TuneIn blijft wel gratis. Wat ze vervelend genoeg hebben aangepast is dat je een premium trial moet doen, dan opzeggen en dan blijft je gratis account werken.
Dit is de memorie van toelichting. Niet het wetsvoorstel zelf. Daar zou nog steeds een alternatief kunnen zijn beschreven. Volvo kiest echt niet voor niks zorgvuldig de landen uit waar ze het niet meeleveren.Kammika schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:06:
[...]
Met dank aan de forumleden op trosradar (https://radar.avrotros.nl...b64b65e9d3bf3a6a&start=20) heb ik ook die wet gevonden: Die staat hier:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vljvqw1vvqxe.pdf
Zie het betreffende artikel
[...]
Met teksten als het "gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepmasten" , "ook wel (digitale) etherradio genoemd)" en "In
Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting
(waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio." lijkt me dit allemaal vrij ondubbelzinnig en moet het er gewoon op zitten.
Enige gaatje in de wet voor Volvo lijkt mij:
[...]
Dat betekent dat het dus wel verplicht was, maar dat je voor auto's die geleverd zijn tussen 21 december 2020 en 15 feb 2022 geleverd zijn, niet Volvo, maar de overheid aansprakelijk is voor feit dat het er niet op zat, omdat ze de wet niet snel genoeg aangenomen hebben.
Ik lees nergens uit dat digital (streaming) radio een OK alternatief is... (maar ja .. ik ben dan ook weer geen jurist) ...
Misschien idd krachten verenigen en dan samen een case naar Volvo gaan maken... Lijkt me dat dat bedrijf ook geen imago wil hebben om klanten te duperen met gaatjes in wet. Zou sjiek zijn als er snel aangekondigd wordt hoe iedereen alsnog DAB+ krijgt...
Daar gaat Volvo echt niks aan doen hoor. Trust me. Het zijn autoverkopers, geen softwarefabrieken. Als iedereen hier nou eens steen en been zou gaan klagen gaat men er misschien eens naar kijken. Maar er zijn er hier genoeg die alle Volvo-krom weer recht praten, ‘omdat ‘ie zo lekker rijdt…’.Sjaak Speer schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:09:
Men blijft je verrassen. Een van de weinig apps die voor de auto beschikbaar is, bruikbaar is en ook nog eens werkte TuneIn heeft geen gratis optie meer.
Dat een auto die ik uit een folder koop wat opstartproblemen heeft kan ik mee leven, maar nagenoeg niets van de beloftes die softwarematig zijn heeft men kunnen nakomen.
- Een nagenoeg lege Playstore
- Wat wel beschikbaar is in de Playstore is niet bruikbaar of niet interessant
- Apple CarPlay nog steeds niet beschikbaar
Over mis-selling gesproken, premium brand onwaardig. De rij eigenschappen van de auto zijn geweldig, net als bij al mijn voorgaande Volvo’s het geval was. Natuurlijk zijn er auto’s die verder op een acculading kunnen komen, maar gezien de vorm van de auto en het vermogen was dat te verwachten. Echt dik tevreden met de rijbeleving, maar wat laat men het liggen bij de software en laat dat nu een belangrijk element van de beleving zijn bij een elektrische auto. Na 1.5 jaar is er nog steeds geen Netflix en YouTube video dat ik kan kijken tijdens het laden. De omweg om dit te gebruiken met CarPlay, een van de beloftes uit de folder bestaat ook nog steeds niet voor onze auto.
Binnen twee weken moet mijn auto voor regulier onderhoud weg, ben benieuwd wat de dealer weet te melden. Iemand wellicht al iets gehoord over CarPlay, het vullen van de Playstore en mogelijk een compensatie die men vanuit Volvo overweegt aan te bieden ter compensatie voor de tijd zonder alle beloofde apps/software?
Overigens vind ik die Carsounds app wel echt fantastisch
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Dat was zowat de allereerste app die door een hobbyist gemaakt is als proof of concept. Zonder deze app was er waarschijnlijk ook geen app als audiowagon geweest. En Volvo heeft daar niks mee te maken. Als een app aan de voorwaarden van Google voldoet komt ie gewoon in de store.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
even een domme vraag dan maar: kun je als Tune In niet werkt zonder abbo, en DAB+ niet aanwezig is, dan ook niet gewoon FM radio ontvangen????
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Vast wel. Maar als je DAB+ of internetradio gewend ben, dan is FM een teruggang als MW tov FM.ron65 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:32:
even een domme vraag dan maar: kun je als Tune In niet werkt zonder abbo, en DAB+ niet aanwezig is, dan ook niet gewoon FM radio ontvangen????
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
FM radio zal de komende jaren geleidelijk gaan verdwijnen. Daarom is digitale radio verplicht voor nieuwe auto’s.
Het ontvangen van DAB+ kost niets. Een betaalde internetdienst via een data-abonnement is volgens mij geen acceptabel alternatief. Dus Volvo zal of achteraf DAB+ moeten inbouwen of het data-abonnement blijvend moeten vergoeden. Juist my 2 cents.
Het ontvangen van DAB+ kost niets. Een betaalde internetdienst via een data-abonnement is volgens mij geen acceptabel alternatief. Dus Volvo zal of achteraf DAB+ moeten inbouwen of het data-abonnement blijvend moeten vergoeden. Juist my 2 cents.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Eens. De auto’s die nu geen DAB+ hebben zouden niet eens uitgeleverd zijn als ze op de DAB chips hadden moeten wachten. Dit gaat vast goed opgelost worden. De hele discussie hier komt door afwezigheid van duidelijke communicatie. Er is geen enkel statement van Volvo zelf geweest over dat ze het wel of niet gaan oplossen.Venomer schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:01:
FM radio zal de komende jaren geleidelijk gaan verdwijnen. Daarom is digitale radio verplicht voor nieuwe auto’s.
Wat betreft de apps in de store, dat is aan Google. Ik hoor links en rechts dat Google redelijk anale voorwaarden stelt voor apps in Google auto. Wat Volvo en Polestar tot op heden gedaan hebben is om een aantal app makers te helpen hun apps gepubliceerd te krijgen (door ze bv onder eigen naam uit te brengen).
Volvo heeft zich volgens mij behoorlijk verkeken over Google als partner.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Gebrek kan communicatie kan ook een voorbode zijn van dat ze het niet gaan oplossen: niet reageren, en kijken of het overwaait...Lancer schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:27:
[...]
Eens. De auto’s die nu geen DAB+ hebben zouden niet eens uitgeleverd zijn als ze op de DAB chips hadden moeten wachten. Dit gaat vast goed opgelost worden. De hele discussie hier komt door afwezigheid van duidelijke communicatie. Er is geen enkel statement van Volvo zelf geweest over dat ze het wel of niet gaan oplossen.
Heb dit nu ook gedaan, en idd een werkende tunein. Volgens mijn subscriptions (kun je zien als je via het web met dat account inlogt bij tunein) heb ik nu het een premium subscription wat op 26/4 eindigt. Ben benieuwd of die het na die datum nog steeds doet...JTHZZ schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:07:
TuneIn blijft wel gratis. Wat ze vervelend genoeg hebben aangepast is dat je een premium trial moet doen, dan opzeggen en dan blijft je gratis account werken.
Voor de audiowagon gebruikers: https://moleman1024.github.io/audiowagon/
Polestar and Volvo have recently blocked access to USB mass storage devices in their car software 2.0. You will not be able to use the app in cars using this software version.
Op polestar Facebook groep wordt een mogelijk oplossing verwacht in 2.1.
Zelf wacht ik even met de 2.0 update te installeren, gezien ik veel muziek speel vanaf usb.
Polestar and Volvo have recently blocked access to USB mass storage devices in their car software 2.0. You will not be able to use the app in cars using this software version.
Op polestar Facebook groep wordt een mogelijk oplossing verwacht in 2.1.
Zelf wacht ik even met de 2.0 update te installeren, gezien ik veel muziek speel vanaf usb.
Dat is zo.Vulcan750 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:43:
[...]
Vast wel. Maar als je DAB+ of internetradio gewend ben, dan is FM een teruggang als MW tov FM.
Ik heb nu in de huidige wagen DAB+ en FM, soms merk ik niet eens dat het domme ding weer op FM is overgeschakeld, ontvangst en geluidkwaliteit zijn voor mij prima. Alleen in enkele tunnels merk je het doordat bij FM dan ineens ruis begint door te komen, bij DAB+ heb je dat niet, dat is of geluid of ineens stilte.
Overigens hoorde ik net dat mijn leverweek 47 is geworden (was 44), de kans dat er dan weer voldoende materiaal voor DAB+ aanwezig is is dan aanwezig tov nu. Ook de kinderziektes met softwareversie en app zullen dan wel redelijk verbeterd zijn mag ik hopen. Maar wat een wachttijd nog, nog zeker 220 dagen of ook wel bijna 32 weken en ik bestelde al in Januari.
Fm ontvangst is echt heel miserabel in de XC40. Voor mij echt een nogo anno 2022.
Grappig dit, zakelijk gezien zijn er maar weinig bedrijven die hun IT op Google baseren (doe mij maar Microsoft). En dan ga je als groot automerk investeren in Google... Al ben ik wel een gebruiker van het eerste uur van Gmail en Maps moet ik bekennen. Dit hele app ontwikkel verhaal in de Volvo's is echt een blamage. Die Store inhoud is om te huilen... en dat wordt echt niet anders. Dan komen straks de nieuwe Volvo EV's en dan zit er nog steeds zo'n brak Google-systeem in wat ze verkopen met "Er komen Updates. Youtube en Carplay komt binnenkort OTA.'. Ze kunnen beter gaan samenwerken met Tesla. Die hebben hun software gewoon goed voor elkaar. MAND!Lancer schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:27:
[...]
Volvo heeft zich volgens mij behoorlijk verkeken over Google als partner.
Ander probleem... De Lane Assist (waar de Pilot Assist op leunt) in mijn C40 is echt van het padje aan het raken. Het is alsof er een slaperige bejaarde door het cameraatje kijkt en hem zo nu en dan bijstuurt... vanmiddag de dealer maar eens bellen wat ze eraan kunnen doen want dit is niet heel fijn. Ik kan kilometers over strepen rijden en er gebeurt niks. En soms uit het niets kan de auto een stuurcorrectie maken die je even flink laat zweten....
[ Voor 51% gewijzigd door ergodyne1 op 19-04-2022 10:41 ]
/offtopic
Ik ben zelf ook Google ecosysteem-gebruiker - maar wat me vooral irriteert is hoe snel Google iets probeert, vaak best nog wel beta uitrolt, en dan ook net zo snel weer de stekker er uit trekt.
Ik ken het fail fast principe, maar daardoor ben ik toch best wel huiverig om langdurig te investeren in hun producten. Ik bedoel:
https://killedbygoogle.com/
Ik hoopte eigenlijk dat AAOS, gezien de koppelingen met het voertuig en de conservatieve aanpak van de auto-industrie, een beetje meer liefde zou krijgen.
Ik ben zelf ook Google ecosysteem-gebruiker - maar wat me vooral irriteert is hoe snel Google iets probeert, vaak best nog wel beta uitrolt, en dan ook net zo snel weer de stekker er uit trekt.
Ik ken het fail fast principe, maar daardoor ben ik toch best wel huiverig om langdurig te investeren in hun producten. Ik bedoel:
https://killedbygoogle.com/
Ik hoopte eigenlijk dat AAOS, gezien de koppelingen met het voertuig en de conservatieve aanpak van de auto-industrie, een beetje meer liefde zou krijgen.
Klopt het dat die 3D kaartweergave alleen in het bestuurdersscherm wordt weergegeven en ook alleen als de kaart echt inzoomt? Ik heb volgens het systeem namelijk geen Maps update gehad (laatste update is van een maand terug staat er) maar gister had ik opeens een soort van 3D weergave in het scherm voor mn neus.
Verder nog even voor de liefhebber wat verbruikscijfers nu met 2.0 update en de 20" zomerbanden er weer onder. Gister ritje gehad van 120km enkele reis. Heen weg zo'n 90% snelweg met 110 gereden en helaas wel een kwartiertje file. We kwamen uit op 22.4kWh. Terugweg stukje over Duitsland gedaan en met 140-160km/h gereden en verder in Nederland grote stukken 120-130. Kwam uit op 21.8.
Het was natuurlijk prachtig weer, bijna windstil en 19-20 graden. Auto tot 100% geladen en we kwamen terug met nog 33%. Viel me op dat 1. het verbruik behoorlijk snel naar beneden ging na weg rijden en 2. dat het verbruik bij 120/130 niet eens zo gek vele hoger lag. Alleen op de Duitse autoweg met 150-160 schoot het richting de 30kWh
. Maar dan alsnog gaf Maps uiteindelijke 4% meer aan bij thuiskomst dan in eerste instantie berekend. Vond ik toch opvallend met een flink hogere snelheid dan was toegestaan. Iets dat ik niet helemaal kan plaatsen want het lijkt mij dat Maps de berekening maakt met de maximaal toegestane snelheid?
Anyway, met zo'n ritje als gister kan je met een beetje harder rijden dan mag zeker wel zo'n 320km rijden denk ik. Rijd je iets zuiniger (lees 100 waar je 100 mag) dan denk ik wel dat je de 350 haalt. Alsnog geen top cijfers bij volgens mij perfect EV weer maar ook niet slecht. Vraag me wel af of er daadwerkelijk verbetering is na al die updates. Mij lukt het iig eigenlijk nooit om onder de 20kWh te komen. En volgens mij maak je dan pas echt een mooie stap voorwaarts qua actieradius.
Verder nog even voor de liefhebber wat verbruikscijfers nu met 2.0 update en de 20" zomerbanden er weer onder. Gister ritje gehad van 120km enkele reis. Heen weg zo'n 90% snelweg met 110 gereden en helaas wel een kwartiertje file. We kwamen uit op 22.4kWh. Terugweg stukje over Duitsland gedaan en met 140-160km/h gereden en verder in Nederland grote stukken 120-130. Kwam uit op 21.8.
Het was natuurlijk prachtig weer, bijna windstil en 19-20 graden. Auto tot 100% geladen en we kwamen terug met nog 33%. Viel me op dat 1. het verbruik behoorlijk snel naar beneden ging na weg rijden en 2. dat het verbruik bij 120/130 niet eens zo gek vele hoger lag. Alleen op de Duitse autoweg met 150-160 schoot het richting de 30kWh
Anyway, met zo'n ritje als gister kan je met een beetje harder rijden dan mag zeker wel zo'n 320km rijden denk ik. Rijd je iets zuiniger (lees 100 waar je 100 mag) dan denk ik wel dat je de 350 haalt. Alsnog geen top cijfers bij volgens mij perfect EV weer maar ook niet slecht. Vraag me wel af of er daadwerkelijk verbetering is na al die updates. Mij lukt het iig eigenlijk nooit om onder de 20kWh te komen. En volgens mij maak je dan pas echt een mooie stap voorwaarts qua actieradius.
[ Voor 72% gewijzigd door Juancho op 19-04-2022 12:14 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Oepsron65 schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:44:
[...]
Dat is zo.
Ik heb nu in de huidige wagen DAB+ en FM, soms merk ik niet eens dat het domme ding weer op FM is overgeschakeld, ontvangst en geluidkwaliteit zijn voor mij prima. Alleen in enkele tunnels merk je het doordat bij FM dan ineens ruis begint door te komen, bij DAB+ heb je dat niet, dat is of geluid of ineens stilte.
Overigens hoorde ik net dat mijn leverweek 47 is geworden (was 44), de kans dat er dan weer voldoende materiaal voor DAB+ aanwezig is is dan aanwezig tov nu. Ook de kinderziektes met softwareversie en app zullen dan wel redelijk verbeterd zijn mag ik hopen. Maar wat een wachttijd nog, nog zeker 220 dagen of ook wel bijna 32 weken en ik bestelde al in Januari.
Internetradio is opzich prima hoor, maar het is ook wel fijn als je niet afhankelijk van internet bent.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Zojuist bericht gehad van mijn lease maatschappij dat per direct Volvo een verhoging door voert van 1000 euro.
"Helaas hebben wij een prijsverhoging ontvangen van Volvo. Zij hebben ons bericht dat vanwege de toegenomen kostprijzen van hun auto’s (o.a. ruwe materialen, transportkosten en energiekosten) ze genoodzaakt zijn de consumentenprijzen aan te passen. "
Ik mag de bestelling kosteloos annuleren of akkoord gaan met 1000 verhoging. Het is wel een heel bijzondere situatie om achteraf de prijs te verhogen. Ik neem ook zo even contact op met de dealer en vraag mij af of Volvo de prijs van alle bestellingen gaat aanpassen.
"Helaas hebben wij een prijsverhoging ontvangen van Volvo. Zij hebben ons bericht dat vanwege de toegenomen kostprijzen van hun auto’s (o.a. ruwe materialen, transportkosten en energiekosten) ze genoodzaakt zijn de consumentenprijzen aan te passen. "
Ik mag de bestelling kosteloos annuleren of akkoord gaan met 1000 verhoging. Het is wel een heel bijzondere situatie om achteraf de prijs te verhogen. Ik neem ook zo even contact op met de dealer en vraag mij af of Volvo de prijs van alle bestellingen gaat aanpassen.
https://www.volvocars.com...d-safety/connected-safetyJuancho schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:37:
Iemand een idee wat dit betekent? Moest net ff de auto verzetten (10m verderop) en kreeg dit in beeld... 🤔 [Afbeelding]
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Lol, tis bijna 20 graden, kurkdroog en kans op gladheid?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Volgens een andere auto, niet de jouwe!Juancho schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:05:
[...]
Lol, tis bijna 20 graden, kurkdroog en kans op gladheid?
De Plus gaat 1000 omhoog, de Ultimate 1500. Staat bij ons ook op de bestelling helaas.NielsHarley schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:43:
Zojuist bericht gehad van mijn lease maatschappij dat per direct Volvo een verhoging door voert van 1000 euro.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dan vraag ik me even af hoe dat werkt. Ik ging er namelijk vanuit dat dit op basis van GPS ging, dus stel je rijdt over de A28 en binnen een bepaalde straal geeft een andere Px aan dat het glad is. Dan snap ik de melding. Maar ik sta hier op de parkeerplaats voor onze woning in een nieuwbouwwijk waar het overal droog, warm en kurkdroog is. Dus ik snap die melding dan even niet tenzij ik ook meldingen krijg van mede XC40 rijders die in Noorwegen rijden waar het daadwerkelijk koud en glad is
Het verklaart je hoge verbruik denk ik. Je moet stoppen met volgas de straat uitrijdenJuancho schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:31:
[...]
Dan vraag ik me even af hoe dat werkt. Ik ging er namelijk vanuit dat dit op basis van GPS ging, dus stel je rijdt over de A28 en binnen een bepaalde straal geeft een andere Px aan dat het glad is. Dan snap ik de melding. Maar ik sta hier op de parkeerplaats voor onze woning in een nieuwbouwwijk waar het overal droog, warm en kurkdroog is. Dus ik snap die melding dan even niet tenzij ik ook meldingen krijg van mede XC40 rijders die in Noorwegen rijden waar het daadwerkelijk koud en glad is
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik ben erg benieuwd of dit bij mij ook het geval is. Ik lease via Volvo zelf (private lease, niet Care by Volvo) en de auto is al een tijdje in bestelling (V60 Recharge in dit geval), maar de prijs is 2.500eu verhoogd. Nog geen bericht gehad, dus ben erg benieuwd hoe zij daar mee omgaan. Weet wel dat wanneer het buiten de macht is van Volvo (lees BPM verhogingen oid), dat het dan doorberekent mag worden, maar dit is een pure prijsstijging ipv vanuit de overheid.NielsHarley schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:43:
...over olie voor de burnoutRene schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:39:
[...]
Het verklaart je hoge verbruik denk ik. Je moet stoppen met volgas de straat uitrijden
https://www.volvotrucks.c...may/connected-safety.htmlJuancho schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:31:
[...]
Voor alarmlichten is het 300-500 meter. Voor gladheid kan ik me voorstellen dat het nog iets meer is. Misschien ergens iemand in de wijk die in zand of modder stond bij het wegrijden.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Zodra een wiel doorslipt maakt hij een melding naar de cloud. Kan ook als je wat hard van een drempel afstuitert terwijl je een bocht maakt, bijv bij een kruising. Of iets harder je oprit opdraait. Beetje gevoelig afgesteld naar mijn idee. Overigens is jouw melding een melding vanuit de cloud niet naar de cloud toe (die pijltjes geven dat aan), maar die melding kan ook door jouw eigen auto al eerder zijn gegenereerd.
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 19-04-2022 18:57 ]
Neen, het is me ook nog niet gelukt. De Google assistent gebruik ik echter niet zo veel want op een of andere manier begrijpt die bepaalde zaken nog altijd verkeerd.Kammika schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:37:
[...]
Aha kijk goede tip! Qua interface niet zo mooi als tunein maar doet het prima!
Likt me alleen niet om met google assistent op juiste zender te zetten. Jou wel?
Speel online radio en hij open Google Maps bvb.
Om op mijn eigen opmerking te antwoorden...Bram D.M. schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:42:
De update werd hier net ook uitgevoerd.
Helaas heb ik nog steeds 2x de google assistent staan bij mijn apps.
Het is echter onmogelijk om 1 ervan te verwijderen.
Ik heb vandaag uiteindelijk het systeem terug naar fabrieksinstellingen gezet want het was blijkbaar de enige manier om dat probleem van die dubbele vermelding op te lossen. Alles blijkt nu in orde te zijn.
…..en nog steeds prutsen met de software 1,5 jaar na ontvangst P8)
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Heb je misschien een accent waardoor hij het niet goed verstaat? bedoel ik niet lullig hoor, maar als ik dingen inspreek in mijn C40 werkt het altijd perfect. Als mijn kids het proberen heel vaak een stuk minder omdat hun articulatie nog niet scherp is.Bram D.M. schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:14:
[...]
Neen, het is me ook nog niet gelukt. De Google assistent gebruik ik echter niet zo veel want op een of andere manier begrijpt die bepaalde zaken nog altijd verkeerd.
Speel online radio en hij open Google Maps bvb.
"Hey Google, muk 'oe d'r iene veur houw'n, domme dakdoeve?"
Zonder gekheid, leer het systeem niet de stem kennen van de persoon achter het profiel? Ik heb regelmatig dat als we rijden met mijn profiel de voice assistent prima werkt maar als mijn vriendin vervolgens wat roept/vraagt werkt het minder goed. Heel apart.
Het is toch gewoon Google assistant, dus individueel getraind stemprofiel?
Dat klopt.Juancho schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:23:
Zonder gekheid, leer het systeem niet de stem kennen van de persoon achter het profiel? Ik heb regelmatig dat als we rijden met mijn profiel de voice assistent prima werkt maar als mijn vriendin vervolgens wat roept/vraagt werkt het minder goed. Heel apart.
https://support.google.co....Platform%3DAndroid&oco=0
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
En is het dan gekoppeld aan het Google account of aan het autoprofiel? Met andere woorden, als iemand anders hetzelfde Google account in de auto gebruikt met een ander profiel dan werkt het dus niet goed?
Ik heb, los van de auto, het stemprofiel van meerdere mensen getraind thuis. Google reageert op iedereen, alleen als hij iemand herkent, worden dingen contextgevoelig.
Dus als hij mij herkent, zal hij mijn Spotify login pakken bijvoorbeeld. Maar als iemand anders roept "hey Google hoe laat is het" is het niet dat die persoon wordt genegeerd ofzo.
Dus als hij mij herkent, zal hij mijn Spotify login pakken bijvoorbeeld. Maar als iemand anders roept "hey Google hoe laat is het" is het niet dat die persoon wordt genegeerd ofzo.
Thuis heb ik meerdere google smart speakers, deze zijn allemaal gekoppeld aan 1 google account. Echter het gehele gezin gebruiken de speakers. Er zijn verschillende voorkeuren van Google stem, (man of vrouw) dit wordt inderdaad herkent per persoon. Anders gezegd Google herkend de spreker.JTHZZ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:18:
[...]
En is het dan gekoppeld aan het Google account of aan het autoprofiel? Met andere woorden, als iemand anders hetzelfde Google account in de auto gebruikt met een ander profiel dan werkt het dus niet goed?
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Dus dit herkent 'ie gewoon bij jouRude-Dog schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
Ik heb, los van de auto, het stemprofiel van meerdere mensen getraind thuis. Google reageert op iedereen, alleen als hij iemand herkent, worden dingen contextgevoelig.
Ik zal 't straks eens testen - maar ik woon al zeker 25 jaar niet meer in de kop van Overijssel dus misschien ben ik niet representatiefergodyne1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:27:
[...]
Dus dit herkent 'ie gewoon bij jou"Hey Google, muk 'oe d'r iene veur houw'n, domme dakdoeve?"
Leuke review van de XC40 P8, met vanaf 10:35 een test van zijn off-road kwaliteiten.
https://www.youtube.com/watch?v=yU7oK4YsnAw
https://www.youtube.com/watch?v=yU7oK4YsnAw
En dat Google dan zegt: "Man, man! Hennig an, skreewerd!"Rude-Dog schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:27:
"Hey Google, muk 'oe d'r iene veur houw'n, domme dakdoeve?"
😂😂Venomer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:50:
[...]
En dat Google dan zegt: "Man, man! Hennig an, skreewerd!"
Vandaag via Stern Volvo Haarlem te horen gekregen dat een DAB+ tuner achteraf inbouwen volgens Polestar niet mogelijk is door het ontbreken van bedrading en software.Kammika schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:48:
[...]
Gebrek kan communicatie kan ook een voorbode zijn van dat ze het niet gaan oplossen: niet reageren, en kijken of het overwaait...
Dit terwijl dit volgens Europese en Nederlandse wetgeving verplicht is.
Polestar support zegt tegen mij dat DAB+ plus niet verplicht is in Nederland. De informatie die Volvo Haarlem van Polestar gekregen heeft mag men echter niet delen.
zie b.v.:
https://www.ad.nl/auto/va...een-nieuwe-auto~ad93d71e/
https://eur-lex.europa.eu...J%3AL%3A2018%3A321%3AFULL
Zijn er nog meer Polestar 2 eigenaren die een auto zonder DAB+ hebben? En wat zijn jullie ervaringen met Polestar support?
Mij vertelde ze b.v. dat het erin zou komen met een upgrade van de software, wat natuurlijk niet mogelijk is.
Geen idee of dat echt klopt want Polestar heeft vaker verhaaltjes vertelt.
Stuur mij eventueel een PB, ik ga het door een jurist laten uitzoeken.
Mijn auto staat wederom bij de garage, de front camera bleek niet goed meer uitgelijnd te zijn, maar bij de garage bleek de hele camera los te laten. De ruit is een paar maanden vervangen en nu moet die er dus weer in omdat de ruit en camera blijkbaar als een onderdeel worden gezien.
Prima allemaal, maar doet niet goed met het vertrouwen in de auto als de garantie periode voorbij is. Dan zijn dat ineens heel dure grapjes.
Prima allemaal, maar doet niet goed met het vertrouwen in de auto als de garantie periode voorbij is. Dan zijn dat ineens heel dure grapjes.
Ik heb een xc40 zonder dab+. Heb nu de vraag bij de dealer uitstaan...richardjanssen schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:18:
[...]
Vandaag via Stern Volvo Haarlem te horen gekregen dat een DAB+ tuner achteraf inbouwen volgens Polestar niet mogelijk is door het ontbreken van bedrading en software.
Dit terwijl dit volgens Europese en Nederlandse wetgeving verplicht is.
Polestar support zegt tegen mij dat DAB+ plus niet verplicht is in Nederland. De informatie die Volvo Haarlem van Polestar gekregen heeft mag men echter niet delen.
zie b.v.:
https://www.ad.nl/auto/va...een-nieuwe-auto~ad93d71e/
https://eur-lex.europa.eu...J%3AL%3A2018%3A321%3AFULL
Zijn er nog meer Polestar 2 eigenaren die een auto zonder DAB+ hebben? En wat zijn jullie ervaringen met Polestar support?
Mij vertelde ze b.v. dat het erin zou komen met een upgrade van de software, wat natuurlijk niet mogelijk is.
Geen idee of dat echt klopt want Polestar heeft vaker verhaaltjes vertelt.
Stuur mij eventueel een PB, ik ga het door een jurist laten uitzoeken.
Wat ik begrijp op een ander forum is dat het grijs gebied is. Veel auto's zijn geleverd voordat de richtlijn (van dec 2020) is omgezet in een nederlandse wet omdat de nederlandse overheid dat te laat gedaan heeft (pas 15 feb dit jaar) De vraag is dus wat dan juridisch leidend is.
Nee hoor. Ik spreek duidelijk AN en mijn woorden worden perfect weergegeven in de assistent.ergodyne1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:24:
[...]
Heb je misschien een accent waardoor hij het niet goed verstaat? bedoel ik niet lullig hoor, maar als ik dingen inspreek in mijn C40 werkt het altijd perfect. Als mijn kids het proberen heel vaak een stuk minder omdat hun articulatie nog niet scherp is.
Het is eerder de routine erachter die niet goed werkt.
Als ik bvb. vraag om een bepaald DAB+ radiostation te selecteren uit mijn favorietenlijst, dan lukt dit nooit.
Het wordt zelfs vervelend als de assistent telkens in Youtube probeert te 'kijken' en dan iedere keer vermeldt dat je een premium abonnement nodig hebt.
Eerlijk gezegd, het werkt allemaal stukken vlotter via het display dan via een omweg met behulp van de assistent.
Mijn ergernis zit vooral in het afspelen van instrumentale versies in Spotify als je een nummertje “aanvraagt”. Ik weet niet of dit Spotify of Google is die daar soms de voorkeur aan geeft 😂Bram D.M. schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:09:
[...]
Nee hoor. Ik spreek duidelijk AN en mijn woorden worden perfect weergegeven in de assistent.
Als ik bvb. vraag om een bepaald DAB+ radiostation te selecteren uit mijn favorietenlijst, dan lukt dit nooit.
Het wordt zelfs vervelend als de assistent telkens in Youtube probeert te 'kijken' en dan iedere keer vermeldt dat je een premium abonnement nodig hebt.
Eerlijk gezegd, het werkt allemaal stukken vlotter via het display dan via een omweg met behulp van de assistent.
Bazzan
Dat werkt bij mij echt perfect. Ik kan de meest leipe bands inspreken en hij speelt het altijd goed af in Spotify.Bazzan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 06:56:
[...]
Mijn ergernis zit vooral in het afspelen van instrumentale versies in Spotify als je een nummertje “aanvraagt”. Ik weet niet of dit Spotify of Google is die daar soms de voorkeur aan geeft 😂
In Youtube? heb jij Youtube in je auto? hoe dan?Bram D.M. schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:09:
[...]
Nee hoor. Ik spreek duidelijk AN en mijn woorden worden perfect weergegeven in de assistent.
https://play.google.com/s...ndroid.apps.youtube.musicergodyne1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:19:
[...]
In Youtube? heb jij Youtube in je auto? hoe dan?
Dat is Youtube music, ik denk dat @jswinkels dacht aan Youtube de videoplayer
Eind januari heb ik een XC40 Single Ultimate besteld. Verwachte levering was week 39 en zojuist is me verteld dat het week 36 gaat worden. Fingers crossed dat dit niet alsnog weer veranderd naar een latere datum.
De auto zou afgeleverd moeten worden inclusief de pixel LD verlichting en zonder de prijsverhoging a €1500 die ik zojuist hier voorbij zag komen maar ja, niets is met zekerheid te zeggen/verwachten tegenwoordig
De auto zou afgeleverd moeten worden inclusief de pixel LD verlichting en zonder de prijsverhoging a €1500 die ik zojuist hier voorbij zag komen maar ja, niets is met zekerheid te zeggen/verwachten tegenwoordig
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
Aaaah, check! my bad.Juancho schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:49:
Dat is Youtube music, ik denk dat @jswinkels dacht aan Youtube de videoplayer
Hij is toch al besteld? staat een kriebel onder je koopcontract toch? dan kunnen ze toch niet met een prijsverhoging alsnog komen. Ik zou hem laten staan anders... moet je opletten wat ze dan opeens kunnen doen...Wolfs XC schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:53:
Eind januari heb ik een XC40 Single Ultimate besteld. Verwachte levering was week 39 en zojuist is me verteld dat het week 36 gaat worden. Fingers crossed dat dit niet alsnog weer veranderd naar een latere datum.
Zeker gek, want ik vind het juist bijzonder dat assistent niet alleen mijn stem in bijna 100% van de gevallen goed interpreteert, maar ook die van mijn 8 jarige kleindochter (die het niet kan nalaten van alles aan Google te vragen).Juancho schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:23:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Hier zojuist van de lease maatschappij te horen gekregen dat mijn c40 plus (half maart besteld) met 1000 euro duurder wordt.Wolfs XC schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:53:
Nu aan het kijken wat ik wil doen. Levertijd is wel van eind oktober naar eind augustus gegaan.
Mijn XC40 Single Ultimate is half februari besteld. Initiele leverweek stond op 43. Vanmorgen contact met de dealer gehad. De auto is nu zonder Pixel Led en is €1500 duurder geworden.
Door het vervallen van de Pixel Led is hij €1000 goedkoper geworden waardoor mijn netto fiscale verschil uitkomt op €400 (1500-1000=400?). Hij kon er ook niks aan doen en dat snap ik ook, maar een beetje zuur is het natuurlijk wel. Hij staat nu wel echt ingepland op leverweek 42, dus dat is redelijk goed nieuws.
Het alsnog bijbestellen van Pixel Led is wel mogelijk, maar heeft een negatieve invloed op de levertijd. Mogelijk wordt de auto dan niet eens meer dit jaar geleverd. Daar zie ik dan toch maar van af.
Door het vervallen van de Pixel Led is hij €1000 goedkoper geworden waardoor mijn netto fiscale verschil uitkomt op €400 (1500-1000=400?). Hij kon er ook niks aan doen en dat snap ik ook, maar een beetje zuur is het natuurlijk wel. Hij staat nu wel echt ingepland op leverweek 42, dus dat is redelijk goed nieuws.
Het alsnog bijbestellen van Pixel Led is wel mogelijk, maar heeft een negatieve invloed op de levertijd. Mogelijk wordt de auto dan niet eens meer dit jaar geleverd. Daar zie ik dan toch maar van af.
Video YouTube WAS mogelijk, helaas is de loophole niet meer beschikbaar
Week 36 al? geluksvogel!!!Wolfs XC schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:53:
31 jan besteld en vorige week werd de leverweek 43 gewijzigd in 47
Single Plus!
Sjiiiiit meen je dat??? Gvd… K-Volvo… waarom nou, was echt handig tijdens het laden.mich78 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:57:
Video YouTube WAS mogelijk, helaas is de loophole niet meer beschikbaar
[...]
Probeer t maar eens. Het is mij niet meer gelukt. Ik heb nog 1.10 erop staan, maar t lijkt dat sinds de software gedownload is, de optie niet meer werkt.ergodyne1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:33:
[...]
Sjiiiiit meen je dat??? Gvd… K-Volvo… waarom nou, was echt handig tijdens het laden.
Productie C/XC40 Recharge ligt stil nu. Minstens tot 31 mei. (tenzij er tussentijds een oplossing voor het probleem komt)
P8-19”-WP
Gebrek aan onderdelen?Pet66 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:25:
Productie C/XC40 Recharge ligt stil nu. Minstens tot 31 mei. (tenzij er tussentijds een oplossing voor het probleem komt)
Daar kan Volvo niks aan doen, dat is 100% Google. Die dichten gewoon alle lekken. Kan dus ook gewoon met Play store updates gedicht zijn en onafhankelijk van de Volvo updates.ergodyne1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:33:
[...]
Sjiiiiit meen je dat??? Gvd… K-Volvo… waarom nou, was echt handig tijdens het laden.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja ook ik ben vandaag gebeld door de dealer, De C40 die ik besteld heb in maart dit jaar stond op levering december 2022. Maar zojuist is mij verteld dat deze de 1ste week van september al binnen is bij hem. Nu maar hopen dat het geen vertraging meer oploopt.
Tevens wist hij te vertellen dat de C40’s voorrang hebben op de XC40’s deze zijn bij sommige klanten van hem al uitgesteld tot maart ‘23
nb. De auto is besteld met Pixel Led waarop langere levertijd stond en waarvoor ik ook extra moest betalen…
Tevens wist hij te vertellen dat de C40’s voorrang hebben op de XC40’s deze zijn bij sommige klanten van hem al uitgesteld tot maart ‘23
nb. De auto is besteld met Pixel Led waarop langere levertijd stond en waarvoor ik ook extra moest betalen…
Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark
Inderdaad. Specifieke onderdelen voor de e-varianten (waaronder de batterijcellen) komen met de trein uit Shangai. En deze trein rijdt door .... inderdaad, Oekraïne. Men bekeek andere oplossingen maar vorige week besloot men dat er eigenlijk geen alternatieven zijn. Dus een productiestop was het enige. Op zich is dit te overzien maar het punt is dat men niet weet wanneer dit probleem opgelost geraakt.
De voorraad die er nog is wordt gereserveerd voor enkele varianten van de C40 zolang deze nog strekt en dat is nog ongeveer tot morgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Pet66 op 21-04-2022 18:29 ]
P8-19”-WP
Mag ik vragen hoe jij aan die info over de fabriekssluiting komt? Normaal staat dat eigenlijk altijd wel op een Vlaamse nieuws site als dat gebeurt maar kan er nu helemaal niks over vinden, dus ben wel benieuwd.Pet66 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:25:
[...]
Inderdaad. Specifieke onderdelen voor de e-varianten (waaronder de batterijcellen) komen met de trein uit Shangai. En deze trein rijdt door .... inderdaad, Oekraïne. Men bekeek andere oplossingen maar vorige week besloot men dat er eigenlijk geen alternatieven zijn. Dus een productiestop was het enige. Op zich is dit te overzien maar het punt is dat men niet weet wanneer dit probleem opgelost geraakt.
De voorraad die er nog is wordt gereserveerd voor enkele varianten van de C40 zolang deze nog strekt en dat is nog ongeveer tot morgen.
Geen alternatieven lijkt mij wel heel sterk. Je gaat toch niet een oorlog afwachten, dat kan jaren duren. Ben wel benieuwd naar je bron.Pet66 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:25:
[...]
Het lijkt me dat bedoeld wordt geen alternatieven voor de productie NU.DarkShadow schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:02:
[...]
Geen alternatieven lijkt mij wel heel sterk. Je gaat toch niet een oorlog afwachten, dat kan jaren duren. Ben wel benieuwd naar je bron.
Dat zal goed hersteld kunnen worden, maar toch: auw!thisisjazz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:10:
Beetje jammer… hij reed achteruit en ik stond stil. Beste meneer was afgeleid en zag me niet en reed zo mijn deur in. Schade valt mee. Netjes afgehandeld en nu maar afwachten op de schadehersteller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk niet dat ze zomaar aan het afwachten zijn. Ze zullen als idioten aan het nadenken zijn hoe ze die onderdelen daar moeten krijgen. Een fabriek leg je niet zomaar stil, dat kost KLAUWEN met geld.DarkShadow schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:02:
[...]
Geen alternatieven lijkt mij wel heel sterk. Je gaat toch niet een oorlog afwachten, dat kan jaren duren. Ben wel benieuwd naar je bron.
Van de andere kant, misschien kunnen ze nu met z'n allen eens tijd besteden aan de krakkemikkige software
[ Voor 14% gewijzigd door ergodyne1 op 22-04-2022 09:18 ]
Ook BMW en VAG hebben volgens berichten lijnen on hold of een heel laag pitje gezet. Een kennis van me heeft maanden geleden een nieuwe BMW besteld die nu ongeveer geleverd zou moeten worden maar heeft recent te horen gekregen dat de levering voor onbepaalde tijd naar achteren gaat en dat er waarschijnlijk een paar opties zullen ontbreken. Hij mag de order ook annuleren……DarkShadow schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:02:
[...]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Goedemorgen, klopt het dat er geen 12 volt aansluiting in de kofferbak van de XC40 aanwezig is?
RTFM: https://www.volvocars.com...rieur/stroomaansluitingenKleineheino schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:27:
Goedemorgen, klopt het dat er geen 12 volt aansluiting in de kofferbak van de XC40 aanwezig is?
De 12V aansluiting in de bagageruimte is een optie. Op het plaatje in de handleiding zie je waar hij zit als hij er zit.
[ Voor 13% gewijzigd door Venomer op 22-04-2022 09:46 ]
Wat ik wel begreep worden die merken (vag, bmw, etc) vooral geraakt omdat ze daar toeleveranciers hebben zitten in Oekraïne en Volvo eigenlijk niet. Maar wel weer toeleveranciers van de toeleveranciers.... Dus uiteindelijk zal dat ook merkbaar moeten zijn al hebben ze dan meer tijd om te anticiperen en zaken te veranderen....Mga1600 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:25:
[...]
Ook BMW en VAG hebben volgens berichten lijnen on hold of een heel laag pitje gezet. Een kennis van me heeft maanden geleden een nieuwe BMW besteld die nu ongeveer geleverd zou moeten worden maar heeft recent te horen gekregen dat de levering voor onbepaalde tijd naar achteren gaat en dat er waarschijnlijk een paar opties zullen ontbreken. Hij mag de order ook annuleren……
Fthisisjazz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:10:
Beetje jammer… hij reed achteruit en ik stond stil. Beste meneer was afgeleid en zag me niet en reed zo mijn deur in.
Als het een beetje harder gaat en je batterij wordt geraakt...Venomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:12:
[...]
Dat zal goed hersteld kunnen worden, maar toch: auw!
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus
31 maart 2022 bestelling bevestigd door lease maatschappij
Aflevering van week 44 aangepast naar week 47, nu naar we weten niet of het lukt om hem te leveren in 2022
31 maart 2022 bestelling bevestigd door lease maatschappij
Aflevering van week 44 aangepast naar week 47, nu naar we weten niet of het lukt om hem te leveren in 2022
Vanochtend ook even bij een Volvo dealer nagevraagd maar een 12V aansluiting zit niet in de kofferbak en is ook geen optie. Bij de benzinemodellen is (was) deze wel aanwezig.Venomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:44:
[...]
RTFM: https://www.volvocars.com...rieur/stroomaansluitingen
De 12V aansluiting in de bagageruimte is een optie. Op het plaatje in de handleiding zie je waar hij zit als hij er zit.
Een 12v aansluiting maak je dan toch gewoon zelf? Voor de trekhaak loopt er sowieso een 12v signaal.Kleineheino schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:01:
[...]
Vanochtend ook even bij een Volvo dealer nagevraagd maar een 12V aansluiting zit niet in de kofferbak en is ook geen optie. Bij de benzinemodellen is (was) deze wel aanwezig.
In de XC40 P8 MY 21 is het standaard. Zie https://volvo-tools-prd-m...c-20210201-Volvo_XC40.pdfKleineheino schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:01:
[...]
Vanochtend ook even bij een Volvo dealer nagevraagd maar een 12V aansluiting zit niet in de kofferbak en is ook geen optie. Bij de benzinemodellen is (was) deze wel aanwezig.
In de nieuwste prijslijst kan ik het niet vinden. Deze aansluiting is blijkbaar wegbezuinigd.
Vanochtend bij een Volvo dealer de XC40 wat beter onderzocht en een stukje gereden. Hieronder mijn bevindingen en beantwoorde vragen:
Geen 12V in de kofferbak?
Nee, ook niet in modeljaar 2023. Dit kan je aan laten brengen, als de kabelboom voorbereid is kost dit 150 euro, anders 250. Wellicht is het mogelijk om vanaf de usb aansluiting vanaf de achterbank een kabel naar de kofferbak te leggen.
Android/Apple carplay werkt niet?
Nee, wellicht in een volgende softwareversie
Geen DAB+ radio?
Nee, ivm tekort aan chips, daarvoor is volgens Volvo TuneIn gekomen. Achteraf DAB inbouwen 1200 euro.
Voetsensor?
Op dit moment niet beschikbaar, als de auto einde van het jaar gebouwd wordt grote kans dat dit er wel weer inzit, anders achteraf gratis inbouwen.
Kan je laden bij Tesla Charger?
Als Tesla dit ondersteund, uitproberenbij laadstations is de enige optie.
Netflix YouTube?
Werkte niet in auto waar ik in reed, werkt wel volgens een aantal klanten van deze dealer.
Pixel Led lampen?
Nee,niet meer aanwezig ivm chipt tekort
Routes van tevoren in Volvo App?
Routes van tevoren planner werkt via Google, maar het is mij niet gelukt.
Status laden in app
beschikbaar maar onbetrouwbaar, server Volvo regelmatig storing.
Usb port data afspelen?
Bij de dealer in nog geen klachten
Hoelang internet op de auto en wat daarna?
4 jaar kosteloos, daarna is de leasemij verplicht dit te verlengen. Particulier 65 euro voor 2 jaar, 1 jaar 45 euro.
3d weergave maps?
Ja maar niet echt zoals op Google
Camera voor trekhaak?
Aparte functie, maar camera zit niet in het midden.
ABRP app?
Deze app kan niet gedownload worden in de Volvo
BLIS
Dit is nog wel standaard
Google?
Hey Google werkt niet, waarschijnlijk opgelost in de volgende softwareversie, via de dealer kan je altijd een oude versie laten laden of zij hebben een zogenaamde dealerversie.
Geen 12V in de kofferbak?
Nee, ook niet in modeljaar 2023. Dit kan je aan laten brengen, als de kabelboom voorbereid is kost dit 150 euro, anders 250. Wellicht is het mogelijk om vanaf de usb aansluiting vanaf de achterbank een kabel naar de kofferbak te leggen.
Android/Apple carplay werkt niet?
Nee, wellicht in een volgende softwareversie
Geen DAB+ radio?
Nee, ivm tekort aan chips, daarvoor is volgens Volvo TuneIn gekomen. Achteraf DAB inbouwen 1200 euro.
Voetsensor?
Op dit moment niet beschikbaar, als de auto einde van het jaar gebouwd wordt grote kans dat dit er wel weer inzit, anders achteraf gratis inbouwen.
Kan je laden bij Tesla Charger?
Als Tesla dit ondersteund, uitproberenbij laadstations is de enige optie.
Netflix YouTube?
Werkte niet in auto waar ik in reed, werkt wel volgens een aantal klanten van deze dealer.
Pixel Led lampen?
Nee,niet meer aanwezig ivm chipt tekort
Routes van tevoren in Volvo App?
Routes van tevoren planner werkt via Google, maar het is mij niet gelukt.
Status laden in app
beschikbaar maar onbetrouwbaar, server Volvo regelmatig storing.
Usb port data afspelen?
Bij de dealer in nog geen klachten
Hoelang internet op de auto en wat daarna?
4 jaar kosteloos, daarna is de leasemij verplicht dit te verlengen. Particulier 65 euro voor 2 jaar, 1 jaar 45 euro.
3d weergave maps?
Ja maar niet echt zoals op Google
Camera voor trekhaak?
Aparte functie, maar camera zit niet in het midden.
ABRP app?
Deze app kan niet gedownload worden in de Volvo
BLIS
Dit is nog wel standaard
Google?
Hey Google werkt niet, waarschijnlijk opgelost in de volgende softwareversie, via de dealer kan je altijd een oude versie laten laden of zij hebben een zogenaamde dealerversie.
Als Tunein dan zogenaamd het alternatief zou zijn voor DAB, zou het ze sieren om dat premium abonnement van Tunein er dan bij te doen.
Ik ga er nog steeds van uit dat ze iets regelen voor DAB+ - ik ga daar echt geen 1200 voor neertellen!
Ik ga er nog steeds van uit dat ze iets regelen voor DAB+ - ik ga daar echt geen 1200 voor neertellen!
In de MY22 brochure staat hij nog wel:Venomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:26:
[...]
In de XC40 P8 MY 21 is het standaard. Zie https://volvo-tools-prd-m...c-20210201-Volvo_XC40.pdf
In de nieuwste prijslijst kan ik het niet vinden. Deze aansluiting is blijkbaar wegbezuinigd.
https://www.volvoclub.org...ectric%20Brochure%203.pdf
"12v Socket - Front Tunnel Console and Cargo Compartment"
Nou dan vraag ik me toch af waar ik in gereden heb als in 2021 en 2022 de 12V aansluiting gewoon in de brochure staat ?Rude-Dog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:53:
[...]
In de MY22 brochure staat hij nog wel:
https://www.volvoclub.org...ectric%20Brochure%203.pdf
"12v Socket - Front Tunnel Console and Cargo Compartment"
jelzie01 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:15:
[...]
Mag ik vragen hoe jij aan die info over de fabriekssluiting komt? Normaal staat dat eigenlijk altijd wel op een Vlaamse nieuws site als dat gebeurt maar kan er nu helemaal niks over vinden, dus ben wel benieuwd.
Werknemer.DarkShadow schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:02:
[...]
P8-19”-WP
In de nieuwste brochure is ie weg:Kleineheino schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:45:
[...]
Nou dan vraag ik me toch af waar ik in gereden heb als in 2021 en 2022 de 12V aansluiting gewoon in de brochure staat ?Er zat echt geen 12V aansluiting in!
https://volvo-tools-prd-m...5-20230101-Volvo_XC40.pdf
Bovendien zijn de prijzen flink gestegen, mijn in februari bestelde Core instapversie is 2000 duurder geworden en komt nu dus ook niet meer in aanmerking voor de SEPP subsidie...
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
De fabriek ligt stil!ergodyne1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]
Ik denk niet dat ze zomaar aan het afwachten zijn. Ze zullen als idioten aan het nadenken zijn hoe ze die onderdelen daar moeten krijgen. Een fabriek leg je niet zomaar stil, dat kost KLAUWEN met geld.
[ Voor 18% gewijzigd door Pet66 op 22-04-2022 16:57 ]
P8-19”-WP
Dat is vreemd, 2 weken geleden bevestigde mijn dealer nog dat de prijs van de Core niet aangepast zou worden. Dit omdat ze anders uiteraard allemaal annuleringen krijgen vanwege de SEPP.headinclouds schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:54:
[...]
In de nieuwste brochure is ie weg:
https://volvo-tools-prd-m...5-20230101-Volvo_XC40.pdf
Bovendien zijn de prijzen flink gestegen, mijn in februari bestelde Core instapversie is 2000 duurder geworden en komt nu dus ook niet meer in aanmerking voor de SEPP subsidie...
Ga ik toch nog maar even navragen morgen dan, de basisversie is alleen een keuze van mij wegens de SEPP. Zonder SEPP kies ik wat anders (andere versie of auto).
Ik heb hem gewoon. Mijn P8 is van eind 2020.Kleineheino schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:01:
[...]
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
ik ben door mijn dealer teruggebeld. die gaf aan dat er nog steeds chiptekort is en dat ze nu nog steeds auto's met enkel de "voorbereiding" leveren. Ook dat ondanks de "voorbereiding" het een erg kostbare ingreep is om alsnog DAB+ erin te zetten. (iets over een hele multimedia unit vervangen, zal wel het hele AAOS systeem te zijn) en dat nog onduidelijk is of dat dat via een terugroepactie gefixt wordt, of dat klanten er voor moeten gaan betalen.Rude-Dog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:46:
Als Tunein dan zogenaamd het alternatief zou zijn voor DAB, zou het ze sieren om dat premium abonnement van Tunein er dan bij te doen.
Gaf ook aan dat ze als dealer totaal niet blij met de situatie zijn. Zij leveren nu auto's af en hebben geen nu (sinds tunein een premium abbo vereist) geen goed verhaal meer voor de klanten aan wie ze nu afleveren. Zij hebben zelf dus ook vragen bij VolvoNL uit staan hierover...
Ze houden me op de hoogte.
Ik vind het ook wel een beetje jammer dat er zoveel variatie/onduidelijkheid is voor wat betreft functies en opties. Als je de configurator doorloopt kan je net niks meer kiezen, allemaal heel standaard. Geprinte brochures doen ze niet meer aan. Maar als je dan even leest, alleen al dit forum de laatste 2 dagen:
* Wel of geen DAB+
* Wel of geen pixel LED
* Wel of geen 1000 of 1500 duurder
* Wel of geen 12v aansluiting achterin
En dat zijn dan simpele voorbeelden...maar het is allemaal erg vrijblijvend. Vind communicatie van Volvo echt wel slecht op dit punt.
* Wel of geen DAB+
* Wel of geen pixel LED
En dat zijn dan simpele voorbeelden...maar het is allemaal erg vrijblijvend. Vind communicatie van Volvo echt wel slecht op dit punt.
In belgie wat mijn bestelling betreft heeft de dealer laten weten de pixel koplampen niet leverbaar zijn en Volvo gaat dat in min brengen. Voor de rest blijft alles wat het is. Alleen nog geen weeknr levering maar zou van de eerste my23 moeten zijn. P8 ultimate sage green besteld met 20 inch…
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
Dat gaat dan alleen op als de auto niet is gekocht. Anders is het toch allemaal duidelijk? Dan ligt er een koopovereenkomst en zijn dingen niet vrijblijvend.Rude-Dog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:56:
Ik vind het ook wel een beetje jammer dat er zoveel variatie/onduidelijkheid is voor wat betreft functies en opties. Als je de configurator doorloopt kan je net niks meer kiezen, allemaal heel standaard. Geprinte brochures doen ze niet meer aan. Maar als je dan even leest, alleen al dit forum de laatste 2 dagen:
* Wel of geen DAB+
* Wel of geen pixel LED
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar 12v in de bagageruimte staat er bijvoorbeeld niet expliciet in bij mij. En die prijsverhoging werd mensen op het forum hier ook voorgelegd begreep ik.Volvar schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:10:
[...]
Dat gaat dan alleen op als de auto niet is gekocht. Anders is het toch allemaal duidelijk? Dan ligt er een koopovereenkomst en zijn dingen niet vrijblijvend.
Bij mij staat deze niet in de koopovereenkomst en niet in de prijslijst op basis waarvan ik de auto heb samengesteld, dus dan zit het er niet op redeneer ik. Maar ik ben ook wel van de rechtlijnigeRude-Dog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:32:
[...]
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar 12v in de bagageruimte staat er bijvoorbeeld niet expliciet in bij mij. En die prijsverhoging werd mensen op het forum hier ook voorgelegd begreep ik.
Dat dit op een ander MY wel zat, is wellicht jammer, maar Volvo m.i. niet aan te rekenen .
Ook andersom rechtlijnig hoor: in mijn overeenkomst staat DAB+. Zit dat er niet op? Dan gaat het consumentenrecht bij mij in werking (recht op een compleet product, recht op een product met de overeengekomen kwaliteiten) en verwacht ik naleveren of compenseren.
En die prijsverhoging, die kunnen ze voorstellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er akkoord mee moet gaan.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/crtQ1nhZjDg6NQFAl4DuVbaf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/05DIGlmaHQziA0rLTSe5wvNT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GYjpoiGnLPrNp1vrZezlI6JR.jpg?f=fotoalbum_large)