XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
:strip_exif()/f/image/bi6tGEXoIiIAyKsCTrgHoqEa.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag opeens een zwarte vlek op het scherm, werd in eerste instantie groter. Echter na een paar uur geparkeerd gestaan weer iets kleiner. Iemand van jullie enig idee wat dit kan zijn?
Afspraak met Volvo staat gepland 31/3 icm onderhoud, dan gaan ze ook pas kijken en evt onderdelen bestellen. Heb alleen geen zin om nog een keer terug te moeten, vandaar deze vraag om uit jullie wijsheid te putten. Zodat ik Volvo evt kan pushen alvast de onderdelen te bestellen.
Met de hand wassenDylannx3 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:31:
Hoi allemaal,
Het is mooi weer buiten en dus tijd om de auto een mooie schoonmaak beurt te geven. Ik las volgens mij ergens in de forum dat de veiligheidssensoren van de XC40 wel wat problemen kunnen geven als ik door de wasstraat heen ga. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de wasstraat in ga?
Thanks!
Ik hoorde van 1 van hen dat de accu een pakket is van 30 kWh, range officieel 170 km. Model is tot drie jaar geleden verkocht en deze collega had een auto uit voorraad genomen voor de lagere bijtelling. Dus ook kleinere accu pakket, de huidige heeft een pakket van 45 kWh.Vulcan750 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:30:
[...]
... of je collega's rijden gewoon te hard!?![]()
Van dat terugleveren word ik ook niet warm van. Het zou wel fijn zijn als er een 230 volt stopcontact zou zijn om bijv. onderweg even een Nespresso te maken onder het bijladen of om de auto te stofzuigen.
Nu weer on topic, je stopcontact is geen slecht idee. Ik heb het al eens eerder in een auto gehad en dat beviel erg goed. Stofzuigen, maar ook op vakantie gaan en dan onderweg een senseo'tje kunnen maken is best fijn.
Ik heb in de caravan een omvormer zitten dus dat laatste lukt daar ook onderweg, maar voor ind e auto kun je ze ook kopen.
Let wel: het wattage bepaalt de prijs, en dan nog is van belang dat de 12 volt aansluiting voldoende stroomsterkte biedt.
Voor een 600 Watt omvormer wordt gerekend op een 35 Ampere zekering, voor dergelijke stroomsterktes mag je al niet eens de 12v plug in de achterbak meer gebruiken. De omvormer moet dan rechtstreeks (met zekering uiteraard) op de 12V accupolen worden aangesloten. Kosten voor een dergelijke omvormer zijn rond de 80 euro. Wil je er een met zuivere sinusvorm (minder brommen en minder warm worden van aangesloten apparaten) dan moet je op dubbele prijzen rekenen.
Het zou dus beter zijn als de XC40 een 230V aansluiting ingebouwd zou hebben. Dat betekent dan wel een omvormer die direct via de hoofdaccu kan werken en daarmee hogere vermogens aankan. Immers 1 Ampere bij 400 volt is 400 VA, na de omvorming naar 230 volt zul je dan al snel een vermogen van 550 Watt krijgen. Een 1 kW omvormer kan dan ook makkelijk. De kabels aan de accuzijde hoeven dan niet enorm dik te zijn in tegenstelling tot die bij 35A waar een 10mm2 kabeltje al snel nodig is, vaak ga je dan zelfs naar 16 mm2 om de kortsluitstromen nog aan te kunnen als het fout gaat. Je wilt immers niet dat bij dergelijke hoge amperages de aderweerstand ervoor zorgt dat de zekering net niet kan aanspreken of niet snel genoeg.
Aan de andere kant: er zijn 12V stofzuigertjes die prima werken, en ook water koken kan prima met een 12v apparaat. Ook koffiezettertjes zijn er in die spanningsrange. Dan ben je zuiniger bezig dan eerst omvormen naar 230 volt wat gewoon energie kost.
https://kokwatersport.nl/...geschikt-voor-water/26011
https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9200000098818663/
Het zijn een paar voorbeelden :-)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
P6 MY22
Wij hebben ook een 12v filter-koffieapparaat en een 12v waterkokerje in onze tot campertje omgebouwde VW-Bus. Beide werken goed, maar je moet wel geduld hebben….. We hebben ook wel een omvormer naar 230volt in de bus gehad, maar dat was geen ‘zuivere sinus’ omvormer ( die zijn schreeuwend duur voor een beetje vermogen en dergelijke dingen vergen bijna een soort accukabels om ‘m aan te sluitenen. Dat geldt ook voor onze omvormer maar zelfs een nespresso apparaat functioneert niet op die zelfgemaakte 230volt omdat het geen zuivere sinus is. Kortom, ik heb het ding er weer uitgegooid.,ron65 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:46:
[...]
Ik hoorde van 1 van hen dat de accu een pakket is van 30 kWh, range officieel 170 km. Model is tot drie jaar geleden verkocht en deze collega had een auto uit voorraad genomen voor de lagere bijtelling. Dus ook kleinere accu pakket, de huidige heeft een pakket van 45 kWh.
Nu weer on topic, je stopcontact is geen slecht idee. Ik heb het al eens eerder in een auto gehad en dat beviel erg goed. Stofzuigen, maar ook op vakantie gaan en dan onderweg een senseo'tje kunnen maken is best fijn.
Ik heb in de caravan een omvormer zitten dus dat laatste lukt daar ook onderweg, maar voor ind e auto kun je ze ook kopen.
Let wel: het wattage bepaalt de prijs, en dan nog is van belang dat de 12 volt aansluiting voldoende stroomsterkte biedt.
Voor een 600 Watt omvormer wordt gerekend op een 35 Ampere zekering, voor dergelijke stroomsterktes mag je al niet eens de 12v plug in de achterbak meer gebruiken. De omvormer moet dan rechtstreeks (met zekering uiteraard) op de 12V accupolen worden aangesloten. Kosten voor een dergelijke omvormer zijn rond de 80 euro. Wil je er een met zuivere sinusvorm (minder brommen en minder warm worden van aangesloten apparaten) dan moet je op dubbele prijzen rekenen.
Het zou dus beter zijn als de XC40 een 230V aansluiting ingebouwd zou hebben. Dat betekent dan wel een omvormer die direct via de hoofdaccu kan werken en daarmee hogere vermogens aankan. Immers 1 Ampere bij 400 volt is 400 VA, na de omvorming naar 230 volt zul je dan al snel een vermogen van 550 Watt krijgen. Een 1 kW omvormer kan dan ook makkelijk. De kabels aan de accuzijde hoeven dan niet enorm dik te zijn in tegenstelling tot die bij 35A waar een 10mm2 kabeltje al snel nodig is, vaak ga je dan zelfs naar 16 mm2 om de kortsluitstromen nog aan te kunnen als het fout gaat. Je wilt immers niet dat bij dergelijke hoge amperages de aderweerstand ervoor zorgt dat de zekering net niet kan aanspreken of niet snel genoeg.
Aan de andere kant: er zijn 12V stofzuigertjes die prima werken, en ook water koken kan prima met een 12v apparaat. Ook koffiezettertjes zijn er in die spanningsrange. Dan ben je zuiniger bezig dan eerst omvormen naar 230 volt wat gewoon energie kost.
Maar in de P8 heb ik nooit behoefte aan koffie zetten gehad. Je moet toch na een paar uur laden, dat is mooi moment om even de benen te strekken, te plassen en koffie bij een tankstation te halen.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Als je van versie 1.8 naar 1.10 bent gegaan (1.9 werd alleen in de garage geïnstalleerd), dan heb je o.a. deze verbeteringen:Hakuna_Matata schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 05:52:
Gisteren de software update gedaan, verliep erg soepeltjes. Vervolgens drie ritjes gereden waarop mijn verbruik opeens richting 18-24 ging (korte ritten van zo’n 15 km) waar het daarvoor minstens 27 was.. de RA toonde dat ik zo’n 400 km kon rijden waar ik voorheen bleef hangen op zo’n 270 km! Iemand anders ook deze ervaring? Ben benieuwd hoe betrouwbaar het is..
- Actieradiusverbeteringen in bepaalde rijomstandigheden.
- Schatting van actieradius op het bestuurdersdisplay en in-car apps Range Assistant en Google Maps houdt nu rekening met het effect van lage temperaturen op de beschikbare actieradius wanneer de auto niet op stroom was aangesloten.
Maar eerlijk gezegd was het gisteren gewoon lekker lenteweer en de temperatuur is van grote invloed op je bereik.
Had met dit te maken denk ik hoor. Gisteren schoot mijn range ook omhoog van 300km naar ongeveer 350km...Venomer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Maar eerlijk gezegd was het gisteren gewoon lekker lenteweer en de temperatuur is van grote invloed op je bereik.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Ik ging van 1.8 naar 1.10 en zie de range niet op het bestuurdersdisplay. Ik denk dat ze 1.9 nog niet meegestuurd hebben met 1.10……( terwijl dat wel aangekondigd was):Venomer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Als je van versie 1.8 naar 1.10 bent gegaan (1.9 werd alleen in de garage geïnstalleerd), dan heb je o.a. deze verbeteringen:Deze verbeteringen kunnen een verschil maken.
