Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Hmmm ik ben nu de laadstops aan het plannen in A Better Route Planner voor onze vakantie naar Oostenrijk. Daar stel ik in dat in ongeveer met 20% bij een laadpunt wil arriveren als ik die punten vervolgens toevoeg in Google Maps in de auto dan geeft hij aan dat ik daar met 0% aankom...

Is Google Maps dan wat voorzichtiger met de range aangeven? Of is dat op basis van mijn gemiddelde verbuik?

Daarnaast wilde ik de app ChargePoint installeren in de auto, maar die kan hij in de auto niet vinden (terwijl de playstore op de PC aangeeft dat deze beschikbaar moet zijn).

[ Voor 24% gewijzigd door talkatoo op 02-08-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:06
talkatoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:57:
Hmmm ik ben nu de laadstops aan het plannen in A Better Route Planner voor onze vakantie naar Oostenrijk. Daar stel ik in dat in ongeveer met 20% bij een laadpunt wil arriveren als ik die punten vervolgens toevoeg in Google Maps in de auto dan geeft hij aan dat ik daar met 0% aankom...

Is Google Maps dan wat voorzichtiger met de range aangeven? Of is dat op basis van mijn gemiddelde verbuik?

Daarnaast wilde ik de app ChargePoint installeren in de auto, maar die kan hij in de auto niet vinden (terwijl de playstore op de PC aangeeft dat deze beschikbaar moet zijn).
Rekent Google Maps misschien voor alle stops vanaf je huidige positie? De eerste stop zou dan wel ongeveer hetzelfde moeten zijn als in ABRP, maar de andere stops zijn te ver van huis.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Verbinding met je (thuis) WIFI is wat anders dan de auto als hotspot gebruiken. Of je je telefoon data kan delen met de auto en zodoende alsnog Maps/Spotify etc kan gebruiken weet ik niet eigenlijk.
Ik bedoel de telefoon als hotspot gebruiken. Niet de auto want dat kan op dit moment nog niet.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28

Heb je het geschatte verbruik in ABRP wel goed staan? Als dat een stuk gunstiger staat dan je huidige verbruik in de auto zelf....
Niet beschikbaar voor de P8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IhDXfZ-jXzGpU3YXcxAZ2sp1NA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahzVAy3kSLMPiIvu8uSSCGP4.jpg?f=user_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ign!ter
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 00:35
Maybe dat deze US/Canada only is?

https://www.chargepoint.com/about/news/chargepoint-and-volvo-cars-team-offer-charging-solutions-us-and-canadian-drivers/

Hij staat er wel tussen als je onder Volvo Cars kijkt:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.volvocars.coulombtech.automotive&hl=nl&gl=US

Hij geeft bij mij de melding beschikbaar maar de install knop is fade out.

[ Voor 6% gewijzigd door Ign!ter op 02-08-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Die is idd in NL (nog) niet te installeren. Wel opmerkelijk, vanmiddag stond CP er nog niet tussen (zie afbeelding hierboven) en nu opeens wel... 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door Juancho op 02-08-2021 16:22 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Voor de mensen die deelgenomen hebben aan dat drivers connect platform maar net als mij geen mailtje hebben ontvangen voor het cadeautje ik heb ze zelf een mail gestuurd en het werd gelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Heb je het geschatte verbruik in ABRP wel goed staan? Als dat een stuk gunstiger staat dan je huidige verbruik in de auto zelf....

[...]
Na een instellingen reset van ABRP werkt het wel, waarschijnlijk iets verkeerds ingesteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
talkatoo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:06:
Hebben jullie (die op vakantie gaan/zijn gegaan) ook de kaarten gedownload voor offline gebruik? Ik vertrek binnenkort naar Oostenrijk.
Nee heb ik niet gedaan, wel even overwogen, maar gewoon gaan rijden. Onderweg en hier geen problemen qua maps / ABRP / Spotify en dergelijke, data vanuit de auto werkt hiervoor prima. (regio Aquitaine / Bordeaux)

[ Voor 3% gewijzigd door EHAS op 02-08-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
jswinkels schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

In Zwitserland is gewoon ook het EU tarief geldig bij in ieder geval de grote Nederlandse telecombedrijven. Net als Noorwegen, de Uk en IJsland.
T-Mobile is toch een grote jongen en heeft Zwitserland buiten de bundels en apart afgerekend.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-09 10:35

Ik zou even goed naar de ABRP instellingen kijken, je kunt zelf instellen wat je referentieverbruik bij 100km/h is. In mijn ervaring is de inschatting van SoC juist hetgeen waar ik weinig op heb aan te merken in maps (mits je je netjes aan de snelheid houdt). Alleen weet ik niet hoe dit is met langere afstanden.

Bij mijn Tesla Models S zag je juist dat de Tesla (zeker inde warme vakantieperiode) erg voorzichtig was met het plannen van stops. Daar vond ik ABRP veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-09 10:35
_eLMo_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

T-Mobile is toch een grote jongen en heeft Zwitserland buiten de bundels en apart afgerekend.
Zie het nu. Alleen in @Work zit het wel in de EU zone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Als er iets WEL goed is aan Maps... Is het inschatting van SoC. Als je langere stukken flink gas geeft past dat ook wel aan. Dus je zit eigenlijk nooit gek ver af van wat Maps aangeeft. Hooguit 1 a 2%. En het leuke is natuurlijk ook vooral als je er % bij ziet komen 😁. Dat hebben ze dan wel weer heel strak voor elkaar.

Wat dat betreft ben ik nu wel zover dat ik durf te rijden tot bijv 5% accu en dan ga laden. In het begin werd ik al zenuwachtig bij een % of 20 🤔😁

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 03-08-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupester
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-03-2024
Mijn ervaring met ABRP met juiste instellingen is perfect. Eerste stuk naar Frankrijk (320km) gaf hij aan niet harder dan 100 en je komt met 15% aan. Google maps gaf op moment van vertrek aan dat we met 2% SoC aan zouden komen. Uiteindelijk exact met 15% aangekomen. Ook daarna perfect ingeschat. Wat rijdt het heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:46:
Als er iets WEL goed is aan Maps... Is het inschatting van SoC. Als je langere stukken flink gas geeft past dat ook wel aan. Dus je zit eigenlijk nooit gek ver af van wat Maps aangeeft. Hooguit 1 a 2%. En het leuke is natuurlijk ook vooral als je er % bij ziet komen 😁. Dat hebben ze dan wel weer heel strak voor elkaar.

Wat dat betreft ben ik nu wel zover dat ik durf te rijden tot bijv 5% accu en dan ga laden. In het begin werd ik al zenuwachtig bij een % of 20 🤔😁
Dat is waar zolang de afstand die in TM opgeslagen staat niet te groot is. Eerder had ik die vanaf het begin (koude periode) 6000 km lang niet gereset zodat de gemiddelde gebruikswaarde nog hoog stond. En het lijkt er op dat Maps dat getal als referentie neemt, want ik had toen juist dat ik steeds met veel meer lading (15% of soms meer thuis kwam bij een langere rit dan Maps tevoren voorspelde.
Kortgeleden heb ik TM op 0 gezet en daarna klopt die voorspelling - wat je zegt- nagenoeg precies.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Die hele trip computer snap ik sowieso niet. Ik wil gewoon de automatische die ALTIJD alles bijhoudt en niet reset na 2 uur. En als ik manual iets wil tracken... Dan gebruik ik de TM. Logisch toch? Helaas vond men bij Volvo dat het andersom moest zijn. En daarom reset ik nooit iets omdat ik wil zien wat mijn verbruik over een hele periode is, dus bijv winter en zomer samen. Dat geeft een reëel beeld. Ik dacht ook dat maps naar dat gemiddelde verbruik keek want is immers de realiteit.

