De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
https://www.autoblog.nl/n...ere-apple-carplay-3519582
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dit er nog niet echt is. hoef je niet moeilijk te doen met wat wij hebben in de volvo, gewoon draaien op je telefoon (of het nou android is of apple) je hebt "alleen" een scherm met wat CPU/mem nodig in de auto en er is niemand verder die zn multimedia helemaal moet verder ontwikkelen met apps etc. lijkt me zoveel makkelijker voor auto fabrikanten ?Juancho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:13:
Gaat AAOS serieuze concurrentie krijgen van Apple?
https://www.autoblog.nl/n...ere-apple-carplay-3519582
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
De situatie die jij schets is wat anders, dat is meer 1 overal leeg systeem (lees hardware) en daarop je Android of IOS toestel aansluiten met functies vanaf je telefoon. Maar die kant gaat men juist niet op als ik het zo lees.
Met een beetje pech ga je dus straks, en dan ga ik al wat te ver wellicht, een auto moeten kiezen op basis van het merk telefoon

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 11-07-2023 11:32 ]
lijkt me zo onnodig, de HW zit al in de tel - dat draait prima toch ? of zie ik iets over het hoofdJuancho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:32:
Zoals ik het lees gaat het dus om IOS functies die ook ingebakken worden in het systeem. Dus net als AAOS, maar dan in eerste instantie wellicht in wat beperkte mate.
De situatie die jij schets is wat anders, dat is meer 1 overal leeg systeem (lees hardware) en daarop je Android of IOS toestel aansluiten met functies vanaf je telefoon. Maar die kant gaat men juist niet op als ik het zo lees.
Met een beetje pech ga je dus straks, en dan ga ik al wat te ver wellicht, een auto moeten kiezen op basis van het merk telefoon
Kan me wel voorstellen dat het verkopen van een auto met eigenlijk geen (multimedia)systeem wellicht marketing technisch niet onwijs helpt (vooral niet voor publiek wat geen/oude mobiel heeft en dat allemaal niet zo goed snapt).. anyways - back ontopic
die nieuwe carplay krijgt dus ook de accu data uit je auto..Juancho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:48:
Je moet natuurlijk wel de data kunnen halen uit je auto he, zoals accu percentage etc. Dus ergens moet je telefoon dan gekoppeld worden en ik denk niet dat dat kan. Daarvoor heb je echt het systeem van je auto voor nodig en dus denk ik de reden waarom Apple en Google hun services (deels) willen inbakken in autosystemen.
Maar ze moeten nog wel flink sleutelen willen ze het voor de Volvo/Polestar interessant maken. Apple maps heeft al wel wat EV features maar nog lang niet de diepe integratie (vb accu voorverwarmen) zoals google dat doet.
als ik de filmpjes zie hoe ze omgaan met laadstops is daar ook helemaal niks aan te veranderen. Zeker met laatste GM update ligt Google daat echt wel voor...
(hoop alleen dat GM ook nog dynamisch die stops gaat berekenen net zoals Tesla, maw: automatisch herberekenen als de situatie veranderd of alle laadstations bezet zijn etc..)
ik vind die nieuwe update fijn, maar kan zeker beter (GM) als ik nu navigeer naar mn eerste overnachting wil hij ongeveer op 50% batterij dat ik stop om te laden om met 13% aan te komen oid.. waarom niet pas op 20%? Ik kan dit ook niet wijzigen, behalve door alle stops te wijzigen en ze pas later toe te voegenKammika schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:50:
[...]
die nieuwe carplay krijgt dus ook de accu data uit je auto..
Maar ze moeten nog wel flink sleutelen willen ze het voor de Volvo/Polestar interessant maken. Apple maps heeft al wel wat EV features maar nog lang niet de diepe integratie (vb accu voorverwarmen) zoals google dat doet.
als ik de filmpjes zie hoe ze omgaan met laadstops is daar ook helemaal niks aan te veranderen. Zeker met laatste GM update ligt Google daat echt wel voor...
(hoop alleen dat GM ook nog dynamisch die stops gaat berekenen net zoals Tesla, maw: automatisch herberekenen als de situatie veranderd of alle laadstations bezet zijn etc..)
(Renault Megane lijkt de beste AAOS implementatie te hebben op dit moment)
Of die droom maar laat varen, en een Tesla neem, om daar via een omweg Android Auto op te draaien
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
tsja.. ben het helemaal met je eens. ben zelf ook zo'n purist die met zo weinig mogelijk accu over pas wil gaan laden. Maar wel fijn dat google nu zelf die laadstop al plant. Mijn vrouw had altijd stress en vond het maar gedoe als ze een laadstop moest zoeken.. da's weg..4v4t4r schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:05:
[...]
ik vind die nieuwe update fijn, maar kan zeker beter (GM) als ik nu navigeer naar mn eerste overnachting wil hij ongeveer op 50% batterij dat ik stop om te laden om met 13% aan te komen oid.. waarom niet pas op 20%? Ik kan dit ook niet wijzigen, behalve door alle stops te wijzigen en ze pas later toe te voegen
Denk zelf dat dat algoritme nog wel verbetert. Bij een route met meerdere stops zie je dat die eigenlijk alleen de 1e al met redelijk volle accu nog plant. De andere stops zitten rond de 15%. Is misschien nog een bugje in het MVP...
Hij houdt toch rekening met de laadcurve en hoe jij overall het snelst van A naar B gaat, of snap ik het nou niet? Ik heb er op leren vertrouwen, zeker op langere ritten 400km+. Ook dat hij je vertelt tot hoe ver je minimaal moet laden bij elke stop.Kammika schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:04:
[...]
tsja.. ben het helemaal met je eens. ben zelf ook zo'n purist die met zo weinig mogelijk accu over pas wil gaan laden. Maar wel fijn dat google nu zelf die laadstop al plant. Mijn vrouw had altijd stress en vond het maar gedoe als ze een laadstop moest zoeken.. da's weg..
Denk zelf dat dat algoritme nog wel verbetert. Bij een route met meerdere stops zie je dat die eigenlijk alleen de 1e al met redelijk volle accu nog plant. De andere stops zitten rond de 15%. Is misschien nog een bugje in het MVP...
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Nou .. voor de 1e stop niet echt, die komt meestal al op een moment dat je accu nog op 40% staat of zo. Als die op laadcurve zou optimaliseren zou die je echt nog wel een stuk langer laten rijden en dan pas laten laden, zodat je auto op maximale snelheid laadt..xsive schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:19:
[...]
Hij houdt toch rekening met de laadcurve en hoe jij overall het snelst van A naar B gaat, of snap ik het nou niet? Ik heb er op leren vertrouwen, zeker op langere ritten 400km+. Ook dat hij je vertelt tot hoe ver je minimaal moet laden bij elke stop.
ben wel me je eens dat je er nu prima op kunt vertrouwen. Je komt echt wel op je bestemming aan. Maar bij optimalisatie op laadcurve heb ik een ander beeld...
Ja dit dus, de 1e stop is beetje raar.. maar je kan er gewoon voorbij rijden natuurlijkKammika schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:22:
[...]
