Android Automotive

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:34
MaxxMark schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:01:
Het grootste "probleem" dat doorbroken moet worden is dat auto's gewoonweg niet veel mogen. En daar is AAOS ook op gericht. Er MOET rekening gehouden worden met dat je een auto bestuurder bent.

AAOS houdt daar heel erg rekening mee, dat las (en lees) je ook er over. AAOS is daar extreem op gericht. De apps die we willen "mogen" niet omdat ze te afleidend zijn voor de bestuurder.

En dat is het "probleem" op dit moment. Ik neem zelf een carkit zodat ik mijn telefoon bij de hand heb. Ik kan daar gewoonweg meer op dan op AAOS (zoals het open hebben staan van Whatsapp). AAOS kan dat niet evenaren omdat een messenger client te veel afleidt. En omdat daar voorlopig geen oplossing voor gaat zijn zal een AAOS altijd blijven achterlopen.

Apple CarPlay ervaart exact de zelfde problemen. Daar kan je ook iMessage of Whatsapp niet openen.

De limitatie zorgt er bovendien voor dat weinig bedrijven in die app-wereld willen springen. Het frustreert de eindgebruiker in plaats van dat het helpt.
De UI customizen kan er ook voor zorgen dat je net minder afgeleid wordt tijdens het rijden. Er zijn nu tal van functies op AAOS waar ik via de menu's aan kan tijdens het rijden, maar die 3 niveaus diep zitten. Als ik daarvoor een snelkoppeling of widget op het bureaublad kan zetten, kan dat met 1 knop of in 1 oogopslag, dus minder afleiding.

En dan heb je Android Auto ... daar kan/mag je ook een pak meer. Daar kan ik bijvoorbeeld perfect via spraak een Whatsapp bericht versturen of laten voorlezen en toont hij in de widget op het 'bureaublad' een preview van binnenkomende berichten. Vanmorgen nog kreeg ik tijdens mijn rit een WA bericht van school als herinnering dat mijn zoon handschoenen moest meenemen voor het schaatsen. Erg handig dat ik dit met 1 knop kon laten voorlezen en via spraak kon doorsturen naar mijn zoon, zonder daarbij veel afgeleid te zijn. Op AAOS heb je die optie niet en daardoor gaat een mens net naar zijn telefoon grijpen wat veel gevaarlijker is, dus in dat opzicht faalt AAOS imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-12-2025

frankkie12345

Android Developer (FM)

Nog steeds jammer, maar begrijpelijk, dat Flitsmeister de stekker uit de AAOS versie heeft getrokken. AAOS is na 5 jaar nog steeds niet op het niveau van AA.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:28
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:55:
Nog steeds jammer, maar begrijpelijk, dat Flitsmeister de stekker uit de AAOS versie heeft getrokken. AAOS is na 5 jaar nog steeds niet op het niveau van AA.
Maar iets nog te installeren? Hij zal het op die nieuwe snapdragon processoren toch wel een stuk beter doen zou ik verwachten. Is iig wel een testje waard lijkt me…

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:27:
[...]

Maar iets nog te installeren? Hij zal het op die nieuwe snapdragon processoren toch wel een stuk beter doen zou ik verwachten. Is iig wel een testje waard lijkt me…
Ondertussen hebben zowel Polestar als Volvo ook nieuwe auto's met geheel andere hardware incl andere schermen als de 1e generaties. Dus dat is al compleet anders. En daar doet FM ook niks mee.

Ik spreek voor mezelf maar ik denk dat Frank gewoon bedoeld dat Android te veel afgebakend is om als app maker een mooie en handige FM app te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

[b]Juancho in "Android Automotive"
Ik spreek voor mezelf maar ik denk dat Frank gewoon bedoeld dat Android te veel afgebakend is om als app maker een mooie en handige FM app te maken.
Helemaal correct

• Kammika
Dat snap ik, maar is die nog te installeren? Hij was gewoon wat traag, maar werkt misschien prima op die nieuwe hardware die vele malen sneller is

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:02:
[...]

Dat snap ik, maar is die nog te installeren? Hij was gewoon wat traag, maar werkt misschien prima op die nieuwe hardware die vele malen sneller is
De app is uit de Google Play Store gehaald, dus nee; De app is niet te installeren op dit moment.

"Wat traag" is een understatement. Max 10 FPS anders begon de muziek te haperen...

Kan binnenkort wel weer eens kijken of er wat te regelen valt. Er zijn in ieder geval nieuwe ontwikkelingen bezig op gebied van MapBox/MapLibre die mogelijk gaan helpen.

• Kammika
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:07:
[...]

De app is uit de Google Play Store gehaald, dus nee; De app is niet te installeren op dit moment.

"Wat traag" is een understatement. Max 10 FPS anders begon de muziek te haperen...

Kan binnenkort wel weer eens kijken of er wat te regelen valt. Er zijn in ieder geval nieuwe ontwikkelingen bezig op gebied van MapBox/MapLibre die mogelijk gaan helpen.
Zou top zijn!

• Juancho
  • Nu online
frankkie12345 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet wat dat laatste kan betekenen maar ik kan wel zeggen dat de oude FM AAOS app mij ook nooit meer zal trekken.

De enige reden om het te doen zou voor mij zijn als je een soort van overlay mag tonen met dat smiley icoontje van de home nu van FM op mobile. Of een klein stukje van het scherm, smiley als er niks op je huidige route is, klein overzichtje als er wel wat is met optie om dit ook te beoordelen en/of iets toe te voegen.

Zolang dat niet kan werkt het voor mij niet. Ik irriteer me nu al mateloos aan het feit dat ik Maps en Spotify niet op 1 scherm kan zien en me suf klik op een rit. Als FM daar ook nog bij komt... Kansloos.

Zoals ik hé tnu heb, met Brosig als houder en FM altijd in beeld op de telefoon werkt het prima. Ik raak geen knop aan.

Dat zou mij als app maker en specifiek FM ook echt aan het denken zetten. Overlay is absoluut een must have als de wagen in kwestie geen splitscreen heeft. Kan dat niet, zou ik er ook geen tijd en moeite in stoppen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ik weet niet wat dat laatste kan betekenen maar ik kan wel zeggen dat de oude FM AAOS app mij ook nooit meer zal trekken.

De enige reden om het te doen zou voor mij zijn als je een soort van overlay mag tonen met dat smiley icoontje van de home nu van FM op mobile. Of een klein stukje van het scherm, smiley als er niks op je huidige route is, klein overzichtje als er wel wat is met optie om dit ook te beoordelen en/of iets toe te voegen.

Zolang dat niet kan werkt het voor mij niet. Ik irriteer me nu al mateloos aan het feit dat ik Maps en Spotify niet op 1 scherm kan zien en me suf klik op een rit. Als FM daar ook nog bij komt... Kansloos.

Zoals ik hé tnu heb, met Brosig als houder en FM altijd in beeld op de telefoon werkt het prima. Ik raak geen knop aan.

Dat zou mij als app maker en specifiek FM ook echt aan het denken zetten. Overlay is absoluut een must have als de wagen in kwestie geen splitscreen heeft. Kan dat niet, zou ik er ook geen tijd en moeite in stoppen.
als FM het wel doet kun je toch FM als navigatie gebruiken, net zoals dat je ook Waze oid als navigatie kunt gebruiken?

hoe werkt dat eigenlijk in jouw nieuwe polestar als je wave native installeert, zie je die dan op dezelfde manier als GM in de nieuwe UI? Dus met splitscreen?

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:26:
[...]

als FM het wel doet kun je toch FM als navigatie gebruiken, net zoals dat je ook Waze oid als navigatie kunt gebruiken?
Nee want ik ben groot fan van Maps en zal dat blijven gebruiken. Daar is FM voor mij niet voor. Zoals ik ook geen Waze wil of ga gebruiken. FM integreren met Maps zou helemaal top zijn maar dat lijkt me zonder overname kansloos. Android is al eigenaar van Waze en daar gebeurt ook al jaren geen zak mee. Ja, heel soms krijg je een melding in Maps dat een Waze gebruiker iets gerapporteerd heeft. Maar voor een dikke 90% mist Maps alles wat FM doorgeeft.
hoe werkt dat eigenlijk in jouw nieuwe polestar als je wave native installeert, zie je die dan op dezelfde manier als GM in de nieuwe UI? Dus met splitscreen?
Polestar 2 heeft die nieuwe UI niet en krijgt die voorlopig ook niet. Dus nee, in de PS2 ook geen splitscreen want ik nog steeds een grote ergernis is. Laat mij dat lekker zelf bepalen, met flexibel in te delen vlakken zoals je als gebruiker zelf wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 21-12-2025 21:50 ]

• Kammika
Juancho schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:47:
[...]

Nee want ik ben groot fan van Maps en zal dat blijven gebruiken. Daar is FM voor mij niet voor. Zoals ik ook geen Waze wil of ga gebruiken.

[...]

Polestar 2 heeft die nieuwe UI niet en krijgt die voorlopig ook niet. Volgens mij alleen de Polestar 3 alleen. Dus nee, in de PS2 ook geen splitscreen want ik nog steeds een grote ergernis is. Laat mij dat lekker zelf bepalen, met flexibel in te delen vlakken zoals je als gebruiker zelf wil.
o... heeft die PS2 van jou nog ook geen snapdragon dan? Dacht dat dat gelijk liep met MY26 van de EX/EC40...

Anyway, dan zou je FM toch gewoon als navigatie kunnen gebruiken, net zoals je dat nu ook als met apps als Waze and ABRP kan?

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:49:
[...]

o... heeft die PS2 van jou nog ook geen snapdragon dan? Dacht dat dat gelijk liep met MY26 van de EX/EC40...

Anyway, dan zou je FM toch gewoon als navigatie kunnen gebruiken, net zoals je dat nu ook als met apps als Waze and ABRP kan?
Wel de nieuwe processor want ik hebt MY26 idd. Heel snel ding. Maar die nieuwe AAOS UI is specifiek van Volvo. Niet van Polestar. Voorlopig kokt die dan ook niet op de PS2. Die snapdragon processor heeft dan ook helemaal niets met de nieuwe UI schil te maken. 0,0. Zoals je weet krijgen namelijk ook de eerste generatie Volvos die UI. Die valt verder enorm mee hoor qua aanpassingen. Vast rijtje snelkoppelingen en als je wil 2 kleine vakjes voor muziek en telefoon. Dat is verder ook niet groter/breder te maken om een eigen indeling te maken. Daar heb je de nieuwe processor dus ook niet specifiek voor nodig.

Maar nee, al had ik splitscreen, maps is min go to navigatiesysteem. FM gebruik ik voor meldingen. Super fijn als dat in 1 scherm kan of met overlay, maar zolang dat niet kan staat FM op de mobiel aan. Altijd inzicht, raak geen knop aan om het te starten en af te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 21-12-2025 21:59 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste