Google Maps gewoon door blijven komen, net als evt nieuwe apps die komende jaren verschijnen. Dat is ook een groot voordeel van AAOS tov een eigen Volvo platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JTHZZ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:40:
Bovendien ga ik er ook vanuit dat nieuwe functionaliteit in de apps zoals bijv Google Maps gewoon door blijven komen, net als evt nieuwe apps die komende jaren verschijnen. Dat is ook een groot voordeel van AAOS tov een eigen Volvo platform.
Ja zo zal het zijn en vanaf 2023 stapt Ford ook over op AAOS en zal er voldoende volume rondrijden om app-bouwers te stimuleren om zich ‘uit te gaan leven’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 22:17
Gisteren uit Oostenrijk terug gereden met de Volvo, toch helaas (in tegenstelling tot de uitstekende heenrit, zie hier) een teleurstellende ervaring.

Begon om 5:30u bij vertrek. Het (stem) geluid van de navigatie was fluister zacht (onhoorbaar tijdens rijden), terwijl ik deze op max volume had gezet, volume van de navigatie deed helemaal niks. Muziek volume was prima. Duidelijk een foutje, vreemd. Dan kom je er ineens achter hoe onduidelijk de navigatie aanwijzingen zijn, is het nou deze afslag eraf of de volgende?
Mijn BMW uit 2014 van rond de 40.000 euro had 'gewoon' 3D plaatje van de afslag naast de route info. Een gloednieuwe, meest luxe elektrische Volvo van 70.000 euro moet het doen met een top down view van een kaart en wat pijltjes.

Maar goed prima, foutje, wordt vast opgelost in een update.

Eerste stop, Inonity stekker erin, gaat allemaal prima. Even plassen met vrouw en kinderen en navigeren naar de volgende stop. Nou, Google Maps bleek er helemaal geen zin meer in te hebben, navigatie bleef maar staan op 'Wachten op locatie'. Bovenin zag scherm ik gewoon internet en GPS, even vragen aan Google: "Waar zijn we?" en je krijgt tot op de CM nauwkeurig antwoord. Stuk of 4 keer systeem herstarten maar maakt allemaal geen verschil, navigatie werkte niet meer. Bleef staan op "Wachten op locatie" en een uitgezoomde kaart op beide displays. Prima, naja dan de telefoon navigatie van mijn vriendin er maar bij. Dan is het wel handig om nog op het centrale display te zien hoeveel KM de verwachtte range is met huidige batterij %. Maar, nee. Dat mag alleen vanaf 20% van Volvo..

Volgende stop een Inonity, laden prima. Nog steeds geen navigatie.

Volgende stop met nog 14% een vertrouwde Fastned. Oeps! werken niet, met geen mogelijkheid krijg ik de palen aan de praat. Lichtje naast laadkabel kleurt steeds rood. Laden start maar er wordt 0.0 kw geladen. Lijkt alsof de kabels niet goed contact maken bij hard de kabel in de laadklep duwen en houden kleurt lichtje oranje.
Na wat pirouettes en achterstevoren van links naar rechts in het Fasted station manoeuvreren besef ik mij waarom die Fastned stations eigenlijk zo onpraktisch gemaakt zijn. Je kan ook niet overal terecht met de laadklep aan één kant (terwijl een Audi of Niro het er gewoon voor insteekt). Inonity heeft gewoon een paar grote parkeerplekken met een paal erachter.. veel praktischer (en goedkoper).
Ondertussen stoppen een iX3 (met prototype bestickering), Niro, Audi Etron, laden allemaal probleemloos. Dan maar laden met 50Kw in naastgelegen paaltje tot 33%. Ondertussen een mega file op de andere kant van de snelweg, alle naast gelegen wegen compleet vast. Dan maar vertrouwen hebben in wat Duitsers die de plaatselijke route kennen en via een afgesloten route (deels offroad) door de Duitse heuvels weer terug op de snelweg en 60 min file omzeilt (en mogelijk stranden met de accu voorkomen?).

Volgende stop, op druk brakkig naast de snelweg gelegen parkeerplek. 2 laadpunten zijn vol alle parkeerplekken ook. Beetje wachten naast een vrachtwagen en zie een andere elektrische XC40 wegrijden. Rustig achteruitrijden en zijn plek pakken. Zie ik naast mij een Polestar aan de lader die zijn wagen heeft omgebouwd tot een bed want die lag rustig (nee geen grapje) met een kussen en deken languit in zijn wagen te slapen terwijl het buiten 30 graden was en zijn wagen 100% was opgeladen.

