JTHZZ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:42:
[...]
Er is een verschil tussen een Europese verordening die landen letterlijk moeten implementeren en een Europese richtlijn. EECC is een richtlijn en die hoeven lidstaten niet letterlijk te implementeren. In dit geval hebben een aantal Europese landen ook Internetradio toegestaan waaronder Zweden en Nederland. Ik heb een artikel hierover gelezen maar kan het niet meer vinden helaas. Als ik het nog vind post ik het.
Met dank aan de forumleden op trosradar (
https://radar.avrotros.nl...b64b65e9d3bf3a6a&start=20) heb ik ook die wet gevonden: Die staat hier:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vljvqw1vvqxe.pdf
Zie het betreffende artikel
2.10. Interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale
televisieapparatuur
Artikel 113 van de Telecomcode bevat maatregelen om de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale televisieapparatuur te
waarborgen. Ten aanzien van (auto)radio-ontvangers is deze eis voor het
eerst in de Europese telecommunicatieregels opgenomen. In bijlage XI,
onderdeel 3 is voorgeschreven dat een autoradio-ontvanger die wordt
ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de
markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, vanaf 21 december
2020 een ontvanger dient te bevatten die ten minste radiodiensten kan
ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radiouitzendingen worden uitgezonden. Gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepzendmasten, ook wel (digitale) etherradio genoemd. In
Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting
(waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio.
Het verzekeren van de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers in heel
Europa draagt bij aan de transitie van analoge naar digitale etherradio.
Met teksten als het "gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepmasten" , "ook wel (digitale) etherradio genoemd)" en "In
Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting
(waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio." lijkt me dit allemaal vrij ondubbelzinnig en moet het er gewoon op zitten.
Enige gaatje in de wet voor Volvo lijkt mij:
Het wetsvoorstel 35 865 betreffende de Richtlijn 2018/1972 is op 15 februari 2022 aanvaard door de eerste kamer. De wet is van kracht vanaf 2 maart 2022. Als de wetgeving te laat van kracht is geworden dan heb je eventueel een claim op de rijksoverheid.
Dat betekent dat het dus wel verplicht was, maar dat je voor auto's die geleverd zijn tussen 21 december 2020 en 15 feb 2022 geleverd zijn, niet Volvo, maar de overheid aansprakelijk is voor feit dat het er niet op zat, omdat ze de wet niet snel genoeg aangenomen hebben.
Ik lees nergens uit dat digital (streaming) radio een OK alternatief is... (maar ja .. ik ben dan ook weer geen jurist) ...
Misschien idd krachten verenigen en dan samen een case naar Volvo gaan maken... Lijkt me dat dat bedrijf ook geen imago wil hebben om klanten te duperen met gaatjes in wet. Zou sjiek zijn als er snel aangekondigd wordt hoe iedereen alsnog DAB+ krijgt...