- Schatting van actieradius op het bestuurdersdisplay en in-car apps Range Assistant en Google Maps houdt nu rekening met het effect van lage temperaturen op de beschikbare actieradius wanneer de auto niet op stroom was aangesloten.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 10-03-2022 13:10 ]
Die zie je ook niet niet in 1.9 hoor. Alleen onder een bepaald %. Maar het aantal KM wordt niet getoond, behalve in de RA.Mga1600 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Ik ging van 1.8 naar 1.10 en zie de range niet op het bestuurdersdisplay. Ik denk dat ze 1.9 nog niet meegestuurd hebben met 1.10……( terwijl dat wel aangekondigd was):
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
werkt de flitsmeiser ook?sunsh4ne88 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Ali expres haha.
https://a.aliexpress.com/_mtoPENO
En via tunein op internet instagram facebook youtube werkt goed!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En zojuist tesla supercharger geprobeerd en het werkt super!
Tnx voor alles tips hier!
hoe heb je dat gedaan?
ik stond op het punt de flitsmeister 2 te kopen maar toen las ik overal berichten dat wij hem ook in de auto zouden krijgen....
zelfde als android auto wat nog steeds op zich laat wachten.....
[ Voor 16% gewijzigd door Mennonl87 op 10-03-2022 13:58 ]
Je moet de rangassistent wel openen.... dan zie je de range staan.Mga1600 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Ik ging van 1.8 naar 1.10 en zie de range niet op het bestuurdersdisplay. Ik denk dat ze 1.9 nog niet meegestuurd hebben met 1.10……( terwijl dat wel aangekondigd was):
En op de balk staat het achter de app vermeld.
P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp
Nadeel bij de P8 is wel dat er geen 12V aansluiting in zit die ook spanning levert als de auto uitgeschakeld staat (hooguit nog even na uitschakeling), in tegenstelling tot de V60 die dit bij een van de 12V stopcontacten wel had.ron65 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:46:
[...]
Ik hoorde van 1 van hen dat de accu een pakket is van 30 kWh, range officieel 170 km. Model is tot drie jaar geleden verkocht en deze collega had een auto uit voorraad genomen voor de lagere bijtelling. Dus ook kleinere accu pakket, de huidige heeft een pakket van 45 kWh.
Flitsmeister kun je in een beta-versie aanslingeren. Helaas waren niet alle ervaringen even goed. Ik zou je aanraden gewoon je telefoon te blijven gebruiken voor Flitsmeister.Mennonl87 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:54:
[...]
werkt de flitsmeiser ook?
hoe heb je dat gedaan?
ik stond op het punt de flitsmeister 2 te kopen maar toen las ik overal berichten dat wij hem ook in de auto zouden krijgen....
zelfde als android auto wat nog steeds op zich laat wachten.....
Als de range 50 km of minder is, dan wordt deze wel in het bestuurdersdisplay weergegeven. Blijkbaar (aldus de release notes) is de inschatting van die range nu beter onder bepaalde omstandigheden.Mga1600 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:03:
[...]
In het algemeen kunnen de release notes wel wat duidelijker. Het lijkt een beetje een Google Translate tekst.
Ja, dat de resterende range bij lage soc in beeld komt was al zo, maar nu zou het altijd in beeld moeten zijn ( net als bij de P2). Maar ook de met 1.9 aangekondigde verduidelijking van de boodschappen over laden etc. zijn niet doorgekomen als je van 1.8 direct naar 1.10 gaat. Ik heb daarover al een vraag uitstaan bij Volvo.Venomer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:23:
[...]
Als de range 50 km of minder is, dan wordt deze wel in het bestuurdersdisplay weergegeven. Blijkbaar (aldus de release notes) is de inschatting van die range nu beter onder bepaalde omstandigheden.
In het algemeen kunnen de release notes wel wat duidelijker. Het lijkt een beetje een Google Translate tekst.
Als ik daar een reactie op krijg deel ik die.
Even heel nuchter bekeken he, is de Accu groter geworden? nee. Is de motor lichter geworden? Nee, de wagen heeft dezelfde luchtweerstand en rolweerstand, hooguit kan het regeneratief remmen iets meer opleveren en kan de motor wellicht iets zuiniger aangestiird worden. Maar degrlijk grote verschillen denk ik niet.Venomer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:31:
[...]
Als je van versie 1.8 naar 1.10 bent gegaan (1.9 werd alleen in de garage geïnstalleerd), dan heb je o.a. deze verbeteringen:Deze verbeteringen kunnen een verschil maken.
Blijft over dat de inschatting van het restpercentage in de oude software fout was gecalibreerd waardoor de berekening van het aantal kwh/100 km ook te hoog uitkwam.
Kijk, de auto kan wellicht 20 Kwh/100km gebruiken, als de display op dat moment zegt 30 kwh/100km is de bestuurder teleurgesteld. Als dan ook de 0% wordt bereikt terwijl de accu nog misschien zelfs wel 30% gevuld is (de display zegt echter 0%) dan denk je dat die leeg is maar in feite is dat niet zo.
Dat kun je zien bij het laden, als je 10% over hebt moet er tot 90% dus 80% van 70 kWh in kunnen passen, je zou dan dus 56 kWh moeten laden om weer op 80% te komen. Als dit echter maar 49 kWh is, dan weet je dat je eigenlijk maar 70% geladen hebt, dus in feite was dan de restwaarde nog 90%-70=20% terwijl je display 10% aangaf. Wellicht hebben ze dat verbeterd, waardoor iedereen ineens denkt verder te kunnen rijden, in werkelijkheid is het nog dezelfde wagen met dezelfde hardware. Je hebt alleen een stukje nooit gebruikt omdat je meters aangaven dat het er niet was.
Het kan ook nog zijn dat men het "gaspedaal" iets beter gekalibreerd heeft. Veel PHEV's en EV's hebben sowieso verschillende vermogen standen, bijv normaal, sportief en eco. Daar zou m.i. nog wat winst behaald kunnen worden.ron65 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:17:
[...]
Even heel nuchter bekeken he, is de Accu groter geworden? nee. Is de motor lichter geworden? Nee, de wagen heeft dezelfde luchtweerstand en rolweerstand, hooguit kan het regeneratief remmen iets meer opleveren en kan de motor wellicht iets zuiniger aangestiird worden. Maar degrlijk grote verschillen denk ik niet.
Blijft over dat de inschatting van het restpercentage in de oude software fout was gecalibreerd waardoor de berekening van het aantal kwh/100 km ook te hoog uitkwam.
Kijk, de auto kan wellicht 20 Kwh/100km gebruiken, als de display op dat moment zegt 30 kwh/100km is de bestuurder teleurgesteld. Als dan ook de 0% wordt bereikt terwijl de accu nog misschien zelfs wel 30% gevuld is (de display zegt echter 0%) dan denk je dat die leeg is maar in feite is dat niet zo.
Dat kun je zien bij het laden, als je 10% over hebt moet er tot 90% dus 80% van 70 kWh in kunnen passen, je zou dan dus 56 kWh moeten laden om weer op 80% te komen. Als dit echter maar 49 kWh is, dan weet je dat je eigenlijk maar 70% geladen hebt, dus in feite was dan de restwaarde nog 90%-70=20% terwijl je display 10% aangaf. Wellicht hebben ze dat verbeterd, waardoor iedereen ineens denkt verder te kunnen rijden, in werkelijkheid is het nog dezelfde wagen met dezelfde hardware. Je hebt alleen een stukje nooit gebruikt omdat je meters aangaven dat het er niet was.
De meeste beïnvloeding van de actieradius gebeurd met hoe de auto omgaat met prepareren van de accu's, ofwel: onder welke omstandigheden brengt de auto het accupakket naar welke temperatuur...ron65 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:17:
[...]
Even heel nuchter bekeken he, is de Accu groter geworden? nee. Is de motor lichter geworden? Nee, de wagen heeft dezelfde luchtweerstand en rolweerstand, hooguit kan het regeneratief remmen iets meer opleveren en kan de motor wellicht iets zuiniger aangestiird worden. Maar degrlijk grote verschillen denk ik niet.
Daar kan tuning echt wel forse verschillen maken
dat noemen ze dode pixels. Heb ik ook wel eens in mijn TV gehad...sanderpn schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:01:
[Afbeelding]
Vandaag opeens een zwarte vlek op het scherm, werd in eerste instantie groter. Echter na een paar uur geparkeerd gestaan weer iets kleiner. Iemand van jullie enig idee wat dit kan zijn?
Afspraak met Volvo staat gepland 31/3 icm onderhoud, dan gaan ze ook pas kijken en evt onderdelen bestellen. Heb alleen geen zin om nog een keer terug te moeten, vandaar deze vraag om uit jullie wijsheid te putten. Zodat ik Volvo evt kan pushen alvast de onderdelen te bestellen.
Rijd je geen Volvo meer? Die van mij zegt wat anders namelijk.Juancho schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:49:
Zelfs ik zit deze dagen op +300km actieradius volgens de assistent. Dus dat zegt heel veel
Ik heb dat niet begrepen uit de release notes. Maar ja, die zijn soms nogal wazig. Of ik heb niet goed opgelet. Waar maak jij het uit op?Mga1600 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:59:
[...]
Ja, dat de resterende range bij lage soc in beeld komt was al zo, maar nu zou het altijd in beeld moeten zijn ( net als bij de P2). Maar ook de met 1.9 aangekondigde verduidelijking van de boodschappen over laden etc. zijn niet doorgekomen als je van 1.8 direct naar 1.10 gaat. Ik heb daarover al een vraag uitstaan bij Volvo.
Als ik daar een reactie op krijg deel ik die.
Ja, dat weet ik, maar als je naar de releasenotes kijkt van 1.9 staat daar duidelijk in dat de range voortaan ook op het bestuurdersscherm komt. Net als in de P2 dus.Waterblok schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:59:
[...]
Je moet de rangassistent wel openen.... dan zie je de range staan.
En op de balk staat het achter de app vermeld.
En dat is wel zo prettig want als je Maps in het middenschepen aanhebt zie je de resterende range niet en daar is vaak verwondering over uitgesproken (ook door auto journalisten). En die aanpassing zoals beloofd in 1.9 zou daar het antwoord op zijn.
Dit staat in de release nites 1.9: “Schatting van actieradius op het bestuurdersdisplay en in-car apps Range Assistant….”
[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 10-03-2022 21:39 ]
Klinkt heel plausibel.Kammika schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:59:
[...]
De meeste beïnvloeding van de actieradius gebeurd met hoe de auto omgaat met prepareren van de accu's, ofwel: onder welke omstandigheden brengt de auto het accupakket naar welke temperatuur...
Daar kan tuning echt wel forse verschillen maken
1.9 gecombineerd met hogere temperaturen doen al wonderenSten2017 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:35:
[...]
Rijd je geen Volvo meer? Die van mij zegt wat anders namelijk.
Ik lees er niet in dat de actieradius altijd op het bestuurdersdisplay staat. Heb jij misschien classified intel uit de groep van 7?Mga1600 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:36:
[...]
Ja, dat weet ik, maar als je naar de releasenotes kijkt van 1.9 staat daar duidelijk in dat de range voortaan ook op het bestuurdersscherm komt. Net als in de P2 dus.
En dat is wel zo prettig want als je Maps in het middenschepen aanhebt zie je de resterende range niet en daar is vaak verwondering over uitgesproken (ook door auto journalisten). En die aanpassing zoals beloofd in 1.9 zou daar het antwoord op zijn.
Dit staat in de release nites 1.9: “Schatting van actieradius op het bestuurdersdisplay en in-car apps Range Assistant….”
Nee, niet classified, maar er is ooit gezegd dat de weergave net als in de P2 zou worden. En overigens zie ik ook geen verduidelijkte boodschappen op het scherm over laden etc. zoals ook aangekondigd bij 1.9.Venomer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Ik lees er niet in dat de actieradius altijd op het bestuurdersdisplay staat. Heb jij misschien classified intel uit de groep van 7?
Dit bedoel ik: “ Verbeterde berichten op bestuurdersdisplay over opladen, accustatus en beschikbaar vermogen”. Alles is nog hetzelfde gebleven. Vandaar mijn gedachte dat 1.9 kennelijk in de mist is verdwenen.
[ Voor 20% gewijzigd door Mga1600 op 11-03-2022 10:53 ]
Maargoed, dat is alweer vele, vele maanden terug natuurlijk.
En alle reviewers klaagden er over, net als over in menu's te moeten duiken om PA of OPD in/uit te moeten schakelen ipv via de knopjes op het stuur.Juancho schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:09:
Diverse programma's en magazines zoals autoblog, autoweek etc hadden dit na hun eerste testervaringen nagevraagd bij Volvo en gaven allemaal aan dat volgens Volvo dit idd met een snelle update ingebouwd werd.
Maargoed, dat is alweer vele, vele maanden terug natuurlijk.
Hopelijk gaat Volvo hier toch eens wat mee doen, niemand vind dit handig zo.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Volvo heeft keihard schijt aan wat hun klanten vinden.. ze zijn geen haar beter dan PonVulcan750 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:39:
[...]
En alle reviewers klaagden er over, net als over in menu's te moeten duiken om PA of OPD in/uit te moeten schakelen ipv via de knopjes op het stuur.
Hopelijk gaat Volvo hier toch eens wat mee doen, niemand vind dit handig zo.
Dus ik ben benieuwd: wie is er met de P2 of XC40 P8 medio juli vorig jaar naar midden Frankrijk (Dordogne) gegaan of juist niet en wat waren de ervaringen. Reden van deze vraag is dat ik aan het bekijken ben of ik met twee jonge kids achterin en sceptische partner naast me de trip (in twee dagen) wel met mijn EV (Enyaq iV80) moet gaan ondernemen of moet uitwijken naar de BEV
Mocht dit te veel off-topic zijn, dan alvast excuus. In dat geval sta ik uiteraard open voor reactie via PB. Bedankt!
Krijgen we hier nou ook al dat Facebook-toontje? Dus je hebt ‘keihard sch*t’ aan je klanten als je ervoor kiest de resterende range niet continu in beeld te zetten? Wat mij betreft grote onzin.mich78 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:56:
[...]
Volvo heeft keihard schijt aan wat hun klanten vinden.. ze zijn geen haar beter dan Pon
Bij mijn P2 staat het wel continu in beeld maar ik kijk nooit naar dat getal, alleen naar het aankomstpercentage in Maps. De resterende range in km zegt erg weinig omdat niemand weet hoe je gaat rijden of waar je naar toe gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 12-03-2022 08:19 ]
Afgezien van het bedenkelijke taalgebruik; een vreemde reactie. Het niet kunnen aan- en uitzetten van Pilot Assist via een knopje op het stuur (wel mogelijk bij Polestar) is al geruime tijd punt van discussie. Waarschijnlijk speelt de veiligheid een rol bij het besluit van Volvo om die optie te verwijderen, en voorlopig niet terug te brengen. Volvo zou hooguit gevraagd kunnen worden of de veiligheid de doorslaggevende factor is, of andere overwegingen een rol hebben gespeeld. Ook het ontbreken van de aanduiding van de nog resterende km's (behalve wanneer nog 50 km resteren) verdient geen klacht. Sinds de toevoeging van de Range Assistant is op het middenscherm alle informatie te vinden. Ik ben en blijf een zeer tevreden XCP8 rijder.mich78 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:56:
[...]
Volvo heeft keihard schijt aan wat hun klanten vinden.. ze zijn geen haar beter dan Pon
Hebben meer mensen hier last van?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
De wens tot wijziging van de PA bediening naar wat het nu is schijnt vanuit de VS organisatie te zijn voortgekomen, maar heeft iedereen verbaasd. Genoeg over gezegd…..Adriaen87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Afgezien van het bedenkelijke taalgebruik; een vreemde reactie. Het niet kunnen aan- en uitzetten van Pilot Assist via een knopje op het stuur (wel mogelijk bij Polestar) is al geruime tijd punt van discussie. Waarschijnlijk speelt de veiligheid een rol bij het besluit van Volvo om die optie te verwijderen, en voorlopig niet terug te brengen. Volvo zou hooguit gevraagd kunnen worden of de veiligheid de doorslaggevende factor is, of andere overwegingen een rol hebben gespeeld. Ook het ontbreken van de aanduiding van de nog resterende km's (behalve wanneer nog 50 km resteren) verdient geen klacht. Sinds de toevoeging van de Range Assistant is op het middenscherm alle informatie te vinden. Ik ben en blijf een zeer tevreden XCP8 rijder.
De resterende range is op het middenscherm alleen te zien als je daar geen andere, beeldvullende vensters open hebt staan zoals bijvoorbeeld Maps. En juist als je verder weggaat en uitgebreid wilt navigeren komt die range er toch op aan? Daarom zou het gegeven na update 1.9 ook op het bestuurdersscherm komen net als in de P2.
Niet naar midden Frankrijk geweest, maar wel de tip dat als je partner sceptisch is (en blijft), niet aan beginnen 😃FJP84 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:31:
Vraagje van een mede EV-rijder. Ik heb in dit topic even gezocht op ervaringen van vakantie naar Frankrijk. De posts even gescand en vooral de voornemens/overwegingen voor de zomer van 2021 tegengekomen maar nog niet heel veel ervaringen.
Dus ik ben benieuwd: wie is er met de P2 of XC40 P8 medio juli vorig jaar naar midden Frankrijk (Dordogne) gegaan of juist niet en wat waren de ervaringen. Reden van deze vraag is dat ik aan het bekijken ben of ik met twee jonge kids achterin en sceptische partner naast me de trip (in twee dagen) wel met mijn EV (Enyaq iV80) moet gaan ondernemen of moet uitwijken naar de BEV
Mocht dit te veel off-topic zijn, dan alvast excuus. In dat geval sta ik uiteraard open voor reactie via PB. Bedankt!
P8
Hoe komt het?Juancho schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:51:
[...]