Toch maar 20KM met een fluwelen voet doorrijden om bij een Allego station te laden. Yes, gehaald, opladen lukt! Straatfeest. Even plassen en een milkshake gekregen van vriendin als troost, kinderen een ijsje, iedereen blij. Na een half uurtje terug naar de auto lopen... is het opladen gestopt na 4 min! Nou maar weer opnieuw proberen, yes, werkt weer. Er de hele tijd naast gestaan. Auto begint ineens heel erg te zoomen in het interieur en van buiten hoorbaar (zo hard dat mensen beginnen te kijken). Ik vertrouw en maar op dat de ventilatoren de batterij koel kunnen houden... buiten temperatuur is 45 graden, aldus het dashboard in de auto.

Op de snelweg gaat zoom geluid langzaam weg. Maar even 5 keer het systeem herstart op de hoop dat navigatie zou werken. Ja!? wonderbaarlijk, ineens werkt alles weer als een zonnetje. Navigatie, goed geluid. YES!

Laatste Inonity stop in Nederland, alles top.

1000km vanuit Oostenrijk duurde 15 uur. Naast bovengenoemde problemen hielpen de ontelbare wegwerkzaamheden en files door ongelukken ook niet mee. Adaptive Cruise met stuur assist is bij vlagen geniaal en bij vlagen echt verschrikkelijk. Vervelend is de obsessie om in het midden van de weg te sturen, wat soms gevaarlijk of onmogelijk is wegens andere auto's of wegwerkzaamheden. Waar ik mij ook aan irriteerde is het afremmen van de auto als er iemand 20 meter voor je invoegt met een iets lagere snelheid. Meteen een schok in de auto die de hoofden naar voren werpt terwijl het rustig afremmen naar auto toe ook prima mogelijk is.

Tja, wat kan ik zeggen. Zeker niet alleen Volvo zijn schuld maar sommige zaken zijn echt onacceptabel. De situatie hielp niet mee, maar naar mijn mening moet de auto er juist zijn om je door die situatie heen te helpen die mate van luxe en comfort verwacht ik voor het privé rijden van een auto van 70.000 euro. Nu maakte de auto de situatie alleen maar vervelender.

Als er niet binnen een paar weken updates komen óf duidelijke communicatie vanuit Volvo met een concrete tijdlijn van updates die het systeem betrouwbaarder maken. Dan ga ik kijken naar een andere elektrische auto.

In Oostenrijk betaal je per minuut voor het opladen van de auto. Bij deze laadpalen heb ik ook 2x gehad dat de sessie stopte met laden na een paar minuten en ik dus 2x ongeveer 15 euro heb betaald voor 2 of 3 kw. Ik begin te denken dat dit door de auto komt. De app die dus eigenlijk noodzakelijk is om dit soort dingen te voorkomen is ook gewoon te brak. Updaten van gegevens over het laden werkt pas na het compleet afsluiten van de app en het batterij percentage wordt maar eens in de zoveel tijd geüpdate (niet realtime).

Overigens was de auto wel geweldig in de bergen en hebben wij mede door de auto een prima vakantie gehad. Ik kan alleen niet anders zeggen dat ik teleurgesteld ben achtergebleven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Wat Robert zei is dat het eind van het jaar zo is dat de P8 qua software compleet zal zijn en dat je dan dus niet meer van die grote updates meer nodig zult hebben.
De grote vraag is wat voor Volvo compleet betekent. Tis nu een nutteloze term omdat ze niet konden aangeven wat er dan nog in die grotere updates dit jaar komt. Om eerlijk te zijn zegt het mij dus helemaal niks en ik ben nog steeds wat angstig dat er nog een paar dingetjes van de lijst en van de feedback opgepakt wordt maar dat het slechts een fractie van alles zal zijn. Ik laat me graag verrassen, daar niet van, maar ik heb niet al te hoge verwachtingen om eerlijk te zijn. Volvo is aan zet en met datgene wat Robert aangaf ligt de druk er wat mij betreft behoorlijk op.
Onderhoudsupdates volgen er echt wel .
Uiteraard, dit is bij elke auto gewoon standaard lijkt me (zeker in de garantie periode) maar dat was niet direct waar ik op doelde aangezien de P8 een wandelende telefoon is die je niet echt kan vergelijken met een normale brandstof auto. Wat beveiliging patches etc zullen altijd wel binnen blijven druppelen.

De grotere Volvo’s zijn/gaan ook over op Google en worden ook elektrisch en er zal dus zeker nog jaren lang een hoop ‘actie’ zijn. En zover de structuur van de software en hardware van die modellen hetzelfde is, mag je dus je juist veronderstellen dat er nog het een en ander ‘naar beneden’ stroomt. Daarbij is het niet uit te sluiten dat er ook nieuwe functies bij komen die oorspronkelijk niet voorzien waren voor de P8 waar wellicht betaald moet gaan worden.

Robert gaf juist aan dat het helemaal niet de bedoeling is dat wat op de grotere modellen ontwikkeld wordt....ook wordt uitgerold naar de P8 en C40. 2 opties gaf hij aan: 1. het wordt niet uitgerold of 2. het kan worden uitgerold maar daar kan behoorlijk veel tijd overheen gaan.

En als je daar ook nog eens voor moet gaan betalen... dan denk ik dus dat je niet helemaal goed bezig bent en dit ook wel zal horen van je kopers/leasers. Aangezien er toch wel wat andere dingen gezegd zijn tijdens het 'verkooppraatje'.

Ik moet eerst maar eens zien wat ze dit jaar nog voor elkaar krijgen. Zal me niks verbazen, gezien afgelopen jaar, dat dat nog aardig gaat tegenvallen. En als dat dan de 'final' P8 moet zijn... Dat anderen merken over een x aantal jaren ook met Google gaan samenwerken is leuk voor de toekomst, maar daar zullen wij niks aan hebben of niks van merken als je praat over de P8.

Volvo is nogmaals aan zet en mag behoorlijk aan de bak om een deel van het vertrouwen terug te vinden. En ja, ik spreek hier voor mezelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 16-08-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Trouwens, voor de mensen uit het vakgroepje (oa @JohnDoe77 ) die in contact staan met Volvo... op 2 augustus hadden jullie toch een nieuwe meeting met Volvo? Het is ondertussen alweer half augustus dus valt er nog iets te vertellen? Of is alles weer top secret?

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 16-08-2021 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
EHAS schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:19:
Onder het mom “face your fears” het aanbod van een leen benzine kodiak afgeslagen.
Dus met 4 personen, kofferbak en frunk volgepakt en een volgepakte Combi Camp vouwwagen van dik 550kg erachter de reis vanuit Salland richting zuid Frankrijk, Bordeaux begonnen.

BuitenTemp 17graden, wisselvallig, AC op 21 en ACC op 115km/h op 19” .. wat een fijne reisauto, trekt als een eland en heerlijk om waar noodzakelijk of wenselijk de extra pk’s even aan te kunnen spreken.
Het gemiddelde verbruik op de reis van zo’n 1300 km zo’n 28kw/100km dus om de 225 a 300 kilometer even een (laad)stop van 20-40 min ☕️🍦 en praatjes maken met nieuwsgierigen en mede EV rijders uit diverse landen met allerlei merken.

Ik heb overal mijn Shell Recharge pas zonder problemen kunnen gebruiken. Qua laadstops wel wat proberen te plannen, maar het al snel los gelaten.

Met Google maps Chargemap en ABRP gereden, waarbij het met ABRP nauw komt met alle parameters welke na elke stop secuur moeten worden ingesteld, aangezien de parameters niet uit de auto worden gelezen en de berekeningen op die parameters worden gedaan.

Wat mij opviel is dat er veel meer laadplekken zijn dan dat de verschillend apps weergeven, bij tankstations staan splinternieuwe laadplekken, van Ionity, maar ook Total en anderen, welke via apps vaak (nog) onvindbaar zijn.. ik heb geen voorkeurslaadstations geselecteerd als er maar een CSS stekker met voldoende prik aanwezig was wel zie je ook bij afritten steeds meer nieuwe borden:
[Afbeelding]

Al met al is het ons dus prima meegevallen en is het wel even wat rekenen onderweg, zeker als je vlak voor Parijs een file op maps ziet verschijnen (=even rap extra wat bijladen) en verder, geen haast, knop om, Spotify aan en cruisen maar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is even even improviseren en naast maps en ABRP in de auto even checken via de mobiele telefoon, maar an sich prima te doen.