En zonder reset klopt het trouwens altijd nog steeds op heel soms 1 a 2 procent na afhankelijk van je snelheid. Dus een reset is zeker niet noodzakelijk. De TM staat overigens nu op 7200km omdat bij een van de laatste update de boel gereset moest worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 03-08-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
Blankinho schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:27:
Hi all,

Wij zijn vannacht rond 1.30 vertrokken vanuit Zwolle richting Italie. We hebben inmiddels meer dan 500km afgelegd en wat is het tot nu toe een verademing qua laadinfra in Duitsland.

De eerste locatie (Fastned Hilden) stond ik echt te kijken met mn mond open… 8x fastned, ontelbaar tesla en ook nog een andere provider met lagere kwh palen.

De volgende stops allemaal Ionity en ook dat werkt top en voldoende plekken.

Vwb het gebruik zitten we rond de 26kwh (bepakte auto met mn vrouw en zoon erbij). De laadtijden <20% tot 80% is ong 40min.. ik heb net maar tot 66% geladen omdat abrp zei dit is voldoende en maps geeft ook aan dat ik rond de 13% arriveer op de volgende plek dus top.

De route uitgestippeld met ABRP en dan in de auto navi aan van station naar station. Dit werkt opzich best oke en zoals al eerder gedeeld is helaas de functionaliteit van maps niet anders te gebruiken.

Top;
- File rijden met cc aan :)
- abrp planning en app werken goed (heb voor zekerheid uitgeprint)

Minder;
Wat langer doorslapen als bijrijder maar opzich is op dese manier reizen totaal geen issue.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om dit te horen! Mijn ervaringen in Frankrijk zijn wat minder, maar nog steeds te doen. Mag ik vragen welke snelheid je aanhield?

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:47
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:33:
Die hele trip computer snap ik sowieso niet. Ik wil gewoon de automatische die ALTIJD alles bijhoudt en niet reset na 2 uur. En als ik manual iets wil tracken... Dan gebruik ik de TM. Logisch toch? Helaas vond men bij Volvo dat het andersom moest zijn. En daarom reset ik nooit iets omdat ik wil zien wat mijn verbruik over een hele periode is, dus bijv winter en zomer samen. Dat geeft een reëel beeld. Ik dacht ook dat maps naar dat gemiddelde verbruik keek want is immers de realiteit.
Tja smaken verschillen. Ik vind het wel fijn om terug te kijken hoe de afgelopen rit was zonder dat ik eraan hoef te denken om een tellertje te resetten. Vergeet ook niet hoe het in veel vorige auto’s was: 1 ‘dagteller’ die je met de hand moest resetten. Verbruik en gem. snelheid apart met de hand resetten. Dan is dit stukken beter en user interfaces zijn nou eenmaal nooit naar ieders smaak perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Eens, maar probleem is dat je bij geen 1 van beide je overall verbruik blijft zien als je iets reset. Wat mij betreft wat het meer logisch geweest dat ze de TA aan zouden laten staan en dat je daar je overall gegevens ziet. Nooit meer aankomen, handig om te zien wat je auto doet in diverse seizoenen.

En de TM is dan perfect voor je manual ritjes die je wil tracken. En dat had idd prima gekund met een automatische reset na 2 uur of dat je je voorkeur kon instellen.

De TM en TA zijn wat mij betreft, puur logisch bekeken, net verkeerd om opgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:35:
Eens, maar probleem is dat je bij geen 1 van beide je overall verbruik blijft zien als je iets reset. Wat mij betreft wat het meer logisch geweest dat ze de TA aan zouden laten staan en dat je daar je overall gegevens ziet. Nooit meer aankomen, handig om te zien wat je auto doet in diverse seizoenen.

En de TM is dan perfect voor je manual ritjes die je wil tracken. En dat had idd prima gekund met een automatische reset na 2 uur of dat je je voorkeur kon instellen.

De TM en TA zijn wat mij betreft, puur logisch bekeken, net verkeerd om opgezet :)
Wat betreft de twee uur, ik heb gemerkt dat hij niet reset als er een sleutel in de buurt blijft, ook na meerdere dagen nog niet. Dus je kunt het altijd omzeilen ;)
Volgens de handleiding is het na 4 uur niet gebruiken trouwens.

Maare de toevoeging automatisch houdt in dat hij automatisch reset, dus vrij logisch dat hij dat ook doet en dat hij niet nooit reset, want dan is het niet meer automatisch. B)

Ik vind het persoonlijk wel fijn dat de automatische reset, aangezien het nogal afhankelijk is van de omstandigheden wat je verbruik is tijdens die rit. Een tweede handmatige zou wel prettig zijn als aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:35:
Ik ben het 100% eens met deze stelling, ik gebruik ze dan ook andersom. TA voor de recentste ritten (kijken of ik de 20kWh aantik deze reis). En TM voor een overzicht van de afgelopen maanden.

Behalve dat heb ik niet zoveel te klagen over de TA en TM.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Ik ben het 100% eens met deze stelling, ik gebruik ze dan ook andersom. TA voor de recentste ritten (kijken of ik de 20kWh aantik deze reis). En TM voor een overzicht van de afgelopen maanden.

Ja zo gebruik ik het nu ook en dat is eigenlijk de enige wanneer waarop je beide kan gebruiken. Alleen zit je dan wel met die 4 uur natuurlijk want dan reset het systeem de TA weer. Dus stel je wil een rit tracken verspreid over 2 ritten met een stop van + 4 uur...dan hang je al ;)

Meest simpele fix is dat ze die automatische reset eruit halen of als optie in het menu zetten. Dan kan iedereen de tripmeter op zijn/haar manier gebruiken :). Of nog mooier, maak een los display aan voor je tripcomputer zodat je die kan kiezen als display. Er is nu toch ruimte zat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 03-08-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Mga1600 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Dat is waar zolang de afstand die in TM opgeslagen staat niet te groot is. Eerder had ik die vanaf het begin (koude periode) 6000 km lang niet gereset zodat de gemiddelde gebruikswaarde nog hoog stond. En het lijkt er op dat Maps dat getal als referentie neemt, want ik had toen juist dat ik steeds met veel meer lading (15% of soms meer thuis kwam bij een langere rit dan Maps tevoren voorspelde.
Kortgeleden heb ik TM op 0 gezet en daarna klopt die voorspelling - wat je zegt- nagenoeg precies.
Ik heb de TM nooit gereset. Dus daarin staat alle data nog vanaf dat ik mijn auto in December geleverd kreeg, inclusief het hoge verbruik in de koude maanden voor de updates.

En evengoed is de voorspelling nu tot op 1% accuraat. Dus reset zou niet uit moeten maken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
DarkShadow schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Exact dit, nu is het zo basic dat het echt beschamend is.

Extra mooi zou natuurlijk zijn als het net als ABRP rekening kan houden met alle andere factoren en als Google zelf dan nog de verkeersdrukte als factor meeneemt.

