Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
Sjaak Speer schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:04:
Na de check of de antennenvin vast zat komt er weer een nieuwe recall aan, dit keer zou het mij verbazen als wij na een snelle inspectie weer kunnen wegrijden. Werken aan een kabelboom is niet niets

https://www.ad.nl/auto/du...leet-stilvallen~ae93131f/
Die antenne-vin issues heb ik afgelopen maandag toevallig van een kennis vernomen......waarom wordt dit niet actief opgepakt? En waarom ook de recall nu voor die kabelboom eerst in de dagbladen?? Hoe komen die aan de info, terwijl Volvo dat nog moet gaan communiceren met de berijders???

Ik heb tijdens een vorig bezoek aan de garage al wel gehoord dat een deel van de kabels beschadigd was onder mijn auto....maar dat dit verder geen kwaad kon, omdat het niet door en door was. Toen had ik al zoiets van, hoezo dan? Maar repareren/vervangen hoefde niet. En dan nu dit bericht....

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:31
boldg1974 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Die antenne-vin issues heb ik afgelopen maandag toevallig van een kennis vernomen......waarom wordt dit niet actief opgepakt? En waarom ook de recall nu voor die kabelboom eerst in de dagbladen?? Hoe komen die aan de info, terwijl Volvo dat nog moet gaan communiceren met de berijders???

[...]
Volvo heeft keurig een brief over die vin gestuurd aan eigenaren die het aanging. Het wordt dus wel degelijk actief opgepakt.

Via de krant communiceren is toch ook communiceren?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
boldg1974 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Ik heb tijdens een vorig bezoek aan de garage al wel gehoord dat een deel van de kabels beschadigd was onder mijn auto....maar dat dit verder geen kwaad kon, omdat het niet door en door was. Toen had ik al zoiets van, hoezo dan? Maar repareren/vervangen hoefde niet. En dan nu dit bericht....
Ik ben actief geïnformeerd. Neem aan dat ze de productie nummers met risico op de fout actief benaderen.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:04
Venomer schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:43:
[...]

De bevestiging van de dakvin was bij sommige auto’s niet goed, waardoor er slecht contact was. In mijn geval heeft de monteur gevoeld of de vin goed vast zat en dat was dat.
Oh….die recall….dat is al weer een heel tijdje geleden gecheckt.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Mga1600
Spanky79 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Ik ben actief geïnformeerd. Neem aan dat ze de productie nummers met risico op de fout actief benaderen.
Je kunt op de RDW site altijd zien of er voor jouw kenteken een recall openstaat.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Volvo Nederland heeft de eigenaren van de Volvo’s XC40 nog niet op de hoogte gesteld.,Momenteel treft Volvo Car Nederland de laatste voorbereidingen met betrekking tot communicatie en logistiek om de klanten, samen met de dealers, zo snel mogelijk van dienst te zijn”, zegt een Nederlandse woordvoerder van Volvo.
Als je een leaseauto hebt krijg je normaal zo'n recall via de leasemaatschappij of in mijn geval via mijn werkgever die het weer van de leasemaatschappij krijgt. Dat ging wel zo bij die vorige recall.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
diverseten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Klinkt bijna hetzelfde als wat ik op dit moment heb met mijn P8. De auto wilt niet meer laden bij de snelladers van o.a. Fastnet/Shell recharge. Bij het connecteren krijg ik ook een error / rood lampje. Als ik dan wat aan de stekker ga schudden zie je dat de auto hem soms wel, soms niet pakt. Zodra ik de stekker weer laat hangen schiet auto weer in een error stand.

Hiermee uiteraard naar de dealer geweest om ernaar te laten kijken. Monteur heeft het probleem getest aan de laadpaal bij de McDonalds (Vattenfall 65kw) en daar pakt de auto hem wel en start hij met laden. Gekeken naar de stekker en hier 'missen' 2 pinnen t.o.v. de fastnet stekker. Omdat dit voor de dealer een nieuw probleem was hebben ze dit uitgezocht met videomateriaal die ik hen heb afgeleverd of het laadprobleem. Hier is naar wat zij verwachten ook de OBC defect.

De auto wordt pas 30 mei gerepareerd en staat voor 2 dagen ingepland omdat het accupakket onder de auto weg moet.

Laden aan een type 2 stekker is geen probleem gelukkig zodat ik i.i.g. thuis & op werk kan laden.
Dit is een fout in de accu.
Ik heb dit zelfde probleem in jan 2021 gehad, bleek een productie fout in de accu te zijn, er laag een moer in ....
Mijn accu is er onderuit gehaald en opengemaakt, begreep van mijn garage dat ze dit niet meer doen.
Er word nu gewoon een nieuwe accu ondergehangen.
Na deze reparatie die uit eindelijk 6 weken heeft geduurd rijd hij als een zonnetje ( op wat software isssues na. )
Zit inmiddels aan de 63.000 km

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Sjaak Speer schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:04:
Na de check of de antennenvin vast zat komt er weer een nieuwe recall aan, dit keer zou het mij verbazen als wij na een snelle inspectie weer kunnen wegrijden. Werken aan een kabelboom is niet niets

https://www.ad.nl/auto/du...leet-stilvallen~ae93131f/
Vandaag stond mijn auto bij de garage voor onderhoud en ze hebben bij Volvo nog geen gegevens ontvangen over welke auto's het gaat.

Ze konden me al wel aangeven dat ze hier actief actie op ondernemen door bijvoorbeeld een mail uit te sturen of de bestuurders te bellen.

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Als je een leaseauto hebt krijg je normaal zo'n recall via de leasemaatschappij of in mijn geval via mijn werkgever die het weer van de leasemaatschappij krijgt. Dat ging wel zo bij die vorige recall.
Voor mijn auto stond er in ieder geval ( nog) geen recall bij de RDW geregistreerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN3Z5keKycZZrGj3uJ1zIB1-76o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8I1QEkQvkVMCKL4Plk8yU8P.jpg?f=fotoalbum_large

• menjo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-11 14:35
Een van mijn afstandsbedieningen werkt niet meer. Het lijkt erop dat de batterij leeg is. De auto is 21 februari opgehaald en toen is er door de dealer in de sleutel een 'keyless protector' ingebouwd dat ervoor zorgt dat de sleutel na 3 minuten uitgaat en niet op afstand uitgelezen kan worden. Hierbij ook een certificaat gekregen.

Is het bekend dat deze optie de batterij snel leegtrekt?

De batterij is hierdoor zelf niet te vervangen en het lijkt me overdreven om elke 3 maanden naar de dealer te moeten voor het vervangen van de batterij. Batterij mag namelijk alleen door gecertificeerde SCM bedrijven vervangen te mogen worden in verband met geldigheid van het certificaat.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• Mga1600
menjo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:09:
Een van mijn afstandsbedieningen werkt niet meer. Het lijkt erop dat de batterij leeg is. De auto is 21 februari opgehaald en toen is er door de dealer in de sleutel een 'keyless protector' ingebouwd dat ervoor zorgt dat de sleutel na 3 minuten uitgaat en niet op afstand uitgelezen kan worden. Hierbij ook een certificaat gekregen.

Is het bekend dat deze optie de batterij snel leegtrekt?

De batterij is hierdoor zelf niet te vervangen en het lijkt me overdreven om elke 3 maanden naar de dealer te moeten voor het vervangen van de batterij. Batterij mag namelijk alleen door gecertificeerde SCM bedrijven vervangen te mogen worden in verband met geldigheid van het certificaat.
Ik had dat ook.alleen ging het nog sneller. Het Is een bekend probleem van de eerste serie van die dingen. Ze zijn voor beide sleutels door de dealer gratis vervangen en sindsdien is het probleem opgelost.

(Overigens kun je dat chip-ding er uit halen en tijdelijk een standaard batterij gebruiken als je de beschikking over 2 sleutels wilt hebben tot je een keer bij de dealer komt).

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 12-05-2022 21:54 ]

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zie bij de RDW al wel een melding van de terugroepactie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeGDYnItvp6qOBqUnNtaH9gq0zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yC1X6LU3ker0YW6OUYZbFgek.png?f=fotoalbum_large

Morgen maar eens bellen met de dealer.

P8

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:23
Montalbano schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:56:
[Afbeelding]

Ik heb hem ook, dus moet ook maar even bellen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• boldg1974
Venomer schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Volvo heeft keurig een brief over die vin gestuurd aan eigenaren die het aanging. Het wordt dus wel degelijk actief opgepakt.

Via de krant communiceren is toch ook communiceren?
Even voor mijn beeldvorming dan: Die vin-issues gingen een bepaalde periode aan? Die kennis van mij heeft overigens ook geen brief ontvangen, maar werd er actief door zijn dealer op gewezen toen hij daar was voor een onderhoudsbeurt...

Via de krant communiceren....heeft Volvo zelf het artikel geschreven en geplaatst op sites als bijvoorbeeld AutoBlog? Ik zie daar bijvoorbeeld referenties aan Belgische bladen....niet zozeer aan een door Volvo zelf geplaatst artikel op hun website o.i.d.

Ik mis echt communicatie. En dan breed.

[ Voor 3% gewijzigd door boldg1974 op 13-05-2022 07:38 ]

• boldg1974
Spanky79 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Sorry, maar ik neem niets aan vwb Volvo. Heel flauw, maar ik nam ook aan dat we al Apple Carplay konden gebruiken vandaag de dag toen ik de auto kreeg in november 2020.

Overigens zie ik nu ook de terugroepactie op de RDW site. Zonet meteen een afspraak ingeschoten bij de DealerT.

[ Voor 14% gewijzigd door boldg1974 op 13-05-2022 08:02 ]

• hansdg53
  • Laatst online: 17-05 18:55
Montalbano schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:56:
[Afbeelding]

Ziet er ernstig uit, dus een trip naar de dealer lijkt mij wel zo verstandig.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45
hansdg53 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:33:
[...]

ik kan online pas 20 juni terecht...

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
hansdg53 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:33:
[...]

Ja ik ben ook een winnaar..... had gehoopt dat ik de dans zou ontspringen, want levering was in dec 2020. Niet dus.

• Juancho
  • Nu online
Hier ook de RDW melding. Maar even een afspraakplannen dan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RFolst
  • Laatst online: 17-10 11:12
Juancho schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:10:
Hier ook de RDW melding. Maar even een afspraakplannen dan.
Net gebeld voor een afspraak; a.s. donderdag is er pas echt bekend wat de reparatie in moet gaan houden. Vanuit Volvo is de dealer (we hebben dezelfde) daar nog niet van op de hoogte gebracht, werd mij verteld.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Venomer
Gisteren stond er nog geen melding bij de RWD, nu wel. Ik zie ook dat ze een brief gaan sturen. Dus @boldg1974 , houd je brievenbus in de gaten.

• Venomer
Mijn auto had begin dit jaar de problemen die genoemd worden in de terugroepactie. Er is toen een stuk kabelboom vervangen. Daar zijn ze een paar dagen mee bezig geweest. Nu de oorzaak en de oplossing beter bekend zijn, gaat het hopelijk sneller.

• ArnoudN
RFolst schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Net gebeld voor een afspraak; a.s. donderdag is er pas echt bekend wat de reparatie in moet gaan houden. Vanuit Volvo is de dealer (we hebben dezelfde) daar nog niet van op de hoogte gebracht, werd mij verteld.
Ik zag te laat dat ik ook dezelfde dealer heb. Ze weten inderdaad nog niets, het is wachten op een brief van de dealer.

• Montalbano
  • Niet online
Same here, dealer weet nog van niks.
Hij downplayde wel nog even het risico van het automatisch accelereren. Blijkbaar gaat gaspedaal digitaal en analoog. Als die signalen van elkaar gaan afwijken dan wordt het vermogen omlaag gebracht. Heel hard accelereren kan niet gebeuren.

P8

• Juancho
  • Nu online
Weer eens een onbetrouwbare app... de laatste tijd klopt de eindtijd totaal niet meer. Als je bijv. nog maar 1/2/3 % moet laden staat er doodleuk dat het gereed is een uur+ later terwijl de auto al veel eerder klaar is. En juist die eindtijd was het enige waarop je kon vertrouwen. Dus nu lijkt het precies andersom te zijn: het percentage wordt realtime bijgewerkt maar de eindtijd niet.

Vervelend dat er elke keer weer iets anders is hoor, zo kom je nooit tot een stabiele en betrouwbare app.

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:04:
Weer eens een onbetrouwbare app... de laatste tijd klopt de eindtijd totaal niet meer. Als je bijv. nog maar 1/2/3 % moet laden staat er doodleuk dat het gereed is een uur+ later terwijl de auto al veel eerder klaar is. En juist die eindtijd was het enige waarop je kon vertrouwen. Dus nu lijkt het precies andersom te zijn: het percentage wordt realtime bijgewerkt maar de eindtijd niet.

Vervelend dat er elke keer weer iets anders is hoor, zo kom je nooit tot een stabiele en betrouwbare app.
Raar, de consensus leek juist te zijn dat de app weliswaar nog info mist, maar dat de functies die er wel in zitten nu (eindelijk) stabiel zijn.

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:50
Hier ook de terugroepacties iz de sensor. Maar lost het vervangen van de kabelboom dat op? “Er kan water in komen”, ik zou zeggen: gaatje dichtmaken en wellicht kijken of er wat schade is. Maargoed, Volvo zal wel weten wat het beste is. Nog geen brief of mail vanuit dealer en werkgever/leasebedrijf.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45
ik plan dus een afspraak in, de dealer reageerd met "Vanuit de importeur Volvo Cars NL is er geen terugroepactie bekend." dus ik stuur ze een screenshot van de RDW.

Daarna werd men wakker en kreeg ik dit: Volvo Cars NL is nog bezig over de afhandeling. U zal een brief ontvangen van Volvo Cars NL zodra de aanpassing bekend is.

Vind de communicatie lijnen nog steeds een beetje raar bij Volvo NL...

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• boldg1974
4v4t4r schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:00:
ik plan dus een afspraak in, de dealer reageerd met "Vanuit de importeur Volvo Cars NL is er geen terugroepactie bekend." dus ik stuur ze een screenshot van de RDW.

Daarna werd men wakker en kreeg ik dit: Volvo Cars NL is nog bezig over de afhandeling. U zal een brief ontvangen van Volvo Cars NL zodra de aanpassing bekend is.

Grappig, ik had voor a.s. Donderdag al een afspraak voor een TCAM reset geneuzel, en toen kwam deze recall op de RDW site naar voren. Ik heb mijn afspraak verzet naar a.s. Dinsdag bij een ander filiaal van de dealer keten en die hebben mijn afspraak geaccepteerd en gaan dus de recall oplossen en de TCAM problemen oplossen. De recall was bij hun wel bekend blijkbaar.

Misschien dat men wakker wordt maandag en ik alsnog te horen krijg dat ik de auto langer moet achterlaten dan 1 dag. We zullen zien.

• Mga1600
4v4t4r schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:00:

Raar….want Volvo Nederland heeft die recall zelf bij de RDW aangemeld. En mijn dealer wist er al van alles van, ze konden alleen nog niet inplannen omdat er nog geen onderdelen zijn. Kortom, ik denk dat jouw contactpersoon bij de dealer niet helemaal bij was met het lezen van zijn berichten die hij dus wel degelijk van Volvo Nederland heeft gekregen…..

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Mga1600 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Raar….want Volvo Nederland heeft die recall zelf bij de RDW aangemeld. En mijn dealer wist er al van alles van, ze konden alleen nog niet inplannen omdat er nog geen onderdelen zijn. Kortom, ik denk dat jouw contactpersoon bij de dealer niet helemaal bij was met het lezen van zijn berichten die hij dus wel degelijk van Volvo Nederland heeft gekregen…..
De melding bij RDW had wellicht aangevuld kunnen worden met een inschatting van de risico's van het eventuele euvel. Ik neem aan, dat de meeste Volvo XC P8-rijders die een terugroepbrief zullen ontvangen hun auto de komende dagen en weken gewoon nodig hebben. Een mededeling over eventuele voorzorgen en/of extra oplettendheid is dan geen overbodige luxe. De opmerking over wellicht noodzakelijke onderdelen (die kennelijk niet aanwezig zijn; Kabelboom?) is geen goed voorteken.

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
De kabelbomen komen uit Rusland maar dat bedrijf daar kan niet produceren wegens het ontbreken van onderdelen t.g.v. de sancties tegen dat land. Echter, dat bedrijf heeft ook een vestiging in Mexico en is nu hals-over-kop bezig al zijn mallen en machines naar daar over te brengen teneinde de klanten (let wel: zo’n 9 automerken) van de benodigde kabels te voorzien. Leve de globalisering!

P8-19”-WP

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik had eerder gelezen dat de kabelbomen in Oekraine werden gemaakt.

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Raar, de consensus leek juist te zijn dat de app weliswaar nog info mist, maar dat de functies die er wel in zitten nu (eindelijk) stabiel zijn.
Ja het was even een periode stabiel en zelfs snel maar ondertussen zijn we weer terug bij af. Mijn bevindingen de laatste periode t/m vandaag:

1. eindtijd laden klopt helemaal niks meer van
2. accu % vaak niet zichtbaar in de app
3. Of de auto vergrendeld of ontgrendeld is wordt lang niet altijd meer getoond

Kortom, tis weer eens een feestje, ook als ik nu weer in de app kijk... |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBtR8tfjbGmLvhSFO8KYcX50vcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TygubBpZGZlqDhyvr16bsxAO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 14-05-2022 16:33 ]

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Ja het was even een periode stabiel en zelfs snel maar ondertussen zijn we weer terug bij af. Mijn bevindingen de laatste periode t/m vandaag:

[Afbeelding]
Dat is beroerd! En weet je zeker dat het niet aan je telefoon ligt?
Het heeft erg lang geduurd en veel ergernis opgeleverd, maar de laatste maanden gaat het goed met de app bij mij. Alles wat er is werkt goed en snel. Uitgesteld laden, preconditioning aan/uit en timer, soc wordt met kleine stapjes ge-update etc.
In de auto zelf loopt het ook goed, het enige wat ik nog vaststel is dat als ik een keer tot 100% doorgeladen heb omdat ik verder weg moet en daarna het percentage weer terugzet tot 90% dat de auto bij de volgende lading eerst stopt bij 90% en wat later weer begint te laden tot 100. De daaropvolgende laad beurt verloopt weer zoals het hoort.
Het wachten is nu op de uitbreiding van de app functies waarbij ik vooral behoefte heb aan de push berichten ingeval er wat met de auto aan de hand is en de exacte locatie is handig als je in een vreemde stad staat geparkeerd. Ik ben ik Italië een keer een uur op zoek geweest naar mijn toenmalige auto en zelfs op lang-parkeren op Schiphol is het ‘s nachts een drama om je auto terug te vinden - zelfs als je de locatie op een briefje hebt opgeschreven. Het is daar stikdonker ‘s nachts.

.

• ArnoudN
[...]

[Afbeelding]
Hier werkt de app net als bij @Mga1600 prima de afgelopen tijd. Soc wordt keurig bijgewerkt en gistermiddag heb ik zelfs vanaf Vlieland de auto thuis op slot gedaan (was mijn dochter na het wegbrengen vergeten).

Ik ga het wel afkloppen, want meestal als ik zoiets zeg gaat er wel iets mis.

• Spanky79
Ook hier de app uitstekend. Timers werken, status wordt redelijk snel geüpdate.

• hansdg53
[...]

[Afbeelding]
Als je een ander icoontje onderin kiest en daarna weer op het home icoontje dan verschijnt het percentage en worden het klimaat en slot ook actief.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-11 12:36
Mga1600 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Dat is beroerd! En weet je zeker dat het niet aan je telefoon ligt?
Het heeft erg lang geduurd en veel ergernis opgeleverd, maar de laatste maanden gaat het goed met de app bij mij. Alles wat er is werkt goed en snel. Uitgesteld laden, preconditioning aan/uit en timer, soc wordt met kleine stapjes ge-update etc.
In de auto zelf loopt het ook goed, het enige wat ik nog vaststel is dat als ik een keer tot 100% doorgeladen heb omdat ik verder weg moet en daarna het percentage weer terugzet tot 90% dat de auto bij de volgende lading eerst stopt bij 90% en wat later weer begint te laden tot 100. De daaropvolgende laad beurt verloopt weer zoals het hoort.
Het wachten is nu op de uitbreiding van de app functies waarbij ik vooral behoefte heb aan de push berichten ingeval er wat met de auto aan de hand is en de exacte locatie is handig als je in een vreemde stad staat geparkeerd. Ik ben ik Italië een keer een uur op zoek geweest naar mijn toenmalige auto en zelfs op lang-parkeren op Schiphol is het ‘s nachts een drama om je auto terug te vinden - zelfs als je de locatie op een briefje hebt opgeschreven. Het is daar stikdonker ‘s nachts.

.
Dat probleem met de maximale soc heb ik ook. Als ikhem op100 zet dan laadt ie de eerste keer maar tot 90, als ik dan opnieuw ga laden gaat ie wel naar 100. Ook bij het daarna terugzetten naar 90 wordt de auto de eerste keer tot 100% vol geladen de tweede keer is het netjes 90.

Overigens komt het bij mij vaak voor dat de app mij vraagt om in te loggen bij het openen. Als ik de app dan wegswipe (iPhone) en opnieuw open ben ik wel gewoon ingelogd.

Tevens heb ik gisteren en vandaag een nieuw ‘problerm’. Mijn achterlampen gaan niet altijd uit nadat ik de auto afsluit. Volgens mij heeft het te maken met de achterklep. Als ik die namelijk open en weer sluit gaan de lampen wel uit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik hoop toch echt dat al die problemen snel worden verholpen, zou Volvo netjes staan dit voortvarend op te pakken

[ Voor 80% gewijzigd door ron65 op 15-05-2022 01:11 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• boldg1974
ron65 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:11:
Ik hoop toch echt dat al die problemen snel worden verholpen, zou Volvo netjes staan dit voortvarend op te pakken
Je bedoeld de app problemen hierboven? en dan voortvarend? Ok….Mijn ervaring is soortgelijk als hierboven, voor mijn gevoel een tijd goed gegaan maar de laatste tijd had ik weer problemen met bijvoorbeeld de pre-condionering plannen die spontaan verdwenen uit de app, waardoor ik in de ochtend de auto weer eerst moest ontwasemen etc om te kunnen vertrekken. Ik heb me er eigenlijk wel bij neergelegd, Volvo (en veel andere traditonele auto bouwers) hebben niets met digitalisering als primaire focus. En dat merk je.

• ArnoudN
ron65 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:11:
Misschien zie ik het allemaal te positief, maar dit zijn toch geen problemen? Het zijn wat softwarematige zaken die niet helemaal goed gaan bij iedereen. De meeste mensen hebben geen problemen met de app en die hoor je hier dus ook niet. Laten we het niet erger maken dan het is.

Het is lastig en vervelend en het moet wel gemeld worden en Volvo moet kijken naar een oplossing. Maar ik ben ook van mening dat een aantal problemen niet bij Volvo wegkomen, maar mede veroorzaakt worden door telefoons.

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
ArnoudN schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Misschien zie ik het allemaal te positief, maar dit zijn toch geen problemen? Het zijn wat softwarematige zaken die niet helemaal goed gaan bij iedereen. De meeste mensen hebben geen problemen met de app en die hoor je hier dus ook niet. Laten we het niet erger maken dan het is.

Het is lastig en vervelend en het moet wel gemeld worden en Volvo moet kijken naar een oplossing. Maar ik ben ook van mening dat een aantal problemen niet bij Volvo wegkomen, maar mede veroorzaakt worden door telefoons.
Klopt, maar laat ons wel hopen dat dit alles snel op orde gebracht wordt.
Maar een aantal zaken ontbreken nog totaal. Denk maar aan de vele functies die in de app zouden zitten. Waar blijven die? En bijv. Apple CarPlay? Velen, ik incluis, zitten daar al anderhalf jaar op te wachten. Iets waar we wel voor betaald hebben en wat ons bij aankoop is beloofd. En de disclaimer '.... kan afwijken van wat in de uitvoeringslijst staat' ontslaat een fabrikant niet van het te leveren. Dat is waar veel misvatting over bestaat. De wet is duidelijk: alles wat vermeld staat valt onder de koopovereenkomst.

P8-19”-WP

• Juancho
  • Nu online
Het is idd geen wereld prio issue maar het is wel vreselijk irritant in de praktijk. Dus ja ook dit soort op papier kleine dingen. Los daarvan moet het gewoon werken. Punt. De tijd van excuses en het standaard verhaaltje het is ene nieuwe EV is nu na 1,5 jaar wel een keer klaar. Elke keer weer gezeur en gezeik, zeker nadat het eindelijk eens een tijdje stabiel was, frustreert en irriteert behoorlijk.

Even als voorbeeldje van hoe ik mij soms voel: donderdagavond laat de auto aan de paal omdat we vrijdag een lange rit hadden. Ik vrijdagochtend bij wakker worden kijken in de app of het gelukt is. Staat er nog dat de auto bezig is met laden en op slechts 66% zit. Ik als een malle naar de auto blijkt dat de sessie allang gestopt was, blijkbaar door een error/fout. Juist dat soort dingen wil je op afstand kunnen zien zodat je snel kan schakelen. Juist bij een EV heb ik gemerkt dat de app super handig/belangrijk is, daar moet je op kunnen vertrouwen. Maar ik heb het idee dat ze bij Volvo niks aan testen doen en gewoon maar wat updates pushen en dan zien ze wel of het werkt.

[ Voor 46% gewijzigd door Juancho op 15-05-2022 11:36 ]

• Adriaen87
Juancho schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:33:
Het is idd geen wereld prio issue maar het is wel vreselijk irritant in de praktijk. Dus ja ook dit soort op papier kleine dingen. Los daarvan moet het gewoon werken. Punt. De tijd van excuses en het standaard verhaaltje het is ene nieuwe EV is nu na 1,5 jaar wel een keer klaar. Elke keer weer gezeur en gezeik, zeker nadat het eindelijk eens een tijdje stabiel was, frustreert en irriteert behoorlijk.

Even als voorbeeldje van hoe ik mij soms voel: donderdagavond laat de auto aan de paal omdat we vrijdag een lange rit hadden. Ik vrijdagochtend bij wakker worden kijken in de app of het gelukt is. Staat er nog dat de auto bezig is met laden en op slechts 66% zit. Ik als een malle naar de auto blijkt dat de sessie allang gestopt was, blijkbaar door een error/fout. Juist dat soort dingen wil je op afstand kunnen zien zodat je snel kan schakelen. Juist bij een EV heb ik gemerkt dat de app super handig/belangrijk is, daar moet je op kunnen vertrouwen. Maar ik heb het idee dat ze bij Volvo niks aan testen doen en gewoon maar wat updates pushen en dan zien ze wel of het werkt.
Mijn auto staat te laden bij een publiek laadpaal, op nog geen 200 m afstand. Ik volg af en toe het laadproces via de app op mijn iPhone. Ik krijg relatie informatie en kan dus zien wanneer het noodzakelijke percentage (meestal 90 %, soms 100 % bereikt. is. Sinds update 2.0 werkt het systeem perfect. Vraag: klopte de aanduiding 66% op de telefoon met de waarde op het bestuurdersscherm? Zo ja, dan is het laadproces om een onbekende reden gestopt. Is het laden gestopt bij een hogere warde, b.v. 90 %, dan klopt er wellicht iets niet bij de communicatie met de smartfoon. Of zie ik dat verkeerd?

• Juancho
  • Nu online
De 66% klopt maar de app gaf aan dat het laadproces nodig bezig was. Het groene kleurtje. Eenmaal bij de auto bleek dat de sessie helemaal niet meer bezig was was dat de app dat met het oranje/gele kleurtje moeten aangeven. Of nog beter, dat eens een push melding gaan inbouwen dat er iets verkeerd is.

Met mijn telefoon is niks mis, de app deed het een tijdje namelijk prima en stabiel. Geen android update gehad etc. Wel een VOC update maar daar lag het ook niet aan.

De app is gewoon regelmatig weer instabiel en kan er zo maar mee kappen. Oud probleem dus want dit herken ik iig wel.

Fijn dat het bij jou allemaal perfect loopt. Hier dus niet. Maargoed, het zal wel weer een keer doen. En later weer eens niet. Heb weinig hoop dat de app ooit stabiel en betrouwbaar gaat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 15-05-2022 16:17 ]

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:15:
De 66% klopt maar de app gaf aan dat het laadproces nodig bezig was. Het groene kleurtje. Eenmaal bij de auto bleek dat de sessie helemaal niet meer bezig was was dat de app dat met het oranje/gele kleurtje moeten aangeven. Of nog beter, dat eens een push melding gaan inbouwen dat er iets verkeerd is.

Met mijn telefoon is niks mis, de app deed het een tijdje namelijk prima en stabiel. Geen android update gehad etc. Wel een VOC update maar daar lag het ook niet aan.

De app is gewoon regelmatig weer instabiel en kan er zo maar mee kappen. Oud probleem dus want dit herken ik iig wel.

Fijn dat het bij jou allemaal perfect loopt. Hier dus niet. Maargoed, het zal wel weer een keer doen. En later weer eens niet. Heb weinig hoop dat de app ooit stabiel en betrouwbaar gaat worden.
Ligt het niet aan je omgeving, woonadres? Slecht bereik? Hier loopt ie ook prima mee, geen problemen.

Wel doet mijn range app het niet meer, maar geen punt.

• Juancho
  • Nu online
Nope geen enkele probleem met enige vorm van connectiviteit hier. Nu is de boel trouwens wel weer goed as we speak. Maarja, dat kan morgen weer anders zijn 😁🙈

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 15-05-2022 20:44 ]

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-11 17:57

GZL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hns2Sq54Bbd4S26kU3bj_S7378=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jtYTswNCu2wQOL3D7KJIof3u.png?f=user_large

Ter info de nieuwste update info

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lager aircogebruik in milde klimaten, klinkt niet heel veelbelovend aangezien het klimaat in Nederland als mild klimaat wordt gezien. Ik vind nu al de airco's in autos te weinig vermogen hebben. Waar je vroeger de airco aanzette en binnen enkele minuten al een vrij netjes klimaat had van rond 20 graden (waar het buiten 30 was), is in de laatste wagen die ik heb al zeker 15 minuten nodig voor dit resultaat (van nieuw af aan al).
Ik hoopte dat de XC40 daar weer iets beter in zou zijn, dat moet ik nog meemaken want hij wordt pas over 6 maanden geleverd, en dan lees je dit weer.

Ben benieuwd wat deze update daarmee doet, klinkt niet heel hoopvol eigenlijk.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:55

Lancer

What the......

ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:24:
Lager aircogebruik in milde klimaten, klinkt niet heel veelbelovend aangezien het klimaat in Nederland als mild klimaat wordt gezien. Ik vind nu al de airco's in autos te weinig vermogen hebben. Waar je vroeger de airco aanzette en binnen enkele minuten al een vrij netjes klimaat had van rond 20 graden (waar het buiten 30 was), is in de laatste wagen die ik heb al zeker 15 minuten nodig voor dit resultaat (van nieuw af aan al).
Ik hoopte dat de XC40 daar weer iets beter in zou zijn, dat moet ik nog meemaken want hij wordt pas over 6 maanden geleverd, en dan lees je dit weer.

Ik heb dat probleem nog niet zo ervaren. Overigens volg ik het advies om het verschil in temperatuur met de buitenlucht niet te groot te laten worden (delta-t van max 5 graden) teneinde een warmteschok bij uitstappen te voorkomen. Ik ben bang dat de auto's ook daarop worden ingericht.

Overigens heb ik vorige zomer geen problemen gehad met de airco, maat toen is het ook niet echt warm geweest. Wat wel goed werkt is de voorverwarming aanzetten. De auto is dan ook in de zomer heerlijk op temperatuur voordat je instapt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Mga1600

Herken ik niet, de XC40 is na een minuutje al hard aan het koelen, ook als je een keer vergeet preconditioning te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 16-05-2022 10:29 ]

• Mga1600
Toch misschien maar goed die globalisering: we hebben in Nederland kennelijk niet eens genoeg personeel om Schiphol te bemannen, een tunnel open te doen, laat staan de druk op de ziekenhuizen te verkleinen of om verkeersleiders bij de spoorwegen achter hun scherm te krijgen. Dat zijn allemaal serieuze zaken die ik recent uit het nieuws viste. En “overal” waar je rijdt zie je bordjes “collega’s gezocht” op busjes en op bedrijfdpanden.

Kortom we hebben een enorm capaciteitsprobleem en daarom het buitenland gewoon keihard nodig om onze spullen te maken,

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 16-05-2022 10:45 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lancer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Ik heb dat probleem nog niet zo ervaren. Overigens volg ik het advies om het verschil in temperatuur met de buitenlucht niet te groot te laten worden (delta-t van max 5 graden) teneinde een warmteschok bij uitstappen te voorkomen. Ik ben bang dat de auto's ook daarop worden ingericht.

Overigens heb ik vorige zomer geen problemen gehad met de airco, maat toen is het ook niet echt warm geweest. Wat wel goed werkt is de voorverwarming aanzetten. De auto is dan ook in de zomer heerlijk op temperatuur voordat je instapt.
Dat laatste kan straks inderdaad. De wagen die ik nu nog heb (inmiddels 60+ maanden) die kan dat helaas niet.
Delta T max 5 graden is leuk, maar met 25 graden in de wagen heb ik het regelmatig benauwd warm. Ik vond destijds met de komst van de airco's juist fijn dat ik 22 of daaromheen kon kiezen, dat vind ik de beste temperatuur voor in de wagen.
De warmteschok heb ik nooit als probleem ervaren overigens, ik ben ook al voor het werk in Singapore geweest en daar was het binnen 18 graden en buiten 48 graden en RV 98%. Dan heb je pas een warmteschok ;)
ik zet hem dus steevast op 22 graden en aangezien deze wagen door bezuinigingen destijds geen climate controll heeft moet ik dat gedurende de rit steeds handmatig op gevoel aanpassen. Betreft een leasewagen en de leaseregeling is nu ook niet echt fijn, maar destijds zelfs een regelrecht drama. Directie reed in de meest dure wagens rond en de werknemer kwam in het benzine segment niet verder dan een aygo of een Seat Mii, meer zat er niet in, en in het Diesel segment kwam de Astra nog net in beeld. Hybride of electrisch was niet mogelijk toen.
Nu, vijf jaar verder, mogen we alleen nog maar electrisch, hybride of full fuel is nu verboden.

Maar de airco, ik zet hem altijd de laatste 2 a 3 km van een rit de airco op een minder koude waarde, dan is die overgang inderdaad niet zo heel groot. Werkt ook prima, ook omdat je airco dan vrijwel uit gaat en condensvocht nog wordt afgevoerd. Als dat in je systemen achterblijft gaat de airco altijd stinken de volgende keer dat je hem aanzet. Ik heb dan ook nog nooit gehad dat de airco stonk, en ook met onderhoud krijg ik af en toe de opmerking dat de airco vrij netjes is van binnen,
ze komen wel eens halve bloemkool kwekerijen tegen in die systemen :X

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Herken ik niet, de XC40 is na een minuutje al hard aan het koelen, ook als je een keer vergeet preconditioning te gebruiken.
Ja en dat gaan ze dus juist wat minderen, in die nieuwste update.
Ik heb nu nog een Diesel, al van meet af aan duurt het soms 15 minuten voordat je de airco echt een beetje merkt. Zeker in die hittegolf in 2018 en 2019, was het nog veel langer. Ramen open om de eerste hitte eruit te laten, dan gaan rijden met ramen open, na enkele km de ramen dicht en al die tijd de airco al aan, en dannog kwam er lauwwarme lucht uit de roosters.
Recirculatie aan zodat de aangezogen lucht niet zo warm is als de buitenlucht, hielp iets. Na 15 km rijden kwam er pas merkbare koudere lucht uit en begon de warmte in de auto af te nemen.

Maar ook in de winter, opwarmen. Als ik uit haarlemmermeer wegrijd is pas ter hoogte van Amstelveen op de A9 de lucht die binnenkomt warmer, de motor is dan (20 km verder) pas op 60 graden. In het begin zelfs nog niet eens zo warm dat de naald begon te bewegen. Toen hebben ze de thermostaatklep vervangen want die bleek na 6 maanden al defect. Daarna was het beter, maar ik ben nog steeds blij met stoel- en stuur-verwarming. Want van die kachel moet je de eerste 20 km niet teveel verwachten.
Het is gewoon de capaciteit van het element in de luchtstroom. Dat is laag gehouden om de auto te laten voldoen aan euronorm-6. Daartoe heb je start-stop verplicht erop zitten, maar ook dit soort dingen, capaciteit van de airco, wordt zo klein mogelijk gehouden.
Als die aanstaat krijg ik ook altijd een tekst dat er een onnodige energieverbruiker aanstaat in het schermpje met eco-prestaties.

De verwarming is ook niet super, om twee redenen: de motor is zo efficient mogelijk waardoor restenergie (warmte dus) zo min mogelijk wordt geproduceerd. En dan is ook het afgifte element in de luchtaanjager zo klein mogelijk gehouden.
Eenmaal op temperatuur is het verder geen probleem meer, maar opwarmen kost meer energie en daar bespaart die wagen op. Juist vanwege dat euronorm 6 labeltje.

Wellicht dat bij een EV dat niet speelt, die is emissieloos tijdens het rijden, en dat is voor euronorm klasses bij ICE wagens juist het eikpunt, die emissie.

Ik kan het mis hebben, maar zo komt het bij mij wel heel sterk over!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Dat laatste kan straks inderdaad. De wagen die ik nu nog heb (inmiddels 60+ maanden) die kan dat helaas niet.
Delta T max 5 graden is leuk, maar met 25 graden in de wagen heb ik het regelmatig benauwd warm. Ik vond destijds met de komst van de airco's juist fijn dat ik 22 of daaromheen kon kiezen, dat vind ik de beste temperatuur voor in de wagen.
De warmteschok heb ik nooit als probleem ervaren overigens, ik ben ook al voor het werk in Singapore geweest en daar was het binnen 18 graden en buiten 48 graden en RV 98%. Dan heb je pas een warmteschok ;)
ik zet hem dus steevast op 22 graden en aangezien deze wagen door bezuinigingen destijds geen climate controll heeft moet ik dat gedurende de rit steeds handmatig op gevoel aanpassen.
Zulke grote verschillen in temperatuur kan jij misschien handelen, maar gezond is dit zeer zeker niet! Niet meer dan vijf graden verschil wordt niet voor niets aangeraden. Dat temperatuurverschil in Singapore is haast misdadig te noemen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gemist in aankondiging van update 2.1:
- gebruik van de USB-stick weer toegestaan (AudioWagon)
- default-stand van grote Play-knop weer terug naar laatst gebruikte muziek bij hervatten van de rit i.p.v nu default op Bluetooth-verbinding

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• hansdg53
[quote]ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben vaak in Singapore geweest. Het kan er warm zijn, maar 48°, dat is wel heel extreem!

• Mga1600
ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Ja en dat gaan ze dus juist wat minderen, in die nieuwste update.
Ik heb nu nog een Diesel, al van meet af aan duurt het soms 15 minuten voordat je de airco echt een beetje merkt. Zeker in die hittegolf in 2018 en 2019, was het nog veel langer. Ramen open om de eerste hitte eruit te laten, dan gaan rijden met ramen open, na enkele km de ramen dicht en al die tijd de airco al aan, en dannog kwam er lauwwarme lucht uit de roosters.
Recirculatie aan zodat de aangezogen lucht niet zo warm is als de buitenlucht, hielp iets. Na 15 km rijden kwam er pas merkbare koudere lucht uit en begon de warmte in de auto af te nemen.

Maar ook in de winter, opwarmen. Als ik uit haarlemmermeer wegrijd is pas ter hoogte van Amstelveen op de A9 de lucht die binnenkomt warmer, de motor is dan (20 km verder) pas op 60 graden. In het begin zelfs nog niet eens zo warm dat de naald begon te bewegen. Toen hebben ze de thermostaatklep vervangen want die bleek na 6 maanden al defect. Daarna was het beter, maar ik ben nog steeds blij met stoel- en stuur-verwarming. Want van die kachel moet je de eerste 20 km niet teveel verwachten.
Het is gewoon de capaciteit van het element in de luchtstroom. Dat is laag gehouden om de auto te laten voldoen aan euronorm-6. Daartoe heb je start-stop verplicht erop zitten, maar ook dit soort dingen, capaciteit van de airco, wordt zo klein mogelijk gehouden.
Als die aanstaat krijg ik ook altijd een tekst dat er een onnodige energieverbruiker aanstaat in het schermpje met eco-prestaties.

De verwarming is ook niet super, om twee redenen: de motor is zo efficient mogelijk waardoor restenergie (warmte dus) zo min mogelijk wordt geproduceerd. En dan is ook het afgifte element in de luchtaanjager zo klein mogelijk gehouden.
Eenmaal op temperatuur is het verder geen probleem meer, maar opwarmen kost meer energie en daar bespaart die wagen op. Juist vanwege dat euronorm 6 labeltje.

Wellicht dat bij een EV dat niet speelt, die is emissieloos tijdens het rijden, en dat is voor euronorm klasses bij ICE wagens juist het eikpunt, die emissie.

Ik kan het mis hebben, maar zo komt het bij mij wel heel sterk over!
Soms is angst voor de pijn die je verwacht te gaan komen erger dan de pijn zelf…….

Ik kan alleen maar zeggen dat bij een EV de verwarming en koeling onafhankelijk werkt
van de aandrijving. Tot nu toe werkt het zo dat je bijna ijsbloemen op de ramen kunt krijgen (en het bloedheet kunt stoken).
De ervaring van klimaat in de auto komt voort uit circulatie hoeveelheid van de lucht en de temperatuur daarvan. En ik lees dat die combinatie een beetje wordt aangepast. Maar je hebt genoeg settings in er zelf een slinger aan te geven.

Wachttijd is er ook niet omdat je kunt preconditioneren voordat je instapt.

• Venomer
GZL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:25:
[Afbeelding]

Ter info de nieuwste update info
Allemaal weer erg cryptisch.

"Knoppen stand Calm en Navi" is een verkeerde vertaling. Ik heb de Engelse en Zweedse versie opgezocht, en daar staat iets over de weergave op het display, niets over knoppen.

• Venomer

Je kunt in de XC40 de maximale ventilatorsnelheid instellen die door het klimaatsysteem in de automatische stand gebruikt wordt. Die staat bij mij op stand 3 van 5. Dat is voldoende om het interieur vlot koel te krijgen op een warme dag.

Persoonlijk vind ik een hard blazende airco (zeg maar standje winterstorm) niet aangenaam.

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Vulcan750 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Zulke grote verschillen in temperatuur kan jij misschien handelen, maar gezond is dit zeer zeker niet! Niet meer dan vijf graden verschil wordt niet voor niets aangeraden. Dat temperatuurverschil in Singapore is haast misdadig te noemen.
Allemaal goed en wel, maar gisteren was het 32°C waar ik zat. Als ik met 27°C in de auto zou moeten terugrijden wordt ik onwel. Airco dus op 21°C. Liever in de wagen een temperatuur waarbij ik me goed voel en veilig kan rijden.

Bij hitteschok denk ik ook eerder aan een hittegolf zuiden van Frankrijk of Tsjaad. Maar het slecht worden is in mijn geval eerder dan de temperatuur zelf dan het verschil in temperatuur.

• Vulcan750
kmser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:24:
[...]

Allemaal goed en wel, maar gisteren was het 32°C waar ik zat. Als ik met 27°C in de auto zou moeten terugrijden wordt ik onwel. Airco dus op 21°C. Liever in de wagen een temperatuur waarbij ik me goed voel en veilig kan rijden.

Bij hitteschok denk ik ook eerder aan een hittegolf zuiden van Frankrijk of Tsjaad. Maar het slecht worden is in mijn geval eerder dan de temperatuur zelf dan het verschil in temperatuur.
Zo'n groot temperatuurverschil kan wel, maar dan is het wel verstandig de laatste 10 minuten van de rit het verschil wat terug te regelen. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
Venomer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:29:
[...]

"Knoppen stand Calm en Navi" is een verkeerde vertaling. Ik heb de Engelse en Zweedse versie opgezocht, en daar staat iets over de weergave op het display, niets over knoppen.
Nu wilde ik dat net intypen. Hele cryptische updates die uiteindelijk nauwelijks wat voorstellen. Kom eens met een update die echt wat toegevoegd... dit is toch alleen maar gerommel in de marge 8)7

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
Venomer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Engels is “ Calm and Navi mode dials”. Dat is toch -geen kaart- of -wel een kaart- op het middenscherm? En de draaiknoppen daarvoor zijn aangepast?

• ArnoudN
jorisjansen3 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Engels is “ Calm and Navi mode dials”. Dat is toch -geen kaart- of -wel een kaart- op het middenscherm? En de draaiknoppen daarvoor zijn aangepast?
Volgens mij staat bij de Engelse versie ook dat de kaart ietwat kleiner wordt weergegeven om meer ruimte te geven aan de andere gegevens.

• Venomer
jorisjansen3 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:49:
[...]

"Dials" betekent wijzerplaten. Het gaat dus om de weergave van de snelheids- en vermogensmeters op het bestuurdersdisplay. Als je nu schakelt tussen Calm en Navi (geen of wel kaartweergave), dan zie je de meters veranderen. Ik verwacht dat dit er straks meer gelijk uitziet. Er worden geen knoppen aangepast.

• ergodyne1
Venomer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:01:
[...]

"Dials" betekent wijzerplaten. Het gaat dus om de weergave van de snelheids- en vermogensmeters op het bestuurdersdisplay. Als je nu schakelt tussen Calm en Navi (geen of wel kaartweergave), dan zie je de meters veranderen. Ik verwacht dat dit er straks meer gelijk uitziet. Er worden geen knoppen aangepast.
Nou poah dat hadden we echt nodig… echt de ene na de andere top-update. Lijkt op gepruts op een verouderd platform dit…

Had dan de kleur/looks van de display/wijzers of de titel/album van de muziek die luistert erin gebouwd, tenminste een zichtbare ‘leuke’ update…

[ Voor 12% gewijzigd door ergodyne1 op 16-05-2022 18:40 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:01
ergodyne1 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Nou poah dat hadden we echt nodig… echt de ene na de andere top-update. Lijkt op gepruts op een verouderd platform dit…

Had dan de kleur/looks van de display/wijzers of de titel/album van de muziek die luistert erin gebouwd, tenminste een zichtbare ‘leuke’ update…
Volgens mij had jij beter een Tesla kunnen kopen. Ik geloof niet dat Volvo zijn UI in een keer radicaal gaat omgooien. En dat vind ik eigenlijk helemaal prima. Ik hoef alleen essentiële dingen voor mijn neus Heb nog geen moment gedacht: oh welk liedje ben ik nou aan het luisteren, wat jammer dat dat niet naast mijn kilometerteller staat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 16-05-2022 19:25 ]

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:16
Vraagje over TuneIn, gaat het afspelen bij jullie gewoon verder als je in de auto stapt? Als in, de laatst gekozen zender wordt afgespeeld? Bij mij blijft het stil na het instappen en na enkele minuten verschijnt de melding dat TuneIn niet bereikbaar is, waarna ik zelf weer een radiostation moet kiezen

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

ik zet hem dus steevast op 22 graden en aangezien deze wagen door bezuinigingen destijds geen climate controll heeft moet ik dat gedurende de rit steeds handmatig op gevoel aanpassen. Betreft een leasewagen en de leaseregeling is nu ook niet echt fijn, maar destijds zelfs een regelrecht drama. Directie reed in de meest dure wagens rond en de werknemer kwam in het benzine segment niet verder dan een aygo of een Seat Mii, meer zat er niet in, en in het Diesel segment kwam de Astra nog net in beeld. Hybride of electrisch was niet mogelijk toen.
Nu, vijf jaar verder, mogen we alleen nog maar electrisch, hybride of full fuel is nu verboden.

Maar de airco, ik zet hem altijd de laatste 2 a 3 km van een rit de airco op een minder koude waarde, dan is die overgang inderdaad niet zo heel groot. Werkt ook prima, ook omdat je airco dan vrijwel uit gaat en condensvocht nog wordt afgevoerd. Als dat in je systemen achterblijft gaat de airco altijd stinken de volgende keer dat je hem aanzet. Ik heb dan ook nog nooit gehad dat de airco stonk, en ook met onderhoud krijg ik af en toe de opmerking dat de airco vrij netjes is van binnen,
ze komen wel eens halve bloemkool kwekerijen tegen in die systemen :X
Guttegut wat een plei”dooi”,
wacht eerst je eigen ervaring maar even af met de nog te leveren XC40, voor alle aannames en verwachtingen. Ik denk dat het je mee zal vallen, zeker in december 😉

• Juancho
  • Nu online
ArnoudN schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Volgens mij staat bij de Engelse versie ook dat de kaart ietwat kleiner wordt weergegeven om meer ruimte te geven aan de andere gegevens.
Gaan we dan eindelijk POIs in beeld krijgen? 🙏🙌🏼

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hansdg53 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:24:
[quote]ron65 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben vaak in Singapore geweest. Het kan er warm zijn, maar 48°, dat is wel heel extreem!
Was toch echt zo, ik moest er vastgoed opnemen (een van de weinige gebouwen die nog niet in singaporese handen is, Singapore wil eigenlijk alles in eigendom van inwonenden hebben en niet meer in die van buitenlanders) en die vrijdag was het zwaar benauwd. De buitengevels van het pand waren kletsnat van de condensvorming op de buitenkant, dat kwam vooral omdat binnen zo zwaar gekoeld werd dat de buitenwanden ook een lagere temperatuur hadden en dat reageerde met die hoge luchtvochtigheid daar. Ook even buiten lopen was afzien, op enig moment werd ik er zelfs wat onwel van.
De zaterdag erop was nog net een graadje warmer tot het middaguur, toen barstte een daverend onweer los. Nog nooit zulke hoeveelheden regen uit de lucht zien komen. Daarna koelde het lekker af naar een graad of 35 :-)
Dat was in Maart 2019, net een week waarin de lokale bevolking ook aangaf dat het wel extreem warm was. Dus dat het normaal wat koeler is geloof ik direct. Maar dat is niet mijn ervaring geworden :-)
Misschien ook wel het effect van de locatie, ik was in een gebied met villa's, vlak bij de Hollandse School, waarvan diegene die ik bezocht vrij laag en zeer beschut lag tussen veel bomen en groen. Een zeldzaamheid daar, maar bestaat nog wel.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

EHAS schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Guttegut wat een plei”dooi”,
wacht eerst je eigen ervaring maar even af met de nog te leveren XC40, voor alle aannames en verwachtingen. Ik denk dat het je mee zal vallen, zeker in december 😉
Vind je dit niet een beetje neerbuigend overkomen?
Of klopt het dat het eigenlijk niet toegestaan is hier mee te discussieren als je nog geen EV hebt (wel in bestelling) ? :?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Je kunt in de XC40 de maximale ventilatorsnelheid instellen die door het klimaatsysteem in de automatische stand gebruikt wordt. Die staat bij mij op stand 3 van 5. Dat is voldoende om het interieur vlot koel te krijgen op een warme dag.

Persoonlijk vind ik een hard blazende airco (zeg maar standje winterstorm) niet aangenaam.
Dat is zeker niet aangenaam, ik heb vandaag trouwens de uitstroomtemperatuur van de airco in de huidige wagen gemeten en die kwam op 19 graden uit, pas na 20 minuten zakte het naar 14 graden uitstroomtemp.
Dat is niet echt genoeg, de koelcapaciteit wordt vooral bepaald door de deltaT tussen ingeblazen lucht en de aangezogen temperatuur.
Buiten 24 graden en binnen 19 inblaas betekent 5 graden deltaT op de inblaaslucht, dat is niet genoeg om zalfs maar 5 graden verschil met de buitentemperatuur in het interrieur te maken. Er komt immers warmte van de zoninstraling bij (die hadden we tot een uurtje of 12 nog) die ook moet worden weggekoeld.
Een deltaT van 10 zou normaal zijn.

Toch nog maar eens over klagen bij de dealer, ik moet er nog de zomer mee door.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de XC40 in dat opzicht. Duurt nog ruim een maand of 6.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Soms is angst voor de pijn die je verwacht te gaan komen erger dan de pijn zelf…….

Ik kan alleen maar zeggen dat bij een EV de verwarming en koeling onafhankelijk werkt
van de aandrijving. Tot nu toe werkt het zo dat je bijna ijsbloemen op de ramen kunt krijgen (en het bloedheet kunt stoken).
De ervaring van klimaat in de auto komt voort uit circulatie hoeveelheid van de lucht en de temperatuur daarvan. En ik lees dat die combinatie een beetje wordt aangepast. Maar je hebt genoeg settings in er zelf een slinger aan te geven.

Wachttijd is er ook niet omdat je kunt preconditioneren voordat je instapt.
We gaan het zien, zeker dat preconditioneren lijkt me wel wat.
Overigens, ik zal niet snel de hele accu in 1 rit leegrijden, gemiddelde ritten die ik maak zijn dagelijks per enkele reis ongeveer 90 km.
Dus dan kan wat extra energie voor de climate conditioning er wel vanaf zonder in problemen met de actieradius te komen denk ik ;-)

• ergodyne1
JTHZZ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Volgens mij had jij beter een Tesla kunnen kopen. Ik geloof niet dat Volvo zijn UI in een keer radicaal gaat omgooien. En dat vind ik eigenlijk helemaal prima. Ik hoef alleen essentiële dingen voor mijn neus Heb nog geen moment gedacht: oh welk liedje ben ik nou aan het luisteren, wat jammer dat dat niet naast mijn kilometerteller staat 8)7
Hahahahaha, sowieso wat anders dan deze ‘half af’ wagen met een accu erin.

• Vulcan750
ergodyne1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:28:
[...]
Hahahahaha, sowieso wat anders dan deze ‘half af’ wagen met een accu erin.
In ieder geval is de Volvo meer auto dan die rijdende Tesla computer... :/

• ergodyne1
Vulcan750 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
[...]

In ieder geval is de Volvo meer auto dan die rijdende Tesla computer... :/
Wel mooi om te zien dat de conservatieve updates past bij veel gebruikers hier... >:)

ps. Ik zit maar wat te trollen, wel grappig dat erop gereageerd wordt :+

• Adriaen87
ergodyne1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Wel mooi om te zien dat de conservatieve updates past bij veel gebruikers hier... >:)

ps. Ik zit maar wat te trollen, wel grappig dat erop gereageerd wordt :+
Tweakers en trollen: die passen niet bij elkaar.

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:55
Ik ben wel benieuwd naar de update van het app-menu. Daar zit nu alleen de boordcomputer in.
Zou er met de update dan eindelijk meer te kiezen zijn? Zoals bijv. telefoonboek en muziekbron?

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
hlip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:45:
Ik ben wel benieuwd naar de update van het app-menu. Daar zit nu alleen de boordcomputer in.
Zou er met de update dan eindelijk meer te kiezen zijn? Zoals bijv. telefoonboek en muziekbron?
Ik bewonder je optimisme. Zelf reken ik op 1 of 2 pixels die gewijzigd zijn in 1 van de icoontjes.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGVAEmxWnxGfeKIrtZTa0dwJhFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbQhmuaqayohSnNnUitvJagy.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren naar Antwerpen gereden en vandaag naar werk. Ik vind dit toch echt wel prima. Ik had hem wel tot 100% opgeladen.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

• Venomer
Texie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:09:
[Afbeelding]
Gisteren naar Antwerpen gereden en vandaag naar werk. Ik vind dit toch echt wel prima. Ik had hem wel tot 100% opgeladen.
In je onderschrift staat dat je de Nokians er onder hebt zitten. Klopt dat nog? Dan zeker nette cijfers.

Ik haal op mijn woon-werkverkeer nu ongeveer 19 kWh/100 km. Dat is een theoretisch bereik van bijna 400 km. Prima dus. (19” zomerbanden)

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05
Wat wielen of eigen velgen betreft, ik heb zelf de 20", wat blijven die netjes schoon! De auto zelf (zwart metall.) moet ik regelmatig poetsen m.n. door de saharazandstormen hier. Maar die velgen praktisch niet. Wonderbaarlijk! Bij mijn vorige autos kreeg ik ze nauwelijks meer schoon.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:25
@Iksie dat komt omdat de remschijven amper gebruikt worden, dus veel minder stof van de remblokken op de velgen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Ik heb mijn auto nog niet zo lang en heb tot nu toe de accu opgeladen bij zo'n 20%. Ik laadt hem dan op tot 80%, maar van 80 naar 20 gaat best snel. 😀. Omdat ik thuis oplaad, doe ik dit de laatste tijd tot 90%. Voor de accu zou dit minder goed zijn, maar heeft wel wat minder laadsessies tot gevolg. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is (tot 90% laden of misschien wel tot 100%, tijd is 's nachts nl. geen issue).

• Montalbano
  • Niet online
Henk Pi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:33:
Ik heb mijn auto nog niet zo lang en heb tot nu toe de accu opgeladen bij zo'n 20%. Ik laadt hem dan op tot 80%, maar van 80 naar 20 gaat best snel. 😀. Omdat ik thuis oplaad, doe ik dit de laatste tijd tot 90%. Voor de accu zou dit minder goed zijn, maar heeft wel wat minder laadsessies tot gevolg. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is (tot 90% laden of misschien wel tot 100%, tijd is 's nachts nl. geen issue).
Ik laad ook ‘s nachts. Standaard tot 90%, en als ik zeker weet dat ik een lange rit voor de boeg heb tot 100%. 90 werd volgens mij ook door Volvo aangeraden. En ondergrens zoals het uitkomt, soms ook wel onder de 10%.
20-80 is effectief 60% van de batterij beschikbaar, dat kan de bedoeling haast niet zijn.

P8

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:01
Gewoon routine van maken: iedere avond als je thuiskomt inpluggen en volgende ochtend weer met 90% beginnen. Bij lange rit naar 100%.
Een benzineauto tank je vol als hij leeg is, een elektrische auto laad je als het kan.

• Spanky79
JTHZZ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:25:
[...]

Gewoon routine van maken: iedere avond als je thuiskomt inpluggen en volgende ochtend weer met 90% beginnen. Bij lange rit naar 100%.
Een benzineauto tank je vol als hij leeg is, een elektrische auto laad je als het kan.
Zo doe ik het ook. En als ik op de bestemming kan laden doe ik het ook.

Zelden hoef ik onderweg in Nederland bij te laden. laatst toevallig een keer, toen ik meer dan 400km op een dag moest rijden. Maarja, ik had ook even pauze nodig voor een boterham... twintig minuten later weer onderweg.

Het valt me echt elke keer weer mee. Ik was meer tijd kwijt aan tanken bij mijn oude auto dan opladen hier.

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 20:17
Advies van Volvo zelf is 90%, ik weet niet of dit standaard is bij andere EV's maar geloof (don't quote me!) dat de XC40 een aantal KW voor eigen gebruik reserveert waardoor ze wellicht 90% kunnen zeggen ipv. 80%.

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 20:17
Notificaties wanneer laden klaar is of onverwachts gestopt is op IOS en wellicht ook Android.
Weet iemand wanneer we deze basis functie in de app kunnen verwachten?

• hansdg53
Leuk om vanochtend na het opladen tot 90% de 400 op het display te zien. Met 100% moet 400 kilometer haalbaar zijn.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:16
Je kan gerust lager gaan dan 20%, en lager dan 10%, maar zaak is dan wel om direct bij te laden. Het is niet goed de auto langere tijd lager dan 20% te laten staan.
(idem met de 100%).

• Mga1600
madhondt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Je kan gerust lager gaan dan 20%, en lager dan 10%, maar zaak is dan wel om direct bij te laden. Het is niet goed de auto langere tijd lager dan 20% te laten staan.
(idem met de 100%).
Thuiskomen is inpluggen en opladen bij mij (normaal tot de geadviseerde 90%, alleen met een lange rit in het verschiet tot 100%). Onderweg in het algemeen alleen maar heel snel net genoeg bijladen om weer relaxed thuis te kunnen komen.

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 22:58
Texie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:09:
[Afbeelding]
Met zo een gemiddelde snelheid weet ik niet of dit goed is :)

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
streamnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]
En ik sta toch echt wel gekoppeld aan zo’n laadpaal… hij ziet hem niet.
Ik kan ook niet op de “Tesla supercharger “ icon klikken.
Waarschijnlijk doe ik iets fout maar ik snap het even niet 😅
(Eerste keer bij zo’n tesla laadpaal met de cx40, ben dus echt een noob)

Edit: als ik uitzoom dan kan ik wel op de Nederlandse en Franse laadpalen klikken. Lijkt wel of België niet werkt voor mijn auto… raar
Tju… net te laat :+

nieuws: Tesla stelt negen Belgische Superchargerstations open voor andere merken

Meer dan ik dacht...

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 22:58
Het advies is volgens mij 90%. Ik zou me niet te druk maken. Probeer niet te vaak 100% te laden en niet teveel onder de 5% te rijden zodat je thuis komt en niet langs de weg stil staat :*)

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
thisisjazz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Met zo een gemiddelde snelheid weet ik niet of dit goed is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RfmW5Iqsy23BG7yOZm3O2pt4eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hzdrULgoV0M3llsUztIklLw.png?f=fotoalbum_large
En deze?

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Venomer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:27:
[...]

In je onderschrift staat dat je de Nokians er onder hebt zitten. Klopt dat nog? Dan zeker nette cijfers.

Ik haal op mijn woon-werkverkeer nu ongeveer 19 kWh/100 km. Dat is een theoretisch bereik van bijna 400 km. Prima dus. (19” zomerbanden)
Hum, mijn zomerbanden zitten er onder. Heb het onderschrift aangepast.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Pagina: 1 ... 78 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"