Android Automotive

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 18:35
MaxxMark schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:01:
Het grootste "probleem" dat doorbroken moet worden is dat auto's gewoonweg niet veel mogen. En daar is AAOS ook op gericht. Er MOET rekening gehouden worden met dat je een auto bestuurder bent.

AAOS houdt daar heel erg rekening mee, dat las (en lees) je ook er over. AAOS is daar extreem op gericht. De apps die we willen "mogen" niet omdat ze te afleidend zijn voor de bestuurder.

En dat is het "probleem" op dit moment. Ik neem zelf een carkit zodat ik mijn telefoon bij de hand heb. Ik kan daar gewoonweg meer op dan op AAOS (zoals het open hebben staan van Whatsapp). AAOS kan dat niet evenaren omdat een messenger client te veel afleidt. En omdat daar voorlopig geen oplossing voor gaat zijn zal een AAOS altijd blijven achterlopen.

Apple CarPlay ervaart exact de zelfde problemen. Daar kan je ook iMessage of Whatsapp niet openen.

De limitatie zorgt er bovendien voor dat weinig bedrijven in die app-wereld willen springen. Het frustreert de eindgebruiker in plaats van dat het helpt.
De UI customizen kan er ook voor zorgen dat je net minder afgeleid wordt tijdens het rijden. Er zijn nu tal van functies op AAOS waar ik via de menu's aan kan tijdens het rijden, maar die 3 niveaus diep zitten. Als ik daarvoor een snelkoppeling of widget op het bureaublad kan zetten, kan dat met 1 knop of in 1 oogopslag, dus minder afleiding.

En dan heb je Android Auto ... daar kan/mag je ook een pak meer. Daar kan ik bijvoorbeeld perfect via spraak een Whatsapp bericht versturen of laten voorlezen en toont hij in de widget op het 'bureaublad' een preview van binnenkomende berichten. Vanmorgen nog kreeg ik tijdens mijn rit een WA bericht van school als herinnering dat mijn zoon handschoenen moest meenemen voor het schaatsen. Erg handig dat ik dit met 1 knop kon laten voorlezen en via spraak kon doorsturen naar mijn zoon, zonder daarbij veel afgeleid te zijn. Op AAOS heb je die optie niet en daardoor gaat een mens net naar zijn telefoon grijpen wat veel gevaarlijker is, dus in dat opzicht faalt AAOS imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 11:26

frankkie12345

Android Developer (FM)

Nog steeds jammer, maar begrijpelijk, dat Flitsmeister de stekker uit de AAOS versie heeft getrokken. AAOS is na 5 jaar nog steeds niet op het niveau van AA.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:04
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:55:
Nog steeds jammer, maar begrijpelijk, dat Flitsmeister de stekker uit de AAOS versie heeft getrokken. AAOS is na 5 jaar nog steeds niet op het niveau van AA.
Maar iets nog te installeren? Hij zal het op die nieuwe snapdragon processoren toch wel een stuk beter doen zou ik verwachten. Is iig wel een testje waard lijkt me…

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:44
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:27:
[...]

Maar iets nog te installeren? Hij zal het op die nieuwe snapdragon processoren toch wel een stuk beter doen zou ik verwachten. Is iig wel een testje waard lijkt me…
Ondertussen hebben zowel Polestar als Volvo ook nieuwe auto's met geheel andere hardware incl andere schermen als de 1e generaties. Dus dat is al compleet anders. En daar doet FM ook niks mee.

Ik spreek voor mezelf maar ik denk dat Frank gewoon bedoeld dat Android te veel afgebakend is om als app maker een mooie en handige FM app te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

[b]Juancho in "Android Automotive"
Ik spreek voor mezelf maar ik denk dat Frank gewoon bedoeld dat Android te veel afgebakend is om als app maker een mooie en handige FM app te maken.
Helemaal correct

• Kammika
Dat snap ik, maar is die nog te installeren? Hij was gewoon wat traag, maar werkt misschien prima op die nieuwe hardware die vele malen sneller is

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:02:
[...]

Dat snap ik, maar is die nog te installeren? Hij was gewoon wat traag, maar werkt misschien prima op die nieuwe hardware die vele malen sneller is
De app is uit de Google Play Store gehaald, dus nee; De app is niet te installeren op dit moment.

"Wat traag" is een understatement. Max 10 FPS anders begon de muziek te haperen...

Kan binnenkort wel weer eens kijken of er wat te regelen valt. Er zijn in ieder geval nieuwe ontwikkelingen bezig op gebied van MapBox/MapLibre die mogelijk gaan helpen.

• Kammika
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:07:
[...]

De app is uit de Google Play Store gehaald, dus nee; De app is niet te installeren op dit moment.

"Wat traag" is een understatement. Max 10 FPS anders begon de muziek te haperen...

Kan binnenkort wel weer eens kijken of er wat te regelen valt. Er zijn in ieder geval nieuwe ontwikkelingen bezig op gebied van MapBox/MapLibre die mogelijk gaan helpen.
Zou top zijn!

• Juancho
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet wat dat laatste kan betekenen maar ik kan wel zeggen dat de oude FM AAOS app mij ook nooit meer zal trekken.

De enige reden om het te doen zou voor mij zijn als je een soort van overlay mag tonen met dat smiley icoontje van de home nu van FM op mobile. Of een klein stukje van het scherm, smiley als er niks op je huidige route is, klein overzichtje als er wel wat is met optie om dit ook te beoordelen en/of iets toe te voegen.

Zolang dat niet kan werkt het voor mij niet. Ik irriteer me nu al mateloos aan het feit dat ik Maps en Spotify niet op 1 scherm kan zien en me suf klik op een rit. Als FM daar ook nog bij komt... Kansloos.

Zoals ik hé tnu heb, met Brosig als houder en FM altijd in beeld op de telefoon werkt het prima. Ik raak geen knop aan.

Dat zou mij als app maker en specifiek FM ook echt aan het denken zetten. Overlay is absoluut een must have als de wagen in kwestie geen splitscreen heeft. Kan dat niet, zou ik er ook geen tijd en moeite in stoppen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ik weet niet wat dat laatste kan betekenen maar ik kan wel zeggen dat de oude FM AAOS app mij ook nooit meer zal trekken.

De enige reden om het te doen zou voor mij zijn als je een soort van overlay mag tonen met dat smiley icoontje van de home nu van FM op mobile. Of een klein stukje van het scherm, smiley als er niks op je huidige route is, klein overzichtje als er wel wat is met optie om dit ook te beoordelen en/of iets toe te voegen.

Zolang dat niet kan werkt het voor mij niet. Ik irriteer me nu al mateloos aan het feit dat ik Maps en Spotify niet op 1 scherm kan zien en me suf klik op een rit. Als FM daar ook nog bij komt... Kansloos.

Zoals ik hé tnu heb, met Brosig als houder en FM altijd in beeld op de telefoon werkt het prima. Ik raak geen knop aan.

Dat zou mij als app maker en specifiek FM ook echt aan het denken zetten. Overlay is absoluut een must have als de wagen in kwestie geen splitscreen heeft. Kan dat niet, zou ik er ook geen tijd en moeite in stoppen.
als FM het wel doet kun je toch FM als navigatie gebruiken, net zoals dat je ook Waze oid als navigatie kunt gebruiken?

hoe werkt dat eigenlijk in jouw nieuwe polestar als je wave native installeert, zie je die dan op dezelfde manier als GM in de nieuwe UI? Dus met splitscreen?

• Juancho
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:26:
[...]

als FM het wel doet kun je toch FM als navigatie gebruiken, net zoals dat je ook Waze oid als navigatie kunt gebruiken?
Nee want ik ben groot fan van Maps en zal dat blijven gebruiken. Daar is FM voor mij niet voor. Zoals ik ook geen Waze wil of ga gebruiken. FM integreren met Maps zou helemaal top zijn maar dat lijkt me zonder overname kansloos. Android is al eigenaar van Waze en daar gebeurt ook al jaren geen zak mee. Ja, heel soms krijg je een melding in Maps dat een Waze gebruiker iets gerapporteerd heeft. Maar voor een dikke 90% mist Maps alles wat FM doorgeeft.
hoe werkt dat eigenlijk in jouw nieuwe polestar als je wave native installeert, zie je die dan op dezelfde manier als GM in de nieuwe UI? Dus met splitscreen?
Polestar 2 heeft die nieuwe UI niet en krijgt die voorlopig ook niet. Dus nee, in de PS2 ook geen splitscreen want ik nog steeds een grote ergernis is. Laat mij dat lekker zelf bepalen, met flexibel in te delen vlakken zoals je als gebruiker zelf wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 21-12-2025 21:50 ]

• Kammika
Juancho schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:47:
[...]

Nee want ik ben groot fan van Maps en zal dat blijven gebruiken. Daar is FM voor mij niet voor. Zoals ik ook geen Waze wil of ga gebruiken.

[...]

Polestar 2 heeft die nieuwe UI niet en krijgt die voorlopig ook niet. Volgens mij alleen de Polestar 3 alleen. Dus nee, in de PS2 ook geen splitscreen want ik nog steeds een grote ergernis is. Laat mij dat lekker zelf bepalen, met flexibel in te delen vlakken zoals je als gebruiker zelf wil.
o... heeft die PS2 van jou nog ook geen snapdragon dan? Dacht dat dat gelijk liep met MY26 van de EX/EC40...

Anyway, dan zou je FM toch gewoon als navigatie kunnen gebruiken, net zoals je dat nu ook als met apps als Waze and ABRP kan?

• Juancho
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:49:
[...]

o... heeft die PS2 van jou nog ook geen snapdragon dan? Dacht dat dat gelijk liep met MY26 van de EX/EC40...

Anyway, dan zou je FM toch gewoon als navigatie kunnen gebruiken, net zoals je dat nu ook als met apps als Waze and ABRP kan?
Wel de nieuwe processor want ik hebt MY26 idd. Heel snel ding. Maar die nieuwe AAOS UI is specifiek van Volvo. Niet van Polestar. Voorlopig kokt die dan ook niet op de PS2. Die snapdragon processor heeft dan ook helemaal niets met de nieuwe UI schil te maken. 0,0. Zoals je weet krijgen namelijk ook de eerste generatie Volvos die UI. Die valt verder enorm mee hoor qua aanpassingen. Vast rijtje snelkoppelingen en als je wil 2 kleine vakjes voor muziek en telefoon. Dat is verder ook niet groter/breder te maken om een eigen indeling te maken. Daar heb je de nieuwe processor dus ook niet specifiek voor nodig.

Maar nee, al had ik splitscreen, maps is min go to navigatiesysteem. FM gebruik ik voor meldingen. Super fijn als dat in 1 scherm kan of met overlay, maar zolang dat niet kan staat FM op de mobiel aan. Altijd inzicht, raak geen knop aan om het te starten en af te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 21-12-2025 21:59 ]

• Juancho
Niet dat ik het gebruik maar ik begreep dat Apple Music als app naar AAOS komt? Benieuwd of dat net zo'n drama app wordt als Spotify op AAOS. Dat is na vele jaren nog steeds niet op niveau van de app voor telefoon/tablet/laptop. Bizar.

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Ja, erg jammer dat de ontwikkeling zo langzaam gaat. Kip en ei verhaal

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 10:01
Apps op auto schermen mogen niet teveel opties hebben en moeten makkelijk te bedienen zijn. Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat het een uitgeklede versie gaat.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:33
Wat zou de meerwaarde zijn tov de versie via Apple CarPlay?

• Sahi_NL
Dat je geen apple carplay nodig hebt, maar Native Android Automotive kunt gebruiken?

• Juancho
Sahi_NL schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:
Apps op auto schermen mogen niet teveel opties hebben en moeten makkelijk te bedienen zijn. Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat het een uitgeklede versie gaat.
Een uitgeklede versie is prima, maar wat je bij Spotify ziet is dat er totaal niet over nagedacht is en je alsnog als rijder aan het kloten bent in de app om te zien/krijgen/luisteren wat je zoekt. Zo slecht is die app UI technisch gezien. Bizar gewoon.

Juist op gebied van veiligheid had deze al tig keer in al die jaren terug naar de teken tafel gemoeten.

• Kammika
De app op Aaos kan meer dan de CarPlay versie. Zijn gewoon restricties opgelegd om nog steeds veilig te kunnen rijden

• Kammika
Btw: ik rij nu in een tesla wat als het summum van infotainment gezien wordt. Die is nog onduidelijker.

Elke keer als ik de audio bedien krijg ik een waarschuwing dat ik naar het verkeer moet kijken.

Ook de Gm implementatie daarvan loopt achter op aaos

Ik ben prima tevreden met aaos zoals het nu is

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:40:
De app op Aaos kan meer dan de CarPlay versie. Zijn gewoon restricties opgelegd om nog steeds veilig te kunnen rijden
Dat verklaart dan niet bepaald dat de app van Spotify op AA minder kan dan de Spotify app op AAOS. Tot zover de restricties.... 8)7

• RigolleM
Kammika schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:43:
Btw: ik rij nu in een tesla wat als het summum van infotainment gezien wordt. Die is nog onduidelijker.

Elke keer als ik de audio bedien krijg ik een waarschuwing dat ik naar het verkeer moet kijken.

Ook de Gm implementatie daarvan loopt achter op aaos

Ik ben prima tevreden met aaos zoals het nu is
Misschien bij vertellen dat ik enkel is tijdens het rijden met FSD (Supervised).
En Tesla gebruikt enkel de kaartweergave (wat je op het scherm ziet) van GM, kaartdata is van MapBox en OSM, Google komt hier niet bij te pas.
Begrijp niet waarom je hier Tesla moet bijsleuren terwijl dit een AAOS topic is.

• Kammika
RigolleM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Misschien bij vertellen dat ik enkel is tijdens het rijden met FSD (Supervised).
En Tesla gebruikt enkel de kaartweergave (wat je op het scherm ziet) van GM, kaartdata is van MapBox en OSM, Google komt hier niet bij te pas.
Begrijp niet waarom je hier Tesla moet bijsleuren terwijl dit een AAOS topic is.
Om aan te geven dat het gras niet groener is bij de buren en de verwachtingen wellicht veel te hoog liggen.

Ik heb recent met vrij veel auto’s gereden en kom elke keer tot de conclusie dat aaos (zeker met de nieuwe ui in mijn Volvo) toch wel een heel fijn systeem is als je het vergelijkt met infotainment van andere auto’s

• RigolleM
Kammika schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Om aan te geven dat het gras niet groener is bij de buren en de verwachtingen wellicht veel te hoog liggen.

Ik heb recent met vrij veel auto’s gereden en kom elke keer tot de conclusie dat aaos (zeker met de nieuwe ui in mijn Volvo) toch wel een heel fijn systeem is als je het vergelijkt met infotainment van andere auto’s
De waarom is mij nog niet echt duidelijk, want dit ging over native Apple Music app in AAOS, wat weliswaar al van dag 1 aanwezig is in een Tesla. Niemand heeft het over andere infotainments, en al zeker niet over tekortkomingen van andere systemen. En dit is echt niet het topic voor dergelijke discussies.

• Kammika
RigolleM schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:44:
[...]

De waarom is mij nog niet echt duidelijk, want dit ging over native Apple Music app in AAOS, wat weliswaar al van dag 1 aanwezig is in een Tesla. Niemand heeft het over andere infotainments, en al zeker niet over tekortkomingen van andere systemen. En dit is echt niet het topic voor dergelijke discussies.
Ik denk dat de duimpjes omhoog op mijn vorige post aangeven dat niet iedereen jouw mening deelt ;-)

volgens mij is het prima om hier reacties te geven over AAOS irt tot andere infotainments, omdat de state van development aangeeft.

anyway iedereen recht op zijn eigen mening... dus jouw mening ook helemaal prima...