Maar alleen al onderscheid tussen snellader only of niet zou heel fijn zijn. Ik heb zeer zelden behoefte aan iets anders als een snel laadpunt.
Hier naar gevraagd tijdens onze vergadering; q4/q1 komt Google met een hele grote update. Als het goed is worden dit soort punten meegenomen, als ook het veranderen van de route volgorde en mogelijk ander kleuren gebruik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Juancho schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog geen mail gezien... 🤔
Was er trouwens een parkeerapp beschikbaar voor de P8? Staat me iets van bij, maar weet ff niet meer welke.. En iemand die ook al goed kunnen testen? Dat je niet weer met allemaal bugs etc zit...
Hahaha, zullen ze dan toch… O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Maar zo is het toch ook bedoeld door Volvo : TA is Actueel, TM is Mean (gemiddeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Ik vind de TM / TA prima zoals het nu is. Is ook de meest logische en intuïtieve.
Wanneer je per se je totale gemiddelde verbruik wil kennen kan dat makkelijk opgezocht worden door het totale aantal kWh dat je ooit geladen hebt (is makkelijk terug te vinden in de data van jouw laadpaal en de afschriften van de laadbeurten buitenshuis) te verrekenen met de totaal gereden km’s. Toch?😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:41:
Ik vind de TM / TA prima zoals het nu is. Is ook de meest logische en intuïtieve.
Wanneer je per se je totale gemiddelde verbruik wil kennen kan dat makkelijk opgezocht worden door het totale aantal kWh dat je ooit geladen hebt (is makkelijk terug te vinden in de data van jouw laadpaal en de afschriften van de laadbeurten buitenshuis) te verrekenen met de totaal gereden km’s. Toch?😉
Ik snap het probleem ook niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lijkt me ook niet zo heel zinvol om die app in Europa te installeren…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Maar zo is het toch ook bedoeld door Volvo : TA is Actueel, TM is Mean (gemiddeld)
TA is Automatic, TM is Manual. Het doet dus precies wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
Ruben E schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Wat betreft de twee uur, ik heb gemerkt dat hij niet reset als er een sleutel in de buurt blijft, ook na meerdere dagen nog niet. Dus je kunt het altijd omzeilen ;)
Volgens de handleiding is het na 4 uur niet gebruiken trouwens.

Maare de toevoeging automatisch houdt in dat hij automatisch reset, dus vrij logisch dat hij dat ook doet en dat hij niet nooit reset, want dan is het niet meer automatisch. B)

Ik vind het persoonlijk wel fijn dat de automatische reset, aangezien het nogal afhankelijk is van de omstandigheden wat je verbruik is tijdens die rit. Een tweede handmatige zou wel prettig zijn als aanvulling.
En de auto dus niet op slot is?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Laatst online: 10-07 19:59
Waterblok schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:07:
[...]

En de auto dus niet op slot is?
Ook als die op slot is (auto staat naast de tent, dus vandaar dat ik het merkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Wat hebben jullie allemaal meegekregen onder de frunk? Bij mij zitten er een aantal dingen als zo’n nood bandenoppomp ding, maar ook een aantal lege gaten waar mogelijk iets ik kan.

Verder wil ik graag kinderslot achterin aan een kant (waar onze kleine zit), maar dat lukt me niet, zou moeten met het sleuteltje dat in de sleutel verborgen zit volgens de handleiding, maar ik kan er in de deur niks mee draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
DarkShadow schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:31:
Wat hebben jullie allemaal meegekregen onder de frunk? Bij mij zitten er een aantal dingen als zo’n nood bandenoppomp ding, maar ook een aantal lege gaten waar mogelijk iets ik kan.

Verder wil ik graag kinderslot achterin aan een kant (waar onze kleine zit), maar dat lukt me niet, zou moeten met het sleuteltje dat in de sleutel verborgen zit volgens de handleiding, maar ik kan er in de deur niks mee draaien.
Heb je dan niet de elektrische kindersloten?
(schakelaar in bestuurdersdeur)

In een van de lege gaten in de frunk past o.a. de speciale dop voor de afsluitbare wielsloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Hahaha, zullen ze dan toch… O-) ;)
Nou ik wilde vandaag de app gebruiken omdat ik betaald moest parkeren. Ik dacht lekker handig met de easypark app het te kunnen doen... Werd die straat niet herkent. 8)7

Ik open de parkmobile app... En ja hoor... Daar lukte het wel. Gaan jullie mij, als nieuwe gebruiker nou serieus vertellen dat je per straat waar je betaalt moet parkeren verschillende apps MOET gebruiken? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het gewoon concurrenten van elkaar waren en dat alles gewoon op hetzelfde systeem van parkeerwachters is aangesloten. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
Iets opmerkelijks!
Vorige week rijd ik naar Brugge en besluit daar, omdat hier al een issue voorbij gekomen is i.v.m. de meegeleverde laadkabel, deze eens te controleren door te laden. (ik had enkel nog maar geladen via snelladers toen ik de auto naar Nederland bracht)
Ik was thuis vertrokken met een SoC van 90% en daar aangekomen stond ik op 77%. Daar werd de auto opgeladen tot de ingestelde 90%. Terug thuis aangekomen had ik nog 77%. Is niet toevallig want het is dezelfde weg heen en terug. Auto thuis aan de lader gehangen en terug naar 90% geladen. Maar wat schetste mijn verbazing de volgende dag? Mijn lader vermeld dat ik 9,5kWh bijgeladen heb en de provider van de laadpaal in Brugge rekent me 13,5 kWh aan. Allebei voor 13% bijladen.
Uit nieuwsgierigheid ben ik gisteren opnieuw naar Brugge gereden en heb bijgeladen met een andere laadpas maar in dezelfde parkeergarage. Zelfde liedje: ze rekenden me 12,5 kWh aan en thuis was het 9kWh.
Worden we met z'n allen genaaid door die providers hun 'verdienmodel' of ontgaat er mij iets?☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Pure8 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 03:44:
Iets opmerkelijks!
Vorige week rijd ik naar Brugge en besluit daar, omdat hier al een issue voorbij gekomen is i.v.m. de meegeleverde laadkabel, deze eens te controleren door te laden. (ik had enkel nog maar geladen via snelladers toen ik de auto naar Nederland bracht)
Ik was thuis vertrokken met een SoC van 90% en daar aangekomen stond ik op 77%. Daar werd de auto opgeladen tot de ingestelde 90%. Terug thuis aangekomen had ik nog 77%. Is niet toevallig want het is dezelfde weg heen en terug. Auto thuis aan de lader gehangen en terug naar 90% geladen. Maar wat schetste mijn verbazing de volgende dag? Mijn lader vermeld dat ik 9,5kWh bijgeladen heb en de provider van de laadpaal in Brugge rekent me 13,5 kWh aan. Allebei voor 13% bijladen.
Uit nieuwsgierigheid ben ik gisteren opnieuw naar Brugge gereden en heb bijgeladen met een andere laadpas maar in dezelfde parkeergarage. Zelfde liedje: ze rekenden me 12,5 kWh aan en thuis was het 9kWh.
Worden we met z'n allen genaaid door die providers hun 'verdienmodel' of ontgaat er mij iets?☹️
Ik heb wel dure kW’s gehad bij publieke palen maar ik kan niet echt herinneren dat ik voor teveel KW’s ben aangeslagen. Ik zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24
Zou het niet kunnen komen doordat je na het volledig laden, en de stekker in in laten, gaat druppel laden? Ik heb ook zoiets dat hij tot 90% geladen is en dan de melding (op de app) krijg dat het laden gereed is. Na 1 minuut krijg ik de melding dat het laden weer gestart is.
Wellicht dat je onderweg de stekker er in laat, en bij het thuis opladen deze er gelijk uithaalt? Zou trouwens wel veel zijn om te druppel-laden.. :S (13,5 vs 9,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mga1600 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:17:
[...]