Zeker met de wetenschap dat het zowel qua laadinfra, de ontwikkelingen van Android Automotive én die van Volvo het er alleen maar beter op zal gaan worden.
Zo inmiddels weer thuis, terugweg zelfde ervaring als de heenweg. Laden op de camping met de granny ging eigenlijk ook prima en zelfs de Lidl had een gratis 50kw lader staan. Wat opvalt is dat beneden Parijs het ionity netwerk goed vertegenwoordigd is, boven Parijs niet maar meer Total energies enz.
Al met al bijna 3200km gemaakt (zie TM)en het verbruik viel mij ook op de terugreis (TA) na overnachting halverwege niet dramatisch tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSZk_KxEuBUstJyL-eD-k868BO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tiyl82eKPx5RCz9r5833AN7L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 12:27
EHAS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Zo inmiddels weer thuis, terugweg zelfde ervaring als de heenweg. Laden op de camping met de granny ging eigenlijk ook prima en zelfs de Lidl had een gratis 50kw lader staan. Wat opvalt is dat beneden Parijs het ionity netwerk goed vertegenwoordigd is, boven Parijs niet maar meer Total energies enz.
Al met al bijna 3200km gemaakt (zie TM)en het verbruik viel mij ook op de terugreis (TA) na overnachting halverwege niet dramatisch tegen:
[Afbeelding]
Wat een verschil met de ervaring van @talkatoo hierboven.

Je zou bijna denken dat er iets mis is met zijn auto?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ruben E
Ik had tijdens de terugreis vanuit Spanje dat de auto plotseling geen geluid meer maakte; ook geen knipperlicht. Dus toen maar de 20 seconden reset gedaan en geluid werkte weer. Alleen toen kwam maps dus in de status dat hij geen gps meer had. Dan is het praktisch ondoenlijk om goed te kunnen navigeren naar het volgende laadpunt, dus even wat geprutst en het bleek dat het verwijderen van de Maps applicatie en weer installeren dit probleem oploste. Bij thuiskomst kon ik echter het amperage voor het laden niet meer aanpassen, dus weer een reset gedaan van het systeem; probleem opgelost. Maar wederom Google Maps die geen gps meer had, terwijl icoontje wel bovenin stond. 2 dagen aan gekeken, maar loste zichzelf sowieso niet op en even gezocht en de betere workaround voor deze bug gevonden: Ga naar Instellingen > Applicaties > kies voor Maps > tik op het woord 'Gedwongen...' > en bevestig met OK om de app gedwongen te stoppen. Hierna kun je maps weer starten en doet de gps / locatie het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Mag niet zomaar. Je hebt als consument ook wel rechten. Dus de auto moet deugdelijk zijn zoals ze dat noemen gedurende de normale levensduur.

Dus misschien niet alle nieuwe functies, maar het ding moet minstens 5 jaar goed up to date zijn en zelfs daarna fatsoenlijk werken. Dus qua veiligheid bijvoorbeeld kunnen ze de auto niet als een oud model Chinese telefoon gewoon niet meer updaten. Android auto moet blijven werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Ruben E schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:50:
Ik had tijdens de terugreis vanuit Spanje dat de auto plotseling geen geluid meer maakte; ook geen knipperlicht. Dus toen maar de 20 seconden reset gedaan en geluid werkte weer. Alleen toen kwam maps dus in de status dat hij geen gps meer had. Dan is het praktisch ondoenlijk om goed te kunnen navigeren naar het volgende laadpunt, dus even wat geprutst en het bleek dat het verwijderen van de Maps applicatie en weer installeren dit probleem oploste. Bij thuiskomst kon ik echter het amperage voor het laden niet meer aanpassen, dus weer een reset gedaan van het systeem; probleem opgelost. Maar wederom Google Maps die geen gps meer had, terwijl icoontje wel bovenin stond. 2 dagen aan gekeken, maar loste zichzelf sowieso niet op en even gezocht en de betere workaround voor deze bug gevonden: Ga naar Instellingen > Applicaties > kies voor Maps > tik op het woord 'Gedwongen...' > en bevestig met OK om de app gedwongen te stoppen. Hierna kun je maps weer starten en doet de gps / locatie het weer.
Had ik dit maar geweten _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NNp28Do3UpTuN_WYIPcHEE_PzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghncPpBUkPDMxV9rJMhjKi5P.png?f=fotoalbum_large

