Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
NielsHarley schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:28:
Ik hoop nog steeds dat er een manier is om suggesties/ideeën door te geven aan Volvo i.p.v. alleen via een dealer.
https://group.volvocars.c...novation/open-innovations

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:46
Zoals ik het lees niks leuks voor AAOS behalve een video/browser wat allang was aangekondigd.

Die zaken als splitscreen zijn dus voor Android auto. Terwijl dat juist super tof en fijn zou zijn voor AAOS.
Since the most important core areas of the infotainment area have been covered for a long time and currently do not require any further development of the operating system, the scope is now being expanded. This includes video support and even a browser for browsing the web.
@ergodyne1 die vakgroepen met Volvo zijn eveneens allang voorbij gekomen. Zo heeft Volvo zelf een platform opgetuigd waar de eerste groepen rijders, waaronder een aantal van hier incl mezelf, feedback konden geven.

Leuk en goed idee, er zou maandelijks ook een Volvo persoon op diverse punten ingaan maar die hebben we nooit gezien. Communicatie was en is heel erg matig.

Daarnaast zijn er nog andere initiatieven gestart maar ook dat blijft maar moeizaam gaan. Zo erg dat ik het zelf ook maar opgegeven heb nadat 3x een afspraak werd geannuleerd. Ik heb ook zo m'n normen en waarden en zo ga je niet met elkaar om.

Ik begrijp dus zeker je frustraties want die heb ik zelf ook ervaren.al waren er toen wel meer en grotere problemen dan nu. Maar feit is en blijft dat Volvo z'n gang gaat e 'n haar gebruikers niet actief wil mee laten helpen en testen. En dan krijg je dus zaken als zomaar PA van het stuur weg of nu weer een scherm dat ze verprutsen.

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 23-05-2022 21:13 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 08:16
https://www.swedespeed.co...-v2-1.654558/post-7949379

Lijkt alsof de afmeting van de kaart in de XC60 al kleiner was tov de (X)C40 in de voorgaande versie?

[ Voor 24% gewijzigd door WildOne op 23-05-2022 22:45 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:12
zag dit linkje... :
https://en.media.renaultg...ea-motors-cf0b-989c5.html

en deze quote daarin:
The new products will utilize Geely Holding Group’s world-class Compact Modular Architecture (CMA)
da's wel goed nieuws voor het onderliggend platform van de XC40, daar zal dus nog veel langer in geïnvesteerd worden.

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:28:
[...]

Waarom zou ik een CC van de baas moeten hebben? Ik heb gewoon een laadpas (new motion) en daarmee wil ik gewoon laden. Zeker in Nederland. Heb helemaal geen zin in extra werk met declaraties etc. Dus als Volvo zo'n mond vol heeft van het makkelijker maken hoop ik maar van harte dat ze zo snugger zijn om diverse betaalmethoden toe te voegen in de app. Waaronder dus iedere laadpas in iig Nederland. Anders heeft het denk ik voor veel rijders geen nut.
Wellicht is er perspectief:

Volvo Looking To Integrate More Companies Into Its App To Simplify Charging

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11 17:04
Juancho schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:05:

@ergodyne1 die vakgroepen met Volvo zijn eveneens allang voorbij gekomen. Zo heeft Volvo zelf een platform opgetuigd waar de eerste groepen rijders, waaronder een aantal van hier incl mezelf, feedback konden geven.

Leuk en goed idee, er zou maandelijks ook een Volvo persoon op diverse punten ingaan maar die hebben we nooit gezien. Communicatie was en is heel erg matig.

Daarnaast zijn er nog andere initiatieven gestart maar ook dat blijft maar moeizaam gaan. Zo erg dat ik het zelf ook maar opgegeven heb nadat 3x een afspraak werd geannuleerd. Ik heb ook zo m'n normen en waarden en zo ga je niet met elkaar om.

Ik begrijp dus zeker je frustraties want die heb ik zelf ook ervaren.al waren er toen wel meer en grotere problemen dan nu. Maar feit is en blijft dat Volvo z'n gang gaat e 'n haar gebruikers niet actief wil mee laten helpen en testen. En dan krijg je dus zaken als zomaar PA van het stuur weg of nu weer een scherm dat ze verprutsen.
Interessant om te lezen.

Moet zeggen dat ik geen frustraties heb hoor ;). Heb geen extreme problemen met de auto. Vind het vooral interessant om te zien hoe een autofabrikant acteert. Je ziet toch heel duidelijk dat het hier gaat om de verkopen en de usability van de bestaande wagen staat op een tweede plek. Wat kan het hun schelen dat er groepje het niet eens is met de aanpassing van een display? De verkoopaantallen zijn er toch wel! De bestellingen gaan gewoon door. Fuck die eigenaar :P

Daarnaast denk ik dat de NL tak van Volvo maar weinig in de melk te brokkelen heeft als het gaat om wijzigingsverzoeken, etc. Wat heeft het dan voor zin daar veel tijd in te steken zal je contactpersoon gedacht hebben... Trekken aan een dood paard ook wel genoemd...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• ergodyne1
Olivier Loedel, head of Electrification Ecosystem at Volvo Cars. “Our goal was to make life easier for our customers and remove one of the major barriers for customers to switch to an electric car. With the Volvo Cars app, we will create one digital charging platform.”

Ben benieuwd wat 'ie hiermee bedoelt en in welke eeuw dit op de markt komt.

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Heb zopas even contact opgenomen met het software-team waarom de lay-out van het bestuurdersdisplay werd aangepast:

"Er zijn in de VSA, langs juridische kanalen klachten gekomen dat op de navigatiepagina geen snelheden stonden vermeld langs de buitenzijde van de snelheidsmeter."

Ze waren toen wel verwonderd dat ze dat op de niet-Amerikaanse wagens ook moesten aanpassen.
Op vraag van mij gingen ze even nakijken of dit kan teruggeschroefd worden op Europese wagens maar ze geven dit maar een kleine kans op succes. Laat ons hopen.

(Let wel: ik stelde deze vraag, niet wars van enig eigenbelang omdat ik de aanpassing op esthetisch vlak ook een jammerlijke ontwikkeling vind. Het is niet de bedoeling dat ik dit ga doen op vraag van deze gemeenschap. Laat dit duidelijk zijn)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Pure8
Ik begrijp hier jullie enthousiasme over dit artikel niet.
Wij hebben de integratie met Plugsurfing die 11 keer meer laadpunten dekt dan de Amerikaanse partners van Volvo waar dit bericht over gaat.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:13
Pure8 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Ik begrijp hier jullie enthousiasme over dit artikel niet.
Wij hebben de integratie met Plugsurfing die 11 keer meer laadpunten dekt dan de Amerikaanse partners van Volvo waar dit bericht over gaat.
Ik zat ongeveer hetzelfde te denken…..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
Pure8 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:00:
Heb zopas even contact opgenomen met het software-team waarom de lay-out van het bestuurdersdisplay werd aangepast:

"Er zijn in de VSA, langs juridische kanalen klachten gekomen dat op de navigatiepagina geen snelheden stonden vermeld langs de buitenzijde van de snelheidsmeter."

Ze waren toen wel verwonderd dat ze dat op de niet-Amerikaanse wagens ook moesten aanpassen.
Op vraag van mij gingen ze even nakijken of dit kan teruggeschroefd worden op Europese wagens maar ze geven dit maar een kleine kans op succes. Laat ons hopen.

(Let wel: ik stelde deze vraag, niet wars van enig eigenbelang omdat ik de aanpassing op esthetisch vlak ook een jammerlijke ontwikkeling vind. Het is niet de bedoeling dat ik dit ga doen op vraag van deze gemeenschap. Laat dit duidelijk zijn)
Dit ga ik wel een dingetje vinden hoor. Dat wij onze wagens maar steeds moeten laten aanpassen aan die "gekke" Amerikanen.

Edit: ik las denk ik te snel, ik las USA |:( :) tenzij je er Verenigde Staten van Amerika mee bedoelt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-05-2022 12:30 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ergodyne1

Tof dat je dit gecheckt hebt! kun je ook iets meer vertellen over de softwareontwikkeltak van Volvo? Wordt er iets in NL ontwikkeld op dit vlak? etc.etc. Om een beetje beeld te krijgen van de organisatie.

Daarnaast ben ik wel benieuwd waarom ze niet het display met de afloop links en recht overeind hebben gehouden én waarom de animatie eruit gehaald is... dit was juist tof. Mocht waarschijnlijk niks kosten deze downgrade...

[ Voor 9% gewijzigd door ergodyne1 op 24-05-2022 13:05 ]

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Voor mij is 1 ding wel duidelijk; Volvo heeft drastisch het aantal opties, pakketten etc - oftewel de variaties - teruggebracht. In de basis heel compleet maar beperkt aantal variaties om productie eenvoudig te houden. De kans dat men dan per markt software gaat bijhouden, buiten wettelijke vereisten, acht ik dan ook nihil omdat dit niet strookt met die visie.

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 20:17
Dus… dit had ik vanmorgen… lang geleden dat ik static gezien heb d:)b (overigens een reset tijdens rijden werkt gewoon, begon een beetje warm te worden in de auto.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6bCxxItsoBudjcfqNvqq61fuqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idZfmia2LtPhw5BKu1JJuXZY.jpg?f=fotoalbum_large

En toen dit.. ja het stuur staat in de midden stand. Heel irritant die afwijking naar rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqpCVcqzqPJ_h-GaTzmFdHxUcDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0e8QH8WL4s6SohfU6hes1DK.jpg?f=fotoalbum_large

• Pure8
Juancho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Dit ga ik wel een dingetje vinden hoor. Dat wij onze wagens maar steeds moeten laten aanpassen aan die "gekke" Amerikanen.

Edit: ik las denk ik te snel, ik las USA |:( :) tenzij je er Verenigde Staten van Amerika mee bedoelt ;)
Inderdaad, USA in het Nederlands.
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Tof dat je dit gecheckt hebt! kun je ook iets meer vertellen over de softwareontwikkeltak van Volvo? Wordt er iets in NL ontwikkeld op dit vlak? etc.etc. Om een beetje beeld te krijgen van de organisatie.
De software-ontwikkeling gebeurt door verschillende teams die uiteraard nauw samenwerken omdat de software in de auto uiteindelijk ook op elkaar moet afgestemd zijn wil het een beetje vlot werken.
Zo heb je teams die de motorsturing doen, de dashboard-UI, de communicatiemodule, enz...
Ikzelf werk voor Volvo bij Zenseact. Hier ontwikkelen we de volledig autonome Volvo's. Kleine onderdelen van deze software worden geïsoleerd gebruikt voor de rijdersondersteuning van de tegenwoordige auto's.
Ik werk dus niet aan de Volvo's die momenteel op de weg rijden maar aan de Volvo's die binnen afzienbare tijd op de openbare weg zullen verschijnen. Dus... don't shoot me als je software-klachten hebt.

