Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:23:
[...]

hahaha, maar ik heb wel mijn telefoon ernaast liggen met Flitsmeister aan... :P
Oh dan verschillen ze echt niet veel, dat doe ik ook.
Maps op het dashboard scherm en FM op de gsm eronder.

Ik vind de navigatie van FM op een of andere manier minder dan die van maps,ik heb ze wel eens tegelijk gebruikt en kwam tot de ontdekking dat FM me niet altijd het beste advies gaf waar maps dit tegelijkertijd wel deed mbt andere routes als er file op je originele route staat.
FM liet me al een paar keer doelbewust toch de file induiken die Maps probeerde te vermijden.
Maps lijkt wat actueler op fileinformatie gebied, FM is mbt tot controles onderweg weer beter.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
Maps is top, kan niks anders zeggen. Ik praat dan wel puur over navigatie want op gebied van planning is er zoals gezegd nog veel te verbeteren. Maar de combi van Maps en de auto data is echt wel top hoor.

FM is, helaas, niet te harden op AAOS. Niet alleen vertraagd de app de boel flink, de navigatie zelf gaat ook al schokkend wat ik persoonlijk super irritant vind. Maps gaat vloeiend.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ergodyne1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:21:
Vraagje: hoe is jullie ervaring met de verwarming van de wagen? in mijn C40 gebeurt er vrij weinig als ik de verwarming op voluit warm zet.
Als je hem op “auto” hebt staan, is de ingestelde ventilatiestand de Max die je wilt hebben. Als het niet nodig is zal hij altijd zachter blazen. Misschien is dat wat je ervaart?

P8

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:05
700 a 800km verder, helemaal heerlijk deze auto op vakantie. 1x laden niet gelukt omdat het scherm van de enbw lader het niet deed en ik niet wist welke knop etc (had wellicht wel kunnen starten via hun app, maar lui dus doorgereden.)

Overal netjes 150 a 154 kW met prima laad curve tot 75%

Gemiddeld 22 a 23kW/100km gereden met een gemiddelde snelheid van 100. Sommige lamge stukken 50 en sommige stukken gewoon lekker 130 a 140. Geen laadstress door de weeks, overal plekje vrij. Zag wel dat Tesla DE indd niet meedoet met laden voor non-tesla. Stond toevallig tegenover een tesla laadrij en dacht, ik kijk even.

Al met al, ik ben blij. Oh ja, ik zag dat Google een update heeft doorgevoerd dat je ziet met welk negatief percentage je aankomt. Was me nog noet opgevallen eerder. Heel fijn!

Ps. Laadstation zoeken met de knop in maps is brak, maar gewoon vragen naar snellladers op de route werkt echt prima voor mij qua opties die je dan krijgt. Ik hoop wel dat ze tzt iets meer filter opties gaan toevoegen (bijv ik wil alleen maar stops met meer dan x laders)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:57
4v4t4r schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:29:
700 a 800km verder, helemaal heerlijk deze auto op vakantie. 1x laden niet gelukt omdat het scherm van de enbw lader het niet deed en ik niet wist welke knop etc (had wellicht wel kunnen starten via hun app, maar lui dus doorgereden.)

Overal netjes 150 a 154 kW met prima laad curve tot 75%

Gemiddeld 22 a 23kW/100km gereden met een gemiddelde snelheid van 100. Sommige lamge stukken 50 en sommige stukken gewoon lekker 130 a 140. Geen laadstress door de weeks, overal plekje vrij. Zag wel dat Tesla DE indd niet meedoet met laden voor non-tesla. Stond toevallig tegenover een tesla laadrij en dacht, ik kijk even.
P6, P8? 19 of 20" wielen?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Gisteren een 1.000km weggetrapt op een middag/avond. In Hamburg een bootje ophalen. Samen met een vriend, op de heenweg kon ik doorwerken op de laptop 👌. Op de terugweg met een boot achter de auto. Gemiddeld verbruik over all 25.6kw/100km gemiddelde snelheid 85km/h.
Temperatuur heenweg 18 graden, terugweg 6 a 7 graden.
P8 op 19” Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTJS3jHE6kQpDS5B3y9om4ZOALw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/004vINaDCL7FwN6LjU0M86dC.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho

Ps. Laadstation zoeken met de knop in maps is brak, maar gewoon vragen naar snellladers op de route werkt echt prima voor mij qua opties die je dan krijgt. Ik hoop wel dat ze tzt iets meer filter opties gaan toevoegen (bijv ik wil alleen maar stops met meer dan x laders)
Voor mijn beeld, wat vraag je dan letterlijk om te zoeken? Snellader? De naam van de lader (Fastned/Shell recharge/Ionity etc)...?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
ron65 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Als ik je goed begrijp duurt het dus nog even voor je een mooie XC40 EV kunt rijden _/-\o_ >:)
Hahaha, ik vind persoonlijk de C40 mooier dan de XC40 :P. XC40 zal het nooit worden. Volgende wagen zal, zeker als Volvo in deze snelheid doorontwikkelt, denk ik toch weer een BMW gaan worden. Het zal als vloeken in de kerk klinken dit, maar BMW is op alle vlakker beter. Behalve de associatie die veel mensen met een BMW en zijn berijder hebben... Die is bij Volvo stukken beter :X

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• ergodyne1
Montalbano schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Als je hem op “auto” hebt staan, is de ingestelde ventilatiestand de Max die je wilt hebben. Als het niet nodig is zal hij altijd zachter blazen. Misschien is dat wat je ervaart?
Ah, check, meen je dat? zou kunnen dat dat het is, maar bij Max moet je toch ten alle tijden hete lucht gaan voelen?

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
ron65 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Klopt helemaal, maar ik zeg dan: je koopt een vervoermiddel en het type wat je kiest omvat dan ook een soort van halve smartphone. Natuurlijk mag je dan verwachten dat het allemaal werkt, maar vergeet niet dat je geen smartphone koopt die je ook als bijproduct van A naar B kan rijden. Het is andersom.

Maar zuur is het wel als iets niet werkt, ik heb een Astra, na drie jaar trok men eenzijdig de stekker uit de beste functionaliteit die er in zat: Onstar. Dat omvat een app waarmee je bizar veel op afstand kon doen zien en bedienen want ik kon zien waar de auto was, de km stand uitlezen, bandenspanning en hoeveelheid vulling van de tank, kon de deuren en ramen openen en sluiten, lichten en klaxon aanzetten om de auto te vinden op grote parkeerterreinen en veel meer via de app.
Ik had een hotspot net 4G internet aan boord, een SOS knop, een contact knop waarmee ik kon bellen en vragen of ze even een restaurant in mijn omgeving wilden zoeken en dan konden ze dat zo in mijn nav zetten. ook zelf vanaf de GSM kon ik adressen vast naar de auto sturen. 5 jaar geleden al!

Maar na 3 jaar... stekker eruit. Werkt niet meer, hardware zit erin, maar is dood en zal nooit meer tot leven komen. De app doet niets meer. Want sja, de fransen vinden dat onzin dus hebben ze dat project gestopt nadat ze Opel overkochten.

Enfin, nog 7 maandjes dan krijg ik mijn XC40 al. Ik kijk er gewoon naar uit. Wat er ook allemaal voor negatiefs staat hier over niet werkende zaken, want daaraan ben ik allang gewend ;-)
Toch eigenlijk idioot dat consumentenbescherming wat auto’s betreft nog niet is aangepast. Auto’s zouden toch minstens 5 haar na aankoop veilig en up to date moeten zijn en volledig voorzien van de functies die erop zaten toen je hem kocht.

Zal met ota nog sterker moeten: verplicht veilig tot einde technische levensduur.

• 4v4t4r
Vulcan750 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:46:
[...]

P6, P8? 19 of 20" wielen?
Staat in mn onderschrift, p8 dan iig, 19" bandjes

• 4v4t4r
Juancho schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Voor mijn beeld, wat vraag je dan letterlijk om te zoeken? Snellader? De naam van de lader (Fastned/Shell recharge/Ionity etc)...?
Ik zeg alleen "zoek naar snelladrrs op de route"
Je krijgt dan wel ook (helaas) de snel en niet alleen de erg snel laders, maar ik krijg geen voorstellen aan de andere kant van het land, maar echt langs de route.

Ik zal morgen eens proberen met zoek snellladers bij eindbestemming.

• Juancho
4v4t4r schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Ik zeg alleen "zoek naar snelladrrs op de route"
Je krijgt dan wel ook (helaas) de snel en niet alleen de erg snel laders, maar ik krijg geen voorstellen aan de andere kant van het land, maar echt langs de route.

Ik zal morgen eens proberen met zoek snellladers bij eindbestemming.
Ah ok dat op vragen van snelladers op/langs de route heb ik maanden terug ook diverse keren gedaan (toen ik nog veel vaker die langere afstanden reed) maar toen werkte het voor geen meter. Al was toen dat filtertje er nog niet maar ik weet niet of dat iets doet als je letterlijk vraagt: zoek naar snelladers op de route.

Zal het volgend weekend eens testen als we een langere rit moeten maken.

• Vulcan750
4v4t4r schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Staat in mn onderschrift, p8 dan iig, 19" bandjes
Sorry, ik had blijkbaar in mijn foruminstellingen "Toon signatures" niet aangevinkt.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• JTHZZ
  • Laatst online: 19:42

Er is een zoekfunctie om laadpunten in je omgeving te zoeken (het icoontje van een laadpunt) en er is een optie om op de route te zoeken (het loepje waar je ook je aankomsttijd en SoC ziet). Die laatste geeft bij mij laadpunten op de route.

• JTHZZ
ergodyne1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Hahaha, ik vind persoonlijk de C40 mooier dan de XC40 :P. XC40 zal het nooit worden. Volgende wagen zal, zeker als Volvo in deze snelheid doorontwikkelt, denk ik toch weer een BMW gaan worden. Het zal als vloeken in de kerk klinken dit, maar BMW is op alle vlakker beter. Behalve de associatie die veel mensen met een BMW en zijn berijder hebben... Die is bij Volvo stukken beter :X
BMW is op elektrisch gebied anders zijn voorsprong met de i3 ondertussen flink verloren. kWh-slurpende, traditioneel uitziende, bakken met een foeilelijke grill. En ja hij heeft CarPlay maar dat heb je ook flink nodig met outdated navigatie en ingewikkelde betaaldiensten.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
[...]

Mijn eigen ervaring met bmw (toegegeven dat was al even geleden) was niet slecht maar ook zeker niet briljant. Ik had me er op basis van reputatie meer van voorgesteld.

De ervaring van mijn zoon met een 3-serie, later een 5-serie en tot slot een X5 was daarentegen ronduit dramatisch. De 3 serie diesel was na 160000 km en 3 jaar ‘op’ en niet meer economisch te herstellen. Na een juridische strijd kreeg hij een demo 5-serie met flinke korting maar die auto bleek niet erg betrouwbaar. Onderzoek heeft later uitgewezen dat het demo was geweest naar een schade auto die door BMW slinks als demo was geleverd. Schande natuurlijk. En de opvolger daarvan was een X5 die echt heel slecht in elkaar stak. Alles rammelde en kraakte en trilde.. Commentaar van de dealer “Ja dat is bekend van dit model, in Amerika (waar die gebouwd was) kijken ze niet zo nauw”. Geen oplossing, geen excuus, wel een grote dosis arrogant gedrag.
Gelukkig was dit laatste een lease auto die door de lease maatschappij na 6 maanden werd teruggehaald en die heeft de strijd met bmw aan moeten gaan.
Sinds die tijd rijdt mijn zoon met veel plezier in een Audi A6 met dikke diesel.

Mijn schoondochter rijdt nu nog wel
in een bmw maar die gaat er binnenkort ook met een boog uit. Te veel (mechanische) issues die veel te vroeg komen gezien de kilometer stand en die veel te veel geld kosten. De VW Golf die ze eerder reed hield zich heel wat beter.

Waarschijnlijk wordt de BMW opgevolgd door een polestar. Of een ID4. In ieder geval niet door een BMW, zoveel is wel zeker. .

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Kammika
  • Laatst online: 20:10
Montalbano schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb het idee dat die op alle standen nog steeds even hard of zacht kan blazen, maar dat er een soort pid regelaar achter zit die gewoon minder extreem reageert op lagere standen waardoor die dan wat vriendelijker aanvoelt en er dan dus ook langer over duurt om op gewenste temperatuur te komen..

maar da's dus wat anders dan begrenzing. ook op lage stand begint die vrij aardig te blazen als de temperatuur niet begint te dalen... (of te stijgen, maar net wat je ingesteld had..)

• ergodyne1
Mga1600 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Mijn eigen ervaring met bmw (toegegeven dat was al even geleden) was niet slecht maar ook zeker niet briljant. Ik had me er op basis van reputatie meer van voorgesteld.

De ervaring van mijn zoon met een 3-serie, later een 5-serie en tot slot een X5 was daarentegen ronduit dramatisch. De 3 serie diesel was na 160000 km en 3 jaar ‘op’ en niet meer economisch te herstellen. Na een juridische strijd kreeg hij een demo 5-serie met flinke korting maar die auto bleek niet erg betrouwbaar. Onderzoek heeft later uitgewezen dat het demo was geweest naar een schade auto die door BMW slinks als demo was geleverd. Schande natuurlijk. En de opvolger daarvan was een X5 die echt heel slecht in elkaar stak. Alles rammelde en kraakte en trilde.. Commentaar van de dealer “Ja dat is bekend van dit model, in Amerika (waar die gebouwd was) kijken ze niet zo nauw”. Geen oplossing, geen excuus, wel een grote dosis arrogant gedrag.
Gelukkig was dit laatste een lease auto die door de lease maatschappij na 6 maanden werd teruggehaald en die heeft de strijd met bmw aan moeten gaan.
Sinds die tijd rijdt mijn zoon met veel plezier in een Audi A6 met dikke diesel.

Mijn schoondochter rijdt nu nog wel
in een bmw maar die gaat er binnenkort ook met een boog uit. Te veel (mechanische) issues die veel te vroeg komen gezien de kilometer stand en die veel te veel geld kosten. De VW Golf die ze eerder reed hield zich heel wat beter.

Waarschijnlijk wordt de BMW opgevolgd door een polestar. Of een ID4. In ieder geval niet door een BMW, zoveel is wel zeker. .
Het is allemaal subjectief. Ieder zijn eigen. Ik heb hele goede ervaringen met BMW. Heb een 4 serie naar de 2 ton gereden en idem met de nieuwste X3. Beide auto's 0 problemen mee gehad. Echt 0! Professional navigatie erin, alle opties erop, nooit gedoe, gewoon reguliere beurtjes gekregen. Fantastische wagens om in te rijden. Serviceverlening was bij de dealer altijd perfect, om door een ringetje te halen. Idem voor de Volvo-dealer overigens, al valt het mij altijd wel op dat er veel meer mensen in de wachtkamer zitten dan bij de BMW-dealer.

Lijkt erop dat je schoonzoon flink pech heeft gehad. Een diesel die bij 160K op is heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Zware rechtervoet? Verhaal van die 5-serie heeft niks met BMW als autofabrikant an sich te maken, wel met een beroerde dealer. Kan mij ook nauwelijks voorstellen dat die X5 zo slecht is. Dat is werkelijk de dikste SUV van dit moment (wederom subjectief)...

Maar ik hoef niemand over te halen he. Het is mijn persoonlijke mening. Net als dat ik niet gevaccineerd ben, en anderen wel, ieder zijn eigen. Ik laat iedereen in zijn waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 04-05-2022 15:27 ]

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-11 13:23
[...]

Ik heb zelf tot 2018 meedere BMW's gereden en het zijn zeker goede auto's. Waarbij ook bij hen de afwerking achteruit is gegaan. Ik heb voor aanschaf van de P8 nog een iX3 overwogen maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Qua rijgedrag doet de XC40 niet onder voor de iX3 en een half jaar na introductie van de iX3 is er al een facelift en iDrive 8 komt niet op de iX3. Dus daar zeker geen spannende updates... _/-\o_

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• ergodyne1
hlip schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Ik heb zelf tot 2018 meedere BMW's gereden en het zijn zeker goede auto's. Waarbij ook bij hen de afwerking achteruit is gegaan. Ik heb voor aanschaf van de P8 nog een iX3 overwogen maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Qua rijgedrag doet de XC40 niet onder voor de iX3 en een half jaar na introductie van de iX3 is er al een facelift en iDrive 8 komt niet op de iX3. Dus daar zeker geen spannende updates... _/-\o_
Die facelift is toch geen argument, de XC40 krijgt toch ook een facelift?

Mijn X3 had 3 jaar geleden al CarPlay, O365 integratie, routes plannen via de app, etc. dus ze hebben in feite ook weinig update nodig :+

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

BMW heeft voor mij 2 grote nadelen:
1) de BMW die binnen budget ligt moet ik met mn knieën naast mijn gezicht inzitten anders pas ik er niet in, de BMW die wel past is ver buiten budget (leasebudget dat de werkgever toewijst als je geen directeur bent is gewoon beperkt)
Er stond in de selectietool maar 1 BMW, een I4 edrive 40, die begint bij 60 maanden en 35k met een leaseprijs vanaf 883 per maand, mijn werkgever staat me 620 euro toe met max 15% overschrijding (net geen 700 euro), dus kom ik 183 te kort.

2) Het imago inderdaad, al doen Renault rijders erg hun best om datzelfde imago op te bouwen de laatste jaren, BMW staat daar niet langer alleen in ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 04-05-2022 16:28 ]

• Juancho
Misschien handig om die discussie in een ander topic te doen? Het gaat hier specifiek over de Volvo XC40 Px en de C40...

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-11 13:23
ergodyne1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Mijn X3 had 3 jaar geleden al CarPlay, O365 integratie, routes plannen via de app, etc. dus ze hebben in feite ook weinig update nodig :+
Dat had mijn XC40 uit 2018 ook. Dus dat komt ook wel naar de EV.

Volvo/Google kan doorontwikkelen op een nieuw OS. En daar zit mijn probleem bij BMW. iDrive 8 kan qua hardware niet op een iX3. Dan ben je aangewezen op een iX of i4. En de i4 past niet bij mijn leeftijd en de iX niet bij mijn portemonnee.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Wat ik jammer vind bij de XC40 P6/8. Ik ben bij volvo de V60 en XC60 gewoon en je merkt aan de zetels en andere elementen dat de xc40 een klasse lager zit (terwijl de prijs hoger is).

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:30:
Misschien handig om die discussie in een ander topic te doen? Het gaat hier specifiek over de Volvo XC40 Px en de C40...
ik geef alleen maar de reden aan dat ik voor een XC40 kos en niet bmw. sorry hoor... _/-\o_

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 22:58
[...]

Ik vind het bijzonder dat men voor een C40 kiest! Daar houd ik het bij haha. Maar tof dat jij hem mooi vindt! Ben het wel met je eens dat de volgende auto een ander merk wordt. BMW vind ik ook altijd wel goed maar soms wel een tikkeltje saai (qua interieur) maar zeker stabiel. Volvo stond voor mij altijd voor betrouwbaar maar ze hadden er wel wat meer uit kunnen halen. 4 jaar proefkonijn is wel de max dus hierna over ongeveer 2 jaar weer iets anders :)

• thisisjazz
Juancho schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:36:
Maps is top, kan niks anders zeggen. Ik praat dan wel puur over navigatie want op gebied van planning is er zoals gezegd nog veel te verbeteren. Maar de combi van Maps en de auto data is echt wel top hoor.

FM is, helaas, niet te harden op AAOS. Niet alleen vertraagd de app de boel flink, de navigatie zelf gaat ook al schokkend wat ik persoonlijk super irritant vind. Maps gaat vloeiend.
ik heb FM nog niet geprobeerd maar ik neem aan dat dit Beta is? Of is de officiele al uit? Als ik dit zo lees gok ik van niet

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kammika schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb het idee dat die op alle standen nog steeds even hard of zacht kan blazen, maar dat er een soort pid regelaar achter zit die gewoon minder extreem reageert op lagere standen waardoor die dan wat vriendelijker aanvoelt en er dan dus ook langer over duurt om op gewenste temperatuur te komen..

maar da's dus wat anders dan begrenzing. ook op lage stand begint die vrij aardig te blazen als de temperatuur niet begint te dalen... (of te stijgen, maar net wat je ingesteld had..)
Dat was anderhalf jaar geleden de uitleg bij de ventilatiestanden, maar in de handleiding lees ik het nu niet meer dus nee, helemaal zeker ben ik er niet (meer) van.

P8

• Ophidian
  • Nu online
Weer een nieuw filmpje van Bjørn over de XC40 Pure Electric single motor.

Een groot stuk 80 wegen en uiteindelijk een stukje 90km/h. Verbruik 14,9kWh/100km over 416,5km met nog 1% acculading over bij temp van 15 graden, gemiddelde snelheid 68km/h

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• ergodyne1
Ophidian schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:45:
Weer een nieuw filmpje van Bjørn over de XC40 Pure Electric single motor.

[YouTube: Volvo XC40 69 kWh FWD Sunday driving in Norway]

Een groot stuk 80 wegen en uiteindelijk een stukje 90km/h. Verbruik 14,9kWh/100km over 416,5km met nog 1% acculading over bij temp van 15 graden, gemiddelde snelheid 68km/h
Gemiddelde snelheid 68km/h, is dit een grapje? Kan je toch werkelijk niks mee in NL?

• ergodyne1
thisisjazz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Ik vind het bijzonder dat men voor een C40 kiest! Daar houd ik het bij haha. Maar tof dat jij hem mooi vindt!
Het blijft subjectief!

Moet wel zeggen dat ik bijna dagelijks onderweg een duimpje omhoog krijg van ander weggebruikers. Dat was ik wel gewend maar dan alleen in mijn klassieke VW. Zegt wel iets over het design van de C40: de een kotst ervan, de andere steekt spontaan een duim op.

• Ophidian
  • Nu online
ergodyne1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Gemiddelde snelheid 68km/h, is dit een grapje? Kan je toch werkelijk niks mee in NL?
Waarom niet? Er zijn grote delen van NL waar je ook alleen maar 80 en 100 wegen hebt ;)

Als ik mijn gemiddelde snelheid terug kijk staat die vaak ook niet zo hoog over een hele acculading\tank benzine.

[ Voor 16% gewijzigd door Ophidian op 04-05-2022 21:31 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Mga1600
thisisjazz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Ik vind het bijzonder dat men voor een C40 kiest!
Toen ik voor het eerst een plaatje van de C40 zag schrok ik me ook rot.
Maar in werkelijkheid klopt hij beter qua lijn, maar op foto’s ziet hij er nog altijd een beetje raar uit.

Daar komt hij: je went meestal na een tijdje aan dingen ( behalve aan de XC40) en de C40 vind ik nu eerlijk gezegd wat mooier dan de XC40 - maar dat kan gauw want die heeft me qua model nooit kunnen bekoren hoewel ik er met plezier in rij.
Een lijn als de Polestar spreekt me meer aan, maar die auto is me gewoon veel te laag (da’s de leeftijd hè……) anders had ik die gekozen.

Van de week heb ik een C40 mee gekregen als vervangende auto toen mijn eigen P8 in service was. Achter het stuur gezeten zie je geen verschil maar je merkt het wel: ik vond ‘m veel stiller rijden dan de XC40: geen windgeruis (ook niet bij 120-130 en dat is bij de diverse XC40’s die ik reed wel zo) en hij maakt ook verder een wat beter geïsoleerde indruk (minder rijgeluiden).

Ieder zijn ding…..de XC40 is praktischer, dat wel…..

• JTHZZ
Ophidian schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Waarom niet? Er zijn grote delen van NL waar je ook alleen maar 80 en 100 wegen hebt ;)

Als ik mijn gemiddelde snelheid terug kijk staat die vaak ook niet zo hoog over een hele acculading\tank benzine.
Gemiddelde snelheid zegt niet veel. Bij ritten in Duitsland heb ik soms ook relatief lage gemiddeldes maar toch hoog verbruik omdat ik 200km/u met lange stukken 80km/u in een Baustelle combineer. Dan heb je echt een veel hoger verbruik dan wanneer je continu 110 zou rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 04-05-2022 22:24 ]

• Ophidian
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Gemiddelde snelheid zegt niet veel. Bij ritten in Duitsland heb ik soms ook relatief lage gemiddeldes maar toch hoog verbruik omdat ik 200km/u met lange stukken 80km/u in een Baustelle combineer. Dan heb je echt een veel hoger verbruik dan wanneer je continu 110 zou rijden.
Ja, dus precies wat ik ook zeg. Gemiddelde snelheid zegt weinig, maar desondanks wel prima score behaald. Sinds ik onze EV rij, rij ik ook maar max 105 en dat bevalt wel prima eigenlijk. :)

• ergodyne1
Ophidian schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:29:
[...]

68km/h is wel echt heel lang heel traag. Mijn gemiddelde snelheid ligt in ieder geval een stukje hoger en zal een realistischer dagelijks verbruik geven 😁

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:13
[...]
Inderdaad. Als je een lange route plant met één laadstop, dan stelt Google allerlei 50 kW laadpunten op 5 minuten van je route voor. Als je die negeert, begint met navigeren en dan een laadstop tussenvoegt, krijg je wel alle 150+ kW stations direct aan de snelweg te zien. Vreemd...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Texie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 01:11:
[...]

Klopt.
In het verleden zag je niets, totdat je de deurgreep pakte.
En hoor je er dan ook een klik bij? Oftewel, werkte bediening met de app überhaupt?

• Venomer
Gisteren een rit van Hengelo naar Den Haag vv. Op de heenweg 20,7 kW/100 km en op de terugweg 22,4. XC40 P8 met 19" zomerbanden. Nette cijfers, vind ik. Hoewel ik niet goed snap waarom de terugweg minder zuinig was. Ik had dezelfde rijstijl en snelheid en de temperatuur was 's middags gunstiger.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-11 20:13
Venomer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:40:
Gisteren een rit van Hengelo naar Den Haag vv. Op de heenweg 20,7 kW/100 km en op de terugweg 22,4. XC40 P8 met 19" zomerbanden. Nette cijfers, vind ik. Hoewel ik niet goed snap waarom de terugweg minder zuinig was. Ik had dezelfde rijstijl en snelheid en de temperatuur was 's middags gunstiger.
Misschien moest de airco meer doen vanwege de zon/warmte in de auto?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Spanky79
De nachten zijn nog fris, de accu is bij vertrek nog vrij koud. Dus op een goede dag begin je met een conservatief getal maar zodra alles goed gaat blijft het verbruik dalen. Overdag koelt de accu dan nauwelijks af, zeker als je ook nog bijlaadt. Gevolg: warme accu en betere prestaties.

Tenminste, dit heb ik zo bedacht ba mijn eigen ervaringen. Ik lees het hier vaker terug, begint met hoger verbruik, later die dag loopt het verder terug.

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:49
Wind tegen ;)

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Venomer
Spanky79 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:56:
[...]

De nachten zijn nog fris, de accu is bij vertrek nog vrij koud. Dus op een goede dag begin je met een conservatief getal maar zodra alles goed gaat blijft het verbruik dalen. Overdag koelt de accu dan nauwelijks af, zeker als je ook nog bijlaadt. Gevolg: warme accu en betere prestaties.

Tenminste, dit heb ik zo bedacht ba mijn eigen ervaringen. Ik lees het hier vaker terug, begint met hoger verbruik, later die dag loopt het verder terug.
Bij mij was het dus andersom. Bij warmer weer was het verbruik hoger. Misschien tegenwind of het hoogteverschil tussen Hengelo en Den Haag. :P

• Spanky79
Venomer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Bij mij was het dus andersom. Bij warmer weer was het verbruik hoger. Misschien tegenwind of het hoogteverschil tussen Hengelo en Den Haag. :P
Volvo’s wegen zijn ondoorgrondelijk blijkbaar …. 🤣

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:13
Heeft iemand hier al het verschil in bereik uitgerekend voor een snelheid van 100 en 130 km/h voor de P8? Binnenkort gaan wij naar Portugal met de XC40. Ik hou persoonlijk wel van doorrijden en wil zo snel mogelijk aankomen op bestemming. Daarom ben ik erg benieuwd of het loont om met warme temperaturen ook stipt aan de 100km/h te houden.

Op de test van auto review bleek het verschil tussen 100 en 130 km/h wel 100km te zijn. Erg aanzienlijk als je het mij vraagt! Echter is deze test in de winter afgenomen en niet representatief voor een zomervakantie naar het zuiden.

bron: https://www.autoreview.nl...emeten-bij-130-en-100-kmh

[ Voor 3% gewijzigd door St3ve-0 op 05-05-2022 18:45 ]

• Spanky79
St3ve-0 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:40:
Heeft iemand hier al het verschil in bereik uitgerekend voor een snelheid van 100 en 130 km/h voor de P8? Binnenkort gaan wij naar Portugal met de XC40. Ik hou persoonlijk wel van doorrijden en wil zo snel mogelijk aankomen op bestemming. Daarom ben ik erg benieuwd of het loont om met warme temperaturen ook stipt aan de 100km/h te houden.

Op de test van auto review bleek het verschil tussen 100 en 130 km/h wel 100km te zijn. Erg aanzienlijk als je het mij vraagt! Echter is deze test in de winter afgenomen en niet representatief voor een zomervakantie naar het zuiden.

I’m heb ergens een analyse gezien waarbij het loont om zo hard mogelijk door te rijden, er van uitgaande dat er voldoende laadstations (snel) zijn. Zolang die sneller laden dan je ze kan leeg rijden is doorrijden gunstig voor de totale reistijd.

In de praktijk is dat lastiger, maar doorrijden is in theorie dus goed voor de reistijd. De laadtijd haal je in met wat je aan km wint.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
Spanky79 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:55:
[...]

I’m heb ergens een analyse gezien waarbij het loont om zo hard mogelijk door te rijden, er van uitgaande dat er voldoende laadstations (snel) zijn. Zolang die sneller laden dan je ze kan leeg rijden is doorrijden gunstig voor de totale reistijd.

In de praktijk is dat lastiger, maar doorrijden is in theorie dus goed voor de reistijd. De laadtijd haal je in met wat je aan km wint.
Dat klopt. Maar hou er rekening mee dat ze bij dit soort “challenges” vaak zo leeg mogelijk rijden en opladen tot 60% om verder te rijden voordat de laadcurve in elkaar stort. Korte stunts en korte stops.

Ik zou lekker plannen met elke 2 uur een stop van een 30-40 minuten. Dat zou denk ik lukken met een snelheid van rond de 120 km/u. Pakweg dus elke 250 km stoppen ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024

door het verschil in luchtweerstand tussen 100 en 130 heb je ongeveer twee keer zo veel vermogen nodig. Neemt exponentieel toe. Zie de uitleg hier https://www.autoweek.nl/a...erstand-cornelis-schetst/
Je bent wel iets sneller bij het volgende laadpunt .... maar die heb je ook sneller nodig 8)7

• JTHZZ
lichtblauw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:31:
[...]

door het verschil in luchtweerstand tussen 100 en 130 heb je ongeveer twee keer zo veel vermogen nodig. Neemt exponentieel toe. Zie de uitleg hier https://www.autoweek.nl/a...erstand-cornelis-schetst/
Je bent wel iets sneller bij het volgende laadpunt .... maar die heb je ook sneller nodig 8)7
En dat is precies het punt waarom je totale reistijd altijd korter wordt als je harder rijdt. Kun je heel simpel met ABRP aantonen: onder het tabje snelheid kun je instellen hoe hard je maximaal rijdt. Als je dat op 130 zet is de reistijd korter dan wanneer je het op 100 zet. Je moet vaker laden maar de 30% tijdswinst als je rijdt geeft de doorslag. Als ik dreig met 15% bij een laadpunt aan te komen trap ik lekker door naar 180 in Duitsland en kom ik alsnog met 5% aan. Die eerste 10% zitten er in een paar minuten weer in, terwijl je rijtijd veel korter is geworden. Gaat er wel vanuit dat je de kWh’s niet zelf hoeft te betalen want dat gaat natuurlijk een stuk harder

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2022 22:27 ]

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:17
Windje tegen!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
lichtblauw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Hoe sneller we rijden, hoe meer de lucht begint tegen te werken. Logisch. Alleen betekent een verdubbeling van de snelheid niet dat de luchtweerstand dan twee maal zo groot wordt. Nee, de luchtweerstand neemt exponentieel toe. En het vermogen om de lucht te doorklieven neemt zelfs met nog een factor toe, dit is snelheid tot de derde macht. Het is de fabrikanten er dan ook veel aan gelegen de andere variabelen zo laag mogelijk te houden om verbruik en CO2-uitstoot binnen de perken te houden. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?
Hij mag wel eens terug naar de wiskundeles met "luchtweerstand neemt exponentieel toe"...
Er is helemaal niets exponentieel aan. :F x^2 is niet 2^x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8RcggaVuXRxvqI3wz9DZWAhpFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wguur4ImDOIwg3E7XpoY2mHI.png?f=user_large

• St3ve-0
JTHZZ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:26:
[...]

En dat is precies het punt waarom je totale reistijd altijd korter wordt als je harder rijdt. Kun je heel simpel met ABRP aantonen: onder het tabje snelheid kun je instellen hoe hard je maximaal rijdt. Als je dat op 130 zet is de reistijd korter dan wanneer je het op 100 zet. Je moet vaker laden maar de 30% tijdswinst als je rijdt geeft de doorslag. Als ik dreig met 15% bij een laadpunt aan te komen trap ik lekker door naar 180 in Duitsland en kom ik alsnog met 5% aan. Die eerste 10% zitten er in een paar minuten weer in, terwijl je rijtijd veel korter is geworden. Gaat er wel vanuit dat je de kWh’s niet zelf hoeft te betalen want dat gaat natuurlijk een stuk harder
Heldere uitleg, thanks! En ik maar denken dat het verstandiger is om 100 te blijven rijden 8)7
Spanky79 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:55:
[...]

In de praktijk zal dit waarschijnlijk betekenen dat ik t/m Frankrijk lekker kan doorrijden en in Spanje/Portugal wat rustiger aan moet doen. Ik verwacht daar niet overal een (snel)laadstation.

[ Voor 28% gewijzigd door St3ve-0 op 05-05-2022 23:14 ]

• Venomer
In het filmpje waar @lichtblauw naar linkte wordt uitgelegd dat de relatieve snelheid ten opzichte van de lucht een derdemachts invloed heeft op het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen. Daar ben ik mee gaan rekenen.

Ik heb gerekend met 100 km/u en een matige wind van 5 m/s (kracht 3). Dan krijg je deze cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNNF6DGwUZaBlx30thoKMR-wMyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uS1L3mrUJ711Sd6PjYStH05h.png?f=user_large

Er zit dus een factor 3 tussen een matige meewind versus een matige tegenwind!

Let wel dat dit alleen het vermogen is dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen. Je totale verbruik is niet 3 maal zo hoog. Maar het scheelt dus wel veel of je mee- of tegenwind hebt!

[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 06-05-2022 08:46 ]

• Spanky79
Maar dit alles is dus vooral belangrijk als je snel en vaak kunt laden. Op de autobahn of payage prima, daar vanaf wordt het een ander verhaal.

• ergodyne1

Ik ben naar Oostenrijk gereden onlangs. Heb hard doorgereden (130+ km/h) Uiteindelijk scheelt het echt maar een paar procent per lading. Dit viel mij heel erg mee. Ik rijd overdag ook flink door. Op een rit tussen Haarlem-Zwolle scheelt het mij uiteindelijk maar een procent of 2 tussen 100km/h rijden of 130 km/h rijden. Op dat verschil ga ik niet als een bejaarden rondtouren... Die auto heeft 408PK geniet ervan...

[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 06-05-2022 09:46 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Op een rit tussen Haarlem-Zwolle scheelt het mij uiteindelijk maar een procent of 2 tussen 100km/h rijden of 130 km/h rijden. Op dat verschil ga ik niet als een bejaarden rondtouren... Die auto heeft 408PK geniet ervan...
Helaas mag dat alleen na 19 uur of voor 06 uur, verder mag je niet harder dan 100 ;)

Overigens, ik heb sinds die snelheid omlaag is gegaan mijzelf aangeleerd voor bejaarde te spelen. Die boetes die je toch wel regelmatig oploopt zijn zondegeld.
Ik gebruik de CC, ik heb nu nog geen adaptive CC (Godzijdank) en de auto blijft dus heel stabiel 100 rijden. Ik stel hem in op 106, dan rij ik op satelietgegevens 100. Ook de trajectcontroles gaan goed daarmee.
Helaas wordt het weer drukker en moet de CC er vaker vanaf weer, maar er zijn de laatste jaren ritjes geweest waarbij dat niet nodig was. En die huidige Diesel rijdt juist bij die snelheid heel rustig in de 6e versnelling. De motor hoor je zo goed als niet dan, en dat geeft een heerlijke rijbeleving.

STraks als mijn XC40 er is zal ik ook de CC zoveel mogelijk gebruiken en 100 aanhouden, ben er nu aan gewend en moet zeggen dat het best wel meevalt uiteindelijk. Het nadeel is dat het snelheidsverschil met vrachtwagens te klein is geworden, inhalen duurt gewoon te lang, zeker als die pestdingen zelf 95 rijden wat schijnt te kunnen en elkaar gaan inhalen.

De XC40 heeft vanaf de Plus helaas wel adaptive CC, dat zal wennen worden, want te pas en onpas houdt jouw wagen in doordat een ander geen stabiele snelheid rijdt voor je neus. Ik heb dat in een leenauto ervaren, en was er niet gelukkig mee, je zit constant onder de gewenste snelheid door gesukkel van anderen.

Maar 100 een bejaardentempo? valt wel mee. Op een rit van 200 km scheelt het wel 15 minuten met 130, maar een boete van 250+ euro voor 30 km te hard vind ik veel geld voor die tijdwinst van 15 minuten! Zoveel verdien ik niet per 15 minuten, zelfs niet per uur.
Toegeven, ik vind 130 rijden ook heerlijk, fijner dan 100. Maar ach.. een beetje onthaasten is ook niet verkeerd heb ik gemerkt.

• Venomer
Ik heb even aan ACC moeten wennen. Het gebeurt inderdaad regelmatig dat je ongemerkt van 105 naar bijvoorbeeld 98 zakt, omdat je voorganger die snelheid aanhoudt. Maar ja, richtingaanwijzer aan, naar links gaan en weer door!

Bij het naderen van vrachtwagens moet je goed anticiperen, vooral als je ('s avonds...) 130 rijdt. De auto begint al heel vroeg in te houden. Als je dat gewend bent weet je dat je al heel vroeg naar links moet gaan als je een vrachtwagen nadert. Of je houdt je voet lichtjes op het gaspedaal om je snelheid vast te houden.

In de file is het wel ideaal. Niks geen gedoe met het gaspedaal. De auto volgt vanzelf de voorganger.

• ergodyne1
ron65 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Helaas mag dat alleen na 19 uur of voor 06 uur, verder mag je niet harder dan 100 ;)

Overigens, ik heb sinds die snelheid omlaag is gegaan mijzelf aangeleerd voor bejaarde te spelen. Die boetes die je toch wel regelmatig oploopt zijn zondegeld.
Ik gebruik de CC, ik heb nu nog geen adaptive CC (Godzijdank) en de auto blijft dus heel stabiel 100 rijden. Ik stel hem in op 106, dan rij ik op satelietgegevens 100. Ook de trajectcontroles gaan goed daarmee.
Helaas wordt het weer drukker en moet de CC er vaker vanaf weer, maar er zijn de laatste jaren ritjes geweest waarbij dat niet nodig was. En die huidige Diesel rijdt juist bij die snelheid heel rustig in de 6e versnelling. De motor hoor je zo goed als niet dan, en dat geeft een heerlijke rijbeleving.

STraks als mijn XC40 er is zal ik ook de CC zoveel mogelijk gebruiken en 100 aanhouden, ben er nu aan gewend en moet zeggen dat het best wel meevalt uiteindelijk. Het nadeel is dat het snelheidsverschil met vrachtwagens te klein is geworden, inhalen duurt gewoon te lang, zeker als die pestdingen zelf 95 rijden wat schijnt te kunnen en elkaar gaan inhalen.

De XC40 heeft vanaf de Plus helaas wel adaptive CC, dat zal wennen worden, want te pas en onpas houdt jouw wagen in doordat een ander geen stabiele snelheid rijdt voor je neus. Ik heb dat in een leenauto ervaren, en was er niet gelukkig mee, je zit constant onder de gewenste snelheid door gesukkel van anderen.

Maar 100 een bejaardentempo? valt wel mee. Op een rit van 200 km scheelt het wel 15 minuten met 130, maar een boete van 250+ euro voor 30 km te hard vind ik veel geld voor die tijdwinst van 15 minuten! Zoveel verdien ik niet per 15 minuten, zelfs niet per uur.
Toegeven, ik vind 130 rijden ook heerlijk, fijner dan 100. Maar ach.. een beetje onthaasten is ook niet verkeerd heb ik gemerkt.
Ik heb meer dan een miljoen kilometers gereden de afgelopen jaren (en nee, geen taxi- of vrachtwagenchauffeur). Ik blijf meer 'geactiveerd' als ik iets harder rijdt. Bij 100 val ik in slaap.
In al die km's heb ik maar 1x een dikke bekeuring gehad, en dat was omdat ik door een 'stille' werd aangehouden. De rest heb ik allemaal kunnen ontwijken met behulp van Flitsmeister en gewoon opletten en niet te debiel doen. Onthaasten doe ik wel met mijn klassieker (die wil niet veel harder dan 100) en motorfiets...

Heb overigens geen problemen als je zo traag rijdt. Als je maar zoveel mogelijk rechts rijdt en bij inhalen even dat gas aantikt ipv elkaar met 2km verschil in te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 06-05-2022 12:11 ]

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-11 12:32
Venomer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:43:
[...]

In het filmpje waar @lichtblauw naar linkte wordt uitgelegd dat de relatieve snelheid ten opzichte van de lucht een derdemachts invloed heeft op het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen. Daar ben ik mee gaan rekenen.

Ik heb gerekend met 100 km/u en een matige wind van 5 m/s (kracht 3). Dan krijg je deze cijfers:

[Afbeelding]

Er zit dus een factor 3 tussen een matige meewind versus een matige tegenwind!

Let wel dat dit alleen het vermogen is dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen. Je totale verbruik is niet 3 maal zo hoog. Maar het scheelt dus wel veel of je mee- of tegenwind hebt!
Luchtweerstand werkt kwadratisch.

• Vulcan750
[...]
Ik rij ook een stuk rustiger dan enkele jaren geleden. Het is gewoon een kwestie van wennen, daarom ben ik ook geen voorstander van verschillende max. snelheden overdag/avond. Zo wennen sommigen nooit!
Ik rij op de snelweg zo rond de 100km/u, maar bij inhalen van een vrachtwagen of caravan wel een beetje extra gas erop (110/120). Dat is veel veiliger dan met een snelheidsverschil van 5km langs te sukkelen.

• madhondt
[...]
Ik begrijp de redenering niet goed. Normale cruise control of adaptive cruise control gaan de snelheid van de sukkel voor je beiden niet veranderen. De adaptive cruise control gaat je eigen snelheid aanpassen waar nodig, en nadien opnieuw verhogen tot de ingestelde snelheid.

Als de sukkel voor je trager rijdt, dan zul je met je normale cruise control toch actie moeten ondernemen: ofwel uitzetten, ofwel ingestelde snelheid verlagen, anders rijd je er tegenaan. Begrijp ik liever dat je liever zelf manueel steeds opnieuw moet ingrijpen (bijsturen, aanzetten, uitzetten, ...) dan de auto het volledig zelf te laten doen. Een goede ACC werkt heel rustgevend, in mijn opinie.

• Mga1600
madhondt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Het grafiekje uit de handleiding geeft ook wel wat inzicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naxLlVSqP5uvOVoqWqelMYawV9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wyS8VLBH2vUYgXUacA7q5ZOG.png?f=fotoalbum_large

• Mga1600
madhondt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Ik begrijp de redenering niet goed. Normale cruise control of adaptive cruise control gaan de snelheid van de sukkel voor je beiden niet veranderen. De adaptive cruise control gaat je eigen snelheid aanpassen waar nodig, en nadien opnieuw verhogen tot de ingestelde snelheid.

Als de sukkel voor je trager rijdt, dan zul je met je normale cruise control toch actie moeten ondernemen: ofwel uitzetten, ofwel ingestelde snelheid verlagen, anders rijd je er tegenaan. Begrijp ik liever dat je liever zelf manueel steeds opnieuw moet ingrijpen (bijsturen, aanzetten, uitzetten, ...) dan de auto het volledig zelf te laten doen. Een goede ACC werkt heel rustgevend, in mijn opinie.
Eens! Zou niet meer zonder willen.

• Juancho
Ik baalde eerst ook dat de P8 geen normale CC had en ik dat wel altijd gebruikte in mijn V40. Maar nu zou ik niet meer zonder ACC kunnen. Dat gaat ondertussen automatisch aan/uit of je gooit er een manuele handeling tussen en met 1 drukje op de knop staat de ACC weer aan. Werkt super fijn en je moet vooral leren vooruit te kijken zodat het allemaal vloeiend blijft en niet dat je met hokken en stoten inhaalacties doet.

• thisisjazz
ergodyne1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Die auto heeft 408PK geniet ervan...
Exact! Al dat gedoe over zuinig rijden in een auto van 408pk 8)7 lekker blazen man! ;) Heb ik deze bewust voor gekozen en geen slome Q4

• St3ve-0
[...]

Daarom altijd Flitsmeister en/of Waze aanzetten. Tegenwoordig kan Flitsmeister op de achtergrond automatisch aanspringen als die ziet dat je in een auto rijdt (en stopt). Ideaal!

Over ACC ben ik ook niet te spreken. Leek mij ook een erg mooie feature, maar in de praktijk erger ik mij er mateloos aan om precies de reden die jij omschrijft. Wat zou het toch mooi zijn als er ooit een update wordt uitgebracht waarmee je het adaptieve van de CC kan halen. Als dat überhaupt mogelijk is..

• Kammika
St3ve-0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Over ACC ben ik ook niet te spreken. Leek mij ook een erg mooie feature, maar in de praktijk erger ik mij er mateloos aan om precies de reden die jij omschrijft. Wat zou het toch mooi zijn als er ooit een update wordt uitgebracht waarmee je het adaptieve van de CC kan halen. Als dat überhaupt mogelijk is..
Dit is mijn 3e auto met ACC. ACC moet voldoen aan wettelijke richtlijnen (volgens mij min 2 sec afstand op je voorganger) en houdt vaak (zeker op de snelweg) een langere afstand tot je voorganger dan ikzelf igg gewend was en voelde bij mijn 1e auto precies ditzelfde ongemak. Beide voorgaande auto's kon ik ook niet meer kiezen voor een normale CC.

Heb me er dus ook maandenlang aan geïrriteerd tot ik dezelfde leenauto van een garage met normale CC meekreeg en had toen pas het ongemak door hoe het werkt met normale CC. Dan moet je zelf nl steeds ingrijpen en dat is veel omslachtiger dan bij die wat langer afstand af en toe even het gas toch wat bij in te trappen. Sindsdien erg blij met ACC en wil niet meer anders..

De tip is dus : Stap af en toe even weer in een auto met normale CC, dan weet weet je wat je mist tov ACC en krijg je een heel ander beeld ;-)

• Kammika
JTHZZ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Nou... heb ook zitten rekenen met ABRP... je ziet idd dat hoe hoger de snelheid die je invoert, hoe minder rijtijd en hoe meer laadtijd je hebt. Die rijtijd neemt steeds minder af, maar de laadtijd wel steeds meer toe..

Ik zag een omslagpunt op een lange rit (noordkant nederland naar zuid duitsland) van zo rond de 135. Dat gaf de totale kortste reistijd (laden+rijden). Boven die 135 begon de totale tijd weer toe te nemen. Denk dat dat mijn cruisetempo 135 in de vakantie wordt ;-)

• JTHZZ
Kammika schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Nou... heb ook zitten rekenen met ABRP... je ziet idd dat hoe hoger de snelheid die je invoert, hoe minder rijtijd en hoe meer laadtijd je hebt. Die rijtijd neemt steeds minder af, maar de laadtijd wel steeds meer toe..

Ik zag een omslagpunt op een lange rit (noordkant nederland naar zuid duitsland) van zo rond de 135. Dat gaf de totale kortste reistijd (laden+rijden). Boven die 135 begon de totale tijd weer toe te nemen. Denk dat dat mijn cruisetempo 135 in de vakantie wordt ;-)
Dat hangt misschien van de route af en misschien de auto of het ingestelde referentieverbruik. Bij de meeste routes blijft de reistijd bij mijn p2 op referentieverbruik 190 gewoon afnemen bij hogere snelheid, zelfs tot 190, maar dat is dan nog minutenwerk.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Nee andersom, ik ga dan een baantje naar links en blijft lekekr op de cc doortoeren.
Met die ACC die ik eens enkele dagen had merkte ik dat, juist omdat je wagen inhoudt en je dus niet echt dichterbij komt, je de neiging hebt erachter te blijven, kruipt er dan ook nog iemand tussen dan zakt je snelheid meteen nog verder.

Met CC kom je dichterbij, merkt dat op, wacht al tijdig op een vrije plek op de baan links van je en gaat naar links voor je bij de voorganger aankomt, maar je verliest al die tijd geen enkele kilometer snelheid. Tenzij het zo druk is dat je niet op tijd naar links kunt, dan is het een ander evrhaal en gaat de CC heel even uit.

Ook voor verbruik (even over de diesel nu) scheelt dat, wanneer ik van Eindhoven naar Amsterdam 100% CC aan kan houden (en dus nergens ook maar iets sneller of langzamer ga rijden) haal ik een verbruik van 2,8L/100km. Moet ik steeds even van de cc af als het druk is, en dus wat terugzak in snelheid die ik daarna weer moet terughalen, loopt het snel op naar 3,7L/100km.
Dat laatste is wat ACC ook doet. Steeds even inhouden als er voor je iemand langzamer gaat tot je gas bijgeeft of een baan opschuift.
Voor mij is dat irritant en het frustreert, ik wil gewoon1 vaste snelheid aanhouden, dat vind ik prettiger.
ACC frustreert me dus waar CC dat absoluut niet doet.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 06-05-2022 14:37 ]

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Nee andersom, ik ga dan een baantje naar links en blijft lekekr op de cc doortoeren.
Met die ACC die ik eens enkele dagen had merkte ik dat, juist omdat je wagen inhoudt en je dus niet echt dichterbij komt, je de neiging hebt erachter te blijven, kruipt er dan ook nog iemand tussen dan zakt je snelheid meteen nog verder.

Met CC kom je dichterbij, merkt dat op, wacht al tijdig op een vrije plek op de baan links van je en gaat naar links voor je bij de voorganger aankomt, maar je verliest al die tijd geen enkele kilometer snelheid. Tenzij het zo druk is dat je niet op tijd naar links kunt, dan is het een ander evrhaal en gaat de CC heel even uit.

Ook voor verbruik (even over de diesel nu) scheelt dat, wanneer ik van Eindhoven naar Amsterdam 100% CC aan kan houden (en dus nergens ook maar iets sneller of langzamer ga rijden) haal ik een verbruik van 2,8L/100km. Moet ik steeds even van de cc af als het druk is, en dus wat terugzak in snelheid die ik daarna weer moet terughalen, loopt het snel op naar 3,7L/100km.
Dat laatste is wat ACC ook doet. Steeds even inhouden als er voor je iemand langzamer gaat tot je gas bijgeeft of een baan opschuift.
Voor mij is dat irritant en het frustreert, ik wil gewoon1 vaste snelheid aanhouden, dat vind ik prettiger.
ACC frustreert me dus waar CC dat absoluut niet doet.
is natuurlijk altijd persoonlijk wat je meer irritant vind:
- bij ACC moet je idd in dat soort situaties zelf "gas" bijgeven
- vs andere situaties waar je bij cc zelf weer eerder de cc uit moet zetten en dan zelf moet rijden.

De situatie die je beschrijft herken ik, en vond ik ook frustrerend en er ook van baalde dat ik niet terug kon naar normale cc. Tot ik een tijdje weer in een auto met normale cc moest rijden en kwam er achter hoe makkelijk ik eigenlijk aan die ACC gewend was geraakt en me eigenlijk veel meer aan het 2e punt irriteerde ... (en pas daarna echt blij was met ACC)

anyway smaken verschillen, dus ik zal niet proberen je te overtuigen ;-)

• ergodyne1
Mijn ACC frustreert mij gigantisch omdat de Pilot Assist verschrikkelijk aan het klooien is. Ben heel benieuwd hoe ik in mijn recht sta als die Lane-Assist mij in een vrachtwagen boort... is niet heel moeilijk om te doen omdat 'ie het dagelijks probeert.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 12:27
Op ACC let ik op het groeiende vakje links op dashboard.
Voordat dat te groot wordt ga ik naar linkerbaan dan ben je het inhouden door ACC voor.
Je moet dan wel ruim bijtijds naar links.
Ik heb de ACC op twee streepjes staan, een is te nerveus

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Kammika
ergodyne1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:24:
Mijn ACC frustreert mij gigantisch omdat de Pilot Assist verschrikkelijk aan het klooien is. Ben heel benieuwd hoe ik in mijn recht sta als die Lane-Assist mij in een vrachtwagen boort... is niet heel moeilijk om te doen omdat 'ie het dagelijks probeert.
check even bij de garage. Van een collega gehoord met vergelijkbaar issue bleek dat de camera niet goed uitgelijnd was, waardoor die idd teveel naar rechts stuurde...

je zal iig niet in je recht staan. Dit soort systemen wordt gezien als "rijhulp" waarbij de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft.

• Venomer
madhondt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:12:
[...]

De kracht hangt af van het kwadraat van de snelheid, maar het vermogen van de derde macht. Want vermogen is kracht maal snelheid.

• ergodyne1
Kammika schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:46:
[...]

check even bij de garage. Van een collega gehoord met vergelijkbaar issue bleek dat de camera niet goed uitgelijnd was, waardoor die idd teveel naar rechts stuurde...

je zal iig niet in je recht staan. Dit soort systemen wordt gezien als "rijhulp" waarbij de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft.
Ga ik doen, het klopt niet hoe mijn Pilot Assist zich beweegt over de weg.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 12:27
ergodyne1 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:24:
Er is een verschil tussen Lane Assist en Pilot Assist, de eerste staat bij mij altijd uit en de andere meestal aan.
Is je voorruit goed schoon? (Midden boven)

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Mga1600
Het viel me net op dat je in nu Google maps kunt zien of een laadpunt bij een gekozen snellader wel of niet beschikbaar is, bijvoorbeeld 3/4. Dat hadden we toch nog niet?

• JTHZZ
Mga1600 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:53:
Het viel me net op dat je in nu Google maps kunt zien of een laadpunt bij een gekozen snellader wel of niet beschikbaar is, bijvoorbeeld 3/4. Dat hadden we toch nog niet?
Je kon het al we zien als je een laadpunt ging zoeken en een resultaat aantikte. Nu ook als onderdeel van een route. Je kunt nu ook de kaart verschuiven en zoomen als je aan het navigeren bent.
Zie https://gathering.tweaker...message/71437968#71437968

[ Voor 31% gewijzigd door JTHZZ op 06-05-2022 22:14 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:23:
[...]

anyway smaken verschillen, dus ik zal niet proberen je te overtuigen ;-)
:) het is overigens geen wedstrijdje "overtuig de ander" hier hoor ;)

Volgens mij heeft ACC ook nog een ander best irritant bij-effect: De laatste jaren gebeurt het steeds vaker dat je op de tweede baan rijdt om bijv een vrachtwagen te passeren, en dan zit er al vrij snel iemand die harder reed dicht achter je. Dat voelt opgejaagd aan. Het gekke is dat er dan nog een derde baan is die gewoon vrij is, maar ze blijven vlak achter je hangen en halen niet in. Als je dan na de vrachtwagen weer naar rechts gaat geven ze ineens weer gas bij en gaan weer harder, Dan denk ik waarom ga je dan niet gewoon links aan mij voorbij als je vindt dat ik met 106 te langzaam rijdt, waarom achter me kruipen zodat ik me opgejaagd begin te voelen.

Ik denk dat dit mensen met ACC zijn die niet in de gaten hebben dat ze snelheid geminderd hebben. Nog iets waarom ik ACC niet fijn vind. Maar wie weet, went het snel zat en ben ik straks die gup die niet over de derde baan om iemand heenga al is het vrij, maar in plaats daarvan vlak achter hem blijf hangen :-)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:25:
Op ACC let ik op het groeiende vakje links op dashboard.
Voordat dat te groot wordt ga ik naar linkerbaan dan ben je het inhouden door ACC voor.
Je moet dan wel ruim bijtijds naar links.
Ik heb de ACC op twee streepjes staan, een is te nerveus
Kijk, dat kan wellicht werken,

Ik ben absoluut geen fan van ACC momenteel, maar zoals ik al zei, het zal wennen worden want straks zit ik er helaas ook aan vast. Maar wie weet gaat het na lang frustreren uiteindelijk ook wel werken als ik de draai erin gevonden heb.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Er is een verschil tussen Lane Assist en Pilot Assist, de eerste staat bij mij altijd uit en de andere meestal aan.
Is je voorruit goed schoon? (Midden boven)
Die "keep your lane assist" werkt bij mijn opel juist perfect. Doet helemaal niets tenzij je te dicht bij de lijnen komt.
Ik vind het wel prettig, ik kom regelmatig over een smalle polderweg en dan laat ik hem lekker rechts tegen de lijn aan "leunen". Lane assist geeft dan wat tegendruk maar je rijdt dan met je rechterwielen op ongeveer 5 cm naast de lijn en dat past precies goed wat betreft de weghelft. Net naast die lijn zit dan aan de rechterkant vrij direct al de berm, maar die ga je zo niet raken.

Zodra je meer dan 15 cm van die lijn afbent stopt LA met tegensturen. Nadeel is wel als je bijv probeert op de snelweg in je baan te blijven, dat hij van de linkerlijn naar de rechterlijn stuurt steeds. Komt hij bij de lijn dan corrigeert de wagen, maar dan ga je weer langzaam naar de andere lijn. Dus het is géén pilot assist.

Ja, dan vraag ik mij af hoe het in de XC40 straks zal werken :-)

• madhondt
Venomer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:49:
[...]

De kracht hangt af van het kwadraat van de snelheid, maar het vermogen van de derde macht. Want vermogen is kracht maal snelheid.
Maar de tijd dat we dat vermogen nodig hebben om een zelfde afstand af te leggen is omgekeerd evenredig met de snelheid, waardoor energie per kilometer toch kwadratisch is met de snelheid...

• ergodyne1
ron65 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:05:
[...]

Die "keep your lane assist" werkt bij mijn opel juist perfect. Doet helemaal niets tenzij je te dicht bij de lijnen komt.
Ik vind het wel prettig, ik kom regelmatig over een smalle polderweg en dan laat ik hem lekker rechts tegen de lijn aan "leunen". Lane assist geeft dan wat tegendruk maar je rijdt dan met je rechterwielen op ongeveer 5 cm naast de lijn en dat past precies goed wat betreft de weghelft. Net naast die lijn zit dan aan de rechterkant vrij direct al de berm, maar die ga je zo niet raken.

Zodra je meer dan 15 cm van die lijn afbent stopt LA met tegensturen. Nadeel is wel als je bijv probeert op de snelweg in je baan te blijven, dat hij van de linkerlijn naar de rechterlijn stuurt steeds. Komt hij bij de lijn dan corrigeert de wagen, maar dan ga je weer langzaam naar de andere lijn. Dus het is géén pilot assist.

Ja, dan vraag ik mij af hoe het in de XC40 straks zal werken :-)
In mijn C40 kan je dit wel vergeten. Die dwaalt om de haverklap gewoon over lijnen heen met Lane Assist aan. Echt bizar… het is meer crash assist dan lane assist. Volgende week naar de garage voor dit euvel.

• Mga1600
ergodyne1 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:12:
[...]

In mijn C40 kan je dit wel vergeten. Die dwaalt om de haverklap gewoon over lijnen heen met Lane Assist aan. Echt bizar… het is meer crash assist dan lane assist. Volgende week naar de garage voor dit euvel.
Lane assist is ook alleen maar een waarschuwing met een kleine correctie mogelijkheid en is niet bedoeld om automatisch mee te sturen. Ik denk dat je ‘Stuurhulp’ bedoelt, dat is wel als zodanig bedoeld.
Maar als dat ook niet goed gaat is er kennelijk wat mis in jouw exemplaar. Ik gebruik het altijd en hoewel het niet perfect is bij afslagen vind ik het superfijn.

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:53:
Dit was al zo hoor. Ik heb een lijst met publieke laadpalen in de buurt bij favorieten gezet en daar kon ik altijd al zien welke vrij was of niet. Dus idd bijv 1/2.

@JTHZZ
Nu ook als onderdeel van een route. Je kunt nu ook de kaart verschuiven en zoomen als je aan het navigeren bent.
Dit kon altijd toch al? Ik deed het bijv wel eens als Maps met een kleurtje aangaf dat er ergens file stond. Dan kon je al gewoon schuiven en swipen en zoomen in de kaart.

Of wordt er nu bedoelt dat alle info + je navigatie route constant in beeld blijft? Nu is het zo dat je pijltje uit beeld verdwijnt als je zoomt en moet je dus op centreren drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 07-05-2022 10:15 ]

• JTHZZ
Juancho schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Dit was al zo hoor. Ik heb een lijst met publieke laadpalen in de buurt bij favorieten gezet en daar kon ik altijd al zien welke vrij was of niet. Dus idd bijv 1/2.

@JTHZZ
Klopt maar dat kon niet tijdens het navigeren zonder je route af te breken. Nu kun je de totale route bekijken en dan per laadpunt zien wat de bezetting is zonder dat de route stopt.
Of wordt er nu bedoelt dat alle info + je navigatie route constant in beeld blijft? Nu is het zo dat je pijltje uit beeld verdwijnt als je zoomt en moet je dus op centreren drukken.
Dat dus.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Lane assist is ook alleen maar een waarschuwing met een kleine correctie mogelijkheid en is niet bedoeld om automatisch mee te sturen. Ik denk dat je ‘Stuurhulp’ bedoelt, dat is wel als zodanig bedoeld.
Maar als dat ook niet goed gaat is er kennelijk wat mis in jouw exemplaar. Ik gebruik het altijd en hoewel het niet perfect is bij afslagen vind ik het superfijn.
Dat is ook precies waar "keep your lane asist" voor bedoeld is. Het zit in mijn nu 5 jaar oude Astra, en zoals ik al zei het wordt alleen actief als je over een lijn dreigt te gaan zonder richting aan te geven of er doelbewust overheen te sturen.
Ik hoop straks in de XC40 hetzelfde ervan te mogen ervaren.

Je merkt er niets van tot je vlak naast die lijn komt, het systeem piept nog niet maar geeft in je stuur een kleine correctie. niet keihard, maar voldoende om, als je even geen handen aan het stuur zou hebben, rustig van de lijn af te sturen.

Heb je je handen aan het stuur dan ervaar je dat alsof de auto tegen een onzichtbare stoeprand aan begint te schurken met de wielen, zo'n rand die vanaf het wegdek flauw omhoog komt zoals ter plaatse van opritten, en je auto de neiging heeft daar weer vanaf te zakken.
Zet je door, door het stuur hardnekkig verder over de lijn te draaien, dan hoor je uit de speaker in de deur aan de kant van de lijn een drietal beepjes, die vrij indringend zijn en neemt de helling van de onzichtbare stoeprand ineens voelbaar toe.

Door zover van de lijn af te blijven dat lane assist wel al zachtjes ingrijpt maar nog niet vol, en je stuur daar zelf iets tegendruk op te geven, kun je als het ware tegen de lijn aan leunen.
Het is zo weinig dat zodra lane assist even wegvalt, je echt niet met een haakse hoek de berm in verdwijnt ;)
Eigenlijk meer alsof je een stevige zijwind hebt waar je op moet tegensturen.

Als je op de snelweg van baan wisselt en vergeet richting aan te geven voelt het alsof er een flauwe bult op de stippellijn ligt waar je overheen moet, tegelijk piept hij driemaal duidelijk. geef je gewoon richting aan, dan reageert het systeem niet op de lijnoverschrijding.

Dát is lane assist, het helpt je in de rijbaan te blijven. Maar het is geen stuurhulp die het sturen van je overneemt. eenmaal uitgeprobeerd, de wagen schoof rustig van links naar rechts en weer terug in de rijbaan en hield dat vol tot ik weer rechtuit bleef sturen.

Ik denk dat veel mensen logsicherwijze dit verwarren met pilot assist, een systeem dat je wagen in de rijbaan houdt en die volgt. De ene zorgt er alleen maar voor dat je niet buiten de rijbaan komt en stopt dan weer met corrigeren en de ander zorgt ervoor dat je de rijbaan volgt en zou je in het midden moeten houden door continu te corrigeren. Dat ligt dicht bij elkaar en is toch een wereld van verschil ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 07-05-2022 11:18 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:12:
[...]

een goed afgesteld systeem onderneemt actie wanneer je wielen de witte lijn bijna raken. En dan gaat het om enkele centimeters. Lane Assist hoor je niet te merken als je zelf netjes binnen de rijbaan blijft, het grijpt in zodra je door onoplettendheid of vermoeidheid uit de rijbaan dreigt te raken.
Het is wat anders als Pilot assist!

Maar het valt of staat met een goede afstelling en uitlijning van de camera's. Dus zeker even naar de dealer gaan. Maar vergeet niet, als jij gewoon netjes in je rijbaan blijft hoor je een goed werkende lane assist niet te merken. Daar zal je garage ook misschien mee aankomen als verklaring.

• Juancho
Lane assist werkt hier prima, heb het altijd aan staan. PA gebruik ik echt nooit. Ten eerste omdat hrt weggestopt zit in het menu en ten tweede vind ik dit soort dingen niet passen in een landje als Nederland. Wel tijdje geprobeert en heel soms handig als het wat later is en geen hond op de weg maar dan nog moet je gewoon het stuur bijna constant vasthouden. Ik zie de meerwaarde er dus niet van in. Dan werkt ACC gewoon prima.

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Uit de Volvo Manual van de XC40: Uitleg over Lane Assist en Pilot Assist. :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Eigenlijk exact wat er al geschreven is, het voorkomt onbedoeld buiten de rijbaan raken, onder bepaalde condities (meer dan 65 kmh, duidelijke lijnen aanwezig).

Dat is wat anders dan zelfsturend, ik denk dat hier een hoop misverstand over is omdat het wellicht anders begrepen wordt.

• Juancho
Het ging even goed met realtime accu % in de app tijdens het laden. Maar nu zie ik al een paar dagen weer niks. Geen enkel percentage. Alleen een eindtijd. Was laatst wel een update van de app. Die zal de boel wel weer in de war hebben geschopt. Irritant gedoe steeds.

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@ron65 Eens, van minder naar meer:
1. Lane Assist
2. Pilot Assist
3. Auto pilot
Die laatste optie zit nog niet in de Volvo.
De verwachting hebben dat Pilot Assist hetzelfde is als Auto Pilot, is niet juist.

Laat onverlet dat het mij geweldig lijkt als Auto Pilot geleverd gaat worden.

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
HenryP schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:36:
@ron65 Eens, van minder naar meer:
1. Lane Assist
2. Pilot Assist
3. Auto pilot
Die laatste optie zit nog niet in de Volvo.
De verwachting hebben dat Pilot Assist hetzelfde is als Auto Pilot, is niet juist.
Inderdaad, er is heel wat verwarring omtrent het verschil tussen de twee. PA is zeker niet hetzelfde als AP. Het staat er zelfs héél ver vandaan.
Laat onverlet dat het mij geweldig lijkt als Auto Pilot geleverd gaat worden.
Wat betreft AP kan ik jou wel vertellen dat we de laatste tijd hele grote stappen voorwaarts gezet hebben. Op uitzondering van een paar lastige nukkigheden (vooral t.o.v. fietsers in de stad) zitten we goed op schema.
Echter, wat betreft wetgeving verwachten we toch nog heel wat obstakels voordat het publiek autonoom zal kunnen/mogen rijden.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
@Pure8 Is er nog nieuws betreffende de onderdelen en de fabriek?

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Ik heb gisteren mijn auto kunnen ophalen na wachten vanaf september afgelopen jaar. Wat een plezier! Het is een full option twin XC40 zwart. Mijn vorige auto was 10 jaar lang een Volvo XC70 D5 met 463k op de tellen. Hierin heb ik probleemloos heel veel kilometers en reizen gemaakt. Een fantastische auto en ik was eerlijk gezegd ook wel een beetje bang of een nieuwe kon tippen aan deze auto. Voordat ik hem heb ingeleverd, had ik even een geluidstest bij 130km op de autobaan gemaakt en dit heb ik met de XC40 ook gedaan. Zelfde geluidsniveau 80db. Ik denk dat er iets meer windruis is tov de XC70 en minder motorgeluid, wat dit dan weer compenseert. Maar de XC70 was ook erg stil, dus helemaal prima.

Dan het rijden. Dit is werkelijk een genot met fabelachtig optrekken en krachtig kunnen remmen met de generator waardoor je de echte rem bij normaal gebruik niet nodig bent. Ik ben er nog niet over uit wat ik met de pilot assist (zelf sturen) ga doen. Tot nu toe erger ik me hieraan en wil ik liever zelf in controle zijn wat een hoger rijplezier geeft dan elke keer een rukje aan het stuur voelen. Die schakel ik denk ik vandaag uit.

Blijft nog over het trillen als je over een lijn gaat. Op zich is dit wel een veilige voorziening, maar ik heb me in 30 jaar aangewend om richting aan te geven bij verplaatsen naar een linker gelegen rijbaan, maar als ik dan rechts terug invoeg, doe ik dit altijd zonder knipperlichten. Dat werkt nu niet meer. Dus nog een besluit nemen, knipperlichten of uitschakelen ;)

Dan de infotainment, geweldig! Google begrijpt me helemaal. Als ik zeg "wat is de uitslag van Fortuna Sittard - FC Twente" zegt hij helaas het goede antwoord :'( (verwarming hoger zetten, algemene dingen navigeren, helemaal top). Spotify werkt perfect. FM radio ook. Ik heb er geen DAB+ inzitten, maar dit wordt er tzt wel geactiveerd / ingebouwd.

Ik heb nog wel een paar vragen, waar ik de dealer misschien niet voor hoef te bellen.

*Links in de deur zitten 2 standen van memorie van de stoelen en spiegels. Ik heb er 1 voor mijn ingesteld. Kun je dan aan 1 sleutel, 2 memoriestanden koppelen, zodat de 2e stand voor mijn vrouw is?

*Kan mijn vrouw ook de Volvo app gebruiken met dezelfde inloggegevens?

*Als je aan de andere sleutel een 2e profiel aanhangt, kun je hier dan ook een ander google account koppelen?

*Kun je aan het 2e profiel dan ook weer 2 verschillende memoriestanden van stoelen en spiegels koppelen?

*Ik heb thuis een lader die op 3x 20A is gezekerd in de meterkast, maar de auto laadt met 10-11 kW, terwijl ik er dus 16kW beschikbaar heb. Nu geeft de Volvo app of dashbord geloof ik 35A 3 aan. Wordt hiermee bedoeld 3x 35A of totaal 35A en dat het 3fase is? Als het totaal is, dien ik het dus naar 60A aan te passen?

Dat was het wel ongeveer. Ik kan na 1 dagje al wel zeggen tegen alle ongeduldige lezers dat ik alles in dit topic heb gevolgd en ook best veel kritische berichten heb gelezen. Maak je niet druk, het is echt een hele mooie, degelijke en fijne auto met natuurlijk vast een aantal dingen, waarvan je denkt, dat kan beter, maar ja het is toch ook niet leuk als alles perfect is ;)

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Henk Pi schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb nog wel een paar vragen, waar ik de dealer misschien niet voor hoef te bellen.

*Links in de deur zitten 2 standen van memorie van de stoelen en spiegels. Ik heb er 1 voor mijn ingesteld. Kun je dan aan 1 sleutel, 2 memoriestanden koppelen, zodat de 2e stand voor mijn vrouw is?

*Kan mijn vrouw ook de Volvo app gebruiken met dezelfde inloggegevens?

*Als je aan de andere sleutel een 2e profiel aanhangt, kun je hier dan ook een ander google account koppelen?

*Kun je aan het 2e profiel dan ook weer 2 verschillende memoriestanden van stoelen en spiegels koppelen?

*Ik heb thuis een lader die op 3x 20A is gezekerd in de meterkast, maar de auto laadt met 10-11 kW, terwijl ik er dus 16kW beschikbaar heb. Nu geeft de Volvo app of dashbord geloof ik 35A 3 aan. Wordt hiermee bedoeld 3x 35A of totaal 35A en dat het 3fase is? Als het totaal is, dien ik het dus naar 60A aan te passen?

[...]
De geheugenknoppen in de deur werken onafhankelijk van de gebruikte sleutel en/of profiel.
Daarnaast wordt in het sleutelprofiel de laatst ingestelde stoel- en spiegelstand, die is gebruikt, in dat profiel opgeslagen. Dat zou dus in theorie ook een compleet andere stoelstand kunnen zijn, dan die je in de geheugenknoppen van de deur hebt opgeslagen.

Ikzelf gebruik de geheugenknoppen in de deur als "backup": een instelling voor mijn vrouw en een voor mijzelf. Als het profiel mij dan een keer in de steek laat, heb ik in ieder geval nog met een druk op de geheugenknop mijn correcte stoelinstellingen.

Twee telefoons met ieder dezelfde inlog met de Volvo App moet volgens mij kunnen. Datzelfde geldt voor het koppelen van een ander Google account aan een ander profiel.

Ongeacht wat een meterkast kan produceren, blijft de laadmogelijkheid van de auto bij wisselstroom maximaal 11kW. Dat is nou eenmaal de capaciteit van de onboard lader.
De 32A op het dashboard van de auto kun je zo laten staan. Misschien kom je nog eens ooit ergens waar 32A over één fase wordt geleverd. Jouw laadkabel moet dan wel geschikt zijn voor 32A.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Pure8 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Echter, wat betreft wetgeving verwachten we toch nog heel wat obstakels voordat het publiek autonoom zal kunnen/mogen rijden.
En van het publiek ook, als ik eerlijk mag zijn: ik geniet ervan zelf te sturen en rijden. Als de wagen me in een file dat uit handen neemt vind ik prima want dat is vermoeiend en saai rijden, maar als je weer lekker op snelheid bent stuur ik toch echt het liefst zelf.
Ik denk dat daarin juist ook de charme van autotijden zit, het zelf doen en zelf bepalen.

Er zullen er velen zijn die er net zo over denken.

LA,PA, prima, AP, liever niet!

Pagina: 1 ... 76 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"