Dat met je vinger afsluiten is idd erg makkelijk. Wel moet de achterklep al dicht zijn voor de deuren echt op slot gaan. Wederom een pleidooi voor een normale achterklep 😂
Dan druk je toch op de knop 'dicht en afsluiten'. Ik heb nog nooit de sleutel gebruikt bij de auto en ben inmiddels ook gewend aan de kick techniek om de klep open en dicht te krijgen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt wil je toch niet meer anders?mich78 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:16:
Dat met je vinger afsluiten is idd erg makkelijk. Wel moet de achterklep al dicht zijn voor de deuren echt op slot gaan. Wederom een pleidooi voor een normale achterklep 😂
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Als je bij volvocars.com via optie KOPEN de vergelijking maakt tussen CORE en PLUS zie je dat in de verschillenlijst de keyless entry bij de plus wel benoemd is en bij de core nietPet66 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:48:
[...]
Of zijn er ook versies die geen Keyless Entry hebben?
Dus ik denk dat de CORE geen keyless entry heeft.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik vind die schopsensor bediening juist heel erg gemakkelijk als ik met volle handen aankom en vind het potentiële nadeel van onverhoeds opengaan ondergeschikt aan de voordelen. Ook als je achter het stuur zit kun je de achterklep vast open maken met de knop linksonder om een meerijder de kans te geven zijn/haar spullen uit de bagageruimte te vissen bij het uitstappen terwijl je zelf voor de rest van de rit blijft zitten. Kleine moeite: je kunt een stukje (schuim)rubber plakken op de fietsendrager of dissel op de plek waar de klep in het ergste geval tegen aan zou komen mocht je bij het inpluggen van de stroom per ongeluk teveel bij de sensor in de buurt komen.mich78 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:16:
Als je de auto met de hand wast en je de keutel op zak hebt krijg je sowieso ook wel dat de deursloten reageren (open<>dicht<>open) op de waterstraal of de spons.
Daarom: als ik de auto thuis ga wassen leg ik de sleutel gewoon een eindje weg , dan gebeurt er niets, dan heb je ook geen risico dat de achterklep opengaat als de slang of spons toevallig in de buurt van de schopsensor komt.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
En de prijs voor autocorrectie fuck-up van de dag gaat naar…Mga1600 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:24:
[...]
[…]
Als je de auto met de hand wast en je de keutel op zak hebt…
[…]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
🤔… andere pedaal¿ 😉Venomer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:19:
[...]
Het is mij niet opgevallen dat er iets veranderd is aan het regenereren. En je weet toch waar dat andere pedaal voor is?
Haha……dank voor de nominatie…..!Venomer schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:42:
[...]
En de prijs voor autocorrectie fuck-up van de dag gaat naar…
Andere opties is om de SLeutel in de auto leggen. Dan reageren de handgrepen en de schopsensor ook niet meerMga1600 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:24:
[...]
Daarom: als ik de auto thuis ga wassen leg ik de sleutel gewoon een eindje weg , dan gebeurt er niets, dan heb je ook geen risico dat de achterklep opengaat als de slang of spons toevallig in de buurt van de schopsensor komt.
En dan gaat straks de auto automatisch op slot na x aantal minutenJTHZZ schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:16:
[...]
Andere opties is om de SLeutel in de auto leggen. Dan reageren de handgrepen en de schopsensor ook niet meer
Of doet de XC40 dat niet als de sleutel binnen is?
dan heb je de app nog, en als die ook niet meer werkt de tweede sleutel. Als ook die dan weigert, heeft je buurman vast nog wel een ruitentikkertje te leenSokoo schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:50:
[...]
En dan gaat straks de auto automatisch op slot na x aantal minuten![]()
Ik had laatst de sleutel in mijn koffer laten zitten. Ik kon wel rijden, maar niet de auto op slot doen.Sokoo schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:50:
[...]
En dan gaat straks de auto automatisch op slot na x aantal minuten![]()
Automatisch op slot doet de XC40 volgens mij alleen als je de deuren ontgrendelt, maar niet opent.
Wat doen de 4 ledjes boven de dagrijverlichting trouwens? Is dat groot licht? Kan het nergens terugvinden.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik kom er net achter dat de schop sensor bij mij niet meer werkt. Gebruikte het heel weinig omdat het vaak pas lukte naar heel lang wapperen met de voetjes, maar nu het helemaal niet meer werkt denk ik dat het misschien wel een defecte sensor was.
Oh dat is misschien wel een goeie ja… ik heb 1 x gehad dat de achterklep open ging toen ik met hoge druk aan het spuiten was. Gelukkig stopte ik meteen maar wel irritant en ik was altijd met de hand dus als je dan bij je deurhendels komt gaat hij steeds open… dicht… open. Misschien is dat een goede oplossing ja. De auto gaat sowieso niet op slot als je sleutels in de auto zitten. Wat wel cool is, is dat je achterklep de sluit en op slot knop niet werkt als je sleutel in de auto ligt. Best slim bedachtJTHZZ schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:16:
[...]
Andere opties is om de SLeutel in de auto leggen. Dan reageren de handgrepen en de schopsensor ook niet meer
De schopsensor werkt letterlijk nooit als ik de achterklep met een schop wil openen. Na een minuut lang schoppen geef ik het meestal op en zet ik de boodschappen in een plas met regenwater om de klep met de hand te openen. Maarrr de achterklep gaat spontaan open als je de auto wast of als je de laadkabel achter de auto langs trekt 🤬
Half maart zelf een single motor core met climate pakket, leer achteraf en trekhaak besteld. Heb mijn T5 inscription weten te slijten aan een collega, scheelde mij toch teveel in de bijtelling.
Staat nu voor eind september aflevering bij dealer.
Dealer wist mij te vertellen dat een accountant van Volvo hem eerder die week had verteld dat de verwachting was dat dit nog verder naar voren gehaald zou worden.
Hij wist mij ook te vertellen dat Volvo wel last heeft met leveringen van nieuwe wagens maar dat tot nu toe de electrische auto's aardig werden ontzien, ook dat het hij via Volvo Nederland. (gek genoeg je zou verwachten dat daar meer problemen mee zijn door meer chips)
Dealer wist mij te vertellen dat een accountant van Volvo hem eerder die week had verteld dat de verwachting was dat dit nog verder naar voren gehaald zou worden.
Hij wist mij ook te vertellen dat Volvo wel last heeft met leveringen van nieuwe wagens maar dat tot nu toe de electrische auto's aardig werden ontzien, ook dat het hij via Volvo Nederland. (gek genoeg je zou verwachten dat daar meer problemen mee zijn door meer chips)
Tomoth schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:48:
[...]
Ik lees net dat duizenden modellen niet geleverd kunnen worden door bevoorradingsproblemen:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220406_95423306
Gek genoeg, want ik bestelde ook via een leasemaatschappij, en wel op 31-01-2022 en de leverweek was verwacht 43/22, maar staat nu weer op "onbekend".jelzie01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:51:
Half maart zelf een single motor core met climate pakket, leer achteraf en trekhaak besteld.
[...]
Zo gisteren mijn 2e full reset moeten uitvoeren op de auto (accu loshalen), niets reageerde meer.
Gelukkig vorige keer gezien hoe de ANWB man dit heeft gedaan, nu zelf maar uitgevoerd.
Ga toch even in de gaten houden of dit nu vaker na een OTA update het geval is (niet meteen erna, maar 1 dag later, wel al mee gereden in de tussentijd).
Is geen fijne feature kan ik je vertellen, nu maar een schroevendraaier, sleutel 10 en een doekje in de auto, voor het geval dat het weer eens gebeurd.
OTA zelf was helemaal goed gegaan, zitten op versie 2.0
Gelukkig vorige keer gezien hoe de ANWB man dit heeft gedaan, nu zelf maar uitgevoerd.
Ga toch even in de gaten houden of dit nu vaker na een OTA update het geval is (niet meteen erna, maar 1 dag later, wel al mee gereden in de tussentijd).
Is geen fijne feature kan ik je vertellen, nu maar een schroevendraaier, sleutel 10 en een doekje in de auto, voor het geval dat het weer eens gebeurd.
OTA zelf was helemaal goed gegaan, zitten op versie 2.0
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Schop je wel goed? Ik leg altijd uit dat je moet schoppen onder de eerste O van vOlvo en de beweging moet in de lengterichting van de auto zijn niet links/rechts.erikloman schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:35:
De schopsensor werkt letterlijk nooit als ik de achterklep met een schop wil openen. Na een minuut lang schoppen geef ik het meestal op en zet ik de boodschappen in een plas met regenwater om de klep met de hand te openen. Maarrr de achterklep gaat spontaan open als je de auto wast of als je de laadkabel achter de auto langs trekt 🤬
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Eind maart zou de planning van de fabriek bekend worden maar dat is opgeschoven naar eind april.
Bij de definitieve planning moet jij hem wel eerder krijgen, tenzij je lastig verkrijgbare opties hebt besteld.
Als het inderdaad zo is dat met name niet electrische modellen last hebben van de toeleveringsproblemen, kan dat wellicht gunstig zijn.
Anyway we kunnen er geen peil op trekken nu, denk maar even afwachten tot eerdaags de definitieve planning bekend wordt...
Bij de definitieve planning moet jij hem wel eerder krijgen, tenzij je lastig verkrijgbare opties hebt besteld.
Als het inderdaad zo is dat met name niet electrische modellen last hebben van de toeleveringsproblemen, kan dat wellicht gunstig zijn.
Anyway we kunnen er geen peil op trekken nu, denk maar even afwachten tot eerdaags de definitieve planning bekend wordt...
ron65 schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:24:
[...]
Gek genoeg, want ik bestelde ook via een leasemaatschappij, en wel op 31-01-2022 en de leverweek was verwacht 43/22, maar staat nu weer op "onbekend".
Ik schop altijd onder het blauwe NL logo van mn nummerbordWaterblok schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:06:
[...]
Schop je wel goed? Ik leg altijd uit dat je moet schoppen onder de eerste O van vOlvo en de beweging moet in de lengterichting van de auto zijn niet links/rechts.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Mijn MY22 P6 besteld rond 1 November staat nog steeds op eind Mei. Nog niks anders gehoord.jelzie01 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:10:
Eind maart zou de planning van de fabriek bekend worden maar dat is opgeschoven naar eind april.
[...]
Is een full options uitvoering.
Er een zogenaamde sweetspot. Als je die zelf niet kan vinden zou ik even langs je dealer gaat. Die kan het je zo vertellen/voordoen en als je echt issues met die sensor hebt kan je het gelijk laten vervangenerikloman schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:35:
Geloof me, je hoeft echt maar een klein schopje te doen en de klep gaat open. Bij mij zit dat punt ook links van het nummerbord.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@Pure8 schreef vorige week al dat de fabriek binnenkort voor onbepaalde tijd dicht gaat. Dus dat wordt langer wachten voor iedereen vrees ik.ron65 schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:24:
[...]
Gek genoeg, want ik bestelde ook via een leasemaatschappij, en wel op 31-01-2022 en de leverweek was verwacht 43/22, maar staat nu weer op "onbekend".
P8-19”-WP
Ik schop altijd onder de sensor links. Werkt ongeveer 93 van de 100 keer.erikloman schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:35:
Zie ook deze instructies:
YouTube: Hands Free Power Tailgate of Volvo - Where when how to kick to open ...
https://www.volvocars.com...ilgate-with-foot-movement
[ Voor 8% gewijzigd door NicoB op 11-04-2022 10:34 ]
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Klopt, ook vandaag ligt ze stil en ik heb gehoord vorige week ook enkele dagen. Vanaf W18 zou ze dan voor onbepaalde tijd dicht gaan. In een fabriek die stil ligt worden in het geheel geen auto’s gebouwd, ook geen elektrische dus.Pet66 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:16:
[...]
@Pure8 schreef vorige week al dat de fabriek binnenkort voor onbepaalde tijd dicht gaat. Dus dat wordt langer wachten voor iedereen vrees ik.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Hebben ze dus mooi even extra tijd om te werken aan de software
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Te
Juancho schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:36:
Gaat dit over de fabriek in Gent?Juancho schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:36:
Is dat puur vanwege chiptekorten? Of heeft het met een MY22 MY23 switch te maken?Pet66 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:16:
[...]
@Pure8 schreef vorige week al dat de fabriek binnenkort voor onbepaalde tijd dicht gaat. Dus dat wordt langer wachten voor iedereen vrees ik.
Inderdaad, de fabriek in Gent. Maar ook de Zweedse fabriek ligt geregeld stil, hoor.Rude-Dog schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:07:
[...]
Is dat puur vanwege chiptekorten? Of heeft het met een MY22 MY23 switch te maken?
Dit is o.a. door het chiptekort maar er zijn ook leveringsproblemen voor andere onderdelen. Uiteindelijk wordt er dan geopteerd om stil te leggen wegens gebrek aan parking en te grote opvanghoeveelheden.
Ze schatten in dat de problemen nog kunnen aanhouden tot midden 2023 maar dat zijn interne schattingen. Niemand weet dit zeker, natuurlijk.
Voor een MY-overgang zal er nooit een productiestop zijn. Dit gaat vloeiend over van het ene naar het volgende MY.
[ Voor 6% gewijzigd door Pure8 op 11-04-2022 12:11 ]
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Klopt …. Precies onder die linker-buitenste parkeersensor in de bumper. Werkt nagenoeg altijd wanneer je de bumper vanaf de onderzijde op die plek (bijna) aanraakt.NicoB schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ik schop altijd onder de sensor links. Werkt ongeveer 93 van de 100 keer.
Zie ook deze instructies:
YouTube: Hands Free Power Tailgate of Volvo - Where when how to kick to open ...
https://www.volvocars.com...ilgate-with-foot-movement
Versie 5.13.0 van de app voor iOS is uit. Zoals we gewend zijn zitten er geen functionele wijzigingen in.
Voor mijn P8, besteld in Augustus is er nog steeds geen leverdatum.
Elke 2 weken wordt deze uitgesteld. Het oorprokelijke levermoment zou eind december zijn geweest.
Nu heb ik weer te horen gekregen eind April/ Begin mei.
Ik reken er maar niet meer op nu ik de berichten weer lees.
Het voor mij onbegrijpelijke is dat de single en de coupe's die na later besteld zijn, eerder geleverd zijn geweest. Als ik de coupe had besteld, had ik deze dus in December gekregen.
Als ik voor de keuze zou staan om een auto te bestellen, zou ik een ander model kiezen. Ik zou iedereen afraden voor de Volvo te gaan. Ze kunnen niet leveren, en de data die je voorgespiegeld krijgt bij de bestelling gaan niet worden gerealiseerd. Ik ga naar de 9 maanden wachttijd! De personen die nu bestellen, misschien December, maar reken er maar op dat het pas Jan 22 gaat worden!
Elke 2 weken wordt deze uitgesteld. Het oorprokelijke levermoment zou eind december zijn geweest.
Het voor mij onbegrijpelijke is dat de single en de coupe's die na later besteld zijn, eerder geleverd zijn geweest. Als ik de coupe had besteld, had ik deze dus in December gekregen.
Als ik voor de keuze zou staan om een auto te bestellen, zou ik een ander model kiezen. Ik zou iedereen afraden voor de Volvo te gaan. Ze kunnen niet leveren, en de data die je voorgespiegeld krijgt bij de bestelling gaan niet worden gerealiseerd. Ik ga naar de 9 maanden wachttijd! De personen die nu bestellen, misschien December, maar reken er maar op dat het pas Jan 22 gaat worden!
Probleem is dat bij bijna alle merken dat zo speelt. Zeker als je een nieuwe leaseauto bestelt heb je weinig keus, je kan dan zelden even handjeklap doen met een dealer voor een voorraadwagen (ivm centrale contracten).Thodyo schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:37:
Voor mijn P8, besteld in Augustus is er nog steeds geen leverdatum.
Ik zie dat andere merken leveren. Ik zie dit niet bij Volvo. Als straks de fabriek in week 18 gaat sluiten voor onbepaalde tijd. Kopers die verwachten dit jaar nog geleverd te gaan worden. Ze kunnen niet leveren maar wel door valse levertijden af te geven proberen te verkopen....Rude-Dog schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:54:
[...]
Probleem is dat bij bijna alle merken dat zo speelt. Zeker als je een nieuwe leaseauto bestelt heb je weinig keus, je kan dan zelden even handjeklap doen met een dealer voor een voorraadwagen (ivm centrale contracten).
Potentiele kopers dienen ook hiervan op de hoogte te zijn voordat ze een bestelling plaatsen.
Update EasyPark; issue is gefixt. Komende donderdag een update in de playstore
DE XC40 P8 staat nog op mijn lijstje als opvolger. Ik heb echter serieuze bedenkingen bij de range daar ik vlot rij en in het weekend geregeld grote afstanden rij (ruim 300km snelweg) en laden op mijn bestemmingen meestal onmogelijk is. Een extra probleem is dat ik al meermaals contact opgenomen heb met mijn dealer, maar geen antwoord krijg.
De polestar heb ik wel getest en positief over, maar de range is minder (250-280 km snelweg in de winter)
De polestar heb ik wel getest en positief over, maar de range is minder (250-280 km snelweg in de winter)
Als de range van de Polestar niet voldoende was dan gaat het zeker niet beter worden met de XC40. Aerodynamisch is de P2 geen wonder, maar de P8 doet het nog een stapje slechter.kmser schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:55:
DE XC40 P8 staat nog op mijn lijstje als opvolger. Ik heb echter serieuze bedenkingen bij de range daar ik vlot rij en in het weekend geregeld grote afstanden rij (ruim 300km snelweg) en laden op mijn bestemmingen meestal onmogelijk is. Een extra probleem is dat ik al meermaals contact opgenomen heb met mijn dealer, maar geen antwoord krijg.
Aandrijving is verder identiek.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Guys,
Hoe zat het nu ookalweer? Ik heb nog steeds 1.8 en wil wel naar 2.0, maar geen bericht verder op de console, niets. Dat betekent toch TCAM herstarten via de ontwasemingknop??? De knop voor het console zelf voor die reset helpt helaas niet....
Vol ergenis over Volvo lees ik dan op posts van een jaar geleden dat veel mensen dit hebben/hadden.....ik dus nog steeds!
Hoe zat het nu ookalweer? Ik heb nog steeds 1.8 en wil wel naar 2.0, maar geen bericht verder op de console, niets. Dat betekent toch TCAM herstarten via de ontwasemingknop??? De knop voor het console zelf voor die reset helpt helaas niet....
Vol ergenis over Volvo lees ik dan op posts van een jaar geleden dat veel mensen dit hebben/hadden.....ik dus nog steeds!
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Na ruim een jaar rij-ervaring met de XC40 P8 valt de range mij alleszins mee. In de koudere wintermaanden haalde ik vrijwel steeds 300 km. In de zomermaanden haalde ik 400-420 km afhankelijk van de gemiddelde snelheid. Bij langere trajecten, rond de 300 km, kies ik voor een tussenstop bij een snellader langs de snelweg. De verbruiksrange bedraagt gemiddeld 20,2 tot 21,8 kWh/100 km. Toevallig scoorde ik gisteren op een tocht van 86 km een verbruik van 18,2 kWh/100 km.kmser schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:55:
Is die 300km enkele reis of retour? Is zo'n lange reis net aan qua range, dan rij je toch wat minder vlot!?kmser schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:55:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Je moet anders denken: De auto laadt het vlotst als ie leeg is, dus op zo'n rit probeer ik gewoon thuis te halen en als de auto aangeeft dat dat niet gaat lukken ga ik 10 min. aan de snellader blijf daar dus niet langer dan strikt noodzakelijk en de auto geeft aan oplopend van 0% bij aankomst thuis.
Als dat op 10% of zo staat vertrek ik.
Had je file onderweg kan het zomaar zijn dat je zonder laden het haalt.
Wind en regen tegen met een omleiding kom je tekort...
Als dat op 10% of zo staat vertrek ik.
Had je file onderweg kan het zomaar zijn dat je zonder laden het haalt.
Wind en regen tegen met een omleiding kom je tekort...
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Dat is een opoffering die ik graag niet zou maken.Vulcan750 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:28:
[...]
Is die 300km enkele reis of retour? Is zo'n lange reis net aan qua range, dan rij je toch wat minder vlot!?
Mijn weekendtraject is vaak: van thuis 50 km naar sportclub, waar ik volk oppik om naar een wedstrijd te gaan. Dat kan 70 km enkel zijn, maar evengoed 120 km. Dan ook nog hetzelfde naar huis. Aan sportinfrastructuur voor mijn sport zijn zelden laadfaciliteiten en met passagiers stop ik niet graag aan een lader. Ik rij ook doorgaans 126.
Ik heb opgevangen dat er rond de zomer een updat zou komen, maar of dit invloed zal hebben op motor of batterij is me niet duidelijk.
Ik ben ook benieuwd of de fisker ocean of de NIO et5 komend jaar naar belgië zal komen. Kan ook een optie zijn.
Als range zo'n belangrijk punt is lijkt me de P8 niet de beste optie. Eerder een C40/P6 die het iets beter doen of een Polestar maar nog beter een andere EV die duidelijk meer actieradius heeft. Een Tesla, Ford Mustang of de EV6 of Ionic 5.
Ik zou EV DB aanhouden als informatiebron, die cijfers kloppen behoorlijk goed per seizoen. Probleem hier is ook dat bijna iedereen een andere score heeft. Wat Adriaen87 hierboven zegt, dat halen velen volgens mij never nooit. Zelfs niet met een fluwelen rechtervoet.
Als mensen mij vraag wat de range is zeg ik vaak: Herfst/winter max 250km, voorjaar 300km en zomer als alles perfect is 350+. Maar dat zijn mijn praktijkervaringen.
Ik zou EV DB aanhouden als informatiebron, die cijfers kloppen behoorlijk goed per seizoen. Probleem hier is ook dat bijna iedereen een andere score heeft. Wat Adriaen87 hierboven zegt, dat halen velen volgens mij never nooit. Zelfs niet met een fluwelen rechtervoet.
Als mensen mij vraag wat de range is zeg ik vaak: Herfst/winter max 250km, voorjaar 300km en zomer als alles perfect is 350+. Maar dat zijn mijn praktijkervaringen.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 11-04-2022 15:57 ]
Er stond een handleiding voor deze situatie op de Volvo-site, maar die kan ik niet meer vinden. De reset met de ontwasemingsknop kun je sowieso proberen. Als dat niet helpt moet je misschien een keer naar de dealer.boldg1974 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:03:
Guys,
Lijkt me een realistische vuistregel voor de bruikbare range.Juancho schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:56:
Let wel op: autosnelweg ≠ perfecte condities.
Volgens mij is dat met een P6 prima haalbaar. Die zijn echt significant zuiniger dan de P8.Juancho schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:56:
Probleem hier is ook dat bijna iedereen een andere score heeft. Wat Adriaen87 hierboven zegt, dat halen velen volgens mij never nooit. Zelfs niet met een fluwelen rechtervoet.
Maar verder ben ik het wel eens, als je 300km enkele reis doet en je kunt niet laden op bestemming en wilt ook onderweg niet laden… dan wordt het denk ik gewoon een benzineauto. Ook andere EVs halen geen 600km op een lading. Tenzij je >100k wilt uitgeven.
Bij welke gemiddelde snelheid is dat? Ik haal deze cijfers alleen als k 70 rijdt....Adriaen87 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:08:
[...]
De verbruiksrange bedraagt gemiddeld 20,2 tot 21,8 kWh/100 km. Toevallig scoorde ik gisteren op een tocht van 86 km een verbruik van 18,2 kWh/100 km.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
P6 of P8? Dat lijkt me het verschilJackBol schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:22:
[...]
Bij welke gemiddelde snelheid is dat? Ik haal deze cijfers alleen als k 70 rijdt....
Verwijderd
:strip_exif()/f/image/MLK6MEwBdZKcXDkhdkSANUu3.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn verbruik vandaag met de C40 P8. Zoals te zien is aan de gemiddelde snelheid was dit ruim 90% snelweg met 105 kmh. Moest daarna nog een stukje binnendoor (50-80 kmh) en toen kwam ik uiteindelijk uit op 18,0 KWh/100 km. Dit was trouwens zonder voorverwarmen, maar het was buiten wel 15 graden.
Het verbruik valt mij echt mee. Ik merk vooral dat wind veel invloed heeft op het verbruik, maar ook regen/nat wegdek. Bij kou valt de invloed op actieradius mij nog wel mee. Zo reed ik vanochtend met buitentemperatuur 6 graden en droog wegdek op datzelfde traject van 90% snelweg en 105 kmh gemiddeld 20 KWh.
Kortom: met echt slecht weer rijd ik op de snelweg ongeveer 22-23 KWh en met ideaal weer 17,5-18,5 KWh.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 20:15 ]
Zit ik nu zo scheef te kijken of is dit de verkeerde foto? Op de foto staat 6 graden met een verbruik van 21.4.Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:18:
Mijn verbruik vandaag met de C40 P8. Zoals te zien is aan de gemiddelde snelheid was dit ruim 90% snelweg met 105 kmh. Moest daarna nog een stukje binnendoor (50-80 kmh) en toen kwam ik uiteindelijk uit op 18,0 KWh/100 km. Dit was trouwens zonder voorverwarmen, maar het was buiten wel 15 graden.
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Verwijderd
Was inderdaad de verkeerde foto.. heb nu de goede erbij gezet!NicoB schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:46:
[...]
Zit ik nu zo scheef te kijken of is dit de verkeerde foto? Op de foto staat 6 graden met een verbruik van 21.4.
Dat is echt netjes.
En wat is dan de gemiddelde snelheid?
hansdg53 schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:57:
Vanochtend na een nacht op de oplader en voorwarming stond de range van mijn P6 op 430km met 100% Soc. Vandaag een flinke afstand gereden, 394km. Verbruik heel netjes:
[Afbeelding]
Ongeveer 80km/u. Snelweg net onder de trillingsgrens (97km/u).jelzie01 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:10:
Dat is echt netjes.
[...]
De gemiddelde snelheid ligt tussen 50 en 70km/uur. In het geval van 70 km zijn er trajecten op snelwegen bij, waar ik me aan de maximum snelheid houdt. Ik rijd een XC40 P8, met 19 inch winterbanden en 20 inch zomerbanden. Opmerkelijk is, dat ik in de zomermaanden toch ca 400 km haal (bij 100% SoC) terwijl hier meermaals is genoemd, dat het verbruik bij 20 inch 10-15 % hoger ligt.JackBol schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:22:
[...]
Bij welke gemiddelde snelheid is dat? Ik haal deze cijfers alleen als k 70 rijdt....
Je zal je mindset aan moeten passen met een EV en zeker met deze Volvo die qua range natuurlijk beroerd scoort. Ik rijd op de snelweg rond de 130 met mijn C40. Ik trek het gewoon niet om als een slak 105 te gaan dweilen. Ik heb mijn mindset aangepast qua laden en moet zeggen dat ik steeds behoorlijk goed uitkom. Gewoon wat vaker laden als ‘ie stilstaat.kmser schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:40:
[...]
Dat is een opoffering die ik graag niet zou maken.
Mijn weekendtraject is vaak: van thuis 50 km naar sportclub, waar ik volk oppik om naar een wedstrijd te gaan. Dat kan 70 km enkel zijn, maar evengoed 120 km. Dan ook nog hetzelfde naar huis. Aan sportinfrastructuur voor mijn sport zijn zelden laadfaciliteiten en met passagiers stop ik niet graag aan een lader. Ik rij ook doorgaans 126.
Ik heb opgevangen dat er rond de zomer een updat zou komen, maar of dit invloed zal hebben op motor of batterij is me niet duidelijk.
Ik ben ook benieuwd of de fisker ocean of de NIO et5 komend jaar naar belgië zal komen. Kan ook een optie zijn.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Vandaag eerst een rit van 30km binnendoor en daarna 110 km snelweg. Gemiddeld verbruik 18,8km/100km met de P8. Gemiddelde snelheid 78km/h.
Hier vandaag ook goede resultaten qua verbruik. Uiteindelijk over een stuk van 85km met een gemiddelde snelheid van 97 km/h (vrijwel uitsluitend snelweg) 18,2kWh/100km gereden, met een P6 op 20". Biedt perspectief voor de zomer.
Vandaag was het gewoon goed weer voor een P6/P8. Ik scoorde ruim onder de 20 kWh/100 km met winterbanden op een riitje van 20 km met een mix van A- en N-wegen en bebouwde kom. Dat heb ik de afgelopen maanden niet gehaald,
Die branden volgens mij als je het dimlicht gebruikt. Of in elk geval twee van de vier.Ophidian schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:30:
Wat doen de 4 ledjes boven de dagrijverlichting trouwens? Is dat groot licht? Kan het nergens terugvinden.
[Afbeelding]
Goh, in het kader van "weer een nieuwe feature ontdekt" zag ik handige jashaakjes naast de voorstoelen. Heb ik 7 maanden zitten hannesen met die rare gaatjes boven de achterdeuren.😁
Overigens kun je voor die rare gaatjes ook gewoon jashaakjes krijgen bij de dealer.Iksie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:56:
Goh, in het kader van "weer een nieuwe feature ontdekt" zag ik handige jashaakjes naast de voorstoelen. Heb ik 7 maanden zitten hannesen met die rare gaatjes boven de achterdeuren.😁
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik spreek hier toch over 2 x 150 enkel zonder laadstops.JTHZZ schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:14:
[...]
Volgens mij is dat met een P6 prima haalbaar. Die zijn echt significant zuiniger dan de P8.
Maar verder ben ik het wel eens, als je 300km enkele reis doet en je kunt niet laden op bestemming en wilt ook onderweg niet laden… dan wordt het denk ik gewoon een benzineauto. Ook andere EVs halen geen 600km op een lading. Tenzij je >100k wilt uitgeven.
En de P6 zie ik niet zitten. Naar aanleiding van mijn testen kom ik tot de conclusie dat 300 pk het minimum is. Als ik de nadelen van de EV moet ondergaan wil ik wel de voordelen eraan beleven.
De KIA EV6 AWD vond ik ook niet zo vlot. De i4 voelde gezien het beperkte extra vermogen toch wel een slag vlotter aan en de Polestar 2 voelt echt snel aan.
Aangezien het over een bedrijfswagen gaat heb ik geen keuze. Particulier loont elektrisch niet in BE.
[ Voor 5% gewijzigd door kmser op 12-04-2022 09:55 ]
@kmser 300km kan je soms wel halen, soms niet. Zo simpel is het als je de P8 neemt. Alles afhankelijk van het weer en je snelheid. Die 300km is wel een bepaalde grens waar velen tegen aan lopen kan ik je uit ervaring vertellen. Sommigen halen dat, anderen niet. Nogmaals, houdt EV DB aan als informatiebron, die cijfers kloppen vaak erg goed. Als ik nu tot 100% laad geeft de RA aan dat ik soms 280km kan rijden, een andere keer 320. Maar houd er ook rekening mee dat je eigenlijk nooit van 0-100% rijdt he. Je wil lijkt me altijd wel iets van een marge houden. Of dat nu 5% is of 10% moet jezelf weten. Ik houd vaak 10% aan. Dus dat moet ook nog van je bereik af. En kan je thuis weer de auto volladen voor de volgende dag? Of kan je niet op kantoor een kabel gebruiken die gewoon rechtstreeks het stopcontact in gaat? Dat gaat natuurlijk enorm langzaam maar gezien je strakke grens van 300km zonder laden kan het misschien net die paar % opleveren die je nodig bent.
Maar als jij perse 300km moet rijden en NIET wil (snel)laden als dat nodig is, tja dan is het risico met een P8 denk ik gewoon te groot voor je. Het is nou eenmaal geen actieradius topper. Ik zou het dus op basis van mijn ervaringen afraden. Waarbij ik nog wel wil aangeven, en ook op basis van mijn ervaringen, dat ik het vreemd vind dat je niet bereidt bent een hele korte stop te maken als dat nodig is op je terugweg. Met 5 min snelladen kan je al klaar zijn in jouw geval. Is dat zo'n ramp? Want ook dat hoort bij EV rijden he. Als je dat wil ervaren moet je ook accepteren dat je gewoon (veel) minder ver komt dan met een brandstof auto. Het laden, of het nu ergens op locatie is of soms snelladen, hoort er gewoon bij en moet je echt leren toe te passen. Ook dat hoort bij EV rijden. Mij valt het iig in praktijk enorm mee.
Maar als jij perse 300km moet rijden en NIET wil (snel)laden als dat nodig is, tja dan is het risico met een P8 denk ik gewoon te groot voor je. Het is nou eenmaal geen actieradius topper. Ik zou het dus op basis van mijn ervaringen afraden. Waarbij ik nog wel wil aangeven, en ook op basis van mijn ervaringen, dat ik het vreemd vind dat je niet bereidt bent een hele korte stop te maken als dat nodig is op je terugweg. Met 5 min snelladen kan je al klaar zijn in jouw geval. Is dat zo'n ramp? Want ook dat hoort bij EV rijden he. Als je dat wil ervaren moet je ook accepteren dat je gewoon (veel) minder ver komt dan met een brandstof auto. Het laden, of het nu ergens op locatie is of soms snelladen, hoort er gewoon bij en moet je echt leren toe te passen. Ook dat hoort bij EV rijden. Mij valt het iig in praktijk enorm mee.
[ Voor 58% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 10:15 ]
Ergens hoop ik dat dit naar de toekomst toe geen issue meer is en dat er meer destination chargers bijkomen, maar in belgie vrees ik hier een beetje voor (zeker in wallonië). Stiekem had ik gehoopt dat de EQE iets goedkoper ging zijn en dat ik die kon nemen en 400km bereik zou hebben, maar met de info die ik nu heb zal dat niet zo zijn.
In mijn hoofd hanteer ik deze ranges (voor de vakantie), in de praktijk zal het wel iets meer zijn in BE omdat je niet constant 130 rijdt.
Mazda MX-30: 140 km
Peugeot e-Rifter: 164 km
Opel Combo e-Life: 171 km
Mercedes EQB 350: 200 km
VW ID.3 Pro 150 kW: 216 km
Mercedes EQA 250: 222 km
Cupra Born 170 kW: 226 km
Volvo XC-40 Recharge: 227 km
Opel Zafira e-Life M: 250 km
Polestar 2 Single Motor Long Range: 254 km
Polestar 2 Dual Moto Long Range: 258 km
Hyundai Ioniq 5 (160 kW): 261 km
Mercedes EQV 300: 273 km
Kia e-Soul: 280 km
Hyundai Ioniq 5 (225 kW): 290 km
BMW i4 M50: 299 km
Tesla Model Y Long Range: 304 km
Kia EV6 (77,4 kWh): 305 km
Skoda Enyaq iV80: 316 km
Audi Q4 e-tron 40: 326 km
VW ID.4 Pro: 328 km
VW ID.4 GTX: 332 km
Tesla Model 3 Performance: 337 km
Porsche Taycan 4S: 352 km
Audi RS e-tron GT: 367 km
Ford Mach-E GT: 367 km
BMW iX xDrive 50: 434 km
Mercedes EQS 580 4matic: 444 km
Maar als de markt niet binnenkort verandert zal ik vermoedelijk de Polestar moeten bestellen (levertermijn en budget). Ergens hoop ik wel dat de Fisker Ocean tijdig naar BE komt, maar daar vrees ik voor.
In mijn hoofd hanteer ik deze ranges (voor de vakantie), in de praktijk zal het wel iets meer zijn in BE omdat je niet constant 130 rijdt.
Mazda MX-30: 140 km
Peugeot e-Rifter: 164 km
Opel Combo e-Life: 171 km
Mercedes EQB 350: 200 km
VW ID.3 Pro 150 kW: 216 km
Mercedes EQA 250: 222 km
Cupra Born 170 kW: 226 km
Volvo XC-40 Recharge: 227 km
Opel Zafira e-Life M: 250 km
Polestar 2 Single Motor Long Range: 254 km
Polestar 2 Dual Moto Long Range: 258 km
Hyundai Ioniq 5 (160 kW): 261 km
Mercedes EQV 300: 273 km
Kia e-Soul: 280 km
Hyundai Ioniq 5 (225 kW): 290 km
BMW i4 M50: 299 km
Tesla Model Y Long Range: 304 km
Kia EV6 (77,4 kWh): 305 km
Skoda Enyaq iV80: 316 km
Audi Q4 e-tron 40: 326 km
VW ID.4 Pro: 328 km
VW ID.4 GTX: 332 km
Tesla Model 3 Performance: 337 km
Porsche Taycan 4S: 352 km
Audi RS e-tron GT: 367 km
Ford Mach-E GT: 367 km
BMW iX xDrive 50: 434 km
Mercedes EQS 580 4matic: 444 km
Maar als de markt niet binnenkort verandert zal ik vermoedelijk de Polestar moeten bestellen (levertermijn en budget). Ergens hoop ik wel dat de Fisker Ocean tijdig naar BE komt, maar daar vrees ik voor.
Door de recente uitspraak van Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden mbt "laadpaalklevers" wordt het wel belangrijk dat er zsm in de app een pushbericht komt wanneer de auto klaar is met laden. Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom dit al niet bij de standaard lijst van pushberichten zit.
Het klinkt eerlijk gezegd alsof je helemaal geen EV wil want je kan geweldige wagens rijden:). Geloof me, het rijdt fantastisch en die paar keer stoppen om te moeten laden of gewoon even wat meer plannen om op locatie te kunnen laden is het dubbel en dwars waard. Maargoed, ik heb geen flauw idee hoe de laadmogelijkheden in België zijn. In Nederland is het perfect. Al viel me afgelopen december tijdens een tripje naar de Ardennen wel op hoe weinig laadopties je hebt op die hele route. Echt heel, heel beperkt. Maargoed, wat ik al zei even plannen (lees laatste laadoptie in NL meepakken) en vervolgens het weekend de auto aan de stekker bij het huisje via een normaal stroomcontact. Was binnen 1,5 dag volgens mij weer helemaal vol.
Maare de Ford Mach E past toch prima dan? Die heeft het bereik wat je zoekt en heeft ook genoeg power toch?
Maare de Ford Mach E past toch prima dan? Die heeft het bereik wat je zoekt en heeft ook genoeg power toch?
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 10:41 ]
Dit snap ik ook niet. Ik heb het nog niet getest maar volgens de eerste AAOS 2.0 rijders heb je nu wel realtime voortgang in de app bij publiek/thuis laden. Dus dan zou je toch ook kunnen inbouwen dat je ff een berichtje krijgt als de auto vol is. Dat wil je toch sowieso? Los van die uitspraak. En ja, je kan ook zelf een timer zetten op basis van de eindtijd die de auto/app aangeefthansdg53 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:37:
Door de recente uitspraak van Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden mbt "laadpaalklevers" wordt het wel belangrijk dat er zsm in de app een pushbericht komt wanneer de auto klaar is met laden. Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom dit al niet bij de standaard lijst van pushberichten zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 10:40 ]
@JTHZZ speciaal voor jou dus afgelopen vrijdag toch maar even de 2.0 update er op laten zetten, want alles zou goed blijven werken toch?
De auto rijdt idd, dus dat is een pluspunt
. Zelfs de laad instellingen zijn niet aangepast! Maar de app is sinds de update weer onderuit gegaan, werkt sinds vrijdag niet meer. % lijkt wel door te komen maar verder kan ik niks, ook niet voorverwarmen etc.
De auto rijdt idd, dus dat is een pluspunt
[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 10:51 ]
De Ford mach E vind ik maar beroerd. Slecht rijgedrag en het interieur is voor mij een ramp. Daarnaast verkies ik iets met iets minder volume. Tesla vind ik helemaal niets.
En ik heb geen probleem et EV's, maar de fatsoenlijke zijn veel te duur en dan kom je bij de compromissen uit. Volvo/Polestar heeft leuk aanbod, maar te weinig range. Audi heeft met de e-tron gt een prachtige wagen, maar de prijs is buiten budget en de Q4 vind ik audi onwaardig.
BMW heeft door dat de i4 goed is en heeft zijn prijs dus hallucinant verhoogd.
Liefts zou ik opteren voor een elektrische V60, audi A6 avant, of A4 of 3 reeks touring, maar die worden nog niet gemaakt.
En het lieftst had ik nog iets langer blijven doorrijden met mijn diesel, maar het bedrijf laat dit niet toe. Eigenlijk is het nu nog 2 jaar te vroeg voor elektrische wagens. Er is geen keuze, te weinig productie (met verhoogde prijzen) en de efficientie/batterijformaat is ook nog niet optimaal.
En nu mis ik al de tijd met mijn V60 waar ik 1200 tot 1400 km kon doen met een tank.
Wat betreft de laadpalen ben ik blij dat ik nooit in brussel moet laden, want er zijn heel weinig palen en het net kan het niet aan om er veel bij te plaatsen.
In mijn dagelijks gebruik is een EV (of PHEV) ideaal. Ik kan laden op het werk en thuis en moet maar 30 km rijden enkel, maar in mijn vrije tijd is het iets moeilijker.
Ergens hoop ik dat we over een paar jaar kunne zeggen wat ze in Noorwegen nu zeggen: herinner je dat dit 2 jaar geleden 2 uur langer duurde en dat we nu wel overal (snel)laadpalen hebben staan.
Maar als onze policy (en de markt) blijft wat het is zal ik vermoedelijk de Polestar 2 dual motor bestellen deze zomer en hier met veel plezier in rijden, maar af en toe zuchten als ik dan toch een laadstop moet inlassen waar ik niet op gehoopt had.
En ik heb geen probleem et EV's, maar de fatsoenlijke zijn veel te duur en dan kom je bij de compromissen uit. Volvo/Polestar heeft leuk aanbod, maar te weinig range. Audi heeft met de e-tron gt een prachtige wagen, maar de prijs is buiten budget en de Q4 vind ik audi onwaardig.
BMW heeft door dat de i4 goed is en heeft zijn prijs dus hallucinant verhoogd.
Liefts zou ik opteren voor een elektrische V60, audi A6 avant, of A4 of 3 reeks touring, maar die worden nog niet gemaakt.
En het lieftst had ik nog iets langer blijven doorrijden met mijn diesel, maar het bedrijf laat dit niet toe. Eigenlijk is het nu nog 2 jaar te vroeg voor elektrische wagens. Er is geen keuze, te weinig productie (met verhoogde prijzen) en de efficientie/batterijformaat is ook nog niet optimaal.
En nu mis ik al de tijd met mijn V60 waar ik 1200 tot 1400 km kon doen met een tank.
Wat betreft de laadpalen ben ik blij dat ik nooit in brussel moet laden, want er zijn heel weinig palen en het net kan het niet aan om er veel bij te plaatsen.
In mijn dagelijks gebruik is een EV (of PHEV) ideaal. Ik kan laden op het werk en thuis en moet maar 30 km rijden enkel, maar in mijn vrije tijd is het iets moeilijker.
Ergens hoop ik dat we over een paar jaar kunne zeggen wat ze in Noorwegen nu zeggen: herinner je dat dit 2 jaar geleden 2 uur langer duurde en dat we nu wel overal (snel)laadpalen hebben staan.
Maar als onze policy (en de markt) blijft wat het is zal ik vermoedelijk de Polestar 2 dual motor bestellen deze zomer en hier met veel plezier in rijden, maar af en toe zuchten als ik dan toch een laadstop moet inlassen waar ik niet op gehoopt had.
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar vroeger toen ik nog als klein jochie voetbalde gingen we altijd op de terugweg na een verre uitwedstrijd even ergens stoppen bij de Mac of dergelijke. Daar kan je tegenwoordig ook laden. Want als ik je goed begrijp gaat het puur om die ritjes in het weekend met de sport? En dat is dan ook nog eens om de week toch? Immers thuiswedstrijd/uitwedstrijd.
Ik denk dat je het actieradius probleem veel groter maakt dan het is voor die paar keer dat je even heel kort moet snelladen.
Maar is een hybride model geen optie voor je werkgever als je gewoon aangeeft dat volledig elektrisch nog te vroeg komt? Dan pak je de hybride XC40 toch? Zakelijk kan je elektrisch rijden en voor die langere privé ritten kan je over op benzine. Of als het klopt dat levertijden nu enorm lang zijn... dat je overlegt dat je even wacht met bestellen en zo ook kan kijken wat de volgende modellen EVs worden. Ook van Volvo en Polestar komt er nog wat aan die vast weer wat verder kunnen op 1 lading.
Als je toch voor volledig elektrisch moet gaan zou ik kiezen voor de C40 single motor of PS2 singel motor. Die heeft alsnog flink wat power (die 408pk is leuk maar echt behoorlijk overkill) en je komt er een stukje verder mee door lager verbruik.
Ik denk dat je het actieradius probleem veel groter maakt dan het is voor die paar keer dat je even heel kort moet snelladen.
Maar is een hybride model geen optie voor je werkgever als je gewoon aangeeft dat volledig elektrisch nog te vroeg komt? Dan pak je de hybride XC40 toch? Zakelijk kan je elektrisch rijden en voor die langere privé ritten kan je over op benzine. Of als het klopt dat levertijden nu enorm lang zijn... dat je overlegt dat je even wacht met bestellen en zo ook kan kijken wat de volgende modellen EVs worden. Ook van Volvo en Polestar komt er nog wat aan die vast weer wat verder kunnen op 1 lading.
Als je toch voor volledig elektrisch moet gaan zou ik kiezen voor de C40 single motor of PS2 singel motor. Die heeft alsnog flink wat power (die 408pk is leuk maar echt behoorlijk overkill) en je komt er een stukje verder mee door lager verbruik.
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 11:48 ]
Kmsr vind 300pk het minimum...Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:45:
Ik zou zeggen: blijf lekker doordieselen of pas je een beetje aan de huidige tijd aan!
[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 12-04-2022 16:49 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ik snap hem wel enigszins hoor. Toen ik voor een EV ging had ik ook zoiets van, als ik dan de hassle aan moet gaan met laden, dan wel graag eentje die flink hard gaat... Het rijgedrag van een EV is voor mij de hoofdreden om deze wagen te rijden. Naast de C40 rijd ik ook andere benzinevoertuigen dus om nou te zeggen dat ik het voor het milieu doe is wat hypocriet...Vulcan750 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:55:
[...]
Kmsr vind 300pk het minimum...En een kleine 5 km/ph langzamer rijden om wel een acceptabele range geeft is ook geen optie.
Ik zou zeggen: blijf lekker doordieselen of pas je een beetje aan de huidige tijd aan!
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Heb ik ook. Ik heb nog een keer reset gedaan van de communicatiemodule (ontwasemknop) en Android (home knop). Daarna werkte de app soms wel.Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:49:
Maar de app is sinds de update weer onderuit gegaan, werkt sinds vrijdag niet meer. % lijkt wel door te komen maar verder kan ik niks, ook niet voorverwarmen etc.
Als je in de buurt van de auto bent gaat het via Bluetooth en dat lijkt beter te werken. Ik heb ook het idee dat als je nog net binnen het bereik van Bluetooth bent de verbinding heel slecht werkt. Als ik dan de Bluetooth op mijn telefoon uit zet werkt het beter.
Maar ik hou er ook ernstig rekening mee dat het volledig random is allemaal en ik alleen maar denk dat er een patroon in te herkennen is.
Mijn ervaring range en P8 icm veel km’s..
Ik was ook sceptisch en heb de auto vooral vanwege lage bijtelling gekozen. Was wel beetje bang voor de actieradius. Mijn conclusie is dat het allemaal enorm meevalt en ik enorm positief verrast ben door de auto. De mindset moet zijn: laden als het kan. Ik heb sinds 1-1-2022 al 20.000km gereden en heb geen enkele keer het laden als ergernis ervaren. 300 praktische range is prima haalbaar en met 10 min laden is er ruim 100km aan range bij. Af en toe stoppen moet je toch en ik beantwoord altijd even de mailtjes die in de tussentijd zijn binnengekomen. Ook wanneer de lage bijtelling niet meer van toepassing zou zijn, dan zou ik deze auto wederom overwegen.
Ik was ook sceptisch en heb de auto vooral vanwege lage bijtelling gekozen. Was wel beetje bang voor de actieradius. Mijn conclusie is dat het allemaal enorm meevalt en ik enorm positief verrast ben door de auto. De mindset moet zijn: laden als het kan. Ik heb sinds 1-1-2022 al 20.000km gereden en heb geen enkele keer het laden als ergernis ervaren. 300 praktische range is prima haalbaar en met 10 min laden is er ruim 100km aan range bij. Af en toe stoppen moet je toch en ik beantwoord altijd even de mailtjes die in de tussentijd zijn binnengekomen. Ook wanneer de lage bijtelling niet meer van toepassing zou zijn, dan zou ik deze auto wederom overwegen.
Soms is het iets ingewikkelder. Bij ons zijn het vaak toernooitjes. 1 op 5 is thuis en 's middags vaak scheidsrechter op een andere plaats voor een andere categorie. Bijkomend is het vaak ook zo dat onze wedstrijden uitlopen en dat de spelers nog naar scouts of zo moeten 's middags.
Waarom is 300pk een minimum.
1: omdat het kan en in mijn budget zijn er verschillende mogelijkheden die dat bieden.
2: De Q4 e-tron met 204pk is een pak trager dan mijn vorige V60 D4 van 190pk. Zeker eenmaal in beweging. Ze hebben ook een pak massa.
3: ik heb niet altijd het meeste geduld, ook in het verkeer en erger me dood aan slakken in het verkeer. Vlot in halen staat hoog op mijn lijstje. De topsnelheid niet zozeer.
Na mijn testrit met de Polestar 2 was ik positief verrast over hoe die reed en hoe vlot die was. Met de Kia EV6 dacht ik: hier is niets mis mee, maar dit laat me koud.
En elektrisch is puur omwille van voordeel alle aard en fiscale aftrekbaarheid, want die nieuwste diesels liggen me meer en zijn nog niet zo slecht voor het milieu.
Bijkomend punt: bij de testen blijkt dat bij een normale snelheid de AWD door zijn iets grotere batterij iets verder kan rijden (weet wel niet of die cijfers van voor de update dateren).
Op mijn 300pk idee heb ik een uitzondering. Stel dat ik er toch in slaag een EQE350+ in budget te krijgen neem ik hier zeker voldoening mee omdat de range dit ruim compenseert.
Waarom is 300pk een minimum.
1: omdat het kan en in mijn budget zijn er verschillende mogelijkheden die dat bieden.
2: De Q4 e-tron met 204pk is een pak trager dan mijn vorige V60 D4 van 190pk. Zeker eenmaal in beweging. Ze hebben ook een pak massa.
3: ik heb niet altijd het meeste geduld, ook in het verkeer en erger me dood aan slakken in het verkeer. Vlot in halen staat hoog op mijn lijstje. De topsnelheid niet zozeer.
Na mijn testrit met de Polestar 2 was ik positief verrast over hoe die reed en hoe vlot die was. Met de Kia EV6 dacht ik: hier is niets mis mee, maar dit laat me koud.
En elektrisch is puur omwille van voordeel alle aard en fiscale aftrekbaarheid, want die nieuwste diesels liggen me meer en zijn nog niet zo slecht voor het milieu.
Bijkomend punt: bij de testen blijkt dat bij een normale snelheid de AWD door zijn iets grotere batterij iets verder kan rijden (weet wel niet of die cijfers van voor de update dateren).
Op mijn 300pk idee heb ik een uitzondering. Stel dat ik er toch in slaag een EQE350+ in budget te krijgen neem ik hier zeker voldoening mee omdat de range dit ruim compenseert.
Dan kan je toch gelijk al auto's afstrepen? Als die 300km (ook in de koudere maanden neem ik aan?) een keiharde eis is valt de XC40 lijkt me sowieso af, helaas als je niet bereid bent onderweg even kort snel te laden. En dit topic is natuurlijk puur over de XC/Cx. Alternatieven kan je dan beter in het EV topic bespreken, of wat meer info over andere opties. Als je het te vroeg voor een EV vindt qua actieradius opties dan kan je werkgever je toch nooit verplichten een EV te nemen. Kan je niet gewoon KM declareren tot er wel een EV op de markt is die (veel) verder komt.
Die 300km grens ga je waarschijnlijk niet redden in minder gunstige omstandigheden + wat jezelf al aangeeft over je rijstijl. Lijkt me een duidelijke nogo. En daarmee denk ik ook de PS2 dual motor, maar die auto ken ik niet goed genoeg. Misschien slim om in dat topic navraag te doen.
Die 300km grens ga je waarschijnlijk niet redden in minder gunstige omstandigheden + wat jezelf al aangeeft over je rijstijl. Lijkt me een duidelijke nogo. En daarmee denk ik ook de PS2 dual motor, maar die auto ken ik niet goed genoeg. Misschien slim om in dat topic navraag te doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 15:33 ]
300 km was een grens, maar geen enkele wagen die me bevalt haalt dat (binnen budget). Dus zal die eis afgezwakt moeten worden.
En de werkgever zegt: dat of niets. Kilometers declareren kan niet, want het is een salariswagen die niet nodig is voor het werk.
En de werkgever zegt: dat of niets. Kilometers declareren kan niet, want het is een salariswagen die niet nodig is voor het werk.
Dus je moet verplicht een auto nemen en betalen, mag niet kiezen of je EV of brandstof wil terwijl het zakelijk helemaal niet nodig is. Ok, ik weet niet wat jullie in België allemaal doen maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op
Er zit een verschil tussen wagens uit hoofde van aantal kilometers die een functie met zich meebrengt, en wagens uit hoofde van functieniveau. Dat laatste is meer een soort verkapte bonus, zeker in België waar auto's anders belast worden. Daarom mag kilometers declareren soms niet.Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:16:
Dus je moet verplicht een auto nemen en betalen, mag niet kiezen of je EV of brandstof wil terwijl het zakelijk helemaal niet nodig is. Ok, ik weet niet wat jullie in België allemaal doen maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op
Wat is daar mis mee? Ik zie daar als Belg niets verkeerd in.Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:16:
Werkgever mag toch aangeven dat je kan kiezen tussen:
- brutoloon
- brutoloon inruilen voor fiscaal interessantere formule van salariswagen.
De werkgever is ook niet verplicht salariswagens aan te bieden, want ze zijn niet nodig voor het uitvoeren van het werk.
En de werknemer hier is wellicht niet verplicht er een te nemen (maar hij wil dat natuurlijk wel vanuit fiscaal oogpunt, want privé is het een stuk duurder).
@kmser : Als je vast wilt blijven houden aan je eisenpakket en daar niks op wilt toegeven, dan ben ik bang dat de Volvo XC40 of C40 niet voor jou bestemd is. Je zult OF dan toch meer geld op tafel moeten leggen voor een elektrische auto die of zuiniger is met een gelijk accupakket of een groter accupakket heeft OF toch maar nog een periode met een benzine- of dieselwagen rijden. Met een auto met traditionele verbrandingsmotor kun je immers met een volle tank eenvoudig meer dan 300 km rijden. Met mijn diesel haal ik met gemak 1.000 km op een volle tank (vaak 1.100 km, soms 1.200 km).
In januari 2023 komt die diesel beschikbaar in de handel, want zo net heb ik te horen gekregen dat mijn op 9 feb 2022 bestelde XC40 twin electric (full options) eind december bij de dealer staat om in januari 2023 aan mij te worden uitgeleverd.
In januari 2023 komt die diesel beschikbaar in de handel, want zo net heb ik te horen gekregen dat mijn op 9 feb 2022 bestelde XC40 twin electric (full options) eind december bij de dealer staat om in januari 2023 aan mij te worden uitgeleverd.
Ik vind het vreemd omdat het voor het werk niet nodig is (ik las maar 30km woon/werkverkeer). Als het een verkapte bonus is, kan je je leasebudget dan niet, zoals vaak in NL gebeurt, laten uitbetalen. Kan jezelf alsnog een brandstof auto kopen of private leasen.Rude-Dog schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:28:
[...]
Er zit een verschil tussen wagens uit hoofde van aantal kilometers die een functie met zich meebrengt, en wagens uit hoofde van functieniveau. Dat laatste is meer een soort verkapte bonus, zeker in België waar auto's anders belast worden. Daarom mag kilometers declareren soms niet.
Klinkt leuk een leaseauto, maar voor zo weinig (zakelijke) km kan zo'n dure auto toch amper uit? Al weet ik niet wat de regels in Belgie zijn overigens. Ik merk het nu zelf ook, ik heb een (langdurige) inzet bij een klant die in dezelfde stad zit en verder werk ik ook nog eens de helft van de dagen thuis. Dus eigenlijk kan mijn P8 helemaal niet uit.
Als ik nu de optie zou hebben om die in te leren en of goedkoper te leasen of het leasebudget uitbetaald te krijgen wist ik het denk ik wel. Maargoed, als consultant weet je in principe nooit echt waar je terecht komt. Maar dat de tijden, voor ons iig wel, verandert zijn staat wel vast. Hybride werken is de nieuwe standaard. En daarmee is leasen ook een ander verhaal.
In de meeste gevallen is een bruto vergoeding totaal niet interessant hoor. Ja, wel als je een klein autootje gaat rijden ofzo, maar anders?Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:06:
[...]
Ik vind het vreemd omdat het voor het werk niet nodig is (ik las maar 30km woon/werkverkeer). Als het een verkapte bonus is, kan je je leasebudget dan niet, zoals vaak in NL gebeurt, laten uitbetalen. Kan jezelf alsnog een brandstof auto kopen of private leasen.
Klinkt leuk een leaseauto, maar voor zo weinig (zakelijke) km kan zo'n dure auto toch amper uit? Al weet ik niet wat de regels in Belgie zijn overigens. Ik merk het nu zelf ook, ik heb een (langdurige) inzet bij een klant die in dezelfde stad zit en verder werk ik ook nog eens de helft van de dagen thuis. Dus eigenlijk kan mijn P8 helemaal niet uit.
Als ik nu de optie zou hebben om die in te leren en of goedkoper te leasen of het leasebudget uitbetaald te krijgen wist ik het denk ik wel. Maargoed, als consultant weet je in principe nooit echt waar je terecht komt. Maar dat de tijden, voor ons iig wel, verandert zijn staat wel vast. Hybride werken is de nieuwe standaard. En daarmee is leasen ook een ander verhaal.
Ik mag bijvoorbeeld alle kosten gemaakt met de auto als privé bijdrage opvoeren. Autowassen, schoonmaken, parkeerkosten, tolwegen, veerboten (!) mag je allemaal aftrekken.
Van een bruto vergoeding blijft niks over, als je dat met private lease allemaal zelf moet doen.
Dit houdt alleen steek als je weet hoeveel belast we zijn op ons loon.Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:16:
Ik weet hoeveel ik vroeger betaalde voor mijn wagen. Mijn wagen is nu een fiscaal vriendelijk deel van mijn loon. En in mijn contract is bij mijn extra legale voordelen een wagen van categorie 9 voorzien.
Ik rij ongeveer 40000 km per jaar, dus een wagen met tankkaart waarvoor ik alleen een VAA betaal is heel interessant. Daarvan is ongeveer 12500 voor het werk, los van af en toe een verplaatsing.
Als een autoliefhebber zal ik ook niet zeggen: geef mij maar een kleinere wagen. Neen, ik wil iets leuks, met comfort en luxe en graag range.
En voor de 30 km per dag enkel naar het werk: Ik heb één klant en een contract voor 20 jaar bij die klant. Ik ben dus verhuisd en moet nu voor mijn privé meer rijden, maar ik sta in geval van nood vlugger waar ik moet zijn.
Blijkbaar zijn mijn eisen te hoog in het huidige klimaat en zal ik op de range moeten toegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door kmser op 12-04-2022 17:56 ]
Anyway, zullen we maar weer ontopic gaan dan? De rest is voor het andere EV of lease topic. @kmser nogmaals, kijk EV DB eens goed na en maak daarin je keuzes. Die cijfers kloppen heel behoorlijk. Ook voor de XC40 P6/P8, C40 en PS2 en ook met enkele of dubbel motor. En wees ook eens blij he met dat je die keuze uberhaubt krijgt want het zijn heel bijzonder fijne wagens. En ja, dat zeg ik ook zeker ondanks mijn forse kritiek die ik heb gehad en nu af en toe nog heb. Je maakt je echt te druk om die keer ff kort stoppen om te (snel)laden. En nog een tip, ga eens in je omgeving kijken of waar je vaak komt of er laadopties zijn.
Ik kwam er pas achter hoeveel palen er zijn toen ik er op ging letten. Weet niet hoe dat in België is maar in NL top geregeld eigenlijk.
Ik kwam er pas achter hoeveel palen er zijn toen ik er op ging letten. Weet niet hoe dat in België is maar in NL top geregeld eigenlijk.
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 12-04-2022 17:58 ]
Ik werk in België en t laatste jaar zijn er veel snelladers gekomen. Helemaal goed geregeld dus daar.
Vanmiddag met 21 graden en een zachte zuidenwind in de rug via de A2 en de A9 naar het noordwesten. Met acc op 98, was het heerlijk cruisen. 14-15 Kwh/100, zelfs met een fietsendrager met twee fietsen achterop. Echt super zuinig. Belooft veel voor de zomer!
Ik blijf mij verbazen over het zuinige verbruik bij sommige mensen hier op de site. Afgelopen weekend een trip van 150km heen en terug moeten doen vanuit Den Haag naar Limburg. Tussendoor toch echt moeten bijladen. Bijna niet boven de 105km gekomen en sommige stukken slechts 80km maar het meest zuinige was 25Kwh/100. Laatste software, banden goed op spanning etc etc
Vandaag eindelijk de productie datum van onze p6 plus MY23 te horen gekregen. Deze staat op eind mei en zal half juni geleverd worden i.p.v. september/oktober.
Klinkt bekend..rikoos schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:21:
Ik blijf mij verbazen over het zuinige verbruik bij sommige mensen hier op de site. Afgelopen weekend een trip van 150km heen en terug moeten doen vanuit Den Haag naar Limburg. Tussendoor toch echt moeten bijladen. Bijna niet boven de 105km gekomen en sommige stukken slechts 80km maar het meest zuinige was 25Kwh/100. Laatste software, banden goed op spanning etc etc
Ik heb namelijk hetzelfde.
Ik lees met veel verbazing hoe zuinig de XC40 van sommigen hier zijn.....
XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak
Beste xc40 recharge P6/P8 liefhebbers,
Zullen we afspreken bij postings van verbruikscijfers/actieradius standaard P8 of P6 erbij te zetten? Het is erg lastig van iedereen te onthouden welke xc40 deze heeft.
Zullen we afspreken bij postings van verbruikscijfers/actieradius standaard P8 of P6 erbij te zetten? Het is erg lastig van iedereen te onthouden welke xc40 deze heeft.
Heeft iemand deze al gezien in NL. 3d view van gebouwen in bestuurder display.

Hier trouwens de link van de playstore met enkel AAOS apps. Van QR code uit het Volvo artikel
Zullen we dan topic naam ook maar eens veranderen dan!Vulcan750 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:40:
Hier trouwens de link van de playstore met enkel AAOS apps. Van QR code uit het Volvo artikel
[ Voor 37% gewijzigd door over9000 op 12-04-2022 22:54 ]
Merkte het vandaag ook op. Kan ten aanzien van herkenningspunten wellicht een toevoeging zijn. Al zou ik liever zien dat je gewoon het satellietbeeld kan zien, zoals bv bij Tesla.over9000 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:49:
Kan ook nieuw topic worden aangemaakt voor p6 rijders of is dat weer overdreven?Vulcan750 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:40:
Viel mij pas op toen ik onze wijk in kwam rijden en idd alle huizen in 3D achter het stuur op het display werden weergegeven. Ik vind het wel een toffe weergaveover9000 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:49:
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Het verschil kan zijn dat jij 105 hebt gereden en de andere poster 98, dat maakt echt een groot verschil.rikoos schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:21:
Wat mij ook is opgevallen. Gisterochtend maakte mijn knipperlicht opeens veel geluid, daarom heb ik een reset gedaan. Sinds die reset is mijn auto opeens veel zuiniger.
Ik heb maandag een paar korte ritjes gemaakt zonder voorverwarmen. Verbruik kwam gemiddeld op 27/29. Na de reset ongeveer dezelfde ritjes gemaakt (geen snelweg, vooral 80 km wegen en stadsverkeer). Het verbruik kwam nu dicht tegen de 20 te liggen. Temperatuur, wind e.d. nagenoeg gelijk. Ik heb tot nu toe nog nooit een dergelijk laag verbruik gehad. Ik rij stevig door, dus ik weet dat mijn verbruik niet super laag gaat worden. Dus ik zat gisteravond met verbazing te kijken naar het verbruik van 20,2.
P8 met 19' winterbanden. Vandaag komen de zomerbanden eronder.
Zwolle heen en weer is ongeveer 130 km dus een mooie test op de snelweg.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
@thisisjazz dat lijkt me idd wat overdreven en kan je maar zo info van elkaar missen toch? Zijn dezelfde wagens met alleen 1 motor meer of minder. Als je over bepaalde onderwerpen zoals verbruik gewoon even aangeeft wat je hebt, P8 of P6, dan is het toch prima? Je kan het zelfs in het onderschrift zetten, hoef je er nooit meer aan te denken
.
@ArnoudN wij hebben aardig gelijkwaardige verbruikscijfers dan. Ik zit nu ook een beetje te hangen bij mooi weer rond de 25 en bij iets kouder weer rond de 27. Heb je alleen die home button reset gedaan of echt die hardere reset met ontwasemingsknop?
Is het trouwens niet meer zo dat de auto vanzelf regelmatig een reset van het systeem doet? Dit werd in de begin periode namelijk geroepen.
@ArnoudN wij hebben aardig gelijkwaardige verbruikscijfers dan. Ik zit nu ook een beetje te hangen bij mooi weer rond de 25 en bij iets kouder weer rond de 27. Heb je alleen die home button reset gedaan of echt die hardere reset met ontwasemingsknop?
Is het trouwens niet meer zo dat de auto vanzelf regelmatig een reset van het systeem doet? Dit werd in de begin periode namelijk geroepen.
Precies hetzelfde vebruik bij mij dus.... Ik schreef eerder dat ik 105 reed maar is het verschil in verbruik van 98 en 105 dan zoveel ? Bijna 30% verschil!!Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:18:
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/HkeVKnf8gHPlP5U2B4FrqnqX.jpg?f=fotoalbum_large)