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Ik stel ook zeker niet dat AAOS slecht is. Sterker nog, dat was afgelopen zomer nog een pluspunt die ik meenam bij keuze nieuwe leaseauto. Maar dat de verwachtingen veel te hoog liggen ben ik het echter totaal niet mee eens. Bepaalde basiszaken gaan gewoon echt nog mis, of het nu externe apps als Spotify zijn of de ingebakken Maps... cruciale zaken zijn gewoon niet goed voor elkaar. De voorbeelden zijn verspreidt over AAOS wagen topics genoeg genoemd, neem bijv. de laadvoorstellen van Maps die nog altijd heel vaak nergens op slaan. Waarom kan dat niet super strak geregeld worden? Google heeft toegang tot letterlijk alle data die ze nodig hebben.

En waarom kan Spotify niet gewoon een app maken die evt. welliswaar uitgekleed is, maar die zo slim in elkaar zit qua UI dat je idd meer oog hebt voor veiligheid. Nu komen hele playlists niet of maar half in beeld, zijn er 0 opties om bijv. je sortering aan te passen, vind Spotify de helft van de muziek van een artiest niet. Ik heb het vaak genoeg naast Spotify op de telefoon gelegd, de verschillen zijn enorm en niet in positieve zin.

Dat heeft mijnziens niks met veelste hoge eisen stellen te maken. Ik draai hem op: de lat voor AAOS en haar apps wordt veelst laag gelegd. Ik vind het oprecht na 6 jaar AAOS nog altijd fijn dat het een native systeem is maar het zal over een paar jaar als ik de Polestar 2 moet inleveren zeker geen must have meer zijn als AAOS niet veel beter ontwikkeld is. Dan zou ik meer naar de auto zelf kijken en dan bijv. Android Auto gebruiken. En dat vind ik jammer want ik zag en zie de potentie zeker van AAOS. Het wordt in mijn beleving alleen maar heel beperkt gebruikt.

Om positief af te sluiten, dat zowel Volvo als Polestar met hun AAOS systeem vorig jaar een toffe vernieuwing aanboden met Bowers & Wilkens vind ik echt vet. Dat audio systeem is by far de beste die ik ooit heb gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 08-07-2026 09:55 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:11
Het aantal fabrikanten met AAOS groeit, Skoda komt nu ook met AAOS modellen (Epic en Peaq), al weet ik niet of ze ook de Google Play store gebruiken.

Je zou verwachten dat er voldoende aanleiding is voor Google om de ontwikkelingen te versnellen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Kammika
guido66 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:39:
Het aantal fabrikanten met AAOS groeit, Skoda komt nu ook met AAOS modellen (Epic en Peaq), al weet ik niet of ze ook de Google Play store gebruiken.

Je zou verwachten dat er voldoende aanleiding is voor Google om de ontwikkelingen te versnellen.
Ik haal binnenkort mijn nieuwe Volkswagen op, schijnt ook op aaos te draaien

• RigolleM
Kammika schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:35:
[...]

Ik haal binnenkort mijn nieuwe Volkswagen op, schijnt ook op aaos te draaien
Welke VW is dit dan?

• Kammika
ID.4

• RigolleM
Is nog op MIB3 platform, zal pas bij de ID.Tiguan AAOS worden. ID.3 Neo en later de ID.Polo krijgen wel al AAOS.
Facelift Q4, Skoda Epic en Peaq hebben wel AAOS.
Het blijft wel AAOS als OS, de VW group legt er een eigen schil op, dus geen downloads mogelijk via Playstore of native Android Apps draaien, alles verloopt via de VW, Skoda of Audi Playstore.

De enige die native AAOS draaien zijn Renault, Polestar en Volvo.

Zelfs BMW draait op AAOS ;)
edit:
mijn nieuwe werkgever waar ik op 1 september start, is VW group only, daarom dat ik op de hoogte ben.. Begin wel met een aanloopwagen, maar kijk wel al uit naar de nieuwe ID.Tiguan.

[ Voor 15% gewijzigd door RigolleM op 08-07-2026 17:29 ]

• Kammika
RigolleM schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Is nog op MIB3 platform, zal pas bij de ID.Tiguan AAOS worden. ID.3 Neo en later de ID.Polo krijgen wel al AAOS.
Facelift Q4, Skoda Epic en Peaq hebben wel AAOS.
Het blijft wel AAOS als OS, de VW group legt er een eigen schil op, dus geen downloads mogelijk via Playstore of native Android Apps draaien, alles verloopt via de VW, Skoda of Audi Playstore.

De enige die native AAOS draaien zijn Renault, Polestar en Volvo.

Zelfs BMW draait op AAOS ;)
edit:
mijn nieuwe werkgever waar ik op 1 september start, is VW group only, daarom dat ik op de hoogte ben.. Begin wel met een aanloopwagen, maar kijk wel al uit naar de nieuwe ID.Tiguan.
Nee hoor volgens de specs krijg ik de my27 variant en die heeft id software 6.0 welke op aaos draait. Zijn al diverse YouTube videootjes van.

Nb: die is zonder GAS. Dus wel aaos maar bv eigen navigatie software. We gaan het zien

Update: zie deze link voor die sw6.0 versie

Die zit de hele ok in de my27 versies van id.4 en id.7 als de gecommuniceerde specs kloppen

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 08-07-2026 18:20 ]

• Sahi_NL
RigolleM schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Dit is een topic over Android Automotive en alles wat daarbij hoort. Het lijkt me logisch dat daar ook vergelijk met andere systemen bij hoort. Zeker om duidelijk te maken waar Android Automotive het beter of minder doet.

• RigolleM
Kammika schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Nee hoor volgens de specs krijg ik de my27 variant en die heeft id software 6.0 welke op aaos draait. Zijn al diverse YouTube videootjes van.

Nb: die is zonder GAS. Dus wel aaos maar bv eigen navigatie software. We gaan het zien

Update: zie deze link voor die sw6.0 versie

Die zit de hele ok in de my27 versies van id.4 en id.7 als de gecommuniceerde specs kloppen
Vreemd, ik had dit echt gemist.. ID.4, 5, 7 en Buzz krijgen dus in MY27 allemaal de nieuwe hardware, beetje vergelijkbaar met wat er in de Volvo EX40, EC40 en Polestar is gebeurd, hun laatste levensjaren nog een grote update qua infotainment. Tof om te weten, want ik zag het minder goedkomen nu ik ook voor VW group moet kiezen.

• RigolleM
Sahi_NL schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Dit is een topic over Android Automotive en alles wat daarbij hoort. Het lijkt me logisch dat daar ook vergelijk met andere systemen bij hoort. Zeker om duidelijk te maken waar Android Automotive het beter of minder doet.
Het ging in eerste instantie over Apple Music vs Spotify op AAOS, waar uit het niets een vergelijking naar Tesla infotainment werd gemaakt, terwijl dit nergens voor nodig was, want Tesla heeft al jaren Apple Music en Spotify. En ik reageerde enkel op de misinformatie, geluiden zijn enkel bij FSD (Supervised), was verplicht om door RDW te geraken en GM is niet aanwezig op een Tesla, Google kaarten worden enkel gebruikt als bovenste overlay, onderhuids is het eigen Tesla software (MapBox en OSM).

Ik heb zelf met Volvo AAOS (XC40 Recharge en EC40) gereden en ik vond het maar pover qua software: weinig te customizen, grote iconen (niet te rankschikken), klein maps schermpje (is al beter op de nieuwe Volvo's en Polestars), vaak zwart scherm, regelmatig resetten,... en toen ik hem moest factory resetten vorige week vrijdag om hem terug in te dienen bij de vorige werkgever krijg ik een Android error en was er niks mee aan te vangen... AAOS was corrupt geraakt en startte niet meer op, tripje naar de Volvo garage zal noodzakelijk zijn.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:29
Heb het idee dat er tegenwoordig steeds meer op Android draait.

Ik zag in het engineering menu van onze Grandland dat deze ook op een derivaat van Android draait. Kan helaas de versie niet achterhalen.

Dit is wel een volledig eigen schil want apps etc kan ik niet installeren ;)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• guido66
Wikipedia: Android Automotive

Dit is een vast niet foutloze of volledige lijst, maar het geeft wel een aardig idee.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Kammika
RigolleM schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Het ging in eerste instantie over Apple Music vs Spotify op AAOS, waar uit het niets een vergelijking naar Tesla infotainment werd gemaakt, terwijl dit nergens voor nodig was, want Tesla heeft al jaren Apple Music en Spotify. En ik reageerde enkel op de misinformatie, geluiden zijn enkel bij FSD (Supervised), was verplicht om door RDW te geraken en GM is niet aanwezig op een Tesla, Google kaarten worden enkel gebruikt als bovenste overlay, onderhuids is het eigen Tesla software (MapBox en OSM).

Ik heb zelf met Volvo AAOS (XC40 Recharge en EC40) gereden en ik vond het maar pover qua software: weinig te customizen, grote iconen (niet te rankschikken), klein maps schermpje (is al beter op de nieuwe Volvo's en Polestars), vaak zwart scherm, regelmatig resetten,... en toen ik hem moest factory resetten vorige week vrijdag om hem terug in te dienen bij de vorige werkgever krijg ik een Android error en was er niks mee aan te vangen... AAOS was corrupt geraakt en startte niet meer op, tripje naar de Volvo garage zal noodzakelijk zijn.
Ik heb geen fsd en ik wordt helemaal gek van de geluidjes en ingrepen van de auto.

Ik haalde tesla aan omdat dat een beetje als de standaard van goede infotainment wordt gezien, maar dat dat eigenlijk (mijn mening) gewoon zwaar tegenvalt in de praktijk..

Aaos heeft de boel aardig ingehaald

• Juancho
Vreemd dat BYD erbij staat. Ik heb de Sealion 7 begin vorig jaar proefgereden en hoewel er idd iets van Android in zat, had je geen native Google maps als navigatie, geen Spotify build in, geen Google Assistent. Ging volgens mij puur om de POI die de eigen navi dan wel kon tonen en gebruiken van Google. Heel beperkt dus.

Ik ben benieuwd hoe dat bijv. gaat bij Volkswagen. Als die niet de volledige AAOS met oa Maps als navigatie heeft vraag ik me af wat je wel van AAOS gaat zien in die wagens. Ik heb het alleen zelf gezien en ervaring bij Volvo, Polestar en een proefrit in de Renault.

Het zou mooi zijn als AAOS echt in veel meer merken volledig wordt geïntegreerd want alleen dan heb ik nog hoop dat AAOS echt beter en uitgebreider gaat worden. Maar voorlopig is het behoorlijk karig en zie ik niks terug van een soort van inhaalactie. En ja, wat er nu is, is in de basis zeker goed, daar hoor je mij niet over klagen. Echt niks beters dan native maps en spotify wat mij betreft maar dat wil niet zeggen dat het perfect is. By far (nog) niet.

• guido66
Juancho schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:25:
Vreemd dat BYD erbij staat. Ik heb de Sealion 7 begin vorig jaar proefgereden en hoewel er idd iets van Android in zat, had je geen native Google maps als navigatie, geen Spotify build in, geen Google Assistent. Ging volgens mij puur om de POI die de eigen navi dan wel kon tonen en gebruiken van Google. Heel beperkt dus.

Ik ben benieuwd hoe dat bijv. gaat bij Volkswagen. Als die niet de volledige AAOS met oa Maps als navigatie heeft vraag ik me af wat je wel van AAOS gaat zien in die wagens. Ik heb het alleen zelf gezien en ervaring bij Volvo, Polestar en een proefrit in de Renault.

Het zou mooi zijn als AAOS echt in veel meer merken volledig wordt geïntegreerd want alleen dan heb ik nog hoop dat AAOS echt beter en uitgebreider gaat worden. Maar voorlopig is het behoorlijk karig en zie ik niks terug van een soort van inhaalactie. En ja, wat er nu is, is in de basis zeker goed, daar hoor je mij niet over klagen. Echt niks beters dan native maps en spotify wat mij betreft maar dat wil niet zeggen dat het perfect is. By far (nog) niet.
De Sealion 7 staat niet in de lijst, wel de Sealion 8, vanaf 2026..

• Juancho
guido66 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:47:
[...]

De Sealion 7 staat niet in de lijst, wel de Sealion 8, vanaf 2026..
Dat verklaard het dan. Ik had de 7 mee toen en daar was niets van AAOS te merken behalve dus die POI bij hun eigen (matige) navigatie. Benieuwd hoe de Sealion 8 dan gaat zijn met AAOS, hele interessante wagen dan wat ik het sowieso toen ook al vond. Los van de (toen) matige range van de standaard range en te hoge kosten voor de extended range versie.

• RigolleM
Kammika schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Ik heb geen fsd en ik word helemaal gek van de geluidjes en ingrepen van de auto.

Ik haalde tesla aan omdat dat een beetje als de standaard van goede infotainment wordt gezien, maar dat dat eigenlijk (mijn mening) gewoon zwaar tegenvalt in de praktijk..

Aaos heeft de boel aardig ingehaald
Je gaf aan: Elke keer als ik de audio bedien krijg ik een waarschuwing dat ik naar het verkeer moet kijken.
Dit gedrag kwam er enkel vanaf de nieuwe FSD stack en als je met FSD rijdt (verplicht door RDW).
Ik sta op 'Joe mode', dus krijg al sowieso minder waarschuwingen, maar ik zal vanavond eens speciaal op letten wanneer hij nog geluidjes maakt (zonder FSD).

Het is duidelijk dat je anti-Tesla bent en met zo iemand is het moeilijk discussiëren, en dat je de AAOS van Volvo EX40 beter vindt dan Tesla, zegt genoeg.

• Kammika
RigolleM schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:31:
[...]

Je gaf aan: Elke keer als ik de audio bedien krijg ik een waarschuwing dat ik naar het verkeer moet kijken.
Dit gedrag kwam er enkel vanaf de nieuwe FSD stack en als je met FSD rijdt (verplicht door RDW).
Ik sta op 'Joe mode', dus krijg al sowieso minder waarschuwingen, maar ik zal vanavond eens speciaal op letten wanneer hij nog geluidjes maakt (zonder FSD).

Het is duidelijk dat je anti-Tesla bent en met zo iemand is het moeilijk discussiëren, en dat je de AAOS van Volvo EX40 beter vindt dan Tesla, zegt genoeg.
Of ik anti tesla of jij pro tesla bent laat ik in het midden

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik had uitgekeken naar de tesla en als pro tesla (wel anti elon) aan mijn tesla ervaring begon, maar na inmiddels er 2 maand in te rijden (het is een poolauto tot mijn nieuwe geleverd wordt) echt uitkijk naar het moment dat ik ‘m inlever

Inmiddels inderdaad ontdekt dat er pro en anti tesla mensen zijn. Want ik heb veel
Collega’s die ook een tesla hebben en die piepjes niet irritant vinden en idd niet snappen waarom ik het zo irritant vindt. Andersom ken ik ook al
Mensen die het andersom niet snappen

Wat ik je wel vertellen is dat je een verkeerde aanname in je bovenstaande post doet

Ik heb een model y uit 22 die geen fsd heeft als tijdelijke auto. Ik heb alleen de standaard autopilot. (Heet ook iets van zelf driving, maar zit nu niet in die auto, dus kan even niet zien hoe die menu optie heet). Die nieuwe fsd die jij aanhaalt ondersteunt mijn tesla ook niet. Dus dat is niet waar ik het over heb.

Als ik de lane centering (want veel meer kan ik die standaard autopilot niet noemen qua functionaliteit) aanzet, kan ik alleen een paar seconden op dat scherm kijken, doe ik het langer, dan begint die te piepen.

Dus voor veel standaard acties (vb een album opzoeken op spotify, of even goed kijken welke route ik moet hebben) is dat langer dan die paar seconden die tesla goed vindt als ik doe autopilot aan heb staan en begint die infotainment te piepen

In Ga jouw Joe Mode tip eens proberen en intussen verlang ik terug naar een auto met aaos

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 19:11
Alle nieuwe auto's hebben nu verplicht die "veiligheidsfunctie" waarbij een camera je ogen in de gaten houdt en gaat piepen als je te lang niet naar voren kijkt.