Heb je dan niet de elektrische kindersloten?
(schakelaar in bestuurdersdeur)

In een van de lege gaten in de frunk past o.a. de speciale dop voor de afsluitbare wielsloten.
Ja, maar dat is alleen aan beide kanten tegelijkertijd en kan je soms per ongeluk uit zetten. Nu al een paar keer gehad dat onze kleine de deur opent op de snelweg, gelukkig zit hij verder vast in z’n stoeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
TheRebell schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:56:
Zou het niet kunnen komen doordat je na het volledig laden, en de stekker in in laten, gaat druppel laden? Ik heb ook zoiets dat hij tot 90% geladen is en dan de melding (op de app) krijg dat het laden gereed is. Na 1 minuut krijg ik de melding dat het laden weer gestart is.
Wellicht dat je onderweg de stekker er in laat, en bij het thuis opladen deze er gelijk uithaalt? Zou trouwens wel veel zijn om te druppel-laden.. :S (13,5 vs 9,5)
Omdat het gisteren een test was heb ik gelijk gekeken toen hij geladen was maar vorige week is de stekker er in blijven zitten.
Trouwens, m’n auto staat altijd de hele werkweek stil en de ‘drain’ is maar zo’n 2% op 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Laatst online: 24-09-2024
DarkShadow schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Ja, maar dat is alleen aan beide kanten tegelijkertijd en kan je soms per ongeluk uit zetten. Nu al een paar keer gehad dat onze kleine de deur opent op de snelweg, gelukkig zit hij verder vast in z’n stoeltje.
Hehe. Gewoon afstraffen de volgende keer :). Nee geen idee hoe dat werkt. Mijn kind heeft de knopjes inmiddels wel gevonden, maar tot nu toe is papa nog de baas in de auto :)

Je kan toch gewoon het knopje permanent op kinderslot laten staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Sten2017 op 04-08-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
DarkShadow schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:31:

In de handleiding staat:
Op auto’s met een elektrisch kinderslot zit geen handmatig kinderslot.
Zie https://www.volvocars.com...-activeren-en-deactiveren.
Je zult het dus met het elektrische kinderslot moeten doen en die werkt op beide deuren tegelijk. De ramen kunnen dan ook niet bediend worden vanaf de achterportieren.

[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 04-08-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Hebben jullie idee hoe EasyPark werkt? Ik woon in een betaald parkeren gebied, maar heb een inwoners vergunning. Ga ik dan niet automatisch betalen als ik de app installeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beosoft
  • Laatst online: 27-10-2023
JohnDoe77 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:25:
Hebben jullie idee hoe EasyPark werkt? Ik woon in een betaald parkeren gebied, maar heb een inwoners vergunning. Ga ik dan niet automatisch betalen als ik de app installeer?
Voor zover ik weet hoef je je daar geen zorgen over te maken. Je moet je eerst aanmelden, alleen het afmelden gaat automatisch.

Volvo XC 40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:25:
Je moet sowieso eerst de app openen in de auto en dan op de grote roze knop drukken om te starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
bakbakbak schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:07:
[...]
Goed om dit te horen! Mijn ervaringen in Frankrijk zijn wat minder, maar nog steeds te doen. Mag ik vragen welke snelheid je aanhield?
Meestal rond de 120km/u maar soms ook harder tot 135/140. Mn verbruik werd overigens nog wel minder en was rond de 24kwh

Tot en met italie had ik 0,0 issues met laden maar hier echt drama met de pasjes die ik heb/had en ik kwam ook bij 1 ionity laadstation bij milaan waar niets het deed 😂 gelukkig 3min verderop een mcdonalds waar het wel werkte incl Lekkere koffie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkShadow
Blankinho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Meestal rond de 120km/u maar soms ook harder tot 135/140. Mn verbruik werd overigens nog wel minder en was rond de 24kwh

Tot en met italie had ik 0,0 issues met laden maar hier echt drama met de pasjes die ik heb/had en ik kwam ook bij 1 ionity laadstation bij milaan waar niets het deed 😂 gelukkig 3min verderop een mcdonalds waar het wel werkte incl Lekkere koffie
Ik tot nu toe dus een keer bij een enel x fast charger waar ik een app voor moest downloaden, verder alles van ionity probleemloos, en bij de supermarkt in Siena hier is een snelle enel x lader t vinden waar m’n pasjes wel werken (Plugsurfing en Shell recharge).

Verder tot nu toe granny charger, gaat prima om snachts wat procentjes bij te snoepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
Beosoft schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
Voor zover ik weet hoef je je daar geen zorgen over te maken. Je moet je eerst aanmelden, alleen het afmelden gaat automatisch.
Logisch, dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Update van onze reis naar Zweden.
Eigenlijk was het begin van de reis, wat laden betreft dan, het meest enerverend. Sinds mijn laatste post vooral geladen bij uitstekende ionity laadstations. Geprobeerd om de door Google planner voorgestelde laadtijden aan te houden. Dit werkt echt super en ik denk ook het meest efficiënt, qua reistijd dan. Wel druk bij de Zweedse laadstations, er kunnen wel een paar meer bij. Wel leuk om te zien dat er meer Volvo P8 rijders zijn met een goede smaak 😁.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQFmPAv4l8baYiHu-CCtk6xL9eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG645KLnGy1KRmteyjydIBCs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Vreemd fenomeen in Google planner.
Zijn er forumleden die onderstaande ook gezien hebben?
Het lijkt er op dat de tijden in het route overzicht niet ge-update worden.
Op onderstaande foto kun je de eerstvolgende bestemming zien met aankomsttijd van 11:02.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X67Ao1hnSrNoUPalcVpB46EsV5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yMIuMB0SeZx6gFHMo3R6BH0.jpg?f=fotoalbum_large

Op het route overzicht is de aankomsttijd 12:42 niet gelijk aan de eerste foto 🤔. Ik heb dit al vaker gezien maar ben nieuwsgierig of jullie dezelfde ervaring hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk-0UaHrMHG_-1-hJxnOzYtrZ_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQhnp7s9H3k7zLHLOoiCevS5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Afgelopen week de plugsurfing pas gevonden. Zat in het mapje in het dashboard kastje 😔. Weet iemand of je deze pas aan een laadpas (van de leasemaatschappij) kan koppelen?
Voor zover ik kan zien is dit niet mogelijk, dus nutteloos voor leaserijders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik had gister opeens dat tijdens de terugrit maps aangaf dat ik veel minder % over had en zelfs 1x dat ik met 0% aan zou komen waardoor Maps zelf met laad opties kwam.

Terwijl ik in werkelijkheid gewoon met 35% thuis zou komen. Het herstelde wel vanzelf na een paar minuten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ruben E schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:03:
[...]

Ook als die op slot is (auto staat naast de tent, dus vandaar dat ik het merkte)
Als de sleutel in de buurt is is de auto volgens mij gewoon te openen en niet meer op slot.
probeer maar eens sleutel in de tent laten, deur openen.
Lukt dat is de sleutel in de buurt, lukt dat niet is de sleutel te ver weg of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• talkatoo
Gisteren heb ik met mijn gezin ongeveer 1000km naar Oostenrijk gereden. De auto was vrijwel nieuw dus accu degradatie zal niks zijn. Auto zat vol, geen dakkoffers of aanhangers.

Van tevoren heb ik alle stops gepland, dat waren er 5 waarvan de laatste stop een niet noodzakelijke was, maar wel fijn om met lekker veel accu % aan te komen.

Stats:
5x bij een Ionity laadpunt gestopt, absoluut probleemloos met de auto en plugsurfing. Altijd voldoende plek en ruime plaatsen. Stops waren steeds maximaal 30 min, alleen de laatste stop voor ons gevoel moeten ‘wachten’. Andere stops even benen strekken, naar de wc en dan is de auto alweer voldoende vol. Veel bekijks, leuke praatjes bij de laadpalen met andere EV rijders. Ook veel benzine/diesel rijders die even vragen wat het nou kost, hoe lang het laden duurt en soms ook wel verrast dat je daar niet heel de middag staat. Ook veel mensen zijn in hun hoofd de overstap naar EV al aan het maken volgens mij.

Totale reistijd: 14 uur.. Veel files door wegwerkzaamheden, ongelukken. Geplande reistijd had 11 uur en 50 min moeten zijn (met laden).

Verbruik: 23,2 / 100KM. Dit is het gemiddelde verbruik van de rit, niks om trots op te zijn. Maar wel te verklaren, ik heb namelijk gewoon gereden zonder zorgen: hard optrekken, in Duitsland hele stukken 170+ km/h gereden (ook een paar keer tijd de begrensde snelheid van 185 op de teller gereden) en dat is echt een genot met een EV. Zo soepel en stil, echt comfort.
Verder veel harde regen gehad onderweg, vooral de laatste 300km. Ook wel gewoon stukken 120km gereden op de adaptive CC. En de aankomst SUC klopte altijd en was ruim: kwam altijd met ongeveer 20% aan bij een laadpaal en had altijd het gevoel dat ik makkelijk naar een volgende kon rijden mocht een laadplek vol zijn of niet werken.

Door de vele stops had ik altijd een uitgerust gevoel. Conclusie, vakantie met EV is prima te doen. Aankomst percentage was 73% en totale kosten van de rit: 61 euro met de plugsurfing pas van Volvo (die iedereen krijgt): 0,35cent per KW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Als ik de vakantieverhalen zo lees, is vakantie met de EV richting Duitsland, Oostenrijk en de Scandinavische landen goed te doen, maar zijn België, Frankrijk en Italië nog wat lastiger.

Wij blijven deze zomer in Nederland, maar hebben al wel wintersport geboekt. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat zal gaan. Maar eerst maar eens genieten van de "zomer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Venomer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:55:
Als ik de vakantieverhalen zo lees, is vakantie met de EV richting Duitsland, Oostenrijk en de Scandinavische landen goed te doen, maar zijn België, Frankrijk en Italië nog wat lastiger.

Wij blijven deze zomer in Nederland, maar hebben al wel wintersport geboekt. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat zal gaan. Maar eerst maar eens genieten van de "zomer".
Wij gaan eind van ze maand een Euroadtrip doen (NL, DE, CH, IT, CH, FR, BE, NL).
Ik zal wel laten weten wat de ervaring was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
JackBol schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Wij gaan eind van ze maand een Euroadtrip doen (NL, DE, CH, IT, CH, FR, BE, NL).
Ik zal wel laten weten wat de ervaring was.
Ik kijk er naar uit om dát verslag te lezen. Lijkt een interessante reis om daar de ervaringen van te vernemen.
In ieder geval een prettige reis toegewenst. En hopelijk zit het weer ook wat mee. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
Recharge365 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:30:
Vreemd fenomeen in Google planner.
Zijn er forumleden die onderstaande ook gezien hebben?
Klopt! De aankomsttijd wordt alleen geüpdate in het hoofdscherm van de navigatie. Merkte het laatst ook een keertje toen ik de lijst met tussenbestemmingen open had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Korte update over al mijn (laad) problemen van de afgelopen weken. Dealer heeft er naar gekeken, monteur is mee wezen kijken tijdens een laadsessie, alles is uitgelezen, geupdate, andere (Volvo) kabel gekregen. Niks loste het probleem op. En daarbij allemaal scherm fouten, verkeerde data en noem maar op.

Vanwege vakanties afgesproken het even 2 weken aan te kijken, te blijven testen en te noteren wat/wanneer iets fout gaat. En wat denk je? Ik heb ondertussen 3x geladen aan dezelfde palen en 3x gaat het goed. Het schiet vrij snel naar 13/32amp waar het eerder stopte bij 10 en daar ook bleef hangen tijdens de gehele laadsessie. Nu gaat het na een minuut of 5 a 10 al naar 16/32 met tussen de 40/50km/h aan laadsnelheid. Wat dus in praktijk neerkomt op zo'n 9-11kW ipv de 4-7kW die ik de laatste tijd had. Ook geen uitvallende data meer gehad, de cijfertjes in de autos kloppen (laden gereed) alleen dinsdag 2x gehad dat in Maps het % bij bestemming opeens omlaag zakte tot zelfs 0% terwijl ik met 35% thuis zou komen. Maar ik heb het idee dat de FM app soms nog de boel in de war schopt eerlijk gezegd. Want het scherm werd ook ineens heel erg traag.

Kortom, de auto lijkt zichzelf weer eens te hebben gefixed op onverklaarbare wijze, maar het is nog wel even fingers crossed zeg maar. Komende week nog 2x laden en testen en dan hebben we weer contact. Aan de ene kant natuurlijk fijn dat het laden nu goed lijkt te gaan, aan de andere kant heb ik eigenlijk liever een aantoonbare reden waarom het een tijdje zo dramatisch ging.

Edit: uiteindelijk geladen van 12% tot 90% in 5:45 uur wat volgens mij heel netjes is.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 05-08-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow

Ervaar zelf geen probleem in Italië, maar m’n gevoel zegt wel dat het iets gemakkelijker is in Oostenrijk en zeker Duitsland. Overigens is Nederland zelf veruit het beste qua laadstructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024

@Venomer valt op zich prima mee hoor in Frankrijk, tenminste de route / bestemming waar wij zitten, langs de grote wegen snelladers en de kleinere wegen / dorpjes / supermarkten / parkeergarages 11-22kw

https://tweakers.net/notificatie/6108664a26817429a4357be3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Is het bij mensen die de laatste update hebben (dus niet de laatste OTA, maar echt de allerlaatste update) ook opgevallen dat het automatisch ingrijpen/remmen bij bijv. achteruit inparkeren veel strikter/harder gaat? Bij ons voor het huis heb je van die parkeerplekken met zo'n halve ronde steen aan de achterkant zodat je weet toe hoever je achteruit moet/kan rijden. Eerder greep de P8 nooit in, maar de laatste 2x dat ik dit deed (dinsdag en net precies) greep de auto met een forse rem in. Erg vreemd dat dit zo opeens het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 05-08-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:05:
Is het bij mensen die de laatste update hebben (dus niet de laatste OTA, maar echt de allerlaatste update) ook opgevallen dat het automatisch ingrijpen/remmen bij bijv. achteruit inparkeren veel strikter/harder gaat? Bij ons voor het huis heb je van die parkeerplekken met zo'n halve ronde steen aan de achterkant zodat je weet toe hoever je achteruit moet/kan rijden. Eerder greep de P8 nooit in, maar de laatste 2x dat ik dit deed (dinsdag en net precies) greep de auto met een forse rem in. Erg vreemd dat dit zo opeens het geval is.
Dit kan met de weersomstandigheden te maken hebben. Ik heb gemerkt dat het systeem soms reageert op schaduwen. Dus kan er verschil zijn tussen zonnige en regenachtige dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik had al een tijdje geen SoC in mijn Cars-app. Ik heb net even in de auto gekeken en toen zag ik dat mijn Volvo-account spontaan verdwenen was uit het lijstje met accounts in de auto. Toen ik die weer toegevoegd had, kwam het percentage ogenblikkelijk tevoorschijn in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:18:
[...]