Hoe krijgen jullie eigenlijk dit scherm tevoorschijn? Heb ik niet kunnen vinden, of is dit een scherm uit een oude update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Spanky79 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Mag niet zomaar. Je hebt als consument ook wel rechten. Dus de auto moet deugdelijk zijn zoals ze dat noemen gedurende de normale levensduur.

Dus misschien niet alle nieuwe functies, maar het ding moet minstens 5 jaar goed up to date zijn en zelfs daarna fatsoenlijk werken. Dus qua veiligheid bijvoorbeeld kunnen ze de auto niet als een oud model Chinese telefoon gewoon niet meer updaten. Android auto moet blijven werken etc.
Ik doel dan ook voornamelijk op de ontwikkelingen van zowel Volvo als de systemen. Er werd duidelijk gezegd dat die ontwikkeling na dit jaar eigenlijk ophouden met heel misschien nog eens een update die vanuit de grotere modellen worden uitgerold naar de P8 en c40. Maar daar ging sowieso vele tijd over heen, als het al zou gebeuren.

@talkatoo dat scherm is er idd uit gesloopt. En helaas is het ook al duidelijk dat er geen scherm meer bij komt. Dus ook niet voor de gewenste multimedia bijv. Het is of Maps of een leeg scherm. Erg jammer.

Mijn partner kwam trouwens vanmiddag thuis en ze had nog 13% over. Normaal veranderd de kleur toch in rood/oranje als je onder ds 20% komt? En ook komt het aantal nog te rijden KM dan in beeld? Ook dit werd nu niet getoond... 🤔

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 16-08-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
talkatoo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:57:
[...]
Hoe krijgen jullie eigenlijk dit scherm tevoorschijn? Heb ik niet kunnen vinden, of is dit een scherm uit een oude update?
Dit scherm is bij de juni update komen te vervallen. Ook de Acc en PA icoontjes zijn inmiddels veranderd en samengevoegd (hoewel ik gelezen meende te hebben dat dit weer terugveranderd zou worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Juancho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
Ik doel dan ook voornamelijk op de ontwikkelingen van zowel Volvo als de systemen.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld.

Los van de doorontwikkeling van de app en het beschikbaar stellen van Carplay moet de hardware natuurlijk ook geschikt zijn om op door te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
RoyTerWelle schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

Dit scherm is bij de juni update komen te vervallen. Ook de Acc en PA icoontjes zijn inmiddels veranderd en samengevoegd (hoewel ik gelezen meende te hebben dat dit weer terugveranderd zou worden)
Jammer, zou leuk zijn als andere app ontwikkelaars wat mochten doen met dit scherm (spotify e.d.). Nu vreemd dat dit scherm zwart blijft (en niet prettig om steeds op midden display te moeten kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24
Van de week ga ik ook met de caravan en de P8 op weg. Niet zo ver als enkele anderen, de reis gaat naar Luxemburg (Parc Hosingen gebied).
Nu zou de snelste route door Belgie zijn (vanuit Roosendaal), echter hoor ik niet echt veel goede verhalen over de beschikbaarheid van fatsoenlijke laadplekken. Ik ben dus van plan om door NL te rijden, via Maastricht.

Op basis van jullie ervaringen & tips eerst met ABRP en dan neem ik het over in Maps op de P8. Nu zit ik alleen met een realistisch verbruik: wat is dat met een caravan ongeveer (~1300 kg totaal). Ik las dat @Trafo zo rond de 35-40 kWh zit. Nog andere ervaringen vnl van mensen die met ook met een caravan weg zijn?

En een ABRP beginners vraag: hoe zet je je verbruik op de juiste manier in ABRP? Bv als je verbruik 22 kWh/100 is, wat vul je dan bij refenerentie snelheid in? Hier staat standaard iets van 217.
Als ik nu een route bereken naar Luxemburg dan heb ik een 1 stop voldoende, maar dat klopt dus niet helemaal aangezien er een veel hoger verbruik is..
Update: heb het denk ik gevonden via deze site https://www.aqua-calc.com...lometer-per-kilowatt-hour. Een verbruik van 40kWh/100 zou (100 / 40) 2.5 km/kWh moeten zijn voor ABRP. Alleen is het dan bij 100km/u ipv 110km/u.
Verbruik dan 400Wh/110 (ongeveer dan). Zou ik er nog steeds met 2 stops zijn...