Nou .. voor de 1e stop niet echt, die komt meestal al op een moment dat je accu nog op 40% staat of zo. Als die op laadcurve zou optimaliseren zou die je echt nog wel een stuk langer laten rijden en dan pas laten laden, zodat je auto op maximale snelheid laadt..
ben wel me je eens dat je er nu prima op kunt vertrouwen. Je komt echt wel op je bestemming aan. Maar bij optimalisatie op laadcurve heb ik een ander beeld...
niet geprobeerd nog, zal eens kijken van de week.Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
En als je je 1e stop handmatig aanpast, wordt alles dan ook weer netjes opnieuw berekend?
Bij mij wel. Zo kun je bijv van een rit met 2 laadstops een rit met 1 (langere) laadstop maken. Ook als je je Ionity of tesla filter aanzet, gaat hij herberekenen. Ik herken trouwens niet dat de eerste stop altijd met hoge SoC wordt berekend. Bij mij doet hij dat wel correct. En hij optimaliseert ook op laadcurve want hij plant op ca 10% SoC bij aankomst en relatief korte laadstops om de laadsnelheid optimaal te benutten. Als je langer laadt dan gepland moet je even de route opnieuw laten berekenen.Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
En als je je 1e stop handmatig aanpast, wordt alles dan ook weer netjes opnieuw berekend?
[ Voor 37% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2023 14:09 ]
Dat gedrag is mij nog niet opgevallen. Als ik filter aanpas merk ik dat pas als er een nieuwe route berekend wordt…JTHZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:06:
[...]
Bij mij wel. Zo kun je bijv van een rit met 2 laadstops een rit met 1 (langere) laadstop maken. Ook als je je Ionity of tesla filter aanzet, gaat hij herberekenen. Ik herken trouwens niet dat de eerste stop altijd met hoge SoC wordt berekend. Bij mij doet hij dat wel correct. En hij optimaliseert ook op laadcurve want hij plant op ca 10% SoC bij aankomst en relatief korte laadstops om de laadsnelheid optimaal te benutten. Als je langer laadt dan gepland moet je even de route opnieuw laten berekenen.
het filter is een "betaalpas" filter. Als je dus filters op "shell recharge" krijg je niet alleen "shell recharge laders", maar alle laders die je kunt betalen met de "shell recharge" laadpas.. (w.o. fastned)Juancho schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:12:
Zag dat Fastned helaas nog geen filter optie is. Shell recharge bijv wel. Geen idee waarom Fastned er niet tussen staat, volgens mij in NL toch 1 van de meest gebruikte als het niet de meest gebruikte is?
Fastned heeft geen laadpas
Bestemming ingeven buiten je accubereik, dan op routedetails drukken en dan kun je bovenaan het betaalfilter aanzetten en bijv Ionity of Tesla kiezen. Die twee werken in de praktijk als aanbiederfilter want je krijgt dan alleen laadpalen van een van de twee.Kammika schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:26:
[...]
Dat gedrag is mij nog niet opgevallen. Als ik filter aanpas merk ik dat pas als er een nieuwe route berekend wordt…
Zonder Google play store...
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Een developer heeft vaak geen zin om zijn applicatie in allerlei verschillende app stores te moeten publiceren.
( hoeveel developers plaatsen hun app in de Google Play Store; vs in de Huawei Store, Samsung Apps Store, SlideMe, etc... )
Of is dat technische allemaal lastig of mag het niet van Google?
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 02-10-2023 22:36 ]
Goeie vraag, ik heb geen idee.Juancho schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
@frankkie12345 ik bedacht me vandaag nog. Is het voor jullie niet mogelijk om FM te tonen in de tegel die AAOS op de Volvo's heeft (of bij PS die met 4 blokken werkt)? En dan bedoel ik dus specifiek dat je daarin je huidige weg laat zien, als er bijv. een flitser staat en liefst met een smiley. Dat scherm dus wat je op je telefoon ook hebt. Als je op die home page van AAOS op mijn XC40 bent zie je bijv. van Maps ook wat meer info zoals verwachte aankomsttijd, afstand etc.
Of is dat technische allemaal lastig of mag het niet van Google?
Voor zover ik weet is er geen openbare API die wij kunnen gebruiken om zo'n tegeltje te vullen.
Dat zou betekenen dat alleen apps van Google of Volvo zelf daar gebruik van kunnen maken.
(Of bedrijven die een dealtje hebben gesloten met Google/Volvo)
Flitsmeister heeft niet de resources om straks alle verschillende automerken af te lopen,
om voor alles en nog wat toestemming te vragen;
En dan voor alle automerken aparte versies van de app te onderhouden.
Daarom wilde FM zich aan de strengste regels houden, die van Google zelf.
Dan is de app op alle auto's met de Google Play Store beschikbaar.
Geen contractjes met Volvo/Polestar/Renault/GMC nodig.
De AAOS versie van de Flitsmeister app wordt al een tijdje niet meer onderhouden,
en is voor nieuwe gebruikers ook niet meer te downloaden uit de Google Play Store.
( voor nu raden we Apple Carplay / Android Auto aan voor auto's waarop dat werkt )
Als AAOS wat meer developer-friendly wordt, zal Flitsmeister er zeker weer naar kijken!
Bedankt voor de tip in ieder geval ;-)
Ahh, dat verklaart waarom ik die laatst niet meer kon vinden.frankkie12345 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Goeie vraag, ik heb geen idee.
Voor zover ik weet is er geen openbare API die wij kunnen gebruiken om zo'n tegeltje te vullen.
Dat zou betekenen dat alleen apps van Google of Volvo zelf daar gebruik van kunnen maken.
(Of bedrijven die een dealtje hebben gesloten met Google/Volvo)
Flitsmeister heeft niet de resources om straks alle verschillende automerken af te lopen,
om voor alles en nog wat toestemming te vragen;
En dan voor alle automerken aparte versies van de app te onderhouden.
Daarom wilde FM zich aan de strengste regels houden, die van Google zelf.
Dan is de app op alle auto's met de Google Play Store beschikbaar.
Geen contractjes met Volvo/Polestar/Renault/GMC nodig.
De AAOS versie van de Flitsmeister app wordt al een tijdje niet meer onderhouden,
en is voor nieuwe gebruikers ook niet meer te downloaden uit de Google Play Store.
( voor nu raden we Apple Carplay / Android Auto aan voor auto's waarop dat werkt )
Als AAOS wat meer developer-friendly wordt, zal Flitsmeister er zeker weer naar kijken!
Bedankt voor de tip in ieder geval ;-)
Helaas werkt Android Auto nog steeds niet in mijn Volvo, en ik vraag me af of dat überhaupt nog gaat komen.
Het hele AAOS valt me eerlijk gezegd nogal tegen.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Maar Maps heeft op je mobiel een functie dat als je navigatie aan hebt staat, dan Spotify een kleine control optie laat zien IN Maps. Dit zou in AAOS betekenen dat je niet de hele tijd Maps uit moet, Spotify moet openen, en weer terug.
Waarom zit dit in godsnaam niet in AAOS vraag ik me dan af....

:strip_exif()/f/image/zkhe6nTlim0jFnjSY3uoS9Ck.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 24-10-2023 12:25 ]
ik zal het eens vragen ! Heb dit zelf nooit gezien nog.Juancho schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:24:
Ik kwam vanmorgen bij toeval een functie tegen in Maps icm Spotify waarbij ik dacht, sjonge zeg dit is nou precies wat AAOS nodig heeft en wat ik zo enorm mis. De Volvo XC40/C40 en Polestar ondersteunen geen splitscreen. Dat kan en is erg jammer.
Maar Maps heeft op je mobiel een functie dat als je navigatie aan hebt staat, dan Spotify een kleine control optie laat zien IN Maps. Dit zou in AAOS betekenen dat je niet de hele tijd Maps uit moet, Spotify moet openen, en weer terug.
Waarom zit dit in godsnaam niet in AAOS vraag ik me dan af....![]()
[Afbeelding]
Nee ik dus ook niet maar kwam het vanmorgen toevallig tegen in een artikel. Ik dus gelijk kijken en ja hoor. Het zit er gewoon in. Die screenshot is ook van mijn eigen telefoon.4v4t4r schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:13:
[...]
ik zal het eens vragen ! Heb dit zelf nooit gezien nog.
Dus de functionaliteit is er al, voor Maps op je mobiel. Je zou zeggen, dat is relatief simpel over te zetten naar AAOS Maps en dan heb je alsnog een soort van splitscreen wat volgens mij iedereen heel graag wil maar dan niet daadwerkelijk een splitscreen maar een extra Spotify balkje IN de Maps app.
Werkt echt op op je mobiel, als je dit zou kunnen neerleggen bij het Google AAOS team heel graag!
Ik kan me ook voorstellen dat dit bij de fabrikant (in mijn geval Volvo) ligt maar het voelt wel als een stap terug.
Zeker als ik het met AA vergelijk waar ik ook messaging (whatsapp etc), agenda etc had op een logischere interface.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
How’s life ? Hope all well !!
I’ve been driving my AAOS car for almost 3 years and I’m really please with the updates that have happened on the EV side of MAPS. Not sure if you still work on this project 😊 But there is one BIG request.
In some of the cars when MAPS is open, there is no option for split screen (manufacturer doesn’t allow / doesn’t provide option) But its seriously annoying to switch between maps and Spotify for example constantly to see what song/artist is playing etc.
In MAPS on the phone you have below – is this somehow possible to create in MAPS on AAOS as well ? Would be a life changer 😊
[ Voor 85% gewijzigd door 4v4t4r op 24-10-2023 15:48 ]
Klopt, en daarom gaat splitscreen ook NOOIT in de XC40 en Polestars van NU komen. Nieuwe modellen krijgen dat wel, idd zoals je ziet bij de EX30. Maar deze functie is nogmaals geen splitscreen. Het is een extra toevoeging van Spotify IN de Maps app. Dus ook op je telefoon, geen splitscreen. gewoon een balkje in Maps wat als muziek player dient. Spotify is dus geïntegreerd in Maps.Zapato schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:08:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit iets is dat door de auto fabrikant bepaald wordt. In de Volvo EX30 zit die splitscreen wel.
En dat zeggende lijkt het me juist een keuze vanuit Google in samenwerking met Spotify. Dus buiten de auto of in dit geval telefoon fabrikanten om.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 24-10-2023 16:18 ]
Iig bedankt voor het navragen @4v4t4r! Wordt erg gewaardeerd.
Of ik moet iets missen, maar dit is een geweldige en ook hele praktische toevoeging voor AAOS.
Ik denk dat dit een oplossing is van paar jaar terug toen AA nog niet was ingeburgerd en ik kan me voorstellen dat dat niet meer wordt ingebouwd in Google Maps op AAOS. De oplossing zit denk ik in de implementatie door de auto bouwer.Juancho schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:35:
Nou in dit geval ligt het toch gewoon aan Google icm Spotify? Dit voorbeeld van mij is een integratie tussen beide. Staat dus los van een autofabrikant.
Of ik moet iets missen, maar dit is een geweldige en ook hele praktische toevoeging voor AAOS.
Nog zo eentje is de optie "Lokatie delen" die op je GSM wel in maps zit, in de auto onder AAOS niet.Juancho schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:35:
Nou in dit geval ligt het toch gewoon aan Google icm Spotify? Dit voorbeeld van mij is een integratie tussen beide. Staat dus los van een autofabrikant.
Een hele praktische toevoeging, gewoon als je onderweg bent en te laat dreigt te komen door files, even lokatie delen. Kan niet onder AAOS.
Mogen ze van mij gewoon, en heel snel, gaan toevoegen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Nou het is wel iets genuanceerder. Ik werk niet voor Google, de mensen die ik aanschrijf ook nietJuancho schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:05:
Pff ja het standaard antwoord. Ik begrijp soms echt helemaal niks van die design en development teams. Alsof er amper wordt nagedacht over de AAOS integratie ivm wat er nu al allemaal is voor Android en AA.
Iig bedankt voor het navragen @4v4t4r! Wordt erg gewaardeerd.
We zijn maar leverancier en werken puur op change requests van de klant. Hij gaf een tijdje terug al aan dat zijn team weinig aan EV stuff doet - maar het wel wil navragen. Laten we hopen dat hij het bij het juiste team weet neer te leggen !
/f/image/M1eSwdtacvqXdWMoPOtFkHJn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7v7FbZtiGjzViYBoktHiFkew.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Centauriprime op 25-10-2023 10:10 ]
15x330 SW38
Ik was ooo zo blij met split screen op AA om dan sinds juni in een wagen te zitten met AAOS waar split screen niet bestaat, ondanks dat het scherm 2x zo groot is. Een serieus gemiste kans imo maar intussen ben ik er al achter gekomen dat Volvo heel conservatief is als het op software en features aankomt. Ook het ontbreken van ondersteuning om berichten uit Signal/WhatsApp voor te lezen is voor mij onbegrijpelijk en draagt helemaal niet bij aan de veiligheid in de wagen, een serieuze stap achteruit t.o.v. AA imo.rajackar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:11:
Ja, een soort split screen zou geweldig zijn. Vraag me al een tijd af waarom dit niet kan. Zelfs AA kan dit en ook mijn oudere Skoda had kaarten en muziek naast elkaar op het display.
Ik kan me ook voorstellen dat dit bij de fabrikant (in mijn geval Volvo) ligt maar het voelt wel als een stap terug.
Zeker als ik het met AA vergelijk waar ik ook messaging (whatsapp etc), agenda etc had op een logischere interface.
Er zijn natuurlijk ook veel voordelen aan AAOS zoals het grotere scherm en de integratie met de auto, vooral naar het EV rijden toe. Ik was een fervent Wazer maar ben intussen volledig overgeschakeld op Google Maps omdat Waze zo weining aandacht besteedt aan hun app op AAOS en al jaren onze requests negeert, ik was het zat. Google Maps ziet er ook zoveel beter uit dan Waze op het grote scherm en qua routes loopt het niet veel uiteen. Iets meer kaartfouten bij Maps die je zeer moeilijk gecorrigeerd krijgt terwijl ik dat bij Waze tegen de volgende dag zelf kan fixen en ook de meldingen mis ik wel, maar dat weegt voor mij niet langer op tegen hetgene GM tegenwoordig biedt.
ETA sharing en Spotify onder Maps zichtbaar hebben zijn mijn 2 grootste wensen voor AAOS momenteel. Hopelijk komt dat in de toekomst.
Verder zei m'n dealer in juni bij de overdracht dat Volvo in Q1 '24 toch ondersteuning voor AA zou voorzien, maar ik zal het pas geloven als ik het zie.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Helemaal mee eens. Ik was echt verbaasd dat AAOS zo'n stap terug was als je vanaf AA komt.Largamelion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:10:
Ook maar even dit topic gejoind om mee te discussiëren over AAOS.
[...]
Ik was ooo zo blij met split screen op AA om dan sinds juni in een wagen te zitten met AAOS waar split screen niet bestaat, ondanks dat het scherm 2x zo groot is. Een serieus gemiste kans imo maar intussen ben ik er al achter gekomen dat Volvo heel conservatief is als het op software en features aankomt. Ook het ontbreken van ondersteuning om berichten uit Signal/WhatsApp voor te lezen is voor mij onbegrijpelijk en draagt helemaal niet bij aan de veiligheid in de wagen, een serieuze stap achteruit t.o.v. AA imo.
Er zijn natuurlijk ook veel voordelen aan AAOS zoals het grotere scherm en de integratie met de auto, vooral naar het EV rijden toe. Ik was een fervent Wazer maar ben intussen volledig overgeschakeld op Google Maps omdat Waze zo weining aandacht besteedt aan hun app op AAOS en al jaren onze requests negeert, ik was het zat. Google Maps ziet er ook zoveel beter uit dan Waze op het grote scherm en qua routes loopt het niet veel uiteen. Iets meer kaartfouten bij Maps die je zeer moeilijk gecorrigeerd krijgt terwijl ik dat bij Waze tegen de volgende dag zelf kan fixen en ook de meldingen mis ik wel, maar dat weegt voor mij niet langer op tegen hetgene GM tegenwoordig biedt.
ETA sharing en Spotify onder Maps zichtbaar hebben zijn mijn 2 grootste wensen voor AAOS momenteel. Hopelijk komt dat in de toekomst.
Verder zei m'n dealer in juni bij de overdracht dat Volvo in Q1 '24 toch ondersteuning voor AA zou voorzien, maar ik zal het pas geloven als ik het zie.
En dat AA ook niet ondersteund wordt verbaast mij nog steeds enorm. Als ik zie wat Apple Car Play doet op hetzelfde systeem in mijn V60 kan ik toch wel een beetje pissig worden.
Maar dit zal idd vooral aan Volvo liggen.
Sowieso vind ik de ervaring erg barebones in AAOS, het voelt allemaal een beetje alsof ze het net werkend hebben gekregen en meteen gestopt zijn met ontwikkelen. Menu's, notifications etc voelen echt aan als een android van jaren geleden. (wat het eigenlijk ook is, android 11 *kuch*).
vanwege "betere integratie met de auto".
Maar volgens mij willen mensen helemaal geen "betere integratie met de auto",
maar juist eerder, "beter integratie tussen de auto en hun telefoon".
Op Android Auto krijg je je WhatsApp / SMS / Telegram berichtjes binnen, op AAOS niet.
Op je telefoon heb je al je playlists / spotify / tidal / andere muziek app klaar staan.
Als je wilt bellen, ook al heb je AAOS, zal het alsnog via je telefoon gaan, daar zit de simkaart in.
Zeker een gemis dat Android Auto nog steeds niet ondersteund is op diverse AAOS-auto's.
En wat daarvan, is dan niet ondersteund in Android Auto (maar wel in AAOS)?
Bijna alle informatie die een AAOS app zou kunnen binnenhalen vanuit de auto, kan op Android Auto ook.
( zie ook: https://developer.android.../hardware/common/CarValue )
Het lijkt er op dat developers die mogelijkheid dus zeker wel hebben, maar dat er gewoon niks mee wordt gedaan...
Tja, zoveel apps zijn er ook niet die per se willen weten wat je brandstof niveau is, of je kilometerstand.
(Wat moet een Spotify daarmee, of een parkeerapp, of een weer-app)
En de app die daar wat mee kan, is al voorgeïnstalleerd, namelijk Google Maps.
Voor navigatie apps is toegang tot de batterij van de auto en het drivers display toch een grote meerwaarde, maar ook voor bijvoorbeeld Spotify zou ik het appreciëren moest dit op het drivers display kunnen zodat ik m'n navigatie op het grootste scherm kan hebben. Spotify benut dit grote scherm toch niet want de helft van de informatie ontbreekt op AAOS t.o.v. de telefoon versie dus Spotify kan net zo goed op dat kleine schermpje voor mij. Als ik artiest/nummer en duur van het liedje/podcast daar kan zien zou ik heel blij worden want nu moet ik steeds zitten switchen tussen de apps op het grote scherm wat onnodig is en afleidt.frankkie12345 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:26:
Wat zouden mensen überhaupt verwachten van een betere integratie tussen infotainment-systeem en auto?
En wat daarvan, is dan niet ondersteund in Android Auto (maar wel in AAOS)?
Bijna alle informatie die een AAOS app zou kunnen binnenhalen vanuit de auto, kan op Android Auto ook.
( zie ook: https://developer.android.../hardware/common/CarValue )
Het lijkt er op dat developers die mogelijkheid dus zeker wel hebben, maar dat er gewoon niks mee wordt gedaan...
Tja, zoveel apps zijn er ook niet die per se willen weten wat je brandstof niveau is, of je kilometerstand.
(Wat moet een Spotify daarmee, of een parkeerapp, of een weer-app)
En de app die daar wat mee kan, is al voorgeïnstalleerd, namelijk Google Maps.
Voor velen zal het ook het gemak zijn om niet telkens de telefoon te moeten aansluiten via USB, want ook draadloos AA (en draadloos CarPlay?) wordt niet ondersteund bij o.a. Volvo.
Sinds gisteren kan ik in mijn Volvo XC40 geen Tesla snellader meer invoeren in de navigatie.
Google Maps geeft aan dat de Tesla snelladers een Tesla aansluiting (weergegeven als AC Mennekes) hebben en geen CCS2 meer, terwijl we allemaal denk ik weten dat de Europese Tesla's rondrijden met CCS2 aansluitngen.
Dit betekent dat bij:
- lange routes plannen de Tesla Superchargers niet worden meegenomen in de routeplanning
- bij het navigeren naar een Tesla Supercharger de batterij niet wordt voorverwarmd
Is dit bij andere Android Automotive auto's (Renault Megane's, Polestar, andere Volvo's) ook zo?
Ik vermoed (hoop) dat het een foutje in Maps is.... Als ik nu naar een Tesla SuC navigeer krijg ik de melding "De stekker van het snellaadstation is niet compatible met je auto"...
[ Voor 8% gewijzigd door caspervc op 25-03-2024 10:02 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Huh, het lijkt erop dat iemand alle CCS aansluitingen heeft verwijderd bij alle Tesla SuC's in GMcaspervc schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:
Vraag aan anderen met Android Automotive in de auto.
Sinds gisteren kan ik in mijn Volvo XC40 geen Tesla snellader meer invoeren in de navigatie.
Google Maps geeft aan dat de Tesla snelladers een Tesla aansluiting (weergegeven als AC Mennekes) hebben en geen CCS2 meer, terwijl we allemaal denk ik weten dat de Europese Tesla's rondrijden met CCS2 aansluitngen.
Dit betekent dat bij:
- lange routes plannen de Tesla Superchargers niet worden meegenomen in de routeplanning
- bij het navigeren naar een Tesla Supercharger de batterij niet wordt voorverwarmd
Is dit bij andere Android Automotive auto's (Renault Megane's, Polestar, andere Volvo's) ook zo?
Ik vermoed (hoop) dat het een foutje in Maps is.... Als ik nu naar een Tesla SuC navigeer krijg ik de melding "De stekker van het snellaadstation is niet compatible met je auto"...

Een misnoegde Tesla rijder die geen andere auto's bij z'n laders wil met edit rechten in GM? Of loopt hier iets anders mis en heeft Google de Tesla aansluitingen zelf als compatibel gezet voor onze wagens zodat alles niet dubbel staat en loopt daar wat mis?
Of heeft Tesla dit aan Google gevraagd zodat non-tesla's niet meer massaal naar superchargers worden gestuurd omdat het daar te druk wordt?Largamelion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Huh, het lijkt erop dat iemand alle CCS aansluitingen heeft verwijderd bij alle Tesla SuC's in GM. Ik heb er een 5-tal gecheckt waar ik al geweest ben die zeker goed stonden en daar staan nu enkel Tesla plugs en geen CCS meer...
Een misnoegde Tesla rijder die geen andere auto's bij z'n laders wil met edit rechten in GM? Of loopt hier iets anders mis en heeft Google de Tesla aansluitingen zelf als compatibel gezet voor onze wagens zodat alles niet dubbel staat en loopt daar wat mis?
Ik hoop dat het snel opgelost wordt in elk geval, ik plan deze zomer weer naar Spanje te rijden en doe dat grotendeels op de SuC's, die waren vorig jaar meestal volledig vrij toen ik er stopte en werkten altijd perfect. Als Google ze niet herkent als compatibel wordt de batterij ook niet goed voorverwarmd..._--[]--__ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:49:
[...]
Of heeft Tesla dit aan Google gevraagd zodat non-tesla's niet meer massaal naar superchargers worden gestuurd omdat het daar te druk wordt?
Iemand een contact bij Google toevallig?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dit kan helaas nog wel heel lang gaan duren, in de loop van 2025 gaf Volvo aan gezien het tempo waar ze in ontwikkelen/uitrollen zal het mij niks verbazen als dit ergens eind 2025 wordt. En dan moet ik mijn wagen inleveren (november).
Maargoed, er blijven wel ontwikkelen af en toe, dat is positief. Tis alleen jammer dat het nog altijd zo enorm lang duurt. Feit dat dit topic maandenlang stil is geweest zegt ook wel wat.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 14-10-2024 09:50 ]
Ik rijd mijn XC40 wel met veel plezier trouwens. Maar dat scherm is echt klein, weinig opties om data te zien en laders zoeken blijft matig.
Als je ziet wat de Chinese EV's tegenwoordig allemaal bieden dan lopen ze hier in Europa mijlenver achter.
Ik rij zelf in een Volvo EX30 en daar vind ik AAOS wel heel prettig, mooi overzichtelijk, goed werkend, voor de liefhebber Apple Carplay. Overigens zit ik niet te wachten op Whatsapp. Op mijn telefoon komen de berichtjes sowieso pas door als ik gestopt ben en niet langer op Autorijden sta en dat vind ik heerlijk. Als het belangrijk is dan bellen ze wel.Largamelion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:35:
Ik rijd nu anderhalf jaar met m'n XC40 en er is idd weinig toegevoegd op die tijd. Nog steeds geen ondersteuning voor Android Auto en AAOS heeft ook nog steeds geen WhatsApp support of mogelijkheid tot split screen (zou volgend jaar ergens komen). Ik vind het verder wel vrij goed werken, maar erg bijzonder is het niet, ik had meer verwacht. Er komen ook amper nieuwe apps op AAOS merk ik.
Als je ziet wat de Chinese EV's tegenwoordig allemaal bieden dan lopen ze hier in Europa mijlenver achter.
Same hier - ben me al aan het orienteren.Spanky79 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:12:
Nouja, ik ga mijn volvo XC40 volgend jaar alweer inleveren. En misschien tussendoor al wel een andere leaseauto kiezen ivm beleid werkgever. Het gaat allemaal best langzaam, die innovatie in auto's.
Ik rijd mijn XC40 wel met veel plezier trouwens. Maar dat scherm is echt klein, weinig opties om data te zien en laders zoeken blijft matig.
Ruime auto ivm rolstoel. De XC40 is toch te klein achteraf, trekhaak ivm paardentrailer (voorkeur 1800KG+)
Volvo valt wel af, en ik denk zelfs dat ik richting brandstof ga (bijv Skoda Superb/Kodiaq hybride) en als het electrisch moet wellicht een Model Y.
Als dit offtopic is - excuus.
Neemt niet weg dat AAOS wat mij betreft te lang stil staat en ik mij serieus begin af te vragen of het wel al die moeite waard is. Misschien meer investeren in Android Auto? Ik weet niet hoe, maar dat je ook op een bepaalde (veilige) manier toegang kan geven tot je auto data zodat je wel zaken als accu voorverwarmen, laadvoorstellen etc krijgt. Want dat zou ik wel enorm gaan missen in Android Auto.
Wat ik zo van anderen hoor is eigenlijk alleen Tesla en Mercedes ook heel goed qua (besturings)software.
Verder heb je natuurlijk de Chinese merken die steeds meer met gave opties komen. Ik zag toevallig laatst voor het eerst een Zeekr 01 rijden. Wat een gave bak is dat zeg, zowel van binnen als buiten maar helaas behoorlijk duur. Met de nieuwe bijtelling (heb nu nog deels 8%) gaat dat kansloos worden. Net zoals een nieuwe XC40 die ik eigenlijk best zou willen (meer range, bugs die ik als proefrijder had zijn er niet meer en ik vind het een formidabele wagen). Wellicht zo'n xpeng g6, Ford Explorer, lynk & co 02 of en beetje dat niveau wagens.
En bovendien rijd ik veel minder dan voor Corona (toen ik de XC40 bestelde) dus eigenlijk is zo'n dure auto ook zonde geld. Grote kans dus dat ik/we overschakelen op een veel goedkopere auto die hopelijk nog wel wat luxe heeft, een fijn besturingssysteem (of anders AA) en een beetje ruimte (EX30 zou qua ruimte prima zijn voor ons maar die wagen gaat het zeker niet worden).
En express eentje met Android Auto, en dus geen Android Automotive.
Het idee van AAOS was leuk, de uitvoering matig.
Je bedoelt denk dat je een auto hebt gekozen die AA ondersteundfrankkie12345 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:41:
Ik heb toevallig net een nieuwe auto besteld;
En express eentje met Android Auto, en dus geen Android Automotive.
Het idee van AAOS was leuk, de uitvoering matig.
Ben benieuwd wat de toekomstplannen van Google/Android zijn met AAOS. Het zit nu op een paar wagens en volgens mij blijven die merken AAOS ook gebruiken dus dat zal wel in ontwikkeling moeten blijven. Zo is er al een grotere UI update aangekondigd met een nieuwe look & feel voor AAOS. Ook onze eerste AAOS modellen zullen dit krijgen, wel op schaal maar iig iets van splitscreen.
[ Voor 34% gewijzigd door Juancho op 11-11-2024 09:45 ]
Het is niet Google maar Volvo die een grotere UI update heeft aangekondigd voor zowel haar nieuwe als oude modellen. Ik hoop alleen niet dat het bij een marketing praatje blijft, mijn verwachtingspatroon blijft enorm laagJuancho schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:43:
[...]
Ben benieuwd wat de toekomstplannen van Google/Android zijn met AAOS. Het zit nu op een paar wagens en volgens mij blijven die merken AAOS ook gebruiken dus dat zal wel in ontwikkeling moeten blijven. Zo is er al een grotere UI update aangekondigd met een nieuwe look & feel voor AAOS. Ook onze eerste AAOS modellen zullen dit krijgen, wel op schaal maar iig iets van splitscreen.
Als je wilt weten wat je kunt verwachten, loop dat een Volvo showroom binnen en ga even met de EX30 spelen. Het is vooral het homescreen wat beter info geeft en wat ook onze kant uit komt.RigolleM schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:06:
[...]
Het is niet Google maar Volvo die een grotere UI update heeft aangekondigd voor zowel haar nieuwe als oude modellen. Ik hoop alleen niet dat het bij een marketing praatje blijft, mijn verwachtingspatroon blijft enorm laag
Alle knoppen die je daarna indrukt komt je weer in vergelijkbare schermpjes uit. Dus verwacht verder geen wonderen
Dat homescreen is overigens wel een forse verbetering..., dus laat maar komen ;-)
enne... ik vind AAOS helemaal niet zo slecht hoor... Er zit wat te oude hardware in de Volvo's (X)C40's.. en de polestars.. en navigatie met Maps was wat basic toen ik de auto net had. Maar met alle improvements van de afgelopen tijd is het echt wel een heel mooi navigatiesysteem geworden. Als dat zo blijft doorontwikkelen is dat helemaal top!
Ik weet wat ik kan verwachten, maar ik hou mijn verwachtigen voor de XC40 zeer beperkt.Kammika schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:28:
[...]
Als je wilt weten wat je kunt verwachten, loop dat een Volvo showroom binnen en ga even met de EX30 spelen. Het is vooral het homescreen wat beter info geeft en wat ook onze kant uit komt.
Eens hoor! Ivm 4 jaar geleden ziet het er stukken beter en stabieler uit. Ik zou denk ik zelfs niet eens meer een ander info systeem willen in een auto. Ja er zijn nog dingen te verbeteren of gave dingen om toe te voegen maar AAOS zou ik heel graag weer hebben een volgende auto.Kammika schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:28:
[...]
enne... ik vind AAOS helemaal niet zo slecht hoor... Er zit wat te oude hardware in de Volvo's (X)C40's.. en de polestars.. en navigatie met Maps was wat basic toen ik de auto net had. Maar met alle improvements van de afgelopen tijd is het echt wel een heel mooi navigatiesysteem geworden. Als dat zo blijft doorontwikkelen is dat helemaal top!
Tussen bagger van wat er nu al is en zaken die je graag nog zou willen... daar zit volgens mij een enorm grijs gebied. Wat vind je dan zoal bagger als ik mag vragen? Ik weet overigens niet of AAOS in jouw Renault anders is dan in onze Volvo, maar in de basis zou dat toch niet mogen zijn? Hooguit dat een merk er een eigen schilletje ombouwt.LaTiNo156 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:16:
Ik vind AAOS bagger gezien wat er eigenlijk mogelijk had moeten zijn. Ik ben erg teleurgesteld, in elk geval in de variant van Renault. Vooral dat het ontwikkelaars zo moeilijk wordt gemaakt om er apps voor te ontwikkelen. Kijk maar naar Flitsmeister.
Ik vond AAOS ook heel slecht in het begin, was gewoon nog niet eens PROD klaar. Nu 4 jaar verder is het stabiel, nog altijd snel en ik ben enorm blij met Maps en Spotify ingebakken en dat je met je Google account wat extra handige dingen hebt omdat dit account ook in de auto gebruikt wordt.
Ik mis zeker nog dingen, daar niet van hoor! FM zou handig zijn, maar de versie die er was werkte gewoon niet op AAOS dus had ik er sowieso al afgegooid. En ze zijn ook gestopt met de ontwikkeling daarvan. Dus dan maar (geautomatiseerd) via de telefoon laten starten.
Verder zijn er nu wat streamingsapps die je kan gebruiken bij bijv. laden, Youtube, een browser, wat spelletjes. Ben oprecht benieuwd waarom je het bagger vindt.
Wikipedia: Android Automotive
Maar ik denk dat de meeste van die auto's niet in NL verkrijgbaar zijn.
Dus heb even een vriendelijke AI gevraagd dit lijstje te filteren op wat wel beschikbaar (of binnenkort beschikbaar) zou moeten zijn in Nederland.
```
Alpine
Alpine A290 (voor zover het model officieel is aangekondigd, Alpine is actief in Nederland)
Polestar
Polestar 2
Polestar 3
Polestar 4
Polestar 5
Renault
Renault 4 E-Tech (indien gelanceerd)
Renault 5 E-Tech (indien gelanceerd)
Renault Austral
Renault Captur (2024+)
Renault Espace (2024+)
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Master (2024+)
Renault Rafale
Renault Scénic E-Tech (2025+)
Volvo
Volvo C40 / EC40
Volvo EX30
Volvo EX90
Volvo S60 (2023+)
Volvo S90 (2022+)
Volvo V60, V60 Cross Country (2023+)
Volvo V90, V90 Cross Country (2022+)
Volvo XC40 (exclusief T2-motor) (2023+)
Volvo XC40 Recharge / EX40 (alleen BEV-versie)
Volvo XC60 (2022+)
Volvo XC90 (2023+)
Nissan
Nissan Qashqai (2024+)
Mitsubishi
Mitsubishi ASX (2024+)
```
[ Voor 36% gewijzigd door frankkie12345 op 20-11-2024 11:44 ]
Jammer dat bijv. een Zeekr dat met best leuke modellen komt (bijv. de 7x in 2025) niet gewoon ook AAOS gebruiken.
En dan heb je ook nog initiatieven als de Harman Ignite store, om door de bomen het bos niet meer te zien.
[ Voor 25% gewijzigd door guido66 op 20-11-2024 12:40 ]
Het zijn allemaal kleine dingetjes die niet goed (werkten). Of dat dan aan Renault ligt of aan Google weet ik niet. Bijvoorbeeld:Juancho schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:09:
Tussen bagger van wat er nu al is en zaken die je graag nog zou willen... daar zit volgens mij een enorm grijs gebied. Wat vind je dan zoal bagger als ik mag vragen? Ik weet overigens niet of AAOS in jouw Renault anders is dan in onze Volvo, maar in de basis zou dat toch niet mogen zijn? Hooguit dat een merk er een eigen schilletje ombouwt.
Ik vond AAOS ook heel slecht in het begin, was gewoon nog niet eens PROD klaar. Nu 4 jaar verder is het stabiel, nog altijd snel en ik ben enorm blij met Maps en Spotify ingebakken en dat je met je Google account wat extra handige dingen hebt omdat dit account ook in de auto gebruikt wordt.
Ik mis zeker nog dingen, daar niet van hoor! FM zou handig zijn, maar de versie die er was werkte gewoon niet op AAOS dus had ik er sowieso al afgegooid. En ze zijn ook gestopt met de ontwikkeling daarvan. Dus dan maar (geautomatiseerd) via de telefoon laten starten.
Verder zijn er nu wat streamingsapps die je kan gebruiken bij bijv. laden, Youtube, een browser, wat spelletjes. Ben oprecht benieuwd waarom je het bagger vindt.
- Dark mode ging niet aan 's nachts waardoor je een enorme bak licht in je smoel kreeg (inmiddels opgelost)
- bij het verbinden met BT met mijn telefoons duurt het tot een minuut voordat je favorieten en contacten WEER gesynced zijn. Ze worden niet gecached, dus zodra je de auto uitzet en opnieuw verbind dan kun je weer wachten.
- als je de deur opendoet voordat je de auto uitzet dan blijft alles aanstaan en doorbleren (inclusief telefoonverbinding) totdat je de auto op slot doet (of ver genoeg weg loopt)
- als je het systeem aanzet wanneer je instapt en van profiel wilt wisselen dan moet je dat altijd 2x doen (ws een Renault issue)
- Renault vind het nodig om aan koppelverkoop te doen, dus als je bijvoorbeeld Spotify wilt gebruiken dan moet je OF een dure Orange kaart bij ze aanschaffen OF je telefoon als wifi hotspot gebruiken. Dat gaat vaak mis waarbij de telefoon wel verbonden is maar deze 'geen internet heeft'.
Dit kan ook een issue van OPPO zijn overigens.
Maar het grootste euvel van AAOS zelf is dat niet alle apps erop werken en ontwikkelaars dus veel moeite moeten doen om hun app gecertificeerd te krijgen voor AAOS. En dan nog met beperkingen.
De spotify app doet het, maar is niet intuitief als je playlists gebruikt, een song aan een playlist toevoegen lijkt ook onmogelijk. Deezer was sowieso niet beschikbaar, dus ik moest hiervoor overstappen naar Spotify.
Het grootste VOORDEEL van AAOS wat wel uitstekend werkt is de integratie met de auto waardoor je met je stem bijv de navigatie kunt regelen, maar ook dat in Maps het bereik van je auto wordt meegenomen zodat eventuele laadmomenten onderweg kunnen worden gecalculeerd.
Kleine correctie: Renault Scenic E Tech heeft hem vanaf release al. 2024 dusfrankkie12345 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:40:
Op Wikipedia staat wel een mooi lijstje;
Wikipedia: Android Automotive
Maar ik denk dat de meeste van die auto's niet in NL verkrijgbaar zijn.
Dus heb even een vriendelijke AI gevraagd dit lijstje te filteren op wat wel beschikbaar (of binnenkort beschikbaar) zou moeten zijn in Nederland.
```
Alpine
Alpine A290 (voor zover het model officieel is aangekondigd, Alpine is actief in Nederland)
Polestar
Polestar 2
Polestar 3
Polestar 4
Polestar 5
Renault
Renault 4 E-Tech (indien gelanceerd)
Renault 5 E-Tech (indien gelanceerd)
Renault Austral
Renault Captur (2024+)
Renault Espace (2024+)
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Master (2024+)
Renault Rafale
Renault Scénic E-Tech (2025+)
Volvo
Volvo C40 / EC40
Volvo EX30
Volvo EX90
Volvo S60 (2023+)
Volvo S90 (2022+)
Volvo V60, V60 Cross Country (2023+)
Volvo V90, V90 Cross Country (2022+)
Volvo XC40 (exclusief T2-motor) (2023+)
Volvo XC40 Recharge / EX40 (alleen BEV-versie)
Volvo XC60 (2022+)
Volvo XC90 (2023+)
Nissan
Nissan Qashqai (2024+)
Mitsubishi
Mitsubishi ASX (2024+)
```
Groetjes van G
Maar wat houdt dit in dan? Zeekr heeft bijv., helaas, niet Maps als standaard navigatie maar een eigen systeem. Waar ik niet zulke goede verhalen over lees, zoals wel vaker bij eigen navigatie systemen behalve Tesla dan.guido66 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:37:
Zeekr gebruikt dacht ik wel AAOS, maar dan zonder Google Automotive Services, zoals bijvoorbeeld ook mijn Fiat 500e.
Daar ben ik dan wel een beetje huiverig voor want als je bijv. Maps wilt gebruiken moet dat via AA maar dan mis je de functies icm met auto data. En dat vind ik enorm fijn aan AAOS. Gewoon Maps maar ook Spotify (al heeft Zeekr dat wel dacht ik) ingebakken. Levert zoveel gemak op ipv te knooien met enerzijds het systeem van de auto en anderzijds AA.
Het zou daarom wel gaaf zijn als al die merken met eigen systemen ook een optie geven om Maps als app te installeren en dus als native navigatie te kunnen gebruiken. Waarom zou je bovendien investeren in zoiets als merk terwijl je van te voren al weet, dit wordt nooit zo goed als Maps. Dat je als eigen merk een eigen schilletje erover heen gooit, helemaal prima.
[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 21-11-2024 10:57 ]
Tesla heeft ook google maps als onderliggende systeem in de navigatie…Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:56:
[...]
. Waar ik niet zulke goede verhalen over lees, zoals wel vaker bij eigen navigatie systemen behalve Tesla dan.
Ok ja dan is het logischer dat dat ook uitstekend werkt. Net zoals bij Volvo (op wat optie na die wij graag nog zouden willen). Ik vind het jammer dat bijv. een Zeekr dat dus niet heeft. Of Audi. Of welk ander merk dan ook. Kan me niet voorstellen dat er betere navigatie systemen zijn dan Google Maps. En wat ik eerder dus ook al zei, ik snap niet dat bedrijven dus wel investeren in een eigen systeem terwijl je voor 99% op voorhand al weet: gebruikers gaan het niet gebruiken want niet fijn/goed en men gaat toch Maps of Apple Kaarten gebruiken.Kammika schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:02:
[...]
Tesla heeft ook google maps als onderliggende systeem in de navigatie…
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 21-11-2024 16:06 ]
Polestar 4 zou ook mijn nummer 1 zijn maar helaas onbetaalbaar (icm hogere bijtelling dan nu) met een prijs van €71.000 incl pluspakket voor de SM long range. Erg jammer.dnns85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:44:
Google maps en de steeds beter wordende integratie met laadstops plannen was voor mij een grote pre om voor de Polestar 4 te kiezen ipv de Zeekr 001 (naast de looks en andere zaken). Dat geldt overigens voor Android Automotive in het algemeen. Ik dacht dat Zeekr wel echt eigen software heeft ontwikkeld en niet op AA draait.
Wil ik AAOS dan moet het bijna wel een nieuwe EX40 worden (XC30 is al wat duurder). Jammer dat er dus zo weinig merken, in het hogere segment, AAOS gebruiken.
De eerder genoemde interessante Zeekr 7X heeft ook het eigen systeem en daarvan hoor je nu al bij de andere Zeekr modellen dat de navigatie erg matig is. AA kan wel maar dan heb je geen koppeling met de auto data.
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 24-11-2024 18:31 ]
Binnenkort wellicht een nieuwe werkgever... mogelijk kies ik voor de belachelijke hoeveelheid bijtelling en een polestar 3... dan krijg ik wat meer mooie features en alle extra range etc. Maar het zoiu dan net zo goed een BMW kunnen worden of een audi, of een andere chinees
Je kunt juist veel meer zien in de buurt van je stuur.Spanky79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:
Ik had deze week een EX30 mee. Homescreen is best mooi, maar ik miste wel echt mijn HUD van mijn XC40. Heel irritant dat ik niets kan zien in de buurt van mijn stuur. En alles via het scherm instellen is ook niet perse het meest handige.
Binnenkort wellicht een nieuwe werkgever... mogelijk kies ik voor de belachelijke hoeveelheid bijtelling en een polestar 3... dan krijg ik wat meer mooie features en alle extra range etc. Maar het zoiu dan net zo goed een BMW kunnen worden of een audi, of een andere chinees
Ik heb me er enorm aan geergerd. Wat ik heel fijn vin daan deXC40 is de kaart achter het stuur. Ik vind het scherm in het midden klein en de opties beperkt. Dat was een stuk beter in de EX30. Maar rondom mijn stuur was helemaal geen informatie te vinden.Zapato schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:09:
[...]
Je kunt juist veel meer zien in de buurt van je stuur.
Geen enkele XC40 heeft een HUD maar een wel drivers display.Spanky79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:
Ik had deze week een EX30 mee. Homescreen is best mooi, maar ik miste wel echt mijn HUD van mijn XC40. Heel irritant dat ik niets kan zien in de buurt van mijn stuur. En alles via het scherm instellen is ook niet perse het meest handige.
Tijd voor de launch van de EX60... Die staat wel hoog op mijn wensenlijstRigolleM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:29:
[...]
Geen enkele XC40 heeft een HUD maar een wel drivers display.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Prachtige wagen, maar een vanaf prijs van €80.000 is bizar. Das gewoon 15k meer dan m'n volledig volgepakte XC40P8. dat verschil is byfar niet te betalen. Helaas de Polestar 4 ook niet, die gaat ook zo over de €70.000.Spanky79 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:
Binnenkort wellicht een nieuwe werkgever... mogelijk kies ik voor de belachelijke hoeveelheid bijtelling en een polestar 3... dan krijg ik wat meer mooie features en alle extra range etc.
Erg jammer dat zowel Volvo als Polestar na 5 jaar niet komen met een nieuwe wagen als vervanger van de PS2 en XC40.
Dat wordt voor mij een nieuwe xc40 LR, PS2 of de Zeekr 7x waar ik het eerder over had. En anders misschien zelf een pas niveaus lager en dat ik kies voor meer centjes uitbetaald elke maand.
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 27-11-2024 18:27 ]
Polestar 2 maakt eindelijk belofte waar; Android Auto ondersteuning!
En maakt hierbij "Flitsmeister voor AAOS" onnodig.
[ Voor 15% gewijzigd door frankkie12345 op 01-01-2025 19:18 ]
De ex30 schijnt een stuk snellere hardware te hebben. Hoe draait fm daar op aaos?frankkie12345 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:38:
Als er een doorbraak komt in de performance van MapLibre (de kaart-engine die FM gebruikt), dan is het zeker de moeite waard om FM voor AAOS te her-overwegen.
Geen idee, niet geprobeerd..Kammika schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:51:
[...]
De ex30 schijnt een stuk snellere hardware te hebben. Hoe draait fm daar op aaos?
Ik zie 10x liever dat ze meer gas gaan geven op de ontwikkeling van AAOS. Wbt FM, er komt straks een grote AAOS update uit voor de Volvo's die ook splitscreen gaan aanbieden. Iets wat Polestar volgens mij al heeft? Om FM dan te gebruiken heeft alleen maar zin/nut als FM een 'hokje' van dat scherm kan en mag gebruiken zodat het altijd zichtbaar is met Maps en bijv. je muziek player.
Zolang je FM perse moet opnenen (fullscreen) valt voor mij gelijk de meerwaarde weg om het te gebruiken op het scherm in de auto. Dan is via je mobiel veel handiger. Zolang die integratie er dus niet is of niet mogelijk is... heeft FM op ingebakken systemen weinig nut denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-01-2025 23:09 ]
Ik vraag me af wat straks nog de meerwaarde van Flitsmeister op AAOS is als dat goed werkt en er ook een actievere/grotere community achter zit, ook buiten AAOS om.
Zeker als ik (in mijn Polestar 4) de melding van Google bijvoorbeeld in m'n heads up display en gesproken of met een geluidje vanuit m'n hoofdsteun krijg. Daar begint eindelijk de meerwaarde van AAOS voor mij zichtbaar te worden. Ik haal m'n telefoon zelden uit m'n broekzak eigenlijk.
Ik denk dat een losse app bijna nooit dat niveau van integratie kan bereiken, al was het maar door de wildgroei van de eigen laag die de verschillende fabrikanten over AAOS leggen.
Ik zag gisteren in de Volvo EX40 van mijn schoonvader dat hij dit nog wel had.
:strip_exif()/f/image/GLKKGpvrjwDtJvPUyCinhgm4.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaart is meer ingezoomd (ik vermoed dat RigolleM dat ook bedoelt) sinds de laatste OTA en dat is vermoedelijk de reden. Is in elk geval bij iedereen na installatie van de laatste OTA dus uw schoonvader zal vermoedelijk de update nog niet geïnstalleerd hebben. Indien dat wel zo is dan heeft ie geluk maar die kans acht ik klein.oezie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:48:
Sinds vorig jaar hebben ze eindelijk de aankomst- en aanrijtijd toegevoegd in Google Maps op het instrumentarium, dat was echt super handig! Na een recente software update op mijn Volvo V60 uit 2023 is dat weer verdwenen helaas. Zijn er meer mensen hier die dit hebben?
[Afbeelding]
Iemand uit het XC40 topic had dit aangekaart bij Volvo via de support functie in de app en kreeg als antwoord dat het probleem gekend is en verholpen zou worden in een volgende OTA.oezie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:41:
Aha, dat verklaart een boel. Ik hoop dat ze dat weer terugdraaien al verwacht ik het niet.
We hopen allemaal dat het terugkomt en hopelijk ineens met toevoeging van het batterijpercentage, want dat miste ik wel.
In het EX40 topic is dit ook benoemd. Het verdwijnt na de laatste update van de software.oezie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:48:
Sinds vorig jaar hebben ze eindelijk de aankomst- en aanrijtijd toegevoegd in Google Maps op het instrumentarium, dat was echt super handig! Na een recente software update op mijn Volvo V60 uit 2023 is dat weer verdwenen helaas. Zijn er meer mensen hier die dit hebben?
Als je schoonvader ook de laatste update voor zijn EX40 installeert (3.3.16) is de kans groot dat het bij hem ook verdwijnt.