Dit kan met de weersomstandigheden te maken hebben. Ik heb gemerkt dat het systeem soms reageert op schaduwen. Dus kan er verschil zijn tussen zonnige en regenachtige dagen.
Nee dat kan het niet zijn lijkt me want ik heb in ruim een half jaar P8 wel zo'n beetje alle weersomstandigheden meegemaakt 😁. Nooit greep de auto hier in voor het huis. Tot onlangs dus. Zal het wel eens navragen als ik mijn dealer binnenkort weer spreek. Je schrikt je namelijk kapot als je het niet verwacht want de auto gaat letterlijk vol in de ankers.

Gaat om dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_nuPIxwuvtm8QM7cOzQGV0MP1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgGa1dP1VA4gmliDgi2XwyuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nu ik die foto zo zie... Het zou toch niet dat kleine takje onkruid zijn dat de boosdoener is? 🤣

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 05-08-2021 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
Even schoffelen en opnieuw proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Nee dat kan het niet zijn lijkt me want ik heb in ruim een half jaar P8 wel zo'n beetje alle weersomstandigheden meegemaakt 😁. Nooit greep de auto hier in voor het huis. Tot onlangs dus. Zal het wel eens navragen als ik mijn dealer binnenkort weer spreek. Je schrikt je namelijk kapot als je het niet verwacht want de auto gaat letterlijk vol in de ankers.

Gaat om dit ding:

[Afbeelding]

Edit: nu ik die foto zo zie... Het zou toch niet dat kleine takje onkruid zijn dat de boosdoener is? 🤣
Denk het wel; ik heb ook al een keer een noodstop achteruit gehad waarbij ik dacht ergens met een klap tegenaan te zitten. Bleek niets aan de hand behalve dat ik een struik moest snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ik heb dat ook meegemaakt, nog niet gewend aan achteruitrijcamera steek ik op de rechterbuitenspiegel vlak langs een paal. Greep de auto in boem! Ben zelfs gaan kijken of ik niet ergens tegenaan zat... Pasagiers schrokken, oh, oh zijn nieuwe auto.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Waterblok schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:28:
Ik heb dat ook meegemaakt, nog niet gewend aan achteruitrijcamera steek ik op de rechterbuitenspiegel vlak langs een paal. Greep de auto in boem! Ben zelfs gaan kijken of ik niet ergens tegenaan zat... Pasagiers schrokken, oh, oh zijn nieuwe auto.....
Goed afgelopen dus…….
Maar het 360 graden camerabeeld kan soms ook wel verraderlijk zijn omdat een verticaal object (lantaarnpaal bijvoorbeeld) als een klein vaag vlekje wordt weergegeven wat je gemakkelijk kunt missen op het beeld. Bij kritieke manoeuvres is het soms ‘veiliger’ de camera even om te schakelen naar alleen de achteruitrijd camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Juancho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:05:
Mijn ervaring is dat het ingrijpen afhankelijk is van de snelheid waarmee je naar achter rijdt. Ik koppel regelmatig een trailer aan en als ik daar te vlot op aanrijdt dan wordt er ingegrepen. Dit is uiteraard omdat er een trailer achter staat, waarom er in jouw geval wordt ingegrepen is mij onduidelijk. Ben wel benieuwd of je het snelheidsverhaal herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
GZL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Mijn ervaring is dat het ingrijpen afhankelijk is van de snelheid waarmee je naar achter rijdt. Ik koppel regelmatig een trailer aan en als ik daar te vlot op aanrijdt dan wordt er ingegrepen. Dit is uiteraard omdat er een trailer achter staat, waarom er in jouw geval wordt ingegrepen is mij onduidelijk. Ben wel benieuwd of je het snelheidsverhaal herkend.
Zie handleiding, in dit geval van de P2 maar zal voor P8 hetzelfde zijn. https://www.polestar.com/...rem-bij-achteruitrijden*/
Het gaat hier om Rear Auto Brake, precies bedoeld voor stilstaande objecten waar je bij parkeren tegenaan zou kunnen rijden.
Het werkt tot 10 km/u, niet daarboven. Dus dat is andersom juist. Flink gas geven en hij zou niet in moeten grijpen. Maar het wordt automatisch uitgeschakeld als je de trekhaak uitklapt lijkt me, anders is het lastig aankoppelen. Mogelijk grijpt er dus een ander systeem in als je hard op de aanhanger af rijdt.
Overigens kun je het ook uitzetten met het (R) icoontje in het camerabeeld ‘auto brake’

[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
GZL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Nee dit herken ik niet direct. Ik heb namelijk ook wel eens gehad bij een slagboom of dergelijke dat je stapvoets er naar toe rijdt en dan toch vol in de ankers gaat.

Maar om het uit te sluiten heb ik net even getest of idd dat ene sprietje onkruid de boosdoener was.... en ja hoor _O- _O- oOo. Eerst nog eens getest MET sprietje en weer ging de auto in de auto break. Sprietje weggehaald...niks aan de hand en ik kon gewoon rustig doorrijden tot dat 'blok'. Wel grappig om te zien, dat sprietje was dus net hoog genoeg om de camera te triggeren en die zag het blijkbaar aan als paaltje of dergelijke :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
Soms heb je gewoon geluk..
Vandaag vertrokken uit Zweden, op naar huis.
Bij het naderen van de auto zie ik de minimale speling tussen de dakkoffer en de beton balken van de parkeergarage. Oef dat is geluk hebben…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpC3opfpdVqZ1deNFN8VcnX1zt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PwKL2BHerAO7ZaXx4pLuBiV.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk een cm of 5 speling. De hoogte indicatie bij de ingang van de garage was duidelijk. Ik heb nog even gekeken en er stond duidelijk 1m10, echter, de indicator zelf hing veel hoger waardoor ik mij de werkelijke hoogte niet realiseerde. Zoals als gezegd, deze keer hadden we geluk.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Hoi allemaal,

Hoe kan ik mijn vorige bestemmingen in Google Maps zien in de auto? Zoek me een ongeluk.......

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Recharge365 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:34:
Bij het naderen van de auto zie ik de minimale speling tussen de dakkoffer en de beton balken van de parkeergarage. Oef dat is geluk hebben…
[Afbeelding]
Ik denk een cm of 5 speling. De hoogte indicatie bij de ingang van de garage was duidelijk. Ik heb nog even gekeken en er stond duidelijk 1m10, echter, de indicator zelf hing veel hoger waardoor ik mij de werkelijke hoogte niet realiseerde. Zoals als gezegd, deze keer hadden we geluk.😁
Ik had het zelfde toen ik voor het eerst de klep in de parkeer garage open deed. Op 2 cm onder het beton gestopt..... ppfffffft!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Sten2017 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:35:
Hoi allemaal,

Hoe kan ik mijn vorige bestemmingen in Google Maps zien in de auto? Zoek me een ongeluk.......

Bedankt.
Als je op het zoekvakje tikt geeft Maps toch automatisch het lijstje met recente bestemmingen?

Maps geeft trouwens als ik 's ochtends thuis in de auto stap "werk" als eerste suggestie en als ik op het werk instap is dat "thuis". Handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Venomer schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Als je op het zoekvakje tikt geeft Maps toch automatisch het lijstje met recente bestemmingen?

Maps geeft trouwens als ik 's ochtends thuis in de auto stap "werk" als eerste suggestie en als ik op het werk instap is dat "thuis". Handig!
Ow echt? Ik spreek altijd in, dus ik gebruik dat niet. Zal eens kijken zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• talkatoo
Regenereren met one pedal drive werkt echt beter dan ik ooit had verwacht. Vandaag dit ritje van 45 min in de bergen gemaakt in de volle zon met de airco maximaal aan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jK2psGYNQB4bOiT6V8cQ6wHh7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP0KhawF3TTHGtdEOoOEQAIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD4w-kzhNrUDa6RplMHHPOBQPbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7C0JgVRs8J1bJTkYyiAue9r.jpg?f=fotoalbum_large

0 kwh op de 100km, sterker nog, er kwam 6% bij tijdens de rit!

Uiteraard was het meerendeel naar beneden, maar dat regenereren in de Volvo lekker werkt is een feit.

Bijkomend voordeel is dat de weerstand van de elektromotor sterk genoeg is om de auto stil te laten staan om een schuine helling. Ook stoppen bij afdalen is met one pedal drive geen probleem. En acceleratie is nog steeds indrukwekkend berg op, dat houden niet veel sport auto’s bij. Begint bijna verkoop praatje te worden maar rijden in de bergen met deze auto is heerlijk. :D

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 06-08-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sten2017 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Ow echt? Ik spreek altijd in, dus ik gebruik dat niet. Zal eens kijken zo.
Dit klopt. En als je op je PC/telefoon/tables maps gebruikt onder hetzelfde account en je zoekt daar naar een adres... dan komt die ook terug in je auto. Het is me alleen nog niet gelukt om die op te slaan. Je kan alleen bijv. favoriete laadstations opslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
talkatoo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:12:
Heeft al dat regenereren wel zin? Hoe goed werkt dat nou eigenlijk? One pedal drive?

Nou, ik kan jullie vertellen heel erg goed. Beter dan ik ooit had verwacht. Vandaag dit ritje van 45 min in de bergen gemaakt in de volle zon met de airco maximaal aan,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

0 kwh op de 100km, sterker nog, er kwam 6% bij tijdens de rit!

Uiteraard was het meerendeel naar beneden, maar dat regenereren in de Volvo lekker werkt is een feit.

Bijkomend voordeel is dat de weerstand van de elektromotor sterk genoeg is om de auto stil te laten staan om een schuine helling. Ook stoppen bij afdalen is met one pedal drive geen probleem. En acceleratie is nog steeds indrukwekkend berg op, dat houden niet veel sport auto’s bij. Begint bijna verkoop praatje te worden maar rijden in de bergen met deze auto is heerlijk. :D
Bij ideaal regenereren zou je 6kWh per km afdaling moeten kunnen realiseren.

E = mgh
Aanname dat de P8 ongeveer 2300kg weegt

E = 2300 * 10 * 1000
E = 2300 * 10 * 1000
E = 2300 * 10 * 1000 = 23000000 Joule

23000000 Joule / 3600 = 6,38kWh

Edit: Als je van de Himalaya af rijdt, zou je 56,5kWh moeten kunnen regenereren. Dat is van 20% naar 90% :)

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 06-08-2021 16:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Eigenlijk had je 500kg aan rotsblokken achterin moeten gooien toen je op de top was. En deze in het dal weer dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nsq-cVA-NnAKCNcSJ6D_aQqUOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXMpgQSXNtON3kVgKz2yybNh.jpg?f=fotoalbum_large

Daar gaan we weer, auto doet niks. 2e keer met deze auto. Anwb onderweg.

Bazzan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
@Bazzan sterkte! Laat ons weten hoe het afloopt. Benieuwd waar het aan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Recharge365 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:34:
[Afbeelding]
Ik heb dat ook ooit gehad. Was er toen juist TE alert op. Was zo met de dak koffer bezig dat ik niet zag dat ik het hele zijscherm aan gort reed tegen de betonnen paal :Y

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Bazzan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:30:
[Afbeelding]

Daar gaan we weer, auto doet niks. 2e keer met deze auto. Anwb onderweg.
Geeft hij ook een waarschuwing over iets met de motor? Ik had dit vorige week, was hersteld door de auto een paar minuten af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
Montalbano schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Ik heb dat ook ooit gehad. Was er toen juist TE alert op. Was zo met de dak koffer bezig dat ik niet zag dat ik het hele zijscherm aan gort reed tegen de betonnen paal :Y
Zou je graag een duimpje geven, maar dat lijkt me ook niet echt toepasselijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan

Bazzan

P8

JohnDoe77 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:02:
[...]

Geeft hij ook een waarschuwing over iets met de motor? Ik had dit vorige week, was hersteld door de auto een paar minuten af te sluiten.
Ja, foutmelding wisselt tussen twee schermen. Helaas hier niet de 15 minuten methode. De wegenwacht kreeg m ook niet rijdend (kunnen eigenlijk ook niks doen op dat moment behalve constateren dat de auto er geen zin in heeft).

Net als vorige keer: die stekker er aan om uit te lezen en auto wil weer rijden. Alleen kon er deze keer (nadat de auto weer reed) geen verbinding gemaakt worden tussen de uitlees unit en auto. Maandag maar weer richting dealer. Auto had daarvoor aan een publieke laadpaal gehangen (en gewoon kunnen laden). Vorige gebeurde het toen de auto gewoon voor de deur stond, de logica kan ik nog niet ontdekken wanneer/waarom dit ontstaat. Irritant is het wel 🤪

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Mga1600 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Goed afgelopen dus…….
Maar het 360 graden camerabeeld kan soms ook wel verraderlijk zijn omdat een verticaal object (lantaarnpaal bijvoorbeeld) als een klein vaag vlekje wordt weergegeven wat je gemakkelijk kunt missen op het beeld. Bij kritieke manoeuvres is het soms ‘veiliger’ de camera even om te schakelen naar alleen de achteruitrijd camera.
,

Ik heb geen 360 camera.... ben gewoon niet gewend aan naar de middenconsole kijken ipv de spiegels...

Overigens ik heb een "voorraadauto" en daar zat de 360 camera niet op.
Verkoper zei scheelt je wel een keer klikken als je in de achteruit gaat, is dat zo?

Bij mij gaat direct het acheruitkijkscherm aan als ik in de achteruit ga, er is ook niks anders om aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
  • Laatst online: 27-08 15:42
Ik sta nu op de wegenwacht te wachten met nog 12% soc en nog 100km te gaan voor ik thuis ben. Fastned en allego willen beide niet, Volvo zegt FOUT, en wil niet gaan laden. Zowel Fastned als Allego helpdesk vragen meteen of de Volvo een update heeft gehad omdat er schijnbaar problemen zijn na de laatste update :?
Raar, vanochtend wel bij Allego geladen, ging prima. Nu niet aan de praat te krijgen...
Wacht inmiddels een uur op de WW...

Is er nog een reset manier? Beeldscherm reset gedaan, hielp niet en ontwasemkniop na 2 min maar losgelaten, geen reset...