Maar of ik er nog lang van kan genieten is de vraag, grote kans dat ik mijn P8 moet/ga inleveren
P8
Toen maar veder gaan kijken en vandaag dan de knoop doorgehakt om een XC40 te bestellen
Over een paar maanden mag ik mij dan ook officieel aansluiten bij dit topic
Als de levertijden tenminste niet nog langer worden..
Op zich is het ook wel lekker dat er in de tussentijd nog wat updates door kunnen komen
Misschien andere functie/job waarbij geen leaseauto hoort. En overname is helaas niet mogelijk. Maargoed, nog lang niet zeker, kan ook zijn dat alles blijft zoals het is incl P8
Excuus voor t taalgebruik, maar je kan ook naar je klanten luisteren.Adriaen87 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Afgezien van het bedenkelijke taalgebruik; een vreemde reactie. Het niet kunnen aan- en uitzetten van Pilot Assist via een knopje op het stuur (wel mogelijk bij Polestar) is al geruime tijd punt van discussie. Waarschijnlijk speelt de veiligheid een rol bij het besluit van Volvo om die optie te verwijderen, en voorlopig niet terug te brengen. Volvo zou hooguit gevraagd kunnen worden of de veiligheid de doorslaggevende factor is, of andere overwegingen een rol hebben gespeeld. Ook het ontbreken van de aanduiding van de nog resterende km's (behalve wanneer nog 50 km resteren) verdient geen klacht. Sinds de toevoeging van de Range Assistant is op het middenscherm alle informatie te vinden. Ik ben en blijf een zeer tevreden XCP8 rijder.
Veiligheid?? Dan moet je geen auto met 408pk in de markt zetten. Die 408pk is gevaarlijker dan het indrukken van een knopje op het stuur. Dat is echt geen reden. Nu moet je een heel menu door. Als het dan echt voor veiligheid is, dan moet dat hele menu niet beschikbaar zijn tijdens het rijden. Ik ben verder qua rijden ook supertevreden hoor, maar het eigengereide gedrag van Volvo en het zomaar weghalen van functies uit een afgeleverde auto... belachelijk!
Bijvoorbeeld : Het grote Volvo XC40 P6/P8 Recharge topic
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Enig idee nog hoe die heeft oid? Zoeken is niet te doen en niet te vinden.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Functie Ander(i)s ? 😉Juancho schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:53:
[...]
Misschien andere functie/job waarbij geen leaseauto hoort. En overname is helaas niet mogelijk. Maargoed, nog lang niet zeker, kan ook zijn dat alles blijft zoals het is incl P8
Wanneer je dan tóch de titel aanpast laat dan de type-aanduidingen ‘P6’ en ‘P8’ maar achterwege. De auto’s heten al lang niet meer zo. Nog bij de consument, nog bij Volvo.Vulcan750 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:27:
Wordt het trouwens onderhand niet eens tijd om de topictitel iets aan te passen?
Bijvoorbeeld : Het grote Volvo XC40 P6/P8 Recharge topic

P8-19”-WP
En vergeet de C40 niet…….Pet66 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:42:
[...]
Wanneer je dan tóch de titel aanpast laat dan de type-aanduidingen ‘P6’ en ‘P8’ maar achterwege. De auto’s heten al lang niet meer zo. Nog bij de consument, nog bij Volvo.
Ik bestelde op 31 januari, voorlopige leverweek is 43.Pluisie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:27:
Over een paar maanden mag ik mij dan ook officieel aansluiten bij dit topic![]()
Als de levertijden tenminste niet nog langer worden..
Hou er rekening mee dat je de MY23 versie zult krijgen, en die gaat vanaf eind Juni in productie, dat verklaart deels de enorme levertijd van bijna 10 maanden.
Ik heb de indruk dat tussen eind maart en eind Juni de productielijn stil ligt om deze aan te passen aan de MY23 versie.
Nee, ik heb geen inside information, maar ik spit uit ongeduld vrijwel elke website en topic over de XC40 door en tussen de regels doorlezend krijg je een aardig beeld van hoe het vermoedelijk in elkaar steekt bij Volvo.
Ik heb ook de indruk, (maar die kan volledig onjuist zijn (!) dus prik me er niet op vast!), dat Volvo veel dingen naar de MY23 doorschuift. Eventuele problemen zoals die met de TCAM en de bugs in app en softwareversies, kunnen zomaar in die periode tussen eind productie MY22 en start MY23 gepland zijn voor oplossingen, tot die tijd verzamelt en onderzoekt men vooral.
Maar nogmaals, ik heb géén informatie en lees slechts wijd en breed wat er allemaal speelt en geschreven wordt, en bovenstaande is een indruk die daarop gebaseerd is. kan er 150% naast zitten!
Pure Electric 😉Karel de Kleine schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:18:
Laten we dan voor Het grote Volvo (X)C40 Recharge Full Electric topic gaan
Hopelijk is het verbruik weer wat beter getweaked. Ik hoor van mensen met een Citroën full electric dat ze nu al op 16kwh zitten. Die hebben wel een kleine accu, maar toch.
Eén geruststelling: je zit er geen 150% naast. Gewoon 100%!ron65 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:52:
[...]
Ik heb de indruk dat tussen eind maart en eind Juni de productielijn stil ligt om deze aan te passen aan de MY23 versie.
…. kan er 150% naast zitten!
Een fabriek 3 maanden stil leggen om over te schakelen naar een volgend MY?
Ik kan jou vertellen dat de fabriek nog niet 1 dag stil zal liggen om over te schakelen.
Dit gaat gewoon vloeiend over naar een volgend MY na een bepaald chassisnummer.
Er is momenteel natuurlijk een langere levertijd dan gewoonlijk omwille van de leveringsproblemen van verscheidene onderdelen t.g.v. Corona. En er zijn momenteel ook extra leveringsproblemen bij gekomen door de toestand in Oekraïne.
Maar de productie van een auto uitstellen opdat deze van een volgend MY zou zijn: vergeet het maar.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Je zult best gelijk hebben.Pure8 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:44:
[...]
Maar de productie van een auto uitstellen opdat deze van een volgend MY zou zijn: vergeet het maar.
Maar ik kreeg wel de indruk dat er een maximaal aantal op de MY22 is gezet en dat slot is al bereikt.
Ik krijg al een MY23, dat hoorde ik in Januari al. De reden was dat het slot voor My22 vol is.
De MY23 is echter gepland vanaf Juni voor productie, niet eerder.
Dan denk ik van zou het kunnen zijn dat de vertraging vooral wordt veroorzaakt doordat vanaf Juni de orders vanaf Januari pas in productie gaan, en wat doen ze dan tot die tijd?
De MY22 zal voor die tijd al helemaal aan iedereen zijn afgeleverd, mooiste is als ze dan de My23 meteen aansluitend gaan produceren, maar daar stond een datum voor (ik meen 20 Juni te hebben gelezen ergens).
Vooral omdat ik lees dat er mensen zijn die in November de My22 versie bestelden en deze rond Maart/April afgeleverd krijgen. December bestelling wordt dan April/mei en Januari bestelling wordt dan ineens oktober ???
Wat gebeurt er dan tussen Mei en Oktober, wat produceren ze dan? want niet de XC40, die komen pas in oktober aan de beurt.
Als ik de lijn van November en December doortrek, zou een in Januari bestelde wagen ergens in Juni/Juli moeten worden afgeleverd, niet pas oktober. Dat vind ik dan gewoon raar!
Als je nu Juni als productiestart neemt en dan doorrekent met de tijd December-April die voor de laatst bestelde MY22 nu het geval is, kom je inderdaad in Oktober terecht.
Blijft dus de vraag: als je in December bestelde leveren ze in 4 maanden, als je in Januari bestelde is dat ineens 10 maanden. Hoe kan dat ?
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 13-03-2022 16:29 ]
Ik zat vandaag met een ritje van 50km op 23,6kWh zonder voorverwarmen en op 20" wintersloffen. Het was overigens 13-15 graden en grotendeels snelweg met 105/110 gereden. Viel me mee.Spanky79 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:14:
Gisteren update 1.10 gehad en binnenkort weer zomerbanden. De winterbanden zijn echt minder zuinig is mijn idee. Maar gisteren zat ik weer op 26kwh/100km
Hopelijk is het verbruik weer wat beter getweaked. Ik hoor van mensen met een Citroën full electric dat ze nu al op 16kwh zitten. Die hebben wel een kleine accu, maar toch.
Met zomerbanden lijk ik echt iets van 4-5kwh verschikte zien. En hoop minder geluid ook.Juancho schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:00:
[...]
Ik zat vandaag met een ritje van 50km op 23,6kWh zonder voorverwarmen en op 20" wintersloffen. Het was overigens 13-15 graden en grotendeels snelweg met 105/110 gereden. Viel me mee.
:strip_exif()/f/image/0sDJ3nMIyxvDkDt20A4MxTQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijne ervaring met de P6 dit weekend ski weekend. Beide keren verbruik zo net onder de 25 kWh/100km.
Snelheid op autobahn 140-160. 19 inch all seasons. In 3,5 uur weer thuis, 360km. Wel heb ik een stuk aanrijden binnendoor naar de grens en laatste stuk in Duitsland ook binnenwegen. Dus dat zal het verbruik overall wat drukken.