Het is zaak om een auto te kiezen waar je via een snelmenu die optie kunt uitzetten. Want dat zul je ELKE rit opnieuw moeten doen.

• RigolleM
Kammika schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:58:
[...]

Of ik anti tesla of jij pro tesla bent laat ik in het midden

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik had uitgekeken naar de tesla en als pro tesla (wel anti elon) aan mijn tesla ervaring begon, maar na inmiddels er 2 maand in te rijden (het is een poolauto tot mijn nieuwe geleverd wordt) echt uitkijk naar het moment dat ik ‘m inlever

Inmiddels inderdaad ontdekt dat er pro en anti tesla mensen zijn. Want ik heb veel
Collega’s die ook een tesla hebben en die piepjes niet irritant vinden en idd niet snappen waarom ik het zo irritant vindt. Andersom ken ik ook al
Mensen die het andersom niet snappen

Wat ik je wel vertellen is dat je een verkeerde aanname in je bovenstaande post doet

Ik heb een model y uit 22 die geen fsd heeft als tijdelijke auto. Ik heb alleen de standaard autopilot. (Heet ook iets van zelf driving, maar zit nu niet in die auto, dus kan even niet zien hoe die menu optie heet). Die nieuwe fsd die jij aanhaalt ondersteunt mijn tesla ook niet. Dus dat is niet waar ik het over heb.

Als ik de lane centering (want veel meer kan ik die standaard autopilot niet noemen qua functionaliteit) aanzet, kan ik alleen een paar seconden op dat scherm kijken, doe ik het langer, dan begint die te piepen.

Dus voor veel standaard acties (vb een album opzoeken op spotify, of even goed kijken welke route ik moet hebben) is dat langer dan die paar seconden die tesla goed vindt als ik doe autopilot aan heb staan en begint die infotainment irritant te piepen

In Ga jouw Joe Mode tip eens proberen en intussen verlang ik terug naar een auto met aaos
Inderdaad MY '22 heeft HW3 en die zal wellicht later een FSD (Supervised) lite krijgen, een beetje autopilot op sterioden, maar zeker niet zoals de huidige FSD met HW4 hardware.
Je hebt gelijk dat autopilot weinig voorstelt, maar dat is in de Volvo hetzelfde als PA, maar ik vind het in de Tesla iets rustiger (gaat minder hard in de remmen). Ik heb een commander in de wagen zitten, die Autopilot terug activeert als je van baan wisselt, met een 'chime' als bevestiging ;)
AP noemt bij Tesla 'Autosteer', dus het zegt eigenlijk al genoeg. Iedereen noemt het AP, maar dat is dus niet correct.
Ik ben vorig jaar naar Zuiden van Frankrijk gereden met de Tesla met AP actief, en ik heb geen overdreven meldingen gekregen als ik op het scherm bezig was, enkel als ik een tijdje het stuur loste, werd het scherm blauw en kreeg ik een melding om het stuur vast te nemen. Het is ook een groot verschil met of zonder bril, met bril is hij vergevingsgezinder dan zonder.

• Juancho
Maar wat heeft dit nog met AAAOS te maken heren?

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:01:
Maar wat heeft dit nog met AAAOS te maken heren?
dat ik heel hard terugverlang naar AAOS 8)7

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:27:
[...]

dat ik heel hard terugverlang naar AAOS 8)7
Je kan toch ook wel AA in een Tesla gebruiken? Tegenwoordig kan die volgens mij ook de data van de auto lezen en dus ook handig in Maps gebruik. Ik weet alleen niet of de accu ook al wordt voorverwarmd voor snelladen bij AA.

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Je kan toch ook wel AA in een Tesla gebruiken? Tegenwoordig kan die volgens mij ook de data van de auto lezen en dus ook handig in Maps gebruik. Ik weet alleen niet of de accu ook al wordt voorverwarmd voor snelladen bij AA.
helaas, zit er ook niet... (en carplay ook niet, anders had ik die gebruikt)

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Ik kan voorverwarmen zonder navigatie met de Tesla, weliswaar met een commander.

AA en CarPlay nog nooit nodig gehad of gemist, wegens het summum van de infotainments, volgens @Kammika

[ Voor 11% gewijzigd door RigolleM op 09-07-2026 15:05 ]

• Juancho
Dat is niet wat ik bedoel. Als iemand Android mist in zijn of haar auto...dan kan je toch altijd AA gebruiken? Toch ook in een Tesla? En ja, in een Tesla zal dan wat integratie wegvallen die een AAOS wagen wel heeft. En een AAOS wagen kan dus al meer als je AA draait, oa accu gegevens weergeven in Maps van AA. Dat kon voorheen ook niet namelijk en is voor mij altijd een reden geweest om 5 jaar lang AA niet te gebruiken.

En om dan weer ontopic te gaan, als Google AA wel steeds beter ontwikkeld en ook meer laat toestaan qua communicatie met de auto waarop AAOS draait... is dat niet enorm krom dat ze dan AAOS amper ontwikkelen? Want waarom zou je dan beide nog gaan onderhouden/beheren/verbeteren? Juist AAOS zou meer toepasbaar moeten zijn, want ingebakken in de auto, maar als het niks meer/beter kan dan AA.... en dat notabene AA wat meer functionaliteit biedt... wat is dan nog de point of AAOS?

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:14:
Dat is niet wat ik bedoel. Als iemand Android mist in zijn of haar auto...dan kan je toch altijd AA gebruiken? Toch ook in een Tesla? En ja, in een Tesla zal dan wat integratie wegvallen die een AAOS wagen wel heeft. En een AAOS wagen kan dus al meer als je AA draait, oa accu gegevens weergeven in Maps van AA. Dat kon voorheen ook niet namelijk en is voor mij altijd een reden geweest om 5 jaar lang AA niet te gebruiken.

En om dan weer ontopic te gaan, als Google AA wel steeds beter ontwikkeld en ook meer laat toestaan qua communicatie met de auto waarop AAOS draait... is dat niet enorm krom dat ze dan AAOS amper ontwikkelen? Want waarom zou je dan beide nog gaan onderhouden/beheren/verbeteren? Juist AAOS zou meer toepasbaar moeten zijn, want ingebakken in de auto, maar als het niks meer/beter kan dan AA.... en dat notabene AA wat meer functionaliteit biedt... wat is dan nog de point of AAOS?
om de laatste offtopic vraag dan te beantwoorden: Tesla ondersteunt geen Android Auto en Carplay. Die laatste schijnt wel in de pijplijn te zitten..

om dan weer ontopic te gaan: Da's dus nog een pro van aaos, want die ondersteunt dat wel.

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:14:
Waarom zou je AA of CarPlay nodig hebben in een Tesla? Apple Music, Spotify, YT, Netflix, webbrower,.. zijn beschikbaar als app. Ik heb het in de Volvo ook nooit nodig gehad.

• Juancho
Ik heb zo wat redenen (als ik een Tesla zou hebben) maar dat heeft in dit topic geen toegevoegde waarde. Terug naar AAOS dus :)

• Kammika
RigolleM schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Waarom zou je AA of CarPlay nodig hebben in een Tesla? Apple Music, Spotify, YT, Netflix, webbrower,.. zijn beschikbaar als app. Ik heb het in de Volvo ook nooit nodig gehad.
ik mis vooral msteams

• RigolleM
Had er nog aan gedacht toen ik mijn bericht schreef, 't zal wellicht voor MS Teams zijn... 8)7

• Juancho
Maar jongens, jullie lopen lang genoeg mee dus weten ook dat iedereen andere eisen/wensen heeft. Dat gehak/gejut op elkaar is nergens voor nodig. Juist AAOS zou daarin perfect op kunnen inspelen door gewoon grotendeels of helemaal aan te bieden wat je Android telefoon ook kan. En ja, logisch dat ze wel kijken naar hoe het zo veilig en easy mogelijk kan in de auto. Lijkt me logisch.