[ Voor 5% gewijzigd door AS P8 op 07-08-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
Sten2017 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:35:
Hoi allemaal,

Bedankt.
in Maps op de zoek balk drukken, je krijgt dan een opsomming van de vorige bestemmingenk

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan

Bazzan

P8

AS P8 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:37:
Ik sta nu op de wegenwacht te wachten met nog 12% soc en nog 100km te gaan voor ik thuis ben. Fastned en allego willen beide niet, Volvo zegt FOUT, en wil niet gaan laden. Zowel Fastned als Allego helpdesk vragen meteen of de Volvo een update heeft gehad omdat er schijnbaar problemen zijn na de laatste update :?
Raar, vanochtend wel bij Allego geladen, ging prima. Nu niet aan de praat te krijgen...

Is er nog een reset manier? Beeldscherm reset gedaan, hielp niet en ontwasemkniop na 2 min maar losgelaten, geen reset...
Volgens mij niet, wel mooi ... gisteren toen mijn auto weer flipte probeerde ik ook weer aan de lader te hangen en kreeg toen ook een rood omlijnd scherm: laden fout. Hopelijk ook bij jou weer ok na de “magische” anwb stekker / uitleesunit. 👊🏻

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:32:
[...]
,

Ik heb geen 360 camera.... ben gewoon niet gewend aan naar de middenconsole kijken ipv de spiegels...

Overigens ik heb een "voorraadauto" en daar zat de 360 camera niet op.
Verkoper zei scheelt je wel een keer klikken als je in de achteruit gaat, is dat zo?

Bij mij gaat direct het acheruitkijkscherm aan als ik in de achteruit ga, er is ook niks anders om aan te zetten...
Met camera gaat het ook gelijk in het achteruit kijkscherm. Echter soms krijg je alleen eerst het 360 graden scherm te zien. Ik ben er nog niet uit hoe dat zit, ik zou verwachten dat de laatst gekozen optie de standaard wordt als je in de achteruit gaat. Maar dat is niet zo. Dus ja, als je dan het 360 graden zicht hebt moet je idd een keer extra klikken.

@AS P8 wat vervelend zeg, daar zit je natuurlijk helemaal nooit op te wachten. Je bent niet de eerste met laad issues na de update overigens hoor, dat lees je al veel meer. Ook bij de Polestars. En ik zelf heb ook weken last gehad van extreem traag laden. Laatste 2x ging het goed maar het geeft mij geen fijn gevoel dat er geen oorzaak gevonden is. En ook de opmerking dat het aan de update ligt is volgens mij nog nergens gecommuniceerd door Volvo. Maar toevallig is het natuurlijk wel allemaal. Benieuwd wat jouw dealer gaat zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 08-08-2021 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:09:
@AS P8 wat vervelend zeg, daar zit je natuurlijk helemaal nooit op te wachten. Je bent niet de eerste met laad issues na de update overigens hoor, dat lees je al veel meer. Ook bij de Polestars. En ik zelf heb ook weken last gehad van extreem traag laden. Laatste 2x ging het goed maar het geeft mij geen fijn gevoel dat er geen oorzaak gevonden is. En ook de opmerking dat het aan de update ligt is volgens mij nog nergens gecommuniceerd door Volvo. Maar toevallig is het natuurlijk wel allemaal. Benieuwd wat jouw dealer gaat zeggen.
@Juancho zal wel weer vinden dat ik het downplay, maar ik hou het graag bij de feiten. De problemen met @AS P8 zijn met DC snelladen en de problemen na de update waren met trager 2 fase AC laden en er kon nog wel DC geladen worden. Dus ik leg niet direct een verband en ik lees dat dus ook niet ’veel meer’. Daarnaast is het bij ‘de Polestars’ met problemen redelijk stil geworden na de update P2129, dus dat lijkt me opgelost. Vervelend is het in alle gevallen (niet DC of trager AC laden)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
AS P8 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:37:

Update: met WW naar Ionity gereden en laden werkt. Oorzaak waarschijnlijk ook bekend, 1 van de communicatiepinnen (CP) is naar binnen geschoven, zal waarschijnlijk de reden zijn voor een communicatiefout met de laders? Maandag maar ff naar de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XicNw7hArKHmVGQj6lqHyTDMTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHS73RR3MYigZjFP5afQOFnL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AS P8 op 08-08-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
AS P8 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Update: met WW naar Ionity gereden en laden werkt. Oorzaak waarschijnlijk ook bekend, 1 van de communicatiepinnen (CP) is naar binnen geschoven, zal waarschijnlijk de reden zijn voor een communicatiefout met de laders? Maandag maar ff naar de dealer.

[Afbeelding]
Sorry maar dat is wel een beetje een triest gebrek aan kennis bij de WW. Die CP pen is bij iedere auto korter en jouw foto is precies hoe hij er bij mij ook uit ziet. De reden is dat zo bij het uittrekken van de stekker altijd als eerste de communicatie wordt onderbroken zodat het laden meteen wordt gestopt en er geen gevaar voor hoge stromen is. Daarnaast voorkomt het vlambogen omdat de laadpinnen al spanningsloos zijn voordat ze worden onderbroken. Vaak moet je bij erg zware stekkers aan de snellader de stekker ook even ondersteunen totdat het laden is begonnen anders maakt de pin niet goed contact en krijg je een communicatiefout.

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 08-08-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
JTHZZ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Sorry maar dat is wel een beetje een triest gebrek aan kennis bij de WW. Die CP pen is bij iedere auto korter en jouw foto is precies hoe hij er bij mij ook uit ziet. De reden is dat zo bij het uittrekken van de stekker altijd als eerste de communicatie wordt onderbroken zodat het laden meteen wordt gestopt en er geen gevaar voor hoge stromen is. Vaak moet je bij erg zware stekkers aan de snellader de stekker ook even ondersteunen totdat het laden is begonnen anders wordt die pin onderbroken en krijg je een communicatiefout.
Echt waar? Dat is dan goed en slecht nieuws. Dan is er dus geen mechanische oorzaak en is het gedoe van gisteravond dus nog steeds een gevalletje oorzaak onbekend... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
AS P8 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Echt waar? Dat is dan goed en slecht nieuws. Dan is er dus geen mechanische oorzaak maar is het gedoe van gisteravond dus nog steeds oorzaak onbekend... |:(
Heb je de stekker goed ondersteund tijdens de handshake/initialisatie? Klinkt suf maar dat kan het geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
JTHZZ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Heb je de stekker goed ondersteund tijdens de handshake/initialisatie? Klinkt suf maar dat kan het geweest zijn.
Tot kramp in m'n arm aan toe met die dikke kabels...
Circa 10 pogingen gedaan bij 3 verschillende laders, inclusief spookrijden door een tankstation aan de A50 om van Fastned naar Shell/Allego te komen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
AS P8 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Tot kramp in m'n arm aan toe met die dikke kabels...
Circa 10 pogingen gedaan bij 3 verschillende laders, inclusief spookrijden door een tankstation aan de A50 om van Fastned naar Shell/Allego te komen. O-)
Ai dat klinkt niet fijn! Dan inderdaad naar de Volvo garage en hopelijk is er een foutmelding uit te lezen. En anders moeten ze de laadunit maar gewoon vervangen. Met laden wil je geen verrassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024

Buiten de “standaard” laadpassen in het begin ervaar ik in italie ook geen issues hoor dus dat is naar mijn ervaring (Toscane op dit moment) prima land om met je EV naar toe te gaan. Gisteren naar een voetbalwedstrijd geweest (Fiorentina) in Florence en daar gewoon voor het stadion kunnen parkeren en laden 😀
Pagina: 1 ... 8 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"