Zon beetje halverwege Ionity op de route. Prachtige plek met altijd voldoende ruimte. Accu staat dan op zo’n 15-20 procent. Ik had m’n broodje en cola nog niet achter de kiezen of kreeg al een notificatie pling auto is vol 80 procent. Schrok er bijna van hihi.
Binnen no time staat hij daar ook op 147kwh te laden dus dat schiet wel op. Komt vast door dat voorverwarmen van maps. Vind dat ook allemaal super fijn werken. Hij doet goede suggesties voor laadstops en hij gaf in mijn geval aan 7/10 laadpunten beschikbaar wat ook klopte.
Verder opvallend:
-harder dan 166 gaat hij echt niet 🤣
-Google maps is sinds de update super accuraat. Ik was de terugreis in de ik wil naar huis modus. Dus best stevig doorgereden. Elke keer voorspelde hij met marge van 2 procent de batterij 👍 hij doet dit ook adaptief zeg maar.
-op loopafstand had ik een langzaam lader op bestemming. Op zich wel handy om dit vooraf te checken. Daar een keer een middagje neer gezet en weer voldoende bereik om daar drie dagen te rijden en op terugreis Ionity te halen. KWh tarief van 33 cent is dan ook niet verkeerd. Moest wel een vage lokale app downloaden voordat ik kon laden. Een tip om de auto op bestemming even op 100 procent te zetten om wat over te hebben ipv 70-80.
-bij 140+ is de automatische CC afstand wel erg ver. Minder erg dan bij bmw. Maar blijft niet echt bruikbaar dan.
Nou ja al met al stuk beter ervaring dan toen naar Oostenrijk waar ik op zo’n 35-40 kWh zat. Temperatuur en wind doen echt een hoop blijkbaar. Nu ook zonder skibox. En mooi stuk goedkoper dan diesel zo (moet je natuurlijk niet gaan snelladen voor 60 cent oid 🤣) Ionity Volvo rate van 35 cent helpt dan wel.
[ Voor 16% gewijzigd door okio op 13-03-2022 22:17 ]
De datum wanneer wordt overgegaan tot de productie van het volgende MY is vastgelegd. Vanaf dan leveren de toeleveranciers de eventuele nieuwe onderdelen. Ik ken deze datum niet voor de XC40.ron65 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:26:
[...]
Je zult best gelijk hebben.
Maar ik kreeg wel de indruk dat er een maximaal aantal op de MY22 is gezet en dat slot is al bereikt.
Ik krijg al een MY23, dat hoorde ik in Januari al. De reden was dat het slot voor My22 vol is.
De MY23 is echter gepland vanaf Juni voor productie, niet eerder.
Dan denk ik van zou het kunnen zijn dat de vertraging vooral wordt veroorzaakt doordat vanaf Juni de orders vanaf Januari pas in productie gaan, en wat doen ze dan tot die tijd?
De MY22 zal voor die tijd al helemaal aan iedereen zijn afgeleverd, mooiste is als ze dan de My23 meteen aansluitend gaan produceren, maar daar stond een datum voor (ik meen 20 Juni te hebben gelezen ergens).
Vooral omdat ik lees dat er mensen zijn die in November de My22 versie bestelden en deze rond Maart/April afgeleverd krijgen. December bestelling wordt dan April/mei en Januari bestelling wordt dan ineens oktober ???
Wat gebeurt er dan tussen Mei en Oktober, wat produceren ze dan? want niet de XC40, die komen pas in oktober aan de beurt.
Als ik de lijn van November en December doortrek, zou een in Januari oode XCbestelde wagen ergens in Juni/Juli moeten worden afgeleverd, niet pas oktober. Dat vind ik dan gewoon raar!
Als je nu Juni als productiestart neemt en dan doorrekent met de tijd December-April die voor de laatst bestelde MY22 nu het geval is, kom je inderdaad in Oktober terecht.
Blijft dus de vraag: als je in December bestelde leveren ze in 4 maanden, als je in Januari bestelde is dat ineens 10 maanden. Hoe kan dat ?
Het is dus niet de besteldatum die bepaald wat je krijgt maar de productiedatum. Wanneer de productiedata voor MY22 vol zitten dan wordt het MY23. Jij spitst je toe op anderen die een XC40 besteld hebben maar er worden nog meer modellen geproduceerd in deze fabriek. Ook de C40 en de V60 lopen daar van de band. En daar kunnen de bestellingen ook van fluctueren.
En dan hebben we het nog niet gehad over productieplaatsen die door invoerders worden gereserveerd.
Dus je mag niet uitgaan van een vaste bestel - levertijd. De ene moment is dat bijv. 4 maanden terwijl dat een maand later bijv. 6 maanden kan zijn.
Trouwens, de levertijden zijn sowieso door Volvo naar achter verplaatst omwille van een verwacht tekort aan onderdelen t.g.v. de toestand in Oekraïne bovenop de tekorten die er al waren door Corona.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Deze beviel erg goed en was aangenaam verrast in eerste oogopslag in het Android systeem (op CarPlay na dan
Nu zitten er nogal wat verschillen in de pakketten die je kunt nemen, en het voornaamste verschil is dat de Core uitvoering subsidie geniet. Alleen zit hier erg weinig aan opties op, het climate pakket zou er wellicht bij kunnen maar andere stoelen dan standaard wordt hem dan al niet. Ook houd ik van goede muziek in de auto, maar het Harman Kardon pakket is pas bij Ultimate beschikbaar. Jammer genoeg kun je geen losse opties meer aanvinken.
Nu lees ik dat erg veel mensen tevreden zijn over de XC40 P6, maar ik vroeg mij af of mensen de Core uitvoering hebben en hier dingen aan missen? Of er ervaringen zijn met de standaard "High performance" audio itt Harman Kardon? Hoewel de meningen over audio systemen vrij subjectief zijn, vroeg ik het me toch af wat de meningen zijn
Naar mijn mening is de Harman Kardon het geld echt niet waard. Zelf vindt ik de high performance prettiger klinken dan de harman kardon. De B&W upgrade komt echt prachtig geluid uit, maar die is dan weer niet leverbaar in de XC40.reputatio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
Ik volg dit topic al even en heb afgelopen weekend een kleine proefrit gemaakt in de XC40 P6.
Deze beviel erg goed en was aangenaam verrast in eerste oogopslag in het Android systeem (op CarPlay na dan)
Nu zitten er nogal wat verschillen in de pakketten die je kunt nemen, en het voornaamste verschil is dat de Core uitvoering subsidie geniet. Alleen zit hier erg weinig aan opties op, het climate pakket zou er wellicht bij kunnen maar andere stoelen dan standaard wordt hem dan al niet. Ook houd ik van goede muziek in de auto, maar het Harman Kardon pakket is pas bij Ultimate beschikbaar. Jammer genoeg kun je geen losse opties meer aanvinken.
Nu lees ik dat erg veel mensen tevreden zijn over de XC40 P6, maar ik vroeg mij af of mensen de Core uitvoering hebben en hier dingen aan missen? Of er ervaringen zijn met de standaard "High performance" audio itt Harman Kardon? Hoewel de meningen over audio systemen vrij subjectief zijn, vroeg ik het me toch af wat de meningen zijn
gewoon nee.
Bedankt voor je mening! De B&W upgrade is inderdaad prachtig, deze ken ik uit de XC90 en was een genot om naar te luisteren (jammer genoeg blies hij zichzelf wel op, letterlijk en figuurlijkBloemstukje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:01:
[...]
Naar mijn mening is de Harman Kardon het geld echt niet waard. Zelf vindt ik de high performance prettiger klinken dan de harman kardon. De B&W upgrade komt echt prachtig geluid uit, maar die is dan weer niet leverbaar in de XC40.
Misschien nog wel de belangrijkste vraag vergeten, zit de High Performance audio ook in de normale XC40? Of zijn er verandering tov de P6/P8 modellen? Onze dealer heeft namelijk maar 1 P6, die uitgevoerd is met Harman Kardon. Ik zou dus graag het verschil willen horen, maar voor de rest hebben ze alleen maar benzine modellen XC40's.
Ik heb zelf geen HK audio. Ik heb tijdelijk een XC40 T2 gehad als leenauto waar het wel in zat. Persoonlijk ben ik blij dat ik het extra geld niet aan HK uitgegeven heb. Ik vind het verschil te klein. Maar iemand met gevoelige oren zal misschien een andere mening hebben.reputatio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
Ik volg dit topic al even en heb afgelopen weekend een kleine proefrit gemaakt in de XC40 P6.
Deze beviel erg goed en was aangenaam verrast in eerste oogopslag in het Android systeem (op CarPlay na dan)
Het Climate pakket vind ik wel de moeite waard. Verwarmde stoelen en een verwarmd stuur zijn niet alleen comfortabel. Je kunt ook de interieurtemperatuur wat lager zetten, waardoor je energie bespaart en een grotere range haalt. De warmtepomp draagt daar ook nog aan bij.
Ik blijf nog steeds stilletjes hopen dat ze er bij een volgende update een uitgebreidere equalizer instoppen
Als het had gekund, had ik de B&W uitvoering zeker gekozen, maar dat is jammer genoeg niet op de XC40.
