NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Als ik naar de gemiddelde prijzen kijk op bv Autoscout24, dan is mijn auto alleen maar meer waard geworden. Goeie investering dus.
Wees blij dat je geen BMW kreeg. Dan had je niet meer terug gewild!!!kmser schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:20:
[...]
De TCO van een CLA 200d ligt hoger dan die van een XC40 T5 PHEV.
Bljkt nadien dat ik recht had op een XC60, X3, GLC in hybride, maar de CLA 200d was dezelfde TCO en de HR mensen die de lijst moesten opstellen vonden het makkelijker om allen de diesels op te lijsten die op de parking stonden.
Met de huidige prijzen van 2022 mag ik hybride vergeten en moet ik naar elektrisch gaan.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Blijft irritant om dan twee apps te gaan gebruiken... ABRP voor de planning en je Google voor het navigeren. Het hoeft niet, je kunt volledig op ABRP gaan navigeren, maar dan moet je je telefoon ergens ophangen/neerleggen om op te kunnen kijken... Supersuf!!thisisjazz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:40:
[...]
Ik zou ABRP gebruiken om je route te plannen.
Dat klopt volgens mij niet. Bijvoorbeeld Ionity is een joint venture van BMW, Volkswagen, Daimler, Hyundai en Ford.guido66 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:18:
Buiten Tesla is er geen enkele fabrikant die iets aan laad infrastructuur doet.
Ja maar kost je 1 euro.GerardAcda schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:40:
Nu maar TuneIn account maken en uitzoeken hoe ik die nu weer op moet zeggen... Iemand een tip?
Gewoon een premium account aanmaken, inloggen via de website en je subscription cancelen.
Je krijgt direct bevestiging van opzeggen via email.
En als je het via PayPal doet, hoef je je creditcard gegevens niet achter te laten.
Het is vooral 'supersuff' dat Google Maps nog niet verder ontwikkeld is dat het ook de planning goed voor elkaar heeft. En dat na 1,5 jaar + alle tijd daarvoor bij de ontwikkeling van AAOS.ergodyne1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:42:
[...]
Blijft irritant om dan twee apps te gaan gebruiken... ABRP voor de planning en je Google voor het navigeren. Het hoeft niet, je kunt volledig op ABRP gaan navigeren, maar dan moet je je telefoon ergens ophangen/neerleggen om op te kunnen kijken... Supersuf!!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De dealer waar ik de week ervoor was wist dat natuurlijk niet, anders had hij mij dat ongetwijfeld verteld.
Ik moet morgen toch naar de dealer voor de zomerbanden. Ik zal vragen of ze dit erbij kunnen doen.Spanky79 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:06:
[...]
Niets. Bij mij was een een factory reset door de dealer voor nodig om eea te koppelen.
De oude telefoon bleef gekoppeld, zelfs nadat de dealer het handmatig van de lijst had verwijderd toen het mij niet lukte. Uiteindelijk dus ook nog een harde reset nodig.
Zou de factory reset die je zelf uit kunt voeren ook voldoende zijn?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik dacht, dat naast de Volvo-fabriek in Gent ook een batterij-fabriek lag. Of is dat alleen maar assemblage van in China vervaardigde batterijcellen?Pet66 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:57:
[...]
Een combinatie van drie zaken: het wereldwijde gebrek aan onderdelen, de Covid-toestand in Shanghai, alles ligt daar stil wegens een algehele lock-down en de oorlog in Oekraïne waardoor de treinen met batterijcellen niet kunnen rijden.
[...]
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Inderdaad, dat laatste. In die nieuwe afdeling worden de batterijpakketten samengesteld. In de nabije toekomst zullen de cellen uit Zweden komen maar dat is nu nog niet het geval.Claude schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:30:
[...]
Ik dacht, dat naast de Volvo-fabriek in Gent ook een batterij-fabriek lag. Of is dat alleen maar assemblage van in China vervaardigde batterijcellen?
P8-19”-WP
En gesponsord door EU meen ik me te herinneren te hebben gelezen op de palen (?)aa4711 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:48:
[...]
Dat klopt volgens mij niet. Bijvoorbeeld Ionity is een joint venture van BMW, Volkswagen, Daimler, Hyundai en Ford.
De EU heeft inderdaad mooie subsidies gegeven aan IONITY, maar officieel is dit een joint venture.madhondt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:18:
[...]
En gesponsord door EU meen ik me te herinneren te hebben gelezen op de palen (?)
Voor wat het waard is: de monteur wist me te vertellen dat CarPlay nu (eindelijk) met voldoende zekerheid in de roadmap staat zo, en wel voor (eind) Q3 2022…
Vervelend om te horen voor recente / toekomstige rijders maar dit geintje vertellen ze ons al heel lang. Ik zou er geen geld op zetten.hwschuur schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:01:
Zojuist mijn Volvo dealer aan de lijn in het kader van een onderhoudsafspraak. De monteur in kwestie had even navraag gedaan bij afdeling verkoop, en die bleken eergisteren contact gehad te hebben met Volvo over Apple CarPlay.
Voor wat het waard is: de monteur wist me te vertellen dat CarPlay nu (eindelijk) met voldoende zekerheid in de roadmap staat zo, en wel voor (eind) Q3 2022…
Prijslijst jan 22Kleineheino schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:20:
[...]
De dealer waar ik de week ervoor was wist dat natuurlijk niet, anders had hij mij dat ongetwijfeld verteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LfV18sw7wKZrVPh6QlgyN3H7.png?f=user_large)
Prijslijst mei 22 nog incl Pixel Led. Deze is eruit gehaald met -1000 op de prijs van de Ultimate.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FkdBDYXenTZl9FmZht0CK2XP.png?f=user_large)
Prijslijst jan 23 zoals hij nu op de website staat
:fill(white):strip_exif()/f/image/AmjKKM08kXJtJSe92KM7tg41.png?f=user_large)
Mijn dealer gaf aan dat het om bestellingen vanaf nu gaat. Reeds gedane bestellingen zouden niet verhoogd worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Ophidian op 28-04-2022 16:28 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
nog wat van gehoord?mich78 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:31:
Issue EasyPark is gefixt, maar wordt nu getest. Uitrol waarschijnlijk pas na paasdagen
Dit kreeg ik terug van de support van Easypark:
Bedankt voor uw antwoord.
Ik zal dit doorgeven aan onze technische dienst.
Wij hopen met de volgende update dit probleem op te lossen.
Dank u voor uw geduld en uw medewerking.
Edit: probleem is opgelost. Had proberen in te loggen met verkeerd wachtwoord
[ Voor 9% gewijzigd door Cpt. Peacock op 30-04-2022 12:08 ]
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Optie is nog om via bluetooth naar een radio zender te luisteren via je telefoon, telefoon heb ik toch al gekoppeld als 3de scherm en geluid voor Flitsmeister en mits je een redelijk data abbo hebt natuurlijk...........Cpt. Peacock schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:17:
Aangaande het probleem met Tunein: ik neem zo'n premium abo en blijkbaar kan ik dat maar in 1 wagen en op 1 account gebruiken... We hebben zowel een XC40 P8 als een Polestar en op beide wagens hebben zowel m'n vrouw als ik een eigen profiel. Nu kan ik met dat premium abo maar op 1 wagen en op 1 profiel Tunein gebruiken. Heb al een mail gestuurd en nu afwachten wat voor uitleg daarop gaat komen.
XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"
Ander vraagje, weet iemand of de ABRP app geïnstalleerd kan worden?
[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 29-04-2022 10:42 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
https://www.volvocars.com...ng/blind-spot-informationKleineheino schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:02:
Ik was op de Volvo website de Plus en de Ultimate uitvoeringen aan het vergelijken en het viel me op dat BLIS er niet op zit?
Staat daar wel gewoon bij, zowel early als late 2022 model info.
Stond ook niet expliciet in mijn offerte trouwens.
Die zit er wel op, maar die valt onder Intellisafe Surround.Kleineheino schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:02:
Ik was op de Volvo website de Plus en de Ultimate uitvoeringen aan het vergelijken en het viel me op dat BLIS er niet op zit?
Ander vraagje, weet iemand of de ABRP app geïnstalleerd kan worden?
"Deze functie biedt ondersteuning bij druk verkeer en bij achteruitrijden en keren. Wanneer een auto in uw dode hoek rijdt of snel van achteren nadert, kunt u een waarschuwing krijgen door een lampje in de buitenspiegels. Als u desondanks afwijkt en in het pad van een ander voertuig belandt, kan uw Volvo u ondersteunen om weer binnen uw eigen rijstrook te komen. Om parkeren veiliger te maken, kan deze functie u ook waarschuwen voor kruisend verkeer als u achteruit een parkeerplaats verlaat en uw zicht naar achteren beperkt is. De auto kan zelfs voor u remmen als er kans bestaat op een aanrijding. BLIS™ en Cross Traffic Alert maken deel uit van onze rijhulpsystemen. Opmerking! Deze functies zijn bedoeld als ondersteuning. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het besturen van de auto."
Wellicht een stomme overige vraag, maar weet iemand hier toevallig of er een fatsoenlijke review is van het Core model?
[ Voor 4% gewijzigd door TweakOverflow op 29-04-2022 13:13 ]
Weddings are basically funerals with cake.
Net een nieuwe (android) telefoon gekoppeld, easy/peasy. Zonder nieuw profiel aan te hoeven maken. Op de oude telefoon het apparaat eerst losgekoppeld en ge-reboot om zeker te zijn. Heb blijkbaar allesbehalve een maandagochtend auto, alles werkt en blijft al anderhalf naar volle tevredenheid probleemloos werken, OTA's incluis.Venomer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:35:
Ik heb een klassiek probleem.
1. Nieuwe iPhone gekocht. (Voor de grappenmakers: dat is niet het probleem.)
2. Op de oude iPhone de auto losgekoppeld van de Volvo Cars app.
3. Op de nieuwe iPhone in de app ingelogd met mijn Volvo ID.
4. Met de nieuwe iPhone en alle drie de sleutels in de auto gaan zitten.
5. Bluetooth pairing tussen iPhone en auto gedaan.
6. In de app gekozen voor "Koppel uw auto met de Volvo Cars app" en de VIN ingevuld.
7. In de auto gekozen voor het koppelen van het apparaat.
8. De auto zegt dat hij alle sleutels gevonden heeft en met het apparaat wil koppelen.
9. De app zegt "Deze Volvo is al gekoppeld aan de Volvo Cars app." (En dat is dus wel het probleem.)
Iemand tips? Welke stap heb ik verkeerd gedaan?
P8 to P4
[ Voor 75% gewijzigd door deepbass909 op 02-05-2022 22:56 ]
Ik heb de app verwijderd van de telefoon en opnieuw geïnstalleerd. Er blijkt ook een nieuwe versie van de app voor iOS te zijn (5.14.0, niets spannends). Koppelen opnieuw geprobeerd en de procedure verliep nu vlekkeloos. Ik weer blij!Pr8chtig schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:43:
[...]
Net een nieuwe (android) telefoon gekoppeld, easy/peasy. Zonder nieuw profiel aan te hoeven maken. Op de oude telefoon het apparaat eerst losgekoppeld en ge-reboot om zeker te zijn. Heb blijkbaar allesbehalve een maandagochtend auto, alles werkt en blijft al anderhalf naar volle tevredenheid probleemloos werken, OTA's incluis.
Overigens beide wel netto 67kwh, maar voor langere termijn degradatie accu is wat buffer natuurlijk beter.
Evdatabase heeft dit verschil er ook op staan. Dus het zal toch wel waar zijn
Ergens vind ik de prijsverhoging van 48k naar 51k nu voor de Plus nog heel redelijk gelet op alles wat er speelt en wat andere merken soms doen
Dit infotainment systeem ziet er echt zoveel beter uit en wel carplay…over9000 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:51:
[...]
Lol de megane heeft het bij lancering.. ga mij niet vertellen dat het iets tussen google en apple is.
Ik ben bang dat we in een development platform van een halve ton voor volvo aan het rondrijden zijn. Ik bedoel als je ziet hoe feature rich andere AAOS bij start al zijn vraag ik me echt af wat volvo de afgelopen twee jaar aan het doen is met xc40 en ps2.
Megane AAOS
In mijn geval niet. Wel geprobeerd.Venomer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:00:
[...]
Ik moet morgen toch naar de dealer voor de zomerbanden. Ik zal vragen of ze dit erbij kunnen doen.
Zou de factory reset die je zelf uit kunt voeren ook voldoende zijn?
Eerst database aanpassen dan harde reset. Toen werkte het allemaal weer.
Zo echt idd. Sinds 2.0 reageert mijn Volvo niet meer op ‘hey google’. Wat is überhaupt de verbetering van 2.0. Het nummer doet een major release vermoeden, maar zie geen veranderingen, behalve wat dingen die niet meer werken. Qua software blijft het wel een treurig verhaalthisisjazz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:34:
[...]
Dit infotainment systeem ziet er echt zoveel beter uit en wel carplay…![]()
Megane AAOS
Ik wil ook de actieve audio (spotify, radio of anders) in beeld bij Google maps.thisisjazz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:34:
[...]
Megane AAOS
Laat ook maar meteen zien dat het niet allemaal aan Google ligt.
[ Voor 9% gewijzigd door Spanky79 op 30-04-2022 11:15 ]
Geen DAB+ en software die maar niet goed wil werken... 😥
[ Voor 29% gewijzigd door Vulcan750 op 30-04-2022 12:25 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Misschien kun je er nog vanaf.Vulcan750 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:24:
Ik begin er bijna spijt van te krijgen dat ik een XC40 heb besteld!
Ik vind het wel een prima auto. Maar er zitten wel goede nieuwe opties aan te komen. En ik heb hem alweer anderhalf jaar, lage bijtelling en alles erop en eraan.
Valt reuze mee. Die renault e-tech ziet er idd qua software heel fijn uit. Maar gras is echt niet groener bij de buren. Ik heb jarenlang renault gereden. Da's echt wel een heel andere bouwkwaliteit dan volvoVulcan750 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:24:
Ik begin er bijna spijt van te krijgen dat ik een XC40 heb besteld!
En los van dat het irritant is dat er geen dab+ op zit: inmiddels overgestapt naar openradio en tunein bleef trouwens ook nog sratis na de proefperiode. Dus alternatieven zat..
Ik heb zelf geen last van die software issues. Elke update steeds stabieler. M.n. sinds 2.0.
Laat je dus niet gek maken door de opmerkingen in dit forum. Er zijn er ook heel veel met positieve ervaringen..
Ik heb na jaren Audi ook Citroen en Renault gereden. Daar waar ik in het Audi-tijdperk geen last had van “rammeltjes”, daar had ik bij de Franse auto’s binnen no-time wel last van. Vervolgens overgestapt op Toyota en Ford, waar ik ook geen last van rammeltjes had. Zo meteen Volvo, waarbij mijn verwachting is dat die rammeltjes er niet zullen zijn. Het comfort van de Franse auto’s vond ik een beetje overdreven; ik vond het niet bijzonder.
Al met al: eens met @Kammika dat het gras bij de buren vaak groener lijkt. Als je met beide voeten bij de buren in dat gras staat, blijkt het groene kleurtje vaak tegen te vallen…
Ga er eigenlijk vanuit dat andere merken precies hetzelfde probleem hebben.
Zeker wel een Volvo en Polestar probleem. Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen tekorten. Ik heb een Fiat 500e in bestelling staan. DAB is daar gewoon leverbaar, maar andere zaken zoals LED koplampen en parkeersensoren voorlopig niet.rinkel schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:13:
Geen DAB is toch geen Volvo gerelateerd probleem?
Ga er eigenlijk vanuit dat andere merken precies hetzelfde probleem hebben.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Geeft deze burger weer wat moed!Kammika schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:01:
[...]
Valt reuze mee. Die renault e-tech ziet er idd qua software heel fijn uit. Maar gras is echt niet groener bij de buren. Ik heb jarenlang renault gereden. Da's echt wel een heel andere bouwkwaliteit dan volvo
En los van dat het irritant is dat er geen dab+ op zit: inmiddels overgestapt naar openradio en tunein bleef trouwens ook nog sratis na de proefperiode. Dus alternatieven zat..
Ik heb zelf geen last van die software issues. Elke update steeds stabieler. M.n. sinds 2.0.
Laat je dus niet gek maken door de opmerkingen in dit forum. Er zijn er ook heel veel met positieve ervaringen..
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Daar kan mooi wat in!Venomer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:54:
Stel je hebt een Volvo en het is zaterdagmiddag. Dan ga je naar de Ikea!
[Afbeelding]
Smaken verschillen blijkbaar. Ik mis een mooi home scherm wat ik zelf kan customizen. Graphics vind ik een stuk slechtere resolutie dan wat ik in mijn P2 heb en zelfs het muziekgedeelte ziet er old school uit. Maar goed, ieder zijn ding. En het autosetting gedeelte vind ik veel te druk, typisch Renault. En wat te denken van al die ontbrekende apps: geen parkeerapp, geen ABRP, geen browser. Ja er is carplay dus als dat je ding is dan snap ik het, maar verder, not impressed.thisisjazz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:34:
[...]
Megane AAOS
[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 30-04-2022 18:23 ]
Inderdaad. In de V50 die we eerst hadden moest je de zitting omhoog klappen, de hoofdsteunen weghalen en dan kon de rugleuning (bijna) plat. Bij de XC40 is het gewoon rugleuning plat en klaar.Vulcan750 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:58:
[...]
Daar kan mooi wat in!Dat de achterbank zo mooi plat kan is wel zo fijn! (en hebben, raar genoeg, maar weinig auto's)
Ik leef met je meeVenomer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:54:
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 30-04-2022 20:28 ]
Heeft Volvo AAOS ook niet meer sinds 2.0 😭JTHZZ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:20:
[...]
En wat te denken van al die ontbrekende apps: geen parkeerapp
Ik zie geen CarPlay in dat filmpje. Als hij daarop drukt komt er 2x een Samsung tv naar voren. Ziet er meer uit als een CarPlay Icon welke naar de BT devices linkt.thisisjazz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:34:
[...]
Megane AAOS
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet warm wordt van die 2 widgets onderin. Dat vind ik er op onze huidige auto beter uitzien om eerlijk te zijn.
Wellicht dat dat het probleem zit. Hou je van tierenlantijn, full RGB ledstrips en veel knopjes dan is Volvo / Polestar wellicht niet de beste optie. Ik zelf vind het prima zoals ze het op ons platform hebben opgelost.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dit heeft Volvo dus allemaal ook nietJTHZZ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:20:
[...]
En wat te denken van al die ontbrekende apps: geen parkeerapp, geen ABRP, geen browser. Ja er is carplay dus als dat je ding is dan snap ik het, maar verder, not impressed.
Dit is een beetje het probleem. Die vooruitstrevende denkers van Volvo hebben gewoon Sensus nagebouwd op Android Automotive, en vinden het wellicht wel prima zo.
Maar ze zien niet in wat voor platform ze eigenlijk beschikbaar hebben. Wat Tesla wel goed begrijpt.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Het is heel simpel, voor een aantal mensen valt het tegen waar hetzelfde voor anderen meevalt. Het is net hoe hoog je de verwachtingen hebt staan.Kammika schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:01:
[...]
Valt reuze mee. Die renault e-tech ziet er idd qua software heel fijn uit. Maar gras is echt niet groener bij de buren. Ik heb jarenlang renault gereden. Da's echt wel een heel andere bouwkwaliteit dan volvo
Natuurlijk wil je een wagen met allemaal leuke te gekke snufjes en toestandjes, maar is een auto niet in eerste instantie bedoeld om mee van A naar B te komen?
Ik snap best dat daarvoor een werkende navigatie, en een goede radio voor verkeersinfo best nodig zijn maar ik kom uit het tijdperk waar een autoradio een extra optie was. En dan was het vaak nog een AM radio ook. Navigatie lag op de stoel naast me: een papieren kaart of later.. heel luxe, het 100.000 stratenboek van Shell.
En toch kwamen we van a naar b in die auto's :-)
Terug naar nu, naar de XC40. Je koopt een dure wagen en daarop zitten een aantal dingen, daar kies je voor en betaal je voor. Vergelijk ik dat met mijn huidige wagen zie ik een parallel. Ik heb nu nog een Opel Astra, mét "Onstar". Een WiFi hotspot, daar werd ie mee verkocht. dat was een optie, maar wel een nuttige want daarmee had ik een navigatie die realtime verkeersinfo verwerkte. Dat was voor mij 5 jaar geleden een luxe extra die ik nog niet eerder had gekend.
Bij de wagen zat ook een APP, op de telefoon. Echt TOP, je kon de toeter aanzetten, de alarmlichten, ramen openen of sluiten en de wagen op/af slot, de olie conditie zien, de druk in allevier de wielen, de kilometerstand en nog wat dingen.
De laatste erg makkelijk, thuiskomend de werklaptop aan en vanaf de GSM de kmstand uitlezen en meteen inkloppen in de verplichte registratie. Veel makkelijker als onthouden, of opschrijven en dan naar binnen om dat te doen. En morgen weg, zit er nog voldoende in de tank? kon je in de app zien.
Toen werd Opel verkocht aan de nieuwe franse groep waarin ook Peugeot en nog wat van die klappermans merken. Twee jaar later trokken die keihard de stekker uit Onstar, de app werkt niet meer, de hotspot is dood, de SOS en automatische waarschuwing hulpdiensten bij aanrijding zijn uitgeschakeld, Onstar is dood. Al die functies zijn weg, het ergste is dat de app niet meer werkt, je kunt er niets meer mee. Even de auto een opslot commando geven als je even niet zeker was dat je hem had afgesloten, niet meer mogelijk. Navigatie op een kaart uit 2012 is nog actief, maar de meeste snelwegen hier liggen volgens die kaarten niet op de plek waar ze nu liggen (met name de A9 en A1).
Dat wordt ook niet meer hersteld!
Binnenkort ben ik van die wagen af, naja, binnenkort is ene erg optimistisch begrip, want Volvo levert pas in november/december. Duurt dus nog even.
Maar ondanks dat ik zoveel van die techniek die er WEL op gekocht is NIET kan gebruiken, kom ik er nog steeds mee van A naar B en rijden doet het ding wel heerlijk. Voor een Diesel is hij erg stil, hij is pittig snel (0-100 in 14 seconden is voor een diesel best een prestatie), en zeker geen verkeerde wagen, maar de luxe die er opzat (want climate control zit er zelfs niet eens op, die optie was buiten budget destijds), die werkt al twee jaar niet meer.
Ja daar baal ik van, en goed ook, maar het is even niet anders.
Dan levert Volvo tenminste nog een systeem af dat welliswaar nukken en kuren kent, maar het is er en doet het meestentijds ook. De app van mijn Astra doet echt geen ene kl... meer, al twee jaar niet.
Dan je gras bij de buren, ja misschien ziet dat AAOS in een megane wel gelikt uit, maar er zit wel een Renault omheen. je zegt het zelf al, een beetje andere bouwkwaliteit dan Volvo!
En niets is minder waar. Renault staat de laatste jaren steeds hoog in de lijsten met auto's met de meeste aantallen geregistreerde storingen en pechgevallen. Met name de elektrische systemen zijn een zwak punt bij die dingen. Dan wil ik van dat 'merk' geen vervoermiddel hebben en al helemaal geen vol elektrische.
Een collega van me heeft een Zoe, en ik hoor niet anders als "volgende week afspraak garage, ze gaan een storinkje verhelpen, niets ernstigs, hij rijdt alleen af en toe in noodloop daardoor".
Dan kan het er gelikt uitzien allemaal, maar dan heb ik toch liever iets minder gelikt uitzicht maar wel wat betrouwbaarheid.
En juist daar begint deze hele thread hier mij wat zorgen te geven, ik lees zoveel leed en ellende over de app en het infotainment systeem, en ook wel over dat mensen spontaan niet in de wagen kunnen omdat ineens de sloten niet meer werken en dat soort problemen dat ik er bang van wordt.
Tot ik mij realiseerde dat juist mensen die veel problemen met een voorwerp hebben daarin graag lotgenoten zoeken. ook bij problematische ervaringen met een XC40 zal je dus mensen met eveneens een XC40 met problemen zoeken en dat gebeurt hier op dit forum momenteel.
Wie je er hier niet tussen ziet zijn diegenen die géén problemen hebben (een enkeling uitgezonderd), en dik tevreden zijn. Zij hebben geen reden om hier veel over de wagen te schrijven anders dan "het is een geweldige wagen".
Wat je hier dus leest en ziet, zijn die gevallen die echt problemen ondervinden en mensen die wachten op hun wagen (net als ik) en de tijd ermee doden tot de wagen er eindelijk is.
Daarmee mag je rustig het beeld wat je hier van de wagen en betrouwbaarheid daarvan krijgt behoorlijk gekleurd noemen.
Hoeveel rijden er rond zonder problemen? ik denk dat dit een veelvoud is van een veelvoud van wat er hier over problemen klaagt. Je ziet dus alleen de slechte ervaringen, de goede staan er zelden tussendoor ondanks dat die er in veel grotere getalen zijn.
Daarnaast is wat door de ene persoon als onoverkomelijk probleem wordt bestempeld voor een ander een vervelend dingetje dat best wel eens opgelost wordt nog. Die ene persoon laat weten hoe volkomen erg het is dat bijvoorbeeld de app een keer geen SOC tijdens het laden laat zien, terwijl de ander zal zeggen ach... ik weet dat hij rond die en die tijd vol is, dan ga ik hem bij de laadpaal weghalen en dan zal die 95% vol zijn, of er een kwartier staan inmiddels met 100%.
maar dat neemt niet weg dat de klager wel degelijk gelijk heeft, het hoort gewoon te werken en kennelijk zit Volvo daar niet echt actief bovenop. Ik snap dat zoiets frustreert, maar zoals Vulcan die nu bijna spijt begint te krijgen, wordt er door op een veel te negatief beeld gezet wellicht. De kans dat je een wagen met veel problemen krijgt is veel kleiner dan een die gewoon prima functioneert. Dat wordt wel eens genoemd "Auw roepen voor je gebeten bent", je leets zoveel negatiefs dat je ook negatief gaat kijken naar je nog te leveren wagen, terwijl die misschien wel hartstikke prima in orde kan blijken te zijn
Ik neem dat negatieve beeld dus met veel korrels zout, maar hou wel die mogelijkheid in het achterhoofd. Ik kan het pas echt zeggen als ik de wagen eindelijk heb en er een poosje mee gereden heb. Dus.. niet voor pakkembeet maart 2023. tot die tijd ben ik gezond argwanend en terughoudend door alles wat hier te lezen staat, maar ga nog niet van het meest erge uit!
Maar dat is ieder voor zich, nogmaals ik snap de klagers en twijfelaars ook heel goed! Weet dat Opel het nog veel bonter heeft gemaakt met de ONSTAR optie. Ik wil geen Opel meer om die reden!
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dit is nou één van de redenen waarom ik de keuze tussen een Polestar of de XC40 zo lastig vind. Het is toch wel lekker als de kofferbak wat meer ruimte biedt.Venomer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:54:
[Afbeelding]
ABRP zit toch niet op de Volvo?JTHZZ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:20:
[...]
Smaken verschillen blijkbaar. Ik mis een mooi home scherm wat ik zelf kan customizen. Graphics vind ik een stuk slechtere resolutie dan wat ik in mijn P2 heb en zelfs het muziekgedeelte ziet er old school uit. Maar goed, ieder zijn ding. En het autosetting gedeelte vind ik veel te druk, typisch Renault. En wat te denken van al die ontbrekende apps: geen parkeerapp, geen ABRP, geen browser. Ja er is carplay dus als dat je ding is dan snap ik het, maar verder, not impressed.
Ik ben ook een tevreden gebruiker van het aaos systeem (en de rest van de auto ook trouwens). Natuurlijk is er altijd wat te wensen maar ik heb nog nooit een navigatiesysteem gehad dat zo goed werkte op voice-opdrachten en dat zoveel achtergrond informatie ‘weet’. De route info is altijd actueel.ron65 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:25:
[...]
Het is heel simpel, voor een aantal mensen valt het tegen waar hetzelfde voor anderen meevalt. Het is net hoe hoog je de verwachtingen hebt staan.
Natuurlijk wil je een wagen met allemaal leuke te gekke snufjes en toestandjes, maar is een auto niet in eerste instantie bedoeld om mee van A naar B te komen?
Ik snap best dat daarvoor een werkende navigatie, en een goede radio voor verkeersinfo best nodig zijn maar ik kom uit het tijdperk waar een autoradio een extra optie was. En dan was het vaak nog een AM radio ook. Navigatie lag op de stoel naast me: een papieren kaart of later.. heel luxe, het 100.000 stratenboek van Shell.
En toch kwamen we van a naar b in die auto's :-)
Terug naar nu, naar de XC40. Je koopt een dure wagen en daarop zitten een aantal dingen, daar kies je voor en betaal je voor. Vergelijk ik dat met mijn huidige wagen zie ik een parallel. Ik heb nu nog een Opel Astra, mét "Onstar". Een WiFi hotspot, daar werd ie mee verkocht. dat was een optie, maar wel een nuttige want daarmee had ik een navigatie die realtime verkeersinfo verwerkte. Dat was voor mij 5 jaar geleden een luxe extra die ik nog niet eerder had gekend.
Bij de wagen zat ook een APP, op de telefoon. Echt TOP, je kon de toeter aanzetten, de alarmlichten, ramen openen of sluiten en de wagen op/af slot, de olie conditie zien, de druk in allevier de wielen, de kilometerstand en nog wat dingen.
De laatste erg makkelijk, thuiskomend de werklaptop aan en vanaf de GSM de kmstand uitlezen en meteen inkloppen in de verplichte registratie. Veel makkelijker als onthouden, of opschrijven en dan naar binnen om dat te doen. En morgen weg, zit er nog voldoende in de tank? kon je in de app zien.
Toen werd Opel verkocht aan de nieuwe franse groep waarin ook Peugeot en nog wat van die klappermans merken. Twee jaar later trokken die keihard de stekker uit Onstar, de app werkt niet meer, de hotspot is dood, de SOS en automatische waarschuwing hulpdiensten bij aanrijding zijn uitgeschakeld, Onstar is dood. Al die functies zijn weg, het ergste is dat de app niet meer werkt, je kunt er niets meer mee. Even de auto een opslot commando geven als je even niet zeker was dat je hem had afgesloten, niet meer mogelijk. Navigatie op een kaart uit 2012 is nog actief, maar de meeste snelwegen hier liggen volgens die kaarten niet op de plek waar ze nu liggen (met name de A9 en A1).
Dat wordt ook niet meer hersteld!
Binnenkort ben ik van die wagen af, naja, binnenkort is ene erg optimistisch begrip, want Volvo levert pas in november/december. Duurt dus nog even.
Maar ondanks dat ik zoveel van die techniek die er WEL op gekocht is NIET kan gebruiken, kom ik er nog steeds mee van A naar B en rijden doet het ding wel heerlijk. Voor een Diesel is hij erg stil, hij is pittig snel (0-100 in 14 seconden is voor een diesel best een prestatie), en zeker geen verkeerde wagen, maar de luxe die er opzat (want climate control zit er zelfs niet eens op, die optie was buiten budget destijds), die werkt al twee jaar niet meer.
Ja daar baal ik van, en goed ook, maar het is even niet anders.
Dan levert Volvo tenminste nog een systeem af dat welliswaar nukken en kuren kent, maar het is er en doet het meestentijds ook. De app van mijn Astra doet echt geen ene kl... meer, al twee jaar niet.
Dan je gras bij de buren, ja misschien ziet dat AAOS in een megane wel gelikt uit, maar er zit wel een Renault omheen. je zegt het zelf al, een beetje andere bouwkwaliteit dan Volvo!
En niets is minder waar. Renault staat de laatste jaren steeds hoog in de lijsten met auto's met de meeste aantallen geregistreerde storingen en pechgevallen. Met name de elektrische systemen zijn een zwak punt bij die dingen. Dan wil ik van dat 'merk' geen vervoermiddel hebben en al helemaal geen vol elektrische.
Een collega van me heeft een Zoe, en ik hoor niet anders als "volgende week afspraak garage, ze gaan een storinkje verhelpen, niets ernstigs, hij rijdt alleen af en toe in noodloop daardoor".
Dan kan het er gelikt uitzien allemaal, maar dan heb ik toch liever iets minder gelikt uitzicht maar wel wat betrouwbaarheid.
En juist daar begint deze hele thread hier mij wat zorgen te geven, ik lees zoveel leed en ellende over de app en het infotainment systeem, en ook wel over dat mensen spontaan niet in de wagen kunnen omdat ineens de sloten niet meer werken en dat soort problemen dat ik er bang van wordt.
Tot ik mij realiseerde dat juist mensen die veel problemen met een voorwerp hebben daarin graag lotgenoten zoeken. ook bij problematische ervaringen met een XC40 zal je dus mensen met eveneens een XC40 met problemen zoeken en dat gebeurt hier op dit forum momenteel.
Wie je er hier niet tussen ziet zijn diegenen die géén problemen hebben (een enkeling uitgezonderd), en dik tevreden zijn. Zij hebben geen reden om hier veel over de wagen te schrijven anders dan "het is een geweldige wagen".
Wat je hier dus leest en ziet, zijn die gevallen die echt problemen ondervinden en mensen die wachten op hun wagen (net als ik) en de tijd ermee doden tot de wagen er eindelijk is.
Daarmee mag je rustig het beeld wat je hier van de wagen en betrouwbaarheid daarvan krijgt behoorlijk gekleurd noemen.
Hoeveel rijden er rond zonder problemen? ik denk dat dit een veelvoud is van een veelvoud van wat er hier over problemen klaagt. Je ziet dus alleen de slechte ervaringen, de goede staan er zelden tussendoor ondanks dat die er in veel grotere getalen zijn.
Daarnaast is wat door de ene persoon als onoverkomelijk probleem wordt bestempeld voor een ander een vervelend dingetje dat best wel eens opgelost wordt nog. Die ene persoon laat weten hoe volkomen erg het is dat bijvoorbeeld de app een keer geen SOC tijdens het laden laat zien, terwijl de ander zal zeggen ach... ik weet dat hij rond die en die tijd vol is, dan ga ik hem bij de laadpaal weghalen en dan zal die 95% vol zijn, of er een kwartier staan inmiddels met 100%.
maar dat neemt niet weg dat de klager wel degelijk gelijk heeft, het hoort gewoon te werken en kennelijk zit Volvo daar niet echt actief bovenop. Ik snap dat zoiets frustreert, maar zoals Vulcan die nu bijna spijt begint te krijgen, wordt er door op een veel te negatief beeld gezet wellicht. De kans dat je een wagen met veel problemen krijgt is veel kleiner dan een die gewoon prima functioneert. Dat wordt wel eens genoemd "Auw roepen voor je gebeten bent", je leets zoveel negatiefs dat je ook negatief gaat kijken naar je nog te leveren wagen, terwijl die misschien wel hartstikke prima in orde kan blijken te zijn![]()
Ik neem dat negatieve beeld dus met veel korrels zout, maar hou wel die mogelijkheid in het achterhoofd. Ik kan het pas echt zeggen als ik de wagen eindelijk heb en er een poosje mee gereden heb. Dus.. niet voor pakkembeet maart 2023. tot die tijd ben ik gezond argwanend en terughoudend door alles wat hier te lezen staat, maar ga nog niet van het meest erge uit!
Maar dat is ieder voor zich, nogmaals ik snap de klagers en twijfelaars ook heel goed! Weet dat Opel het nog veel bonter heeft gemaakt met de ONSTAR optie. Ik wil geen Opel meer om die reden!
Een complexe route ingeven kan wel wat handiger maar met de stapjes die er gezet zijn is het nu best te doen- in ieder geval zijn we overal gekomen waar we naar toe wilden. Spotify werkt en klinkt goed, Aidioeagon klink nog veel beter (naar is na de systeem update even niet beschikbaar). Radio werkt ook prima met een onmerkbare omschakeling van dab naar fm vv. Telefoon gaat ook perfect……wat wil er mens nog meer….?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Netjes toch voor een P8 met 20”? Straks verder, kijken hoe het dan gaat…..
Nou nee, niet als je praat 9ver zo veel geld nee. Dan had je dus net zo goed een oude 2de hands of nog erger kunnen nemen die je ook van A naar B brengt. Niet persoonlijk bedoeld maar ik vind dat zo'n dooddoener. Men neemt de XC40/PS2 niet voor niets natuurlijk. Om lekker mee in te rijden van A naar B is slechts 1 argument.ron65 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:25:
[...]
Ik was zelf behoorlijk kritisch maar ik had dan ook flink wat issues in ongeveer het eerste jaar. Ook flink wat bugs, wensen etc ingeschoten. 1,5 jaar verder is er nog veel open of soms komen er nieuwe dingen bij na een update. Of gewoon spontaan.
Gister stapte ik bijv in en de muziek ging niet aan. Ik kijken hoe en wat, bleek m'n hele audio tegel te zijn omgegooid met Bluetooth als standaard speler. Terwijl ik die in 1,5 jaar nog nooit gebruikt had. Hoe het komt? Schiet mij maar lek. Allemaal geen major issues maar als je maanden lang veel issues hebt gehad, ja dan ben je er een keer klaar mee.
Gelukkig is mijn P8 eindelijk een heel stuk stabieler, ook de app. Al wil die laatste nog altijd wel eens kuren hebben. Maar zo veel mogelijk zorgeloos rijden is echt wel prettig hoor. Als je constant denkt wat zal m'n auto (van 60k+) nu weer hebben... Das geen pretje kan ik je zeggen.
Wbt de andere dingen die nu nog genoemd worden, ik denk dat achteraf de meneer van Volvo nog wel eens gelijk kan krijgen. De auto die er na de december update stond... Dat is eigenlijk de XC40 Px die het is. Niks meer, niks minder. Er zullen vast nog wel wat (beveiliging) updates komen maar grote veranderingen verwacht ik niet meer eigenlijk. Laat me vooral verrassen. Grote irritatie punten die ik nog wel heb zullen ook niet meer opgelost worden denk ik. Zoals het slechte geluid als passagiers achterin.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-05-2022 11:13 ]
Ik verwacht wel dat als je hoog van de toren blaast over de mogelijkheden van het aaos systeem, dat je dan moet leveren. Zeker als je nog allerlei functionaliteit belooft als ‘premium’ merk.
Maar inderdaad, autofabrikanten zijn daar nooit sterk in geweest. Vorige auto’s hadden brakke navigatie en verder niets. En na een paar jaar alles flink verouderd.
Punt is dat als je het hebt over een computer op wielen, wij dan ook een Android ervaring op wielen verwachten. Alles minder valt dan voor velen tegen. Zelfs als het in absolute zin een enorme vooruitgang is tov eerdere auto’s.
Wat een pessimisme en wat laat jij je moeilijk van iets afbrengen zeg. Bij de Polestar hebben we er ondertussen een rittenregistratieapp bij gekregen en de functionaliteit dat je in de app kunt zien waar je geparkeerd staat. Dat komt ongetwijfeld ook naar de Volvo en dan heeft die meneer dus nu al ongelijk. En dan zijn er nog allerlei zaken waaraan ze werken, bevestigd door Polestar. Die man heeft dus echt geen idee.Juancho schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:10:
[...]
Wbt de andere dingen die nu nog genoemd worden, ik denk dat achteraf de meneer van Volvo nog wel eens gelijk kan krijgen. De auto die er na de december update stond... Dat is eigenlijk de XC40 Px die het is. Niks meer, niks minder. Er zullen vast nog wel wat (beveiliging) updates komen maar grote veranderingen verwacht ik niet meer eigenlijk. Laat me vooral verrassen. Grote irritatie punten die ik nog wel heb zullen ook niet meer opgelost worden denk ik. Zoals het slechte geluid als passagiers achterin.
[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 01-05-2022 13:15 ]
Hier een Corsa-E voor de deur staan, een auto van bijna 40k euro. Beloofde opties nog steeds niet aanwezig. Een maximaal percentage voor het laden zou er 2021 in komen, nog steeds niets over bekend. Rittenregistratie, werkt vaker niet dan wel. OTA? Bestaat niet. Een update bij de dealer die functies compleet uitzetten (Active Lane keep assist) en waar ze 3x een dag voor nodig hebben om weer opgelost te krijgen en een totaal niet vergelijkbare leenauto meekrijgen. Een app die amper functioneel is, auto regelmatig niet te bereiken. Vertalingen in de app die anderhalf jaar compleet waardeloos waren ("Charge" --> "in rekening brengen", "delayed charge" --> "uitgestelde kosten"). App accepteert soms wachtwoord niet meer, waardoor je hem moet verwijderen en weer moet installeren. Service onderweg die van pech hulp europa, nu NL geworden is zonder banden service, oftewel compleet nutteloos. Dealers\service centra die geen idee hebben van hoe de software werkt, nog niet zijn opgeleid of wachten op PSA om iets aangeleerd te krijgen over de EV's. En zo kan ik wel even doorgaan. Het gras lijkt zo groen
Nee hoor, ik zei juist dat ik eindelijk een stabiele en betrouwbare auto heb na al die ellende. Blijkbaar niet gelezen?JTHZZ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Wat een pessimisme en wat laat jij je moeilijk van iets afbrengen zeg.
Al zegt het ook wel weer wat dat je daar na dik een jaar blij mee bent. Maar dat gevoel heb ik wel gemist hoor. Mag je pessimistisch vinden, zal mij een zorg zijn. Ik moet de auto betalen en rijden, jij niet. Dat jij een foutloze P2 hebt mrt zaken die de P8 niet heeft, super fijn voor je. Maar totaal niet relevant voor mijn mening.
Maar speciaal voor jou: Ik kan nu meer genieten van de auto omdat het nu stabiel is.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 01-05-2022 16:06 ]
Klopt helemaal, maar ik zeg dan: je koopt een vervoermiddel en het type wat je kiest omvat dan ook een soort van halve smartphone. Natuurlijk mag je dan verwachten dat het allemaal werkt, maar vergeet niet dat je geen smartphone koopt die je ook als bijproduct van A naar B kan rijden. Het is andersom.Spanky79 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:17:
De auto rijdt prima en ik ben er op zich tevreden over, navigatie is goede, voor langere ritten mag laden in maps wel wat beter. Ik zelf heb verder amper issues en het verbruik is best netjes.
Ik verwacht wel dat als je hoog van de toren blaast over de mogelijkheden van het aaos systeem, dat je dan moet leveren. Zeker als je nog allerlei functionaliteit belooft als ‘premium’ merk.
Maar inderdaad, autofabrikanten zijn daar nooit sterk in geweest. Vorige auto’s hadden brakke navigatie en verder niets. En na een paar jaar alles flink verouderd.
Punt is dat als je het hebt over een computer op wielen, wij dan ook een Android ervaring op wielen verwachten. Alles minder valt dan voor velen tegen. Zelfs als het in absolute zin een enorme vooruitgang is tov eerdere auto’s.
Maar zuur is het wel als iets niet werkt, ik heb een Astra, na drie jaar trok men eenzijdig de stekker uit de beste functionaliteit die er in zat: Onstar. Dat omvat een app waarmee je bizar veel op afstand kon doen zien en bedienen want ik kon zien waar de auto was, de km stand uitlezen, bandenspanning en hoeveelheid vulling van de tank, kon de deuren en ramen openen en sluiten, lichten en klaxon aanzetten om de auto te vinden op grote parkeerterreinen en veel meer via de app.
Ik had een hotspot net 4G internet aan boord, een SOS knop, een contact knop waarmee ik kon bellen en vragen of ze even een restaurant in mijn omgeving wilden zoeken en dan konden ze dat zo in mijn nav zetten. ook zelf vanaf de GSM kon ik adressen vast naar de auto sturen. 5 jaar geleden al!
Maar na 3 jaar... stekker eruit. Werkt niet meer, hardware zit erin, maar is dood en zal nooit meer tot leven komen. De app doet niets meer. Want sja, de fransen vinden dat onzin dus hebben ze dat project gestopt nadat ze Opel overkochten.
Enfin, nog 7 maandjes dan krijg ik mijn XC40 al. Ik kijk er gewoon naar uit. Wat er ook allemaal voor negatiefs staat hier over niet werkende zaken, want daaraan ben ik allang gewend ;-)
Dat is correct, ik had vijf jaar geleden al graag een hybride willen rijden, maar de toenmalige leaseregeling maakte dat onmogelijk. Nu is het andersom, nu mogen we alleen nog maar EV rijden.Juancho schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:04:
Voor mijn beeld @ron65 is de XC40 straks je eerste EV?
Omdat het een enorme ommezwaai is voor mij, en ik nogal een gewoontedier ben, ben ik vrij extreem aan het inlezen en voorbereiden.
Neem daarnaast dat ik elektrotechniek als basis opleiding heb met wat specialisatie in meet en regel en domotica systemen, dan staat een EV met alle toeters en bellen me wel aan.
Aan de andere kant.. hoe Volvo zich nu (zo lijkt het) niks aantrekt van commentaren uit hun klantenkring, daar kan ik wel iets van vinden. Als je in 2020 een XC40 kocht en een beetje km's rijdt, dan gaat ie er over een jaar alweer uit. Dan heb je mooi niks gehad aan de beloofde Apple Carplay om maar iets te noemen. Ook is TuneIn of welke Internetradio voor mij geen alternatief voor DAB+. Ik rij vaak de grens over en altijd valt de verbinding dan weg. FM ontvangst is enorm slecht, daarmee geen alternatief.
De Skoda Superb welke ik had van 2016 tot eind 2018 had Carplay, Android Miracast (gewoon echt het scherm van je android op je centrale scherm), je kon er zelf een datasim inprakken voor hotspot functies. Dat was wel voor elkaar. Helaas was het een boot om mee te rijden en alle storingen waren producteigenschappen. Elk merk heeft wel iets. Zeker in de moderne tijd. Misschien zijn we te veeleisend geworden of wordt er aan de voorkant teveel verwachting gekweekt..
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik denk dat voor de meesten hier de XC40 de eerste EV is en dat we allemaal in de stijle leercurve terecht kwamen. Bij sommigen waren de verwachtingen te hoog gespannen denk ik, die hadden zich onvoldoende ingeleefd in het fenomeen EV en de invloed van temperatuur op de range.ron65 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:27:
[...]
Dat is correct, ik had vijf jaar geleden al graag een hybride willen rijden, maar de toenmalige leaseregeling maakte dat onmogelijk. Nu is het andersom, nu mogen we alleen nog maar EV rijden.
Omdat het een enorme ommezwaai is voor mij, en ik nogal een gewoontedier ben, ben ik vrij extreem aan het inlezen en voorbereiden.
Neem daarnaast dat ik elektrotechniek als basis opleiding heb met wat specialisatie in meet en regel en domotica systemen, dan staat een EV met alle toeters en bellen me wel aan.
Als krasse knar moest ik er na tientallen benzine en dieselauto’s ook wel even omschakelen, maar ik zou nu niet anders meer willen.
Zeker in NL heb ik geen enkele laadstress, het is mij nog nooit overkomen dat ik geen snellader kon vinden op mijn routes. Ik laad trouwens in het algemeen onderweg maar vrij kort bij een vrij lege accu (eigenlijk alleen genoeg om weer thuis te kunnen komen) en vind die 10-15 minuten die dat kost prima en onthaastend. Ik kijk dan even in mijn mail en:of strek even de benen en kan dan alweer verder.
Volladen doe ik dan thuis weer. Uitzonderingen zijn er ook: dit weekend bijvoorbeeld een rit van 600 km gemaakt. Thuis vol vertrokken en onderweg tijdens een tussenverblijf (geplande stop) aan een snellader weer bij gevuld tot ca. 90%. Daar lokaal nog wat rond gereden en dan weer door naar de eindbestemming. Daar de granny kabel een paar uurtjes aan kunnen sluiten dat, dat gaat super-traag maar gaf me net een beetje reserve om weer zorgeloos terug naar huis te kunnen rijden. Zonder die stroom via de granny kabel had ik het vast ook wel gehaald, maar het was inmiddels na19.00 zodat er op grote delen van de rit 130 gereden mocht worden. En het aardige: die ene tussenstop bij die snellader was bij Ionity waar je met de kaart van Volvo voor 35 ct per kWh ‘tankt’ zodat die hele rit can 600 km me aan brandstof (stroom) nog geen 20 euro kostte. Daar koop je vandaag de dag maar 8 liter benzine voor…..
Mooi stukken tekst de afgelopen pagina's. Ik zie een aantal mensen die weinig gewend zijn (lees: Opel) en dus ook weinig verwachten (maar je had in die Opel wel een app die meer kon dan de huidige Volvo App....) en een aantal mensen die een moderne auto verwachten. Een moderne auto die een aantal zaken gewoon heeft, zoals CarPlay, Youtube, DAB+, etc.mich78 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:11:
Aan de andere kant.. hoe Volvo zich nu (zo lijkt het) niks aantrekt van commentaren uit hun klantenkring, daar kan ik wel iets van vinden. Als je in 2020 een XC40 kocht en een beetje km's rijdt, dan gaat ie er over een jaar alweer uit. Dan heb je mooi niks gehad aan de beloofde Apple Carplay om maar iets te noemen. Ook is TuneIn of welke Internetradio voor mij geen alternatief voor DAB+. Ik rij vaak de grens over en altijd valt de verbinding dan weg. FM ontvangst is enorm slecht, daarmee geen alternatief.
En je kunt lang en breed lullen, positief of pessimistisch zijn, deze XC40 of C40 is een leuke auto maar Volvo zorgt er gewoon simpelweg niet voor dat 'ie modern is/blijft. Ze ontwikkelen echt niet meer in deze wagen. Er komen nieuwe types aan, en veel geld investeren in een oud model doen ze niet meer. Ik vind het soms echt tenenkrommend om te zien, die moderne reclames van mijn C40. Ik vind het echt een tof ding hoor, begrijp me niet verkeerd. Rijd er met plezier in én hij is bijtellingstechnisch interessant. Maar stiekem is hij eigenlijk al achterhaald omdat er geen vette updates meer komen terwijl 'ie er nog maar net is. Jammer voor de mensen die nog wachten op een nieuwe, maar er komen echt geen hele spannende updates meer...
Maar... er zijn heel veel EV's die niet echt modern zijn en veel gezeik hebben... Ik hoor collega's steen en been klagen. Voor mij zijn er maar twee merken die snappen hoe je auto's én software bouwt... en daar staat Volvo niet tussen.
[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 02-05-2022 10:52 ]
Reden dat ik het vraag is omdat de kritiek punten, zeker in pak um beet het eerste jaar na levering van onze eerste rijders, best serieus was hoor. Niet kunnen laden, autos die er opeens mee stopten, traag laden, systemen die uitvielen. Het is bij een EV net wat anders dan bij een brandstof auto. Als je laadproblemen hebt hang je al. Doet een tankstation het niet, rijd je naar de volgende en klaar. Dus daar zit wel verschil in.ron65 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:27:
[...]
Dat is correct, ik had vijf jaar geleden al graag een hybride willen rijden, maar de toenmalige leaseregeling maakte dat onmogelijk. Nu is het andersom, nu mogen we alleen nog maar EV rijden.
Dus ook verder issues en wensen die hier regelmatig voorbij komen. En nee, het is lang niet altijd negatief. Ik geniet oprecht van de auto maar sommigen lezen dat helaas niet en zien alleen de kritiek of verbeterpunten die ik aanhaal. Prima natuurlijk, maar dat is niet het volledige beeld wat ik persoonlijk heb van de auto.
Ik ben helaas wel iemand die veel issues heeft gehad en of je het nou wil of niet, dat doet iets met het vertrouwen van je in de auto. Zeker als het een eerste EV is wat al spannend is. Nu de auto sinds ongeveer de 1.9 update stabieler is komt dat vertrouwen wel terug en ook mijn laadstress is wel weg. Je leert de auto kennen want zoals je ook hebt gelezen, het verbruik en dus actieradius verschilt zo'n beetje per persoon hier. De één haalt top cijfers, de ander stukken minder. En dat verander je niet zomaar. Wij konden bijv. gister net niet van Zwolle naar Eindhoven en terug rijden. Kwamen 2% te kort. Geen ramp want eindelijk hebben we maar 5 min bij geladen bij Fastned omdat het met 150kW behoorlijk vlot ging en we de auto thuis toch weer vol wilden gooien aan de straat. Terwijl andere P8 rijders wellicht wel die rit makkelijk had gehaald. Ergens logisch dat je daar discussies over krijgt, zeker als dit je 1e EV is. Ergens probeer je iets van dingen te kunnen verklaren. Ik tenminste nog wel.
Maar de grootste problemen van toen zijn wel opgelost, dat hebben ze nieuwe rijders als voordeel. Er blijft echter nog wel een lijst aan punten over, bijv. wat @4v4t4r hierboven zegt met Maps, navigeren, meer stops en het correct doen van de juiste laad voorstellen. In praktijk is dat irritant. Niet blokkerend, maar wel gewoon irritant. Net als het PA knopje die van het stuur gehaald is. Niet shocking, wel gewoon irritant.
Of het beter gaat worden? Geen idee, wij zijn ondertussen dat de Polestar wordt uitgebreid met apps en ritregistratie terwijl Volvo achterblijft. Persoonlijk wil ik het eerst allemaal wel eens zien voor ik van enthousiasme een gat in de lucht spring
Maar tot dan blijft het een briljante auto om in te rijden, het is stabieler en hopelijk komen er nog verbeteringen.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 02-05-2022 10:56 ]
Snellaadfilter aan gezet? Zou niet nodig moeten zijn maar dan krijg je in ieder geval zinvollere voorstellen.4v4t4r schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:29:
Ik ga het team maar weer eens mailen. Straks richting duitsland met 92% batterij. Oh je gaat het niet halen hoor, wil je laadstations toevoegen? Hier om de hoek staat een 11kw, daar nog even een uurtje of 2 laden en dan haal je het nog steeds niet 😆
Wat ik nog steeds niet snap: als je meer dan 1 laadstop nodig hebt voor je bestemming, maakt Google Maps een mooie laadplanning, maar als je maar 1 laadstop nodig hebt geeft hij allerlei voorstellen maar geeft niet aan wat nou eigenlijk optimaal zou zijn (=zo laat mogelijk).
Toevallig was er tijdens mijn bijeenkomst dit weekend (zie hierboven) ook iemand aanwezig die jarenlang tesla had gereden en nu net een paar weken in een polestar reed. Hij was lyrisch en vond het een verademing. In plaats van een rijdende computer (zo zei hij het) reed hij nu in een echte auto die ‘toevallig’ elektrisch was. Voor hem echt geen tesla meer dus…..en dat vond ik gek omdat ik altijd begrepen had dat merk het summum van EV-Ontwikkeling betekende.ergodyne1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Mooi stukken tekst de afgelopen pagina's. Ik zie een aantal mensen die weinig gewend zijn (lees: Opel) en dus ook weinig verwachten (maar je had in die Opel wel een app die meer kon dan de huidige Volvo App....) en een aantal mensen die een moderne auto verwachten. Een moderne auto die een aantal zaken gewoon heeft, zoals CarPlay, Youtube, DAB+, etc.
En je kunt lang en breed lullen, positief of pessimistisch zijn, deze XC40 of C40 is een leuke auto maar Volvo zorgt er gewoon simpelweg niet voor dat 'ie modern is/blijft. Ze ontwikkelen echt niet meer in deze wagen. Er komen nieuwe types aan, en veel geld investeren in een oud model doen ze niet meer. Ik vind het soms echt tenenkrommend om te zien, die moderne reclames van mijn C40. Ik vind het echt een tof ding hoor, begrijp me niet verkeerd. Rijd er met plezier in én hij is bijtellingstechnisch interessant. Maar stiekem is hij eigenlijk al achterhaald omdat er geen vette updates meer komen terwijl 'ie er nog maar net is. Jammer voor de mensen die nog wachten op een nieuwe, maar er komen echt geen hele spannende updates meer...
Maar... er zijn heel veel EV's die niet echt modern zijn en veel gezeik hebben... Ik hoor collega's steen en been klagen. Voor mij zijn er maar twee merken die snappen hoe je auto's én software bouwt... en daar staat Volvo niet tussen.
Ik ben het met je eens dat de stappen die Volvo en polestar zetten met het afmaken van de software te klein en te traag zijn, maar als concept is het wat mij betreft prima.
En als het concept je niet aanstaat had je wat anders moeten nemen denk ik dan…..
Edit: Sygic beta Kạn ook geïnstalleerd worden. De meerwaarde t.o.v. Google Maps is beperkt, nog los van de te verwachten abbonnmentskosten van de pro-versie
[ Voor 19% gewijzigd door Adriaen87 op 02-05-2022 11:50 ]
Die app aanpassing bij PS komt echt wel de kant van Volvo op, De polestars rijden al wat langer en de meeste updates waren ook net wat eerder,Juancho schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Reden dat ik het vraag is omdat de kritiek punten, zeker in pak um beet het eerste jaar na levering van onze eerste rijders, best serieus was hoor. Niet kunnen laden, autos die er opeens mee stopten, traag laden, systemen die uitvielen. Het is bij een EV net wat anders dan bij een brandstof auto. Als je laadproblemen hebt hang je al. Doet een tankstation het niet, rijd je naar de volgende en klaar. Dus daar zit wel verschil in.
Dus ook verder issues en wensen die hier regelmatig voorbij komen. En nee, het is lang niet altijd negatief. Ik geniet oprecht van de auto maar sommigen lezen dat helaas niet en zien alleen de kritiek of verbeterpunten die ik aanhaal. Prima natuurlijk, maar dat is niet het volledige beeld wat ik persoonlijk heb van de auto.
Ik ben helaas wel iemand die veel issues heeft gehad en of je het nou wil of niet, dat doet iets met het vertrouwen van je in de auto. Zeker als het een eerste EV is wat al spannend is. Nu de auto sinds ongeveer de 1.9 update stabieler is komt dat vertrouwen wel terug en ook mijn laadstress is wel weg. Je leert de auto kennen want zoals je ook hebt gelezen, het verbruik en dus actieradius verschilt zo'n beetje per persoon hier. De één haalt top cijfers, de ander stukken minder. En dat verander je niet zomaar. Wij konden bijv. gister net niet van Zwolle naar Eindhoven en terug rijden. Kwamen 2% te kort. Geen ramp want eindelijk hebben we maar 5 min bij geladen bij Fastned omdat het met 150kW behoorlijk vlot ging en we de auto thuis toch weer vol wilden gooien aan de straat. Terwijl andere P8 rijders wellicht wel die rit makkelijk had gehaald. Ergens logisch dat je daar discussies over krijgt, zeker als dit je 1e EV is. Ergens probeer je iets van dingen te kunnen verklaren. Ik tenminste nog wel.
Maar de grootste problemen van toen zijn wel opgelost, dat hebben ze nieuwe rijders als voordeel. Er blijft echter nog wel een lijst aan punten over, bijv. wat @4v4t4r hierboven zegt met Maps, navigeren, meer stops en het correct doen van de juiste laad voorstellen. In praktijk is dat irritant. Niet blokkerend, maar wel gewoon irritant. Net als het PA knopje die van het stuur gehaald is. Niet shocking, wel gewoon irritant.
Of het beter gaat worden? Geen idee, wij zijn ondertussen dat de Polestar wordt uitgebreid met apps en ritregistratie terwijl Volvo achterblijft. Persoonlijk wil ik het eerst allemaal wel eens zien voor ik van enthousiasme een gat in de lucht spring. Verder wel eens met @Mga1600 dat het ook een stuk gewenning is. Ik denk alleen niet dat je TE hoge eisen hebt, het is gewoon echt anders denken en doen. En dat ervaar je alleen in de praktijk met jouw wagen.
Maar tot dan blijft het een briljante auto om in te rijden, het is stabieler en hopelijk komen er nog verbeteringen.
Ik rijd deze auto lekker z’n contract uit. Gaat prima lukken. En daarna komt er weer een echte goeie auto.Mga1600 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:32:
[...]
En als het concept je niet aanstaat had je wat anders moeten nemen denk ik dan…..
https://youtu.be/5ADjqzkK9uY
haha smaken verschillen. Ik rij nu bijna anderhalf jaar in de XC40 na 4 jaar Model S gereden te hebben. Ik vond juist de software van Tesla fantastisch. Al duurde dit bij Tesla ook wel even, ik zat op Autopilot 2 en het heeft ook wel meer dan een jaar geduurd voordat die het een beetje deed. Wat je bij Tesla echter wel zag en ziet is vooruitgang in de software. Dit vind ik echt een gemis bij Google (ik denk namelijk niet dat Volvo / Polestar ) hier veel aan kan doen.Mga1600 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:32:
[...]
Toevallig was er tijdens mijn bijeenkomst dit weekend (zie hierboven) ook iemand aanwezig die jarenlang tesla had gereden en nu net een paar weken in een polestar reed. Hij was lyrisch en vond het een verademing. In plaats van een rijdende computer (zo zei hij het) reed hij nu in een echte auto die ‘toevallig’ elektrisch was. Voor hem echt geen tesla meer dus…..en dat vond ik gek omdat ik altijd begrepen had dat merk het summum van EV-Ontwikkeling betekende.
Ik ben het met je eens dat de stappen die Volvo en polestar zetten met het afmaken van de software te klein en te traag zijn, maar als concept is het wat mij betreft prima.
Qua rijervaring (en afwerking) vind ik de Volvo veel fijner. op het gebied van software mis ik toch echt wel wat dingetjes. Dat is op zich niet heel erg als er maar ontwikkeling in zit en hier heb ik inmiddels wel een hard hoofd in.
Heb je zo voorbeelden van die vette updates?ergodyne1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Maar stiekem is hij eigenlijk al achterhaald omdat er geen vette updates meer komen terwijl 'ie er nog maar net is. Jammer voor de mensen die nog wachten op een nieuwe, maar er komen echt geen hele spannende updates meer...
En die 2 merken hoor ik ook eens graag.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Goed werk inderdaad met dank aan de ontwikkelaars van Easypark (die overigens ook keurig reageerden op mijn mail).Adriaen87 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:32:
Even een positief bericht van het 'softwarefront': EasyPark werkt weer na het uitvallen bij de overgang van update 1.9 naar 2.0. Nu nog de rittenregistratie, misschien bij update 2.1, dan heb ik niets meer te wensen. Laadstress ken ik niet, noch bij opladen toch bij rijden, en CarPlay lijkt mij voor de auto even aardig als overbodig.
Edit: Sygic beta Kạn ook geïnstalleerd worden. De meerwaarde t.o.v. Google Maps is beperkt, nog los van de te verwachten abbonnmentskosten van de pro-versie
En ritten registratie.. Tsja daarvoor zijn we afhankelijk van de ontwikkelaars van Volvo en daar heb ik niet veel merkbaars van vandaan zien komen.. Maargoed aan stabiliteit weinig te klagen, muv Afrikaanse Google instructies of niet werkende OK Google, maar dat ligt meer aan Google volgens mij. C'est la vie, inmiddels kom ik wel in de fase dat je de hoop op toffe/handige lang geleden aangekondigde updates wel kwijt bent.
Zou alleen nog wel fijn zijn als ze bijvoorbeeld een open dak in de app weer zouden geven. Lijkt me toch wel handig en de melding 'Vergrendeld' is eigenlijk ook wat gek met een volledig open geschoven raam die je niet remote dicht kunt doen.. Maar maak dat die lui in Zweden maar eens duidelijk
Carplay, Android Auto, DAB+, zit allemaal in die Astra ;-)ergodyne1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Mooi stukken tekst de afgelopen pagina's. Ik zie een aantal mensen die weinig gewend zijn (lees: Opel) en dus ook weinig verwachten (maar je had in die Opel wel een app die meer kon dan de huidige Volvo App....) en een aantal mensen die een moderne auto verwachten. Een moderne auto die een aantal zaken gewoon heeft, zoals CarPlay, Youtube, DAB+, etc.
Alleen had ik destijds een budget cap, net als nu. Alleen destijds was dat plafond erg laag, ik moest kiezen tussen een pakket met cruise controll, keep-your-lane assistant, Stuurwiel verwarming, stoelverwarming, anti collision assistance, OF een pakket met climate controll, gekoeld dashboard kastje.
Beide pakketten ging niet, dus maar voor de eerste gegaan omdat ik die nuttiger vond. ja dan heb je geen climate controll en zit je bij weersomstandigheden waarbij dan weer de zon even schijnt en even later weer bewolkt is, en weer terug, continu te schroeven aan de temperatuurs instelling. De wagen daarvoor (een octavia) was dat er gewoon standaard en regelde heerlijk. Maar die lag buiten budget vijf jaar geleden.
Bovendien had men destijds ook een maximale cataloguswaarde "om ons tegen te hoge bijtelling te beschermen" gesteld van 20.000 voor benzine modellen en 26000 voor diesels.
Kun je zien hoe weinig ze waren ingelicht, een EV deed destijds 0% en een hybride was geloof ik 4% bijtelling.. waar wilden ze ons nu echt tegen beschermen? te weinig betalen waarschijnlijk en teveel auto voor je geld krijgen zonder meer.
Ik heb wel eens geroepen hoor: "Nou, ik ga een Asbakstra leasen... maximale wat nog kan"
Nu kan ik een prachtige EV leasen, ik lees veel negatiefs hier over de software, maar realiseer me ter dege dat de een daar veel meer last van heeft dan de ander. En die last heeft zal meer van zich laten horen, waardoor het beeld voor mijn gevoel wat uit balans is naar het negatieve.
Ik ga uit van het beste en weet gewoon dat er mogelijk wat problemen zijn, weet dat ik in de winter minder zal rijden dan in de zomer op een lading, weet dat ik zeker niet meer de 1200 km per tank zal halen die ik nu normaal wel haal.. ik zal een mindsetting moeten aanpassen en anders ermee om moeten gaan.
Eerlijk gezegd? ik vind het nog wel spannend ook en kijk ernaar uit. :-)
Dank voor je reactie, ja ik begrijp jou helemaal!Juancho schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Reden dat ik het vraag is omdat de kritiek punten, zeker in pak um beet het eerste jaar na levering van onze eerste rijders, best serieus was hoor. Niet kunnen laden, autos die er opeens mee stopten, traag laden, systemen die uitvielen. Het is bij een EV net wat anders dan bij een brandstof auto. Als je laadproblemen hebt hang je al. Doet een tankstation het niet, rijd je naar de volgende en klaar. Dus daar zit wel verschil in.
Natuurlijk zou ik ook mopperen als het steeds maar weer niet werkt, maar zoals ik al eerder zei ook met de ICE die ik nu heb zijn soortgelijke dingen gepasseerd. Wat te denken van de eerste winter, door een vastzittende thermostaat reed ik vanuit de Haarlemmermeer naar Utrecht en had bij Vinkeveen pas de eerste licht aangewarmde lucht uit de verwarming. Ruiten ontwasemden niet of slecht, je zat te rillen en was blij dat er stoel en stuurverwarming inzat. Decadent noemde men dat destijds, bittere noodzaak de eerste maanden noemde ik het.
Na 4 bezoeken aan de dealer was er iemand zo slim om preventief de thermostaat te vervangen. Opgelost.
Android auto, ja zat erop, maar op de GSM? niet te installeren via de Google Play. Via een hobbyisten site kreeg ik het APK bestandje te pakken, moest de beveiligingen van de GSM uitzetten en dan kon ik het installeren. Werkte prima, tot de volgende update. Reed je onderweg en ineens pats, weg connactie met de auto. Eerst updaten, maar niet in Nederland want VVN vond Android auto te gevaarlijk onderweg en verbood Google het in de store te zetten. Dus eerst naar huis en daar weer APK bestandje opzoeken...
En de ingebouwde navigatie dan? huh? wie, nou.. die! oooooo die? je bedoelt de Opel navigatie met kaarten uit 2012 in een wagen die in 2017 werd geleverd? Ja die ja, Wel even rekening mee houden dan dat de A4/A9, de A9, grote delen A2 en A1 en diverse wegen rond Utrecht na 2012 zijn verlegd, en dus niet in die navigatie terugomen of verkeerd liggen (oude trace). Laat dat ongeveer 80% van de route zijn, dus 20% werkt die navigatie nog wel aardig :-) Een lachertje.
Ter info: op dit moment staan nog altijd die kaarten uit 2012 erop. Upgraden kon eerst niet en nu tegen een behoorlijke betaling. De baas (voor wie ik de navigatie het meest gebruik) vergoed dat niet.
Ik gebruik nu Google maps via android auto op het scherm van de wagen en op de GSM, in een houder er net onder, staat Flitsmeister aan. Prima combinatie! Gelukkig wordt Android Auto nu wel officieel ondersteund door Google playstore. .
Weet je wat het is, iedere wagen heeft wel wat. Waar ik me met die Asbakstra de pioneer voelde op gebied van navigatie ellende met de systemen, zo ben jij de pioneer van de XC40 geweest. Ik snap jou dus heel goed.
Ik denk niet dat je 1 auto vind momenteel waarbij geen problemen zijn als met de software bij de XC40 of anderszins.
Voor mij was de keuze heel erg begrensd, ja oke, deels door prive wensen maar omdat ik ook eigen bijdrage betaal naast bijtelling, mag ik volgens onze leaseregeling ook zelf wat wensen hebben. Sommigen denken daar anders over, en dat mag uiteraard, maar dat is even een andere discussie die ik verder niet nog eens aanga.
De parameters waren:
- MOET een EV zijn
- ik WENS een trekhaak en tenminste 1300 of meer trekvermogen geremd
- wat hogere instap, zowel mijn vrouw als ik hebben inmiddels last van reumatische klachten in de benen en voeten waardoor een hogere instap wel prettiger is dan de lage die ik nu nog heb
- Een budgetplafond
- tenminste climate control (nee geen prive wens, ik zit dagelijks veel in de wagen en weet dat je fris op een vergadering kunt komen als de temperatuur in de wagen goed geregeld is, idem voor concentratie op het verkeer die beter is bij een goede temperatuur dan bij te hoge of te lage temperaturen)
- Ik moet met mijn lengte en gewicht toch confortabel kunnen zitten, in te kleine stoelen (met name als de zitting te kort is en de leuning niet hoog genoeg) krijg ik steevast rugklachten.
Met die gegevens ging ik zoeken en daar kwam maar 1 wagen uit als passend, de XC40 Pure Electric PLUS met wat opties en accessoires.
En dan heb ik al zoveel wensen en beperkingen overwonnen dat ik over de rest maar gewoon moet denken "het is wat het is", hopen op niet teveel ellende, en als die er wel is weet ik dat ik er toch wel het beste uit heb gehaald wat er is binnen de grenzen. Mindsetje...
De perfecte manier om banden, velgen (tegen het einde op die rotsen wordt een band zelfs tot opd e velg platgedrukt op ene puntige rots) en je bodem heerlijk te beschadigenVenomer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:24:
In dit filmpje gaat er weer iemand offroad met een XC40 Recharge Twin. "Impressive!"
https://youtu.be/5ADjqzkK9uY
Tot voor kort was het zo dat hij wil open ging, maar niet zichtbaar totdat je de deurgreep vastpakte.
Was wel wat veiliger.
Hebben jullie dit ook?
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Weet je, het is echt een hele prima auto hoor. Het lijkt een hoop geklaag allemaal, maar hij rijdt heel heel prima. Ik ben die Sage Groene lichtflits elke ochtend... ik rijd veel te hard in een EV, kost mij maar gemiddeld 3% extra elke rit en mijn range is zo'n 350km, in de winter was het niet veel minder. Laden kan je overal, daar hoef je echt geen stress van te hebben. (Wel van klootzakken in parkeergarages die op laadplekken staan zonder te ladenron65 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:25:
[...]
Carplay, Android Auto, DAB+, zit allemaal in die Astra ;-)
Wat mij persoonlijk een beetje lacherig doet maken is precies wat je hierboven schrijft. Die opties zaten allang in jouw Astra en in deze splinternieuwe hypermoderne Volvo zit het gewoon niet. En Volvo vertikt het te verbeteren (ik vraag mij wel eens af hoeveel softwareengineers daar werken, al keek er laatst een op mijn LinkedIn-profiel
[ Voor 6% gewijzigd door ergodyne1 op 03-05-2022 09:13 ]
Het was ook ideaal weer, weinig wind en de juiste temperatuur (kachel hoefde niet veel te doen en airco ook niet).
Als ik mij netjes aan de snelheid had gehouden had ik misschien nog wel iets meer uit kunnen persen.
(XC40 Twin met 19' zomerbandjes)
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Wat bedoel je met "zichtbaar open"? Knipperende lichten en spiegels die open klappen?Texie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:44:
Als ik via mijn Volvo app e auto open doe, dan gaat hij gelijk zichtbaar open.
Tot voor kort was het zo dat hij wil open ging, maar niet zichtbaar totdat je de deurgreep vastpakte.
Was wel wat veiliger.
Hebben jullie dit ook?
Bij mij werkt de verwarming gewoon. Heb je misschien de range optimalisatie aan staan?ergodyne1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:21:
Vraagje: hoe is jullie ervaring met de verwarming van de wagen? in mijn C40 gebeurt er vrij weinig als ik de verwarming op voluit warm zet.
Maar misschien denk ik dat omdat ik de auto alleen met de app open als ik dicht in de buurt ben?
Bv Thuis op de bank voor het raam, auto voor de deur zou binnen bereik sleutel in mijn zak kunnen zijn?
Zal is proberen op afstand en sleutel weggelegd op afstand.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ja heb ik ook al gecheckt. Dat maakt niet zoveel verschil. Je zou verwachten dat als je hem op Max zet dat hij dan voluit warm gaat blazen, maar er gebeurt niks. Maar even met de garage bellen.Venomer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:38:
[...]
Bij mij werkt de verwarming gewoon. Heb je misschien de range optimalisatie aan staan?
Maar jij hebt dan wel weer een navigatie uit 2022, en niet 2012 Dat heeft Astra weer niet, die moet het met middeleeuwse kaarten doenergodyne1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:11:
[...]
Weet je, het is echt een hele prima auto hoor. Het lijkt een hoop geklaag allemaal, maar hij rijdt heel heel prima. Ik ben die Sage Groene lichtflits elke ochtend... ik rijd veel te hard in een EV, kost mij maar gemiddeld 3% extra elke rit en mijn range is zo'n 350km, in de winter was het niet veel minder. Laden kan je overal, daar hoef je echt geen stress van te hebben. (Wel van klootzakken in parkeergarages die op laadplekken staan zonder te laden)
Wat mij persoonlijk een beetje lacherig doet maken is precies wat je hierboven schrijft. Die opties zaten allang in jouw Astra en in deze splinternieuwe hypermoderne Volvo zit het gewoon niet. En Volvo vertikt het te verbeteren (ik vraag mij wel eens af hoeveel softwareengineers daar werken, al keek er laatst een op mijn LinkedIn-profieleen van de twee denk ik.). Die C40 van mij gaat over de 60K he
Maar eerlijk, ik lig er totaal niet wakker van. Er zijn veel ergere dingen op de wereld.
hahaha, maar ik heb wel mijn telefoon ernaast liggen met Flitsmeister aan...ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:27:
[...]
Maar jij hebt dan wel weer een navigatie uit 2022, en niet 2012 Dat heeft Astra weer niet, die moet het met middeleeuwse kaarten doen
Wat opviel: de all season’s rijden weliswaar best wat minder strak maar ze zijn echt stukken stiller qua afrol geluid maar ook minder stoterig/ bonkerig. Best veel comfortabeler dus! Sowieso is de C40 bij hogere snelheid qua windgeruis flink stiller (vanwege de afwezigheid van dakrails denk ik?).
Uitzicht naar achteren (of liever het gebrek aan) moest wel even wennen.
Mijn vrouw vond het een mooie en moderner ogende auto dan de XC40. Ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar hij is wel minder praktisch natuurlijk.
Was leuk om even te kunnen vergelijken.
Er staat ook nog een OTA te wachtenmich78 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
Per vandaag zie ik ineens het “tekortpercentage”
Dat heb ik dus nog nooit gezien, hoewel mijn auto volgens mij “bij” is.mich78 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
Dit heb ik ook al meerdere malen gezien, wel steeds maar met -10 of -5%mich78 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
Klopt.Venomer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:51:
[...]
Wat bedoel je met "zichtbaar open"? Knipperende lichten en spiegels die open klappen?
In het verleden zag je niets, totdat je de deurgreep pakte.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Gezien de problemen die mensen hebben na die ota, laat ik deze nog even lekker voor wat t is.
Als ik je goed begrijp duurt het dus nog even voor je een mooie XC40 EV kunt rijdenergodyne1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Ik rijd deze auto lekker z’n contract uit. Gaat prima lukken. En daarna komt er weer een echte goeie auto.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/cnerWxJkXru1bTotMDO874wy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T1G1Dhr08nzCWOaFe01gKyVa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fcAsWal4GSs7ix7gFEeIitx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c5PMG9PeoCym5pZJPkt9iaG1.jpg?f=fotoalbum_large)