Er wordt er bij Volvo qua software niks ontwikkeld in Nederland.

Echter, je moet weten dat Nederland redelijk voorbereid is op de komst van autonome wagens. Om volledig autonoom te kunnen rijden heb je namelijk ook 'medewerking' nodig van de weginfrastructuur. Er is dus interactieve communicatie tussen de auto en de weg. En net op dat punt is Nederland zich al geruime tijd aan het voorbereiden. En dat in tegenstelling tot andere landen. Als ik me niet vergis is het op de A10 dat er een deel van de weg interactief communiceert met twee testwagens van ???? (ik weet niet van wie ze zijn maar het zijn Nissan's) Boven dat stuk weg zijn de blauwe communicatieborden voorzien van apparatuur die nodig is voor autonoom rijden en langs de kant van de weg staan de nodige bakens. En wanneer je die weg dan verlaat langs een bepaalde afrit kom je verkeerslichten tegen die ook aangepast zijn aan autonoom verkeer.

Hier waar ik werk hebben we natuurlijk ook aangepaste wegen tot onze beschikking. Dat is zo verkregen door de plaatselijke overheid omdat we deze aanpassingen nodig hebben. En er zijn nog plaatsen op de wereld waar dat zo is wanneer ze daar aan autonomie werken. Maar volgens mij is Nederland het enige land waar ze zich als wegbeheerder voorbereiden.

• Juancho
Alleen tegen die tijd hebben we bijna allemaal al onze XC40 Px / C40 al weer ingeleverd :). Dus voor mij is het veel belangrijker wat het UI team dan in godsnaam dacht te doen met het weghalen van PA en nu weer het scherm verprutsen... ;). Geef ze dat maar door :)

• ergodyne1
Pure8 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:54:

De software-ontwikkeling gebeurt door verschillende teams die uiteraard nauw samenwerken omdat de software in de auto uiteindelijk ook op elkaar moet afgestemd zijn wil het een beetje vlot werken.
Zo heb je teams die de motorsturing doen, de dashboard-UI, de communicatiemodule, enz...
Ikzelf werk voor Volvo bij Zenseact. Hier ontwikkelen we de volledig autonome Volvo's. Kleine onderdelen van deze software worden geïsoleerd gebruikt voor de rijdersondersteuning van de tegenwoordige auto's.
Ik werk dus niet aan de Volvo's die momenteel op de weg rijden maar aan de Volvo's die binnen afzienbare tijd op de openbare weg zullen verschijnen. Dus... don't shoot me als je software-klachten hebt.

...
Cool. De nadruk ligt vooral op ontwikkeling zo te lezen, en dat is vrij logisch. Het ding is verkocht, het geld wordt alleen nog gemaakt bij de lokale dealer op onderhoud.

De afdeling dashboard-UI heeft niet zoveel fans gewonnen de afgelopen dagen... :+ de status op de C40 Instagram club is nu: 26 stemmen tegen het nieuwe display en 9 stemmen voor ;)

• ergodyne1
Juancho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:17:
Alleen tegen die tijd hebben we bijna allemaal al onze XC40 Px / C40 al weer ingeleverd :). Dus voor mij is het veel belangrijker wat het UI team dan in godsnaam dacht te doen met het weghalen van PA en nu weer het scherm verprutsen... ;). Geef ze dat maar door :)
Ben benieuwd hoe groot zo'n team is. Duur team die er in ieder geval voor zorgt dat de afdeling 'behoud' het druk gaat hebben over 3 jaar :+

• Pure8
Juancho schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:17:
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Cool. De nadruk ligt vooral op ontwikkeling zo te lezen, en dat is vrij logisch. Het ding is verkocht, het geld wordt alleen nog gemaakt bij de lokale dealer op onderhoud.

De afdeling dashboard-UI heeft niet zoveel fans gewonnen de afgelopen dagen... :+ de status op de C40 Instagram club is nu: 26 stemmen tegen het nieuwe display en 9 stemmen voor ;)
Nee, jullie hebben het fout. Je gebruikt het woord 'ontwikkeling' maar het is daarnaast ook 'doorontwikkeling'.
Er zijn geregeld zaken die een verbetering kunnen betekenen voor de reeds bestaande systemen maar tot nu toe werden die meestal geïmplementeerd op het volgende MY omdat er telkens een werkplaatsbezoek voor nodig zou zijn. En vele klanten hebben daar een hekel aan. Maar sinds de OTA updates kunnen deze makkelijker in de bestaande auto's geplaatst worden. Er moet echter telkens ook wel een commerciële overweging gemaakt worden: passen we de bestaande auto's hiermee aan of houden we dit voor de modelupdate.
Ik heb de indruk dat hier mensen op dit forum zitten die er van uitgaan dat omdat er zoiets bestaat als OTA updates ze voor eeuwig en drie dagen alle nieuwste snufjes in hun auto bij gaan krijgen. Nee dus. Er wordt wel geluisterd naar de klanten en waar er terechte klachten zijn worden deze zeker onder de loep genomen en naar een oplossing gezocht. (hoewel er hier een paar zure haringen zitten die dit toch niet gaan geloven)
De reden van het "verprutsen" van het navigatiescherm heb ik hierboven al uitgelegd. Ik ben zelf ook niet blij met het resultaat maar deze lay-out hoeft nog niet definitief te zijn.

En omdat jullie maar blijven doorzeuren over die PA wil ik eens, weliswaar voorzichtig, uit bed praten: er zijn 4 maanden lang willekeurige Volvo-rijders uitgenodigd geweest om enkele welbepaalde veiligheids-issues te testen in de simulator in Torslanda. Dus geen testpiloten maar de gewone man en vrouw die dagelijks met de auto rijdt. Mensen zoals ons dus. Daar zat ook de plaatsing van de PA bij. Tijdens deze simulaties worden acute gevaarlijke situaties gecreëerd en daarbij bekeken hoe mensen reageren. Daarbij is naar voor gekomen dat de huidige plaatsing van de PA de veiligste is. Wel wordt er omtrent dit nog iets anders bekeken maar daar kan ik hier niet over uitweiden.
Er wordt dus wel degelijk geluisterd naar de bestaande klanten, of je dit nu geloofd of niet, maar men kan niet voor iederéén goed doen.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:19

Told you so! ;)
Venomer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Het zal wel weer een of andere Amerikaanse eis zijn. Dat de cijfers van de snelheidsmeter altijd in beeld zijn of zo.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Pure8 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:50:
[...]

[...]

[…]
En omdat jullie maar blijven doorzeuren over die PA wil ik eens, weliswaar voorzichtig, uit bed praten: er zijn 4 maanden lang willekeurige Volvo-rijders uitgenodigd geweest om enkele welbepaalde veiligheids-issues te testen in de simulator in Torslanda. Dus geen testpiloten maar de gewone man en vrouw die dagelijks met de auto rijdt. Mensen zoals ons dus. Daar zat ook de plaatsing van de PA bij. Tijdens deze simulaties worden acute gevaarlijke situaties gecreëerd en daarbij bekeken hoe mensen reageren. Daarbij is naar voor gekomen dat de huidige plaatsing van de PA de veiligste is. Wel wordt er omtrent dit nog iets anders bekeken maar daar kan ik hier niet over uitweiden.
Er wordt dus wel degelijk geluisterd naar de bestaande klanten, of je dit nu geloofd of niet, maar men kan niet voor iederéén goed doen.
Ik rijd op de Nederlands 80 km wegen ook graag met de ACC + PA aan. Onze wegen hebben vluchtheuvels en middengeleiders waar je om heen moet slingeren. Daar is de PA in zijn huidige vorm niet goed in. Waar je als bestuurder zelf voor een vloeiende lijn kiest, probeert de PA het midden van de strook aan te houden. Dat resulteert in abrupte stuurbewegingen. Daar zou ik zo graag even de PA uit kunnen zetten. Nu moet je de hele ACC uit zetten.

Ik snap de keuze van Volvo wel, want veiligheid is hun eerste prioriteit. Maar de gebruikerservaring komt er af en toe wel door in de knel.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

[...]

Ik heb de indruk dat hier mensen op dit forum zitten die er van uitgaan dat omdat er zoiets bestaat als OTA updates ze voor eeuwig en drie dagen alle nieuwste snufjes in hun auto bij gaan krijgen. Nee dus. Er wordt wel geluisterd naar de klanten en waar er terechte klachten zijn worden deze zeker onder de loep genomen en naar een oplossing gezocht. (hoewel er hier een paar zure haringen zitten die dit toch niet gaan geloven)
Goed stukje verwachtingsmanagement!
Dit vind ik toch wel een beetje apart verhaal. De uitkomst van zo'n 4 maanden-test hangt natuurlijk helemaal af van de test zelf. Wat zou de test in hebben gehouden. "Zet de PA aan". Ja, kan me voorstellen dat men dan in het menu gaat zoeken. Maar, "je rijdt op een weg waar PA levensgevaarlijk is, zet de PA snel uit" kan nooit als uitkomst hebben dat de huidige implementatie de meest veilige is.
Voor NL rijders kan het nooit een veiligheidsverbetering zijn, omdat - zoals hier al vaak naar voren gekomen - er gewoon heel onveilige situaties ontstaan met PA aan op 80km wegen zonder middenstreep. In die situaties wil je PA snel uit kunnen zetten, en dat is nu onmogelijk. En ja, je kunt uiteraard de hele ACC wel uitzetten in die situatie, maar dat slaat nergens op.

P8

• over9000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCbO8q2m-k1Pgora1CWysF7Wdpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LH8GWzypuQ9n4oak2fI3Y5a.jpg?f=fotoalbum_large

Eeuhm… _O-

Easypark staat erbij als een Volvo Cars app.. zouden dan toch al die developers voor beide merken ontwikkelen ;) ;) abrp iemand? :9 :P :Y

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:49
Kan iemand uitleggen waarom de oude plaatsing van de PA op het stuur onveiliger is dan de plaatsing nu in de middenconsole een paar menuklikken diep?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Waterblok schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:05:
Kan iemand uitleggen waarom de oude plaatsing van de PA op het stuur onveiliger is dan de plaatsing nu in de middenconsole een paar menuklikken diep?
wellicht per ongeluk aanzetten op het stuur??

• Venomer
De auto’s voor de Amerikaanse en Europese markt verschillen toch al. Denk aan de amberkleurige dagrijverlichting die in de USA verplicht is. Waarom maken ze dan geen aparte software-versies? De kans dat ik met mijn Europese XC40 per ongeluk naar de USA rijd is nihil…

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-11 15:04
ko-ie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:46:
Beste mede Volvo XC-40 (p8) rijders,

Helaas is onze auto betrokken geraakt bij een ongeval met flinke wat schade als gevolg.
De inzittende heeft gelukkig niets over gehouden aan het ongeval. Volvo is wat dat betreft als veilige auto zijn woord nagekomen.
Het ongeval gebeurde allemaal heel snel en alle betrokken partijen hebben een ander verhaal. Nu heeft de Volvo een Event Data Recorder en meerdere camera's aan boord. Heeft iemand van jullie ervaring of deze informatie is te raadplegen zodat we de beelden vlak voor de gebeurtenis kunnen evalueren?
Ik meen mij ook te herinneren dat ik zoiets ooit in de release notes heb gelezen van één van de updates. Nu kan ik deze informatie echter niet meer vinden.

Een monteur van Volvo heeft een bestand van ruim 12 Gigabyte uit de auto weten veilig te stellen maar sindsdien zijn we in een "kastje naar de muur" verhaal beland bij zowel de Volvo dealer als Volvo Nederland. Op dit moment zit er weinig schot in de zaak en is het maar de vraag of we deze informatie ooit nog krijgen.
Tips of aanbevelingen zijn dan ook van harte welkom.
Het is gisteren duidelijk geworden dat Volvo de beelden, die zijn opgenomen vlak voor het ongeval, niet gaat geven.
Volvo wil blijkbaar partij zijn in het bepalen van de schuldvraag.
Eerst laat Volvo ons een 14 pagina tellend formulier invullen.
De vragen zijn vooral over de verkeerssituatie en wat er precies gebeurd is.
Aan de ene kant begrijpelijk dat men een duidelijk beeld wilt krijgen wat er precies is gebeurd maar eerlijkheidshalve is Volvo geen partij in deze.
Daar komt bij dat de vragen soms erg ver gaan in absoluut in strijd zijn met de AVG.
Tevens lijkt het erop dat Volvo zijn straatje schoon wilt vegen en absoluut zeker wilt zijn dat de auto geen fouten heeft gemaakt.
Naarmate de vragen vorderen worden ze steeds gekker.
Hoe lang was het geleden dat je een rust pauze had gehad.
Wanneer heb je voor het laatst getankt
Zijn er getuigen van het incident. Zo ja contact gegevens.

Vervolgens hoor je weken niets en moet je telkens overal achteraan bellen.
Na enkele weken een nieuwe link naar een website gekregen waar we het ook maar moesten proberen.
Daarna weer niets totdat we,na enkele boze telefoontjes, we vrolijk te horen krijgen dat ze ons niet gaan helpen.

Zucht, we gaan op het op een andere manier aanvliegen. :(

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-10 17:09
Venomer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:23:
De auto’s voor de Amerikaanse en Europese markt verschillen toch al. Denk aan de amberkleurige dagrijverlichting die in de USA verplicht is. Waarom maken ze dan geen aparte software-versies? De kans dat ik met mijn Europese XC40 per ongeluk naar de USA rijd is nihil…
Als de aanpassingen voor de Amerikaanse markt ook hier worden doorgevoerd waarom dan wel bij Volvo en niet bij Polestar? Daar zit de bediening van PA (nog steeds) op het stuur.

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

• ergodyne1
ko-ie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Het is gisteren duidelijk geworden dat Volvo de beelden, die zijn opgenomen vlak voor het ongeval, niet gaat geven.
Volvo wil blijkbaar partij zijn in het bepalen van de schuldvraag.
Eerst laat Volvo ons een 14 pagina tellend formulier invullen.
De vragen zijn vooral over de verkeerssituatie en wat er precies gebeurd is.
Aan de ene kant begrijpelijk dat men een duidelijk beeld wilt krijgen wat er precies is gebeurd maar eerlijkheidshalve is Volvo geen partij in deze.
Daar komt bij dat de vragen soms erg ver gaan in absoluut in strijd zijn met de AVG.
Tevens lijkt het erop dat Volvo zijn straatje schoon wilt vegen en absoluut zeker wilt zijn dat de auto geen fouten heeft gemaakt.
Naarmate de vragen vorderen worden ze steeds gekker.
Hoe lang was het geleden dat je een rust pauze had gehad.
Wanneer heb je voor het laatst getankt
Zijn er getuigen van het incident. Zo ja contact gegevens.

Vervolgens hoor je weken niets en moet je telkens overal achteraan bellen.
Na enkele weken een nieuwe link naar een website gekregen waar we het ook maar moesten proberen.
Daarna weer niets totdat we,na enkele boze telefoontjes, we vrolijk te horen krijgen dat ze ons niet gaan helpen.

Zucht, we gaan op het op een andere manier aanvliegen. :(
Wat balen dit zeg. Maar eerlijk gezegd had ik dit allang verwacht. Volvo gaat echt geen partij nemen in dit soort zaken. Werd ik toch even door een ander alwetend lid hier afgepist omdat ik er eerder wat over zei… :+

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 31-10 15:40
Montalbano schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:04:
[...]

Dit vind ik toch wel een beetje apart verhaal. De uitkomst van zo'n 4 maanden-test hangt natuurlijk helemaal af van de test zelf. Wat zou de test in hebben gehouden. "Zet de PA aan". Ja, kan me voorstellen dat men dan in het menu gaat zoeken. Maar, "je rijdt op een weg waar PA levensgevaarlijk is, zet de PA snel uit" kan nooit als uitkomst hebben dat de huidige implementatie de meest veilige is.
Voor NL rijders kan het nooit een veiligheidsverbetering zijn, omdat - zoals hier al vaak naar voren gekomen - er gewoon heel onveilige situaties ontstaan met PA aan op 80km wegen zonder middenstreep. In die situaties wil je PA snel uit kunnen zetten, en dat is nu onmogelijk. En ja, je kunt uiteraard de hele ACC wel uitzetten in die situatie, maar dat slaat nergens op.
Ik begrijp de discussie over de PA knop niet zo goed.
Je kunt (bij gevaarlijke situatie) toch met een druk op knop de AAC en PA uitzetten? Is de gevaarlijke situatie voorbij druk je op resume en ACC en PA doen het weer. Wat is daar mis mee?

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
Lutra schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Als de aanpassingen voor de Amerikaanse markt ook hier worden doorgevoerd waarom dan wel bij Volvo en niet bij Polestar? Daar zit de bediening van PA (nog steeds) op het stuur.
Omdat het verhaal niet klopt. pure8 kan best meer info hebben omdat hij bij Volvo werkt, maar ook hij weet niet altijd van de hoed en rand…al moet je dat ook niet willen lijkt me. Lekker bezig zijn met waar je plezier uithaalt.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• Kammika
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Wat balen dit zeg. Maar eerlijk gezegd had ik dit allang verwacht. Volvo gaat echt geen partij nemen in dit soort zaken. Werd ik toch even door een ander alwetend lid hier afgepist omdat ik er eerder wat over zei… :+
Ik zie nog steeds niet een uitvraag door justitie/politie... dan lijlt me dit echt wel zo opgelost...

• ergodyne1
Venomer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:23:
Weet iemand of je die amberkleurige verlichting ook hier kunt activeren? Of is dat echt een US-specifieke koplamp?

[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 25-05-2022 07:16 ]

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-11 15:04
Kammika schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:24:
[...]

Ik zie nog steeds niet een uitvraag door justitie/politie... dan lijlt me dit echt wel zo opgelost...
Politie gaat geen uitspraak doen in deze. Zij konden geen duidelijk beeld krijgen van de gebeurtenissen. Iedereen leunt op beelden die de auto zou hebben opgenomen.
Waar het om gaat is dat Volvo je doet laten geloven dat je de beelden kan opvragen door de diverse formulieren in te vullen om vervolgens te horen dat ze niet gaan meewerken.
Dat is niet Volvo waardig. Je zou ontzorgt willen worden in een situatie zoals deze.
Het heeft al een zware emotionele impact op je en dan moet je ook nog eens "vechten" tegen zo'n grote organisatie.
Wees dan vanaf het begin duidelijk zou ik denken.
Er hangt een flinke schuldvraag aan vast. Er zijn twee auto's total loss en twee (zwaar) beschadigd. De beelden kunnen uitsluitsel geven wat er precies gebeurd is. Zoals gezegd, er zijn vier verschillende verhalen.
De verzekeraar en hun advocaat gaan hier nu verder in duiken. Maar tijd begint te tikken. De Volvo is bijna hersteld en dan is het wellicht te laat om de waarheid boven water te krijgen.

• Montalbano
  • Niet online
tdkvolvo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Ik begrijp de discussie over de PA knop niet zo goed.
Je kunt (bij gevaarlijke situatie) toch met een druk op knop de AAC en PA uitzetten? Is de gevaarlijke situatie voorbij druk je op resume en ACC en PA doen het weer. Wat is daar mis mee?
Het stikt hier van die wegen (80 of 60 zonder middenstreep), waar PA levensgevaarlijk is (want duwt je naar het midden) maar waar het met ACC wel heerlijk rijden is.
Natuurlijk kun je de gehele ACC/PA heel snel uitzetten, maar waar het om gaat is dat dat dus niet zou hoeven als ze de PA knop gewoon op het stuur zouden hebben laten zitten (zoals bij andere modellen Volvo’s ook).
In heel veel discussies of klachten denk ik waar maken die mensen zich druk om, maar deze ene wijziging vind ik echt gewoon onbegrijpelijk. Niet omdat het nou zo’n gigantisch probleem is, maar omdat het op welke manier je er ook naar kijkt gewoon een oliedomme en niet te begrijpen wijziging is.

P8

• Juancho
Maar ook dat is persoonlijk @Montalbano . Ik gebruikte PA al weinig maar net toen ik het een beetje wilde 'trainen' verdween die knop. Dus nu gebruik ik het echt nooit meer. Aan de andere kant zijn zaken als design dingen misschien op papier niet zo boeiend maar vergis je niet, je kijkt er elke rit weer na. Dat gaat irriteren als iets je niet zint. En natuurlijk kan een ander bijv. die nieuwe weergave helemaal geweldig vinden. Blijft smaak. Maar daarom kan het voor sommigen best irritant zijn hoor.

Ik heb nu bijv. ook een bug waarbij je denkt, waar maak je je druk over. Namelijk dat de navigatie pijl mij de verkeerde kant op stuurt tov de blauwe lijn die je route voorstelt. Moet ik links af, zegt de pijl rechts af. Moet op rechtdoor bij de rotonde? De pijl stuurt me terug. Nu weet ik dat de blauwe lijn wel klopt, maar irritant is het wel. Zeker omdat het steeds terugkeert nadat het even goed ging na een reset van het systeem. Je loopt er elke rit weer tegen aan, dat gaat irriteren. Hoe klein het issue misschien ook is.

@Pure8

Bedankt voor je uitgebreide reactie en laat ik direct zeggen, ik zal je natuurlijk nooit persoonlijk iets kwalijk nemen of wat dan ook aangezien je natuurlijk niks hoogst persoonlijk doet :). Ik vind wel wat wat je zegt over die testgevallen erg karig zijn. Je geeft bijv. aan dat er 40 mensen getest hebben, maar wat waren de criteria? Als ik bijv. mijn ouders in mijn P8 zet snappen ze er ook niks van en zullen ze ook zeggen: ram al die moderne technologie gaat van het stuur want ik snap er niks van en als ik dat tijdens het rijden moet doen ben ik een gevaar op de weg. Is dat een reden om de boel daadwerkelijk weg te halen? Nee natuurlijk niet.

Dus ik ben wel benieuwd naar de criteria die jullie dan hadden, welke type mensen het waren, waarom de PA verstoppen in het menu dan zoveel veiliger is. Want voor dit soort conclusies heb je wel wat meer diepgang nodig, nog los van het feit dat het eigenlijk voor elk land weer anders ligt. Voorbeelden worden hierboven al door mijn collega's gepost. Net zoals de aanpassing in het scherm. Leuk dat wij ons moeten aanpassen aan de USA markt/wet/regelgeving maar is dat niet heel erg krom? Elk land heeft zo zijn eigen regels, type wegen, type bestuurders en omstandigheden. Waarom zou je de wagen zo willen ontwikkelen dat het rekening houdt met de Amerikaanse markt? Ik vind dat eigenlijk behoorlijk krom en zou voor mij voor de volgende keer wel echt een dingetje zijn.
Ik heb de indruk dat hier mensen op dit forum zitten die er van uitgaan dat omdat er zoiets bestaat als OTA updates ze voor eeuwig en drie dagen alle nieuwste snufjes in hun auto bij gaan krijgen. Nee dus.
Dit werd eerder al kenbaar gemaakt door Volvo NL zelf zoals ik al eens had aangegeven. Of je Robert wel/niet wil geloven, maar hij gaf hetzelfde aan als jij: de ontwikkeling hield eigenlijk op eind vorig jaar en de focus gaat naar de nieuwe modellen waarbij het af en toe kan voorkomen dat bepaalde functionaliteit of aanpassing ook naar de XC/C40 doorgezet wordt. Maar bij lang na niet in de mate van het eerste jaar zeg maar. Dus tja, ik snap ergens dat de ontwikkeling een keer ophoudt, ook vast vanwege capaciteit, maar men zet met dit hele nieuwe platform natuurlijk wel iets in de markt waarvan je toch wel een x aantal jaren verbeteringen/ontwikkelingen in mag blijven verwachten.

• ergodyne1
Montalbano schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Het stikt hier van die wegen (80 of 60 zonder middenstreep), waar PA levensgevaarlijk is (want duwt je naar het midden) maar waar het met ACC wel heerlijk rijden is.
Natuurlijk kun je de gehele ACC/PA heel snel uitzetten, maar waar het om gaat is dat dat dus niet zou hoeven als ze de PA knop gewoon op het stuur zouden hebben laten zitten (zoals bij andere modellen Volvo’s ook).
In heel veel discussies of klachten denk ik waar maken die mensen zich druk om, maar deze ene wijziging vind ik echt gewoon onbegrijpelijk. Niet omdat het nou zo’n gigantisch probleem is, maar omdat het op welke manier je er ook naar kijkt gewoon een oliedomme en niet te begrijpen wijziging is.
Ik kan je wel vertellen dat ik met mijn huidige ervaring met PA van Volvo ik nevernooitniet in een autonome wagen van Volvo zal stappen. Voor mij is met de PA in de C40 de toon gezet aka flutsysteem eerste klas. Auto is al een keer opnieuw gecalibreerd etc. met dat knopje op het stuur had ik het aan kunnen zetten op de momenten dat je het kunt gebruiken: een kaarsrechte lege snelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door ergodyne1 op 25-05-2022 11:21 ]

• Kammika
ko-ie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Politie gaat geen uitspraak doen in deze. Zij konden geen duidelijk beeld krijgen van de gebeurtenissen. Iedereen leunt op beelden die de auto zou hebben opgenomen.
maar wat vervelend dat de politie het dan aan jullie overlaat om dat verzoek te doen, dat heeft echt wel heel andere status of je als consument iets opvraagt, of dat politie een officieel verzoek doet. Ik werk ook bij een bedrijf die wel eens dit soort verzoeken krijgt. dat is echt niet vrijblijvend. Voor zover ik weet is de wet vrij duidelijk: Als er een misdrijf of ongeluk is waarvoor politie/justitie beelden opvraagt heeft de partij aan wie het gevraagd wordt de verplichting te leveren. Staan zelfs boetes op als ze het niet doen.. anyway ik zie dat er ook een advocaat is ingeschakeld die zal dit soort zaken beter weten dan ik...
ko-ie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Dat is niet Volvo waardig. Je zou ontzorgt willen worden in een situatie zoals deze.
Het heeft al een zware emotionele impact op je en dan moet je ook nog eens "vechten" tegen zo'n grote organisatie.
Wees dan vanaf het begin duidelijk zou ik denken.
Er hangt een flinke schuldvraag aan vast. Er zijn twee auto's total loss en twee (zwaar) beschadigd. De beelden kunnen uitsluitsel geven wat er precies gebeurd is. Zoals gezegd, er zijn vier verschillende verhalen.
pfff... klinkt heftig... veel sterkte, hoop dat jullie eruit komen!

• Pure8
Juancho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:01:

@Pure8
....
Ik vind wel wat wat je zegt over die testgevallen erg karig zijn. Je geeft bijv. aan dat er 40 mensen getest hebben, maar wat waren de criteria? Als ik bijv. mijn ouders in mijn P8 zet snappen ze er ook niks van en zullen ze ook zeggen: ram al die moderne technologie gaat van het stuur want ik snap er niks van en als ik dat tijdens het rijden moet doen ben ik een gevaar op de weg. Is dat een reden om de boel daadwerkelijk weg te halen? Nee natuurlijk niet.
....

[...]
Kijk, dat vind ik dan weer grappig. De citaten!
Ik heb helemaal niet gezegd dat het 40 mensen waren. Dat zou maar een mager onderzoek zijn.
Ik zei dat ze de simulatie gedurende ongeveer 4 maanden gedaan hebben waarbij ook deze functie onder de loep is genomen. Ik weet niet hoeveel personen hebben deelgenomen aan deze test maar aan de andere tests (er wordt bijna constant onderzoek gedaan naar gedrag van bestuurders) worden telkens ongeveer 1000 personen betrokken. Dus ik neem gemakshalve dan maar aan dat dit hier ook het geval was. :?

Over het type mensen heb ik het ook gehad: gewone mensen zoals jij en ik. Geen testpiloten. En ja, als extreem genomen 100% van de testers totaal geen knopjes op het stuur zou willen is de kans er dat deze er dan af vliegen, daar dient productonderzoek voor.
Meer kan ik hier niets over zeggen vermits ik niks te maken heb met deze onderzoeken en ik evenmin een vinger in de pap heb wat betreft de zaken die er dan beslist worden. Plus, houd ook in gedachten dat de meeste zaken 'interne keuken' zijn en ik er dus niks over kan zeggen.

Maar indien jullie eens konden zien wat er allemaal bij komt kijken eer je met je kont in die bestuurdersstoel zakt en wat er allemaal gedaan wordt met de opmerkingen van de klanten dan zou hier, en daar ben ik zeer zeker van, nauwelijks kritiek gespuid worden. Vergeet nooit dat je geen auto kan bouwen die voor 100% aan ieders verwachtingen voldoet en dat je als constructeur meer aan wettelijke richtlijnen moet voldoen dan je lief is.

En sommige zaken lijken voor enkelen onder jullie dan wel "onlogisch en dom" maar die kijken de volgende keer wanneer ze plaatsnemen achter het stuur eerst maar eens in het make-upspiegeltje voor ze zulke beweringen doen.

• Juancho
Pure8 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Kijk, dat vind ik dan weer grappig. De citaten!
Ik heb helemaal niet gezegd dat het 40 mensen waren. Dat zou maar een mager onderzoek zijn.
Ik zei dat ze de simulatie gedurende ongeveer 4 maanden gedaan hebben waarbij ook deze functie onder de loep is genomen. Ik weet niet hoeveel personen hebben deelgenomen aan deze test maar aan de andere tests (er wordt bijna constant onderzoek gedaan naar gedrag van bestuurders) worden telkens ongeveer 1000 personen betrokken. Dus ik neem gemakshalve dan maar aan dat dit hier ook het geval was. :?
Excuses ik las 4 maand als 40 mensen. My wrong :).
Over het type mensen heb ik het ook gehad: gewone mensen zoals jij en ik. Geen testpiloten. En ja, als extreem genomen 100% van de testers totaal geen knopjes op het stuur zou willen is de kans er dat deze er dan af vliegen, daar dient productonderzoek voor.
Neemt niet weg dat ik bovenstaande vaag vindt want ik ken de criteria en randvoorwaarden niet. Want hoe typeer jij mensen als jij en ik? Mijn schoonvader gaat bijv. ook binnenkort een EV rijden, ook allemaal nieuw en al die knopjes vindt hij maar eng en spannend. Is hij dan anders dan jij en ik? Ik denk, als je dit topic leest, dat zo'n 99% van de mensen hier juist dat knopje wel willen. Kortom de bandbreedte is dermate groot dat ik eerder als conclusie zou verwachten van Volvo dat ze beide mogelijk maken en dat je qua type gebruiker zelf de keuze kan maken. Dat is voor mij meedenken (ook op gebied van veiligheid) en een zo'n groot mogelijke groep rijders zo optimaal en prettig mogelijk laten te rijden.
Meer kan ik hier niets over zeggen vermits ik niks te maken heb met deze onderzoeken en ik evenmin een vinger in de pap heb wat betreft de zaken die er dan beslist worden. Plus, houd ook in gedachten dat de meeste zaken 'interne keuken' zijn en ik er dus niks over kan zeggen.
Begrijp ik en ik daarom gaf ik ook al op voorhand aan dat het geen persoonlijk gerichte kritiek naar jou is. Laat dat dus nogmaals heel duidelijk zijn :).
Maar indien jullie eens konden zien wat er allemaal bij komt kijken eer je met je kont in die bestuurdersstoel zakt en wat er allemaal gedaan wordt met de opmerkingen van de klanten dan zou hier, en daar ben ik zeer zeker van, nauwelijks kritiek gespuid worden. Vergeet nooit dat je geen auto kan bouwen die voor 100% aan ieders verwachtingen voldoet en dat je als constructeur meer aan wettelijke richtlijnen moet voldoen dan je lief is.

En sommige zaken lijken voor enkelen onder jullie dan wel "onlogisch en dom" maar die kijken de volgende keer wanneer ze plaatsnemen achter het stuur eerst maar eens in het make-upspiegeltje voor ze zulke beweringen doen.
Ik begrijp het heel goed hoor, niet vanuit de automotive branche maar wel op gebied van software, hardware en "zeurende klanten" die allemaal hun eigen wensen hebben. En volgens mij hebben meerdere hier daar in hun dagelijkse werk mee te maken.

Vandaar ook dat ik mij best verbaasd heb over een aantal zaken, helemaal in pak um beet het eerste jaar. Daar konden bepaalde dingen echt niet en dat had Volvo gewoon kunnen weten/zien door te testen en zelf met die kont in de auto te gaan zitten. Zowel developers, testers als designers. Los van communicatie wat zoals bekend is, ook een groot probleem was en is.

Ik rijd verder een heerlijke auto hoor en gelukkig zijn er ook veel positieve verbeteringen geweest. Maar als jezelf als merk de digitale kant op wil..dan horen flink wat dingen die ik hier en elder voorbij zie komen er ook gewoon bij. En volgens mij heeft Volvo daar gewoon nog moeite mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 25-05-2022 15:08 ]

• Pure8
Juancho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:06:

Neemt niet weg dat ik bovenstaande vaag vindt want ik ken de criteria en randvoorwaarden niet. Want hoe typeer jij mensen als jij en ik? Mijn schoonvader gaat bijv. ook binnenkort een EV rijden, ook allemaal nieuw en al die knopjes vindt hij maar eng en spannend. Is hij dan anders dan jij en ik? Ik denk, als je dit topic leest, dat zo'n 99% van de mensen hier juist dat knopje wel willen. Kortom de bandbreedte is dermate groot dat ik eerder als conclusie zou verwachten van Volvo dat ze beide mogelijk maken en dat je qua type gebruiker zelf de keuze kan maken. Dat is voor mij meedenken (ook op gebied van veiligheid) en een zo'n groot mogelijke groep rijders zo optimaal en prettig mogelijk laten te rijden.
Ja, Juancho, vaag? :S Gewoon het gemiddelde van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld opa's tussen zitten, wat niet wil zeggen dat die per definitie niet in technologie geïnteresseerd zijn. Ik zou niet graag al de opa's die op dit forum zitten te eten willen geven. Trouwens, je kan al opa zijn op je 40ste. Maar er zullen ook techneuten bij zitten. En leraren, huisvrouwen, ... ga zo maar door. Gewoon, de (potentiële) klanten van Volvo. Anders zou je een vertekend beeld krijgen als constructeur.

En wat betreft "... Ik denk, als je dit topic leest, dat zo'n 99% van de mensen hier juist dat knopje wel willen...."
Hoeveel procent van de bevolking zit hier op dit topic? Hoeveel procent van de Volvo Recharge-rijders zit hier op dit topic? Met de natte vinger: niet 1%?
De resultaten van dat onderzoek hebben voor de aanpassingen gezorgd. Dus is het wel duidelijk wat er uit naar voren kwam. Het wil daarom niet zeggen dat de meeste deelnemers om jou te citeren: dat knopje niet wilden. Nee, uit dat onderzoek zal gebleken zijn dat de aangepaste situatie de meest veilige is. Want daar draait het om. Ze creëren in die simulator onverwachte gevaarlijke situaties en kijken dan hoe de mensen daarop reageren. Ze vragen niet aan de deelnemers: wat vind je het leukst, het knopje hier, of het knopje daar?
Begrijp ik en ik daarom gaf ik ook al op voorhand aan dat het geen persoonlijk gerichte kritiek naar jou is. Laat dat dus nogmaals heel duidelijk zijn :).
Had ik ook zo niet begrepen, hoor ;)
Ik begrijp het heel goed hoor, niet vanuit de automotive branche maar wel op gebied van software, hardware en "zeurende klanten" die allemaal hun eigen wensen hebben. En volgens mij hebben meerdere hier daar in hun dagelijkse werk mee te maken.

Vandaar ook dat ik mij best verbaasd heb over een aantal zaken, helemaal in pak um beet het eerste jaar. Daar konden bepaalde dingen echt niet en dat had Volvo gewoon kunnen weten/zien door te testen en zelf met die kont in de auto te gaan zitten. Zowel developers, testers als designers. Los van communicatie wat zoals bekend is, ook een groot probleem was en is.

Ik rijd verder een heerlijke auto hoor en gelukkig zijn er ook veel positieve verbeteringen geweest. Maar als jezelf als merk de digitale kant op wil..dan horen flink wat dingen die ik hier en elder voorbij zie komen er ook gewoon bij. En volgens mij heeft Volvo daar gewoon nog moeite mee.
Kijk, nu begrijpen we elkaar. Het liep in het begin zeker niet van een leien dakje. En zelfs vandaag de dag is het nog niet zoals het zou moeten zijn. Maar dat is bij de concurrentie net hetzelfde. Dat weten we hier allemaal. Wij stapten als autoconstructeur in dit verhaal van de strenge CO2-normen waaraan we stelselmatig moeten en willen voldoen en we proberen dat op een zo goed mogelijke manier te volbrengen maar het is een moeilijke en nog lange weg te gaan. Stapje voor stapje komen we er wel. En het is dank zij ons (wij die de auto's al rijden) dat we er uiteindelijk wel zullen geraken.

En wat betreft de communicatie: we weten allemaal dat Volvo en communicatie niet hand in hand gaan. >:)

• JTHZZ
  • Laatst online: 07:06
Kammika schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:48:
[...]

maar wat vervelend dat de politie het dan aan jullie overlaat om dat verzoek te doen, dat heeft echt wel heel andere status of je als consument iets opvraagt, of dat politie een officieel verzoek doet. Ik werk ook bij een bedrijf die wel eens dit soort verzoeken krijgt. dat is echt niet vrijblijvend. Voor zover ik weet is de wet vrij duidelijk: Als er een misdrijf of ongeluk is waarvoor politie/justitie beelden opvraagt heeft de partij aan wie het gevraagd wordt de verplichting te leveren. Staan zelfs boetes op als ze het niet doen.. anyway ik zie dat er ook een advocaat is ingeschakeld die zal dit soort zaken beter weten dan ik...
Als de politie geen aanknopingspunten voor een misdrijf of overtreding heeft is hun rol uitgespeeld. De kwestie rondom schuld of aansprakelijkheid is civiel en een zaak tussen de betrokkenen resp. verzekeringen. Daar kan een rechter aan te pas komen maar politie heeft geen rol. Als Volvo die beelden niet wil afstaan is dat hun goed recht, hoe vervelend ook.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 25-05-2022 18:37 ]

• BarryvK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-02-2023
JTHZZ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Als de politie geen aanknopingspunten voor een misdrijf of overtreding heeft is hun rol uitgespeeld. De kwestie rondom schuld of aansprakelijkheid is civiel en een zaak tussen de betrokkenen resp. verzekeringen. Daar kan een rechter aan te pas komen maar politie heeft geen rol. Als Volvo die beelden niet wil afstaan is dat hun goed recht, hoe vervelend ook.
Je kan nog overwegen om een beslaglegging te laten doen door een gerechtsdeurwaarder. Dat gaat dan wel op eigen kosten volgens mij. Dan kan je daarna een expert inhuren om analyse te laten doen op de beelden. Eventueel zou de verzekering dit ook in gang kunnen zetten.

• hansdg53
  • Laatst online: 17-05 18:55
BarryvK schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Je kan nog overwegen om een beslaglegging te laten doen door een gerechtsdeurwaarder. Dat gaat dan wel op eigen kosten volgens mij. Dan kan je daarna een expert inhuren om analyse te laten doen op de beelden. Eventueel zou de verzekering dit ook in gang kunnen zetten.
Ik snap dit even niet, is die auto niet bezit/ eigendom? Dan alles wat er wordt opgeslagen is ook jouw bezit/eigendom.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Ik snap echt het probleem niet.
Wordt je er zelf niet moe van dat je alles wat Volvo doet goed lult?
Deze GUI update is vanuit esthetisch oogpunt afgrijselijk.

De eerste oogopslag is al veel "harder" op het zicht. De geleidende overgangen van de vorige kaart weergave creëerde een rustig beeld en één geheel. Dit is alsof ze een Garmin tussen je klokken in hebben geperst.

Ik vind het persoonlijk zwaar teleurstellend.

En wat ik nog vervelender vindt, is dat niet kan opt-outen. Ik moet dit accepteren of ik kan mijn wagen nooit meer bijwerken. En de eerst-volgende keer dat hij voor een beurt gaat, ben ik sowieso de pineut.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:06:
Ik denk, als je dit topic leest, dat zo'n 99% van de mensen hier juist dat knopje wel willen
99% van de mensen hier wel. 99% van de mensen in de wereld juist niet.
We zitten hier allemaal met een vergrootglas naar die wagen te kijken. Voor de rest van de wereld interesseert zo'n knopje niemand geen reet. Die willen gewoon een wagen met 4 wielen onder hun reet die er ook nog lekker chunky uit ziet, maar wel een beetje door trekt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
hansdg53 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Ik snap dit even niet, is die auto niet bezit/ eigendom? Dan alles wat er wordt opgeslagen is ook jouw bezit/eigendom.
En hoe ga je die data eraf halen?
Is dat gewoon een Linux ext4 file system waar een mp4 opgeslagen staat? Of hebben die knakkers van Volvo iets proprietairs gebouwd? Wellicht encrypted. Wat is dan de key? Het VIN number? Iets random gegenereert? Je Volvo id wachtwoord?

Voor het terughalen van deze data heb je gewoon de hulp van Volvo nodig. Anders moet je met een hacker-archeologist aan de slag om die hele binary image die je van de disk af trekt te reverse engineeren.

• hansdg53
JackBol schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:48:
[...]

En hoe ga je die data eraf halen?
Is dat gewoon een Linux ext4 file system waar een mp4 opgeslagen staat? Of hebben die knakkers van Volvo iets proprietairs gebouwd? Wellicht encrypted. Wat is dan de key? Het VIN number? Iets random gegenereert? Je Volvo id wachtwoord?

Voor het terughalen van deze data heb je gewoon de hulp van Volvo nodig. Anders moet je met een hacker-archeologist aan de slag om die hele binary image die je van de disk af trekt te reverse engineeren.
Dat is een andere issue. Hierboven werd gesuggereerd een gerechtsdeurwaarder in te schakelen om beslag te leggen. Mijn punt was, je kunt geen beslag leggen op iets wat jouw eigendom is. De issue van het beschikbaar maken van de data door Volvo - mocht deze encrypted zijn - is een privaatrechtelijke kwestie. Als je schade lijdt doordat je je onschuld niet kunt bewijzen omdat Volvo de data niet wil geven kan je die schade verhalen op Volvo.

• Mga1600
JackBol schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Wordt je er zelf niet moe van dat je alles wat Volvo doet goed lult?
Dat is een volslagen respectloze reactie en nog totaal onjuist ook want ik “lul” niets goed: ik zou zeggen neem eens de moeite om naar mijn posts op dat platform wat volvo destijds opzette te kijken en alle bijval die ik daarvoor kreeg. En vraag eens na bij Volvo over de door mij aangedragen items in een aangetekende brief van voor de tijd van dat platform.

Maar je op feiten baseren is kennelijk niet je stijl.

De situatie : jij vindt deze wijziging niet mooi en dat mag van me, maar ik mag van jou niet zeggen dat ik er niet wakker van lig of dat het me koud laat?

Is dat wat je wilt van dit forum? Iedereen mag een eigen mening hebben zolang die maar overeenkomt met de jouwe?

Prima, doe je best en geniet ervan, maar count me out!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:55

Lancer

What the......

hansdg53 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Dat is een andere issue. Hierboven werd gesuggereerd een gerechtsdeurwaarder in te schakelen om beslag te leggen. Mijn punt was, je kunt geen beslag leggen op iets wat jouw eigendom is. De issue van het beschikbaar maken van de data door Volvo - mocht deze encrypted zijn - is een privaatrechtelijke kwestie. Als je schade lijdt doordat je je onschuld niet kunt bewijzen omdat Volvo de data niet wil geven kan je die schade verhalen op Volvo.
Ik heb het hier wel eens met een techneut van Volvo over gehad. Hij vertelde mij dat er een boel wordt opgeslagen, maar niet de camerabeelden die wij verwachten. Alleen de data die de systemen nodig hebben om hun werk te doen. Je kunt uit die data wel een reconstructie doen, maar daar heb je een expert voor nodig. Vanuit dat oogpunt kan ik mij wel voorstellen dat Volvo terughoudend is om mee te werken (tijd=geld). Dit ging wel over de vorige generatie systemen (die ook diverse camera’s hebben)

Overigens interpreteer ik de wet ook zo dat alle data in de systemen van de auto van mij is. (De programmatuur heb je overigens in licentie).

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Bij onderhoud kan je toch gewoon aangeven dat de update niet erop wordt gezet? Ik zit echt niet op een weer degradering van het systeem te wachten .

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:55

Lancer

What the......

mich78 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:54:
Bij onderhoud kan je toch gewoon aangeven dat de update niet erop wordt gezet? Ik zit echt niet op een weer degradering van het systeem te wachten .
Dat kan, maar:
1) Alle updates komen als een bundel, als daar defect fixes in zitten en die doe je niet heb je kans dat er garantie issues ontstaan
2) Zeker op dit platform zou ik security updates niet willen missen
3) Er komt nog best leuke functionaliteit aan (bv verbeteringen in de app, orange key, CarPlay, auto als access point,…)
4) Verdere optimalisaties Kunnen tot een efficiënter voertuig leiden
5) Ergens heeft ooit iemand bij Volvo beloofd dat de linker pijltjes op het stuur weer een functie krijgen
6) etc.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• hansdg53
Lancer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Ik heb het hier wel eens met een techneut van Volvo over gehad. Hij vertelde mij dat er een boel wordt opgeslagen, maar niet de camerabeelden die wij verwachten. Alleen de data die de systemen nodig hebben om hun werk te doen. Je kunt uit die data wel een reconstructie doen, maar daar heb je een expert voor nodig. Vanuit dat oogpunt kan ik mij wel voorstellen dat Volvo terughoudend is om mee te werken (tijd=geld). Dit ging wel over de vorige generatie systemen (die ook diverse camera’s hebben)

Overigens interpreteer ik de wet ook zo dat alle data in de systemen van de auto van mij is. (De programmatuur heb je overigens in licentie).
Ja, duidelijk dat het geen makkelijke klus zal zijn om iets zinnigs te halen uit al die data. Daar zal de verzekeringsmaatschappij dan een expert voor moeten inschakelen. En dan nog maar niet te spreken over de juridische kosten. Daarom komt het meestal tot een onderlinge schikking.

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
[quote]Lancer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:56:
[...]

3) Er komt nog best leuke functionaliteit aan (bv verbeteringen in de app, orange key, CarPlay, auto als access point,…)

Hahahaha, o ja? Wanneer dan? Laat ze er lekker in stikken, 2.0 blijft mijn laatste update😄

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• menjo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-11 17:53
Ik heb sinds kort problemen met Google assistant.

'Hey Google' werkt nog, maar 'Een keer kort drukken op de stuurwielschakelaar voor stembediening' werkt niet meer.

Voorheen werkte het drukken op de knop nog wel.

Is er ergens een verborgen optie om dit aan te zetten?

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• Juancho
Systeem reset wil nog wel eens helpen.

• Venomer
Ik snap dat het voor sommigen vervelend is dat het systeem onder hun ogen veranderd zonder dat ze er invloed op hebben. En ik snap ook dat sommigen het nieuwe display minder mooi vinden, hoewel dat een kwestie van smaak is. Maar om daarom nou een update te weigeren? (En alle volgende updates) Wie heb je daar mee? Het is echt niet zo dat Volvo daar van onder de indruk is en het gaat terugdraaien. Je mist zelf bug fixes, verbeteringen en nieuwe functies.

Overigens denk ik dat onderhoud niet uitgevoerd wordt zonder de laatste software-updates, dus vroeg of laat ben je toch aan de beurt.

Dus mopper hier nog even lekker allemaal een keer en ga dan weer lekker genieten van je fantastische auto!

(Voor diegenen die therapie nodig hebben: lees eens de topics van andere merken.)

• Juancho
@Venomer wat is er mis met het overslaan van een update? Dat doe ik ook regelmatig bij de telefoon en al helemaal bij Windows. Al is het alleen al om anderen maar als proefpersonen te laten mis/gebruiken. Of om niet de boel om zeep te helpen. Wat ik dus zelf een paar keer heb ervaren.

Je bent toch niet verplicht? Dus prima toch? Die update kan later altijd nog als er zaken bij komen of bepaalde verbeteringen die je wel echt tof vindt.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 26-05-2022 15:24 ]

• ergodyne1
Juancho schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:21:
@Venomer wat is er mis met het overslaan van een update? Dat doe ik ook regelmatig bij de telefoon en al helemaal bij Windows. Al is het alleen al om anderen maar als proefpersonen te laten mis/gebruiken. Of om niet de boel om zeep te helpen. Wat ik dus zelf een paar keer heb ervaren.

Je bent toch niet verplicht? Dus prima toch? Die update kan later altijd nog als er zaken bij komen of bepaalde verbeteringen die je wel echt tof vindt.
Maar eh, er komen toch geen verbeteringen die je wel echt tof vindt :+

Wel jammer dat ik het slachtoffer ben nu van die lelijke display update. Hoop dat ik velen van jullie ervan kan weerhouden. Het ziet er in het echt nog veel beroerder uit :X

• ergodyne1
Venomer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:04:

(Voor diegenen die therapie nodig hebben: lees eens de topics van andere merken.)
Heb je advies gevolgd, net drie pagina's iX3 gelezen. Daar zijn ze niet zo zuur iig. Ding verbruikt ook nog eens 17 op de 100, kan wel zien waar de echte engineers zitten ;w

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 14:55
ergodyne1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Heb je advies gevolgd, net drie pagina's iX3 gelezen. Daar zijn ze niet zo zuur iig. Ding verbruikt ook nog eens 17 op de 100, kan wel zien waar de echte engineers zitten ;w
Appels en peren. 286 pk 1 motor.

Ook daar zijn de pre-LCI rijders niet blij. Zij hebben geen voorverwarming bij navigeren naar laadstation.
Ik heb zelf lang getwijfeld tussen iX3 en XC40. Maar ik moet zeggen dat ik qua rijgedrag tevreden ben met mijn keuze. Qua software ben ik minder tevreden. Maar ik denk dat er op dit moment geen ev op de markt is die alles tip-top voor elkaar heeft.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
Er zit blijkbaar nog meer nieuws in de 2.1 update, want voor de C40 is deze pagina aangepast en deze tekst toegevoegd:
Verbeterde interactie van auto met openbare infrastructuur voor DC-snelladen. Hierdoor duurt het ontgrendelen van de kabel voor DC-snelladen iets langer.

Ik ben benieuwd…

• Adriaen87
  • Laatst online: 08-03-2024
jorisjansen3 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:38:
Er zit blijkbaar nog meer nieuws in de 2.1 update, want voor de C40 is deze pagina aangepast en deze tekst toegevoegd:
Verbeterde interactie van auto met openbare infrastructuur voor DC-snelladen. Hierdoor duurt het ontgrendelen van de kabel voor DC-snelladen iets langer.

Ik ben benieuwd…
Die toevoeging aan de 2.1 update geldt ook voor de XC40=modellen, gelet op de mededeling van 24 mei. Foto's van het nieuwe bestuurdersscherm tonen verbeteringen: de snelheidsaanduiding op de klassieke snelheidsmeterschaal, de fraaiere plaatsing van de afgelegde afstand en het gebruik in kWh/100 km (in lijn onder elkaar) en de grafische aanduiding van de SoC waarde. De verkleining en wat scherpere begrenzing van het navigatiescherm lijkt mij niet bezwaarlijk. Ik kijk dus in tegenstelling tot enkele critici uit naar de 2.1 upgrade.

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Zo is dat.. hier 1.10 en werkt prima nu. Wegvallend internet is bij 2.0 nog steeds een issue, dus daar moet ik het niet voor doen. En die pijltjes op t linker knopje heb ik al met een Edding zwarte stift mooi zwart gemaakt.
boldg1974 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:47:
[quote]Lancer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Hahahaha, o ja? Wanneer dan? Laat ze er lekker in stikken, 2.0 blijft mijn laatste update😄

• ergodyne1
Adriaen87 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Die toevoeging aan de 2.1 update geldt ook voor de XC40=modellen, gelet op de mededeling van 24 mei. Foto's van het nieuwe bestuurdersscherm tonen verbeteringen: de snelheidsaanduiding op de klassieke snelheidsmeterschaal, de fraaiere plaatsing van de afgelegde afstand en het gebruik in kWh/100 km (in lijn onder elkaar) en de grafische aanduiding van de SoC waarde. De verkleining en wat scherpere begrenzing van het navigatiescherm lijkt mij niet bezwaarlijk. Ik kijk dus in tegenstelling tot enkele critici uit naar de 2.1 upgrade.
Hahaha, mooi dat je ernaar uit kijkt. We moeten ook niet alles in het leven zo zwart nemen. Ik rijd al een week rond met de update en vind het display echt 3x niks. Van de andere kant woon ik niet in Oekraine, heb een prachtige vriendin, kan elke dag boodschappen doen, heb een lekker warm huis... Dat displaytje en die updates van niks maken mij de pis niet lauw hoor :+ nu niet, nooit niet.

• Volvar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
hansdg53 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Als de stelling is dat het jouw gegevens zijn en de gebruiksvoorwaarden waarmee akkoord gegaan is bevestigen dit of jurisprudentie ondersteunt dit, dan zou ik het persoonlijk nog op de AVG gooien. Artikel 15 want je wilt de gegevensverwerking kunnen controleren. En als het ge-encrypt of niet toegankelijk is moeten ze je daar bij helpen. En dan duidelijk aangeven wat je ziet als persoonsgegevens (locatiegegevens en tijdstippen zijn dat sowieso, beelden wellicht ook als je daarop voor komt etc. Daar is vast wat van te maken).

• JTHZZ
Juancho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:01:
Ik heb nu bijv. ook een bug waarbij je denkt, waar maak je je druk over. Namelijk dat de navigatie pijl mij de verkeerde kant op stuurt tov de blauwe lijn die je route voorstelt. Moet ik links af, zegt de pijl rechts af. Moet op rechtdoor bij de rotonde? De pijl stuurt me terug. Nu weet ik dat de blauwe lijn wel klopt, maar irritant is het wel. Zeker omdat het steeds terugkeert nadat het even goed ging na een reset van het systeem. Je loopt er elke rit weer tegen aan, dat gaat irriteren. Hoe klein het issue misschien ook is.
Deze bug wordt in de P2.1 release notes bij Polestar als opgelost vermeld maar zag hem in de Volvo release notes niet staan vreemd genoeg.
Bugfix voor navigatie, fout symbool routebeschrijving gecorrigeerd.
In het Engels hebben ze het over het ‘turn-by-turn’ symbol’ dus dat lijkt me wat jij bedoelt.

• Venomer
jorisjansen3 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:38:

Ik ben benieuwd…
DC snelladen lukte soms niet of niet in een keer. Hopelijk is dat hiermee verholpen.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25

Rianata

Have you played Atari today?

Nou, daar is ie dan... mijn vrouw is nog onderweg met de Volvo, dus ik heb nog even bedenktijd wat te doen met de update })

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MaelkxD.png

Oh en gister kwam de brief over de terugroepactie via de Leasemaatschappij eindelijk binnen. Even kijken wanneer men in Zwolle tijd heeft.

<spoiler> Ik ga gewoon mee in de updates, ondanks dat ik het nieuwe ontwerp ook geen verbetering vind en ooit zul je toch over moeten, zoals door meerderen hier al betoogd.</spoiler>

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik heb hem ook binnen maar laag op soc. Dus even laden en dan updaten 😊

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Montalbano
  • Niet online
Venomer schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:43:
[...]

DC snelladen lukte soms niet of niet in een keer. Hopelijk is dat hiermee verholpen.
Ik hoop het ook, sta nu te klooien bij een Tesla charger in Hengelo. Na 7x proberen aan 3 palen doet ie het nu.

P8

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
Montalbano schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Ik hoop het ook, sta nu te klooien bij een Tesla charger in Hengelo. Na 7x proberen aan 3 palen doet ie het nu.
hou je de kabel vast tot de handshake klaar is ? Ik merk soms dat sommige laders beetje uitgelubberd zijn en gewoon los kunnen bewegen als ze in mn auto zitten (en dan begint het laden vaak niet)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Adriaen87
De recente, geslaagde installatie van Software Update 2.1 bood vandaag de gelegenheid om de nieuwe, hier en daar al bekritiseerde lay out van het bestuurdersscherm zelf te beoordelen. Op grond van enkele foto's had ik al een drietal positieve punten opgeschreven. Ik heb nu zelf kunnen vaststellen, dat het nieuwe scherm functioneel is verbeterd, en qua design de toets van de kritiek voluit kan doorstaan. Ik zet de functionele verbeteringen op een rij:
1. de analoge snelheidsmeter en de analoge vermogensmeter vallen beter op, en vormen een fraaie begrenzing van het bestuurdersscherm;
2. de analoge snelheidsmeter geeft nu cijfers weer, een globale aanduiding (i.p.v. de vroegere punten);
3. bij de vermogensmeter zijn de woorden power en charge toegevoegd; die woorden lichten op afhankelijk van de actuele situatie;
4. de cijfers, die het gereden aantal km's en het gemiddelde verbruik in kWh/100 km aangeven zijn direct onder elkaar geplaatst, in lijn en ook beter zichtbaar
5. de aanduiding van SoC (batterijpercentage) is sterk verbeterd
De lay out en omvang van het navigatiegedeelte hebben onder de wijzigingen niet te lijden gehad, integendeel. Van een scherpe begrenzing is nauwelijks sprake. Het geheel maakt een verzorgde indruk. Mijn conclusie: afzien of uitstel van installatie van update 2.1 is onnodig. Wanneer smaken verschillen, bedenk dan dat smaken ook kunnen veranderen, zeker na enige gewenning. Update 2.1. verdient in mijn ogen waardering. Ter illustratie twee foto's: het oude naast het nieuwe schermAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yZkqHB5eC0mRLY_xuZL0Ye08Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoeGMiheuXqhiZndsUA80O5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQaoFTIU1_9C_Tj15P2HOb3GuDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHnAp4E29n76D3WGjwNFPyNK.jpg?f=fotoalbum_large

• SSANL
  • Laatst online: 11-03 13:21
Adriaen87 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:54:
De recente, geslaagde installatie van Software Update 2.1 bood vandaag de gelegenheid om de nieuwe, hier en daar al bekritiseerde lay out van het bestuurdersscherm zelf te beoordelen. Op grond van enkele foto's had ik al een drietal positieve punten opgeschreven. Ik heb nu zelf kunnen vaststellen, dat het nieuwe scherm functioneel is verbeterd, en qua design de toets van de kritiek voluit kan doorstaan. Ik zet de functionele verbeteringen op een rij:
1. de analoge snelheidsmeter en de analoge vermogensmeter vallen beter op, en vormen een fraaie begrenzing van het bestuurdersscherm;
2. de analoge snelheidsmeter geeft nu cijfers weer, een globale aanduiding (i.p.v. de vroegere punten);
3. bij de vermogensmeter zijn de woorden power en charge toegevoegd; die woorden lichten op afhankelijk van de actuele situatie;
4. de cijfers, die het gereden aantal km's en het gemiddelde verbruik in kWh/100 km aangeven zijn direct onder elkaar geplaatst, in lijn en ook beter zichtbaar
De lay out en omvang van het navigatiegedeelte hebben onder de wijzigingen niet te leiden gehad, integendeel. Van een scherpe begrenzing is nauwelijks sprake. Het geheel maakt een verzorgde indruk. Mijn conclusie: afzien of uitstel van installatie van update 2.1 is onnodig. Wanneer smaken verschillen, bedenk dan dat smaken ook kunnen veranderen, zeker na enige gewenning. Update 2.1. verdient in mijn ogen waardering. Ter illustratie twee foto's: het oude naast het nieuwe scherm[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here..
Vanmiddag de update geïnstalleerd. Moet zeggen dat het mij erg meevalt, gezien de reeds gelezen reacties hier.
Het geheel ziet er wat mij betreft ook een stuk strakker uit en ook het maps vind ik er prima uit zien.

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• Mga1600
De lay out en omvang van het navigatiegedeelte hebben onder de wijzigingen niet te leiden gehad, integendeel. Van een scherpe begrenzing is nauwelijks sprake. Het geheel maakt een verzorgde indruk. Mijn conclusie: afzien of uitstel van installatie van update 2.1 is onnodig. Wanneer smaken verschillen, bedenk dan dat smaken ook kunnen veranderen, zeker na enige gewenning. Update 2.1. verdient in mijn ogen waardering. Ter illustratie twee foto's: het oude naast het nieuwe scherm[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben erg blij met dit positieve commentaar, maar maak me wel grote zorgen dat JackBol dit leest. Want je krijgt het verwijt dat je dingen die Volvo bedacht “recht lult” als je het niet met zijn diepgewortelde negatieve mening over dit onderwerp eens bent (zoals mij overkwam).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Ik ben erg blij met dit positieve commentaar, maar maak me wel grote zorgen dat JackBol dit leest. Want je krijgt het verwijt dat je dingen die Volvo bedacht “recht lult” als je het niet met zijn diepgewortelde negatieve mening over dit onderwerp eens bent (zoals mij overkwam).
Is dit een soort ‘oog-om-oog’ ad hominem? ;)

Edit; ik had het de vorige keer niet zo strak op de bal moeten spelen. Maar met je reactie ontlokte je bij mij de frustratie rond om Volvo, dat ze bij lange niet zo snel innoveren als dat ik zou willen, maar dat de schijnbaar wel de tijd hebben om de gui overhoop te gooien.

Had ik niet op je moeten afreageren, excuses daarvoor.

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 27-05-2022 23:58 ]

• Mga1600
JackBol schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Is dit een soort ‘oog-om-oog’ ad hominem? ;)

Edit; ik had het de vorige keer niet zo strak op de bal moeten spelen. Maar met je reactie ontlokte je bij mij de frustratie rond om Volvo, dat ze bij lange niet zo snel innoveren als dat ik zou willen, maar dat de schijnbaar wel de tijd hebben om de gui overhoop te gooien.

Had ik niet op je moeten afreageren, excuses daarvoor.
Aanvaard!

• Venomer
De lay out en omvang van het navigatiegedeelte hebben onder de wijzigingen niet te lijden gehad, integendeel. Van een scherpe begrenzing is nauwelijks sprake. Het geheel maakt een verzorgde indruk. Mijn conclusie: afzien of uitstel van installatie van update 2.1 is onnodig. Wanneer smaken verschillen, bedenk dan dat smaken ook kunnen veranderen, zeker na enige gewenning. Update 2.1. verdient in mijn ogen waardering. Ter illustratie twee foto's: het oude naast het nieuwe scherm[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op basis van jouw foto’s ben ik het met je review eens. Helaas heb ik nog geen gelegenheid gehad om de update de doen, omdat ik zwaar de griep heb. :S

Ik zie dat er geen TA of TM meer bij de dagtellers staat. Moet je nu zelf onthouden welke stand je hebt gekozen?

• Adriaen87
Venomer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Op basis van jouw foto’s ben ik het met je review eens. Helaas heb ik nog geen gelegenheid gehad om de update de doen, omdat ik zwaar de griep heb. :S

Ik zie dat er geen TA of TM meer bij de dagtellers staat. Moet je nu zelf onthouden welke stand je hebt gekozen?
Op het oude scherm stond tweemaal TA (dagteller), bij aantal gereden km's en bij gemiddeld verbruik. Die aanduiding TA is du overbodig, tenzij TM gekozen kan worden. Dat heb ik nooit gedaan of gezien.

• Venomer
Adriaen87 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Op het oude scherm stond tweemaal TA (dagteller), bij aantal gereden km's en bij gemiddeld verbruik. Die aanduiding TA is du overbodig, tenzij TM gekozen kan worden. Dat heb ik nooit gedaan of gezien.
Ergens in de opties op het middendisplay kun je kiezen welke weergave je wilt, TA, TM of niets (als ik het goed zeg uit mijn hoofd).

• jorisjansen3
De recente, geslaagde installatie van Software Update 2.1….
En was bij mij ook snel klaar.. half uurtje…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hei1pygzPjSX93VWJq3IU-sw9ug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFsLU0LsrRp3ohx3fjNTPlNf.jpg?f=user_large

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Modbreak:Voor leveringen & levertijden is er het Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic topic. Deze stond echter niet in de topicwaarschuwing vermeld en is daar zojuist aan toegevoegd. Een aantal reacties zijn naar dat topic verplaatst. Graag vanaf nu specifieke updates rondom leveringen in het Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic plaatsen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:57:
[...]

En was bij mij ook snel klaar.. half uurtje…
[Afbeelding]
Hier ging de installatie van de week ook heel vlot, de ‘kaart’ is prima, maar ik ben inzoverre teleurgesteld met het resultaat dat de usb poort nog steeds “dood” is en dat AudioWagon dus niet werkt! Ook is op het bestuurdersscherm nog steeds geen range te zien, dat was al een paar updates geleden beloofd.

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
Nou, ik heb ook 2.1. Echt prima. De meters zijn beter zichtbaar en de kaart us nog steeds prima. Algemeen oordeel: het display is duidelijker geworden.

• over9000
Spanky79 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:59:
Nou, ik heb ook 2.1. Echt prima. De meters zijn beter zichtbaar en de kaart us nog steeds prima. Algemeen oordeel: het display is duidelijker geworden.
Mee eens, was sceptisch maar vind het allemaal prima eruit zien!

• hansdg53
Ik sluit me geheel bij de 2 vorige sprekers aan.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdg53 op 28-05-2022 21:04 ]

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-11 18:53
Ik ben blij met de update, eindelijk verlost van het irritante op en neer schuiven van de snelheidsmeter tijdens het wisselen van scherm. Geheel is veel duidelijker en het freewheelen met opd is gemakkelijker geworden. Je kunt het gaspedaal nu veel nauwkeuriger doseren door de strepen van power en charge samen te laten vallen, dit is nu een stuk duidelijker dan voorheen.
De overgang van de kaart naar de rest van het display is nog vrij hard, zou mooi zijn als dat iets meer vervaagt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Taro schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:42:
[modbreak]Voor leveringen & levertijden is er het Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic topic. Deze stond echter niet in de topicwaarschuwing vermeld en is daar zojuist aan toegevoegd. Een aantal reacties zijn naar dat topic verplaatst. Graag vanaf nu specifieke updates rondom leveringen in het Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic plaatsen.[/modbreak]
Ik begrijp het helemaal, maar ik vind het wel jammer (ik val je nergens op aan, ik constateer dit alleen) dat mijn inhoudelijke reactie op een bericht hier in een ander topic is beland, nu is het verband tussen beide zoek. Bovendien gaat het bericht waar ik op reageerde OOK over levering, maar staat nog gewoon hier.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat wat vreemd vind overkomen?

Verder keep up the good job, dat er af en toe orde moet worden geschapen is helder en juich ik ook alleen maar toe. ! Ik zal mijn leverings updates van de XC40 P6 in het polestar 2 topic zetten, de XC40 is daar zwaar ondervertegenwoordigd en de p6 hoort daar gezien de titel niet eens thuis, de P8 wel O-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@ron65 Dat is uiteraard niet bewust geweest, mocht je nog een bericht tegenkomen (recent, niet te ver terugkijken) dat bij een keten hoort en ook daarheen verplaatst moet worden, wil je dat specifieke bericht dan rapporteren? Dan verplaatsen we die ook.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• jorisjansen3
Mga1600 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:47:
[...]
Ook is op het bestuurdersscherm nog steeds geen range te zien, dat was al een paar updates geleden beloofd.
De range verschijnt bij mij onder het balkje met resterende batterijpercentage, zodra dat percentage onder de 10 procent komt… dat vindt ik best een mooie oplossing…

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:32:
[...]

De range verschijnt bij mij onder het balkje met resterende batterijpercentage, zodra dat percentage onder de 10 procent komt… dat vindt ik best een mooie oplossing…
Ja, dat klopt natuurlijk, en je kunt de range ook zien in de range optimizer app op het middenscherm….zolang je tenminste geen andere app open zet (Maps, spotify of dergelijke) want dan is het niet meer te zien.

In de release notes van versie 1.9 werd beloofd dat het (net als bij polestar) constant op het bestuurdersscherm te zien zou zijn.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 08:16
Hier ook maar 2.1 geinstalleerd, mede op basis van de (latere) positieve reacties.

Eerste indruk is goed. De veranderde kaart weergave valt me alleszins mee, terwijl ik juist daar mijn twijfels over had.

Het scherm voelt nu vooral heel druk en bij elkaar gepropt aan, met de toevoeging van de cijfers, de dikkere balken en de (m.i. niks toevoegende) power/charge tekst.

Zal vooral de eerste dagen even wennen worden

• Venomer
Mga1600 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Ja, dat klopt natuurlijk, en je kunt de range ook zien in de range optimizer app op het middenscherm….zolang je tenminste geen andere app open zet (Maps, spotify of dergelijke) want dan is het niet meer te zien.

In de release notes van versie 1.9 werd beloofd dat het (net als bij polestar) constant op het bestuurdersscherm te zien zou zijn.
Ik heb de release notes van 1.9 er nog eens op nagelezen, en ik haal die belofte er echt niet uit. Er staat alleen dat de weergegeven actieradius in bepaalde situaties nauwkeuriger is.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
ron65 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:34:
[...]
Verder keep up the good job, dat er af en toe orde moet worden geschapen is helder en juich ik ook alleen maar toe. ! Ik zal mijn leverings updates van de XC40 P6 in het polestar 2 topic zetten, de XC40 is daar zwaar ondervertegenwoordigd en de p6 hoort daar gezien de titel niet eens thuis, de P8 wel O-)
Het is al meermalen aangegeven, maar het zou zeer wenselijk zijn als de topictitel aangepast wordt met toevoeging van de P6 (of Recharge EV). Ook dit topic. Feitelijk hoort de P6/Single motor hier én daar nu niet thuis!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-11 12:16
jorisjansen3 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Dit is toch niet nieuw ?

• Mga1600
Venomer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ik heb de release notes van 1.9 er nog eens op nagelezen, en ik haal die belofte er echt niet uit. Er staat alleen dat de weergegeven actieradius in bepaalde situaties nauwkeuriger is.
Je kunt het inderdaad zo lezen, maar de dealer dacht ook en vertelde mij dat het toegevoegd zou worden mede op de reacties van allerlei auto journalisten.

Wat betreft de usb-poort, die lees ik bij het P2 topic:

“…….ik heb nu ook de officiële bevestiging van Polestar support dat het niet in 2.1 gefixt is/wordt. Het zou nu gefixt worden in release 2.2 die in week 25 verwacht wordt………”

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Zou het echt zoveel meerwaarde hebben? ik bedoel, je kent je auto prima na verloop van tijd en weet al snel wanneer 30% nog 100 km en wanneer dat nog 130 km rest betekent.
Ik heb zelf liever de percentages, dat is meer exact naar de accu toe.

Wat ik wel al weet is dat je bij het dagelijks gebruik gewoon moet laden daar waar het mogelijk is. Even boodschappen? kilometer of 5 van huis? uurtje laden met 40 kmh en je hebt je ritje veelvoudig teruggeladen.
Mits je accu niet al vol was natuurlijk.

Nog niet zo heel lang geleden hadden we in de auto alleen een wijzertje dat aangaf 0-1/4-1/2-3/4-1 als tankvulling, je wist zelf wanneer je moest gaan tanken en ook of je wel genoeg had voor je ritje.
Met die percentages is dat niet anders ;-)
km erbij is overigens wel heeeeel makkelijk, en luxe, maar niet noodzakelijk!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Zou het echt zoveel meerwaarde hebben? ik bedoel, je kent je auto prima na verloop van tijd en weet al snel wanneer 30% nog 100 km en wanneer dat nog 130 km rest betekent.
Ik heb zelf liever de percentages, dat is meer exact naar de accu toe.

Wat ik wel al weet is dat je bij het dagelijks gebruik gewoon moet laden daar waar het mogelijk is. Even boodschappen? kilometer of 5 van huis? uurtje laden met 40 kmh en je hebt je ritje veelvoudig teruggeladen.
Mits je accu niet al vol was natuurlijk.

Nog niet zo heel lang geleden hadden we in de auto alleen een wijzertje dat aangaf 0-1/4-1/2-3/4-1 als tankvulling, je wist zelf wanneer je moest gaan tanken en ook of je wel genoeg had voor je ritje.
Met die percentages is dat niet anders ;-)
km erbij is overigens wel heeeeel makkelijk, en luxe, maar niet noodzakelijk!
De huidige situatie is inconsequent: je ziet de resterende range in km op het midden display (range assistant) tenzij je een andere app ‘aan hebt’ want dan is de informatie niet meer afleesbaar.
Daarnaast kun je natuurlijk ook om de range vragen met Assistant, maar dat is extra werk en niet nodig omdat de informatie er gewoon is en bij de polestar gewoon altijd voor je neus getoond wordt. Lijkt me daarom een kleine moeite voor veel gemak.

• JTHZZ
Mga1600 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:12:
[...]

De huidige situatie is inconsequent: je ziet de resterende range in km op het midden display (range assistant) tenzij je een andere app ‘aan hebt’ want dan is de informatie niet meer afleesbaar.
Daarnaast kun je natuurlijk ook om de range vragen met Assistant, maar dat is extra werk en niet nodig omdat de informatie er gewoon is en bij de polestar gewoon altijd voor je neus getoond wordt. Lijkt me daarom een kleine moeite voor veel gemak.
Ik kijk echt nooit naar dat range getal voor mijn neus (ik rij een Polestar). Op de meeste dagen rij ik minder dan 200km en ik begin iedere ochtend met 90%. Dus wat ik op zo’n dag ook doe, ik haal het toch wel. Voor de langere reizen maak ik toch een planning met GM of ABRP en dan is eigenlijk alleen de aankomst-SoC interessant (zo laag mogelijk). Dus prima keuze van Volvo wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 29-05-2022 16:03 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"