Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:54
Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:18:

@ArnoudN wij hebben aardig gelijkwaardige verbruikscijfers dan. Ik zit nu ook een beetje te hangen bij mooi weer rond de 25 en bij iets kouder weer rond de 27. Heb je alleen die home button reset gedaan of echt die hardere reset met ontwasemingsknop?

Is het trouwens niet meer zo dat de auto vanzelf regelmatig een reset van het systeem doet? Dit werd in de begin periode namelijk geroepen.
Ik heb een reset gedaan met de home knop. Ik deed dat vooral om het geluid van het knipperlicht weer normaal te laten klinken. Het viel me pas later op dat het verbruik zo laag was. Normaal moest ik echt als een slak rijden om zo laag uit te komen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ArnoudN
rikoos schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:33:
[...]

Precies hetzelfde vebruik bij mij dus.... Ik schreef eerder dat ik 105 reed maar is het verschil in verbruik van 98 en 105 dan zoveel ? Bijna 30% verschil!!
Ik weet dat het verschil tussen 105 en 110 al ongeveer 15% is, dus het zou zomaar kunnen. Het is een exponentiële stijging boven de 100. Daarnaast is natuurlijk de manier van optrekken en wellicht met 98 in de slipstream rijden ook een verschil.

Dat laatste doe ik echt nooit en optrekken is het leukste van deze auto :)

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-11 12:32
ArnoudN schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:48:
[...]
Ik weet dat het verschil tussen 105 en 110 al ongeveer 15% is, dus het zou zomaar kunnen. Het is een exponentiële stijging boven de 100.
Correctie: het is kwadratisch ;)

• ArnoudN
madhondt schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:08:
[...]

Correctie: het is kwadratisch ;)
Ook goed. Ik ben niet zo wiskundig :) Ik weet alleen dat het heel hard omhoog gaat met de snelheid.

Ik reed laatst rond 23:00 uur naar huis (route zonder snelladers) en zou met 130 niet thuis komen, heb daarom verplicht 100 gereden om het te halen.

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
Ik reed vandaag van Zwolle naar Haarlem. Mijn gemiddelde verbruik over deze afstand met de C40 P8 was vandaag rond de 20. En ik rijd echt door. 130 op de linkerbaan waar het kan... Zit natuurlijk ook wat langzaam rijdend verkeer tussen (ongeveer 100-105 km/h achter elkaar hangen op de A28...)

Overall haal ik behoorlijk nette gemiddelde waardes op mijn afstanden met mijn snelheid. Ik laad overal waar het kan en kijk met verbazing naar alle trage slakken EV rijders. In mijn C40 hoeft je echt niet per sé als een slak te rijden.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Over het verbruik.. ik ben geen technicus.. maar bij "echte" 4x4 staat de voorwielaandrijving standaard uit. Pas als je het nodig hebt komt ie erbij of schakel je deze in. Ik vraag me af of de auto zuiniger zou worden wanneer bij het rijden op een constante snelheid, de voorwielen niet meedoen. Uiteraard blijft het extra gewicht van toepassing. Aan de andere kant vraag ik me af of standaard 2 wiel aangedreven EV's op alle 4 de wielen regenereren.

Ik vind het een interessante techniek.. misschien dat iemand dit kan duiden?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
mich78 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:47:
Over het verbruik.. ik ben geen technicus.. maar bij "echte" 4x4 staat de voorwielaandrijving standaard uit. Pas als je het nodig hebt komt ie erbij of schakel je deze in. Ik vraag me af of de auto zuiniger zou worden wanneer bij het rijden op een constante snelheid, de voorwielen niet meedoen. Uiteraard blijft het extra gewicht van toepassing. Aan de andere kant vraag ik me af of standaard 2 wiel aangedreven EV's op alle 4 de wielen regenereren.

Ik vind het een interessante techniek.. misschien dat iemand dit kan duiden?
Het is AWD toch? Motor voor, motor achter. Ligt er maar net aan welke motor sterker is. Neem aan dat deze het meest gebruikt wordt afhankelijk van de hoeveel power die je vraagt.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Ik had uit meerdere reviews begrepen dat een klacht over de P8 was dat er geen verdeling tussen de motor voor en achter is en ze allebei dus in principe even hard werken?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
En toch valt het mij juist mee hoeveel meer de P8 verbruikt als je 120/130 rijdt ipv 105/110. Daar zit dan voor mijn gevoel weer veel minder verschil in.

Ik moet verder wel zeggen dat ik NOOIT exact de snelheid rijd die mag rijden. Vreselijk irritant vind ik dat. Meestal rijd ik +10, uiteraard met FM als hulpje. Als dat dus er voor zorgt dat mijn verbruik niet rond de 20 zit maar rond de 25... dat is dat maar zo. Precies 100 rijden op de snelheid is me dat niet waard, echt heel irritant rijden. Maar ik wil het wel een keer testen want volgens mij heb ik in bijna 1,5 jaar nog nooit onder de 20 gezeten. Ook niet bij perfect EV weer.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 13-04-2022 10:18 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-11 23:16
over9000 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:49:
Hier trouwens de link van de playstore met enkel AAOS apps. Van QR code uit het Volvo artikel
Ik zag die link ok, maar interessante nieuwe apps (“ABRP”) staan wel in deze lijst, maar kan ik niet installeren op mijn C40? Weet iemand hoe dat werkt?

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:12
jorisjansen3 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:09:
[...]

Ik zag die link ok, maar interessante nieuwe apps (“ABRP”) staan wel in deze lijst, maar kan ik niet installeren op mijn C40? Weet iemand hoe dat werkt?
ABRP werkt wel op de Polestar. Volvo heeft hem niet vrij gegeven. Ik blijf het apart (en irritant) vinden.

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:12
Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:18:
@thisisjazz dat lijkt me idd wat overdreven en kan je maar zo info van elkaar missen toch? Zijn dezelfde wagens met alleen 1 motor meer of minder. Als je over bepaalde onderwerpen zoals verbruik gewoon even aangeeft wat je hebt, P8 of P6, dan is het toch prima? Je kan het zelfs in het onderschrift zetten, hoef je er nooit meer aan te denken :).

@ArnoudN wij hebben aardig gelijkwaardige verbruikscijfers dan. Ik zit nu ook een beetje te hangen bij mooi weer rond de 25 en bij iets kouder weer rond de 27. Heb je alleen die home button reset gedaan of echt die hardere reset met ontwasemingsknop?

Is het trouwens niet meer zo dat de auto vanzelf regelmatig een reset van het systeem doet? Dit werd in de begin periode namelijk geroepen.
Denk dat we alledrie rond deze cijfers zitten: gisteren ongeveer zelfde afstand gereden (Zwolle > Lelystad > Zwolle) en ook zo'n beetje 21kWh. 20" winterbanden, de zomerbanden komen er pas later deze maand weer op (het is druk....)

Overigens gisteravond de caravan maar weer eens van stal gehaald. Afstand te kort voor een zinvolle verbruiksmeting, maar liep toch al redelijk snel terug naar rond de 40kWh (start rond de 60) bij 95 km/u op CC waar mogelijk. Binnenkort een langere rit. Ben benieuwd waar het op uitkomt, maar in principe ben ik met alles onder de 40 al tevreden. Het lijkt er in ieder geval op dat die 2.0 update wel wat met het verbruik heeft gedaan (al helpt het weer natuurlijk ook mee)....

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• RFolst
Rude-Dog schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:02:
Ik had uit meerdere reviews begrepen dat een klacht over de P8 was dat er geen verdeling tussen de motor voor en achter is en ze allebei dus in principe even hard werken?
Klopt, daar waar de ID5* een asynchrone motor heeft en uitschakelt wanneer niet nodig, is bij de Volvo dat helaas niet mogelijk. Het is permanente, gelijk verdeelde aandrijving.

* misschien bij de ID3/4 ook, dat weet ik niet.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:40
thisisjazz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:52:
[...]
Kan ook nieuw topic worden aangemaakt voor p6 rijders of is dat weer overdreven? 8)7
Ik vind zeker dat de topictitel onderhand maar eens aangepast moet worden. Een apart topic voor de P6 vind ik niet erg zinvol. Tussen de P8 en P6 zitten meer overeenkomsten dan verschillen. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ArnoudN
Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:17:
En toch valt het mij juist mee hoeveel meer de P8 verbruikt als je 120/130 rijdt ipv 105/110. Daar zit dan voor mijn gevoel weer veel minder verschil in.

Ik moet verder wel zeggen dat ik NOOIT exact de snelheid rijd die mag rijden. Vreselijk irritant vind ik dat. Meestal rijd ik +10, uiteraard met FM als hulpje. Als dat dus er voor zorgt dat mijn verbruik niet rond de 20 zit maar rond de 25... dat is dat maar zo. Precies 100 rijden op de snelheid is me dat niet waard, echt heel irritant rijden. Maar ik wil het wel een keer testen want volgens mij heb ik in bijna 1,5 jaar nog nooit onder de 20 gezeten. Ook niet bij perfect EV weer.
Dat doe ik ook nooit. Ik rij meestal ook net iets te hard. Op de snelweg 105/110 en op 80 wegen 85 per uur. Ik ga het ook niet volhouden om op de snelweg 100 te rijden. Dan maar een iets hoger verbruik. Mijn zonnepaneeltjes zijn aangesloten op een draaischijfmeter, dus ik merk er zelf toch niet zoveel van.

• Vulcan750
STIMPPYYY schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:54:
[...]
Het is AWD toch? Motor voor, motor achter. Ligt er maar net aan welke motor sterker is. Neem aan dat deze het meest gebruikt wordt afhankelijk van de hoeveel power die je vraagt.
Het is maar hoe het geregeld is. Bij mijn AWD Outlander is de standaard verdeling voor/ander dacht ik 30/70 (of 20/80). Maar als je op de 4WD knop drukt is de verdeling 50/50, het verbruik is dan ook hoger. Dat zou theoretisch op de P8 ook mogelijk moeten zijn.
Wellicht moet Volvo maar eens op de koffie gaan bij Mitsubishi! ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 12:27
Iemand al eens met een P8 in het terrein geweest?
De auto is zwaar en benieuwd hoe de off road modus het doet.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Juancho
  • Nu online
Er zijn dus 2 nieuwe zaken in Maps, die helaas niet snel door Volvo worden gepubliseerd maar gelukkig wel op de Polestar Facebook groep:

1. 3D kaartweergave
2. een wens van velen van ons: negatieve SoC zodat je ook ziet hoeveel % je nou eigenlijk te kort komt om je bestemming te halen (en dus hoeveel je moet bijladen)

https://tweakers.net/i/Ql...vgG.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RFolst
Waterblok schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:39:
Iemand al eens met een P8 in het terrein geweest?
De auto is zwaar en benieuwd hoe de off road modus het doet.
Ooit eens in Offroad modus door een behoorlijke modderpoel gereden. Zo eentje waar de dag ervoor een bestelbus in vastgezeten zat.... Kreeg niet echt de indruk dat er heel veel verandert anders dan:
1) OPD wordt uitgeschakeld (leuk als je dat niet verwacht....)
2) hij reageert subtieler op het gaspedaal

Stap je uit, dan is de Offroad modus daarna weer uitgeschakeld. Kwam toen net zo makkelijk door dezelfde modderpoel.....

[ Voor 5% gewijzigd door RFolst op 13-04-2022 15:04 ]

• Waterblok
RFolst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:02:
[...]

Ooit eens in Offroad modus door een behoorlijke modderpoel gereden. Zo eentje waar de dag ervoor een bestelbus in vastgezeten zat.... Kreeg niet echt de indruk dat er heel veel verandert anders dan:

Stap je uit, dan is de Offroad modus daarna weer uitgeschakeld. Kwam toen net zo makkelijk door dezelfde modderpoel.....
Vieze schoenen gehaald? :P
Ben benieuwd of ie goed corrigeert als een wiel geen grip heeft, je kan wel wat vinden van "andere" XC40's in terrein maar dat systeem is heel anders natuurlijk.
Off road gaat ook uit boven 45km meen ik.

Heb een keer gehad dat middenconsole bleef hangen en ging opstarten, was OPD ook uit en kroop de auto van parkeerplaats dat was even schrikken...

• mich78
Ik heb er geen filmpje van.. maar hier in het rivierengebied behoorlijk wat dijken. Leuk om te kijken hoe ver ie komt.. en dat valt niet tegen moet ik zeggen. Zal de volgende keer een foto/filmpje maken

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
RFolst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:02:
[...]

Dit is wat ie aanpast volgens de handleiding:
https://www.volvocars.com...rijstanden/off-road-stand

Ik heb 'm inderdaad ook 1x gebruikt in een modderpoel op een onverharde weg door een bos. Er zaten hele diepe sporen in de weg en ik had het idee dat die grote bodemvrijheid wel hielp.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:56
jswinkels schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:14:
[...]

ABRP werkt wel op de Polestar. Volvo heeft hem niet vrij gegeven. Ik blijf het apart (en irritant) vinden.
Geldt helaas ook voor de webbrowser Vivaldi, wel op de PS2, niet op de Volvo’s

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:19
Vulcan750 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:00:
[...]

Het is maar hoe het geregeld is. Bij mijn AWD Outlander is de standaard verdeling voor/ander dacht ik 30/70 (of 20/80). Maar als je op de 4WD knop drukt is de verdeling 50/50, het verbruik is dan ook hoger. Dat zou theoretisch op de P8 ook mogelijk moeten zijn.
Wellicht moet Volvo maar eens op de koffie gaan bij Mitsubishi! ;)
Euh, nee, dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken, want de gebruikte techniek is totaal anders. De elektromotoren die Volvo gebruikt kunnen niet “vrij” lopen. Met verschillende vermogens aansturen heeft helemaal geen zin bij een elektrische aandrijving.

De 4wd knop zal een diff lock zijn op het middendifferentieel, dat zit niet eens in onze auto’s.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Vulcan750 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:18:
[...]

Ik vind zeker dat de topictitel onderhand maar eens aangepast moet worden. Een apart topic voor de P6 vind ik niet erg zinvol. Tussen de P8 en P6 zitten meer overeenkomsten dan verschillen. :)
Begin dan maar met ze anders te vernoemen wanneer je de topic-naam wil veranderen want de P8 wordt al lang niet meer verkocht en de P6 heeft nooit bestaan.

Ze heten respectievelijk TWIN PURE en PURE

De P8 was de lanceerversie en is maar 1 jaar verkocht. :w

P8-19”-WP

• Juancho
  • Nu online
Iemand de nieuwe 3d weergave in Maps al gezien? Heb net ff gekeken maar niet zichtbaar. Ook geen update beschikbaar.

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:35:
Iemand de nieuwe 3d weergave in Maps al gezien? Heb net ff gekeken maar niet zichtbaar. Ook geen update beschikbaar.
Ja, is vandaag stiekem binnengekomen, maar je ziet het pas als je een bestemming invoert.

• Waterblok
NicoB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:06:
[...]

Dit is wat ie aanpast volgens de handleiding:
https://www.volvocars.com...rijstanden/off-road-stand

Ik heb 'm inderdaad ook 1x gebruikt in een modderpoel op een onverharde weg door een bos. Er zaten hele diepe sporen in de weg en ik had het idee dat die grote bodemvrijheid wel hielp.
Het i-tje in de handleiding zegt dat het een extra is....
Ik heb een "early 2021" en als je de handleiding daar op zet hebben ze het alleen over OPD uit en automatisch remmen, hill decend en zo.
Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurt als een wiel geen grip heeft en zo.
Mijn 2001 XC70 deed het aardig als tractor in mul zand...

• Kammika
  • Laatst online: 15:24
Hmmm... update van de tunein app gehad. Inloggen met een premium account is nu verplicht :-(

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
Pet66 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:11:
[...]

Begin dan maar met ze anders te vernoemen wanneer je de topic-naam wil veranderen want de P8 wordt al lang niet meer verkocht en de P6 heeft nooit bestaan.

Kunnen we ophouden met geneuzel over en onaardige opmerkingen over hoe welke auto precies heet?

• Spanky79
  • Laatst online: 31-10 10:07
Hier update gehad vandaag en het is inderdaad 3D voor gebouwen.

Overigens is maps hier wel meer ‘smooth’ nu. Hopelijk ook weer kaag verbruik , zomerbanden zitten eronder en dat scheelt hij mij een hoop heb ik gemerkt.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Pet66 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:11:
[...]

P8 en P6 tikt wat makkelijker en iedereen weet wat er bedoeld wordt ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 07:35
Zover ik kan zien afhankelijk van zoomlevel met name als je wat langzamer rijd of stil staat is de kaart verder ingezoomt waardoor dat detail zichtbaar wordt.

App is ook niet geupdate volgens mij enkel de maps die de app weergeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door over9000 op 13-04-2022 22:53 ]

• mich78
over9000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:51:
[...]

Zover ik kan zien afhankelijk van zoomlevel met name als je wat langzamer rijd of stil staat is de kaart verder ingezoomt waardoor dat detail zichtbaar wordt.

Klopt! En het is geen onderdeel van de 2.0 update. Ik zit nog op 1.10 en heb ook de aangepaste maps.

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:34
Even een update vraagje...
Update 2.0 is inmiddels een aantal keer mislukt om te installeren. Althans, ik heb niet eens het idee dat hij begint.
De update geeft op een gegeven moment dat je de auto moet sluiten om de update te starten. Dit doe je vervolgens netjes en de volgende dag staat het zelfde scherm nog steeds voor.
Nu heb ik de boordcomputer al een aantal keer reset (home button ingedrukt houden) maar dit levert geen oplossing.
Ook lijkt er meer dan voldoende vrije ruimte beschikbaar op het systeem (circa 25% in gebruik op het systeem gedeelte)

De weg naar de dealer weet ik wel te vinden. Ik ben echter benieuwd hoe ik dit zelf kan oplossen.
Een volledige reset naar factory defaults behoord nog tot de mogelijkheden maar dit is best een gedoe. Die optie voorkom ik liever.

Iemand nog ideeën?

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-11 12:32
ko-ie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:21:
Update 2.0 is inmiddels een aantal keer mislukt om te installeren. Althans, ik heb niet eens het idee dat hij begint.
De update geeft op een gegeven moment dat je de auto moet sluiten om de update te starten. Dit doe je vervolgens netjes en de volgende dag staat het zelfde scherm nog steeds voor.

Iemand nog ideeën?
Hopelijk overbodige reactie: met 'sluiten' wordt bedoeld 'op slot', dus niet enkel de deur dicht.

• ko-ie
madhondt schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:37:
[...]

Hopelijk overbodige reactie: met 'sluiten' wordt bedoeld 'op slot', dus niet enkel de deur dicht.
Ik vind hem leuk _/-\o_
Maar uiteraard gaat de auto op slot.

• Venomer
  • Laatst online: 12:50
@ko-ie Er moet ook voldoende lading in de accu zitten (ik meen >40%) en de auto mag niet aan de lader zitten. Ik verwacht dat de auto een melding geeft als hier niet aan voldaan wordt, maar ik meld het toch maar even.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ko-ie
Venomer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:52:
@ko-ie Er moet ook voldoende lading in de accu zitten (ik meen >40%) en de auto mag niet aan de lader zitten. Ik verwacht dat de auto een melding geeft als hier niet aan voldaan wordt, maar ik meld het toch maar even.
De auto had in dit geval 82% SOC en was niet aangesloten. Toch bedankt, dit wist ik niet.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-11 12:15
Nu heb ik de boordcomputer al een aantal keer reset (home button ingedrukt houden) maar dit levert geen oplossing.
Ook lijkt er meer dan voldoende vrije ruimte beschikbaar op het systeem (circa 25% in gebruik op het systeem gedeelte)

De weg naar de dealer weet ik wel te vinden. Ik ben echter benieuwd hoe ik dit zelf kan oplossen.
Een volledige reset naar factory defaults behoord nog tot de mogelijkheden maar dit is best een gedoe. Die optie voorkom ik liever.

Iemand nog ideeën?
Misschien stom om te zeggen, maar je hebt wel ook "installeren" gedrukt en toen uitgestapt ?

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• ko-ie
Morkie69 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:11:
[...]

Misschien stom om te zeggen, maar je hebt wel ook "installeren" gedrukt en toen uitgestapt ?
Nee hoor, valide vraag. Maar inderdaad. De knop installeren is ingedrukt. Daarna de auto uitgestapt en op slot gedaan.

Ik meen mij te herinneren dat het scherm de voorgaande keren nog even aanbleef en dat je zag dat de installatie begon. Nu gaat het scherm direct op zwart. Maar wellicht verbeeld ik mij dat eerste.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
ko-ie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
[...]

Nee hoor, valide vraag. Maar inderdaad. De knop installeren is ingedrukt. Daarna de auto uitgestapt en op slot gedaan.

Ik meen mij te herinneren dat het scherm de voorgaande keren nog even aanbleef en dat je zag dat de installatie begon. Nu gaat het scherm direct op zwart. Maar wellicht verbeeld ik mij dat eerste.
Check ook of je geen actieve (fout)meldingen heb. Bijvoorbeeld ruitenwisser vloeistof of lage bandenspanning.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Venomer
Probeer anders ook de andere reset even. Voorruitontwasemingsknop ingedrukt houden tot het SOS lampje naast de spiegel begint te knipperen. Ik verwacht niet dat het helpt, maar met deze auto weet je het maar nooit. ;)

• Pet66
  • Laatst online: 09-10-2023
Spanky79 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:01:
[...]

Kunnen we ophouden met geneuzel over en onaardige opmerkingen over hoe welke auto precies heet?
@Spanky79 dit is helemaal niet onaardig bedoeld, hoor. Bekijk het meer als informatief.
Wanneer we een nieuwe naam kiezen hoeven we toch geen namen te gebruiken die niet van toepassing zijn.
De auto’s heten nu eenmaal Twin Pure en Pure. Waarom dan iets anders kiezen.
Wanneer toekomstige Tweakers deze namen intikken op zoek naar info zullen ze nooit hier terecht komen wanneer we het P8 en P6 noemen. ;)

P8-19”-WP

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Artikel in het FD over financiële problemen bij EVbox agv ondeugdelijke laadpalen.

https://fd.nl/bedrijfslev...r-ondeugdelijke-laadpalen

Ook hier te lezen:

https://www.nu.nl/economi...or-slechte-laadpalen.html

[ Voor 27% gewijzigd door hansdg53 op 14-04-2022 11:42 ]

• Vulcan750
Pet66 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:15:
[...]

@Spanky79 dit is helemaal niet onaardig bedoeld, hoor. Bekijk het meer als informatief.
Wanneer we een nieuwe naam kiezen hoeven we toch geen namen te gebruiken die niet van toepassing zijn.
De auto’s heten nu eenmaal Twin Pure en Pure. Waarom dan iets anders kiezen.
Wanneer toekomstige Tweakers deze namen intikken op zoek naar info zullen ze nooit hier terecht komen wanneer we het P8 en P6 noemen. ;)
Ik heb de opmerking ook niet negatief opgevat hoor. P6 heeft toch echt bestaan, maar niet lang. Voor mij hoeft twin pure en pure nu ook weer niet. Type namen veranderen, wellicht beter dit helemaal achterwege te laten en simpelweg enkel Volvo XC40 Recharge BEV.

• RFolst
My 2 cents:

"Het grote Volvo XC40 Twin Pure (P8)/Pure (P6) topic"

• Juancho
  • Nu online
over9000 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:51:
[...]

Huh? Ik dacht dat het gewoon een totaal nieuwe kaart optie view was? Dus dat je kon kiezen tussen 2D (wat we al hadden en de nieuwe 3D (en hopelijk later sataliet view). Maar zo werkt die 3D kaart dus helemaal niet?

Verder, ik heb een P8, dat was het en dat is 1,5 jaar later nog steeds zo >:) . Al die onzinnige naamswijzigingen... ik heb daar helemaal niks mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 14-04-2022 11:56 ]

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:06:
[...]

Ja, is vandaag stiekem binnengekomen, maar je ziet het pas als je een bestemming invoert.
Ah dan snap ik het. Mijn laatste maps update is van 22 maart. Daar zal het allemaal nog niet inzitten. Even wachten dus.

Verder nog meer goed nieuws wat ik vanuit de Polestar groep hoorde: meerdere bestemmingen toevoegen kan straks ook via het scherm! Ik ga er maar even vanuit dat je dan ook kan slepen via het touch screen dus dan is er weer een mooie stap gezet! 🎉

Wel grappig overigens dat Polestar zegt dat het op de roadmap is geplaatst terwijl Volvo mij persoonlijk vorige week aangaf dat dit niet in ontwikkeling is.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 14-04-2022 13:48 ]

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:12
Juancho schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:39:
[...]

Ah dan snap ik het. Mijn laatste maps update is van 22 maart. Daar zal het allemaal nog niet inzitten. Even wachten dus.

Verder nog meer goed nieuws wat ik vanuit de Polestar groep hoorde: meerdere bestemmingen toevoegen kan straks ook via het scherm! Ik ga er maar even vanuit dat je dan ook kan slepen via het touch screen dus dan is er weer een mooie stap gezet! 🎉
Ik heb ook 3d weergave (vind het overigens niet echt veel toevoegen). Ik heb me wel aangemeld als beta tester, misschien dat dat nog wat uitmaakt.

Ik las in het Polestar 2 topic dat meerdere bestemmingen de eerstvolgende update gaat worden (geen idee waar ze die info vandaan hebben) en daarna eindelijk de sattelite view. Die laatste heb ik nooit begrepen waar die er sowieso niet in zat. Ik vond dat juist altijd erg fijn in mijn Model S, dus qua functionaliteit kan dat toch nooit moeilijk zijn om aan te zetten.

• mich78
Zoals bekend kan je middels TuneIn op bv YouTube . Ik wilde niet updaten naar 2.0 omdat ik bang was deze functie kwijt te raken. Ik gebruik het best regelmatig tijdens het laden. Maar nu werkt het al niet meer op de 1.10 versie. Ik zie het facebook icoontje staan, maar erop tikken doet niks. Ook niet na reset etc. Iemand meer dit opgemerkt?

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
RFolst schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:47:
My 2 cents:

"Het grote Volvo XC40 Twin Pure (P8)/Pure (P6) topic"
"Het grote Volvo XC40 naamgeving topic".

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• ergodyne1
NicoB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:59:
[...]

"Het grote Volvo XC40 naamgeving topic".
Ja hallo, en de C40 dan? hahahaha wat een discussie over een topictitel...

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
"het grote topic"

• mich78
Korter... MAND

• mrsmit01
  • Laatst online: 15-02-2024

Iemand nog ideeën?
Ik het hetzelfde issue. De installatie gestart met 78% SoC. Na een uurtje gaan kijken en toen stond er dat de installatie niet gestart kon worden, en dat de accupercentage boven de 40% moest zijn.
's avonds heb ik de auto opgeladen tot 90% en de volgende dag kon ik de update wel installeren :? . Mogelijk helpt dit bij jou ook?

BMW 330e Touring

• Petzun
  • Laatst online: 26-09 23:06
hansdg53 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:39:
Artikel in het FD over financiële problemen bij EVbox agv ondeugdelijke laadpalen.

https://fd.nl/bedrijfslev...r-ondeugdelijke-laadpalen

Ook hier te lezen:

https://www.nu.nl/economi...or-slechte-laadpalen.html
Heb ik helaas ook mogen ervaren, ook bij mij is de laadpaal (na ruim een half jaar!) vervangen. Laadde bij warmer weer op 16A nog maar heel kort. Werd te warm en stopte spontaan, terugschroeven naar max 11A was tijdelijk de oplossing. Duurde door tekort aan units/onderdelen erg lang.

Vraag: Vanaf OTA 2.0 werkt bij mij de Easypark ook niet meer. Ik las dat dit probleem zou zijn opgelost. Bij mij dus niet, speelt dit bij meerdere Easypark gebruikers nog?

XC40 EV Pro

• Waterblok
Easy Park doet het bij ook niet meer, lijkt op te starten en poef terug naar het appscherm.
Er staat geen update voor klaar.

Update startte bij mij ook niet bij 47% SoC na geheel laden weer wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Waterblok op 14-04-2022 17:27 ]

• mich78
Issue EasyPark is gefixt, maar wordt nu getest. Uitrol waarschijnlijk pas na paasdagen

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 19:53
ik kan nog steeds geen flitsmeister vinden in de App Store, klopt dat?

• jorisjansen3
DarkShadow schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:21:
Ben je beta tester? Hier staat hoe dat moet…:

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Petzun schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:18:
[...]

Heb ik helaas ook mogen ervaren, ook bij mij is de laadpaal (na ruim een half jaar!) vervangen. Laadde bij warmer weer op 16A nog maar heel kort. Werd te warm en stopte spontaan, terugschroeven naar max 11A was tijdelijk de oplossing. Duurde door tekort aan units/onderdelen erg lang.

Vraag: Vanaf OTA 2.0 werkt bij mij de Easypark ook niet meer. Ik las dat dit probleem zou zijn opgelost. Bij mij dus niet, speelt dit bij meerdere Easypark gebruikers nog?
Jij hebt een Elvi toch? Gaan die genoemde EVbox problemen daar over, als je dat weet?

P8

• ergodyne1
DarkShadow schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:21:
Bespaar je de moeite. Die app werkt helaas niet echt lekker, daarnaast wordt je systeem er tergend traag van.

• Petzun
  • Laatst online: 26-09 23:06
Montalbano schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:03:
[...]

Jij hebt een Elvi toch? Gaan die genoemde EVbox problemen daar over, als je dat weet?
Klopt, met vaste kabel. Ik weet het niet zeker, maar heb niet het idee dat het specifiek over de Elvi gaat. Mijn installateur heeft een flink aantal Elvi's als thuislaadpaal geplaatst en werd voor het eerst met deze problemen geconfronteerd.
Het probleem dat jij volgens mij had, Elvi met de standaard Volvo kabel, werd wel als veelvoorkomend probleem aangehaald door EVBox.
Verder een fijn en mooi apparaat, het vervangen duurde alleen even langer dan ik had gedacht (een half jaar dus). Communicatie met EVBox was een periode lastig, maar ik heb het idee dat ze dit lek boven hebben.

Overigens vanmorgen wel iets vreemds (is hier al vaker behandeld). Ik laad de auto altijd tot 90%. Omdat de auto de komende dagen stilstaat dacht ik eens een keer tot 80% te laden. Maar de P8 heeft een eigen willetje en besloot toch tot 90% te laden.

XC40 EV Pro

• mich78
Voor de 2e keer op wintersport met de P8. Nu in zugspitze arena. Verbruik 25,3kw/100km en gemiddelde snelheid 105km/h. Wel wat file gehad, goed doorgereden. Vertrokken om 4 uur en 14.00 aangekomen. 3x laadstop. 820km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INvUVEAz8CYqyYRtRzH-oWCP59E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XijrUjZQEfmhnbzYnYJcPECI.jpg?f=fotoalbum_large

• Kammika
Ik krijg tunein echt niet meer aan de praat. Vraagt om een premium abbo voor 90 eur per jaar. Ben ik de enige met dit probleem?

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:33

Rianata

Have you played Atari today?

Kammika schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:51:
Ik krijg tunein echt niet meer aan de praat. Vraagt om een premium abbo voor 90 eur per jaar. Ben ik de enige met dit probleem?
Is dat niet ook het alternatief dat Volvo 'aanbiedt' ter compensatie van het ontbreken van DAB+?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Kammika
Rianata schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:08:
[...]

Is dat niet ook het alternatief dat Volvo 'aanbiedt' ter compensatie van het ontbreken van DAB+?
Yep

• peer54
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
Hier hetzelfde probleem. Tuneln niet meer beschikbaar. Daar zit je dan met je Bowers & Wilkins installatie naar een FM muziek te luisteren. Het is allemaal te gek voor woorden. Sinds de update V2.0 zijn de enige twee functies die de tot nu toe waardeloze App ook niet meer te gebruiken, namelijk parkeerverwarming en openen en sluiten voertuig. Na de levering bleek dat DAB + radio niet aanwezig was. Staat wel op de orderbevestiging. Ik al deze zaken uiteraard aangetekend aangekaart bij de dealer. Je koopt een product van bijna 80k waarbij vele functies niet werken of nog niet volledig uitontwikkeld zijn. Daar is de klant dan de dupe van.

Groet Peer

• Juancho
  • Nu online
Bowers & Wilkin?

• Kammika
peer54 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:47:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Tuneln niet meer beschikbaar. Daar zit je dan met je Bowers & Wilkins installatie naar een FM muziek te luisteren. Het is allemaal te gek voor woorden. Sinds de update V2.0 zijn de enige twee functies die de tot nu toe waardeloze App ook niet meer te gebruiken, namelijk parkeerverwarming en openen en sluiten voertuig. Na de levering bleek dat DAB + radio niet aanwezig was. Staat wel op de orderbevestiging. Ik al deze zaken uiteraard aangetekend aangekaart bij de dealer. Je koopt een product van bijna 80k waarbij vele functies niet werken of nog niet volledig uitontwikkeld zijn. Daar is de klant dan de dupe van.

Groet Peer
Die app doet het dan weer veel beter bij mij sinds 2.0... toch bijzonder al die wisselende ervaringen...

• ergodyne1
peer54 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:47:
[...]

Groet Peer
Heb je een XC40 van 80K? Lijkt mij sterk… ik zou voor dat geld ergens anders geshopt hebben.

• Mga1600
ergodyne1 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:07:
[...]

Heb je een XC40 van 80K? Lijkt mij sterk… ik zou voor dat geld ergens anders geshopt hebben.
Kan ook een XC60 zijn….., die heeft hetzelfde AAOSsysteem… en bij dat model is 80k niet uitzonderlijk. En B0wers & Wilkins is daar een optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 16-04-2022 09:57 ]

• Tha-PC-Legend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Zelfde probleem hier. Via de Google assistent doet-ie het nog wel..”Hey Google, speel Q-Music via TuneIn”, bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Tha-PC-Legend op 16-04-2022 09:59 ]

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 12:50
Zelfde hier, tunein alleen nog betaald voor 90€ te gebruiken.

Wij hebben wel zwart op wit staan dat de dab+ tuner nog (gratis) geleverd/ingebouwd gaat worden op onze c40. (Juist omdat ik altijd bang ben voor dit soort geintjes waarbij je ineens moet betalen voor iets wat voorheen kosteloos te gebruiken was).

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
TuneIn werkt hier nog.

Ik heb in de settings (daar waar ook je Volvo/polestar account ligt) TuneIn toegevoegd. Op mijn telefoon ben ik ook gewoon ingelogd met TuneIn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-10 17:09
Mga1600 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:54:
[...]

Kan ook een XC60 zijn….., die heeft hetzelfde AAOSsysteem… en bij dat model is 80k niet uitzonderlijk. En B0wers & Wilkins is daar een optie.
In het onderschrift staat C40..

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Vorige week had ik contact met de dealer over mijn in bestelling zijnde P8 (oké, ze heten tegenwoordig anders, maar jullie weten wat ik bedoel). Ik heb het o.a. gehad over DAB+. Mij werd verteld dat DAB+ er niet op zit, maar wel TuneIn met een abonnement van 4 jaar. Vandaag heb ik opgezocht wat de beste man me probeerde te vertellen. Wisten jullie dat het “meegeleverde” abonnement slechts 4 jaar geldig was en dat je daarna zelf voor de keuze staat “verlengen (met 1 van de beschikbare abonnementen) of stoppen”. Welke abonnementen zijn er nog meer op de auto die verlopen? (…en ik heb het dan even niet over garantie of een onderhoudscontract).

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:19
Er was ook een AAOS versie van de Juke app, maar die is uit de play store verdwenen. Dit was een goed alternatief voor Tunein.

Nog te zien in mijn play store geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyBILY65RYuXwODKz9piifBrk_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qw9ba21MMJPHrGtgvKaEQ4Em.jpg?f=fotoalbum_large

Tunein doet het bij mij trouwens gewoon met een gratis account.

[ Voor 74% gewijzigd door guido66 op 16-04-2022 11:43 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Bram D.M.
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10 20:58
Als alternatief voor TuneIn heb ik altijd al 'Open Radio' gebruikt in m'n P8.
Die app doet het trouwens prima.

• HenryP
Als alternatief vertelde de dealer mij om Spotify te gebruiken.
Ik heb even gegoogled en zie dat in de “Volvo App Store” maar een beperkt aantal Apps te downloaden zijn. Klopt het dat je alleen maar deze Apps kan downloaden en gebruiken?

• Venomer
HenryP schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:32:
Ik heb even gegoogled en zie dat in de “Volvo App Store” maar een beperkt aantal Apps te downloaden zijn. Klopt het dat je alleen maar deze Apps kan downloaden en gebruiken?
Dat klopt. Er zijn ook nog een paar beta-apps waarvoor je je als beta-tester kunt aanmelden.

Volvo belooft dat er binnenkort meer soorten apps beschikbaar komen.

• hansdg53
Venomer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:49:
[...]

Dat klopt. Er zijn ook nog een paar beta-apps waarvoor je je als beta-tester kunt aanmelden.

Volvo belooft dat er binnenkort meer soorten apps beschikbaar komen.
Het aanbod is karig, maar ik denk niet dat het veel beter gesteld is bij andere merken. Men is blijkbaar nog in de onderzoeksfase om van de apps een goed verdienmodel te maken.

• Kammika
HenryP schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:32:
Spotify is een hele mooie app, maar geen alternatief voor dab+ (ik zou niet weten hoe ik er radiozenders mee moet afspelen)

• Kammika
Bram D.M. schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:21:
Als alternatief voor TuneIn heb ik altijd al 'Open Radio' gebruikt in m'n P8.
Die app doet het trouwens prima.
Aha kijk goede tip! Qua interface niet zo mooi als tunein maar doet het prima!

Likt me alleen niet om met google assistent op juiste zender te zetten. Jou wel?

• HenryP
@Kammika : Als ik de spotify app open en vervolgens zoek op live radio, dan krijg ik meerdere hits. Geen idee of datgene wat ik vervolgens te horen krijg ook echt datgene is wat anderen op dat moment horen die bijvoorbeeld op een gelijknamige FM- of AM-zender hebben afgestemd.

• Kammika
HenryP schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:50:
@Kammika : Als ik de spotify app open en vervolgens zoek op live radio, dan krijg ik meerdere hits. Geen idee of datgene wat ik vervolgens te horen krijg ook echt datgene is wat anderen op dat moment horen die bijvoorbeeld op een gelijknamige FM- of AM-zender hebben afgestemd.
Fan initiative, not affiliated staat erbij... lijkt me dus niet de echte zenders....

• HenryP
Ik moest even zoeken waar je dat hebt gevonden, maar nu zie ik het ook staan. Klopt, is dus niet echt live.

• jorisjansen3
HenryP schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:21:
TuneIn met een abonnement van 4 jaar. Vandaag heb ik opgezocht wat de beste man me probeerde te vertellen. Wisten jullie dat het “meegeleverde” abonnement slechts 4 jaar geldig was en dat je daarna zelf voor de keuze staat “verlengen (met 1 van de beschikbare abonnementen) of stoppen”. Welke abonnementen zijn er nog meer op de auto die verlopen? (…en ik heb het dan even niet over garantie of een onderhoudscontract).
Met “meegeleverde abonnement” wordt denk ik het Google services abonnement bedoeld
Google services eerste 4 jaar always up-to-date Google maps via Over The Air (OTA) updates, Google Assistant met routeplanning via Nederlandstalige "Hey, Google" en Google Play

Daarnaast krijg je een Volvo on call abonnement;
Volvo on Call en 'Orange Key' (Care key). Met mobiele Volvo Cars app. Inclusief activeringskosten en 3-jarig abonnement voor Volvo on Call.

Dat lees ik in elk geval in de prijslijst…

• Kammika
nou.. had dat ontbreken van dab+ dan ook maar eens op het trosradar forum https://radar.avrotros.nl...-dab-op-auto-t198752.html gegooid (daar zitten mensen met verstand van consumentenrecht).

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk...

Dit lijkt het antwoord volgens de experts daar:
De auto van TS is met een autoradio ontvanger geleverd. Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling met lange golflengten, met frequenties van doorgaan 300 GHz en lager. De G4 en G5 netwerken maken voor de verzending gebruik van radiogolven.

De autoradio ontvanger van TS beantwoord niet aan de Richtlijn 2018/1972. De door WA geciteerde bepaling maakt duidelijk dat een autoradio-ontvanger moet (tenminste) radiodiensten kunnen ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. Dit betekend dat je met behulp van autoradio-ontvanger moet kunnen luisteren naar de digitale radio-uitzendingen zoals deze vanaf land worden uitgezonden. De autoradio ontvanger in deze casus kan de radiodiensten die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden niet reproduceren.

De bepaling regelt de interoperabiliteit met techniek neutrale terminologie. Vandaag de dag worden de digitale terrestrische radio-uitzendingen met DAB+ uitgezonden, dus moeten nieuwe autoradio ontvangers die kunnen ontvangen en reproduceren. Als overmorgen die uitzendingen gedaan worden met DAB++ uitkomt dan moeten nieuwe autoradio ontvangers dat kunnen afhandelen. De bedoeling is uitdrukkelijk niet dat je als tussenpersoon gaat operen door zelf de digitale terrestrische radio-uitzendingen te ontvangen en die vervolgens met een andere techniek weer gaat uitzenden. Dat mag er overigens wel naast gedaan worden.
na pasen maar eens bellen met mijn dealer hoe ze het gaan oplossen..

ik hoop dat volvo nl meeleest, want kennelijk is het dus echt niet OK dat het er niet op zit. Zou mooi zijn dat er een statement komt hoe het bij iedereen hersteld gaat worden

• JTHZZ
  • Laatst online: 19:21
Kammika schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:54:
nou.. had dat ontbreken van dab+ dan ook maar eens op het trosradar forum https://radar.avrotros.nl...-dab-op-auto-t198752.html gegooid (daar zitten mensen met verstand van consumentenrecht).

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk...

Dit lijkt het antwoord volgens de experts daar:

[...]

na pasen maar eens bellen met mijn dealer hoe ze het gaan oplossen..

ik hoop dat volvo nl meeleest, want kennelijk is het dus echt niet OK dat het er niet op zit. Zou mooi zijn dat er een statement komt hoe het bij iedereen hersteld gaat worden
Ze hebben wel gelijk dat het niet aan de Europese richtlijn voldoet maar wat bepalend is, is hoe het in de lidstaten, in dit geval Nederland, in wetgeving is omgezet. Alleen daaraan kun je rechten ontlenen, niet aan de richtlijn (de naam zegt het al).
En in de Nederlandse wetgeving is internetradio als alternatief opgenomen. En reken maar dat Volvo genoeg juristen in dienst heeft die hier een inschatting op hebben gemaakt.

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:12:
[...]

Ze hebben wel gelijk dat het niet aan de Europese richtlijn voldoet maar wat bepalend is, is hoe het in de lidstaten, in dit geval Nederland, in wetgeving is omgezet. Alleen daaraan kun je rechten ontlenen, niet aan de richtlijn (de naam zegt het al).
En in de Nederlandse wetgeving is internetradio als alternatief opgenomen. En reken maar dat Volvo genoeg juristen in dienst heeft die hier een inschatting op hebben gemaakt.
dat vraag ik me af. Heb op mijn werk ook een paar zaken moeten implementeren agv nieuwe europese richtlijnen. Daar was echt nog geen nederlandse wetgeving voor, maar was volgens Legal juridisch wel bindend.

Anyway: weet jij waar die nederlandse wet staat?

• JTHZZ
  • Laatst online: 19:21
Kammika schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:27:
[...]

dat vraag ik me af. Heb op mijn werk ook een paar zaken moeten implementeren agv nieuwe europese richtlijnen. Daar was echt nog geen nederlandse wetgeving voor, maar was volgens Legal juridisch wel bindend.

Anyway: weet jij waar die nederlandse wet staat?
Er is een verschil tussen een Europese verordening die landen letterlijk moeten implementeren en een Europese richtlijn. EECC is een richtlijn en die hoeven lidstaten niet letterlijk te implementeren. In dit geval hebben een aantal Europese landen ook Internetradio toegestaan waaronder Zweden en Nederland. Ik heb een artikel hierover gelezen maar kan het niet meer vinden helaas. Als ik het nog vind post ik het.

• hansdg53
JTHZZ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:12:
[...]

Zolang het niet in de order specificatie staat kan Volvo auto's leveren zonder DAB+. Het lijkt me wel dat men dan niet DAB+ als een aparte optie kan aanbieden op uitvoeringen, dat zou te gek zijn.

• mich78
Dat TuneIn dan het alternatief moet zijn, dat is dan maar zo. Maar dan kan je het niet maken om de dataverbinding na 4 jaar niet meer gratis aan te bieden. Vanaf dat moment is er geen digitale radio meer mogelijk in de auto.

• Kammika
mich78 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:19:
Dat TuneIn dan het alternatief moet zijn, dat is dan maar zo. Maar dan kan je het niet maken om de dataverbinding na 4 jaar niet meer gratis aan te bieden. Vanaf dat moment is er geen digitale radio meer mogelijk in de auto.
De auto heeft een dataverbinding nodig. Dat je daarvoor moet betalen (en de 1e paar jaar grwtis kriigt) vind ik niet zo gek. Daarvoor 3 opties
1. Via ingebouwde sim
2. Via bluetooth tethering als ie telefoon dat ondersteunt
3. Via wifi. Bv hotspot van je mobiele telefoon

Bij 2 en 3 kun je dus ook met je bestaande mobiele abbo dat doen.