Ik ga nog eens in overweging of het de upgrade waard is (ook icm de andere opties die je er bij krijgt) en eens luisteren in andere XC40's. De auto zelf ben ik qua ruimte en infotainment wel erg positief. En volgens mij zijn, zeker over de P6, de ervaringen in het topic erg positief.
Als je die grote speaker ook bij het standaard audio systeem hebt... Dan is denk ik het HK geld het niet perse waard. Zitten namelijk een paar hele rare dingen en gekke keuzes in.
Care to explain?Juancho schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:13:
Als je niet het HK audio systeem hevt, krijg je dan nog wel die grote speaker midden in het dashboard? Dat was namelijk op de V40 NIET het geval. En alleen dat al was een flink gemis, vergia je niet. Het geluid klinkt dan gewoon voller en dieper.
Als je die grote speaker ook bij het standaard audio systeem hebt... Dan is denk ik het HK geld het niet perse waard. Zitten namelijk een paar hele rare dingen en gekke keuzes in.
Ik krijg steeds meer het idee dat je er op achteruitgaat met HK.
Ik heb een video opgezocht van de High Performance audio, waar het lijkt dat er in het dashboard inderdaad een grote speaker zit. Ik zag bij de standaard XC40 Hybrid dat je daar Performance audio ook als optie hebt itt High Performance audio, dus wellicht dat dat bij de V40 het verschil maakte?
Ik heb inmiddels hetzelfde probleem, ondanks dat ik gewoon nog op 1.8 draai, out of the blue/ Wat ik ook probeer, roep, SCHREEUW, niets helpt...Mga1600 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:45:
[...]
Ik denk dat de benaming van het “apparaat” officieel ‘Volvocars’ moet zijn…..maar het is wel vreemd…..
He, Google, Speel 'making a fire' van Foo fighters op Spotify / Volvocars / deze auto? Iemand al de juiste zin gevonden?
[ Voor 5% gewijzigd door theran op 14-03-2022 15:40 ]
Weet niet waar je vandaan komt.. ik woon in Leerdam en heb High Performance. Na de Harman Kardon uit de BMW naar de High Performance was een teruguitgang. Ik ben er nu aan gewend en heb pas een XC40 met Harman Kardon meegekregen als leenauto. Ik ben blij dat ik niet heb bijbetaald voor deze optie. Idd het geld niet waard. Het klinkt iets beter, niet meer dan dat.reputatio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:05:
[...]
Bedankt voor je mening! De B&W upgrade is inderdaad prachtig, deze ken ik uit de XC90 en was een genot om naar te luisteren (jammer genoeg blies hij zichzelf wel op, letterlijk en figuurlijk).
Misschien nog wel de belangrijkste vraag vergeten, zit de High Performance audio ook in de normale XC40? Of zijn er verandering tov de P6/P8 modellen? Onze dealer heeft namelijk maar 1 P6, die uitgevoerd is met Harman Kardon. Ik zou dus graag het verschil willen horen, maar voor de rest hebben ze alleen maar benzine modellen XC40's.
Nog mooier zou zijn dat de auto herkent dat je alleen in de auto zit en zodoende alleen de verwarming aan de bestuurderszijde actief houdt.Venomer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Ik heb zelf geen HK audio. Ik heb tijdelijk een XC40 T2 gehad als leenauto waar het wel in zat. Persoonlijk ben ik blij dat ik het extra geld niet aan HK uitgegeven heb. Ik vind het verschil te klein. Maar iemand met gevoelige oren zal misschien een andere mening hebben.
Het Climate pakket vind ik wel de moeite waard. Verwarmde stoelen en een verwarmd stuur zijn niet alleen comfortabel. Je kunt ook de interieurtemperatuur wat lager zetten, waardoor je energie bespaart en een grotere range haalt. De warmtepomp draagt daar ook nog aan bij.
Bij mij gaat de stoelverwarming aan de passagierszijde niet aan als er geen passagier in de auto zit.mich78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Nog mooier zou zijn dat de auto herkent dat je alleen in de auto zit en zodoende alleen de verwarming aan de bestuurderszijde actief houdt.
Had ik ook gezien. Ik heb de temperatuur meestal gesynchroniseerd staan voor bestuurder en passagier, handmatig kan je temp aan passagier lager zetten op een koude dag en warmer op een warme dag. Mooi als dit automatisch zou kunnen.ArnoudN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Bij mij gaat de stoelverwarming aan de passagierszijde niet aan als er geen passagier in de auto zit.
Dan komen we uit dezelfde situatie haha, ik heb nu een BMW met Harman Kardon, vandaar dat ik erg in twijfel ben. Ik houd wel van wat goede muziek met een leuke subwoofer en dat het geluid helder blijft. De Harman Kardon uit mijn BMW vind ik daarom ook goed, maar het kan altijd beter.mich78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:44:
[...]
Weet niet waar je vandaan komt.. ik woon in Leerdam en heb High Performance. Na de Harman Kardon uit de BMW naar de High Performance was een teruguitgang. Ik ben er nu aan gewend en heb pas een XC40 met Harman Kardon meegekregen als leenauto. Ik ben blij dat ik niet heb bijbetaald voor deze optie. Idd het geld niet waard. Het klinkt iets beter, niet meer dan dat.
Zo te horen wordt het in de Volvo XC40 niet per se beter dan de BMW. Ik ga eens luisteren bij Volvo, ze zullen vast wel een nieuwe of tweedehands hebben staan zonder HK en de proefrit is met HK
Het wordt absoluut niet beter qua audio, daar moet je je bij neerleggen. Uiteindelijk geen spijt van de overstap. Soms mis het scherpe rijden van een BMW wel, maar de XC40 is gewoon een fijne wagen om mee onderweg te zijn. De BMW trek je aan als een jas en de XC40 rijdt jou meer dan dat je de auto rijdt.reputatio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:57:
[...]
Dan komen we uit dezelfde situatie haha, ik heb nu een BMW met Harman Kardon, vandaar dat ik erg in twijfel ben. Ik houd wel van wat goede muziek met een leuke subwoofer en dat het geluid helder blijft. De Harman Kardon uit mijn BMW vind ik daarom ook goed, maar het kan altijd beter.
Zo te horen wordt het in de Volvo XC40 niet per se beter dan de BMW. Ik ga eens luisteren bij Volvo, ze zullen vast wel een nieuwe of tweedehands hebben staan zonder HK en de proefrit is met HK
Duidelijk,Pure8 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:14:
[...]
Dus je mag niet uitgaan van een vaste bestel - levertijd. De ene moment is dat bijv. 4 maanden terwijl dat een maand later bijv. 6 maanden kan zijn.
Trouwens, de levertijden zijn sowieso door Volvo naar achter verplaatst omwille van een verwacht tekort aan onderdelen t.g.v. de toestand in Oekraïne bovenop de tekorten die er al waren door Corona.
Dank voor je antwoord
Weer wat geleerd .
Ja, echt heel irritant. Je went snel aan het gemak van de GoogleAssistent met Spotify... Al geprobeerd om ipv Foofighters te vragen om MegaMindy of K3?theran schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Ik heb inmiddels hetzelfde probleem, ondanks dat ik gewoon nog op 1.8 draai, out of the blue/ Wat ik ook probeer, roep, SCHREEUW, niets helpt...
He, Google, Speel 'making a fire' van Foo fighters op Spotify / Volvocars / deze auto? Iemand al de juiste zin gevonden?
Met de upgrade naar 1.10 bestaat het probleem nog steeds. Ik heb gisteren - na diverse resets van het infotainment, herinstallatie van Spotify, hobbyen met Google acocunt - het systeem volledig gereset naar de fabrieksinstellingen. En daarmee is het probleem opgelost. Mooier kan ik het helaas niet maken.
[ Voor 10% gewijzigd door RoyTerWelle op 14-03-2022 19:36 ]
Sinds kort (met versie 1.10???) heb ik op mijn centrale scherm geen navigatie meer op straat-niveau. Een rit van A naar B over 120 km verschijnt op het middenscherm helemaal uitgezoomd en daarop gaat dan tijdens de rit de blauwe pijl van de auto kris-kras de route langs. Je krijgt daar dus alleen de globale route te zien.
Op het scherm voor de bestuurder is er wel navigatie op straat-niveau.
Ik vond de eerdere weergave op het middenscherm met straat-niveau met een blauwe pijl in de rijrichting veel prettiger. Op die manier kan een passagier ook meekijken en indien nodig nadere toelichting geven.
Ik zie geen enkele knop om die vorige instelling terug te halen. Iemand een tip?
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Had ik vorige week ook! Ik heb het opgelost door een van de knopjes rechtsonder 1x aan te klikken. Volgens mij was het de eerste of tweede (van boven geteld).Claude schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:18:
Een vraag over de navigatie met Google Maps.
Sinds kort (met versie 1.10???) heb ik op mijn centrale scherm geen navigatie meer op straat-niveau. Een rit van A naar B over 120 km verschijnt op het middenscherm helemaal uitgezoomd en daarop gaat dan tijdens de rit de blauwe pijl van de auto kris-kras de route langs. Je krijgt daar dus alleen de globale route te zien.