Ik had vorige week iets vreemds: geen ghost break maar meer een soort ghost drive. Ik was even met iemand aan het praten (in in auto, andere persoon erbuiten). Gaat de nabijheidssensor links voren af, en begint de auto langzaam te rijden. Hierna niet meer gehad, maar het was wel vreemd.

[ Voor 41% gewijzigd door TheRebell op 16-08-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
talkatoo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:03:
[...]
Nu vreemd dat dit scherm zwart blijft (en niet prettig om steeds op midden display te moeten kijken).
Wanneer je de navigatie aan hebt, zie je hier wel de navigatie aanwijzingen (alleen pijlen en afstanden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022
talkatoo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:03:
[...]

Jammer, zou leuk zijn als andere app ontwikkelaars wat mochten doen met dit scherm (spotify e.d.). Nu vreemd dat dit scherm zwart blijft (en niet prettig om steeds op midden display te moeten kijken).
Uit de analyse van arstechnica (tech blog) bleek dat het dashboard scherm helemaal niet op Android draait maar op een los ontwikkeld OS van Volvo zelf. Voornaamste reden is dat de 2 meters voor snelheid en drive/reverse altijd getoond moeten worden zelfs als het infotainment dat op Android automotive draait crashed, dat is o.a. de reden dat je geen notificaties enzo alleen op het scherm ziet en niet op het dashboard. Ook waarom maps op het dashboard vaker crashed dan maps op het infotainment scherm helaas, hopelijk lossen ze dat op in de grotere update.

Wat ik overigens begreep uit het verhaal van Robert in de video is dat ze later dit jaar met een grotere update komen die veel van de meest voorkomende feedback oplost, als dat is opgelost zijn de punten er voor mij waarschijnlijk wel uit want qua infotainment OS kunnen ze niet veel meer doen behalve wat styling / simpler maken, het grote wachten zit hem meer in dat Google meer soorten apps toe moet laten / die apps ontwikkeld moeten worden zoals bijvoorbeeld flitsmeister, parkeerapps, video apps. Ik neem aan dat Google’s eigen apps ook gewoon doorontwikkeld worden ongeacht wat Volvo gaat doen. Daarbij heeft Volvo Nederland waarschijnlijk weinig te zeggen over software development in Zweden lijkt mij, zij zijn gewoon importeur en zetten feedback door.

Overigens is er een interessant patroon te zien in de uitgegeven apps van Polestar en Volvo, zo is de easypark app in de play store twee maal uitgegeven, 1x door Polestar en 1x door Volvo. In de Volvo app staat “polestar kenteken” wat dus duidelijk laat zien dat Polestar en Volvo wel degelijk samen werken en code delen, grootste verschil zit in de styling/skin over het infotainment.

Aangezien de nieuwe V90/S90 ook op dezelfde software draaien lijkt het mij bijzonder vreemd als we de komende 1,5 jaar niet nog meer updates gaan zien.

Disclaimer: dit is op basis van mijn eigen research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
TheRebell schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:56:
Van de week ga ik ook met de caravan en de P8 op weg. Niet zo ver als enkele anderen, de reis gaat naar Luxemburg (Parc Hosingen gebied).
Nu zou de snelste route door Belgie zijn (vanuit Roosendaal), echter hoor ik niet echt veel goede verhalen over de beschikbaarheid van fatsoenlijke laadplekken. Ik ben dus van plan om door NL te rijden, via Maastricht.

Op basis van jullie ervaringen & tips eerst met ABRP en dan neem ik het over in Maps op de P8. Nu zit ik alleen met een realistisch verbruik: wat is dat met een caravan ongeveer (~1300 kg totaal). Ik las dat @Trafo zo rond de 35-40 kWh zit. Nog andere ervaringen vnl van mensen die met ook met een caravan weg zijn?