Eigenlijk hetzelfde als bij tesla. Is dus niet zo dat je volledig afhankelijk bent van het volvo abbo.

• Mga1600
mich78 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:19:
Zonder die data verbinding heb je ook geen OTA meer, geen Maps updates, geen actuele Assistent, geen downloads van nieuwe apps. Dus die verbinding blijft nodig! Dat je wat betaald voor data verbruik lijkt me ( binnen het redelijke) normaal, het feit dat het 4 de eerste jaar gratis is eerder bijzonderder naar mijn mening.

Maar feit blijft dat je Volvo moet aanspreken op het ontbreken van DAB+ als dat tenminste eerder voor jouw auto gespecificeerd was. Misschien is een (gemeenschappelijke) aanpak met rechtsbijstand op dat punt het meest effectief.

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 17-04-2022 09:52 ]

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:49:
[...]

Zonder die data verbinding heb je ook geen OTA meer, geen Maps updates, geen actuele Assistent, geen downloads van nieuwe apps. Dus die verbinding blijft nodig! Dat je wat betaald voor data verbruik lijkt me ( binnen het redelijke) normaal, het feit dat het 4 de eerste jaar gratis is eerder bijzonderder naar mijn mening.

Maar feit blijft dat je Volvo moet aanspreken op het ontbreken van DAB+ als dat tenminste eerder voor jouw auto gespecificeerd was. Misschien is een (gemeenschappelijke) aanpak met rechtsbijstand op dat punt het meest effectief.
Daarom wil ik even uitzoeken hoe het zit. Als wettelijk verplicht is dab+ te leveren op tuners in auto's maakt niet uit hoe het gespecificeerd is in de offerte..., dat kun je niet overrulen door wat anders in de offerte of prijslijst te zetten, dan moet het er gewoon op komen..

Anyway open radio is niet zo fijn als tunein, maar nog steeds gratis en doet het idd ook goed...

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:42:
[...]

Er is een verschil tussen een Europese verordening die landen letterlijk moeten implementeren en een Europese richtlijn. EECC is een richtlijn en die hoeven lidstaten niet letterlijk te implementeren. In dit geval hebben een aantal Europese landen ook Internetradio toegestaan waaronder Zweden en Nederland. Ik heb een artikel hierover gelezen maar kan het niet meer vinden helaas. Als ik het nog vind post ik het.
Met dank aan de forumleden op trosradar (https://radar.avrotros.nl...b64b65e9d3bf3a6a&start=20) heb ik ook die wet gevonden: Die staat hier:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vljvqw1vvqxe.pdf

Zie het betreffende artikel
2.10. Interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale
televisieapparatuur
Artikel 113 van de Telecomcode bevat maatregelen om de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale televisieapparatuur te
waarborgen. Ten aanzien van (auto)radio-ontvangers is deze eis voor het
eerst in de Europese telecommunicatieregels opgenomen. In bijlage XI,
onderdeel 3 is voorgeschreven dat een autoradio-ontvanger die wordt
ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de
markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, vanaf 21 december
2020 een ontvanger dient te bevatten die ten minste radiodiensten kan
ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radiouitzendingen worden uitgezonden. Gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepzendmasten, ook wel (digitale) etherradio genoemd. In
Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting
(waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio.
Het verzekeren van de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers in heel
Europa draagt bij aan de transitie van analoge naar digitale etherradio.
Met teksten als het "gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepmasten" , "ook wel (digitale) etherradio genoemd)" en "In
Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting
(waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio." lijkt me dit allemaal vrij ondubbelzinnig en moet het er gewoon op zitten.

Enige gaatje in de wet voor Volvo lijkt mij:
Het wetsvoorstel 35 865 betreffende de Richtlijn 2018/1972 is op 15 februari 2022 aanvaard door de eerste kamer. De wet is van kracht vanaf 2 maart 2022. Als de wetgeving te laat van kracht is geworden dan heb je eventueel een claim op de rijksoverheid.
Dat betekent dat het dus wel verplicht was, maar dat je voor auto's die geleverd zijn tussen 21 december 2020 en 15 feb 2022 geleverd zijn, niet Volvo, maar de overheid aansprakelijk is voor feit dat het er niet op zat, omdat ze de wet niet snel genoeg aangenomen hebben.

Ik lees nergens uit dat digital (streaming) radio een OK alternatief is... (maar ja .. ik ben dan ook weer geen jurist) ...

Misschien idd krachten verenigen en dan samen een case naar Volvo gaan maken... Lijkt me dat dat bedrijf ook geen imago wil hebben om klanten te duperen met gaatjes in wet. Zou sjiek zijn als er snel aangekondigd wordt hoe iedereen alsnog DAB+ krijgt...

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:57
Men blijft je verrassen. Een van de weinig apps die voor de auto beschikbaar is, bruikbaar is en ook nog eens werkte TuneIn heeft geen gratis optie meer.

Dat een auto die ik uit een folder koop wat opstartproblemen heeft kan ik mee leven, maar nagenoeg niets van de beloftes die softwarematig zijn heeft men kunnen nakomen.

- Een nagenoeg lege Playstore
- Wat wel beschikbaar is in de Playstore is niet bruikbaar of niet interessant
- Apple CarPlay nog steeds niet beschikbaar

Over mis-selling gesproken, premium brand onwaardig. De rij eigenschappen van de auto zijn geweldig, net als bij al mijn voorgaande Volvo’s het geval was. Natuurlijk zijn er auto’s die verder op een acculading kunnen komen, maar gezien de vorm van de auto en het vermogen was dat te verwachten. Echt dik tevreden met de rijbeleving, maar wat laat men het liggen bij de software en laat dat nu een belangrijk element van de beleving zijn bij een elektrische auto. Na 1.5 jaar is er nog steeds geen Netflix en YouTube video dat ik kan kijken tijdens het laden. De omweg om dit te gebruiken met CarPlay, een van de beloftes uit de folder bestaat ook nog steeds niet voor onze auto.

Binnen twee weken moet mijn auto voor regulier onderhoud weg, ben benieuwd wat de dealer weet te melden. Iemand wellicht al iets gehoord over CarPlay, het vullen van de Playstore en mogelijk een compensatie die men vanuit Volvo overweegt aan te bieden ter compensatie voor de tijd zonder alle beloofde apps/software?
Pagina: 1 ... 72 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"