Android Automotive

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
MaxxMark schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:01:
Het grootste "probleem" dat doorbroken moet worden is dat auto's gewoonweg niet veel mogen. En daar is AAOS ook op gericht. Er MOET rekening gehouden worden met dat je een auto bestuurder bent.

AAOS houdt daar heel erg rekening mee, dat las (en lees) je ook er over. AAOS is daar extreem op gericht. De apps die we willen "mogen" niet omdat ze te afleidend zijn voor de bestuurder.

En dat is het "probleem" op dit moment. Ik neem zelf een carkit zodat ik mijn telefoon bij de hand heb. Ik kan daar gewoonweg meer op dan op AAOS (zoals het open hebben staan van Whatsapp). AAOS kan dat niet evenaren omdat een messenger client te veel afleidt. En omdat daar voorlopig geen oplossing voor gaat zijn zal een AAOS altijd blijven achterlopen.

Apple CarPlay ervaart exact de zelfde problemen. Daar kan je ook iMessage of Whatsapp niet openen.

De limitatie zorgt er bovendien voor dat weinig bedrijven in die app-wereld willen springen. Het frustreert de eindgebruiker in plaats van dat het helpt.
De UI customizen kan er ook voor zorgen dat je net minder afgeleid wordt tijdens het rijden. Er zijn nu tal van functies op AAOS waar ik via de menu's aan kan tijdens het rijden, maar die 3 niveaus diep zitten. Als ik daarvoor een snelkoppeling of widget op het bureaublad kan zetten, kan dat met 1 knop of in 1 oogopslag, dus minder afleiding.

En dan heb je Android Auto ... daar kan/mag je ook een pak meer. Daar kan ik bijvoorbeeld perfect via spraak een Whatsapp bericht versturen of laten voorlezen en toont hij in de widget op het 'bureaublad' een preview van binnenkomende berichten. Vanmorgen nog kreeg ik tijdens mijn rit een WA bericht van school als herinnering dat mijn zoon handschoenen moest meenemen voor het schaatsen. Erg handig dat ik dit met 1 knop kon laten voorlezen en via spraak kon doorsturen naar mijn zoon, zonder daarbij veel afgeleid te zijn. Op AAOS heb je die optie niet en daardoor gaat een mens net naar zijn telefoon grijpen wat veel gevaarlijker is, dus in dat opzicht faalt AAOS imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste