Ja en dat gaan ze dus juist wat minderen, in die nieuwste update.
Ik heb nu nog een Diesel, al van meet af aan duurt het soms 15 minuten voordat je de airco echt een beetje merkt. Zeker in die hittegolf in 2018 en 2019, was het nog veel langer. Ramen open om de eerste hitte eruit te laten, dan gaan rijden met ramen open, na enkele km de ramen dicht en al die tijd de airco al aan, en dannog kwam er lauwwarme lucht uit de roosters.
Recirculatie aan zodat de aangezogen lucht niet zo warm is als de buitenlucht, hielp iets. Na 15 km rijden kwam er pas merkbare koudere lucht uit en begon de warmte in de auto af te nemen.
Maar ook in de winter, opwarmen. Als ik uit haarlemmermeer wegrijd is pas ter hoogte van Amstelveen op de A9 de lucht die binnenkomt warmer, de motor is dan (20 km verder) pas op 60 graden. In het begin zelfs nog niet eens zo warm dat de naald begon te bewegen. Toen hebben ze de thermostaatklep vervangen want die bleek na 6 maanden al defect. Daarna was het beter, maar ik ben nog steeds blij met stoel- en stuur-verwarming. Want van die kachel moet je de eerste 20 km niet teveel verwachten.
Het is gewoon de capaciteit van het element in de luchtstroom. Dat is laag gehouden om de auto te laten voldoen aan euronorm-6. Daartoe heb je start-stop verplicht erop zitten, maar ook dit soort dingen, capaciteit van de airco, wordt zo klein mogelijk gehouden.
Als die aanstaat krijg ik ook altijd een tekst dat er een onnodige energieverbruiker aanstaat in het schermpje met eco-prestaties.
De verwarming is ook niet super, om twee redenen: de motor is zo efficient mogelijk waardoor restenergie (warmte dus) zo min mogelijk wordt geproduceerd. En dan is ook het afgifte element in de luchtaanjager zo klein mogelijk gehouden.
Eenmaal op temperatuur is het verder geen probleem meer, maar opwarmen kost meer energie en daar bespaart die wagen op. Juist vanwege dat euronorm 6 labeltje.
Wellicht dat bij een EV dat niet speelt, die is emissieloos tijdens het rijden, en dat is voor euronorm klasses bij ICE wagens juist het eikpunt, die emissie.
Ik kan het mis hebben, maar zo komt het bij mij wel heel sterk over!