Maar wat je ziet op Android op andere apparaten (zowel qua apps als settings als de kwaliteit van apps zelf) zie je heel beperkt terug bij AAOS. Voor mij zit daar het pijnpunt. Android staat voor mij iig voor veel vrijheid en keuzes. Dat is overal zo, behalve op AAOS. En er zijn al tig voorbeelden genoemd van zaken die missen of beter kunnen juist ook om de veiligheid te verbeteren met ook nog eens veel meer flexibiliteit. Misschien gaat Google daar nog naar toe naarmate er meerdere merken op Android willen draaien, maar ze hebben nog een hele lang weg te gaan. Zeker in dit tempo van de afgelopen pak um beet 6 jaar.

• RigolleM
@Kammika dit had je nog te goed van mij: de biepjes... ik heb gisterenavond 150km gereden op FSD en speciaal gelet wanneer ik een biepje kreeg. Ik kreeg een biepje als ik een flitspaal naderde en de trajectcontrole startte en stopte. Beiden kan je afzetten in het menu, dus in theorie zou ik geen enkel biepje gekregen hebben, maar ik word er graag op attent gemaakt.
ISA staat bij mij af (via commander).
Voor mij is dit nu case closed!

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 10-07-2026 07:28 ]

• Kammika
RigolleM schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:27:
@Kammika dit had je nog te goed van mij: de biepjes... ik heb gisterenavond 150km gereden op FSD en speciaal gelet wanneer ik een biepje kreeg. Ik kreeg een biepje als ik een flitspaal naderde en de trajectcontrole startte en stopte. Beiden kan je afzetten in het menu, dus in theorie zou ik geen enkel biepje gekregen hebben, maar ik word er graag op attent gemaakt.
ISA staat bij mij af (via commander).
Voor mij is dit nu case closed!
Tx. Ga geen uitgebreide reactie geven, want dan ga ik wel erg offtopic. Maar ik heb helaas andere ervaring. Die joe mode ga ik vanavond proberen. Hoop dat ik dan daarna dezelfde ervaring als jij hebt.

EDIT: Helaas, zelfs met Joe Mode blijft mijn Tesla behoorlijk piepen:
  • 2 piepjes bij elke rijstrookwissel: één keer omdat Self Driving dan uitschakelt, en daarna dus nog een keer om het weer te activeren.
  • Op smalle wegen met fietspaden aan beide kanten piept hij telkens als je noodgedwongen over de belijning rijdt om een tegenligger te passeren.
  • Self Driving inschakelen op dit soort wegen lukt vaak niet, dus ook daar weer meldingen als je dat probeert.
  • Bij wegwerkzaamheden moet ik de gele lijnen volgen, terwijl de Tesla blijft waarschuwen dat ik over de witte lijnen rijd.
  • als ik via Spotify op het scherm muziek of een podcast zoek, kreeg ik nog steeds de melding dat ik naar de weg moet kijken. Stembediening werkt daarvoor niet altijd goed genoeg.
Natuurlijk kun je dit oplossen door Self Driving niet te gebruiken of de lijncorrectie uit te zetten. Maar dan ga je achteruit in functionaliteit. Bovendien staat die lijncorrectie de volgende rit gewoon weer aan.

Anyway, genoeg off-topic. Ik moest gisteren ook nog een rit van zo'n 200 km maken in mijn Volvo met AAOS. toegegeven: Kleiner scherm, minder mooie UX, minder vlotte responstijden, maar toch een verademing: routeoverzicht op het middenscherm, bird's-eye view achter het stuur en vooral veel minder piepjes en irritaties.

[ Voor 47% gewijzigd door Kammika op 11-07-2026 09:03 ]

• Juancho
Het klopt idd dat de BYD Sealion 8 ook is overgestapt op AAOS. Hier een video met alles over het infotainment systeem van de BYD. Zitten wel hele gave dingen in, al is natuurlijk niet alles puur AAOS maar ook gewoon van BYD zelf. Want bepaalde zaken, zoals thema's, had ik ook in de Sealion 7 met de proefrit. Maar zo'n swipe omlaag met handige en zelf in te stellen snelkoppelingen (net zoals op je Android telefoon) is toch wel iets wat ik allang had verwacht bij AAOS. Super handig, je hebt meer controle over de snelle acties die je (al rijdend) simpel en snel wil doen. Het werkt allemaal wel veel prettiger op een groter scherm wat je tegenwoordig in elke nieuwe auto wel ziet. Die van Volvo en Polestar (de 1e modellen XC/EC40 en PS2) hebben nou eenmaal een klein schermpje. Maar toch blijf ik erbij dat er veel meer mogelijk is en ook absoluut zaken die juist de veiligheid meer ten goede komen.

Overigens vind ik de 8 verder helemaal niks.de 7 vond ik echt een hele mooi, luxe en fijne SUV. Je ziet ze ook weinig dus dat maakt ze ook nog wat unieker. Toen was het jammer dat de range te beperkt was en het luxere model veelste duur werd in de lease.

YouTube: BYD SEALION 8 Infotainment System Walkthrough

[ Voor 52% gewijzigd door Juancho op 12-07-2026 23:22 ]

• Largamelion
Heb de laatste 2 weken +3600 km gereden (road trip naar Spanje) met m'n Volvo XC40 en AAOS is imo een erg goede basis voor een infotainmentsysteem. Helaas beperkt Volvo de UI zo erg dat je eigenlijk niets kan aanpassen naar eigen zin en dat is mijn grootste ergernis bij dit merk. Met hun nieuwe UI heb je nu een extra balk onderaan waar je eigenlijk niets aan hebt, want er staan knoppen op die je niet/amper gebruikt en je kan zelf geen knoppen toevoegen die je wel handig vindt. Zo moest ik dikwijls de geluidsinstellingen aanpassen van achter/alle/bestuurder afhankelijk van wie wat luisterde en daarvoor moest ik telkens 4 handelingen doen, wat met een snelkoppeling naar het geluidsmenu in 2 zou kunnen.

En over de native Spotify app ben ik het eens met @Juancho . Deze is te beperkt en toont veel minder resultaten op AAOS dan op de telefoon als je iets zoekt in de app. De UI is wel iets verbeterd na de update van de Volvo UI, maar toont nog steeds te weinig informatie voor mij.

Ook over Google Maps heb ik de nodige frustratie. Dit werkt best goed, maar soms zijn de instructies erg onduidelijk, zeker bij afritten kort na elkaar waar je echt op de kaart moet kijken om niet verkeerd te rijden. Ook het automatisch plannen van laadstops is gebrekkig, dat doe ik dus altijd manueel na plannen in ABRP. Die app zelf werkt helaas erg brak op AAOS dus dat doe ik liever op de pc/smartphone, om dan de stops manueel in Google Maps te steken.

Volgend jaar moet ik de Volvo inleveren en ga ik zo goed als zeker een ID. Buzz leasen. Ik ben erg blij dat die nu ook op AAOS draait en hetgeen ik gezien heb van hun 6.0 systeem staat me best aan. Veel meer customisatie en beter ingedeelde UI. Helaas geen Play Store dus geen Google Maps, maar ik hoop dat de VW navigatie het niet slechter doet.

• Juancho
Wat moet ik me voorstellen bij een auto die wel op AAOS draait maar dus geen Playstore heeft en dus geen mogelijkheid heeft om Maps/Spotify etc native te draaien? Die vat ik even niet.

• guido66
Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:31:
Wat moet ik me voorstellen bij een auto die wel op AAOS draait maar dus geen Playstore heeft en dus geen mogelijkheid heeft om Maps/Spotify etc native te draaien? Die vat ik even niet.
Er is dan de mogelijkheid voor een store die door de autofabrikant beheerd wordt, dus nog meer overgeleverd aan de grillen van 1 partij.

zie mijn eerder link: Android Automotive - Wikipedia en dan de auto's zonder GAS. Mijn Fiat 500e staat er ook tussen, maar er valt 100% niks aan apps te installeren.

[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 13-07-2026 12:41 ]

• Juancho
Maar dan is me het nog niet duidelijk wat dan de waarde van AAOS is in een wagen die verder zijn eigen schil erover heen gooit zonder de AAOS zaken te integreren. Dat is alsof je een Samsung telefoon met Android koopt maar waar je Android niet kan gebruiken want de Samsung schil wordt gebruikt. Wat is dan het nut van Android? Ik had dat dus ook in de BYD Sealion 7 die ergens op de achtergrond Google Services gebruikte. Als gebruiker had je er niks aan, je moest gebruik maken van de brakke eigen navigatie, geen playstore en dus ook geen Spotify ingebakken etc. Dus toch weer Android Auto gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 13-07-2026 12:44 ]

• guido66
Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:42:
Maar dan is me het nog niet duidelijk wat dan de waarde van AAOS is in een wagen die verder zijn eigen schil erover heen gooit zonder de AAOS zaken te integreren. Dat is alsof je een Samsung telefoon met Android koopt maar waar je Android niet kan gebruiken want de Samsung schil wordt gebruikt. Wat is dan het nut van Android? Ik had dat dus ook in de BYD Sealion 7 die ergens op de achtergrond Google Services gebruikte. Als gebruiker had je er niks aan, je moest gebruik maken van de brakke eigen navigatie, geen playstore en dus ook geen Spotify ingebakken etc. Dus toch weer Android Auto gebruiken.
Het is vooral gemakkelijker ontwikkelen voor de fabrikant, het is helemaal niet de bedoeling dat de eindgebruiker weet heeft van waar het op draait.

• Juancho
guido66 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Het is vooral gemakkelijker ontwikkelen voor de fabrikant, het is helemaal niet de bedoeling dat de eindgebruiker weet heeft van waar het op draait.
Als het gaat om makkelijker ontwikkelen...dan gooi je toch AAOS er in zijn geheel op? Nu draaien ze op hun eigen applicatie die ze moeten bouwen en onderhouden met een soort van AAOS tussen/onderlaag. Makes no sense to me om eerlijk te zijn.

• guido66
Dit gaat de meesten van ons waarschijnlijk boven de pet (mij ook), maar ik vermoed dat je er veel te simpel over denkt.

https://source.android.com/docs/automotive/sdv

Er is geen default standaard Android "launcher" voor AAOS, de fabrikant moet altijd zelf de bedienings schil ontwikkelen.

• Juancho
Maar wederom...als je dan toch die schil moet maken...dan wil je toch de kracht van AAOS benutten? Zoals Polestar, Volvo en Renault bijv allemaal hun eigen schil hebben maar voor een groot deel werkt het ook weer gewoon hetzelfde. Precies waarom je volgens mij als auto merk voor Android Automotive zou kiezen.

Het is me nog steeds niet helder waarom je alleen een bepaalde laag van Android implementeert maar verder helemaal nika gebruikt van AAOS. Volgens mij kan je best redelijk stellen dat al die navigatie software van merken belabberd en gedateerd is. Als je dan toch iets van Android inbouwt, dan wil je toch juist de kracht en bewezen kwaliteit van Maps aan je klanten willen bieden?

• Largamelion
Draait vermoedelijk zoals altijd om geld en controle. Door deals en contracten te sluiten met bepaalde leveranciers verdienen ze vermoedelijk een hoop meer geld dan met 'n open systeem.

En Google Maps is verre van perfect hoor. Instructies zijn niet altijd duidelijk imo en voor het plannen van lange trips ben je nog steeds erg beperkt met het ingeven van voorkeuren. Dat neemt niet weg dat ik liefst gewoon de keuze heb en de app kan gebruiken die ik zelf het beste vind werken, maar de realiteit is helaas anders.

[ Voor 49% gewijzigd door Largamelion op 13-07-2026 19:43 ]

• Kammika
Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:49:
Maar wederom...als je dan toch die schil moet maken...dan wil je toch de kracht van AAOS benutten? Zoals Polestar, Volvo en Renault bijv allemaal hun eigen schil hebben maar voor een groot deel werkt het ook weer gewoon hetzelfde. Precies waarom je volgens mij als auto merk voor Android Automotive zou kiezen.

Het is me nog steeds niet helder waarom je alleen een bepaalde laag van Android implementeert maar verder helemaal nika gebruikt van AAOS. Volgens mij kan je best redelijk stellen dat al die navigatie software van merken belabberd en gedateerd is. Als je dan toch iets van Android inbouwt, dan wil je toch juist de kracht en bewezen kwaliteit van Maps aan je klanten willen bieden?
In de basis Android is gratis (open source) en voor Google automative services (dus de laag met met Maps, Google assistent, play store, etc) betaalt een fabrikant de hoofdprijs

Als een fabrikant dus denkt dat die die laag zelf beter, goedkoper of meer gepersonaliseerd kan ontwikkelen zal die wellicht kies de gas laag niet af te nemen

• Juancho
Snap ik maar wat voegt die laag die ze dan wel hebben toe aan AAOS die in dit geval een byd (7 versie) en de Volkswagen wel schijnen te hebben? Kortom, wat heb je als auto bouwer aan die gratis laag? Oprecht geen idee... Behalve dat ik bij de BYD vernam dat het puur was voor POI op de navigatie kaart. Maar daar had je verder weinig aan met een brakke eigen navigatie... 8)7

• Kammika
Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:59:
Snap ik maar wat voegt die laag die ze dan wel hebben toe aan AAOS die in dit geval een byd (7 versie) en de Volkswagen wel schijnen te hebben? Kortom, wat heb je als auto bouwer aan die gratis laag? Oprecht geen idee... Behalve dat ik bij de BYD vernam dat het puur was voor POI op de navigatie kaart. Maar daar had je verder weinig aan met een brakke eigen navigatie... 8)7
dat je het os niet zelf hoeft bouwen, maar dat je dus software van anderen daarvoor (open source) hergebruikt en scheelt je dus ontwikkeltijd

• Juancho
Kammika schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:09:
[...]

dat je het os niet zelf hoeft bouwen, maar dat je dus software van anderen daarvoor (open source) hergebruikt en scheelt je dus ontwikkeltijd
Een stuk backend misschien niet, al vraag ik me dus af in hoeverre Android daar voor zorg draagt. Maar alsnog moet een BYD en blijkbaar dus ook Volkswagen hun eigen navigatie programma's bouwen en als ze geen playstore hebben kan je er donder op zeggen dat ze veel meel eigen spul moeten ontwikkelen.

Dat is een beetje mijn punt, hoewel Volvo/Polestar/Renault alle 3 een eigen UI schil hebben, maken ze alle 3 wel volledig gebruik van AAOS. En dan zou ik idd zeggen: het scheelt je ontwikkeling, ontwikkeltijd en je gebruikt software van anderen die gewoon (bewezen) goed is.

Dat half/half gebeuren snap ik dus nog steeds niet helemaal goed. Waarom zou een Volkswagen bijv. er niet voor kiezen om ook gewoon de store in te bouwen zodat Maps ook de interne navigatie is? Je gaat mij niet wijsmaken dat die van Volkswagen beter is dan Maps.

Jij krijgt toch straks je ID.4? Daar zou AAOS op draaien. Maar blijkbaar dus niet zoals je kent vanuit Volvo. Ik neem aan dat je ook proefritjes hebt gemaakt? Wat heb je dan van Android kunnen (her)kennen?

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 13-07-2026 23:00 ]

• Kammika
Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:56:
[...]

Een stuk backend misschien niet, al vraag ik me dus af in hoeverre Android daar voor zorg draagt. Maar alsnog moet een BYD en blijkbaar dus ook Volkswagen hun eigen navigatie programma's bouwen en als ze geen playstore hebben kan je er donder op zeggen dat ze veel meel eigen spul moeten ontwikkelen.

Dat is een beetje mijn punt, hoewel Volvo/Polestar/Renault alle 3 een eigen UI schil hebben, maken ze alle 3 wel volledig gebruik van AAOS. En dan zou ik idd zeggen: het scheelt je ontwikkeling, ontwikkeltijd en je gebruikt software van anderen die gewoon (bewezen) goed is.

Dat half/half gebeuren snap ik dus nog steeds niet helemaal goed. Waarom zou een Volkswagen bijv. er niet voor kiezen om ook gewoon de store in te bouwen zodat Maps ook de interne navigatie is? Je gaat mij niet wijsmaken dat die van Volkswagen beter is dan Maps.

Jij krijgt toch straks je ID.4? Daar zou AAOS op draaien. Maar blijkbaar dus niet zoals je kent vanuit Volvo. Ik neem aan dat je ook proefritjes hebt gemaakt? Wat heb je dan van Android kunnen (her)kennen?
Hoe het eruit ziet kun je op YouTube wel vinden. Deze software zit vanaf de my27 ook op de id.4 (en id.7). Ik heb een proefrit in een my26 gemaakt

En ja ik denk dat ie gelijk hebt dat de navigatie slechter is dan Google Maps. Maar het is wat het is. Ik zoek een auto niet op de infotainment uit

Vw heeft wel een diepe integratie tussen de navigatie en de headsup display (een soort augmented realiteit) Ik denk niet dat dat kan met Google Maps

• Largamelion
De navigatie van Volkswagen is zeker niet op alle gebieden slechter. Je kan bijvoorbeeld aangeven met hoeveel procent je wil aankomen bij de laadstops, iets wat in Google Maps nog steeds ontbreekt en wat ertoe leidt dat hij in mijn Volvo dikwijls al gaat laden op +30% SoC (ik plan daarom manueel bij lange trips). Heb er verder geen ervaring mee, maar het hoeft niet persé slechter te zijn dan Google Maps. En Volkswagen ondersteunt ook gewoon AA en CarPlay, dus als je echt GM wil gebruiken dan kan dat. Tegenwoordig leest die ook bij veel auto's de SoC uit via AA dus krijg je ook een redelijk correct geschat aankomstpercentage.

Volkswagen heeft ook een miljoenendeal met Rivian voor de ontwikkeling van hun software en hetgeen ik van Rivian gezien heb, staat me best aan. Hun infotainment is de laatste jaren al veel verbeterd en ik vermoed dat dat door deze deal alleen nog maar beter zal worden. Ik heb online zitten zoeken naar welke apps beschikbaar zijn in de Volkswagen Group Application Store, maar dat ziet er vrij karig uit. Paar muziek apps zoals Spotify, een wellness app en wat apps om laadpalen te vinden.

Veel is er niet te vinden over de AAOS apps op VW, maar hier staat een beetje meer info.

[ Voor 7% gewijzigd door Largamelion op 14-07-2026 12:20 ]

• guido66
En Rivian is ook AAOS gebaseerd (zonder GAS), dus logisch dan dat VW voor dezelfde basis kiest, als ze het min of meer uitbesteed hebben aan Rivian.

• Kammika
guido66 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:44:
En Rivian is ook AAOS gebaseerd (zonder GAS), dus logisch dan dat VW voor dezelfde basis kiest, als ze het min of meer uitbesteed hebben aan Rivian.
VW claimt met AAOS in OS6.0 ook het software update wat alle modellen tot nu toe hebben ) (als je OS 3.x hebt, kun je niet naar 4.x net zoals dus nu 5.x niet naar 6.x kan). Dat soort problemen zou vanaf 6.x uit de wereld moeten zijn, omdat die een goede Hardware Abstraction Layer via AAOS heeft.

Ben benieuwd of die nieuwe software laag die ze straks met Rivian samen gaan releases dus ook ooit op de my27 VW's gaat komen...

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:06
Ik heb sinds een paar dagen een native Apple Music app in mijn AAOS systeem in mijn Volvo. Zelf niets geïnstalleerd maar hij stond ineens bij de app lijst. Gezien de recente discussie wel worth mentioning :)

• Juancho
Ik zou heel graag de Podimo app willen downloaden op AAOS. Helaas niet te vinden en dat weerhoudt me om een account te nemen aangezien ik podcasts grotendeels in de auto luister. Jammer maar weer een voorbeeld hoe beperkt de store nog is helaas.

• Kammika
Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:56:
Ik zou heel graag de Podimo app willen downloaden op AAOS. Helaas niet te vinden en dat weerhoudt me om een account te nemen aangezien ik podcasts grotendeels in de auto luister. Jammer maar weer een voorbeeld hoe beperkt de store nog is helaas.
Dit is precies de reden dat ik een Brodit-houder in de auto heb zitten. Telefoon erin klikken, direct bekabeld aangesloten en CarPlay (of Android Auto) start automatisch op.

Maar ook even wat verwachtingsmanagement: mijn Tesla heeft ook geen Podimo-app en voor zover ik weet straks mijn VW ook niet. Volgens mij is Podimo momenteel in geen enkel automotief platform native beschikbaar. Daarom heb ik niet het idee dat AAOS hier specifiek achterloopt. Sterker nog: de Play Store op AAOS is naar mijn ervaring juist aanzienlijk uitgebreider dan wat Tesla, VW of bijvoorbeeld Xpeng aanbieden.

Dat maakt het gebrek aan Podimo niet minder vervelend, maar het is vooral een breder automotive probleem. Ik mis op alle platformen nog steeds behoorlijk gangbare apps zoals Microsoft Teams, Google Meet, Flitsmeister, TomTom, enzovoort. Allemaal apps die via CarPlay en Android Auto uitstekend werken, maar die als native automotive app nog nauwelijks beschikbaar zijn.

• Juancho
Podimo is idd maar 1 van de vele apps die ontbreken. Helaas loopt de store nog hopeloos achter.

Ik heb ook een brodit houder, draadloos laden, maar ik vind een gedoe zo wisselen tussen AAOS en AA. Die laatste gebruik is ook nooit eigenlijk. Maar het is heel vervelend als je graag een app wil gebruiken, in dit geval podcasts, die niet via het native systeem te gebruiken is.

• Kammika
Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:24:
Podimo is idd maar 1 van de vele apps die ontbreken. Helaas loopt de store nog hopeloos achter.

Ik heb ook een brodit houder, draadloos laden, maar ik vind een gedoe zo wisselen tussen AAOS en AA. Die laatste gebruik is ook nooit eigenlijk. Maar het is heel vervelend als je graag een app wil gebruiken, in dit geval podcasts, die niet via het native systeem te gebruiken is.
kun je aangeven tov welke App Store van welk merk deze dan achterloopt (anders dan generiek CarPlay/android auto)?

• Juancho
Kammika schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:28:
[...]

kun je aangeven tov welke App Store van welk merk deze dan achterloopt (anders dan generiek CarPlay/android auto)?
Dat had ik al eerder aangegeven. Geen ander auto merk want dat interesseert me niet zo. Ik kijk naar de verschillen tussen de playstores. Dus telefoon/tablet/laptop vs Android in de auto. Dat loopt hopeloos achter. Zelfs Youtube is geen app maar gewoon een pagina die in de browser geopend wordt.

Dat zeggende, ik kan eens testen of Podimo in de browser openen werkt en ook blijft afspelen terwijl je rijdt. Zou alsnog een vervelende omweg moeten zijn omdat je ook geen snelkoppelingen van een pagina kan maken, maar dan kan je iig binnen AAOS podcasts luisteren via Podimo.

• Kammika
Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Dat had ik al eerder aangegeven. Geen ander auto merk want dat interesseert me niet zo. Ik kijk naar de verschillen tussen de playstores. Dus telefoon/tablet/laptop vs Android in de auto. Dat loopt hopeloos achter. Zelfs Youtube is geen app maar gewoon een pagina die in de browser geopend wordt.

Dat zeggende, ik kan eens testen of Podimo in de browser openen werkt en ook blijft afspelen terwijl je rijdt. Zou alsnog een vervelende omweg moeten zijn omdat je ook geen snelkoppelingen van een pagina kan maken, maar dan kan je iig binnen AAOS podcasts luisteren via Podimo.
A check, dan herken ik je punt, maar dan is het geen aaos specifiek punt. Geldt voor elk automerk

• Juancho
Kammika schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:09:
[...]

A check, dan herken ik je punt, maar dan is het geen aaos specifiek punt. Geldt voor elk automerk
Voor mij alleen de merken die echt volwaardig AAOS draaien. Dus zeker niet elk auto merk dus. Ik vergelijk weldegelijk echt AAOS met AA. Beide van Google, dus daar zou veel meer overeenkomsten in moeten zijn. Een simpele podcast app als deze zou toch zo gepusht kunnen worden in de store lijkt me.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste