Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[b]Henk Pi in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"

Blijft nog over het trillen als je over een lijn gaat. Op zich is dit wel een veilige voorziening, maar ik heb me in 30 jaar aangewend om richting aan te geven bij verplaatsen naar een linker gelegen rijbaan, maar als ik dan rechts terug invoeg, doe ik dit altijd zonder knipperlichten. Dat werkt nu niet meer. Dus nog een besluit nemen, knipperlichten of uitschakelen ;)
Je weet dat ook bij het naar rechts wisselen van rijbaan richting aangeven wettelijk verplicht is? Kleine moeite om dit gewoon te doen en voor je medeweggebruikers veel duidelijker!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:36:
@ron65 Eens, van minder naar meer:
1. Lane Assist
2. Pilot Assist
3. Auto pilot
Die laatste optie zit nog niet in de Volvo.
De verwachting hebben dat Pilot Assist hetzelfde is als Auto Pilot, is niet juist.

Laat onverlet dat het mij geweldig lijkt als Auto Pilot geleverd gaat worden.
Auto Pilot ben ik geen fan van. Ik rij graag zelf ;-)

De LA en PA daartegen kunnen handige hulpmiddelen zijn, de PA vooral bij bijvoorbeeld filerijden. Vooral als daarin niet 1 gestage snelheid wordt aangenomen en je dus constant (in mijn ICE dus) zit te schakelen en gas geven en weer remmen etc. Dan sta je weer stil, dan gaat het verkeer vóór je weer rijden maar diegene vlak voor je blijft nog lang stilstaan, gaat ineens met hogere snelheid rijden om dat gat te dichten, en voor jij hem kunt volgen (vooral als je voor EU6 normen verplichte start-stop net uitsloeg en weer op moet starten, dan ben je even een seconde de power kwijt) zitten er alweer 2 tussen die heel veel en scharrig van rijbaan wisselen om maar vooral 1 autotje op te kunnen schieten elke 5 minuten. Ik vind files nu om die reden echt een ramp!

Als je dan PA hebt die netjes die voorganger volgt voor je, lijkt me een stuk relaxter. Even achterover leunen, wel oplettend blijven maar de auto het werk laten doen, prima.
maar voor de rest, stuur ik toch echt heel graag zelf, gewoon omdat ik daar plezier in heb.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Even over PA, en LA.
In de late 2022 modellen wordt in de handleidingen anders over deze systemen gesproken en ik lees ook andere benamingen.

LA is nu Rijbaan assistent LKA, Vlvo schrijft daarover:

"De rijbaanassistent (LKA) moet op snelwegen, hoofdwegen en dergelijke het risico beperken dat uw auto onbedoeld de eigen rijbaan verlaat.
De rijbaanassistent stuurt de auto terug in de rijbaan en/of waarschuwt u met stuurtrillingen.
De rijbaanassistent is actief in het snelheidsinterval 65–200 km/h (40–125 mph) op wegen met goed zichtbare zijlijnen."

https://www.volvocars.com...ssistent/rijbaanassistent

De PA is nog steeds PA maar wordt omschreven als een systeem dat de afstand en snelheid van en tot voorganger kan aanhouden, en MITS de auto van stuurhulp is voorzien ook de rijbaan aan kan houden, dat hoeft dus niet voor iedere wagen op te gaan.

Volvo schrijft daarover:
"Pilot Assist kan u helpen om een gelijkmatige snelheid en een bepaald tijdsverschil ten opzichte van de voorligger aan te houden. Als de auto ook is voorzien van stuurhulp kan Pilot Assist u helpen om met de auto tussen de zijmarkeringen van de rijbaan te blijven."

https://www.volvocars.com...pilot-assist/pilot-assist

Het lijkt erop dat de functies met de modeljaren ook aangepast zijn/worden, dus wat ik eind van dit jaar aan dat soort systemen en hun werking in mijn dan te leveren XC40 aantref kan anders zijn dan wat mensen hier nu ervaren en beschrijven.

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ach, ik wil hier niet een welles-nietes discussie starten, maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat Auto Pilot (als het gelanceerd is, gebruikt mag worden en betrouwbaar is) gemeengoed zal zijn, zeker als je die met je stem kunt sturen (gebruiksvriendelijkheid). Natuurlijk zullen er mensen “uit de vorige generatie” zijn die nog veel plezier beleven aan het besturen (sturen en schakelen) van een auto, maar ik verwacht dat die groep mensen snel zal uitsterven en dat de nieuwe generatie niet eens iets anders zou willen hebben.

Dus ik begrijp wat je schrijft, maar ik denk dat velen de reistijd graag op een andere manier zouden willen beleven: relaxter, zorgeloos en veel minder als stress en tijdverlies.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18
Snap de discussie sowieso niet. Het zit erop en je kan het gebruiken. Niemand verplicht je en iedereen vind ene onderdeel wel/niet fijn. Ik zie niks in autonoom rijden dus gebruik het nooit. Dat een ander het fijn vindt, top! Maar elkaar overtuigen lijkt me niet nodig 😁. Daarentegen vind ik lane assist weer super fijn en handig. Staat altijd aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 08-05-2022 12:30 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:28:
Snap de discussie sowieso niet. Het zit erop en je kan het gebruiken. Niemand verplicht je en iedereen vind ene onderdeel wel/niet fijn. Ik zie niks in autonoom rijden dus gebruik het nooit. Dat een ander het fijn vindt, top! Maar elkaar overtuigen lijkt me niet nodig 😁. Daarentegen vind ik lane assist weer super fijn en handig. Staat altijd aan.
Helemaal met je eens hoor, bij mij zal AP gewoon altijd uitstaan als het ooit beschikbaar komt.
Ik overtuig verder niemand of probeer dat niet te doen, ik geef alleen maar weer hoe ik erover denk ;)

Ik vind het vaak heerlijk na het werk om te kunnen rijden, zelf rijden! even wat anders, het vormt ook de overgang tussen werk en prive in dat opzicht. Bij thuiswerken mis ik die overgang zelfs. Voor mij zal zelf sturen en rijden altijd de voorkeur blijven houden, tenzij in files, die frusteren me zeker wel vooral als het een file is met heel veel optrekken stoppen stilstaan en ineens weer 100m hard rijden en weer hard moeten remmen etc!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik zelf doe bijna al mijn woon-werk verkeer al meer dan 15 jaar (22 km enkel) met de fiets. Eerst op een mountainbike, vervolgens zo’n 7 jaar op een elektrische fiets (omdat ik meer tijd nodig had om te herstellen) en de laatste 4 jaar op een speed pedelec. Als je wakker aan wilt komen op je werk of vrij van werk thuis wilt komen, dan kan er niks op tegen een dagelijkse portie beweging. Waarom dan die privé aangeschafte P8 zo meteen voor de deur? Gewoon, omdat het kan. :)

Maar nu dwalen we helemaal af. Dus snel terug naar het onderwerp!

[ Voor 6% gewijzigd door HenryP op 08-05-2022 13:08 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:06:
Ik zelf doe bijna al mijn woon-werk verkeer al meer dan 15 jaar (22 km enkel) met de fiets. Eerst op een mountainbike, vervolgens zo’n 7 jaar op een elektrische fiets (omdat ik meer tijd nodig had om te herstellen) en de laatste 4 jaar op een speed pedelec. Als je wakker aan wilt komen op je werk of vrij van werk thuis wilt komen, dan kan er niks op tegen een dagelijkse portie beweging. Waarom dan die privé aangeschafte P8 zo meteen voor de deur? Gewoon, omdat het kan. :)

Maar nu dwalen we helemaal af. Dus snel terug naar het onderwerp!
73 km enkele reis op de fiets is wat veel ;-)

bovendien zit ik 1x in de maand op kantoor momenteel, 20x bij klanten verspreid over Nederland, en de rest thuiswerk.

Maar even resetten tussen werk en prive werkt voor mij in de auto heel goed.

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
dank voor je antwoorden👌Claude schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:41:
[...]

De geheugenknoppen in de deur werken onafhankelijk van de gebruikte sleutel en/of profiel.
Daarnaast wordt in het sleutelprofiel de laatst ingestelde stoel- en spiegelstand, die is gebruikt, in dat profiel opgeslagen. Dat zou dus in theorie ook een compleet andere stoelstand kunnen zijn, dan die je in de geheugenknoppen van de deur hebt opgeslagen.

Ikzelf gebruik de geheugenknoppen in de deur als "backup": een instelling voor mijn vrouw en een voor mijzelf. Als het profiel mij dan een keer in de steek laat, heb ik in ieder geval nog met een druk op de geheugenknop mijn correcte stoelinstellingen.

Twee telefoons met ieder dezelfde inlog met de Volvo App moet volgens mij kunnen. Datzelfde geldt voor het koppelen van een ander Google account aan een ander profiel.

Ongeacht wat een meterkast kan produceren, blijft de laadmogelijkheid van de auto bij wisselstroom maximaal 11kW. Dat is nou eenmaal de capaciteit van de onboard lader.
De 32A op het dashboard van de auto kun je zo laten staan. Misschien kom je nog eens ooit ergens waar 32A over één fase wordt geleverd. Jouw laadkabel moet dan wel geschikt zijn voor 32A.

• Calvin36
  • Laatst online: 25-01-2023
Allen,
Heeft iemand een advies wat een geschikte laadkabel is voor 220v. Voor noodgevallen. Advies wat de meest veilige oplossing is helt mij ook. Warmteontwikkeling, brand of doorslaande stoppen wil natuurlijk niemand 😀

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
Kijk eens naar, prijzig maar onder de Tesla rijders erg bekend en betrouwbaar.

https://nl.juice-world.com/juice-booster

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Rude-Dog schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:24:
@Pure8 Is er nog nieuws betreffende de onderdelen en de fabriek?
Dat weet ik niet, ik werk niet in de fabriek. Wel weet ik dat ze in de hele maand mei maar zes dagen werkt maar dit is enkel voor ICE-wagens, niet voor elektrische.
ron65 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:45:
[...]

En van het publiek ook, als ik eerlijk mag zijn: ik geniet ervan zelf te sturen en rijden. Als de wagen me in een file dat uit handen neemt vind ik prima want dat is vermoeiend en saai rijden, maar als je weer lekker op snelheid bent stuur ik toch echt het liefst zelf.
Ik denk dat daarin juist ook de charme van autotijden zit, het zelf doen en zelf bepalen.

Er zullen er velen zijn die er net zo over denken.

LA,PA, prima, AP, liever niet!
Ja, het publiek zit er natuurlijk nog niet op te wachten omdat het enerzijds nog totaal niet beschikbaar is (onbekend maakt onbemind) en er door de pers ook niet lovend over geschreven wordt. Dus de publieke opinie is zeker niet heel positief te noemen. Maar konden we niet net hetzelfde zeggen over de elektrische auto?
Ik rijd wekelijks enkele malen in een volledig autonome auto en geloof me, dit werkt (bijna) subliem. Ja, er zitten nog enkele nukkigheden in maar in ontwikkelingsfase, niet? Ik ben ervan overtuigd dat het publiek dit met veel enthousiasme in de armen zal sluiten. Heerlijk rijden is dat.
En er zullen in de overgangsfase veel mensen zijn die dit maar niks gaan vinden, en dit is hun volste recht, maar uiteindelijk zal iedereen toch voor het gemak en de veiligheid gaan en wordt het dan ook vanzelfsprekend om autonoom te rijden. oOo

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Pure8 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:09:
[...]
Ik rijd wekelijks enkele malen in een volledig autonome auto en geloof me, dit werkt (bijna) subliem.
Mijn grootste probleem is dat de rest van NL nog niet autonoom rijdt, de enige reden waarom ik nog moet opletten op de weg is omdat andere mensen hun wagen gewoon overal tussen flikkeren om maar niet van het gas af te hoeven. Als al die wagens nou eens automatisch netjes in een treintje achter elkaar aan rijden, zou het een stuk rustiger worden op de weg.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
Pure8 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Inderdaad, er is heel wat verwarring omtrent het verschil tussen de twee. PA is zeker niet hetzelfde als AP. Het staat er zelfs héél ver vandaan.

[...]

Wat betreft AP kan ik jou wel vertellen dat we de laatste tijd hele grote stappen voorwaarts gezet hebben. Op uitzondering van een paar lastige nukkigheden (vooral t.o.v. fietsers in de stad) zitten we goed op schema.
Echter, wat betreft wetgeving verwachten we toch nog heel wat obstakels voordat het publiek autonoom zal kunnen/mogen rijden.
Maar wat kan ik nu precies verwachten van de Pilot Assist in mijn C40? Mag ik verwachten dat hij mij altijd van de lijn afstuurt? of mag ik verwachten dat hij het soms ook gewoon niet doet?

Ik heb dagelijks namelijk dat ik met ACC en PA aan over lijnen heen dwaal. Dat kan zijn als ik links hang over een doorgetrokken vluchtstrook lijn op de linkerzijde. Of als ik op de linkerbaan hang dat de auto naar rechts afwijkt en zo tegen een vrachtwagen aan kan tuffen. Natuurlijk rijd ik niet met mijn ogen dicht. En natuurlijk verwacht ik geen autonoom rijdende wagen. Natuurlijk heb ik mijn handen aan het stuur, en natuurlijk mijn voet klaar om de rem/gas aan te raken...

Op dit moment is het vooral een een systeem dat zo nu en dan werkt... en dat is doodeng. Dus nogmaals, ik verwacht geen autonoom rijdende auto. Maar wel iets waarop je enigszins kunt vertrouwen (zoals het veel beter werkende PA van de V60).

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:55

Lancer

What the......

Pure8 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:09:
Ja, het publiek zit er natuurlijk nog niet op te wachten omdat het enerzijds nog totaal niet beschikbaar is (onbekend maakt onbemind) en er door de pers ook niet lovend over geschreven wordt. Dus de publieke opinie is zeker niet heel positief te noemen. Maar konden we niet net hetzelfde zeggen over de elektrische auto?
Ik rijd wekelijks enkele malen in een volledig autonome auto en geloof me, dit werkt (bijna) subliem. Ja, er zitten nog enkele nukkigheden in maar in ontwikkelingsfase, niet? Ik ben ervan overtuigd dat het publiek dit met veel enthousiasme in de armen zal sluiten. Heerlijk rijden is dat.
En er zullen in de overgangsfase veel mensen zijn die dit maar niks gaan vinden, en dit is hun volste recht, maar uiteindelijk zal iedereen toch voor het gemak en de veiligheid gaan en wordt het dan ook vanzelfsprekend om autonoom te rijden. oOo
Ik houd van rijden, maar de dagelijkse polonaise kan me gestolen worden. Op dat vlak is de huidige PA wat mij betreft de grootste teleurstelling van de auto. Buiten de snelweg is hij constant aan het bokken en als het op de snelweg goed gaat, dan piept de auto om de haverklap dat je het stuur vast moet houden (zelfs als ik met twee handen aan het stuur zit....). Op dit moment is het wat mij betreft geen reclame voor autonoom rijden, terwijl ik het wel heel graag op de auto zou willen.

@Pure8 die software die jij in de auto hebt; mag ik die ook hebben?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Pure8
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Mijn grootste probleem is dat de rest van NL nog niet autonoom rijdt, de enige reden waarom ik nog moet opletten op de weg is omdat andere mensen hun wagen gewoon overal tussen flikkeren om maar niet van het gas af te hoeven. Als al die wagens nou eens automatisch netjes in een treintje achter elkaar aan rijden, zou het een stuk rustiger worden op de weg.
De rest van Nederland? Niemand in Nederland rijd al autonoom. Maar los daarvan, een autonome wagen kan daar perfect op reageren.
ergodyne1 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Maar wat kan ik nu precies verwachten van de Pilot Assist in mijn C40? Mag ik verwachten dat hij mij altijd van de lijn afstuurt? of mag ik verwachten dat hij het soms ook gewoon niet doet?

Ik heb dagelijks namelijk dat ik met ACC en PA aan over lijnen heen dwaal. Dat kan zijn als ik links hang over een doorgetrokken vluchtstrook lijn op de linkerzijde. Of als ik op de linkerbaan hang dat de auto naar rechts afwijkt en zo tegen een vrachtwagen aan kan tuffen. Natuurlijk rijd ik niet met mijn ogen dicht. En natuurlijk verwacht ik geen autonoom rijdende wagen. Natuurlijk heb ik mijn handen aan het stuur, en natuurlijk mijn voet klaar om de rem/gas aan te raken...

Op dit moment is het vooral een een systeem dat zo nu en dan werkt... en dat is doodeng. Dus nogmaals, ik verwacht geen autonoom rijdende auto. Maar wel iets waarop je enigszins kunt vertrouwen (zoals het veel beter werkende PA van de V60).
De PA moet jou altijd tussen de lijnen op de weg houden. Wanneer dit niet het geval is hebben we in meer of mindere mate te maken met een storing.
De wet schrijft voor dat je jouw handen aan het stuur moet houden vandaar dat Volvo er op deze manier voor zorgt dat dit ook gebeurt.
Lancer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Ik houd van rijden, maar de dagelijkse polonaise kan me gestolen worden. Op dat vlak is de huidige PA wat mij betreft de grootste teleurstelling van de auto. Buiten de snelweg is hij constant aan het bokken en als het op de snelweg goed gaat, dan piept de auto om de haverklap dat je het stuur vast moet houden (zelfs als ik met twee handen aan het stuur zit....). Op dit moment is het wat mij betreft geen reclame voor autonoom rijden, terwijl ik het wel heel graag op de auto zou willen.

@Pure8 die software die jij in de auto hebt; mag ik die ook hebben?
De PA heeft niks met autonoom rijden (AR) te maken hoewel delen van de software voor AR gebruikt worden voor de PA.
AR bekijkt ook wat er rondom gebeurt en communiceert met de andere auto’s en de weginfrastructuur teneinde een vlotte navigatie en een grote veiligheid te garanderen.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:10
Pure8 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:30:
De PA heeft niks met autonoom rijden (AR) te maken hoewel delen van de software voor AR gebruikt worden voor de PA.
AR bekijkt ook wat er rondom gebeurt en communiceert met de andere auto’s en de weginfrastructuur teneinde een vlotte navigatie en een grote veiligheid te garanderen.
Dat is niet de algemeen gangbare mening in de industrie. Waar je hier noemt is autonoom rijden Level 3 of hoger. Maar LA en PA zijn ook vormen van autonoom rijden, Zij bijvoorbeeld uitleg hier:

LEVEL 0 TOT LEVEL 5 AUTONOOM RIJDEN: UITLEG PER NIVEAU

Pilot Assist is volgens deze definitie Level 2 autonoom rijden. Lane Keeping Assistent zit meer in Level 1.

• Pure8
Kammika schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Dat is niet de algemeen gangbare mening in de industrie. Waar je hier noemt is autonoom rijden Level 3 of hoger. Maar LA en PA zijn ook vormen van autonoom rijden, Zij bijvoorbeeld uitleg hier:

LEVEL 0 TOT LEVEL 5 AUTONOOM RIJDEN: UITLEG PER NIVEAU

Pilot Assist is volgens deze definitie Level 2 autonoom rijden. Lane Keeping Assistent zit meer in Level 1.
Klopt! Maar waar wij mee werken is niveau 5. Onze testwagens zijn volledig autonoom. Dit is ook waarnaar gewerkt wordt voor de toekomstige productiewagens. Door middel van deze autonomie kan de veiligheid naar het hoogst mogelijke gebracht worden. De lagere niveaus kan ik bezwaarlijk autonomie noemen, eerder assistentie.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Pure8 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Klopt! Maar waar wij mee werken is niveau 5. Onze testwagens zijn volledig autonoom. Dit is ook waarnaar gewerkt wordt voor de toekomstige productiewagens. Door middel van deze autonomie kan de veiligheid naar het hoogst mogelijke gebracht worden. De lagere niveaus kan ik bezwaarlijk autonomie noemen, eerder assistentie.
Even uit pure nieuwsgierigheid - als een auto niveau 5 autonoom rijdt, houdt hij dan ook intelligent rekening met laadstops?

• Q4brun
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-07-2022

Q4brun

C40

Mijn reis naar Portugal: wat een belevenis! Volvo C40 met motortrailer + motor. Afstand 2150 km. Travelcard tag + Shell Recharge tag. Laadpalen navigeren via ABRP. Overnachting in Bordeaux.

Allereerst TuneIn. Wat heerlijk om tot eindbestemming je eigen zenders te kunnen luisteren!

De laadpalen: de 1e paal in België (Beveren) was stuk. We hadden ons voor genomen niet onder de 20% te komen dus we hadden nog genoeg reserve om andere paal te bereiken.
Bij de 3e paal in Frankrijk 2 wachtenden voor mij. ABRP leidde mij naar andere paal naast peage. Daar aangekomen was het station afgezet en liepen er 4 monteurs rond. Even gevraagd naar het probleem. Het laadstation werd net opgeleverd! Ik mocht als proefpersoon op de lader om te kijken of de laadsnelheid werd gehaald en daarna gratis 100% opladen, waarvoor dank!
Decreet van Frankrijk tot aan Bayonne geladen bij Ionity 350 kW, ronduit goed.
In Spanje, de eerste stop hij Ionity gaf deze paal ipv 350kW slechts 20kW. Servicenummer gebeld. Er waren problemen in stroomvoorziening. Ook aan andere kant v d snelweg. Helemaal vervelend werd het toen er nog een auto kwam laden. Dat werd 2 x 10 kW! 😡 ik mocht gratis laden naar wat heb je eraan? Opnieuw ABRP geraadpleegd en doorgeladen tot we de volgende snellader konden bereiken. Veel tijdverlies.
Aan het einde van Spanje, bij Martin de Yelmer identieke situatie bij Ionity!! Klacht ingediend!
Uiteindelijk bereiken we onze eindbestemming om 0000 uur. Dit heeft allemaal te maken met veel tijdverlies bij 2 Ionity palennin Spanje! Jammer jammer jammer. Maar we hebben het gehaald! Blij mee!
In Portugal hebben we een abb bij Miio genomen om met deze app ook in Portugal te kunnen laden. App downloaden en betalingsmogelijkheden toevoegen is een gedoetje, maar gelukt!

Verbruik, met aanhanger 1e dag rond 24, 2e dag 26,5, gem snelheid 110km/h.

Al met al ben je, ook met werkende laadpalen, significant meer tijd kwijt in vergelijking met de tripjes uit het verleden met 1.6 diesel. Toch ben ik tevreden, het was een mooie uitdaging

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
Kan iemand me vertellen hoe het nu zit met de combinatie ACC en CC op de XC40?

Ik heb begrepen dat voorheen beide mogelijk waren, maar na een update niet meer ofzo?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Juancho
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:08:
Kan iemand me vertellen hoe het nu zit met de combinatie ACC en CC op de XC40?

Ik heb begrepen dat voorheen beide mogelijk waren, maar na een update niet meer ofzo?
CC zat er nooit op. Alleen ACC. De Polestar 2 heeft wel beide.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ergodyne1
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Kan niet meer zeggen dan dat ik dit nog steeds een achterlijke keuze vindt van Volvo. Waarom heb ik nu 2 ongebruikte knoppen op mijn stuur voor dit? leg dat eens uit...

• ergodyne1
[...]

Mooi hoor! moet wel zeggen dat ik met de ervaring die ik nu met Volvo heb ik nooit weer een Volvo weer zal uitkiezen. Fantastisch autonoom of niet. De onbetrouwbare ervaring die ik en vele gebruikers hebben met de huidige Volvo techniek is bepalend voor de vervolgaankoop. Net zoiets als dat je een vriendinnetje die altijd vreemd ging, weer terug zou nemen omdat ze toch een leuk koppie heeft... snap niet dat Volvo niet even gas geeft op de huidige techniek...

• MerijnB
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Euh, wat is dit dan?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 12:27
Dat is een andere XC40 van voor onze elektrische?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Juancho
Dit topic gaat om de volledig elektrische XC40. Niet de hybrid of brandstof auto waar jij naar linkt. De EV versie heeft nooit CC gehad.

• MerijnB
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Dit topic gaat om de volledig elektrische XC40. Niet de hybrid of brandstof auto waar jij naar linkt. De EV versie heeft nooit CC gehad.
Ah duidelijk, dank!

Wat ontzettend jammer (en onbegrijpelijk)...

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11 17:00
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Ik vermoed dat de EV versie tot op heden inderdaad altijd ACC heeft gehad, mede omdat deze alleen in de luxere versies beschikbaar was. Echter, de Core basisversie, die ik ook zelf heb besteld, heeft volgens de prijslijsten en documentatie toch echt alleen CC.

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

• Juancho
CC stond, als ik het me nog goed herinner, ook in de specificaties van mijn P8 die tot de eerste groep behoort. Maar er stonden wel vaker foutje in de documentatie en handleidingen want die waren gewoon copy/paste van de andere xc40 versies met dus flink wat fouten.

Kan me niet voorstellen eigenlijk dat de nieuwe modellen wel CC hebben.

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11 17:00
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:20:
CC stond, als ik het me nog goed herinner, ook in de specificaties van mijn P8 die tot de eerste groep behoort. Maar er stonden wel vaker foutje in de documentatie en handleidingen want die waren gewoon copy/paste van de andere xc40 versies met dus flink wat fouten.

Kan me niet voorstellen eigenlijk dat de nieuwe modellen wel CC hebben.
Ik hoop dat je gelijk hebt want het is m.i. een van de weinige minpuntjes aan de bestelde auto, maar conform prijslijst, online configurator en mijn offerte heeft de Core toch echt alleen Cruise Control en dus ook geen Pilot Assist. De Plus en Ultimate hebben wel een pakket genaamd IntelliSafe Assist dat ACC en Pilot Assist omvat.

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:01
Iemand bekend met deze foutmelding bij het openen van de app? Voor de duidelijkheid, heb internet verbinding op mijn smartphone. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SenRPGz3t5ay0RXXhnxYAaiCAJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvikhtqvx4d3KhvvZRTV0jrp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door GJV63 op 09-05-2022 15:30 ]

• Juancho
GJV63 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:28:
Iemand bekend met deze foutmelding bij het openen van de app? Voor de duidelijkheid, heb internet verbinding op mijn smartphone. [Afbeelding]
ja had ik vorige week een dag of 2, na een update volgens mij. Ging vanzelf weer weg.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
headinclouds schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ik vermoed dat de EV versie tot op heden inderdaad altijd ACC heeft gehad, mede omdat deze alleen in de luxere versies beschikbaar was. Echter, de Core basisversie, die ik ook zelf heb besteld, heeft volgens de prijslijsten en documentatie toch echt alleen CC.
Ik heb een XC40 P8 van de allereerste lichting en deze hadden inderdaad nog losse CC.
Maar dat was nog voordat de software updates fatsoenlijk genummerd waren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzyo6W7Bn85WUTTkf34RQXzkuwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYfMnDafWNaeoE0HTtcav6rn.png?f=fotoalbum_large

• MerijnB
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Ik heb een XC40 P8 van de allereerste lichting en deze hadden inderdaad nog losse CC.
Maar dat was nog voordat de software updates fatsoenlijk genummerd waren...

[Afbeelding]
Voor mij is dit eigenlijk rede om naar een andere auto te kijken, zo zonde :/

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 02:57
headinclouds schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt want het is m.i. een van de weinige minpuntjes aan de bestelde auto, maar conform prijslijst, online configurator en mijn offerte heeft de Core toch echt alleen Cruise Control en dus ook geen Pilot Assist. De Plus en Ultimate hebben wel een pakket genaamd IntelliSafe Assist dat ACC en Pilot Assist omvat.
Ik heb ook een Core in bestelling, en volgens de specs zit daar CC op en geen ACC.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Dat lijkt me geen probleem. Als jij om 1 sub-feature deze hele auto links laat liggen, is er vast wel iemand die er wel gelukkig van wordt.

Ik rijdt al 18 maanden met deze auto en zou me voorlopig geen andere wensen.

• Juancho
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Waarom precies? En heb je wel eens met de ACC gereden op de XC40 Px? Ik dacht namelijk hetzelfde als jij in de zin van dat ik van de V40 afkwam die alleen maar CC had. Dat miste ik de eerste weken behoorlijk. Maar na een tijdje ben je het zo gewend dat je het automatisch begint te gebruiken en alles net als CC blind kan bedienen.

Kwestie van wennen, ervaren en gebruiken. Ik zou nu niet meer terug willen eigenlijk.

• MerijnB
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Dat lijkt me geen probleem. Als jij om 1 sub-feature deze hele auto links laat liggen, is er vast wel iemand die er wel gelukkig van wordt.

Ik rijdt al 18 maanden met deze auto en zou me voorlopig geen andere wensen.
Ik snap wel dat ik niet zo belangrijk ben hoor :) Maar het is technisch natuurlijk peanuts om allebei te doen, waarom geen keuze?
Juancho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Waarom precies? En heb je wel eens met de ACC gereden op de XC40 Px? Ik dacht namelijk hetzelfde als jij in de zin van dat ik van de V40 afkwam die alleen maar CC had. Dat miste ik de eerste weken behoorlijk. Maar na een tijdje ben je het zo gewend dat je het automatisch begint te gebruiken en alles net als CC blind kan bedienen.

Kwestie van wennen, ervaren en gebruiken. Ik zou nu niet meer terug willen eigenlijk.
Niet specifiek met de ACC op de XC40, wel veel met ACC, erg fijn op tweebaanswegen maar erg irritant op de snelweg naar mijn mening.

• Pure8
Rude-Dog schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Even uit pure nieuwsgierigheid - als een auto niveau 5 autonoom rijdt, houdt hij dan ook intelligent rekening met laadstops?
Ik moet zeggen dat dit momenteel nog geen deel uitmaakt van de tests. De huidige fase waar we nu in zitten draait om veiligheid en navigatie.
Uiteraard zal dit in een later stadium wel aan bod komen, net zoals nog enkele andere zaken waar ik nu niet op wil vooruit lopen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Ik snap wel dat ik niet zo belangrijk ben hoor :) Maar het is technisch natuurlijk peanuts om allebei te doen, waarom geen keuze?
Omdat Volvo een zeer uitgesproken mening heeft over veiligheid en daar ontwerp-keuzes en toepassingen van laat afhangen.

• MerijnB
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Omdat Volvo een zeer uitgesproken mening heeft over veiligheid en daar ontwerp-keuzes en toepassingen van laat afhangen.
Is de mening van Volvo dan dat CC onveilig is? Dat lijkt me niet, ze verkopen auto's met CC.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Is de mening van Volvo dan dat CC onveilig is? Dat lijkt me niet, ze verkopen auto's met CC.
Als je CC en ACC hebt, kan het voorkomen dat je met CC rijdt terwijl je denkt de ACC aan te hebben staan.
Dit soort misverstanden leiden tot ongelukken.

Door minder variatie op het thema weet je beter waar je aan toe bent.

• MerijnB
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Als je CC en ACC hebt, kan het voorkomen dat je met CC rijdt terwijl je denkt de ACC aan te hebben staan.
Dit soort misverstanden leiden tot ongelukken.

Door minder variatie op het thema weet je beter waar je aan toe bent.
Tja, ik snap wat je zegt maar (voor mij) is dit wel een beetje over het randje van de balans tussen gebruikers beschermen en gebruikersgemak wegnemen.

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Maar 408pk is wel superveilig 😂🤦‍♂️

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
MerijnB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:58:
[...]

[...]

Niet specifiek met de ACC op de XC40, wel veel met ACC, erg fijn op tweebaanswegen maar erg irritant op de snelweg naar mijn mening.
Ik vind het juist heerlijk ook op,snelwegen. Mocht je even naar links of rechts moeten kijken of met je ogen knipperen en juist op dat moment gebeurt er wat voor je neus dan merk je dat onmiddellijk omdat de auto ingrijpt.
En volgens mij is ACC op nieuwe modellen ook inmiddels verplicht. Het gebruik er van niet, maar wel de aanwezigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 09-05-2022 19:12 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
GJV63 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:28:
Iemand bekend met deze foutmelding bij het openen van de app? Voor de duidelijkheid, heb internet verbinding op mijn smartphone. [Afbeelding]
Opnieuw inloggen op je app.

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
[...]

Ik kan niet wachten. Auto in, bestemming invoeren en ogen sluiten tot ik er ben. Top.

• Kammika
  • Laatst online: 20:10
Mga1600 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:09:

En volgens mij is ACC op nieuwe modellen ook inmiddels verplicht. Het gebruik er van niet, maar wel de aanwezigheid.
Als je de "core" versie bestelt heb je gewoon reguliere cruise control. Bij de Plus en Ultimate staat nl..

Adaptive Cruise Control met Pilot Assist en speed limiter (reguliere cruise control vervalt)

in de prijslijst..

• hansdg53
Ik ontdekte vanochtend dat een bestemming die ik thuis had opgezocht op mijn mobiel met google maps, gelijk als eerste keuze van bestemmingen werd gepresenteerd op het navigatiesysteem van mijn 2022 XC40 P6. Had ik nog niet eerder gezien. Is dat nieuw of heb ik eerder niet goed gekeken?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
@hansdg53 Nee, dat is niet nieuw. Werkt al vanaf het begin zo.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:13
Dit probleem had mijn XC40 P8 ook:

https://www.carscoops.com...lling-or-not-start-at-all

Het is onder garantie verholpen door de dealer, door een stuk kabelboom te vervangen. Dat is een flinke klus, dus dit wordt een tegenvaller voor Volvo.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
Calvin36 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:16:
Allen,
Heeft iemand een advies wat een geschikte laadkabel is voor 220v. Voor noodgevallen. Advies wat de meest veilige oplossing is helt mij ook. Warmteontwikkeling, brand of doorslaande stoppen wil natuurlijk niemand 😀
Ik heb deze:
https://evplug.eu/collect...ko?variant=40033294188705
Werkt prima en goed betaalbaar. Twee keer gebruikt op een bestemming om bij te laden. En 3x een hele nacht in een vakantiehuisje. Vaak maar op 6 of 8A. Maar 1x ook op 14A. 16A heb ik nog getest omdat ik van een elektricien hoorde dat hij regelmatig een stopcontact mag repareren dat die belasting niet een hele nacht aan kan.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Mga1600
Kammika schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Als je de "core" versie bestelt heb je gewoon reguliere cruise control. Bij de Plus en Ultimate staat nl..

Adaptive Cruise Control met Pilot Assist en speed limiter (reguliere cruise control vervalt)

in de prijslijst..
Ik schreef op nieuwe modellen, niet op nieuwe exemplaren van een bestaand model. Dat komt in 2024 volgens de regels:

Intelligent snelheidsregelingssysteem

Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto’s te plaatsen.

• ergodyne1
hansdg53 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:13:
Ik ontdekte vanochtend dat een bestemming die ik thuis had opgezocht op mijn mobiel met google maps, gelijk als eerste keuze van bestemmingen werd gepresenteerd op het navigatiesysteem van mijn 2022 XC40 P6. Had ik nog niet eerder gezien. Is dat nieuw of heb ik eerder niet goed gekeken?
Meestal handig, soms ook niet met achterdochtige vriendinnetjes, je kunt dat niet verwijderen volgens mij :+

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Meestal handig, soms ook niet met achterdochtige vriendinnetjes, je kunt dat niet verwijderen volgens mij :+
Dan is de oplossing het achterdochtige vriendinnetjes verwijderen 8)7

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
ergodyne1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Een groter probleem lijkt me dan de parkeerpositie van de auto ;) Sinds de laatste update op de P2 kan je zien waar de auto staat (weet niet of dat ook al op de P8 beschikbaar is/was).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• hansdg53
Rude-Dog schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:45:
Even een update van mijn kant - ik had een MY22 besteld op 1 November. Ik had eerder al eens geklaagd dat ik weinig van de dealer hoorde, elke keer als ik belde kwam er wel wat nieuws naar voren, maar ben nooit proactief benaderd door ze. Letterlijk nog nooit gebeld.
Eerst was levering eind Februari, maar toen ik belde werd het April, en toen ik nog eens belde Mei.

De levering stond nu al een paar weken op eind Mei, twee weken terug nog bevestigd.
Zou zo snel mogelijk worden gecontacteerd voor de exacte dag.

Nu bel ik vandaag - blijkt dat:

A ) De productie nog niet eens is ingepland volgens het fabriekssysteem
B ) De dealer zelf MY22 naar MY23 heeft omgezet, zonder mij te informeren

Kan dus nog maanden duren, en ik krijg ineens een compleet andere spec dan waar ik voor getekend heb.

Ben zwaar ontevreden over het gebrek aan service en contact. Het wordt immers nu ineens een behoorlijk andere auto. Ik heb een nieuwe specificatie gevraagd van de MY23 opties want ik vertrouw nu niks meer eerlijk gezegd. Ga de werkgever/leasemaatschappij maar eens bellen.

Slecht begin Volvo!
Dat klinkt wel erg klant-onvriendelijk. Is de leasemaatschappij ook niet op de hoogte gesteld?

• ergodyne1
Rene schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Een groter probleem lijkt me dan de parkeerpositie van de auto ;) Sinds de laatste update op de P2 kan je zien waar de auto staat (weet niet of dat ook al op de P8 beschikbaar is/was).
Hebben wij in de XC/C geen last van. Die update/functionaliteit is er bij ons niet.

• Juancho
Wat mijn ervaring is, is dat onze dealer echt oprecht geweldig is maar dat Volvo zelf gewoon heel slecht en weinig communiceert. En uiteindelijk ben je als dealer daar ook maar afhankelijk van. Kan best zijn dat jouw dealer dus echt niet anders wist. De communicatie vanuit Volvo NL/Zweden is gewoon ronduit dramatisch.

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-11 13:23
ergodyne1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Hebben wij in de XC/C geen last van. Die update/functionaliteit is er bij ons niet.
Don't push your luck!! ;)

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Juancho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:43:
Wat mijn ervaring is, is dat onze dealer echt oprecht geweldig is maar dat Volvo zelf gewoon heel slecht en weinig communiceert. En uiteindelijk ben je als dealer daar ook maar afhankelijk van. Kan best zijn dat jouw dealer dus echt niet anders wist. De communicatie vanuit Volvo NL/Zweden is gewoon ronduit dramatisch.
Feit blijft wel dat de collegaverkoper terwijl ik aan de lijn hing inlogde en gewoon kon zien dat er geen plek gereserveerd is. Dat had "mijn" verkoper dus ook kunnen/moeten doen.
En dat omzetten naar een ander modeljaar moet de dealer zelf doen, op het moment dat Volvo de MY22s annuleert.

• Mga1600
ergodyne1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Komt wel…….(ooit)

• ergodyne1
Net als die Youtube update zeker 8)7

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 11:44
Even een ervaring delen. Paar weken geleden werkte het opladen van de auto bij verschillende palen niet goed. Ik trok iedere keer de zekering uit de paal met de auto. Eerst dacht ik dat het toeval / pech was. Na vier paaltjes (en bellen met de klantenservice) deed een vijfde paal het toch wel. Klantenservice gaf aan, kan niet aan de auto liggen, Volvo is prima auto en nooit zoiets gehoord. Ok, zal wel. Auto laadt weer, dus ik was enigszins tevreden.

Paar dagen later, precies het zelfde verhaal, ik ga weer opladen. Trek weer twee palen omver. Wat er gebeurt, ik sluit aan, hang pas er aan, dan hoor je het verzekeren en een paar geluidjes in de paal die je hoort als je gaat opladen, en dan ineens niks meer. De paal gaat uit. Auto geeft een error / rood lampje. Weer naar een andere paal gegaan waar die het vorige keer wel deed, en auto laadt weer zonder probleem.

Nu moest ik nog voor een beurt, dus dit gelijk maar even benoemt. Wat blijkt, er is dus wel iets stuk. Onderdeel 'OBC' bij de oplaadunit van de auto, onderdeel is ook niet op voorraad, inmiddels zit ik in de vierde week te wachten dat dit onderdeel overkomt uit China. Maar door de lockdown in Shanghai, wordt het onderdeel nu niet geproduceerd/verscheept. Ik heb vervangend vervoer (benzine variant XC40) maar toch irritant. Dealer weet het ook niet goed behalve dat ze moeten wachten tot Volvo / China het onderdeel kan leveren en dat kan nog wel even duren :/

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:49
hansdg53 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:13:
Als je ergens regelmatig komt (ook zonder te navigeren) slaat hij dat adres ook op en geeft het soms weer bij de navigatie.

Afgelopen dagen ben ik drie keer naar de milieustraat geweest en die komt nu ook als locatie bij de twee snelle opties.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Juancho
Ja klopt had ik ook, niet alles wat je als optie ziet is logisch te verklaren in de zin van dat je daar specifiek naar toe bent geweest. Ik heb ook wel eens voorstellen in beeld dat ik denk, huh hoe komt dat daar nou weer :)

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
bakbakbak schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:12:
Even een ervaring delen. Paar weken geleden werkte het opladen van de auto bij verschillende palen niet goed. Ik trok iedere keer de zekering uit de paal met de auto. Eerst dacht ik dat het toeval / pech was. Na vier paaltjes (en bellen met de klantenservice) deed een vijfde paal het toch wel. Klantenservice gaf aan, kan niet aan de auto liggen, Volvo is prima auto en nooit zoiets gehoord. Ok, zal wel. Auto laadt weer, dus ik was enigszins tevreden.

Paar dagen later, precies het zelfde verhaal, ik ga weer opladen. Trek weer twee palen omver. Wat er gebeurt, ik sluit aan, hang pas er aan, dan hoor je het verzekeren en een paar geluidjes in de paal die je hoort als je gaat opladen, en dan ineens niks meer. De paal gaat uit. Auto geeft een error / rood lampje. Weer naar een andere paal gegaan waar die het vorige keer wel deed, en auto laadt weer zonder probleem.

Nu moest ik nog voor een beurt, dus dit gelijk maar even benoemt. Wat blijkt, er is dus wel iets stuk. Onderdeel 'OBC' bij de oplaadunit van de auto, onderdeel is ook niet op voorraad, inmiddels zit ik in de vierde week te wachten dat dit onderdeel overkomt uit China. Maar door de lockdown in Shanghai, wordt het onderdeel nu niet geproduceerd/verscheept. Ik heb vervangend vervoer (benzine variant XC40) maar toch irritant. Dealer weet het ook niet goed behalve dat ze moeten wachten tot Volvo / China het onderdeel kan leveren en dat kan nog wel even duren :/
OBC = on board charger, dus gewoon de gehele oplaadunit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16
Volgens mij hebben ze bij de dealers ook door dat er voorlopig niks uit de fabriek komt rollen

https://www.niham.nl/occasions/detail/30648053

7(8)7

• Venomer
WildOne schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:41:
Volgens mij hebben ze bij de dealers ook door dat er voorlopig niks uit de fabriek komt rollen

7(8)7
Dat zal toch een foutje zijn, hoop ik?

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
WildOne schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:41:

7(8)7
_O- wat een inbrekers ..

• hansdg53
Heb vandaag de Tesla app geïnstalleerd. De app geeft alleen beschikbare laadpunten voor niet-Tesla rijders in Nederland en Noorwegen. Volgens de Tesla website zouden ook laadpunten in België, Duitsland en Frankrijk beschikbaar moeten zijn. Is de app misschien niet up-to-date?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:08
hansdg53 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:31:
Heb vandaag de Tesla app geïnstalleerd. De app geeft alleen beschikbare laadpunten voor niet-Tesla rijders in Nederland en Noorwegen. Volgens de Tesla website zouden ook laadpunten in België, Duitsland en Frankrijk beschikbaar moeten zijn. Is de app misschien niet up-to-date?
Die zie je alleen, als je je Tesla toevoegt in de app. Ze zijn immers niet open voor niet-Tesla's. ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
NicoB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Ik heb deze:
https://evplug.eu/collect...ko?variant=40033294188705
Werkt prima en goed betaalbaar. Twee keer gebruikt op een bestemming om bij te laden. En 3x een hele nacht in een vakantiehuisje. Vaak maar op 6 of 8A. Maar 1x ook op 14A. 16A heb ik nog getest omdat ik van een elektricien hoorde dat hij regelmatig een stopcontact mag repareren dat die belasting niet een hele nacht aan kan.
Tip:ik heb dezelfde lader via aliexpress besteld (echt dezelfde). Op voorraad in frankrijk. Ik zou niet echt uit china laten komen in deze tijd. Was na een week in Nederland.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003299307738.html

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:43:
Rare vraag misschien, maar welke dealer heb jij?

• Venomer
Er zijn laadpunten opengesteld in Nederland, Frankrijk en Noorwegen voor gebruikers uit die landen plus Duitsland en België. De laders in Duitsland en België zijn nog niet opengesteld.

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Rare vraag misschien, maar welke dealer heb jij?
Volvo Nieuwenhuijse in Zwolle.

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Frankrijk doet wel mee maar daar zijn het maar enkele stations. Ik heb geladen bij Nancy. 26 laadpalen midden in een laad-woestijn. Best handig 😉.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-11 12:36
Als je uitzoomt en dan 'zoeken in deze regio' klikt zie je ook in Frankrijk een aantal punten die beschikbaar zijn. Ik hoop overigens dat ze dit nog gaan uitbreiden naar de rest van Europa in de komende maanden, zou wel handig zijn voor de vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSGJMi8IfSn2jxwLk-1lBgxN6Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIFt25K5dlQ9Sy7FHbW1rJaZ.jpg?f=fotoalbum_large

• hansdg53
jswinkels schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Als je uitzoomt en dan 'zoeken in deze regio' klikt zie je ook in Frankrijk een aantal punten die beschikbaar zijn. Ik hoop overigens dat ze dit nog gaan uitbreiden naar de rest van Europa in de komende maanden, zou wel handig zijn voor de vakantie.

[Afbeelding]
Ja, zie het nu, Frankrijk ook. Hopelijk komen België en Duitsland er ook binnenkort bij. Hoe gaat het betalen eigenlijk als je geen abonnement hebt, met een creditcard?

• Mga1600
hansdg53 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Ja, zie het nu, Frankrijk ook. Hopelijk komen België en Duitsland er ook binnenkort bij. Hoe gaat het betalen eigenlijk als je geen abonnement hebt, met een creditcard?
Je moet je credit card koppelen in de app onder ‘portemonnee’. Je kunt ook Apple Pay selecteren. Ik heb de app wel op mijn telefoon gezet ( just in case), de credit card gekoppeld maar nog geen tesla laad-ervaring.

• Juancho
Wel vreemd, ik heb blijkbaar wel de Maps update dat je kan inzoomen en dat het navigatie pijltje in beeld blijft (je kan dus navigeren met ingezoomde kaart) maar ik zie met geen mogelijkheid de optie Zoeken in omgeving. En ook de 3D weergave van kaarten komt alleen af en toe in het display voor je neus, maar niet op het grotere scherm. Hoort dat zo?

• NicoB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd79395ajMDsLBCQjljCQYgsF3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ErjUu3zNShtyEnpYIuQxWAdM.png?f=user_large
Als je (in Frankrijk) over bijna 10km ongeveer 300 meter daalt dan is ie best zuinig. ;)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• diverseten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-11 18:04
bakbakbak schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:12:

Klinkt bijna hetzelfde als wat ik op dit moment heb met mijn P8. De auto wilt niet meer laden bij de snelladers van o.a. Fastnet/Shell recharge. Bij het connecteren krijg ik ook een error / rood lampje. Als ik dan wat aan de stekker ga schudden zie je dat de auto hem soms wel, soms niet pakt. Zodra ik de stekker weer laat hangen schiet auto weer in een error stand.

Hiermee uiteraard naar de dealer geweest om ernaar te laten kijken. Monteur heeft het probleem getest aan de laadpaal bij de McDonalds (Vattenfall 65kw) en daar pakt de auto hem wel en start hij met laden. Gekeken naar de stekker en hier 'missen' 2 pinnen t.o.v. de fastnet stekker. Omdat dit voor de dealer een nieuw probleem was hebben ze dit uitgezocht met videomateriaal die ik hen heb afgeleverd of het laadprobleem. Hier is naar wat zij verwachten ook de OBC defect.

De auto wordt pas 30 mei gerepareerd en staat voor 2 dagen ingepland omdat het accupakket onder de auto weg moet.

Laden aan een type 2 stekker is geen probleem gelukkig zodat ik i.i.g. thuis & op werk kan laden.

• NicoB
How it started:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqedhocm9LbLcGvFNQThmJ43gos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1VRHuCppTXiIyCLm0grOxqf.png?f=fotoalbum_large

How its going:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0U04TX0hXytp6QzqhPKo6A7_KY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qip6GdbYyagCi5QtVICDiLkh.png?f=fotoalbum_large
(De kolommen met 'estimate' in deze tabel zijn op basis van Google Maps.)

• ergodyne1
Zijn er meer mensen die de afgelopen dagen problemen hebben met LTE verbinding in de auto?

• Venomer
Juancho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:17:
Wel vreemd, ik heb blijkbaar wel de Maps update dat je kan inzoomen en dat het navigatie pijltje in beeld blijft (je kan dus navigeren met ingezoomde kaart) maar ik zie met geen mogelijkheid de optie Zoeken in omgeving. En ook de 3D weergave van kaarten komt alleen af en toe in het display voor je neus, maar niet op het grotere scherm. Hoort dat zo?
De 3D weergave doet hij inderdaad alleen op het bestuurdersdisplay en alleen als je bij een routepunt bent. Maps geeft dan een gesproken aanwijzing en zoomt in op de kruising of afslag. Alleen op dat moment heb je 3D weergave.

• Venomer
ergodyne1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:12:
Zijn er meer mensen die de afgelopen dagen problemen hebben met LTE verbinding in de auto?
Ja. Het duurt na het starten vrij lang voordat er verbinding is. Dit kan tot een paar minuten duren, maar uiteindelijk krijg ik wel steeds verbinding.

Het vervelende is dat je bij het navigeren geen live informatie krijgt. Als de LTE verbinding dan opkomt, blijk je ineens op een file af te rijden die je anders had kunnen vermijden. :N

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 11:44
diverseten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Klinkt bijna hetzelfde als wat ik op dit moment heb met mijn P8. De auto wilt niet meer laden bij de snelladers van o.a. Fastnet/Shell recharge. Bij het connecteren krijg ik ook een error / rood lampje. Als ik dan wat aan de stekker ga schudden zie je dat de auto hem soms wel, soms niet pakt. Zodra ik de stekker weer laat hangen schiet auto weer in een error stand.

Hiermee uiteraard naar de dealer geweest om ernaar te laten kijken. Monteur heeft het probleem getest aan de laadpaal bij de McDonalds (Vattenfall 65kw) en daar pakt de auto hem wel en start hij met laden. Gekeken naar de stekker en hier 'missen' 2 pinnen t.o.v. de fastnet stekker. Omdat dit voor de dealer een nieuw probleem was hebben ze dit uitgezocht met videomateriaal die ik hen heb afgeleverd of het laadprobleem. Hier is naar wat zij verwachten ook de OBC defect.

De auto wordt pas 30 mei gerepareerd en staat voor 2 dagen ingepland omdat het accupakket onder de auto weg moet.

Laden aan een type 2 stekker is geen probleem gelukkig zodat ik i.i.g. thuis & op werk kan laden.
Hai! Mijn dealer vertelde dat de oplaadunit ws bij palen met minder vermogen wel een hoger vermogen probeert te trekken, het mechanisme dat dat controleert / voorkomt werkt niet goed. Vandaar dat hij bij lager vermogen palen (waaronder die bij mij thuis) de zekering er uit trekt. Dit is het verhaal dat ik kreeg van de service desk medewerker. Het probleem klinkt dus anders, maar de oplossing zal zeer goed mogelijk dezelfde zijn :) . Maar ik moet zeggen dat ik het niet getest heb bij snelladers en bij mij aan de stekker schudden lostte het zeker niet op omdat de laadpaal gewoon uit ging. En dan bedoel ik echt uit, geen enkele reactie ook niet wanneer ik mijn pasje er bij hield o.i.d.

Ik ben heel benieuwd of ze 30 mei voor jou kunnen waarmaken. Mijn garage vertelde dat nergens in NL / Europa nog OBC's op voorraad waren en er meerdere spoedorders geplaatst waren. Maja, ik kan me ook voorstellen dat landen / dealers nu er schaarste is, die dingen liever even voor zichzelf houden...

Maar jij hebt tenminste je eigen auto nog :D

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

• menjo
  • Laatst online: 16-11 14:35
Hier ook sinds gisteren problemen. Tunein werkt daardoor niet lekker meer. Verbinding opzetten duurt lang en valt vaak weg.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• JTHZZ
  • Laatst online: 07:01
diverseten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Het lijken me twee volledig verschillende problemen. De handshake bij DC snelladen verloopt digitaal via powerline op de communicatiepinnen bovenaan. Als een stekker teveel hangt worden die pinnen onderbroken omdat ze wat korter zijn volgens de standaard. Normaal is dat een kwestie van even stekker vasthouden tot hij vergrendelt en/of de handshake klaar is. Maar het lijkt alsof jouw laadpoort op het randje zit of de stekker niet goed vergrendelt.

Het overbelasten van de paal ging over AC laders. Dat kan allerlei oorzaken hebben maar waarschijnlijk een gare gelijkrichter, oftewel de On Board Charger wordt vervangen.

• JTHZZ
  • Laatst online: 07:01
bakbakbak schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Hai! Mijn dealer vertelde dat de oplaadunit ws bij palen met minder vermogen wel een hoger vermogen probeert te trekken, het mechanisme dat dat controleert / voorkomt werkt niet goed. Vandaar dat hij bij lager vermogen palen (waaronder die bij mij thuis) de zekering er uit trekt. Dit is het verhaal dat ik kreeg van de service desk medewerker. Het probleem klinkt dus anders, maar de oplossing zal zeer goed mogelijk dezelfde zijn :) . Maar ik moet zeggen dat ik het niet getest heb bij snelladers en bij mij aan de stekker schudden lostte het zeker niet op omdat de laadpaal gewoon uit ging. En dan bedoel ik echt uit, geen enkele reactie ook niet wanneer ik mijn pasje er bij hield o.i.d.
Dat is een beetje een klok-klepel verhaal. Normaal gesproken signaleert bij AC laden de paal aan de auto hoeveel stroom hij maximaal kan trekken. De auto regelt fysiek de laadstroom. De paal stuurt aan de auto hoeveel stroom hij ‘mag’ trekken en dan past de auto dat aan. Het is allemaal analoge pulsbreedtemodulatie dus lijkt me redelijk onlogisch dat daar een bitje omvalt.
Het lijkt me eerder dat de auto een kortsluiting in zijn gelijkrichter/OBC heeft. Dat kan een of ander slecht contact zijn of wat dan ook. Conclusie blijft hetzelfde: OBC vervangen :)

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 11-05-2022 18:25 ]

• hansdg53
Vandaag een trip gemaakt die precies samenviel met de windrichting. Op de heenreis wind in de rug, terug pal tegen. Windsnelheid was 50km/u. Het verschil in verbruik tussen de heen en terugreis was 20%. Het verschil met een windstille trip en 50Km/u tegenwind was 12.5%. Gem. snelheid 60km/u. XC40 P6, 19" all-season.

• Spanky79
Alleen vanochtend vroeg bij het instappen had hij even een minuut nodig om te verbinden. Dat is voor mij direct het grootste probleem dat ik afgelopen jaar gehad heb met de verbinding.

Ik neem aan dat jullie wel de terugroepactie hebben uitgevoerd, ontstoring van de antennes was niet in orde.

• Mga1600
Spanky79 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Alleen vanochtend vroeg bij het instappen had hij even een minuut nodig om te verbinden. Dat is voor mij direct het grootste probleem dat ik afgelopen jaar gehad heb met de verbinding.

Ik neem aan dat jullie wel de terugroepactie hebben uitgevoerd, ontstoring van de antennes was niet in orde.
Ik zag vanochtend dat er een grote update bezig was van ‘web viewer’ die mogelijk tot wat snelheidsvertraging leidde. Wat je zegt: na een minuut was het weer als vanouds.

Wat bedoel je met deze terugroepactie? Niets over gehoord…!

• Spanky79
Mga1600 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Ik zag vanochtend dat er een grote update bezig was van ‘web viewer’ die mogelijk tot wat snelheidsvertraging leidde. Wat je zegt: na een minuut was het weer als vanouds.

Ik neem aan dat wie de verkeerde versie had hier individueel bericht van heeft gehad. Ik wel iig.

• Venomer
Mga1600 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:21:
[...]

De bevestiging van de dakvin was bij sommige auto’s niet goed, waardoor er slecht contact was. In mijn geval heeft de monteur gevoeld of de vin goed vast zat en dat was dat.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Volvo Nieuwenhuijse in Zwolle.
Ah ok, nee die heb ik niet, ik ga bij Stern Lijnden terecht komen.
Ben benieuwd of die dan ook net zo fijn is als die van jou. ;)

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:17
Na de check of de antennenvin vast zat komt er weer een nieuwe recall aan, dit keer zou het mij verbazen als wij na een snelle inspectie weer kunnen wegrijden. Werken aan een kabelboom is niet niets

https://www.ad.nl/auto/du...leet-stilvallen~ae93131f/

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 15:37
Dat klinkt lekker gevaarlijk met een auto die binnen een knipper op 100 zit.
Pagina: 1 ... 77 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"