Ik vond de eerdere weergave op het middenscherm met straat-niveau met een blauwe pijl in de rijrichting veel prettiger. Op die manier kan een passagier ook meekijken en indien nodig nadere toelichting geven.
Ik zie geen enkele knop om die vorige instelling terug te halen. Iemand een tip?
/f/image/Cero5eNTvWYTuBFIAscIYpUD.png?f=fotoalbum_large)
Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)
Als ik zeg “speel De Dijk” dan antwoord Google “ok, ik speel De Dijk op autoradio…theran schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:31:
[...]
/ Wat ik ook probeer, roep, SCHREEUW, niets helpt...
Toevallig afgelopen weekend de XC40 P6 Core besteld en ik ben dus vanwege de subsidie echt per se onder de SEPP grens gebleven. Wat ik stiekem mis op de auto/graag wel had willen hebben:reputatio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
- Nu was het kiezen tussen climate pakket / een kleur (ja wrappen is mogelijk maar ook prijzig). Ik had graag een kleur gehad nu heb ik gekozen voor climate.
- Keyless entry (vind ik persoonlijk erg fijn).
- Elektrische achterklep (ik heb vaak spullen in mijn handen en die schop onder de kont is dan ideaal).
- Alarm, ik ben nu aan het twijfelen of ze deze voor € 775 als accessoires mogen toevoegen (verzekering vraagt hier niet om maar ik vind het persoonlijk wel fijn).
Wat ik niet mis:
- Adaptive CC
- Pilot assist
Ik stoorde mij aan beide enorm tijdens de testrit. Ik heb kleine handen dus hij detecteerde mijn handen niet goed (en ik had het stuur echt goed vast). Wanneer ik de CC op 105 zet wil ik ook 105 rijden en niet elke keer afzakken naar 98 en dan weer optrekken naar 105 omdat er een auto 200m verderop langsamer rijdt.
Voor mij waren de minpunten in ieder geval te overkomen. Ik heb zelf proefgereden met de standaard audio en ik moet zeggen dat ik de eerste keer via FM radio het geluid enorm vond tegenvallen, MAAR toen ik overschakelde naar spotify en tunein vond ik het echt goed genoeg voor mij (m.i. veel beter geluid als in de PS2).
Hopelijk heb je hier wat aan
Dankje voor je uitgebreide post, hier heb ik zeker wat aan!Pluisie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:45:
[...]
Toevallig afgelopen weekend de XC40 P6 Core besteld en ik ben dus vanwege de subsidie echt per se onder de SEPP grens gebleven. Wat ik stiekem mis op de auto/graag wel had willen hebben:
- Nu was het kiezen tussen climate pakket / een kleur (ja wrappen is mogelijk maar ook prijzig). Ik had graag een kleur gehad nu heb ik gekozen voor climate.
- Keyless entry (vind ik persoonlijk erg fijn).
- Elektrische achterklep (ik heb vaak spullen in mijn handen en die schop onder de kont is dan ideaal).
- Alarm, ik ben nu aan het twijfelen of ze deze voor € 775 als accessoires mogen toevoegen (verzekering vraagt hier niet om maar ik vind het persoonlijk wel fijn).
Wat ik niet mis:
- Adaptive CC
- Pilot assist
Ik stoorde mij aan beide enorm tijdens de testrit. Ik heb kleine handen dus hij detecteerde mijn handen niet goed (en ik had het stuur echt goed vast). Wanneer ik de CC op 105 zet wil ik ook 105 rijden en niet elke keer afzakken naar 98 en dan weer optrekken naar 105 omdat er een auto 200m verderop langsamer rijdt.
Voor mij waren de minpunten in ieder geval te overkomen. Ik heb zelf proefgereden met de standaard audio en ik moet zeggen dat ik de eerste keer via FM radio het geluid enorm vond tegenvallen, MAAR toen ik overschakelde naar spotify en tunein vond ik het echt goed genoeg voor mij (m.i. veel beter geluid als in de PS2).
Hopelijk heb je hier wat aan
Ik ga bij de proefrit zeker mijn telefoon aansluiten en via Spotify luisteren, dat doe ik over het algemeen namelijk het meeste. Radio en podcasts heb je niet per se een goed geluidssysteem voor nodig.
ACC en Pilot Assist vind ik zelf wel fijn rijden op lange stukken, maar ik deel je mening over de grote afstand. Ben er vrij bekend mee en heb er inmiddels ook mee leren rijden en dan vind ik het wel een genot om te hebben.
Wat betreft de subsidie, deze heb ik ver opgegeven, aangezien ik ook liever lederen stoelen er in wil ipv stof. Of ik het climate pakket nu wel of niet neem, dan kom je al direct boven de magische grens van 45k jammer genoeg. En het climate pakket is eigenlijk wel een must op deze auto. Dus de twijfel gaat vooral over het Plus en Ultimate pakket. Kijken wat de dealer nog wilt doen en dan een keuze maken
Is een nieuwe update.Claude schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:18:
Een vraag over de navigatie met Google Maps.
/f/image/xuP5pco0I4J0OIqyb6Kaqm8X.png?f=fotoalbum_large)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Aha dat verklaart waarom het beeld ineens veranderde. Leuke update maar ik had hem gelijk weer teruggezet naar normaal
Ik ben naar Kaprun gereden, totaal dik 1.000km enkele reis. Geen enkel probleem met aankoppelen gehad. Van de 8/9 laadstop totaal ging er eentje langzaam (67kW) dus daar heb ik via ABRP de tussenstop teruggebracht naar heel kort om naar Ionity/FastNed te rijden. En 1x gehad dat ik vijf minuten moest wachten. Verder top! Ik vond het juist met twee kleintjes wel fijn/is ook nodig om iedere twee uur even 20min stil te staan. Je moet je er alleen op in stellen.Bazzan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Geen problemen met aankoppelen snelladers gehad? Elke P8 / Twin die ik tegen ben gekomen had net als ik last van rode lampen. In totaal bij de helft van de laders bij mij (met als dieptepunt 8x proberen bij 2 fastned laders.
Een andere P8 rijder moest zelfs de kabel met zijn hand blijven aandrukken, anders was de conmectie weg.
*edit*
Laden heen ging erg goed, terug twee keer moeten wachten voordat we konden laden (max. 10 minuren en een keer doorgereden ivm dat 2 vd 4 ionity laders er uit lagen en een van de twee werkende maar 40kwh wilde geven. en vooral op de terugweg extra gedoe door die rode lamp momenten. Bij die twee Fastned laders dacht ik wel even: het zal me toch niet gebeuren dat ik hier straks Volvo moet bellen.
Dus ja: het kan relaxed zijn, maar zit t tegen, dan tikt de tijd hard door. En ik ga volgend jaar met kleine kinderen wel met een verbrandingsmotor.
Gemiddeld heen 27,8 (met acculaden met timer net voor vertrek klaar plus voorverwarmen, start met 3 graden en einde 7 graden) en terug 26,7 (met koude accu) met stevig doorrijden en droog weer beide keren (terug start met 0 graden, eindigend 9 graden). Ook flinke stukken 150/160+ gereden en voor de rest wat de limiet aangaf. 19 inch winterbanden met 3 bar en warmtepomp.
Aantal dingen die me opvielen:
- ABRP blijft wel lastig inschatten wat nou de juiste basiswaarde is voor het verbruik.
- Google % redelijk acuraat: met de koude accu was er meer speling, bij warmer weer (7/9 graden kwamen de procenten er vaak juist weer bij).
- houd wel een buffer aan (12/15% bij aankomst volgende lader) voordat je doorrijdt. Door de file omleiding hadden we soms meer % over en dan kwam je met 5/6% aan, dat is wel wat kielekiele als er iets met die lader aan de hand is.
- vanwege files heeft Google ons twee keer omgeleid, maar 1x was de ingevoerde snellader niet meer de handigste optie: daar moet je wel op letten
- plugsurfing overal kunnen gebruiken, ook op straat in Zwitserland (2x zo duur als in NL bij de enige laders in het dorp
- 1x per ongeluk de Ionity lader aan de westkant geselecteerd ipv de oostkant van de snelweg, dat resulteerde in een kort ritje over een nagenoeg onverhard pad langs de snelweg 😇.
:strip_exif()/f/image/VRNqR41aeZicdiF9fYBEMlyh.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verbruik lag (dit is de terugreis die wij in 1x deden) steeds onder de 24kWh/100km tot ik er meer mee ging spelen. Als de volgende laadstop nog minder dan 100km rijden was en ik kwam met meer dan 15% aan dan ging ik dat laatste deel niet 110km/u rijden naar 130/140. Dan kwam ik sneller bij de lader aan en het kost je dan misschien drie minuten langer laden. Was prima dus!
[ Voor 5% gewijzigd door JohnDoe77 op 15-03-2022 06:49 ]
Hoe heb je dat gedaan met de koplampen? Ziet er zeker vet uit! Zal dat ook mooi staan op Thundersunsh4ne88 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:28:
[...]
Ik heb mijn koplampjen vandeweek wel zelf gedaan super vet!
Ik gebruikte ABRP en vulde een gebruik in die 260 was (gebruikte om dat moment steeds rond de 240). Bij de eerste lader aangekomen keek ik dan naar het verbruik in het achterliggende traject, deed er 10% bovenop en plande dan een route;ergodyne1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Leuk om te lezen, ik ga naar alle waarschijnlijkheid naar Ischgl over een week of twee.
Hoeveel verbruik had je als standaard ingevoerd in ABRP? 30? En rijd je dan op je google navi en ABRP ernaast of wat is handig?
-Vertrekpunt huidige locatie
-Bestemming Kaprun of thuis voor de terugreis
-Huidige SoC 70%
En dan keek ik waar hij mee kwam. Zag ik een Ionity of Fastned locatie waarvan hij aangaf dat ik dan met 20% aan zou komen, dan vertrok ik als de auto net iets boven de 60% geladen was en voerde die lader als eindpunt in op de Google maps app. Werkte top!
Je kunt bij ABRP kiezen voor korte stops met korte ritten of langere intervals met langere stops.JTHZZ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:39:
[...]
Ik denk dat je referentieverbruik niet goed staat ingesteld. Of dat er een andere instelling niet goed staat. 7 stops is <115km tussen je stops, dat is wel erg fors qua verbruik
Het heeft niets met de grootte van je handen te maken, of met hoe stevig je het stuur vasthoudt. Het gaat erom dat je af en toe een beetje moet sturen. Héél ietsje aan het stuur draaien is voldoende.Pluisie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:45:
[...]
Wat ik niet mis:
- Adaptive CC
- Pilot assist
[...]
- ik op mijn werk auto de auto tot 90% geladen had,
- toen naar huis gereden ben en opnieuw naar 90% geladen heb (en dus precies wist hoeveel kwh is moest laden voor die afstand)
- en ik een screenshot van mijn statistieken op dashboard van gisteren had (zie vorige post)
kon ik eens rondrekenen of het allemaal een beetje met elkaar klopt:
- Volgens boordcomputer was het verbruik 17,7kwh/100km. (actieradius dan dus 379km!)
- Als ik de afname van het accupercentage (35% voor 118,1km) door reken, kom ik op 19,85kwh/100km (actieradius dan dus 337km)
- En als ik zie was ik moest bijladen (22,98kwh voor 118,1km) om weer op opnieuw op 90% te komen kom ik op 19,4 kwh/100km (actieradius 344km).
gevoelsmatig is die laatste het meest betrouwbaar..., en het verschil van die berekening met de afname van het accupercentage is wsch afrondingsverschil (afname is niet 35%, maar ligt tussen 34,5 en 35,5%)
Dus mijn voorlopige conclusie is dat het daadwerkelijk verbruik van de auto ca 10% hoger is dan dat de boordcomputer aangeeft..
Je hebt ook laadverliezen. Niet alles wat je hebt bijgeladen komt in de accu terecht.Kammika schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:50:
hmmmm....omdat
- ik op mijn werk auto de auto tot 90% geladen had,
- toen naar huis gereden ben en opnieuw naar 90% geladen heb (en dus precies wist hoeveel kwh is moest laden voor die afstand)
- en ik een screenshot van mijn statistieken op dashboard van gisteren had (zie vorige post)
kon ik eens rondrekenen of het allemaal een beetje met elkaar klopt:Dat zijn toch wel forse verschillen...
- Volgens boordcomputer was het verbruik 17,7kwh/100km. (actieradius dan dus 379km!)
- Als ik de afname van het accupercentage (35% voor 118,1km) door reken, kom ik op 19,85kwh/100km (actieradius dan dus 337km)
- En als ik zie was ik moest bijladen (22,98kwh voor 118,1km) om weer op opnieuw op 90% te komen kom ik op 19,4 kwh/100km (actieradius 344km).
gevoelsmatig is die laatste het meest betrouwbaar..., en het verschil van die berekening met de afname van het accupercentage is wsch afrondingsverschil (afname is niet 35%, maar ligt tussen 34,5 en 35,5%)
Dus mijn voorlopige conclusie is dat het daadwerkelijk verbruik van de auto ca 10% hoger is dan dat de boordcomputer aangeeft..
Thanks voor je reactie! waarom heb je ervoor gekozen om niet direct de hele ABRP route van huis naar Kaprun te gebruiken?JohnDoe77 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:24:
[...]
Ik gebruikte ABRP en vulde een gebruik in die 260 was (gebruikte om dat moment steeds rond de 240). Bij de eerste lader aangekomen keek ik dan naar het verbruik in het achterliggende traject, deed er 10% bovenop en plande dan een route;
-Vertrekpunt huidige locatie
-Bestemming Kaprun of thuis voor de terugreis
-Huidige SoC 70%
En dan keek ik waar hij mee kwam. Zag ik een Ionity of Fastned locatie waarvan hij aangaf dat ik dan met 20% aan zou komen, dan vertrok ik als de auto net iets boven de 60% geladen was en voerde die lader als eindpunt in op de Google maps app. Werkte top!
klopt, maar dat verandert de conclusie niet:ArnoudN schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:00:
[...]
Je hebt ook laadverliezen. Niet alles wat je hebt bijgeladen komt in de accu terecht.
wat ik laad komt redelijk overeen met de afname van het accupercentage (ook als je nog wat laadverlies in ogenschouw neemt). Maar als je dus afname van het accupercentage over een bepaalde afstand vergelijk met wat de boordcomputer aan verbruik doorgeeft zit daar 10% tussen...
10% laadverlies is heel gebruikelijk en daarmee is er maar 20,9kWh in de accu bijgeladen. De rest zijn verliezen in de omvormer. Dat klopt perfect met jouw 17.7kWh/100kmKammika schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:29:
[...]
klopt, maar dat verandert de conclusie niet:
wat ik laad komt redelijk overeen met de afname van het accupercentage (ook als je nog wat laadverlies in ogenschouw neemt). Maar als je dus afname van het accupercentage over een bepaalde afstand vergelijk met wat de boordcomputer aan verbruik doorgeeft zit daar 10% tussen...
Laadverlies kost uiteraard stroom en kun je ook bij verbruik optellen maar het heeft geen impact op je range. Die discussies zijn hier al eerder gevoerd. Ik ken geen auto’s die hun verbruik incl laadverlies tonen.
ok maar als dat zo is, klopt de afname van het accupercentage dan dus niet...JTHZZ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:44:
[...]
10% laadverlies is heel gebruikelijk en daarmee is er maar 20,9kWh in de accu bijgeladen. De rest zijn verliezen in de omvormer. Dat klopt perfect met jouw 17.7kWh/100km
Laadverlies kost uiteraard stroom en kun je ook bij verbruik optellen maar het heeft geen impact op je range. Die discussies zijn hier al eerder gevoerd. Ik ken geen auto’s die hun verbruik incl laadverlies tonen.
Als je rekening houdt met 10% laadverlies, dan zou je met die 22,98 kwH die je geladen hebt uitkomen op 17,52 kwH per 100 km. Dat komt redelijk overeen met je boordcomputer.Kammika schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:25:
[...]
ok maar als dat zo is, klopt de afname van het accupercentage dan dus niet...
En die 10% is een schatting. Het kan dus zomaar zijn dat je boordcomputer helemaal gelijk heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door ArnoudN op 15-03-2022 10:39 ]
Ik heb 2 tabellen gevonden op de site van rud, de ene zegt dat er 2+5 op moeten en een andere zegt 6+4. Dat laatste gaat al niet en het eerste lijkt ook te krap...
De blokjes zijn bijgeleverd voor als elastieken sneuvelen.
Ik las ergens (gebruiksaanwijzing?) dat ze gemonteerd niet meer dan 1 cm ruimte mogen hebben.
Als je wil zoek ik het op, de frunk zit vol met verlengsnoer, granny met diverse aansluitingen, de normale laadkabel (gebruik ik zelden heb vaste kabel aan walbox) en de centrax kettingen.
Ga vrijdag naar de sneeuw, laat maar weten.
P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp
wij "praten" langs elkaar heen: Als er 10% laadverlies (vind ik erg veel, maar goed, heb er ook weer geen verstand van, misschien is dit wel normaal) is, breidt dat het verschil tussen wat mijn laadpaal aangeeft en wat de boordcomputer aan verbruik rechtArnoudN schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:38:
[...]
Als je rekening houdt met 10% laadverlies, dan zou je met die 22,98 kwH die je geladen hebt uitkomen op 17,52 kwH per 100 km. Dat komt redelijk overeen met je boordcomputer.
En die 10% is een schatting. Het kan dus zomaar zijn dat je boordcomputer helemaal gelijk heeft.
Echter: Accupercentage is ook 35% gedaald. Dat is 23.45 kwh op 118,1km. Dat is dus een verbruik dan 19,8 kwh/100km waar de boordcomputer 17,7kwh/100km aangeeft. Dat kan niks met laadverliezen te maken hebben.
Samen komen we er wel
[ Voor 85% gewijzigd door Karel de Kleine op 15-03-2022 15:37 ]
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"