En een ABRP beginners vraag: hoe zet je je verbruik op de juiste manier in ABRP? Bv als je verbruik 22 kWh/100 is, wat vul je dan bij refenerentie snelheid in? Hier staat standaard iets van 217.
Als ik nu een route bereken naar Luxemburg dan heb ik een 1 stop voldoende, maar dat klopt dus niet helemaal aangezien er een veel hoger verbruik is..
Update: heb het denk ik gevonden via deze site https://www.aqua-calc.com...lometer-per-kilowatt-hour. Een verbruik van 40kWh/100 zou (100 / 40) 2.5 km/kWh moeten zijn voor ABRP. Alleen is het dan bij 100km/u ipv 110km/u.
Verbruik dan 400Wh/110 (ongeveer dan). Zou ik er nog steeds met 2 stops zijn...

Ik had vorige week iets vreemds: geen ghost break maar meer een soort ghost drive. Ik was even met iemand aan het praten (in in auto, andere persoon erbuiten). Gaat de nabijheidssensor links voren af, en begint de auto langzaam te rijden. Hierna niet meer gehad, maar het was wel vreemd.
https://ev-database.nl/au...charge-Twin-Pure-Electric

Ik heb mijn refererentie verbruik met vouwwagen 600kg in ABRP ingesteld op 221 wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
tim-dev schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Overigens is er een interessant patroon te zien in de uitgegeven apps van Polestar en Volvo, zo is de easypark app in de play store twee maal uitgegeven, 1x door Polestar en 1x door Volvo.
[...]
Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar waar zie je de specifieke Volvo-app dan? Ik zie nl. alleen de app uitgegeven door EasyPark zelf en de EP-app uitgegeven door Polestar. De app van EP zelf heb ik geïnstalleerd in mijn P8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-dev
RoyTerWelle schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar waar zie je de specifieke Volvo-app dan? Ik zie nl. alleen de app uitgegeven door EasyPark zelf en de EP-app uitgegeven door Polestar. De app van EP zelf heb ik geïnstalleerd in mijn P8.
Toen ik de easypark app installeerde stond er bij de publisher Volvo Cars, zelfde als bij Polestar zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
Ik kan de Easypark app helemaal niet installeren, staat niet in de Google Play store in de auto en als ik via een browser zoek dan geeft hij aan dat de app niet geschikt is voor mijn apparaat. Heeft iemand de exacte link toevallig van de app die zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
Ruben E schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:48:
Ik kan de Easypark app helemaal niet installeren, staat niet in de Google Play store in de auto en als ik via een browser zoek dan geeft hij aan dat de app niet geschikt is voor mijn apparaat. Heeft iemand de exacte link toevallig van de app die zou moeten werken?
Play Store Android Automotive OS

Wel even inloggen met hetzelfde Google account waarmee je in je auto inlogt.

Voor de geïnteresseerden, er is ook een forum over voortgang, ontwikkeling van apps op Android Automotive.

[ Voor 15% gewijzigd door EHAS op 17-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ruben E schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:48:
Heb ff op de PC gekeken maar daar is de app idd momenteel weer uit de store gehaald. Tip: als je op het zoekbalkje klikt, dan enter en dan kan je je device selecteren (dus ook de Volvo XC40) mits je hetzelfde Google account gebruikt natuurlijk.

Al zegt dit overigens ook weer niet alles want de ChargePoint app bijv. staat er wel tussen, maar die kan je niet installeren. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 17-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
En er komt weer een nieuwe update beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dAyW2zbm8ohr8pGMKSjJiOxL58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31GmN3rhWQBOFMMez2vJzVnP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBMG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 13:38
hlip schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:17:
En er komt weer een nieuwe update beschikbaar.
[Afbeelding]
Mooi! Maar wat moet je met "Motor op afstand starten" ?

Volvo XC40 P8 >> XC30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsnipes82
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-10-2024
Zou ook mooi wezen als ze in een update je eigen USB/Harde schijf met Media kunt aansluiten. Dat lukt ook nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
never mind, voorverwarmen/koelen zit al in de app :)

[ Voor 75% gewijzigd door Juancho op 17-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
FBMG schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Mooi! Maar wat moet je met "Motor op afstand starten" ?
Waarschijnlijk maakt dit zonder sleutel weggaan mogelijk, iets soortgelijks is er al voor de polestar 2.
Pagina: 1 ... 9 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"